Geslachtsneutraal zoals hier ook besproken? De meesten zijn hier namelijk nogal sceptisch over het concept wat men nu in Zweden wil gaan doen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:03 schreef Nielsch het volgende:
Er was hier laatst ook een discussie over in OUD. Als je daar zei tegen het geslachtsneutraal opvoeden te zijn, waren al die moedertjes direct op hun kut getrapt.
Foei! Het is hén kut, onthoud dat nu eensquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:03 schreef Nielsch het volgende:
Er was hier laatst ook een discussie over in OUD. Als je daar zei tegen het geslachtsneutraal opvoeden te zijn, waren al die moedertjes direct op hun kut getrapt.
Het woord kut is wel ongepast als het over geslachtsneutraliteit gaat. Wees dan ook niet zo lullig om dat woord te gebruiken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Foei! Het is hén kut, onthoud dat nu eens
Je hebt gelijk, ze waren op hun ehhh.. hun ehm.. ja shit, ik weet niet meer welk woord ik nu gebruiken moetquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het woord kut is wel ongepast als het over geslachtsneutraliteit gaat. Wees dan ook niet zo lullig om dat woord te gebruiken.
Tenen natuurlijk. What else?quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ze waren op hun ehhh.. hun ehm.. ja shit, ik weet niet meer welk woord ik nu gebruiken moet
Is het weleens bij je opgekomen dat kinderen ook input nodig hebben?quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het dan uit de kinderen zelf komt.
[..]
Of juist wel maar dat dan weer niet goedgekeurd wordt omdat een meisje ook jongensdingen 'hoort' te doen.
[..]
Nogmaals mijn vraag, wat heeft een kind aan die verdeling in jongens en meisjes die van buitenaf komt?
Ja, maar je kunt dus geen antwoord geven op mijn vraag?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Is het weleens bij je opgekomen dat kinderen ook input nodig hebben?
Het helpt ze bij het ontdekken van zichzelf, bevestigt ze in wat ze zijn en leert ze ook wat ze zijn. De menselijke ontwikkeling is mogelijk gebleken omdat wijsheden en informatie van generatie op generatie zijn doorgegeven.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar je kunt dus geen antwoord geven op mijn vraag?
Of kauwt het hen voor wat de volwassenen al over hun ontdekt menen te hebben, bevestigt het wat volwassenen willen wat ze zijn en leert het ze zich stereotyp te gedragan?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het helpt ze bij het ontdekken van zichzelf, bevestigt ze in wat ze zijn en leert ze ook wat ze zijn.
En verder te ontwikkelen, zo ook de pedagogie. Eerst werd geleerd dat meisjes nauwelijks de moeite waard waren, toen dat ze hun plek moesten kennen, daarna dat ze vooral moesten kunnen wat jongens ook konden, en nu is het misschien tijd voor een volgende stap waarbij het om het individu gaat en de indeling in groepen van hogerhand zoveel mogelijk achterwege wordt gelaten.quote:De menselijke ontwikkeling is mogelijk gebleken omdat wijsheden en informatie van generatie op generatie zijn doorgegeven.
Prima, maar het gaat dan ook niet om de school die jij voor je kinderen zou kiezen. Het is niet zo ik ervoor pleit dit maar meteen verplicht op alle Nederlandse scholen in te voeren. Ik denk alleen dat het idee wat beter is dan het lijkt en niet meteen in de hoek van doogedraaid gelijkheidsdenken moet worden geplaatst.quote:Van mij mogen ze dus best leren dat bv. mannen geen moeders worden maar vaders, wat in die school taboe schijnt te zijn, gezien de aard van de toegestane boeken. (Dat alleen al zegt genoeg over hun 'neutraliteit' )
Nee, aangezien je niet alles wat je weet of vindt meteen als input aan kleine kinderen geeft. Dus waarom dit nou net wel? Belangrijk wordt het voor die kinderen immers pas als ze seksuele gevoelens gaan ontwikkelen. Is het dan niet vooral om de volwassenen te bevestigen in hun stereotype rol?quote:Het heeft dan ook niets te maken met rolbevestiging zoals 'dat doet geen meisje' of 'Mannen huilen niet'. Daar is allang geleden mee afgerekend.
Daarbij heb je mijn wedervraag bevestigend beantwoord. Daarmee zou je vraag toch al voldoende beantwoord moeten zijn?
Mannen kunnen geen kinderen krijgen, nee, maar ze kunnen wel de 'moederrol' vervullen. Zie bij homostellen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Van mij mogen ze dus best leren dat bv. mannen geen moeders worden maar vaders
Tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar ontdekken kinderen het grote verschil tussen jongens en meisjes. Samen met andere kinderen ontdekken en verkennen zij elkaars lichaam. Zij gaan toneelspelletjes spelen zoals “doktertje” en “vader en moedertje”. Kinderen spelen dit soort spelletjes onbevangen en zonder schaamtegevoelens.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, aangezien je niet alles wat je weet of vindt meteen als input aan kleine kinderen geeft. Dus waarom dit nou net wel? Belangrijk wordt het voor die kinderen immers pas als ze seksuele gevoelens gaan ontwikkelen. Is het dan niet vooral om de volwassenen te bevestigen in hun stereotype rol?
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:41 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar ontdekken kinderen het grote verschil tussen jongens en meisjes. Samen met andere kinderen ontdekken en verkennen zij elkaars lichaam. Zij gaan toneelspelletjes spelen zoals “doktertje” en “vader en moedertje”. Kinderen spelen dit soort spelletjes onbevangen en zonder schaamtegevoelens.
Vooral bij kinderen tussen 3 en 6 jaar oud komen geslachtsdelen erg in de belangstelling. Het gebeurt dus vaak dat kinderen van die leeftijd zichzelf en andere kindjes (denk bijvoorbeeld aan "doktertje spelen") gaan ontdekken.
Maar dus ook geen neutraliteitsinput.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.
Maar alles wat jij hier beschrijft gebeurt toch al?quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Mannen kunnen geen kinderen krijgen, nee, maar ze kunnen wel de 'moederrol' vervullen. Zie bij homostellen.
Lijkt me niks mis mee als kinderen opgroeien met het idee dat het niet uitmaakt wie wat doet in huis. Mannen en vrouwen kunnen allebei koken, strijken, wc poetsen, fietsband plakken, lamp verwisselen, kast in elkaar zetten, luiers verschonen enz........
In die zin is het prima als kinderen dit normaal gaan vinden i.p.v. vasthouden aan oude rollenpatronen.
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn? Het is geen biologisch gegeven dat een school een groep kinderen moet opdelen in jongens en meisjes.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.
Het geslacht is een biologisch gegeven, dat ontkennen heeft geen zin.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn? Het is geen biologisch gegeven dat een school een groep kinderen moet opdelen in jongens en meisjes.
Ja dus.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn?
Zie jij jezelf als een plaat die blijft hangen of als iemand die argumenten geeft?quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zie jij jezelf als een man of als onzijdig?
Je hoeft het ook niet te ontkennen, maar je hoeft er ook geen bijzondere aandacht aan te geven, als in 'jongens gaan met blokken bouwen en de meisjes mogen in de poppenhoek'.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het geslacht is een biologisch gegeven, dat ontkennen heeft geen zin.
Moh, je hebt je seksuele geslacht en je hebt het verwachte denken en doen. Dat eerste is natuurlijk bepaald (en soms heb je mensen die zelfs van nature tussen beide geslachten inzitten, hermafrodieten bijvoorbeeld), dat tweede is voor een groot deel maatschappelijk bepaald.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |