Bronquote:Porsche in 2014 terug in LPM1-klasse Le Mans
Laatste update: 30 juni 2011 16:59 info
AMSTERDAM - Porsche keert later dit decennium terug in de LMP1-klasse van Le Mans. We moeten nog wel drie jaar wachten tot we het merk uit Zuffenhausen weer kunnen verwelkomen in de koningsklasse van de legendarische race.
Porsche heeft deze jaren nodig, omdat het merk de raceauto helemaal nieuw ontwikkelt. De ingenieurs willen gebruikmaken van de kennis die ze hebben opgedaan met de RS Spyder.
Die was in de afgelopen edities succesvol in de LMP2-klasse van Le Mans. Ook de knowhow van de 911 GT3 Hybrid wil Porsche toepassen in z’n nieuwe raceauto.
Dit jaar waren Audi en Peugeot de meest prominente deelnemers in de LMP1-klasse. Aangezien Porsche ook binnen de Volkswagen Group opereert, wordt de toekomst van Audi in het Le Mans-kampioenschap enigszins onzeker. Concurrentie vanuit eigen huis is immers niet iets waar Porsche op zit te wachten.
Porsche heeft in totaal zestien keer de 24 uur van Le Mans op z’n naam geschreven. De laatste keer was in 1998 met de 911 GT1. De eerste overwinning dateert uit 1970, toen Hans Hermann en Richard Altwood met de 917 Kurzheck de overall overwinning binnensleepten.
Onder welke steen heb jij geleefd?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:52 schreef hoatzin het volgende:
Een diesel!
gatverdegatverdegatver...
Diesel rij je uit armoe.
Wie zit er nu te wachten op een motor die:
• zwaarder is
• meer lawaai maakt
• stinkt
• trager is en minder vermogen heeft
Maar ja, diesel is goedkoper he?
hoezo? Tuurlijk zijn diesels wel wat beter geworden in de loop der jaren maar de punten die ik boven noemde zijn nog steeds actueelquote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Onder welke steen heb jij geleefd?
• schonere brandstofquote:
Diesel heeft de achterstand op de benzinemotoren in de afgelopen twintig jaar helemaal ingehaald. en zie de post hierboven.quote:
onzin, een diesel heeft minder koppel en minder vermogen. (dan een bemzinemotor).quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?quote:
Zuinig ben ik met je eens. Maar dat zei ik ook al, een diesel rij je uit armoe. (of spaarzaamheid, maar niet omdat dat zo lekker rijdt)quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:10 schreef ß het volgende:
[..]
• schonere brandstof
• zuiniger
• meer koppel vergeleken met benzine
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nee hoor, ik ben bloedserieus. Of beweer je dat het anders is?
Een tweeliter benzinemotor is bijvoorbeeld een stuk sterker en sneller dan een 2 liter diesel.
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Atmosferisch moet ik je gelijk geven, al houdt diesel het voordeel van de hogere koppel. De laatste jaren is er echter de directe inspuiting gekomen en is alles veel schoner geworden. Door de turbo is het verschil echter minimaal geworden en misschien zelfs wel in het voordeel van diesel omgeslagen.
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:22 schreef hoatzin het volgende:
Uiteraard heb ik het over atmosferische motoren. En dan nog heeft een diesel een lager koppel.
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.quote:Met turbo's verandert er niet zo heel veel.
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.quote:In de jaren 80 was het geen probleem om met een 1500 cc motor 1500 pk te leveren. Denk je dat dat ook met een diesel van 1500 cc lukt?
Vermogen = toeren. Hoe meer toeren, hoe meer vermogen. Een diesel kan nu eenmaal een beperkt aantal toeren maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er worden tegenwoordig vanwege de emissie-eisen veel minder atmosferische motoren gemaakt, dus imo een redelijk achterhaalde discussie.
[..]
Toch wel, want een dieselmotor heeft veel profijt van de turbo, terwijl het effect voor de benzine relatief gezien beperkter is.
[..]
Dat waren turbomotoren. En waarom zou het niet kunnen lukken? Het is volgens mij alleen nooit geprobeerd, omdat de reglementen van de verschillende raceklasses het niet toestonden en omdat de techniek nog niet zo ver was.
Na Porsche komt ook Jaguar terug in de LMP1 klasse. Alleen is nog de vraag wanneer.quote:
quote:Jaguar is beginning to plan for its first bid for outright honours at the Le Mans 24 Hours since 1991, this week's AUTOSPORT magazine reveals.
The British manufacturer's Indian owner, Ratan Tata, and bosses at Jaguar parent company Tata Motors are known to be evaluating a return to the prototype ranks with an all-new LMP1 car.
AUTOSPORT understands that a decision has already been made in principle to mount an attack on the race in the future, although it is unclear what timeframe Jaguar and Tata are working to.
A Jaguar spokesperson said: "We are monitoring developments in motorsport around the world."
Jaguar has seven Le Mans victories to its name, its most recent success coming in 1990 with the XJR-12.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |