abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98217416
Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs.

Goede leraren
Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.

Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.

Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus!

bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven

• Ben jij een Pabo-student?

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?

• Wat zijn je ervaringen?

• Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?

• En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!

Onder het motto "TS begint" het volgende:

Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt?

Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben.

Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan!

Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons:

Tegemoetkoming Leraren.

Misschien kom je er wel voor in aanmerking!

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Linkjes:

http://pabo.startpagina.nl/
http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp
Spellingstoets en antwoorden
CAO Primair Onderwijs 2006-2008
Paboforum
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_98219737
Nog 3,5 week *O*
Liefde is niet te koop, maar toch het kostbaarste wat er is...
pi_98220024
Nee.. voor groep 8 loopt het allemaal lekker..

Het zijn vooral domme foutjes..
En het is 12 jaar geleden sinds ik voor het laatst rekenonderwijs heb gehad..

Ik moet er gewoon even wat harder aan trekken.
Be brave. Be kind.
pi_98220476
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:21 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

He wat? :o
Een overzicht van alle doelen die kleuters moeten behalen, verdeeld over zes periodes.
quote:
Oh, ik gaf laatst een muziekles over kaboutertjes. En nu geef ik vrijdag een techniekles met kabouters in de hoofdrol en maandag ga ik een rekenles geven, raad eens wie daar in voorkomen? _O-
Prima toch juist?
Willem-Jan van Puffelen
pi_98220725
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:50 schreef Esje-lief het volgende:

Ik had de eerste keer 5 punten te weinig en de tweede keer 4 punten. :') Ik hoop dat ik de volgende en tevens mijn laatste keer het wel gewoon haal...

quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:58 schreef Rauzer het volgende:

[..]

Een overzicht van alle doelen die kleuters moeten behalen, verdeeld over zes periodes.

[..]

Prima toch juist?
Oh nee, hebben wij niet :o Had wel handig geweest zijn denk ik. :')

En ja, allemaal per toeval gevonden. :D
LEAVE KB ALONE.
pi_98221622
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:50 schreef Esje-lief het volgende:

Gelukkig zijn er handleidingen en de antwoordenboeken ;)
pi_98222881
Oordeeltje klaar?
Be brave. Be kind.
pi_98223744
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:37 schreef Esje-lief het volgende:
Oordeeltje klaar?
Wat bedoel je ? :?
pi_98224618
Vond het een beetje judgemental overkomen.. Maar nu ik het teruglees is dat meer mijn verbeelding.. :{

:*
Be brave. Be kind.
pi_98224798
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:00 schreef Esje-lief het volgende:
Vond het een beetje judgemental overkomen.. Maar nu ik het teruglees is dat meer mijn verbeelding.. :{

:*
Was mijn bedoeling niet inderdaad :)
Ik sta nu zelf ook voor groep 8 (stage) en heb mezelf daar ook ontzettend druk om gemaakt, maar achteraf is het allemaal 100% meegevallen. In de handleidingen staan dingen uitgelegd en de antwoordenboeken helpen je als je er zelf ook niet helemaal uitkomt. Kun je toch terug kijken of je het zelf op de juiste manier uitrekent en tot het juiste antwoord komt :)
pi_98225971
Ik ga mijn groepje 8 wel missen.. Nog 1 dag stage/ afscheid.. en dan een hele musical dag..

Ik ga waarschijnlijk wel mee met mijn mentor.. Ze gaat namelijk naar een andere school. En daar ben ik erg blij mee..
Be brave. Be kind.
pi_98334368
Ik zou graag willen voorstellen om de volgende link voortaan toe te voegen aan de openingspost van de PABO-topics: http://rekenhulp-basisschool-pabo.nl/basisDoelen/basisDoelen.html
Deze website geeft veel zeer nuttige informatie voor veel (aankomende) leraren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98393728
Leuke site. Die ga ik eens verder bekijken :)

Morgen op kamp tot en met donderdag met mijn kinders van groep 8, ben érg benieuwd! :)
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:41:47 #14
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_98487268
Geen PABO, lerarenopleiding Engels volgend jaar. Toch wil ik dit niet jullie onthouden:

Vanochtend via mijn voetbalclub voetbalgymlessen gegeven op het veld aan een groep 5. Na afloop een promotiepraatje van iemand van de club (we doen het niet voor niets natuurlijk :+) die vertelde over het inschrijfformulier: "Er komt je adres op te staan, hoe je heet, welke kleur ogen, of je oren hebt, noem maar op".

Steekt 10 minuten later een meisje haar vinger op en zegt heel zacht: "Nou weet je, eigenlijk heeft iedereen wel oren..." :D

Die ochtend ook groep 3 gehad, vond ik minder leuk. Heel druk, slecht luisteren en weinig concentratie op die leeftijd...
pi_98543951
Zooo.. einde van het jaar is in zicht :)
P is bijna binnen, ik zit nu op 55 ECTS met nog 1 hertentamen en 1 vakdossier te gaan.
Gaat echt heel snel, dat eerste jaar :) Kan niet wachten op de volgende jaren!
pi_98559999
Assessment gehaald *O* nu het eindgesprek nog...
pi_98621043
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 23:27 schreef LieveJuf het volgende:
Leuke site. Die ga ik eens verder bekijken :)

Morgen op kamp tot en met donderdag met mijn kinders van groep 8, ben érg benieuwd! :)
Terug van een geslaagd maar vermoeiend kamp *O*
pi_99103800
Ik heb m'n P gehaald in één jaar! *O*
pi_99103846
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:17 schreef DenshiKerio het volgende:
Goedzo! :D *O*

Ik niet. :')
LEAVE KB ALONE.
pi_99103953
Gisteren eindgesprek gehad en gehaald. Nu nog wachten op 1 cijfer (krijg ik ws pas in augustus) en dan ben ik officieel afgestudeerd :)

En ik heb een baan gekregen, ik mag met mijn stagegroep mee naar groep 6 *O*
pi_99103999
Zal ik ook nog even goed nieuws geven..

Ik heb mijn P!! Ik heb mijn rekeneneigenvaardigheid gehaald met een 6!
Be brave. Be kind.
pi_99104235
Ik heb vrijdag mijn laatste kans voor de wiscat, omg ik ben bang. :')
LEAVE KB ALONE.
pi_99122382
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:22 schreef Rianne84 het volgende:
Gisteren eindgesprek gehad en gehaald. Nu nog wachten op 1 cijfer (krijg ik ws pas in augustus) en dan ben ik officieel afgestudeerd :)

Oh dat is een portie mazzel!

Hier zit de onderwijsbanenmarkt helemaal vast :{
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_99130123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:22 schreef Rianne84 het volgende:

Super!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd :D
Noot noot.
pi_99227311
quote:
9s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:30 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Ik heb vrijdag mijn laatste kans voor de wiscat, omg ik ben bang. :')
*O* Oh mijn god, ik heb hem gehaald, wat een opluchting!!!!!
LEAVE KB ALONE.
pi_99228589
quote:
17s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:47 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

*O* Oh mijn god, ik heb hem gehaald, wat een opluchting!!!!!
Goed bezig ^O^
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_99228603
Ik mocht vandaag m'n diploma ophalen. Nu is het echt :{
pi_99234272
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:15 schreef Bartjebart het volgende:
Wat gaaf! Gefeliciteerd!
LEAVE KB ALONE.
pi_99243194
quote:

Welke methode gebruiken jullie?
#NoDAPL
pi_99898600
Heerlijk, zomervakantie! Hoef ook pas in de derde week van september weer naar school, dus kan lekker lang genieten van m'n vakantie werken bij m'n bijbaan. ;)

58 EC's gehaald dit studiejaar. :) Hopelijk in augustus m'n laatste twee punten erbij halen...

Hebben jullie het studiejaar goed af kunnen ronden?
  maandag 25 juli 2011 @ 19:35:52 #31
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_99931705
Whoei! Zomervakantie!

Eerste studiejaar afgerond met 57 punten. Nog één verslag en één herkansing. Volgend jaar ook gelijk mijn laatste studiejaar (deeltijd 2 jaar) en een WPO-stage in groep 7. Ik heb afgelopen woensdag kennis gemaakt met de kids. Ik heb de helft van de klas al voor me gewonnen, ik was de grote held tijdens ringtrefhockey >:)

Ik heb er zo'n zin in!!! Is het al september? *O*
  maandag 25 juli 2011 @ 19:36:39 #32
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_99931741
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:15 schreef Bartjebart het volgende:
Gefeliciteerd! *O*

Heb je al een baan gevonden?
  maandag 25 juli 2011 @ 22:26:24 #33
108725 e-wok
niet mokken, lekker fokken
pi_99939472
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:35 schreef Peaceful het volgende:
Is het al september? *O*
Qua weer wel :(
pi_99940323
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:36 schreef Peaceful het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! *O*

Heb je al een baan gevonden?
Nee :(

Naja wel gevonden, maar zij vonden mij niet :P
pi_99956469
Ik krijg zo'n terrorgroep na de vakantie ;(
Noot noot.
pi_99962091
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 12:36 schreef Jojoortje het volgende:
Ik krijg zo'n terrorgroep na de vakantie ;(
Welke groep? En in welk opzicht een terrorgroep, heerst er een slechte sfeer of combinaties van kinderen die niet zo opperbest zijn? Sterkte alvast.. ;)
pi_99962653
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:05 schreef tennisster198 het volgende:

[..]

Welke groep? En in welk opzicht een terrorgroep, heerst er een slechte sfeer of combinaties van kinderen die niet zo opperbest zijn? Sterkte alvast.. ;)
Groep 5.

Sowieso een slechte sfeer en er zijn 6 kinderen die eigenlijk is het speciaal onderwijs horen.
Zo heb ik er één bij die zo agressief kan zijn, dat hij iedereen in elkaar kan meppen.
Eentje die gewoon weg gaat lopen van school als die het niet naar z'n zin heeft.
Één ADHD'er waarvan de ouders niet willen dat hij medicijnen krijgt.
En nog een paar kinderen wiens IQ zo laag is, dat ze nu al een eigen leerlijn hebben :{

:o
Noot noot.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:00:41 #38
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_99966299
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:20 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Groep 5.

Sowieso een slechte sfeer en er zijn 6 kinderen die eigenlijk is het speciaal onderwijs horen.
Zo heb ik er één bij die zo agressief kan zijn, dat hij iedereen in elkaar kan meppen.
Eentje die gewoon weg gaat lopen van school als die het niet naar z'n zin heeft.
Één ADHD'er waarvan de ouders niet willen dat hij medicijnen krijgt.
En nog een paar kinderen wiens IQ zo laag is, dat ze nu al een eigen leerlijn hebben :{

:o
Oef, succes :(
Groep 5 vind ik qua leeftijd wel heel erg leuk, maar als je zo'n groep treft kan ik me voorstellen dat je er tegenop ziet.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:01:12 #39
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_99966320
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:42 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Nee :(

Naja wel gevonden, maar zij vonden mij niet :P
Hmm de banen liggen niet voor het oprapen he? :( Geen fijn vooruitzicht
pi_99974375
Thanks!

Klopt, ik moet waarschijnlijk vanaf januari er 3 maand uit :') Om daarna weer weet ik veel waar te beginnen. :{
Noot noot.
pi_100948562
Deze week ben ik begonnen met mijn mentix om de klas in te richten en op te ruimen, ook hebben we voorbereidingen getroffen wat betreft naamkaartjes maken, plattegrond maken en het rooster.
Vandaag hebben we de opstartvergadering gehad en maandag gaat mijn afstuderen dan echt beginnen *O*
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:40:00 #42
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_101084529
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 19:18 schreef LieveJuf het volgende:
Deze week ben ik begonnen met mijn mentix om de klas in te richten en op te ruimen, ook hebben we voorbereidingen getroffen wat betreft naamkaartjes maken, plattegrond maken en het rooster.
Vandaag hebben we de opstartvergadering gehad en maandag gaat mijn afstuderen dan echt beginnen *O*
Whoe spannend!! Regio zuid zit je dan toch? Pfft ik moet me nog 2 weken vervelen voordat ik echt aan de slag mag..
Ik heb het vast ergens gemist maar welke groep heb je? En wat is de vorm van jouw stage? (regulier, WPO, LIO... en er zijn vast nog wel meer varianten en bijbehorende afkortingen :') )
pi_101229752
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 14:40 schreef Peaceful het volgende:

[..]

Whoe spannend!! Regio zuid zit je dan toch? Pfft ik moet me nog 2 weken vervelen voordat ik echt aan de slag mag..
Ik heb het vast ergens gemist maar welke groep heb je? En wat is de vorm van jouw stage? (regulier, WPO, LIO... en er zijn vast nog wel meer varianten en bijbehorende afkortingen :') )
Oh, sorry helemaal vergeten te reageren.. Ik zit inderdaad in regio zuid :)
Ik heb mijn eerste week erop zetten in groep 3, echt super leuk !
Ik ga mijn lio beginnen, maar ik merk dat daar toch nog wat verschillen inzitten qua betekenis en verantwoordelijkheden. Maar op maandag, dinsdag en woensdag loop ik stage, het is de bedoeling dat ik die dagen volledig over ga nemen en tijdens mijn blok stage de gehele week al blijft mijn mentrix nog wel eindverantwoordelijke. Ook bij leerlingbesprekingen, vergaderingen, etc is het de bedoeling dat ik aanwezig ben.
Op ten duur gaat de woensdag eraf omdat ik dan aan mijn scriptie ga werken, al is dat dan wel op stage.

Wat alleen erg balen is, is dat wij nog geen duidelijkheid van de Fontys gekregen hebben wat betreft de opdrachten en bedoelingen. Zo vraagt mijn mentrix wat de bedoeling is, alleen kan ik haar daar nog geen duidelijk antwoord opgeven, omdat ik dat ook niet snap. De Fontys begint ook pas op 7 september met een eerste bijeenkomst en dan heb ik er dus al 3 weken stage opzitten. Erg onpraktisch dus...
pi_101356739
Heeft iemand hier ervaring met het behalen van de gymbevoegdheid buiten de reguliere pabo om? Ik heb de verkorte opleiding gedaan, zonder mogelijkheid om deze bevoegdheid te halen. Nu moet ik die opleiding tzt alsnog gaan doen, wil ik een beetje kans maken op een vaste aanstelling.

Iemand informatie over:
- kosten
- tijdsinvestering
- duur van de opleiding

Heb al wat zitten googlen maar tips zijn welkom. Ik woon in de regio Eindhoven trouwens.
pi_101357804
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 23:58 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het behalen van de gymbevoegdheid buiten de reguliere pabo om? Ik heb de verkorte opleiding gedaan, zonder mogelijkheid om deze bevoegdheid te halen. Nu moet ik die opleiding tzt alsnog gaan doen, wil ik een beetje kans maken op een vaste aanstelling.

Iemand informatie over:
- kosten
- tijdsinvestering
- duur van de opleiding

Heb al wat zitten googlen maar tips zijn welkom. Ik woon in de regio Eindhoven trouwens.
Ben ik nu mee bezig :r

Kosten zijn per blok 900 euro. Er zijn in totaal drie blokken, maar bij ons zat blok 1 bij de PABO in, dus hoef alleen blok 2 en 3 te doen. In september start blok 3.

In totaal dus 1800 euro.

Tijdsinvestering is echt wel veel als je een fulltime baan hebt, maar het kan wel. Wij klasgenoten geven ook veel aan elkaar door :+

Blok 2 was van januari tm mei
Blok 3 is van september tm januari (met evt. uitloop)

Het is even doorbijten, maar je hebt het uiteindelijk wel nodig.

:)
Noot noot.
pi_101357830
Zie nu pas dat ik op Flappe reageer :') Hoi! Ik zag jou in VBL vandaag of gisteren O+
Noot noot.
pi_101357841
Thanks voor de info! Heb na twee jaar avondstudie écht geen zin meer in studeren...maar het zal inderdaad wel moeten :')
pi_101357876
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 00:26 schreef Jojoortje het volgende:
Zie nu pas dat ik op Flappe reageer :') Hoi! Ik zag jou in VBL vandaag of gisteren O+
Yup, that's me! :W :W

Vandaag gehoord dat ik ben aangenomen voor groep 6!!
pi_101357909
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 00:27 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Yup, that's me! :W :W

Vandaag gehoord dat ik ben aangenomen voor groep 6!!
Hey cool! Fulltime of..?
Noot noot.
pi_101357994
Nee, dat helaas nog niet. Twee dagen in de week. En dan ook nog een half schooljaar groep 8 op één dag in de week!

School met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)... ben benieuwd!
pi_101358069
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 00:30 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Nee, dat helaas nog niet. Twee dagen in de week. En dan ook nog een half schooljaar groep 8 op één dag in de week!

School met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)... ben benieuwd!
Mooi toch! In ieder geval iets vast.
Noot noot.
pi_101358078
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 00:32 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Mooi toch! In ieder geval iets vast.
Zeker! Ben er superblij mee! :)
pi_101582019
Vandaag eerste stagedag!!
Groep 8, 14 leerlingen..
Ik heb er zin in!
Be brave. Be kind.
pi_101637459
Wat voor dagen maken jullie?
Ik ben net begonnen met mijn eigen klas en was er vandaag iets voor 8 uur. Om 16:55 zei ik een collega gedag en die reageerde met: oh jij gaat ook al zo laat weg.
Ik dacht dat ik vroeg was :')
pi_101637650
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 17:26 schreef Rianne84 het volgende:
Wat voor dagen maken jullie?
Ik ben net begonnen met mijn eigen klas en was er vandaag iets voor 8 uur. Om 16:55 zei ik een collega gedag en die reageerde met: oh jij gaat ook al zo laat weg.
Ik dacht dat ik vroeg was :')
Volgens mij "hoor" je van +/- 8 tot +/- 17 aanwezig te zijn. Maar je kunt er volgens mij ook voor kiezen om thuis een deel van je werk te doen...
pi_101639248
Bij ons is er een continue rooster.. Half 3 gaan de leerlingen naar huis en ik ben dan nog meestal een uurtje/ anderhalf uurtje bezig met van alles
Be brave. Be kind.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 6 september 2011 @ 18:50:35 #57
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_101640513
Werk inmiddels op een school, groep 8. Elke maandag.

Nu nog afstuderen :')
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_101641537
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:50 schreef Dark_Angelus het volgende:
Werk inmiddels op een school, groep 8. Elke maandag.

Nu nog afstuderen :')
Ik blijf me er over verbazen dat zoiets bij bepaalde besturen wel kan :?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 6 september 2011 @ 19:15:03 #59
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_101641841
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:08 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Ik blijf me er over verbazen dat zoiets bij bepaalde besturen wel kan :?
Nah, functieomschrijving als OA, als afgestudeerd dan zetten we het om tot leerkracht.
Doen heel veel scholen.
pi_101642036
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:15 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Nah, functieomschrijving als OA, als afgestudeerd dan zetten we het om tot leerkracht.
Doen heel veel scholen.
Niet de openbare scholen waar ik voor werk... Ik mocht niet eens starten met invallen voordat ik m'n eindgesprek had gedaan. Om vervolgens in eerste instantie alleen telefonisch door te hoeven geven dat ik dat gesprek succesvol had afgerond :')
  vrijdag 9 september 2011 @ 19:24:26 #61
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_101759016
Whoei! De eerste twee dagen zitten er op. WPO-stage in groep 7. Het zijn er 28 in totaal. De meest sterke leerlingen (10 in totaal) zitten in de combinatiegroep, wij hebben 'de rest'. Maar het is ontzettend leuk en behalve een beetje uitproberen en geintjes uithalen zijn ze heel lief en willen ze graag werken. Ze zijn echt nog kind, maar ik kwam vandaag een schriftje tegen waarbij een zin was afgemaakt met: terwijl hij met haar stond te tongen. Dus... de hormonen beginnen zo hier en daar op te spelen. Ze zijn ook dol op muziek, dus op de vrije momenten staat youtube hier ook veel aan. :Y
Nu nog even instrueren hoe ze thee voor mij moeten halen c_/

Dus, hopelijk kan ik tegen kerst nog zo'n positief en enthousiast verhaal schrijven.. :{
pi_101849358
Leuk om hier te lezen hoe bij iedereen de eerste we(e)k(en) zijn bevallen! *O*
Afstudeerders, heel veel succes! ^O^ Ik wil óók afstuderen, eerst het derde jaar maar doen...

Morgen mijn eerste stagedag weer in groep 5. Ben erg benieuwd. :)
Heb volgende week pas weer les op de Pabo, hoewel ik nog steeds geen rooster ontvangen heb. :')
pi_101985936
Zo! Ik heb vandaag mijn eerste dag erop zitten op stage.
Kleuters, echt heel leuk :D

Klein schooltje, 60 leerlingen in totaal, helemaal nieuw dat er een meester is, en dan ook nog eens bij de kleuters :')

We zullen zien hoe de rest van de stage eruit gaat zien, maar ik heb er echt veel zin in, kleuters leek me helemaal niets, maar ik vond het vandaag toch wel erg leuk! :)
pi_102923887
Ik ben waarschijnlijk spuit 11, maar kennen jullie deze al?

http://www.gynzy.com/nl/#!/welcome

Geweldig!
pi_102924469
Voor mij is het nieuw.. ;)
Be brave. Be kind.
pi_102924507
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:00 schreef Esje-lief het volgende:
Voor mij is het nieuw.. ;)
Jeej, dan heb ik er (hoop ik) in elk geval één persoon blij mee gemaakt :D

Ik heb het dus ook net ontdekt en je kunt het echt voor superveel dingen gebruiken!
pi_102924612
Zal er eens even naar kijken :P
Be brave. Be kind.
pi_102924684
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:43 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ik ben waarschijnlijk spuit 11, maar kennen jullie deze al?

http://www.gynzy.com/nl/#!/welcome

Geweldig!
Cool :o
Noot noot.
pi_102924699
quote:
19s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:05 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Cool :o
Joehoeeee, dat is twee :D

Edit: ik zou even op je school vragen of ze een account van Gynzy hebben. Dan kun je het namelijk ook daadwerkelijk gebruiken :)
pi_102925096
Jojoortje, verander de TT in Bijna herfstvakantie! :')
LEAVE KB ALONE.
pi_102925193
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:06 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Joehoeeee, dat is twee :D

Edit: ik zou even op je school vragen of ze een account van Gynzy hebben. Dan kun je het namelijk ook daadwerkelijk gebruiken :)

Maar dat kost toch geld of niet? :@
Noot noot.
pi_102925203
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:14 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Jojoortje, verander de TT in Bijna herfstvakantie! :')
Oh ja :')
Noot noot.
pi_102925228
quote:
19s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Oh ja :')
Hihi.
LEAVE KB ALONE.
pi_102925238
quote:
19s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Maar dat kost toch geld of niet? :@
Hmmz, ja inderdaad. Mijn school heeft een account, kwam ik achter.

Maar je kunt het in elk geval 30 dagen gratis proberen. Ik weet niet hoe duur het is, ik zal eens kijken.

Edit: 77 euro per jaar voor één digibord.
pi_102964630
Ik ga me daarna gewoon opnieuw registreren onder een andere inlognaam :6

O+
Noot noot.
pi_102969377
quote:
19s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 18:53 schreef Jojoortje het volgende:
Ik ga me daarna gewoon opnieuw registreren onder een andere inlognaam :6

O+
:D

Mij hield het nog tegen dat ik mijn naam i.c.m. een school moest invoeren. Dan ben ik weer te braaf ;( en bang dat de school die ik selecteer dan spam gaat ontvangen.
pi_102971216
Mietje.
Noot noot.
pi_102971342
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 20:48 schreef Jojoortje het volgende:
Mietje.
Je hebt gelijk, ik ga het gewoon doen >:O
pi_102972346
*O*
Noot noot.
pi_102972620
Ik heb nog iets gevonden, handig als je (op papier of op het digibord, bijvoorbeeld als je aan de klas een spel wil uitleggen) je gymles voorbereidt.

Klikkerdeklik, om een plattegrond te maken van al je materialen
pi_102972879
Omg I fucking love you!

Ben bezig met de gymcursus! ( :r ) Dit komt heel goed uit O+
Noot noot.
pi_102973028
quote:
19s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 21:12 schreef Jojoortje het volgende:
Omg I fucking love you!

Ben bezig met de gymcursus! ( :r ) Dit komt heel goed uit O+

Ach, ben slechts doorgeefluik... ik kom het zomaar tegen op the interwebz :)

Succes met de gymcursus! Dat wordt pimpen geblazen, met deze mooie plaatjes :Y)
pi_102973134
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 21:15 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Ach, ben slechts doorgeefluik... ik kom het zomaar tegen op the interwebz :)

Succes met de gymcursus! Dat wordt pimpen geblazen, met deze mooie plaatjes :Y)
Ja nice nice! Ik tekende die dingen altijd. Doe ik vanaf nu heus niet meer :{
Noot noot.
pi_103422763
Aankomende week stageweek, heb er zin in! :)
LEAVE KB ALONE.
pi_103454862
Aankomende week tentamens.. En daar heb ik niet zoveel zin in ;)
pi_103501739
In voorbereiding tot sinterklaas ( en alvast voor kerst ) iemand kant en klare werkboekjes liggen?
  woensdag 2 november 2011 @ 19:26:45 #87
192966 Peaceful
Altijd Lief !!!
pi_103886917
Die site is echt geweldig, maar jammer dat het een betaalde site is.. :( Ik zal eens een balletje opgooien op school :)

Nou de eerste 7 weken zitten er op, hoe is het bij jullie allemaal gegaan?
Het valt mij 100% mee, het zijn absoluut geen monsters (zoals ze soms in mijn dromen voorkomen), maar wat een (papier)werk brengt het met zich mee zeg! Ik ben eigenlijk een bewegingsonderwijzer en behalve de lessen voorbereiden en de verschillende klassen een cijfer geven hoefde ik niets te doen. Wat een papierhandel! Ik vind het soms echt zonde als ik zie hoeveel papier er bij ons op school door heen gaat.. :@ :N Voor de rest heb ik nog niets te klagen, jullie? *) 8-)

Oh en tentamens? Laat ik daar nou eens geen last van hebben als WPO'er ^O^
pi_105197911
Vandaag sinterklaasfeest op stage.. We hebben er zin in!
Be brave. Be kind.
pi_109583620
Grote schop! *O*

Hoe gaat het met iedereen? Op stage en op de pabo?

Hier gaat alles eigenlijk heel voorspoedig, een hoop studiepunten behaald, heb het erg naar m'n zin op stage!
Momenteel bezig met het schrijven van een groepsplan.. en heb geen zin meer. :P
pi_109583792
Oh. :')

Ik ben gestopt met de pabo na anderhalf jaar. :{ ;(
LEAVE KB ALONE.
pi_109583853
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:17 schreef Klinkerbotsing het volgende:

Wat jammer! Wat is de reden voor deze keuze? Of was het geen keuze? ;(
pi_109583978
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:18 schreef tennisster198 het volgende:

[..]

Wat jammer! Wat is de reden voor deze keuze? Of was het geen keuze? ;(
Ze zagen het gewoonweg niet in me, stage begon goed, beter dan dat jaar ervoor. En toen opeens sloeg mn mentrix om. Kon niks positiefs benoemen, ja dan wordt het er niet beter op... Stagebeoordeling/WPA niet gehaald en dus moest ik stoppen. ;(
Alle stress en shit voor niks. :r

Mooi dat het bij jou wel allemaal goed gaat! ^O^
LEAVE KB ALONE.
pi_109584056
quote:

:o !
Noot noot.
pi_109584492
Jojoor anders verander je de TT naar bijna meivakantie. _O-
LEAVE KB ALONE.
pi_109588387
Ik ben ook nog steeds bezig! Nu tweede gedeelte derde jaar.. Leeftijdsprofilering oudere kind.
Deeltijd tegenwoordig. De laatste loodjes!
Be brave. Be kind.
pi_109589127
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:29 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Jojoor anders verander je de TT naar bijna meivakantie. _O-
Of we wachten nog even en dan is het alweer herfst :'(
Noot noot.
pi_109589156
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 22:31 schreef Esje-lief het volgende:
Ik ben ook nog steeds bezig! Nu tweede gedeelte derde jaar.. Leeftijdsprofilering oudere kind.
Deeltijd tegenwoordig. De laatste loodjes!
Succes!

Jammer dat de banen niet voor het oprapen liggen.
Noot noot.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 27 maart 2012 @ 22:50:04 #98
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_109589753
quote:

Ik ben nu 5 jaar bezig en twijfel ook nog aan het afmaken :')
pi_109590314
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 22:50 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Het zou wel zonde zijn als je het nu niet afmaakt, vooral na vijf jaar. :') Maak het af en ga hierna iets anders doen, er is toch amper werk te vinden. :')

Hoezo doe je er nu al vijf jaar over? :@
LEAVE KB ALONE.
pi_109590355
quote:

[..]

DA :D

Dacht dat je allang klaar was joh. Je was bezig met afstuderen man. :{w :{w :{w
Noot noot.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 27 maart 2012 @ 23:09:20 #101
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_109590898
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 22:58 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Het zou wel zonde zijn als je het nu niet afmaakt, vooral na vijf jaar. :') Maak het af en ga hierna iets anders doen, er is toch amper werk te vinden. :')

Hoezo doe je er nu al vijf jaar over? :@
3 jaar topsport dus daardoor wat vertragingen opgelopen.

Ik heb al een baan, ben zelfs al aan het overleggen voor volgend jaar. Dit jaar groep 8, volgend jaar 7/8. Maar eerst maar eens kijken of ik de.energie kan vinden mezelf weer naar die ellende de sleuren.
pi_109591099
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 23:09 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

3 jaar topsport dus daardoor wat vertragingen opgelopen.

Ik heb al een baan, ben zelfs al aan het overleggen voor volgend jaar. Dit jaar groep 8, volgend jaar 7/8. Maar eerst maar eens kijken of ik de.energie kan vinden mezelf weer naar die ellende de sleuren.
Ik blijf het 'vreemd' vinden dat jij dus gewoon al vast voor de klas staat en dus ook al plannen aan het maken bent voor het nieuwe schooljaar terwijl je je papiertje nog niet hebt :?

Wat is je plan dan eigenlijk als je je diploma niet gaat halen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bartjebart op 27-03-2012 23:28:33 ]
pi_110057344
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 23:13 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Ik blijf het 'vreemd' vinden dat jij dus gewoon al vast voor de klas staat en dus ook al plannen aan het maken bent voor het nieuwe schooljaar terwijl je je papiertje nog niet hebt :?

Wat is je plan dan eigenlijk als je je diploma niet gaat halen?
Ik hoor dat steeds vaker, dat ze mensen steeds vaker voor de klas zetten ook al hebben ze het diploma nog niet. :o
LEAVE KB ALONE.
pi_111523835
quote:

[..]

Ik denk dat je jezelf een groot plezier zou doen door het gewoon af te maken. Al is het alleen maar omdat het goed voelt iets af te ronden waaraan je begonnen bent.

Ben nu bezig met een sollicitatiebrief voor m'n LIO-stage... Nog best lastig.
pi_111532422
Ik heb helaas al 1 afwijzing voor mijn Lio erop zitten.. Maar morgen weer een sollicitatiegesprek. We shall see!
Be brave. Be kind.
pi_111542513
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 14:49 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Ik hoor dat steeds vaker, dat ze mensen steeds vaker voor de klas zetten ook al hebben ze het diploma nog niet. :o
Maar die liggen er bij reorganisaties/bezuinigingen etc dan juist toch weer heel snel uit?
pi_111548892
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:21 schreef Esje-lief het volgende:
Ik heb helaas al 1 afwijzing voor mijn Lio erop zitten.. Maar morgen weer een sollicitatiegesprek. We shall see!
In welke groep of bouw zoek je een LIO-plekje? En wat was de reden van de afwijzing?

quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:37 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Maar die liggen er bij reorganisaties/bezuinigingen etc dan juist toch weer heel snel uit?
Volgens mij gebeurt het in de randstad het meest dat onbevoegde mensen of mensen die nog in opleiding zijn voor de klas staan. Daar is dan ook een tekort aan leerkrachten... Zie het ook bij mijn klasgenoten op de PABO.
  maandag 14 mei 2012 @ 22:02:23 #108
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_111555018
Dat is inderdaad alleen in de randstad. De werkgelegenheid daarbuiten sucks ass. Ik ben blij dat ik een ander HBO-diploma heb :X

Als afgestudeerde bieden de meeste stichtingen je gewoon 3 contracten lang een nulurencontract aan. Ja doei, daar gaat alle zekerheid.
pi_111555394
Dan hoort Haarlem even niet bij de Randstad, want er is hier nauwelijks werk :( Ik moet nog 3 weken LIO stage, dus moet ondertussen maar is gaan kijken of ik volgend jaar ergens werk heb.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_111558710
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:06 schreef Nitzer het volgende:
Dan hoort Haarlem even niet bij de Randstad, want er is hier nauwelijks werk :( Ik moet nog 3 weken LIO stage, dus moet ondertussen maar is gaan kijken of ik volgend jaar ergens werk heb.
Je kunt dan natuurlijk ook buiten Haarlem kijken :?
pi_111584245
Nitzer, ik zou in Amsterdam gaan zoeken. :Y
pi_111966886
Lees hier ook even mee :P. Twijfel er nog enorm aan of ik geschikt ben maar voor mijn vorige functie was ik vaker in een klas en kon dan echt genieten van de sfeer en hoe de leerkracht het aanpakte ^O^. Het spreekt mij ook enorm aan dat je creatief bezig kunt zijn i.p.v. te werken met protocollen, of zie ik dat verkeerd?

Als ik wist dat ik het kon zou ik er zeker aan beginnen maar ik heb nu ook soms flashbacks van de tijd dat ik en mijn vrienden de leerkrachten tot het huilen brachten op de basisschool al :@
pi_111970010
I[quote]0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:27 schreef tennisster198 het volgende:

[..]

In welke groep of bouw zoek je een LIO-plekje? En wat was de reden van de afwijzing?

Ik zocht een Lio-plek in de bovenbouw. De plek waarop ik had gesolliciteerd was onderbouw. Ik wilde heel graag op die specifieke school stage lopen. Ze hebben gekozen voor iemand met onderbouwspecialisatie en ervaring met 3/4 combinatieklas. Dus niet geheel verwonderlijk.
Be brave. Be kind.
pi_112096610
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 14:18 schreef Esje-lief het volgende:

[..]

Ik zocht een Lio-plek in de bovenbouw. De plek waarop ik had gesolliciteerd was onderbouw. Ik wilde heel graag op die specifieke school stage lopen. Ze hebben gekozen voor iemand met onderbouwspecialisatie en ervaring met 3/4 combinatieklas. Dus niet geheel verwonderlijk.
Ah vandaar! Wel jammer dat je nu niet op die school terecht kunt. Heb je alweer een nieuwe sollicitatie lopen? Ik mag deze week op gesprek komen! *O*
pi_112113823
Ik ben al aangenomen op een andere plek.. 2 dagen een groep 7 van een 7/8 combinatie.. erg leuk..
Be brave. Be kind.
pi_112144486
Wat fijn! *O* Heb jij dan een eigen lokaal voor je groep 7?

Hoeveel sollicitaties had je lopen om tot deze LIO-plaats te komen?
pi_112231527
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 12:58 schreef das_phantom het volgende:
Lees hier ook even mee :P. Twijfel er nog enorm aan of ik geschikt ben maar voor mijn vorige functie was ik vaker in een klas en kon dan echt genieten van de sfeer en hoe de leerkracht het aanpakte ^O^. Het spreekt mij ook enorm aan dat je creatief bezig kunt zijn i.p.v. te werken met protocollen, of zie ik dat verkeerd?

Als ik wist dat ik het kon zou ik er zeker aan beginnen maar ik heb nu ook soms flashbacks van de tijd dat ik en mijn vrienden de leerkrachten tot het huilen brachten op de basisschool al :@
Gewoon proberen! Ik weet niet wat je gewend bent met protocollen maar volgens mij valt het in het onderwijs wel mee. En momenten waarbij de kinderen jou aan het huilen brengen zal toch afhangen van hoe sterk jij in je schoenen staat. Het is ze bij mij nooit gelukt 8-)
  woensdag 30 mei 2012 @ 21:42:14 #118
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_112238285
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:56 schreef bakayarou het volgende:

[..]

Gewoon proberen! Ik weet niet wat je gewend bent met protocollen maar volgens mij valt het in het onderwijs wel mee. En momenten waarbij de kinderen jou aan het huilen brengen zal toch afhangen van hoe sterk jij in je schoenen staat. Het is ze bij mij nooit gelukt 8-)
Nou... ik weet niet precies wat jullie met protocollen bedoelen maar ik zou toch zeker niet onderschatten wat er naast het reguliere lesgeven aan procedures bij komt kijken. Groepsplannen, individuele plannen, allemaal wel volgens protocollen hoor.
pi_112240196
Een kleine aanvulling hierop: internetprotocol, pestprotocol, ...
pi_112241425
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 22:03 schreef tennisster198 het volgende:
Wat fijn! *O* Heb jij dan een eigen lokaal voor je groep 7?

Hoeveel sollicitaties had je lopen om tot deze LIO-plaats te komen?
Ja, ik krijg een eigen lokaal voor de twee dagen. Erg fijn! Ik heb eigenlijk maar 1 sollicitatiegesprek gehad. En deze LIO heb ik niet voor hoeven solliciteren, omdat ik hier nu al stage loop. Moest alleen nog een brief ter insturen omdat het "hoort"
Be brave. Be kind.
pi_112279230
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:11 schreef tennisster198 het volgende:

[..]

Ah vandaar! Wel jammer dat je nu niet op die school terecht kunt. Heb je alweer een nieuwe sollicitatie lopen? Ik mag deze week op gesprek komen! *O*
Gesprek ging goed, ik ben aangenomen! *)
pi_112287296
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:15 schreef tennisster198 het volgende:

[..]

Gesprek ging goed, ik ben aangenomen! *)
Jeeeh! Gefeliciteerd.. Wat voor LIO is het?
Be brave. Be kind.
pi_112288926
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 22:31 schreef Esje-lief het volgende:

[..]

Jeeeh! Gefeliciteerd.. Wat voor LIO is het?
Dankjewel, ik ben er erg blij mee. Het is een LIO in groep 1-2.
pi_112621763
Ik heb zojuist besloten niets meer aan mijn portfolio te doen. 22 juni hoop ik te horen dat ik afgestudeerd ben. Op hoop van zegen.
pi_113249295
En, ben je afgestudeerd Bakayarou??
  zaterdag 23 juni 2012 @ 11:48:40 #126
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_113269985
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:17 schreef DenshiKerio het volgende:
pabo is geen p. Op pabo studeer je niet maar leer je.. Het is niet meer dan een cursus
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_113270515
:') Wat een zure reactie. En hoe kom je zo tot die mening?
pi_113271197
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 12:08 schreef Bartjebart het volgende:
Niet op in gaan joh.
Noot noot.
pi_113273533
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:42 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Nou... ik weet niet precies wat jullie met protocollen bedoelen maar ik zou toch zeker niet onderschatten wat er naast het reguliere lesgeven aan procedures bij komt kijken. Groepsplannen, individuele plannen, allemaal wel volgens protocollen hoor.
Wat ik bedoel is in welke mate je vrijheid heb als leerkracht. Ik heb nu namelijk geen idee hoe dat gaat, maar neem het vak rekenen. Er is vastgestelde stof maar ben je dan vrij in je methode van lesgeven en op welke dag en op welk tijdstip je de lessen geeft mag je zelf invullen? Is het aan de leerkracht om de dagen en weken in te delen?
  zaterdag 23 juni 2012 @ 13:56:53 #130
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113273680
Interessante open brief voor jullie: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_ook_niet.html#more
#NoDAPL
pi_113273985
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 13:52 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is in welke mate je vrijheid heb als leerkracht. Ik heb nu namelijk geen idee hoe dat gaat, maar neem het vak rekenen. Er is vastgestelde stof maar ben je dan vrij in je methode van lesgeven en op welke dag en op welk tijdstip je de lessen geeft mag je zelf invullen? Is het aan de leerkracht om de dagen en weken in te delen?
Wij krijgen voor het schooljaar een rooster waarin staat hoeveel uur voor ieder vak staat.
Het is dan wel aan ons om het in te vullen.

Hoe je bv. rekenen geeft is natuurlijk niet alleen aan jou, maar vooral aan welke lijn de school hanteert.
Noot noot.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 14:35:12 #132
376238 jantjevertonghen
pi_113274779
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 12:08 schreef Bartjebart het volgende:
Ze kunnen niet eens rekenen dude
pi_113274937
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 14:35 schreef jantjevertonghen het volgende:

[..]

Ze kunnen niet eens rekenen dude
Oh ja en op basis daarvan is die mening gevormd?
  zaterdag 23 juni 2012 @ 15:27:25 #134
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113276204
Dat veel PABO-leerlingen, in ieder geval in het eerste jaar of de eerste twee jaar slecht zijn in rekenen is gedocumenteerd. Denk hierbij aan de vele nieuwsberichten waarin melding werd gemaakt van de percentages leerlingen die slaagden/zakten voor een rekentoetsje en waarbij ook de rekentoets of een sample van die rekentoets openbaar werd gemaakt. Dat zoveel PABO-leerlingen, die hoofdzakelijk van de havo (vaak het zwakkere CM-profiel) en het MBO afkomen, vind ik op zich al verontrustwekkend maar belangrijker is of dat ze in het derde en het vierde jaar wel goed kunnen rekenen en of dat ze daar überhaupt wel leren hoe je leerlingen goed leert rekenen, dus of dat de PABO-scholen niet al teveel aan realistisch rekenen doen. Daar heb ik nog geen nieuws over gevonden.
Ik weet niet of dat dit het juiste topic is om hierover te discussiëren maar aangezien Jantje zijn opmerking onterecht als ongefundeerd wordt bestempeld reageer ik er wel eventjes op.
Een hetze heeft weinig zin maar er moet m.i. wel eens aandachtig naar gekeken worden of dat de huidige instromende leerlingen over voldoende talent beschikken om een goede leraar te worden en of dat de onderwijsprogramma's voldoende adequaat deze leerlingen vormen tot een leraar.
#NoDAPL
pi_113276539
quote:
19s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 14:05 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wij krijgen voor het schooljaar een rooster waarin staat hoeveel uur voor ieder vak staat.
Het is dan wel aan ons om het in te vullen.

Hoe je bv. rekenen geeft is natuurlijk niet alleen aan jou, maar vooral aan welke lijn de school hanteert.
Bedankt, naar dat soort informatie ben ik op zoek!
pi_113276750
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat veel PABO-leerlingen, in ieder geval in het eerste jaar of de eerste twee jaar slecht zijn in rekenen is gedocumenteerd. Denk hierbij aan de vele nieuwsberichten waarin melding werd gemaakt van de percentages leerlingen die slaagden/zakten voor een rekentoetsje en waarbij ook de rekentoets of een sample van die rekentoets openbaar werd gemaakt. Dat zoveel PABO-leerlingen, die hoofdzakelijk van de havo (vaak het zwakkere CM-profiel) en het MBO afkomen, vind ik op zich al verontrustwekkend maar belangrijker is of dat ze in het derde en het vierde jaar wel goed kunnen rekenen en of dat ze daar überhaupt wel leren hoe je leerlingen goed leert rekenen, dus of dat de PABO-scholen niet al teveel aan realistisch rekenen doen. Daar heb ik nog geen nieuws over gevonden.
Ik weet niet of dat dit het juiste topic is om hierover te discussiëren maar aangezien Jantje zijn opmerking onterecht als ongefundeerd wordt bestempeld reageer ik er wel eventjes op.
Een hetze heeft weinig zin maar er moet m.i. wel eens aandachtig naar gekeken worden of dat de huidige instromende leerlingen over voldoende talent beschikken om een goede leraar te worden en of dat de onderwijsprogramma's voldoende adequaat deze leerlingen vormen tot een leraar.
Wacht even hoor, want dit gaat wel erg ver. Waar het om gaat is dat Jantjenogiets de pabo een cursus vind in plaats van een opleiding omdat pabo studenten niet kunnen rekenen. Tenminste dat is zijn argument voor een eerder geplaatste bewering over de opleiding. Ik vind het erg typisch dat je met die argumentatie zo'n mening vormt. Daarnaast wordt er nu wel ontzettend gegeneraliseerd.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 17:51:21 #137
376238 jantjevertonghen
pi_113280150
Was wat overdreven.. Maar ik zie echt in mn omgeving mensen naar de pabo gaan.....
  zaterdag 23 juni 2012 @ 17:52:39 #138
376238 jantjevertonghen
pi_113280180
Ik moet idd iet generaliseren, maar er lopen er paar bij.. Ook op dit forum.. Alleen al die titel, bijna herfstvakantie.. Kom op he, ff wat ambitie
  zaterdag 23 juni 2012 @ 18:19:43 #139
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113280926
Jan heeft een wat sarcastische manier om uit te leggen dat hij niet onder de indruk is van het niveau van de PABO. Die mening is wellicht mede gebaseerd op de vele nieuwsberichten waaruit blijkt dat veel startende leerlingen van de PABO erg slecht zijn in rekenen en taal? Ik heb zelf uit nieuwsgierigheid beide toetsjes gemaakt voor zo ver dat materiaal openbaar werd gemaakt, ik moet zeggen dat ik het zorgwekkend vind als toekomstige leraren hier moeite mee hebben.
De manier waarop Jan die mening verkondigt vond ik niet zo fraai maar ik begrijp wel het sentiment.
Die generalisatie valt volgens mij wel mee. Weliswaar waren er grote verschillen tussen de diverse scholen naargelang de leerlingenpopulatie maar in de breedte bleek een erg groot deel van de PABO-leerlingen (een percentage van lager dan rond de 40 ben ik in ieder geval niet tegengekomen in de nieuwsberichten) te zakken voor een toets waarvoor eigenlijk 100% van de HAVO- en MBO-gediplomeerden hoort te slagen. De VWO-gediplomeerden laat ik even buiten beschouwing omdat het een hele kleine groep is en omdat van deze groep de meesten hier geen probleem mee hebben.
#NoDAPL
pi_113281491
Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid. Studenten uit de hogere jaren kunnen gewoon rekenen zoals dat verwacht wordt van een leerkracht.
Willem-Jan van Puffelen
  zaterdag 23 juni 2012 @ 18:48:34 #141
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113281781
quote:
Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid.
Na hoeveel herkansingen? Verder waren er ook nog scholen die leerlingen toch nog naar het tweede jaar lieten gaan, ik weet niet of dat dat nu nog voorkomt. Sowieso zijn er natuurlijk verschillen tussen de scholen.
Waar ik me eerlijk gezegd vooral zorgen over maak is het volgende. Zijn leerlingen die op die leeftijd na zoveel jaren onderwijs nog zo slecht zijn in taal en rekenen wel geschikt om leraar te worden, ongeacht welke scholing ze krijgen? Zijn ze slim genoeg voor dit vak?
Sorry, maar ik voel meer voor het Finse systeem waarin het slimste derde deel van de universitaire studenten leraar mag worden.
#NoDAPL
  zaterdag 23 juni 2012 @ 19:21:19 #142
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_113282866
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sorry, maar ik voel meer voor het Finse systeem waarin het slimste derde deel van de universitaire studenten leraar mag worden.
Ik ben bang dat je daar het lerarentekort niet mee gaat oplossen :P
pi_113289932
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 18:39 schreef Rauzer het volgende:
Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid. Studenten uit de hogere jaren kunnen gewoon rekenen zoals dat verwacht wordt van een leerkracht.
Op mijn hogeschool na drie kansen. Maar ik heb hem zelf in één keer gehaald (evenals alle andere toetsen en tentamens) met een heel hoge score, dus voel me écht niet aangesproken door Jantjenogwat...
pi_113296148
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 19:21 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je daar het lerarentekort niet mee gaat oplossen :P
Welk tekort?
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 01:55:23 #145
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113299972
Er is in ieder geval een tekort aan goede leraren.
Als te weinig voldoende talentvolle mensen erin geïnteresseerd zijn om leraar te worden dan is het vak simpelweg te weinig aantrekkelijk. Het salaris kan hierbij een rol spelen maar ook andere factoren zoals autonomie kunnen hiervoor zorgen. Zo zal het bijvoorbeeld voor een wat slimmer en beter geschoold iemand een gruwel zijn dat hij niet zelf mag bepalen welke methode hij gebruikt om zijn leerlingen te leren rekenen. Wat je bij een tekort aan goede leraren in ieder geval nooit moet doen is het lager leggen van de lat. Je moet juist de arbeidsvoorwaarden verbeteren, talentvolle mensen selecteren en deze talentvolle mensen veel autonomie geven.
Je zou denken dat een strenge selectie ervoor zorgt dat minder mensen beginnen aan een opleiding, ik denk dat juist het tegenovergestelde het geval is. Kijk naar het enorme aantal aanmeldingen bij selectieve opleidingen, kijk bijv. ook hoet sterk het aantal studenten geneeskunde aan de Vlaamse universiteiten groeide nadat er zo'n 6 jaar lang een toelatingsexamen werd gehouden. Iemand zou eens onderzoek naar dit fenomeen moeten doen. Natuurlijk moeten de arbeidsvoorwaarden dan ook een beetje competitief zijn.
Hoe dan ook, ik ben er vrij zeker van dat nu veel zeer geschikte mensen die best leraar zouden willen worden hiervoor bewust niet kiezen omdat ze het niveau van de opleiding te laag vinden. Voor veel van de (ietwat) betere VWO-leerlingen is het niet zo'n aantrekkelijke opleiding en niet zo'n aantrekkelijk vak. Anders zouden de PABO-scholen wel meer VWO-gediplomeerden aantrekken.
Just my two cents.
#NoDAPL
pi_113303560
Hoi Bram, je zegt toch een paar bijzondere dingen, vind ik. 8)7 Werk je zelf soms in het onderwijs? Of iemand die je kent?

De dingen die je zegt raken kant noch wal. Een leerkracht dat z'n beroep kiest vanwege het salaris? Dat is geen argument om dit beroep te kiezen. Dat doe je omdat je graag met kinderen wilt werken, met en van ze wilt leren en je een voorbeeldrol voor ze wilt vervullen.

Autonomie voor de leerkracht, omdat ie zo talentvol is? Sinds wanneer gaat het in het onderwijs om de leerkracht? Het gaat om de leerlingen. O+ Die zijn er mee gebaat om het liefst van groep 3 tot en met groep 8 dezelfde methode door te werken voor het vak rekenen, zodat ze de structuur ervan herkennen en dit continu is. Een goede leerkracht daarentegen weet flexibel en goed met een methode om te gaan. Weet welke dingen uit de methode zo belangrijk zijn dat er wat extra aandacht aan besteed kan worden (ook in spelletjesvorm, om nog even extra te oefenen). Een goede leerkracht weet ook welke dingen minder belangrijk zijn. Welke dingen extra geoefend kunnen worden als goede voorbereiding op de toetsen...

En ja, er gaan heel veel mensen naar de PABO. Het lijkt mensen leuk: 'oh kinderen zijn lief/ leuk/ schattig om mee te spelen en om op te passen'. Tijdens de eerste stage zijn de kinderen minder lief en moet de student de kinderen aanspreken op hun gedrag. Dat is minder leuk dan verwacht Het kaf wordt van het koren gescheiden en de eerste studenten vallen af (met bosjes :W ). Daarna zijn er ook nog studenten die binnen de drie kansen hun taal- en/of rekentoets nog steeds niet gehaald hebben en mogen die de opleiding ook verlaten.

Dus de selectie is evengoed wel streng en verloopt door de propedeusefase wel 'natuurlijk'. Ik ben het met je eens dat het nog strenger zou kunnen door middel van een 'selectie aan de poort': intake- en motivatiegesprek, maar er is momenteel zeker sprake van een strenge selectie. Ter illustratie: mijn klas op de Pabo startte met 26 studenten. Er gingen 7 of 8 door naar het tweede jaar en in dit tweede jaar is er nog iemand gestopt.
pi_113308153
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 01:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor veel van de (ietwat) betere VWO-leerlingen is het niet zo'n aantrekkelijke opleiding en niet zo'n aantrekkelijk vak. Anders zouden de PABO-scholen wel meer VWO-gediplomeerden aantrekken.
Just my two cents.
Er is sinds een aantal jaar een Academische Pabo voor de VWO-leerlingen.
Willem-Jan van Puffelen
  zondag 24 juni 2012 @ 19:22:06 #148
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113325454
Je mag het niet met mij eens zijn maar stel niet dat mijn meningen kant noch wal raken wanneer jij daar enkel jouw meningen tegenover zet buiten natuurlijk de genoemde cijfers (waarvoor dank).
quote:
Dat is geen argument om dit beroep te kiezen. Dat doe je omdat je graag met kinderen wilt werken, met en van ze wilt leren en je een voorbeeldrol voor ze wilt vervullen.
Allicht dat dat momenteel in Nederland zo is, dat maakt het nog niet wenselijk! De belangrijke vraag: hoeveel talenten missen wij in het onderwijs doordat in Nederland bij wijze van spreken enkel idealisten en tweeverdieners voor het onderwijs kiezen?
Het gaat natuurlijk niet alleen om het salaris. De finse leraren krijgen niet veel meer betaald dan hier maar het vak heeft daar dankzij de strenge selectie en de grote autonomie wel een hoge status, dankzij diezelfde strenge selectie kan je na X jaar in het onderwijs te hebben gewerkt leuke en goed betaalde banen in het bedrijfsleven krijgen.

quote:
Autonomie voor de leerkracht, omdat ie zo talentvol is? Sinds wanneer gaat het in het onderwijs om de leerkracht? Het gaat om de leerlingen. O+ Die zijn er mee gebaat om het liefst van groep 3 tot en met groep 8 dezelfde methode door te werken voor het vak rekenen, zodat ze de structuur ervan herkennen en dit continu is. Een goede leerkracht daarentegen weet flexibel en goed met een methode om te gaan. Weet welke dingen uit de methode zo belangrijk zijn dat er wat extra aandacht aan besteed kan worden (ook in spelletjesvorm, om nog even extra te oefenen). Een goede leerkracht weet ook welke dingen minder belangrijk zijn. Welke dingen extra geoefend kunnen worden als goede voorbereiding op de toetsen...
Tot op bepaalde hoogte is voldoende autnomie voor de leraar in het belang van de leerling. Als er een slechte rekenmethode wordt gebruikt, zo een waarvan het resultaat is dat de meeste leerlingen in groep 8 nog niet goed kunnen rekenen met breuken enz. , dan durf ik rustig te stellen dat de leerlingen meer baat hebben bij een eigenwijze leraar die een betere methode gebruikt dan bij een voortzetting van dezelfde methode. Het overstappen van realistisch rekenen naar gewoon rekenen is altijd goed. Lees maar eens wat op de website van de wiskundehoogleraar Jan van de Craats.
Heb jij die open brief (gericht aan van Bijsterveldt) op Geenstijl gelezen waarnaar ik verwees? Zo nee, doe dat eens.
Ik denk dat jij zowel die open brief als de website van Jan van de Craats ("Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen" is zeker een aanrader) zeer interessant zal vinden. Deze man is niet de eerste de beste, momenteel zijn reken- en wiskundeboeken van hem verplichte kost bij flink wat opleidingen. Hij legt uit wat er allemaal verkeerd gaat. Tip van de sluier: het ligt zeker niet alleen aan de leraar.

quote:
Daarna zijn er ook nog studenten die binnen de drie kansen hun taal- en/of rekentoets nog steeds niet gehaald hebben en mogen die de opleiding ook verlaten.
Is iemand die na minstens 13 jaar onderwijs waarvan notabene 5 jaar havo-onderwijs nog niet een beetje kan rekenen en spellen überhaupt geschikt om leraar te worden? Heeft zo iemand de intelligentie die voor dit vak vereist is, als je het goed wil doen?
Drie herkansingen voor een zeer simpel reken- en taaltestje vind ik verre van een strenge selectie. Geen enkel vak van de havo verplicht stellen vind ik verre van streng.
Ik zou liever zien dat minstens een VWO-diploma verplicht wordt gesteld. Dan nog hoef je maar tot het kwart beste leerlingen te behoren, dat lijkt me toch niet al te selectief voor de leraren die onze toekomstige wetenschappers, politici, bedrijfsleiders enz. moeten opleiden?
Momenteel zijn het veelal de zwakkere HAVO-leerlingen (CM-profiel (nee, dat geldt niet voor alle leerlingen maar wel voor veel leerlingen)) en MBO-gediplomeerden die leraar worden. Sorry maar ik heb liever dat mijn toekomstige kind wordt opgeleid door mensen die iets slimmer zijn dan de gemiddelde mens.

quote:
Ter illustratie: mijn klas op de Pabo startte met 26 studenten. Er gingen 7 of 8 door naar het tweede jaar en in dit tweede jaar is er nog iemand gestopt.
Waarop wordt er precies geselecteerd?
Vraagje: vind jij ook dat het wenselijk is als de kleuterjufopleiding wordt gescheiden van de lerarenopleiding zodat de verschillende types leerlingen zich optimaal kunnen specialiseren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-06-2012 19:27:46 ]
#NoDAPL
  zondag 24 juni 2012 @ 19:29:26 #149
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113325788
quote:
3s.gif Op zondag 24 juni 2012 12:52 schreef Rauzer het volgende:

[..]

Er is sinds een aantal jaar een Academische Pabo voor de VWO-leerlingen.
Ik weet het maar dat is helaas de PABO plus wat extra onderwijskunde/pedagogie/...
Het is niet 'vakinhoudelijk' van universitair niveau (waarbij ik die pedagogie enz. even niet tot de vakinhoud reken wat natuurlijk voor discussie vatbaar is), bijv. geen hogere rekenkunde, linguïstiek en algemene ontwikkeling.
#NoDAPL
pi_113326391
quote:
Ik zou liever zien dat minstens een VWO-diploma verplicht wordt gesteld. Dan nog hoef je maar tot het kwart beste leerlingen te behoren, dat lijkt me toch niet al te selectief voor de leraren die onze toekomstige wetenschappers, politici, bedrijfsleiders enz. moeten opleiden?
Momenteel zijn het veelal de zwakkere HAVO-leerlingen (CM-profiel (nee, dat geldt niet voor alle leerlingen maar wel voor veel leerlingen)) en MBO-gediplomeerden die leraar worden. Sorry maar ik heb liever dat mijn toekomstige kind wordt opgeleid door mensen die iets slimmer zijn dan de gemiddelde mens.
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen?

Maar iemand die de mbo-hbo route heeft gevolgd is dus volgens jou gelijk een slechtere leerkracht?

Wat is jouw achtergrond nou eigenlijk?
pi_113329934
Ik vind ook dat er veel slechte leerkrachten zijn. Dat die mensen toch een diploma krijgen snap ik echt niet. Ook vind ik het belachelijk dat de leerkrachten die bij ons niet functioneren gewoon naar een andere school worden gestuurd binnen dezelfde stichting, want deze mensen kunnen niet ontslagen worden.

En wie zijn daar de dupe van? Juist.. de goede leerkrachten die maar geen vast contract krijgen. Belachelijk is dat.

Ik ben trouwens ook voor de KLOS. Een aparte opleiding voor de groepen 0, 1 en 2.
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 20:52:52 #152
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113330254
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:48 schreef Jojoortje het volgende:
Ik vind ook dat er veel slechte leerkrachten zijn. Dat die mensen toch een diploma krijgen snap ik echt niet. Ook vind ik het belachelijk dat de leerkrachten die bij ons niet functioneren gewoon naar een andere school worden gestuurd binnen dezelfde stichting, want deze mensen kunnen niet ontslagen worden.

En wie zijn daar de dupe van? Juist.. de goede leerkrachten die maar geen vast contract krijgen. Belachelijk is dat.

Ik ben trouwens ook voor de KLOS. Een aparte opleiding voor de groepen 0, 1 en 2.
De reden dat ze niet ontslagen "kunnen" worden is dat met in het onderwijs op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties etc. sowieso nog jáááren achterloopt. De directeur doet HR 'er even bij'. Er wordt geen dossier opgebouwd en inderdaad, zoals jij aangeeft, leerkrachten worden herplaatst en herplaatst. Het probleem verplaatst zich dus alleen maar.

Maar goed, dat zeg ik met mijn achtergrond buiten het onderwijs, ik ben zij-instromer.

Een aparte opleiding voor groepen 0, 1 en 2 lijkt mij ook zinvol. En om in dat licht te haken op rekenkundige vaardigheden: een leerkracht die de rekenstof onvoldoende beheerst om op groep 8-niveau rekenen te kunnen geven hoeft niet per definitie ongeschikt te zijn als kleuterleerkracht.
pi_113330391
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:52 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

De reden dat ze niet ontslagen "kunnen" worden is dat met in het onderwijs op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties etc. sowieso nog jáááren achterloopt. De directeur doet HR 'er even bij'. Er wordt geen dossier opgebouwd en inderdaad, zoals jij aangeeft, leerkrachten worden herplaatst en herplaatst. Het probleem verplaatst zich dus alleen maar.

Maar goed, dat zeg ik met mijn achtergrond buiten het onderwijs, ik ben zij-instromer.

Een aparte opleiding voor groepen 0, 1 en 2 lijkt mij ook zinvol. En om in dat licht te haken op rekenkundige vaardigheden: een leerkracht die de rekenstof onvoldoende beheerst om op groep 8-niveau rekenen te kunnen geven hoeft niet per definitie ongeschikt te zijn als kleuterleerkracht.
Mwah, ik vind dat wel een groot gebrek aan kennis hoor
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 21:42:50 #154
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113333890
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:54 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Mwah, ik vind dat wel een groot gebrek aan kennis hoor
Tuurlijk is het zeker niet ideaal, maar iemand met discalculie zou wel een goede kleuterleerkracht kunnen zijn. Zo iemand is alleen wel minder mobiel binnen een school. Die kun je in een nieuw schooljaar niet overplaatsen naar de bovenbouw.
pi_113334206
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:42 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Tuurlijk is het zeker niet ideaal, maar iemand met discalculie zou wel een goede kleuterleerkracht kunnen zijn. Zo iemand is alleen wel minder mobiel binnen een school. Die kun je in een nieuw schooljaar niet overplaatsen naar de bovenbouw.
Dat misschien wel, maar ik zou zo'n iemand niet snel aannemen op een school als ik een directeur zou zijn.

Je hebt ook mensen die de rekenstof onvoldoende beheersen en geen dyscalculie hebben, dat vind ik echt erg. Dat soort mensen horen niet op een basisschool te werken.
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 22:39:41 #156
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113338527
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:46 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Dat misschien wel, maar ik zou zo'n iemand niet snel aannemen op een school als ik een directeur zou zijn.

Je hebt ook mensen die de rekenstof onvoldoende beheersen en geen dyscalculie hebben, dat vind ik echt erg. Dat soort mensen horen niet op een basisschool te werken.
Mee eens hoor, zeker in de constructie zoals het nu is: je wordt aangenomen als leerkracht en niet specifiek voor een bepaalde doelgroep.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D . En dan te bedenken dat dat in mijn eigen groep-8-tijd echt m'n favoriete vak was, bij wijze van spreken :D.
pi_113339228
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:39 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Mee eens hoor, zeker in de constructie zoals het nu is: je wordt aangenomen als leerkracht en niet specifiek voor een bepaalde doelgroep.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D . En dan te bedenken dat dat in mijn eigen groep-8-tijd echt m'n favoriete vak was, bij wijze van spreken :D.
Hehe herkenbaar. Het was ook mijn favoriete vak, want je kon voor die toetsen altijd een 10 halen als je er een beetje voor leerde :P
Noot noot.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:52:04 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113364951
quote:
Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D .
Je leert vreemde talen eveneens veel gemakkelijker wanneer je jong bent. Voor wiskunde is het eveneens zeer belangrijk dat je dat al op jonge leeftijd voldoende intensief op een voldoende hoog niveau krijt. Veel van de beste wiskundigen deden hun beste werk als twintiger en dertiger.

@Bart
quote:
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen?
Ja. Ik zou graag willen dat de PABO op termijn een WO-opleiding wordt. Enkel VWO-gediplomeerden toelaten is een eerste stap. Nogmaals, het is verre van selectief. Nog altijd kan bijna een kwart van de Nederlandse jongeren kiezen voor de PABO aangezien bijna een kwart van de Nederlandse jongeren een VWO-diploma heeft behaald of gaat behalen. Dat lijkt me toch een zeer redelijke eis voor zo'n belangrijke functie als leraar.

quote:
Maar iemand die de mbo-hbo route heeft gevolgd is dus volgens jou gelijk een slechtere leerkracht?
Dat zeg ik niet. Als je 1000 leerlingen neemt die deze route hebben gevolgd en 1000 leerlingen neemt die de VWO-HBO-route hebben gevolgd dan zal deze laatste groep betere leraren voortbrengen. Doordat zoveel leerlingen via het MBO naar het PABO gaan is het niveau van de PABO afgegleden richting (niet te verwarren met naar) MBO-niveau. Dit terwijl de voorganger van de PABO, de kweekschool, HBO+-niveau was.

Hieronder die open brief. Ik heb zelf een stukje tekst onderstreept wat illustreert waarom een hoger theoretisch niveau van de lagereschoolleraar (nogmaals, het ligt zeker niet alleen aan de individuele leraar!) gewenst is. Het gaat hierbij om het minimumniveau wat gegarandeerd is bij eenieder die de PABO of een alternatieve lerarenopleiding voor de lagere school heeft gevolgd. Ik stel uiteraard niet dat alle leraren onder dat minimumniveau zitten. DIt is slechts een van de vele voorbeelden. Jan van de Craats heeft bijv. al vele jaren deze kritiek, hij heeft zelf in de afgelopen jaren boeken geschreven die nu op een deel van de lagere scholen en de HBO-scholen wordt gebruikt.
Verschillende hoogleraren (waaronder een nobelprijswinnaar) en intellectuelen hebben dezelfde zorgen geuit, niet alleen m.b.t. het rekenonderwijs. Het probleem gaat uiteraard veel verder dan de lagere school, ook op de middelbare school zijn er de nodige problemen maar hier gaat het enkel om de PABO-opleiding dus ik beperk me eventjes tot het lagere onderwijs.

Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Geachte mevrouw Van Bijsterveldt,

Anderhalf jaar geleden haalde mijn dochter tweeën en drieën voor haar wiskundeproefwerken in klas 3vwo. Ik keek waar het mis ging. Ze bleek vooral niet met breuken te kunnen omgaan. Toch is mijn dochter een slimme meid. Ze had destijds op de basisschool de maximale Citoscore gehaald. Kennelijk deugen zowel het rekenonderwijs op de basisschool als de Citotoets niet. Hoe kan dat? Het Traditioneel Rekenen is rond de 40 jaar geleden afgeschaft; nu is er het rampzalige Realistisch Rekenen. Jan van de Craats schrijft daarover in het zwartboek: "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen."

Mijn zoon gaat binnenkort Wiskunde studeren in Leiden, net als ik 33 jaar geleden. Hij heeft net VWO eindexamen gedaan in de Wiskunde B variant, die voorbereidt op de exacte wetenschappen. Ik heb naar dat examen (pdf) gekeken. Het was een vreselijk ratjetoe, 12 vellen dik (ik dacht dat 1 A4-tje normaal was). Inzicht in wiskundige functies werd nauwelijks getoetst; wel de behendigheid om knopjes op een rekenmachine in te drukken.

Nutteloze vormen van wiskunde
Er was een paginagroot verhaal bij over een kunstenares. Leuk voor het vak Nederlands of CKV, maar misplaatst op een wiskundetoets. Op de volgende bladzijde stonden er drie priegelige tekeningetjes naast elkaar, en daaronder een vraag over het middelste tekeningetje; eigenlijk een soort ogentest. Andere opgaven gingen over wirwarren van driehoeken, vierhoeken en cirkels: een nutteloze vorm van wiskunde. Erger nog: je weet gewoon niet waar je moet beginnen om de vraag te beantwoorden. Dit toetst nauwelijks een wiskundige vaardigheid. Inmiddels heeft het College voor Examens laten weten dat maar liefst 3 van de 17 opgaven Wiskunde-B niet meetellen (pdf) voor de beoordeling. De reden vertelt men niet, maar het zal iets met kwaliteit te maken hebben.

Een sterke lobby verdedigt de rekenramp met blabla-verhaaltjes en drogredenen over het belang van inzicht, 'handig rekenen', en verhaaltjesrekenen. Zo schreven achttien hoogleraren in 2008 in NRC: “‘Realistisch rekenen’ niet goed? Kinderen presteren juist beter.” Onder hen was Diederik Stapel, bekend van de verzonnen onderzoeksgegevens. Het realistisch rekenen is een nog veel grotere en schadelijkere oplichterij: er is geen empirische onderbouwing dat die methode goed werkt - integendeel.

Slecht rekenen is moord
Ik vond deze twee citaten op BeterOnderwijsNederland.nl:

“In arren moede zijn we op onze faculteit maar weer begonnen om in de eerste weken van het collegejaar het elementaire rekenen met breuken te behandelen, tot grote verbazing en hilariteit van onze buitenlandse studenten (Chinezen en Koreanen) die zich terecht afvragen in wat voor land ze eigenlijk terechtgekomen zijn.”

“Het beroemdste voorbeeld is natuurlijk de verpleegster die voor moord werd aangeklaagd omdat ze een patiënt een overdosis insuline had gegeven. Haar (oprechte) verweer was dat ze simpelweg het recept van de dokter had uitgevoerd: "Vorige week moest ik 0,1 mg geven, en deze week stond er plotseling 0,10 mg, dat is dus 10 keer zoveel..."

Eind 2011 dienden D66 en de SGP in de Tweede Kamer een motie in om het gebruik van de rekenmachine bij toetsen en examens te beperken. Maar, mevrouw de minister, u wilde eerst advies inwinnen, en de motie werd aangehouden. In april kwamen de adviezen binnen, van het College voor Examens en het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO. U schreef de kamer dat er geen verdere maatregelen nodig zijn. Maar, zoals uit de bijlage van het SLO-rapport blijkt, zowel de vereniging Beter Onderwijs Nederland als de Stichting Goed Rekenonderwijs keurden het advies van SLO af. En Jan Karel Lenstra, voorzitter van de KNAW-rekenonderwijscommissie schreef over het SLO-advies: "(...) het rekenonderzoek in ons land heeft een ongewenste traditie van vooringenomenheid en ik verzet me daartegen. Dat een verdere inperking van het gebruik van de rekenmachine op school in strijd is met wat men buiten de school doet is een heel slecht argument. Buiten de school viert de gemakzucht hoogtij. Een taak van de school is nu juist de kinderen te leren daaraan zo lang mogelijk te ontsnappen." De facto diskwalificeert Lenstra hiermee het SLO-rapport.

In 2010 had de Tweede Kamer besloten dat vanaf 2013 alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een rekentoets moeten afleggen. U heeft toen als staatssecretaris gezegd dat de leerlingen daarbij geen rekenmachine zouden mogen gebruiken. Tegen deze afspraak in blijkt nu dat toch ruim 80% van de vragen met een rekenmachine mag worden opgelost. Verhaaltje lezen, plaatje kijken, knopjes drukken, antwoord intypen: wie dat goed kan slaagt; geen probleem als je niet kan rekenen en zelfs de tafel van 2 niet kent. De overige 'echte' rekenopgaven zijn eenvoudig en kunnen met "handig rekenen" worden opgelost, dus zonder standaardrekenmethodes.

Rekenramplobby
Eigenlijk hadden we dit bedrog kunnen verwachten; de machtige rekenramplobby saboteerde een serieuze rekentoets die haar zou kunnen ontmaskeren. Maar deze maand bleek uit een proef dat scholieren zelfs met de quasirekentoets dramatisch slecht scoren.

Mevrouw de minister: gooit u alstublieft al die onzinrapporten in de prullenbak; smijt de rekenmachines, deze 'weapons of math destruction', het wiskundelokaal uit, en stop de rekenramp. Onze kinderen hebben daar recht op.

André van Delft
Wetenschapper en software-ontwikkelaar[/i]

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-06-2012 14:59:56 ]
#NoDAPL
  maandag 25 juni 2012 @ 14:56:41 #159
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113365174
Ik ga me nu wat op de achtergrond houden (ik zal wel nog eens reageren als iemand iets aan mij vraagt) en jullie hier onderling verder over laten discussiëren.
#NoDAPL
  maandag 25 juni 2012 @ 15:11:42 #160
108725 e-wok
niet mokken, lekker fokken
pi_113365959
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 00:02 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Welk tekort?
In het VO ...Er wordt al jaren gesproken over tekorten in het onderwijs als lokkertje voor de PA(bo).

Mijn oud-klasgenoten zijn grotendeels aan het werk in het onderwijs, maar ik hoor nog steeds genoeg verhalen over overschotten en mensen die het veld moeten ruimen onder het principe last in first out. Ook zie ik in mijn directe omgeving veel afgesturdeerde mannelijke leerkrachten (inclusief mezelf) die na de opleiding een carrièreswitch hebben gemaakt. Zijn jullie dat ook? Wat zal daar een reden voor zijn?
pi_116771761
*O* Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik geslaagd ben *O*
pi_116803393
Gefeliciteerd! Whoop!
Be brave. Be kind.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 25 oktober 2012 @ 12:39:49 #163
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_118412934
Zal het dan gaan gebeuren, ga ik afstuderen?
pi_119703989
quote:
6s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:39 schreef Dark_Angelus het volgende:
Zal het dan gaan gebeuren, ga ik afstuderen?
Dat zou heel mooi zijn! Bén je inmiddels afgestudeerd?
pi_120006347
En nu?
pi_122603908
Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de studie die ik deed omdat ik het daarmee echt niet meer zag zitten (helaas was ik er al jaren mee bezig). Wat ik wél wil doen is de PABO, en nu ben ik me dus aan het oriënteren. Nu hoorde ik al meteen twee mensen tegen me zeggen dat ze van anderen hadden gehoord dat de PABO niet zo'n geweldige opleiding is, maar ze konden niet specificeren wat er nou niet goed aan is, want ze hadden het ook maar van horen zeggen. Volgens mij zitten hier wel wat ervaringsdeskundigen. :)

Ik woon zelf in Beverwijk dus dan zou de Inholland van Haarlem of Alkmaar het handigst zijn, maar nou heb ik ook al geen goede verhalen over Inholland gehoord. Zijn er mensen die daar PABO doen en me kunnen vertellen hoe ze er zelf over denken?

Verder zei m'n moeder dat ik met de propedeuse van de universiteit een soort van vrijstelling van het eerste jaar zou kunnen krijgen, maar daar twijfelde ik zelf aan, iemand die hier iets over weet? Ik kan er niks over vinden, in ieder geval niet voor Inholland.

Nouja, ik zie dat dit topic een beetje dood is, dus ik hoop dat er nog wel mensen zijn die m'n vragen zouden kunnen beantwoorden. :)
pi_122605889
quote:
Verder zei m'n moeder dat ik met de propedeuse van de universiteit een soort van vrijstelling van het eerste jaar zou kunnen krijgen, maar daar twijfelde ik zelf aan, iemand die hier iets over weet?
Het antwoord hierop kan je zelf bedenken. Het hangt af van de gevolgde vakken en de keuze van de verantwoordelijke mensen van de school in kwestie. Als de vakken die jij hebt gevolgd ook bij die PABO-opleiding worden gegeven dan kan je vrijstellingen aanvragen, of dat je ze krijgt zal je moeten afwachten. Bel eventjes naar de studieadviseur van de betreffende school en je zal waarschijnlijk direct horen welke vrijstellingen jij kan krijgen.

Waarom wil jij graag de PABO-opleiding volgen? Wat verwacht jij ervan en wat verwacht jij van het vak?
#NoDAPL
pi_122609772
Bedankt voor de reactie Bram. Dat is inderdaad een beetje wat ik had verwacht. Mijn moeder zei dat ik met alleen al een universitaire propedeuse vrijstelling kon krijgen, los van wat ik heb gedaan. Dat leek me sterk, want dan zou je toch een hoop missen.

Ik zal mijn situatie even schetsen, voor wat meer duidelijkheid. Ik heb hiervoor Japanstudies/Talen en Culturen van Japan gedaan. Hier ben ik in 2009 mee begonnen, en na een prima eerste jaar, is het toen in mijn tweede jaar misgegaan. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe het precies kwam, het is een soort samenloop van factoren, waardoor ik na een half semester langzaam bij beetje afhaakte en instortte. Ik zag het allemaal niet meer zitten, en dat ging pas weer goed toen ik met mijn vader ging praten. Ik had één vak van mijn eerste jaar nog niet gehaald (en dat kwam eigenlijk doordat ik het wat onderschatte, bijna iedereen haalde dat vak), en omdat dat tweede jaar misging, heb ik het het tweede jaar dus ook niet gehaald. Toen heeft mijn vader me weer aangespoord en ons best gedaan om een uitstel van bsa (bindend studie-advies, oftewel dat je in twee jaar je propedeuse moet halen) te krijgen. Dat lukte. Maar eigenlijk is het sinds het tweede jaar alsnog niet meer goedgekomen, ondanks dat ik vol goede moed weer verder ging. Propedeuse wel gehaald, alsook andere vakken, maar ook heel vakken niet. Het blijft heel moeizaam gegaan en uiteindelijk ben ik tot een aantal conclusies gekomen:

Ik vind de Japanse taal en cultuur leuk en interessant, maar wellicht niet leuk en interessant genoeg. Ik zie niet echt voor me wat ik dan ga doen als ik uiteindelijk die studie afgerond zou hebben, wat me ook demotiveert. Ook heb ik het gevoel dat het WO mij niet zo ligt, omdat het heel erg op academische vaardigheden en onderzoeken en papers, etc. is gericht. Hier heb ik helemaal niks mee, waardoor het extra moeizaam gaat, en ik heb zeker niet de ambitie om later in m'n leven nog onderzoeksartikelen te schrijven.

Dat is de ene reden om iets anders te gaan doen. De andere reden is dat mij steeds duidelijker is geworden waar ik wél heel enthousiast over ben. Het lesgeven op een basisschool dus. Dit is eigenlijk iets wat me haast m'n hele leven lang al erg heeft aangetrokken, maar stom genoeg heb ik dat van mezelf ook niet echt serieus genomen. Ik geloof dat het me op de basisschool zelf al aantrok, dat is niet weggegaan, maar wel wat op de achtergrond gekomen, en dat is dus steeds meer op de voorgrond gekomen.

Maar waarom? Wat vind ik er leuk aan? Het werken met kinderen trekt me erg aan, zéker kinderen van nog voor de puberteit. Dat zit gewoon in me, heb ik het gevoel. Als ik omga met kinderen van basisschoolleeftijd (ja, ik weet dat dat ruim is), kan ik helemaal warm van binnen worden, dat maakt me soms echt gelukkig. :)
Verder vind ik het een prachtig idee dat ik voor dergelijke kinderen een basis kan vormen waar ze hun toekomst op kunnen bouwen. Ook vind ik het fijn dat het lekker gevarieerd is. Het is breed; taal rekenen, aardrijkskunde, etc. etc. En iets dat ik heel erg in me heb, is dat ik van variatie hou en altijd erg breed geïnteresseerd ben. (en ik kán het ook allemaal, durf ik te zeggen)
Het mooie is ook dat elk kind weer uniek is en toch weer net een eigen aanpak vraagt, waarbij het de uitdaging is om elk kind weer op z'n eigen manier te behandelen dat het kind het best tot zijn recht komt in de klas.

Eigenlijk lijkt elk aspect van de opleiding en het vak me erg leuk en interessant en ook de pedagogische achtergronden interesseren me. Niet alleen hoe je het moet aanpakken, maar ook waarom. Gaat wat richting psychologie, heb ik het idee.

De enige lichte twijfel die ik zelf nog heb, is of ik voor de klas zou kunnen staan. Ik ben namelijk zelf wat aan de verlegen kant, vroeger was ik zelfs heel verlegen. Op de middelbare zijn spreekbeurten/presentaties nooit écht m'n ding geweest (op de basisschool ging het wel goed), moet ik eerlijk zeggen. Daardoor lijkt het wellicht een rare keuze, maar ik heb nu eindelijk iets gevonden waarover ik tenminste écht enthousiast ben. Dat ben ik eigenlijk zelden. Dat was ik ook niet toen ik met m'n vorige studie begon. Ik vond het erg leuk, dat zeker. Maar niet dat ik écht iets had van: ja dit is het!

Nou is het waar dat ik dat met deze opleiding nog moet gaan ervaren, maar ik heb er een heel erg goed gevoel over. Het kan natuurlijk zijn dat ik een totaal verkeerde inschatting heb gemaakt, maar het is nu wel iets dat ik mezelf de rest van m'n leven zie doen, terwijl ik hiervoor niet eens wist wat ik zou gaan doen. Dat is voor mij ook een groot pluspunt, dat ik echt een duidelijk vooruitzicht heb.

Ik snap wel waarom je het vraagt. Ik heb het meteen aangegrepen om m'n halve hart uit te storten, excuses als dat wat overdreven was. ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat degenen die er negatief over waren een totaal verkeerde verwachting ervan hadden. Daarom vroeg ik me ook heel erg af wáárom bepaalde mensen er negatief over zijn, want daar zou ik veel meer mee kunnen.
pi_122610681
Ik vroeg je naar jouw beeld en verwachten zodat mensen kunnen kijken of dat het een beetje realistisch is, dat is wel zo belangrijk als je aan een opleiding begint.
SES / (Aanstaande) Docenten Topic Deel XXVIII
Hier reageren wat leraren van de lage school. Ik zou als ik jou was in die draad een reactie plaatsen (eventueel een link naar hier) zodat zij hierop kunnen reageren. Hoe de opleiding en het werk in werkelijk zijn wil nog wel eens tegenvallen in vergelijking met wat je ervan verwacht. Ik volg zelf een hele andere opleiding (TU) dus ik laat het grotendeels aan anderen over om hier op te reageren. Het forumlid YReal kan je hier ook wat over vetellen, hij heeft 1 jaar een PABO-opleiding gevolgd en hij haakte af omdat er teveel practische opdrachtjes waren en te weinig inhoud (didactiek en kennisvakken) als ik hem correct begreep.
Inhoudelijk zou jij geen probleem moeten hebben met deze opleiding, de vraag is of dat je het ook leuk gaat vinden en of dat je het lesgeven zelf ook leuk gaat vinden. Ga sowieso eens een dag kijken bij zo'n opleiding en gewoon de lessen meevolgen, dus niet officiëel een open dag maar gewoon meedoen als dat kan.

Het lijkt mij trouwens ook wel een leuk vak.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-02-2013 20:38:52 ]
#NoDAPL
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 februari 2013 @ 20:32:33 #170
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_122610717
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:03 schreef bakayarou het volgende:
En nu?
Bijna :')
pi_122615320
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:15 schreef BlueChicagoMoon het volgende:
Bedankt voor de reactie Bram. Dat is inderdaad een beetje wat ik had verwacht. Mijn moeder zei dat ik met alleen al een universitaire propedeuse vrijstelling kon krijgen, los van wat ik heb gedaan. Dat leek me sterk, want dan zou je toch een hoop missen.

Ik zal mijn situatie even schetsen, voor wat meer duidelijkheid. Ik heb hiervoor Japanstudies/Talen en Culturen van Japan gedaan. Hier ben ik in 2009 mee begonnen, en na een prima eerste jaar, is het toen in mijn tweede jaar misgegaan. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe het precies kwam, het is een soort samenloop van factoren, waardoor ik na een half semester langzaam bij beetje afhaakte en instortte. Ik zag het allemaal niet meer zitten, en dat ging pas weer goed toen ik met mijn vader ging praten. Ik had één vak van mijn eerste jaar nog niet gehaald (en dat kwam eigenlijk doordat ik het wat onderschatte, bijna iedereen haalde dat vak), en omdat dat tweede jaar misging, heb ik het het tweede jaar dus ook niet gehaald. Toen heeft mijn vader me weer aangespoord en ons best gedaan om een uitstel van bsa (bindend studie-advies, oftewel dat je in twee jaar je propedeuse moet halen) te krijgen. Dat lukte. Maar eigenlijk is het sinds het tweede jaar alsnog niet meer goedgekomen, ondanks dat ik vol goede moed weer verder ging. Propedeuse wel gehaald, alsook andere vakken, maar ook heel vakken niet. Het blijft heel moeizaam gegaan en uiteindelijk ben ik tot een aantal conclusies gekomen:

Ik vind de Japanse taal en cultuur leuk en interessant, maar wellicht niet leuk en interessant genoeg. Ik zie niet echt voor me wat ik dan ga doen als ik uiteindelijk die studie afgerond zou hebben, wat me ook demotiveert. Ook heb ik het gevoel dat het WO mij niet zo ligt, omdat het heel erg op academische vaardigheden en onderzoeken en papers, etc. is gericht. Hier heb ik helemaal niks mee, waardoor het extra moeizaam gaat, en ik heb zeker niet de ambitie om later in m'n leven nog onderzoeksartikelen te schrijven.

Dat is de ene reden om iets anders te gaan doen. De andere reden is dat mij steeds duidelijker is geworden waar ik wél heel enthousiast over ben. Het lesgeven op een basisschool dus. Dit is eigenlijk iets wat me haast m'n hele leven lang al erg heeft aangetrokken, maar stom genoeg heb ik dat van mezelf ook niet echt serieus genomen. Ik geloof dat het me op de basisschool zelf al aantrok, dat is niet weggegaan, maar wel wat op de achtergrond gekomen, en dat is dus steeds meer op de voorgrond gekomen.

Maar waarom? Wat vind ik er leuk aan? Het werken met kinderen trekt me erg aan, zéker kinderen van nog voor de puberteit. Dat zit gewoon in me, heb ik het gevoel. Als ik omga met kinderen van basisschoolleeftijd (ja, ik weet dat dat ruim is), kan ik helemaal warm van binnen worden, dat maakt me soms echt gelukkig. :)
Verder vind ik het een prachtig idee dat ik voor dergelijke kinderen een basis kan vormen waar ze hun toekomst op kunnen bouwen. Ook vind ik het fijn dat het lekker gevarieerd is. Het is breed; taal rekenen, aardrijkskunde, etc. etc. En iets dat ik heel erg in me heb, is dat ik van variatie hou en altijd erg breed geïnteresseerd ben. (en ik kán het ook allemaal, durf ik te zeggen)
Het mooie is ook dat elk kind weer uniek is en toch weer net een eigen aanpak vraagt, waarbij het de uitdaging is om elk kind weer op z'n eigen manier te behandelen dat het kind het best tot zijn recht komt in de klas.

Eigenlijk lijkt elk aspect van de opleiding en het vak me erg leuk en interessant en ook de pedagogische achtergronden interesseren me. Niet alleen hoe je het moet aanpakken, maar ook waarom. Gaat wat richting psychologie, heb ik het idee.

De enige lichte twijfel die ik zelf nog heb, is of ik voor de klas zou kunnen staan. Ik ben namelijk zelf wat aan de verlegen kant, vroeger was ik zelfs heel verlegen. Op de middelbare zijn spreekbeurten/presentaties nooit écht m'n ding geweest (op de basisschool ging het wel goed), moet ik eerlijk zeggen. Daardoor lijkt het wellicht een rare keuze, maar ik heb nu eindelijk iets gevonden waarover ik tenminste écht enthousiast ben. Dat ben ik eigenlijk zelden. Dat was ik ook niet toen ik met m'n vorige studie begon. Ik vond het erg leuk, dat zeker. Maar niet dat ik écht iets had van: ja dit is het!

Nou is het waar dat ik dat met deze opleiding nog moet gaan ervaren, maar ik heb er een heel erg goed gevoel over. Het kan natuurlijk zijn dat ik een totaal verkeerde inschatting heb gemaakt, maar het is nu wel iets dat ik mezelf de rest van m'n leven zie doen, terwijl ik hiervoor niet eens wist wat ik zou gaan doen. Dat is voor mij ook een groot pluspunt, dat ik echt een duidelijk vooruitzicht heb.

Ik snap wel waarom je het vraagt. Ik heb het meteen aangegrepen om m'n halve hart uit te storten, excuses als dat wat overdreven was. ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat degenen die er negatief over waren een totaal verkeerde verwachting ervan hadden. Daarom vroeg ik me ook heel erg af wáárom bepaalde mensen er negatief over zijn, want daar zou ik veel meer mee kunnen.
De eerste jaar van je opleiding is een heel belangrijk jaar waarin veel ervaringen opgedaan worden waaruit bekeken wordt of je wel of niet verder moet gaan met je opleiding. Deze zullen ze dus nooit volledig wegstrepen, welke vooropleiding je ook gedaan hebt. Je kunt wellicht voor een aantal delen inderdaad vrijstelling kunnen krijgen, maar als ik het goed begrepen heb, heb je hiervoor een totaal geen gerelateerde opleiding gevolgd dus ik ben er bang voor.

De pabo is wel meer een 'doe' opleiding waarvan ik heb gezien dat veel mannen op de opleiding daar moeite mee hebben. Wat ik je zou willen aanraden is om eens een basisschool uit je omgeving te vragen (waar je bijvoorbeeld zelf op hebt gezeten of die waar een familielid werkt oid) of je eens een paar weken land een dag kunt meelopen/-kijken.
pi_123163215
Meh, ik kom dit topic nu pas tegen. Vorige week afgestudeerd aan de Pabo Edith Stein in Hengelo, dus ben iets aan de late kant ;) Toch nog even meelezen hier!
pi_125086977
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:33 schreef PAA-053 het volgende:
Meh, ik kom dit topic nu pas tegen. Vorige week afgestudeerd aan de Pabo Edith Stein in Hengelo, dus ben iets aan de late kant ;) Toch nog even meelezen hier!
Gefeliciteerd! En wat doe je nu? Ben je aan het invallen of heb je al een baan? Of iets anders?

Ik verwacht over drie maanden af te studeren, maar het valt nog niet mee om aan een baan te komen. Heb wel al een paar brieven gestuurd naar scholen, en heb één uitnodiging voor een gesprek ontvangen! *O*
pi_133057954
Hello! Hoe gaat het met iedereen hier?
pi_143988682
Goed :o

Iedereen klaar met de studie!? En uitzicht op een baan?
Noot noot.
pi_143991672
Ik ben klaar... Ik ga aankomend jaar ( overmorgen) 2 dagen in de week werken in groep 7! En hoop binnen de organisatie te kunnen gaan invallen.

Any others?
Be brave. Be kind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')