Ik vond 'dumbo' het enig echt passende antwoord. Denkt zeker ook dat ze in de VS ook iedere vier jaar een referendum organiseren of mensen nog wel deel van de USA willen blijven.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Het referendum ging volgens jou over 'de EU'?

Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Als mensen hun eigen feiten gaan maken dan noemen we ze 'dumbo' of 'schizofreen'. Ik ben geen psychiater dus ik heb dumbo gekozen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:16 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja, het is democratisch tot stand gekomen dat je anderen mag uitschelden als je het niet eens bent met hun standpunten. Vrijheid van meningsuiting noemen we dat.

Dacht jij dat ik voor die grondwet gestemd zou hebben??quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Als mensen hun eigen feiten gaan maken dan noemen we ze 'dumbo' of 'schizofreen'. Ik ben geen psychiater dus ik heb dumbo gekozen.
Geeft meteen wel mooi aan dat referenda niet deugen; mensen fantaseren hun eigen vraag en geven dan het antwoord op die vraag. Zoiets als dat in Ierland eigenlijk elk referendum over abortus gaat.

Oh sorry, ik wist niet dat ik expliciet moest zeggen dat ik niet meer op jouw bijdragen zal gaan reageren, je hebt jezelf net gediskwalificeerd. Als we vanaf nu gewoon niet meer op elkaar gaan reageren dan hoef ik ook geen dingen meer tegen jou te zeggen waardoor je over de 'toon van het debat' gaat klagen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:42 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dacht jij dat ik voor die grondwet gestemd zou hebben??
Er is niets democratisch aan de EU en zal ook snel weer verdwijnen

Ik denk dat niemand met het referendum op de grondwet heeft gestemd of wist wat er in stond, iedereen heeft zijn / haar haat tegen het EU monster kunne ventilerenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:31 schreef HiZ het volgende:
Geeft meteen wel mooi aan dat referenda niet deugen; mensen fantaseren hun eigen vraag en geven dan het antwoord op die vraag. Zoiets als dat in Ierland eigenlijk elk referendum over abortus gaat.

Denk je dat het redden van de Europese banken iets met de EU te maken heeft? Er zijn gewoon financele eliten die de politici misbruiken voor hun eigen doeleinden. En dat doen ze al honderden jaren lang, lang voordat er een EU bestond.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:42 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dacht jij dat ik voor die grondwet gestemd zou hebben??
Er is niets democratisch aan de EU en zal ook snel weer verdwijnen

Ik denk dat je eerder moet gaan nadenken over wat jezelf gaat doen dan. Als Spanje omvalt dan gaat een deel van het puin de Nederlandse economie keihard treffen. Dan zou het verdwijnen van de euro nog het kleinste evenement zijn waar je last van zou hebben. Verdubbeling van de werkloosheid binnen een paar weken lijkt me de eerste stap. Mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen, ineenstorten van de huizenmarkt, het vastlopen van de financiering voor de overheid. ETC ETC ETCquote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:58 schreef bascross het volgende:
Feit is wel dat de Eurozone(niet de EU) in huidige vorm niet werkt. Ik kan niet wachten totdat Spanje omvalt. Ik wil graag zien wat Jan Keesie dan gaat doen.

De eurozone werkt juist perfect. Landen hebben geen realistisch alternatief meer voor devaluatie en zodoende word de koopkracht van de munt gegarandeerd (zolang de ECB de spelregels min of meer naleeft) en word de economie/politiek gedwongen échte maatregelen en hervormingen te nemen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:58 schreef bascross het volgende:
Feit is wel dat de Eurozone(niet de EU) in huidige vorm niet werkt. Ik kan niet wachten totdat Spanje omvalt. Ik wil graag zien wat Jan Keesie dan gaat doen.

Als die landen dat ook daadwerkelijk van plan zouden zijn, zou het inderdaad goed werken, maar de mentaliteit is toch iets anders in Zuid Europa. Ik zie dat op korte of middellange termijn ook niet veranderen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:12 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De eurozone werkt juist perfect. Landen hebben geen realistisch alternatief meer voor devaluatie en zodoende word de koopkracht van de munt gegarandeerd (zolang de ECB de spelregels min of meer naleeft) en word de economie/politiek gedwongen échte maatregelen en hervormingen te nemen.
Helaas zien politici dit gebeuren liever anders en probeerd men middels 'fiscale stimuleringen' het systeem te stutten. Totdat het hen beter uit komt natuurlijk (>2013).

Nou ja, banken hebben ook wel hun rol gespeeld in dit drama. Ik ben het met je eens, maar dat had wat gefaseerder kunnen gebeuren als banken niet hadden gedaan alsof Griekenland even goed voor z'n geld was als Duitsland.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:12 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De eurozone werkt juist perfect. Landen hebben geen realistisch alternatief meer voor devaluatie en zodoende word de koopkracht van de munt gegarandeerd (zolang de ECB de spelregels min of meer naleeft) en word de economie/politiek gedwongen échte maatregelen en hervormingen te nemen.
Helaas zien politici dit gebeuren liever anders en probeerd men middels 'fiscale stimuleringen' het systeem te stutten. Totdat het hen beter uit komt natuurlijk (>2013).

Die landen hebben eigenlijk geen rationele keuze meer en mocht die rationaliteit bij een zwak land omslaan in irrationaliteit schept dat een enorme precedent werking (wat dus stiekem te hopen is).quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:18 schreef bascross het volgende:
Als die landen dat ook daadwerkelijk van plan zouden zijn, zou het inderdaad goed werken, maar de mentaliteit is toch iets anders in Zuid Europa. Ik zie dat op korte of middellange termijn ook niet veranderen.
Daarnaast leeft de ECB zijn eigen spelregels al niet meer na, door het opkopen van rommel van Zuid Europa.

Daarom moet je de banken (en andere risicodragers) de prijs laten betalen. Helaas denkt de politiek daar (vooralsnog) anders over, gezien de bancaire/sociale/economsiche gevolgen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:19 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, banken hebben ook wel hun rol gespeeld in dit drama. Ik ben het met je eens, maar dat had wat gefaseerder kunnen gebeuren als banken niet hadden gedaan alsof Griekenland even goed voor z'n geld was als Duitsland.

Dat klopt, maar voorlopig zijn ze al meer dan een jaar bezig en verandert er niets. Portugal lijkt nu wel de noodzaak in te zien, maar blijft ook afwachten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:25 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Die landen hebben eigenlijk geen rationele keuze meer en mocht die rationaliteit bij een zwak land omslaan in irrationaliteit schept dat een enorme precedent werking (wat dus stiekem te hopen is).
Met het opkopen van schuldpapier en het toestaan van slechter beoordeelde obligaties als onderpand heeft de ECB zijn politieke onafhankelijkheid (deels) geschonden. Echter is het eventuele gevolg voor de belastingbetaler en dus monetair neutraal. De kans is klein dat de ECB zich nogmaals inlaat met dat soort zaken, de impact is dus nihil op termijn. Iets dat wezenlijk anders kan zijn in bijvoorbeeld de VS, UK of Japan en hun valuta.

Portugal ook al reeds.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 23:23 schreef LXIV het volgende:
Spanje en Italië hebben forse bezuinigingen aangekondigd. Dan zie je dat het geval Griekenland ook wel positieve effecten heeft. Die willen niet in die situatie terechtkomen. Liever zelf bepalen hoe er bezuinigd wordt!

Dit is niet wat een bepaald soort deelnemer aan dit topic wil horen. Die zijn er zo van overtuigd dat de euro en/of EU zo in en in slecht is dat een rationeel mens er gewoon van af zou moeten willen en dat het daarom onmogelijk is dat de euro/EU voortbestaat.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 23:23 schreef LXIV het volgende:
Spanje en Italië hebben forse bezuinigingen aangekondigd. Dan zie je dat het geval Griekenland ook wel positieve effecten heeft. Die willen niet in die situatie terechtkomen. Liever zelf bepalen hoe er bezuinigd wordt!

De zwakkere landen zullen steeds meer problemen krijgen met de voor hen veel te hoge koers van de euro, zij kunnen niet meer functioneren en zijn dus slaven van de EU bijstandquote:Op zaterdag 2 juli 2011 23:23 schreef LXIV het volgende:

quote:Ex-voorzitter Deutsche Industsrie pleit voor harde Noord-Euro
Zaterdag 2 juli 2011
Duitsland moet een nieuwe muntunie vormen met landen die er een vergelijkbare bedrijfscultuur op nahouden: het is tijd voor ‘de harde Noord-euro’.
Dat zegt Hans-Olaf Henkel, ex-voorzitter van het Bundesverbandes der Deutschen Industrie (BDI) in een opiniebijdrage in de krant Die Welt.
Haircut
Plan A (koste wat kost de EU in leven houden) en plan B ( een gedeeltelijke kwijtschelding van schulden, met of zonder "haircut” , zou de schuldenlast van Griekenland verminderen, maar niet het probleem, namelijk het gebrek aan concurrentievermogen) hebben geen zin, daarom wordt het tijd voor plan C: een nieuwe muntunie van landen die er een vergelijkbare bedrijfscultuur als Duitsland op nahouden en zich verenigen rond een ‘harde Noord-Euro’.
Niet concreet
Hoe dat op het terrein moet worden verwezenlijkt, zegt Henkel niet, maar in grote lijnen kan daarvoor eenzelfde mechanisme worden gehanteerd als dat dat bij de introductie van de euro werd gebruikt. ‘Als het mogelijk was om zeventien afzonderlijke valuta's in één samen te smelten, moet het ook mogelijk zijn om twee monetaire unie’s te stichten.'.

Duitse industrieel: Voer Noord-euro inquote:Op maandag 4 juli 2011 17:32 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.analist.nl/hot(...)oor+harde+Noord-Euro
[..]

quote:ma 04 jul 2011, 18:24
'ECB geeft zichzelf minutie'
Van onze redactie
AMSTERDAM - Dat de Europese Centrale Bank (ECB) deze week zijn belangrijkste rentetarief verhoogt, lijkt erg waarschijnlijk. ECB-baas Jean-Claude Trichet hintte hier immers op. Econoom Carsten Brzeski van ING verwacht dat er na deze verhoging dit jaar nog één renteverhoging zal volgen.
"Als ze dit rentetarief na juli niet meer verhogen, geven ze eigenlijk toe dat de opwaardering in april een foute keuze was."
Het noodlijdende Griekenland zal niet blij zijn met de renteverhogingen.
"Maar Griekenland is op zichzelf niet groot genoeg om rentebesluiten te beďnvloeden", stelt Brzeski. "De ECB probeert de inflatie onder controle te houden.

Beter renderende fixed-income investeringen kunnen de vlucht naar zekerheid verminderen die tot grondstoffenspeculatie leidt. Hogere rente kan dus wel degelijk tot dalende grondstofprijzen leiden.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..] dat is grondstofinflatie, daar doen renteverhogingen niets aan af

Grondstofprijzen zijn internationaal en die trekken zich niets aan van een rentebesluit van Hr Trichet, de wereldgeschiedenis wordt niet in Brussel geschrevenquote:Op maandag 4 juli 2011 19:18 schreef dvr het volgende:
[..]
Beter renderende fixed-income investeringen kunnen de vlucht naar zekerheid verminderen die tot grondstoffenspeculatie leidt. Hogere rente kan dus wel degelijk tot dalende grondstofprijzen leiden.

En de rente in 's wereld's grootste economie en op 's werelds een na grootste munt is niet 'internationaal'?quote:Op maandag 4 juli 2011 19:44 schreef michaelmoore het volgende:
Grondstofprijzen zijn internationaal en die trekken zich niets aan van een rentebesluit van Hr Trichet, de wereldgeschiedenis wordt niet in Brussel geschreven

wat jij wil, maar dat heeft niets met de grondstofprijzen in AFrika, China, India, of de USA te maken, een renteverhoging is moordend voor de zuidelijke Euro landenquote:Op maandag 4 juli 2011 20:57 schreef dvr het volgende:
[..]
En de rente in 's wereld's grootste economie en op 's werelds een na grootste munt is niet 'internationaal'?

Dat heeft er alles mee te maken en ik heb je het mechanisme nota bene uitgelegd! Wil je de volgende keer dat je dit verband ontkent even wat argumenten aandragen in plaats van de autistische langspeelplaat uit te hangen?quote:Op maandag 4 juli 2011 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
wat jij wil, maar dat heeft niets met de grondstofprijzen in AFrika, China, India, of de USA te maken [..]

Tja, de ECB heeft een blanco cheque aangezien de eventuele rekening word afgewend op de belastingbetaler. Ondertussen doet Jan-Kees en co. stoer door banken "mee te laten betalen'', wetende dat de belastignbetaler toch moet dokken als het mis gaat.quote:De Europese Centrale bank versoepelt zijn eigen regels. De ECB blijft namelijk Grieks schuldpapier accepteren als onderpand voor leningen. Ook al verklaren kredietbeoordeleraars Standard & Poors en Fitch Griekenland bankroet .
De ECB kijkt vanaf nu naar de beste kredietbeoordeling van een land. De ECB stopt alleen met het accepteren van Grieks staatspapier als alle vier de grote kredietbeoordelaars Griekenland failliet verklaren. Dus als bijvoorbeeld Moody's Griekenland nog wel enigzins kredietwaardig vindt is dat genoeg. De steun van ECB is cruciaal voor de Griekse economie. Alle Griekse banken zijn volledig afhankelijk van de goede wil van de Europese Centrale Bank.

Hmm, werkt die interne devaluatie dan toch?quote:De export uit Nederland naar Griekenland neemt in rap tempo af. Over de eerste vier maanden van dit jaar daalde de waarde van de uitvoer naar het Zuid-Europese land met 5 procent, terwijl de uitvoer naar andere EU-landen met 15 procent toenam.

De belastingbetaler betaalt altijd. Ook als het goed gaat en zelfs als de banken 'alles' betalen!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:35 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Tja, de ECB heeft een blanco cheque aangezien de eventuele rekening word afgewend op de belastingbetaler. Ondertussen doet Jan-Kees en co. stoer door banken "mee te laten betalen'', wetende dat de belastignbetaler toch moet dokken als het mis gaat.

Is er ook ergens te lezen dat de eport uit griekenland dan ook zoveel gestegen is, want dat effect zou dan toch ook op moeten gaan treden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:39 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Hmm, werkt die interne devaluatie dan toch?

De vraag is alleen hoeveel en in welke vorm. Op het moment dat je risicodragend kapitaal 'wegslaat' hoeft de belastingbetaler niet/bijna niet bij te springen. Dat wil echter niet zeggen dat de belastingbetaler daar financieel niets van merkt, omdat de economische gevolgen groot zijn en dus indirect ook word bijgedragen. IMO is dat onvermijdelijk en kun je beter de rekening meteen leggen waar die hoort en onnodige kosten door het uistellen daarvan voorkomen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:39 schreef LXIV het volgende:
De belastingbetaler betaalt altijd. Ook als het goed gaat en zelfs als de banken 'alles' betalen!

De arbeidskosten zijn in 2010 met 6,8% gedaald, wat bijdraagt aan het verhogen van de export uit griekenland. Dat vertaald zich op korte termijn niet 1:1 door in die export, aangezien de economie en bedrijfsmatige processen zich daarop moet aanpassen. Op lange termijn kun je dat wel verwachten als deze trend doorzet (wat een zekerheid is bij interne devaluatie).quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:44 schreef Basp1 het volgende:
Is er ook ergens te lezen dat de eport uit griekenland dan ook zoveel gestegen is, want dat effect zou dan toch ook op moeten gaan treden.

nee de mensen worden straatarm en kunnen hun eigen vis niet meer betalenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:39 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Hmm, werkt die interne devaluatie dan toch?

Dan zal de prijs daarvan ook wel omlaag gaan. Een visboer heeft er immers ook niks aan hij niks verkoopt en z'n vangst ligt weg te rotten.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 13:18 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee de mensen worden straatarm en kunnen hun eigen vis niet meer betalen

en de prijs van nieuwe vissersboten en er zullen wat vissershulpen de baan verliezen en de nettenmakerij en de wijnboer zal zijn knecht ontslaanquote:Op dinsdag 5 juli 2011 13:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zal de prijs daarvan ook wel omlaag gaan. Een visboer heeft er immers ook niks aan hij niks verkoopt en z'n vangst ligt weg te rotten.

Je bedoelt dat jij deze crisis ook al ruim op tijd (zeg eind 2006) hebt zien aankomen in diezelfde koersen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
Nee dat vind ik grote onzin, als er gevaar voor was dan was dat al zichtbaar in de koersen van die obligaties

Jij leest ook nog sprookjes voor het slapengaan?quote:Op donderdag 30 juni 2011 16:27 schreef de_ier het volgende:
[..]
De EU is democratisch gekozen, en is alleen maar een weerspiegeling van de binnenlandse politiek van alle landen.
Dat we allemaal in sprookjes geloven.quote:Als de EU een monster is, wat zegt dat dan over ons?

En Keynes is god en al die Keynes-economen van tegenwoordig hebben ons voor deze crisis behoed?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:33 schreef meth77 het volgende:
Eeen economie moet met de valutakoers flexibel en snel kunnen reageren op een afkoelende of oververhitte economie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |