gadver de gadver dat filmpje bah..quote:
Deskundig de keel doorsnijden is vakmanschap.quote:Op zondag 26 juni 2011 15:03 schreef pinine het volgende:
[..]
gadver de gadver dat filmpje bah..die kerels die de hele dag kelen staan af te snijden moeten zwaar afgestompt zijn, wat een kutbaan
Je zou er toch bijna spontaan vegetarier van worden toch?quote:Op zondag 26 juni 2011 15:03 schreef pinine het volgende:
[..]
gadver de gadver dat filmpje bah..die kerels die de hele dag kelen staan af te snijden moeten zwaar afgestompt zijn, wat een kutbaan
Deskundig nagels knippen is dat ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 00:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Deskundig de keel doorsnijden is vakmanschap.
Het is een natuurlijke manier om aan je eten te komen, andere dieren doodmaken. Waarom roept het dan toch walging op?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 06:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je zou er toch bijna spontaan vegetarier van worden toch?
Misschien dat het te maken heeft met het taboe wat de dood/lijden een beetje heeft in de westerse wereld, er wordt geprobeerd dit zo veel mogelijk van ons bed te houden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is een natuurlijke manier om aan je eten te komen, andere dieren doodmaken. Waarom roept het dan toch walging op?
Jij vindt het doorsnijden van kelen niet walgelijk? Stel je voor dat vampiers echt waren. Het zou dan natuurlijk voor hun zijn om kelen van mensen door te bijten. Volgens mij vindt men dat walgelijk. Wat is hier het grote verschil met kelen van dieren doorsnijden?quote:
Dus je geeft eigenlijk je vooringenomenheid hier meteen toe?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik heb er overigens zelf geen problemen mee, ik houd wel van een lappie vlees
Het gaat hier niet om vinden, wat zijn grondslag heeft in het voelen. Waarom is het walgelijk om voor je eigen voedsel in de natuur andere soorten te doden, welke redenering is daarvan de grondslag?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:25 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Jij vindt het doorsnijden van kelen niet walgelijk? Stel je voor dat vampiers echt waren. Het zou dan natuurlijk voor hun zijn om kelen van mensen door te bijten. Volgens mij vindt men dat walgelijk. Wat is hier het grote verschil met kelen van dieren doorsnijden?
Nee, ik ben van mening dat ik als mens beschikking heb over de natuur, vlees is een bron van voedsel voor de mens.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:25 schreef KoningStoma het volgende:
Dus je geeft eigenlijk je vooringenomenheid hier meteen toe?
Carnivoren nog wel?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, ik ben van mening dat ik als mens beschikking heb over de natuur, vlees is een bron van voedsel voor de mens.
Mensen zijn niet voor niets carnivoren.
Correctie: omnivorenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:31 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Carnivoren nog wel?
Een gezond dieet bevat weinig vlees.
Allicht. Nog steeds is het gezonder om minder vlees te eten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Correctie: omnivoren
Overigens zijn de eiwitten die zich voornamelijk in vlees bevinden wel van belang voor de mens.
En hoe wil je dit zien op plaatsen waar de mens geen beschikking heeft over dit soort methoden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:32 schreef DustPuppy het volgende:
Onzinnige discussie. Iedereen kan toch wel zien dat er een verschil is tussen een beest de keel doorsnijden terwijl het nog bij bewustzijn is en het eigenlijk gewoon een kogel door de kop te schieten waardoor het op slag 'verdoofd' is?
Dat mag een kwestie van seconden zijn, maar ik mag toch hopen dat het voor iedereen duidelijk is waar het dier het minst van merkt?
Dieren slachten is natuurlijk nooit een fijn karwei, maar we houden nu eenmaal van vlees. Laten we dan ook een beetje respectvol omgaan met die dieren die ons daarin voorzien
Dat betekent dan natuurlijk ook dat we de huidige bio-industrie maar eens moeten afschaffen.
Minder vlees is niet geen vlees, er zullen dieren om die reden geslacht moeten worden. Of we moeten met zijn allen aan de tofu en noten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:33 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Allicht. Nog steeds is het gezonder om minder vlees te eten.
Dat doet helemaal niet ter zake. Wij hebben die methoden wel en het zou ons dan ook sieren om daarvan gebruik te maken in plaats van te blijven steken in die 'barbarij'.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
En hoe wil je dit zien op plaatsen waar de mens geen beschikking heeft over dit soort methoden?
Dat leed waarde heeft voor een mens is inderdaad zo. Echter de waarde die wij er aan hangen is heel verschillend, en verschilt gigantisch per land/cultuur/tijdsbestek.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:29 schreef KoningStoma het volgende:
De redenering dat leed feitelijk iets waard is.
Nogmaals: dat het "natuurlijk" is betekent in zijn geheel niet dat het acceptabel is.
Waar zeg ik dit? Ik eet zelf ook vlees. Ik geef iig toe dat ik een egoistische eikel ben. Ik probeer het niet goed te praten. Er zijn goede vervangers voor vlees. Vlees kost ontzettend veel resources om de produceren. Resources waarmee veel meer vervangers geproduceerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Minder vlees is niet geen vlees, er zullen dieren om die reden geslacht moeten worden. Of we moeten met zijn allen aan de tofu en noten.
Nee. Als je erkent dat leed iets te maken heeft met het welzijn van een voelend organisme kan je leed prima objectief beoordelen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat leed waarde heeft voor een mens is inderdaad zo. Echter de waarde die wij er aan hangen is heel verschillend, en verschilt gigantisch per land/cultuur/tijdsbestek.
De waarde aan leed is gigantisch subjectief.
Ik praat niks goed, ik heb allen mijn eigen visie hierop.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:43 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Waar zeg ik dit? Ik eet zelf ook vlees. Ik geef iig toe dat ik een egoistische eikel ben. Ik probeer het niet goed te praten. Er zijn goede vervangers voor vlees. Vlees kost ontzettend veel resources om de produceren. Resources waarmee veel meer vervangers geproduceerd kunnen worden.
Ik vind vlees lekker en ik praat het niet goed met "mensen zijn carnivoren", of "anders gaat iedereen maar tofu eten"
Ik zal eens kijken vanavond. Op mijn werk niet echt de mogelijkheid om dit filmpje af te kijken.quote:Nee. Als je erkent dat leed iets te maken heeft met het welzijn van een voelend organisme kan je leed prima objectief beoordelen.
Vanaf de 10e minuut is het relevant.
Sam Harris is daar ook vrij vernieuwend in, maar hij heeft wel een punt (zeg ik ook na zijn nieuwe boek gelezen te hebben).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je wilt dus op wetenschappelijke basis een moraal vaststellen? Wetenschap is echter niet de grondslag van de moraal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |