abonnement Unibet Coolblue
pi_98074194


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Barney.jpg MaxC (2007)
Pluizel (2006)
Starla (2002)
Honeymooner (2003)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde


[ Bericht 0% gewijzigd door Danny op 12-07-2011 23:37:53 (antiwikitool) ]
  maandag 13 juni 2011 @ 11:00:53 #2
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98103886
jaa, de gomer rating scale (y)
Na de interne-griep en de kinder-buikgriep, heb ik nu de oudemensenverpleeghuis-griep te pakken! *O* Met al die beesten die me terug naar m'n kindertijd voeren hoop ik dat ik straks een paar jaar helemaal niet meer ziek word o|O
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98103919
Nee hoor, de gomers vinden altijd een virus waarmee ze je voor een week kunnen immobiliseren :6
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98103951
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 11:00 schreef Pluizel het volgende:
jaa, de gomer rating scale (y)
Na de interne-griep en de kinder-buikgriep, heb ik nu de oudemensenverpleeghuis-griep te pakken! *O* Met al die beesten die me terug naar m'n kindertijd voeren hoop ik dat ik straks een paar jaar helemaal niet meer ziek word o|O
Ah is er een Noro?

Zo selectief zijn die virussen anders ook weer niet, als ze jou weten te bereiken :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  maandag 13 juni 2011 @ 12:41:49 #5
208890 June.
Seriously?
pi_98107230
Ik wou net zeggen, Noro is anders geen pretje. Ik ben ervaringsdeskundige projectielbraken :R
Shine bright like a diamond.
pi_98107696
Tis meer de tijd voor de adeno toch?
Noro heb ik in januari gehad, heel fijn als je lichaam zich aan 2 kanten leegspuit. Gelukkig was het kort, maar krachtig.
pi_98143059
brr, ik krijg er rillingen van.

Ik braak bijna nooit. De laatste keer is ook alweer een jaar of 6 geleden en de keer daarvoor ook een jaar of 4. En het blijft meestal bij 1x
  dinsdag 14 juni 2011 @ 16:36:38 #8
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98161313
Neenee, ik heb geen noro. het is een koorts met hoesten virus. Als ik diep uitadem weet ik ronchi te produceren die zelfs zonder stethoscoop te horen zijn! 8-) Ik ben allang blij dat m'n neus niet vol zit.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98177752
Legionella :9
Het was leuk je gekend te hebben, vaarwel -O-

:6
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98178445
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 16:36 schreef Pluizel het volgende:
Neenee, ik heb geen noro. het is een koorts met hoesten virus. Als ik diep uitadem weet ik ronchi te produceren die zelfs zonder stethoscoop te horen zijn! 8-) Ik ben allang blij dat m'n neus niet vol zit.
Rhino dus

en dan geen rhinocerus

:P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98179133
Blij dat ik zo'n bazen T- en B-cellen heb :7 Nog nooit griep gehad :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:33:45 #12
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_98180060
Ik heb denk ik nog nooit waterpokken gehad :@
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_98182477
Can't save them all... -O- -O-

Gohan, ik zag dat je net voor mij een jas had gescoord vanochtend. :9 Wanneer kom je consulten doen op bij mij op de afdeling of zit je op de eigen afdeling/OK/poli? w/
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:14:24 #14
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_98182690
Ik zal ook wel consulten gaan doen. Doe nu vrnl poli en spoedpatienten.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:24:20 #15
208890 June.
Seriously?
pi_98183262
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 00:33 schreef _Lily_ het volgende:
brr, ik krijg er rillingen van.

Ik braak bijna nooit. De laatste keer is ook alweer een jaar of 6 geleden en de keer daarvoor ook een jaar of 4. En het blijft meestal bij 1x
Ik ook niet, kan het bijna altijd tegenhouden :P
Shine bright like a diamond.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:31:12 #16
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98192765
ventolin is mijn beste vriend deze dagen ;)

co-schap technisch is er wel sprake van verbetering: ik heb zowaar een afdeling gekregen, en ik mag zelfstandig dokteren. uiteraard moet alles overlegd, maar ik mag zelf eens het beleid en alles vertellen zonder dat ik halverwege onderbroken word door een arts met aanvullingen (want die gaat niet eens mee naar de patiënt) Zo worden deze weken nog wel draaglijk.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98192934
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:31 schreef Pluizel het volgende:
ventolin is mijn beste vriend deze dagen ;)
Ik heb ook maar weer een Diskus geregeld :(
quote:
co-schap technisch is er wel sprake van verbetering: ik heb zowaar een afdeling gekregen, en ik mag zelfstandig dokteren. uiteraard moet alles overlegd, maar ik mag zelf eens het beleid en alles vertellen zonder dat ik halverwege onderbroken word door een arts met aanvullingen (want die gaat niet eens mee naar de patiënt) Zo worden deze weken nog wel draaglijk.
Mooi :)
pi_98217003
Co-schap rooster binnen. In het vijfde jaar mag ik naar de VS voor psychiatrie *O*
Nu nog eerst al mijn blokken dit jaar halen :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_98221715
Pffft... bijna te laat voor m'n laatste nachtdienst, omdat ik dacht dat mijn wekker kwart voor drie ipv kwart over negen aangaf :+ 't Verschil tussen de kleine en de grote wijzer is ook zo minimaal :')
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98225487
quote:
99s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:20 schreef intoxicated het volgende:
Pffft... bijna te laat voor m'n laatste nachtdienst, omdat ik dacht dat mijn wekker kwart voor drie ipv kwart over negen aangaf :+ 't Verschil tussen de kleine en de grote wijzer is ook zo minimaal :')
Heb je een analoge wekker :D ?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_98227550

:7

Niet precies die, maar 't komt overeen :P
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98230302
Vandaag het plaatsen van een verlengde gamma nail gezien. Te vet :9

chirurgie is toch wel heel leuk hoor
pi_98243639
Permanente verdoofde lip door operatie :-(
Please :X Die reacties over schadevergoedingen :X
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98250494
quote:
99s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:14 schreef intoxicated het volgende:
Permanente verdoofde lip door operatie :-(
Please :X Die reacties over schadevergoedingen :X
Al eens mee wezen kijken bij een tuchtzaak? Is onderdeel van oa de huisartsenopleiding.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98251429
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 15:17 schreef Godshand het volgende:

[..]

Al eens mee wezen kijken bij een tuchtzaak? Is onderdeel van oa de huisartsenopleiding.
Dat lijkt mij ook wel interessant eigenlijk. Eens kijken of ik dat deze maand eens kan regelen.
pi_98260865
Het is openbaar hè? Ik wil ook graag een keer gaan
  donderdag 16 juni 2011 @ 21:05:28 #27
208890 June.
Seriously?
pi_98266872
Koen, ook bij de UMC bbq geweest? Was wel een mooi feestje, met gratis drank en vlees :P
Shine bright like a diamond.
pi_98329258
Gister mijn eerste reanimatie gehad, wat een volkomen surrealistische situatie was dat...
pi_98329373
Alles went ;)
Ik vond 't ook een rare, georganiseerde chaos in het begin :)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98330219
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 21:05 schreef June. het volgende:
Koen, ook bij de UMC bbq geweest? Was wel een mooi feestje, met gratis drank en vlees :P
Nee, ik kon niet: mijn broertje vierde dat hij z'n VWO-diploma heeft gehaald. Hoorde idd dat het erg leuk was. Ben in 2009 en 2010 wel geweest, was ook toen mooi en erg goed geregeld.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 17:18:58 #31
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98339005
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 12:28 schreef iofn het volgende:
Gister mijn eerste reanimatie gehad, wat een volkomen surrealistische situatie was dat...
nu pas? :|
heeft de patiënt het overleefd? tis idd een rare ervaring.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98372733
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:18 schreef Pluizel het volgende:

[..]

nu pas? :|
heeft de patiënt het overleefd? tis idd een rare ervaring.
Niet overleefd nee, vermoedelijk een aorta dissectie. :N
  zondag 19 juni 2011 @ 18:53:22 #33
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98379781
ah ja daar is geen houden aan.

heb er een gezien van iemand met een geruptureerd AAA, je zag die buik gaandeweg steeds dikker worden :{
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98407219
quote:
EINDHOVEN - Het tuchtcollege voor de gezondheidszorg heeft maandag een waarschuwing opgelegd aan een fysiotherapeut uit Molenhoek omdat hij een patiënte onvoldoende informeerde over een gênante behandeling in de schaamstreek.

De klacht van de vrouw over grensoverschrijdend seksueel gedrag door de fysiotherapeut is echter ongegrond omdat beider verklaringen lijnrecht tegenover elkaar staan.

De 49-jarige vrouw uit Groesbeek stapte naar de politie en naar het tuchtcollege, omdat de fysiotherapeut drukpuntmassage uitvoerde rondom haar schaamstreek terwijl zij alleen een knieblessure had. Ze zegt dat de man met zijn vingers in haar vagina kwam.

Het tuchtcollege stelt voorop dat een zogenoemde frictiebehandeling in de schaamstreek ook voor knieklachten kan helpen. Maar uit het dossier en de uitleg van de fysiotherapeut blijkt niet dat hij de vrouw voldoende heeft geïnformeerd of om toestemming heeft gevraagd, aldus de uitspraak.

De fysiotherapeut werd eind vorig jaar voor ontucht gearresteerd en zat 38 dagen in voorarrest. De man ging met succes in beroep tegen de verlenging van zijn voorlopige hechtenis. Het gerechtshof in Den Bosch liet hem vrij. Justitie heeft nog niet besloten of de fysiotherapeut voor de rechter moet komen.

http://www.gelderlander.n(...)ante-behandeling.ece
:')
pi_98407276
ROFL, ik was even op zoek naar de uitspraak van het Tuchtcollege van die fysiotherapeut. Daar kwam ik dit pareltje tegen:
quote:
Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te ’s-Gravenhage heeft de navolgende uitspraak gedaan inzake de klacht van:

A,
wonende te B,
klaagster,

tegen:

C, uroloog,
wonende te D,
de persoon over wie geklaagd wordt,
hierna als de arts aan te duiden.

1. Het verloop van de procedure
Namens klaagster heeft mr. K. Lammers-Roselaar, advocaat te Rotterdam, een klacht ingediend, die op 21 mei 2010 door het College is ontvangen. De arts heeft hierop geantwoord middels een verweerschrift van zijn gemachtigde, mr. Ch.L. van den Puttelaar, eveneens advocaat te Rotterdam. Partijen hebben gerepliceerd respectievelijk gedupliceerd. Op 6 april 2011 is nog een brief van klaagster en op 15 april 2011 een brief van de arts ontvangen. De behandeling van de klacht heeft plaats gehad op 19 april 2011. Klaagster was daarbij niet aanwezig. Haar advocaat was dat wel. Voorts zijn de arts en diens advocaat verschenen. Beide advocaten hebben een pleitnota overgelegd.

2. De feiten
De arts is verbonden geweest aan een ziekenhuis in B en heeft daar op 2 februari 2010 klaagster behandeld. In het kader van deze behandeling lag klaagster met ontbloot onderlichaam op de behandeltafel, terwijl de arts achter haar stond. De arts heeft toen zijn geslachtsdeel uit zijn broek gehaald. Klaagster heeft dit gezien, is hevig geschrokken en heeft zich aan de behandeling van de arts onttrokken.

3. De klacht
De arts heeft zich in ernstige mate aan seksueel grensoverschrijdend gedrag schuldig gemaakt.

4. Het standpunt van de arts
De arts heeft erkend zijn geslachtsdeel uit zijn broek te hebben gehaald, terwijl hij achter klaagster stond. Hij was op dat moment bezig met een rectaal onderzoek van klaagster. De arts heeft zijn verontschuldigingen aangeboden en zich onder behandeling gesteld van een psycholoog. Deze is tot de conclusie gekomen dat er bij de arts sprake is van een gedurende langere periode (jaren) al bestaande professionele en emotionele uitputting.

5. De beoordeling
De arts heeft tijdens de behandeling van klaagster die met een ontbloot onderlichaam op de behandeltafel lag, zijn geslachtsdeel uit zijn broek gehaald. Daarmee heeft hij zich aan ernstig grensoverschrijdend gedrag schuldig gemaakt. Dergelijk gedrag ondermijnt het vertrouwen dat patiënten in een arts moeten kunnen stellen. De arts onderschrijft dit ook, zodat het College hier verder niet op in behoeft te gaan.
De klacht is dus gegrond. Het College staat vervolgens voor de vraag welke maatregel in dit verband aan de arts moet worden opgelegd. Daaraan vooraf gaat nog de vraag of de arts een maatregel moet worden opgelegd.
De arts heeft aangevoerd een bewustzijnsvernauwing te hebben gehad en niet te hebben beseft wat hij deed. Hij meent daarom dat sprake is van sterk verminderde toerekeningsvatbaarheid of zelfs volledige ontoerekeningsvatbaarheid. Het feit kan hem daarom niet of nauwelijks worden toegerekend, aldus nog steeds de arts. Het College kan zich hier niet mee verenigen. Het overweegt in dit verband dat de gestelde verminderde of zelfs afwezige toerekeningsvatbaarheid door de arts niet is onderbouwd. Hij stelt weliswaar dat een psycholoog een conclusie van deze strekking heeft bereikt maar hij heeft geen enkel stuk overgelegd, waaruit dit kan worden opgemaakt. Het College zal er daarom van uit gaan dat de arts voor zijn handelen verantwoordelijk kan worden gehouden.
Klaagster heeft aangifte gedaan bij de politie. Deze aangifte heeft niet tot een vervolging geleid omdat de officier van justitie tot de conclusie is gekomen dat de zaak geseponeerd diende te worden op grond van de “gezondheidstoestand van de verdachte”. Voorts is een onderzoek ingesteld door de inspectie voor de volksgezondheid. Dit heeft geleid tot de conclusie dat de arts ernstig grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond, dat het bewaren van de noodzakelijke professionele afstand onder normale omstandigheden voor de arts geen probleem vormt, maar dat langdurige overbelasting hem tot zijn gedrag op 2 februari 2010 heeft gebracht. De inspectie acht de kans op herhaling van een dergelijk incident gering, doordat de arts zijn niet professionele optreden onderkent, zich onder behandeling heeft gesteld en bereid is afspraken met de inspectie te maken.
Uit het bovenstaande kan niet anders worden opgemaakt dan dat de arts zich bewust is geworden van de grenzen die hij zich zelf moet stellen om zijn beroep als arts te kunnen uitoefenen en dat kennelijk vertrouwen bestaat dat hij hiernaar ook zal kunnen handelen. Het College spreekt de hoop uit dat dit inderdaad het geval is. Dat doet er echter niet aan af dat het de arts wel een maatregel zal opleggen. In deze maatregel komt de ernst van het grensoverschrijdende gedrag tot uitdrukking. Het College zal met na te noemen maatregel volstaan, omdat het geen aanwijzingen heeft dat de arts zich eerder aan dergelijk gedrag heeft schuldig gemaakt en ook verder van bezwaren tegen de arts niet is gebleken.

6. De beslissing
Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te ’s-Gravenhage:

schorst de inschrijving van de arts in het register, bedoeld in artikel 3 van de Wet BIG, voor de duur van twee maanden.

Deze beslissing is genomen door: mr P.A. Offers, voorzitter, mr C.C. Dedel-van Walbeek, lid-jurist, drs P.R.H. Vermeulen, prof. dr J.T. van Dissel en prof. dr J.H. van Bockel, leden-artsen, bijgestaan door mr V.J. Schelfhout-van Deventer als secretaris, en uitgesproken ter openbare terechtzitting van 14 juni 2011.



voorzitter secretaris
http://tuchtrecht.overhei(...)itspraak/2011/YG1176
:') :') Wat een debiel.
pi_98414990
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:51 schreef dotKoen het volgende:
ROFL, ik was even op zoek naar de uitspraak van het Tuchtcollege van die fysiotherapeut. Daar kwam ik dit pareltje tegen:

[..]

http://tuchtrecht.overhei(...)itspraak/2011/YG1176
:') :') Wat een debiel.
Epic fail :') en dan proberen er mee weg te komen door zich 'ontoerekeningsvatbaar' te laten verklaren
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_98415400
Waarom zijn bèta-blokkers gecontraïndiceerd bij patiënten met hypertensie die ook astma en COPD hebben?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_98418474
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:57 schreef MaxC het volgende:
Waarom zijn bèta-blokkers gecontraïndiceerd bij patiënten met hypertensie die ook astma en COPD hebben?
Omdat ze door blokkade van de B2-receptoren in de longen bronchospasmen kunnen veroorzaken.
pi_98426527
Beetje kort door de bocht. Het maakt niets uit of de indicatie hypertensie is, het gaat gewoon om het voorschrijven van een betablokker. Daarnaast heb je betablokkers die meer B1 selectief zijn en deze genieten de voorkeur. Ergo, de absolute contra-indicatie verandert in een relatieve contra-indicatie.
pi_98426630
Daarom hebben ze de selectieve b-blokkers bedacht.

edit DDM was me voor
I feel kinda Locrian today
  maandag 20 juni 2011 @ 20:24:36 #41
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_98428757
DM is ook een contraindicatie voor beta-blokkers. Niemand die het weet/zich wat van aantrekt.

[ Bericht 35% gewijzigd door gohan16 op 20-06-2011 20:30:51 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_98428922
Keuze co-schap cardiologie bevestigd *O*
Nu alleen nog de laatste blokken halen dit jaar :P
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_98429138
Contra-indicatie is een groot woord. Doet me denken aan 1ste jaars die gaan piepen dat iemand een diclootje slikt bij koppijn terwijl die een ace-remmer gebruikt. Oh noes! Niet een nsaid en een ace remmer! Dat is euthanasie!
I feel kinda Locrian today
pi_98429153
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 20:24 schreef gohan16 het volgende:
DM is ook een contraindicatie voor beta-blokkers. Niemand die het weet/zich wat van aantrekt.

[ afbeelding ]
Ik weet het wel en met mij nog veel meer artsen. Maar ja er is een verschil tussen absoluut en relatief. En zoals je ziet valt dit onder een relatieve contra-indicatie.
pi_98429533
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 20:31 schreef starla het volgende:
Contra-indicatie is een groot woord. Doet me denken aan 1ste jaars die gaan piepen dat iemand een diclootje slikt bij koppijn terwijl die een ace-remmer gebruikt. Oh noes! Niet een nsaid en een ace remmer! Dat is euthanasie!
Het drukt wel de kosten van een ampul kalium :P
pi_98433911
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_98434680
Vandaag weer wat verhalen gehoord waardoor je blij bent dat je ouders als het goed is nooit in dat betreffende ziekenhuis terecht zullen komen, christus _O- :')
pi_98435709
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2011 20:27 schreef Seam het volgende:
Keuze co-schap cardiologie bevestigd *O*
Nu alleen nog de laatste blokken halen dit jaar :P
*O* _O_ *O* :Y :D ^O^
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98437311
quote:
Oeh >:)
Nah, hij is gewoon gefrustreerd omdat ze hem niet willen :6
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  maandag 20 juni 2011 @ 22:48:56 #50
208890 June.
Seriously?
pi_98438621
Mijn twee weken sociale geneeskunde bij de GGD, thank god, niet bij het uwv.. Hopelijk misschien een keertje mee met de forensisch geneeskundige, lijkt me wel tof om te zien.
Shine bright like a diamond.
pi_98438702
Jullie denken echt dat jullie wat zijn he!!
  maandag 20 juni 2011 @ 22:50:20 #52
208890 June.
Seriously?
pi_98438722
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 22:50 schreef DDM het volgende:
Jullie denken echt dat jullie wat zijn he!!
Uiteraard :7
Shine bright like a diamond.
pi_98440294
quote:
17s.gif Op maandag 20 juni 2011 22:48 schreef June. het volgende:
Mijn twee weken sociale geneeskunde bij de GGD, thank god, niet bij het uwv.. Hopelijk misschien een keertje mee met de forensisch geneeskundige, lijkt me wel tof om te zien.
En zit je voor huisarts ook een beetje goed?
pi_98443389

:9
  dinsdag 21 juni 2011 @ 08:11:47 #55
208890 June.
Seriously?
pi_98449522
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 23:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

En zit je voor huisarts ook een beetje goed?
Nee ;( . Dat wordt echt 4 uur reizen per dag :')
Shine bright like a diamond.
pi_98449618
Had ik ook bij mijn HA stage. Zat in Den Ham for crying out loud. Met andere woorden, ik moest fierljeppend de sloot over, om met de diligence verder te reizen, om vervolgens op een gestolen fiets bij het derde dode paard rechts af te slaan.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 21 juni 2011 @ 10:01:33 #57
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98451604
@ starla: haha den ham, dan baal je :D maar waar heb jij de rest van je M2 gedaan dan?

hier was het feest gister. 2 artsen afwezig, dus ipv een klein stukje afdeling de hele afdeling visite gelopen, en daarna ook nog de helft van een ander verpleeghuis gedaan. zo is dit co-schap nog wel leuk 8-) maar ik heb nog steeds geen ander boek gebruikt dan het farmacotherapeutisch kompas. heel uitdagend is anders.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98451758
M2 had ik nog niet. Gewoon coschappen oude stijl. Zat in twenteborg.
I feel kinda Locrian today
pi_98451972
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 08:11 schreef June. het volgende:

[..]

Nee ;( . Dat wordt echt 4 uur reizen per dag :')
:'( Als hoeveelste mocht je kiezen?
  dinsdag 21 juni 2011 @ 13:14:36 #60
208890 June.
Seriously?
pi_98458841
Een-na-laatste :7
Shine bright like a diamond.
pi_98458928
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 13:14 schreef June. het volgende:
Een-na-laatste :7
;(

Ik mag als 11e bij huisarts. Maar goed, heb voor interne dan ook al in Doetinchem gezeten. Kinder mag ik 24e, dus dat wordt opnieuw de Achterhoek denk ik, Doetinchem of Winterswijk.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 13:26:18 #62
208890 June.
Seriously?
pi_98459315
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 13:16 schreef dotKoen het volgende:

[..]

;(

Ik mag als 11e bij huisarts. Maar goed, heb voor interne dan ook al in Doetinchem gezeten. Kinder mag ik 24e, dus dat wordt opnieuw de Achterhoek denk ik, Doetinchem of Winterswijk.
Ja, maar toch. Achteraf gezien vind ik de verdeellijsten toch niet helemaal eerlijk. In Doetinchem is een cohuis en andere plekken zijn ook goed bereikbaar met OV.. Met huisarts ben je veel meer genaaid als je later mag kiezen.
Shine bright like a diamond.
pi_98459496
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 13:26 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, maar toch. Achteraf gezien vind ik de verdeellijsten toch niet helemaal eerlijk. In Doetinchem is een cohuis en andere plekken zijn ook goed bereikbaar met OV.. Met huisarts ben je veel meer genaaid als je later mag kiezen.
Tsja, dat wist ik van te voren ook. Maar ik kan niet echt een eerlijker systeem verzinnen, heb er wel over nagedacht (had er misschien langer over nagedacht als ik als laatste voor HAGNK mocht kiezen :P )

Mijn god. Dan moet je naar station Doetinchem met Syntus... en dan de bus :')

[ Bericht 4% gewijzigd door dotKoen op 21-06-2011 13:38:49 ]
pi_98505621
Brr, ik fietste gister langs een tractor en kon alleen maar denken "deglovement letsel, deglovement letsel". Het was dan ook de grootste die ook ooit gezien had en ik fietste heel dichtbij, maar toch, soms zou ik liever niets weten van trauma's.
pi_98507124
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 13:18 schreef Cottontail het volgende:
Brr, ik fietste gister langs een tractor en kon alleen maar denken "deglovement letsel, deglovement letsel". Het was dan ook de grootste die ook ooit gezien had en ik fietste heel dichtbij, maar toch, soms zou ik liever niets weten van trauma's.
Jij denkt ook bij elk pilletje of trein die je ziet: geslaagde TS, geslaagde TS? :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:12:13 #66
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98523471
haha wtf, ik werk zo snel dat ze me nu nog een afdeling erbij hebben gegeven 8-) de verpleeghuisarts waarschuwde me alleen dat snelle dokters ook snel ruzie hebben. Het gekke is alleen dat ik helemaal niet snel werk voor mijn gevoel. Ik kan alleen heel snel typen en dat scheelt tijd.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98580925
Als eerste beginnen met masseren, iets wat je als cardio-assistent zelden doet omdat je er altijd pas bij wordt gebeld als ze al begonnen zijn, is bizar. De eerste paar keer dat je zo'n *krak* voelt is eigenlijk best akelig :X
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98595513
Opvallend hoeveel meer medische kennis SEH-verpleegkundigen hebben vergeleken met veel van hun collega's op afdelingen.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_98596612
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:08 schreef MaxC het volgende:
Opvallend hoeveel meer medische kennis SEH-verpleegkundigen hebben vergeleken met veel van hun collega's op afdelingen.
Jep. Soms ook wel irritant trouwens, als de SEH-VPK denkt dat het niets is, als je dan om allerlei consulten of aanvullend onderzoek vraagt, dan worden ze geïrriteerd :').
pi_98598465
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:51 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Jep. Soms ook wel irritant trouwens, als de SEH-VPK denkt dat het niets is, als je dan om allerlei consulten of aanvullend onderzoek vraagt, dan worden ze geïrriteerd :').
Tot het tegendeel bewezen wordt, dan moet je die ogen zien :D
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:55:18 #71
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98618152
god wat zinloos die terugkomdagen. voor een bijeenkomst van amper 2 uur moet ik 2 uur heen, en 2 uur terug reizen. en dat voor 6 apesaaie presentaties. enige voordeel is dat het wel soortement van weekend is.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98620366
Na bijna 3 maanden is mijn semi-arts stage doel bereikt; ik sta op het bord met extreme labuitslagen waarmee een patiënt levend het ziekenhuis heeft verlaten _O_ :')
pi_98620460
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 19:54 schreef iofn het volgende:
Na bijna 3 maanden is mijn semi-arts stage doel bereikt; ik sta op het bord met extreme labuitslagen waarmee een patiënt levend het ziekenhuis heeft verlaten _O_ :')
_O- *O*
  vrijdag 24 juni 2011 @ 20:13:08 #74
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98621036
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 19:54 schreef iofn het volgende:
Na bijna 3 maanden is mijn semi-arts stage doel bereikt; ik sta op het bord met extreme labuitslagen waarmee een patiënt levend het ziekenhuis heeft verlaten _O_ :')
haha, held :D wat waren de labuitslagen? :D
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98622032
Trombo's van 1. Op citraat waren het er 2, moet ik eerlijk zeggen. Steeg uiteindelijk wel op dexa en pred, zijn dr uiteindelijk bij 30 trombo's weer gaan ontstollen bij AF.

Dat ze daarbij vermoedelijk een trombopathie bij terminaal nierfalen had met een ureum van 49 en regelmatig systolische tensies van 210, maakten niet dat ik er gerust op was om die acenocoumarol te herstarten :')
pi_98629283
Oh joy! Nu kan hij tenminste overlijden aan een massaal bloedend hemorrhoïd of een uremisch coma O+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98634235
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 20:39 schreef iofn het volgende:
Trombo's van 1. Op citraat waren het er 2, moet ik eerlijk zeggen. Steeg uiteindelijk wel op dexa en pred, zijn dr uiteindelijk bij 30 trombo's weer gaan ontstollen bij AF.

Dat ze daarbij vermoedelijk een trombopathie bij terminaal nierfalen had met een ureum van 49 en regelmatig systolische tensies van 210, maakten niet dat ik er gerust op was om die acenocoumarol te herstarten :')
wow, respect voor die patient. (en voor jou natuurlijk haha)
pi_98647478
quote:
99s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 23:14 schreef intoxicated het volgende:
Oh joy! Nu kan hij tenminste overlijden aan een massaal bloedend hemorrhoïd of een uremisch coma O+
Ja, zoiets zei de cardioloog ook toen ik die belde hoe hard hij de indicatie voor de acenocoumarol vond. ;) Maar hij durfde er uiteindelijk geen uitspraak over te doen, toen heeft de hematoloog gezegd dat het wel kon, dusja. w/
pi_98698028
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 15:44 schreef iofn het volgende:
[..]
Ja, zoiets zei de cardioloog ook toen ik die belde hoe hard hij de indicatie voor de acenocoumarol vond. ;) Maar hij durfde er uiteindelijk geen uitspraak over te doen, toen heeft de hematoloog gezegd dat het wel kon, dusja. w/
Great minds think alike ;) Nooit de verantwoording dragen voor dat soort avontuurtjes ;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98703193
Examen chirurgie morgen.... ben niet heel nerveus, maar ik heb zo weinig vertrouwen in mezelf dat ik een beetje in
een -O- -mood ben. Zonder zenuwen en meer een soort berusting :r
  maandag 27 juni 2011 @ 13:41:01 #81
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98717068
en toen was het alweer m'n laatste week in het verpleeghuis :| volgende week beginnen bij de chirurgie. ik ben er nog niet helemaal over uit of ik daar nou zin in heb of niet.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98718660
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 13:41 schreef Pluizel het volgende:
en toen was het alweer m'n laatste week in het verpleeghuis :| volgende week beginnen bij de chirurgie. ik ben er nog niet helemaal over uit of ik daar nou zin in heb of niet.
Doet de airco in het vph het? Anders gaan komende dagen wat doden vallen :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  maandag 27 juni 2011 @ 14:27:09 #83
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98718850
ja de airco doet het gelukkig wel :9 de verveling ook trouwens. niemand heeft iets voor me te doen. en ik mag pas om 3 uur visite gaan lopen op mijn afdeling want dan pas is de vpk er die iets weet van de patiënten :')
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_98722137
quote:
4s.gif Op maandag 27 juni 2011 14:22 schreef Godshand het volgende:

[..]

Doet de airco in het vph het? Anders gaan komende dagen wat doden vallen :')
Ik kan wel wat doorstroming gebruiken op de afdeling.
I feel kinda Locrian today
pi_98731696
quote:
http://www.nu.nl/buitenla(...)art-gezond-kind.html
Hersendode vrouw baart gezond kind

RIYAD - Artsen in Saudi-Arabië hebben een baby ter wereld geholpen van een moeder die al meer dan 4 maanden hersendood is. Het kind is na een zwangerschap van 28 weken en 2 dagen gezond geboren.
Foto: Thinkstock

De 38 jaar oude vrouw was 11 weken zwanger, toen ze in een coma raakte. Sindsdien is ze kunstmatig gevoed. Dat meldde de medisch directeur van de privékliniek in de stad al-Khobar, Samir Kara, maandag.

De kliniek had in 2009 al eens een baby op de wereld geholpen waarvan de moeder in haar 13e zwangerschapsweek in coma was geraakt.
Zo zie je maar, nergens voor nodig, die neurologie. Je kan prima zonder :7
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98806224
c_/
pi_98828992
Iemand hier nog een briljant idee wat m'n zusje zou kunnen hebben?
Ze heeft een stressvolle periode achter de rug, werd vervolgens dood- en doodmoe, maar is nu ook al 2 weken gigantisch aan het hoesten en heeft thoracale pijn vastzittend aan de ademhaling, met name links.. Verder blijft die moeheid, ze komt al een week het huis niet uit. Geen koorts trouwens. Ze heeft eerst maagtabletten van de huisarts gekregen, hielp niets. Bloed geprikt (schildklier, leverfunctie, bloedbeeld -> allemaal goed) en nu wil de huisarts een echo bovenbuik. Ik zie de logica daar niet van in, aangezien ik meer denk aan longembolie, pleuritis of pneumonie.. Ook niet echt waarschijnlijk zonder koorts en met een goed bloedbeeld, maar goed.. Ik zou iig een x-thorax willen..

Jullie nog andere ideeën?
pi_98829780
Hmm ja. Reflux kan een droge prikkelhoest veroorzaken, maar lijkt me vergezocht. Meest waarschijnlijk is iets van een virale acute bronchitis met door het vele hoesten overbelasting van de tussenribspieren cq kneuzingen van de ribben met het al dan niet meedoen van de pleurae. Verklaart meteen de vermoeidheid. Longembolie? Weet niet hoe oud je zusje is en of ze aan de pil zit, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk (ervan uitgaande dat ze geen maligniteit heeft of bedlegerig is natuurlijk).
Pneumonie kan. Gewoon X-thorax en alvast pragmatisch starten met amoxi.

Edit oh, bloed is goed, ik neem ook aan de ontstekingsparameters?
I feel kinda Locrian today
pi_98830013
Ja weet ik dus niet, leuko's sowieso wel, maar CRP volgens mij niet. BSE denk ik wel, is echt iets voor huisartsen om nog te prikken. M'n zusje is 23, gebruikt wel de pil (al jaren) en heeft verder geen risicofactoren voor longembolie, dus lijkt me ook wel onwaarschijnlijk idd.
Enige wat de huisarts tot nu toe gegeven heeft is ranitidine, maar daar is ze na een week weer mee gestaakt. Vandaag had ze ook wat bloed bij het hoesten, maar aangezien ze echt extreem hoest, lijkt me dat niet heel zorgelijk en meer van wat gesprongen vaatjes komen.
Huisarts wil dus eerst die echo bovenbuik en dat kan maandag pas. Ik vind het allemaal veel te lang duren en zou iig die x-thorax eerder willen, dus misschien dat ik haar maar even naar de HAP stuur, en dan vanwege de hemoptoë dat ze niet meer wil wachten zeg maar.
pi_98831354
Ze rookt niet? Geen familiaire verhoogde stollingsneiging zoals V Leiden? CRP waarschijnlijk dus verhoogd, pleit wel voor iets infectieus. BSE is een prachtige bepaling hoor, maar daar kan DDM je denk ik beter een hoorcollege over geven :)

Hemoptoe is gewoon directe nadere analyse. Naar HAP dus.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:16:34 #91
208890 June.
Seriously?
pi_98831851
Maar BSE is wel zeer aspecifiek, volgens mij wordt het alleen geprikt bij verdenking op maligniteit
(met name hematologische, multipel myeloom) of bij reumatische aandoeningen en auto-immuun ziekten.

En het kan natuurlijk ook gewoon hoesten zijn door een ongecompliceerde bovenste luchtweginfectie. Dan kan weken aanhouden. En door al het hoesten pijn in de intercostaalspieren oid.
Shine bright like a diamond.
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:17:34 #92
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_98831889
Dd

Pneumonie, bronchitis, tbc,

B/ crp/leuco, x-thorax, mantoux
R/ Amoxi/augmentin/doxy
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_98832742
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:16 schreef June. het volgende:
Maar BSE is wel zeer aspecifiek, volgens mij wordt het alleen geprikt bij verdenking op maligniteit
(met name hematologische, multipel myeloom) of bij reumatische aandoeningen en auto-immuun ziekten.
Een BSE moet het meer van zijn sensitiviteit hebben. Een verhoogd BSE impliceert, met name bij waarden boven de 100 mm/uur, dat er wat aan de hand is. De door jouw genoemde aandoeningen zijn daar vaak debet aan. Verder geeft een anemie natuurlijk een verhoging, maar vaak zijn die waarden niet zo hoog. Je gebruikt de BSE ook als therapievervolging en verder is een lage BSE waarde natuurlijk ook van belang. Een BSE waarde van 1 mm/ uur bij een (zeer) zieke patient met afwijkende bloedwaarden is een veeg teken. Cave DIS.
pi_98832865
Jullie zijn wel lekker van de farmaceutische industrie steunen met al die antibiotica he? Ook lekker bevorderlijk voor het resistentie probleem..

Die echo bovenbuik kan ik ook niet zo plaatsen, misschien denkt hij aan een cytomegalovirus met als complicatie hepatitis :') ?

Lijkt mij vergezocht.

Ik zou die X-Thorax doen, bloedbeeldje met CRP erin (kunnen huisartsen ook hoor, de oude stempel doet het denk ik alleen minder dan de jonge frisse garde) als ze sputum ophoest kweken. Geen koorts, dus een infect lijkt mij onwaarschijnlijk en derhalve dus ook geen AB (tot een verwekker is aangetoond).

DD
Postviraal syndroom met resterende prikkelhoest en postvirale moeheid.
Post-nasal drip met hoesten (in de neus dus een rhinitis of bijbehorende sinusitis
Atopie (hoewel allergieen meestal eerder beginnen)

Minder waarschijnlijk:
Pneumonie
Pleuritis
Longembolie
Virale Hepatitis met diafragmaprikkeling
Tuberculose
Autoimmuun bindweefselziekte (SLE, Sarcoidose etc)
Non-Hodgkin lymfoom
Longtumor

Overigens zou die hemoptoe mij ook niet echt lekker zitten... Huisartsenpost geen gek ideetje..

[ Bericht 4% gewijzigd door Godshand op 29-06-2011 19:42:41 (bedacht mij iets) ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98833111
Geen koorts dus een infect onwaarschijnlijk is een denkfout.

Je kijkt natuurlijk naar de gehele kliniek. Hoesten met een verhoogd CRP al dan niet met koorts is zeer waarschijnlijk een luchtweginfect.

Bovendien zijn er vele situaties waarin de afwezigheid van koorts niets zegt zoals bij immunogecomprommitteerde mensen of ouderen.
I feel kinda Locrian today
pi_98833270
Echo bovenbuik kan ik ook niet verklaren inderdaad. Daarnaast was het leverbeeld normaal, dus om die reden zal het ook wel niet zijn aangevraagd. Een lage luchtweginfectie zonder koorts is niet heel waarschijnlijk, maar niet onmogelijk natuurlijk. Belangrijke vraag is natuurlijk of de hemoptoe een begeleidend verschijnsel/symptoom is of puur het gevolg van het frequente hoesten. In de regel moet hemoptoe wel onderzocht worden. En anders inspecteren op luchtbellen en pH meting.
pi_98833284
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:45 schreef starla het volgende:
Geen koorts dus een infect onwaarschijnlijk is een denkfout.

Je kijkt natuurlijk naar de gehele kliniek. Hoesten met een verhoogd CRP al dan niet met koorts is zeer waarschijnlijk een luchtweginfect. Edit: en dan heb ik het nog niet over verhoogde leuko's ed, daar hoor ik Honeymooner ook niet over.

Bovendien zijn er vele situaties waarin de afwezigheid van koorts niets zegt zoals bij immunogecomprommitteerde mensen of ouderen.
Honeymooner zei al, dat ze niet zeker wist of er CRP geprikt was, en of die dan ook nog verhoogd was. Haar zusje had geen koorts. Iig, dat lees ik eruit.

Honeymooners zusje lijkt me niet 80+ en niet immuungecomprommiteerd, dus het infect lijkt mij (indien er een laag CRP is) niet erg waarschijnlijk. Edit: en dan heb ik het geeneens over het leukogetal, was ook niet verhoogd?

Ik beperk mij tot Honeymooners verhaal, niet tot het beeld hoesten met koorts, dat weet ik ook wel...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98833335
Infect :X

Maar Starla heeft een punt. Sommige mensen kunnen moeilijk koorts maken, daar vallen ook jongeren onder.
pi_98833451
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:51 schreef DDM het volgende:
Infect :X

Maar Starla heeft een punt. Sommige mensen kunnen moeilijk koorts maken, daar vallen ook jongeren onder.
Taalnazi :{w

Maar zonder koorts zou er wel verhoogd CRP en/of leuko's moeten zijn. Daar hoor ik Honeymooner ook niet over..

Maar goed, voor ons blijft het gissen, de uitslagen van Honeymooners zusje heben we niet voor ons neus liggen...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:55:47 #100
208890 June.
Seriously?
pi_98833549
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:51 schreef DDM het volgende:
Infect :X

Maar Starla heeft een punt. Sommige mensen kunnen moeilijk koorts maken, daar vallen ook jongeren onder.
Oh echt, ik dacht alleen immuungecompromitteerden, ouderen en baby's? Welke leeftijdscategorie valt dan precies onder jongeren dan volgens jou?
Shine bright like a diamond.
pi_98833793
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:55 schreef June. het volgende:

[..]

Oh echt, ik dacht alleen immuungecompromitteerden, ouderen en baby's? Welke leeftijdscategorie valt dan precies onder jongeren dan volgens jou?
Ik bedoel er iedereen mee. Het gaat er om dat sommigen mensen gewoon niet zo snel koorts maken. Dus gewone normale mensen zonder onderliggende pathologie zoals het ontberen van ontstekingsmediatoren. Daarnaast heb je natuurlijk mensen die van zichzelf een andere setpoint hebben zodat er wel sprake is van een verhoging maar dat deze binnen het normale gebied valt. Altijd naar vragen bij afwezig koorts. Verder kan is het natuurlijk opletten dat er nooit een sepsis speelt, deze kan ook een normale en zelfs een ondertemperatuur geven.
pi_98833861
Dan houden we nog maar één mogelijkheid over: intercostalis neuropathie en cerumen welke de ramus auricularis nervi vagi prikkelt waardoor een hoestreflex optreedt.
I feel kinda Locrian today
pi_98833970
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:04 schreef starla het volgende:
Ze rookt niet? Geen familiaire verhoogde stollingsneiging zoals V Leiden? CRP waarschijnlijk dus verhoogd, pleit wel voor iets infectieus. BSE is een prachtige bepaling hoor, maar daar kan DDM je denk ik beter een hoorcollege over geven :)

Hemoptoe is gewoon directe nadere analyse. Naar HAP dus.
Waar staat in Honeymooners verhaal dat ze een verhoogd CRP heeft :?

quote:
Starla vroeg:Edit oh, bloed is goed, ik neem ook aan de ontstekingsparameters?
quote:
Antwoord Honeymooner: Ja weet ik dus niet, leuko's sowieso wel, maar CRP volgens mij niet. BSE denk ik wel, is echt iets voor huisartsen om nog te prikken.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98834037
Las het verkeerd. Zo, kun je weer lekker slapen vanavond!
I feel kinda Locrian today
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:08:07 #105
208890 June.
Seriously?
pi_98834200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:01 schreef DDM het volgende:

[..]

Ik bedoel er iedereen mee. Het gaat er om dat sommigen mensen gewoon niet zo snel koorts maken. Dus gewone normale mensen zonder onderliggende pathologie zoals het ontberen van ontstekingsmediatoren. Daarnaast heb je natuurlijk mensen die van zichzelf een andere setpoint hebben zodat er wel sprake is van een verhoging maar dat deze binnen het normale gebied valt. Altijd naar vragen bij afwezig koorts. Verder kan is het natuurlijk opletten dat er nooit een sepsis speelt, deze kan ook een normale en zelfs een ondertemperatuur geven.
Ja oke, het is inderdaad goed om dat in het achterhoofd te houden. Maar dat lijkt me dan meer meer het witte raaf scenario.
Shine bright like a diamond.
pi_98834269
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:05 schreef starla het volgende:
Las het verkeerd. Zo, kun je weer lekker slapen vanavond!
Ik denk jij eerder, gezien je scherpte ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_98834630
Hehe :)
I feel kinda Locrian today
pi_98834693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:08 schreef June. het volgende:

[..]

Ja oke, het is inderdaad goed om dat in het achterhoofd te houden. Maar dat lijkt me dan meer meer het witte raaf scenario.
Het eerste komt vaker voor dan je denkt. En wat betreft het sepsisverhaal, ook dit is geen witte raaf, want het is een symptoom van sepsis.
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:33:30 #109
208890 June.
Seriously?
pi_98835446
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:18 schreef DDM het volgende:

[..]

Het eerste komt vaker voor dan je denkt. En wat betreft het sepsisverhaal, ook dit is geen witte raaf, want het is een symptoom van sepsis.
Ja, dat van de sepsis wist ik wel. Zal er eens opletten :)
Shine bright like a diamond.
pi_98835474
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:45 schreef starla het volgende:
Geen koorts dus een infect onwaarschijnlijk is een denkfout.

Je kijkt natuurlijk naar de gehele kliniek. Hoesten met een verhoogd CRP al dan niet met koorts is zeer waarschijnlijk een luchtweginfect.

Bovendien zijn er vele situaties waarin de afwezigheid van koorts niets zegt zoals bij immunogecomprommitteerde mensen of ouderen.
Nou de geen koorts bleek even een foutje. Ze had 39.8. Is nu op de HAP, wacht op ambu voor het ziekenhuis, maar wordt waarschijnlijk opgenomen met een pneumonie..
pi_98836303
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:34 schreef Honeymooner het volgende:

[..]

Nou de geen koorts bleek even een foutje. Ze had 39.8. Is nu op de HAP, wacht op ambu voor het ziekenhuis, maar wordt waarschijnlijk opgenomen met een pneumonie..
Ah toch koorts.

Ze had het niet opgemeten? En sowieso is 's avonds vaak koorts hoger...

Nouja sterkte met je zusje ^O^
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 29 juni 2011 @ 23:03:13 #112
208890 June.
Seriously?
pi_98845162
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:50 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ah toch koorts.

Ze had het niet opgemeten? En sowieso is 's avonds vaak koorts hoger...

Nouja sterkte met je zusje ^O^
Niet zo raar hoor, ik heb ook geen thermometer op mijn kamer liggen :P .
Shine bright like a diamond.
pi_98851830
Ze had wel een thermometer, maar had schijnbaar eerst echt geen koorts.. Nu dus wel, CRP van 143 op de x-thorax een duidelijk infiltraat in de linkerbovenkwab. Ze is opgenomen met IV amoxi..
Als het aan de huisarts had gelegen was ze dus maandag voor echo bovenbuik gegaan, echt heel erg chill, huisartsen.. En nee, ik mag ze natuurlijk niet over 1 kam scheren..
pi_98854543
Even terugkoppelen aan de huisarts dus. Deed ik laatst ook. Die man he, waarvan u dacht dat hij een eetprobleem had ondat hij veel braakte en was afgevallen, tsja, die had een grote tumor in de achterste schedelgroeve met compressie van de 4de ventrikel en een hydrocefalus...

Iig sterkte met je zusje.

[ Bericht 6% gewijzigd door starla op 30-06-2011 06:33:07 ]
I feel kinda Locrian today
pi_98854650
Hehe gaat zeker teruggekoppeld worden! En verder thanks all, ze knapt gelukkig alweer aardig op. :)
pi_98856133
Toevallig iemand co-schappen gelopen bij deze frauderende psychiaters :o http://nieuwsuur.nl/onderwerp/252152-fraude-met-pgb.html

[ Bericht 1% gewijzigd door aloe_vera op 01-07-2011 07:32:06 ]
pi_98895425
Verpleegkundigen die er gewoon lasix inflikkeren bij een patient bij een bloedtransfusie terwijl ze al een tensie heeft van 90/45 :') Vervolgens zeg je er wat van en krijg je te horen: "Ja, maar het staat toch op het opdrachtenblad... En ze heeft er wel goed op geplast" :') :')
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:57:03 #118
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98906933
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 07:12 schreef iofn het volgende:
Verpleegkundigen die er gewoon lasix inflikkeren bij een patient bij een bloedtransfusie terwijl ze al een tensie heeft van 90/45 :') Vervolgens zeg je er wat van en krijg je te horen: "Ja, maar het staat toch op het opdrachtenblad... En ze heeft er wel goed op geplast" :') :')
na 4 weken verpleeghuisgeneeskunde verbaas ik me hier eigenlijk niet eens meer over.

Ik zit momenteel thuis na een bliksembezoek aan de kaakchirurg gister die me verlost heeft van mijn verstandskies. beetje jammer alleen dat ik niet bepaald pijnvrij ben met alleen paracetamol en ibuprofen 600 :')
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:57:53 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_98920000
quote:
Ze had wel een thermometer, maar had schijnbaar eerst echt geen koorts.. Nu dus wel, CRP van 143 op de x-thorax een duidelijk infiltraat in de linkerbovenkwab. Ze is opgenomen met IV amoxi..
Als het aan de huisarts had gelegen was ze dus maandag voor echo bovenbuik gegaan, echt heel erg chill, huisartsen.. En nee, ik mag ze natuurlijk niet over 1 kam scheren..
Doe dat maar wel, of toch voor het grootste deel van de huisartsen. Ik had het afgelopen jaar bij 3 op 3 huisartsen een verkeerde diagnose (of eigenlijk geen diagnose doordat een differentiaaldiagnose vals negatief was) ---> doorverwijzing naar de eerste de beste specialist (wel een goede voor zo ver ik het kan beoordelen) en nog voordat hij had gekeken wist hij op basis van de klachten al wat het probleem was, een visuele diagnose bevestigde het en het was dermate duidelijk dat volgens hem de huisartsen dit hadden moeten zien wanneer ze zouden hebben geweten wat ze deden. Details ga ik hier verder niet melden maar via pm wil ik ze wel melden voor wie meer wil weten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98921977
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 07:12 schreef iofn het volgende:
Verpleegkundigen die er gewoon lasix inflikkeren bij een patient bij een bloedtransfusie terwijl ze al een tensie heeft van 90/45 :') Vervolgens zeg je er wat van en krijg je te horen: "Ja, maar het staat toch op het opdrachtenblad... En ze heeft er wel goed op geplast" :') :')
Patient met catheter die eruit moet.
Opdracht aan verpleging: start ciproxin
Vervolgens gaat catheter er toch niet uit.
Opdracht aan verpleging: stop ciproxin

Verpleegkundige: maar waarom?! Weet je hoe vies die urine is, die zit vol met vlokken. Ik zou maar gewoon doorgaan met ciproxin hoor
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:46:48 #121
108913 Godshand
guide4you
pi_98944902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:21 schreef aloe_vera het volgende:
Toevallig iemand co-schappen gelopen bij deze frauderende psychiaters :o http://nieuwsuur.nl/onderwerp/252152-fraude-met-pgb.html
Ohja, oud nieuws maar nu de strafzaak dus begonnen.

Ik vraag mij het motief van de psychiaters af, op zich verdienen ze toch zat :?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:59:09 #122
108913 Godshand
guide4you
pi_98945280
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 19:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Patient met catheter die eruit moet.
Opdracht aan verpleging: start ciproxin
Vervolgens gaat catheter er toch niet uit.
Opdracht aan verpleging: stop ciproxin

Verpleegkundige: maar waarom?! Weet je hoe vies die urine is, die zit vol met vlokken. Ik zou maar gewoon doorgaan met ciproxin hoor
CAD onder AB verwijderen? 1/3 van de urologen doet dat nooit. Zijn er ergens goede studies dat het nut heeft?
http%3A%2F%2Fwww.nvu.nl%2Fuploads%2FwG%2F5r%2FwG5rP7-P4x6MX2kQbvVxIQ%2FNTvU-2009-05.pdf&ei=bfgOTp7NAYGAOsudxZ0L&usg=AFQjCNEfOCwqtyP5hNPiauT9A73B5-Pi0Q
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 13:50:03 #123
208890 June.
Seriously?
pi_98946919
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Doe dat maar wel, of toch voor het grootste deel van de huisartsen. Ik had het afgelopen jaar bij 3 op 3 huisartsen een verkeerde diagnose (of eigenlijk geen diagnose doordat een differentiaaldiagnose vals negatief was) ---> doorverwijzing naar de eerste de beste specialist (wel een goede voor zo ver ik het kan beoordelen) en nog voordat hij had gekeken wist hij op basis van de klachten al wat het probleem was, een visuele diagnose bevestigde het en het was dermate duidelijk dat volgens hem de huisartsen dit hadden moeten zien wanneer ze zouden hebben geweten wat ze deden. Details ga ik hier verder niet melden maar via pm wil ik ze wel melden voor wie meer wil weten.
Sorry hoor, maar ik denk niet dat je als leek veel kan oordelen over hoe goed huisartsen (of artsen) in het algemeen wel of niet zijn. Je kan natuurlijk wel negatieve ervaringen hebben en soms maken artsen wel eens fouten, maar om dan meteen te stellen dat het grootste deel van de huisartsen er niks van bakt vind ik onzin.
Shine bright like a diamond.
pi_98947468
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:46 schreef Godshand het volgende:

Ik vraag mij het motief van de psychiaters af, op zich verdienen ze toch zat :?
Cliëntelisme
  zaterdag 2 juli 2011 @ 14:28:00 #125
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_98948172
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:50 schreef June. het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar ik denk niet dat je als leek veel kan oordelen over hoe goed huisartsen (of artsen) in het algemeen wel of niet zijn. Je kan natuurlijk wel negatieve ervaringen hebben en soms maken artsen wel eens fouten, maar om dan meteen te stellen dat het grootste deel van de huisartsen er niks van bakt vind ik onzin.
True
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_98948242
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:59 schreef Godshand het volgende:

[..]

CAD onder AB verwijderen? 1/3 van de urologen doet dat nooit. Zijn er ergens goede studies dat het nut heeft?
http%3A%2F%2Fwww.nvu.nl%2Fuploads%2FwG%2F5r%2FwG5rP7-P4x6MX2kQbvVxIQ%2FNTvU-2009-05.pdf&ei=bfgOTp7NAYGAOsudxZ0L&usg=AFQjCNEfOCwqtyP5hNPiauT9A73B5-Pi0Q
Het ging erom dat zij niet begreep dat er geen indicatie meer was om de AB te continueren nu de catheter erin bleef. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat nogal dom als je al 20 jaar in het vak zit. Sterker nog, ik snap het compleet niet. Je geeft al 20 jaar medicijnen in opdracht van een arts aan patienten en je weet dus eigenlijk niet waarom? Over robotwerk gesproken.

Net zoals in dat verhaal van iofn. "maar ze heeft er wel goed op geplast"
jemig haha...
  zaterdag 2 juli 2011 @ 14:52:37 #127
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_98949058
quote:
Sorry hoor, maar ik denk niet dat je als leek veel kan oordelen over hoe goed huisartsen (of artsen) in het algemeen wel of niet zijn.
In dit geval kan ik als relatieve leek dat ook prima beoordelen! De pathologie is ietwat complexer maar het vaststellen van het symptoom bij deze pathologie is kinderlijk eenvoudig, je hoeft enkel maar te weten hoe je ervoor zorgt dat je het symptoom ziet wanneer je onderzoekt.
De huisarts keek ofdat een bepaald symptoom wel of niet zichtbaar was, hij keek op de verkeerde manier (woorden van de specialist!), hij kon het symptoom niet vinden en hij had vervolgens de arrogantie om ervan uit te gaan dat dat symptoom er niet was en (nu komt het arrogante deel) niet de optie open te houden dat het symptoom er wel was maar dat hij het over het hoofd zag. Een professionele huisarts had het symptoom wel gevonden en als hij het over het hoofd zag dan zou hij de optie van die differentiaaldiagnose open heben gehouden, een collega of een specialist hebben laten kijken, aangezien enkel een positieve diagnose in dit geval 100% zeker juist is.

quote:
Je kan natuurlijk wel negatieve ervaringen hebben en soms maken artsen wel eens fouten, maar om dan meteen te stellen dat het grootste deel van de huisartsen er niks van bakt vind ik onzin.
Drie op drie die niet de juiste diagnose stellen is heel wat meer dan wat je op basis van toeval zou verwachten wanneer de huisartsen voor het analyseren van die pathologie een goed niveau hebben. Twee van die drie werken in dezelfde grotere praktijk, de derde ergens anders.
Dat ze alle drie de verkeerde diagnose stelden is zeker aangezien hun diagnose verschilde van die van de specialist en de specialist 100% zeker de juiste diagnose stelde.
Ik werd overigens door een van die drie huisartsen naar een specialist gestuurd voor een polyklinische chirurgische ingreep die helemaal niet nodig bleek te zijn aangezien hij de verkeerde diagnose stelde. Als ik er niet op had gestaan dat de huisarts in kwestie mij door zou sturen naar een specialist dan had ik nu nog veel hinder gehad van die pathologie aangezien die enkel met medicatie te genezen is, met die klachten zou ik zeker niet in staat zijn om te studeren of te werken. Toch gek dat de specialist al in de gaten had wat er aan de hand was nog voordat hij heeft gekeken puur op basis van de symptomen (die hevig waren) terwijl de huisartsen blijkbaar zelfs na te kijken nog niet in de gaten hadden wat er aan de hand was. Blijkbaar maken die specialisten het vaker mee dat patiënten met deze klachten met een verkeerde verwijzing komen?
Naar aanleiding van deze valsnegatieve diagnose ben ik overgestapt naar een andere praktijk.
Zoals ik al zei, de details geef ik enkel via pm voor wie het naadje van de kous wil weten.

In hoeverre het relevant is weet ik niet maar ik woon in het zuiden van Nederland, de meeste huisartsen zijn in Nijmegen en in Maastricht opgeleid en die universiteiten staan bekend om een wel erg gering aantal contacturen (en dus een wel erg geringe parate kennis?).

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2011 14:57:53 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98949157
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In hoeverre het relevant is weet ik niet maar ik woon in het zuiden van Nederland, de meeste huisartsen zijn in Nijmegen en in Maastricht opgeleid en die universiteiten staan bekend om een wel erg gering aantal contacturen (en dus een wel erg geringe parate kennis?).
Als coassistent uit Nijmegen geloof ik niet dat wij veel meer of minder contacturen hebben dan andere faculteiten. Nijmegen is juist een vrij schoolse opleiding in de bachelorfase (met veel contacturen). In de interuniversitaire voortgangstoets geneeskunde scoort Nijmegen over het algemeen het hoogst (5 van de 8 Nederlandse faculteiten doen daar aan mee).

Overigens kreeg de Nijmeegse huisartsenopleiding laatst wel het verwijt (te) weinig aan medisch-inhoudelijk onderwijs te doen in een enquête onder AIOS's huisartsgeneeskunde.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 14:59:04 #129
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_98949272
Ik had begrepen dat Nijmegen een lichte variant van het Maastrichtse PGO gebruikt. Des te beter als ik me hierin vergis.
Het is met name Maastricht waar ik me zorgen over maak, daarvan weet ik zeker dat die erg weinig contacturen hebben.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2011 15:33:18 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98949720
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had begrepen dat Nijmegen een lichte variant van het Maastrichtse PGB gebruikt. Des te beter als ik me hierin vergis.
Het is met name Maastricht waar ik me zorgen over maak, daarvan weet ik zeker dat die erg weinig contacturen hebben.
Nou ja, wat wij als PGO hebben overgenomen is vooral thematische aanpak: een vak als circulatie 2, met daarin fysiologie, anatomie, pathofysiologie, epidemiologie, farmacotherapie, chirurgie, etc. Allemaal alleen met betrekking tot de circulatie. Dit in plaats van losse basisvakken. Echt PGO hebben wel niet, wel veel zelfstudieopdrachten (in plaats van slechts 'bestudeer hoofdstuk X')
pi_98950164
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had begrepen dat Nijmegen een lichte variant van het Maastrichtse PGB gebruikt. Des te beter als ik me hierin vergis.
Het is met name Maastricht waar ik me zorgen over maak, daarvan weet ik zeker dat die erg weinig contacturen hebben.
ik heb ook niet zoveel vertrouwen in het onderwijssysteem van Maastricht. Essentiele basiskennis leer je alleen maar door dat jezelf braaf op een schoolse manier eigen te maken.

Daarom is het curriculum in Rotterdam ook weer veranderd waarbij er in het 1e jaar nu veel meer aandacht is voor biologie en anatomie. Patientendemonstraties en casussen zijn een welkome en nuttige aanvulling op het geheel maar mogen geenszins de gewone lessen vervangen.

Leren aan de hand van een casus zonder eerst over de basiskennis te beschikken is denk ik een slechte zaak.
pi_98950287
Patientendemo's vind ik in het algemeen echt onzinnig. Veel te grote groep toeschouwers, patiënten zijn meestal toch niet aan het woord en veel duidelijker wordt het niet. Alleen als een patiënt zelf echt een goed verhaal heeft, is het een nuttige toevoeging.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 15:52:42 #133
208890 June.
Seriously?
pi_98950724
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In dit geval kan ik als relatieve leek dat ook prima beoordelen! De pathologie is ietwat complexer maar het vaststellen van het symptoom bij deze pathologie is kinderlijk eenvoudig, je hoeft enkel maar te weten hoe je ervoor zorgt dat je het symptoom ziet wanneer je onderzoekt.
De huisarts keek ofdat een bepaald symptoom wel of niet zichtbaar was, hij keek op de verkeerde manier (woorden van de specialist!), hij kon het symptoom niet vinden en hij had vervolgens de arrogantie om ervan uit te gaan dat dat symptoom er niet was en (nu komt het arrogante deel) niet de optie open te houden dat het symptoom er wel was maar dat hij het over het hoofd zag. Een professionele huisarts had het symptoom wel gevonden en als hij het over het hoofd zag dan zou hij de optie van die differentiaaldiagnose open heben gehouden, een collega of een specialist hebben laten kijken, aangezien enkel een positieve diagnose in dit geval 100% zeker juist is.

[..]

Drie op drie die niet de juiste diagnose stellen is heel wat meer dan wat je op basis van toeval zou verwachten wanneer de huisartsen voor het analyseren van die pathologie een goed niveau hebben. Twee van die drie werken in dezelfde grotere praktijk, de derde ergens anders.
Dat ze alle drie de verkeerde diagnose stelden is zeker aangezien hun diagnose verschilde van die van de specialist en de specialist 100% zeker de juiste diagnose stelde.
Ik werd overigens door een van die drie huisartsen naar een specialist gestuurd voor een polyklinische chirurgische ingreep die helemaal niet nodig bleek te zijn aangezien hij de verkeerde diagnose stelde. Als ik er niet op had gestaan dat de huisarts in kwestie mij door zou sturen naar een specialist dan had ik nu nog veel hinder gehad van die pathologie aangezien die enkel met medicatie te genezen is, met die klachten zou ik zeker niet in staat zijn om te studeren of te werken. Toch gek dat de specialist al in de gaten had wat er aan de hand was nog voordat hij heeft gekeken puur op basis van de symptomen (die hevig waren) terwijl de huisartsen blijkbaar zelfs na te kijken nog niet in de gaten hadden wat er aan de hand was. Blijkbaar maken die specialisten het vaker mee dat patiënten met deze klachten met een verkeerde verwijzing komen?
Naar aanleiding van deze valsnegatieve diagnose ben ik overgestapt naar een andere praktijk.
Zoals ik al zei, de details geef ik enkel via pm voor wie het naadje van de kous wil weten.

In hoeverre het relevant is weet ik niet maar ik woon in het zuiden van Nederland, de meeste huisartsen zijn in Nijmegen en in Maastricht opgeleid en die universiteiten staan bekend om een wel erg gering aantal contacturen (en dus een wel erg geringe parate kennis?).
Ik snap dat het heel vervelend is dat je in eerste instantie verkeerd bent gediagnosticeerd, maar je moet niet vergeten dat het huisartsenvak één van de moeilijkere specialisaties is. Zij onderscheiden "pluis" van "niet-pluis" en fungeren als een soort poortwachter tot de dure tweede lijn. En dit doen ze met relatief weinig middelen, een echo of scan is niet meteen bij de hand.

En soms mis je wel dan wel eens dingen of verwijs je 'onnodig' een patiënt, maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten.
Shine bright like a diamond.
pi_98956697
Even een vraagje: wat doen jullie nu altijd bij een klacht? ik heb een raar dermatologisch plekje op mijn been wat er al jaren zit maar wel inmiddels behoorlijk basaalcelcarcinoom-achtig uitziet. Ivm leeftijd en weinig zon lijkt het me zeer onwaarschijnlijk, maar ik zou een dermatoscoop erop en een mening van een dermatoloog wel prettig vinden.

Zal ik nu naar de dermatoloog in het ziekenhuis waar ik werk gaan of eerst eens langs mijn huisarts gaan (die geen verstand heeft van derma, zo zag ik op de verwijsbriefjes van het lokale ziekenhuis waar ik mijn co-schap derma toen deed)?
  zaterdag 2 juli 2011 @ 18:46:45 #135
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_98957071
ik had ook zoiets, ik heb t door mn HA laten beoordelen, die vond t niet verdacht. Toen was t klaar voor mij. Alleen let ik wel op of het plekje niet veranderd.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 20:27:12 #136
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_98960111
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 15:52 schreef June. het volgende:

[..]

Ik snap dat het heel vervelend is dat je in eerste instantie verkeerd bent gediagnosticeerd, maar je moet niet vergeten dat het huisartsenvak één van de moeilijkere specialisaties is. Zij onderscheiden "pluis" van "niet-pluis" en fungeren als een soort poortwachter tot de dure tweede lijn. En dit doen ze met relatief weinig middelen, een echo of scan is niet meteen bij de hand.

En soms mis je wel dan wel eens dingen of verwijs je 'onnodig' een patiënt, maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten.
Maar het is zo makkelijk om de zorg/de arts de schuld te geven :Y
WFPB!
pi_98960720
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 20:27 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Maar het is zo makkelijk om de zorg/de arts de schuld te geven :Y
Het is natuurlijk prima mogelijk dat de artsen die Bram_van_Loon heeft geraadpleegd incompetent zijn. Dan kun je ze natuurlijk terecht de schuld geven.
pi_98963003
Voluven O+
En je kan zo heerlijk in die zakjes knijpen in noodsituaties :7
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_98972443
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 18:46 schreef gohan16 het volgende:
ik had ook zoiets, ik heb t door mn HA laten beoordelen, die vond t niet verdacht. Toen was t klaar voor mij. Alleen let ik wel op of het plekje niet veranderd.
Ik ben eerst naar mijn huisarts gegaan. Die heeft ook geen verstand van derma. Maar ik dacht: We doen het gewoon zoals het hoort en ik ga dus eerst even horen wat de HA ervan vindt.

Die schreef een zalfje voor. En toen ik zag wat dat voor zalfje was dacht ik: laat maar.

Diezelfde middag zalfje in de vuilnisbak gekieperd, een bevriende dermatoloog gebeld en kon meteen langskomen. Probleem opgelost ^O^
pi_98972489
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 15:52 schreef June. het volgende:

[..]

Ik snap dat het heel vervelend is dat je in eerste instantie verkeerd bent gediagnosticeerd, maar je moet niet vergeten dat het huisartsenvak één van de moeilijkere specialisaties is. Zij onderscheiden "pluis" van "niet-pluis" en fungeren als een soort poortwachter tot de dure tweede lijn. En dit doen ze met relatief weinig middelen, een echo of scan is niet meteen bij de hand.

En soms mis je wel dan wel eens dingen of verwijs je 'onnodig' een patiënt, maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten.
Ik heb het idee dat huisartsen aardig vaak dingen als *niet erg* bestempelen, waarschijnlijk doordat de a priori kans op iets ernstigs in een huisartsenpraktijk vrij laag is en ze dus 9 van de 10 keer loos alarm hebben.

Hebben jullie de medisch contact van deze week gelezen? Staat een tuchtzaak in waarbij bijna een heel gezin is omgekomen door een gaslek en waarbij de triagiste van de HA de plank volledig missloeg en geen actie ondernam terwijl de huisarts tegenover haar zat. Ze dacht dat het gewoon een gastro-enteritis was ofzo
pi_98974294
Naja ik twijfel sinds ik op de spoed heb gewerkt echt aan bijna alle huisartsen. Hun doorverwijzingen kloppen de helft van de tijd niet. Mja, het gaat er natuurlijk om dat ze idd de gevallen die naar de 2e lijn moeten worden doorverwezen eruit pikken.
pi_98975739
De HA-opleiding moet 6 jaar worden:
Een jaar interne met long en reumatologie
Een jaar cardiologie
Een jaar neurologie en psychiatrie
Een jaar chirurgie
Een jaar gynaecologie
Een half jaar dermatologie en een half jaar urologie.

Krijg je killer huisartsen.
I feel kinda Locrian today
  zondag 3 juli 2011 @ 13:18:20 #143
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_98978429
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 11:37 schreef starla het volgende:
De HA-opleiding moet 6 jaar worden:
Een jaar interne met long en reumatologie
Een jaar cardiologie
Een jaar neurologie en psychiatrie
Een jaar chirurgie
Een jaar gynaecologie
Een half jaar dermatologie en een half jaar urologie.

Krijg je killer huisartsen.
Met huisarts terugkom dagen/weken ertussen om het te relativeren (o.a. a-priori kansen) voor de huisartspraktijk denk ik dat dit niet zo'n heel slecht plan is. Een soort van nieuwe generatie super huisartsen :P
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  zondag 3 juli 2011 @ 13:26:43 #144
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_98978694
Overigens duurt het in Engeland 5 jaar en in Denemarken 6.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_98979093
Hm echt? Ik vind de opleiding hier ook wel erg kort hoor.. Daarnaast worden veel mensen maar huisarts, omdat het specialisme van hun voorkeur niet lukt.. En als dat dan iets van derma is, hebben ze maar in totaal een half jaar spoedstage in de opleiding wat ik veeel te weinig vind.
  zondag 3 juli 2011 @ 15:47:07 #146
162089 MaxC
Ajax!
pi_98983638
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 13:39 schreef Honeymooner het volgende:
Hm echt? Ik vind de opleiding hier ook wel erg kort hoor.. Daarnaast worden veel mensen maar huisarts, omdat het specialisme van hun voorkeur niet lukt.. En als dat dan iets van derma is, hebben ze maar in totaal een half jaar spoedstage in de opleiding wat ik veeel te weinig vind.
Trouwens, ik ben binnenkort de spreekuurtoets, nog tips? :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zondag 3 juli 2011 @ 16:03:00 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_98984345
quote:
Maar het is zo makkelijk om de zorg/de arts de schuld te geven :Y
Zie eerst maar eens dat je de feiten kent alvorens je oordeelt. Nogmaals, het was hier allesbehalve een complexe diagnose waarvoor geen technische hulpmiddelen nodig waren die hij niet had.

quote:
En dit doen ze met relatief weinig middelen, een echo of scan is niet meteen bij de hand.

En soms mis je wel dan wel eens dingen of verwijs je 'onnodig' een patiënt, maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten.
Een gebrek aan middelen mag nooit een excuus zijn: ofwel heb je de juiste middelen en dan mag je geen fout maken ofwel heb je niet de juiste middelen en dan verwijs je de patiënt door.
Bij de geringste twijfel moet je de patiënt gewoon doorverwijzen.

quote:
Het is natuurlijk prima mogelijk dat de artsen die Bram_van_Loon heeft geraadpleegd incompetent zijn. Dan kun je ze natuurlijk terecht de schuld geven.
Ik zal jou via pm de details laten weten dan mag jij hier aangeven ofdat je het met mij eens bent dat de huisartsen hier gefaald hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98987613
Ik ben het niet eens dat je bij twijfel per se moet doorverwijzen. Ligt eraan wat de DD is. Als de HA een patient ziet met koorts en hoofdpijn en twijfelt of patient nekstijf is, dan wel. Als HA een patient ziet met hoofdpijn zonder alarmsymptomen en twijfelt of het tendinomyogeen dan wel migraineus van aard is, mag hij best wel zelf een beetje gaan uitvogelen. Hij kan beiden namelijk zelf prima behandelen. Anders
wordt de ziekenhuiszorg wel erg prijzig.
I feel kinda Locrian today
  zondag 3 juli 2011 @ 21:05:38 #149
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_98996832
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 15:47 schreef MaxC het volgende:

[..]

Trouwens, ik ben binnenkort de spreekuurtoets, nog tips? :P
als je wil heb ik alle 25 casussen voor je die kunnen langskomen. er zijn maar 2 casussen écht kut, en dat zijn die over acute buik (cholecystitis geloof ik) en die over hartfalen.
Ik had alle casussen maar vond het onzinnig ze te leren als je er maar eentje van kreeg. Ik heb gewoon alle dingen van lichamelijk onderzoek geoefend en goed uit m'n kop geleerd, en voor de rest vertrouwd op de kennis die ik al had. En wat je verneukt kan je altijd nog zelf benoemen in het verslag dat je erbij moet schrijven en dan is het ook goed (3kwart van het verslag kan je overigens vooraf al schrijven als je bang bent dat je in tijdnood komt).
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 3 juli 2011 @ 22:23:48 #150
162089 MaxC
Ajax!
pi_99001258
Had zelf ook niet echt zoveel zin om veel te leren, heb er wel vertrouwen in :P Loop nu co-schap op SEH dus dat is gelukkig wel een goede oefening qua klinisch redeneren

Als je de casussen zou willen PMen zou dat fantastisch zijn ;)
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_99001532
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zie eerst maar eens dat je de feiten kent alvorens je oordeelt. Nogmaals, het was hier allesbehalve een complexe diagnose waarvoor geen technische hulpmiddelen nodig waren die hij niet had.

[..]

Een gebrek aan middelen mag nooit een excuus zijn: ofwel heb je de juiste middelen en dan mag je geen fout maken ofwel heb je niet de juiste middelen en dan verwijs je de patiënt door.
Bij de geringste twijfel moet je de patiënt gewoon doorverwijzen.
[..]

Ik zal jou via pm de details laten weten dan mag jij hier aangeven ofdat je het met mij eens bent dat de huisartsen hier gefaald hebben.
Zo zwart-wit ligt dat dus niet ;) Dat is hoe leken erover denken. Onderstreepte deel van jouw quote is niet haalbaar.

Ik wil die details overigens best wel hebben via pm, word nu wel nieuwsgierig
pi_99001794
Trouwens, nu ik het toch al over de medisch contact had:

Hebben jullie dat artikel gelezen over het voorstel van minister Schippers dat tolken niet meer betaald worden door de overheid?

Ze zegt dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de patient dat hij/zij de Nederlandse taal beheerst. Tegelijkertijd zijn artsen juridisch verplicht om ervoor te zorgen dat de patient de informatie begrijpt.

Met het wegbezuinigen van de tolken gaat Schippers echt niet voor elkaar krijgen dat al die mensen opeens Nederlands kunnen. Waardoor de arts in een zeer lastig parket komt. Want die moet nu zelfstandig een tolk regelen en wie betaalt de rekening?

Dat is lekker in een ziekenhuis in Rotterdam Zuid (waar ik pas een coschap heb gedaan) Als je ziet wat er op de SEH komt, zou je straks de halve dag bezig zijn met dat vertaalgedoe.

Wat vinden jullie ervan?
pi_99002055
Maakt toch niets uit. De diagnose blijft altijd het zelfde: aanstelleritis mediterraneae
pi_99002666
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:38 schreef DDM het volgende:
Maakt toch niets uit. De diagnose blijft altijd het zelfde: aanstelleritis mediterraneae
:D

Ziekenhuizen moeten dan maar de tolkentelefoon gaan betalen. Soms is een tolk nu eenmaal noodzakelijk.

Ik ben overigens vrij streng met informele tolken, ik vraag het meestal aan zowel pt als tolk of ze het goed vinden. Had bij neuro een jongen die tolkte voor zijn Marrokaanse vader, maar hij gaf steeds antwoord zonder het aan zijn vader te vragen :'). Toen heb ik wel even uitgelegd dat ik zijn vader graag aan het woord laat.

Bij interne was er een internist die bij allochtone vrouwen waarbij de partner tolkte altijd tegen de man ging praten :').

[ Bericht 6% gewijzigd door dotKoen op 03-07-2011 22:54:39 ]
  zondag 3 juli 2011 @ 22:57:52 #155
208890 June.
Seriously?
pi_99003065
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:38 schreef DDM het volgende:
Maakt toch niets uit. De diagnose blijft altijd het zelfde: aanstelleritis mediterraneae
Syndroom van PPOP
Shine bright like a diamond.
  zondag 3 juli 2011 @ 22:58:44 #156
208890 June.
Seriously?
pi_99003124
Morgen trouwens beginnen met ouderen coschap en heb er echt totaal geen zin in :{
Shine bright like a diamond.
pi_99003336
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:57 schreef June. het volgende:

[..]

Syndroom van PPOP
Ik neem aan dat dat Pijn, Pijn, Overal Pijn betekent? Maar ik Googelde het even, met als resultaat:
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2010 17:25 schreef Repeat het volgende:
Ah de aanstelleritis mediterranae
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2010 17:51 schreef June. het volgende:

[..]

Het syndroom van PPOP :P .
:P
pi_99003778
Haha lol.

Maar dan pijn, pijn met zo een accentje. Pien dokter, ik overal pien hebben.
pi_99003821
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 23:10 schreef DDM het volgende:
Haha lol.

Maar dan pijn, pijn met zo een accentje. Pien dokter, ik overal pien hebben.
Het komt me bekend voor ja :')
pi_99004038
Pien? Dat is twents...
I feel kinda Locrian today
pi_99004118
Buitenlanders kapen alles weg. Zelfs dialect.
  maandag 4 juli 2011 @ 00:36:56 #162
108913 Godshand
guide4you
pi_99007129
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 11:37 schreef starla het volgende:
De HA-opleiding moet 6 jaar worden:
Een jaar interne met long en reumatologie
Een jaar cardiologie
Een jaar neurologie en psychiatrie
Een jaar chirurgie
Een jaar gynaecologie
Een half jaar dermatologie en een half jaar urologie.

Krijg je killer huisartsen.
Hoeveel moet een huisarts dan weten? Het is 1)geen specialist in de zin van orgaanspecialisten. Wel over de dagelijkse kwaaltjes, ze moeten vooral specialist zijn in medische zaken die niet op de SEH thuishoren (zaken als "lichte koorts gedurende enkele dagen", " rode oog", steenpuisten, snijwondjes, huiduitslag, slijmbeursontstekingen (bursitis) etc.). 2) Ze hebben beperkte diagnostische meetmethoden. 3)Ze hebben met meer zaken te maken dan alleen strikt medisch-curatief, denk aan gezinsgeneeskunde, preventie, arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde.

Ik weet niet of je je coschap huisarts al hebt gehad, maar dan zal je wel merken dat patienten niet alleen met buikpijn komen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_99010864
Die heb ik zeker gehad. En toen de HA dacht dat de arm geinnerveerd wordt tot segment Th5, schrok ik wel even. Met gebrekkige kennis kun je geen diagnoses stellen. Zelfs de makkelijkste niet zoals migraine. Hoe vaak krijg ik niet een 20 jarige vrouw op de poli met een hemianopsie gevolgd door HP en een belaste familie-anamnese voor migraine waarbij de vraagstelling TIA is.
I feel kinda Locrian today
pi_99011443
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 06:31 schreef starla het volgende:
Die heb ik zeker gehad. En toen de HA dacht dat de arm geinnerveerd wordt tot segment Th5, schrok ik wel even. Met gebrekkige kennis kun je geen diagnoses stellen. Zelfs de makkelijkste niet zoals migraine. Hoe vaak krijg ik niet een 20 jarige vrouw op de poli met een hemianopsie gevolgd door HP en een belaste familie-anamnese voor migraine waarbij de vraagstelling TIA is.
Ik heb er tijdens mijn maand neuro al minstens 4 gezien :')
pi_99012956
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ziekenhuizen moeten dan maar de tolkentelefoon gaan betalen. Soms is een tolk nu eenmaal noodzakelijk.
Dan is het hele idee van de afschaffing van de vergoeding alleen maar een verplaatsing van de lasten :')
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_99013395
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 06:31 schreef starla het volgende:
Hoe vaak krijg ik niet een 20 jarige vrouw op de poli met een hemianopsie gevolgd door HP en een belaste familie-anamnese voor migraine waarbij de vraagstelling TIA is.
is dat misschien niet alleen ter geruststelling van de patient?
pi_99013522
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 10:23 schreef computergirl het volgende:

[..]

is dat misschien niet alleen ter geruststelling van de patient?
Nou, zo zetten de HA'en het iig niet altijd in de brief. Heb zelfs een migraine-pt gezien waar de HA al gestart was met ASA en omeprazol (?). Goed, als je waarschijnlijkheidsdiagnose TIA is, dan moet ASA natuurlijk, maar dat gaf wel aan dat de HA echt aan een TIA dacht
pi_99013619
En krijg dan nog maar eens een hypotheek :X
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_99013726
Heb zin om te beginnen met heelkunde! Jammer dat alle colleges in het voorblok ook om 08:00 beginnen :').
pi_99013748
Als dat al een probleem is.. :')

;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_99013887
quote:
99s.gif Op maandag 4 juli 2011 10:39 schreef intoxicated het volgende:
Als dat al een probleem is.. :')

;)
Ach, ben niet zo'n ochtendmens. Kom zonwel mooi in het ritme van 08:00 ochtendrapport. Hoorde dat ze in het Rijnstate om 07:00 beginnen met onderwijs eenmaal per week.
  maandag 4 juli 2011 @ 14:06:54 #172
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_99020301
Een post van een niet-geneeskundige (ik ben chemicus) in dit topic...

Ik vroeg me dus eens iets af. En denk nou geen rare dingen van me, want ik ben oprecht geinteresseerd.

De laatste tijd hoor je nogal eens dat een (para)medicus de grens van het betamelijke overschrijdt. Ik vraag me dus af, hoe zit dat eigenlijk bij jullie?

Krijgen jullie in de opleiding les in 'hoe omgaan met lichamelijke integriteit' en hoe makkelijk/moeilijk is dat? Reageer je zelf anders als een blonde deerne van 16 (reden daargelaten) een rectaal onderzoek moet ondergaan t.o.v. een obese 55-jarige met rokershoest?
Denken jullie wel eens als je een uitstrijkje moet maken, 'die had zich wel even moeten scheren'?
Of kom je patienten tegen die juist avances maken en je jezelf 'aangevallen' voelt?

Lijkt me echt heel moeilijk. Denk je wel eens bij jezelf, 'met die-en-die patient wil ik wel eens een beschuitje eten'? Erger je je aan mensen die de deodorant nog moeten uitvinden, of die het niet zo nauw nemen met hun eigen lijf 'onderhouden'?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 4 juli 2011 @ 14:09:12 #173
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_99020388
Aan gedachten en gevoelens kun je op zich niets doen, aan gedrag wel....
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 4 juli 2011 @ 14:11:33 #174
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_99020467
Natuurlijk, professioneel zijn.
Punt is, hoe wordt professioneel gedrag onderwezen? En hoe is het om je eraan te houden, makkelijk, moeilijk, ...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_99020628
Wij krijgen daar werkgroepen over, hoe je met dat soort dingen om moet gaan, wat je zou kunnen zeggen/doen, en vooral om je er alvast een keer van bewust te maken dat dat soort gevoelens/gedachten naar boven kunnen komen tijdens je werk. Ik heb verder nog geen praktijkervaring, dus daarover kan ik niks zeggen.
  maandag 4 juli 2011 @ 14:22:26 #176
108913 Godshand
guide4you
pi_99020836
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 10:29 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou, zo zetten de HA'en het iig niet altijd in de brief. Heb zelfs een migraine-pt gezien waar de HA al gestart was met ASA en omeprazol (?). Goed, als je waarschijnlijkheidsdiagnose TIA is, dan moet ASA natuurlijk, maar dat gaf wel aan dat de HA echt aan een TIA dacht
Op zich is dit iets te vergaand, maar voor de huisarts telt alleen: iets neurologisch aan de hand. Dus dan zit ie bij jou op de goede plaats, jij bent immers van de neurologie. Aan jou dus de specialistische taak, een neurologische diagnose te stellen, ook met behulp van CT-hersenen, EEG ed, wat de huisarts niet in zijn praktijk heeft.

Ik bedoel, wat is anders de zin van verwijzen, als de huisarts al de juiste diagnose had? Dan hoeft ie ook niet bij de neuroloog langs te komen :+
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_99024378
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 14:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
Een post van een niet-geneeskundige (ik ben chemicus) in dit topic...

Ik vroeg me dus eens iets af. En denk nou geen rare dingen van me, want ik ben oprecht geinteresseerd.

De laatste tijd hoor je nogal eens dat een (para)medicus de grens van het betamelijke overschrijdt. Ik vraag me dus af, hoe zit dat eigenlijk bij jullie?

Krijgen jullie in de opleiding les in 'hoe omgaan met lichamelijke integriteit' en hoe makkelijk/moeilijk is dat?
Ja, daar wordt aandacht aan besteed uiteraard.
quote:
Reageer je zelf anders als een blonde deerne van 16 (reden daargelaten) een rectaal onderzoek moet ondergaan t.o.v. een obese 55-jarige met rokershoest?
Ik wel. Ligt natuurlijk ook aan hoe nerveus de patiënt is, maar ik vind het inderdaad over het algemeen wat minder gemakkelijk een 16-jarige te toucheren dan een 55-jarige.
quote:
Denken jullie wel eens als je een uitstrijkje moet maken, 'die had zich wel even moeten scheren'?
Tuurlijk.
quote:
Of kom je patienten tegen die juist avances maken en je jezelf 'aangevallen' voelt?
In de psychiatrie wel :')
quote:
Lijkt me echt heel moeilijk. Denk je wel eens bij jezelf, 'met die-en-die patient wil ik wel eens een beschuitje eten'? Erger je je aan mensen die de deodorant nog moeten uitvinden, of die het niet zo nauw nemen met hun eigen lijf 'onderhouden'?
Echt heel moeilijk is het ook weer niet hoor, je moet het gewoon een aantal keer doen, dan ben je zelf een stuk meer ontspannen en dan kan het je wat minder schelen wat voor patiënt er op je onderzoeksbank ligt. Zolang je maar niets doet met al die gedachten.
pi_99024474
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 14:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
Natuurlijk, professioneel zijn.
Punt is, hoe wordt professioneel gedrag onderwezen? En hoe is het om je eraan te houden, makkelijk, moeilijk, ...
Hoe het onderwezen wordt? Nou, je krijgt in de bachelorfase allerlei theorie over professionele houding. Daarnaast worden we gevraagd om (ad nauseam) te reflecteren over ons gedrag en worden we er natuurlijk gewoon op beoordeeld tijdens de coschappen. We hebben ook na elke co-schap een intervisiemoment, waar je lastige zaken (bijvoorbeeld op het gebied van professioneel gedrag) met je mentor en een paar andere studenten kunt bespreken.

Ik vind het niet heel moeilijk om mij professioneel te gedragen hoor, over het algemeen is het heel logisch wat professioneel is en wat niet.
  maandag 4 juli 2011 @ 20:39:27 #179
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99036109
De enige keer dat ik een 16-jarige heb moeten toucheren moest ik daar wel dieper over nadenken omdat ik het zielig voor haar vond. Bij een bejaarde hoef ik er geen twee keer over na te denken als ik de regel "bij elke buik, een rectaal toucher" hoor in m'n hoofd. Dus ja het maakt wel verschil wie je voor je hebt.
Wat ik in m'n hoofd aan soms nare dingen denk over patiënten heeft niks met professioneel gedrag te maken, gedachten kun je niet sturen. Denk maar eens níet aan een witte ijsbeer nu.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99042415
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
  maandag 4 juli 2011 @ 22:26:14 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99042418
quote:
Zo zwart-wit ligt dat dus niet ;) Dat is hoe leken erover denken. Onderstreepte deel van jouw quote is niet haalbaar.

Ik wil die details overigens best wel hebben via pm, word nu wel nieuwsgierig
Nog langer bij de huisarts aanmodderen, uiteindelijk toch bij de specialist terechtkomen en een duurdere en langere behandeling nodig hebben (misschien nog wel meerdere pogingen aangezien de minst invasieve/dure behandeling niet meer werkt) is economisch gezien ook niet echt je van het, nietwaar?

De details komen er aan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99042604
Ik doe liever een LP bij een 16 jarige dan bij een obese man van 55 ;)
I feel kinda Locrian today
pi_99042706
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
Wtf!? Oh man, wat zwaar klote voor je. Heel veel sterkte toegewenst deze onzekere periode. ;(
I feel kinda Locrian today
  maandag 4 juli 2011 @ 22:32:32 #184
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_99042787
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
Jeez, wat naar. sterkte..
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_99043437
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 10:38 schreef dotKoen het volgende:
Heb zin om te beginnen met heelkunde! Jammer dat alle colleges in het voorblok ook om 08:00 beginnen :').
pff, ik begon om 7:15 tijdens heelkunde
pi_99043619
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
Jezus....sterkte. :(
pi_99043659
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 14:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
Een post van een niet-geneeskundige (ik ben chemicus) in dit topic...

Ik vroeg me dus eens iets af. En denk nou geen rare dingen van me, want ik ben oprecht geinteresseerd.

De laatste tijd hoor je nogal eens dat een (para)medicus de grens van het betamelijke overschrijdt. Ik vraag me dus af, hoe zit dat eigenlijk bij jullie?

Krijgen jullie in de opleiding les in 'hoe omgaan met lichamelijke integriteit' en hoe makkelijk/moeilijk is dat? Reageer je zelf anders als een blonde deerne van 16 (reden daargelaten) een rectaal onderzoek moet ondergaan t.o.v. een obese 55-jarige met rokershoest?
Denken jullie wel eens als je een uitstrijkje moet maken, 'die had zich wel even moeten scheren'?
Of kom je patienten tegen die juist avances maken en je jezelf 'aangevallen' voelt?

Lijkt me echt heel moeilijk. Denk je wel eens bij jezelf, 'met die-en-die patient wil ik wel eens een beschuitje eten'? Erger je je aan mensen die de deodorant nog moeten uitvinden, of die het niet zo nauw nemen met hun eigen lijf 'onderhouden'?
Om specifiek je vragen te beantwoorden ;)

Rectaal toucher maakt me niet uit wat voor patient het is. Het maakt voor mij geen verschil of het een obese 55-jarige is of een knappe jongeman ( :') )

Ik heb nog nooit anders naar een patient gekeken dan gewoon als patient..... voor mij gaat alle sex appeal eraf zodra iemand mijn patient is haha. Ik sluit niks uit (want gedachten kan je niet tegenhouden) maar tot nu toe is dat de praktijk geweest.
Patienten hebben wel eens avances naar mij gemaakt. Zelfs wel es een keer mijn telefoonnummer gevraagd toen patient werd ontslagen. Nooit op ingegaan.

En soms erger ik me aan stank ja haha, dan denk ik: oh mijn hemel, adem inhouden!!
pi_99043847
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
oh nee toch, wat een vreselijk nieuws Honeymooner! Lymfoom? Hoe oud is je zusje?
  maandag 4 juli 2011 @ 22:52:12 #189
208890 June.
Seriously?
pi_99043875
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
Zo, heftig zeg! Zoiets verwacht je ook niet.. Veel sterkte :*
Shine bright like a diamond.
pi_99044141
nevermind, heb even teruggelezen en zag dat je had gepost dat ze 23 was. Heel veel sterkte voor jullie :(
pi_99044876
Thanks allen, we 'hopen' idd lymfoom. Er is een kans op primair longca, al zou dat helemaal belachelijk zijn op haar leeftijd.. :(
  maandag 4 juli 2011 @ 23:17:29 #192
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99045463
Hopelijk valt het mee.

quote:
Erger je je aan mensen die de deodorant nog moeten uitvinden, of die het niet zo nauw nemen met hun eigen lijf 'onderhouden'?
Ik vind dat mensen hier tegenwoordig zo overdreven over zeuren. Ik douche me dagelijks (d.w.z. als ik de deur uitga, als ik een dag alleen maar studeer dan wil ik het wel eens overslaan en incidenteel als ik zeer vroeg moet opstaan en ik me wat verslaap dan schiet het er ook eens bij in) en met heet weer zelfs 2 of 3 keer per dag (om af te koelen) maar als ik me eens een dagje niet douche dan stink ik ook direct omdat ik nu eenmaal vrij snel vrij veel transpireer (blijkt bijv. ook bij sporten waarbij ik duidelijk heviger transpireer dan vrijwel alle andere sporters) en ik toevallig net de verkeerde bacteriepopulatie in mijn huid heb die voor mensen een wat minder aangename geur veroorzaakt.
Een ander douchet zich ook eens een dag niet maar bij hem klaagt niemand omdat hij niet hevig zweet of omdat zijn zweet toevallig minder sterk ruikt of minder onaangenaam ruikt.
Get my point?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99046576
Honeymooner, wat een kutnieuws. Heel veel sterkte.
pi_99046719
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:48 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Rectaal toucher maakt me niet uit wat voor patient het is. Het maakt voor mij geen verschil of het een obese 55-jarige is of een knappe jongeman ( :') )
Echt? Het gaat mij niet zozeer om aantrekkelijkheid, maar vooral leeftijd (en geslacht). Vind (nou ja, vond: je went er natuurlijk aan) een vrouw van mijn leeftijd toucheren toch echt wat ongemakkelijker dan een man van 45 (terwijl ik niet eens op vrouwen val :') ).

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 04-07-2011 23:53:29 ]
  dinsdag 5 juli 2011 @ 04:43:03 #195
108913 Godshand
guide4you
pi_99052923
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:26 schreef Honeymooner het volgende:
Nou hier is het goed mis.. Zusje had dus pneumonie, knapte minder snel op dan verwacht, x-thorax bleef hetzelfde, dus CT --> maligniteit..
Ze krijgt een broncho en een gastro en we horen waarschijnlijk vrijdag de uitslag..
Zit je ineens zelf in een slechtnieuwsgesprek.. :(
Nou klote zeg!

Sterkte en ik hoop dat je zusje steun aan je heeft :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 07:31:49 #196
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_99053288
Nou Honeymooner, sterkte zeg!!

En aan de anderen: thanks voor de bijdragen :)
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 12:58:10 #197
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99061706
Oh Honeymooner wat vreselijk! hopen maar dat het "meevalt" en dat het idd een lymfoom is. Sterkte!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99072268
;(
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:02:50 #199
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_99082504
Honeymooner, heel veel sterkte. Ik hoop heel erg dat het de meest gunstige diagnose is.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_99096213
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:40 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Echt? Het gaat mij niet zozeer om aantrekkelijkheid, maar vooral leeftijd (en geslacht). Vind (nou ja, vond: je went er natuurlijk aan) een vrouw van mijn leeftijd toucheren toch echt wat ongemakkelijker dan een man van 45 (terwijl ik niet eens op vrouwen val :') ).
Tsja ik weet niet. Het maakt inderdaad geen verschil voor mij. Man of vrouw, jong of oud, wat moet dat moet
pi_99099140
Ik vraag dan altijd de interne in consult :@
:P
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  woensdag 6 juli 2011 @ 13:09:24 #202
108913 Godshand
guide4you
pi_99107645
Dit topic is trouwens onderdeel van SES: School En Studie. De Geneeskundestudenten die nog niet aan de cofase zijn begonnen, schitteren door afwezigheid (behalve Dizorn dan) -O-

Of zijn ze heel verstandig nooit aan Fok! begonnen?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_99108174
quote:
5s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:09 schreef Godshand het volgende:
Dit topic is trouwens onderdeel van SES: School En Studie. De Geneeskundestudenten die nog niet aan de cofase zijn begonnen, schitteren door afwezigheid (behalve Dizorn dan) -O-

Of zijn ze heel verstandig nooit aan Fok! begonnen?
Over een week allemaal blije ingelote sjaars erbij! *O*
  woensdag 6 juli 2011 @ 13:36:54 #204
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_99108676
Nice, vanaf 1 augustus HepB in het rijksvaccinatieprogramma.

Begin morgen met een weekje keuzeonderwijs op de uni v. antwerpen, ben benieuwd
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_99108714
quote:
5s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:09 schreef Godshand het volgende:
Dit topic is trouwens onderdeel van SES: School En Studie. De Geneeskundestudenten die nog niet aan de cofase zijn begonnen, schitteren door afwezigheid (behalve Dizorn dan) -O-

Of zijn ze heel verstandig nooit aan Fok! begonnen?
Er wordt hier zoveel over patiënten en spreekuren en poli's etc. gepraat, dat ik me altijd een beetje kneuzig voel als ik weer aan kom kakken met iets over tentamens ofzo :')
pi_99108752
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:36 schreef fusionfake het volgende:
Nice, vanaf 1 augustus HepB in het rijksvaccinatieprogramma.
Huh? Voor iedereen in plaats van alleen risicogroepen?
quote:
Begin morgen met een weekje keuzeonderwijs op de uni v. antwerpen, ben benieuwd
Een weekje, das kort! Waarover?
  woensdag 6 juli 2011 @ 13:56:17 #207
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_99109437
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:39 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Huh? Voor iedereen in plaats van alleen risicogroepen?

[..]

Een weekje, das kort! Waarover?
Yup, tot nu toe werden alleen baby's waarvan één of twee ouders uit een endemisch gebied komt, of wanneer de moeder HbsAg positief is en vanaf 1-8-11 elke baby in een combinatie vaccin met DKTP-HIB-HepB. (http://www.rivm.nl/rvp/rijks_vp/vac_schema/)

Keuzeonderwijs gaat over vaccinologie, is idd best kort maar ik had nog wat studiepunten nodig voor mijn keuzeonderwijs verplichting van 10 ec, dus waarom niet daar dacht ik.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_99109565
Aha

quote:
Hepatitis B-inenting voor alle kinderen 27 Juni 2011

Voortaan krijgen alle kinderen die geboren zijn op of na 1 augustus 2011 een inenting tegen hepatitis B aangeboden. De minister van VWS volgt daarmee het advies op van de Gezondheidsraad om de inenting op te nemen in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Hepatitis B is een ernstige leverziekte die veroorzaakt wordt door een virus.

Op dit moment krijgen kinderen die een verhoogd risico hebben op hepatitis B deze inenting al. Dit zijn kinderen van een moeder met een chronische hepatitis B-infectie, kinderen van wie tenminste één ouder afkomstig is uit een land waar hepatitis B vaak voorkomt en kinderen met het syndroom van Down.
Ook buiten het Rijksvaccinatieprogramma laten al veel mensen zich inenten die risico lopen op een hepatitis B-infectie. Zo kunnen werknemers uit de gezondheidszorg en reizigers naar landen waar veel hepatitis B voorkomt zich laten inenten. Ook mensen die in seksuele relaties risico lopen krijgen inenting aangeboden.

Toch is vaccinatie van kinderen en volwassenen met verhoogd risico niet toereikend om de ziekte hepatitis B in Nederland voldoende terug te dringen. Er komen steeds vaker hepatitis B-infecties voor buiten deze risicogroepen. Ook zonder risicogedrag kan je ergens in je leven een besmetting oplopen. Bijvoorbeeld via werk, reizen of een seksuele relatie met iemand die uit een land komt waar veel hepatits B voorkomt. Ook al is de kans om hepatitis B op te lopen relatief klein, de gevolgen van de ziekte zijn groot.

Vaccinatie is een effectieve bescherming tegen hepatitis B. Er is een veilig vaccin beschikbaar waarmee zonder veel extra belasting meer ziekte kan worden voorkomen. Daarom heeft de minister algemene vaccinatie van alle kinderen opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Op de leeftijd van 2, 3, 4 en 11 maanden krijgen kinderen een combinatievaccin DKTP-Hib-HepB aangeboden. Dit vaccin wordt al vanaf januari 2006 in het Rijksvaccinatieprogramma gebruikt bij de inenting van kinderen met verhoogd risico.

Nederland volgt nu met de invoering van de algemene hepatitis B-inenting het advies van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) uit 1992 op. In de meeste (ook Europese) landen zit de vaccinatie al veel langer in het vaccinatieprogramma.
http://www.rivm.nl/rvp/actueel1/index.jsp
Prima keuze lijkt me.
  woensdag 6 juli 2011 @ 19:19:12 #209
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99121867
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:38 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Er wordt hier zoveel over patiënten en spreekuren en poli's etc. gepraat, dat ik me altijd een beetje kneuzig voel als ik weer aan kom kakken met iets over tentamens ofzo :')
in welk jaar zit jij nu überhaupt eigenlijk? ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99128620
Jeuj, ik mijn certificaat ALS, ABCDE(F) en kinderreanimatie gehaald!

Volgend jaar weer, zucht...
I feel kinda Locrian today
pi_99128694
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 19:19 schreef Pluizel het volgende:

[..]

in welk jaar zit jij nu überhaupt eigenlijk? ;)
Het 3e! Maar wegens omstandigheden dit jaar wel errrrg weinig gehaald, dus ik moet nog even babbelen met de studie-adviseur over het meest verstandige traject om te volgen.
  woensdag 6 juli 2011 @ 21:59:25 #212
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99129172
Dan ben ik denk ik nog steeds degene die het minst ver is in de opleiding van dit topic :P (ga komend jaar aan het 3e jaar beginnen) al heb ik hier al in geen tijden gepost volgens mij :').

Maar:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:23 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Over een week allemaal blije ingelote sjaars erbij! *O*
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99129389
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 21:50 schreef starla het volgende:
Jeuj, ik mijn certificaat ALS, ABCDE(F) en kinderreanimatie gehaald!

Volgend jaar weer, zucht...
Leuk!

ABCDEF? In de zin van ATLS?

En PBLS? Waarom krijgen neuro-assistenten dat?

Als we toch met afkortingen gaan smijten, ik ben sinds vorige week officieel ERC/NRR BLS/AED Instructor :)
pi_99129414
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 21:50 schreef starla het volgende:
Jeuj, ik mijn certificaat ALS, ABCDE(F) en kinderreanimatie gehaald!
Volgend jaar weer, zucht...
En het houdt nooit op *O*
Kinderreanimatie heb ik trouwens nog steeds niet gehad :X
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_99129985
Iedereen die op de SEH gaat werken moet volgens de inspectie dit beheersen. Is ook nieuw hoor. Dus ook neuro.
I feel kinda Locrian today
pi_99130388
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:11 schreef starla het volgende:
Iedereen die op de SEH gaat werken moet volgens de inspectie dit beheersen. Is ook nieuw hoor. Dus ook neuro.
Ah, ok, wel goede maatregel denk ik. Zo moeilijk is het natuurlijk ook weer niet.
pi_99131575
Zijn er mensen die ervaring hebben met geneeskunde beginnen na hun hbo? Het is iets wat ik heel graag zou willen, maar het lijkt mij zo onrealistisch om op je 25e nog met een studie te beginnen.

Ik heb nu in 1 jaar mijn hbo propedeuse (MBRT) behaald en zit te twijfelen of ik deelcertificaten moet gaan halen of dat ik mijn hbo moet afmaken en deelcertificaten ondertussen halen. Any thoughts on this?
pi_99131737
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:38 schreef TC_Artemis het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met geneeskunde beginnen na hun hbo? Het is iets wat ik heel graag zou willen, maar het lijkt mij zo onrealistisch om op je 25e nog met een studie te beginnen.

Ik heb nu in 1 jaar mijn hbo propedeuse (MBRT) behaald en zit te twijfelen of ik deelcertificaten moet gaan halen of dat ik mijn hbo moet afmaken en deelcertificaten ondertussen halen. Any thoughts on this?
Ik zat in mijn eerste jaar in een groepje met 2 meisjes/vrouwen van 28, waarvan de ene al verpleegkundige was en de ander al een hele universitaire studie had afgerond. Er zit in ons jaar ook nog een fysiotherapeut met een eigen praktijk van 39, ik vind het niet gek. Je zult alleen wel goed moeten kijken hoe dat straks zit met langstudeerdersboetes/instellingscollegegeld etc.
pi_99132999
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:40 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik zat in mijn eerste jaar in een groepje met 2 meisjes/vrouwen van 28, waarvan de ene al verpleegkundige was en de ander al een hele universitaire studie had afgerond. Er zit in ons jaar ook nog een fysiotherapeut met een eigen praktijk van 39, ik vind het niet gek. Je zult alleen wel goed moeten kijken hoe dat straks zit met langstudeerdersboetes/instellingscollegegeld etc.
Yes, dat was ook al een struikelblok. Ik heb alles al in werking gezet om deelcertificaten te halen, misschien dat ik eventueel nog een jaar hbo met een jaar wo kan combineren. Ik overweeg dan ook decentraal loten. Ik ben in mijn vrije tijd bezig met evenementen organiseren, en dat schijnt op zo'n decentrale selectie heel goed uit te komen. Voor nu: dan maar lifesavings aan gaan leggen. Ik zal dan per jaar 3000 euro extra 'boete' moeten betalen, maar dat is wel te overleven.
pi_99133694
Even iets anders. Hoe schrijf je eigenlijk zo'n salbutamol Diskus voor?

1
2
3
4
R/ Salbutamol inhalatie 200mcg 
dtd no 60

S. 1-2 dd z.n.
Maar dan staat er niet in dat het specifiek in zo'n Diskus zit.

(en nee, ik wil niet zelf recepten uitschrijven, heb mijn eigen Diskus net binnen :P. Vroeg het me gewoon af)
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:10:36 #221
208890 June.
Seriously?
pi_99133825
Ik weet niet precies hoe het zit maar als je een tweede studie gaat doen in dezelfde richting, moet je dan ook niet instellingsgeld gaan betalen? MBRT is toch is met radiologie?
Shine bright like a diamond.
pi_99134032
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:10 schreef June. het volgende:
Ik weet niet precies hoe het zit maar als je een tweede studie gaat doen in dezelfde richting, moet je dan ook niet instellingsgeld gaan betalen? MBRT is toch is met radiologie?
Ja. Opleiding tot radiodiagnostisch/therapeutisch laborant.
pi_99134130
Uitzondering wordt gemaakt voor master of bacheloropleidingen die zich richten op onderwijs of zorg.
:)
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:46:29 #224
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_99135584
R/ Salbutamol 200mcg/inhalatie
dtd no 1 discus

S. 1-2 dd z.n.

Maakt overigens niet zoveel uit, zolang de apotheek het begrijpt.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_99136180
Grazie!
  donderdag 7 juli 2011 @ 07:45:21 #226
208890 June.
Seriously?
pi_99140997
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:15 schreef TC_Artemis het volgende:
Uitzondering wordt gemaakt voor master of bacheloropleidingen die zich richten op onderwijs of zorg.
:)
Dat scheelt weer dan ;)
Shine bright like a diamond.
pi_99141441
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:46 schreef gohan16 het volgende:
R/ Salbutamol 200mcg/inhalatie
dtd no 1 discus

S. 1-2 dd z.n.

Maakt overigens niet zoveel uit, zolang de apotheek het begrijpt.
Idd, ik gebruik zelfs alleen nog maar de R en de S, verder schrijf ik gewoon alles achter elkaar, dus:
R/ Salbutamol 200 mcg/inhalatie
1 discus
S/ 1-2 dd z.n.

Ken ook geen specialist die nog met D en F aankomt..
  donderdag 7 juli 2011 @ 09:08:03 #228
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_99141875
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:15 schreef TC_Artemis het volgende:
Uitzondering wordt gemaakt voor master of bacheloropleidingen die zich richten op onderwijs of zorg.
:)
Mits je niet al eerder een opleiding op het gebied van gezondheidszorg of onderwijs hebt gevolgd....
Als June dus al eerder een opleiding op het gebied van gezondheid heeft gehaald, dan worden het nu voor deze 2e opleiding in de gezondheidszorg duizenden euro's per jaar aan collegegeld....
!!! Go 49-ers !!!
pi_99143886
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 08:36 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Idd, ik gebruik zelfs alleen nog maar de R en de S, verder schrijf ik gewoon alles achter elkaar, dus:
R/ Salbutamol 200 mcg/inhalatie
1 discus
S/ 1-2 dd z.n.

Ken ook geen specialist die nog met D en F aankomt..
Same here. R/ NTG spray , no 1 flacon, S/ zn 1.

'k Ga echt niet uitzoeken hoeveel doses er in zo'n ding zitten, om dat vervolgens precies kloppend op het recept te schrijven.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_99144747
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:46 schreef gohan16 het volgende:
R/ Salbutamol 200mcg/inhalatie
dtd no 1 discus

S/1-2 dd z.n.

Maakt overigens niet zoveel uit, zolang de apotheek het begrijpt.
gewoon 1 discus schrijven is genoeg in de dagelijkse praktijk. Bij examens farmacie tijdensde co-schappen niet. Dan moest je echt in het FK kijken en:

R/ Salbutamol Inhalatiepoeder 'Diskus' 200 microg/dosis
dtd no 60 doses (1 diskus)
S. 1-2 dd z.n.

schrijven.

Tenminste: geloof ik. Maar met elektronisch voorschrijven is het gewoon klikken en verzenden. En met handgeschreven recepten is in de praktijk eigenlijk alles wel geaccepteerd zolang het enigszins leesbaar en begrijpelijk is.
pi_99145107
Bedankt voor alle voorschrijftips :)

Ik heb idd netjes dtd no en dergelijke geleerd, heb eigenlijk nooit goed naar recepten van specialisten gekeken, meestal schrijf ik zelf recepten en tekenen de specialisten die.
  donderdag 7 juli 2011 @ 17:05:53 #232
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99159660
quote:
Ik zat in mijn eerste jaar in een groepje met 2 meisjes/vrouwen van 28, waarvan de ene al verpleegkundige was en de ander al een hele universitaire studie had afgerond. Er zit in ons jaar ook nog een fysiotherapeut met een eigen praktijk van 39, ik vind het niet gek. Je zult alleen wel goed moeten kijken hoe dat straks zit met langstudeerdersboetes/instellingscollegegeld etc.
Ook niet onbelangrijk: voor tal van specialisaties geldt in Nederland een maximale leeftijd waarop je mag starten aan de opleiding. Vraag mij niet waarom.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99161361
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ook niet onbelangrijk: voor tal van specialisaties geldt in Nederland een maximale leeftijd waarop je mag starten aan de opleiding. Vraag mij niet waarom.
Nou ja, iemand die 35 is, kan dus 10 jaar minder lang werken dan een AIOS die op zijn 25 begint. Dat is natuurlijk wel iets om mee te nemen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:30:20 #234
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_99162818
In welke selectie voor welke opleiding wordt en gediscrimineerd op leeftijd? Ben er wel benieuwd naar.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_99163286
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:30 schreef gohan16 het volgende:
In welke selectie voor welke opleiding wordt en gediscrimineerd op leeftijd? Ben er wel benieuwd naar.
Ik ken een arts die een tijd in het buitenland heeft gewerkt. Zij is nu halverwege 30 en wordt voor geen enkele opleiding voor een snijdend beroep meer aangenomen. Ik weet natuurlijk verder niet wat haar CV precies inhoudt, maar volgens mij is het een prima dokter.
pi_99163460
Sommige opleiders hechten teveel waarde aan een proefschrift en een hete aardappel in de keel. Ik ken helaas een aantal van zulke mensen die in opleiding zijn maar op klinisch blik niet eens een sepsis van een verkoudheid kunnen onderscheiden. Ik ken zelfs een doctor die uit de opleiding is gekickt vanwege bepaalde nevenactiviteiten waar je een kleiner neustussenschotje van krijgt.

Zegt idd niets, maar zo carrieregericht is het helaas wel.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:50:23 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99163493
quote:
Nou ja, iemand die 35 is, kan dus 10 jaar minder lang werken dan een AIOS die op zijn 25 begint. Dat is natuurlijk wel iets om mee te nemen.
Waarom?
Wie zegt dat die persoon ook met dezelfde leeftijd stopt?? Zeker voor onze generatie is het alles behalve vanzelfsprekend dat we verplicht met pensioen gaan, gelukkig maar. Sterker nog, wie later begint met werken zal vaak wel later moeten stoppen met werken zodat die een hogere uitkering gaat hebben over de periode dat hij gepensioneerd is. De eerste positieve wijzigingen zijn aangebracht (meer AOW bij later pensioen), ik verwacht dat er nog wel meer van die prikkels komen. Het is toch te zot voor woorden dat je momenteel niet meer pensioen per maand krijgt wanneer je later stopt met werken. Of dat je minder AOW krijgt als je X jaar in het Buitenland hebt gewerkt maar X + Y (met y een positief getal) jaar langer hebt gewerkt in Nederland, bijv. dat je 5 jaar in het buitenland hebt gewerkt maar met 75 jaar pas met pensioen gaat.
Het gaat gelukkig allemaal flexibeler worden.

Wat maakt het uit als de opleidingskosten per jaar hoger zouden zijn? De kwaliteit moet primeren.
Zolang iemand minstens 20 jaar specialist is moet daar niet over zagen. Bovendien, hoe duur kan het opleiden van specialisten zijn? Die doen toch al het handwerk wat te eenvoudig is voor de specialist en te complex is voor de coassistent? In het begin sta je alleen maar te kijken zonder iets te presteren maar voor zo ver ik het begrijp gebeurt het al redelijk snel dat een assisentarts geheel zelfstandig werkt zogauw de arts ziet dat je de betreffende handelingen beheerst.

Ook bij de jongere arts weet je niet ofdat hij 20 jaar later nog als arts werkt, er zijn artsen die stoppen met het vak omdat ze het niet meer leuk vinden (bureaucratie) en die bijv. maar violen gaan bouwen.


quote:
In welke selectie voor welke opleiding wordt en gediscrimineerd op leeftijd? Ben er wel benieuwd naar.
Voor neurochirurgie ligt de grens op 35 jaar.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:55:20 #238
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99163659
quote:
Ik ken een arts die een tijd in het buitenland heeft gewerkt. Zij is nu halverwege 30 en wordt voor geen enkele opleiding voor een snijdend beroep meer aangenomen. Ik weet natuurlijk verder niet wat haar CV precies inhoudt, maar volgens mij is het een prima dokter.
Het lijkt me een interessante grond voor een rechtszaak m.b.t. leeftijdsdiscriminatie. Ik zou het eens proberen...

quote:
Ik ken zelfs een doctor die uit de opleiding is gekickt vanwege bepaalde nevenactiviteiten waar je een kleiner neustussenschotje van krijgt.
Ik heb een verslavingsarts eens op de televisiek horen vertellen dat het met name onder strevers vaker voorkomt dat ze een coaïneverslaving ontwikkelen t.g.v. de druk die zij zichzelf continue opleggen en omdat je een bepaald type persoonlijkheid moet hebben om zoveel te bereiken in je vak.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 7 juli 2011 @ 19:34:36 #239
206322 Seam
Pillz-E
pi_99165065
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_99165255
Die kerel heeft ook op Fok! lopen spammen met z'n onzinnige voedingssupplementen, volgens mij.

Gevonden: ANP is Aniti Glucosamine

Oh, wacht, dat is dezelfde user als die van het topic in NWS :')
  donderdag 7 juli 2011 @ 19:44:33 #241
206322 Seam
Pillz-E
pi_99165435
Haha lol dat had ik nog niet eens gezien _O-
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_99165503
Overigens irriteert het me elke keer als ik het tijdschrift van de VtdK ontvang weer aan de kinderachtige manier waarop Renckens c.s. stukjes schrijven, maar goed, hij heeft hier een punt.

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 07-07-2011 20:01:53 ]
pi_99166087
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 19:46 schreef dotKoen het volgende:
Overigens irriteer ik me elke keer als ik het tijdschrift van de VtdK ontvang weer aan de kinderachtige manier waarop Renckens c.s. stukjes schrijven, maar goed, hij heeft hier een punt.
Ik erger me ook altijd ja! :P
pi_99166140
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:00 schreef DDM het volgende:

[..]

Ik erger me ook altijd ja! :P
Ja, dat was pijnlijk.
pi_99169430
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:38 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Er wordt hier zoveel over patiënten en spreekuren en poli's etc. gepraat, dat ik me altijd een beetje kneuzig voel als ik weer aan kom kakken met iets over tentamens ofzo :')
Wat kneuzig? Ik zou er maar alvast van leren, en over 3 jaar doe jij daar ook aan mee (tenminste, als je niet tot het kleine percentage gaat horen dat tussentijds opgeeft) :P

Dus 95% kans dat je over 3 jaar ook in de witte jas om je heen kijkt...

Voor de overige medische lurkers mag je genoeg vertellen over geslaagde tentamens, geslaagde vakanties, foute patiëntpresentaties, slechte koffieautomaten, weer blokwijzigingen en plannen van de medische faculteit over weer een ander leerprogramma voor de aankomende medische studenten... :P Dan zullen de overige (bijna) a(n)ios-sen met een traan in hun ogen aan hun studentenjaren terugdenken :{ }) c_/
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_99170555
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:10 schreef Godshand het volgende:
Dan zullen de overige (bijna) a(n)ios-sen met een traan in hun ogen aan hun studentenjaren terugdenken :{ }) c_/
Dat dus. Een beetje weemoedig naar die goede oude tijd, toen een college om half 9 's ochtends nog "vroeg" was en het irritant was als een college 10 minuten van je pauze afsnoepte... :P

En ik ben pas een halfjaar klaar :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:31:48 #247
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99170724
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:28 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Dat dus. Een beetje weemoedig naar die goede oude tijd, toen een college om half 9 's ochtends nog "vroeg" was en het irritant was als een college 10 minuten van je pauze afsnoepte... :P

En ik ben pas een halfjaar klaar :+
De tijd dat je met een beetje geluk zo'n 12 weken vakantie hebt per jaar O-) ik waarschijnlijk niet, want m'n laatste tentamen ging slecht :P.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99170886
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:31 schreef Rituals het volgende:

[..]

De tijd dat je met een beetje geluk zo'n 12 weken vakantie hebt per jaar O-) ik waarschijnlijk niet, want m'n laatste tentamen ging slecht :P.
Water- en zouthuishouding 2? -> ICC Interne :')
pi_99171204
Ik ga dat pensioenprobleem echt proberen te omzeilen... Wordt echt gezeik hier, dat zie ik nu al.

Ik ga gewoon tijdens mijn werkjaren altijd geld opzij zetten voor mijn pensioen en als ik stop met werken haal ik het van de bank en verkas ik terug naar Suriname. Waar je vorstelijk kan leven met die euro's. En dan ga ik toch echt niet tot m'n 67e werken hoor
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:41:13 #250
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99171262
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:34 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Water- en zouthuishouding 2? -> ICC Interne :')
Ja :'). Wat een drama ;(. Als ik de reacties op het prikbord lees ben ik gelukkig niet de enige die het zo slecht gemaakt heeft :+. Ben benieuwd waar de norm komt te liggen (maar de norm moet wel héél laag liggen wil ik hem halen :')).
Your body. Your soul. Your rituals.
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:43:33 #251
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99171402
Nadat ik klaar was met het tentamen dacht ik overigens dat het best oké ging :').
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99171511
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:40 schreef _Lily_ het volgende:
Ik ga dat pensioenprobleem echt proberen te omzeilen... Wordt echt gezeik hier, dat zie ik nu al.

Ik ga gewoon tijdens mijn werkjaren altijd geld opzij zetten voor mijn pensioen en als ik stop met werken haal ik het van de bank en verkas ik terug naar Suriname. Waar je vorstelijk kan leven met die euro's. En dan ga ik toch echt niet tot m'n 67e werken hoor
Wij (ruim bovenmodaal verdiende hoogopgeleiden) hebben daar sowieso toch niet echt veel last van? En je bouwt bijna altijd pensioen in Nederland op als je hier werkt.
pi_99171639
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:41 schreef Rituals het volgende:

[..]

Ja :'). Wat een drama ;(. Als ik de reacties op het prikbord lees ben ik gelukkig niet de enige die het zo slecht gemaakt heeft :+. Ben benieuwd waar de norm komt te liggen (maar de norm moet wel héél laag liggen wil ik hem halen :')).
Makkelijkste onderwerp wat er is :@

Zo lang je maar onthoudt dat de hoeveelheid water gereguleerd wordt door de hoeveelheid natrium en de natriumspiegel gereguleerd wordt door de hoeveelheid water. Als je dit niet weet heeft de rest ook weinig zin :s) En anders inderdaad een ICC Interne :P
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:50:12 #254
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99171778
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:47 schreef DDM het volgende:

[..]

Makkelijkste onderwerp wat er is :@

Zo lang je maar onthoudt dat de hoeveelheid water gereguleerd wordt door de hoeveelheid natrium en het de natriumspiegel gereguleerd wordt door de hoeveelheid water. Als je dit niet weet heeft de rest ook weinig zin :s) En anders inderdaad een ICC Interne :P
Ik dacht ook dat ik het begreep en dat ik hem gehaald zou hebben, maar dat valt vies tegen :'). Het was denk ik een stuk gedetailleerder dan we verwacht hadden o.b.v. het onderwijs en de zelfstudieopdrachten.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99171899
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:50 schreef Rituals het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat ik het begreep en dat ik hem gehaald zou hebben, maar dat valt vies tegen :'). Het was denk ik een stuk gedetailleerder dan we verwacht hadden o.b.v. het onderwijs en de zelfstudieopdrachten.
Als je iets niet snapt of je wilt extra uitleg; moet je het maar even melden ^O^
pi_99171936
Ach, ik begreep het uiteindelijk ook wel, had er een 7 voor. En 2 weken op nefro gestaan met een een hele goede nefroloog, dat hielp ook wel.
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:53:24 #257
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99171986
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:52 schreef DDM het volgende:

[..]

Als je iets niet snapt of je wilt extra uitleg moet je het maar even melden ^O^
Dankje! Er is zoveel commentaar geweest op de vragen dat ze op BB een bestandje met de tentamenvragen + korte toelichting hebben gezet. Mocht ik nog steeds iets niet begrijpen laat ik het weten.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99172003
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wij (ruim bovenmodaal verdiende hoogopgeleiden) hebben daar sowieso toch niet echt veel last van? En je bouwt bijna altijd pensioen in Nederland op als je hier werkt.
Dat hoop ik... Maar verschillende mensen hebben (delen van) hun opgebouwde pensioen zien verdampen, ook artsen
En je weet maar nooit wat ze voor grappen gaan bedenken in de toekomst.

Dit wordt dus mijn escaperoute. Ook voor als ik niet tot m'n 67e door wil gaan met werken.
pi_99172030
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:53 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat hoop ik... Maar verschillende mensen hebben (delen van) hun opgebouwde pensioen zien verdampen, ook artsen
En je weet maar nooit wat ze voor grappen gaan bedenken in de toekomst.

Dit wordt dus mijn escaperoute. Ook voor als ik niet tot m'n 67e door wil gaan met werken.
Ik zou echt nooit in Suriname willen wonen :')
pi_99172235
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:52 schreef dotKoen het volgende:
Ach, ik begreep het uiteindelijk ook wel, had er een 7 voor. En 2 weken op nefro gestaan met een een hele goede nefroloog, dat hielp ook wel.
Ja, nefro met iemand die het uit kan leggen! Haha

Tijdens mijn weken op de nefrologie zei m'n begeleider: ok er komt een oudere heer met nierfunctie- en elektrolytstoornissen die wij moeten oplappen zodat ie terug naar het verpleeghuis kan. Die is voor jou

Toen heb ik de hele week zitten sleutelen met een infuusbeleid, veel van geleerd
pi_99172394
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:54 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik zou echt nooit in Suriname willen wonen :')
Tsja maar ik KOM uit Suriname lieve schat. Mijn hele familie woont daar inclusief ouders over een tijd.

Dat is wel nogal een verschil. Ik wil niet
afgebeuld worden in Nederland hehe terwijl ik nog een 2e thuis heb
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:00:38 #262
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99172419
@ DDM, ik heb trouwens wel een andere vraag! Deze vraag kwam ik tegen toen ik oud-tentamens aan het maken was en ik kwam er niet helemaal uit.

Lithium-geinduceerde nefrogene diabetes insipidus (NDI) is de meest voorkomende vorm van verkregen NDI. Typische kenmerken van ernstige lithium-geinduceerde NDI zijn:
1. hypernatriëmie en hypervolemie
2. hypernatriëmie en hypovolemie
3. hyponatriëmie en hypervolemie
4. hyponatriëmie en hypovolemie

Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99172494
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:00 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Tsja maar ik KOM uit Suriname lieve schat. Mijn hele familie woont daar inclusief ouders over een tijd.

Dat is wel nogal een verschil. Ik wil niet afgebeuld worden in Nederland hehe
Dat is inderdaad een verschil, en idd begrijpelijk dat je daar wilt wonen.
pi_99173765
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:00 schreef Rituals het volgende:
@ DDM, ik heb trouwens wel een andere vraag! Deze vraag kwam ik tegen toen ik oud-tentamens aan het maken was en ik kwam er niet helemaal uit.

Lithium-geinduceerde nefrogene diabetes insipidus (NDI) is de meest voorkomende vorm van verkregen NDI. Typische kenmerken van ernstige lithium-geinduceerde NDI zijn:
1. hypernatriëmie en hypervolemie
2. hypernatriëmie en hypovolemie
3. hyponatriëmie en hypervolemie
4. hyponatriëmie en hypovolemie

Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alle antwoorden zijn op het eerste gezicht fout.

Een nefrogene diabetes inspidus is een vorm van een normovolemische hypernatriemie.

Je kan natuurlijk nooit een hypernatriëmie en hypervolemie ontwikkelen, want je hoeveelheid zout is gewoon je eigen zout. Een hypervolemische hypernatriemie zie je bijv bij een Cushing of Conn.

Maar het gaat hier om het woordje ernstig en dan zal er vast wel meer aan de hand zijn, zoals het gebruik van diuretica of een patient die niet in staat is om de boel te compenseren middels een intact dorstmechanisme. Op een gegeven moment verlies je dan volume en zal je inderdaad een hypovolemie ontwikkelen. Dus je had het goed :)

Maar normaliter is het dus een normovolemische hypernatriemie, want je kan gewoon bijdrinken.
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:26:56 #265
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99174118
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:21 schreef DDM het volgende:

[..]

Alle antwoorden zijn op het eerste gezicht fout.

Een nefrogene diabetes inspidus is een vorm van een normovolemische hypernatriemie.

Je kan natuurlijk nooit een hypernatriëmie en hypervolemie ontwikkelen, want je hoeveelheid zout is gewoon je eigen zout. Een hypervolemische hypernatriemie zie je bijv bij een Cushing of Conn.

Maar het gaat hier om het woordje ernstig en dan zal er vast wel meer aan de hand zijn, zoals het gebruik van diuretica of een patient die niet in staat is om de boel te compenseren middels een intact dorstmechanisme. Op een gegeven moment verlies je dan volume en zal je inderdaad een hypovolemie ontwikkelen. Dus je had het goed :)

Maar normaliter is het dus een normovolemische hypernatriemie, want je kan gewoon bijdrinken.
Dit dacht ik zelf ook en kon echt niet bedenken waarom het een hypernatriëmie en hypervolemie zou moeten zijn hier.
Wellicht is er een correctiewijziging geweest en staat de foute antwoordsleutel nog bij het tentamen.

Dankjewel!
Your body. Your soul. Your rituals.
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:36:02 #266
208890 June.
Seriously?
pi_99174701
Hoorde trouwens laatst dat lithium i.c.m. bijvoorbeeld dehydratie erg gevaarlijk kan zijn en kan lijden tot een intoxicatie (nier onderscheidt natrium niet van lithium). Nooit geweten :P
Shine bright like a diamond.
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:39:50 #267
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99174913
@ DDM, nu ik toch bezig ben heb ik nog een vraag over een oud-tentamen.

Mevr. Snijder is elder gezien op de SEH wegens koorts, braken, buikpijn en hypotensie. Behandeling met NaCl 0,9% en bicarbonaat wordt direct gestart. I.v.m. plaatsgebrek wordt zij overgeplaatst. In het andere ziekenhuis wordt opnieuw bloedonderzoek ingezet. Bij labonderzoek worden de volgende waarden gezien: Na+ 144 mmol/l, K+ 3,6 mmol/l, Cl- 90 mmol/l, bicarbonaat 24.0 mmol/l, glucose 12 mmol/l, en in de gasanalyse pH 7.4, pO2 12.2 kPa, pCO2 5,3kPa.

Van welke zuur-base stoornis is hier sprake?
1. Er is geen sprake van een zuur-base stoornis
2. Er is sprake van een metabole acidose
3. Er is sprake van een gecombineerde metabole acidose en metabole alkalose

Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99174985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:36 schreef June. het volgende:
Hoorde trouwens laatst dat lithium i.c.m. bijvoorbeeld dehydratie erg gevaarlijk kan zijn en kan lijden tot een intoxicatie (nier onderscheidt natrium niet van lithium). Nooit geweten :P
Nah ja Lithium wordt altijd een klein beetje teruggeresobeerd in de proximale tubulus, maar elke vorm die gepaard gaat met een toegenomen proximale terugresorptie van Na, ergo een gestimuleerd RAAS zorgt voor een toename in de spiegel van Lithium. Dus ook een simpel HCT kan dit geven. En nu we toch in de nefrologie zitten, je zegt dehydratie, maar je bedoelt natuurlijk te zeggen hypovolemie toch O-)
pi_99176357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:39 schreef Rituals het volgende:
@ DDM, nu ik toch bezig ben heb ik nog een vraag over een oud-tentamen.

Mevr. Snijder is elder gezien op de SEH wegens koorts, braken, buikpijn en hypotensie. Behandeling met NaCl 0,9% en bicarbonaat wordt direct gestart. I.v.m. plaatsgebrek wordt zij overgeplaatst. In het andere ziekenhuis wordt opnieuw bloedonderzoek ingezet. Bij labonderzoek worden de volgende waarden gezien: Na+ 144 mmol/l, K+ 3,6 mmol/l, Cl- 90 mmol/l, bicarbonaat 24.0 mmol/l, glucose 12 mmol/l, en in de gasanalyse pH 7.4, pO2 12.2 kPa, pCO2 5,3kPa.

Van welke zuur-base stoornis is hier sprake?
1. Er is geen sprake van een zuur-base stoornis
2. Er is sprake van een metabole acidose
3. Er is sprake van een gecombineerde metabole acidose en metabole alkalose

Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal je een beetje sturen. Je komt zelf met de aniongap aan, bereken deze en wat zegt dit? Verder vind ik wel dat er weinig gegevens zijn. Ik mis parameters voor de circulatie en de urinewaarden, maar we komen er wel :9
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:10:17 #270
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99176729
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef DDM het volgende:

[..]

Ik zal je een beetje sturen. Je komt zelf met de aniongap aan, bereken deze en wat zegt dit? Verder vind ik wel dat er weinig gegevens zijn. Ik mis parameters voor de circulatie en de urinewaarden, maar we komen er wel :9
Meer gegevens heb ik niet :+. De aniongap is hier 33.6. Een aniongap van >20 wijst richting een metabole acidose. Het braken zou kunnen leiden tot een metabole alkalose. Er kan in dit geval geen sprake zijn van enkel een metabole acidose, dus er is gecompenseerd of er is sprake van een gecombineerde zuur-base stoornis. De pCO2 is normaal, dus:

--> gecombineerde metabole alkalose + metabole acidose? :P Of mag ik dat niet zo simpel zeggen?
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99177434
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:10 schreef Godshand het volgende:

[..]

Wat kneuzig? Ik zou er maar alvast van leren, en over 3 jaar doe jij daar ook aan mee (tenminste, als je niet tot het kleine percentage gaat horen dat tussentijds opgeeft) :P

Dus 95% kans dat je over 3 jaar ook in de witte jas om je heen kijkt...

Voor de overige medische lurkers mag je genoeg vertellen over geslaagde tentamens, geslaagde vakanties, foute patiëntpresentaties, slechte koffieautomaten, weer blokwijzigingen en plannen van de medische faculteit over weer een ander leerprogramma voor de aankomende medische studenten... :P Dan zullen de overige (bijna) a(n)ios-sen met een traan in hun ogen aan hun studentenjaren terugdenken :{ }) c_/
Ik ga zo lang mogelijk doen over mijn doctoraal-periode, en ik weet ook wel dat iedereen met weemoed terugkijkt naar hun studentenjaren, maar het is meer dat ik me tussen al deze (naar eigen zeggen) mega-geslaagde (bijna-)artsen een beetje een kneus voel met mijn 14 (misschien nog 39) studiepunten dit jaar. En ik weet ook wel dat dit faaljaar een goede reden heeft gehad, maar toch trek ik me dat ontzettend aan, en daar moet ik nog even goed mee leren omgaan :)
pi_99178198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:10 schreef Rituals het volgende:

[..]

Meer gegevens heb ik niet :+. De aniongap is hier 33.6. Een aniongap van >20 wijst richting een metabole acidose. Het braken zou kunnen leiden tot een metabole alkalose. Er kan in dit geval geen sprake zijn van enkel een metabole acidose, dus er is gecompenseerd of er is sprake van een gecombineerde zuur-base stoornis. De pCO2 is normaal, dus:

--> gecombineerde metabole alkalose + metabole acidose? :P Of mag ik dat niet zo simpel zeggen?
Oke daar gaan we:

Ja gedeeltelijk juist. Een aniongap van meer dan 16 is het eigenlijk he. Verder duidt het niet zo zeer op een metabole acidose, maar op een metabole acidose door de productie van zuur. Dit in tegenstelling tot verlies van bicarbonaat (normale aniongap). Grof gezegd mag je niet zeggen dat er gecompenseerd is, want alle waarden zijn normaal. We hebben hier te maken met het synchroon lopen van een metabole acidose en alkalose. Ze heffen elkaar dus op.

Wat zal de oorzaak zijn van dit combinatiebeeld?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 08:10:34 #273
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99186585
manman, als ik die toetsvragen zo lees vraag ik me af of de toetsen in groningen wel moeilijk genoeg zijn :')
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99186780
Haha dat soort vragen hadden wij toch ook wel? Ik snapte ze alleen bij voorbaat al nooit, dus gokte maar wat. En nu hebben we daar de site ic-hints voor.. :)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 08:36:46 #275
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99186888
ic-hints? die ken ik niet. Wij hadden wel zulke vragen, maar die gingen er volgens mij ietsje minder diep op in. ach maakt ook niet uit, nu heb ik nooit meer een tentamen :P (de vgt tel ik niet mee)

ik zit nu trouwens maar dropjes te eten want ik moet straks weer naar ok. gister 2 keer moeten uitstappen omdat ik duizelig werd. Nu eens kijken of ik op blote voeten in m'n klompjes níet ondersteboven ga. stom lijf.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99200499
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 08:36 schreef Pluizel het volgende:

ik zit nu trouwens maar dropjes te eten want ik moet straks weer naar ok. gister 2 keer moeten uitstappen omdat ik duizelig werd. Nu eens kijken of ik op blote voeten in m'n klompjes níet ondersteboven ga. stom lijf.
als je drop eet vanwege het glycyrrhizinezuur kan je beter zoethoutthee drinken
quote:
Drop bevat zelf geen natrium; de zoute smaak komt niet van natriumchloride, maar van ammoniumchloride (salmiak).
  vrijdag 8 juli 2011 @ 17:19:21 #277
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99209198
Dankje DDM! Ik had het zelf ook zo bedacht, maar wist niet zeker of het inderdaad zo zat. Ik had ook nog nooit van een gecombineerde metabole alkalose en metabole acidose gehoord.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 08:10 schreef Pluizel het volgende:
manman, als ik die toetsvragen zo lees vraag ik me af of de toetsen in groningen wel moeilijk genoeg zijn :')
Je zou het tentamen van dit jaar eens moeten zien... :P. Hoewel dat tentamen wellicht voor sommigen hier wel te doen is, het is vrij klinisch namelijk.
Your body. Your soul. Your rituals.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 18:27:45 #278
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99212585
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

als je drop eet vanwege het glycyrrhizinezuur kan je beter zoethoutthee drinken

[..]

zout of geen zout, vandaag ging het prima op ok. ik denk dat het ook hielp dat ik op blote voeten in m'n klompjes zat, dan kan je toch een heel stuk warmte via je voeten kwijt
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_99306597
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:21 schreef DDM het volgende:

[..]

Een nefrogene diabetes inspidus is een vorm van een normovolemische hypernatriemie.
.
Ik zou dit moeten snappen.... (sowieso na mijn coschap interne en al helemaal na een patient te hebben gehad met een diabetes insipidus)

Maar ik vind het zo vreselijk ingewikkeld :? Ik moet echt telkens diep nadenken over hoe het nou zat haha
pi_99307186
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 17:19 schreef Rituals het volgende:
Dankje DDM! Ik had het zelf ook zo bedacht, maar wist niet zeker of het inderdaad zo zat. Ik had ook nog nooit van een gecombineerde metabole alkalose en metabole acidose gehoord.

[..]

Je zou het tentamen van dit jaar eens moeten zien... :P. Hoewel dat tentamen wellicht voor sommigen hier wel te doen is, het is vrij klinisch namelijk.
laat zien ;) heb je de vragen?
  maandag 11 juli 2011 @ 06:59:24 #281
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_99309736
:O Ik wil vakantie ;(
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:06:07 #282
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_99314816
nog 1 week en dan vakantie ja <3
en ik kreeg een complimentje van de meest bitchy chirurg in huis. de wonderen zijn de wereld nog niet uit :s)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  maandag 11 juli 2011 @ 14:41:00 #283
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99319999
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 01:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

laat zien ;) heb je de vragen?
Ik heb ze, maar je wilt dat ik alle 70 vragen in het topic ga posten? :P Denk niet dat iedereen daar blij van wordt :+.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_99323873
Is het topic eindelijk een keer vol.
I feel kinda Locrian today
pi_99327032
Zoek er een paar toppers uit, ik ben nu ook wel benieuwd :)
  maandag 11 juli 2011 @ 18:21:24 #286
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99328586
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:42 schreef Merel1808 het volgende:
Zoek er een paar toppers uit, ik ben nu ook wel benieuwd :)
Is een beetje lastig, want het zijn vier grote casus, geen losse vragen. Als voorbeeld zal ik casus 2 plaatsen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kom maar op met de antwoorden :P zul je zien dat jullie alle vragen goed hebben :') dan durf ik hier niet meer te posten :+
Overigens is deze casus niet zo'n goed voorbeeld van het 'klinische' waar ik het over had zie ik. Dat waren meer 'moet je iemand hier doorverwijzen'-vragen zoals deze vragen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan zaten er nog vragen in die simpel lijken, maar waarbij ik blijkbaar wat dieper had moeten nadenken dan ik deed :'). Zoals deze vragen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan waren er ook nog een paar vragen die compleet niet aan de orde zijn gekomen. Ik had nog nooit gehoord van bruine tumoren bijv :@, maar die vraag is ook geschrapt uit het tentamen, omdat het inderdaad niet behandeld is en het ook niet specifiek vermeld staat in Kumar. Overigens was bruine tumoren niet het goede antwoord :P.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Rituals op 11-07-2011 18:41:19 ]
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:23:46 #287
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_99331523
Kumar :) Beetje de teletubbieversie van Harrisons
  maandag 11 juli 2011 @ 19:56:15 #288
150019 DDM
pi_99333301
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:21 schreef Rituals het volgende:

Het laboratoriumonderzoek geeft: natrium 106 mmol/l, kalium 4,4 mmol/l, bloedglucose 11 18.

Vraag: Welke uitslag maakt bij deze patiënte het beste onderscheid tussen dehydratie en SIADH

a. Urinenatriumgehalte
b. Serumurinezuurgehalte
c. Urine-osmolaliteit

o|O voor deze vraag. Er kan natuurlijk nooit sprake zijn van dehydratie bij een natrium van 106 mmol/l. Overigens is B het juiste antwoord. Had je dat ook? :P
  maandag 11 juli 2011 @ 20:02:31 #289
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99333684
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:56 schreef DDM het volgende:

[..]

o|O voor deze vraag. Er kan natuurlijk nooit sprake zijn van dehydratie bij een natrium van 106 mmol/l. Overigens is B het juiste antwoord. Had je dat ook? :P
Daar had ik niet eens bij stilgestaan! Misschien moet ik nog even klagen :+ ik had de vraag fout namelijk :') :@

Wat vind je van de rest van de vragen (over het algemeen)?
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:07:12 #290
150019 DDM
pi_99333957
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:02 schreef Rituals het volgende:

[..]

Daar had ik niet eens bij stilgestaan! Misschien moet ik nog even klagen :+ ik had de vraag fout namelijk :') :@

Wat vind je van de rest van de vragen (over het algemeen)?
Haha! :9

De vragen zijn goed en zitten op het maximale niveau. Moeilijker dan dit is niet toelaatbaar voor het curriculum.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:08:16 #291
134821 Merel1808
pi_99334012
Ik vind het wel confronterend hoeveel van die cijfertjes al weer weggezakt zijn sinds januari, ik moet echt diep nadenken over die bloedwaardes en urineproducties :P
  maandag 11 juli 2011 @ 20:15:14 #292
12622 intoxicated
Look again
pi_99334407
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:08 schreef Merel1808 het volgende:
... en urineproducties :P
In case of doubt; dobu-lasix :Y)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  maandag 11 juli 2011 @ 20:16:24 #293
208890 June.
Seriously?
pi_99334470
Lasix is ook een briljante naam trouwens, wie dat bedacht heeft :D
Shine bright like a diamond.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:17:12 #294
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_99334518
Casus2
BabbAacBaAaCa

Kijk maar hoe slecht ik ben in het genezen van labwaarden :X
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:17:19 #295
187077 starla
>dEAR<
pi_99334527
Die interniste moet meteen ontslagen worden.
I feel kinda Locrian today
  maandag 11 juli 2011 @ 20:17:26 #296
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99334531
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:07 schreef DDM het volgende:

[..]

Haha! :9

De vragen zijn goed en zitten op het maximale niveau. Moeilijker dan dit is niet toelaatbaar voor het curriculum.
Hehe, duidelijk.
Ik vond het vervelend dat er vier grote casus zijn gebruikt. Daardoor was het soms niet duidelijk of je een vraag/stelling los moest zien van de casus of niet (daar was de blokco het ook mee eens).

Daarnaast waren sommige vragen voor ons moeilijk te beantwoorden, omdat wij nog niet zo goed zicht hebben op extreme waarden. Er is bijvoorbeeld tijdens de HC's/WG's/RC's erg op gehamerd dat een hoog kalium gevaarlijk is (hartritmestoornissen) en we daar op moeten letten. Een kalium van 5.4 lijkt voor ons al hoog, zo hoog dat we een behandeling erop zouden aanpassen. Tijdens de inzage bleek dat dit helemaal niet zo erg is. Daardoor worden er fouten gemaakt tijdens dit tentamen (was de blokco het ook mee eens).

Verder waren de ZSO's en WG's behoorlijk oppervlakkig waardoor het lastig in te schatten was hoe diep we de stof in moesten. Op het tentamen bleek dat we een stuk dieper de stof hadden in gemoeten :+ (was de blokco het ook mee eens).

Al met al was de blokco dus heel schappelijk en zou hij volgens jaar het onderwijs hier en daar wat aanpassen.
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:20:41 #297
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99334721
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:17 schreef gohan16 het volgende:
Casus2
BabbAacBaAaCa

Kijk maar hoe slecht ik ben in het genezen van labwaarden :X
8 fout van de 13.

Obv deze casus heb je dus 7,7% goed (met correctie voor gokken), dan heb ik het zelfs nog beter gedaan ;) :P.

[ Bericht 11% gewijzigd door Rituals op 11-07-2011 20:27:10 ]
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:21:08 #298
150019 DDM
pi_99334753
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:17 schreef gohan16 het volgende:
Casus2
BabbAacBaAaCa

Kijk maar hoe slecht ik ben in het genezen van labwaarden :X
Het ging al mis bij je eerste antwoord! :(
  maandag 11 juli 2011 @ 20:48:51 #299
187077 starla
>dEAR<
pi_99336451
Ik ga voor:

a b a b b b b a b a a c c
I feel kinda Locrian today
  maandag 11 juli 2011 @ 20:51:25 #300
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_99336648
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:48 schreef starla het volgende:
Ik ga voor:

a b a b b b b a b a a c c
Gezakt :P.
7 van de 13 fout.
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:57:35 #301
208890 June.
Seriously?
pi_99337121
Ik ga ook nog wel ff kijken zo :P
Shine bright like a diamond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')