Maar is het dan geen goedpratende visie?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, ik heb allen mijn eigen visie hierop.
Dit begrijp ik. Het duidelijkste punt (vind ik) zit tussen ongeveer 10:00 - en 13.30.quote:Ik zal eens kijken vanavond. Op mijn werk niet echt de mogelijkheid om dit filmpje af te kijken.
Ik zeg dit overigens zonder het filmpje te hebben gezien.
Wie weet, maar dat is anders dan jouw hypocriete visiequote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:52 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Maar is het dan geen goedpratende visie?
Morgen Dannyquote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:49 schreef Danny het volgende:
Kort mijn persoonlijke mening;
onverdoofd slachten verbieden.
import van onverdoofde slacht verbieden.
Niet omdat alle slacht nu per definitie humaan gebeurt, maar omdat het wel steeds humaner aan het worden is en onverdoofd dat in mijn ogen compleet in de weg staat. Het nu niet verbieden betekent dat je over tien jaar als de soms nog inhumane slachtomstandigheden in Nederland verder zijn verhumaniseerd de onverdoofde slacht nog steeds gewoon is toegestaan als het om religieuze, rituele slacht gaat.
Met vrijheid van godsdienst heeft dit wmb niets te maken. Onverdoofd slachten is al verboden, maar het amendement waarin religieuzen zich niet aan de wet hoeven te houden moet gewoon verdwijnen. Als er een religie is waar het normaal is om kinderen af te slachten zeg je ook niet 'ja, vrijheid van godsdienst he...'.
Dus; het is onnodig om onverdoofd te slachten. Het is al verboden. Op dat verbod zouden geen uitzonderingen moeten bestaan en al zeker niet vanwege geloof.
Goeiemorgen
Dat zou je kunnen doen. Maar als het verbod voldoende grond heeft zie ik ook geen reden om dan een uitzondering te maken voor gelovigen, in dat opzicht volledig eens met danny.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Morgen Danny
Op basis waarvan is het verbod op onverdoofd slachten aangenomen? Je zou je kunnen afvragen of dit verbod voldoende grond heeft.
In het kader van de OP (in dit forum) houd ik de vraag of hallal slachten "niet kan" het liefst buiten de huidige politieke kaders, politiek is heel afhankelijk van de consensus, en kan daarom erg wisselen. Deze politieke kaders zijn in andere landen weer verschillend.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen doen. Maar als het verbod voldoende grond heeft zie ik ook geen reden om dan een uitzondering te maken voor gelovigen, in dat opzicht volledig eens met danny.
De consensus binnen dit forum wisselt natuurlijk net zo hard. De vraag of het leed dat dieren ondergaan bij een onverdoofde slacht acceptabel is is ultimately een kwestie van smaak, niet van objectieve wetenschap.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In het kader van de OP (in dit forum) houd ik de vraag of hallal slachten "niet kan" het liefst buiten de huidige politieke kaders, politiek is heel afhankelijk van de consensus, en kan daarom erg wisselen. Deze politieke kaders zijn in andere landen weer verschillend.
Dat zou kunnen. Je zou je ook af kunnen vragen of het verbod op het vasthouden van een GSM in de auto voldoende grond heeft. Je mag tenslotte wel een big mac menu op schoot hebben en opeten in de auto. Dat dat laatste mag wil niet zeggen dat het eerste dus ook moet mogen, of uberhaupt verstandig is. Hoe je het ook wendt of keert; een verdoving is altijd humaner. En zelfs al zou het GEEN verschil maken, dan nog kan het geen kwaad het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon te verdoven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Morgen Danny
Op basis waarvan is het verbod op onverdoofd slachten aangenomen? Je zou je kunnen afvragen of dit verbod voldoende grond heeft.
Omdat het zo overvloedig is, het gaat niet meer om overleven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is een natuurlijke manier om aan je eten te komen, andere dieren doodmaken. Waarom roept het dan toch walging op?
Het massale is qua slacht zelf in mijn ogen juist veel minder koud. Het is zonder emotie, waar ik bij reli-slacht altijd een gevoel van barbaarsheid over me krijg. Er zijn in onze cultuur niet heel erg veel mensen die gevoelsmatig kunnen slachten. Ik zou het niet kunnen bijvoorbeeld, en met mij een heel erg groot deel van de bevolking. Het is voor mij onnatuurlijk en sadistisch als mensen met een groepje om een koe heen staan en vervolgens groepsgewijs al jodelend en juichend toekijken hoe dat dier langzaam leegbloedt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat het zo overvloedig is, het gaat niet meer om overleven.
Een oorspronkelike stam die jaagt roept bij mij geen walging op, alhoewel de manier van doden vaak helemaal niet zo zachtaardig is, maar de industriele manier roept wel walging op, het massale, het koude berekende erin.
Geboren voor de slacht...
Dat zou dus nooit moeten gebeuren.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:07 schreef ABombali het volgende:
Thuisslachten is ook gewoon verboden, gebeurt ook zelden
Dus jij martelt je kip of varken het liefst eerst buiten bewustzijn, voor dat ze dood gemaakt worden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:09 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat zou dus nooit moeten gebeuren.
Daarnaast zou slachten alleen moeten mogen door erkende slachters in erkende slachthuizen.
En alleen verdoofd.
Zeldzaam is niet nooit. Daarnaast zouden mensen die dit wel thuis/aan huis doen gewoon vervolgd moeten worden wegens dierenmishandeling. De straffen daarop mogen sowieso wel omhoog wmb.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:12 schreef erodome het volgende:
Thuisslachten is al verboden, alhoewel nogsteeds door een slachter aan huis geslacht mag worden, maar dan netjes volgens de regels(dit is zeldzaam).
Het hele toekijken hoe een dier doodbloedt komt als ziek op mij over, sorry.quote:Dat gejoel enzo gebeurd niet bij islamitische of joodse slacht, als dat netjes volgens de regels gebeurd(waarop toegezien moet worden wat mij betrefd) dan gaat het juist heel kalm en rustig, met zo min mogelijk stress voor het dier.
Vind jij. Ik vind van niet. Ja een spuitje als je kies getrokken wordt doet pijn, maar het is niet vergelijkbaar met de pijn die je voelt als je de kies ZONDER verdoving laat trekken. Ooit weleens een slagaderlijke bloeding gehad? Moet je voor de gein eens bloed uit je slagader laten halen.quote:Daarnaast is die verdoving echt niet zo heilig als men wel denkt, ik heb het al 1001 keer gezegd, maar het is vaak aardig wreed te noemen.
Hullie doen het en dus moet het overal mogen. Lame excuus. Ook die kippenmachine mag wmb afgeschaft worden, maar daar gaat het hier niet over. Je kunt niet zeggen 'bij kippen gebeurt het, dus moet het gewoon bij alle dieren zo mogen'. Nee, je moet zeggen 'we beginnen bij een totaalverbod op onverdoofd slachten en gaan vandaaruit de slachtregels nog verder aanscherpen'.quote:Of denk je werkelijk dat de kippenslachtmachine is ontwikkelend om aardig te zijn voor kippen?
Ik ben bekend met de erbarmelijke omstandigheden waaronder dieren worden geslacht. Dat praat ander slachten onder erbarmelijke omstandigheden wat mij betreft niet goed. Bij jou wel, en dat is jouw goed recht. Ik geef slechts MIJN meningquote:Dat ze dan werkelijk op een manier zijn gekomen waarbij die kippen aan hun poten levend en wel in een machine gehangen worden, waarbij een ruime 10%(ik schat even laag in) nooit "verdoofd" gaat worden en grote kans loopt op alleen een stukje kop of wat anders te missen ipv geslacht te worden?
Als je niets doet verbetert het sowieso niet.quote:Deze manier is bewezen zeer wreed, er is al sinds 2006 strijd over omdat het zelfs onwettelijk zou zijn, nu is er langzaam wat beweging gaande en misschien gaan ze het veranderen, maar ik moet eerst maar zien of dat ook werkelijk een verbetering in gaat houden.
Same shit. 'hullie doen het, dus mogen zullie het ook'. Gaat niet op wmb.quote:En de ruime 30 seconde bij verstikking door Co2 is niet wreed, zoek maar eens een filmpje op, er is onderzoek naar gedaan, dat bij varkens die al eten kregen in dat hok vooraf en alles, dus de meest gunstige omstandigheden en het is nog pure horror om te zien.
Het duurt ook meer dan 70 uur voordat een nieuw varken weer in dat hok wil.
Er zijn ook wel manieren voor andere dieren te bedenken die instant of zo goed als instant zijn. Een goed begin is echter het onverdoofd slachten en slachten door niet erkende figuren te verbieden. Overigens vind ik ook slachten in het bijzijn van kinderen niet moeten kunnen.quote:De pin is goed, alhoewel dat ook heel soms misgaat is het de beste manier die ik ken, maar dat is alleen geschikt voor paarden en koeien.
Verdoven is niet hetzelfde als buiten bewustzijn martelen. De strot afsnijden valt bij mij echter sowieso niet onder 'zo humaan mogelijk'.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dus jij martelt je kip of varken het liefst eerst buiten bewustzijn, voor dat ze dood gemaakt worden?![]()
Het is niet dat zo'n beest een spuitje krijgt, en rustig gaat slapen. Sowieso is dat bij groot vee lastig (ook met spuitje).
Slachten == doden door verbloeding. Als je verbloeden niet meer wilt, kan je in elk geval geen rund en varken eten. Hoe het voor de andere dieren zit weet ik niet, maar varken en rund bloed leeg.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:27 schreef Danny het volgende:
Er zijn ook wel manieren voor andere dieren te bedenken die instant of zo goed als instant zijn. Een goed begin is echter het onverdoofd slachten en slachten door niet erkende figuren te verbieden. Overigens vind ik ook slachten in het bijzijn van kinderen niet moeten kunnen.
Sowieso zou slachten door doodbloeden verboden moeten worden. Duurt veel te lang en is - zoals gezegd - extreem pijnlijk bij mensen. Er is wmb geen reden om aan te nemen dat dat bij dieren anders zou zijn.
Voor kippen sowieso wel. Ik zou niet een snellere manier kunnen bedenken om een kip dood te maken, dan door de kop af te hakken. Of die kop van links naar rechts of andersom, richting Mekka of richting Ameland wordt afgesneden, dat maakt mij niet uit. En dat er iemand 'Allah Akbar' zegt tijdens de slacht, daar zal de kip niet slechter van worden lijkt me.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:28 schreef Danny het volgende:
[..]
Verdoven is niet hetzelfde als buiten bewustzijn martelen. De strot afsnijden valt bij mij echter sowieso niet onder 'zo humaan mogelijk'.
Dat mag alleen door een officiele slachter gedaan worden, er zijn er nog een paar die dat doen, in een nette slachtruimte, keurig volgens de verdoofregels.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:27 schreef Danny het volgende:
[..]
Zeldzaam is niet nooit. Daarnaast zouden mensen die dit wel thuis/aan huis doen gewoon vervolgd moeten worden wegens dierenmishandeling. De straffen daarop mogen sowieso wel omhoog wmb.
Alsof dat bij verdoofde slacht niet gebeurd, daar zijn ze er ook de hele tijd bij, ik zie het verschil niet.quote:Het hele toekijken hoe een dier doodbloedt komt als ziek op mij over, sorry.
Het duurt niet langer dan de verdoofde manier, 30 seconde bij Co2, 30 seconde bij rituele slacht.quote:Vind jij. Ik vind van niet. Ja een spuitje als je kies getrokken wordt doet pijn, maar het is niet vergelijkbaar met de pijn die je voelt als je de kies ZONDER verdoving laat trekken. Ooit weleens een slagaderlijke bloeding gehad? Moet je voor de gein eens bloed uit je slagader laten halen.
Bij kippen is de rituele manier gewoon beter, zonder enige twijvel.quote:Hullie doen het en dus moet het overal mogen. Lame excuus. Ook die kippenmachine mag wmb afgeschaft worden, maar daar gaat het hier niet over. Je kunt niet zeggen 'bij kippen gebeurt het, dus moet het gewoon bij alle dieren zo mogen'. Nee, je moet zeggen 'we beginnen bij een totaalverbod op onverdoofd slachten en gaan vandaaruit de slachtregels nog verder aanscherpen'.
Waarom dan wat nu nog beter is afschaffen ipv datgene wat wreder is?quote:Ik ben bekend met de erbarmelijke omstandigheden waaronder dieren worden geslacht. Dat praat ander slachten onder erbarmelijke omstandigheden wat mij betreft niet goed. Bij jou wel, en dat is jouw goed recht. Ik geef slechts MIJN mening![]()
De praktijk is dat het voor bv kippen alleen maar erger gaat worden nu, alhoewel veel wat we halal noemen hier allang machinaal en verdoofd werd geslacht.quote:Als je niets doet verbetert het sowieso niet.
Het ging er toch om dat het wreder was dat halal enzo?quote:Same shit. 'hullie doen het, dus mogen zullie het ook'. Gaat niet op wmb.
Kom maar op met die andere manieren, niets wijst er namelijk op dat ze daar mee bezig gaan of wat gaan veranderen, de tendens is juist hoe sneller we zoveel mogelijk dieren kunnen slachten hoe beter, geld is de drijvende factor, niet welzijn.quote:Er zijn ook wel manieren voor andere dieren te bedenken die instant of zo goed als instant zijn. Een goed begin is echter het onverdoofd slachten en slachten door niet erkende figuren te verbieden. Overigens vind ik ook slachten in het bijzijn van kinderen niet moeten kunnen.
Sowieso zou slachten door doodbloeden verboden moeten worden. Duurt veel te lang en is - zoals gezegd - extreem pijnlijk bij mensen. Er is wmb geen reden om aan te nemen dat dat bij dieren anders zou zijn.
Ik zeg dat dat wat MIJ betreft niet zou moeten mogen. Vlees eten blijf ik sowieso doen, want lekker. Een leegbloeden gebeurt bij elk dier. De vraag is alleen of het dier op dat moment bij bewustzijn moet zijn, hersendood moet zijn, verdoofd moet zijn etc.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Slachten == doden door verbloeding. Als je verbloeden niet meer wilt, kan je in elk geval geen rund en varken eten. Hoe het voor de andere dieren zit weet ik niet, maar varken en rund bloed leeg.
De strot afsnijden is niet hetzelfde als de kop afhakken. Verder moet wat iemand zegt tijdens de slacht die persoon helemaal zelf weten, zolang mij geen reli-vlees wordt opgedrongen.quote:Voor kippen sowieso wel. Ik zou niet een snellere manier kunnen bedenken om een kip dood te maken, dan door de kop af te hakken. Of die kop van links naar rechts of andersom, richting Mekka of richting Ameland wordt afgesneden, dat maakt mij niet uit. En dat er iemand 'Allah Akbar' zegt tijdens de slacht, daar zal de kip niet slechter van worden lijkt me.
Wie er wel of geen moeite mee heeft zal me jeuken. Wat mij betreft moet het dier buiten bewustzijn zijn op het moment dan hij moet leegbloeden, en dat buiten bewustzijn brengen moet zo snel en pijnloos mogelijk gedaan worden. Als dat met een spuitje/gas/stalen pin of wat dan ook is dan is dat beter dan zonder. Vind ik.quote:Maar de industriele "verdovingen" zijn alleen bij koeien en paarden vrij effectief (waarschijnlijk - we weten niet veel van de hersenen), nl. met een pin. Het dier leeft nog wel, maar is hersendood. Iets waar moslims overigens geen moeite mee lijken te hebben, joden wel.
Als dat werkelijk zo is en dat opweegt tegen de pijn van verbloeding prima; dan moet er wat anders bedacht wordenquote:Het vergassen van kippen of varkens levert alleen maar onnodige stress op
Slachten hoort in het slachthuis. Daarbuiten zou elke vorm van slachting moeten vallen onder dierenmishandeling.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:45 schreef erodome het volgende:
Dat mag alleen door een officiele slachter gedaan worden, er zijn er nog een paar die dat doen, in een nette slachtruimte, keurig volgens de verdoofregels.
Al het andere is strafbaar, dus waar je het over hebt is me niet helemaal duidelijk.
Dat zijn de mensen die erkend slachter zijn, danwel daar een personeelsbetrekking of controlerende functie hebben. Het is verre van een familiefeestje.quote:Alsof dat bij verdoofde slacht niet gebeurd, daar zijn ze er ook de hele tijd bij, ik zie het verschil niet.
Ok. Ik laat bij mezelf liever eerst even 30 sec een verdoving inwerken voordat ik die kies laat trekken. Zelfs als die kies trekken maar 5 sec duurt.quote:Het duurt niet langer dan de verdoofde manier, 30 seconde bij Co2, 30 seconde bij rituele slacht.
Kom je weer met je kipmachine. Daar gaat het niet om.quote:De gang van dat kippetje in die machine is een stuk langer, ok het verdoven gaat snel als dat lukt, maar voordat ze daar zijn is er al een hele tijd angst en pijn.
jij wel?quote:Maar jij weet dus hoe het is om de hals echt in 1 keer helemaal doorgesneden te krijgen waardoor je bloeddruk wegvalt?
Bij JOU zonder enige twijfel. Bij mij niet.quote:Bij kippen is de rituele manier gewoon beter, zonder enige twijvel.
Dus ik kan alleen welzijn van het dier nastreven als dat strookt met JOUW beeld daarvan?quote:Ik dacht dat het je om welzijn van dieren ging?
Ik ben ervan overtuigd dat verdoofd slachten beter is, net zo stellig als jij ervan overtuigd bent dat ONverdoofd slachten beter is. Meningen verschillen nu eenmaal.quote:Waarom dan wat nu nog beter is afschaffen ipv datgene wat wreder is?
Op dit moment zijn er geen andere manieren die gehanteerd worden dan deze verdovingsmanier en ritueel slachten, als dat ritueel slachter beter is in sommige gevallen, waarom het dan verbieden en de andere manier blijven toestaan?
Hoe het genoemd wordt zal me jeuken. Als het verdoofd gebeurt is 't wmb voorlopig prima. Als er in de toekomst betere manieren worden gevonden genieten die op dat moment weer de voorkeurquote:De praktijk is dat het voor bv kippen alleen maar erger gaat worden nu, alhoewel veel wat we halal noemen hier allang machinaal en verdoofd werd geslacht.
Vind jij. Ben ik het mee oneensquote:Dat blijft gewoon zo doorgaan, bij een controle van regels zouden kippen het beter hebben gekregen als alles wat onder de noemer halal wordt geplaatst echt halal geslacht zou gaan worden.
Ik zeg dat het WEL zo is en mijn onderbouwing daarvoor is net zo sterk als de jouwe.quote:Het ging er toch om dat het wreder was dat halal enzo?
Dat is dus niet zo in deze gevallen, waarom dan dat verschil maken?
Door strenge regels te stellen aan slachten MOETEN ze wel. Maar jij bent meer van de 'laat maar aanmodderen' approach. Is je goed recht, daar niet van, maar ik zou graag zien dat er wél wordt nagedacht over manieren om pijnloos en snel te slachten.quote:Kom maar op met die andere manieren, niets wijst er namelijk op dat ze daar mee bezig gaan of wat gaan veranderen, de tendens is juist hoe sneller we zoveel mogelijk dieren kunnen slachten hoe beter, geld is de drijvende factor, niet welzijn.
Ziek.quote:En waarom zouden kinderen geen slacht mogen zien, wat in nederland ook niet aan de orde is(waarom je dat nu aanhaald is me een raadsel, laat me raden, je hebt rare denkbeelden van badkamer slachten waar de hele familie omheen staat te joelen?).
Is het niet goed voor hun tere zieltje om de waarheid achter hun lekkere hapje vlees eens te zien?
Elk levend wezen heeft een overlevingsdrang. Logisch dat ze in paniek raken. Reden genoeg om het verbod op onverdoofde slacht ook voor gelovigen te verbieden en op zoek te gaan naar alternatieven.quote:En heel lang duurt het niet, tot max 30 seconde, net zolang als het verstikken door die co2(of denk je dat stikken leuk is, kijk maar eens een filmpje erover, zie dat varken panikeren en doen).
Ik weet 't. 't zal. Ik ben tegen onverdoofde slacht, jij ziet liever alle dieren onverdoofd geslacht worden in plaats van verdoofd. Jouw mening. Heb je net zoveel recht op als ik op de mijne.quote:Minder lang als de ellende van die kip die aan de poten opgehangen wordt, 1.3 miljoen per dag danny...
Dus je hebt liever dat de dieren vervoerd worden, wat ellende oplevert elke keer weer dan dat z op de boerderij in een daarvoor bedoelde slachteruimte door een erkende slachter geslacht worden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:08 schreef Danny het volgende:
Slachten hoort in het slachthuis. Daarbuiten zou elke vorm van slachting moeten vallen onder dierenmishandeling.
Dat is bij rituele slacht niet anders jongen, dat gebeurd ook in het slachthuis door die erkende slachters.quote:Dat zijn de mensen die erkend slachter zijn, danwel daar een personeelsbetrekking of controlerende functie hebben. Het is verre van een familiefeestje.
Schat, die dieren krijgen geen spuitje waardoor het gevoel langzaam wegtrekt ofzo hoor.quote:Ok. Ik laat bij mezelf liever eerst even 30 sec een verdoving inwerken voordat ik die kies laat trekken. Zelfs als die kies trekken maar 5 sec duurt.
Daar gaat het wel om, jij beweert bij hoog en laag dat "verdoofd" beter is, dat dat voor het welzijn van het dier is, ik ontken dat, onderbouw het ook nog eens, het is er niet voor het welzijn van de dieren, het is er voor het gemak van de slachter, zodat er enorm veel dieren in korte tijd geslacht kunnen worden.quote:Kom je weer met je kipmachine. Daar gaat het niet om.
Ik heb slachten echt zien gebeuren voor mijn neus, het ging verdomde snel.quote:jij wel?
Omdat je een raar vertekend beeld hebt van zowel verdoofde slacht als rituele slacht, met je spuitje en vergelijkingen met de verdoving bij de tandarts...quote:Bij JOU zonder enige twijfel. Bij mij niet.
Nee hoor, als je goede ideeen hebt over hoe het beter kan juig ik dat toe en zal ik ook toegeven dat je gelijk hebt.quote:Dus ik kan alleen welzijn van het dier nastreven als dat strookt met JOUW beeld daarvan?
Ik ben niet zo zwart/wit, de pin vind ik bv beter dan de rituele manier, zo'n groot dier slachten op rituele wijze heeft een te grote foutmarge, veel groter dan bij de verdoofde manier.quote:Ik ben ervan overtuigd dat verdoofd slachten beter is, net zo stellig als jij ervan overtuigd bent dat ONverdoofd slachten beter is. Meningen verschillen nu eenmaal.
Dat zou ik ook graag zien, maar dat is eigenlijk niet aan de orde, wel hoe nog effectiever en sneller te zijn.quote:Hoe het genoemd wordt zal me jeuken. Als het verdoofd gebeurt is 't wmb voorlopig prima. Als er in de toekomst betere manieren worden gevonden genieten die op dat moment weer de voorkeur
[..]
Vind jij. Ben ik het mee oneens
[..]
Ik zeg dat het WEL zo is en mijn onderbouwing daarvoor is net zo sterk als de jouwe.
[..]
Door strenge regels te stellen aan slachten MOETEN ze wel. Maar jij bent meer van de 'laat maar aanmodderen' approach. Is je goed recht, daar niet van, maar ik zou graag zien dat er wél wordt nagedacht over manieren om pijnloos en snel te slachten.
Bij rituele slacht zijn er ook geen kinderen in het slachthuis, je hebt echt een raar vertekend beeld.quote:Ziek.
Gewoon ziek.
Kinderen horen kind te zijn en horen te spelen en te geloven dat de wereld geweldig is. Ze hebben later nog tijd genoeg om te ontdekken hoe verrot die is.
Mijn kinderen weten PRECIES waar vlees vandaan komt, maar ze hoeven niet een slachthuis te bezoeken of te zien hoe een beest wordt afgemaakt. Naast dat ze dat misschien het idee zou kunnen geven dat dieren geen drol waard zijn en dat het normaal is ze de strot af te snijden terwijl dat absoluut onnodig is. Je kunt prima je lapje vlees bij de slager halen. Geen enkele reden zelf voor je lol beesten te martelen.
Elk wezen heeft idd overleveingsdrang en die 30 seconde stikken maken dat dat dier alles op alles zet om te overleven, het zou je sieren als je het filmpje even opzoekt in deze topic(of op youtube) en dat je gewoon eens toegeeft dat je idee bij verdoving een beetje fout zat met je tandarts vergelijkingen...quote:Elk levend wezen heeft een overlevingsdrang. Logisch dat ze in paniek raken. Reden genoeg om het verbod op onverdoofde slacht ook voor gelovigen te verbieden en op zoek te gaan naar alternatieven.
Ik weet 't. 't zal. Ik ben tegen onverdoofde slacht, jij ziet liever alle dieren onverdoofd geslacht worden in plaats van verdoofd. Jouw mening. Heb je net zoveel recht op als ik op de mijne.
En de mijne is dat het verbod dat er is gewoon voor IEDEREEN moet gelden en dat de regels omtrend slachten sowieso scherper moeten worden gesteld. Daarbij geldt uiteindelijk wel dat er voldoende vlees op tafel moet komen, maar binnen haalbare doelen zou het zo humaan, snel en pijnloos mogelijk moeten.
Ik vind zelf vlees veel te lekker om het niet te eten. Wel ben ik van mening dat we veel te veel vlees eten. Te veel voor onze gezondheid, te veel voor de ecologische belasting (enorme graan productie en waterconsumptie), te veel om garant te staan voor een goed dierenwelzijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 13:39 schreef erodome het volgende:
Het is onzin dat je dan minder gezond bent.
Het is meer dat er hier vaak vage figuren kiezen voor bv veganisme, maar bv in india zijn er hele volkstammen die al generatie's lang vegetarisch zijn en er presies hetzelfde bijlopen als degene die wel vlees eten.
Als de verdoving niet reversibel is, dan is de verdoving ook binnen de Islam verboden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Maar de industriele "verdovingen" zijn alleen bij koeien en paarden vrij effectief (waarschijnlijk - we weten niet veel van de hersenen), nl. met een pin. Het dier leeft nog wel, maar is hersendood. Iets waar moslims overigens geen moeite mee lijken te hebben, joden wel.
Wat is daar vaag aan? Wel eens gezien hoe melk op grote schaal wordt gewonnen?quote:
Dat is niet wat ik zeg, ik zeg dat dat hier niet gangbaar is, dat het vaak de mensen zijn die als vaag/apart gezien worden die daarvoor kiezen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:17 schreef Ceminon het volgende:
[..]
Wat is daar vaag aan? Wel eens gezien hoe melk op grote schaal wordt gewonnen?
Je kunt de foutmarge kleiner maken door grotere messen te gebruiken en het personeel beter te trainen. Ritueel slachten van grote dieren (bijvoorbeeld koeien en kamelen) vraagt om een gespierde slager die de juiste snijtechniek beheerst.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 13:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ben niet zo zwart/wit, de pin vind ik bv beter dan de rituele manier, zo'n groot dier slachten op rituele wijze heeft een te grote foutmarge, veel groter dan bij de verdoofde manier.
Bij kippen is de rituele manier beter dan de machinale, die gewoon bewezen wreed is.
Bij schapen enzo maakt het geen donder uit, het duurt ongeveer even lang.
Varkens worden niet ritueel geslacht, maar ik heb wel veel kritiek op vooral de co2 "verdoving", wat je geen verdoving mag noemen, die manier vind ik erg wreed.
Een ritueel keurmerk zou geweldig zijn.quote:[..]
Dat zou ik ook graag zien, maar dat is eigenlijk niet aan de orde, wel hoe nog effectiever en sneller te zijn.
En ik ben ook voor strenge regels, zo ben ik voor een ritueel keurmerk waarin het leven van geboorte tot dood bij de regels past en dat dat streng gecontroleerd wordt.
Hier staat het filmpje over ''vergassing'' mat Co2 De Bio-industriequote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:12 schreef erodome het volgende:
En de ruime 30 seconde bij verstikking door Co2 is niet wreed, zoek maar eens een filmpje op, er is onderzoek naar gedaan, dat bij varkens die al eten kregen in dat hok vooraf en alles, dus de meest gunstige omstandigheden en het is nog pure horror om te zien.
Het duurt ook meer dan 70 uur voordat een nieuw varken weer in dat hok wil.
De pin is goed, alhoewel dat ook heel soms misgaat is het de beste manier die ik ken, maar dat is alleen geschikt voor paarden en koeien.
Correctie: halal slachten die niet goed gedaan wordt, is een kwelling. Je speelt met woorden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Hier staat het filmpje over ''vergassing'' mat Co2 De Bio-industrie
En dit is de juiste manier van een ''pin door de kop'' dat zie je in het begin van dit filmpje
de rest van het filmpje is ''Halal slachten'' misschien niet zoals het hoort maar wel
zoals het in de praktijk gebeurd.
http://www.dailymotion.co(...)ng-van-diere_animals
maar aan de andere kant...
Zo behandelen wij onze kippetjes... ook niet lief...![]()
bij minuut 5.35 ongeveer zie je ''onze manierr'' van verdoofd slachten
Zou toch beter moeten kunnen.
Dus als ik een antwoord op de TT zou moeten geven zou het antwoord zijn,
Ja, halal slachten is een kwelling, maar de Bio-industrie ook en een niet goed
uitgevoerde ''verdoofde'' slacht ook.
laat maar eens een voorbeeld zien van een ''juiste'' manier van Halal slachtingquote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Correctie: halal slachten die niet goed gedaan wordt, is een kwelling. Je speelt met woorden.
Wie zegt dat niemand zich daar druk om maakt?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:39 schreef hoatzin het volgende:
En hoe zit het met haringen en zo, krijgen die ook allemaal een pin door de kop? Of worden ze rustig vergast?
Neu daar maakt niemand zich druk om. Ik hoor de PVDD hiet ook niet over.
maar ja, haringen hebben geen knuffelwaarde he? En dan zijn de zogenaamde "dierenliefhebbers"niet thuis.
walgelijke stemmingmakerij.
trouwens...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:39 schreef hoatzin het volgende:
En hoe zit het met haringen en zo, krijgen die ook allemaal een pin door de kop? Of worden ze rustig vergast?
Neu daar maakt niemand zich druk om. Ik hoor de PVDD hiet ook niet over.
maar ja, haringen hebben geen knuffelwaarde he? En dan zijn de zogenaamde "dierenliefhebbers"niet thuis.
walgelijke stemmingmakerij.
Dat zijn er maar een paar vergeleken met die miljarden vissen die jaarlijks gevangen en verstikt worden. Maar ja, de politiek durft zijn vingers echt niet te branden aan de visserijtak hoor.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wie zegt dat niemand zich daar druk om maakt?
Er is nog veel meer dierenleed, stierenvechten, sportjagertjes, circusdieren etc. etc.
Ik weet niet tegen wie je het hebt maar eh.. deze beestjes hebben ook ''knuffelwaarde toch?
echt druk is het niet in dat topic, kan ik ook niks aan doen..
Circussen geen vergunning meer nodig voor wilde dieren
Ik zou zeggen open er een topic over als je je ergens voor wilt inzetten
heb ik ook gedaan.. De Bio-industrie
Of het gaat helpen is een tweede...
Het lijkt inderdaad vaker een stok om te slaan te zijn dan dat daadwerkelijk de schrijnendste gevallen worden aangepakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zijn er maar een paar vergeleken met die miljarden vissen die jaarlijks gevangen en verstikt worden. Maar ja, de politiek durft zijn vingers echt niet te branden aan de visserijtak hoor.
Kijk mij maakt het niet uit. Ik vind halal slachten prima, zolang het vakkundig gebeurt.
Het is die domme stemmingmakerij die mij ergert.
Precies!!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
trouwens...
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2747
kijk even naar die post boven je ...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zijn er maar een paar vergeleken met die miljarden vissen die jaarlijks gevangen en verstikt worden. Maar ja, de politiek durft zijn vingers echt niet te branden aan de visserijtak hoor.
Kijk mij maakt het niet uit. Ik vind halal slachten prima, zolang het vakkundig gebeurt.
Het is die domme stemmingmakerij die mij ergert.
Ah... je hebt het gevonden...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Precies!!!
Daar staat het mooi verwoord:
(citaat) Het doden van vissen in het algemeen en palingen in het bijzonder gebeurt zonder oog voor dierenwelzijn. De vissen worden bij volledig bewustzijn opengesneden. Dit is een langzaam en pijnlijk proces. Voor landbouwhuisdieren geldt de wettelijke verplichting om dieren voor de slacht te verdoven al langer, voor vissen is op dat gebied niets geregeld.
Ben lid van Vogelbescherming en natuurmonumenten. (daar vallen dieren ook onder vlgs mij)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Precies!!!
Daar staat het mooi verwoord:
(citaat) Het doden van vissen in het algemeen en palingen in het bijzonder gebeurt zonder oog voor dierenwelzijn. De vissen worden bij volledig bewustzijn opengesneden. Dit is een langzaam en pijnlijk proces. Voor landbouwhuisdieren geldt de wettelijke verplichting om dieren voor de slacht te verdoven al langer, voor vissen is op dat gebied niets geregeld.
[quote]Op dinsdag 28 juni 2011 15:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
kijk even naar die post boven je ...
Einde aan onverdoofd slachten palingen
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2747
[..]
Ah... je hebt het gevonden...
Ik zou zeggen wordt lid van de Dierenbescherming
maar de visjes niet denk ik en daar maak je je toch druk om, nah... kan dat er ook nog wel bijquote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ben lid van Vogelbescherming en natuurmonumenten. (daar vallen dieren ook onder vlgs mij)
Zucht.... ik maak me niet druk om visjes. Ik maak me druk om hypocriete "dierenbeschermers".quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
maar de visjes niet denk ik en daar maak je je toch druk om, nah... kan dat er ook nog wel bij
wakker dier is ook een goeie, kan al voor minimaal 3 euro per maand, die doen ook een hoop
goed, klagen over andere mensen helpt niet...
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/halal.phpquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zucht.... ik maak me niet druk om visjes. Ik maak me druk om hypocriete "dierenbeschermers".
Wakker dier? Kweenie, ze zijn wel tegen megastallen en zo. Ik weet niet hoe ze tegenover het slachtgebeuren staan.
Want doodgaan vinden dieren normaal gesproken helemaal te gek als het goed uitgevoerd word? Je houdt jezelf voor de gek, vriend.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:20 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Correctie: halal slachten die niet goed gedaan wordt, is een kwelling. Je speelt met woorden.
Ik zal dan citeren uit een onderzoek:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
laat maar eens een voorbeeld zien van een ''juiste'' manier van Halal slachting
quote:"The slaughter in the form of ritual cut is, if carried out properly, painless in sheep and calves according to the EEG recordings and the missing defensive actions."
Bron: W. Schulze, H. Schultze-Petzold, A.S. Hazem, R. Gross,"Stunning v Slaughter Research Project", Hannover University, 1978.
http://www.scribd.com/doc(...)ientific-Examination
zien..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik zal dan citeren uit een onderzoek:
[..]
Wanneer vind jij dat je van diervriendelijke hallalslachting kan spreken?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
zien..
ik wil het zien !!!
wedde dat je geen ''diervriendelijke'' manier van een halal slachting kan vinden op een
filmpje?
als het wel zo is, dan zou ik het naar de krant sturen als ik jou was, iets opschrijven
kunnen we allemaal...
en dan nog iets...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
zien..
ik wil het zien !!!
wedde dat je geen ''diervriendelijke'' manier van een halal slachting kan vinden op een
filmpje?
als het wel zo is, dan zou ik het naar de krant sturen als ik jou was, iets opschrijven
kunnen we allemaal...
Ik heb nog geen voorbeelden gezien, geloof me religie staat hier volkomen buiten,quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wanneer vind jij dat je van diervriendelijke hallalslachting kan spreken?
Nou zeg heb jij me even tukquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:41 schreef Ceminon het volgende:
Er staat me geen oorlog bij waarin gevochten werd door jaïnisten vanuit hun geloofsovertuiging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |