Als ze daar onderlinge afspraken over hebben gemaakt, en ze krijgen het voor elkaar om ze in bezit te houden inderdaad...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
mieren hebben ook koeien en schapen inderdaad.
Ik huil niet. Ik geef een oordeel. De natuur is iets belachelijks. Nogmaals: het is een belachelijk systeem zonder uiteindelijk doel, waar dus ook geen pluspunten aan zitten. Dieren die elkaar opeten heeft als resultaat alleen maar leed.quote:Op maandag 20 juni 2011 21:09 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ga je nu huilen om de natuur? BOEHBOEH, het is erg gesteld met de natuur BOEHBOEH
En enkele van de dieren? Zeg maar gerust 70%.
Nou...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Lees je eerst eens in voor je jezelf weer belachelijk maaktquote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Waarom is de mens de kroon op de schepping?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom sommigen hier het gedrag van mensen onnatuurlijk lijken te vinden. De mens is de kroon op de schepping, en dus heer en meester in de natuur. Maar hij is er zelf wel een onderdeel van, met alles wat hij doet. Het is dus onzin om te zeggen dat de mens dingen doet die in de natuur niet voorkomen: de mens IS de natuur.
Het houden van vee is trouwens ook niet iets dat alleen aan mensen is voorbehouden:onder meer ook mieren doen dat.
Omdat de mens er bewust voor kan kiezen, en de dieren doen dat niet. Die eten als ze honger hebben en laten de prooien gewoon lopen als ze geen honger hebben.quote:Ik begrijp wel dat je bedoelt dat de mens op een onnatuurlijke manier met zijn dieren omgaat en dat je dit afkeurt.Ik bedoel te zeggen, dat hoe het er in de natuur eraan toegaat, net zo slecht is. Ik begrijp niet hoe je deze twee kwesties zo verschillend kan beoordelen.
Omdat wij als geen andere soort in staat zijn de omgeving naar onze hand te zettenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:40 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Waarom is de mens de kroon op de schepping?
Ik denk dat mieren dat al langer doen dan mensen. Het lijkt dus een meer algemeen gedrag, en daarmee natuurlijkquote:En ja, ook mieren houden "vee", eigenlijk wel schitterend dat dat een miniatuur van onze samenleving is
RIngo ziet dat volledig anders. Hij eet maar zelden z'n prooien op, ik vind vrijwel dagelijks gedemonteerde vogeltjes en muizen in de gangquote:[..]
Omdat de mens er bewust voor kan kiezen, en de dieren doen dat niet. Die eten als ze honger hebben en laten de prooien gewoon lopen als ze geen honger hebben.
De tegenwoordige varkens zijn sterieler dan een pasgeboren baby, dus het lijkt me de hoogste tijd dat ze de Halal wetten een beetje gaan aanpassen... Maar ja, dat schijnt met de meeste religies nogal een probleem te zijn.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:17 schreef erodome het volgende:
en de zeer gevaarlijke ziektes en parasieten die varkens kunnen dragen, zeker in die tijd toen varkens los rondliepen en afval aten.
Ik heb 'm niet uitgelegd hoe dat zit met de regels rondom vogeldemontage, dus het zal toch wel ergens uit de natuur komen, nietwaar?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:56 schreef Berjan1986 het volgende:
![]()
Je gaat toch niet je gedomesticeerde kat vergelijken met de wilde natuur he?
Ik snap dat dat jouw mening is. Maar in werkelijkheid ligt het iets gecompliceerder. Wellicht zou je de discussie binnen D66 er eens op na kunnen slaan, maar steekwoorden zijn wel "grondwet" en "vrijheid van godsdienst". Zelfs als jij zelf, of de meerderheid van de nederlanders zelfs, het daar niet mee eens zijn, dan kun je nog niet zomaar de grondwet aan de kant schuiven.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:24 schreef Molurus het volgende:
Het antwoord op deze vraag is in elk geval niet afhankelijk van de vraag of het gebeurt met religieuze motieven of niet. Of een verbod in strijd is met de vrijheid van religie (zoals bijv. D66 zich afvraagt) is wat mij betreft dan ook helemaal niet interessant. Als er goede redenen zijn om het te verbieden dan zijn die goede redenen er. En daar verandert geen religie iets aan.
Was het tot nu toe met je eens, maar dit gaat natuurlijkquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik heb 'm niet uitgelegd hoe dat zit met de regels rondom vogeldemontage, dus het zal toch wel ergens uit de natuur komen, nietwaar?
Er zijn 2 factoren die bij jouw huiskat meespelen, factor 1 is dat ze eigenlijk "jong" gehouden worden, ze krijgen nooit met de serieuse kant van de natuur te maken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik heb 'm niet uitgelegd hoe dat zit met de regels rondom vogeldemontage, dus het zal toch wel ergens uit de natuur komen, nietwaar?
Nieuwe wetgeving kan helemaal niet aan de grondwet worden getoetst, dus dat lijkt me vooralsnog geen (fundamenteel) bezwaar tegen zo'n verbod. In die zin is de grondwet niet veel meer dan een wassen neus. Dat zou ook idioot zijn... er zijn zoveel verboden religieuze rituelen die in Nederland via deze redenatie gerechtvaardigd zouden kunnen worden. Denk aan vrouwenbesnijdenis, homodiscriminatie en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:46 schreef SingleCoil het volgende:
..]
Ik snap dat dat jouw mening is. Maar in werkelijkheid ligt het iets gecompliceerder. Wellicht zou je de discussie binnen D66 er eens op na kunnen slaan, maar steekwoorden zijn wel "grondwet" en "vrijheid van godsdienst". Zelfs als jij zelf, of de meerderheid van de nederlanders zelfs, het daar niet mee eens zijn, dan kun je nog niet zomaar de grondwet aan de kant schuiven.
Totaal off-topic, maar ik zit me al jaren te verbazen dat sinds het vrije handelsverkeer de vorming van een europese politieke unie geheel wordt doodgezwegen. Zowel door de politiek (dat is nog te begrijpen) als door de journalistiek (dat laatste begrijp ik niets van).quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:20 schreef Sattyagraha het volgende:
Is het even by the way niemand anders opgevallen dat we hierover gaan debatteren op een cruciaal moment in de europese politiek?
Is deze ophef niet gewoon een afleidingsmanouvre om het publiek van de 'echte' politiek af te wenden, zegge het afschaffen van het PGB en de shit in Griekenland?
Ik weer niet waar je deze onzin vandaan hebt maar ik zou er nog even naar terug gaan je te beklagen. Je haalt denk ik een paar dingen door elkaar. Om te beginnen: natuurlijk toetst de wetgever iedere nieuwe wetgeving (onder andere) aan de Grondwet, de Grondwet zou zinloos zijn als dat niet kon. En omdat de Grondwet geen materiele werking heeft kun je je er niet ter verdediging op beroepen. Verder is het zo dat de Grondwet bescherming biedt tegen inbreuk op (onder meer) vrijheid van godsdienst. Dat betekent neit, zoals veel kinderen hier denken, dat je dus alles mag als je het maar onder het mom vangodsdienst doet, of dat je ook een godsdienst zou kunnen hebben die het toestaat door het rode licht te rijden. En dus evenmin dat je nu ineens vrouwen mag besnijden of homo's vermoorden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nieuwe wetgeving kan helemaal niet aan de grondwet worden getoetst, dus dat lijkt me vooralsnog geen (fundamenteel) bezwaar tegen zo'n verbod. In die zin is de grondwet niet veel meer dan een wassen neus. Dat zou ook idioot zijn... er zijn zoveel verboden religieuze rituelen die in Nederland via deze redenatie gerechtvaardigd zouden kunnen worden. Denk aan vrouwenbesnijdenis, homodiscriminatie en ga zo maar door.
Bovendien heb ik nog niemand (om maar een aktueel voorbeeld hiervan aan te halen) in verdediging van Wilders artikel 1 van de grondwet horen aanhalen. (Ironisch genoeg wel het tegenovergestelde.)
Dat neemt niet weg dat eenkat dus dieren doodt die hij niet opeet, en je kunt wel gaan zitten draaein maar het feit blijft gewoon. En dat heeft hij dus zelf bedacht, kennelijk. Heel natuurlijk. Hij speelt er ook best wel een tijdje mee, wat hijongetwijfeld niet uit gevoelens van honger of aanhankelijkheid doet: het zijn nu eenmaal moordlustige types met een ander gevoel voor redelijkheid dan wij.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:57 schreef Berjan1986 het volgende:
Juist, dit bedoelde ik dus ook.
Ik heb eens buren gehad die net een konijn gekocht hadden en die lieten ze een nacht in een doos zitten want een hok hadden ze nog niet. De volgende dag was er van het konijn geen spoor meer te bekennen, totdat we een kat in de buurt volgden. Die liep meteen naar een leegstaand huis, en daar lag het konijn. Voor de achterdeur. Wat bleek? Die kat had daar gewoond met zijn baasje, en was nu aan zijn lot overgelaten. En nog steeds bracht hij iets lekker naar dat huis![]()
En ja Singlecoil, dat gedrag komt uit de natuur. Men weet hoe te jagen, gelukkig wel. Maar nu het niet noodzakelijk is, eet je kat die vogels niet op. Maar geef het dier maar eens vijf jaar geen aandacht, dan overleeft je kat het nog en is het weer verwilderd.
Griekenland is 2% van de europese begroting. Echt cruciaal is het allemaal niet, ik spreek liever van selectieve verontwaardiging. Net zoals jullie straks weer zonder enige scrupules een frikandelletje uit de muur trekken, want dierenleed is erg, maar frikandellenhonger is erger.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:20 schreef Sattyagraha het volgende:
Is het even by the way niemand anders opgevallen dat we hierover gaan debatteren op een cruciaal moment in de europese politiek?
Is deze ophef niet gewoon een afleidingsmanouvre om het publiek van de 'echte' politiek af te wenden, zegge het afschaffen van het PGB en de shit in Griekenland?
Hiervandaan:quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik weer niet waar je deze onzin vandaan hebt
Dit klinkt je misschien vreemd in de oren, maar wetgeving kan wel degelijk in strijd zijn met de grondwet.quote:In Nederland toetst de rechter wetten en verdragen niet aan de Grondwet; dat is hem verboden in artikel 120 van de Grondwet, dat luidt:
"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen".
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat eenkat dus dieren doodt die hij niet opeet, en je kunt wel gaan zitten draaein maar het feit blijft gewoon. En dat heeft hij dus zelf bedacht, kennelijk. Heel natuurlijk. Hij speelt er ook best wel een tijdje mee, wat hijongetwijfeld niet uit gevoelens van honger of aanhankelijkheid doet: het zijn nu eenmaal moordlustige types met een ander gevoel voor redelijkheid dan wij.
Het had iets komisch Einstein.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Lees je eerst eens in voor je jezelf weer belachelijk maakt
Alsof je met het aannemen van verdoofd slachten 'het dierenleed' oplost...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:15 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Griekenland is 2% van de europese begroting. Echt cruciaal is het allemaal niet, ik spreek liever van selectieve verontwaardiging. Net zoals jullie straks weer zonder enige scrupules een frikandelletje uit de muur trekken, want dierenleed is erg, maar frikandellenhonger is erger.
Geeft allemaal niks hoor, iedereen heeft boter op z'n hoofd
Uiteraard is Thiemen ook sowieso niet blij met de bio-industrie. Het is niet alsof ze alleen het onverdoofd slachten afkeurt en vervolgens hamburgers gaat zitten stouwen bij de Mac.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:53 schreef SingleCoil het volgende:
+1. Vandaar dat ik het selectieve verontwaardiging noem. Leuk voor teefje Thiemen maar verder niet zo interessant, als het niet over moslims gegaan was - waar het, op de keper beschouwd, ook helemaal niet over gaat,want die zijn niet per definitie tegen verdoofd slachten. Maar zoveel inzicht mag je bij de gemiddelde moslim-basher niet verwachten.
Het is wel zo dat ze van onverdoofd slachten een drama van bijbelse proporties loopt te maken, terwijl, als je dierenwelzijn echt ter harte zou nemen, er wel andere zaken zouden zijn die prioriteit zouden mogen hebben. Maar ja, dat is minder gemakkelijk scoren natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:40 schreef Ceminon het volgende:
[..]
Uiteraard is Thiemen ook sowieso niet blij met de bio-industrie. Het is niet alsof ze alleen het onverdoofd slachten afkeurt en vervolgens hamburgers gaat zitten stouwen bij de Mac.
gadver de gadver dat filmpje bah..quote:
Deskundig de keel doorsnijden is vakmanschap.quote:Op zondag 26 juni 2011 15:03 schreef pinine het volgende:
[..]
gadver de gadver dat filmpje bah..die kerels die de hele dag kelen staan af te snijden moeten zwaar afgestompt zijn, wat een kutbaan
Je zou er toch bijna spontaan vegetarier van worden toch?quote:Op zondag 26 juni 2011 15:03 schreef pinine het volgende:
[..]
gadver de gadver dat filmpje bah..die kerels die de hele dag kelen staan af te snijden moeten zwaar afgestompt zijn, wat een kutbaan
Deskundig nagels knippen is dat ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 00:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Deskundig de keel doorsnijden is vakmanschap.
Het is een natuurlijke manier om aan je eten te komen, andere dieren doodmaken. Waarom roept het dan toch walging op?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 06:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je zou er toch bijna spontaan vegetarier van worden toch?
Misschien dat het te maken heeft met het taboe wat de dood/lijden een beetje heeft in de westerse wereld, er wordt geprobeerd dit zo veel mogelijk van ons bed te houden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is een natuurlijke manier om aan je eten te komen, andere dieren doodmaken. Waarom roept het dan toch walging op?
Jij vindt het doorsnijden van kelen niet walgelijk? Stel je voor dat vampiers echt waren. Het zou dan natuurlijk voor hun zijn om kelen van mensen door te bijten. Volgens mij vindt men dat walgelijk. Wat is hier het grote verschil met kelen van dieren doorsnijden?quote:
Dus je geeft eigenlijk je vooringenomenheid hier meteen toe?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik heb er overigens zelf geen problemen mee, ik houd wel van een lappie vlees
Het gaat hier niet om vinden, wat zijn grondslag heeft in het voelen. Waarom is het walgelijk om voor je eigen voedsel in de natuur andere soorten te doden, welke redenering is daarvan de grondslag?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:25 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Jij vindt het doorsnijden van kelen niet walgelijk? Stel je voor dat vampiers echt waren. Het zou dan natuurlijk voor hun zijn om kelen van mensen door te bijten. Volgens mij vindt men dat walgelijk. Wat is hier het grote verschil met kelen van dieren doorsnijden?
Nee, ik ben van mening dat ik als mens beschikking heb over de natuur, vlees is een bron van voedsel voor de mens.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:25 schreef KoningStoma het volgende:
Dus je geeft eigenlijk je vooringenomenheid hier meteen toe?
Carnivoren nog wel?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, ik ben van mening dat ik als mens beschikking heb over de natuur, vlees is een bron van voedsel voor de mens.
Mensen zijn niet voor niets carnivoren.
Correctie: omnivorenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:31 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Carnivoren nog wel?
Een gezond dieet bevat weinig vlees.
Allicht. Nog steeds is het gezonder om minder vlees te eten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Correctie: omnivoren
Overigens zijn de eiwitten die zich voornamelijk in vlees bevinden wel van belang voor de mens.
En hoe wil je dit zien op plaatsen waar de mens geen beschikking heeft over dit soort methoden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:32 schreef DustPuppy het volgende:
Onzinnige discussie. Iedereen kan toch wel zien dat er een verschil is tussen een beest de keel doorsnijden terwijl het nog bij bewustzijn is en het eigenlijk gewoon een kogel door de kop te schieten waardoor het op slag 'verdoofd' is?
Dat mag een kwestie van seconden zijn, maar ik mag toch hopen dat het voor iedereen duidelijk is waar het dier het minst van merkt?
Dieren slachten is natuurlijk nooit een fijn karwei, maar we houden nu eenmaal van vlees. Laten we dan ook een beetje respectvol omgaan met die dieren die ons daarin voorzien
Dat betekent dan natuurlijk ook dat we de huidige bio-industrie maar eens moeten afschaffen.
Minder vlees is niet geen vlees, er zullen dieren om die reden geslacht moeten worden. Of we moeten met zijn allen aan de tofu en noten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:33 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Allicht. Nog steeds is het gezonder om minder vlees te eten.
Dat doet helemaal niet ter zake. Wij hebben die methoden wel en het zou ons dan ook sieren om daarvan gebruik te maken in plaats van te blijven steken in die 'barbarij'.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
En hoe wil je dit zien op plaatsen waar de mens geen beschikking heeft over dit soort methoden?
Dat leed waarde heeft voor een mens is inderdaad zo. Echter de waarde die wij er aan hangen is heel verschillend, en verschilt gigantisch per land/cultuur/tijdsbestek.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:29 schreef KoningStoma het volgende:
De redenering dat leed feitelijk iets waard is.
Nogmaals: dat het "natuurlijk" is betekent in zijn geheel niet dat het acceptabel is.
Waar zeg ik dit? Ik eet zelf ook vlees. Ik geef iig toe dat ik een egoistische eikel ben. Ik probeer het niet goed te praten. Er zijn goede vervangers voor vlees. Vlees kost ontzettend veel resources om de produceren. Resources waarmee veel meer vervangers geproduceerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Minder vlees is niet geen vlees, er zullen dieren om die reden geslacht moeten worden. Of we moeten met zijn allen aan de tofu en noten.
Nee. Als je erkent dat leed iets te maken heeft met het welzijn van een voelend organisme kan je leed prima objectief beoordelen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat leed waarde heeft voor een mens is inderdaad zo. Echter de waarde die wij er aan hangen is heel verschillend, en verschilt gigantisch per land/cultuur/tijdsbestek.
De waarde aan leed is gigantisch subjectief.
Ik praat niks goed, ik heb allen mijn eigen visie hierop.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:43 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Waar zeg ik dit? Ik eet zelf ook vlees. Ik geef iig toe dat ik een egoistische eikel ben. Ik probeer het niet goed te praten. Er zijn goede vervangers voor vlees. Vlees kost ontzettend veel resources om de produceren. Resources waarmee veel meer vervangers geproduceerd kunnen worden.
Ik vind vlees lekker en ik praat het niet goed met "mensen zijn carnivoren", of "anders gaat iedereen maar tofu eten"
Ik zal eens kijken vanavond. Op mijn werk niet echt de mogelijkheid om dit filmpje af te kijken.quote:Nee. Als je erkent dat leed iets te maken heeft met het welzijn van een voelend organisme kan je leed prima objectief beoordelen.
Vanaf de 10e minuut is het relevant.
Sam Harris is daar ook vrij vernieuwend in, maar hij heeft wel een punt (zeg ik ook na zijn nieuwe boek gelezen te hebben).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 07:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je wilt dus op wetenschappelijke basis een moraal vaststellen? Wetenschap is echter niet de grondslag van de moraal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |