Dat doe ik mijn vader al aan als we op bezoek zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
De pensioenen, ik moet er niet aan denken. Je wilt me zeker nog een slechte nacht bezorgen
Goeie dag, dat kan ook wel wat minder allemaal. Wat ik me altijd afvraag bij mensen die zulke hoge lasten hebben: " Zouden jullie ook drastisch kunnen snijden in de lasten mocht dat nodig zijn door verlies van werk"quote:
Ik mis de kosten voor woon/werk verkeer en andersoortig vervoer, hetzij een auto (plus verzekering daarvan), en/of de kosten van openbaar vervoer, inclusief de kosten die kinderen hebben als ze bijv. op hun 12e, zelf naar de brugklas moeten, en 's winters met de bus gaan. Of de aanschaf van, en het onderhoud van fietsen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:30 schreef Zienswijze het volgende:
Hier verder. Als reactie op de posts op p. 11 uit dit topic: VVD: Laat werkloze jongeren uit Spanje maar komen
[..]
* 2600 netto per maand is exclusief de verwerking van de premie van een arbeidongeschiktsheidverzekering en de kosten van de levensonderhoud van je kinderen die je in box 1 als aftrekpost kan opgeven.
* Kinderen hebben extra gezondheiszorg nodig, daarom een hogere dan gemiddelde ziektekostenpremie genomen.
Uitgaven, per maand:
- Huur: 750
- Zorgpremie 2 kinderen: 700
- Zorgpremie ouders: 250
- TV, internet, telefoon: 50
- Mobiele telefoon abonnement: 20
- Voedsel: 400
- Kleding: 50 per gezinslid, dus in totaal: 200
- Energie: 150
Extra toeslagen, per maand:
- Kinderbijslag: 100 (2 kinderen, geboren voor 1995: http://financieel.infonu.(...)et-eigen-risico.html)
- Zorgtoeslag
Maar voor hoeveel personen doe jij boodschappen? Een gezin met 1 kind is natuurlijk een stuk goedkoper uit als een gezin met 3 kinderen. Soms is er sprake van bepaalde allergieën, dus moet je net weer wat duurdere waren zonder gluten, noten, of suikers kopen. Het is dus nogal afhankelijk van de situatie.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Onzin. En ik doe boodschappen bij de AH en haal iedere week m'n kratje bier, we eten altijd bolletjes/kleinbrood en 1 x per week laat ik eten bezorgen en dan zit ik max. op 400. Goed wel veel huismerk en we drinken nooit frisdranken ala Coca Cola ed maar dat is het dan.
800 is echt waanzinnig veel. Even omrekenen he, dat is een ouderwetse 1800 gulden per maand aan boodschappen!
Verzekeringen 100 euro? Hoe doe je dat met 2 man ziektekosten/Inboedel/opstal/rechtsbijstand etc?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goeie dag, dat kan ook wel wat minder allemaal. Wat ik me altijd afvraag bij mensen die zulke hoge lasten hebben: " Zouden jullie ook drastisch kunnen snijden in de lasten mocht dat nodig zijn door verlies van werk"
Ik wil mijn lasten zo laag mogelijk houden zodat ik als het moet met heel weinig geld rond kan komen. Daarnaast houd ik enorm veel geld over voor leuke dingen. . Ik ben ervan overtuigt dat een comfortabel zorgeloos leven begint bij "niet teveel" willen. Ik zou een nieuwe 2de auto kunnen kopen. Maar daar worden we niet gelukkiger van. Onze 17 jaar oude swift is spotgoedkoop en doet prima zijn werk! Hierdoor houden we bij wijze van spreken ieder jaar geld over voor een extra vakantie, en daar worden wij wel gelukkiger van.
Hieronder ons huishoud boekje in het algemeen (twee persoonshuishouden)
Inkomen netto >3000
Hypotheek 800
Energie 60
2x Auto: 150 (all in) 1x lease (bijtelling is al afgetrokken van netto inkomen)
2x Motor: 150 (all in)
Verzekeringen: 100
Eten/Kleding: 350
Garagebox: 50
Mobiele telefoon: 5
Internet/TV: 39
Gemeentelijke belastingen: 60
Zeg lees eens gewoon. Dat staat er en hoeveel kinderen die knakker heeft waar ik op reageer dat staat er ook.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 01:55 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar voor hoeveel personen doe jij boodschappen? Een gezin met 1 kind is natuurlijk een stuk goedkoper uit als een gezin met 3 kinderen. Soms is er sprake van bepaalde allergieën, dus moet je net weer wat duurdere waren zonder gluten, noten, of suikers kopen. Het is dus nogal afhankelijk van de situatie.
Hij heeft volgens mij drie wat grotere kinderen. Die verstouwen vaak wel wat meerquote:Op vrijdag 8 juli 2011 07:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zeg lees eens gewoon. Dat staat er en hoeveel kinderen die knakker heeft waar ik op reageer dat staat er ook.
18-plussers mogen natuurlijk ook zelf wat bijdragen, zeker hun eigen kleding ed betalen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hij heeft volgens mij drie wat grotere kinderen. Die verstouwen vaak wel wat meer.
Excuus er moet inderdaad 220 euro bij voor de ziektekosten.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 02:10 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Verzekeringen 100 euro? Hoe doe je dat met 2 man ziektekosten/Inboedel/opstal/rechtsbijstand etc?
Verder is het feitelijk onmogelijk dat je met 60 euro voor gas water en licht rondkomt per maand in een normaal huis.
Ze betalen de helft van hun studie al van hun bijbaantje begreep ik. Ik denk dat je met een gezin met drie opgroeiende kinderen best wel rond kan komen maar het lijkt me geen vetpot. Zo'n anderhalf keer modaal zorgt er natuurlijk wel voor dat je buiten alle regelingen valt.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
18-plussers mogen natuurlijk ook zelf wat bijdragen, zeker hun eigen kleding ed betalen.
Waarbij er ook nog gerust bespaard kan worden op de 110-kostenpost.quote:550 huur
180 zorgverzekeringen
20 euro verzekeringen
10 mobiel
110 internet/bellen/tv
70 eneco/water
150 boodschappen
30 huisdieren
70 gemeentelijke belastingen
100 studiekosten
Hoe maken we alles in Nederland nodeloss ingewikkeld en wat is daar nou eigenlijk de bedoeling van?quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:30 schreef Zienswijze het volgende:
* 2600 netto per maand is exclusief de verwerking van de premie van een arbeidongeschiktsheidverzekering en de kosten van de levensonderhoud van je kinderen die je in box 1 als aftrekpost kan opgeven.
Niet als je een A++ droger aanschaft met warmtepompquote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:57 schreef Killaht het volgende:
Tip: koop geen droger. Droger neemt 25% van de energiekosten per huishouden in. Droogrekje ftw.
A++ prijzen, ik ga uit van de gemiddelde droger. Info heb ik overigens uit de consumentenbond.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:03 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet als je een A++ droger aanschaft met warmtepomp![]()
Droger is belachelijk duur idd. Net zoals bv een boiler.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:57 schreef Killaht het volgende:
Tip: koop geen droger. Droger neemt 25% van de energiekosten per huishouden in. Droogrekje ftw.
Het is ook onzin.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:37 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb buiten de OP nog niets gelezen, maar natuurlijk kan je rondkomen met 2 kinderen van ¤ 2600 nettoJe kunt zelfs nog op vakantie en -als je een beetje kan inkopen- 2 auto's rijden.
Je kunt zelfs vrijstaand wonen in een groot huis en de hypotheek gewoon betalen.
Hoe ik dit weet? Wij hebben zelf jarenlang zo geleefd en we hadden het zeker niet arm ofzo
Prima. Je vergeet dat er gezinnen zijn die behoorlijke medische kosten hebben. Als je 743 euro alleen al per maand aan medische voorzieningen kwijt voor je compleet gezin word het wel een ander verhaal en vooral als je werkloos mocht worden. Je hebt dus niet alles gelezen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:37 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb buiten de OP nog niets gelezen, maar natuurlijk kan je rondkomen met 2 kinderen van ¤ 2600 nettoJe kunt zelfs nog op vakantie en -als je een beetje kan inkopen- 2 auto's rijden.
Je kunt zelfs vrijstaand wonen in een groot huis en de hypotheek gewoon betalen.
Hoe ik dit weet? Wij hebben zelf jarenlang zo geleefd en we hadden het zeker niet arm ofzo
Wij hebben jarenlang van minder geleefd. ¤ 400 per maand voor eten en drinken, en ¤ 400 per maand voor de rest, uitgezonderd hypotheek en verzekeringen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Prima. Je vergeet dat er gezinnen zijn die behoorlijke medische kosten hebben. Als je 743 euro alleen al per maand aan medische voorzieningen kwijt voor je compleet gezin word het wel een ander verhaal en vooral als je werkloos mocht worden. Je hebt dus niet alles gelezen.
Tja als ik die medische kosten niet had dan had ik nog 1000 euro per maand over in mijn geval omdat ik meer verdien dan de 2600 euro waar het hier om ging als voorbeeld gesteld.
Daarbij waren de 800 euro aan eten/huishoudgeld alles compleet per maand. Dus ook sparen voor reparaties aan auto, huishoudapp. kapper, buskaarten en kleding voor 2 volwassenen, eten etc etc. Maar op jaarbasis was 800 euro een gemiddelde per maand. Die 800 euro is dus niet alleen wat door de mond gaat.
Had je ook die medische kosten dan en kinderen boven de 18?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:19 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wij hebben jarenlang van minder geleefd. ¤ 400 per maand voor eten en drinken, en ¤ 400 per maand voor de rest, uitgezonderd hypotheek en verzekeringen.
Het gaat best. Alleen sparen, dat deden we niet.
Hoe kom je dan aan zulke kosten voor medische kosten? Je bent toch gewoon verzekerd?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Prima. Je vergeet dat er gezinnen zijn die behoorlijke medische kosten hebben. Als je 743 euro alleen al per maand aan medische voorzieningen kwijt voor je compleet gezin word het wel een ander verhaal en vooral als je werkloos mocht worden. Je hebt dus niet alles gelezen.
Tja als ik die medische kosten niet had dan had ik nog 1000 euro per maand over in mijn geval omdat ik meer verdien dan de 2600 euro waar het hier om ging als voorbeeld gesteld.
Daarbij waren de 800 euro aan eten/huishoudgeld alles compleet per maand. Dus ook sparen voor reparaties aan auto, huishoudapp. kapper, buskaarten en kleding voor 2 volwassenen, eten etc etc. Maar op jaarbasis was 800 euro een gemiddelde per maand. Die 800 euro is dus niet alleen wat door de mond gaat.
Nee, mijn kinderen zijn onder de 18. Kinderen van boven de 18 zouden m.i. voor zichzelf moeten kunnen zorgen als het financieel moeizaam gaat. Heb ik ook altijd gedaan toen ik studeerde. Geen cent gekregen van mijn ouders.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Had je ook die medische kosten dan en kinderen boven de 18?
Lees het topic eens door. Een kind zit zwaar in de problemen door een haarziekte dat niet vergoed word en niet als een ziekte word erkend in NL mits je kanker hebt(wat natuurlijk al erg genoeg is) want dan wordt een pruik met alle toeters en bellen volledig vergoed.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe kom je dan aan zulke kosten voor medische kosten? Je bent toch gewoon verzekerd?
Bij 4 volwassenen boven de 18 (?) is dat ongeveer 440 ¤.
Een ziekte die niet erkend wordt, maar die wel leidt tot een heel zichtbaar gevolg?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:25 schreef Cherna het volgende:
[..]
Lees het topic eens door. Een kind zit zwaar in de problemen door een haarziekte dat niet vergoed word en niet als een ziekte word erkend in NL mits je kanker hebt(wat natuurlijk al erg genoeg is) want dan wordt een pruik met alle toeters en bellen volledig vergoed.
Een pruik wordt volgens mij deels vergoed, ook als je geen kanker hebt, maar er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt (die haar uittrekziekte bijvoorbeeld, waarvan ik nu even niet op de naam kom).quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:25 schreef Cherna het volgende:
[..]
Lees het topic eens door. Een kind zit zwaar in de problemen door een haarziekte dat niet vergoed word en niet als een ziekte word erkend in NL mits je kanker hebt(wat natuurlijk al erg genoeg is) want dan wordt een pruik met alle toeters en bellen volledig vergoed.
Ja dat kan. Heb dat ook nooit geweten totdat je er zelf mee geconfronteerd word. Dan gaat een wereld voor je open.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een ziekte die niet erkend wordt, maar die wel leidt tot een heel zichtbaar gevolg?
Ik heb nog even teruggescrolld en vind dat je nog best veel geld hebt. Ik heb het jarenlang met minder gedaan en werkelijk nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:56 schreef Cherna het volgende:
Ik heb dit ooit gemaakt hier op het forum en okies dan nog maar een keer. ik schaam me er niet voor.
Hypotheek 679 euro
Zorgkosten voor mijn compleet gezin 743 euro(incluis 2 haarpruiken per jaar a 1200 euro)
essent energie 179 euro
fnv 16 euro
uni 15 euro
wegenbelasting 47 euro per maand
ziggo 75,50(internet, tv, telefonie)
auto verzekering 23,79 per maand
dela voor het gezin 10 euro per maand
zwemmen(hobby kinderen) 64 euro
ketel volta onderhoud 10 euro
verzekeringen(opstal,inboedel, wa) 36 euro per maand
eten 800 euro per maand incluis kleding
benzine auto 150 euro per maand alleen voor het werk9ikm krijg geen reiskosten die dit geheel dekken)
Dit is al 2848 euro. Tja stappen en de helft van de studie betalen de kinderen van hun baantje
Heb ik dus geen mobiel telefonie, geen vakanties, geen sparen opgenomen en alle andere luxe.
Dan vergat ik nog de gemeente belastingen(dat is 650/12)
Dat lijkt me op 1 of andere manier uitermate eigenaardig... daar is toch wel uit te komen?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja dat kan. Heb dat ook nooit geweten totdat je er zelf mee geconfronteerd word. Dan gaat een wereld voor je open.
99% van de bevolking heeft met veul minder gedaan... fl 5.720,- /mnd.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb nog even teruggescrolld en vind dat je nog best veel geld hebt. Ik heb het jarenlang met minder gedaan en werkelijk nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam.
Aan eten, telefonie en internet gaven we veel minder uit. Aan andere verzekeringen, hypotheek en energie daarentegen veel meer (groot huis).
En natuurlijk moeten de kinderen stappen en studie grotendeels zelf betalen
Ergo: ik vind een beetje dat je zeurt![]()
Nee hoor. Ik ben het alleen zat dat men maar roept dat je best voor 3 euro per uur kunt gaan werken en rond kunt komen. En dat men mij nu persoonlijk aanvalt dat ik te hoge kosten maak waarvan een deel mogelijk is zoals energie en ziggo. Maar steeds weer duiken er personen op die zeggen dat die medische kosten onzin zijn en niet kunnen. Tja dat ik dan ff een toelichting geef moet kunnen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb nog even teruggescrolld en vind dat je nog best veel geld hebt. Ik heb het jarenlang met minder gedaan en werkelijk nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam.
Aan eten, telefonie en internet gaven we veel minder uit. Aan andere verzekeringen, hypotheek en energie daarentegen veel meer (groot huis).
En natuurlijk moeten de kinderen stappen en studie grotendeels zelf betalen
Ergo: ik vind een beetje dat je zeurt![]()
Voor drie euro werken kan best natuurlijk. Je kunt er alleen niet van rondkomen. Maar als tweede inkomen kan het een alternatief zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:34 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ben het alleen zat dat men maar roept dat je best voor 3 euro per uur kunt gaan werken en rond kunt komen. En dat men mij nu persoonlijk aanvalt dat ik te hoge kosten maak waarvan een deel mogelijk is zoals energie en ziggo. Maar steeds weer duiken er personen op die zeggen dat die medische kosten onzin zijn en niet kunnen. Tja dat ik dan ff een toelichting geef moet kunnen.
Wacht ff. nogmaals het gaat niet om mij alleen. Vaak genoeg heb ik gezegd dat ik persoonlijk goed kan rondkomen. Heb alleen gezegd dat ik me kan voorstellen dat je met een inkomen van 2600 een probleem kan hebben zonder gek te doen. Dat is natuurlijk zoals zo vaak gezegd afhankelijk van je gezondheid, gezinssamenstelling etc.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:36 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Voor drie euro werken kan best natuurlijk. Je kunt er alleen niet van rondkomen. Maar als tweede inkomen kan het een alternatief zijn.
Waarom dragen je kinderen niet wat meer bij? Kan best naast een studie. Echt. Ik kon zelfs genoeg werken om een hypotheek te betalen en daarnaast een huishouding voeren en studeren. En stappen natuurlijk. Dus tijdgebrek kan het niet zijn
Dat is een mening. Ik ben van mening dat, zodra kinderen de 18 bereikt hebben en het thuis geen vetpot is, mee moeten dragen in de kosten. En eventueel hun studie zelf moeten betalen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:41 schreef Cherna het volgende:.....Mijn kinderen werken voor hun kleding, stappen en mobile telefoontje en een deel van hun studie.
Maar als het om de studie gaat betaal ik het merendeel. Dat kan ook anders want ik ben tegen lenen. Ik heb kinderen en zorg er dan voor zolang ze thuis wonen.
Die mening deel ik ook niet met zienswijze die deze discussie allemaal aangezwengeld heeft door een topic Spaanse gastarbeiders. Ik heb een aversie tegen lenen en kinderen als het ware met 18 de straat op te schoppen(want zo zie ik dat). Dat ze werken voor hun eigen luxe(telefonie,kleding,stappen en een deel van de studie(boeken)is al prima. Maar de zorgkosten, etc etc nee die verantwoording blijf ik dragen totdat ze klaar zijn met hun studie of zelf uit huis willen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:43 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat is een mening. Ik ben van mening dat, zodra kinderen de 18 bereikt hebben en het thuis geen vetpot is, mee moeten dragen in de kosten. En eventueel hun studie zelf moeten betalen.
Ja, althans dat denk ik (ik in iedergeval wel)quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:57 schreef JoaC het volgende:
Is iedereen die lid is van de fnv ook werkzaam bij een groot bedrijf?
Jij noemt het "de staat op schoppen' (wat het overigens niet is). Ik zie het als een logische stap op het pad naar volwassenheid.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die mening deel ik ook niet met zienswijze die deze discussie allemaal aangezwengeld heeft door een topic Spaanse gastarbeiders. Ik heb een aversie tegen lenen en kinderen als het ware met 18 de straat op te schoppen(want zo zie ik dat). Dat ze werken voor hun eigen luxe(telefonie,kleding,stappen en een deel van de studie(boeken)is al prima. Maar de zorgkosten, etc etc nee die verantwoording blijf ik dragen totdat ze klaar zijn met hun studie of zelf uit huis willen.
Dan heb je er nog wat aan, alleen bij grote ontslagrondes komen ze tevoorschijn i.v.m. media-aandachtquote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ja, althans dat denk ik (ik in iedergeval wel)
Ik ben lid idd, en groot bedrijf ja, hoezo?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:57 schreef JoaC het volgende:
Is iedereen die lid is van de fnv ook werkzaam bij een groot bedrijf?
Zie post erbovenquote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben lid idd, en groot bedrijf ja, hoezo?
Generatie verschil in denken. Moet kunnen. Ik heb ook tot mijn 21-22e(totdat ik geen werken) thuis gewoond en ben ook nu zelfstandig en dop mijn eigen boontjes. Sterker nog ik val mijn eigen ouders niet eens lastig om ze te vragen voor allerlei klusjes in huis want juist daar heb ik een hekel aan. Ik zie 18 niet als een grens zolang ze zich inzetten en zich moeite doen om er iets van te maken.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:59 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Jij noemt het "de staat op schoppen' (wat het overigens niet is). Ik zie het als een logische stap op het pad naar volwassenheid.
Hoe oud ben je?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Generatie verschil in denken. Moet kunnen. Ik heb ook tot mijn 21-22e(totdat ik geen werken) thuis gewoond en ben ook nu zelfstandig en dop mijn eigen boontjes. Sterker nog ik val mijn eigen ouders niet eens lastig om ze te vragen voor allerlei klusjes in huis want juist daar heb ik een hekel aan. Ik zie 18 niet als een grens zolang ze zich inzetten en zich moeite doen om er iets van te maken.
49 en zit in een midlife crisis denk ikquote:
Dan schelen nog geen halve generatie.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
49 en zit in een midlife crisis denk ik
49?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
49 en zit in een midlife crisis denk ik
teveel empathie naar anderen zeit me in dit topic al voor het blok Lol
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |