Haha wordt klusfoobke ff ge-owned!quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:44 schreef duivelin1 het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919
Altijd leuk om ook eens mee te makenquote:
En hoe was het met de secretaresse afgelopen?quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:07 schreef gianni61 het volgende:
raarste vraag die ik heb gekregen tijdens een sollicitatiegesprek was: of ik ijdel was.
het was mijn 2de gesprek en na mijn eerste gesprek had de secretaresse aan de baas gezegd dat ik een lekker luchtje op had.
schijnbaar is het in sommige bedrijven niet normaal om goed verzorgt op een sollicitatie te komen.
overigens wel de baan gekregen en 2,5 jaar met plezier daar gewerkt
Op internetfora is het gebruikelijk dat je spreektaal gebruiktquote:Op woensdag 6 juli 2011 12:06 schreef klusfoobje het volgende:
en idd wat hierboven al is aangegeven, spreektaal...en dan nog....![]()
wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct!Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat.
Ik was weggelopen bij het stuk dat PHP niet gecompileerd hoefde te wordenquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:30 schreef Catch22- het volgende:
[..]
wat een klapmongolen zeg, daar moet je helemaal niet voor willen werken inderdaad.
Staat ook erg representatief..quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:40 schreef EdRendum het volgende:
Vaagste sollicitatietraject ooit was voor een ICT-bedrijf. In het begin en tijdens assessment was alles koek en ei, tussendoor gezellig zitten praten met de lui van dat bedrijf over piercings e.d. (ik had er toen een aantal in m'n gezicht) en te horen gekregen dat piercings geen probleem zijn. Met vlag en wimpel door het hele traject gestroomd en kreeg een contract aangeboden. Bij het lezen van het contract zag ik dat ze voor mij een aparte clausule hadden toegevoegd, waarin stond dat ik m'n piercings op klantlocatie uit zou moeten doen. Ik heb toen lachend het contract voor de ogen van de manager verscheurd, heb ze bedankt voor de lekkere lunch en ben weggegaan
Kortste en redelijk bizarre solli was voor een interne functie voor het bedrijf waar ik nu werk. Had er al meerdere malen op gesolliciteerd en was steeds met een bullshit-excuus afgewezen. Ik ging bij de teammanager informeren of het überhaupt nut zou hebben als ik nog een keer zou solliciteren. De reactie: "Nee, jij hoeft niet meer te solliciteren, je bent bij deze aangenomen"... Totale duur gesprek was max 3 minuten
Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:42 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ook een keer een gesprek gehad bij een bedrijf waar hondjes in een hok midden in de hal stonden. Je kwam er bijna niet langs als je naar de spreekkamer wildeNa een gesprek van een half uur over de functie hebben we het nog eens een half uur over zijn hondjes gehad. Daarna was het gesprek voorbij want hij had geen tijd meer ivm iets veel belangrijkers
Toen ik wegreed zag ik dat het belangrijke dat hij deed, zijn hondjes uitlaten was
Lekker voor de vloerbedekking ook.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Oh, dat heb ik ook een keer gehad, maar daar was geen hok. Een nogal vaag bedrijfje. Het is alweer jaren geleden, maar volgens mij bestond dat slechts uit een echtpaar en misschien nog een medewerker, maar dat weet ik niet meer. Plus... de honden. Pontificaal midden in het kantoortje lagen twee enorme dobermanns te meuren.
Ja wat denk je zelf. Zichtbare piercings kunnen gewoon niet als je klantcontact hebt.quote:
Heel veel MLM toko's gebruiken deze trucquote:Op donderdag 7 juli 2011 03:05 schreef Chokeme het volgende:
Ik vertelde dit alles aan een maat en die herkende hierin een oplichters-techniek waar een oude kennis van hem ooit slachtoffer van was geworden. De grap is dan dat je zelf producten in koopt, vanaf dat moment werk je voor jezelf en het bedrijf kan het niet schelen wat er verder gebeurt (en dus ook niet of je diploma's hebt en representatief bent).
Alles wees erop dat dit hetzelfde concept was.
Na de lunch natuurlijk.quote:
Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.quote:Op donderdag 7 juli 2011 14:01 schreef k_man het volgende:
Je had natuurlijk ook gewoon over het salaris kunnen onderhandelen...
had je misschien nu wel het dubbele verdient dan wat je nu hebt..quote:Op donderdag 7 juli 2011 14:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Misschien, maar scheelde 600 euro ofzo, en t was voor een trainee achtige functie, dus tsja.
Haha, goed verhaal!quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:58 schreef SecurityException het volgende:
Heb afgelopen woensdag nog een gespek met een bizar verloop gehad. Ik ben sinds enige tijd op mezelf begonnen maar omdat ik nog een flink tijdgat heb, was ik op zoek gegaan naar een part-time functie van 16 tot max. 24 uur per week. Ik ben zelf een webdeveloper/softwareontwikkelaar met ervaring met veel programmeertalen, een die-hard programmeur om het maar even zo te noemen.Afijn, fulltime functies zijn er genoeg, maar parttime functies in die richting zijn erg schaars, vooral omdat je vaak ook met een concurrentiebeding te maken krijgt en zulke bedrijven vaak niet willen dat jij thuis ook nog eens 'hetzelfde' doet.
Afijn, 2 weken terug dus benaderd door een softwarebedrijf dat mijn CV hadgevonden via LinkedIn, met de vraag of ik interesse had in een functie als back-end developer en softwaretester. Software testen is een vak apart dus vooral dat sprak mij wel aan, met de gedachte dat ik er zo wellicht ook nog eens iets kon leren. Het was overigens een vrij groot bedrijf met 8 vestigingen in het buitenland.
Eenmaal aangekomen afgelopen woensdag zat ik aan tafel met iemand van de HR afdeling, en 2 lead-developers. Alle 3 ruim in de 40 schat ik zo. Dat gesprek ging goed; er werden me allerlei vragen gesteld die ik uitgebreid kon beantwoorden. Wel merkte ik dat vooral die 2 lead-developers, die toch wat inhoudelijker op technische zaken ingingen, nogal ouderwets waren qua denk- en werkwijze. Ze vertelden me dat ze sowieso met erg ouderwetse technieken werken. Ook dat software testen dat ze deden viel me tegen, dat was niet meer ingewikkeld en uitgebreid dan hetgeen dat ik thuis als 'leek' al doe.Afijn, na een gesprek dat goed begon maar steeds moeizamer werd, omdat die 2 lead-developers er nogal ouderwetse principes op nahielden, moest ik een assesment doen.
Die assesment keurig voltooid, helemaal volgens het boekje (een simpel objectgeörienteerd klassenmodel opzetten middels MVC principes) en die werd ook goedgekeurd. Tussendoor werden er echter steeds vage opmerkingen door vooral één van die lead-developers gemaakt, dat mijn manier niet per sé fout was maar hun het heel anders deden. Toen kwam de aap echt uit de mouw: die lead-developer was zo'n typisch voorbeeld van een programmeur die vroeger waarschijnlijk heel goed kon programmeren, maar zich nooit meer aan de razendsnel veranderende standaarden heeft aangepast. Zo eentje die principieel weigert zich aan te passen omdat de ouderwetse methoden 'ook gewoon werken', zeg maar.
Het gesprek kreeg zo een steeds grappigere wending. Hij maakte veel stomme opmerkingen en ik heb hem toch enkele keren vierkant onder de tafel geluld.Om even in technisch vakjargon te spreken: meneer was absoluut tegen objectgeörienteerd programmeren en was helemaal tegen het gebruik van Strong Typed talen en gaf toch echt wel de voorkeur aan 'vrije talen' als PHP omdat die "makkelijker" waren. Een van zijn argumenten om PHP te gebruiken was omdat dat niet gecompileerd hoeft te worden en hij dus ten alle tijde, overal ter plekke code kan aanpassen mocht er iets mis zijn. Toen ik hem vroeg of ze geen onderscheid hadden tussen test en productieservers, en of hij zich bewust was dat vrijwel alle andere talen ook JIT kunnen compilen, keek 'ie me verbaasd aan en zei "ja, maar toch is PHP beter!".
Ook mijn opmerking dat het niet de bedoeling is dat er op een productieserver aanpassingen verricht werden in code werd niet op prijs gesteld, en afgedaan als "onzin".
Goed, het begon dus steeds moeizamer te verlopen en ondanks dat ik meneer met keiharde argumenten en zelfs voorbeelden op zijn plek zette, was er geen speld tussen te krijgen.Ze stonden ook absoluut niet open voor verandering cq. vernieuwing. Het verliep op een gegeven moment dus vrij moeizaam, en ik liet ook merken dat ik er echt geen trek in had om in zulke ongestructureerde rotzooi te werken. We namen afscheid en er werd me verteld dat ze nog even intern gingen overleggen, en dan hoorde ik het wel binnen enkele dagen. "Dat wordt niks.", dacht ik bij mezelf.
Zit ik nog geen kwartier later in de auto, gaat de telefoon. Het was die HR meneer die in het begin van het gesprek er bij zat. Ze waren reuze enthousiast over me en vroegen me wanneer ik kon beginnen, het liefst per direct!Ik heb ze veel succes gewenst met het zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:41 schreef MaLo het volgende:
Jaaaaren terug gesolliciteerd voor een bijbaantje (receptiefunctie) bij een touroperator (die inmiddels failliet is). Gesprek werd afgenomen door Mevrouw De Eigenaresse. Het gesprek begon vrij aardig. Toen begon ze op een gegeven moment te vragen of ik een relatie had, hoe lang al, wat voor werk mijn vriend deed en wat hij verdiende
. Geen antwoord gegeven, sollicitatie is niks geworden
.
Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat heeft er toch ook niets mee te maken? Of had ze interesse in je?
Ha ha of ze was gewoon jaloers op je of zo.....quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:58 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik mag hopen van niet, zij was een jaar of 50, ik een meisje van 18.
Was echt een heel vaag gesprek. Vond het heel jammer want de functie paste heel mooi bij mijn studie, maar met zo'n bazin was het toch nooit goedgekomen.
omfgquote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....
einde gesprek
Het lijkt hier wel opquote:Op zaterdag 9 juli 2011 23:50 schreef Scootmobiel het volgende:
De raarste vraag die ik ooit eens een keer op een sollicitatieformulier moest invullen (voor een administratieve functie nota bene, gewoon computerwerk op een kantoor) was of ik de pil gebruikte...!![]()
Ja daaaag, dacht ik bij mezelf, dachten jullie nou echt dat ik daar antwoord op ga geven??![]()
![]()
Bij een bedrijf dat zulke dingen van je wil weten, wil ik niet eens werken... Ik heb dan ook als antwoord ingevuld dat dat een privé-zaak is, en bovendien volkomen irrelevant voor een administratieve functie.
Als ze nou op dat formulier hadden gevraagd of ik zwanger was (of dat binnenkort hoopte te worden), ja, dan had ik me nog voor kunnen stellen dat ze dat graag willen weten, vanwege het feit dat je dan een aantal weken niet beschikbaar bent... Maar daar vroegen ze niet naar.
(Voor zover ik weet mogen ze dat wettelijk gezien ook niet vragen, of je hoeft er geen antwoord op te geven in ieder geval, maar dat terzijde.)
Het is overigens (gelukkig) niets geworden met die baan, haha... Ik heb later wel iets beters gevonden.
Dat is wel heel bizar nog raarder om als autist naar je moeder te bellen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik had laatst een sollicitant op gesprek die toen ik aan het praten was zijn hoofd plat op tafel legde, nadat ik hem vroeg wat de rede hiervoor was zat hij me super glazig aan te kijken en vertelde hij me dat hij dan beter kon luisteren....
einde gesprek
waarschijnlijk in de liftquote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:57 schreef Fabeldiertje het volgende:
[..]
omfg
had hij zijn aluhoedje wel afgezet voor hij binnenkwam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |