Lijkt me een beetje zinloos om het hele nut van KERS af te laten hangen van hoe het grafiekje overkomt op de kijkerquote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:15 schreef Meike26 het volgende:
Dat snap ik inderdaad niet, omdat ik wel vaker heb gezien dat een coureur op start/finish tot 2 keer toe zijn KERS kan gebruiken, vóór hij de lijn gepasseerd heeft en nadat dat gebeurt is ! Het is omdat coureurs maar een bepaald percentage mogen gebruiken per ronde.
Mij als kijker wekt het anders een heel andere indruk ! Ik wil dus zien dat een coureur zelf zijn KERS oplaadt ipv dat het op s/f lijn weer 100% is ! En hoelang hij er dan over doet om zijn KERS volledig op te laden, een rondje of 2 ?
Dat was al een stuk minder geweest met de huidige banden. Daarnaast is het voordeel van DRS in mijn ogen veel te groot op diverse circuits, waardoor het nauwelijks meer met inhalen te maken heeft en zo'n beetje elke vorm van strategie wegvalt uit de race.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Beter imo dan dat de snelste 30 ronden achter Trulli zit (edit ... samen met de rest van de top 10 en dat achterblijvers gewoon weer aansluiten).
Maar met al die kritiek ben ik wel heel benieuwd hoe jij het probleem van niet-inhalen had opgelost ... Effe 5 jaar geen F1? Homologatie van aero?
Volgens mij is DRS juist een strategisch punt. Als jij 20 ronden voor het einde van de race een even snelle auto inhaalt met DRS weet ik zeker dat het strategische deel van het team op volle toeren aan het rekenen is hoe ze dat voordeel kunnen houden op de finish omdat de auto met het voordeel nu achter je rijdt.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:44 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat was al een stuk minder geweest met de huidige banden. Daarnaast is het voordeel van DRS in mijn ogen veel te groot op diverse circuits, waardoor het nauwelijks meer met inhalen te maken heeft en zo'n beetje elke vorm van strategie wegvalt uit de race.
Godsamme nee hé.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:46 schreef wimderon het volgende:
Red Bull gaat van tijdens de race van stuur wisselen in de race om zo toch met een snelle mapping te kwalificeren?
[ afbeelding ]
Dat was ook niet ideaal, maar als je dan een inhaalmanoeuvre had stelde dat tenminste wat voor. Als je je niet kunt verdedigen heb je geen strijd. Je hoeft maar 2 tienden per rondje sneller te zijn en een positiewisseling is een formaliteit. Positie op de baan verkrijgen en behouden is een belangrijk ingredient en dat is nu op sommige banen weg.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Beter imo dan dat de snelste 30 ronden achter Trulli zit (edit ... samen met de rest van de top 10 en dat achterblijvers gewoon weer aansluiten).
Ik was vijf jaar geleen al begonnen met het flink verkleinen van de vleugels. Gewicht iets omhoog en vette sloffen er onder: Meer mechanische grip, minder aerodynamische grip.quote:Maar met al die kritiek ben ik wel heel benieuwd hoe jij het probleem van niet-inhalen had opgelost ... Effe 5 jaar geen F1? Homologatie van aero?
Of gewoon tot 1 min voor het einde van de kwali met een snelle mapping rijden en daarna overschakelen op de race mapping.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:49 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Godsamme nee hé.
Inhalen is toch onmogelijk, dus ze kwalificeren met de snelle mapping. Tot de pitstop hebben ze een nadeeltje, daarna wisselen ze van stuur?
Er valt weinig strategisch meer te denken als er zo gemakkelijk ingehaald kan worden. Enkel en alleen wat voor jezelf de snelste manier is om aan de finish te komen. Je hoeft geen rekening meer te houden met andere auto's als de snellere auto er voorbij kan cruisen en de langzamere auto een sitting duck is.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:49 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Volgens mij is DRS juist een strategisch punt. Als jij 20 ronden voor het einde van de race een even snelle auto inhaalt met DRS weet ik zeker dat het strategische deel van het team op volle toeren aan het rekenen is hoe ze dat voordeel kunnen houden op de finish omdat de auto met het voordeel nu achter je rijdt.
Vroeger deed de slipstream dat ... totdat teams daar iets op gevonden hadden en de aero zo aanpasten dat inhalen bijna onmogelijk werd (en ondanks verschillende verzoeken van de FIA daar -logischerwijs (want wie wil nou als eerste dat voordeel opgeven)- niets aan deden). DRS is dus imo niets meer of minder dan wat slipstream in de oude tijden was.
Dat was al jaren niet meer zo. Je kon een seconde per rondje sneller zijn en toch ronden-lang achter een auto blijven plakken.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
. Je hoeft maar 2 tienden per rondje sneller te zijn en een positiewisseling is een formaliteit.
DRS is gewoon de nieuwe slipstream. Toen hoorde ik ook niemand zeuren "Heuj, da's niet eerlijk, die achterste auto kan er veel te gemakkelijk voorbij!" terwijl het exact hetzelfde is.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:04 schreef wimderon het volgende:
[..]
Er valt weinig strategisch meer te denken als er zo gemakkelijk ingehaald kan worden. Enkel en alleen wat voor jezelf de snelste manier is om aan de finish te komen. Je hoeft geen rekening meer te houden met andere auto's als de snellere auto er voorbij kan cruisen en de langzamere auto een sitting duck is.
In het theoretische geval dat je als even snelle auto op even oude banden precies in de DRS-zone zit, ja, dan is DRS een toevoeging als je kunstmatige inhaalacties wil zien. Gebeurt echter niet zo heel vaak.
quote:I quote you as a starting point to my argument because i think lot's of people are mislead by what they call "proper racing" and use contradicting argument to support their idea.
The DRS rational is twofold, first it starts from the fact that the slipstream in F1 is significantly lower than in other series because the wake of the cars gives an increase in some form of drag (induced drag on wings); Since induced drag is dependent on wing AOA by lowering the rear wing AOA you both reduce its section drag and induced drag resulting in much more of slipstream.
The second idea is because F1 cars can now (since 2009) follow each other far closer than before if, at the end of straight they could close in even more they would be able to attemp an overtake maneuver after that.
So the first thing to get is that the DRS tends to actually reproduce what your "proper racing" cars benefit from that is slipstream; And talking about the least aerodynamics downforce governed form of motorsport I.E karts, i can assure you that slipstream passes are quite like what you see in F1 now provided you have a long enough straight (this is the case at my track).
Getting rid of "aero dependency" will only make that slipstream higher and worsen what you see as a problem.
In addition aero dependency makes car having much more energy available to attemp overtakes for many dynamics reasons;
The fact that the leading car can't use DRS is thus pretty logical as this is exactly the case in non winged cars (the following car has TWO advantages, low drag and more grip due to less lift).
See..."proper racing" is not so "proper"..
The second thing is that according to the DRS second idea, you should see a good amount of overtakes outside the DRS zone and guess what ? 65% of the overtakes in china were done outside the DRS zone .
Last, people need to stop with braking zones...this makes years i'm saying that but have you really watched the races? a very large part of overtakes in F1 those days are done on braking! and DRS even increased that! You can even see slingshots outbrakes.
Niet iedereen heeft breedbeeldquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:13 schreef Nober het volgende:
Dat ze die lijst eens een cm of 5 naar links verplaatsen!
Ik wel!!quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:13 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft breedbeeld
Onzin, het is kunstmatig, alleen daarom is het al heel wat anders, en de ingehaalde krijgt die DRS niet ook meteen zodra hij is ingehaald.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
DRS is gewoon de nieuwe slipstream. Toen hoorde ik ook niemand zeuren "Heuj, da's niet eerlijk, die achterste auto kan er veel te gemakkelijk voorbij!" terwijl het exact hetzelfde is.
quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin, het is kunstmatig, alleen daarom is het al heel wat anders, en de ingehaalde krijgt die DRS niet ook meteen zodra hij is ingehaald.
Heel misschien dat hij Silverstone nog mag doen, maar veel langer zal het inderdaad niet meer zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:23 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Alguershari mag zijn thuisrace nog rijden en wordt er vanaf Silverstone uitgeknikkerd vrees ik.
Op jouw niveau wel ja. Ze mogen allemaal hun remmen gebruiken wanneer ze willen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:20 schreef Googolplexian het volgende:
[..]Goed ... zinloze discussie. Remmen is ook kunstmatig en ze rollen de auto's ook niet van een berg af om snelheid te maken.
Gelukkig zijn de knappe koppen binnen de FIA het meer met mij dan met jou eensquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op jouw niveau wel ja. Ze mogen allemaal hun remmen gebruiken wanneer ze willen.
quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:35 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En in Canada deed hij het in de race vlak voor mijn neus. Ik voel me gezegend.
Hij had net z'n banden laten wisselen naar de supersoft en crashte gelijk na het uitrijden van de pitstraat. Zag er extreem knullig uit.quote:
Ik denk dat hij Taki Inoue in disguise isquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:41 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Hij had net z'n banden laten wisselen naar de supersoft en crashte gelijk na het uitrijden van de pitstraat. Zag er extreem knullig uit.
0.008quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:45 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Nee, BBC; Schumacher voor Rosberg. Als het omgekeerd is, zijn jullie ongehoord rap om dat ook te melden.
"Rosberg ahead of Schumacher, agaaaain!"quote:
Geen probleem dat je het patroon niet herkent hoor: je hebt al vaak genoeg bewezen niet echt heel veel te zien.quote:
Maar 0.008 dat is hoeveel meter?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Rosberg ahead of Schumacher, agaaaain!"
Uitgaande van 250 km/h op de start finish (geen idee hoeveel in werkelijkheid, eigenlijk) :quote:
En vlammen en vonken!quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:00 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ik zou wel weer 's een mooie motorplof willen zien morgen. Gewoon, eentje met erg veel rook.
Of hij kreeg een berichtje vanaf de pitsmuur omdat ze jouw post hadden gelezenquote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:00 schreef Googolplexian het volgende:
Rosberg dus exact 250 km/h op de finish
Lucky Guess
Dan nog knap!quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:01 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Of hij kreeg een berichtje vanaf de pitsmuur omdat ze jouw post hadden gelezen
quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:57 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
100 km/h = 36 m/s
250 km/h = 90 m/s
Hahaha..9/1000e langzamer.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:04 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Schumacher al 3/10 sneller dan Rosberg...
Eeh, nee. 100 km/u / 3600s/u * 1000m/km = 36 m/s.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:04 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Oh nee! 100 m/s = 36 km/hdat was het (oeps)
Dan wordt het antwoord 55,6 cm
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat ze kleine verschillen andersom wel gebruiken voor hun zielige rancuneuze gevit en verdraaiing.quote:
nvm ... dat dacht ik dus ook.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:06 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Eeh, nee. 100 km/u / 3600s/u * 1000m/km = 36 m/s.
Zoals zojuist hoorbaar op de BBC.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat ze kleine verschillen andersom wel gebruiken voor hun zielige rancuneuze gevit en verdraaiing.
Nee jij weet het lekkerquote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:06 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Eeh, nee. 100 km/u / 3600s/u * 1000m/km = 36 m/s.
Vaak wel. Vettel wint met 8 vingers in de race morgen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:07 schreef Cheiron het volgende:
Als de kwalificatie een voorbode is voor de race wordt het een saaie middag morgen.
Ja ik kan wel rekenen met eenheden jaquote:
Alonso maakte een klein foutje. Hamilton lag in de eerste sector al een paar tienden achter op Vettel.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:08 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Is er overigens wat gebeurd in de laatste twee sectoren...? Alle rijders vanaf Alonso zijn eigenlijk afgehaakt en naar binnen gegaan.
Terwijl Alonso toch niet langzaam onderweg was..
Nee 100 km/h = 100 * 1000 m/h = (100*1000)/3600 m/s = 27.778 m/squote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:09 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja ik kan wel rekenen met eenheden ja
Ja, ik zag het ook net op BBC gebeuren.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:09 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Alonso maakte een klein foutje. Hamilton lag in de eerste sector al een paar tienden achter op Vettel.
Obviously.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:11 schreef LWD-Godius het volgende:
Mooi dat vingertje weer, that's what i'm talking about.
De laatste races hebben wel uitgewezen dat de racepace van de Ferrari's en McLarens minimaal gelijkwaardig is als van Red Bull, dus ik ben er nog niet zo zeker van.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:12 schreef roelofjan het volgende:
Nou, ben benieuwd met hoeveel voorsprong Vettel morgen wint. Spannend!
quote:The race to establish a new qualifying super-gizmo conspiracy theory starts here…
Vanaf dag 1 van dit seizoen waren er diverse mensen die zeiden dat Red Bull vals speelde door gebruik te maken van engine mapping/blown diffuser/rubber die uitharden etc. Kortom het kon niet zo zijn dat red bull zo snel was omdat ze een goede uit hadden, maar ze gebruikten vals spel. Dat zou de main reason zijn waarom engine mapping werd verboden.quote:
Wat Red Bull eigenlijk bedoelt te zeggen is:quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Kortom ze verwachten een nieuwe heksenjacht.
quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:47 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Wat Red Bull eigenlijk bedoelt te zeggen is:
[ afbeelding ]
Door het management aan te passen kon er tijdelijk meer pk worden verkregen en was het mogelijk om de motor revs te laten maken zodat de diffuser beter zou werken (want die werkt tegenwoordig deels door er lucht uit de uitlaten langs te laten stromen). Dit is nu verboden waardoor ze minder pk zouden hebben en minder grip.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:40 schreef Montov het volgende:
Ik heb het verhaal van engine mapping gemist. Kan iemand een samenvatting geven hoe en wat?
quote:
Het was overigens een Jordan die op de schaal van Coronel een tien met een griffel kreeg. Ik meen dat het Fisichella op Spa was die de eer hiervoor kreeg.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En vlammen en vonken!![]()
Goeie ouwe BAR tijd.
Deze?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het was overigens een Jordan die op de schaal van Coronel een tien met een griffel kreeg. Ik meen dat het Fisichella op Spa was die de eer hiervoor kreeg.
quote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het was overigens een Jordan die op de schaal van Coronel een tien met een griffel kreeg. Ik meen dat het Fisichella op Spa was die de eer hiervoor kreeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |