abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juni 2011 @ 17:35:45 #51
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_98827806
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:01 schreef Oud_student het volgende:
Consequent socialisme: het ontkennen van de werkelijkheid
_O- WTF heeft dit met socialisme te maken. Bizar dat je dat erbij weet te slepen :')
pi_98827844
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De pedagogische doelstellingen zullen op verschillende scholen (stukken meer dan vroeger) heel est in orde zijn. Er zijn echter ook nog steeds veel scholen die nog steeds rolbevestigend werken, en dan met name scholen die op bepaalde religies leunen. Daarnaast kunnen onderwijzers natuurlijk hun best doen om hun persoonlijke ideeen niet voor het voetlicht te brengen, maar passief krijgen leerlingen daar best wat van mee.

zolang er buiten de scholen mensen zijn die rolbevestigend denken en leven, zal dat ook in het schoolsysteem terug blijven komen.
Ik neem aan, dat je nu vooral op scholen doelt met religies die niet uit onze eigen westerse cultuur voortkomen.

Sommige kinderen hebben van zichzelf rolbevestigende interesses. Waarom zou dat verkeerd zijn? Waarom is het cool als mijn dochter met autotootjes wil spelen, maar ben ik ineens een slechte ouder als mijn dochter met poppen wil spelen (of andersom!)? Kinderen spelen met wat ze willen. Daar zou je ze in moeten stimuleren. En volgens mij, gebeurt dat al heel lang op scholen.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:39:42 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98827959
komt bij dat als je zo krampachtig genderneutraal gaat lopen doen je de kinderen alsnog een bepaalde kant op zit te sturen ... de kinderen krijgen op deze manier nog steeds geen kans om te zijn wie ze willen zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98827982
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:39 schreef sp3c het volgende:
komt bij dat als je zo krampachtig genderneutraal gaat lopen doen je de kinderen alsnog een bepaalde kant op zit te sturen ... de kinderen krijgen op deze manier nog steeds geen kans om te zijn wie ze willen zijn
Dat argument voerde (oa) ik, ook al eerder aan.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:41:02 #55
5428 crew  miss_sly
pi_98828012
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:36 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik neem aan, dat je nu vooral op scholen doelt met religies die niet uit onze eigen westerse cultuur voortkomen.

Sommige kinderen hebben van zichzelf rolbevestigende interesses. Waarom zou dat verkeerd zijn? Waarom is het cool als mijn dochter met autotootjes wil spelen, maar ben ik ineens een slechte ouder als mijn dochter met poppen wil spelen (of andersom!)? Kinderen spelen met wat ze willen. Daar zou je ze in moeten stimuleren. En volgens mij, gebeurt dat al heel lang op scholen.
Nee hoor, ook de religies waar onze eigen westerse cultuur uit voortkomt, kunnen hun rolbevestigende ideeen erg uitdragen. Vandaar ook 'religies'.

Ik ben het met je tweede alinea helemaal eens, ik begrijp ook niet helemaal hoe je erbij zou komen dat ik er anders over denk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:45:37 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98828219
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:40 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Dat argument voerde (oa) ik, ook al eerder aan.
misschien kunnen we dan toch vriendjes zijn :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98828393
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

misschien kunnen we dan toch vriendjes zijn :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan niet, ik ben een meisje :{

Wil jij dan mijn vriendinnetje zijn? :D
pi_98828538
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee hoor, ook de religies waar onze eigen westerse cultuur uit voortkomt, kunnen hun rolbevestigende ideeen erg uitdragen. Vandaar ook 'religies'.

Ik ben het met je tweede alinea helemaal eens, ik begrijp ook niet helemaal hoe je erbij zou komen dat ik er anders over denk.
Omdat ik tevens stelde dat dat volgens mij al heel lang gebeurt op scholen (waar jij het mee eens zegt te zijn), terwijl je tegelijkertijd ook beweert dat scholen nog altijd heel rolbevestigend zouden zijn. Ik denk, dat dat (dat laatste) voor maar heel weinig scholen geldt.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:53:01 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98828566
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:49 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Kan niet, ik ben een meisje :{

Wil jij dan mijn vriendinnetje zijn? :D
is goed hoor ik pas me wel aan, das modern ^O^

klaag ik de hele dag over nix en eens in de maand begin ik te huilen om nix
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98828669
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

is goed hoor ik pas me wel aan, das modern ^O^

klaag ik de hele dag over nix en eens in de maand begin ik te huilen om nix
_O-
pi_98828699
Ik kan me het wel voorstellen als het interseksuele kinderen betreft, dat je ze voorlopig genderneutraal opvoedt.
Er zijn in het verleden nog wel eens fouten gemaakt met die kinderen het ene of het andere geslacht op te dringen. Ook verminkingen gepleegd om het lichaam aan het toegewezen geslacht aan te passen.

Maar wat betreft interseksuele kinderen, daar heb je nooit een klas vol van, betreft altijd individuele gevallen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_98828827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:56 schreef barthol het volgende:
Ik kan me het wel voorstellen als het interseksuele kinderen betreft, dat je ze voorlopig genderneutraal opvoedt.
Er zijn in het verleden nog wel eens fouten gemaakt met die kinderen het ene of het andere geslacht op te dringen. Ook verminkingen gepleegd om het lichaam aan het toegewezen geslacht aan te passen.

Maar wat betreft interseksuele kinderen, daar heb je nooit een klas vol van, betreft altijd individuele gevallen.
Daar kun je geen klas, laat staan een school mee vullen. Maar dat is inderdaad een werkelijk probleem, als je daar als ouder mee krijgt te maken. Je moet dan vlak na de geboorte als ouder het geslacht gaan bepalen, ga er maar aan staan :{
pi_98828933
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:59 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Daar kun je geen klas, laat staan een school mee vullen. Maar dat is inderdaad een werkelijk probleem, als je daar als ouder mee krijgt te maken. Je moet dan vlak na de geboorte als ouder het geslacht gaan bepalen, ga er maar aan staan :{
Ja, enorme dillemma's , voor zowel de ouders als de artsen
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_98829108
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:01 schreef barthol het volgende:

[..]

Ja, enorme dillemma's , voor zowel de ouders als de artsen
Ik heb het eens van dichtbij meegemaakt. Het is puur gokken, en hopen dat je uiteindelijk goed gegokt hebt. Het leed is niet te overzien, als je ernaast zat. De kans is 50%.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:08:34 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98829216
kinderen kunnen denk ik prima zelf bepalen wat ze willen, aan school en ouders de taak om ze die ruimte te geven ... bij ons in het dorp en in de familie was het allemaal voetbal en paardrijden wat de klok sloeg, meer opties waren er eigenlijk niet en niemand had het ergens anders over qua sport
ik zag ergens op tv ijshockey (Duits meen ik, het was op vakantie in Oostenrijk) en was gelijk verkocht dus bracht pa me 3 keer in de week naar de ijsbaan _O_

als een jongetje het stom vind om een jurk aan te trekken dan vind hij dat stom, maakt niet uit wat de school ervan vind, sterker nog als een jongetje dat leuk vind dan kun je dat prijzen maar je hebt wel de verantwoordelijkheid om aan te geven dat dit niet de normaalste zaak van de wereld is want zo'n kind zal maar van school wisselen en op zijn eerste dag de naaldhakken uit de kast trekken simpelweg omdat hij niet beter weet!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98829219
Al die ouders zullen dus ook thuis hun opvoeding aan moeten passen, anders heeft het A weinig zin en B raken de kinderen helemaal in verwarring als ze op school met "hen" aangesproken worden en thuis met "hem/haar".

Lijkt me best wel intensief en lastig om dat in de dagelijkse praktijk uit te voeren.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:09:02 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98829241
ze moeten de hele omgeving aanpassen tot de buurtsuper aan toe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98829327
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:09 schreef sp3c het volgende:
ze moeten de hele omgeving aanpassen tot de buurtsuper aan toe
Dat kan dus niet. Dat moet dan toch een conflictsituatie op gaan leveren voor een jong kind, wanneer de opvoeding thuis en op school niet aansluit op de wereld om hen heen.
pi_98829414
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:09 schreef sp3c het volgende:
ze moeten de hele omgeving aanpassen tot de buurtsuper aan toe
Hebben ze nog buurtsupers in Zweden? Ik ga verhuizen! O+

Het grootste probleem zie ik idd nog in de omgeving, waar je niet onder uit komt, tenzij je in een soort van commune gaat wonen. Dat naaldhakken voorbeeld van je is wel aardig, want als je er blanco naar kijkt, dan maakt het natuurlijk geen zak uit als een jongen naaldhakken aan wil trekken, alleen wordt dat in onze maatschappij niet geaccepteerd (buiten bepaalde subculturen).

In die zin kan iedereen wel roepen dat we zo geëmancipeerd zijn en gelijke kansen hebben, maar dat is natuurlijk ook maar waar tot op een bepaalde hoogte. Als je die grens over gaat wordt je keihard buitengesloten, terwijl je er verder niemand kwaad mee doet.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:13:52 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98829424
ja precies

dan ben je als opvoeder toch niet helemaal goed bezig vind ik
klinkt als een experiment ten koste van 33 kindertjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:18:51 #71
249559 crew  Lavenderr
pi_98829640
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:13 schreef sp3c het volgende:
ja precies

dan ben je als opvoeder toch niet helemaal goed bezig vind ik
klinkt als een experiment ten koste van 33 kindertjes
Een experiment, zo zie ik het ook. En dat wordt nog gesubsidieerd ook. Geeft het nog de schijn mee dat de overheid het een prima initiatief vindt. En wat doen die 'hennen' als ze van de kleuterschool afkomen? Waar gaan ze dan heen?
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:20:10 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98829686
gepest worden denk ik tot ze zich aanpassen

kinderen zijn mean as hell!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:21:49 #73
249559 crew  Lavenderr
pi_98829739
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:20 schreef sp3c het volgende:
gepest worden denk ik tot ze zich aanpassen

kinderen zijn mean as hell!
Daarom, ik heb medelijden met deze kinderen.

Wil je aan Liesje vragen wat ze van deze school vindt?
pi_98829882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:13 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Hebben ze nog buurtsupers in Zweden? Ik ga verhuizen! O+

Het grootste probleem zie ik idd nog in de omgeving, waar je niet onder uit komt, tenzij je in een soort van commune gaat wonen. Dat naaldhakken voorbeeld van je is wel aardig, want als je er blanco naar kijkt, dan maakt het natuurlijk geen zak uit als een jongen naaldhakken aan wil trekken, alleen wordt dat in onze maatschappij niet geaccepteerd (buiten bepaalde subculturen).

In die zin kan iedereen wel roepen dat we zo geëmancipeerd zijn en gelijke kansen hebben, maar dat is natuurlijk ook maar waar tot op een bepaalde hoogte. Als je die grens over gaat wordt je keihard buitengesloten, terwijl je er verder niemand kwaad mee doet.
Op de kleuterschool, kwam een vriendje van mijn dochter eens in een rokje op school, want dat vond hij mooi. De kinderen heb ik er nooit over gehoord, ook de juffen niet. Maar van de ouders van de andere leerlingen des te meer!

Waaruit al blijkt, dat welke pedagogische ideeen je er als school op na kunt houden, je kunt de wereld om het kind heen niet veranderen. Je kunt een kind er wel van vervreemden. Maar de taak van een school (en van welke volwassene dan ook, die een kind naar de volwassenheid begeleidt), is niet om een kind te vervreemden van de wereld waarin hij/zij opgroeit, maar juist om een kind de weg te wijzen in die wereld. Zodat het zich daar later bij volwassenheid, vrij in kan bewegen en ontwikkelen, in de zekerheid dat hij/zij die wereld kent en zich daar veilig in voelt.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:26:50 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98829923
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daarom, ik heb medelijden met deze kinderen.

Wil je aan Liesje vragen wat ze van deze school vindt?
ok!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98830203
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:25 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Op de kleuterschool, kwam een vriendje van mijn dochter eens in een rokje op school, want dat vond hij mooi. De kinderen heb ik er nooit over gehoord, ook de juffen niet. Maar van de ouders van de andere leerlingen des te meer!
De ouders van de andere kinderen lijken me in dit geval niet het probleem te zijn, want die sturen hun kind zelf ook naar deze school, maar de rest van de wereld is idd een ander verhaal en dat kun je alleen ondervangen als je in een (soort van) commune gaat wonen.

Aangezien Stockholm best een grote stad is, lijkt het me praktisch heel moeilijk uitvoerbaar, waarbij je ook nog maar af moet wachten hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat....dit is een paar alinea's op papier, de praktijk kan een stuk genuanceerder/anders liggen.

Ik ken iemand die is opgegroeid in Oregon bij de Bhaghwan beweging en als je het hebt over vervreemding, dan is dat het wel, maar goed....ondertussen functioneert ze ook "normaal", dus tsja....het leven is 1 groot experiment en op voorhand die kinderen alweer weg te zetten als zielig gaat me ook te ver.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 18:39:47 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98830382
neemt niet weg dat het kind met een achterstand is begonnen

vergelijkbaar met buitenlandse ouders die zelf de taal niet spreken, knap dat het haar gelukt is allemaal maar hoe vaak lukt het niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98830478
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:35 schreef Kingstown het volgende:

[..]

De ouders van de andere kinderen lijken me in dit geval niet het probleem te zijn, want die sturen hun kind zelf ook naar deze school, maar de rest van de wereld is idd een ander verhaal en dat kun je alleen ondervangen als je in een (soort van) commune gaat wonen.

Aangezien Stockholm best een grote stad is, lijkt het me praktisch heel moeilijk uitvoerbaar, waarbij je ook nog maar af moet wachten hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat....dit is een paar alinea's op papier, de praktijk kan een stuk genuanceerder/anders liggen.

Ik ken iemand die is opgegroeid in Oregon bij de Bhaghwan beweging en als je het hebt over vervreemding, dan is dat het wel, maar goed....ondertussen functioneert ze ook "normaal", dus tsja....het leven is 1 groot experiment en op voorhand die kinderen alweer weg te zetten als zielig gaat me ook te ver.
Dit was een school waarop ook heel veel mogelijk was. Maar dit ging menig ouder te ver. Hoewel niemand er op welke manier dan ook schade van opliep. Behalve het kind zelf dan. Want, als kinderen jong zijn, zijn het toch vooral de ouders die bepalen welke vriendjes en vriendinnetjes mogen komen spelen thuis, en wie wel of niet wordt uitgenodigd voor het verjaardagspartijtje. Je kunt als ouder heel star je eigen ideeen willen nastreven, maar als dat er in resulteert dat je kind daardoor wordt buitengesloten, dan weegt dat alles niet op tegen het kinderleed wat dat als gevolg heeft.

En ook je terugtrekken in een commune, is niet de oplossing. Dat is jezelf dus buitensluiten en vervreemden van de wereld om je heen. De kunst is, om jezelf te kunnen zijn, en je veilig te voelen in die grote boze buitenwereld. Daarin zul je je ook wel eens moeten conformeren.

Overigens heb ik het woord "zielig" nooit in de mond genomen, hoe kom je daar eigenlijk bij? :?
pi_98830880
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:39 schreef sp3c het volgende:
neemt niet weg dat het kind met een achterstand is begonnen

vergelijkbaar met buitenlandse ouders die zelf de taal niet spreken, knap dat het haar gelukt is allemaal maar hoe vaak lukt het niet?
Keine Ahnung (ik ken geen stats), maar niet alles wat afwijkt is meteen zielig en aangezien men hier in Stockholm opgroeit zal men dus sowieso de "gewone" maatschappij ook als norm meekrijgen.

Mooie (interessante is mss een beter woord) verhalen trouwens van zo iemand. Niet dat ik jaloers ben, maar het is toch byzonder als je dat soort hele andere ervaringen hebt opgedaan.
pi_98831128
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:42 schreef Banjerkanjer het volgende:

[quote]
En ook je terugtrekken in een commune, is niet de oplossing. Dat is jezelf dus buitensluiten en vervreemden van de wereld om je heen. De kunst is, om jezelf te kunnen zijn, en je veilig te voelen in die grote boze buitenwereld. Daarin zul je je ook wel eens moeten conformeren.
Dat is jouw ideaalbeeld en dat is prima, maar niet iedereen denkt hetzelfde en dus zullen andere mensen andere ideeën daar over hebben en het wel als een goede oplossing zien.

quote:
Overigens heb ik het woord "zielig" nooit in de mond genomen, hoe kom je daar eigenlijk bij? :?
Ik weet dat ik jouw stukje quote, maar de laatste alinea was niet specifiek aan jou gericht. Het woord zielig zag ik een aantal malen voorbij komen in dit topic, wat bijna altijd gebeurt btw als het over kinderen gaat, die worden heel snel zielig gevonden.
pi_98831319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:58 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Dat is jouw ideaalbeeld en dat is prima, maar niet iedereen denkt hetzelfde en dus zullen andere mensen andere ideeën daar over hebben en het wel als een goede oplossing zien.
Nee, het is juist die commune (of Egalia, in dit geval), die het ideaalbeeld vertegenwoordigt. Maar het eindigt doorgaans nogal moeizaam en/of gedesillusioneerd, of ronduit naar.

Je kunt maar beter leren dealen met de realiteit van de wereld waarin je leeft.
pi_98831685
Dit lijkt me toch iets te ver doorgeschoten.
..non est vivere sed valere vita est ..
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:32:06 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_98832493
Ik zou mijn kind er niet heen sturen, maar als een school goed en effectief onderwijs geeft mag het dat best vanuit een bepaalde overtuiging doen. Ik vind dit een beetje vergezocht, maar problemen heb ik er niet mee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:46:11 #84
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_98833127
quote:
‘Wij geven de kinderen een fantastische kans om te zijn wie ze willen zijn.'
Waarbij ze helemaal voorbij gaan aan de feiten : je bent wie je bent.

Ik kijk nu al uit naar de ongetwijfeld zeer interessante artikelen die in de toekomst geschreven gaan worden over dit experiment waar kinderen gevaar lopen de dupe te worden van de domheid van volwassenen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  One tough cookie woensdag 29 juni 2011 @ 21:40:45 #85
169210 liesje1979
pi_98839635
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

is goed hoor ik pas me wel aan, das modern ^O^

klaag ik de hele dag over nix en eens in de maand begin ik te huilen om nix
Heb je het over mij? }:|

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daarom, ik heb medelijden met deze kinderen.

Wil je aan Liesje vragen wat ze van deze school vindt?
Dat heeft hij gedaan, tussen mijn klagen en gejank door. ;)

Je vroeg je af wat ik er van vind, dus zal ik proberen daar antwoord op te geven. Ik vind het apart. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het doel mij compleet voorbij schiet: De kans om zich te ontwikkelen zoals ze dat willen? Want dat is op normale scholen niet? Kinderen leren van een heleboel dingen, zoals de omgeving (in dit geval, het klaslokaal.) Van de opvoeder, (in dit geval de leerkrachten) maar ver boven alles, leren kinderen van elkaar. Door naar elkaar te kijken, zich te vergelijken zullen kinderen hun identiteit ontwikkelen. En dus ook hun beeld over verschillen tussen jongens en meisjes. Daar kan je allerlei pedagogieken op los laten, maar daar heb je weinig invloed op. Waar je wel invloed op hebt is hoe kinderen omgaan met de verschillen die ze ontdekken. En dan heb ik het niet per se over verschillen als jij bent een jongen en ik een meisje, maar ook verschillen als jij bent nog niet zindelijk ik wel, jij houdt van buitenspelen, ik niet, etc. Ik denk dat het veel belangrijker is dat kinderen leren om te gaan met verschillen. En daarvoor moet je denk ik juist verschillen benoemen. En aangeven dat het niet erg is dat die verschillen er zijn en deze van elkaar te respecteren. En dat dus per situatie, niet bij voorbaat al rollen toedichten aan bepaalde (geslachts) kenmerken.

Ik las ook ergens dat het kindermishandeling is en schandalig etc. Dat laatste kan ik deels inkomen, maar dat eerste niet. Puur en alleen omdat kinderen zich toch wel ontwikkelen zoals ze dat zelf willen. Het valt niet te ontkennen dat er kinderen zijn die op latere leeftijd te maken krijgen met een identiteitscrises. Een aantal daarvan zal gender gerelateerd zijn. Maar dat is zeker niet de norm.

De inhoud van de boekenkast vind ik wel belachelijk, natuurlijk is het niet erg dat ze zulk soort boeken hebben, wel vind ik het raar dat ze alleen dat soort boeken hebben. Ze pleiten toch zo voor de vrije keuze en eigen wil van het kind? De kinderen hebben hier niet zo gek veel te zeggen over het leesvoer, me dunkt.

Al met al ben ik niet enthousiast, maar dat komt vooral omdat ik niet geloof dat het enige zin heeft.

Alsjeblieft. :*
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:15:34 #86
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_98842034
Pipi Langkous. Het sterkste meisje vriendje ter wereld.

Astrid Lindgren zou zich omdraaien in haar graf.
Non possumus non loqui
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 22:24:06 #87
249559 crew  Lavenderr
pi_98842654
quote:
11s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:40 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Heb je het over mij? }:|

[..]

Dat heeft hij gedaan, tussen mijn klagen en gejank door. ;)

Je vroeg je af wat ik er van vind, dus zal ik proberen daar antwoord op te geven. Ik vind het apart. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het doel mij compleet voorbij schiet: De kans om zich te ontwikkelen zoals ze dat willen? Want dat is op normale scholen niet? Kinderen leren van een heleboel dingen, zoals de omgeving (in dit geval, het klaslokaal.) Van de opvoeder, (in dit geval de leerkrachten) maar ver boven alles, leren kinderen van elkaar. Door naar elkaar te kijken, zich te vergelijken zullen kinderen hun identiteit ontwikkelen. En dus ook hun beeld over verschillen tussen jongens en meisjes. Daar kan je allerlei pedagogieken op los laten, maar daar heb je weinig invloed op. Waar je wel invloed op hebt is hoe kinderen omgaan met de verschillen die ze ontdekken. En dan heb ik het niet per se over verschillen als jij bent een jongen en ik een meisje, maar ook verschillen als jij bent nog niet zindelijk ik wel, jij houdt van buitenspelen, ik niet, etc. Ik denk dat het veel belangrijker is dat kinderen leren om te gaan met verschillen. En daarvoor moet je denk ik juist verschillen benoemen. En aangeven dat het niet erg is dat die verschillen er zijn en deze van elkaar te respecteren. En dat dus per situatie, niet bij voorbaat al rollen toedichten aan bepaalde (geslachts) kenmerken.

Ik las ook ergens dat het kindermishandeling is en schandalig etc. Dat laatste kan ik deels inkomen, maar dat eerste niet. Puur en alleen omdat kinderen zich toch wel ontwikkelen zoals ze dat zelf willen. Het valt niet te ontkennen dat er kinderen zijn die op latere leeftijd te maken krijgen met een identiteitscrises. Een aantal daarvan zal gender gerelateerd zijn. Maar dat is zeker niet de norm.

De inhoud van de boekenkast vind ik wel belachelijk, natuurlijk is het niet erg dat ze zulk soort boeken hebben, wel vind ik het raar dat ze alleen dat soort boeken hebben. Ze pleiten toch zo voor de vrije keuze en eigen wil van het kind? De kinderen hebben hier niet zo gek veel te zeggen over het leesvoer, me dunkt.

Al met al ben ik niet enthousiast, maar dat komt vooral omdat ik niet geloof dat het enige zin heeft.

Alsjeblieft. :*
Wilde graag de mening horen van een professional en dat ben jij.
En je uitleg is duidelijk en logisch.
'Kinderen ontwikkelen zich toch wel zoals ze dat zelf willen' ^O^

Dankjewel :*
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 23:08:56 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_98845478
quote:
11s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:40 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Heb je het over mij? }:|
uitzonderingen bevestigen de regel?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_98855774
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:14 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Buiten de groep vallen, er niet bij horen, is altijd een pijnlijke ervaring. Het maakt niet uit, om welke groep dat dan gaat. Je anders voelen dan anderen, is nu eenmaal moeilijk. Het is vooral moeilijk voor jonge mensen, die zich nog naar de volwassenheid moeten ontwikkelen en toch al vaak onzeker zijn over zichzelf en de wereld om hen heen. In dit voorbeeld ging het om het geslacht, maar het kan net zo goed gaan over het hebben van rood haar, over het dragen van een bril, over je huidskleur, over een ziektebeeld. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens. Er niet bij horen, voelt heel onveilig.
Als ik het goed begrijp wil deze school er ook aan bijdragen dat kinderen niet meer heel jongensachtig jongens of heel meisjesachtige meisjes hoeven te zijn om erbij te horen.

quote:
De emancipatie is echt al heel veel jaren onderweg. Jongens mogen al heel lang met poppen spelen, en meisjes met autotootjes. Maar het blijven wel jongens en meisjes.
Klopt, daarom denk ik dan ook niet dat ze onderwijzers nodig hebben die ze dat in alles maar blijven vertellen. Het worden ook wel jongens en meisjes en mannen en vrouwen zonder dat een volwassene hun vertelt wat die daarvan verwacht.

quote:
Vrouwen mogen ook studeren en werken (dat wordt zelfs gewoon van je verwacht), en mannen mogen ook voor de kinderen zorgen (ook dat wordt van ze verwacht).
Maar dat is in wezen hetzelfde als dat je van ze verwacht dat ze moeder/huishoudster worden, het is ook een rolpatroon. Je bent een meisje, dus zus en zo wordt er van je verwacht. Dus eerst had je de ene voorbedachte rol die volwassenen er van jongs af aan inramden omdat je een bepaalde sekse had, toen had je een andere voorbedachte rol die er van jongs af aan werd ingeramd, een rol die ook op sekse gebaseerd is maar dan op een idee dat het helemaal niks of bijna niks uitmaakt. Het is een bijna net zo dwingende manier van tegen sekse aankijken en daar gevolgen aan verbinden voor wat een kind moet doen, maar dan als reactie op het achterhaalde rolpatroon.

De goede volgende stap in de ontwikkeling lijkt me dan dat je van rolpatronen in zijn geheel afstapt, dus van de ouderwetse, maar ook van de moderne, en dat je het zich vrij laat ontwikkelen zoals het het beste aansluit bij de persoonlijkheid van de individuele kinderen. En dat houdt dan dus ook in dat je een jongen niet meer gaat remmen wanneer die heel jongensachtig is, bijvoorbeeld met heel veel competitiedrang, of een meisje niet meer gaat remmen wanneer die naar hele stereotype feminiene interesses neigt.

Misschien heb ik een veel te positief idee van die school, maar het is juist het neutrale in het idee dat me aanspreekt. Ik zie dus in het neutrale de afwezigheid van een patroon waaraan kinderen moeten voldoen, zodat ze hun eigen rol kunnen vinden. Juist vanuit mijn overtuiging dat jongens en meisjes toch wel verschillen, maar ook dat individuen van elkaar verschillen.

quote:
Vrouwen mogen met vrouwen trouwen, en mannen mogen dat ook met elkaar, en ze mogen ook nog eens kinderen opvoeden (al klinkt dat gemakkelijker dan het in de praktijk is). Niemand kijkt daar nog van op. Er zijn genoeg mannen die in de zorg werken, en vrouwen die voor de techniek kiezen. Dat traditionele onderwijs waar jij het over hebt, bestaat al lang niet meer. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar zelfs in mijn kindertijd (en ik ben al oma), was dat al niet meer zo.
Maar daar is dus een reactie op gekomen die ook nog tamelijk dwingend is. Meisjes moeten jongensdingen gaan doen, anders vallen ze teveel in een ouderwets rolpatroon en ze moeten in het nieuwe rolpatroon vallen. De overeenkomst is dat kinderen iets moeten vanwege hun sekse en het beeld en verwachting die volwassenen daarvan hebben. Als je daar dan ook vanaf wil dan kom je uit bij neutraliteit.

quote:
Apart, ik dacht toch echt dat jij een voorstander was om die verschillen (tussen jongens en meisjes) vooral niet te willen benoemen? Maar als daar dan toch een verschil in bestaat, zou het ontkennen daarvan dan niet tot problemen kunnen leiden in de verdere ontwikkeling van een kind? ;)
Ontkenning wel, maar dat zie ik dus meer als een trekje van jaren 70 feminisme, als een reactie op het oude rolpatroon. In neutraliteit zie ik geen ontkenning. Ik denk dat mannelijkheid en vrouwelijkheid er gewoon zijn, in allerlei individuele varianten, en dat kinderen helemaal niet nodig hebben dat volwassenen daarop verwachtingen van hen baseren. Niet de verwachting om achter het aanrecht te gaan staan, maar ook niet de verwachting om zoveel mogelijk als de andere sekse te zijn. Geen verwachtingen op basis van sekse komt neer op neutraliteit, en dat wat hier nagestreefd wordt. Althans, zo zie ik het en dat is misschien te positief, maar dat is wat me erin aanspreekt.

quote:
Je gaf zelf hierboven al het antwoord daarop. Er bestaan nu eenmaal verschillen tussen jongens en meisjes. Maar het is al heel lang maatschappelijk geaccepteerd, dat mannen en vrouwen ook wel eens kunnen neigen naar interesses die men heel vroeger aan de andere sekse toedichtte, of over specifieke kwaliteiten beschikt waarover de andere sekse vooral zou "horen" te beschikken. Er is niemand die werkelijk geschokt is wanneer er een verpleger naast zijn bed staat, of wanneer je auto gerepareerd wordt door een vrouwelijke monteur.
Verkijk je er niet op hoor, mensen accepteren het wel en willen het ook grotendeels wel, maar ze denken vaak nog wel in rolpatronen. Ik ken een arts waarvan de patienten heel vaak klagen dat ze al zo lang in het ziekenhuis liggen en nog geen dokter aan het bed hebben gehad. Gewoon omdat ze een jonge blondine die naar hun toestand informeert niet als arts herkennen. Dat is ook allemaal niet zo ernstig, maar anderzijds heb je ook dat het als eigen vrije keuze uitkomen op iets wat op het oude rolpatroon lijkt veel weerstand oproept.

quote:
ont·ken·nen -kende, h -kend niet erkennen, niet bekennen; loochenen

ne·ge·ren -geerde, h genegeerd doen alsof men iem niet ziet, iets niet merkt: iem totaal ~

Negeren, is imho nog erger dan ontkennen ;)

[..]

Zweden is met recht een voorloper in de emancipatie. Die emancipatie is het probleem dus niet, die was al geslaagd. Het ontkennen van de verschillen tussen jongens en meisjes, zoals Egalia dat nu doet, lijkt mij beslist geen stap voorwaarts. Het is al vreselijk lang zo dat kinderen worden opgevoed (en zich daar ook van bewust zijn) in gelijkheid in verschillendheid. Egalia wil juist die verschillen ontkennen.
Misschien heb ik er een verkeerd beeld bij en is dat allemaal vanuit het idee dat je geen vrouw bent als je niet zonder bh aan een auto ligt te sleutelen ook al interesseert autotechniek je helemaal niets. Maar ik ga ervan uit dat ze in Zweden verder zijn en juist vanuit hun vergevorderde emancipatie geen behoefte meer hebben te ontkennen dat er verschillen zijn maar die verschillen de vrije loop willen laten.

Want wat ik mis in jouw verhaal, wat op zich een heel redelijk verhaal is, is de vraag welke rol volwassenen in die verschillen te spelen hebben en of ze daarin wel een rol moeten spelen. Dat jongens en meisjes verschillen en dus vaak op verschillende interesses en keuzes zullen uitkomen is iets waarvan ik overtuigd ben. Wat heeft een school daar dan aan toe te voegen? En als een school daar wat aan toevoegt, is dat dan niet vanzelf dwingend en dus belemmerend? Zodra je een groep leerlingen gaat indelen in jongens en meisjes dan creeer je automatisch een verwachting van gedrag waar die kinderen aan moeten voldoen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_98856052
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:17 schreef Aether het volgende:
Prima dat kinderen niet in een rol geforceerd worden.
Misschien willen hele jonge kinderen - in een drang naar duidelijkheid en structuur - juist wel in een rol geforceerd worden. Ik kan me goed voorstellen dat ze daar behoefte aan hebben, zoals de kinderpsycholoog in het OP ook al zegt.

Het zijn de ouders die niet willen dat hun kinderen in een rol worden geforceerd en daarom als het ware een sociaal experiment aangaan met hun kinderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2011 09:22:06 ]
pi_98856109
Die ouders die hun kinderen op dit soort scholen zetten zijn zelf wereldvreemd,
de kinderen worden op deze manier misvormd voor het leven.

Hoezo ontkennen wat er is?

Een jongen heeft nou eenmaal een penis (daardoor jongen)
Een meisje heeft een vagina.

Ga dan vooral aanmoedigen om "anders" te zijn 8)7 volgens mij kun je dan niet voortplanten ofwel?

aan deouders die hier over nadenken en dit lezen:

DOE HET NIET!!!! JE VERNEUKT JE KIND!
pi_98856131
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:32 schreef Lavenderr het volgende:
Deze kinderen hebben toch namen? Dat is toch al een aardige weggever of ze jongen of meisje zijn lijkt mij.
Hoe gaan deze 'vriendjes' zich later redden bij het vervolgonderwijs? Of wordt dat ook een geslachtsneutraal instituut, gesponsord door de staat?
Voor jou ja, maar voor die kinderen die niets anders zijn gewend niet. Als je nooit hebt geleerd of ervaren dat Peter een typische jongensnaam is, dan zul je de naam Peter ook niet met een jongen associeren.
  Moderator donderdag 30 juni 2011 @ 09:57:17 #93
249559 crew  Lavenderr
pi_98856860
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:21 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Voor jou ja, maar voor die kinderen die niets anders zijn gewend niet. Als je nooit hebt geleerd of ervaren dat Peter een typische jongensnaam is, dan zul je de naam Peter ook niet met een jongen associeren.
Deze geslachtsneutrale kinderen komen op een gegeven moment in de maatschappij en hoe redden ze zich dan? Zonder 'hen' en 'vriendjes' ? Hebben die ouders weleens nagedacht wat ze deze kinderen aandoen en dat ze 'hen' opschepen met hún denkbeelden?
pi_98857180
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Deze geslachtsneutrale kinderen komen op een gegeven moment in de maatschappij en hoe redden ze zich dan? Zonder 'hen' en 'vriendjes' ? Hebben die ouders weleens nagedacht wat ze deze kinderen aandoen en dat ze 'hen' opschepen met hún denkbeelden?
Ja uh, wat boeit mij dat nou allemaal? Dat moeten die ouders lekker zelf weten en uitvogelen. Ik vind het ook maar een raar sociaal experiment met je kinderen.

Maar dat neemt niet weg - en dat was het enige dat ik wilde zeggen - dat de naam van een 'vriendje' niets zegt over het geslacht als je nog niet hebt geleerd om deze naam in een context te plaatsen.
  donderdag 30 juni 2011 @ 10:15:48 #95
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_98857293
Interessant experiment... alleen erg jammer en lullig voor de proefkonijnen :N
Krekker is de bom!
  donderdag 30 juni 2011 @ 10:20:00 #96
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_98857395
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Waarbij ze helemaal voorbij gaan aan de feiten : je bent wie je bent.
Deze opmerking is natuurlijk ook erg kort door de bocht.

We hebben persoonlijke eigenschappen en vaardigheden, maar ook deze kunnen veranderen en verbeteren en op deze verandering kunnen we ook in bepaalde mate invloed uitoefenen.

'Je bent wie je bent' vind ik echt zo'n opmerking om je achter te verschuilen wanneer je jezelf en bijbehorend gedrag niet positief wil veranderen.
Krekker is de bom!
pi_98859448
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Interessant experiment... alleen erg jammer en lullig voor de proefkonijnen :N
Ik zou het woord 'lullig' in het bijzijn van de slachtoffers niet gebruiken. Dan krijgen ze weer een identiteitscrisis en moeten ze platgespoten en op slot enzo.
pi_98859906
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Deze geslachtsneutrale kinderen komen op een gegeven moment in de maatschappij en hoe redden ze zich dan? Zonder 'hen' en 'vriendjes' ? Hebben die ouders weleens nagedacht wat ze deze kinderen aandoen en dat ze 'hen' opschepen met hún denkbeelden?
Volgens mij gaat het om een geslachtsneutrale opvoeding, niet om een opvoeding tot geslachtsneutrale kinderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_98860356
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om een geslachtsneutrale opvoeding, niet om een opvoeding tot geslachtsneutrale kinderen.
Maar als een geslachtsneutrale opvoeding niet het doel heeft om op te voeden tot geslachtsneutrale kinderen, waar is het dan goed voor?
  Moderator donderdag 30 juni 2011 @ 12:01:00 #100
249559 crew  Lavenderr
pi_98860667
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om een geslachtsneutrale opvoeding, niet om een opvoeding tot geslachtsneutrale kinderen.
Ik begrijp er geen bal meer van eerlijk gezegd.

Je wordt geboren als jongen of meisje. Zo simpel is het.
Waarom is dat 'fout'.
De tijd dat jongens jongensachtige dingen moesten doen als een vanzelfsprekendheid is toch allang voorbij? Meisjes hetzelfde verhaal.
Dus wat is de zin van dit gebeuren? Onzekere 'hennen' de wereld insturen? Experimentje?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')