Ja, bankenbelasting en versobering/afschaffing spaarloon. Met andere woorden, huizenkopers worden gespekt over de ruggen van praktisch de andere helft van Nederland (huurders, gehandicapten). De banken berekenen die belasting natuurlijk gewoon door aan de burgers trouwens. Hogere tarieven voor je betaalpas enzo.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me eigenlijk vertellen waar de miljarden euro's voor die verlaging van 6 naar 2% nu vandaan getoverd worden?
Rekent de huizen die bij meerdere makelaars te koop staan niet mee.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:31 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Ger Hukker zegt dat er 200.000 woningen te koop staan in Nederland. Waarom zit hij er 45.000 naast?
http://www.z24.nl/z24geld(...)_niet_tijdelijk.html
Garageboxen vallen bijv. ook onder die 244k, maar zijn geen huizenquote:Op donderdag 7 juli 2011 17:17 schreef Resistor het volgende:
[..]
Rekent de huizen die bij meerdere makelaars te koop staan niet mee.
Voorbeeldje:
http://www.funda.nl/koop/nieuwolda/huis-47952603-hoofdstraat-93/ (Andrea Smit Makelaardij o.g.)
http://www.funda.nl/koop/nieuwolda/huis-47968418-hoofdstraat-93/ (Makelaardij Ing. H.H. Smit)
Dat weet Rutte zelf ook niet daarom vermoed ik dat ze de Huurwaardeforfait gaan opvijzelenquote:Op donderdag 7 juli 2011 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me eigenlijk vertellen waar de miljarden euro's voor die verlaging van 6 naar 2% nu vandaan getoverd worden?
Yep, het leverde toch al niet veel meer op (1,2 miljard t.o.v de gangbare 3,5 miljard ofzo) en je kunt beter de keukenboeren, bouwvakkers, notarissen enz. enz. enz aan het werk houden en BTW vangen over elke uitgave die t.b.v. een nieuw huis plaatsvindt, dan je blijven blindstaren op die 1,2 miljard.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef oinkoink12 het volgende:
Als er nu veel meer huizen verkocht worden kost het amper wat.
Niet erg waarschijnlijk dat de hypotheekrente snel zal stijgen aangezien deze gekoppeld is aan rente op de 10-jarige staatsobligatie van NL. Nu de rentes op de knoflooklanden omhoog schieten worden Nederlandse bonds aantrekkelijker dus daalt de rente.quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:01 schreef Bumbu het volgende:
de Rente gaat ook weer stijgen .... zoals al voorspelt:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)te-naar-150-procent/
Op tv zei de man van ING dat hyporentes wel gaan stijgen, door deze renteverhogingquote:Op donderdag 7 juli 2011 20:29 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Niet erg waarschijnlijk dat de hypotheekrente snel zal stijgen aangezien deze gekoppeld is aan rente op de 10-jarige staatsobligatie van NL. Nu de rentes op de knoflooklanden omhoog schieten worden Nederlandse bonds aantrekkelijker dus daalt de rente.
(geloof je me niet, leg de lange termijn charts er maar naast)
Bull.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Op tv zei de man van ING dat hyporentes wel gaan stijgen, door deze renteverhoging
Als ik zo om mij heen kijk, staan er bijna in elk straat wel een paar huizen te koop.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 02:17 schreef WammesWaggel het volgende:
1 op de 20 woningen zou volgens RTLZ in de verkoop staan, bizar veel eigenlijk.
De huizenmarkt bears gaan gewoon volledig gelijk krijgen er staat een enorme correctie te wachten en steeds meer mensen beginnen dit te beseffen. Wetende dat je woning alsmaar verder zal dalen in prijs zorgt ervoor dat een hoop mensen liever even willen cashen. De zeepbelprijs die je voor je woning betaald hebt blijkt plotseling wel serieus veel geld te zijn. Zeepbelblazen is enkel leuk als iedereen het doet, zodra jij de enige bent die er nog een beetje lucht in heeft zitten gaat het niet heel erg hard meerquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
245.481 huizen te koop
Er komen nog steeds meer huizen bij, dan dat er af gaan. Ook al zou het eigenlijk tijd zijn voor de zomerdip. En ook al spelen de makelaars mooi weer met die wassen neus van de overdrachtsbelasting
Is ook onvoorstelbaar wat mensen inleveren voor een verkoop, ik hoorde net van iemand die 75.000 inleverde op de vraagprijs van 400.000 , maar ze speelde nog quit zegt zequote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
245.481 huizen te koop
Er komen nog steeds meer huizen bij, dan dat er af gaan. Ook al zou het eigenlijk tijd zijn voor de zomerdip. En ook al spelen de makelaars mooi weer met die wassen neus van de overdrachtsbelasting
Prima marktwerking toch? Als er een overschot aan landbouwproducten is moet de boer ook flink inleveren. Zou hij daar een subsidie voor kunnen krijgen?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:48 schreef meth77 het volgende:
[..]
Is ook onvoorstelbaar wat mensen inleveren voor een verkoop, ik hoorde net van iemand die 75.000 inleverde op de vraagprijs van 400.000 , maar ze speelde nog quit zegt ze
En al die mensen gaan daarna in een doos onder een brug wonen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:42 schreef VirtualMemory het volgende:
Wetende dat je woning alsmaar verder zal dalen in prijs zorgt ervoor dat een hoop mensen liever even willen cashen.
nou er is aardig sprake van indikken van huurders en kopersquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En al die mensen gaan daarna in een doos onder een brug wonen.
Het indikken van huurders en kopers, wat moet ik me daarbij voorstellen? Waarschijnlijk bedoel je dat mensen weer meer bij elkaar gaan wonen, maar heb je daar ook objectieve onderzoeken / nieuwsberichten over of zuig je dit gewoon uit je duim.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
nou er is aardig sprake van indikken van huurders en kopers
hef de huursubsidie maar eens op, dan komen er direct 20.000 woningen vrij
mensen die nu apart blijven wonen omdat, als men samen woont de huursubsidie van beiden komt te vervallen, daar heb ik wel wat voorbeelden van jaquote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het indikken van huurders en kopers, wat moet ik me daarbij voorstellen? Waarschijnlijk bedoel je dat mensen weer meer bij elkaar gaan wonen, maar heb je daar ook objectieve onderzoeken / nieuwsberichten over of zuig je dit gewoon uit je duim.
Leuk annecdotische voorbeelden.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:25 schreef meth77 het volgende:
mensen die nu apart blijven wonen omdat, als men samen woont de huursubsidie van beiden komt te vervallen, daar heb ik wel wat voorbeelden van ja
Maar ook drie mensen die samen een vrije sector huurwoning delen
Goh, waar zouden die mensen voor wie geen huis is nu wonen vraag je je dan af?quote:De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting maakt bestaande woningen aantrekkelijker en is een plus voor de woningmarkt, maar het verslechtert wel de concurrentiepositie van nieuwbouw, aldus vrijdag het Economisch Bureau van ING.
Op nieuwbouwwoningen wordt geen overdrachtsbelasting gerekend, maar wel omzetbelasting. Ook de verkopen van nieuwbouw zitten in het slop, aldus de denktank. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 6600 nieuwbouwwoningen verkocht, tegenover 8400 een jaar eerder.
De verlaging van de overdrachtsbelasting moet een carrousel op gang brengen van mensen die een woning verkopen en zelf weer een andere kopen. Volgens de ING stimuleert dit de potentiële kopers van nieuwbouw niet. De periode van verlaging van de overdrachtsbelasting is een jaar, terwijl er vaak anderhalf jaar zit tussen het kopen van een nieuwbouwwoning en de opleveringen daarvan. De potentiële kopers van nieuwbouw zullen hun bestaande woning dus pas over een jaar op de markt willen brengen en dan is de maatregel niet meer van kracht.
Volgens ING blijft nieuwbouw belangrijk voor ons land. De komende tien jaar stijgt het aantal huishoudens met 55.000 per jaar. Daarnaast worden jaarlijks zo'n 15.000 woningen gesloopt. Er zijn dus minstens 70.000 nieuwe woningen per jaar nodig. Vorig jaar werden er 56.000 gebouwd. Volgens ING zal het aantal dit jaar uitkomen op 60.000 en volgend jaar op 62.000.
Bron: ANP
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |