update 2011 dankzij Wafflequote:1. Fassler/Lotterer/Treluyer Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 3m 25.738s LMP1
2. Bernhard/Dumas/Rockenfeller Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI 3m 25.799s LMP1
3. Bourdais/Pagenaud/Lamy Team Peugeot Total Peugeot 908 3m 26.010s LMP1
4. Sarrazin/Montagny/Minassian Peugeot Sport Total Peugeot 908 3m 26.156s LMP1
5. Kristensen/Capello/McNish Audi Sport North America Audi R18 TDI 3m 26.165s LMP1
6. Davidson/Gene/Wurz Peugeot Sport Total Peugeot 908 3m 26.272s LMP1
7. Lapierre/Duval/Panis Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDI 3m 30.084s LMP1
8. Prost/Jani/Bleekemolen Rebellion Racing Lola Coupe-Toyota 3m 32.883s LMP1
9. Collard/Tinseau/Jousse Pescarolo Team Pescarolo-Judd 3m 33.066s LMP1
10. Belicchi/Boullion/Smith Rebellion Racing Lola Coupe-Toyota 3m 34.573s LMP1
11. Moreau/Ragues/Monteiro OAK Racing Pescarolo-Judd 3m 34.933s LMP1
12. Ickx/Martin/Leinders Kronos Racing Lola Aston Martin 3m 36.551s LMP1
13. Amaral/Pla/Hughes Quifel-ASM Zytek 09SCM 3m 37.393s LMP1
14. Ayari/Maileux/Ordonez Signatech Nissan Oreca-Nissan 3m 41.458s LMP2
15. Hein/Nicolet/Yvon OAK Racing Pescarolo-Judd 3m 41.908s LMP1
16. Leventis/Watts/Kane Strakka Racing HPD ARX-01d 3m 42.615s LMP2
17. Premat/Hallyday/Kraihamer Team Oreca Matmut Oreca-Nissan 3m 43.098s LMP2
18. Companc/Russo/Kaffer Pecom Racing Lola-Judd BMW 3m 43.223s LMP2
19. Nakano/De Crem/Charouz OAK Racing Pescarolo-BMW 3m 43.479s LMP2
20. Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard Greaves Motorsport Zytek-Nissan 3m 43.802s LMP2
21. Frey/Meichtry/Rostan Race Performance Oreca-Judd BMW 3m 44.294s LMP2
22. Mucke/Turner/Klien Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One 3m 45.918s LMP1
23. Newton/Erdos/Collins RML HPD ARX-01d 3m 47.308s LMP2
24. Zacchia/Lammers/Elgaard Hope Racing Oreca Hybrid 3m 47.691s LMP1
25. Primat/Fernandez/Meyrick Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One 3m 48.355s LMP1
26. Rosier/Haezbrouck/de Fournoux Extreme Limite AM Paris Norma-Judd BMW 3m 48.420s LMP2
27. Barlesi/Da Rocha/Lafargue OAK Racing Pescarolo-Judd BMW 3m 48.665s LMP2
28. Tucker/Bouchut/Barbosa Level 5 Motorsports Lola Coupe-HPD 3m 48.863s LMP2
29. Farfus/Muller/Werner BMW Motorsport BMW M3 GT 3m 57.592s GTE-P
30. Fisichella/Bruni/Vilander AF Corse Ferrari 458 Italia 3m 58.040s GTE-P
31. Priaulx/Muller/Hand BMW Motorsport BMW M3 GT 3m 58.426s GTE-P
32. Gavin/Magnussen/Westbrook Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 3m 59.519s GTE-P
33. Farnbacher/Simonsen/Keen Hankook Team Farnbacher Ferrari 458 Italia 3m 59.519s GTE-P
34. Beretta/Milner/Garcia Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 3m 59.633s GTE-P
35. Lieb/Lietz/Henzler Felbermayr-Proton Porsche 997 RSR 3m 59.662s GTE-P
36. Ortelli/Makowiecki/Melo Luxury Racing Ferrari 458 Italia 3m 59.901s GTE-P
37. Goossens/Holzer/Van Lagen Prospeed Competition Porsche 997 RSR 3m 59.962s GTE-P
38. Hancock/Dolan/Buncombe Jota Aston Martin Vantage 4m 00.747s GTE-P
39. Bell/Sugden/Maasen JMW Motorsport Ferrari 458 Italia 4m 00.890s GTE-P
40. Bergmeister/Long/Luhr Flying Lizard Motorsport Porsche 997 RSR 4m 01.024s GTE-P
41. Beltoise/Thiriet/Jakubowski Luxury Racing Ferrari 458 Italia 4m 01.176s GTE-P
42. Perazzini/Cioci/Breslin AF Corse Ferrari F430 4m 01.282s GTE-A
43. Tandy/Al Faisal/Miller Felbermayr-Proton Porsche 997 RSR 4m 01.752s GTE-P
44. Kauffman/Waltrip/Aguas AF Corse Ferrari 458 Italia 4m 02.216s GTE-P
45. Narac/Pilet/Armindo IMSA Performance Matmut Porsche 997 RSR 4m 02.548s GTE-P
46. Felbermayr/Felbermayr/Ried Proton Competition Porsche 997 RSR 4m 03.532s GTE-A
47. Neiman/Law/Pumpelly Flying Lizard Motorsport Porsche 997 RSR 4m 03.648s GTE-A
48. Bourret/Gibon/Belloc Larbe Competition Porsche 997 RSR 4m 03.918s GTE-A
49. Rodrigues/Menahem/Marroc JMB Racing Ferrari F430 4m 04.640s GTE-A
50. Giroix/Wainwright/Goethe Gulf AMR Middle East Aston Martin Vantage 4m 04.825s GTE-A
51. Krohn/Jonsson/Rugulo Krohn Racing Ferrari F430 4m 05.211s GTE-A
52. Bornhauser/Canal/Gardel Larbre Competition Chevrolet Corvette C6 4m 05.955s GTE-A
53. Ehret/Wills/Lynn CRS Racing Ferrari F430 4m 07.236s GTE-A
54. Hirschi/Rossiter/Mowlem Lotus Jetalliance Lotus Evora 4m 07.465s GTE-P
55. Robertson/Robertson/Murry Robertson Racing Doran Ford GT 4m 08.208s GTE-A
56. Slingerland/Rich/Hartshorne Lotus Jetalliance Lotus Evora 4m 12.569s GTE-P
quote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Ik mijn Partner Quicksilver met diepe schaamtequote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Nou niet overdrijven hè, het blijft een Audi .quote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Ik heb helaas geen Audiquote:Op zondag 12 juni 2011 15:12 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Nou niet overdrijven hè, het blijft een Audi .
Opelquote:Op zondag 12 juni 2011 15:13 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb helaas geen Audi
waarom deed Opel niet mee
Don't fuck with Opel Astra!quote:Op zondag 12 juni 2011 15:15 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Opel
Je weet toch he: Opel Kaufen, immer laufen. Of Overal Pech En Leed.
Die machines vallen na 3 minuten al uit elkaar
quote:
kerel ..quote:
Ja, maar had wel de stream kunnen opzetten. Dan had ik Le Mans in het groot, en MotoGP op de achtergrond Vanavond zeker de GP van Canada met een pot bier erbij kijken.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:19 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
[..]
kerel ..
Dit is toch veel groter!
Dat is zeker waar..quote:Op zondag 12 juni 2011 15:20 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ja, maar had wel de stream kunnen opzetten. Dan had ik Le Mans in het groot, en MotoGP op de achtergrond Vanavond zeker de GP van Canada met een pot bier erbij kijken.
Heerlijk weekend nu al
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelliquote:
altijd mooiquote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Crashes mooi vindenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Naast een Ferrariquote:Op zondag 12 juni 2011 15:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Dan kan ik dinsdag weer met goed fatsoen m'n A8 op het werk parkeren
Crashes kunnen mooi zijn.quote:
Kan mooi zijn, zeker en van Lorenzo vind ik dat ook nog niet eens zo erg ookquote:
Dankzij de crashes werd die race juist erg saai.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
was ook mooi, crashes van Lorenzo en Simoncelli
Dat zei ik net ook al tegen m'n vriendin. Een van de slechtste verliezers die ik ken in de autosport.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Klonk het volgende:
Bourdais is en blijft een huilie, je zou toch verwachten dat wijsheid met de jaren komt.
Moet gewoon lachen als ik die zure kop zie
MotoGP is altijd na 3 ronden saai als niemand crashedquote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Dankzij de crashes werd die race juist erg saai.
Duitsland = autosportquote:Op zondag 12 juni 2011 15:25 schreef Ambrosius het volgende:
Het Duitse volkslied nog maar eens in de autosport..
"Deutschland uber alles"quote:
Niet altijdquote:
dat interview na die race was nog leuker, als ik wist op welk circuit en welk jaar het was had ik ongetwijfeld kunnen vinden op Youtube, die gast kan best goed racen maar hij heeft echt problemen met verliezenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat zei ik net ook al tegen m'n vriendin. Een van de slechtste verliezers die ik ken in de autosport.
En dan moet ik eigenlijk altijd aan dit plaatje denken:
http://sf-assen.com/photos/original/FHuabt7l355.jpg
edit: bedoelde eigenlijk deze:
[ afbeelding ]
ik bedoel meer als toegevoegde waarde aan de gehele autosport.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:27 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Niet altijd
DTM hebben ze bijvoorbeeld helemaal om zeep geholpen met idiote regels en buitenproportionele straffen voor heel kleine incidenten.
Mont-Tremblant 2007 .quote:Op zondag 12 juni 2011 15:29 schreef Klonk het volgende:
[..]
dat interview na die race was nog leuker, als ik wist op welk circuit en welk jaar het was had ik ongetwijfeld kunnen vinden op Youtube, die gast kan best goed racen maar hij heeft echt problemen met verliezen
wou 't net zeggen, staat gewoon op de fotoquote:
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
Die pitreporter van Eurosport mag er trouwens best zijn
Die is inderdaad ingehuurd voor haar andere orale kwaliteietenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.
Dat was hij in de F1 al.quote:
Volgens mij zat haar vriend in een auto als ik het van de week goed zag.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die is inderdaad ingehuurd voor haar andere orale kwaliteieten
Die jaquote:Op zondag 12 juni 2011 15:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Die blonde? Die is daar heengestuurd als wat leuks om naar te kijken. De vragen die ze stelt in gebrekkig Engels voegden niet echt veel toe.
Dan moet hij op de weg lettenquote:Op zondag 12 juni 2011 15:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij zat haar vriend in een auto als ik het van de week goed zag.
Heel erg vet. Alle lof naar Audi én Peugeot voor een spannende race. Boeiend gevecht en dat 24 uur lang.quote:Op zondag 12 juni 2011 15:45 schreef Red_85 het volgende:
Na 24 uur en 4.838 kilometer en 295 is het verschil 13,854 seconden tussen 1 en 2. Hoe 'close' kun je het noemen?
Mooie mooie mooie race.
Ik heb ook echt maar van 2 tot 7 geslapen ofso.quote:Op zondag 12 juni 2011 16:03 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Heel erg vet. Alle lof naar Audi én Peugeot voor een spannende race. Boeiend gevecht en dat 24 uur lang.
Die pitstop heb ik idd ook gemist. Ga zeker nog een samenvatting terug kijken.quote:Op zondag 12 juni 2011 16:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb ook echt maar van 2 tot 7 geslapen ofso.
Viel me trouwens best vaak op dat eurosport er bij beslissende momenten uit schoot voor de reclame. Zo ook bij de laatste pit van Audi en Peugeot waar de beslissing viel lagen ze eruit.
En dat met redelijke 'onervaren' coureurs. Petje af hoor.quote:Op zondag 12 juni 2011 19:20 schreef TargaFlorio het volgende:
Le Mans is en blijft het hoogtepunt van het autosportseizoen.
Ik had graag Peugeot als winnaar gezien maar Audi heeft het verdiend. Ze waren gewoon net dat beetje beter.
Understatement van het jaar. Op 24 uur is 13 seconden geen 'beetje' meer. Dat is fuckin' weinig.quote:Op zondag 12 juni 2011 19:20 schreef TargaFlorio het volgende:
Le Mans is en blijft het hoogtepunt van het autosportseizoen.
Ik had graag Peugeot als winnaar gezien maar Audi heeft het verdiend. Ze waren gewoon net dat beetje beter.
Inderdaad, maar ik denk meer dat hij doelde op het kleine beetje meer snelheid dat de Audi consequent had. Zelfs toen de Peugeots met zachte banden sneller gingen had de Audi daar een antwoord op.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Understatement van het jaar. Op 24 uur is 13 seconden geen 'beetje' meer. Dat is fuckin' weinig.
Om het tastbaar te maken. Dit schoot me gisteravond nog even te binnen. Dit maakt het eigenlijk nog ongelofelijker.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Beetje meer snelheid, beetje snellere pitstops, etcetera.
Bronquote:Porsche in 2014 terug in LPM1-klasse Le Mans
Laatste update: 30 juni 2011 16:59 info
AMSTERDAM - Porsche keert later dit decennium terug in de LMP1-klasse van Le Mans. We moeten nog wel drie jaar wachten tot we het merk uit Zuffenhausen weer kunnen verwelkomen in de koningsklasse van de legendarische race.
Porsche heeft deze jaren nodig, omdat het merk de raceauto helemaal nieuw ontwikkelt. De ingenieurs willen gebruikmaken van de kennis die ze hebben opgedaan met de RS Spyder.
Die was in de afgelopen edities succesvol in de LMP2-klasse van Le Mans. Ook de knowhow van de 911 GT3 Hybrid wil Porsche toepassen in z’n nieuwe raceauto.
Dit jaar waren Audi en Peugeot de meest prominente deelnemers in de LMP1-klasse. Aangezien Porsche ook binnen de Volkswagen Group opereert, wordt de toekomst van Audi in het Le Mans-kampioenschap enigszins onzeker. Concurrentie vanuit eigen huis is immers niet iets waar Porsche op zit te wachten.
Porsche heeft in totaal zestien keer de 24 uur van Le Mans op z’n naam geschreven. De laatste keer was in 1998 met de 911 GT1. De eerste overwinning dateert uit 1970, toen Hans Hermann en Richard Altwood met de 917 Kurzheck de overall overwinning binnensleepten.
Onder welke steen heb jij geleefd?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:52 schreef hoatzin het volgende:
Een diesel!
gatverdegatverdegatver...
Diesel rij je uit armoe.
Wie zit er nu te wachten op een motor die:
• zwaarder is
• meer lawaai maakt
• stinkt
• trager is en minder vermogen heeft
Maar ja, diesel is goedkoper he?
hoezo? Tuurlijk zijn diesels wel wat beter geworden in de loop der jaren maar de punten die ik boven noemde zijn nog steeds actueelquote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Onder welke steen heb jij geleefd?
• schonere brandstofquote:
Diesel heeft de achterstand op de benzinemotoren in de afgelopen twintig jaar helemaal ingehaald. en zie de post hierboven.quote:
onzin, een diesel heeft minder koppel en minder vermogen. (dan een bemzinemotor).quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?quote:
Zuinig ben ik met je eens. Maar dat zei ik ook al, een diesel rij je uit armoe. (of spaarzaamheid, maar niet omdat dat zo lekker rijdt)quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?
Een tweeliter benzinemotor is bijvoorbeeld een stuk sterker en sneller dan een 2 liter diesel.
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:22 schreef hoatzin het volgende:
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.quote:Met turbo's verandert er niet zo heel veel.
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.quote:In de jaren 80 was het geen probleem om met een 1500 cc motor 1500 pk te leveren. Denk je dat dat ook met een diesel van 1500 cc lukt?
Vermogen = toeren. Hoe meer toeren, hoe meer vermogen. Een diesel kan nu eenmaal een beperkt aantal toeren maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.
[..]
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.
[..]
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.
Na Porsche komt ook Jaguar terug in de LMP1 klasse. Alleen is nog de vraag wanneer.quote:
quote:Jaguar is beginning to plan for its first bid for outright honours at the Le Mans 24 Hours since 1991, this week's AUTOSPORT magazine reveals.
The British manufacturer's Indian owner, Ratan Tata, and bosses at Jaguar parent company Tata Motors are known to be evaluating a return to the prototype ranks with an all-new LMP1 car.
AUTOSPORT understands that a decision has already been made in principle to mount an attack on the race in the future, although it is unclear what timeframe Jaguar and Tata are working to.
A Jaguar spokesperson said: "We are monitoring developments in motorsport around the world."
Jaguar has seven Le Mans victories to its name, its most recent success coming in 1990 with the XJR-12.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |