quote:
Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat

. Ik probeer het echt, al die verre oorden uit mijn hoofd leren, maar het wil er niet meer in

.
Je leert vreemde talen eveneens veel gemakkelijker wanneer je jong bent. Voor wiskunde is het eveneens zeer belangrijk dat je dat al op jonge leeftijd voldoende intensief op een voldoende hoog niveau krijt. Veel van de beste wiskundigen deden hun beste werk als twintiger en dertiger.
@Bart
quote:
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen?
Ja. Ik zou graag willen dat de PABO op termijn een WO-opleiding wordt. Enkel VWO-gediplomeerden toelaten is een eerste stap. Nogmaals, het is verre van selectief. Nog altijd kan bijna een kwart van de Nederlandse jongeren kiezen voor de PABO aangezien bijna een kwart van de Nederlandse jongeren een VWO-diploma heeft behaald of gaat behalen. Dat lijkt me toch een zeer redelijke eis voor zo'n belangrijke functie als leraar.
quote:
Maar iemand die de mbo-hbo route heeft gevolgd is dus volgens jou gelijk een slechtere leerkracht?
Dat zeg ik niet. Als je 1000 leerlingen neemt die deze route hebben gevolgd en 1000 leerlingen neemt die de VWO-HBO-route hebben gevolgd dan zal deze laatste groep betere leraren voortbrengen. Doordat zoveel leerlingen via het MBO naar het PABO gaan is het niveau van de PABO afgegleden richting (niet te verwarren met naar) MBO-niveau. Dit terwijl de voorganger van de PABO, de kweekschool, HBO+-niveau was.
Hieronder die open brief. Ik heb zelf een stukje tekst onderstreept wat illustreert waarom een hoger theoretisch niveau van de lagereschoolleraar (nogmaals, het ligt zeker niet alleen aan de individuele leraar!) gewenst is. Het gaat hierbij om het minimumniveau wat gegarandeerd is bij eenieder die de PABO of een alternatieve lerarenopleiding voor de lagere school heeft gevolgd. Ik stel uiteraard niet dat alle leraren onder dat minimumniveau zitten. DIt is slechts een van de vele voorbeelden. Jan van de Craats heeft bijv. al vele jaren deze kritiek, hij heeft zelf in de afgelopen jaren boeken geschreven die nu op een deel van de lagere scholen en de HBO-scholen wordt gebruikt.
Verschillende hoogleraren (waaronder een nobelprijswinnaar) en intellectuelen hebben dezelfde zorgen geuit, niet alleen m.b.t. het rekenonderwijs. Het probleem gaat uiteraard veel verder dan de lagere school, ook op de middelbare school zijn er de nodige problemen maar hier gaat het enkel om de PABO-opleiding dus ik beperk me eventjes tot het lagere onderwijs.
Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en WetenschapOpen brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Geachte mevrouw Van Bijsterveldt,
Anderhalf jaar geleden haalde mijn dochter tweeën en drieën voor haar wiskundeproefwerken in klas 3vwo. Ik keek waar het mis ging. Ze bleek vooral niet met breuken te kunnen omgaan. Toch is mijn dochter een slimme meid. Ze had destijds op de basisschool de maximale Citoscore gehaald. Kennelijk deugen zowel het rekenonderwijs op de basisschool als de Citotoets niet. Hoe kan dat? Het Traditioneel Rekenen is rond de 40 jaar geleden afgeschaft; nu is er het rampzalige Realistisch Rekenen. Jan van de Craats schrijft daarover in het zwartboek: "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen."
Mijn zoon gaat binnenkort Wiskunde studeren in Leiden, net als ik 33 jaar geleden. Hij heeft net VWO eindexamen gedaan in de Wiskunde B variant, die voorbereidt op de exacte wetenschappen. Ik heb naar dat examen (pdf) gekeken. Het was een vreselijk ratjetoe, 12 vellen dik (ik dacht dat 1 A4-tje normaal was). Inzicht in wiskundige functies werd nauwelijks getoetst; wel de behendigheid om knopjes op een rekenmachine in te drukken.
Nutteloze vormen van wiskundeEr was een paginagroot verhaal bij over een kunstenares. Leuk voor het vak Nederlands of CKV, maar misplaatst op een wiskundetoets. Op de volgende bladzijde stonden er drie priegelige tekeningetjes naast elkaar, en daaronder een vraag over het middelste tekeningetje; eigenlijk een soort ogentest. Andere opgaven gingen over wirwarren van driehoeken, vierhoeken en cirkels: een nutteloze vorm van wiskunde. Erger nog: je weet gewoon niet waar je moet beginnen om de vraag te beantwoorden. Dit toetst nauwelijks een wiskundige vaardigheid. Inmiddels heeft het College voor Examens laten weten dat maar liefst 3 van de 17 opgaven Wiskunde-B niet meetellen (pdf) voor de beoordeling. De reden vertelt men niet, maar het zal iets met kwaliteit te maken hebben.
Een sterke lobby verdedigt de rekenramp met blabla-verhaaltjes en drogredenen over het belang van inzicht, 'handig rekenen', en verhaaltjesrekenen. Zo schreven achttien hoogleraren in 2008 in NRC: “‘Realistisch rekenen’ niet goed? Kinderen presteren juist beter.” Onder hen was Diederik Stapel, bekend van de verzonnen onderzoeksgegevens. Het realistisch rekenen is een nog veel grotere en schadelijkere oplichterij: er is geen empirische onderbouwing dat die methode goed werkt - integendeel.
Slecht rekenen is moordIk vond deze twee citaten op BeterOnderwijsNederland.nl:
“In arren moede zijn we op onze faculteit maar weer begonnen om in de eerste weken van het collegejaar het elementaire rekenen met breuken te behandelen, tot grote verbazing en hilariteit van onze buitenlandse studenten (Chinezen en Koreanen) die zich terecht afvragen in wat voor land ze eigenlijk terechtgekomen zijn.”
“Het beroemdste voorbeeld is natuurlijk de verpleegster die voor moord werd aangeklaagd omdat ze een patiënt een overdosis insuline had gegeven. Haar (oprechte) verweer was dat ze simpelweg het recept van de dokter had uitgevoerd: "Vorige week moest ik 0,1 mg geven, en deze week stond er plotseling 0,10 mg, dat is dus 10 keer zoveel..."Eind 2011 dienden D66 en de SGP in de Tweede Kamer een motie in om het gebruik van de rekenmachine bij toetsen en examens te beperken. Maar, mevrouw de minister, u wilde eerst advies inwinnen, en de motie werd aangehouden. In april kwamen de adviezen binnen, van het College voor Examens en het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO. U schreef de kamer dat er geen verdere maatregelen nodig zijn. Maar, zoals uit de bijlage van het SLO-rapport blijkt, zowel de vereniging Beter Onderwijs Nederland als de Stichting Goed Rekenonderwijs keurden het advies van SLO af. En Jan Karel Lenstra, voorzitter van de KNAW-rekenonderwijscommissie schreef over het SLO-advies: "(...) het rekenonderzoek in ons land heeft een ongewenste traditie van vooringenomenheid en ik verzet me daartegen. Dat een verdere inperking van het gebruik van de rekenmachine op school in strijd is met wat men buiten de school doet is een heel slecht argument. Buiten de school viert de gemakzucht hoogtij. Een taak van de school is nu juist de kinderen te leren daaraan zo lang mogelijk te ontsnappen." De facto diskwalificeert Lenstra hiermee het SLO-rapport.
In 2010 had de Tweede Kamer besloten dat vanaf 2013 alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een rekentoets moeten afleggen. U heeft toen als staatssecretaris gezegd dat de leerlingen daarbij geen rekenmachine zouden mogen gebruiken. Tegen deze afspraak in blijkt nu dat toch ruim 80% van de vragen met een rekenmachine mag worden opgelost. Verhaaltje lezen, plaatje kijken, knopjes drukken, antwoord intypen: wie dat goed kan slaagt; geen probleem als je niet kan rekenen en zelfs de tafel van 2 niet kent. De overige 'echte' rekenopgaven zijn eenvoudig en kunnen met "handig rekenen" worden opgelost, dus zonder standaardrekenmethodes.
RekenramplobbyEigenlijk hadden we dit bedrog kunnen verwachten; de machtige rekenramplobby saboteerde een serieuze rekentoets die haar zou kunnen ontmaskeren. Maar deze maand bleek uit een proef dat scholieren zelfs met de quasirekentoets dramatisch slecht scoren.
Mevrouw de minister: gooit u alstublieft al die onzinrapporten in de prullenbak; smijt de rekenmachines, deze 'weapons of math destruction', het wiskundelokaal uit, en stop de rekenramp. Onze kinderen hebben daar recht op.
André van Delft
Wetenschapper en software-ontwikkelaar[/i]
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-06-2012 14:59:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL