Zullen we zien over tussen nu en een maandje of 2quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:38 schreef krapula het volgende:
244.807 huizen te koop.
Ben benieuwd in hoeverre de ingevoerde maatregelen gaan werken. Als we Hans van der Ploeg mogen geloven is er licht aan het einde van de tunnel. 'Meer huizenbezichtigingen door lagere verhuistaks'.
Ik vraag me af of het merkbaar zal zijn, de invloed is gewoon te klein op de prijs. Hooguit dat de mensen die wel hun financiering rond konden krijgen nu gaat kijken naar een woning uit het hogere segment?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:10 schreef antfukker het volgende:
[..]
Zullen we zien over tussen nu en een maandje of 2. Ik denk dat het wel meetbaar is, maar of het echt gaat helpen is maar de vraag..
dat licht aan het einde van de tunnel is de trein! Wordt een harde klap!quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:38 schreef krapula het volgende:
244.807 huizen te koop.
Ben benieuwd in hoeverre de ingevoerde maatregelen gaan werken. Als we Hans van der Ploeg mogen geloven is er licht aan het einde van de tunnel. 'Meer huizenbezichtigingen door lagere verhuistaks'.
De verhuistaks is natuurlijk niet bevorderlijk voor de economie maar een huizenmarkt pyramidespel wat tot stilstand komt is nog veel rampzaliger. Pyramidespelen klappen altijd, simpelweg omdat er op een gegeven moment geen nieuwe deelnemers meer zijn. Bezint eer gij begint... de waarschuwingen zijn er altijd al geweest, helaas zijn onze politici niet in staat om verder dan hun verkiezingstermijn vooruit te kijken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:30 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
dat licht aan het einde van de tunnel is de trein! Wordt een harde klap!
Natuurlijk blijft het koffiedik kijken, maar tijdens een zachte landing kan er nog van alles misgaan. De zachte landing was toch ook onvoorzien? Of zou het een wereldwijde samenzwering zijn om de lucht gecontroleerd uit de bel te laten lopen?quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:07 schreef Scorpie het volgende:
Waar is die harde klap eigenlijk precies op gebaseerd? Als de laatste 3 jaar ons iets verteld dan is het wel dat het eerder een zachte landing zal zijn qua bubble dan een harde klap. Waar komt dan precies die harde klap vandaan?
Nou, landing? Langzame daling, bedoel je. Landing moeten we nog maar zien...quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:07 schreef Scorpie het volgende:
Waar is die harde klap eigenlijk precies op gebaseerd? Als de laatste 3 jaar ons iets verteld dan is het wel dat het eerder een zachte landing zal zijn qua bubble dan een harde klap. Waar komt dan precies die harde klap vandaan?
Heel heel langzame daling bedoel je? Landing of stijging moeten we nog maar zien.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
Nou, landing? Langzame daling, bedoel je. Landing moeten we nog maar zien...![]()
Sinds 2008 is de daling zo'n 10%. En die trend is nog niet doorbroken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heel heel langzame daling bedoel je? Landing of stijging moeten we nog maar zien.
Vorig jaar was hij 1,2% toch?quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:25 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Sinds 2008 is de daling zo'n 10%. En die trend is nog niet doorbroken.
De laatste cijfers zijn van mei 2011. In mei 2011 waren de prijzen 1,8 % lager dan in mei 2010.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vorig jaar was hij 1,2% toch?
Zie je wel, niks om je druk over te maken dus.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
De laatste cijfers zijn van mei 2011. In mei 2011 waren de prijzen 1,8 % lager dan in mei 2010.
Dit gaat dus alleen over de woningen die verkocht worden... Het grote aantal onverkoopbare woningen zit niet in deze prijs verrekend... Wel in de fundatellerquote:Op woensdag 6 juli 2011 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zie je wel, niks om je druk over te maken dus.
De fundateller stijgt omdat de draagkracht ontbreekt bij de kopers. Ondertussen huren is natuurlijk een optie, maar wel een dure. Maar ja, je moet wat.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:36 schreef droom_econoom8 het volgende:
Dit gaat dus alleen over de woningen die verkocht worden... Het grote aantal onverkoopbare woningen zit niet in deze prijs verrekend... Wel in de fundateller
Zat mensen die kunnen kopen maar bewust voor huren kiezen, veel van mijn vrienden van eind 20 denken er ook zo over, vertrouwen is zoals altijd de sleutel en daar ontbreekt het aan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De fundateller stijgt omdat de draagkracht ontbreekt bij de kopers. Ondertussen huren is natuurlijk een optie, maar wel een dure. Maar ja, je moet wat.
Die harde klap gaat niet komen,de huizenprijzen dalen totdat er weer meer vraag komt dan aanbod.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:07 schreef Scorpie het volgende:
quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:30 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
dat licht aan het einde van de tunnel is de trein! Wordt een harde klap!
1,8% op een huis van 1 miljoen is toch wel een groot bedragquote:Op woensdag 6 juli 2011 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als de economie straks weer net zo is als 2006-2007 dan duurt het nog een jaartje en heeft men weer vertrouwen om te kopen. Dat duurt nog wel een tijdje denk ikquote:Op donderdag 7 juli 2011 02:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die harde klap gaat niet komen,de huizenprijzen dalen totdat er weer meer vraag komt dan aanbod.
"Vertrouwen" is jarenlang veel te hoog geweest. En nog steeds zijn er mensen die op de "Greater Fool Theory" vertrouwen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:21 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zat mensen die kunnen kopen maar bewust voor huren kiezen, veel van mijn vrienden van eind 20 denken er ook zo over, vertrouwen is zoals altijd de sleutel en daar ontbreekt het aan.
En het huurderspesten, vooral potentiele kopers die een ex-corporatie flat zouden kunnen kopenquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Vertrouwen" is jarenlang veel te hoog geweest. En nog steeds zijn er mensen die op de "Greater Fool Theory" vertrouwen.
Ik heb er alleen vertrouwen in dat de overheid nog lange tijd doorgaat met het proberen de huizenprijzen hoog te houden met behoud van HRA (verhoging NHG, startersleningen, verlaging OB, heel veel subsidiepotjes, etc.), en dat daarna het punt komt dat de overheid dat niet meer kan volhouden en de prijzen hard kelderen.
Bij dit alles is het natuurlijk nog steeds niet toegestaan om op eigen grond te bouwen wat je wilt...
Ja, bankenbelasting en versobering/afschaffing spaarloon. Met andere woorden, huizenkopers worden gespekt over de ruggen van praktisch de andere helft van Nederland (huurders, gehandicapten). De banken berekenen die belasting natuurlijk gewoon door aan de burgers trouwens. Hogere tarieven voor je betaalpas enzo.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me eigenlijk vertellen waar de miljarden euro's voor die verlaging van 6 naar 2% nu vandaan getoverd worden?
Rekent de huizen die bij meerdere makelaars te koop staan niet mee.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:31 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Ger Hukker zegt dat er 200.000 woningen te koop staan in Nederland. Waarom zit hij er 45.000 naast?
http://www.z24.nl/z24geld(...)_niet_tijdelijk.html
Garageboxen vallen bijv. ook onder die 244k, maar zijn geen huizenquote:Op donderdag 7 juli 2011 17:17 schreef Resistor het volgende:
[..]
Rekent de huizen die bij meerdere makelaars te koop staan niet mee.
Voorbeeldje:
http://www.funda.nl/koop/nieuwolda/huis-47952603-hoofdstraat-93/ (Andrea Smit Makelaardij o.g.)
http://www.funda.nl/koop/nieuwolda/huis-47968418-hoofdstraat-93/ (Makelaardij Ing. H.H. Smit)
Dat weet Rutte zelf ook niet daarom vermoed ik dat ze de Huurwaardeforfait gaan opvijzelenquote:Op donderdag 7 juli 2011 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me eigenlijk vertellen waar de miljarden euro's voor die verlaging van 6 naar 2% nu vandaan getoverd worden?
Yep, het leverde toch al niet veel meer op (1,2 miljard t.o.v de gangbare 3,5 miljard ofzo) en je kunt beter de keukenboeren, bouwvakkers, notarissen enz. enz. enz aan het werk houden en BTW vangen over elke uitgave die t.b.v. een nieuw huis plaatsvindt, dan je blijven blindstaren op die 1,2 miljard.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef oinkoink12 het volgende:
Als er nu veel meer huizen verkocht worden kost het amper wat.
Niet erg waarschijnlijk dat de hypotheekrente snel zal stijgen aangezien deze gekoppeld is aan rente op de 10-jarige staatsobligatie van NL. Nu de rentes op de knoflooklanden omhoog schieten worden Nederlandse bonds aantrekkelijker dus daalt de rente.quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:01 schreef Bumbu het volgende:
de Rente gaat ook weer stijgen .... zoals al voorspelt:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)te-naar-150-procent/
Op tv zei de man van ING dat hyporentes wel gaan stijgen, door deze renteverhogingquote:Op donderdag 7 juli 2011 20:29 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Niet erg waarschijnlijk dat de hypotheekrente snel zal stijgen aangezien deze gekoppeld is aan rente op de 10-jarige staatsobligatie van NL. Nu de rentes op de knoflooklanden omhoog schieten worden Nederlandse bonds aantrekkelijker dus daalt de rente.
(geloof je me niet, leg de lange termijn charts er maar naast)
Bull.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Op tv zei de man van ING dat hyporentes wel gaan stijgen, door deze renteverhoging
Als ik zo om mij heen kijk, staan er bijna in elk straat wel een paar huizen te koop.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 02:17 schreef WammesWaggel het volgende:
1 op de 20 woningen zou volgens RTLZ in de verkoop staan, bizar veel eigenlijk.
De huizenmarkt bears gaan gewoon volledig gelijk krijgen er staat een enorme correctie te wachten en steeds meer mensen beginnen dit te beseffen. Wetende dat je woning alsmaar verder zal dalen in prijs zorgt ervoor dat een hoop mensen liever even willen cashen. De zeepbelprijs die je voor je woning betaald hebt blijkt plotseling wel serieus veel geld te zijn. Zeepbelblazen is enkel leuk als iedereen het doet, zodra jij de enige bent die er nog een beetje lucht in heeft zitten gaat het niet heel erg hard meerquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
245.481 huizen te koop
Er komen nog steeds meer huizen bij, dan dat er af gaan. Ook al zou het eigenlijk tijd zijn voor de zomerdip. En ook al spelen de makelaars mooi weer met die wassen neus van de overdrachtsbelasting
Is ook onvoorstelbaar wat mensen inleveren voor een verkoop, ik hoorde net van iemand die 75.000 inleverde op de vraagprijs van 400.000 , maar ze speelde nog quit zegt zequote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
245.481 huizen te koop
Er komen nog steeds meer huizen bij, dan dat er af gaan. Ook al zou het eigenlijk tijd zijn voor de zomerdip. En ook al spelen de makelaars mooi weer met die wassen neus van de overdrachtsbelasting
Prima marktwerking toch? Als er een overschot aan landbouwproducten is moet de boer ook flink inleveren. Zou hij daar een subsidie voor kunnen krijgen?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:48 schreef meth77 het volgende:
[..]
Is ook onvoorstelbaar wat mensen inleveren voor een verkoop, ik hoorde net van iemand die 75.000 inleverde op de vraagprijs van 400.000 , maar ze speelde nog quit zegt ze
En al die mensen gaan daarna in een doos onder een brug wonen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:42 schreef VirtualMemory het volgende:
Wetende dat je woning alsmaar verder zal dalen in prijs zorgt ervoor dat een hoop mensen liever even willen cashen.
nou er is aardig sprake van indikken van huurders en kopersquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En al die mensen gaan daarna in een doos onder een brug wonen.
Het indikken van huurders en kopers, wat moet ik me daarbij voorstellen? Waarschijnlijk bedoel je dat mensen weer meer bij elkaar gaan wonen, maar heb je daar ook objectieve onderzoeken / nieuwsberichten over of zuig je dit gewoon uit je duim.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
nou er is aardig sprake van indikken van huurders en kopers
hef de huursubsidie maar eens op, dan komen er direct 20.000 woningen vrij
mensen die nu apart blijven wonen omdat, als men samen woont de huursubsidie van beiden komt te vervallen, daar heb ik wel wat voorbeelden van jaquote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het indikken van huurders en kopers, wat moet ik me daarbij voorstellen? Waarschijnlijk bedoel je dat mensen weer meer bij elkaar gaan wonen, maar heb je daar ook objectieve onderzoeken / nieuwsberichten over of zuig je dit gewoon uit je duim.
Leuk annecdotische voorbeelden.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:25 schreef meth77 het volgende:
mensen die nu apart blijven wonen omdat, als men samen woont de huursubsidie van beiden komt te vervallen, daar heb ik wel wat voorbeelden van ja
Maar ook drie mensen die samen een vrije sector huurwoning delen
Goh, waar zouden die mensen voor wie geen huis is nu wonen vraag je je dan af?quote:De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting maakt bestaande woningen aantrekkelijker en is een plus voor de woningmarkt, maar het verslechtert wel de concurrentiepositie van nieuwbouw, aldus vrijdag het Economisch Bureau van ING.
Op nieuwbouwwoningen wordt geen overdrachtsbelasting gerekend, maar wel omzetbelasting. Ook de verkopen van nieuwbouw zitten in het slop, aldus de denktank. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 6600 nieuwbouwwoningen verkocht, tegenover 8400 een jaar eerder.
De verlaging van de overdrachtsbelasting moet een carrousel op gang brengen van mensen die een woning verkopen en zelf weer een andere kopen. Volgens de ING stimuleert dit de potentiële kopers van nieuwbouw niet. De periode van verlaging van de overdrachtsbelasting is een jaar, terwijl er vaak anderhalf jaar zit tussen het kopen van een nieuwbouwwoning en de opleveringen daarvan. De potentiële kopers van nieuwbouw zullen hun bestaande woning dus pas over een jaar op de markt willen brengen en dan is de maatregel niet meer van kracht.
Volgens ING blijft nieuwbouw belangrijk voor ons land. De komende tien jaar stijgt het aantal huishoudens met 55.000 per jaar. Daarnaast worden jaarlijks zo'n 15.000 woningen gesloopt. Er zijn dus minstens 70.000 nieuwe woningen per jaar nodig. Vorig jaar werden er 56.000 gebouwd. Volgens ING zal het aantal dit jaar uitkomen op 60.000 en volgend jaar op 62.000.
Bron: ANP
quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Goh, waar zouden die mensen voor wie geen huis is nu wonen vraag je je dan af?
Jij komt met druk maken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je moet wat om kijkers te trekken, en ja jij bent god xeno en trapt niet in marketing geneuzel. Maar als de wereld alleen maar met xenos zou vol zitten zou de wereld er heel anders en veel saaier uit zien omdat deze niet willen consumeren.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:07 schreef VirtualMemory het volgende:
Hilarisch![]()
Een nieuwe Renault Twingo cadeau doen bij koop van een minimaal klein appartementje voor de hoofdprijs. Waarom niet gewoon zakken met de prijs![]()
Een Renault Twingo
Je kan je dan afvragen in hoeverre het om inleveren gaat.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:48 schreef meth77 het volgende:
[..]
Is ook onvoorstelbaar wat mensen inleveren voor een verkoop, ik hoorde net van iemand die 75.000 inleverde op de vraagprijs van 400.000 , maar ze speelde nog quit zegt ze
Je levert virtueel vermogen in. Terwijl je in feite alleen lucht inlevert een nieuw huis is namelijk ook goedkoper.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:16 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Je kan je dan afvragen in hoeverre het om inleveren gaat.
Dit is gewoon een bewezen verkoop truc die erg effectief is.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:07 schreef VirtualMemory het volgende:
Hilarisch![]()
Een nieuwe Renault Twingo cadeau doen bij koop van een minimaal klein appartementje voor de hoofdprijs. Waarom niet gewoon zakken met de prijs![]()
Een Renault Twingo
Virtueel vermogen is eigenlijk sowieso lucht, dat blijkt maar weer. Zeker waar het huizen betreft.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:45 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je levert virtueel vermogen in. Terwijl je in feite alleen lucht inlevert een nieuw huis is namelijk ook goedkoper.
Voor een mobiele telefoon + abonnement aan armlastige pubers misschien. Je bent toch op zoek naar een woning? Als ik een auto nodig heb dan ga ik daar wel voor naar de autodealer, heb je nog keuze ookquote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit is gewoon een bewezen verkoop truc die erg effectief is.
Het fundateller topic heeft altijd momenten van een gezellig intermezzo gekendquote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:42 schreef krapula het volgende:
Gaat dit topic het nieuwe huizenmarkttopic worden?
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel dit soort verkoop truc's. Je weet namelijk toch dat het een sigaar uit eigen doos is.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:04 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Voor een mobiele telefoon + abonnement aan armlastige pubers misschien. Je bent toch op zoek naar een woning? Als ik een auto nodig heb dan ga ik daar wel voor naar de autodealer, heb je nog keuze ook
Kennelijk heb ik een te hoge pet op van mijn medemensquote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:08 schreef Revolution-NL het volgende:
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel dit soort verkoop truc's. Je weet namelijk toch dat het een sigaar uit eigen doos is.
De verkopen zullen weer flink toenemen als de banken 100% hypotheken geven aan alleenstaande mensen met bankschulden, studieschulden en een tijdelijke aanstellingquote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:40 schreef Resistor het volgende:
Toch blijft de menselijke geest grappig.
Ik blijf maar in gedachten het lijntje van de laatste maanden maar doortrekken, en dan zie ik een boogje verschijnen die de 250.000 net niet gaat raken
Beetje het september-december 2010 effect, en niet zo'n abrupte stop zoals eind juni vorig jaar.
Ik weet ook wel dat ik de toekomst niet kan voorspellen, maar toch...
Zou je denken.. Ik denk dat die nu eindelijk zijn wakker geschud door het "verbod" hierop. Als dat straks weer toegestaan word, zullen ze zich wel eerst afvragen of datgene wat ze afsluiten verstandig isquote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:58 schreef meth77 het volgende:
[..]
De verkopen zullen weer flink toenemen als de banken 100% hypotheken geven aan alleenstaande mensen met bankschulden, studieschulden en een tijdelijke aanstelling
De banken willen wel graag veel en veel meer uitlenen, maar mogen dat niet van de AFMquote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:22 schreef antfukker het volgende:
[..]
Zou je denken.. Ik denk dat die nu eindelijk zijn wakker geschud door het "verbod" hierop. Als dat straks weer toegestaan word, zullen ze zich wel eerst afvragen of datgene wat ze afsluiten verstandig is
De banken willen wel.. Alleen nu heeft het gewone klootjesvolk gehoord dat de banken dit niet meer mogen van de AFM. Dus hun onwetendheid over dit soort producten zou nu niet meer moeten bestaan..quote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:32 schreef meth77 het volgende:
[..]
De banken willen wel graag veel en veel meer uitlenen, maar mogen dat niet van de AFM
Natuurlijk willen de banken zo veel mogelijk uitlenen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:32 schreef meth77 het volgende:
[..]
De banken willen wel graag veel en veel meer uitlenen, maar mogen dat niet van de AFM
Vind je? Ik zie het meer als 'omdat het minder strafbaar is om te verhuizen (lagere boete)' er meer mensen hun kans grijpen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 19:40 schreef Devv het volgende:
De stijging van het aantal bezichtigingen na de verlaging van de verhuistaks, is toch wel illustrerend voor de krenterigheid van de gemiddelde Nederlander.
Wat heeft dit met krenterig te maken? De verlaging van de verhuis boete neemt juist een drempel weg om over te gaan tot orientatie of aanschaf van een woning.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 19:40 schreef Devv het volgende:
De stijging van het aantal bezichtigingen na de verlaging van de verhuistaks, is toch wel illustrerend voor de krenterigheid van de gemiddelde Nederlander.
quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vind je? Ik zie het meer als 'omdat het minder strafbaar is om te verhuizen (lagere boete)' er meer mensen hun kans grijpen.
Wat is dat percentage nou op de gehele koopsom?! Ik vind het wel krenterig als je het daarvan laat afhangen. Daarnaast geven veel mensen die "winstmarge" toch gelijk weer uit aan een verbouwing.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat heeft dit met krenterig te maken? De verlaging van de verhuis boete neemt juist een drempel weg om over te gaan tot orientatie of aanschaf van een woning.
Hier zit trouwens nog een stukje zeepbel: Al die boeren die stoppen, zitten in woningen met bestemming "agrarische bedrijfswoning". Die woningen komen dus niet op de markt zonder bestemmingsplanwijziging (door een gemeente die "ruimtelijke ordening" misbruikt om geld te verdienen aan kaveltjes), laat staan dat we in Nederland dit soort gave barn conversions hebben. Of er moet natuurlijk een andere boer in willen... maar daar hebben we er steeds minder van.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:56 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Prima marktwerking toch? Als er een overschot aan landbouwproducten is moet de boer ook flink inleveren. Zou hij daar een subsidie voor kunnen krijgen?
Zomaar een blinde gok.... Ehmmm 4%?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:20 schreef Devv het volgende:
Wat is dat percentage nou op de gehele koopsom?!
Kun jij best vinden. Maar of dat reëel is...quote:Ik vind het wel krenterig als je het daarvan laat afhangen.
Onzin natuurlijk. Die verbouwing moest er dan toch al komen. Dus of hij vind nu eerder plaats, of hij is 10.000 goedkoper.quote:Daarnaast geven veel mensen die "winstmarge" toch gelijk weer uit aan een verbouwing.
Jij bent niet bekend met de landbouwsector en de talloze subsidies?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:56 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Prima marktwerking toch? Als er een overschot aan landbouwproducten is moet de boer ook flink inleveren. Zou hij daar een subsidie voor kunnen krijgen?
Dat vind ik dus niet veel op die 250k. Het zou voor mij in ieder geval geen drempel vormen voor het wel- of niet kopen van een woning in die prijsklasse.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zomaar een blinde gok.... Ehmmm 4%?
Oftewel 10.000 euro op een woning van 250K
Nee, voor jou niet. Maar voor jou 10 anderen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:53 schreef Devv het volgende:
Dat vind ik dus niet veel op die 250k. Het zou voor mij in ieder geval geen drempel vormen voor het wel- of niet kopen van een woning in die prijsklasse.
Tja.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mij zou het vooral om het principe gaan, ik wens geen boete omdat ik alleen maar wil verhuizen.
Je wenst hem wel als je je auto particulier verkoopt?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
Tja.
Ik wens ook geen boete als ik een brood of een schilderij koop... Of als ik werk.
Ben jij slecht geinformeerd zeg.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:27 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Hier zit trouwens nog een stukje zeepbel: Al die boeren die stoppen, zitten in woningen met bestemming "agrarische bedrijfswoning". Die woningen komen dus niet op de markt zonder bestemmingsplanwijziging (door een gemeente die "ruimtelijke ordening" misbruikt om geld te verdienen aan kaveltjes), laat staan dat we in Nederland dit soort gave barn conversions hebben. Of er moet natuurlijk een andere boer in willen... maar daar hebben we er steeds minder van.
Alle denkbare maatregelen om mensen de huizenmarkt 'op te jagen' worden gewoon van stal gehaald. Slechts één ding is ondenkbaar en dat is huizen laten zakken in prijs.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 10:19 schreef VirtualMemory het volgende:
Het ziet er naar uit dat we dit jaar een 'zomerrust' gaan krijgen in plaats van een pauze. De teller lijkt gewoon niet meer te stoppen.
Ondanks:
- NHG
- HRA
- garantstelling ouders/grootouders/overgrootouders
- lage rente
- startersleningen
- verlaagde overdrachtsbelasting
- dubbele HRA voor het tweede huis
- verlaagde BTW voor verbouwingen
- terugkoopgaranties
- koopgaranties
- etc... etc...
Kamikazekopen is een keuze
Met andere woorden: Als je kunt kopen, dan móet je kopen. (Of heel veel betalen). Wortel en stok, weet je.quote:za 09 jul 2011, 08:59 | lees voor
Scheefhuurders moeten meer betalen
AMSTERDAM - Huren kunnen vanaf volgend jaar harder stijgen dan de inflatie. Huishoudens die meer dan 43.000 euro per jaar verdienen kunnen vanaf 1 juli een huurverhoging van 5 procent verwachten.
Dat schrijft de Volkskrant. Het kabinet wil met de maatregel 'scheefhuren' aanpakken en de wachttijd voor goedkope huurwoningen verkorten. Mensen met hoge inkomens verlaten hun huurhuizen vaak niet, omdat huren voordelig is.
De bedoeling is een overstap naar een duurdere huurwoning of een koophuis te stimuleren. Zowel nieuwe als zittende huurders krijgen met de maatregel te maken. De Belastingdienst moet de informatie over de inkomens van huurders aan de woningcorporaties gaan aanleveren.
Het is ook maar net hoe ze rekenen: de nieuwe buren vertelden heel trots dat ze in deze moeilijke tijden hun oude huis voor evenveel hadden verkocht als ze deze hadden gekocht. De schade viel volgens hen dus mee.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:48 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dat ligt er dan weer aan hoe lang ze er gewoond hebben. Wat is 20k over 10 jaar? 5 euro per dag voor een aanbouw e.d. valt natuurlijk best mee!quote:Op zaterdag 9 juli 2011 14:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het is ook maar net hoe ze rekenen: de nieuwe buren vertelden heel trots dat ze in deze moeilijke tijden hun oude huis voor evenveel hadden verkocht als ze deze hadden gekocht. De schade viel volgens hen dus mee.
Maar toen we even verder vroegen bleek dat er in de tussentijd een nieuwe aanbouw plus dakkapel bij was gekomen. Hoeveel kost dat? 20, 30k, misschien zelfs meer? Dat rekenden ze dus eventjes niet mee...
Wat is 20k over 10 jaar? ¤ 51.873,- met jaarlijks 10% rendement.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 14:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat ligt er dan weer aan hoe lang ze er gewoond hebben. Wat is 20k over 10 jaar? 5 euro per dag voor een aanbouw e.d. valt natuurlijk best mee!
Het latente aanbod komt nu los, mijn zuster heeft nu ook haar woning te koop gezet, die gaan naar Frankrijk, de inboedel is al grotendeels verkochtquote:Op zaterdag 9 juli 2011 20:15 schreef pberends het volgende:
wel apart die stijging. Je zou je bijna zorgen gaan maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |