abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99455473
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoezo terug in de doofpot?
willen vergeten.. wat jij ook aangaf in een eerdere post..
natuurlijk willen mensen vergeten dat hun "held" een onfatsoenlijk mens was....
maar dat koloniale lijk klimt van tijd tot tijd uit de doofpot en hupsakee... men drukt het weer terug

quote:
het zat helemaal niet in de doofpot en het standbeeld is nogal neutraal,
Mensen die graag Coen willen verheerlijken ( ze wisten natuurlijk wel in 1887 dat hij een moordenaar was) gaven de opdracht dat beeld te maken en te plaatsen.
Daar is niks neutraals aan
[..]
quote:
dan ben je het wel aan het wegstoppen in je doofpot, waarom wil je het zo graag bedekken met de mantel der liefde?
Cultureel erfgoed wordt veel beter bewaard in een museum dan in de buitenlucht,
Maar het is sowieso sick om een massamoordenaar op een voetstuk te zetten.
Hupsakee... weg met die sickoneigingen.
pi_99455740
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Niemand stopt iets in de doofpot. Er staan geen mensenmassa's dit beeld te aanbidden.
Iedereen kan opzoeken wat JP Coen allemaal gedaan heeft.
Zoek eens op dan..... en doe nou niet telkens dat hij een brave burger was.
Ik zei ook niet dat mensen dat standbeeld aanbidden. De persoon JP Coen, oa in dat beeld, is symbool geworden voor nationale trots. Dit is een soort trots die niet deugt...

quote:
Maakt dat iets uit, op straat of in een museum? Een beeld is een beeld. De achtergrond van onze zeehelden is echt wel bij iedereen bekend.
Het maakt zeker uit.... in dit geval is het breken met een immorele attitude en bovendien kan het beeld beter bewaard worden binnen.
Triest dat zoveel mensen zo gedreven de mythe van heldendom en Neerlands grootsheid willen blijven opvoeren. Get a life !.. Zoek waardering voor je ego in je eigen prestaties en niet in de wandaden van dode Nederlanders.
pi_99456066
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:21 schreef Gia het volgende:

Iedereen kan opzoeken wat JP Coen allemaal gedaan heeft.
Sterker nog, tot voor dit topic wist ik niet eens wie JP Coen was. Met geschiedenis heb ik dit niet gehad, althans niet dat ik me kan herinneren.

Als ik dat standbeeld van deze persoon in Hoorn zou zien, zou ik denken dat hij een held geweest zou zijn. Maar 'de realiteit' ligt toch wel iets anders. Een kritische kanttekening zou mijn beeld over hem op dat moment realistischter maken: Ja, hij is een held, maar heeft ook minder goede dingen gedaan.
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 14:30:12 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99456259
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

willen vergeten.. wat jij ook aangaf in een eerdere post..
natuurlijk willen mensen vergeten dat hun "held" een onfatsoenlijk mens was....
maar dat koloniale lijk klimt van tijd tot tijd uit de doofpot en hupsakee... men drukt het weer terug
nee dat is onzin, willen vergeten en doen of het niet gebeurt is zijn twee totaal verschillende dingen

quote:
[..]

Mensen die graag Coen willen verheerlijken ( ze wisten natuurlijk wel in 1887 dat hij een moordenaar was) gaven de opdracht dat beeld te maken en te plaatsen.
Daar is niks neutraals aan
dan moet je die mensen aanklagen ofzo maar met dat beeld of de geschiedenis heeft het weinig te maken, die is gewoon vrij neutraal ... staat niets goeds of slechts op

de man was een lokale zeeheld dus kreeg hij een standbeeld net als zovelen dat hij daarnaast ook kwaaie dingen uitgevroten heeft mag er wat mij betreft bij zolang je er ook bijzet dat het een lokale zeeheld was

quote:
[..]

[..]

Cultureel erfgoed wordt veel beter bewaard in een museum dan in de buitenlucht,
Maar het is sowieso sick om een massamoordenaar op een voetstuk te zetten.
Hupsakee... weg met die sickoneigingen.
dat het beter bewaard wordt is een totaal ander argument

en nee dit soort dingen moet je niet in je doofpot wegmoffelen met de mantel der liefde, het is gebeurd en daar moeten we open en bloot voor uit komen

gewoon dat plakkaat aanpassen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 14:32:12 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_99456337
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:25 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Sterker nog, tot voor dit topic wist ik niet eens wie JP Coen was. Met geschiedenis heb ik dit niet gehad, althans niet dat ik me kan herinneren.
ik ook niet

ik zocht het jaren geleden op omdat ik regelmatig door de coentunnel moest en ik nogal nieuwsgierig ben naar dat soort dingen :)

quote:
Als ik dat standbeeld van deze persoon in Hoorn zou zien, zou ik denken dat hij een held geweest zou zijn. Maar 'de realiteit' ligt toch wel iets anders. Een kritische kanttekening zou mijn beeld over hem op dat moment realistischter maken: Ja, hij is een held, maar heeft ook minder goede dingen gedaan.
agreed
pi_99456814
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ook niet

ik zocht het jaren geleden op omdat ik regelmatig door de coentunnel moest en ik nogal nieuwsgierig ben naar dat soort dingen :)
Ik duik niet zo snel in de geschiedenisboeken. Dus ja, het is handig als ik een korte, krachtige beschrijving kan lezen als ik een standbeeld zie. Van de goede en minder goede dingen, om een realistisch beeld van zo'n persoon te krijgen. Verkorte geschiedenisles terwijl je een andere stad bezoekt! ^O^
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:27:39 #207
3542 Gia
User under construction
pi_99462529
Okay, komt ie:

quote:
Geb: 8-1-1587 (Hoorn)
Overleden: 21-11-1629 (Batavia)
Onverschrokken handelaar in specerijen.
Overheerser van Banda.
Gouverneur-Generaal in Nederlands Indië.
Moet passen.

Overigens schijnen er meerdere versies te zijn van wat er in Banda gebeurde:

http://nl.wikipedia.org/wiki/VOC_op_de_Banda-eilanden

Zoals ik het zie zijn er twee vechtenden, twee schuldigen.
pi_101845091
quote:
Het standbeeld van J.P Coen is van zijn sokkel gevallen. Het Hoornse gemeentebestuur wil het terugzetten. Zeg 'nee' tegen dit onzalige plan. En stuur deze petitie door aan zoveel mogelijk mensen.
http://petities.nl/petitie/ja-voor-hoorn-nee-tegen-coen

pi_101845197
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_101845629
Dankzij deze man is Nederland een rijk en welvarend land geworden waar we tot op de dag van vandaag de vruchten plukken, hulde voor deze man, nee tegen de petitie!
pi_101845855
quote:
Hou toch op met die onzin. De beste man leefde 4 eeuwen geleden. :') In die tijd stak de wereld nog ietsje anders in elkaar dan nu.
  maandag 12 september 2011 @ 09:04:22 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101848082
Kunnen we ons niet beter richten op levende mensen?
Obama zijn Nobelprijs voor de Vrede ontnemen bijvoorbeeld.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101849503
quote:
10s.gif Op maandag 12 september 2011 01:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hou toch op met die onzin. De beste man leefde 4 eeuwen geleden. :') In die tijd stak de wereld nog ietsje anders in elkaar dan nu.
Is dat een excuus om moordenaars op een voetstuk te zetten in 2011 ?
pi_101849568
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 01:36 schreef Clan het volgende:
Dankzij deze man is Nederland een rijk en welvarend land geworden waar we tot op de dag van vandaag de vruchten plukken, hulde voor deze man, nee tegen de petitie!
En hoe werd die vruchten mogelijk?
Juist ja.....met geweld en met vele doden.
Multatuli schreef al: Nederland is een roofstaat
pi_101855271
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat een excuus om moordenaars op een voetstuk te zetten in 2011 ?
Zeker, want normen en waarden zijn tijdsafhankelijk. Het slaat dus nergens op de normen en waarden van nu toe te passen op iemand die 400 jaar geleden leefde.
pi_101856982
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 10:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En hoe werd die vruchten mogelijk?
Juist ja.....met geweld en met vele doden.
Multatuli schreef al: Nederland is een roofstaat
Zo ging dat in die tijd, doden of gedood worden, de Zilvervloot hebben we veroverd en we hebben vele economische oorlogen op zee gevoerd met vijanden die van tijd tot tijd varieerden.

Douwe Dekkers is een product van de verlichting en daar zijn wij ook een product van, maar niet iedereen deelde zijn visie.

Op economisch gebied is er de laatste paar duizend jaar weinig tot niets verandert, een beschaving bestaat nu éénmaal door de onderdrukking van een andere beschaving, dat is tegenwoordig niet anders, er vallen nog steeds doden in andere landen zodat wij van onze rijkdom kunnen profiteren, ik noem maar één voorbeeld: kolen.
pi_101857187
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zeker, want normen en waarden zijn tijdsafhankelijk. Het slaat dus nergens op de normen en waarden van nu toe te passen op iemand die 400 jaar geleden leefde.
Ja, maar het op een voetstuk zetten gebeurt nu.
pi_101857285
Clan, wat vind jij van de verering van Mao in China? Of Stalin in Rusland?
  maandag 12 september 2011 @ 15:05:00 #219
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101857585
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hier komt het ware gezicht van de libertariër tevoorschijn. Wie destijds bereid was mee te gaan in de toen geldende moraal, en zo meehielp die moraal voort te zetten, is medeplichtig. Ik ga ook in tegen de nu geldende normen en waarden. Waarom? Omdat ik een geweten heb. Omdat ik geloof in morele wetten buiten tijd en ruimte. Omdat ik een fatsoenlijk mens ben. De tijdsgeest is nooit een excuus, omdat je zelf onderdeel uitmaakt van die tijd. Als iedereen altijd alle verantwoordelijkheid van zich af zou schuiven, zou er nooit verandering hebben plaatsgevonden.
  maandag 12 september 2011 @ 15:06:53 #220
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101857651
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:04 schreef SeLang het volgende:
Kunnen we ons niet beter richten op levende mensen?
Obama zijn Nobelprijs voor de Vrede ontnemen bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]
Goed idee.
pi_101857797
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:57 schreef Poppenkastpop het volgende:
Clan, wat vind jij van de verering van Mao in China? Of Stalin in Rusland?
Stalin heeft de WOII gewonnen voor de Russen, en MAO heeft het land gebracht waar het nu is, hoe ze daar zijn gekomen is discutabel, maar staat gelijk aan Willem van Oranje die een schrikbewind voerde tegen de Rooms Katholieken en die massaal afslachtte, ook zijn nakomelingen deden dit ( Stadhouder/koning Willem III in Noord Ierland-Oranjemarsen ) en de dictator Napoleon Bonaparte in Frankrijk die ook meer dan een miljoen doden op zijn conto heeft staan. Deze mensen hebben zich allemaal ingezet voor hun land en hebben, ondanks vele doden, vooruitgang gebracht in de gebieden waar ze kwamen.
pi_101857904
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Stalin heeft de WOII gewonnen voor de Russen, en MAO heeft het land gebracht waar het nu is, hoe ze daar zijn gekomen is discutabel, maar staat gelijk aan Willem van Oranje die een schrikbewind voerde tegen de Rooms Katholieken en die massaal afslachtte, ook zijn nakomelingen deden dit ( Stadhouder/koning Willem III in Noord Ierland-Oranjemarsen ) en de dictator Napoleon Bonaparte in Frankrijk die ook meer dan een miljoen doden op zijn conto heeft staan. Deze mensen hebben zich allemaal ingezet voor hun land en hebben, ondanks vele doden, vooruitgang gebracht in de gebieden waar ze kwamen.
Oh, nu is Mao opeens geen held, zoals Coen, maar "discutabel"?
pi_101857958
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:55 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ja, maar het op een voetstuk zetten gebeurt nu.
Niet zo gek toch, Coen is historisch gezien een belangrijk persoon geweest.
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:05 schreef Louis22 het volgende:
Omdat ik geloof in morele wetten buiten tijd en ruimte.
Ja, dat klopt dus niet hè. :')
  maandag 12 september 2011 @ 15:18:18 #224
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101858043
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet zo gek toch, Coen is historisch gezien een belangrijk persoon geweest.

[..]

Ja, dat klopt dus niet hè. :')
Je hebt me overtuigd.
  maandag 12 september 2011 @ 15:21:23 #225
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101858151
Niemand die het nog boeit en dan ineens het plakkaat willen veranderen. Wat maakt het allemaal uit? Verspilling van tijd, geld en moeite. Ooit is iets gewoon geschiedenis. Het is absurd om met onze morele achtergrond iemands heldenstatus te 'heroverwegen'. het is juist historisch gezien natuurlijk veel significanter dat de man als 'groot' werd gezien destijds.

Ooit nog de brieven gelezen van de overgrootvader van mijn ex. Een enorme vriendelijke man, die de 'zwartjes' wel wat lui vond. Moeten ze daar elke keer op een verjaardag gaan zeggen dat het eigenlijk een racist was :?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_101858183
Zelfkritiek moeten we natuurlijk niet hebben hier in Nederland, zolang we maar wel op onze achterste poten blijven staan als Turkije de Armeense genocide weer eens ontkent.
pi_101858256
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:14 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Oh, nu is Mao opeens geen held, zoals Coen, maar "discutabel"?
MAO heeft niets voor Nederland betekent, maar heeft juist Nederland economisch tegengezeten, dus voor ons is die man discutabel, Coen heeft daarentegen veel voor ons land betekent en voor het latere Indonesië, wat nooit had bestaan als JP Coen daar niet ooit met handelsposten was begonnen.

Maar als ze in Indonesië een beeld willen hebben van Sukarno, in China van Mao, dan is dat hun goed recht, zo heeft men in Indonesië ook beelden van hun 'bevrijders' de Japanners, moeten we dn in Indonesië gaan klagen dat het moreel niet verntwoord is om daar beelden van te hebben?

In Indonesië maakt men zich niet druk over JP Coen zijn stanbeeld, men maakt zich daar meer druk over Balkenende met zijn VOC uitspraak, Wilders over de Islam en de film Fitna en een film die over Raymond Westerling in de maak is.
pi_101858372
quote:
11s.gif Op maandag 12 september 2011 15:22 schreef thabit het volgende:
Zelfkritiek moeten we natuurlijk niet hebben hier in Nederland, zolang we maar wel op onze achterste poten blijven staan als Turkije de Armeense genocide weer eens ontkent.
In Azië begrijpen ze 'onze' arrogante houding ook niet als we ineens kritisch over mensenrechten beginnen in China of een ander land daar. Wij zijn een stel mensen die honderden jaren in gebieden over de hele wereld mensen als slaven hebben gebruikt, en de afgelopen 40 jaar zijn we ineens het staatje dat zijn vinger wijst naar anderen.
  maandag 12 september 2011 @ 15:29:21 #229
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101858417
quote:
11s.gif Op maandag 12 september 2011 15:22 schreef thabit het volgende:
Ontkennen is wel wat anders natuurlijk. Bovendien moet je een 'misdaad' in zijn tijdsgewricht zien. Ik denk niet dat veel mensen destijds wakker lagen van Coen's daden, in tegenstelling tot de Armeense genocide. Op deze manier moeten we elke 100 jaar de geschiedenis 'heroverwegen', dat lijkt me nogal vermoeiend en nutteloos.
pi_101858505
Daarnaast moeten we zuinig zijn op ons verleden als zeemacht. Het is niet zomaar dat de twee grootste baggerbedrijven ter wereld uit Nederland komen, dat maritiem gerelateerde bedrijven als Vopak, Smit en Mammoet uit Nederland komen en dat de Nederlandse scheepsbouw kwalitatief gezien zeer hoogstaand is.
  maandag 12 september 2011 @ 15:33:10 #231
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101858561
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:27 schreef Clan het volgende:

[..]

In Azië begrijpen ze 'onze' arrogante houding ook niet als we ineens kritisch over mensenrechten beginnen in China of een ander land daar. Wij zijn een stel mensen die honderden jaren in gebieden over de hele wereld mensen als slaven hebben gebruikt, en de afgelopen 40 jaar zijn we ineens het staatje dat zijn vinger wijst naar anderen.
Nee dat zijn wij niet, dat zijn onze voorouders. Dat wij nu de vruchten plukken daarvan, geeft hen niet ineens het recht mensenrechten te schenden en maakt niet ineens de kritiek van mensen die die misdaad nooit plegen onterecht.
Dat niet te begrijpen is simpelweg een poging om het onrecht te ontkennen.

Tot wanneer mag je geschiedenis als excuus gebruiken verder? Wij waren overheersers, maar zijn net zo vaak bezet geweest, maakt dat onder de streep nog wat uit? Moeten we alles meetellen tot aan het begin der tijden om uit te maken wie 'recht van spreken' heeft?
pi_101858664
quote:
19s.gif Op maandag 12 september 2011 15:21 schreef kingmob het volgende:
Niemand die het nog boeit en dan ineens het plakkaat willen veranderen.
Het boeit mensen zeker wel, daarom is het ook landelijk nieuws
quote:
Het is absurd om met onze morele achtergrond iemands heldenstatus te 'heroverwegen'. het is juist historisch gezien natuurlijk veel significanter dat de man als 'groot' werd gezien destijds.
Eens een held is dus voor altijd een held ? Dat is dogmatisme
Bovendien werd de man in zijn tijd ook niet algemeen als held gezien.
Absurd is het om met de (vermeende) normen van 400 jaar geleden een visie van 2011 te onderbouwen. We leven nu in 2011 en we oordelen vanuit de tijdsgeest van nu.
Een moordenaar als held verheerlijken is wansmakelijk. Ook al was dat niet zo volgens 'de tijdsgeest ' van 4 eeuwen terug ( wat niet zo was).

quote:
. Moeten ze daar elke keer op een verjaardag gaan zeggen dat het eigenlijk een racist was :?
Als je ex dat leuk vindt, dan moet ze dat doen.Het heeft niks met deze kwestie van verheerlijking van een moordenaar te maken.
  maandag 12 september 2011 @ 15:39:31 #233
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101858736
Keer op keer toont de rechtse untermensch zijn ware gezicht in deze discussie. Op basis van alle 'argumenten' voor JP Coen, kunnen we een typologie opstellen. Want wat merken we:

A. er wordt steeds gedaan alsof de moraal niet onze verantwoordelijkheid is. Dit stelsel van regels is 'gegeven' (door God, 'de natuur', 'het tijdsgewricht') en het is niet aan ons deze moraal te veranderen. Wij hoeven alleen de gegeven regels te volgen. Handhaving, geen verandering.
B. binnen het kader van deze of gene moraal, mag er vrijelijk gestreefd worden naar roem, eer, macht, rijkdom en wat dies meer zij.
C. de rechtse untermensch heeft er dus belang bij te doen alsof wij het morele systeem niet kunnen veranderen: hij zou dan zijn binnen het systeem verworven schatten moeten opgeven.
D. de nadenkende rechtse untermensch voelt op een of andere manier aan dat zijn manier van redeneren onhoudbaar is. Aan de rafelranden van zijn moraal, heeft hij dan ook nog maar één middel om die moraal overeind te houden: bruut ideologisch zelfbedrog.
E. waarom is dit een untermenschliche levenshouding? Omdat het neerkomt op onderwerping aan dingen (systemen, geloven etc.) buiten ons, waarbinnen we 'vrij' zijn. Waar inzicht komt met het besef dat al die systemen onze eigen maaksels zijn. We zijn nergens aan onderworpen, alle onderwerping is een poging macht uit te oefenen op anderen. Ik geef toe dat ik alleen dingen wil omdat ík ze wil. De rechtse untermensch wil iets omdat hij daar 'het recht' toe heeft, omdat het 'zo hoort', omdat 'god het wil'. Kortom, hij probeert zijn medemens te intimideren met een beroep op iets buiten ons, iets wat groter en machtiger is dan wij beiden (recht, moraal, god). Hij doet alsof het niet slechts zijn wil is, maar dat het ook 'zo hoort'.

Ik eet geen vlees, niet omdat iemand of iets mij daartoe verplicht, maar omdat ík geen onnodig leed wil veroorzaken. Ik ben een vrij mens.
  maandag 12 september 2011 @ 15:49:43 #234
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101859105
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het boeit mensen zeker wel, daarom is het ook landelijk nieuws

Het is landelijk nieuws omdat ze het willen aanpassen, niet de zaken omdraaien. Als je hiervoor een voorbijganger erover had gevraagd hadden ze gezegd: "wie?".

quote:
Eens een held is dus voor altijd een held ? Dat is dogmatisme
Bovendien werd de man in zijn tijd ook niet algemeen als held gezien.
Absurd is het om met de (vermeende) normen van 400 jaar geleden een visie van 2011 te onderbouwen. We leven nu in 2011 en we oordelen vanuit de tijdsgeest van nu.
Een moordenaar als held verheerlijken is wansmakelijk. Ook al was dat niet zo volgens 'de tijdsgeest ' van 4 eeuwen terug ( wat niet zo was).
Nee, eens een held voor altijd een held in die tijd. Dat is het enige wat ter discussie staat. Men verstoord dat graag door te impliceren dat tegenstanders zijn daden verheerlijken. Steeds weer de geschiedenis herevalueren uit een misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel is nutteloos en verspilling.

Men doet graag net alsof het standbeeld nu wordt gemaakt en dat het met slingers en gejuich neergezet wordt. De werkelijkheid is dat ze een oud beeld willen aanpassen naar de maatstaven van nu. Totale politiek correcte ridiculiteit.

Moeten we bij elke churchillaan ook wat kanttekeningen gaan plaatsen? Of de prins Bernardlaan? Verlenen we de complete encyclopedie bij ingang van een wijk, zodat iedere burger zich volledig kan informeren naar de achtergrond van iedereen die genoemd wordt?
  maandag 12 september 2011 @ 15:52:13 #235
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101859207
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:39 schreef Louis22 het volgende:
Keer op keer toont de rechtse untermensch zijn ware gezicht in deze discussie.
De ironie van deze zin, hij doet pijn ):O
pi_101859283
quote:
Keer op keer toont de rechtse untermensch zijn ware gezicht in deze discussie. Op basis van alle 'argumenten' voor JP Coen, kunnen we een typologie opstellen. Want wat merken we:

A. er wordt steeds gedaan alsof de moraal niet onze verantwoordelijkheid is. Dit stelsel van regels is 'gegeven' (door God, 'de natuur', 'het tijdsgewricht') en het is niet aan ons deze moraal te veranderen. Wij hoeven alleen de gegeven regels te volgen. Handhaving, geen verandering.
B. binnen het kader van deze of gene moraal, mag er vrijelijk gestreefd worden naar roem, eer, macht, rijkdom en wat dies meer zij.
C. de rechtse untermensch heeft er dus belang bij te doen alsof wij het morele systeem niet kunnen veranderen: hij zou dan zijn binnen het systeem verworven schatten moeten opgeven.
D. de nadenkende rechtse untermensch voelt op een of andere manier aan dat zijn manier van redeneren onhoudbaar is. Aan de rafelranden van zijn moraal, heeft hij dan ook nog maar één middel om die moraal overeind te houden: bruut ideologisch zelfbedrog.
E. waarom is dit een untermenschliche levenshouding? Omdat het neerkomt op onderwerping aan dingen (systemen, geloven etc.) buiten ons, waarbinnen we 'vrij' zijn. Waar inzicht komt met het besef dat al die systemen onze eigen maaksels zijn. We zijn nergens aan onderworpen, alle onderwerping is een poging macht uit te oefenen op anderen. Ik geef toe dat ik alleen dingen wil omdat ík ze wil. De rechtse untermensch wil iets omdat hij daar 'het recht' toe heeft, omdat het 'zo hoort', omdat 'god het wil'. Kortom, hij probeert zijn medemens te intimideren met een beroep op iets buiten ons, iets wat groter en machtiger is dan wij beiden (recht, moraal, god). Hij doet alsof het niet slechts zijn wil is, maar dat het ook 'zo hoort'.

Ik eet geen vlees, niet omdat iemand of iets mij daartoe verplicht, maar omdat ík geen onnodig leed wil veroorzaken. Ik ben een vrij mens.
Een standbeeld voor Kok ( of welke politicus dan ook ) kan men in de toekomst ook vergeten ;)
  maandag 12 september 2011 @ 15:57:47 #237
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101859419
Waarom denk je dat ik ook maar enig respect heb voor Kok?
pi_101859480
quote:

Ah en enkel mensen die die mening toebedeelt zijn zijn vrij natuurlijk.

Wat je eigen kortzichtigheid mooi tentoonspreidt.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  maandag 12 september 2011 @ 16:10:59 #239
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101859899
Je bent zo onvrij dat je vrijwillig je ogen afwendt van je eigen ketenen.
pi_101860374
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 15:57 schreef Louis22 het volgende:
Waarom denk je dat ik ook maar enig respect heb voor Kok?
Ik ga ervanuit dat jij voor niets en niemand respect hebt, gezien je neerbuigende en beledigende taalgebruik naar de mensen hier, daarom haalde ik alleen een voorbeeld aan met tussen de haakjes nog een stukje tekst wat helaas niet gelezen is.
  maandag 12 september 2011 @ 16:48:16 #241
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_101861442
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 16:10 schreef Louis22 het volgende:
Je bent zo onvrij dat je vrijwillig je ogen afwendt van je eigen ketenen.
Je klinkt als een 12-jarige die de wereld beweert te begrijpen. Leuk dat je Nietzsche hebt gelezen, probeer het nu ook eens correct toe te passen.
pi_101863518
quote:
19s.gif Op maandag 12 september 2011 15:49 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het is landelijk nieuws omdat ze het willen aanpassen, niet de zaken omdraaien. Als je hiervoor een voorbijganger erover had gevraagd hadden ze gezegd: "wie?".
Het is landelijk nieuws geworden omdat veel mensen interesse hebben in deze kwestie . Jij beweerde dat niemand het kan boeien. Dat klopt niet. Onderwijl zal de gemiddelde Hoornenaar die op dat plein loopt - dus de door jouw genoemde voorbijganger- wel weten dat deze kwestie speelt in Hoorn.

[..]

quote:
Nee, eens een held voor altijd een held in die tijd. Dat is het enige wat ter discussie staat.
Nee.... wat men toen oke vond dat vond men toen. In het heden redeneren we vanuit het heden en niet vanuit de redeneringen van toen
In deze kwestie is de discussie of de verheerlijking van een massamoordenaar wel zo fatsoenlijk is. De diskussie is niet wat men toen vond

quote:
Men verstoord dat graag door te impliceren dat tegenstanders zijn daden verheerlijken. Steeds weer de geschiedenis herevalueren uit een misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel is nutteloos en verspilling.
Zijn wandaden worden gebagatelliseerd, in de doofpot gestopt en goedgepraat, gelijk aan de verheerlijking van de persoon zelf. Wat iets anders is dan zijn wandaden verheerlijken

quote:
Men doet graag net alsof het standbeeld nu wordt gemaakt en dat het met slingers en gejuich neergezet wordt.
Ik ken die "men" niet

quote:
De werkelijkheid is dat ze een oud beeld willen aanpassen naar de maatstaven van nu. Totale politiek correcte ridiculiteit.
Wat is er ridicuul aan een massamoordenaar niet meer verheerlijken en zijn beeld van dat plein te halen. Het laten staan met het argument "het viel wel mee en hij is een held" .. dat is pás ridicuul

quote:
Moeten we bij elke churchillaan ook wat kanttekeningen gaan plaatsen? Of de prins Bernardlaan? Verlenen we de complete encyclopedie bij ingang van een wijk, zodat iedere burger zich volledig kan informeren naar de achtergrond van iedereen die genoemd wordt?
Het gaat hier om de verheerlijking van één moordenaar. Niet van alle moordenaars.
En idd had men nooit een laan naar Churchill moeten noemen, ook al was die man een rots van verzet en hoop tegen de nazi's. En dat kun je van JP Coen niet zeggen.
Ook Prins Bernard was zo'n symbool en bovendien geen roofmoordenaar.Maar persoonlijk had ik ook nooit een straat naar die schavuit genoemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 12-09-2011 17:47:01 ]
  maandag 12 september 2011 @ 17:43:53 #243
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101863626
quote:
19s.gif Op maandag 12 september 2011 16:48 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je klinkt als een 12-jarige die de wereld beweert te begrijpen. Leuk dat je Nietzsche hebt gelezen, probeer het nu ook eens correct toe te passen.
Is daar misschien een handboek voor? 'Leer Nietzsche correct toe te passen in 5 eenvoudige stappen', zoiets?
pi_101863687
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 17:43 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Is daar misschien een handboek voor? 'Leer Nietzsche correct toe te passen in 5 eenvoudige stappen', zoiets?
Er bestaat vast een Nietzsche voor dummies.
pi_101864102
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 17:43 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Iemand die over 'untermenschen' begint heeft Nietzsche al niet begrepen, maar volgt de weg die de Nazi's ook volgden, er is hier dus al sprake van een iemand die zichzelf tegenspreekt. 'Rechtse untermenschen' is net zoiets als 'Communistische kapitalisten'.
  maandag 12 september 2011 @ 18:07:20 #246
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101864547
Maar terug ontopic, hoe zit het nou, zijn wij enkel verantwoordelijk voor het handhaven van de bestaande moraal, of moeten we ook kritisch zijn tegenover die bestaande moraal?
pi_101864679
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:07 schreef Louis22 het volgende:
Maar terug ontopic, hoe zit het nou, zijn wij enkel verantwoordelijk voor het handhaven van de bestaande moraal, of moeten we ook kritisch zijn tegenover die bestaande moraal?
Tsja. Het valt wel een beetje op dat de mensen die hier om het hardst roepen dat Coen "in een andere tijd leefde" en "Nederland groot gemaakt heeft" dezelfden zijn die vinden dat je de profeet Mohammed niet mag aanbidden omdat hij "een massamoordende vrouwenhatende kinderneuker" was. Ook al leefde ook hij in een andere tijd ;)

Maar goed. We moeten nu eenmaal de "VOC moraal" aanbidden.
  maandag 12 september 2011 @ 18:11:41 #248
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101864719
quote:
3s.gif Op maandag 12 september 2011 18:10 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Tsja. Het valt wel een beetje op dat de mensen die hier om het hardst roepen dat Coen "in een andere tijd leefde" en "Nederland groot gemaakt heeft" dezelfden zijn die vinden dat je de profeet Mohammed niet mag aanbidden omdat hij "een massamoordende vrouwenhatende kinderneuker" was. Ook al leefde ook hij in een andere tijd ;)

Kijk. Je begrijpt mijn vraag.
pi_101864922
quote:
19s.gif Op maandag 12 september 2011 15:29 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ontkennen is wel wat anders natuurlijk. Bovendien moet je een 'misdaad' in zijn tijdsgewricht zien.
Van wie moet dat? De vereniging van cultuurrelativisten-wanneer-het-hun-uitkomt?
pi_101865257
quote:

[..]

Over vooroordelen gesproken.

Wat wij nu vinden van Mohammed vond men in die tijd ook van Mohammed ( zijn omgeving keurde ook af dat hij sex had met kinderen ) daarnaast heeft Mohammed Nederland geen welvaart gebracht en heeft zijn religie alleen maar achteruitgang gebracht.
pi_101865394
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 18:11 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Kijk. Je begrijpt mijn vraag.
We begrijpen allemaal jou vraag, alleen reageer jij liever alleen positief op mensen die in jou straatje passen, maar omdat we niet jou mening delen begrijpen we je zogenaamd niet?
pi_101865406
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:25 schreef Clan het volgende:
heeft Mohammed Nederland geen welvaart gebracht en heeft zijn religie alleen maar achteruitgang gebracht.
Er zijn ook kleinkinderen die hun rijkdom te danken hebben aan hun mafia-grootvader
De VOC was niet zo winstgevend in de tijd dat JP Coen leefde, maar Coen legde wel - mede - een fundament voor de roofstaat Nederland. Hij was dus een roofmoordenaar. Nogal onsmakelijk om die man te bedanken voor zijn wandaden
pi_101865435
quote:

[..]

Wat wij nu vinden van Mohammed vond men in die tijd ook van Mohammed ( zijn omgeving keurde ook af dat hij sex had met kinderen )
Integendeel. Zijn omgeving keurde af dat hij het niet wilde doen. Het was pas toen men dreigde zijn huwelijk met het meisje Aisha ongeldig te verklaren zodat haar ouders haar konden terughalen om haar als slaaf te verkopen dat hij haar bij de knuffelbeestjes weghaalde en op zijn gereedschap zette.

Volgens de Hadiths dan. Die zijn vast niet geheel onpartijdig.

Overigens werd het gedrag van Coen in zijn eigen tijd ook niet als normaal gezien. Dus de vergelijking wordt steeds beter ;)

quote:
daarnaast heeft Mohammed Nederland geen welvaart gebracht
Maar moslims mogen het ook niet in moslimlanden ;)

quote:
en heeft zijn religie alleen maar achteruitgang gebracht.
Mwoah. Dat is debatteerbaar.
Net zoals men de voordelen van de VOC en VOC mentaliteit voor Nederland meestal schromelijk overschat.
  maandag 12 september 2011 @ 18:30:54 #254
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101865453
quote:

[..]

Wat wij nu vinden van Mohammed vond men in die tijd ook van Mohammed ( zijn omgeving keurde ook af dat hij sex had met kinderen ) daarnaast heeft Mohammed Nederland geen welvaart gebracht en heeft zijn religie alleen maar achteruitgang gebracht.
Maar wat nu als zijn omgeving het wel goedkeurde?
pi_101865574
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zijn ook kleinkinderen die hun rijkdom te danken hebben aan hun mafia-grootvader
De VOC was niet zo winstgevend in de tijd dat JP Coen leefde, maar Coen legde wel - mede - een fundament voor de roofstaat Nederland. Hij was dus een roofmoordenaar. Nogal onsmakelijk om die man te bedanken voor zijn wandaden
En Willem Drees dan? Dan moeten we bij zijn standbeeld ook maar een bordje neerzetten en mag de PvdA ook niet meer positief refereren naar 'vadertje Drees', want we moeten dit allemaal onsmakelijk vinden, uit symphatie moeten we dan ook de AOW niet willen accepteren. ;)
pi_101865607
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:30 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Maar wat nu als zijn omgeving het wel goedkeurde?
Wat als....
  Moderator maandag 12 september 2011 @ 18:35:51 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101865628
quote:

[..]

mwah als mohammed ter sprake komt heb ik het ook altijd over diezelfde tijdsgeest anders, kan me niet voorstellen dat ik er nog niet over ben begonnen in dit topic _O-

gelijke monikken, gelijke kappen idd en dat beeld gewoon laten staan waar het staat :Y
  maandag 12 september 2011 @ 18:36:27 #258
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101865652
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:35 schreef Clan het volgende:

[..]

Wat als....
Wtf? Geef eens gewoon antwoord. Dat is toch denkbaar?
pi_101865721
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:36 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Wtf? Geef eens gewoon antwoord. Dat is toch denkbaar?
Van speculeren kun je nu éénmaal geen speculaas maken, daarom is het zinloos om hier antwoord op te geven.
pi_101865796
quote:
3s.gif Op maandag 12 september 2011 18:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Integendeel. Zijn omgeving keurde af dat hij het niet wilde doen. Het was pas toen men dreigde zijn huwelijk met het meisje Aisha ongeldig te verklaren zodat haar ouders haar konden terughalen om haar als slaaf te verkopen dat hij haar bij de knuffelbeestjes weghaalde en op zijn gereedschap zette.

Volgens de Hadiths dan. Die zijn vast niet geheel onpartijdig.

Overigens werd het gedrag van Coen in zijn eigen tijd ook niet als normaal gezien. Dus de vergelijking wordt steeds beter ;)

[..]

Maar moslims mogen het ook niet in moslimlanden ;)

[..]

Mwoah. Dat is debatteerbaar.
Net zoals men de voordelen van de VOC en VOC mentaliteit voor Nederland meestal schromelijk overschat.
De VOC heeft Nederland groot gemaakt en heeft uiteindelijk van Rotterdam de grootste havenstad van Nederland gemaakt en doorvoergebied van heel Europa, neem dat maar eens weg en kijk eens wat er economisch van Nederland overblijft ;)
  maandag 12 september 2011 @ 18:42:14 #261
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101865895
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:38 schreef Clan het volgende:

[..]

Van speculeren kun je nu éénmaal geen speculaas maken, daarom is het zinloos om hier antwoord op te geven.
??

Stel nu, ik vertel jou het verhaal over Mohammed, met dat verschil dat iedereen in zijn omgeving het supertof vond dat ie pedo was. En je geloofde me. Wat zou je reactie zijn?
pi_101866215
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:42 schreef Louis22 het volgende:

[..]

??

Stel nu, ik vertel jou het verhaal over Mohammed, met dat verschil dat iedereen in zijn omgeving het supertof vond dat ie pedo was. En je geloofde me. Wat zou je reactie zijn?
In de tijd van Mohammed leefden mensen niet zo lanfg, dwz er overleden veel mensen aan ziekten. De grens tussen kind zijn en volwassen zijn lag in die tijd anders, zo kon je misschien al op je 12e volwassen zijn en was je op je 30e een hoogbejaarde, dus dan zou ik het in de tijd plaatsen en vanuit die visie zou ik tegenwoordig de man op één lijn zetten met Coen, een standbeeld waardig dus.
  maandag 12 september 2011 @ 18:56:44 #263
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101866543
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:49 schreef Clan het volgende:

[..]

In de tijd van Mohammed leefden mensen niet zo lanfg, dwz er overleden veel mensen aan ziekten. De grens tussen kind zijn en volwassen zijn lag in die tijd anders, zo kon je misschien al op je 12e volwassen zijn en was je op je 30e een hoogbejaarde, dus dan zou ik het in de tijd plaatsen en vanuit die visie zou ik tegenwoordig de man op één lijn zetten met Coen, een standbeeld waardig dus.
Tot zover ben je in ieder geval consequent. Vervolgvraag is (vanzelfsprekend, zou ik willen zeggen), wat moeten we verstaan onder het begrip 'omgeving'? Is die beperkt tot de landsgrenzen? Hoe zit het dan met de tijd voordat er landen bestonden?
pi_101867055
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:56 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Tot zover ben je in ieder geval consequent. Vervolgvraag is (vanzelfsprekend, zou ik willen zeggen), wat moeten we verstaan onder het begrip 'omgeving'? Is die beperkt tot de landsgrenzen? Hoe zit het dan met de tijd voordat er landen bestonden?
Ik versta onder omgeving vanalles, maar niet alles versta ik;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgeving
  maandag 12 september 2011 @ 20:11:30 #265
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_101870996
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

mwah als mohammed ter sprake komt heb ik het ook altijd over diezelfde tijdsgeest anders, kan me niet voorstellen dat ik er nog niet over ben begonnen in dit topic _O-

gelijke monikken, gelijke kappen idd en dat beeld gewoon laten staan waar het staat :Y
Inderdaad tijdsgeest verder niks. Het graf van Napoleon anders ook maar weghalen en de arc de triomphe.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 12 september 2011 @ 20:14:58 #266
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101871174
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:11 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Inderdaad tijdsgeest verder niks. Het graf van Napoleon anders ook maar weghalen en de arc de triomphe.
Dan mag je me toch eens uitleggen wat Napoleon verkeerd heeft gedaan. De orde in Frankrijk hersteld, de revolutionaire energie omgezet in een agressieve buitenlandse politiek, de reactionaire krachten van Europa op de kast gejaagd, door heel Europa een fatsoenlijk wetboek verspreid, de joden geëmancipeerd. Die man is een held.
  maandag 12 september 2011 @ 20:23:05 #267
56749 BlaZ
pi_101871577
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:14 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Dan mag je me toch eens uitleggen wat Napoleon verkeerd heeft gedaan. De orde in Frankrijk hersteld, de revolutionaire energie omgezet in een agressieve buitenlandse politiek, de reactionaire krachten van Europa op de kast gejaagd, door heel Europa een fatsoenlijk wetboek verspreid, de joden geëmancipeerd. Die man is een held.
Ja maar volgens de huidige tijdsgeest zou de executie van 3000 gevangenen in Jaffa toch echt een oorlogsmisdaad zijn geweest.
pi_101871617
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:34 schreef Clan het volgende:

[..]

En Willem Drees dan? Dan moeten we bij zijn standbeeld ook maar een bordje neerzetten en mag de PvdA ook niet meer positief refereren naar 'vadertje Drees', want we moeten dit allemaal onsmakelijk vinden, uit symphatie moeten we dan ook de AOW niet willen accepteren. ;)
Was Drees dan een moordenaar ? Heeft hij dan de bevolking van 2 eilanden vermoord?
En wat heeft de AOW te maken met onterechte persoonsverheerlijking van Drees?
pi_101871841
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:39 schreef Clan het volgende:

[..]

De VOC heeft Nederland groot gemaakt en heeft uiteindelijk van Rotterdam de grootste havenstad van Nederland gemaakt en doorvoergebied van heel Europa, neem dat maar eens weg en kijk eens wat er economisch van Nederland overblijft ;)
Dus... de welvaart in Nederland is te danken aan het uitzuigen van Indonesië?
En die roofzucht is prijzenswaardig ?
Overigens... toen de VOC failliet ging was Rotterdam een klein dorpje. Met nauwelijk economische betekenis voor de eigen regio.
pi_101871976
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:14 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Napoleon was een dictator, onder zijn bewind werd de kloof tussen arm en rijk groter en heeft de bevolking zowat hun hele kroost op moeten offeren ( dienstplicht ) aan de vele oorlogen die hij voerde, de economie was daardoor flink geraakt, zijn legers liet hij tot tweemaal toe in de steek ( Egypte/ Rusland ) welke honderdduizenden doden met zich meebracht.
pi_101872107
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Was Drees dan een moordenaar ? Heeft hij dan de bevolking van 2 eilanden vermoord?
En wat heeft de AOW te maken met onterechte persoonsverheerlijking van Drees?
De politionele acties? Ik denk dat de Indonesiers over Drees ook wel een uitgesproken mening hebben ;)
pi_101872576
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Overigens... toen de VOC failliet ging was Rotterdam een klein dorpje. Met nauwelijk economische betekenis voor de eigen regio.
Ja, de welvaart is idd te danken aan het uitzuigen van Nederlands Indië, de hele infrastructuur in Nederland is daarvan betaald ( ook te lezen in Max Havelaar ) Shell is door de BPM ontstaan.
Dat we daardoor welvaart hebben gekregen is idd prijzenswaardig want we genieten er nog steeds van, kijk maar eens hoe sterk de koloniserende landen van Europa wel niet zijn geweest ten aanzien van de andere landen.

In Rotterdam liggen de oliefaffenaderijen voor de olie ( vroeger Nederlands Indie ) die met schepen worden aangevoerd, toen de VOC failliet ging ging alles over naar de Nederlandse staat, dus door juist onze handelsgeest over zee heeft van Rotterdam één van de peilers van de Nederlandse economie gemaakt.
  maandag 12 september 2011 @ 20:49:27 #273
56749 BlaZ
pi_101873200
quote:

[..]

Het is geen uitzuigen of roofzucht het was gewoon gebruik maken van de situatie.
  maandag 12 september 2011 @ 20:50:09 #274
56749 BlaZ
pi_101873243
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:39 schreef Clan het volgende:

[..]

Ja, de welvaart is idd te danken aan het uitzuigen van Nederlands Indië, de hele infrastructuur in Nederland is daarvan betaald ( ook te lezen in Max Havelaar ) Shell is door de BPM ontstaan.
Dat we daardoor welvaart hebben gekregen is idd prijzenswaardig want we genieten er nog steeds van, kijk maar eens hoe sterk de koloniserende landen van Europa wel niet zijn geweest ten aanzien van de andere landen.

In Rotterdam liggen de oliefaffenaderijen voor de olie ( vroeger Nederlands Indie ) die met schepen worden aangevoerd, toen de VOC failliet ging ging alles over naar de Nederlandse staat, dus door juist onze handelsgeest over zee heeft van Rotterdam één van de peilers van de Nederlandse economie gemaakt.
Zonder Indonesie was Nederland ook gewoon welvarend geweest.
pi_101873444
quote:

[..]

Wat wij nu vinden van Mohammed vond men in die tijd ook van Mohammed ( zijn omgeving keurde ook af dat hij sex had met kinderen )
Oh, ja, zoals die beschaafde Europeanen zeker:
quote:
In the 12th century Gratian, the influential founder of Canon law in medieval Europe, accepted age of puberty for marriage to be between twelve and fourteen but acknowledged consent to be meaningful if the children were older than seven. There were authorities that said that consent could take place earlier. Marriage would then be valid as long as neither of the two parties annulled the marital agreement before reaching puberty, or if they had already consummated the marriage. It should be noted that Judges honored marriages based on mutual consent at ages younger than seven, in spite of what Gratian had said; there are recorded marriages of two and three year olds.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent

:') :') :')

quote:
daarnaast heeft Mohammed Nederland geen welvaart gebracht en heeft zijn religie alleen maar achteruitgang gebracht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age

[ Bericht 36% gewijzigd door Poppenkastpop op 12-09-2011 21:09:42 ]
pi_101873543
@Clan: Als Hitler een Nederlander was geweest, had hij dan een standbeeld verdiend?
pi_101874137
Och, de 'white guilt'-kaart moet weer even gespeeld worden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101874212
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:03 schreef waht het volgende:
Wie in dit topic zegt dat onze generatie nog schuld heeft van wat er in Nederlands Indië is gebeurd? En wie heeft het over ras ('white')?
pi_101874372
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:04 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Wie in dit topic zegt dat onze generatie nog schuld heeft van wat er in Nederlands Indië is gebeurd? En wie heeft het over ras ('white')?
Ik wilde even chargeren, heb alleen de OP gelezen.
pi_101874380
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:31 schreef Clan het volgende:

[..]

De politionele acties? Ik denk dat de Indonesiers over Drees ook wel een uitgesproken mening hebben ;)
Van mij mag je Drees een moordenaar noemen, maar giet dat in een genuanceerd verhaal en leg niet alle Nederlandse moorddadigheid alleen bij hem.
Staat er een standbeeld van hem ergens in Nederland? Voor mij hoeft dat niet.
Maar dat is geen excuus om JP Coen te vereren..
pi_101874399
quote:
Ja, dat zal het zijn :')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 12 september 2011 @ 21:08:06 #282
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_101874501
quote:
Dat je er een naampje voor hebt, is geen argument.
pi_101874510
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 21:06 schreef waht het volgende:

[..]

Ik wilde even chargeren, heb alleen de OP gelezen.
Lees nou dan alles ... en ga niet zonder kennis van zaken er een rassenkwestie van maken.
  maandag 12 september 2011 @ 21:17:02 #284
56749 BlaZ
pi_101875205
quote:
Dude :{
pi_101875214
Ik vind overigens wel dat dat beeld weer overeind gezet moet worden. Maar wel met een bordje aub met de waarheid.
pi_101875762
Maar zoals eerder gezegd: eigenlijk is het symboolpolitiek.
pi_101875803
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Lees nou dan alles ... en ga niet zonder kennis van zaken er een rassenkwestie van maken.
Ik ben bekend met de strekking van dit soort discussies. Maar ok, wellicht is het deze keer anders.
  Moderator maandag 12 september 2011 @ 21:27:22 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101875861
quote:

[..]

Nederland verdiende vooral aan de Baltic trade routes iirc
pi_101880784
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:53 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Oh, ja, zoals die beschaafde Europeanen zeker:

[..]

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age
Christendom heeft ook veel gebracht in het begin, maar uiteindelijk heeft het, zoals dat met religies gaat alleen voor achteruitgang gezorgd.
pi_101880887
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zonder Indonesie was Nederland ook gewoon welvarend geweest.
En waarom denk je dat?
pi_101881021
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 20:54 schreef Poppenkastpop het volgende:
@Clan: Als Hitler een Nederlander was geweest, had hij dan een standbeeld verdiend?
Wat is Hitler zijn bijdrage voor iets geweest?is hij voor Duitsland een held? heeft hij het land groot en sterk gemaakt?
pi_101881260
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 21:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Van mij mag je Drees een moordenaar noemen, maar giet dat in een genuanceerd verhaal en leg niet alle Nederlandse moorddadigheid alleen bij hem.
Staat er een standbeeld van hem ergens in Nederland? Voor mij hoeft dat niet.
Maar dat is geen excuus om JP Coen te vereren..
Van Drees staat een munument in Nederland, maar er staat geen bordje bij, zo staat bij het praalgraf van de Oranjes ook geen bordje met een genuanceerd verhaal en ik kan zo door gaan, al deze mensen hebben voor de Nederlandse zaak 'gevochten' en daar hoeft geen genuanceerd bordje bij.
pi_101881632
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:51 schreef Clan het volgende:

ik kan zo door gaan, al deze mensen hebben voor de Nederlandse zaak 'gevochten' en daar hoeft geen genuanceerd bordje bij.
NSB 'ers hebben ook voor 'de Nederlandse zaak' gevochten.
Dat is dus geen automatisch toegangsbewijs naar heldenstatus. En zo hoort het ook.
Overigens "gevochten"? JP Coen vocht als het effe kan natuurlijk niet zelf. Hij beveelde soldaten mensen te doden en mogelijk gedood te worden. Zou hij bij de moordpartij te Banda zelf mensen hebben afgeslacht? Lijkt me niet .
Maar in dit geval moet er helemaal geen bordje bij dat beeld op het plein komen.
Hupsakee.... dat beeld in het museum zetten met een bordje. Daar hoort het .
pi_101882003
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

NSB 'ers hebben ook voor 'de Nederlandse zaak' gevochten.
Dat is dus geen automatisch toegangsbewijs naar heldenstatus. En zo hoort het ook.
Overigens "gevochten"? JP Coen vocht als het effe kan natuurlijk niet zelf. Hij beveelde soldaten mensen te doden en mogelijk gedood te worden. Zou hij bij de moordpartij te Banda zelf mensen hebben afgeslacht? Lijkt me niet .
Maar in dit geval moet er helemaal geen bordje bij dat beeld op het plein komen.
Hupsakee.... dat beeld in het museum zetten met een bordje. Daar hoort het .
De NSB heeft onder het koninkrijk nooit in de regering gezeten, en ook na de inval hebben ze niet het koninkrijk gediend, dus ze hebben niet voor de Nederlandse zaak 'gevochten' en ze zijn daarin ook nooit erkend.

En moord in die tijd bekijken door de bril van tegenwoordig is onzin, de mensen leefden veelal met wapens voor hun eigen bescherming, mensenrechten etc bestonden nog niet, dus daar kan je niet mee aankomen in de 20e eeuw.
pi_101882242
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:04 schreef Clan het volgende:

[..]

De NSB heeft onder het koninkrijk nooit in de regering gezeten, en ook na de inval hebben ze niet het koninkrijk gediend, dus ze hebben niet voor de Nederlandse zaak 'gevochten' en ze zijn daarin ook nooit erkend.
Maar dat vinden de NSB'ers zelf niet. Ze hebben zeer zeker voor "de Nederlandse zaak" gevochten, maar alleen op de verkeerde manier JP Coen ook. Volkert ook, van Gogh ook.
Breivik ook
pi_101882659
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar dat vinden de NSB'ers zelf niet. Ze hebben zeer zeker voor "de Nederlandse zaak" gevochten, maar alleen op de verkeerde manier JP Coen ook. Volkert ook, van Gogh ook.
Breivik ook
Zijn Volkert van der Graeff en Theo van Gogh politici geweest en hebben ze voor de Nederlandse zaak gevochten: nee, Theo van Gogh was een opiniemaker, en niet meer dan dat, en Volkert van der Graeff heeft de Nederlandse democratie aangetast door een politicus te vermoorden en Breivik heeft al helemaal niet voor de Nederlandse zaak gevochten.

Ik vind dat je nu paralellen gaat trekken die niets te maken hebben met JP Coen.
pi_101883530
Voor " de Nederlandse zaak" vechten is toch zeker geen alleenrecht van politici ?
Juist de meeste "vechters" zijn geen politici.
In de visies van nsb, en breivik wilden zij Nederland behoeden voor een linkse dictatuur en Volkert wilde Nederland behoeden voor een rechtse dictatuur
  maandag 12 september 2011 @ 23:31:33 #298
56749 BlaZ
pi_101883627
quote:

[..]

Breivik ook
Ook een vergelijking die nergens op slaat.
  maandag 12 september 2011 @ 23:37:23 #299
56749 BlaZ
pi_101883966
quote:

[..]

Breivik ook
En wie beoordeelt wat een goede manier is en wat slechte manier is.

JP Coen was in die tijd gewoon een held. Wat inboorlingen afslachten was in die tijd dan ook geen probleem.

quote:
Kort daarna vertok Jan Pieterszoon Coen terug naar Nederland. Bij terugkomst werd hij onderscheiden met medailles, een vergulde degen, en een groot geldbedrag. Een genereuze beloning voor een man wiens naam met bloed overgoten is.
pi_101884981
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:31 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ook een vergelijking die nergens op slaat.
waarom slaat dat nergens op?
hun motieven zijn toch bekend.. ze verklaarden zelf dat ze Nederland wilden behoeden voor een groot gevaar, hun vijand

quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]

En wie beoordeelt wat een goede manier is en wat slechte manier is.
goeie vraag, maar het vermoorden van 15.000 eilandbewoners en dan hun eilanden roven is de verkeerde zaak, toch ?
quote:
JP Coen was in die tijd gewoon een held. Wat inboorlingen afslachten was in die tijd dan ook geen probleem.
ook in zijn tijd was was het wel een probleem... maar het is nu 2011
en nu nog steeds die man verheerlijken is echt wel sick volgens onze tijdgeest
of ook niet voor sommigen... dan is hun tijdsgeest zelf sick
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')