In 2002 dus maar 4 zetels te weinig voor een 2/3e meerderheid. Apart, met 34 % van de stemmen.quote:Op zondag 12 juni 2011 22:02 schreef freako het volgende:
Het is de tweede keer op rij dat de AKP stemmen wint, en zetels verliest.
2002: 34,3% - 363 zetels
2007: 46,6% - 341 zetels
2011: 50,0% - 326 zetels
Kiesdrempel in het verleden door autoritair bewind bepaalt die minderheden uit het parlement wilde houden.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In 2002 dus maar 4 zetels te weinig voor een 2/3e meerderheid. Apart, met 34 % van de stemmen.
Er waren alleen twee partijen die boven de 10% uitkwamen. Deze twee partijen (AKP en CHP) waren goed voor 53,67% van de stemmen. Tel daarbij de 1,00% op van de onafhankelijken. 45,33% van de stemmen werd niet vertegenwoordigd.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In 2002 dus maar 4 zetels te weinig voor een 2/3e meerderheid. Apart, met 34 % van de stemmen.
Heb jij je eigen reactie wel gelezenquote:Op zondag 12 juni 2011 17:58 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Temper je toon een beetje, zo ga ik niet in discussie.
Naar mijn weten is hij verantwoordelijk voor de pogroms tegen Grieken?quote:Op zondag 12 juni 2011 23:55 schreef De_Nuance het volgende:
Noemt Menderes, een gekozen premier die door het leger is geëxecuteerd vanwege niets
Natuurlijk niet het hele idee is dat die beschuldiging ongegrond was en als dekmantel werd gebruikt om hem te executerenquote:Op maandag 13 juni 2011 02:13 schreef msnk het volgende:
[..]
Heb jij je eigen reactie wel gelezenBeetje vreemd dat je hem er zo op aanrekent namelijk.
[..]
Naar mijn weten is hij verantwoordelijk voor de pogroms tegen Grieken?
de zetelverdeling per provincie is anders, ze hebben kennelijk meer stemmen gehaald in provincies met minder zetels (kleinere provincies) dan in provincies met meer zetels (grotere provincies)quote:Op zondag 12 juni 2011 22:02 schreef freako het volgende:
Het is de tweede keer op rij dat de AKP stemmen wint, en zetels verliest.
2002: 34,3% - 363 zetels
2007: 46,6% - 341 zetels
2011: 50,0% - 326 zetels
ja en het volgende wat hij gaat roepen is dat een democratisch Turkije met hoofddoekjes die vrij rond kunnen lopen in het parlement en op scholen ook Ataturk's droombeeld is..quote:Op zondag 12 juni 2011 23:55 schreef De_Nuance het volgende:
Noemt Ataturk in zijn speech en zegt dat dit waarschijnlijk zijn droombeeld was een écht democratisch Turkije.
Het aantal zetels per provincie is inderdaad gewijzigd op basis van de bevolkingscijfers, waardoor 24 zetels 'verhuisd' zijn. 15 zijn er naar Istanbul gegaan, 9 naar andere provincies met een grote stad. Dit zal ten koste zijn gegaan van de dunbevolkte provincies in Anatolië waar de AKP >70% haalt, en de CHP juist aan wat extra zetels geholpen hebben.quote:Op maandag 13 juni 2011 09:22 schreef BradSpit het volgende:
[..]
de zetelverdeling per provincie is anders, ze hebben kennelijk meer stemmen gehaald in provincies met minder zetels (kleinere provincies) dan in provincies met meer zetels (grotere provincies)
Dat is nou net zijn kracht. Het is een eerste klas lambal, maar hij is niet dom en kan bijzonder goed speechen.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:55 schreef De_Nuance het volgende:
Toch wel positief verrast door speech Erdogan.
Zegt de premier van alle Turken te zullen zijn en helemaal niemand te zullen uitsluiten op basis van overtuiging.
Uit terecht kritiek op geschiedenis van Turkije die bepaald is door staatsgrepen en arrestaties, martelingen en executies van mensen die vrijheiden wilden.
Noemt Ataturk in zijn speech en zegt dat dit waarschijnlijk zijn droombeeld was een écht democratisch Turkije.
Noemt Menderes, een gekozen premier die door het leger is geëxecuteerd vanwege niets maar bracht de positie van toenmalige dictatoriale CHP in gevaar.
Ik mag m niet altijd maar moet m gelijk geven , dit is gewoon democratie.
Van de EU zou ik niets verwachten. De EU wordt geregeerd door mensen die hun wijsheden hebben uit boekjes met wazige theorietjes i.p.v. de praktijk. Men heeft met z'n allen bedacht dat democratie zoals de meeste EU-landen dat hebben de absolute wijsheid is en zo moet iedereen het dus gaan doen. Men heeft zich totaal niet verdiept in de achtergronden van het huidige systeem in Turkije. Dat systeem is er om te voorkomen dat Turkije verandert in een extremistische, Islamitische bende.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:09 schreef Theoden het volgende:
Inderdaad. Het hele "we moeten democratischer worden" gebeuren is een leuke manier om Turkije zo te hervormen dat het langzamerhand een Islamtische staat wordt. Jammer genoeg doet EU hier leuk aan mee.
Al is er de laatste tijd wel iets meer tegengas vanuit de EU en zelfs de VS. Vooral door het inperken van de vrijheid van meningsuiting en journalistiek.
Ik hoop dat de Turkse bevolking en de EU dit zo snel mogelijk gaan inzien, voordat het te laat is.
Wat bedoel je met extremisten.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van de EU zou ik niets verwachten. De EU wordt geregeerd door mensen die hun wijsheden hebben uit boekjes met wazige theorietjes i.p.v. de praktijk. Men heeft met z'n allen bedacht dat democratie zoals de meeste EU-landen dat hebben de absolute wijsheid is en zo moet iedereen het dus gaan doen. Men heeft zich totaal niet verdiept in de achtergronden van het huidige systeem in Turkije. Dat systeem is er om te voorkomen dat Turkije verandert in een extremistische, Islamitische bende.
De EU is echt haar eigen graf aan het graven. In de Joegoslavië-oorlog hebben ze wat extremistische Albanezen geholpen, Turkije zetten ze onder druk om het huidige systeem te laten vallen zodat Erdogan er een Islamistische staat van kan maken en Albanië is straks visumvrij zodat de EU overspoeld wordt met criminele Albanezen. Het ene probleem (de massale toestroom van criminele zigeuners uit Hongarije, Roemenië en Bulgarije) is nog niet opgelost en de basis voor het volgende (nog grotere) probleem wordt alweer gelegd.
Wat de laatste paar jaren in Turkije aan de gang is is toch juist PRECIES waar Ataturk bang voor was en voor heeft gewaarschuwd? Dit bewijst toch alleen maar dat hij gelijk had?quote:Op maandag 13 juni 2011 18:11 schreef zarGon het volgende:
Mijn god, mensen die de Turkije uit de tijd van Atatürk vergelijken met de Turkije van nu. Allés is anders. Wat in deze tijd juist gevaarlijk is, is het zwart-wit denken als Atatürk. Heeft anders zo goed gewerkt hè, iedereen geforceerd een Turk maken/noemen. (Ja, in die tijd wel. Andere omstandigheden. Nee, nu werkt dat niet meer.) Zou wat zijn als we dat hier in Nederland hadden.
True..quote:Op maandag 13 juni 2011 18:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men heeft zich totaal niet verdiept in de achtergronden van het huidige systeem in Turkije. Dat systeem is er om te voorkomen dat Turkije verandert in een extremistische, Islamitische bende.
Dat was in 1923 ook zo en nu nog steeds. Daar gaat het toch ook niet om. Ik zeg toch bijvoorbeeld ook niet dat het geen moslimland is.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:48 schreef De_Nuance het volgende:
Jullie snappen er weinig van. Turkije is voor 99.8% moslim. Dat is de realiteit.
Dat moslims zich ook vertegenwoordigd voelen betekent niet dat ze overmorgen op het Taksimplein homo's gaan executeren.
Het gaat pas echt mis als de bevolking straal genegeerd wordt.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:52 schreef Theoden het volgende:
[..]
Dat was in 1923 ook zo en nu nog steeds. Daar gaat het toch ook niet om. Ik zeg toch bijvoorbeeld ook niet dat het geen moslimland is.
Er is een groot verschil tussen en Republiek Turkije met 99.8% moslims en een Islamitische staat Turkije met 99.8% moslims.
Je hoeft niemand te vertellen dat Turkije vol zit met moslims, dat snappen we ook wel.
Wat dan?quote:Op maandag 13 juni 2011 18:57 schreef Theoden het volgende:
Ik hoop het. Tot nu toe heeft hij aardig lopen sleutelen aan de seculiere waarden van de Turkse staat en ik verwacht dat hij hier rustig verder aan het sleutelen (als in afbreken). We zullen zien hoe ver hij mag gaan van de bevolking (of zelf wil gaan). Er is op dit moment weinig aan te doen, 50% van de bevolking staat achter hem.
Ik noemde een voorbeeld van dat starre zwart-wit denken.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:28 schreef Theoden het volgende:
[..]
Wat de laatste paar jaren in Turkije aan de gang is is toch juist PRECIES waar Ataturk bang voor was en voor heeft gewaarschuwd? Dit bewijst toch alleen maar dat hij gelijk had?
Nu valt alles één voor één om en wordt Turkije langzaam een Islamitische staat.
Edit: Ik zeg toch ook niet dat je iedereen geforceerd Turk moet maken/noemen. Waar haal je dat dan weer vandaag. Het gaat me hier puur om de scheiding van staat en religie. Niet over de verschillende bevolkingsgroepen.
Meer in de zin van terrorisme. Een vrouwenhater ben ik niet, dat ze in Turkije een broertje dood hebben aan homofielen is dan wel weer prima.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:18 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Wat bedoel je met extremisten.
Homo en vrouwhaters bijvoorbeeld? Want daar hoor jij zelf ook bij.
In Istanbul en Ankara wordt ieder jaar een geweldloze gaypride gehouden.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Meer in de zin van terrorisme. Een vrouwenhater ben ik niet, dat ze in Turkije een broertje dood hebben aan homofielen is dan wel weer prima.
Stemplicht.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:26 schreef De_Nuance het volgende:
Opkomst was trouwens: 87%
Meer ongeveer 12% hoger dan in Nederland in 2010:
Defintieve opkomst NL: 75.3 %
Zegt in ieder geval dat de democratie leeft
Dat zal best, maar de overgrote meerderheid in Turkije zal er een broertje dood aan hebben.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:25 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
In Istanbul en Ankara wordt ieder jaar een geweldloze gaypride gehouden.
Terrorisme zie ik nooit gebeuren. Erdogan zou alleen verliezen met terreur hij heeft zijn populariteit te danken aan stabiliteit en welvaart.
Volgens mij niet toch ?quote:
Als Erdogan de grondwet aanpast, heeft de EU ook weer haar zin.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:38 schreef JoaC het volgende:
Door Erdogan te kiezen komt Europa verder bij ze vandaan te staan, wat vooral hun verlies is.
O?quote:Op maandag 13 juni 2011 19:38 schreef JoaC het volgende:
Door Erdogan te kiezen komt Europa verder bij ze vandaan te staan, wat vooral hun verlies is.
Klopt, heb je goed gegoogeld.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Kleine boete als je niet op komt dagen.
Bijna iedereen weet dat Turkije een stemplicht kent. Jij niet dus.quote:
het gaat ook niet om Erdogan maar om het volk.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zal best, maar de overgrote meerderheid in Turkije zal er een broertje dood aan hebben.
Wat jij afleest uit jouw glazen bol vind ik niet zo relevant. Daarnaast heeft ook Erdogan niet het eeuwige leven.
Nou gefeliciteerd je hebt een puntje !quote:Op maandag 13 juni 2011 19:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bijna iedereen weet dat Turkije een stemplicht kent. Jij niet dus.
Jij liep weer wijs te doen met je gebral over opkomstpercentages zonder de feiten te kennen.
De media nemen ook klakkeloos over als politici zeggen dat het pensioenakkoord goed is voor de jongere generaties. Journalistiek verandert steeds meer in voorlichters kopiëren.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:40 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
O?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-voor-toetreding-eu/
Maar als 'Europa' zelf zegt dat deze verkiezingsuitslag een positieve impuls oplevert, hoe kan je dan beweren dat het omgekeerde het geval is?quote:Op maandag 13 juni 2011 19:45 schreef JoaC het volgende:
[..]
De media nemen ook klakkeloos over als politici zeggen dat het pensioenakkoord goed is voor de jongere generaties. Journalistiek verandert steeds meer in voorlichters kopiëren.
Maar goed in voorgaande verkiezingen was Erdogan de grootste voorstander van EU lidmaatschap. Dat is minder geworden (het woord Europa is niet gevallen tijdens de campagne), maar AKP blijft nog steeds pro-EU.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:45 schreef JoaC het volgende:
[..]
De media nemen ook klakkeloos over als politici zeggen dat het pensioenakkoord goed is voor de jongere generaties. Journalistiek verandert steeds meer in voorlichters kopiëren.
De keuze ligt bij lidstaten, en die gaan echt niet instemmen met de richting die Erdogan op wil. Pas als de CHP in het zadel zit, komt Turkije erin.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar als 'Europa' zelf zegt dat deze verkiezingsuitslag een positieve impuls oplevert, hoe kan je dan beweren dat het omgekeerde het geval is?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |