update 2011 dankzij Wafflequote:1. Fassler/Lotterer/Treluyer Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 3m 25.738s LMP1
2. Bernhard/Dumas/Rockenfeller Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 3m 25.799s LMP1
3. Bourdais/Pagenaud/Lamy Team Peugeot Total Peugeot 908 3m 26.010s LMP1
4. Sarrazin/Montagny/Minassian Peugeot Sport Total Peugeot 908 3m 26.156s LMP1
5. Kristensen/Capello/McNish Audi Sport North America Audi R18 TDI 3m 26.165s LMP1
6. Davidson/Gene/Wurz Peugeot Sport Total Peugeot 908 3m 26.272s LMP1
7. Lapierre/Duval/Panis Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDI 3m 30.084s LMP1
8. Prost/Jani/Bleekemolen Rebellion Racing Lola Coupe-Toyota 3m 32.883s LMP1
9. Collard/Tinseau/Jousse Pescarolo Team Pescarolo-Judd 3m 33.066s LMP1
10. Belicchi/Boullion/Smith Rebellion Racing Lola Coupe-Toyota 3m 34.573s LMP1
11. Moreau/Ragues/Monteiro OAK Racing Pescarolo-Judd 3m 34.933s LMP1
12. Ickx/Martin/Leinders Kronos Racing Lola Aston Martin 3m 36.551s LMP1
13. Amaral/Pla/Hughes Quifel-ASM Zytek 09SCM 3m 37.393s LMP1
14. Ayari/Maileux/Ordonez Signatech Nissan Oreca-Nissan 3m 41.458s LMP2
15. Hein/Nicolet/Yvon OAK Racing Pescarolo-Judd 3m 41.908s LMP1
16. Leventis/Watts/Kane Strakka Racing HPD ARX-01d 3m 42.615s LMP2
17. Premat/Hallyday/Kraihamer Team Oreca Matmut Oreca-Nissan 3m 43.098s LMP2
18. Companc/Russo/Kaffer Pecom Racing Lola-Judd BMW 3m 43.223s LMP2
19. Nakano/De Crem/Charouz OAK Racing Pescarolo-BMW 3m 43.479s LMP2
20. Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard Greaves Motorsport Zytek-Nissan 3m 43.802s LMP2
21. Frey/Meichtry/Rostan Race Performance Oreca-Judd BMW 3m 44.294s LMP2
22. Mucke/Turner/Klien Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One 3m 45.918s LMP1
23. Newton/Erdos/Collins RML HPD ARX-01d 3m 47.308s LMP2
24. Zacchia/Lammers/Elgaard Hope Racing Oreca Hybrid 3m 47.691s LMP1
25. Primat/Fernandez/Meyrick Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One 3m 48.355s LMP1
26. Rosier/Haezbrouck/de Fournoux Extreme Limite AM Paris Norma-Judd BMW 3m 48.420s LMP2
27. Barlesi/Da Rocha/Lafargue OAK Racing Pescarolo-Judd BMW 3m 48.665s LMP2
28. Tucker/Bouchut/Barbosa Level 5 Motorsports Lola Coupe-HPD 3m 48.863s LMP2
29. Farfus/Muller/Werner BMW Motorsport BMW M3 GT 3m 57.592s GTE-P
30. Fisichella/Bruni/Vilander AF Corse Ferrari 458 Italia 3m 58.040s GTE-P
31. Priaulx/Muller/Hand BMW Motorsport BMW M3 GT 3m 58.426s GTE-P
32. Gavin/Magnussen/Westbrook Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 3m 59.519s GTE-P
33. Farnbacher/Simonsen/Keen Hankook Team Farnbacher Ferrari 458 Italia 3m 59.519s GTE-P
34. Beretta/Milner/Garcia Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 3m 59.633s GTE-P
35. Lieb/Lietz/Henzler Felbermayr-Proton Porsche 997 RSR 3m 59.662s GTE-P
36. Ortelli/Makowiecki/Melo Luxury Racing Ferrari 458 Italia 3m 59.901s GTE-P
37. Goossens/Holzer/Van Lagen Prospeed Competition Porsche 997 RSR 3m 59.962s GTE-P
38. Hancock/Dolan/Buncombe Jota Aston Martin Vantage 4m 00.747s GTE-P
39. Bell/Sugden/Maasen JMW Motorsport Ferrari 458 Italia 4m 00.890s GTE-P
40. Bergmeister/Long/Luhr Flying Lizard Motorsport Porsche 997 RSR 4m 01.024s GTE-P
41. Beltoise/Thiriet/Jakubowski Luxury Racing Ferrari 458 Italia 4m 01.176s GTE-P
42. Perazzini/Cioci/Breslin AF Corse Ferrari F430 4m 01.282s GTE-A
43. Tandy/Al Faisal/Miller Felbermayr-Proton Porsche 997 RSR 4m 01.752s GTE-P
44. Kauffman/Waltrip/Aguas AF Corse Ferrari 458 Italia 4m 02.216s GTE-P
45. Narac/Pilet/Armindo IMSA Performance Matmut Porsche 997 RSR 4m 02.548s GTE-P
46. Felbermayr/Felbermayr/Ried Proton Competition Porsche 997 RSR 4m 03.532s GTE-A
47. Neiman/Law/Pumpelly Flying Lizard Motorsport Porsche 997 RSR 4m 03.648s GTE-A
48. Bourret/Gibon/Belloc Larbe Competition Porsche 997 RSR 4m 03.918s GTE-A
49. Rodrigues/Menahem/Marroc JMB Racing Ferrari F430 4m 04.640s GTE-A
50. Giroix/Wainwright/Goethe Gulf AMR Middle East Aston Martin Vantage 4m 04.825s GTE-A
51. Krohn/Jonsson/Rugulo Krohn Racing Ferrari F430 4m 05.211s GTE-A
52. Bornhauser/Canal/Gardel Larbre Competition Chevrolet Corvette C6 4m 05.955s GTE-A
53. Ehret/Wills/Lynn CRS Racing Ferrari F430 4m 07.236s GTE-A
54. Hirschi/Rossiter/Mowlem Lotus Jetalliance Lotus Evora 4m 07.465s GTE-P
55. Robertson/Robertson/Murry Robertson Racing Doran Ford GT 4m 08.208s GTE-A
56. Slingerland/Rich/Hartshorne Lotus Jetalliance Lotus Evora 4m 12.569s GTE-P
quote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Ik mijn Partner Quicksilver met diepe schaamtequote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Nou niet overdrijven hè, het blijft een Audiquote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Ik heb helaas geen Audiquote:Op zondag 12 juni 2011 15:12 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Nou niet overdrijven hè, het blijft een Audi.
Opelquote:Op zondag 12 juni 2011 15:13 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb helaas geen Audi
waarom deed Opel niet mee
Don't fuck with Opel Astra!quote:Op zondag 12 juni 2011 15:15 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Opel
Je weet toch he: Opel Kaufen, immer laufen. Of Overal Pech En Leed.
Die machines vallen na 3 minuten al uit elkaar
quote:
kerel ..quote:
Ja, maar had wel de stream kunnen opzetten. Dan had ik Le Mans in het groot, en MotoGP op de achtergrondquote:Op zondag 12 juni 2011 15:19 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
[..]
kerel ..
Dit is toch veel groter!
Dat is zeker waar..quote:Op zondag 12 juni 2011 15:20 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ja, maar had wel de stream kunnen opzetten. Dan had ik Le Mans in het groot, en MotoGP op de achtergrondVanavond zeker de GP van Canada met een pot bier erbij kijken.
Heerlijk weekend nu al
altijd mooiquote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Crashes mooi vindenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Naast een Ferrariquote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Dankzij de crashes werd die race juist erg saai.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Dat zei ik net ook al tegen m'n vriendin. Een van de slechtste verliezers die ik ken in de autosport.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Klonk het volgende:
Bourdais is en blijft een huilie, je zou toch verwachten dat wijsheid met de jaren komt.
Moet gewoon lachen als ik die zure kop zie
MotoGP is altijd na 3 ronden saai als niemand crashedquote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Dankzij de crashes werd die race juist erg saai.
Duitsland = autosportquote:Op zondag 12 juni 2011 15:25 schreef Ambrosius het volgende:
Het Duitse volkslied nog maar eens in de autosport..
Niet altijdquote:
dat interview na die race was nog leuker, als ik wist op welk circuit en welk jaar het was had ik ongetwijfeld kunnen vinden op Youtube, die gast kan best goed racen maar hij heeft echt problemen met verliezenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat zei ik net ook al tegen m'n vriendin. Een van de slechtste verliezers die ik ken in de autosport.
En dan moet ik eigenlijk altijd aan dit plaatje denken:
http://sf-assen.com/photos/original/FHuabt7l355.jpg
edit: bedoelde eigenlijk deze:
[ afbeelding ]
ik bedoel meer als toegevoegde waarde aan de gehele autosport.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:27 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Niet altijd
DTM hebben ze bijvoorbeeld helemaal om zeep geholpen met idiote regels en buitenproportionele straffen voor heel kleine incidenten.
Mont-Tremblant 2007quote:Op zondag 12 juni 2011 15:29 schreef Klonk het volgende:
[..]
dat interview na die race was nog leuker, als ik wist op welk circuit en welk jaar het was had ik ongetwijfeld kunnen vinden op Youtube, die gast kan best goed racen maar hij heeft echt problemen met verliezen
wou 't net zeggen, staat gewoon op de fotoquote:
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
Die pitreporter van Eurosport mag er trouwens best zijn
Die is inderdaad ingehuurd voor haar andere orale kwaliteietenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.
Dat was hij in de F1 al.quote:
Volgens mij zat haar vriend in een auto als ik het van de week goed zag.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die is inderdaad ingehuurd voor haar andere orale kwaliteieten
Die jaquote:Op zondag 12 juni 2011 15:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.
Dan moet hij op de weg lettenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij zat haar vriend in een auto als ik het van de week goed zag.
Heel erg vet. Alle lof naar Audi én Peugeot voor een spannende race. Boeiend gevecht en dat 24 uur lang.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:45 schreef Red_85 het volgende:
Na 24 uur en 4.838 kilometer en 295 is het verschil 13,854 seconden tussen 1 en 2. Hoe 'close' kun je het noemen?
Mooie mooie mooie race.
Ik heb ook echt maar van 2 tot 7 geslapen ofso.quote:Op zondag 12 juni 2011 16:03 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Heel erg vet. Alle lof naar Audi én Peugeot voor een spannende race. Boeiend gevecht en dat 24 uur lang.
Die pitstop heb ik idd ook gemist. Ga zeker nog een samenvatting terug kijken.quote:Op zondag 12 juni 2011 16:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb ook echt maar van 2 tot 7 geslapen ofso.
Viel me trouwens best vaak op dat eurosport er bij beslissende momenten uit schoot voor de reclame. Zo ook bij de laatste pit van Audi en Peugeot waar de beslissing viel lagen ze eruit.
En dat met redelijke 'onervaren' coureurs. Petje af hoor.quote:Op zondag 12 juni 2011 19:20 schreef TargaFlorio het volgende:
Le Mans is en blijft het hoogtepunt van het autosportseizoen.
Ik had graag Peugeot als winnaar gezien maar Audi heeft het verdiend. Ze waren gewoon net dat beetje beter.
Understatement van het jaar. Op 24 uur is 13 seconden geen 'beetje' meer. Dat is fuckin' weinig.quote:Op zondag 12 juni 2011 19:20 schreef TargaFlorio het volgende:
Le Mans is en blijft het hoogtepunt van het autosportseizoen.
Ik had graag Peugeot als winnaar gezien maar Audi heeft het verdiend. Ze waren gewoon net dat beetje beter.
Inderdaad, maar ik denk meer dat hij doelde op het kleine beetje meer snelheid dat de Audi consequent had. Zelfs toen de Peugeots met zachte banden sneller gingen had de Audi daar een antwoord op.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Understatement van het jaar. Op 24 uur is 13 seconden geen 'beetje' meer. Dat is fuckin' weinig.
Om het tastbaar te maken. Dit schoot me gisteravond nog even te binnen. Dit maakt het eigenlijk nog ongelofelijker.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Beetje meer snelheid, beetje snellere pitstops, etcetera.
Bronquote:Porsche in 2014 terug in LPM1-klasse Le Mans
Laatste update: 30 juni 2011 16:59 info
AMSTERDAM - Porsche keert later dit decennium terug in de LMP1-klasse van Le Mans. We moeten nog wel drie jaar wachten tot we het merk uit Zuffenhausen weer kunnen verwelkomen in de koningsklasse van de legendarische race.
Porsche heeft deze jaren nodig, omdat het merk de raceauto helemaal nieuw ontwikkelt. De ingenieurs willen gebruikmaken van de kennis die ze hebben opgedaan met de RS Spyder.
Die was in de afgelopen edities succesvol in de LMP2-klasse van Le Mans. Ook de knowhow van de 911 GT3 Hybrid wil Porsche toepassen in z’n nieuwe raceauto.
Dit jaar waren Audi en Peugeot de meest prominente deelnemers in de LMP1-klasse. Aangezien Porsche ook binnen de Volkswagen Group opereert, wordt de toekomst van Audi in het Le Mans-kampioenschap enigszins onzeker. Concurrentie vanuit eigen huis is immers niet iets waar Porsche op zit te wachten.
Porsche heeft in totaal zestien keer de 24 uur van Le Mans op z’n naam geschreven. De laatste keer was in 1998 met de 911 GT1. De eerste overwinning dateert uit 1970, toen Hans Hermann en Richard Altwood met de 917 Kurzheck de overall overwinning binnensleepten.
Onder welke steen heb jij geleefd?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:52 schreef hoatzin het volgende:
Een diesel!
gatverdegatverdegatver...
Diesel rij je uit armoe.
Wie zit er nu te wachten op een motor die:
• zwaarder is
• meer lawaai maakt
• stinkt
• trager is en minder vermogen heeft
Maar ja, diesel is goedkoper he?
hoezo? Tuurlijk zijn diesels wel wat beter geworden in de loop der jaren maar de punten die ik boven noemde zijn nog steeds actueelquote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Onder welke steen heb jij geleefd?
• schonere brandstofquote:
Diesel heeft de achterstand op de benzinemotoren in de afgelopen twintig jaar helemaal ingehaald. en zie de post hierboven.quote:
onzin, een diesel heeft minder koppel en minder vermogen. (dan een bemzinemotor).quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?quote:
Zuinig ben ik met je eens. Maar dat zei ik ook al, een diesel rij je uit armoe. (of spaarzaamheid, maar niet omdat dat zo lekker rijdt)quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?
Een tweeliter benzinemotor is bijvoorbeeld een stuk sterker en sneller dan een 2 liter diesel.
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:22 schreef hoatzin het volgende:
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.quote:Met turbo's verandert er niet zo heel veel.
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.quote:In de jaren 80 was het geen probleem om met een 1500 cc motor 1500 pk te leveren. Denk je dat dat ook met een diesel van 1500 cc lukt?
Vermogen = toeren. Hoe meer toeren, hoe meer vermogen. Een diesel kan nu eenmaal een beperkt aantal toeren maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.
[..]
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.
[..]
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.
Na Porsche komt ook Jaguar terug in de LMP1 klasse. Alleen is nog de vraag wanneer.quote:
quote:Jaguar is beginning to plan for its first bid for outright honours at the Le Mans 24 Hours since 1991, this week's AUTOSPORT magazine reveals.
The British manufacturer's Indian owner, Ratan Tata, and bosses at Jaguar parent company Tata Motors are known to be evaluating a return to the prototype ranks with an all-new LMP1 car.
AUTOSPORT understands that a decision has already been made in principle to mount an attack on the race in the future, although it is unclear what timeframe Jaguar and Tata are working to.
A Jaguar spokesperson said: "We are monitoring developments in motorsport around the world."
Jaguar has seven Le Mans victories to its name, its most recent success coming in 1990 with the XJR-12.
Kanibalisme kan goed werken. Als je 2 'afdelingen' innovatief tegen elkaar laat werken, wordt het totale bedrijf er beter van.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:52 schreef don-diablo het volgende:
Het wordt daarmee nog interessanter dus. Al ben ik benieuwd hoe dat zal gaan tussen Audi en Porsche. VAG wou onderling niet concurreren immers.
quote:Toyota has confirmed that it will make a return to the Le Mans 24 Hours with a full factory effort next season with a petrol hybrid LMP1 machine.
Although the Japanese marque returned to La Sarthe last year as an engine supplier to the Rebellion Racing team, the announcement will see a fully-fledged Toyota factory team in action in the French round-the-clock classic for the first time since 1999.
Then, in a race overshadowed somewhat by incidents that saw the Mercedes cars of Mark Webber and Peter Dumbreck crash heavily after getting airborne, Toyota clinched second place in the race, with Ukyo Katayama, Keiichi Tsuchiya and Toshio Suzuki finishing second in the GT-One model.
Toyota's new car, which has yet to be named, will be based on a closed-coupe model being produced by Toyota Motorsport GmbH in Cologne, with a petrol hybrid powertrain being put together by Toyota in Japan.
The car is set to take part in a roll-out around New Year before an extensive test schedule takes place ahead of the Le Mans 24 Hours, with outings also planned for several rounds of the new FIA World Endurance Championship.
No drivers have yet been mentioned for the programme.
“Toyota Motor Corporation has entered Le Mans before but by using our hybrid technology this time will be a completely new challenge,” Tadashi Yamashina, Toyota Motor Corporation Senior Managing Officer and TMG Chairman, said. “We want to write a new page in the history of the Le Mans 24 Hours, as well as in the FIA World Endurance Championship, through our use of hybrid technology.
“In addition, we aim to learn from the experience of competing in such a challenging motorsport environment to enhance our production car technology. Le Mans is a legendary race and I would like to thank the ACO and the FIA for their constructive and positive cooperation over the last few months.”
Zie ik daar nou een F-duct systeem?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 15:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Geweldig nieuws. Ik ben geen groot fan van hybrid, maar het is altijd nog beter dan diesel..
Nee, dat is een air inlet met een fin.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:38 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Zie ik daar nou een F-duct systeem?
Misschien wel, maar dan niet in de LMP1quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
Betekent dat dat Mercedes ook weer mee gaat doen aan Le Mans?
Dat gaat ook voorlopig niet meer gebeuren.quote:Op vrijdag 11 november 2011 19:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Misschien wel, maar dan niet in de LMP1
quote:Peugeot has announced that it will end its endurance racing programme with immediate effect.
The French manufacturer had been Audi's main rival in sportscar racing, running the variants of its diesel 908 prototype in the Le Mans 24 Hours and associated series since 2007.
"This decision has been taken in the context of a difficult economic environment in Europe," Peugeot said in a statement on Wednesday. "Peugeot has chosen to concentrate resources on its sales performance in 2012."
Le Mans victory in 2009 was Peugeot's greatest success, while last year it won the inaugural Intercontinental Le Mans Cup title ahead of the series' transformation into the World Endurance Championship this year.
The decision to can the programme comes amid declining car sales for the Peugeot group, and will be a major blow to the formative WEC - which had been expected to see a season-long battle between Audi and Peugeot.
Toyota is embarking on a new LMP1 programme but will not contest a full campaign this year, while Porsche's new car will not hit the track until 2014.
Ze zijn natuurlijk al een aantal jaren actief op Le Mans.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:38 schreef Waffle het volgende:
Zoveel geld in een dieselproject pompen en er dan mee stoppen? Raar...
Toyota doet ook mee dus kan best spannend worden.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:53 schreef Fir3fly het volgende:
Belachelijk. Dat wordt dus weer de saaiste Le Mans in jaren.
Mja eerste jaar kun je niet zoveel van verwachten. Maar inderdaad is het beter dan het eerste decennium Aud dominantie.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:09 schreef TargaFlorio het volgende:
Verrassende beslissing![]()
[..]
Ze zijn natuurlijk al een aantal jaren actief op Le Mans.
[..]
Toyota doet ook mee dus kan best spannend worden.
Nope, denk het juist niet. Misschien wat meer kans en strijd tussen de teams die nu al jaar na jaar achter audi en peugeot over de finish kwamen. En dan heb ik het nog niet eens over Toyota die wel weer mee doet en ik ga er toch van uit dat die met hun ruime ervaring het heel behoorlijk gaan doenquote:Op woensdag 18 januari 2012 17:53 schreef Fir3fly het volgende:
Belachelijk. Dat wordt dus weer de saaiste Le Mans in jaren.
Montezemelo heeft al zo vaak gedreigd dat hij niet meer geloofwaardig is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
Mja, di Montezemelo dreigde een paar jaar geleden wel om over te stappen naar de P1. En hij startte vorig jaar de race, volgens mij ziet hij er wel wat in.
Kan niet, is verboten.quote:Op woensdag 18 januari 2012 23:44 schreef vosss het volgende:
Persoonlijk zie ik liever Mazda met een wankel terug in Le Mans dat die Tifosi
Dat weet ik ook wel, maar dat wil dan toch nog niet automatisch zeggen dat ik ze niet terug wil zien?quote:
Wordt Bleekemolen die andere nog te bevestigen coureur? Hij reed vorig jaar ook al een paar races voor Rebellion.quote:
de verwachtingen zijn meer dat Peugeot terug keert naar het WK rally, in 2014 of 2015 en het stokje overneemt van Citroen, en dat Citroen met een Dakar avontuur begintquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:20 schreef Peterselieman het volgende:
Het zou me niet verbazen als Peugeot in 2013 opduikt in of de Dakar of in een toerwagenkampioenschap.
Dat kan ook.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:21 schreef Alleskids het volgende:
[..]
de verwachtingen zijn meer dat Peugeot terug keert naar het WK rally, in 2014 of 2015 en het stokje overneemt van Citroen, en dat Citroen met een Dakar avontuur begint
Hij werkt, bedankt.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
http://nl.justin.tv/specbrn4#/w/2526216976
Ik weet niet of de stream werkt.
Florida, gaat hard daarquote:Op zondag 29 januari 2012 00:09 schreef Desunoto het volgende:
"He's got the lights out.... maybe his brains too".![]()
Het begint al aardig donker te worden daar.
Dat zekerquote:Het is maar te hopen dat de rest van de Corvettes minder problemen krijgen. Het zijn mooie bolides.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 | LMP1 No. Team Car 1* Audi Sport Team Joest Audi R18 Hybrid 2* Audi Sport Team Joest Audi R18 Hybrid 3 Audi Sport Team Joest Audi R18 4 Audi Sport North America Audi R18 7* Toyota Racing Toyota TS 030 - Hybrid 8 Toyota Racing Toyota TS 030 - Hybrid 12* Rebellion Racing Lola Coupe - Toyota 13* Rebellion Racing Lola Coupe - Toyota 15* Oak Racing Oak Pescarolo - Judd 16* Pescarolo Team Pescarolo 03 - Judd 17 Pescarolo Team Dome - Judd 18 Dyson Racing Team Lola Coupe - Mazda 19 Dyson Racing Team Lola Coupe - Mazda 21* Strakka Racing HPD ARX 03a - Honda 22* JRM HPD ARX 03a - Honda LMP2 No. Team Car 23* Signatech Nissan Oreca 03 - Nissan 24* Oak Racing Morgan - Judd 25* ADR - Delta Oreca 03 - Nissan 26 Signatech Nissan Oreca 03 - Nissan 28* Gulf Racing Middle East Lola Coupe - Nissan 29* Gulf Racing Middle East Lola Coupe - Nissan 31* Lotus Lola Coupe - Lotus 33 Level 5 Motorsports HPD ARX 03b - Honda 35 Oak Racing Morgan - Judd 38 JOTA Zytek - Nissan 40 Race Performance Oreca 03 - Judd 41* Greaves Motorsport Zytek - Nissan 42 Greaves Motorsport Zytek - Nissan 43 Extreme Limite AM Paris Norma - Judd 44* Starworks Motorsport HPD ARX 03b - Honda 45 Boutsen Ginion Racing Oreca 03 - Nissan 46 Thiriet by TDS Racing Oreca 03 - Nissan 49* Pecom Racing Oreca 03 - Nissan GTE-Pro Class No. Team Car 51* AF Corse Ferrari 458 Italia 59* Luxury Racing Ferrari 458 Italia 66 JMW Motorsport Ferrari 458 Italia 71* AF Corse Ferrari 458 Italia 73 Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 ZR1 74 Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 ZR1 77* Team Felbermayr Proton Porsche 911 RSR 80 Flying Lizard Motorsports Porsche 911 RSR 97* Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 GTE-Am Class No. Team Car 50* Larbre Competition Chevrolet Corvette C6 ZR1 55* JWA-Avila Porsche 911 RSR 57* Krohn Racing Ferrari 458 Italia 58* Luxury Racing Ferrari 458 Italia 61* AF Corse Ferrari 458 Italia 67 MSA Performance Matmut Porsche 911 RSR 70* Larbre Competition Chevrolet Corvette C6 ZR1 75 Prospeed Competition Porsche 911 RSR 79 Flying Lizard Motorsports Porsche 911 RSR 81 AF Corse Ferrari 458 Italia 83 JMB Racing Ferrari 458 Italia 88* Team Felbermayr Proton Porsche 911 RSR 99 Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Invitational No. Team Car 0 Highcroft Racing Delta Wing |
Ben ook wel benieuwd maar had liever gewoon een extra LMP1 aan de start.quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:56 schreef vosss het volgende:
Yep, de Deltawingdick.
Ik ben er erg benieuwd naar
Wel mooi ja maar dat koffiemolen Diesel geluid vind ik zo'n afknapperquote:Op donderdag 1 maart 2012 16:49 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben absoluut geen fan van Audi, maar dat is een van de mooiste Le Mans-auto's die ik ooit gezien heb.
Vind ik ook niets.quote:Op donderdag 1 maart 2012 16:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wel mooi ja maar dat koffiemolen Diesel geluid vind ik zo'n afknapper
daar was ik ook bang voor, maar op de een of andere manier heeft het wel iets, moeilijk uit te leggenquote:Op donderdag 1 maart 2012 16:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wel mooi ja maar dat koffiemolen Diesel geluid vind ik zo'n afknapper
Ik dacht jouw begeleiding je computer had afgepakt, vertelde je gisteren nog op weg naar huis...quote:Op donderdag 1 maart 2012 16:46 schreef vosss het volgende:
Dat vind ik niets gek Klonk, met een debielebusje heb je niets te zoeken op La Sarthe
En waarom niet?quote:
Heel moeilijk. Een diesel maakt gewoon weinig toeren en dat klinkt niet racy.quote:Op donderdag 1 maart 2012 17:02 schreef Klonk het volgende:
[..]
daar was ik ook bang voor, maar op de een of andere manier heeft het wel iets, moeilijk uit te leggen
Inderdaad, voor iedereen die het niet kent... DIT is een mooi geluidquote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:44 schreef WickedWild het volgende:
Vind het jammer dat Audi met de Quattro-techniek(of in dit geval elektrische motoren die de voorwielen aandrijven) mag rijden..
Vond en vind het ook jammer van de diesels, het echte racegeluid mis ik en dat er dan 2 teams de afgelopen jaren maar meededen om de 1e plaats.
Geef mij maar die gillende V10's V12's of zoals Mazda met de Wankelmotor!
Endurance gaat erom zo lang mogelijk met zo'n hoog mogelijke snelheid rijden. Diesel is zuiniger dus minder stops, terwijl het niet ten koste gaat van de snelheid. Zo ook voor de hybride varianten. Nog zuiniger zonder dat het ten koste gaat van de snelheid.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:44 schreef WickedWild het volgende:
Vind het jammer dat Audi met de Quattro-techniek(of in dit geval elektrische motoren die de voorwielen aandrijven) mag rijden..
Vond en vind het ook jammer van de diesels, het echte racegeluid mis ik en dat er dan 2 teams de afgelopen jaren maar meededen om de 1e plaats.
Geef mij maar die gillende V10's V12's of zoals Mazda met de Wankelmotor!
Ik niet helemaal. De mensen moeten ook vermaakt worden. Vorig jaar, tijdens de Gamma racedag op Assen, was er een race met electrische motoren. WAT een aanfluiting. Letterlijk, je hoorde ze alleen fluiten, maar heel veel deelnemers kwamen niet eens aan de finish omdat de accu leeg was.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 16:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Endurance gaat erom zo lang mogelijk met zo'n hoog mogelijke snelheid rijden. Diesel is zuiniger dus minder stops, terwijl het niet ten koste gaat van de snelheid. Zo ook voor de hybride varianten. Nog zuiniger zonder dat het ten koste gaat van de snelheid.
En de huidige trend is dat auto's nu eenmaa zuiniger en schoner worden en ik juich het alleen maar toe dat de racewagens daar aan mee doen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97855quote:British racing car constructor Lola has taken the wraps of its 2012 LMP1 contender.
The Lola B12/60, which will make its debut with Mazda power in the hands of Dyson Racing at the Sebring 12 Hours on March 17, is distinguished from its predecessors by heavily revised front-end aerodynamics.
The car also incorporates the wide front tyres now used by the majority of the LMP1 field and a shark's fin, which is mandatory from 2012.
Lola boss Martin Birrane said: "After a detailed aerodynamic development study over the autumn/winter period, our LMP1 car has effectively had a re-design for the 2012 season.
"Our customers share Lola's vision and technical thirst for continuous improvement, so we believe that all our entries in the FIA World Endurance Championship and the American Le Mans Series this year will again be competing for further silverware with the new-look Lola B12/60."
The first of two B12/60s ordered by Dyson left for the US at the weekend and will be given at test at Sebring this Saturday. Dyson will run a solo car in the WEC opener for Guy Smith, Chris Dyson and Steven Kane.
The Anglo-Swiss Rebellion Racing squad, which is running two cars in the FIA World Endurance Championship, will run its bespoke 2011 aero set-up at Sebring before switching to the 2012 bodywork for the second round of the series at Spa in May.
quote:Op zaterdag 3 maart 2012 08:12 schreef Klonk het volgende:
[..]
Speciaal voor jou hebben ze hem opgestart
Diesel zorgt dit jaar waarschijnlijk niet meer voor minder stops aangezien de diesel's (Audi) dit jaar een nog kleinere tank krijgen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 16:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Endurance gaat erom zo lang mogelijk met zo'n hoog mogelijke snelheid rijden. Diesel is zuiniger dus minder stops, terwijl het niet ten koste gaat van de snelheid. Zo ook voor de hybride varianten. Nog zuiniger zonder dat het ten koste gaat van de snelheid.
En de huidige trend is dat auto's nu eenmaa zuiniger en schoner worden en ik juich het alleen maar toe dat de racewagens daar aan mee doen.
Audi was sneller dan de Peugeot vooral door de Porsche Curves. Toen het afkoelde was de Audi sneller en kon langer doen met 1 set banden. Dat is wat uiteindelijk de winst bracht.quote:Op woensdag 7 maart 2012 09:18 schreef Peterselieman het volgende:
Weet nog van vorig jaar dat de Audi's elf ronden reden voordat ze moesten tanken en Peugeot probeerde een rondje langer te doen, maar haalde er nauwelijks voordeel uit, omdat die extra liters tanken ook tijd kost.
Uiteraard maar met een 8% reductie in restrictor diameter zorgt er wel voor dat de diesels dit jaar het minder makkelijk gaan krijgen dan vorig jaar. Daarnaast is de tanksnelheid van de diesels nog steeds trager dan een normaal tankstation. Audi zal dus goed hun best moeten doen om nog ergens een (groot) voordeel te pakken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 09:44 schreef Tarado het volgende:
In principe zijn die tankinhoud verschillen tussen Diesel en Otto er ook om de boel gelijk te trekken
Werd wel een keer tijdquote:Op woensdag 7 maart 2012 09:52 schreef zBus het volgende:
[..]
Uiteraard maar met een 8% reductie in restrictor diameter zorgt er wel voor dat de diesels dit jaar het minder makkelijk gaan krijgen dan vorig jaar. Daarnaast is de tanksnelheid van de diesels nog steeds trager dan een normaal tankstation. Audi zal dus goed hun best moeten doen om nog ergens een (groot) voordeel te pakken.
Nog een manier om dit te voorkomen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:37 schreef WickedWild het volgende:
Wat is de reden van de gaten boven de voor- en achterwielen eigenlijk?
Vorig jaar op le mans zorgde het ervoor, volgens mij, dat er bij de crash van McNish geen ernstige gewonden of doden zijn gevallen. Was de auto zo omhoog gekomen als in het filmpje dan was de auto sowieso over het hek heen gevlogen met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:15 schreef TargaFlorio het volgende:
Die haaienvin is spuuglelijk maar werkt volgens mij wel goed tegen dit soort crashes.
Zoals de crashes van Dumbreck en Webber in 1999.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:22 schreef zBus het volgende:
[..]
Vorig jaar op le mans zorgde het ervoor, volgens mij, dat er bij de crash van McNish geen ernstige gewonden of doden zijn gevallen. Was de auto zo omhoog gekomen als in het filmpje dan was de auto sowieso over het hek heen gevlogen met alle gevolgen van dien.
Er is ook helemaal niets mis met die auto. Ziet er alleen enorm debiel uit en het heeft natuurlijk helemaal niets meer met sportwagens te maken. Maar wanneer je door de ogen van een 1910-autoliefhebber kijkt, lijken de huidige sportwagens ook nergens meer op. DeltaWing is dus iets te revolutionair, maar ik ben bang dat het wel de toekomst is.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:09 schreef Party_P het volgende:
Onboard in de DeltaWing, corneringspeeds lijken okay te zijn
Er zit gelukkig nog een normale benzine motor in!!quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:54 schreef Migue het volgende:
[..]
Er is ook helemaal niets mis met die auto. Ziet er alleen enorm debiel uit en het heeft natuurlijk helemaal niets meer met sportwagens te maken. Maar wanneer je door de ogen van een 1910-autoliefhebber kijkt, lijken de huidige sportwagens ook nergens meer op. DeltaWing is dus iets te revolutionair, maar ik ben bang dat het wel de toekomst is.
Maar tot die tijd mogen we nog even genieten van de huidige GT-prototypen. Live op MotorsTV en ALMS.com vanaf een uur of 15. Wie heeft er nog meer enorm veel zin in!?
quote:Toyota staat niet aan de start van de 1.000 kilometer van Spa-Francorchamps. De Japanse fabrikant wilde op het Belgische F1-circuit debuteren met de nieuwe LMP1-bolide maar na een crash op Paul Ricard is besloten niet deel te nemen aan de wedstrijd in de Ardennen. De TS030 was dusdanig beschadigd dat reparatie niet meer mogelijk was. Bovendien moest de monocoque opnieuw geproduceerd en getest worden waardoor er een tijdtekort ontstond. Het team zal nu debuteren tijdens de 24 uren van Le Mans in juni.
“We zijn diep teleurgesteld deze beslissing te moeten bekendmaken en leven mee met de rijders, teamleden en fans die zo uitkeken naar de race op Spa”, aldus Toyota Racing President Yoshiaki Kinoshita. “Sinds het ongeluk hebben we alle opties bekeken maar helaas is er geen andere mogelijkheid.”
twitter:RACERmag twitterde op maandag 23-04-2012 om 19:31:27Pescarolo delays debut of LMP1 car http://t.co/BLHsw2JJ reageer retweet
Daar zitten mooie foto´s tussen!quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:21 schreef Migue het volgende:
Spa was megacool! Wie is nog meer geweest?
http://www.flickr.com/photos/78227624@N06/sets/72157629656176880/
gelukkig. Weg met diesels uit de racerij. Diesels zijn zwaar, uncool, stinken, en maken een rotgeluid, etc, etc.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 09:38 schreef Marks het volgende:
[..]
Er zit gelukkig nog een normale benzine motor in!!
Niet sexy.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:37 schreef Marks het volgende:
[..]
Was wel benieuwd: hoe klinkt zo'n audi diesel nu ten opzichte van de v12 benzine beulen?
Dank je!quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:37 schreef Marks het volgende:
[..]
Daar zitten mooie foto´s tussen!
Was wel benieuwd: hoe klinkt zo'n audi diesel nu ten opzichte van de v12 benzine beulen?
En de overmacht van Audi gaat van Le Mans misschien een voorspelbare editie maken helaas...
Nee, F1 gaat om innovatie. Dit gaat om endurance. Turbodiesels en electromotoren hebben met beide eigenlijk weinig te maken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 23:11 schreef Migue het volgende:
[..]
Dank je!
De pleurisherrie van de Ferrari's was echt NIET leuk meer. Doet pijn aan je oren en praten kan ook niet meer. Gelukkig had ik oordopjes bij me. Als er dan een Audi voorbij komt en vooral een e-tron, dan is dat echt heerlijk, zo'n 'zoef' geluid en bij de e-trons klinkt zelfs dat nog iets zachter met een subtiele piep erbij. Als je niet oplet heb je niet eens door dat er eentje langskomt. Het geluid van de toekomst. De Corvettes maken ook een teringherrie maar dat is een heel laag geluid dus prima te doen.
Ik snap niet dat mensen zo zwaar tillen aan het geluid van dit soort racewagens. Als je sportscars kijkt voor de vulgariteit heb je toch echt de verkeerde autosport gekozen. Het gaat hier om innovatie, niet om wie de grootste penis, pardon, motor, heeft. Laat de diesel-hybrids en fuel cells maar komen!
Ben ook geweest vorige week zaterdag, zo te zien ben jij zelfs helemaal bij rivage geweest.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:21 schreef Migue het volgende:
Spa was megacool! Wie is nog meer geweest?
http://www.flickr.com/photos/78227624@N06/sets/72157629656176880/
Nou, daar ben ik het dus niet mee eens, een racewagen moet je horen en voelen als hij langskomt. Dat je het een herrie vindt snap ik echt niet, maar niet iedereen is zo'n petrolhead als ik.quote:Op donderdag 10 mei 2012 23:11 schreef Migue het volgende:
[..]
Dank je!
De pleurisherrie van de Ferrari's was echt NIET leuk meer. Doet pijn aan je oren en praten kan ook niet meer. Gelukkig had ik oordopjes bij me. Als er dan een Audi voorbij komt en vooral een e-tron, dan is dat echt heerlijk, zo'n 'zoef' geluid en bij de e-trons klinkt zelfs dat nog iets zachter met een subtiele piep erbij. Als je niet oplet heb je niet eens door dat er eentje langskomt. Het geluid van de toekomst. De Corvettes maken ook een teringherrie maar dat is een heel laag geluid dus prima te doen.
Ik snap niet dat mensen zo zwaar tillen aan het geluid van dit soort racewagens. Als je sportscars kijkt voor de vulgariteit heb je toch echt de verkeerde autosport gekozen. Het gaat hier om innovatie, niet om wie de grootste penis, pardon, motor, heeft. Laat de diesel-hybrids en fuel cells maar komen!
quote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:32 schreef Marks het volgende:
[..]
Nou, daar ben ik het dus niet mee eens, een racewagen moet je horen en voelen als hij langskomt. Dat je het een herrie vindt snap ik echt niet, maar niet iedereen is zo'n petrolhead als ik. Het mooiste moment wat dat betreft vond ik dan ook:
Vorig jaar tijdens vrije training op Spa, stond ik midden in het park tussen het circuit, tussen het stuk naar Blanchimont en Pouhon. Overal rondom ons heen dus de F1 wagens, GE WEL DIG, maximale dolby surround. Iets wat volgens mij alleen op Spa zo mooi kan door op het middenstuk van het Circuit te kunnen komen...![]()
Ik had het na een uur op de tribune zitten wel gezien en vooral gehoord. Was ook stervenskoud om daar stil te zitten, dus toen zijn we maar langzaamaan het circuit rondgelopen. Half uur voor de finish bij de hoofdtribune aangekomen, perfect. Helaas is er na Pouhon niet veel meer te zien, afgezien van een hoop mooie natuur, maar het was wel super om de tijd te hebben om tijdens een race langs de baan te wandelen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 02:25 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Ben ook geweest vorige week zaterdag, zo te zien ben jij zelfs helemaal bij rivage geweest.
twitter:johndagys twitterde op woensdag 16-05-2012 om 20:10:03Remember the Peugeot 908 HDi-FAP that went up for auction? http://t.co/Dd3AlMca Well, it sold for 1.68 million EUR (2.14 million $) reageer retweet
Op Spa is het ook altijd heel goed dan. Veel animatie rondom het circuit en in het paddock. Althans toch dat jaar dat we met een groep vrienden zijn geweest. Paar kratjes bier meegenomen (al mag dat uiteraard niet) en zo 'n half rondje gelopen langs het circuit vanaf Blanchimont tot Kemmel. Paar uren vertoeft van 18.00 tot 23.00. Tof is dan het aanremmen en de bocht nemen in La Source in het donker, de vlammen schieten uit de uitlaat en de vonken spatten onder de wagens uit door het kuiltje op de baanquote:Op zondag 20 mei 2012 00:05 schreef Migue het volgende:
Het blijft de coolste 24 uursrace ter wereld. Superbeelden altijd de eerste uren, om de top tien elkaar op die slingerende wegen te zien achtervolgen. Misschien toch maar eens kijken of ik nog wat geld bij elkaar kan schrapen eind juli om naar Spa te gaan, al wordt dat krap zo vlak voor de vakantie
Snap ook niet waarom Motors TV dit niet uitzend. Goed het is een Duits evenement maar de laatste jaren toch veel internationaler geworden. De mix van professionele coureurs/teams en echte low budget amateurs is wat het evenement zo bijzonder en leuk maakt.quote:
En dan te bedenken dat ik JUIST MotorsTV voor dit soort dingen aangeschaft hebquote:En ja, ik had ook wel van MotorsTV verwacht dat zij het uit zouden zenden, maar nee.
Ja ik zag het gebeuren van die Clio,wat een malloot, wat doet die in zo´n racewagen.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:30 schreef Sabata het volgende:
Ik ben erbij geweest het hele weekend. Eigenlijk ontzettend veel geluk gehad met het weer, want het dreigde de hele tijd te gaan regenen. Maar uiteindelijk viel er alleen in de nacht van zaterdag op zondag zodanig regen dat de auto's in de problemen kwamen.
Jammer is wel dat ze het grote scherm in de Mercedesarena weg hebben gehaald om een extra tribune neer te zetten. In de Ring bistro stond gelukkig een grote flatscreen. Zo kreeg ik ook die klappers van Bleek en Ludwig mee. Die cayman ook die na bleek zijn crash aan komt vliegen. Die mist verdikkeme maar net een marshall daar.
Het Duitse Pokerreclamekanaal, ook bekend als Sport1 , heeft de exclusieve uitzendrechten voor de 24 uur. Is een free-to-air zender op de satelliet. Voor volgend jaar raad ik iedereen die Duits kan verstaan aan de stream van audi-tv op te zoeken, die maakt gebruik van de beelden van Sport1 en het commentaar van de baancommentator. Leverde ook leuke gesprekken op met gastcommentators als Volker Strycek (opelbaas en 1e rijder op de Manta), Marcus Winkelhock (dit jaar winnaar in de Bilstein Audi) en Ringbabe Sabine Schmitz die knap zesde werd in de Frikadelli-Porsche (de eigenaar is de lokale slagerij) Patrick Huisman reed ook in die auto mee. Beste Nederlander was Christiaan Frankenhout in een Mercedes SLS op 3, na een curieuze botsing op de finishlijn tussen de Manthey Porsche en een Renaultje Clio. De Porsche zat zonder benzine en had eigenlijk vlak voor de lijn willen stoppen om tegelijk met de leidende Audi over de lijn te gaan. Dat Renaultje duwde hem echter over de lijn, zodat de volgende ronde werd afgevinkt en ze kregen de auto daarna niet meer aan de praat
De Belgen van Marc VDS werden heel knap vierde in hun eerste deelname.
De Porsche was al over de lijn toen de Clio achterop knalde.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:30 schreef Sabata het volgende:
De Porsche zat zonder benzine en had eigenlijk vlak voor de lijn willen stoppen om tegelijk met de leidende Audi over de lijn te gaan. Dat Renaultje duwde hem echter over de lijn, zodat de volgende ronde werd afgevinkt en ze kregen de auto daarna niet meer aan de praat![]()
Dat is het hem juist. Geen brakke streams kijken als Eurosport niet uitzendt. Wanneer je wil gewoon lekker RTL 7 aanzetten en kijken maar.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 16:44 schreef WEST het volgende:
Ach ik volg LeMans ook wel maar niet compleet 24 uur. Wel leuk dat je op elk moment van de race kan inschakelen.
Bij Kalff weet je alles, behalve wie er gewonnen heeftquote:Op vrijdag 25 mei 2012 16:52 schreef Desunoto het volgende:
Als dat van RTL7 klopt...![]()
![]()
Wel met presentatoren die vaak veel fouten maken in hun commentaar... maar goed, dat zien we dan wel door de vingers.
De oplossing is simpel :quote:Op vrijdag 25 mei 2012 16:52 schreef Desunoto het volgende:
Als dat van RTL7 klopt...![]()
![]()
Wel met presentatoren die vaak veel fouten maken in hun commentaar... maar goed, dat zien we dan wel door de vingers.
Zo hoort het ook. Het immer vakkundige commentaar van topcommentator Allard Kalff haalt het toch nét niet bij Radio Le Mans. En voor de shits and giggles ook Carlton Kirby een paar uurtjes luisteren.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:20 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De oplossing is simpel :
Tv op RTL7
Tv op mute
Laptop aan
Internetradio aan
RadioLeMans als audiobron![]()
En tussendoor nog wat fokken, livetiming enz... Dan vliegt die 24h zo voorbij
quote:Audi’s Le Mans-racer krijgt een schermpje in de cockpit met beelden van wat er zich achter de auto afspeelt.
In de racerij is het zicht voor de coureur vaak minimaal: hij zit retestrak ingesnoerd, en zeker in de LMP1 heb je heel veel body om je heen, en zijn spiegels vaak ook erg klein (want: enorme windvangers), dus het blikveld is verre van ideaal. In dat opzicht is een camera een uitkomst.
Het systeem heeft al gedebuteerd, tijdens de 6 uur van Spa. De buitenspiegels blijven natuurlijk, want a) dit is reglementair verplicht en b) een camera kan kapot gaan, en dan heb je ineens nul zicht naar achteren. Toch lijkt het een zeer nuttige innovatie.
Voor de technologie heeft Audi even bij Samsung geshopt, want het scherm is van het type AMOLED, dat wil zeggen: lekker maximaal verzadigde kleuren, wat misschien wel helpt als je 350 km/u rijdt.. Ook tijdens de 24 uur van Le Mans zal Audi deze configuratie gebruiken.
quote:Toyota Racing heeft Stéphane Sarrazin als vervanger van Hiroaki Ishiuara aangewezen. De Fransman zal op Le Mans de plaats van de Japanner in de tweede Toyota TS030 HYBRID innemen. Ishiura kondigde eerder deze maand aan zich terug te trekken als gevolg van rugklachten. Sarrazin stond als coureur ingeschreven in de Starworks Motorsport LMP2 HPD, maar zal nu toch in de LMP1 klasse van start gaan.
De afgelopen weken deden veel namen de ronde als vervanger voor Ishiura. Franck Montagny en Stéphane Sarrazin, beiden ex-Peugeot en ex-Toyota F1, werden veelvuldig genoemd, maar uiteindelijk besloot Toyota Racing de 36-jarige Fransman te contracteren voor de 24 Uren van Le Mans.
"Stéphane heeft veel kennis van Le Mans en een bewezen staat van dienst, waaronder twee tweede plaatsen," zei Toyota Racing teambaas Yoshiaki Kinoshita over het aantrekken van Sarrazin. "We zijn ervan overtuigd dat hij een sterke aanvulling op onze line-up zal zijn. Een aantal teamleden herinnert zich Stéphane heel goed van zijn eerdere periode bij TMG en we kijken allemaal uit naar de hernieuwde samenwerking. We zijn zeer verheugd om een coureur met de kwaliteit en ervaring van Stéphane te kunnen rekruteren."
"Ik ben erg blij en trots om de kans te krijgen om met Toyota Racing deel te nemen aan Le Mans. Ik heb goede herinneringen aan het werken met TMG, ze werken heel hard en het is een waar genoegen om terug te zijn. Het was een heel intense week om vertrouwd te raken met het team en met de auto, maar ik werd goed ondersteund en ik heb het gevoel dat we flinke stappen hebben gemaakt. Het is een steile leercurve met een volledig nieuwe technologie en we zullen ongetwijfeld veel leren dit seizoen. Het is voor mij een nieuwe en spannende uitdaging," zei Sarrazin.
Op Le Mans zal Sarrazin de #8 Toyota TS030 Hybrid delen met Anthony Davidson en Sébastien Buemi. De plaats van Sarrazin bij Starworks Motorsport wordt ingenomen door de Brit Tom Kimber-Smith, in 2011 winnaar op Le Mans in de LMP2 klasse.
Dit is toch niet nieuw? Volgens heb ik dit al vaker gezien (Corvette?).quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:31 schreef Michael_Moore het volgende:
De digitale binnenspiegel doet zijn intrede
[..]
Geen idee, ik kan er i.i.g. zo snel niets over vinden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:54 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit is toch niet nieuw? Volgens heb ik dit al vaker gezien (Corvette?).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |