Dat.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:11 schreef sp3c het volgende:
die tijd is al minstens 30 jaar voorbij ... wij konden iig gewoon kiezen of we 'meisjesdingen' wilden doen een enkeling wilde dat ook, nobody cared
Je geeft die kinderen meer vrijheid, want je geeft ze helemaal geen rolpatroon. Niet het rolpatroon van meisjes zijn zus en zo en jongens moeten zich zo gedragen, en ook niet het rolpatroon van jongens moeten ook meisjesdingen doen en andersom. Je bent individu, en jongen of meisje is daar maar onderdeel van ipv andersom.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar als een geslachtsneutrale opvoeding niet het doel heeft om op te voeden tot geslachtsneutrale kinderen, waar is het dan goed voor?
Hoe kom je erbij dat dat fout zou zijn? Het gaat er volgens mij juist om dat de school daar geen actieve rol in wil hebben, omdat een actieve rol erop neerkomt dat een school dan concrete verwachtingen van het individuele kind gaat hebben op basis van diens geslacht.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik begrijp er geen bal meer van eerlijk gezegd.
Je wordt geboren als jongen of meisje. Zo simpel is het.
Waarom is dat 'fout'.
Ik zie het dan ook als enerzijds terugkomen op de verwachting dat meisjes jongensdingen gaan doen en andersom, en tegelijk een stap verder te zetten en het kind gewoon helemaal als individu te zien.quote:De tijd dat jongens jongensachtige dingen moesten doen als een vanzelfsprekendheid is toch allang voorbij? Meisjes hetzelfde verhaal.
Kinder zichzelf laten zijn? Inclusief hun jongensachtigheid of meisjesachtigheid, zonder daarin te sturen?quote:Dus wat is de zin van dit gebeuren? Onzekere 'hennen' de wereld insturen? Experimentje?
De indruk bestaat juist dat ze zo krampachtig geen rolpatroon krijgen, dat dat ook weer een keurslijf wordt. En jongetje of meisje willen zijn een taboe..quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je geeft die kinderen meer vrijheid, want je geeft ze helemaal geen rolpatroon. Niet het rolpatroon van meisjes zijn zus en zo en jongens moeten zich zo gedragen, en ook niet het rolpatroon van jongens moeten ook meisjesdingen doen en andersom. Je bent individu, en jongen of meisje is daar maar onderdeel van ipv andersom.
Precies, dus waarom dan een school die heel erg benadrukt dat ze geslachtsneutraal zijn?quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat voor functie heeft het nou eigenlijk dat een school onderscheid gaat maken naar meisjes en jongens? Wat hebben kinderen daar eigenlijk aan? Jongetje of meisje zijn ze toch wel, en jongensachtig of meisjesachtig ook, daar hebben ze die school echt niet voor nodig om daar bepaalde verwachtingen aan te hangen.
Hij is leuk (ik moest lachen), maar het gaat natuurlijk niet om de uiterlijkheden waar op men zich richt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vraag me af of het personeel dan ook geen baard, snor dan wel rok mag dragen.. Moeten vrouwen hun borsten verbergen door zich in een hobbezak te kleden of moeten mannen een beha met vulling aan? Moet de haarlengte ook gelijk zijn of zijn er uitsluitend kale vriendjes als leider?
Dat is jouw interpretatie. Mijn interpretatie is dat zelfs de meest starre feministe de fase van het ontkennen van verschillen voorbij is en dat deze school niet meer probeert een ander rolpatroon tegenover het ouderwetse rolpatroon te zetten, maar het uit de kinderen zelf te laten komen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
De indruk bestaat juist dat ze zo krampachtig geen rolpatroon krijgen, dat dat ook weer een keurslijf wordt. En jongetje of meisje willen zijn een taboe..
nou als ik naar die boekenlijst bv kijk dan doen neemt die school wel degenlijk een actieve rol aan hierquote:Op donderdag 30 juni 2011 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dat fout zou zijn? Het gaat er volgens mij juist om dat de school daar geen actieve rol in wil hebben, omdat een actieve rol erop neerkomt dat een school dan concrete verwachtingen van het individuele kind gaat hebben op basis van diens geslacht.
[..]
Men is niet geslachtsneutraal, maar men wordt geslachtsneutraal opgevoed.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies, dus waarom dan een school die heel erg benadrukt dat ze geslachtsneutraal zijn?
Dat is dan toch doorschieten naar de andere kant?
Maar dat ouderwetse rolpatroon bestaat al 30 jaar niet meer.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Mijn interpretatie is dat zelfs de meest starre feministe de fase van het ontkennen van verschillen voorbij is en dat deze school niet meer probeert een ander rolpatroon tegenover het ouderwetse rolpatroon te zetten, maar het uit de kinderen zelf te laten komen.
'potatoe-patato'quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:28 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Men is niet geslachtsneutraal, maar men wordt geslachtsneutraal opgevoed.
Lol....in dit geval niet volgens mij.quote:
Belangrijk verschil. Precies waar het om draait eigenlijk,quote:
Een stereotype rolverdeling die eigenlijk al dertig jaar niet meer bestaat, zeker in het liberale Zweden niet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:34 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Lol....in dit geval niet volgens mij.
Er wordt niet ontkend dat iemand jongen/meisje is of benadrukt dat men geslachtsneutraal is, maar probeert men de stereotype rolverdeling terug te dringen dmv een geslachtsneutrale opvoeding.
Dat maak jij ervan. Het gaat hier om de input van de school op die kinderen, niet om wat die kinderen zouden moeten worden. Je hebt de input van de school, maar natuurlijk ook de input van het geslacht zelf op het individu.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies, dus waarom dan een school die heel erg benadrukt dat ze geslachtsneutraal zijn? Dat is dan toch doorschieten naar de andere kant?
Maar uit de kinderen komt ongetwijfeld dat ze jongetje of meisje zijn en oa. daarmee verschillen van anderen. Waarom dan geslachtsneutraal opvoeden?quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Mijn interpretatie is dat zelfs de meest starre feministe de fase van het ontkennen van verschillen voorbij is en dat deze school niet meer probeert een ander rolpatroon tegenover het ouderwetse rolpatroon te zetten, maar het uit de kinderen zelf te laten komen.
Nee, daar is een nieuw rolpatroon tegenover gezet, waarbij jongens en meisjes bijna dezelfde rol hebben. Even dwingend, beter ook, eerlijker, maar nog steeds van "je bent meisje dus...".quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar dat ouderwetse rolpatroon bestaat al 30 jaar niet meer.
Blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken en op lange termijn kun je wrs. pas zien of dat idd zo is. Stel dat nu 5% van de meiden automonteur wordt en bij deze groep zou dat 25% zijn, dan is dat toch een wezenlijk verschil.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Een stereotype rolverdeling die eigenlijk al dertig jaar niet meer bestaat, zeker in het liberale Zweden niet.
Dat wordt idd niet vermeld.quote:Komt bij dat men blijkbaar niet heeft nagedacht hoe het dan verder moet, ná die eerste zes jaar van geslachtsneutrale opvoeding.
Omdat het dan uit de kinderen zelf komt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar uit de kinderen komt ongetwijfeld dat ze jongetje of meisje zijn en oa. daarmee verschillen van anderen. Waarom dan geslachtsneutraal opvoeden?
Of juist wel maar dat dan weer niet goedgekeurd wordt omdat een meisje ook jongensdingen 'hoort' te doen.quote:Het kan natuurlijk zijn dat ze niet per sé de dingen leuk vinden die wij als volwassenen typerend voor jongens of meisjes vinden.
Nogmaals mijn vraag, wat heeft een kind aan die verdeling in jongens en meisjes die van buitenaf komt?quote:Maar dan moet je het rolpatroon aanpakken, voor zover dat verkeerd is en niet net doen of ze geen jongetje of meisje zijn. Daarmee wordt een wezenlijk deel van wat je bent ontkent, inplaats van dat het iets toevoegt aan de ontwikkeling.
Wat ik me ook afvraag, hoe gaat het na schooltijd? Dan spelen de kinderen buiten neem ik aan, met kinderen die waarschijnlijk niet allemaal naar een geslachtsneutrale school gaan.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:47 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken en op lange termijn kun je wrs. pas zien of dat idd zo is. Stel dat nu 5% van de meiden automonteur wordt en bij deze groep zou dat 25% zijn, dan is dat toch een wezenlijk verschil.
Dan zou je kunnen stellen, dat er dus idd door deze vorm meer uit het kind zelf gehaald wordt.
[..]
Dat wordt idd niet vermeld.
Het doet me een heel klein beetje denken aan de discussie over thuis lesgeven. In NL nauwelijks een issue, maar in Amerika dan weer wel en hoewel ik dat ook niet zelf zou doen (ondanks dat ik officiëel les mag even), denk ik ook daar niet dat het kind daardoor schade oploopt.
Dat neem ik ook aan en ook daar de link naar kinderen die thuis les krijgen ipv op school.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat ik me ook afvraag, hoe gaat het na schooltijd? Dan spelen de kinderen buiten neem ik aan, met kinderen die niet naar een geslachtsneutrale school gaan.
Dat is ook zo, maar dat is ook logisch. Een kind weet dan niet beter.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:56 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat neem ik ook aan en ook daar de link naar kinderen die thuis les krijgen ipv op school.
Ja, je groeit (gedeeltelijk) anders op, maar je staat niet buiten de maatschappij.
Wij als volwassenen maken sneller een probleem van dit soort zaken als dat kids op die leeftijd doen.
Geslachtsneutraal zoals hier ook besproken? De meesten zijn hier namelijk nogal sceptisch over het concept wat men nu in Zweden wil gaan doen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:03 schreef Nielsch het volgende:
Er was hier laatst ook een discussie over in OUD. Als je daar zei tegen het geslachtsneutraal opvoeden te zijn, waren al die moedertjes direct op hun kut getrapt.
Foei! Het is hén kut, onthoud dat nu eensquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:03 schreef Nielsch het volgende:
Er was hier laatst ook een discussie over in OUD. Als je daar zei tegen het geslachtsneutraal opvoeden te zijn, waren al die moedertjes direct op hun kut getrapt.
Het woord kut is wel ongepast als het over geslachtsneutraliteit gaat. Wees dan ook niet zo lullig om dat woord te gebruiken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Foei! Het is hén kut, onthoud dat nu eens
Je hebt gelijk, ze waren op hun ehhh.. hun ehm.. ja shit, ik weet niet meer welk woord ik nu gebruiken moetquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het woord kut is wel ongepast als het over geslachtsneutraliteit gaat. Wees dan ook niet zo lullig om dat woord te gebruiken.
Tenen natuurlijk. What else?quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ze waren op hun ehhh.. hun ehm.. ja shit, ik weet niet meer welk woord ik nu gebruiken moet
Is het weleens bij je opgekomen dat kinderen ook input nodig hebben?quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het dan uit de kinderen zelf komt.
[..]
Of juist wel maar dat dan weer niet goedgekeurd wordt omdat een meisje ook jongensdingen 'hoort' te doen.
[..]
Nogmaals mijn vraag, wat heeft een kind aan die verdeling in jongens en meisjes die van buitenaf komt?
Ja, maar je kunt dus geen antwoord geven op mijn vraag?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Is het weleens bij je opgekomen dat kinderen ook input nodig hebben?
Het helpt ze bij het ontdekken van zichzelf, bevestigt ze in wat ze zijn en leert ze ook wat ze zijn. De menselijke ontwikkeling is mogelijk gebleken omdat wijsheden en informatie van generatie op generatie zijn doorgegeven.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar je kunt dus geen antwoord geven op mijn vraag?
Of kauwt het hen voor wat de volwassenen al over hun ontdekt menen te hebben, bevestigt het wat volwassenen willen wat ze zijn en leert het ze zich stereotyp te gedragan?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het helpt ze bij het ontdekken van zichzelf, bevestigt ze in wat ze zijn en leert ze ook wat ze zijn.
En verder te ontwikkelen, zo ook de pedagogie. Eerst werd geleerd dat meisjes nauwelijks de moeite waard waren, toen dat ze hun plek moesten kennen, daarna dat ze vooral moesten kunnen wat jongens ook konden, en nu is het misschien tijd voor een volgende stap waarbij het om het individu gaat en de indeling in groepen van hogerhand zoveel mogelijk achterwege wordt gelaten.quote:De menselijke ontwikkeling is mogelijk gebleken omdat wijsheden en informatie van generatie op generatie zijn doorgegeven.
Prima, maar het gaat dan ook niet om de school die jij voor je kinderen zou kiezen. Het is niet zo ik ervoor pleit dit maar meteen verplicht op alle Nederlandse scholen in te voeren. Ik denk alleen dat het idee wat beter is dan het lijkt en niet meteen in de hoek van doogedraaid gelijkheidsdenken moet worden geplaatst.quote:Van mij mogen ze dus best leren dat bv. mannen geen moeders worden maar vaders, wat in die school taboe schijnt te zijn, gezien de aard van de toegestane boeken. (Dat alleen al zegt genoeg over hun 'neutraliteit' )
Nee, aangezien je niet alles wat je weet of vindt meteen als input aan kleine kinderen geeft. Dus waarom dit nou net wel? Belangrijk wordt het voor die kinderen immers pas als ze seksuele gevoelens gaan ontwikkelen. Is het dan niet vooral om de volwassenen te bevestigen in hun stereotype rol?quote:Het heeft dan ook niets te maken met rolbevestiging zoals 'dat doet geen meisje' of 'Mannen huilen niet'. Daar is allang geleden mee afgerekend.
Daarbij heb je mijn wedervraag bevestigend beantwoord. Daarmee zou je vraag toch al voldoende beantwoord moeten zijn?
Mannen kunnen geen kinderen krijgen, nee, maar ze kunnen wel de 'moederrol' vervullen. Zie bij homostellen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Van mij mogen ze dus best leren dat bv. mannen geen moeders worden maar vaders
Tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar ontdekken kinderen het grote verschil tussen jongens en meisjes. Samen met andere kinderen ontdekken en verkennen zij elkaars lichaam. Zij gaan toneelspelletjes spelen zoals “doktertje” en “vader en moedertje”. Kinderen spelen dit soort spelletjes onbevangen en zonder schaamtegevoelens.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, aangezien je niet alles wat je weet of vindt meteen als input aan kleine kinderen geeft. Dus waarom dit nou net wel? Belangrijk wordt het voor die kinderen immers pas als ze seksuele gevoelens gaan ontwikkelen. Is het dan niet vooral om de volwassenen te bevestigen in hun stereotype rol?
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:41 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar ontdekken kinderen het grote verschil tussen jongens en meisjes. Samen met andere kinderen ontdekken en verkennen zij elkaars lichaam. Zij gaan toneelspelletjes spelen zoals “doktertje” en “vader en moedertje”. Kinderen spelen dit soort spelletjes onbevangen en zonder schaamtegevoelens.
Vooral bij kinderen tussen 3 en 6 jaar oud komen geslachtsdelen erg in de belangstelling. Het gebeurt dus vaak dat kinderen van die leeftijd zichzelf en andere kindjes (denk bijvoorbeeld aan "doktertje spelen") gaan ontdekken.
Maar dus ook geen neutraliteitsinput.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En daar hebben ze dus helemaal geen input van stereotiepen bij nodig.
Maar alles wat jij hier beschrijft gebeurt toch al?quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Mannen kunnen geen kinderen krijgen, nee, maar ze kunnen wel de 'moederrol' vervullen. Zie bij homostellen.
Lijkt me niks mis mee als kinderen opgroeien met het idee dat het niet uitmaakt wie wat doet in huis. Mannen en vrouwen kunnen allebei koken, strijken, wc poetsen, fietsband plakken, lamp verwisselen, kast in elkaar zetten, luiers verschonen enz........
In die zin is het prima als kinderen dit normaal gaan vinden i.p.v. vasthouden aan oude rollenpatronen.
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn? Het is geen biologisch gegeven dat een school een groep kinderen moet opdelen in jongens en meisjes.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.
Het geslacht is een biologisch gegeven, dat ontkennen heeft geen zin.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn? Het is geen biologisch gegeven dat een school een groep kinderen moet opdelen in jongens en meisjes.
Ja dus.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij wilt de discussie gewoon weer opnieuw beginnen alsof er geen argumenten gewisseld zijn?
Zie jij jezelf als een plaat die blijft hangen of als iemand die argumenten geeft?quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zie jij jezelf als een man of als onzijdig?
Je hoeft het ook niet te ontkennen, maar je hoeft er ook geen bijzondere aandacht aan te geven, als in 'jongens gaan met blokken bouwen en de meisjes mogen in de poppenhoek'.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het geslacht is een biologisch gegeven, dat ontkennen heeft geen zin.
Moh, je hebt je seksuele geslacht en je hebt het verwachte denken en doen. Dat eerste is natuurlijk bepaald (en soms heb je mensen die zelfs van nature tussen beide geslachten inzitten, hermafrodieten bijvoorbeeld), dat tweede is voor een groot deel maatschappelijk bepaald.quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
En dus bestaat er niet zoiets als geslachtsneutraal opvoeden. Het is namelijk een biologisch gegeven, en het geslacht vormt een belangrijk onderdeel in de gezonde ontwikkeling van ieder mens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |