pabo is geen p. Op pabo studeer je niet maar leer je.. Het is niet meer dan een cursusquote:
Niet op in gaan joh.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 12:08 schreef Bartjebart het volgende:
Wat een zure reactie. En hoe kom je zo tot die mening?
Wat ik bedoel is in welke mate je vrijheid heb als leerkracht. Ik heb nu namelijk geen idee hoe dat gaat, maar neem het vak rekenen. Er is vastgestelde stof maar ben je dan vrij in je methode van lesgeven en op welke dag en op welk tijdstip je de lessen geeft mag je zelf invullen? Is het aan de leerkracht om de dagen en weken in te delen?quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:42 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Nou... ik weet niet precies wat jullie met protocollen bedoelen maar ik zou toch zeker niet onderschatten wat er naast het reguliere lesgeven aan procedures bij komt kijken. Groepsplannen, individuele plannen, allemaal wel volgens protocollen hoor.
Wij krijgen voor het schooljaar een rooster waarin staat hoeveel uur voor ieder vak staat.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 13:52 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is in welke mate je vrijheid heb als leerkracht. Ik heb nu namelijk geen idee hoe dat gaat, maar neem het vak rekenen. Er is vastgestelde stof maar ben je dan vrij in je methode van lesgeven en op welke dag en op welk tijdstip je de lessen geeft mag je zelf invullen? Is het aan de leerkracht om de dagen en weken in te delen?
Ze kunnen niet eens rekenen dudequote:Op zaterdag 23 juni 2012 12:08 schreef Bartjebart het volgende:
Wat een zure reactie. En hoe kom je zo tot die mening?
Oh ja en op basis daarvan is die mening gevormd?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:35 schreef jantjevertonghen het volgende:
[..]
Ze kunnen niet eens rekenen dude
Bedankt, naar dat soort informatie ben ik op zoek!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:05 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Wij krijgen voor het schooljaar een rooster waarin staat hoeveel uur voor ieder vak staat.
Het is dan wel aan ons om het in te vullen.
Hoe je bv. rekenen geeft is natuurlijk niet alleen aan jou, maar vooral aan welke lijn de school hanteert.
Wacht even hoor, want dit gaat wel erg ver. Waar het om gaat is dat Jantjenogiets de pabo een cursus vind in plaats van een opleiding omdat pabo studenten niet kunnen rekenen. Tenminste dat is zijn argument voor een eerder geplaatste bewering over de opleiding. Ik vind het erg typisch dat je met die argumentatie zo'n mening vormt. Daarnaast wordt er nu wel ontzettend gegeneraliseerd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat veel PABO-leerlingen, in ieder geval in het eerste jaar of de eerste twee jaar slecht zijn in rekenen is gedocumenteerd. Denk hierbij aan de vele nieuwsberichten waarin melding werd gemaakt van de percentages leerlingen die slaagden/zakten voor een rekentoetsje en waarbij ook de rekentoets of een sample van die rekentoets openbaar werd gemaakt. Dat zoveel PABO-leerlingen, die hoofdzakelijk van de havo (vaak het zwakkere CM-profiel) en het MBO afkomen, vind ik op zich al verontrustwekkend maar belangrijker is of dat ze in het derde en het vierde jaar wel goed kunnen rekenen en of dat ze daar überhaupt wel leren hoe je leerlingen goed leert rekenen, dus of dat de PABO-scholen niet al teveel aan realistisch rekenen doen. Daar heb ik nog geen nieuws over gevonden.
Ik weet niet of dat dit het juiste topic is om hierover te discussiëren maar aangezien Jantje zijn opmerking onterecht als ongefundeerd wordt bestempeld reageer ik er wel eventjes op.
Een hetze heeft weinig zin maar er moet m.i. wel eens aandachtig naar gekeken worden of dat de huidige instromende leerlingen over voldoende talent beschikken om een goede leraar te worden en of dat de onderwijsprogramma's voldoende adequaat deze leerlingen vormen tot een leraar.
Na hoeveel herkansingen? Verder waren er ook nog scholen die leerlingen toch nog naar het tweede jaar lieten gaan, ik weet niet of dat dat nu nog voorkomt. Sowieso zijn er natuurlijk verschillen tussen de scholen.quote:Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid.
Ik ben bang dat je daar het lerarentekort niet mee gaat oplossenquote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sorry, maar ik voel meer voor het Finse systeem waarin het slimste derde deel van de universitaire studenten leraar mag worden.
Op mijn hogeschool na drie kansen. Maar ik heb hem zelf in één keer gehaald (evenals alle andere toetsen en tentamens) met een heel hoge score, dus voel me écht niet aangesproken door Jantjenogwat...quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:39 schreef Rauzer het volgende:
Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid. Studenten uit de hogere jaren kunnen gewoon rekenen zoals dat verwacht wordt van een leerkracht.
Welk tekort?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:21 schreef JochemP het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je daar het lerarentekort niet mee gaat oplossen
Er is sinds een aantal jaar een Academische Pabo voor de VWO-leerlingen.quote:Op zondag 24 juni 2012 01:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor veel van de (ietwat) betere VWO-leerlingen is het niet zo'n aantrekkelijke opleiding en niet zo'n aantrekkelijk vak. Anders zouden de PABO-scholen wel meer VWO-gediplomeerden aantrekken.
Just my two cents.
Allicht dat dat momenteel in Nederland zo is, dat maakt het nog niet wenselijk! De belangrijke vraag: hoeveel talenten missen wij in het onderwijs doordat in Nederland bij wijze van spreken enkel idealisten en tweeverdieners voor het onderwijs kiezen?quote:Dat is geen argument om dit beroep te kiezen. Dat doe je omdat je graag met kinderen wilt werken, met en van ze wilt leren en je een voorbeeldrol voor ze wilt vervullen.
Tot op bepaalde hoogte is voldoende autnomie voor de leraar in het belang van de leerling. Als er een slechte rekenmethode wordt gebruikt, zo een waarvan het resultaat is dat de meeste leerlingen in groep 8 nog niet goed kunnen rekenen met breuken enz. , dan durf ik rustig te stellen dat de leerlingen meer baat hebben bij een eigenwijze leraar die een betere methode gebruikt dan bij een voortzetting van dezelfde methode. Het overstappen van realistisch rekenen naar gewoon rekenen is altijd goed. Lees maar eens wat op de website van de wiskundehoogleraar Jan van de Craats.quote:Autonomie voor de leerkracht, omdat ie zo talentvol is? Sinds wanneer gaat het in het onderwijs om de leerkracht? Het gaat om de leerlingen.Die zijn er mee gebaat om het liefst van groep 3 tot en met groep 8 dezelfde methode door te werken voor het vak rekenen, zodat ze de structuur ervan herkennen en dit continu is. Een goede leerkracht daarentegen weet flexibel en goed met een methode om te gaan. Weet welke dingen uit de methode zo belangrijk zijn dat er wat extra aandacht aan besteed kan worden (ook in spelletjesvorm, om nog even extra te oefenen). Een goede leerkracht weet ook welke dingen minder belangrijk zijn. Welke dingen extra geoefend kunnen worden als goede voorbereiding op de toetsen...
Is iemand die na minstens 13 jaar onderwijs waarvan notabene 5 jaar havo-onderwijs nog niet een beetje kan rekenen en spellen überhaupt geschikt om leraar te worden? Heeft zo iemand de intelligentie die voor dit vak vereist is, als je het goed wil doen?quote:Daarna zijn er ook nog studenten die binnen de drie kansen hun taal- en/of rekentoets nog steeds niet gehaald hebben en mogen die de opleiding ook verlaten.
Waarop wordt er precies geselecteerd?quote:Ter illustratie: mijn klas op de Pabo startte met 26 studenten. Er gingen 7 of 8 door naar het tweede jaar en in dit tweede jaar is er nog iemand gestopt.
Ik weet het maar dat is helaas de PABO plus wat extra onderwijskunde/pedagogie/...quote:Op zondag 24 juni 2012 12:52 schreef Rauzer het volgende:
[..]
Er is sinds een aantal jaar een Academische Pabo voor de VWO-leerlingen.
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen?quote:Ik zou liever zien dat minstens een VWO-diploma verplicht wordt gesteld. Dan nog hoef je maar tot het kwart beste leerlingen te behoren, dat lijkt me toch niet al te selectief voor de leraren die onze toekomstige wetenschappers, politici, bedrijfsleiders enz. moeten opleiden?
Momenteel zijn het veelal de zwakkere HAVO-leerlingen (CM-profiel (nee, dat geldt niet voor alle leerlingen maar wel voor veel leerlingen)) en MBO-gediplomeerden die leraar worden. Sorry maar ik heb liever dat mijn toekomstige kind wordt opgeleid door mensen die iets slimmer zijn dan de gemiddelde mens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |