abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113329934
Ik vind ook dat er veel slechte leerkrachten zijn. Dat die mensen toch een diploma krijgen snap ik echt niet. Ook vind ik het belachelijk dat de leerkrachten die bij ons niet functioneren gewoon naar een andere school worden gestuurd binnen dezelfde stichting, want deze mensen kunnen niet ontslagen worden.

En wie zijn daar de dupe van? Juist.. de goede leerkrachten die maar geen vast contract krijgen. Belachelijk is dat.

Ik ben trouwens ook voor de KLOS. Een aparte opleiding voor de groepen 0, 1 en 2.
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 20:52:52 #152
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113330254
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:48 schreef Jojoortje het volgende:
Ik vind ook dat er veel slechte leerkrachten zijn. Dat die mensen toch een diploma krijgen snap ik echt niet. Ook vind ik het belachelijk dat de leerkrachten die bij ons niet functioneren gewoon naar een andere school worden gestuurd binnen dezelfde stichting, want deze mensen kunnen niet ontslagen worden.

En wie zijn daar de dupe van? Juist.. de goede leerkrachten die maar geen vast contract krijgen. Belachelijk is dat.

Ik ben trouwens ook voor de KLOS. Een aparte opleiding voor de groepen 0, 1 en 2.
De reden dat ze niet ontslagen "kunnen" worden is dat met in het onderwijs op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties etc. sowieso nog jáááren achterloopt. De directeur doet HR 'er even bij'. Er wordt geen dossier opgebouwd en inderdaad, zoals jij aangeeft, leerkrachten worden herplaatst en herplaatst. Het probleem verplaatst zich dus alleen maar.

Maar goed, dat zeg ik met mijn achtergrond buiten het onderwijs, ik ben zij-instromer.

Een aparte opleiding voor groepen 0, 1 en 2 lijkt mij ook zinvol. En om in dat licht te haken op rekenkundige vaardigheden: een leerkracht die de rekenstof onvoldoende beheerst om op groep 8-niveau rekenen te kunnen geven hoeft niet per definitie ongeschikt te zijn als kleuterleerkracht.
pi_113330391
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:52 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

De reden dat ze niet ontslagen "kunnen" worden is dat met in het onderwijs op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties etc. sowieso nog jáááren achterloopt. De directeur doet HR 'er even bij'. Er wordt geen dossier opgebouwd en inderdaad, zoals jij aangeeft, leerkrachten worden herplaatst en herplaatst. Het probleem verplaatst zich dus alleen maar.

Maar goed, dat zeg ik met mijn achtergrond buiten het onderwijs, ik ben zij-instromer.

Een aparte opleiding voor groepen 0, 1 en 2 lijkt mij ook zinvol. En om in dat licht te haken op rekenkundige vaardigheden: een leerkracht die de rekenstof onvoldoende beheerst om op groep 8-niveau rekenen te kunnen geven hoeft niet per definitie ongeschikt te zijn als kleuterleerkracht.
Mwah, ik vind dat wel een groot gebrek aan kennis hoor
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 21:42:50 #154
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113333890
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:54 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Mwah, ik vind dat wel een groot gebrek aan kennis hoor
Tuurlijk is het zeker niet ideaal, maar iemand met discalculie zou wel een goede kleuterleerkracht kunnen zijn. Zo iemand is alleen wel minder mobiel binnen een school. Die kun je in een nieuw schooljaar niet overplaatsen naar de bovenbouw.
pi_113334206
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:42 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Tuurlijk is het zeker niet ideaal, maar iemand met discalculie zou wel een goede kleuterleerkracht kunnen zijn. Zo iemand is alleen wel minder mobiel binnen een school. Die kun je in een nieuw schooljaar niet overplaatsen naar de bovenbouw.
Dat misschien wel, maar ik zou zo'n iemand niet snel aannemen op een school als ik een directeur zou zijn.

Je hebt ook mensen die de rekenstof onvoldoende beheersen en geen dyscalculie hebben, dat vind ik echt erg. Dat soort mensen horen niet op een basisschool te werken.
Noot noot.
  zondag 24 juni 2012 @ 22:39:41 #156
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_113338527
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:46 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Dat misschien wel, maar ik zou zo'n iemand niet snel aannemen op een school als ik een directeur zou zijn.

Je hebt ook mensen die de rekenstof onvoldoende beheersen en geen dyscalculie hebben, dat vind ik echt erg. Dat soort mensen horen niet op een basisschool te werken.
Mee eens hoor, zeker in de constructie zoals het nu is: je wordt aangenomen als leerkracht en niet specifiek voor een bepaalde doelgroep.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D . En dan te bedenken dat dat in mijn eigen groep-8-tijd echt m'n favoriete vak was, bij wijze van spreken :D.
pi_113339228
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:39 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Mee eens hoor, zeker in de constructie zoals het nu is: je wordt aangenomen als leerkracht en niet specifiek voor een bepaalde doelgroep.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D . En dan te bedenken dat dat in mijn eigen groep-8-tijd echt m'n favoriete vak was, bij wijze van spreken :D.
Hehe herkenbaar. Het was ook mijn favoriete vak, want je kon voor die toetsen altijd een 10 halen als je er een beetje voor leerde :P
Noot noot.
  maandag 25 juni 2012 @ 14:52:04 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113364951
quote:
Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat :@ . Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in :D .
Je leert vreemde talen eveneens veel gemakkelijker wanneer je jong bent. Voor wiskunde is het eveneens zeer belangrijk dat je dat al op jonge leeftijd voldoende intensief op een voldoende hoog niveau krijt. Veel van de beste wiskundigen deden hun beste werk als twintiger en dertiger.

@Bart
quote:
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen?
Ja. Ik zou graag willen dat de PABO op termijn een WO-opleiding wordt. Enkel VWO-gediplomeerden toelaten is een eerste stap. Nogmaals, het is verre van selectief. Nog altijd kan bijna een kwart van de Nederlandse jongeren kiezen voor de PABO aangezien bijna een kwart van de Nederlandse jongeren een VWO-diploma heeft behaald of gaat behalen. Dat lijkt me toch een zeer redelijke eis voor zo'n belangrijke functie als leraar.

quote:
Maar iemand die de mbo-hbo route heeft gevolgd is dus volgens jou gelijk een slechtere leerkracht?
Dat zeg ik niet. Als je 1000 leerlingen neemt die deze route hebben gevolgd en 1000 leerlingen neemt die de VWO-HBO-route hebben gevolgd dan zal deze laatste groep betere leraren voortbrengen. Doordat zoveel leerlingen via het MBO naar het PABO gaan is het niveau van de PABO afgegleden richting (niet te verwarren met naar) MBO-niveau. Dit terwijl de voorganger van de PABO, de kweekschool, HBO+-niveau was.

Hieronder die open brief. Ik heb zelf een stukje tekst onderstreept wat illustreert waarom een hoger theoretisch niveau van de lagereschoolleraar (nogmaals, het ligt zeker niet alleen aan de individuele leraar!) gewenst is. Het gaat hierbij om het minimumniveau wat gegarandeerd is bij eenieder die de PABO of een alternatieve lerarenopleiding voor de lagere school heeft gevolgd. Ik stel uiteraard niet dat alle leraren onder dat minimumniveau zitten. DIt is slechts een van de vele voorbeelden. Jan van de Craats heeft bijv. al vele jaren deze kritiek, hij heeft zelf in de afgelopen jaren boeken geschreven die nu op een deel van de lagere scholen en de HBO-scholen wordt gebruikt.
Verschillende hoogleraren (waaronder een nobelprijswinnaar) en intellectuelen hebben dezelfde zorgen geuit, niet alleen m.b.t. het rekenonderwijs. Het probleem gaat uiteraard veel verder dan de lagere school, ook op de middelbare school zijn er de nodige problemen maar hier gaat het enkel om de PABO-opleiding dus ik beperk me eventjes tot het lagere onderwijs.

Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Geachte mevrouw Van Bijsterveldt,

Anderhalf jaar geleden haalde mijn dochter tweeën en drieën voor haar wiskundeproefwerken in klas 3vwo. Ik keek waar het mis ging. Ze bleek vooral niet met breuken te kunnen omgaan. Toch is mijn dochter een slimme meid. Ze had destijds op de basisschool de maximale Citoscore gehaald. Kennelijk deugen zowel het rekenonderwijs op de basisschool als de Citotoets niet. Hoe kan dat? Het Traditioneel Rekenen is rond de 40 jaar geleden afgeschaft; nu is er het rampzalige Realistisch Rekenen. Jan van de Craats schrijft daarover in het zwartboek: "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen."

Mijn zoon gaat binnenkort Wiskunde studeren in Leiden, net als ik 33 jaar geleden. Hij heeft net VWO eindexamen gedaan in de Wiskunde B variant, die voorbereidt op de exacte wetenschappen. Ik heb naar dat examen (pdf) gekeken. Het was een vreselijk ratjetoe, 12 vellen dik (ik dacht dat 1 A4-tje normaal was). Inzicht in wiskundige functies werd nauwelijks getoetst; wel de behendigheid om knopjes op een rekenmachine in te drukken.

Nutteloze vormen van wiskunde
Er was een paginagroot verhaal bij over een kunstenares. Leuk voor het vak Nederlands of CKV, maar misplaatst op een wiskundetoets. Op de volgende bladzijde stonden er drie priegelige tekeningetjes naast elkaar, en daaronder een vraag over het middelste tekeningetje; eigenlijk een soort ogentest. Andere opgaven gingen over wirwarren van driehoeken, vierhoeken en cirkels: een nutteloze vorm van wiskunde. Erger nog: je weet gewoon niet waar je moet beginnen om de vraag te beantwoorden. Dit toetst nauwelijks een wiskundige vaardigheid. Inmiddels heeft het College voor Examens laten weten dat maar liefst 3 van de 17 opgaven Wiskunde-B niet meetellen (pdf) voor de beoordeling. De reden vertelt men niet, maar het zal iets met kwaliteit te maken hebben.

Een sterke lobby verdedigt de rekenramp met blabla-verhaaltjes en drogredenen over het belang van inzicht, 'handig rekenen', en verhaaltjesrekenen. Zo schreven achttien hoogleraren in 2008 in NRC: “‘Realistisch rekenen’ niet goed? Kinderen presteren juist beter.” Onder hen was Diederik Stapel, bekend van de verzonnen onderzoeksgegevens. Het realistisch rekenen is een nog veel grotere en schadelijkere oplichterij: er is geen empirische onderbouwing dat die methode goed werkt - integendeel.

Slecht rekenen is moord
Ik vond deze twee citaten op BeterOnderwijsNederland.nl:

“In arren moede zijn we op onze faculteit maar weer begonnen om in de eerste weken van het collegejaar het elementaire rekenen met breuken te behandelen, tot grote verbazing en hilariteit van onze buitenlandse studenten (Chinezen en Koreanen) die zich terecht afvragen in wat voor land ze eigenlijk terechtgekomen zijn.”

“Het beroemdste voorbeeld is natuurlijk de verpleegster die voor moord werd aangeklaagd omdat ze een patiënt een overdosis insuline had gegeven. Haar (oprechte) verweer was dat ze simpelweg het recept van de dokter had uitgevoerd: "Vorige week moest ik 0,1 mg geven, en deze week stond er plotseling 0,10 mg, dat is dus 10 keer zoveel..."

Eind 2011 dienden D66 en de SGP in de Tweede Kamer een motie in om het gebruik van de rekenmachine bij toetsen en examens te beperken. Maar, mevrouw de minister, u wilde eerst advies inwinnen, en de motie werd aangehouden. In april kwamen de adviezen binnen, van het College voor Examens en het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO. U schreef de kamer dat er geen verdere maatregelen nodig zijn. Maar, zoals uit de bijlage van het SLO-rapport blijkt, zowel de vereniging Beter Onderwijs Nederland als de Stichting Goed Rekenonderwijs keurden het advies van SLO af. En Jan Karel Lenstra, voorzitter van de KNAW-rekenonderwijscommissie schreef over het SLO-advies: "(...) het rekenonderzoek in ons land heeft een ongewenste traditie van vooringenomenheid en ik verzet me daartegen. Dat een verdere inperking van het gebruik van de rekenmachine op school in strijd is met wat men buiten de school doet is een heel slecht argument. Buiten de school viert de gemakzucht hoogtij. Een taak van de school is nu juist de kinderen te leren daaraan zo lang mogelijk te ontsnappen." De facto diskwalificeert Lenstra hiermee het SLO-rapport.

In 2010 had de Tweede Kamer besloten dat vanaf 2013 alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een rekentoets moeten afleggen. U heeft toen als staatssecretaris gezegd dat de leerlingen daarbij geen rekenmachine zouden mogen gebruiken. Tegen deze afspraak in blijkt nu dat toch ruim 80% van de vragen met een rekenmachine mag worden opgelost. Verhaaltje lezen, plaatje kijken, knopjes drukken, antwoord intypen: wie dat goed kan slaagt; geen probleem als je niet kan rekenen en zelfs de tafel van 2 niet kent. De overige 'echte' rekenopgaven zijn eenvoudig en kunnen met "handig rekenen" worden opgelost, dus zonder standaardrekenmethodes.

Rekenramplobby
Eigenlijk hadden we dit bedrog kunnen verwachten; de machtige rekenramplobby saboteerde een serieuze rekentoets die haar zou kunnen ontmaskeren. Maar deze maand bleek uit een proef dat scholieren zelfs met de quasirekentoets dramatisch slecht scoren.

Mevrouw de minister: gooit u alstublieft al die onzinrapporten in de prullenbak; smijt de rekenmachines, deze 'weapons of math destruction', het wiskundelokaal uit, en stop de rekenramp. Onze kinderen hebben daar recht op.

André van Delft
Wetenschapper en software-ontwikkelaar[/i]

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-06-2012 14:59:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 25 juni 2012 @ 14:56:41 #159
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113365174
Ik ga me nu wat op de achtergrond houden (ik zal wel nog eens reageren als iemand iets aan mij vraagt) en jullie hier onderling verder over laten discussiëren.
#NoDAPL
  maandag 25 juni 2012 @ 15:11:42 #160
108725 e-wok
niet mokken, lekker fokken
pi_113365959
quote:
19s.gif Op zondag 24 juni 2012 00:02 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Welk tekort?
In het VO ...Er wordt al jaren gesproken over tekorten in het onderwijs als lokkertje voor de PA(bo).

Mijn oud-klasgenoten zijn grotendeels aan het werk in het onderwijs, maar ik hoor nog steeds genoeg verhalen over overschotten en mensen die het veld moeten ruimen onder het principe last in first out. Ook zie ik in mijn directe omgeving veel afgesturdeerde mannelijke leerkrachten (inclusief mezelf) die na de opleiding een carrièreswitch hebben gemaakt. Zijn jullie dat ook? Wat zal daar een reden voor zijn?
pi_116771761
*O* Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik geslaagd ben *O*
pi_116803393
Gefeliciteerd! Whoop!
Be brave. Be kind.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 25 oktober 2012 @ 12:39:49 #163
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_118412934
Zal het dan gaan gebeuren, ga ik afstuderen?
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_119703989
quote:
6s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:39 schreef Dark_Angelus het volgende:
Zal het dan gaan gebeuren, ga ik afstuderen?
Dat zou heel mooi zijn! Bén je inmiddels afgestudeerd?
pi_120006347
En nu?
pi_122603908
Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de studie die ik deed omdat ik het daarmee echt niet meer zag zitten (helaas was ik er al jaren mee bezig). Wat ik wél wil doen is de PABO, en nu ben ik me dus aan het oriënteren. Nu hoorde ik al meteen twee mensen tegen me zeggen dat ze van anderen hadden gehoord dat de PABO niet zo'n geweldige opleiding is, maar ze konden niet specificeren wat er nou niet goed aan is, want ze hadden het ook maar van horen zeggen. Volgens mij zitten hier wel wat ervaringsdeskundigen. :)

Ik woon zelf in Beverwijk dus dan zou de Inholland van Haarlem of Alkmaar het handigst zijn, maar nou heb ik ook al geen goede verhalen over Inholland gehoord. Zijn er mensen die daar PABO doen en me kunnen vertellen hoe ze er zelf over denken?

Verder zei m'n moeder dat ik met de propedeuse van de universiteit een soort van vrijstelling van het eerste jaar zou kunnen krijgen, maar daar twijfelde ik zelf aan, iemand die hier iets over weet? Ik kan er niks over vinden, in ieder geval niet voor Inholland.

Nouja, ik zie dat dit topic een beetje dood is, dus ik hoop dat er nog wel mensen zijn die m'n vragen zouden kunnen beantwoorden. :)
pi_122605889
quote:
Verder zei m'n moeder dat ik met de propedeuse van de universiteit een soort van vrijstelling van het eerste jaar zou kunnen krijgen, maar daar twijfelde ik zelf aan, iemand die hier iets over weet?
Het antwoord hierop kan je zelf bedenken. Het hangt af van de gevolgde vakken en de keuze van de verantwoordelijke mensen van de school in kwestie. Als de vakken die jij hebt gevolgd ook bij die PABO-opleiding worden gegeven dan kan je vrijstellingen aanvragen, of dat je ze krijgt zal je moeten afwachten. Bel eventjes naar de studieadviseur van de betreffende school en je zal waarschijnlijk direct horen welke vrijstellingen jij kan krijgen.

Waarom wil jij graag de PABO-opleiding volgen? Wat verwacht jij ervan en wat verwacht jij van het vak?
#NoDAPL
pi_122609772
Bedankt voor de reactie Bram. Dat is inderdaad een beetje wat ik had verwacht. Mijn moeder zei dat ik met alleen al een universitaire propedeuse vrijstelling kon krijgen, los van wat ik heb gedaan. Dat leek me sterk, want dan zou je toch een hoop missen.

Ik zal mijn situatie even schetsen, voor wat meer duidelijkheid. Ik heb hiervoor Japanstudies/Talen en Culturen van Japan gedaan. Hier ben ik in 2009 mee begonnen, en na een prima eerste jaar, is het toen in mijn tweede jaar misgegaan. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe het precies kwam, het is een soort samenloop van factoren, waardoor ik na een half semester langzaam bij beetje afhaakte en instortte. Ik zag het allemaal niet meer zitten, en dat ging pas weer goed toen ik met mijn vader ging praten. Ik had één vak van mijn eerste jaar nog niet gehaald (en dat kwam eigenlijk doordat ik het wat onderschatte, bijna iedereen haalde dat vak), en omdat dat tweede jaar misging, heb ik het het tweede jaar dus ook niet gehaald. Toen heeft mijn vader me weer aangespoord en ons best gedaan om een uitstel van bsa (bindend studie-advies, oftewel dat je in twee jaar je propedeuse moet halen) te krijgen. Dat lukte. Maar eigenlijk is het sinds het tweede jaar alsnog niet meer goedgekomen, ondanks dat ik vol goede moed weer verder ging. Propedeuse wel gehaald, alsook andere vakken, maar ook heel vakken niet. Het blijft heel moeizaam gegaan en uiteindelijk ben ik tot een aantal conclusies gekomen:

Ik vind de Japanse taal en cultuur leuk en interessant, maar wellicht niet leuk en interessant genoeg. Ik zie niet echt voor me wat ik dan ga doen als ik uiteindelijk die studie afgerond zou hebben, wat me ook demotiveert. Ook heb ik het gevoel dat het WO mij niet zo ligt, omdat het heel erg op academische vaardigheden en onderzoeken en papers, etc. is gericht. Hier heb ik helemaal niks mee, waardoor het extra moeizaam gaat, en ik heb zeker niet de ambitie om later in m'n leven nog onderzoeksartikelen te schrijven.

Dat is de ene reden om iets anders te gaan doen. De andere reden is dat mij steeds duidelijker is geworden waar ik wél heel enthousiast over ben. Het lesgeven op een basisschool dus. Dit is eigenlijk iets wat me haast m'n hele leven lang al erg heeft aangetrokken, maar stom genoeg heb ik dat van mezelf ook niet echt serieus genomen. Ik geloof dat het me op de basisschool zelf al aantrok, dat is niet weggegaan, maar wel wat op de achtergrond gekomen, en dat is dus steeds meer op de voorgrond gekomen.

Maar waarom? Wat vind ik er leuk aan? Het werken met kinderen trekt me erg aan, zéker kinderen van nog voor de puberteit. Dat zit gewoon in me, heb ik het gevoel. Als ik omga met kinderen van basisschoolleeftijd (ja, ik weet dat dat ruim is), kan ik helemaal warm van binnen worden, dat maakt me soms echt gelukkig. :)
Verder vind ik het een prachtig idee dat ik voor dergelijke kinderen een basis kan vormen waar ze hun toekomst op kunnen bouwen. Ook vind ik het fijn dat het lekker gevarieerd is. Het is breed; taal rekenen, aardrijkskunde, etc. etc. En iets dat ik heel erg in me heb, is dat ik van variatie hou en altijd erg breed geïnteresseerd ben. (en ik kán het ook allemaal, durf ik te zeggen)
Het mooie is ook dat elk kind weer uniek is en toch weer net een eigen aanpak vraagt, waarbij het de uitdaging is om elk kind weer op z'n eigen manier te behandelen dat het kind het best tot zijn recht komt in de klas.

Eigenlijk lijkt elk aspect van de opleiding en het vak me erg leuk en interessant en ook de pedagogische achtergronden interesseren me. Niet alleen hoe je het moet aanpakken, maar ook waarom. Gaat wat richting psychologie, heb ik het idee.

De enige lichte twijfel die ik zelf nog heb, is of ik voor de klas zou kunnen staan. Ik ben namelijk zelf wat aan de verlegen kant, vroeger was ik zelfs heel verlegen. Op de middelbare zijn spreekbeurten/presentaties nooit écht m'n ding geweest (op de basisschool ging het wel goed), moet ik eerlijk zeggen. Daardoor lijkt het wellicht een rare keuze, maar ik heb nu eindelijk iets gevonden waarover ik tenminste écht enthousiast ben. Dat ben ik eigenlijk zelden. Dat was ik ook niet toen ik met m'n vorige studie begon. Ik vond het erg leuk, dat zeker. Maar niet dat ik écht iets had van: ja dit is het!

Nou is het waar dat ik dat met deze opleiding nog moet gaan ervaren, maar ik heb er een heel erg goed gevoel over. Het kan natuurlijk zijn dat ik een totaal verkeerde inschatting heb gemaakt, maar het is nu wel iets dat ik mezelf de rest van m'n leven zie doen, terwijl ik hiervoor niet eens wist wat ik zou gaan doen. Dat is voor mij ook een groot pluspunt, dat ik echt een duidelijk vooruitzicht heb.

Ik snap wel waarom je het vraagt. Ik heb het meteen aangegrepen om m'n halve hart uit te storten, excuses als dat wat overdreven was. ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat degenen die er negatief over waren een totaal verkeerde verwachting ervan hadden. Daarom vroeg ik me ook heel erg af wáárom bepaalde mensen er negatief over zijn, want daar zou ik veel meer mee kunnen.
pi_122610681
Ik vroeg je naar jouw beeld en verwachten zodat mensen kunnen kijken of dat het een beetje realistisch is, dat is wel zo belangrijk als je aan een opleiding begint.
SES / (Aanstaande) Docenten Topic Deel XXVIII
Hier reageren wat leraren van de lage school. Ik zou als ik jou was in die draad een reactie plaatsen (eventueel een link naar hier) zodat zij hierop kunnen reageren. Hoe de opleiding en het werk in werkelijk zijn wil nog wel eens tegenvallen in vergelijking met wat je ervan verwacht. Ik volg zelf een hele andere opleiding (TU) dus ik laat het grotendeels aan anderen over om hier op te reageren. Het forumlid YReal kan je hier ook wat over vetellen, hij heeft 1 jaar een PABO-opleiding gevolgd en hij haakte af omdat er teveel practische opdrachtjes waren en te weinig inhoud (didactiek en kennisvakken) als ik hem correct begreep.
Inhoudelijk zou jij geen probleem moeten hebben met deze opleiding, de vraag is of dat je het ook leuk gaat vinden en of dat je het lesgeven zelf ook leuk gaat vinden. Ga sowieso eens een dag kijken bij zo'n opleiding en gewoon de lessen meevolgen, dus niet officiëel een open dag maar gewoon meedoen als dat kan.

Het lijkt mij trouwens ook wel een leuk vak.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-02-2013 20:38:52 ]
#NoDAPL
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 februari 2013 @ 20:32:33 #170
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_122610717
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:03 schreef bakayarou het volgende:
En nu?
Bijna :')
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_122615320
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:15 schreef BlueChicagoMoon het volgende:
Bedankt voor de reactie Bram. Dat is inderdaad een beetje wat ik had verwacht. Mijn moeder zei dat ik met alleen al een universitaire propedeuse vrijstelling kon krijgen, los van wat ik heb gedaan. Dat leek me sterk, want dan zou je toch een hoop missen.

Ik zal mijn situatie even schetsen, voor wat meer duidelijkheid. Ik heb hiervoor Japanstudies/Talen en Culturen van Japan gedaan. Hier ben ik in 2009 mee begonnen, en na een prima eerste jaar, is het toen in mijn tweede jaar misgegaan. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe het precies kwam, het is een soort samenloop van factoren, waardoor ik na een half semester langzaam bij beetje afhaakte en instortte. Ik zag het allemaal niet meer zitten, en dat ging pas weer goed toen ik met mijn vader ging praten. Ik had één vak van mijn eerste jaar nog niet gehaald (en dat kwam eigenlijk doordat ik het wat onderschatte, bijna iedereen haalde dat vak), en omdat dat tweede jaar misging, heb ik het het tweede jaar dus ook niet gehaald. Toen heeft mijn vader me weer aangespoord en ons best gedaan om een uitstel van bsa (bindend studie-advies, oftewel dat je in twee jaar je propedeuse moet halen) te krijgen. Dat lukte. Maar eigenlijk is het sinds het tweede jaar alsnog niet meer goedgekomen, ondanks dat ik vol goede moed weer verder ging. Propedeuse wel gehaald, alsook andere vakken, maar ook heel vakken niet. Het blijft heel moeizaam gegaan en uiteindelijk ben ik tot een aantal conclusies gekomen:

Ik vind de Japanse taal en cultuur leuk en interessant, maar wellicht niet leuk en interessant genoeg. Ik zie niet echt voor me wat ik dan ga doen als ik uiteindelijk die studie afgerond zou hebben, wat me ook demotiveert. Ook heb ik het gevoel dat het WO mij niet zo ligt, omdat het heel erg op academische vaardigheden en onderzoeken en papers, etc. is gericht. Hier heb ik helemaal niks mee, waardoor het extra moeizaam gaat, en ik heb zeker niet de ambitie om later in m'n leven nog onderzoeksartikelen te schrijven.

Dat is de ene reden om iets anders te gaan doen. De andere reden is dat mij steeds duidelijker is geworden waar ik wél heel enthousiast over ben. Het lesgeven op een basisschool dus. Dit is eigenlijk iets wat me haast m'n hele leven lang al erg heeft aangetrokken, maar stom genoeg heb ik dat van mezelf ook niet echt serieus genomen. Ik geloof dat het me op de basisschool zelf al aantrok, dat is niet weggegaan, maar wel wat op de achtergrond gekomen, en dat is dus steeds meer op de voorgrond gekomen.

Maar waarom? Wat vind ik er leuk aan? Het werken met kinderen trekt me erg aan, zéker kinderen van nog voor de puberteit. Dat zit gewoon in me, heb ik het gevoel. Als ik omga met kinderen van basisschoolleeftijd (ja, ik weet dat dat ruim is), kan ik helemaal warm van binnen worden, dat maakt me soms echt gelukkig. :)
Verder vind ik het een prachtig idee dat ik voor dergelijke kinderen een basis kan vormen waar ze hun toekomst op kunnen bouwen. Ook vind ik het fijn dat het lekker gevarieerd is. Het is breed; taal rekenen, aardrijkskunde, etc. etc. En iets dat ik heel erg in me heb, is dat ik van variatie hou en altijd erg breed geïnteresseerd ben. (en ik kán het ook allemaal, durf ik te zeggen)
Het mooie is ook dat elk kind weer uniek is en toch weer net een eigen aanpak vraagt, waarbij het de uitdaging is om elk kind weer op z'n eigen manier te behandelen dat het kind het best tot zijn recht komt in de klas.

Eigenlijk lijkt elk aspect van de opleiding en het vak me erg leuk en interessant en ook de pedagogische achtergronden interesseren me. Niet alleen hoe je het moet aanpakken, maar ook waarom. Gaat wat richting psychologie, heb ik het idee.

De enige lichte twijfel die ik zelf nog heb, is of ik voor de klas zou kunnen staan. Ik ben namelijk zelf wat aan de verlegen kant, vroeger was ik zelfs heel verlegen. Op de middelbare zijn spreekbeurten/presentaties nooit écht m'n ding geweest (op de basisschool ging het wel goed), moet ik eerlijk zeggen. Daardoor lijkt het wellicht een rare keuze, maar ik heb nu eindelijk iets gevonden waarover ik tenminste écht enthousiast ben. Dat ben ik eigenlijk zelden. Dat was ik ook niet toen ik met m'n vorige studie begon. Ik vond het erg leuk, dat zeker. Maar niet dat ik écht iets had van: ja dit is het!

Nou is het waar dat ik dat met deze opleiding nog moet gaan ervaren, maar ik heb er een heel erg goed gevoel over. Het kan natuurlijk zijn dat ik een totaal verkeerde inschatting heb gemaakt, maar het is nu wel iets dat ik mezelf de rest van m'n leven zie doen, terwijl ik hiervoor niet eens wist wat ik zou gaan doen. Dat is voor mij ook een groot pluspunt, dat ik echt een duidelijk vooruitzicht heb.

Ik snap wel waarom je het vraagt. Ik heb het meteen aangegrepen om m'n halve hart uit te storten, excuses als dat wat overdreven was. ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat degenen die er negatief over waren een totaal verkeerde verwachting ervan hadden. Daarom vroeg ik me ook heel erg af wáárom bepaalde mensen er negatief over zijn, want daar zou ik veel meer mee kunnen.
De eerste jaar van je opleiding is een heel belangrijk jaar waarin veel ervaringen opgedaan worden waaruit bekeken wordt of je wel of niet verder moet gaan met je opleiding. Deze zullen ze dus nooit volledig wegstrepen, welke vooropleiding je ook gedaan hebt. Je kunt wellicht voor een aantal delen inderdaad vrijstelling kunnen krijgen, maar als ik het goed begrepen heb, heb je hiervoor een totaal geen gerelateerde opleiding gevolgd dus ik ben er bang voor.

De pabo is wel meer een 'doe' opleiding waarvan ik heb gezien dat veel mannen op de opleiding daar moeite mee hebben. Wat ik je zou willen aanraden is om eens een basisschool uit je omgeving te vragen (waar je bijvoorbeeld zelf op hebt gezeten of die waar een familielid werkt oid) of je eens een paar weken land een dag kunt meelopen/-kijken.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_123163215
Meh, ik kom dit topic nu pas tegen. Vorige week afgestudeerd aan de Pabo Edith Stein in Hengelo, dus ben iets aan de late kant ;) Toch nog even meelezen hier!
pi_125086977
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:33 schreef PAA-053 het volgende:
Meh, ik kom dit topic nu pas tegen. Vorige week afgestudeerd aan de Pabo Edith Stein in Hengelo, dus ben iets aan de late kant ;) Toch nog even meelezen hier!
Gefeliciteerd! En wat doe je nu? Ben je aan het invallen of heb je al een baan? Of iets anders?

Ik verwacht over drie maanden af te studeren, maar het valt nog niet mee om aan een baan te komen. Heb wel al een paar brieven gestuurd naar scholen, en heb één uitnodiging voor een gesprek ontvangen! *O*
pi_133057954
Hello! Hoe gaat het met iedereen hier?
pi_143988682
Goed :o

Iedereen klaar met de studie!? En uitzicht op een baan?
Noot noot.
pi_143991672
Ik ben klaar... Ik ga aankomend jaar ( overmorgen) 2 dagen in de week werken in groep 7! En hoop binnen de organisatie te kunnen gaan invallen.

Any others?
Be brave. Be kind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')