abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98904977
Vorige week een sollicitatiegesprek gehad bij een lunchroom/patisserie voor een 32-uurs functie..man man :')

Telefonisch had ik met de eigenaar afgesproken dat ik dinsdags om 11 uur langs zou komen voor het gesprek.
Eenmaal daar om 11 uur liep ik naar de enige man achter de counter toe, waarop hij me met grote ogen aankeek en zei: 'JAAAAAHH ik kan gedachtenlezen, dat wist je niet hé!! ..Ik weet wel waar jij voor komt..!'
Ik: 'uhm.. haha, ja, ik ben Fabeldiertje, waar zullen we gaan zitten?' *)
Man: '..ik lees weer je gedachten, jij drinkt.............THEE!!! Kies er maar een taartje bij uit dan haal ik je zo op.' (Vanaf dat moment was het gesprek wat mij betrof hoe dan ook een succes :9 )

Enigszins bevreemd ging ik maar zitten met m'n thee en taartje, en 20 minuten later haalde hij me op om in het kantoortje het gesprek te voeren.
Het was het meest warrige, non-professionele gesprek dat ik ooit gehad heb :{ Mijn pogingen om ter zake te komen (door o.a. werkzaamheden, roosters, contractduur, salaris, leertraject e.a. ter sprake te brengen) faalden bijna allemaal jammerlijk. 8)7 Waar we het onder andere WEL over hadden op zijn initiatief:

- Hoe het was om op de grens van kreeft en leeuw in te zitten qua sterrenbeeld. Hij vond mij duidelijk meer leeuw dan kreeft, omdat ik in mijn brief mijn sterke punten genoemd had 'en dat is nou echt leeuw!' (lijkt me vrij standaard in sollicitatiebrieven maar soit :') ) Overigens was hij wel te spreken over mijn bouwjaar Os. :?

- Wat het nou betekende als een muis piept als je hem doodmaakt (ik heb 6 jaar als biotechnicus gewerkt met allerlei soorten proefdieren).
Ik: 'nou, dan heeft hij pijn en doe je het dus niet goed.' :{
Man: 'Ja ik stampte gewoon op hem! Hoe doe jij het dan??'
*legt uit hoe je een muis snel en pijnloos dood kunt maken*
Man: 'hmmm ja..dat is wel nuttig, handig om een werknemer te hebben die dat kan!' :D

- Een ellenlange vergelijking over dat het leren van het werk daar op de manier die hij prettig vindt, hetzelfde is als dat hij zijn schoenen uitdoet als hij bij mij op bezoek komt en dat niet in mijn kasten gaat neuzen, als ik aangeef dat ik dat niet op prijs stel. Maar natuurlijk :+

Uiteindelijk was de volgende stap volledig aan mij volgens hem, aangezien' ik naar hem was gekomen en dus alle troeven in handen had'. Heb maar afgesproken dat ik een dagje mee kom lopen (hij zei dat hij het ook goed vond als ik 2 weken mee kwam lopen..yeah right :7 ).

Inmiddels ben ik gebeld door een academisch ziekenhuis waar ik eerder als biotechnicus gewerkt heb, of ik daar weer aan de slag wil.. denk dat ik daar wel op in ga, dus eind goed al goed. maar toch, ik vroeg me af: wat zijn jullie raarste sollicitatiegesprekken ooit? :)
To obtain a bird's eye is to turn a blizzard to a breeze
Everything's temporary, given enough time.
pi_98905083
Dat was waarschijnlijk gewoon de concierge die zich zo voordeed om jou te neuken. Dat kan toch bij een hoogopgeleide biotechnicus met ervaring.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:09:39 #3
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_98905153
quote:
lunchroom/patisserie
+

quote:
leertraject
=

_O-
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_98905285
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:09 schreef kabelhaspel het volgende:

[..]

+

[..]

=

_O-
ja je moet wat om het gesprek terug te brengen naar concrete zaken :')
  Boks-Chick vrijdag 1 juli 2011 @ 13:15:59 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_98905353
Stomme vraag misschien, maar 6 jaar biotechnicus gewerkt... Waarom solliciteer je dan bij een lunchroom :o.
lolwut
pi_98905396
quote:
19s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:15 schreef BrandX het volgende:
Stomme vraag misschien, maar 6 jaar biotechnicus gewerkt... Waarom solliciteer je dan bij een lunchroom :o.
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
pi_98905448
Misschien dacht de eigenaar daar ook zo over
Neil LOVES Carrots!
pi_98905488
quote:
19s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:15 schreef BrandX het volgende:
De sector is al 2 jaar volledig ingezakt, er worden nog zelden mensen aangenomen en voor een lagere functie (bijvoorbeeld proefdierverzorger) ben ik overgekwalificeerd. Sinds 2 maanden werkloos en aangezien ik wel wil werken, solliciteer ik op zo'n beetje alles wat me aanstaat. En taartjes: :9 ;)

in die zin sprong ik dus ook een gat in de lucht toen ik gebeld werd door het ziekenhuis, dat is echt een opportunity :D
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:22:59 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_98905578
Ik kwam ooit eens op een gesprek voor een leer/ werk traject voor een financiële administratie functie. Die kerel begon eigenlijk meteen over mijn (en zijn) hobby's en interesses te vragen en te vertellen. Na een kopje koffie vroeg hij of ik zin had in een biertje. :? :D Waarom niet?

2 uur lang mee zitten ouwehoeren, bier drinken, flauwe grappen maken over zijn personeel en de gemiddelde sollicitant die hij zoal tegenkwam (was een recruiter) en aan het einde van het gesprek vertelde hij me doodleuk dat ik niet was wie ze zochten en dat ik volgens hem wat leuks moest gaan doen met mijn leven in plaats van voor dat bedrijf gaan werken... :')
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:25:04 #10
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_98905644
Een uur lang zitten luisteren naar een tokkie die alleen maar de boel aan het runnen was omdat pappie de eigenaar was.

Daarvan ging een kwartier over de daadwerkelijke functie beschrijving (hoesjes maken in word), en daarna 3 kwartier hoe hij nooit z'n school had afgemaakt, stage kut was etc. etc.

Ik vertrouwde het niet en wilde zo snel mogelijk weg, volgende dag belde ik meteen op dat ik ergens anders aangenomen was (right O-) ) want ik wist al dat je van die man niet afkwam. Vond hij jammer wat ik was het geworden.

Twee dagen later ben ik daadwerkelijk aangenomen, bij mijn huidige baan. Uit nieuwsgierigheid zocht ik het bedrijf later nog eens via google, blijkt dat het een stelletje enorme oplichters zijn die al een aantal keer van naam zijn gewisseld en al een aantal keer 'failliet' zijn gegaan. Overal dreigbrieven, klachten, topics op consumentensites etc.

OH JA en een keer uitgenodigd worden voor een gesprek toen ze een Creatieve DTP'er zochten (stond zo letterlijk in de vacature), zit ik daar, portfolio laten zien, zegt die mafkees: 'ja wel leuk maar we zoeken eigenlijk een technisch DTP'er'! |:(
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:27:57 #11
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_98905733
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:25 schreef Kreupel het volgende:
.

OH JA en een keer uitgenodigd worden voor een gesprek toen ze een Creatieve DTP'er zochten (stond zo letterlijk in de vacature), zit ik daar, portfolio laten zien, zegt die mafkees: 'ja wel leuk maar we zoeken eigenlijk een technisch DTP'er'! |:(
wat is een technische dtper?
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_98905848
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:22 schreef SicSicSics het volgende:
Ik kwam ooit eens op een gesprek voor een leer/ werk traject voor een financiële administratie functie. Die kerel begon eigenlijk meteen over mijn (en zijn) hobby's en interesses te vragen en te vertellen. Na een kopje koffie vroeg hij of ik zin had in een biertje. :? :D Waarom niet?

2 uur lang mee zitten ouwehoeren, bier drinken, flauwe grappen maken over zijn personeel en de gemiddelde sollicitant die hij zoal tegenkwam (was een recruiter) en aan het einde van het gesprek vertelde hij me doodleuk dat ik niet was wie ze zochten en dat ik volgens hem wat leuks moest gaan doen met mijn leven in plaats van voor dat bedrijf gaan werken... :')
_O- 'wat leuks gaan doen met je leven'
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:31:53 #13
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_98905876
1x zelf als sollicitant gesprek geleid, omdat ik na 3x een stilte van bijna een minuut het wel zat was. :')
Zaten me constant schaapachtig aan te kijken zonder maar 1 woord te zeggen.
Nooit meer wat van vernomen na dat gesprek. _O-

1x gesprek gehad met afdelingschef en HR manager. Heel leuk gesprek met die afdelingschef. Kwam uit hetzelfde dorp als waar ik van kwam. HR manager vond zich erg belangrijk en begon popi interesant mee te doen terwijl wij echt zoiets hadden van, sodemieter eens op man. :')
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:36:42 #14
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_98906072
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:27 schreef Matty___ het volgende:

[..]

wat is een technische dtper?
Dat wisselt per bedrijf, en ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar kort gezegd is een technisch DTP'er minder tot niet bezig met het ontwerp zelf maar alleen met de uitwerking ervan, waar een creatieve DTP'er wel degelijk bij het ontwerp-proces betrokken is.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:37:40 #15
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_98906115
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:36 schreef Kreupel het volgende:

[..]

Dat wisselt per bedrijf, en ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar kort gezegd is een technisch DTP'er minder tot niet bezig met het ontwerp zelf maar alleen met de uitwerking ervan, waar een creatieve DTP'er wel degelijk bij het ontwerp-proces betrokken is.
ok duidelijk.. :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:40:39 #16
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_98906229
Vaagste sollicitatietraject ooit was voor een ICT-bedrijf. In het begin en tijdens assessment was alles koek en ei, tussendoor gezellig zitten praten met de lui van dat bedrijf over piercings e.d. (ik had er toen een aantal in m'n gezicht) en te horen gekregen dat piercings geen probleem zijn. Met vlag en wimpel door het hele traject gestroomd en kreeg een contract aangeboden. Bij het lezen van het contract zag ik dat ze voor mij een aparte clausule hadden toegevoegd, waarin stond dat ik m'n piercings op klantlocatie uit zou moeten doen. Ik heb toen lachend het contract voor de ogen van de manager verscheurd, heb ze bedankt voor de lekkere lunch en ben weggegaan :)

Kortste en redelijk bizarre solli was voor een interne functie voor het bedrijf waar ik nu werk. Had er al meerdere malen op gesolliciteerd en was steeds met een bullshit-excuus afgewezen. Ik ging bij de teammanager informeren of het überhaupt nut zou hebben als ik nog een keer zou solliciteren. De reactie: "Nee, jij hoeft niet meer te solliciteren, je bent bij deze aangenomen"... Totale duur gesprek was max 3 minuten :)
pi_98906253
Wtf, die OP :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_98906481
Voor mijn huidige bijbaan was het gesprek ook enigszins apart. Degene waar ik het gesprek mee had was al een kwartier te laat (daar kan ik al nooit tegen) en vervolgens ging het vooral over haar priveleven.. Ze eindigde met de mededeling dat ik haar wel beviel en dus mocht komen werken...
pi_98906860
Ik heb ooit een gesprek afgesloten met 'oké, klinkt goed allemaal. Wanneer kan ik beginnen?' :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_98907515
Een keer een gesprek gehaf met een IT detacheerder. Verder alle certificaten en diploma's op tafel moeten leggen enz. Komen ze op het salaris. Iemand met 6 jaar ervaring voledig mcse gecertificeerd incl prince2 e.d . Leg je uit wat je allemaal hebt gedaan en dat je lekker huije hebt gekocht enz alles koek en ei, klikte echt en dan 1600 bruto aanbieden en nog doen alsof het heel wat is. Ben gewoon opgestaan en weg gelopen. Keken ze me toch raar aan zeg. Ze riepen nog iets na van dat ze eigenlijk alleen met schoolverlaters werkten.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:11:07 #21
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_98907693
Niet zo heel spannend verhaal,

2005, IT-clubje,

Ik had op een beurs met hun een gesprek gehad en kon langs komen voor een informeel gesprek welke functie's er waren en welke richting ik op wilde, ik had per ongeluk iets over software laten vallen tijdens dat gesprek. Iets later kreeg ik een uitnodiging om langs te komen voor dat gesprek.

Was er iets fout gegaan in het proces blijkbaar, ik zat ineens met 5 anderen in een assesment van een dag (ik had toch niks beters te doen dus dat was geen probleem). Ik was de enige die gewoon in een trui en spijkerbroek tussen de C&A-pakken zat , ik kan je vertellen dat je dan wel raar aangekeken word.

Na de assesments moest ik met een persoon mee, en de andere vijf moesten naar een ander zaaltje (en 5 koppies die me aankeken met een blik van "die is exit"). terwijl ik de resultaten van het assesment aan het doorspreken was zag ik alle vijf de pakken stuk voor stuk langs het raam voorbij lopen richting station. Ik vroeg aan de HR medewerker, met wie ik aan het praten was, waarom ik de anderen zag vertrekken. Hij vertelde me dat ze de test niet gehaald hadden, ik was de enige die er door was gekomen.

Vijf minuten later kreeg ik een voorlopig contract onder mijn neus en kon ik per 1 mei beginnen als software-engineer. Ik ben nog steeds nieuwsgierig welke andere functie's ze in gedachten hadden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_98908110
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:11 schreef zalkc het volgende:
Niet zo heel spannend verhaal,

2005, IT-clubje,

Ik had op een beurs met hun een gesprek gehad en kon langs komen voor een informeel gesprek welke functie's er waren en welke richting ik op wilde, ik had per ongeluk iets over software laten vallen tijdens dat gesprek. Iets later kreeg ik een uitnodiging om langs te komen voor dat gesprek.

Was er iets fout gegaan in het proces blijkbaar, ik zat ineens met 5 anderen in een assesment van een dag (ik had toch niks beters te doen dus dat was geen probleem). Ik was de enige die gewoon in een trui en spijkerbroek tussen de C&A-pakken zat , ik kan je vertellen dat je dan wel raar aangekeken word.

Na de assesments moest ik met een persoon mee, en de andere vijf moesten naar een ander zaaltje (en 5 koppies die me aankeken met een blik van "die is exit"). terwijl ik de resultaten van het assesment aan het doorspreken was zag ik alle vijf de pakken stuk voor stuk langs het raam voorbij lopen richting station. Ik vroeg aan de HR medewerker, met wie ik aan het praten was, waarom ik de anderen zag vertrekken. Hij vertelde me dat ze de test niet gehaald hadden, ik was de enige die er door was gekomen.

Vijf minuten later kreeg ik een voorlopig contract onder mijn neus en kon ik per 1 mei beginnen als software-engineer. Ik ben nog steeds nieuwsgierig welke andere functie's ze in gedachten hadden.
Voor een assessment in een pak op komen dagen? Wat zijn die gasten keihard geowned zeg.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:22:39 #23
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_98908235
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:07 schreef Hardrebel het volgende:
Een keer een gesprek gehaf met een IT detacheerder. Verder alle certificaten en diploma's op tafel moeten leggen enz. Komen ze op het salaris. Iemand met 6 jaar ervaring voledig mcse gecertificeerd incl prince2 e.d . Leg je uit wat je allemaal hebt gedaan en dat je lekker huije hebt gekocht enz alles koek en ei, klikte echt en dan 1600 bruto aanbieden en nog doen alsof het heel wat is. Ben gewoon opgestaan en weg gelopen. Keken ze me toch raar aan zeg. Ze riepen nog iets na van dat ze eigenlijk alleen met schoolverlaters werkten.
Hmmz, klinkt als dezelfde waarbij ik lachend het contract heb verscheurd...
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:34:28 #24
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_98908780
Oh ja, een bedrijf met haast. Het bedrijf was gehuisvest in de garage van z'n ouders, wachtend op nieuwbouw (volgens mij zitten ze er na jaren nog). Moest over de dozen heen klimmen, dat was al apart genoeg, en halverwege het gesprek waren we m'n portfolio aan het bespreken toen de bel ging.

'Oh daar is de volgende, sorry maar we moeten weer verder' vond ik al sterk, maar toen beweerde hij ook nog dat mijn huidige salaris, wat al niet hoog was, ik bij lange na niet zou krijgen.

:W
pi_98910748
Om de 1 of andere reden eindigen mijn sollicitaties vrijwel altijd informeel.

Zo eindigde (nota bene mijn eerste "echte") niet met alleen de oorspronkelijke dame, maar met maar liefst twéé van haar collega's erbij.
De eerste collega was al vaker "mee komen luisteren" totdat ze uiteindelijk vroeg of ze er ook gewoon bij mocht komen zitten.
De tweede collega kwam met taart binnen, zag het ons gezellig hebben en vroeg hetzelfde.
Heb aangegeven dat ze welkom was, maar dat ze dan ook een stuk taart voor mij moest afsnijden, hetgeen ook gebeurde.

Daarnaast ook een keer een gesprek laat op de vrijdagmiddag waarna ik gevraagd werd direct ook maar even aan te sluiten bij de vrijdagmiddagborrel; het waren vrijwel alleen maar vrouwen die er werkten, dus geen probleem hoor :Y).

Bovenstaande banen ook beide gekregen, behalve de volgende bij een head-hunter waarbij ik ook daadwerkelijk even gedacht heb dat ik in een verborgen camera-programma zat ofzo.
De binnenkomst was namelijk ronduit chaotisch en toen we dan eindelijk zijn kantoorruimte bereikt hadden, bleek het daar vol te staan met Ikea-dozen.
Toch maar even naar gevraagd en het bleek dat ze er echt nét zaten.
De informele toon was gezet, waarna de betreffende man een heel relaas begon over het (destijds) zojuist ingevoerde anti-rookbeleid en zijn anti-roker collega die daar zo over zat "te zeiken."
Hij mocht nu namelijk alleen nog maar uit het raam roken :').
Zowaar kreeg ik hem nog zover om ook daadwerkelijk over de functie zelf te babbelen en toen bleek ook al snel dat ze inderdaad nog niet echt heel professioneel waren.
Zo was het de bedoeling dat ik, met een zéér minimale ICT-ervaring, projectmanager zou worden van enkele belachelijk grote ICT-projecten en in die functie dus ook verantwoording af diende te leggen bij de raad van bestuur van een grote multi-national.
Nadat ik eerst begon te lachen en om me heen ging kijken, bleek hij toch echt serieus te zijn en gaf ik hem dus zélf maar aan dat ik toch echt behoorlijk ondergekwalificeerd was.
Ik wilde al opstaan en naar huis vertrekken, maar toen werd me gevraagd of ik zelf ook rookte.
"Als een schoorsteen" was het antwoord waarna hij een doos sigaren uit zijn la haalde, mij er ook 1 aan bood en een asbak improviseerde van een leeg blikje.
Daarna onder het genot van een sigaar gezellig lopen lullen over het rookverbod, het weer en zijn collega terwijl hij me tussendoor daadwerkelijk nog over probeerde te halen om alsnog in te gaan op die functie.

Rare en warrige vreemde man was het, maar wel gezellig :D.
I was an atheist until I realized I was God
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:16:53 #26
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_98916591
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:34 schreef Kreupel het volgende:
Oh ja, een bedrijf met haast. Het bedrijf was gehuisvest in de garage van z'n ouders, wachtend op nieuwbouw (volgens mij zitten ze er na jaren nog). Moest over de dozen heen klimmen, dat was al apart genoeg, en halverwege het gesprek waren we m'n portfolio aan het bespreken toen de bel ging.

'Oh daar is de volgende, sorry maar we moeten weer verder' vond ik al sterk, maar toen beweerde hij ook nog dat mijn huidige salaris, wat al niet hoog was, ik bij lange na niet zou krijgen.

:W
zo zie je maar weer als dtp kom je overal :P
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:30:02 #27
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_98917013
Ik heb bij twee grote bedrijven gewerkt (part-time) die me altijd gevraagd hebben terug te komen, heb ik ook in de eerst daaropvolgende vakantie gedaan. Ik was geliefd bij een deel van mijn collega's en al mijn leidinggevenden, vooral omdat ik bijdehante opmerkingen maakte, en van aanpakken wist, en daar hielden ze wel van.

Ben in Engeland gaan studeren en een vriend van me werkte bij McDonalds, en zei dat ze mensen zochten. Hij zou ook nog even een goed woordje voor me doen en dan zou het wel goed komen.
Dus ik naar dat sollicitatie gesprek, was een aardig mens, van alles besproken, leek goed te gaan. Vraagt ze "Ja, wat wil je doen, de keuken of de bediening?" ("bediening" bij McDonalds :') ), dus ik antwoord "Mwah, zolang ik de toiletten niet hoef te schrobben maakt het me niet zoveel uit, ik kom hier om te werken."

Werd niet aangenomen, en kreeg later via die vriend te horen dat ze vonden dat ik "Niet de goede instelling had" :')
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_98918109
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef kastanova het volgende:

Zo eindigde (nota bene mijn eerste "echte") niet met alleen de oorspronkelijke dame, maar met maar liefst twéé van haar collega's erbij.
De eerste collega was al vaker "mee komen luisteren" totdat ze uiteindelijk vroeg of ze er ook gewoon bij mocht komen zitten.
De tweede collega kwam met taart binnen, zag het ons gezellig hebben en vroeg hetzelfde.
Heb aangegeven dat ze welkom was, maar dat ze dan ook een stuk taart voor mij moest afsnijden, hetgeen ook gebeurde.

Daarnaast ook een keer een gesprek laat op de vrijdagmiddag waarna ik gevraagd werd direct ook maar even aan te sluiten bij de vrijdagmiddagborrel; het waren vrijwel alleen maar vrouwen die er werkten, dus geen probleem hoor :Y).

Bovenstaande banen ook beide gekregen, behalve de volgende bij een head-hunter waarbij ik ook daadwerkelijk even gedacht heb dat ik in een verborgen camera-programma zat ofzo.
De binnenkomst was namelijk ronduit chaotisch en toen we dan eindelijk zijn kantoorruimte bereikt hadden, bleek het daar vol te staan met Ikea-dozen.
Toch maar even naar gevraagd en het bleek dat ze er echt nét zaten.
De informele toon was gezet, waarna de betreffende man een heel relaas begon over het (destijds) zojuist ingevoerde anti-rookbeleid en zijn anti-roker collega die daar zo over zat "te zeiken."
Hij mocht nu namelijk alleen nog maar uit het raam roken :').
Zowaar kreeg ik hem nog zover om ook daadwerkelijk over de functie zelf te babbelen en toen bleek ook al snel dat ze inderdaad nog niet echt heel professioneel waren.
Zo was het de bedoeling dat ik, met een zéér minimale ICT-ervaring, projectmanager zou worden van enkele belachelijk grote ICT-projecten en in die functie dus ook verantwoording af diende te leggen bij de raad van bestuur van een grote multi-national.
Nadat ik eerst begon te lachen en om me heen ging kijken, bleek hij toch echt serieus te zijn en gaf ik hem dus zélf maar aan dat ik toch echt behoorlijk ondergekwalificeerd was.
Ik wilde al opstaan en naar huis vertrekken, maar toen werd me gevraagd of ik zelf ook rookte.
"Als een schoorsteen" was het antwoord waarna hij een doos sigaren uit zijn la haalde, mij er ook 1 aan bood en een asbak improviseerde van een leeg blikje.
Daarna onder het genot van een sigaar gezellig lopen lullen over het rookverbod, het weer en zijn collega terwijl hij me tussendoor daadwerkelijk nog over probeerde te halen om alsnog in te gaan op die functie.

Rare en warrige vreemde man was het, maar wel gezellig :D.
Waarom niet ja gezegt???. Ook al word je ontslagen heb je wel even paar maanden dik kunnen cashen lol
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:28:40 #29
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98918998
Ik had een sollicitatieprocedure die bestond uit:

1) Invullen psychologische test
2) Telefonisch interview (ik was toen kennelijk nog niet gek :P )
3) Persoonlijk interview met HR persoon
4) Algehele programmeer test en persooonlijkheids test
5) Persoonlijk interview met technisch teamleader
6) Specialistische programmeertest
7) Gesprek met locatiedirecteur
8) Presentatie houden over een topic naar *hun* keuze op het Duits hoofdkantoor

Het was dus niet zo zeer één gesprek, maar de hele procedure die ik nogal extreem overkill vind. In totaal kostte het zo'n 28 uur exclusief reistijd. Wel alle reiskosten en reistijd vergoed gekregen :P
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_98919067
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:01 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Waarom niet ja gezegt???. Ook al word je ontslagen heb je wel even paar maanden dik kunnen cashen lol
Het is nou niet bepaald gezond voor je carrière als je ergens ontslagen wordt als projectmanager...
  zaterdag 2 juli 2011 @ 03:49:29 #31
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_98940133
Ik heb een keer een 'sollicitatie' gehad aan het einde van mijn coschappen. De arts-assistenten-begeleider liep met me mee terug van de radiologiebespreking tussen de middag en vroeg mij in het bijzijn van 5 collegae wat ik na mijn studie ging doen. Ik zei dat ik ging solliciteren als arts-assistent in dat ziekenhuis (dus feitelijk bij hem een keer wou gaan aankloppen). Kreeg ik doodleuk te horen dat ik was aangenomen.

Een sollicitatiegesprek in 3 zinnen, 10 seconde en 20 meter lopen :D .
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_98940376
Ik heb wel eens gehad dat ik via een werving- en selectiebureau ergens op gesprek ging. Daar had ik dus al met iemand gesproken, en vervolgens moest ik een week later bij het bedrijf komen, daar zou ik tussen 14u en 17u telkens een uur met twee verschillende mensen van het bedrijf spreken. Iedereen had een goede indruk van me en ik had er zin in, ik zou spoedig iets horen. De weken daarna had ik contact met het W&S-bureau en dat kreeg maar geen reactie. Uiteindelijk bleek dat het hoofdkantoor in de VS de plannen had gedwarsboomd waardoor de functie zou ontstaan. Ik was best wel pissig en het W&S-bureau heeft meteen besloten voorlopig geen zaken meer te doen met het bedrijf. Was overigens softwarebedrijf Progress hier in Rotterdam, op zich geen koekenbakkers dus. Maar dit was echt onprofessioneel, en ik baalde er erg van want het was een leuke functie. Met zeven verschillende mensen praten en dan horen dat ze niemand gaan aannemen. 8)7
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:20:47 #33
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_98944231
Bij mij heeft iemand eens reïntegratie met reclassering verward. Kreeg ik de vraag wat ik zoal op m'n kerfstok had. :{
I am just a dreamer, but you are just a dream
  Moderator / Redactie FP zaterdag 2 juli 2011 @ 12:49:52 #34
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_98944977
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:20 schreef Dromer het volgende:
Bij mij heeft iemand eens reïntegratie met reclassering verward. Kreeg ik de vraag wat ik zoal op m'n kerfstok had. :{
Heb je nog iets moois verteld? :7
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_98945260
Heb afgelopen woensdag nog een gespek met een bizar verloop gehad. Ik ben sinds enige tijd op mezelf begonnen maar omdat ik nog een flink tijdgat heb, was ik op zoek gegaan naar een part-time functie van 16 tot max. 24 uur per week. Ik ben zelf een webdeveloper/softwareontwikkelaar met ervaring met veel programmeertalen, een die-hard programmeur om het maar even zo te noemen. :P Afijn, fulltime functies zijn er genoeg, maar parttime functies in die richting zijn erg schaars, vooral omdat je vaak ook met een concurrentiebeding te maken krijgt en zulke bedrijven vaak niet willen dat jij thuis ook nog eens 'hetzelfde' doet.

Afijn, 2 weken terug dus benaderd door een softwarebedrijf dat mijn CV hadgevonden via LinkedIn, met de vraag of ik interesse had in een functie als back-end developer en softwaretester. Software testen is een vak apart dus vooral dat sprak mij wel aan, met de gedachte dat ik er zo wellicht ook nog eens iets kon leren. Het was overigens een vrij groot bedrijf met 8 vestigingen in het buitenland.

Eenmaal aangekomen afgelopen woensdag zat ik aan tafel met iemand van de HR afdeling, en 2 lead-developers. Alle 3 ruim in de 40 schat ik zo. Dat gesprek ging goed; er werden me allerlei vragen gesteld die ik uitgebreid kon beantwoorden. Wel merkte ik dat vooral die 2 lead-developers, die toch wat inhoudelijker op technische zaken ingingen, nogal ouderwets waren qua denk- en werkwijze. Ze vertelden me dat ze sowieso met erg ouderwetse technieken werken. Ook dat software testen dat ze deden viel me tegen, dat was niet meer ingewikkeld en uitgebreid dan hetgeen dat ik thuis als 'leek' al doe. :') Afijn, na een gesprek dat goed begon maar steeds moeizamer werd, omdat die 2 lead-developers er nogal ouderwetse principes op nahielden, moest ik een assesment doen.

Die assesment keurig voltooid, helemaal volgens het boekje (een simpel objectgeörienteerd klassenmodel opzetten middels MVC principes) en die werd ook goedgekeurd. Tussendoor werden er echter steeds vage opmerkingen door vooral één van die lead-developers gemaakt, dat mijn manier niet per sé fout was maar hun het heel anders deden. Toen kwam de aap echt uit de mouw: die lead-developer was zo'n typisch voorbeeld van een programmeur die vroeger waarschijnlijk heel goed kon programmeren, maar zich nooit meer aan de razendsnel veranderende standaarden heeft aangepast. Zo eentje die principieel weigert zich aan te passen omdat de ouderwetse methoden 'ook gewoon werken', zeg maar. :')

Het gesprek kreeg zo een steeds grappigere wending. Hij maakte veel stomme opmerkingen en ik heb hem toch enkele keren vierkant onder de tafel geluld. :') Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers, en of hij zich bewust was dat vrijwel alle andere talen ook JIT kunnen compilen, keek 'ie me verbaasd aan en zei "ja, maar toch is PHP beter!". :') Ook mijn opmerking dat het niet de bedoeling is dat er op een productieserver aanpassingen verricht werden in code werd niet op prijs gesteld, en afgedaan als "onzin". :')

Goed, het begon dus steeds moeizamer te verlopen en ondanks dat ik meneer met keiharde argumenten en zelfs voorbeelden op zijn plek zette, was er geen speld tussen te krijgen. :') Ze stonden ook absoluut niet open voor verandering cq. vernieuwing. Het verliep op een gegeven moment dus vrij moeizaam, en ik liet ook merken dat ik er echt geen trek in had om in zulke ongestructureerde rotzooi te werken. We namen afscheid en er werd me verteld dat ze nog even intern gingen overleggen, en dan hoorde ik het wel binnen enkele dagen. "Dat wordt niks.", dacht ik bij mezelf. :')

Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct! :') Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door SecurityException op 02-07-2011 16:33:53 ]
pi_98947887
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 03:49 schreef Allantois het volgende:
Ik heb een keer een 'sollicitatie' gehad aan het einde van mijn coschappen. De arts-assistenten-begeleider liep met me mee terug van de radiologiebespreking tussen de middag en vroeg mij in het bijzijn van 5 collegae wat ik na mijn studie ging doen. Ik zei dat ik ging solliciteren als arts-assistent in dat ziekenhuis (dus feitelijk bij hem een keer wou gaan aankloppen). Kreeg ik doodleuk te horen dat ik was aangenomen.

Een sollicitatiegesprek in 3 zinnen, 10 seconde en 20 meter lopen :D .
moest ineens denken aan hoe ik mijn eerste fulltime baan als biotechnicus kreeg bij het Erasmus MC..

ik was nog niet afgestudeerd, had er geen stage gelopen, maar ze belden me op en werd telefonisch al aangenomen voordat ze me überhaupt gezien hadden, puur op wat een vriendin van me die er wél stage liep over mij verteld had :7

Best makkelijk :Y)
pi_98956180
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:20 schreef Dromer het volgende:
Haha, priceless. :D Hoe reageerde je?

Sowieso, kan ik mensen die het Nederlands té slecht beheersen moeilijk serieus nemen.

Zo heb ik een keer een telefoongesprek gevoerd met iemand die zei dat ik mijn sollicitatiebrief ter advertentie van ... moest sturen. En niet één keer, maar meermaals. Kan aan de telefoon maar met moeite mijn lach inhouden. :')
pi_99049296
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers.
Hangt helemaal van de grote en onderhoudbaarheid van het project af, welke methodes je gebruikt.. Als de focus ligt op zo snel mogelijk live, wijk dan af van je principes..
Teveel programmeurs zijn gefocusses op nette code, snelheid, schaalbaarheid en onderhoudbaarheid terwijl dat bij heel veel projecten compleet onnodig is, waarvan de code na verloop van tijd in de prullenbak verdwijnt.
pi_99049865
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:37 schreef ia het volgende:

[..]

Hangt helemaal van de grote en onderhoudbaarheid van het project af, welke methodes je gebruikt.. Als de focus ligt op zo snel mogelijk live, wijk dan af van je principes..
Teveel programmeurs zijn gefocusses op nette code, snelheid, schaalbaarheid en onderhoudbaarheid terwijl dat bij heel veel projecten compleet onnodig is, waarvan de code na verloop van tijd in de prullenbak verdwijnt.
Nette, gestructureerde en gedocumenteerde broncode is hartstikke belangrijk als je in teamverband werkt. Er bestaan niet voor niks normen en standaarden. Prima als jij thuis met achterhaalde technieken werkt, een nogal rare manier van code schrijven hanteert, het wiel telkens overnieuw wilt uitvinden en een syntaxis gebruikt die kant noch wal raakt, maar laat dat alsjeblieft thuis en dring dat niet aan collega's op. Minder als eens een keer iets erg snel af moet en je daardoor iets minder secuur te werk kunt gaan (ook niet echt mijn favoriete werkwijze trouwens), maar dat is nog geen excuus om absolute rommel te fabriceren. Dat leidt alleen maar van kwaad tot erger.

Maar goed, wat mij in mijn voorbeeld nog het meest irriteerde was dat meneer maar opmerkingen bleef maken en die wegens gebrek aan kennis nauwelijks kon beargumenteren. Zo'n typje dat Linux beter vindt dan Windows "omdat", en dat PHP omarmt en zonder er ook maar kaas van gegeten te hebben een hekel heeft aan .NET omdat dat "beter" zou moeten. Dat stoorde mij gewoon.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 09:21:24 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99054526
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:51 schreef SecurityException het volgende:
Maar goed, wat mij in mijn voorbeeld nog het meest irriteerde was dat meneer maar opmerkingen bleef maken en die wegens gebrek aan kennis nauwelijks kon beargumenteren. Zo'n typje dat Linux beter vindt dan Windows "omdat", en dat PHP omarmt en zonder er ook maar kaas van gegeten te hebben een hekel heeft aan .NET omdat dat "beter" zou moeten. Dat stoorde mij gewoon.
Ik had er vorig jaar ook 1 die het stom vond dat ik Windows en Linux op dezelfde regel had staan in mijn CV ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_99056046
Less programmeer-discussies, more rare sollicitatieverhalen ;)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 10:39:32 #42
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99056304
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 10:30 schreef Fabeldiertje het volgende:
Less programmeer-discussies, more rare sollicitatieverhalen ;)
oke 1tje dan, ik was bij een zorgverzekeraar als softwaretester aan het solliciteren. assessment met vlag en wimpel geslaagd. en dan een ontzettend raar gesprek :'). Het CV was niet gelezen door tegenpartij, er stond duidelijk in dat ik wegging bij bedrijf X omdat het failliet was, vragen ze waarom ik daar weg wil, en vertellen en passant even "EN ALS JE OP ZOEK BENT NAAR EEN STABIEL BEDRIJF, NOU, HIER HEB JE OOK ONZEKERHEID HOOR" en dan 30000 negatieve, onrealistische, situaties vermelden en daar mijn reactie op peilen. uiteindelijk had ik zoiets van ik wíl hier niet eens werken :).

oh en nog 1, lang gelee bij een bedrijf dat ook in sociale werkvoorziening doet. Kerel vertelt me en passant meteen effe dat ik geen storonis/ziekte heb en als ze iemand kunnen krijgen die dat wel heeft dan nemen ze mij niet aan. Later niet aangenomen omdat ik te jong was.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_99056489
Ik had ooit een sollicitatiegesprek waarbij de persoon met wie ik het gesprek had zo zenuwachtig als een gek was, hij stelde wel wat vragen maar zijn gezicht werd rood en zijn lip trilde steeds ben toen wel aangenomen misschien dat ie het gesprek snel wilde afkappen :P
pi_99057669
Ik heb ooit een gesprek gehad dat vrij kort duurde. Was overigens afgelopen jaar toen ik nog op zoek was naar een nieuwe baan binnen mijn eigen vak... Ik kwam daar aan op kantoor, ging zitten met 2 man tegenover me.

Het eerste wat ze zeiden was: "welkom, we hebben wel slecht nieuws, een aantal opdrachten waarvan we verwacht hadden dat we ze binnen hadden, gaan helaas niet door. Ofwel we hebben geen plek voor een nieuwe werknemer, maar we dachten, we willen toch even met je praten, ondanks dat we niets voor je kunnen betekenen......"

En bedankt dus.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 11:24:19 #45
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99057878
oja, lang gelee nog 1 gesprek gehad waarbij ze zich verbaasden dat ik toch zo goed kon triathlonnen ondanks m'n behoorlijke postuur. Bleek dat ze op mijn RL naam hadden gegoogled en dachten dat ik dat was :').
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:34:05 #46
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_99088636
Ik heb ook wel een raar gesprek gehad bij 1 van die functies waarna ik soliciteerde.
We gingen zitten en het 'vragenvuur' begon, de interviewer; schoot letterlijk allerlei vragen af in een zeer rap tempo.

Uiteindelijk het gesprek afgelopen en toen zei die gast "je bent er redelijk doorheen gekomen" ik die de bui dus al zag hangen had zoiets van "mhh.. okey next dus"

Ik vond het tempo waarin hij zn vragen afschoot echt zo onwijs snel; ik had amper tijd om mn antwoorden uit te leggen

Word ik gebeld of ik op tweede gesprek wil en dat ze hierbij diploma's wouden zien + een test wouden doen. Bleek tijdens dat gesprek dat er nog 2 andere waren uitgenodigd en die niet waren op komen dagen en ik het dus geworden was.. tjah vind je het gek.. _O-
En toen was er niets!
pi_99094790
Ik mocht een keertje op sollicitatie, kreeg een mooie routebeschrijving, ik kwam .. en het gebouw werd van top tot teen gestript. Niemand van het bedrijf zelf was daar te vinden. Bleken ze zelf een half jaar geleden naar een ander kantoorpand te zijn verkast.
  woensdag 6 juli 2011 @ 03:50:18 #48
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_99098943
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef kastanova het volgende:

Ah, dat is dat Manpower verhaal, kan ik me nog wel herinneren. Uiteindelijk niks meer van gehoord toch, ondanks de gezelligheid?
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:50:25 #49
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_99102902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 04:20 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb wel eens gehad dat ik via een werving- en selectiebureau ergens op gesprek ging. Daar had ik dus al met iemand gesproken, en vervolgens moest ik een week later bij het bedrijf komen, daar zou ik tussen 14u en 17u telkens een uur met twee verschillende mensen van het bedrijf spreken. Iedereen had een goede indruk van me en ik had er zin in, ik zou spoedig iets horen. De weken daarna had ik contact met het W&S-bureau en dat kreeg maar geen reactie. Uiteindelijk bleek dat het hoofdkantoor in de VS de plannen had gedwarsboomd waardoor de functie zou ontstaan. Ik was best wel pissig en het W&S-bureau heeft meteen besloten voorlopig geen zaken meer te doen met het bedrijf. Was overigens softwarebedrijf Progress hier in Rotterdam, op zich geen koekenbakkers dus. Maar dit was echt onprofessioneel, en ik baalde er erg van want het was een leuke functie. Met zeven verschillende mensen praten en dan horen dat ze niemand gaan aannemen. 8)7
Zo bijzonder is dit niet hoor. Gebeurt echt vaker en dat weet een goed W&S bureau ook. Onprofessioneel zou ik het ook niet noemen. Aan de overkant trekken ze gewoon een plan en dat kan veranderen.l
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:01:36 #50
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_99103287
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:34 schreef IemandNiemand het volgende:
Ik heb ook wel een raar gesprek gehad bij 1 van die functies waarna ik soliciteerde.
We gingen zitten en het 'vragenvuur' begon, de interviewer; schoot letterlijk allerlei vragen af in een zeer rap tempo.

Uiteindelijk het gesprek afgelopen en toen zei die gast "je bent er redelijk doorheen gekomen" ik die de bui dus al zag hangen had zoiets van "mhh.. okey next dus"

Ik vond het tempo waarin hij zn vragen afschoot echt zo onwijs snel; ik had amper tijd om mn antwoorden uit te leggen

Word ik gebeld of ik op tweede gesprek wil en dat ze hierbij diploma's wouden zien + een test wouden doen. Bleek tijdens dat gesprek dat er nog 2 andere waren uitgenodigd en die niet waren op komen dagen en ik het dus geworden was.. tjah vind je het gek.. _O-
|:(
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:41:52 #51
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_99104633
Wouden zijn bossen.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_99104749
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:01 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

|:(
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:46:27 #53
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99104798
quote:
Haha wordt klusfoobke ff ge-owned!
Een gedicht over Maanvis
pi_99105558
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

"de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal."
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:06:37 #55
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_99105563
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Altijd leuk om ook eens mee te maken :7

Dat de gebruikte vervoeging misschien strikt genomen wel correct is, lijkt mij meer een geval van geluk dan dat het de bedoeling was.

en idd wat hierboven al is aangegeven, spreektaal...en dan nog.... :N
pi_99114930
raarste vraag die ik heb gekregen tijdens een sollicitatiegesprek was: of ik ijdel was.

het was mijn 2de gesprek en na mijn eerste gesprek had de secretaresse aan de baas gezegd dat ik een lekker luchtje op had.

schijnbaar is het in sommige bedrijven niet normaal om goed verzorgt op een sollicitatie te komen.

overigens wel de baan gekregen en 2,5 jaar met plezier daar gewerkt
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_99115229
Sollicatiegesprek verliep bij mij door alleen koffie te drinken, want baas (ja nu nog steeds) bleef maar aan een stuk doorlullen. Toen ik klaar was met mn tweede koffie vroeg die wanneer ik kon beginnen. Volgende dag was ik al aan het werk. Ik heb echt waar misschien 6 hele zinnen gebruikt, misschien ook niet
pi_99115577
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:07 schreef gianni61 het volgende:
raarste vraag die ik heb gekregen tijdens een sollicitatiegesprek was: of ik ijdel was.

het was mijn 2de gesprek en na mijn eerste gesprek had de secretaresse aan de baas gezegd dat ik een lekker luchtje op had.

schijnbaar is het in sommige bedrijven niet normaal om goed verzorgt op een sollicitatie te komen.

overigens wel de baan gekregen en 2,5 jaar met plezier daar gewerkt
En hoe was het met de secretaresse afgelopen?
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:27:27 #59
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99115658
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:06 schreef klusfoobje het volgende:

en idd wat hierboven al is aangegeven, spreektaal...en dan nog.... :N

Op internetfora is het gebruikelijk dat je spreektaal gebruikt :)
http://www.schrijvenvoori(...)ftaal-vs-spreektaal/
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:29:01 #60
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_99115725
Laat we hier even een discussie gaan houden omtrent het correct Nederlands schrijven. Oprotten als je niks te melden hebt wat met het topic te maken heeft.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:30:50 #61
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99115785
quote:
Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct! :') Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat. :P
wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_99115887
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:30 schreef Catch22- het volgende:

[..]

wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.
Ik was weggelopen bij het stuk dat PHP niet gecompileerd hoefde te worden :')
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:35:46 #63
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99115975
Uberhaupt jezelf als programmeur serieus nemen en dan in PHP werken.

Nu kan je PHP heel serieus en goed gebruiken, maar als je als argument hebt dat het 'zo makkelijk is en je in een productieomgeving zo even wat kan aanpassen'....
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:39:15 #64
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99118456
Geen idee of deze vaag is, maar wel op zijn minst ongebruikelijk:

Ik wilde solliciteren naar de functie van coordinator. Voordat ik zoiets doe bel ik altijd even naar het bedrijf om te vragen hoe de functie precies in in elkaar zit, wat ze ervan verwachten enz. Er stond een contactpersoon vermeld die van de inhoud van de functie niets wist :') Of ik dan even de persoon mocht spreken die wel wist waar het over ging, zodat ik een fatsoenlijke sollicitatie kon opstellen en me richten op wat zij belangrijk vonden? Nee dat kon niet. Die persoon was te belangrijk ofzo. Maar ik kon wel mijn vragen per email aan die contactpersoon stellen, zij zou ze dan doorsturen en hij zou ze dan beantwoorden.

Dus ik stel zo een nette mail op met mijn vragen. Krijg ik een mailtje terug dat ze eerst mijn CV willen zien. Ze verlangen dus daarwerkelijk dat ik een geheel onvoorbereid mijn sollicitatie op hen afvuur. Nou ja, toch maar gedaan.

Daarop volgend krijg ik van de contactpersoon een telefoontje dat ik ben geselecteerd voor de eerste ronde. Wanneer me dat uitkwam wanneer dat plaats ging vinden? Ik: "doe maar dan en dan" - "okee dan wordt u dan gebeld" - "Huh? Gebeld?" - "Ja de eerste ronde is telefonisch en duurt een kwartier" _O-

Dus ik word op die dag gebeld, een kwartier te laat maar goed, blijkt om de persoon te gaan die mijn vragen niet wilde beantwoorden. Met andere woorden, hij stelde me vragen waar ik geen exact antwoord op kon geven anders dan vanuit mijn algemene kennis, omdat hij me die informatie dus niet had willen verstrekken. Vervolgens kreeg ik te horen dat hij dacht dat ik de functie verkeerd inschatte. Ja wat wil je dan als je zelf niet hebt willen vertellen waar het over gaat? :')

Daarop een kort mailtje gestuurd dat ik de gang van zaken niet bij mijn manier van werken vond passen en derhalve afzag van de functie :W Volgens mij staat hij nu nog open.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:42:05 #65
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99118576
Ook een keer een gesprek gehad bij een bedrijf waar hondjes in een hok midden in de hal stonden. Je kwam er bijna niet langs als je naar de spreekkamer wilde :') Na een gesprek van een half uur met de directeur over de functie hebben we het nog eens een half uur over zijn hondjes gehad. Daarna was het gesprek voorbij want hij had geen tijd meer ivm iets veel belangrijkers :')

Toen ik wegreed zag ik dat het belangrijke dat hij deed, zijn hondjes uitlaten was _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door vogeltjesdans op 06-07-2011 17:57:07 ]
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_99118758
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:40 schreef EdRendum het volgende:
Vaagste sollicitatietraject ooit was voor een ICT-bedrijf. In het begin en tijdens assessment was alles koek en ei, tussendoor gezellig zitten praten met de lui van dat bedrijf over piercings e.d. (ik had er toen een aantal in m'n gezicht) en te horen gekregen dat piercings geen probleem zijn. Met vlag en wimpel door het hele traject gestroomd en kreeg een contract aangeboden. Bij het lezen van het contract zag ik dat ze voor mij een aparte clausule hadden toegevoegd, waarin stond dat ik m'n piercings op klantlocatie uit zou moeten doen. Ik heb toen lachend het contract voor de ogen van de manager verscheurd, heb ze bedankt voor de lekkere lunch en ben weggegaan :)

Kortste en redelijk bizarre solli was voor een interne functie voor het bedrijf waar ik nu werk. Had er al meerdere malen op gesolliciteerd en was steeds met een bullshit-excuus afgewezen. Ik ging bij de teammanager informeren of het überhaupt nut zou hebben als ik nog een keer zou solliciteren. De reactie: "Nee, jij hoeft niet meer te solliciteren, je bent bij deze aangenomen"... Totale duur gesprek was max 3 minuten :)
Staat ook erg representatief..
pi_99119087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 17:42 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ook een keer een gesprek gehad bij een bedrijf waar hondjes in een hok midden in de hal stonden. Je kwam er bijna niet langs als je naar de spreekkamer wilde :') Na een gesprek van een half uur over de functie hebben we het nog eens een half uur over zijn hondjes gehad. Daarna was het gesprek voorbij want hij had geen tijd meer ivm iets veel belangrijkers :')

Toen ik wegreed zag ik dat het belangrijke dat hij deed, zijn hondjes uitlaten was _O-
Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:57:54 #68
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99119137
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2011 17:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.
Lekker voor de vloerbedekking ook.
pi_99119797
Wellicht heb ik dit al 'ns verteld (zo'n soort topic komt eens in de zoveel tijd terug).

Jaaaaren terug, zou ik gaan solliciteren bij een groot, professioneel (dacht ik) consultancybedrijf in Eindhoven. Was geregeld via een W&S-bureau. Gesprek was gepland aan het eind van de dag, om vijf uur, zodat het me geen hele werkdag zou kosten.

Afijn, gedoe met de treinen en ik kon niet bellen (het was 10 jaar geleden nog niet gebruikelijk dat ieder jong broekie een gsm van de zaak kreeg). Dus ik heb in Eindhoven een taxi genomen naar het betreffende bedrijventerrein en kon er zo nog nét op tijd zijn. Pfoe!

Kom ik daar in een van God en iedereen verlaten hal. Niemand achter de balie en alle deuren - die verder het gebouw in leiden - waren afgesloten. Dus... ehm, tja? Wat nu? Zat niks anders op dan te wachten. Hopen dat degene met wie ik een afspraak had wist dat de balie niet bezet was, en zelf zou komen kijken of ik er was.

Goed, er kwam dus niemand. Een kwartier zitten wachten en toen kwam er iemand uit een deur, die naar huis ging. Die persoon heb ik aangesproken en gevraagd of-ie de persoon waarmee ik een afspraak had kon laten weten dat ik er was.

Vervolgens nog een kwartier gewacht - met groeiende ergernis - tot ik werd opgehaald. Doe ik m'n uiterste best om er op tijd te zijn, met een dure taxi en alles, kun je daar een half uur uit je neus gaan zitten vreten.

Uiteindelijk kom ik bij een of andere recruiter in d'r kantoortje terecht. Die schuift me een sollicitatieformulier onder m'n neus. Een formulier van een pagina of tien. Of ik dat eerst even in wil vullen. Ik opperde nog dat ze m'n CV al gehad had en dat ik dus vast wel wat vragen over kon slaan, maar dat was niet het geval. Graag volledig invullen.

Dus ik heb daar een kwartier braaf alles zitten beantwoorden, terwijl zij niks anders deed dan me onafgebroken aanstaren. Niet echt fijn, die priemende oogjes, als je bijv probeert in je netste handschrift een antwoord te priegelen op de beschikbare regeltjes voor je motivatie.

Toen het formulier was ingevuld kon dan toch eindelijk het echte gesprek beginnen. Ze had toen dus 1. mijn CV en 2. dat formulier voor zich liggen. Desondanks verliep het gesprek in deze trant;
- "Ik wilde beginnen met je opleiding. Je hebt architectuur gestu.."
"Bouwkunde."
- "bouwkunde gestudeerd in Delft."
"Eindhoven."
- Juist. En toen je in 2000 afstu.."
"1999".
- "in 1999 afstudeerde.."
Ze was duidelijk totaal onvoorbereid en wist niets van mij af. Ook over de baan kon ze niets vertellen. Ze wist wel iets over welke functies ze zoal hadden, maar voor welke daarvan ik dan eigenlijk kwam? Ach ja, dat zou allemaal wel komen als ik door de eerste ronde heen was.

Is niks geworden. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2011 18:25:25 ]
pi_99121356
Deze vond ik wel mooi:

Ik had gesolliciteerd bij een niet nader te noemen overheidsinstantie. Het gesprek liep enorm goed. Beiden op het eind aangegeven dat we het wel zagen zitten. Krijg ik telefoon van het uitzendbureau op een vroege ochtend: u bent het niet geworden, maar als u voor 10:00u ter locatie kunt zijn kan u een herkansing krijgen op een andere afdeling die hetzelfde werk doet. Het kan niet verzet worden, het moet echt om 10 uur.

Ik dus op de bonnefooi weer naar die instelling. Want tijd voor voorbereiding was er dus niet. En ik had naar eigen inschatting wel een klik. Kom ik daar weer op gesprek. Weer een heel goed gesprek gehad.

Belt het uitzendbureau weer. Sorry meneer, u bent het niet geworden. Ze hebben een DAME (serieus met die nadruk) gevonden die net even wat beter klikte. Yeah right. Was zeker wel knap dan. De intercedent klonk behoorlijk gefrusteerd/boos, maar ik heb helaas nooit geweten hoe het gesprek tussen de intercedent en degene die me op dit 2e gesprek had uitgenodigd verlopen is.

Uiteindelijk kwam er nog een derde functie en toen liet de overheidsinstelling ineens niets meer van zich horen. Maar mijn huidige werkgever deed tijdens de procedure van deze sollicitatie zijn aanbod. Dus dat heb ik toen geaccepteerd. Aangezien ik gek genoeg nog steeds sollicitatieplicht had heb ik nog wel geprobeerd erachter aan te gaan, maar er kwam niet echt meer wat uit.

Ben ook ooit eens uitgenodigd op een functie waarvoor blijkbaar een diploma vereist was dat ik niet had. Goede vraag hoe ik daar nou terecht had kunnen komen. Ze hadden het in ieder geval in de vacature niet als zodanig gespecificeerd. Waardoor ik de indruk had dat alleen het denk/werkniveau voldoende was en er geen specifieke kennis vereist was. En bij hen was er verwarring ontstaan omdat ik wel semi-relevante werkervaring had.
  woensdag 6 juli 2011 @ 21:48:34 #71
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99128534
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 17:46 schreef Shieldz het volgende:

[..]

Staat ook erg representatief..
Ja wat denk je zelf. Zichtbare piercings kunnen gewoon niet als je klantcontact hebt.

Ook intern vind ik dat al niet kunnen als je een serieuze functie wil
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:17:49 #72
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99130343
Een kennis/vage vriend vertelde tussen neus en lippen door dat hij wilde stoppen met zijn bijbaantje (meubels bezorgen in het duurdere segment). Dat leek me wel wat, dus ben ik die winkel binnengelopen en naar de directeur gevraagd. Directeur: "wie is je referentie?" Ik: "degene die nu nog mijn toekomstige baan heeft". Paar minuten later had ik de baan, zo makkelijk kan het soms lopen :)
pi_99131605
.

[ Bericht 66% gewijzigd door Gulo op 06-07-2011 22:43:46 ]
pi_99132497
Heb nooit erg vage gesprekken gehad. Wel aantal gesprekken bij van die recruitmentbureau's. Ze willen _alles_ van je weten. Moest oa. referenties van tig jaar terug geven, kopieën van diploma's en cijferlijsten van een vorige studie die ik helemaal niet had afgemaakt, je hele cv opnieuw maken in een template van het recruitmentbedrijf, een verhaaltje over jezelf schrijven :') etc. Vervolgens komen ze met allerlei passende vacatures en hoeveel je daar gaat verdienen (hebben ze volgens mij gewoon van monsterboard geplukt). Weken daarna hoor je niks nada noppes meer van ze :')
pi_99138470
Een van de redenen waarom ik niet meer met W&S bureau's in zee ga. Ze willen ook altijd een CV in Word formaat zodat ze daar zelf nog aan kunnen frunniken. Inderdaad die ellenlange procedures en gesprekken waar jij je maar aan moet aanpassen... dat hoort zo'n consulent voor me te doen, ik ga immers voor hen ook geld verdienen als zij me detacheren.

Over W&S bureau's gesproken, hier nog een verhaaltje in het kader van dit topic:

Zoals wellicht al eerder gepost ben ik zelfstandig ondernemer en ben ik, omdat ik nog een 'tijdgat' van een paar dagen per week heb, op zoek naar een part-time functie in mijn vakgebied (webontwikkeling). Part-time vacatures zijn erg schaars op dat gebied, blijkt wel weer. Maar goed, het heeft niet echt zo'n haast dus echt actief op zoek ben ik niet. Een tijdje geleden kwam ik via LinkedIn opeens een hele mooie vacature tegen die precies bij me aansloot. Het betrof een functie van 20 uren per week, ideaal voor mij. Ik dus meteen daarop gereageerd en nog geen uurtje later ging de telefoon. Het was het W&S bureau dat de vacature geplaatst had. Ze waren onder de indruk van mijn CV en vroegen of ik de volgende week even langs wou komen voor een oriënterend gesprek. Die vacature was, naar aanleiding van mijn CV, zo goed als binnen werd me verteld. Ze wilden alleen nog even persoonlijk kennis met me maken.

Ik dus een dagdeeltje vrij gehouden om naar die club in Eindhoven te rijden, toch een dik uur met de auto. De consulent met wie ik een afspraak had gemaakt kwam me oppikken; erg enthousiast was die niet, en dat vind ik al zo'n mega dooddoener. Toen begon meneer met vertellen: De vacature waar ik op gereageerd had was komen te vervallen, omdat het W&S bureau onenigheid zou hebben met het bedrijf van de vacature over de tarieven. Toen brak toch m'n klomp zeg. :') Niet dat ze dan even bellen of zo, zodat ik niet helemaal naar Eindhoven moet gaan rijden. :') Maar daarna ook nog doodleuk vragen of ik (net zoals bovenstaand voorbeeld) een stapel formuliertjes in wil vullen, en nog een paar van die vage vragenlijstjes, opdat ze me alsnog in het systeem konden zetten. Nooit meer iets van dat bedrijf gehoord uiteraard. :r
  donderdag 7 juli 2011 @ 03:05:03 #76
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_99140059
In mijn geval zou dat een sollicitatiegesprek in Drachten zijn.. bij één of andere oplichtersbende.
Ze hadden een advertentie in de krant geplaatst waarin ze op zoek waren naar vertegenwoordigers, diploma's niet vereist. Loon: 2000 euro per maand. De reden dat ze mensen zonder ervaring zochten was dat die over het algemeen wat menselijker, en minder commerciëel overkwamen. Maar natuurlijk.
Maarja, ik ben al een poosje werkloos dus even kijken wat het is kan geen kwaad. Afijn, gesprekje voeren dus, met een jonge meid die weinig professioneel was. Het kwam er dus op neer dat je flink kon verdienen, en dat zonder diploma (tot 3500 netto per maand dankzij een bonus van 100 euro per verkocht product). Na 3 maanden kon je al doorgroeien tot teamleider. Toen ik vroeg wat voor product er vertegenwoordigd moest worden vertelde ze me zoiets: 'Nou het is een elektronisch product wat al sinds 96 jaar gemaakt wordt, en mettertijd steeds verbeterd is. Momenteel heeft het 80 verschillende functies, o.a. een massagefunctie en een boormachine.'
Een massagefunctie. En een boormachine. Toen ik vroeg of dat vertrouwd was werd er wel gelachen maar ze ging er verder niet op in.
Een auto van de zaak zat er ook niet in, je moest alles met je eigen auto doen (ondergescheten Opel zonder wieldoppen, allesbehalve representatief).
Ik heb ook een wenkbrauwpiercing en daar is niks over gezegd.
Benzinekosten waren voor mijn eigen rekening, wederom een first-timer.
Het gesprek was op vrijdag. Maandag zou ik teruggebeld worden. Alsof er geen andere sollicitanten zijn?
Eigenlijk verwachtte ik elk moment dat ze ging vertellen dat ik zelf moest investeren.

Ik vertelde dit alles aan een maat en die herkende hierin een oplichters-techniek waar een oude kennis van hem ooit slachtoffer van was geworden. De grap is dan dat je zelf producten in koopt, vanaf dat moment werk je voor jezelf en het bedrijf kan het niet schelen wat er verder gebeurt (en dus ook niet of je diploma's hebt en representatief bent).
Alles wees erop dat dit hetzelfde concept was.

Die maandag dat ik gebeld zou worden heb ik één oproep gemist van een onbekend nummer. Aangezien het mij wel duidelijk was dat dit niks ging worden heb ik niet de moeite genomen om terug te bellen, maar ik heb wel de KvK gebeld. Ik vertelde mijn ervaringen en gaf te kennen dat ik het nogal louche vond overkomen. De dame aan de andere kant van de lijn zei me dat ze geen positieve of negatieve reclame voor het bedrijf mocht maken, maar ze drukte me wel op het hart (tot 3 keer aan toe) dat ik mijn gevoel moest volgen. Oftewel dat ik er beter weg kon blijven.

Nou ik er zo over denk heb ik toch wel zin om ze nog eens te bellen, om te vragen of ze mij nog wat over dat product van ze kunnen vertellen..

[ Bericht 0% gewijzigd door Chokeme op 07-07-2011 03:10:13 ]
It's okay to be white
  donderdag 7 juli 2011 @ 05:05:35 #77
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_99140631
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 03:05 schreef Chokeme het volgende:
Ik vertelde dit alles aan een maat en die herkende hierin een oplichters-techniek waar een oude kennis van hem ooit slachtoffer van was geworden. De grap is dan dat je zelf producten in koopt, vanaf dat moment werk je voor jezelf en het bedrijf kan het niet schelen wat er verder gebeurt (en dus ook niet of je diploma's hebt en representatief bent).
Alles wees erop dat dit hetzelfde concept was.
Heel veel MLM toko's gebruiken deze truc :D
[url=http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=57]Tros Radar MLM forum[/url]
  donderdag 7 juli 2011 @ 08:27:16 #78
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_99141328
Keertje bij de belastingdienst. 10 sollicitanten tegelijk op intake, 80% in pak, ik niet. Testje gedaan, ging goed, toen lunch en ving daarbij op wat het startsalaris zou zijn. Dat was me nog niet verteld en viel nogal erg tegen (want had werk maar was op zoek naar wat anders). Na de lunch volgde een sollicitatiegesprek, met mannetje vd afdeling in dagelijkse kloffie en HR-ventje strak in het pak...

x wat spreekt je zo aan aan de belastingdienst?
- de informele sfeer, geen pakkencultuur (knikje naar HR-man)

Toen was het wel rap afgelopen geloof ik... Ventje zei nog:
x En het houdt je van de straat heh, zo een beetje solliciteren :D

's avonds belde d'r nog eentje op: nou, de test heb je goed gedaan, maar dat gesprek, wat is daar in godsnaam gezegd, want tsja, ik kan je geen baan aanbieden.

Dus ook sollicitanten zelf kunnen vaag zijn *)
Haters everywhere but I don't really care.
pi_99151556
Je had natuurlijk ook gewoon over het salaris kunnen onderhandelen...
  donderdag 7 juli 2011 @ 14:03:28 #80
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_99151619
Of gewoon weg gaan voor de lunch
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_99153109
quote:
3s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Of gewoon weg gaan voor de lunch
Na de lunch natuurlijk.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 7 juli 2011 @ 14:49:04 #82
28167 matthijst
pi_99153692
quote:
3s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:01 schreef k_man het volgende:
Je had natuurlijk ook gewoon over het salaris kunnen onderhandelen...
Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:12:37 #83
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_99154769
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:49 schreef matthijst het volgende:

[..]

Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.
had je misschien nu wel het dubbele verdient dan wat je nu hebt..
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:27:11 #84
28167 matthijst
pi_99155401
Dat denk ik niet O-)
pi_99156209
quote:
Heb afgelopen woensdag nog een gespek met een bizar verloop gehad. Ik ben sinds enige tijd op mezelf begonnen maar omdat ik nog een flink tijdgat heb, was ik op zoek gegaan naar een part-time functie van 16 tot max. 24 uur per week. Ik ben zelf een webdeveloper/softwareontwikkelaar met ervaring met veel programmeertalen, een die-hard programmeur om het maar even zo te noemen. :P Afijn, fulltime functies zijn er genoeg, maar parttime functies in die richting zijn erg schaars, vooral omdat je vaak ook met een concurrentiebeding te maken krijgt en zulke bedrijven vaak niet willen dat jij thuis ook nog eens 'hetzelfde' doet.

Afijn, 2 weken terug dus benaderd door een softwarebedrijf dat mijn CV hadgevonden via LinkedIn, met de vraag of ik interesse had in een functie als back-end developer en softwaretester. Software testen is een vak apart dus vooral dat sprak mij wel aan, met de gedachte dat ik er zo wellicht ook nog eens iets kon leren. Het was overigens een vrij groot bedrijf met 8 vestigingen in het buitenland.

Eenmaal aangekomen afgelopen woensdag zat ik aan tafel met iemand van de HR afdeling, en 2 lead-developers. Alle 3 ruim in de 40 schat ik zo. Dat gesprek ging goed; er werden me allerlei vragen gesteld die ik uitgebreid kon beantwoorden. Wel merkte ik dat vooral die 2 lead-developers, die toch wat inhoudelijker op technische zaken ingingen, nogal ouderwets waren qua denk- en werkwijze. Ze vertelden me dat ze sowieso met erg ouderwetse technieken werken. Ook dat software testen dat ze deden viel me tegen, dat was niet meer ingewikkeld en uitgebreid dan hetgeen dat ik thuis als 'leek' al doe. :') Afijn, na een gesprek dat goed begon maar steeds moeizamer werd, omdat die 2 lead-developers er nogal ouderwetse principes op nahielden, moest ik een assesment doen.

Die assesment keurig voltooid, helemaal volgens het boekje (een simpel objectgeörienteerd klassenmodel opzetten middels MVC principes) en die werd ook goedgekeurd. Tussendoor werden er echter steeds vage opmerkingen door vooral één van die lead-developers gemaakt, dat mijn manier niet per sé fout was maar hun het heel anders deden. Toen kwam de aap echt uit de mouw: die lead-developer was zo'n typisch voorbeeld van een programmeur die vroeger waarschijnlijk heel goed kon programmeren, maar zich nooit meer aan de razendsnel veranderende standaarden heeft aangepast. Zo eentje die principieel weigert zich aan te passen omdat de ouderwetse methoden 'ook gewoon werken', zeg maar. :')

Het gesprek kreeg zo een steeds grappigere wending. Hij maakte veel stomme opmerkingen en ik heb hem toch enkele keren vierkant onder de tafel geluld. :') Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers, en of hij zich bewust was dat vrijwel alle andere talen ook JIT kunnen compilen, keek 'ie me verbaasd aan en zei "ja, maar toch is PHP beter!". :') Ook mijn opmerking dat het niet de bedoeling is dat er op een productieserver aanpassingen verricht werden in code werd niet op prijs gesteld, en afgedaan als "onzin". :')

Goed, het begon dus steeds moeizamer te verlopen en ondanks dat ik meneer met keiharde argumenten en zelfs voorbeelden op zijn plek zette, was er geen speld tussen te krijgen. :') Ze stonden ook absoluut niet open voor verandering cq. vernieuwing. Het verliep op een gegeven moment dus vrij moeizaam, en ik liet ook merken dat ik er echt geen trek in had om in zulke ongestructureerde rotzooi te werken. We namen afscheid en er werd me verteld dat ze nog even intern gingen overleggen, en dan hoorde ik het wel binnen enkele dagen. "Dat wordt niks.", dacht ik bij mezelf. :')

Haha, goed verhaal!
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:48:39 #86
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99156424
Wel eens bij een W&S bureau gezeten dat echt alles van me wilde weten (een CV van 6 pagina's gemaakt voor die gekken :') ), en bij iedere nieuwe vacature weer opnieuw mijn referenties ging nabellen. Toen ik daar van een van hen een klacht over kreeg heb ik meteen aangegeven dat ze daarmee moesten stoppen.

Die vrouw zat overigens zeer gefrustreerd in het kennismakingsgesprek. Mijn CV benaderde ze ronduit agressief: "Waarom heb je dit gedaan? Waarom ben je daar weggegaan? Waarom koos je voor die studie?" en ook echt op zo'n ondervragend toontje he. Op mijn inhoudelijke vragen over de functie reageerde ze ronduit defensief "Ja, je probeert me nu de functie voor je in te laten vullen" 8)7
  donderdag 7 juli 2011 @ 20:41:06 #87
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99167956
Jaaaaren terug gesolliciteerd voor een bijbaantje (receptiefunctie) bij een touroperator (die inmiddels failliet is ;) ). Gesprek werd afgenomen door Mevrouw De Eigenaresse. Het gesprek begon vrij aardig. Toen begon ze op een gegeven moment te vragen of ik een relatie had, hoe lang al, wat voor werk mijn vriend deed en wat hij verdiende :'). Geen antwoord gegeven, sollicitatie is niks geworden :P.
Fuck the EBU
  donderdag 7 juli 2011 @ 20:47:17 #88
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_99168243
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:41 schreef MaLo het volgende:
Jaaaaren terug gesolliciteerd voor een bijbaantje (receptiefunctie) bij een touroperator (die inmiddels failliet is ;) ). Gesprek werd afgenomen door Mevrouw De Eigenaresse. Het gesprek begon vrij aardig. Toen begon ze op een gegeven moment te vragen of ik een relatie had, hoe lang al, wat voor werk mijn vriend deed en wat hij verdiende :'). Geen antwoord gegeven, sollicitatie is niks geworden :P.
Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 7 juli 2011 @ 20:58:14 #89
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99168774
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?
Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18 _O- .
Was echt een heel vaag gesprek. Vond het heel jammer want de functie paste heel mooi bij mijn studie, maar met zo'n bazin was het toch nooit goedgekomen.
Fuck the EBU
  donderdag 7 juli 2011 @ 20:59:04 #90
152789 karr-1
pi_99168813
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:58 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18 _O- .
Was echt een heel vaag gesprek. Vond het heel jammer want de functie paste heel mooi bij mijn studie, maar met zo'n bazin was het toch nooit goedgekomen.
Ha ha of ze was gewoon jaloers op je of zo.....
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:02:35 #91
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99169009
Oh ja, een ander sollicitatiegesprek, voor een helpdesk functie. Het gesprek zelf was niet raar, de situatie waarin ik mij bevond tijdens het besprek wel.

Vóór het sollicitatiegesprek moest ik nog even naar de tandarts voor controle. De tandarts keek in mijn mond, zag een kies die er ernstig aan toe was en besloot ter plekke een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Flinke lading verdoving erin en in mijn kies poeren maar :').

Een halfuur nadat ik bij de tandarts vandaan was, zat ik bij het sollicitatiegesprek. Met een dikke en verdoofde wang en lip. Eerste vraag is altijd: wil je koffie of thee. Kon ik uit de doeken gaan doen dat ik niks wilde omdat het dan uit mijn mond zou lopen vanwege de verdoving :'). Het ijs was wel meteen gebroken _O-. Uiteindelijk gewoon aangenomen en er twee jaar met veel plezier gewerkt.
Fuck the EBU
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:18:41 #92
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_99169951
Mooiste vraag die ik ooit kreeg tijdens een sollicitatie was van de lead-developer die apart erbij werd geroepen. En deze luide : "speel je wel een games ? doom of quake, da's leuk voor op de vrijdagmiddag."

:D

Wel aangenomen maar niet veel gegamed in m'n carriere daar. :')
pi_99171283
Toen ik als puber ging solliciteren voor een baantje bij een postbedrijf kreeg ik de vraag: "Wil je dan postbode of postbesteller worden?"
Ik had geen idee wat het verschil was en vroeg dat daarom ook. Het antwoord daarop was: "Postbesteller verdient 3,30 per uur en postbode 5,60"

Toen gezegd dat ik dan liever als postbode aan de slag ging. :P
Vond hij wel lastig, maar hij regelde het uiteindelijk wel.
(die 5,60 was voor mijn leeftijd toen een prima uurloon overigens)
  zaterdag 9 juli 2011 @ 22:28:16 #94
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99257960
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....

einde gesprek :')
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_99259189
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....

omfg :')

had hij zijn aluhoedje wel afgezet voor hij binnenkwam?
  zaterdag 9 juli 2011 @ 23:24:55 #96
152789 karr-1
pi_99260567
Telt een sollicitant die zijn moeder moet bellen ook?

In een vorige functie ben ik een tijd lang leidinggevende geweest en zat als zodanig ook bij sollicitatiegesprekken voor nieuwe medewerkers.

Ooit hebben we er een gehad die redelijk goed overkwam in het begin. Eerst werk je het standaardrijtje met vragen af, dat ging allemaal prima. Toen stelden we een vraag die blijkbaar niet in de voorbereiding zat (ik meen iets over hobbies of zo als ik het me goed herinner).

Met een stalen gezicht was het antwoord "Mag ik eerst mijn moeder even bellen voor ik daar antwoord op geef...."
pi_99261625
De raarste vraag die ik ooit eens een keer op een sollicitatieformulier moest invullen (voor een administratieve functie nota bene, gewoon computerwerk op een kantoor) was of ik de pil gebruikte...! 8)7
Ja daaaag, dacht ik bij mezelf, dachten jullie nou echt dat ik daar antwoord op ga geven?? :D _O-

Bij een bedrijf dat zulke dingen van je wil weten, wil ik niet eens werken... Ik heb dan ook als antwoord ingevuld dat dat een privé-zaak is, en bovendien volkomen irrelevant voor een administratieve functie.

Als ze nou op dat formulier hadden gevraagd of ik zwanger was (of dat binnenkort hoopte te worden), ja, dan had ik me nog voor kunnen stellen dat ze dat graag willen weten, vanwege het feit dat je dan een aantal weken niet beschikbaar bent... Maar daar vroegen ze niet naar.
(Voor zover ik weet mogen ze dat wettelijk gezien ook niet vragen, of je hoeft er geen antwoord op te geven in ieder geval, maar dat terzijde.)

Het is overigens (gelukkig) niets geworden met die baan, haha... Ik heb later wel iets beters gevonden. :P
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 10 juli 2011 @ 00:02:35 #98
152789 karr-1
pi_99262044
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 23:50 schreef Scootmobiel het volgende:
De raarste vraag die ik ooit eens een keer op een sollicitatieformulier moest invullen (voor een administratieve functie nota bene, gewoon computerwerk op een kantoor) was of ik de pil gebruikte...! 8)7
Ja daaaag, dacht ik bij mezelf, dachten jullie nou echt dat ik daar antwoord op ga geven?? :D _O-

Bij een bedrijf dat zulke dingen van je wil weten, wil ik niet eens werken... Ik heb dan ook als antwoord ingevuld dat dat een privé-zaak is, en bovendien volkomen irrelevant voor een administratieve functie.

Als ze nou op dat formulier hadden gevraagd of ik zwanger was (of dat binnenkort hoopte te worden), ja, dan had ik me nog voor kunnen stellen dat ze dat graag willen weten, vanwege het feit dat je dan een aantal weken niet beschikbaar bent... Maar daar vroegen ze niet naar.
(Voor zover ik weet mogen ze dat wettelijk gezien ook niet vragen, of je hoeft er geen antwoord op te geven in ieder geval, maar dat terzijde.)

Het is overigens (gelukkig) niets geworden met die baan, haha... Ik heb later wel iets beters gevonden. :P
Het lijkt hier wel op
http://www.z24.nl/bijzake(...)vuld__Geen_baan.html
pi_99262436
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:

Dat is wel heel bizar nog raarder om als autist naar je moeder te bellen.
  zondag 10 juli 2011 @ 11:53:45 #100
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99271312
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 22:57 schreef Fabeldiertje het volgende:

[..]

omfg :')

had hij zijn aluhoedje wel afgezet voor hij binnenkwam?
waarschijnlijk in de lift ;)
stay frosty
  zondag 10 juli 2011 @ 11:55:34 #101
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99271365
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 00:13 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Dat is wel heel bizar nog raarder om als autist naar je moeder te bellen.
heb er ooit ook een gehad (vond het wel schattig, een heel jong jochie net klaar met zn MBO) die nam zijn vader mee naar het gesprek omdat hij het eng vond en nog nooit had gesolliciteerd. die vader een beetje popie jopie doen en vertellen dat zn zoon wel 2200 moest verdienen anders ging hij het niet doen. ik heb die gast als advies gegeven dat hij zijn zoon in vervolg alleen laat gaan.
stay frosty
pi_99271494
Ach gossie :p
  zondag 10 juli 2011 @ 12:40:12 #103
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_99272656
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 11:55 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

heb er ooit ook een gehad (vond het wel schattig, een heel jong jochie net klaar met zn MBO) die nam zijn vader mee naar het gesprek omdat hij het eng vond en nog nooit had gesolliciteerd. die vader een beetje popie jopie doen en vertellen dat zn zoon wel 2200 moest verdienen anders ging hij het niet doen. ik heb die gast als advies gegeven dat hij zijn zoon in vervolg alleen laat gaan.
Voor wat voor functie krijg jij die gekke sollicitanten? :D
Ik heb ook genoeg verse MBO'ers voor m'n kiezen gekregen, maar gekker dan eentje die in z'n motorbroek kwam solliciteren heb ik niet mee mogen maken.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zondag 10 juli 2011 @ 12:51:31 #104
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99273008
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:40 schreef Dromer het volgende:

[..]

Voor wat voor functie krijg jij die gekke sollicitanten? :D
Ik heb ook genoeg verse MBO'ers voor m'n kiezen gekregen, maar gekker dan eentje die in z'n motorbroek kwam solliciteren heb ik niet mee mogen maken.
IT-ers ;)
99% is normaal hoor. maar spreek er denk ik tussen de 2 en de 6 per week dus dan heb je altijd wel rare :)
stay frosty
pi_99278177
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

IT-ers ;)
99% is normaal hoor. maar spreek er denk ik tussen de 2 en de 6 per week dus dan heb je altijd wel rare :)
ik ben nooit bij gesprekken met sollicitanten geweest, maar wel gesprekken met stagiaires. En aangezien mijn beroep een vak apart is, zitten daar ook regelmatig rare mensen tussen :)

De laatste was een stagiair die de meest sterke verhalen vertelde tijdens het oriënterende gesprek, toen ik hem besloot aan te gaan moedigen door zelf sterke verhalen te vertellen werden ze ook steeds erger.
Eindigde met hoe hij in zijn vrije tijd door een stichting regelmatig naar spanje werd gezonden om daar in de bossen opgehangen windhonden los te snijden en hoe emotioneel zwaar dat was, maar zo was hij. :p

Even bronnen checken (het is een klein wereldje) wees uit dat de opleiding een fake stichting heeft opgericht (zogenaamd voor spaanse windhonden in nood) zodat leerlingen leren hoe te vergaderen en notuleren :')
pi_99278639
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:19 schreef inXs het volgende:
Ik heb ooit een gesprek gehad dat vrij kort duurde. Was overigens afgelopen jaar toen ik nog op zoek was naar een nieuwe baan binnen mijn eigen vak... Ik kwam daar aan op kantoor, ging zitten met 2 man tegenover me.

Het eerste wat ze zeiden was: "welkom, we hebben wel slecht nieuws, een aantal opdrachten waarvan we verwacht hadden dat we ze binnen hadden, gaan helaas niet door. Ofwel we hebben geen plek voor een nieuwe werknemer, maar we dachten, we willen toch even met je praten, ondanks dat we niets voor je kunnen betekenen......"

En bedankt dus.
Dan zou je eigenlijk gewoon een rekening moeten sturen voor je tijd die ze verspild hebben :')
  zondag 10 juli 2011 @ 15:28:19 #107
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99279831
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:54 schreef Fabeldiertje het volgende:

[..]

ik ben nooit bij gesprekken met sollicitanten geweest, maar wel gesprekken met stagiaires. En aangezien mijn beroep een vak apart is, zitten daar ook regelmatig rare mensen tussen :)

De laatste was een stagiair die de meest sterke verhalen vertelde tijdens het oriënterende gesprek, toen ik hem besloot aan te gaan moedigen door zelf sterke verhalen te vertellen werden ze ook steeds erger.
Eindigde met hoe hij in zijn vrije tijd door een stichting regelmatig naar spanje werd gezonden om daar in de bossen opgehangen windhonden los te snijden en hoe emotioneel zwaar dat was, maar zo was hij. :p

Even bronnen checken (het is een klein wereldje) wees uit dat de opleiding een fake stichting heeft opgericht (zogenaamd voor spaanse windhonden in nood) zodat leerlingen leren hoe te vergaderen en notuleren :')
wheheheh mafkees! :P
stay frosty
pi_99296161
Onlangs een gesprek gehad met een werkgever die zichzelf echt TE GRAAG hoorde praten. Leuk hoor, weinig vragen, maar ze moeten toch ook willen weten wie ik ben? Ik heb anderhalf uur met die man gepraat en we zijn nieteens mijn cv doorgelopen of het over mijn motivatie gehad. Wel weet ik waar hij op vakantie gaat, hoe zijn kinderen heten, zijn filosofie over het opleiden van nieuwe werknemers, het bewuste kleurgebruik in het bedrijf en nog veel meer.

Ik kreeg de dag erna bericht dat hij me heel graag wilde hebben, want we hadden zo'n goed gesprek gehad. :P

Maar ik kreeg dezelfde dag uitsluitsel van de baan waar ik echt wilde werken, maar waar ze eerst moesten kijken of ze me snel aan konden nemen of pas over een paar maanden.
pi_99310817
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:45 schreef aloe_vera het volgende:
Onlangs een gesprek gehad met een werkgever die zichzelf echt TE GRAAG hoorde praten. Leuk hoor, weinig vragen, maar ze moeten toch ook willen weten wie ik ben? Ik heb anderhalf uur met die man gepraat en we zijn nieteens mijn cv doorgelopen of het over mijn motivatie gehad. Wel weet ik waar hij op vakantie gaat, hoe zijn kinderen heten, zijn filosofie over het opleiden van nieuwe werknemers, het bewuste kleurgebruik in het bedrijf en nog veel meer.

Ik kreeg de dag erna bericht dat hij me heel graag wilde hebben, want we hadden zo'n goed gesprek gehad. :P

Maar ik kreeg dezelfde dag uitsluitsel van de baan waar ik echt wilde werken, maar waar ze eerst moesten kijken of ze me snel aan konden nemen of pas over een paar maanden.
lekkere chicks komen overal aan de bak, als ik al kijk wat hier aan lekker vleesch rondloopt zeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')