ja je moet wat om het gesprek terug te brengen naar concrete zakenquote:
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:15 schreef BrandX het volgende:
Stomme vraag misschien, maar 6 jaar biotechnicus gewerkt... Waarom solliciteer je dan bij een lunchroom.
De sector is al 2 jaar volledig ingezakt, er worden nog zelden mensen aangenomen en voor een lagere functie (bijvoorbeeld proefdierverzorger) ben ik overgekwalificeerd. Sinds 2 maanden werkloos en aangezien ik wel wil werken, solliciteer ik op zo'n beetje alles wat me aanstaat. En taartjes:quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:15 schreef BrandX het volgende:
Stomme vraag misschien, maar 6 jaar biotechnicus gewerkt... Waarom solliciteer je dan bij een lunchroom.
wat is een technische dtper?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:25 schreef Kreupel het volgende:
.
OH JA en een keer uitgenodigd worden voor een gesprek toen ze een Creatieve DTP'er zochten (stond zo letterlijk in de vacature), zit ik daar, portfolio laten zien, zegt die mafkees: 'ja wel leuk maar we zoeken eigenlijk een technisch DTP'er'!![]()
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:22 schreef SicSicSics het volgende:
Ik kwam ooit eens op een gesprek voor een leer/ werk traject voor een financiële administratie functie. Die kerel begon eigenlijk meteen over mijn (en zijn) hobby's en interesses te vragen en te vertellen. Na een kopje koffie vroeg hij of ik zin had in een biertje.![]()
Waarom niet?
2 uur lang mee zitten ouwehoeren, bier drinken, flauwe grappen maken over zijn personeel en de gemiddelde sollicitant die hij zoal tegenkwam (was een recruiter) en aan het einde van het gesprek vertelde hij me doodleuk dat ik niet was wie ze zochten en dat ik volgens hem wat leuks moest gaan doen met mijn leven in plaats van voor dat bedrijf gaan werken...
Dat wisselt per bedrijf, en ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar kort gezegd is een technisch DTP'er minder tot niet bezig met het ontwerp zelf maar alleen met de uitwerking ervan, waar een creatieve DTP'er wel degelijk bij het ontwerp-proces betrokken is.quote:
ok duidelijk..quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:36 schreef Kreupel het volgende:
[..]
Dat wisselt per bedrijf, en ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar kort gezegd is een technisch DTP'er minder tot niet bezig met het ontwerp zelf maar alleen met de uitwerking ervan, waar een creatieve DTP'er wel degelijk bij het ontwerp-proces betrokken is.
Voor een assessment in een pak op komen dagen? Wat zijn die gasten keihard geowned zeg.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:11 schreef zalkc het volgende:
Niet zo heel spannend verhaal,
2005, IT-clubje,
Ik had op een beurs met hun een gesprek gehad en kon langs komen voor een informeel gesprek welke functie's er waren en welke richting ik op wilde, ik had per ongeluk iets over software laten vallen tijdens dat gesprek. Iets later kreeg ik een uitnodiging om langs te komen voor dat gesprek.
Was er iets fout gegaan in het proces blijkbaar, ik zat ineens met 5 anderen in een assesment van een dag (ik had toch niks beters te doen dus dat was geen probleem). Ik was de enige die gewoon in een trui en spijkerbroek tussen de C&A-pakken zat , ik kan je vertellen dat je dan wel raar aangekeken word.
Na de assesments moest ik met een persoon mee, en de andere vijf moesten naar een ander zaaltje (en 5 koppies die me aankeken met een blik van "die is exit"). terwijl ik de resultaten van het assesment aan het doorspreken was zag ik alle vijf de pakken stuk voor stuk langs het raam voorbij lopen richting station. Ik vroeg aan de HR medewerker, met wie ik aan het praten was, waarom ik de anderen zag vertrekken. Hij vertelde me dat ze de test niet gehaald hadden, ik was de enige die er door was gekomen.
Vijf minuten later kreeg ik een voorlopig contract onder mijn neus en kon ik per 1 mei beginnen als software-engineer. Ik ben nog steeds nieuwsgierig welke andere functie's ze in gedachten hadden.
Hmmz, klinkt als dezelfde waarbij ik lachend het contract heb verscheurd...quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:07 schreef Hardrebel het volgende:
Een keer een gesprek gehaf met een IT detacheerder. Verder alle certificaten en diploma's op tafel moeten leggen enz. Komen ze op het salaris. Iemand met 6 jaar ervaring voledig mcse gecertificeerd incl prince2 e.d . Leg je uit wat je allemaal hebt gedaan en dat je lekker huije hebt gekocht enz alles koek en ei, klikte echt en dan 1600 bruto aanbieden en nog doen alsof het heel wat is. Ben gewoon opgestaan en weg gelopen. Keken ze me toch raar aan zeg. Ze riepen nog iets na van dat ze eigenlijk alleen met schoolverlaters werkten.
zo zie je maar weer als dtp kom je overalquote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:34 schreef Kreupel het volgende:
Oh ja, een bedrijf met haast. Het bedrijf was gehuisvest in de garage van z'n ouders, wachtend op nieuwbouw (volgens mij zitten ze er na jaren nog). Moest over de dozen heen klimmen, dat was al apart genoeg, en halverwege het gesprek waren we m'n portfolio aan het bespreken toen de bel ging.
'Oh daar is de volgende, sorry maar we moeten weer verder' vond ik al sterk, maar toen beweerde hij ook nog dat mijn huidige salaris, wat al niet hoog was, ik bij lange na niet zou krijgen.
Waarom niet ja gezegt???. Ook al word je ontslagen heb je wel even paar maanden dik kunnen cashen lolquote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef kastanova het volgende:
Om de 1 of andere reden eindigen mijn sollicitaties vrijwel altijd informeel.
Zo eindigde (nota bene mijn eerste "echte") niet met alleen de oorspronkelijke dame, maar met maar liefst twéé van haar collega's erbij.
De eerste collega was al vaker "mee komen luisteren" totdat ze uiteindelijk vroeg of ze er ook gewoon bij mocht komen zitten.
De tweede collega kwam met taart binnen, zag het ons gezellig hebben en vroeg hetzelfde.
Heb aangegeven dat ze welkom was, maar dat ze dan ook een stuk taart voor mij moest afsnijden, hetgeen ook gebeurde.
Daarnaast ook een keer een gesprek laat op de vrijdagmiddag waarna ik gevraagd werd direct ook maar even aan te sluiten bij de vrijdagmiddagborrel; het waren vrijwel alleen maar vrouwen die er werkten, dus geen probleem hoor.
Bovenstaande banen ook beide gekregen, behalve de volgende bij een head-hunter waarbij ik ook daadwerkelijk even gedacht heb dat ik in een verborgen camera-programma zat ofzo.
De binnenkomst was namelijk ronduit chaotisch en toen we dan eindelijk zijn kantoorruimte bereikt hadden, bleek het daar vol te staan met Ikea-dozen.
Toch maar even naar gevraagd en het bleek dat ze er echt nét zaten.
De informele toon was gezet, waarna de betreffende man een heel relaas begon over het (destijds) zojuist ingevoerde anti-rookbeleid en zijn anti-roker collega die daar zo over zat "te zeiken."
Hij mocht nu namelijk alleen nog maar uit het raam roken.
Zowaar kreeg ik hem nog zover om ook daadwerkelijk over de functie zelf te babbelen en toen bleek ook al snel dat ze inderdaad nog niet echt heel professioneel waren.
Zo was het de bedoeling dat ik, met een zéér minimale ICT-ervaring, projectmanager zou worden van enkele belachelijk grote ICT-projecten en in die functie dus ook verantwoording af diende te leggen bij de raad van bestuur van een grote multi-national.
Nadat ik eerst begon te lachen en om me heen ging kijken, bleek hij toch echt serieus te zijn en gaf ik hem dus zélf maar aan dat ik toch echt behoorlijk ondergekwalificeerd was.
Ik wilde al opstaan en naar huis vertrekken, maar toen werd me gevraagd of ik zelf ook rookte.
"Als een schoorsteen" was het antwoord waarna hij een doos sigaren uit zijn la haalde, mij er ook 1 aan bood en een asbak improviseerde van een leeg blikje.
Daarna onder het genot van een sigaar gezellig lopen lullen over het rookverbod, het weer en zijn collega terwijl hij me tussendoor daadwerkelijk nog over probeerde te halen om alsnog in te gaan op die functie.
Rare en warrige vreemde man was het, maar wel gezellig.
Het is nou niet bepaald gezond voor je carrière als je ergens ontslagen wordt als projectmanager...quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:01 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Waarom niet ja gezegt???. Ook al word je ontslagen heb je wel even paar maanden dik kunnen cashen lol
Heb je nog iets moois verteld?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:20 schreef Dromer het volgende:
Bij mij heeft iemand eens reïntegratie met reclassering verward. Kreeg ik de vraag wat ik zoal op m'n kerfstok had.
moest ineens denken aan hoe ik mijn eerste fulltime baan als biotechnicus kreeg bij het Erasmus MC..quote:Op zaterdag 2 juli 2011 03:49 schreef Allantois het volgende:
Ik heb een keer een 'sollicitatie' gehad aan het einde van mijn coschappen. De arts-assistenten-begeleider liep met me mee terug van de radiologiebespreking tussen de middag en vroeg mij in het bijzijn van 5 collegae wat ik na mijn studie ging doen. Ik zei dat ik ging solliciteren als arts-assistent in dat ziekenhuis (dus feitelijk bij hem een keer wou gaan aankloppen). Kreeg ik doodleuk te horen dat ik was aangenomen.
Een sollicitatiegesprek in 3 zinnen, 10 seconde en 20 meter lopen.
Haha, priceless.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:20 schreef Dromer het volgende:
Bij mij heeft iemand eens reïntegratie met reclassering verward. Kreeg ik de vraag wat ik zoal op m'n kerfstok had.
Hangt helemaal van de grote en onderhoudbaarheid van het project af, welke methodes je gebruikt.. Als de focus ligt op zo snel mogelijk live, wijk dan af van je principes..quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers.
Nette, gestructureerde en gedocumenteerde broncode is hartstikke belangrijk als je in teamverband werkt. Er bestaan niet voor niks normen en standaarden. Prima als jij thuis met achterhaalde technieken werkt, een nogal rare manier van code schrijven hanteert, het wiel telkens overnieuw wilt uitvinden en een syntaxis gebruikt die kant noch wal raakt, maar laat dat alsjeblieft thuis en dring dat niet aan collega's op. Minder als eens een keer iets erg snel af moet en je daardoor iets minder secuur te werk kunt gaan (ook niet echt mijn favoriete werkwijze trouwens), maar dat is nog geen excuus om absolute rommel te fabriceren. Dat leidt alleen maar van kwaad tot erger.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 00:37 schreef ia het volgende:
[..]
Hangt helemaal van de grote en onderhoudbaarheid van het project af, welke methodes je gebruikt.. Als de focus ligt op zo snel mogelijk live, wijk dan af van je principes..
Teveel programmeurs zijn gefocusses op nette code, snelheid, schaalbaarheid en onderhoudbaarheid terwijl dat bij heel veel projecten compleet onnodig is, waarvan de code na verloop van tijd in de prullenbak verdwijnt.
Ik had er vorig jaar ook 1 die het stom vond dat ik Windows en Linux op dezelfde regel had staan in mijn CVquote:Op dinsdag 5 juli 2011 00:51 schreef SecurityException het volgende:
Maar goed, wat mij in mijn voorbeeld nog het meest irriteerde was dat meneer maar opmerkingen bleef maken en die wegens gebrek aan kennis nauwelijks kon beargumenteren. Zo'n typje dat Linux beter vindt dan Windows "omdat", en dat PHP omarmt en zonder er ook maar kaas van gegeten te hebben een hekel heeft aan .NET omdat dat "beter" zou moeten. Dat stoorde mij gewoon.
oke 1tje dan, ik was bij een zorgverzekeraar als softwaretester aan het solliciteren. assessment met vlag en wimpel geslaagd. en dan een ontzettend raar gesprekquote:Op dinsdag 5 juli 2011 10:30 schreef Fabeldiertje het volgende:
Less programmeer-discussies, more rare sollicitatieverhalen
Ah, dat is dat Manpower verhaal, kan ik me nog wel herinneren. Uiteindelijk niks meer van gehoord toch, ondanks de gezelligheid?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef kastanova het volgende:
Om de 1 of andere reden eindigen mijn sollicitaties vrijwel altijd informeel.
Zo eindigde (nota bene mijn eerste "echte") niet met alleen de oorspronkelijke dame, maar met maar liefst twéé van haar collega's erbij.
De eerste collega was al vaker "mee komen luisteren" totdat ze uiteindelijk vroeg of ze er ook gewoon bij mocht komen zitten.
De tweede collega kwam met taart binnen, zag het ons gezellig hebben en vroeg hetzelfde.
Heb aangegeven dat ze welkom was, maar dat ze dan ook een stuk taart voor mij moest afsnijden, hetgeen ook gebeurde.
Zo bijzonder is dit niet hoor. Gebeurt echt vaker en dat weet een goed W&S bureau ook. Onprofessioneel zou ik het ook niet noemen. Aan de overkant trekken ze gewoon een plan en dat kan veranderen.lquote:Op zaterdag 2 juli 2011 04:20 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb wel eens gehad dat ik via een werving- en selectiebureau ergens op gesprek ging. Daar had ik dus al met iemand gesproken, en vervolgens moest ik een week later bij het bedrijf komen, daar zou ik tussen 14u en 17u telkens een uur met twee verschillende mensen van het bedrijf spreken. Iedereen had een goede indruk van me en ik had er zin in, ik zou spoedig iets horen. De weken daarna had ik contact met het W&S-bureau en dat kreeg maar geen reactie. Uiteindelijk bleek dat het hoofdkantoor in de VS de plannen had gedwarsboomd waardoor de functie zou ontstaan. Ik was best wel pissig en het W&S-bureau heeft meteen besloten voorlopig geen zaken meer te doen met het bedrijf. Was overigens softwarebedrijf Progress hier in Rotterdam, op zich geen koekenbakkers dus. Maar dit was echt onprofessioneel, en ik baalde er erg van want het was een leuke functie. Met zeven verschillende mensen praten en dan horen dat ze niemand gaan aannemen.![]()
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:34 schreef IemandNiemand het volgende:
Ik heb ook wel een raar gesprek gehad bij 1 van die functies waarna ik soliciteerde.
We gingen zitten en het 'vragenvuur' begon, de interviewer; schoot letterlijk allerlei vragen af in een zeer rap tempo.
Uiteindelijk het gesprek afgelopen en toen zei die gast "je bent er redelijk doorheen gekomen" ik die de bui dus al zag hangen had zoiets van "mhh.. okey next dus"
Ik vond het tempo waarin hij zn vragen afschoot echt zo onwijs snel; ik had amper tijd om mn antwoorden uit te leggen
Word ik gebeld of ik op tweede gesprek wil en dat ze hierbij diploma's wouden zien + een test wouden doen. Bleek tijdens dat gesprek dat er nog 2 andere waren uitgenodigd en die niet waren op komen dagen en ik het dus geworden was.. tjah vind je het gek..
Haha wordt klusfoobke ff ge-owned!quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:44 schreef duivelin1 het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919
Altijd leuk om ook eens mee te makenquote:
En hoe was het met de secretaresse afgelopen?quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:07 schreef gianni61 het volgende:
raarste vraag die ik heb gekregen tijdens een sollicitatiegesprek was: of ik ijdel was.
het was mijn 2de gesprek en na mijn eerste gesprek had de secretaresse aan de baas gezegd dat ik een lekker luchtje op had.
schijnbaar is het in sommige bedrijven niet normaal om goed verzorgt op een sollicitatie te komen.
overigens wel de baan gekregen en 2,5 jaar met plezier daar gewerkt
Op internetfora is het gebruikelijk dat je spreektaal gebruiktquote:Op woensdag 6 juli 2011 12:06 schreef klusfoobje het volgende:
en idd wat hierboven al is aangegeven, spreektaal...en dan nog....![]()
wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct!Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat.
Ik was weggelopen bij het stuk dat PHP niet gecompileerd hoefde te wordenquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:30 schreef Catch22- het volgende:
[..]
wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.
Staat ook erg representatief..quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:40 schreef EdRendum het volgende:
Vaagste sollicitatietraject ooit was voor een ICT-bedrijf. In het begin en tijdens assessment was alles koek en ei, tussendoor gezellig zitten praten met de lui van dat bedrijf over piercings e.d. (ik had er toen een aantal in m'n gezicht) en te horen gekregen dat piercings geen probleem zijn. Met vlag en wimpel door het hele traject gestroomd en kreeg een contract aangeboden. Bij het lezen van het contract zag ik dat ze voor mij een aparte clausule hadden toegevoegd, waarin stond dat ik m'n piercings op klantlocatie uit zou moeten doen. Ik heb toen lachend het contract voor de ogen van de manager verscheurd, heb ze bedankt voor de lekkere lunch en ben weggegaan
Kortste en redelijk bizarre solli was voor een interne functie voor het bedrijf waar ik nu werk. Had er al meerdere malen op gesolliciteerd en was steeds met een bullshit-excuus afgewezen. Ik ging bij de teammanager informeren of het überhaupt nut zou hebben als ik nog een keer zou solliciteren. De reactie: "Nee, jij hoeft niet meer te solliciteren, je bent bij deze aangenomen"... Totale duur gesprek was max 3 minuten
Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:42 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ook een keer een gesprek gehad bij een bedrijf waar hondjes in een hok midden in de hal stonden. Je kwam er bijna niet langs als je naar de spreekkamer wildeNa een gesprek van een half uur over de functie hebben we het nog eens een half uur over zijn hondjes gehad. Daarna was het gesprek voorbij want hij had geen tijd meer ivm iets veel belangrijkers
Toen ik wegreed zag ik dat het belangrijke dat hij deed, zijn hondjes uitlaten was
Lekker voor de vloerbedekking ook.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.
Ja wat denk je zelf. Zichtbare piercings kunnen gewoon niet als je klantcontact hebt.quote:
Heel veel MLM toko's gebruiken deze trucquote:Op donderdag 7 juli 2011 03:05 schreef Chokeme het volgende:
Ik vertelde dit alles aan een maat en die herkende hierin een oplichters-techniek waar een oude kennis van hem ooit slachtoffer van was geworden. De grap is dan dat je zelf producten in koopt, vanaf dat moment werk je voor jezelf en het bedrijf kan het niet schelen wat er verder gebeurt (en dus ook niet of je diploma's hebt en representatief bent).
Alles wees erop dat dit hetzelfde concept was.
Na de lunch natuurlijk.quote:
Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.quote:Op donderdag 7 juli 2011 14:01 schreef k_man het volgende:
Je had natuurlijk ook gewoon over het salaris kunnen onderhandelen...
had je misschien nu wel het dubbele verdient dan wat je nu hebt..quote:Op donderdag 7 juli 2011 14:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.
Haha, goed verhaal!quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Heb afgelopen woensdag nog een gespek met een bizar verloop gehad. Ik ben sinds enige tijd op mezelf begonnen maar omdat ik nog een flink tijdgat heb, was ik op zoek gegaan naar een part-time functie van 16 tot max. 24 uur per week. Ik ben zelf een webdeveloper/softwareontwikkelaar met ervaring met veel programmeertalen, een die-hard programmeur om het maar even zo te noemen.Afijn, fulltime functies zijn er genoeg, maar parttime functies in die richting zijn erg schaars, vooral omdat je vaak ook met een concurrentiebeding te maken krijgt en zulke bedrijven vaak niet willen dat jij thuis ook nog eens 'hetzelfde' doet.
Afijn, 2 weken terug dus benaderd door een softwarebedrijf dat mijn CV hadgevonden via LinkedIn, met de vraag of ik interesse had in een functie als back-end developer en softwaretester. Software testen is een vak apart dus vooral dat sprak mij wel aan, met de gedachte dat ik er zo wellicht ook nog eens iets kon leren. Het was overigens een vrij groot bedrijf met 8 vestigingen in het buitenland.
Eenmaal aangekomen afgelopen woensdag zat ik aan tafel met iemand van de HR afdeling, en 2 lead-developers. Alle 3 ruim in de 40 schat ik zo. Dat gesprek ging goed; er werden me allerlei vragen gesteld die ik uitgebreid kon beantwoorden. Wel merkte ik dat vooral die 2 lead-developers, die toch wat inhoudelijker op technische zaken ingingen, nogal ouderwets waren qua denk- en werkwijze. Ze vertelden me dat ze sowieso met erg ouderwetse technieken werken. Ook dat software testen dat ze deden viel me tegen, dat was niet meer ingewikkeld en uitgebreid dan hetgeen dat ik thuis als 'leek' al doe.Afijn, na een gesprek dat goed begon maar steeds moeizamer werd, omdat die 2 lead-developers er nogal ouderwetse principes op nahielden, moest ik een assesment doen.
Die assesment keurig voltooid, helemaal volgens het boekje (een simpel objectgeörienteerd klassenmodel opzetten middels MVC principes) en die werd ook goedgekeurd. Tussendoor werden er echter steeds vage opmerkingen door vooral één van die lead-developers gemaakt, dat mijn manier niet per sé fout was maar hun het heel anders deden. Toen kwam de aap echt uit de mouw: die lead-developer was zo'n typisch voorbeeld van een programmeur die vroeger waarschijnlijk heel goed kon programmeren, maar zich nooit meer aan de razendsnel veranderende standaarden heeft aangepast. Zo eentje die principieel weigert zich aan te passen omdat de ouderwetse methoden 'ook gewoon werken', zeg maar.
Het gesprek kreeg zo een steeds grappigere wending. Hij maakte veel stomme opmerkingen en ik heb hem toch enkele keren vierkant onder de tafel geluld.Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers, en of hij zich bewust was dat vrijwel alle andere talen ook JIT kunnen compilen, keek 'ie me verbaasd aan en zei "ja, maar toch is PHP beter!".
Ook mijn opmerking dat het niet de bedoeling is dat er op een productieserver aanpassingen verricht werden in code werd niet op prijs gesteld, en afgedaan als "onzin".
Goed, het begon dus steeds moeizamer te verlopen en ondanks dat ik meneer met keiharde argumenten en zelfs voorbeelden op zijn plek zette, was er geen speld tussen te krijgen.Ze stonden ook absoluut niet open voor verandering cq. vernieuwing. Het verliep op een gegeven moment dus vrij moeizaam, en ik liet ook merken dat ik er echt geen trek in had om in zulke ongestructureerde rotzooi te werken. We namen afscheid en er werd me verteld dat ze nog even intern gingen overleggen, en dan hoorde ik het wel binnen enkele dagen. "Dat wordt niks.", dacht ik bij mezelf.
Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct!Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:41 schreef MaLo het volgende:
Jaaaaren terug gesolliciteerd voor een bijbaantje (receptiefunctie) bij een touroperator (die inmiddels failliet is). Gesprek werd afgenomen door Mevrouw De Eigenaresse. Het gesprek begon vrij aardig. Toen begon ze op een gegeven moment te vragen of ik een relatie had, hoe lang al, wat voor werk mijn vriend deed en wat hij verdiende
. Geen antwoord gegeven, sollicitatie is niks geworden
.
Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?
Ha ha of ze was gewoon jaloers op je of zo.....quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:58 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18.
Was echt een heel vaag gesprek. Vond het heel jammer want de functie paste heel mooi bij mijn studie, maar met zo'n bazin was het toch nooit goedgekomen.
omfgquote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....
einde gesprek
Het lijkt hier wel opquote:Op zaterdag 9 juli 2011 23:50 schreef Scootmobiel het volgende:
De raarste vraag die ik ooit eens een keer op een sollicitatieformulier moest invullen (voor een administratieve functie nota bene, gewoon computerwerk op een kantoor) was of ik de pil gebruikte...!![]()
Ja daaaag, dacht ik bij mezelf, dachten jullie nou echt dat ik daar antwoord op ga geven??![]()
![]()
Bij een bedrijf dat zulke dingen van je wil weten, wil ik niet eens werken... Ik heb dan ook als antwoord ingevuld dat dat een privé-zaak is, en bovendien volkomen irrelevant voor een administratieve functie.
Als ze nou op dat formulier hadden gevraagd of ik zwanger was (of dat binnenkort hoopte te worden), ja, dan had ik me nog voor kunnen stellen dat ze dat graag willen weten, vanwege het feit dat je dan een aantal weken niet beschikbaar bent... Maar daar vroegen ze niet naar.
(Voor zover ik weet mogen ze dat wettelijk gezien ook niet vragen, of je hoeft er geen antwoord op te geven in ieder geval, maar dat terzijde.)
Het is overigens (gelukkig) niets geworden met die baan, haha... Ik heb later wel iets beters gevonden.
Dat is wel heel bizar nog raarder om als autist naar je moeder te bellen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....
einde gesprek
waarschijnlijk in de liftquote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:57 schreef Fabeldiertje het volgende:
[..]
omfg
had hij zijn aluhoedje wel afgezet voor hij binnenkwam?
heb er ooit ook een gehad (vond het wel schattig, een heel jong jochie net klaar met zn MBO) die nam zijn vader mee naar het gesprek omdat hij het eng vond en nog nooit had gesolliciteerd. die vader een beetje popie jopie doen en vertellen dat zn zoon wel 2200 moest verdienen anders ging hij het niet doen. ik heb die gast als advies gegeven dat hij zijn zoon in vervolg alleen laat gaan.quote:Op zondag 10 juli 2011 00:13 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Dat is wel heel bizar nog raarder om als autist naar je moeder te bellen.
Voor wat voor functie krijg jij die gekke sollicitanten?quote:Op zondag 10 juli 2011 11:55 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
heb er ooit ook een gehad (vond het wel schattig, een heel jong jochie net klaar met zn MBO) die nam zijn vader mee naar het gesprek omdat hij het eng vond en nog nooit had gesolliciteerd. die vader een beetje popie jopie doen en vertellen dat zn zoon wel 2200 moest verdienen anders ging hij het niet doen. ik heb die gast als advies gegeven dat hij zijn zoon in vervolg alleen laat gaan.
IT-ersquote:Op zondag 10 juli 2011 12:40 schreef Dromer het volgende:
[..]
Voor wat voor functie krijg jij die gekke sollicitanten?
Ik heb ook genoeg verse MBO'ers voor m'n kiezen gekregen, maar gekker dan eentje die in z'n motorbroek kwam solliciteren heb ik niet mee mogen maken.
ik ben nooit bij gesprekken met sollicitanten geweest, maar wel gesprekken met stagiaires. En aangezien mijn beroep een vak apart is, zitten daar ook regelmatig rare mensen tussenquote:Op zondag 10 juli 2011 12:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
IT-ers
99% is normaal hoor. maar spreek er denk ik tussen de 2 en de 6 per week dus dan heb je altijd wel rare
Dan zou je eigenlijk gewoon een rekening moeten sturen voor je tijd die ze verspild hebbenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:19 schreef inXs het volgende:
Ik heb ooit een gesprek gehad dat vrij kort duurde. Was overigens afgelopen jaar toen ik nog op zoek was naar een nieuwe baan binnen mijn eigen vak... Ik kwam daar aan op kantoor, ging zitten met 2 man tegenover me.
Het eerste wat ze zeiden was: "welkom, we hebben wel slecht nieuws, een aantal opdrachten waarvan we verwacht hadden dat we ze binnen hadden, gaan helaas niet door. Ofwel we hebben geen plek voor een nieuwe werknemer, maar we dachten, we willen toch even met je praten, ondanks dat we niets voor je kunnen betekenen......"
En bedankt dus.
wheheheh mafkees!quote:Op zondag 10 juli 2011 14:54 schreef Fabeldiertje het volgende:
[..]
ik ben nooit bij gesprekken met sollicitanten geweest, maar wel gesprekken met stagiaires. En aangezien mijn beroep een vak apart is, zitten daar ook regelmatig rare mensen tussen
De laatste was een stagiair die de meest sterke verhalen vertelde tijdens het oriënterende gesprek, toen ik hem besloot aan te gaan moedigen door zelf sterke verhalen te vertellen werden ze ook steeds erger.
Eindigde met hoe hij in zijn vrije tijd door een stichting regelmatig naar spanje werd gezonden om daar in de bossen opgehangen windhonden los te snijden en hoe emotioneel zwaar dat was, maar zo was hij. :p
Even bronnen checken (het is een klein wereldje) wees uit dat de opleiding een fake stichting heeft opgericht (zogenaamd voor spaanse windhonden in nood) zodat leerlingen leren hoe te vergaderen en notuleren
lekkere chicks komen overal aan de bak, als ik al kijk wat hier aan lekker vleesch rondloopt zeg.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:45 schreef aloe_vera het volgende:
Onlangs een gesprek gehad met een werkgever die zichzelf echt TE GRAAG hoorde praten. Leuk hoor, weinig vragen, maar ze moeten toch ook willen weten wie ik ben? Ik heb anderhalf uur met die man gepraat en we zijn nieteens mijn cv doorgelopen of het over mijn motivatie gehad. Wel weet ik waar hij op vakantie gaat, hoe zijn kinderen heten, zijn filosofie over het opleiden van nieuwe werknemers, het bewuste kleurgebruik in het bedrijf en nog veel meer.
Ik kreeg de dag erna bericht dat hij me heel graag wilde hebben, want we hadden zo'n goed gesprek gehad.![]()
Maar ik kreeg dezelfde dag uitsluitsel van de baan waar ik echt wilde werken, maar waar ze eerst moesten kijken of ze me snel aan konden nemen of pas over een paar maanden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |