Geef maar eens antwoord op die vraag, je bent er zelf ook niet vies van om vragen te blijven herhalen tot je een antwoord krijgt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zie jij jezelf als een plaat die blijft hangen of als iemand die argumenten geeft?
Er wordt op scholen geen bijzondere aandacht meer aan gegeven. Jongens mogen al decennia lang met poppen spelen, en meisjes met autootjes.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet te ontkennen, maar je hoeft er ook geen bijzondere aandacht aan te geven, als in 'jongens gaan met blokken bouwen en de meisjes mogen in de poppenhoek'.
Gewoon, vandaag spelen Jan, Klaartje en Pieter met de blokken en morgen spelen ze in de poppenhoek.
Het gaat veel verder dan dat, maar dat wil er niet bij je in.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:49 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Er wordt op scholen geen bijzondere aandacht meer aan gegeven. Jongens mogen al decennia lang met poppen spelen, en meisjes met autootjes.
Ik begin niet doodleuk de discussie weer opnieuw omdat de tegenargumenten me te lastig zijn. Dat is nogal irritant namelijk. Lees maar even terug.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:48 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Geef maar eens antwoord op die vraag, je bent er zelf ook niet vies van om vragen te blijven herhalen tot je een antwoord krijgt.
In bepaalde culturen is dat inderdaad tot op de dag van vandaag nog zo. Maar niet in onze Westerse cultuur.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:46 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Moh, je hebt je seksuele geslacht en je hebt het verwachte denken en doen. Dat eerste is natuurlijk bepaald (en soms heb je mensen die zelfs van nature tussen beide geslachten inzitten, hermafrodieten bijvoorbeeld), dat tweede is voor een groot deel maatschappelijk bepaald.
Een heel simpel voorbeeld is hier te zien, in de vorm van een wordcloud die het taalgebruik in reclames voor kinderspeelgoed samenvat. Daar zie je al zo sterk hoe van jongs af aan jongens en meisjes bepaalde kanten op worden geduwd. Dat is niet simpelweg een kwestie van een penis of vagina hebben, dat is maatschappelijke druk, en die ideeen en stereotypen worden er al op heel jonge leeftijd ingeramd.
Ik vermoed, dat jij jezelf toch echt als man ziet. En dat is niet vanwege input van buitenaf, maar het is gewoon wat je ziet als je in de spiegel kijkt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik begin niet doodleuk de discussie weer opnieuw omdat de tegenargumenten me te lastig zijn. Dat is nogal irritant namelijk. Lees maar even terug.
Er is een verschil tussen jezelf zien als een vrouw of je gedragen zoals de maatschappij verlangt van vrouwen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
Zie jij jezelf als een man of als onzijdig?
Lees jij nou eerst maar eens even terug.quote:
Gatverdamme.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen jezelf zien als een vrouw of je gedragen zoals de maatschappij verlangt van vrouwen.
Het is schijnbaar not done om je benen en je oksels niet te ontharen als vrouw.
Je behoort niet zonder make up de deur uit te gaan.
Je moet zeker één keer in de 6 weken naar de kapper.
En uiteraard draag je een push-up BH, want je moet wel inkijk hebben hè, als echte vrouw.
Ik ben een vrouw, want ik heb een vagina en ik heb kinderen gekregen. Ik heb een behoorlijk gevulde boezem, maar draag liefst geen bh. Ik scheer mijn oksels niet en mijn benen alleen 's zomers. Ik loop het liefst op gympen of slippers en draag bij voorkeur een spijkerbroek en een sweater of shirt. Mijn haar doe ik 's morgens op een staart of in een vlecht, ik ga één keer per jaar naar de kapper en make up draag ik hoogst zelden.
Overigens ben ik, technisch gezien, handiger dan mijn man.
Het gaat om een school, die ieder gendergerelateerd speelgoed heeft verbannen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen jezelf zien als een vrouw of je gedragen zoals de maatschappij verlangt van vrouwen.
En uiteraard draag je een push-up BH, want je moet wel inkijk hebben hè, als echte vrouw.
Ik ben een vrouw, want ik heb een vagina en ik heb kinderen gekregen. Ik heb een behoorlijk gevulde boezem, maar draag liefst geen bh. Ik scheer mijn oksels niet en mijn benen alleen 's zomers. Ik loop het liefst op gympen of slippers en draag bij voorkeur een spijkerbroek en een sweater of shirt. Mijn haar doe ik 's morgens op een staart of in een vlecht, ik ga één keer per jaar naar de kapper en make up draag ik hoogst zelden.
http://blogs.forbes.com/t(...)ol-voucher-programs/quote:... and other gendered attributes of childhood are banned.
Wat is er gadverdamme aan?quote:
Maar dat geldt voor jou.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij weigert een simpele vraag te beantwoorden, dan laten we het gewoon hierbij. Dat maakt mij niet uit.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Lees jij nou eerst maar eens even terug.
Is gewoon wat ik er van vind hoor, de maatschappij boeit me niet zoveel in deze kwestie.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat is er gadverdamme aan?
Dat bedoel ik nu. De maatschappij legt vrouwen op hoe ze zich behoren te gedragen.
Brrr, vies, okselhaar.
Sterker nog, tegenwoordig moeten mannen hun borsthaar laten harsen. Nieuwe eis van de maatschappij, want borsthaar is vies.
Laat mensen en vooral kinderen gewoon zichzelf zijn. Overdreven geslachtsneutraal opvoeden slaat nergens op, maar verschil maken tussen jongens en meisjes om ze voor te bereiden op de maatschappij is ook nergens voor nodig. Ze vinden heus hun eigen weg wel.
Ik ben gewoon niet geinteresseerd in een discussie met iemand die gewoon telkens weer bij nul begint omdat er verder niks in zit. Ik heb je daar beleefd op gewezen en als je dat negeert dan is het nogmaalsquote:Op donderdag 30 juni 2011 17:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Als jij weigert een simpele vraag te beantwoorden, dan laten we het gewoon hierbij. Dat maakt mij niet uit.
Okselhaar wordt alleen maar meer als je het weghaalt. Als je er eenmaal aan begint, blijf je bezig dus. Tja, dan moet je wel. Ik heb zo weinig okselhaar dat het nauwelijks opvalt. Nog niet al draag ik een mouwloos hemd. En dat wil ik graag zo houden.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar dat geldt voor jou.
Is je persoonlijke smaak, je door niemand opgedrongen.
Ik hou ook van gladde benen en hoef geen bossen onder mijn armen.
Ga regelmatig naar de kapper.
Draag soms een pushup beha.
Gebruik makeup als ik uitga.
En dat is mijn eigen keuze.
Door niemand opgelegd, nee ook vroeger niet.
Oh, en erg onhandig als klusser.
En ik ben evenmin geinteresseerd in een discussie met iemand die gewoon te dom is om toe te geven dat het geslacht nu eenmaal een biologisch gegeven is dat niet te ontkennen valt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben gewoon niet geinteresseerd in een discussie met iemand die gewoon telkens weer bij nul begint omdat er verder niks in zit. Ik heb je daar beleefd op gewezen en als je dat negeert dan is het nogmaals
Dat is een mythe.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Okselhaar wordt alleen maar meer als je het weghaalt.
Als je in staat was tot het geestelijk verwerken van een tegenargument was je opgevallen dat dat niet was wat ik schreef. Voor een tegenargument op wat ik wel beweer heb je helaas voor jou een heel klein beetje niveau nodig.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:05 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
En ik ben evenmin geinteresseerd in een discussie met iemand die gewoon te dom is om toe te geven dat het geslacht nu eenmaal een biologisch gegeven is dat niet te ontkennen valt.
Dat niveau mis jij dan blijkbaar. Geeft niet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je in staat was tot het geestelijk verwerken van een tegenargument was je opgevallen dat dat niet was wat ik schreef. Voor een tegenargument op wat ik wel beweer heb je helaas voor jou een heel klein beetje niveau nodig.
Oeh, adrem en scherp!quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:11 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat niveau mis jij dan blijkbaar. Geeft niet.
Het gaat verder dan dat. Wanneer kinderen niet meer worden aangesproken met "jongen" of "meisje" (en ze zijn duidelijk toch echt 1 van beide), maar met "vriendje", omdat "jongen" en "meisje" geslachtsgerelateerd zijn ("vriendje" is dat overigens ook), dan ben je in de fase van ontkenning terechtgekomen. Dat staat los van het aanbieden van bewust gekozen spelmateriaal.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:11 schreef Kingstown het volgende:
Een discussie over okselhaar.![]()
Ja er zijn jongens en meisjes en nee, dat wordt door niemand ontkend.
Geslachtsneutraal opvoeden betekent niet dat het geslacht ontkent wordt, alleen dat er een omgeving gecreëerd wordt waar de stereotiepe man/vrouw dingen niet meer vertegenwoordigd zijn.
Daar kun je het mee eens/oneens zijn, maar heeft dus niets te maken met biologisch geleuter of okselhaar.
Wat Lavender trouwens zei....het lijkt me vooral erg saai worden, maar de eenheidsworst machine ratelt al een paar decennia lang...diversiteit is ondertussen een scheldwoord geworden in vele gebieden van de maatschappij.
Waarom zou je kinderen moeten aanspreken met jongen en meisje? Anders dan er onderscheid in maken? Anders kun je een kind toch gewoon 'kind' noemen! Of gewoon bij de naam.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat. Wanneer kinderen niet meer worden aangesproken met "jongen" of "meisje" (en ze zijn duidelijk toch echt 1 van beide), maar met "vriendje", omdat "jongen" en "meisje" geslachtsgerelateerd zijn ("vriendje" is dat overigens ook), dan ben je in de fase van ontkenning terechtgekomen. Dat staat los van het aanbieden van bewust gekozen spelmateriaal.
Waarom zou je angstvallig verzwijgen dat het jongens en meisjes zijn? Er komt echt wel een moment dat ze dat ontdekken, want de dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zou je kinderen moeten aanspreken met jongen en meisje? Anders dan er onderscheid in maken? Anders kun je een kind toch gewoon 'kind' noemen! Of gewoon bij de naam.
En nogmaals, poppen en auto's verbannen uit een kleuterschool, slaat helemaal nergens op. Speelgoed is speelgoed, maar het dient niet aangeduid te worden als meisjes speelgoed en jongens speelgoed.
M.a.w. ik vind dit specifieke experiment doorslaan, maar er zit wel een kern van waarheid in dat er nog te vaak op kleuterscholen verschillen worden gemaakt tussen jongens en meisjes.
Bij gym bijvoorbeeld: "Vandaag mogen de jongens kiezen". (Voetbal dus) "Volgende week mogen de meisjes kiezen". (Turnen)
Gewoon geen onderscheid maken moet toch kunnen! En nee, dat gebeurt dus nog lang niet overal al.
Voorbeeld: Vechtpartijtje. Jongen krijgt te horen dat je niet met meisjes mag vechten. Waarom niet? Als die meid begon!!
Vind je dat al verkeerd?quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zou je kinderen moeten aanspreken met jongen en meisje? Anders dan er onderscheid in maken? Anders kun je een kind toch gewoon 'kind' noemen! Of gewoon bij de naam.
En nogmaals, poppen en auto's verbannen uit een kleuterschool, slaat helemaal nergens op. Speelgoed is speelgoed, maar het dient niet aangeduid te worden als meisjes speelgoed en jongens speelgoed.
M.a.w. ik vind dit specifieke experiment doorslaan, maar er zit wel een kern van waarheid in dat er nog te vaak op kleuterscholen verschillen worden gemaakt tussen jongens en meisjes.
Bij gym bijvoorbeeld: "Vandaag mogen de jongens kiezen". (Voetbal dus) "Volgende week mogen de meisjes kiezen". (Turnen)
Gewoon geen onderscheid maken moet toch kunnen! En nee, dat gebeurt dus nog lang niet overal al.
Voorbeeld: Vechtpartijtje. Jongen krijgt te horen dat je niet met meisjes mag vechten. Waarom niet? Als die meid begon!!
Indoctrineren lijkt het op. Beetje eng wel.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:02 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Waarom zou je angstvallig verzwijgen dat het jongens en meisjes zijn? Er komt echt wel een moment dat ze dat ontdekken, want de dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
"Kinderen" zou dan iig nog een betere benaming zijn dan "vriendjes". Want het zijn kinderen. En de docenten zijn geen "vriendjes". Vriendjes, zijn leeftijdsgenootjes. Ouders zijn ook geen "vriendjes".
Zoals Egalia dat zelf aangeeft, verbannen zij al het gendergerelateerd speelgoed. Hoewel kinderen daar op die leeftijd nog geen enkel besef van hebben (van wat gendergerelateerd speelgoed is), maken volwassenen dus die beslissing voor hen en baseren daarop hun aanbod. Ze zijn dus eigenlijk erg gendergerelateerd bezig. Datzelfde geldt voor de inhoud van de boekenkast.
Het is juist een prima oplossing. Zo gaan de meiden iig ook voetballen, en de jongens turnenquote:
Dat is ook mijn idee daarover.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Indoctrineren lijkt het op. Beetje eng wel.
Jij hebt 't over gedrag en daar heb ik het niet over.quote:Op donderdag 30 juni 2011 10:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze opmerking is natuurlijk ook erg kort door de bocht.
We hebben persoonlijke eigenschappen en vaardigheden, maar ook deze kunnen veranderen en verbeteren en op deze verandering kunnen we ook in bepaalde mate invloed uitoefenen.
'Je bent wie je bent' vind ik echt zo'n opmerking om je achter te verschuilen wanneer je jezelf en bijbehorend gedrag niet positief wil veranderen.
Tja, jij zult je hier wel helemaal niet in kunnen vinden. Moslims demonstreren zelfs gescheiden.quote:
Waarom dat onderscheid op de kleuterschool al?quote:
Dus dwingt de school de kinderen alsnog een bepaalde kant op? Vreemd. Laat de kinderen lekker zelf uitzoeken wat ze leuk vinden. Ik ben tegen een rollenpatroon, maar deze school blijkbaar niet.quote:maar enkel verhalen over homoseksuele ouders, transgenders, adoptie, en ga zo maar door.
Ik zie dat ook gewoon in de klassen van mijn nichtjes( 4 en 5)quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:11 schreef sp3c het volgende:
die tijd is al minstens 30 jaar voorbij ... wij konden iig gewoon kiezen of we 'meisjesdingen' wilden doen een enkeling wilde dat ook, nobody cared
Nee, je gaf als voorbeeld dat de jongens mochten kiezen en die kozen zélf voor voetbal, dus dat benoemen tot jongenssport doe je zelf.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom dat onderscheid op de kleuterschool al?
Waarom voetballen benoemen als jongenssport en turnen als meisjessport.
Mijn zonen hebben jaren op turnen gezeten. Is van oudsher een echte jongenssport.
En tegenwoordig zie je, gelukkig, steeds meer vrouwen voetballen. Er is zelfs al een heuse competitie.
Overigens vind ik het wel goed als vanaf een bepaalde leeftijd, laten we zeggen, 10 jaar? bij contactsporten als voetbal, judo e.d. onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Maar daarvoor zou het best allemaal gemengd mogen zijn.
Gemengd sporten op scholen is dan juist weer een minder idee, zeker op hogere leeftijd.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
En gemengd sporten is er toch al overal? De jaren 50/60 liggen ver achter ons hoor.
Waarom dan?quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gemengd sporten op scholen is dan juist weer een minder idee, zeker op hogere leeftijd.
Op de kleuterschool doen ze nog niet aan turnen en voetballen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom dat onderscheid op de kleuterschool al?
Waarom voetballen benoemen als jongenssport en turnen als meisjessport.
Mijn zonen hebben jaren op turnen gezeten. Is van oudsher een echte jongenssport.
En tegenwoordig zie je, gelukkig, steeds meer vrouwen voetballen. Er is zelfs al een heuse competitie.
Overigens vind ik het wel goed als vanaf een bepaalde leeftijd, laten we zeggen, 10 jaar? bij contactsporten als voetbal, judo e.d. onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Maar daarvoor zou het best allemaal gemengd mogen zijn.
Hoe valt homoseksualiteit en transgenders trouwens te rijmen met geslachtsneutraliteit? Bij die twee onderwerpen speelt geslacht toch juist een zeer belangrijke rol?quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Dus dwingt de school de kinderen alsnog een bepaalde kant op? Vreemd. Laat de kinderen lekker zelf uitzoeken wat ze leuk vinden. Ik ben tegen een rollenpatroon, maar deze school blijkbaar niet.
Vooral ook dat!quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoe valt homoseksualiteit en transgenders trouwens te rijmen met geslachtsneutraliteit? Bij die twee onderwerpen speelt geslacht toch juist een zeer belangrijke rol?
nee astrid lindgren zou hier een voorstander van zijn. jongens en meisjes weten heus wel wat ze zijn, dat hoeft je niet extra te benadrukken en na het horen van de bewoording van een 'normaal' gezin wanneer het een mama en een papa betreft zijn wij hier in nederland ook heel erg toe aan een instituut waar het er niet toe doet welk geslacht we hebben.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:15 schreef Knip het volgende:
Pipi Langkous. Het sterkste meisje vriendje ter wereld.
Astrid Lindgren zou zich omdraaien in haar graf.
Omdat doorgaans driekwart van de meisjes geen zin heeft om aan sport te doen, hooguit wat lichaamsbeweging, en zo'n driekwart van de jongens wel competitief wil doen. Dat ene kwart jongens laat zich nog wel meetrekken, als de helft van de groep niet geinteresseerd is wordt het voor iedereen slappe hap, en dan kun je beter niet sporten.quote:
Maar hierin zie je dus het probleem met zoals het nu over het algemeen gaat, de rolmodellen zijn er wel en zijn dwingend, alleen houden die in dat jongens dan moeten gymnastieken en meisjes moeten voetballen. Ze moeten op elkaar lijken, dat is het nieuwe rolpatroon.quote:Als je het geslachtsneutraal bekijkt moet dat kunnen toch?
Sommige dingen heb je idd gelijk in denk ik. Zoals dat meedoen met voetballen omdat dat van je verwacht wordt, niet omdat je het zelf wilt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat doorgaans driekwart van de meisjes geen zin heeft om aan sport te doen, hooguit wat lichaamsbeweging, en zo'n driekwart van de jongens wel competitief wil doen. Dat ene kwart jongens laat zich nog wel meetrekken, als de helft van de groep niet geinteresseerd is wordt het voor iedereen slappe hap, en dan kun je beter niet sporten.
[..]
Maar hierin zie je dus het probleem met zoals het nu over het algemeen gaat, de rolmodellen zijn er wel en zijn dwingend, alleen houden die in dat jongens dan moeten gymnastieken en meisjes moeten voetballen. Ze moeten op elkaar lijken, dat is het nieuwe rolpatroon.
Als je ze nou niet indeelt in twee groepen ook niet qua benoemen, de jongens en de meisjes, maar iedereen als individu ziet met de sekse slechts als een van de kenmerken van dat individu, dan pas je het dus niet aan aan jongens of aan meisjes, zodat het voor beide een laf compromis wordt. Dan kun je ze laten doen wat ze leuk vinden, en dat zal er doorgaans op neerkomen dat de vriendjes die jongetje zijn voor driekwart gaan voetballen, en één kwart van de vriendjes die meisje zijn. En een kwart van de vriendjes die jongetje zijn gaat gymnastiek doen met de meerderheid vriendjes die meisje zijn.
Dat gaat dan vanzelf, en hebben die jongens die geen zin hebben om te voetballen niet het gevoel dat ze het moeten omdat ze jongen zijn en dat ze er dus niet bijhoren, en de andere jongens hebben niet het gevoel dat die anderen minder zijn of er niet bijhoren omdat ze niet willen voetballen. Dat meisjes allemaal ook moeten voetballen terwijl de meerderheid dat helemaal niet leuk vind is juist het nieuwe rolpatroon wat je krijgt door wel te benadrukken dat ze meisje of jongen zijn, en dan te verwachten en min of meer de dwingen op elkaar te lijken.
Dat is juist nog een erfenis van achterhaald feministisch gedachtengoed waar je hier ook de oprispingen van ziet "goed dat die jongens gymnastiek doen en de meisjes voetballen". Dat is helemaal niet goed, het enige wat goed is is dat een individu wat wil voetballen dat kan en een individu dat aan gymnastiek wil doen dat kan.
Er zijn ook heus jongens die turnen zelf leuk vinden, het is een sport die zowel door mannen als vrouwen op topniveau wordt beoefend.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Sommige dingen heb je idd gelijk in denk ik. Zoals dat meedoen met voetballen omdat dat van je verwacht wordt, niet omdat je het zelf wilt.
Ik ben het ook met je eens dat het feminisme behoorlijk doorgeschoten is in dit soort zaken.
Die wilden de boel het liefste omdraaien.
Maar kinderen 'vriendjes' noemen gaat me véééél te ver. Niks mis met jongens en meisjes.
Misschien dat we Duitsland nog eens gaan navolgen, want daar staat het damesvoetbal in steeds hoger aanzien. Het wordt normaal op tv uitgezonden, er gaan steeds grotere bedragen in rond, en er zijn zelfs mannelijke cheerleadersquote:Op donderdag 30 juni 2011 19:51 schreef Banjerkanjer het volgende:
Datzelfde geldt voor vrouwen, als het om voetbal gaat (al staat het vrouwenvoetbal niet in een heel hoog aanzien).
Kun je je een opvoeding voorstellen die dat niet doet?quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of kauwt het hen voor wat de volwassenen al over hun ontdekt menen te hebben, bevestigt het wat volwassenen willen wat ze zijn en leert het ze zich stereotyp te gedragan?
Natuurlijk zijn er fouten gemaakt. Maar dat betekent mi niet dat je niet zou moeten profiteren van de ervaring van anderen.quote:En verder te ontwikkelen, zo ook de pedagogie. Eerst werd geleerd dat meisjes nauwelijks de moeite waard waren, toen dat ze hun plek moesten kennen, daarna dat ze vooral moesten kunnen wat jongens ook konden, en nu is het misschien tijd voor een volgende stap waarbij het om het individu gaat en de indeling in groepen van hogerhand zoveel mogelijk achterwege wordt gelaten.
Ik had het over díe instelling en het komt behoorlijk geflipt op me over.quote:Prima, maar het gaat dan ook niet om de school die jij voor je kinderen zou kiezen. Het is niet zo ik ervoor pleit dit maar meteen verplicht op alle Nederlandse scholen in te voeren. Ik denk alleen dat het idee wat beter is dan het lijkt en niet meteen in de hoek van doogedraaid gelijkheidsdenken moet worden geplaatst.
Waarom niet? Waarom niet profiteren van ervaring van anderen? Wat is de meerwaarde als het 'uit henzelf komt'?quote:Nee, aangezien je niet alles wat je weet of vindt meteen als input aan kleine kinderen geeft. Dus waarom dit nou net wel? Belangrijk wordt het voor die kinderen immers pas als ze seksuele gevoelens gaan ontwikkelen. Is het dan niet vooral om de volwassenen te bevestigen in hun stereotype rol?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |