abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:24:39 #1
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_97886589
Volgende deel in deze discussie.

De stelling in dit Topic:
Er worden bij religies vaak allerlei wonderlijke zaken beweert, wat heeft het voor zin om je leven daar op in te stellen. Religie is toch belachelijk?

Laatste posts:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:01 schreef Sattyagraha het volgende:
Bij mij op de opleiding is er een gezegde: de snelste weg naar een ongelovig leven is een studie theologie starten.

Ik merkte dat ook op. Ik zelf als 'ongelovige' heb er niet heel veel last van gehad. Ik was immers niet persoonlijk betrokken bij de stof en vond alles wat er gedeeld werd gewoon interessant.

Anders was dit voor mijn gelovige medestudenten. Die hadden aanvankelijk erg veel moeite met tekst kritiek en de loop van de geschiedenis ten aanzien van de pauselijke successie.

Ik meen te vernemen dat hetzelfde zich aan het ontvouwen is in dit topic. Veel christelijke dogma's doorstaan de wetenschappelijke proef niet. En dat is toch wat je doet als theoloog. Min of meer wetenschappelijk kritisch naar religie kijken. Dit houdt in dat je jezelf, als gelovig theoloog, in de voet schiet.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik krijg de indruk dat jij je heel snel voelt aangevallen. Misschien zou je es rustig adem kunnen halen wanneer je een post hebt gelezen in plaats van gelijk dit soort hysterie neer te zetten. Dit is echt een belachelijke reactie; niemand impliceert dit. Dat maak jij er van :)

Maakt het discusseren voor ons prettiger, en ik kan je garanderen dat het voor jou ook leuker wordt zo.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:06 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt, maar dan was de strekking dus niet duidelijk voor jou.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zal mij eens er in verdiepen. Bestaat er ook bruikbare wetenschappelijk kritiek op deze beweringen of zijn de wetenschappers het hier unaniem over eens?

Gaat die Yale Course ook nog verder in op de Q source, en in welke mate dit effect heeft?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 8 juni 2011 @ 14:29:45 #2
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_97886806
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:47 schreef ATON het volgende:

[..]

En als HH dit gezegd heeft is dat zo. Halloooo !!! Laaste boek van Ehrman al eens gelezen ? zie krantenknipsel enkele weten geleden. Was ook van mening dat die verschillen verwaarloosbaar waren... Is nu plots een andere mening toegedaan. En dan kunnen we het ook nog hebben over welke teksten er sprake is, uit het O.T of het N.T.?
Je bedoelt "Forged"? Voor zover ik heb begrepen gaat dat over het valse auteurschap van een aantal brieven uit het NT en de mogelijke motieven daarachter. Wat heeft dat te maken met het aanpassen van een al bestaande tekst?
pi_97887574
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je bedoelt "Forged"? Voor zover ik heb begrepen gaat dat over het valse auteurschap van een aantal brieven uit het NT en de mogelijke motieven daarachter. Wat heeft dat te maken met het aanpassen van een al bestaande tekst?
Nee niks, laa maar zitte.
  woensdag 8 juni 2011 @ 15:43:19 #4
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97889725
Gast moderatie, topic gelinked naar deel 1 van de reeks en TT aangepast.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:13:32 #5
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97891072
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 11:47 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Uhh de dodezeerollen, zijn niet christelijk de mensen die ze maakten waren ook al niet christelijk.

Dat er overigens in 64 CE christenen vervolgd werden, zegt niets over welke canon ze aanhingen.
Overiges wat Saulus ook al christenen aan het vervolgen. Men had het niet zo op joodse sektes die zich sterk afzetten tegen de heersende opinie.
Dat zegt niets over welke canon ze aanhingen nee, maar Romeinse geschiedschrijvers hebben wel ten dele beschreven welke canon ze aanhingen.

Bijvoorbeeld de geschiedschrijver Tacitus, 10 jaar in 64, die dit schrijft over welke Christenen er worden opgepakt:

De man aan wie deze naam ontleend is, Christus, was tijdens de regering van Tiberius door de gouverneur Pontius Pilatus ter dood gebracht en het verderfelijke bijgeloof, voor het moment onderdrukt, bleef steeds opnieuw de kop opsteken, niet alleen in Judea, de bakermat van dat kwaad, maar ook in Rome, waar al het gruwelijke en schandelijke overal vandaan samenstroomt en vereerders vindt. Zo werden eerst de personen gegrepen die bekenden en daarna werd op hun aanwijzing een geweldige menigte veroordeeld, niet zozeer op de beschuldiging van brandstichting als wel vanwege hun haat tegen de mensheid.

Bovendien ook ten tijde van keizer Trajanus (98-117), die door redenaar Plinius (ca. 61-113) over het volgende werd bericht:

(...) Ik stelde hun de vraag of ze Christen waren. Antwoordden ze bevestigend, dan vroeg ik het ze voor de tweede en derde maal, en hield ze voor dat ze met de dood bestraft konden worden. Ik twijfelde er namelijk niet aan, dat hoe men hun bekentenis ook moest uitleggen in elk geval hun onverzettelijkheid en obstinate halsstarrigheid bestraft moest worden. Er waren anderen, tot eenzelfde verdwazing vervallen, over wie ik de aantekening maakte dat ze, omdat ze Romeinse burgers waren, voor hoger beroep naar Rome overgebracht moesten worden.
Toen vervolgens juist door het lopende onderzoek, zoals dat gaat, de frequentie waarmee men mensen van deze misdaad beschuldigde toenam, deden zich meer gedifferentieerde gevallen voor. Er werd mij een lange anonieme namenlijst aangeboden. Ik heb degenen die ontkenden christen te zijn (of ooit christen te zijn geweest), laten gaan, nadat ze volgens het door mij gebezigde formulier de goden hadden aangeroepen en voor Uw beeltenis die ik daar speciaal samen met de godenbeelden had laten plaatsen, met wierook en wijn hadden geofferd, en bovendien de naam 'Christus' hadden vervloekt. Men zegt namelijk, dat echte christenen zich tot niets van dat alles laten dwingen. (...)

[ Bericht 43% gewijzigd door naatje_1 op 08-06-2011 16:23:28 ]
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:19:02 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97891322
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zal mij eens er in verdiepen. Bestaat er ook bruikbare wetenschappelijk kritiek op deze beweringen of zijn de wetenschappers het hier unaniem over eens?

Gaat die Yale Course ook nog verder in op de Q source, en in welke mate dit effect heeft?
Het overgrote deel van de wetenschappers in de wereld is het hier wel over eens behalve enkelen gelovigen. Maar daarom denk ik ook dat je een religie nooit kunt goed bestuderen en analyseren als je er zelf deel van uitmaakt.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:19:21 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97891336
Wij zullen wachten op de edits naatje ;)
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:29:16 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97891808
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat zegt niets over welke canon ze aanhingen nee, maar Romeinse geschiedschrijvers hebben wel ten dele beschreven welke canon ze aanhingen.

Bijvoorbeeld de geschiedschrijver Tacitus, 10 jaar in 64, die dit schrijft over welke Christenen er worden opgepakt:

De man aan wie deze naam ontleend is, Christus, was tijdens de regering van Tiberius door de gouverneur Pontius Pilatus ter dood gebracht en het verderfelijke bijgeloof, voor het moment onderdrukt, bleef steeds opnieuw de kop opsteken, niet alleen in Judea, de bakermat van dat kwaad, maar ook in Rome, waar al het gruwelijke en schandelijke overal vandaan samenstroomt en vereerders vindt. Zo werden eerst de personen gegrepen die bekenden en daarna werd op hun aanwijzing een geweldige menigte veroordeeld, niet zozeer op de beschuldiging van brandstichting als wel vanwege hun haat tegen de mensheid.

Bovendien ook ten tijde van keizer Trajanus (98-117), die door redenaar Plinius (ca. 61-113) over het volgende werd bericht:

(...) Ik stelde hun de vraag of ze Christen waren. Antwoordden ze bevestigend, dan vroeg ik het ze voor de tweede en derde maal, en hield ze voor dat ze met de dood bestraft konden worden. Ik twijfelde er namelijk niet aan, dat hoe men hun bekentenis ook moest uitleggen in elk geval hun onverzettelijkheid en obstinate halsstarrigheid bestraft moest worden. Er waren anderen, tot eenzelfde verdwazing vervallen, over wie ik de aantekening maakte dat ze, omdat ze Romeinse burgers waren, voor hoger beroep naar Rome overgebracht moesten worden.
Toen vervolgens juist door het lopende onderzoek, zoals dat gaat, de frequentie waarmee men mensen van deze misdaad beschuldigde toenam, deden zich meer gedifferentieerde gevallen voor. Er werd mij een lange anonieme namenlijst aangeboden. Ik heb degenen die ontkenden christen te zijn (of ooit christen te zijn geweest), laten gaan, nadat ze volgens het door mij gebezigde formulier de goden hadden aangeroepen en voor Uw beeltenis die ik daar speciaal samen met de godenbeelden had laten plaatsen, met wierook en wijn hadden geofferd, en bovendien de naam 'Christus' hadden vervloekt. Men zegt namelijk, dat echte christenen zich tot niets van dat alles laten dwingen. (...)
Ik lees daar niets maar dan ook niets inhoudelijks. Er was ooit eens een jezus figuur die is geexecuteerd. En hij heeft nog steeds volgelingen die hem niet willen vervloeken of voor een beeld van een andere god willen knielen. Tsja het zegt helemaal niets over wat ze nu precies aanhingen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:05:29 #9
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97896000
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik lees daar niets maar dan ook niets inhoudelijks. Er was ooit eens een jezus figuur die is geexecuteerd. En hij heeft nog steeds volgelingen die hem niet willen vervloeken of voor een beeld van een andere god willen knielen. Tsja het zegt helemaal niets over wat ze nu precies aanhingen.
Ok, je hebt gelijk.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97897890
Ik geloof dat iemand niet precies weet wat een Canon is...

quote:
Ik heb degenen die ontkenden christen te zijn (of ooit christen te zijn geweest), laten gaan, nadat ze volgens het door mij gebezigde formulier de goden hadden aangeroepen en voor Uw beeltenis die ik daar speciaal samen met de godenbeelden had laten plaatsen, met wierook en wijn hadden geofferd, en bovendien de naam 'Christus' hadden vervloekt. Men zegt namelijk, dat echte christenen zich tot niets van dat alles laten dwingen. (...)
Dit is dus niet waar.Als je maar zegt dat het een Goddelijk bevel is, dan doen ECHTE Christenen alles.
Gnostici en Mysteriecultus personen daarentegen lieten zich tot niks dwingen.

Daarom kenden de ECHTE Christenen ook rangen en standen, terwijl bij de gnostici iedereen een rol speelde en dat verschilde iedere dag. Net als bij de mysteriecultussen.

Daarom werd het christendom ook de heersende godsdienst, de godsdienst die als enige bestaansrecht kreeg.
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:01:59 #11
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97898579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik geloof dat iemand niet precies weet wat een Canon is...

[..]

Dit is dus niet waar.Als je maar zegt dat het een Goddelijk bevel is, dan doen ECHTE Christenen alles.
Gnostici en Mysteriecultus personen daarentegen lieten zich tot niks dwingen.

Daarom kenden de ECHTE Christenen ook rangen en standen, terwijl bij de gnostici iedereen een rol speelde en dat verschilde iedere dag. Net als bij de mysteriecultussen.

Daarom werd het christendom ook de heersende godsdienst, de godsdienst die als enige bestaansrecht kreeg.
Wat zijn in jouw ogen echte christenen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97899761
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik geloof dat iemand niet precies weet wat een Canon is...

[..]

Dit is dus niet waar.Als je maar zegt dat het een Goddelijk bevel is, dan doen ECHTE Christenen alles.
Gnostici en Mysteriecultus personen daarentegen lieten zich tot niks dwingen.

Daarom kenden de ECHTE Christenen ook rangen en standen, terwijl bij de gnostici iedereen een rol speelde en dat verschilde iedere dag. Net als bij de mysteriecultussen.

Daarom werd het christendom ook de heersende godsdienst, de godsdienst die als enige bestaansrecht kreeg.
Hier haal je het belangrijkste punt aan waarom de gnostische christenen het hebben moeten afleggen tegen de othodoxe christenen. Anarchie was door Constantijn niet toegestaan.
pi_97900934
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:01 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Wat zijn in jouw ogen echte christenen?
Wat jij echte christenen noemt, ik pas me vandaag aan.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:03:25 #14
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97901922
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:44 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Wat jij echte christenen noemt, ik pas me vandaag aan.
Wat als echte christenen in die tijd gnostici waren? In mijn ogen is een echte Christen iemand die Jezus als zijn verlosser ziet en het begrip van de naastenliefde hanteert. Op die manier kan je Bush dus geen echte Christen noemen, hoewel hij zichzelf wel zo noemde. Ook vind ik op die manier dat je mensen van het CDA niet echt Christelijk kan noemen, omdat zij nu in een kabinet zitten dat niet de naastenliefde hanteert. Heel veel mensen uit het verleden die zich echt Christelijk noemden, waren het in mijn ogen niet. Waarom zou je dan echter de eerste echte Christenen gnostici willen noemen? Kan je niet veel beter een naam verzinnen voor het Christendom dat met Constantijn de intrede deed? Of is dat katholiek? Kan je dan de vrijzinnige protestant (die ik volgens mij ben) niet ook gewoon een gnost noemen? Of andersom, dat je een gnost de vrijzinnige protestant noemt?

Volgens mij had HH dit punt ook al in een ander topic gemaakt.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97902987
quote:
In mijn ogen is een echte Christen iemand die Jezus als zijn verlosser ziet en het begrip van de naastenliefde hanteert
Juist, en bedoel je met verlossing ook de kruisdood of kan het ook zijn dat je Jezus als verlosser ziet als een boodschapper?

Want dat is de Gnostische kijk op Jezus en ook de new age kijk erop overigens.

Naastenliefde hadden de gnostici ook trouwens, en dat is ook allemaal mooi. Daar draait het mij althans ook om. Maar dat hebben alle religies (ook de Islam) als een hoofdmoot.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:54:56 #16
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97905142
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:23 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Juist, en bedoel je met verlossing ook de kruisdood of kan het ook zijn dat je Jezus als verlosser ziet als een boodschapper?
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 09:57 schreef naatje_1 het volgende:
De vraag is wat Paulus met een lichamelijke opstanding bedoelt. Immers, ze hebben Jezus mogen aanschouwen, maar deze Jezus kon volgens de bijbel ook door muren heen (volgens mij). Ik weet toch vrijwel zeker dat wij mensen niet door muren heen kunnen. De vraag is dus in hoeverre er een opstanding van het lichaam wordt bedoeld.
quote:
Want dat is de Gnostische kijk op Jezus en ook de new age kijk erop overigens.

Naastenliefde hadden de gnostici ook trouwens, en dat is ook allemaal mooi. Daar draait het mij althans ook om. Maar dat hebben alle religies (ook de Islam) als een hoofdmoot.
Aja, de Islam heeft anders geen naastenliefde voor andersdenkenden. Vandaar ook dat Hirshi Ali zegt dat ze liever Christelijke liefdadigheidsinstellingen in plaats van Islamitische, omdat de Christelijke ook moslims te eten geven en niet enkel de Christenen, zoals moslims enkel de moslims te eten geven bij hun liefdadigheidsinstellingen.

http://www.answering-islam.org/Dutch/l/liefdeinkoran.htm
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:12:33 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97906513
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]



[..]

[..]

Aja, de Islam heeft anders geen naastenliefde voor andersdenkenden. Vandaar ook dat Hirshi Ali zegt dat ze liever Christelijke liefdadigheidsinstellingen in plaats van Islamitische, omdat de Christelijke ook moslims te eten geven en niet enkel de Christenen, zoals moslims enkel de moslims te eten geven bij hun liefdadigheidsinstellingen.

http://www.answering-islam.org/Dutch/l/liefdeinkoran.htm
Er zijn mensen genoeg die de islam ook liefde vinden.
http://www.imaan.nl/artikelen/gedrag/liefdeindeislam.htm

De islam is niets beter of slechter dan het christendom.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:17:20 #18
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97906929
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Er zijn mensen genoeg die de islam ook liefde vinden.
http://www.imaan.nl/artikelen/gedrag/liefdeindeislam.htm

De islam is niets beter of slechter dan het christendom.
Ik zie niets over liefde voor niet-moslims.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:31:08 #19
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97908083
Bovendien, uit jouw linkje: "dat als hij een persoon liefheeft hem puur omwille (van het behagen) van Allah lief moet hebben"

Wanneer moet een moslim dan liefhebben van Allah? Voor zijn medemoslim? Jazeker. Voor de niet-moslim? Dacht het niet. Hooguit een tolerantie voor de Joden en Christenen (Mensen van het Boek), maar mensen met een natuurgodsdienst tolereren... Tolereren zegt dan überhaupt nog niets over het te eten geven aan de Mensen van het Boek.

Niet echt sterk, Daniel.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97908129
Wie is de ware christen?

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem.
32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U.
33 En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders?
34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
35 Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.

Ik denk dat je niet christelijker kan zijn dan familie van Jezus zelf. Adoptie in de familie van Christus de eerstgeborene uit de doden.
pi_97908687
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 14:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
Volgende deel in deze discussie.

De stelling in dit Topic:
Er worden bij religies vaak allerlei wonderlijke zaken beweert, wat heeft het voor zin om je leven daar op in te stellen. Religie is toch belachelijk?
Ik denk dat er verschillende 'zinnen' zijn.

De ene groep gaat uit van de behoeften van de mens zelf, en de ander van wat de realiteit van hem vraagt.

Religies bieden vaak bepaalde behoeftenbevredigingen: een moreel kader, richtlijnen voor een goed leven, onderscheid tussen goed en kwaad. Ook antwoorden op essentiele levensvragen: waar kom ik vandaan? Wat doe ik hier? Waar ga ik heen? Wat heb ik in dit leven te doen? Antwoord hierop kan rust geven. Het doet er dan niet eens zoveel toe of alles wel klopt of waar is.

In het andere geval geldt, wat is de waarheid? Religies doen waarheidsclaims. Indien men gelooft dat bepaalde claims van een religie waar is, dient men omwille van het geweten die waarheden te accepteren en de manier van leven hiernaar om te buigen. Dit is niet meer dan eerlijk, om de waarheid trouw te blijven.

De wonderlijke zaken zijn in beide gevallen niet absoluut noodzakelijk, al kunnen ze wel gevolgen hebben voor hoe je vervolgens zelf je religie leeft. Geloof je dat het wonderlijke ook in je eigen leven en dat van anderen mogelijk is? Zo ja, wat verandert dat in positieve of negatieve zin? Ben je nog gezond bezig of niet? Indien die wondere zaken plaatsvinden, wat is er de oorsprong van?

Waarom religie belachelijk zou zijn weet ik niet. Je kan het leven simpel proberen te houden, maar de werkelijkheid is denk ik toch dat de wereld complex is, we complexe wezens zijn, in complexe situaties terechtkomen en willen we wat van het leven maken, we daar een weg in dienen te vinden. Religie kan daarbij (lijken te) helpen. Ik zie niet in wat daar belachelijk aan is.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:40:02 #22
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97908741
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wie is de ware christen?

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem.
32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U.
33 En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders?
34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
35 Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.

Ik denk dat je niet christelijker kan zijn dan familie van Jezus zelf. Adoptie in de familie van Christus de eerstgeborene uit de doden.
Wat is de wil van God volgens Jezus? Precies, naastenliefde. Dus, wanneer ben je een echte Christen? Precies, als je doet aan naastenliefde. Punt gemaakt.

De vraag is echter of de echte Christenen ten tijde van Trajanus de echte Christenen zijn, zoals in de bijbel wordt besproken. Het kan ook zijn dat de echte Christen die in de bijbel staat, pas als echte Christen is gezien, toen het geloof door Constantijn werd aanvaard.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97908996
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Wat is de wil van God volgens Jezus? Precies, naastenliefde. Dus, wanneer ben je een echte Christen? Precies, als je doet aan naastenliefde. Punt gemaakt.
Hmm, dat is niet het hele gebod. Ook God-liefde is belangrijk. Belangrijker zelfs. Veel mensen willen naastenliefde praktiseren, maar niet God-liefde. En God-liefde behelst naastenliefde...

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

quote:
De vraag is echter of de echte Christenen ten tijde van Trajanus de echte Christenen zijn, zoals in de bijbel wordt besproken. Het kan ook zijn dat de echte Christen die in de bijbel staat, pas als echte Christen is gezien, toen het geloof door Constantijn werd aanvaard.
Door wie en volgens wie?
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:54:17 #24
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97909761
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hmm, dat is niet het hele gebod. Ook God-liefde is belangrijk. Belangrijker zelfs. Veel mensen willen naastenliefde praktiseren, maar niet God-liefde. En God-liefde behelst naastenliefde...

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Dat lijkt me vanzelfsprekend en ook kenmerkend voor het gegeven dat een echte christen zich niet tot dit alles laat dwingen (als het verwerpen van Christus, zie quote hieronder)
quote:
[..]

Door wie en volgens wie?
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat zegt niets over welke canon ze aanhingen nee, maar Romeinse geschiedschrijvers hebben wel ten dele beschreven welke canon ze aanhingen.

Bijvoorbeeld de geschiedschrijver Tacitus, 10 jaar in 64, die dit schrijft over welke Christenen er worden opgepakt:

De man aan wie deze naam ontleend is, Christus, was tijdens de regering van Tiberius door de gouverneur Pontius Pilatus ter dood gebracht en het verderfelijke bijgeloof, voor het moment onderdrukt, bleef steeds opnieuw de kop opsteken, niet alleen in Judea, de bakermat van dat kwaad, maar ook in Rome, waar al het gruwelijke en schandelijke overal vandaan samenstroomt en vereerders vindt. Zo werden eerst de personen gegrepen die bekenden en daarna werd op hun aanwijzing een geweldige menigte veroordeeld, niet zozeer op de beschuldiging van brandstichting als wel vanwege hun haat tegen de mensheid.

Bovendien ook ten tijde van keizer Trajanus (98-117), die door redenaar Plinius (ca. 61-113) over het volgende werd bericht:

(...) Ik stelde hun de vraag of ze Christen waren. Antwoordden ze bevestigend, dan vroeg ik het ze voor de tweede en derde maal, en hield ze voor dat ze met de dood bestraft konden worden. Ik twijfelde er namelijk niet aan, dat hoe men hun bekentenis ook moest uitleggen in elk geval hun onverzettelijkheid en obstinate halsstarrigheid bestraft moest worden. Er waren anderen, tot eenzelfde verdwazing vervallen, over wie ik de aantekening maakte dat ze, omdat ze Romeinse burgers waren, voor hoger beroep naar Rome overgebracht moesten worden.
Toen vervolgens juist door het lopende onderzoek, zoals dat gaat, de frequentie waarmee men mensen van deze misdaad beschuldigde toenam, deden zich meer gedifferentieerde gevallen voor. Er werd mij een lange anonieme namenlijst aangeboden. Ik heb degenen die ontkenden christen te zijn (of ooit christen te zijn geweest), laten gaan, nadat ze volgens het door mij gebezigde formulier de goden hadden aangeroepen en voor Uw beeltenis die ik daar speciaal samen met de godenbeelden had laten plaatsen, met wierook en wijn hadden geofferd, en bovendien de naam 'Christus' hadden vervloekt. Men zegt namelijk, dat echte christenen zich tot niets van dat alles laten dwingen. (...)
Wie zijn die echte Christenen die Plinius beschrijft? Zijn dat de Christenen, zoals ze in de bijbel worden beschreven, of zijn dat de gnostische Christenen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:42:02 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97921109
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:17 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik zie niets over liefde voor niet-moslims.
Ja en? Je hoeft het hele boek niet helemaal letterlijk te nemen. Vraag maar aan mijn vrienden in egypte of turkije. Die zullen iedereen helpen die problemen heeft. Daar ken ik ze goed genoeg voor. Dat doe je ook met de bijbel.

Niet zo afgeven op de islam. Dat is echt nergens voor nodig. Extremisme heb je in alle godsdiensten. Nogwel in het boeddhisme.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:25:03 #26
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_97926607
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend en ook kenmerkend voor het gegeven dat een echte christen zich niet tot dit alles laat dwingen (als het verwerpen van Christus, zie quote hieronder)

[..]

[..]

Wie zijn die echte Christenen die Plinius beschrijft? Zijn dat de Christenen, zoals ze in de bijbel worden beschreven, of zijn dat de gnostische Christenen?
Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:27:34 #27
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97926647
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja en? Je hoeft het hele boek niet helemaal letterlijk te nemen. Vraag maar aan mijn vrienden in egypte of turkije. Die zullen iedereen helpen die problemen heeft. Daar ken ik ze goed genoeg voor. Dat doe je ook met de bijbel.

Niet zo afgeven op de islam. Dat is echt nergens voor nodig. Extremisme heb je in alle godsdiensten. Nogwel in het boeddhisme.
Daar heb je opzich wel gelijk in, wellicht dat de Islam ook gewoon nog in een Middeleeuwse fase zit in sommige landen. Ik denk dat in Egypte of Turkije de Islam inmiddels al wel uit die Middeleeuwse fase is gekomen. Het probleem is alleen dat in landen waar de dictators nog steeds standhouden, er geen vrijheid van godsdienst is. Tegenlicht had daar een documentaire over gemaakt, 'Onze Dierbare Dictators'. In MO liep er destijds ook een topic over.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:30:07 #28
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97926694
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Naar dit gekeken kan je moeilijk zeggen dat Paulus een gnost was, wat ATON nog wel eens wil beweren, aangezien die wel het persoonlijke martelaarschap goed vond.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97929914
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Volkomen mee eens. Het is zelfs zo dat de orthodoxen zich soms vrijwillig aanboden om als martelaar door te gaan. Tegenwoordig zien we dergelijke gekte ook onder de vorm van zelfmoord-moslims.
pi_97930005
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Naar dit gekeken kan je moeilijk zeggen dat Paulus een gnost was, wat ATON nog wel eens wil beweren, aangezien die wel het persoonlijke martelaarschap goed vond.
Het is inderdaad niet gemakkelijk de originele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 09-06-2011 11:39:40 ]
pi_97930522
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Ik heb net haar "The origin of Satan" uit, en moet zeggen dat ze in veel gevallen overtuigend schrijft. Ze stipt dit aspect van wat later het "orthodoxe Christendom" zou worden ook aan, en brengt dit in verband met "de kosmische strijd tussen goed en kwaad": martelaarschap zou de positieve afloop van deze strijd versnellen (in het voordeel van God).

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet gemakkelijk de orriginele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.
Impliceer je dat ook dit aspect van de brieven van Paulus aangepast zou zijn door de orthodoxe kerk? En zo ja, waarom?
pi_97930811
Haushofer:
quote:
Impliceer je dat ook dit aspect van de brieven van Paulus aangepast zou zijn door de orthodoxe kerk? En zo ja, waarom?
Is dat nu een open deur instampen wat je doet ? Had ik al niet geschreven dat Paulus een gnosticus was? Is het dan niet logisch dat de orthodoxen hem ten allen prijze in hun kamp willen halen ?
pi_97931630
Waar zijn dan de tekstfragmenten van Paulus die de volgens jou "oorspronkelijke woorden" zouden moeten bevatten? Zijn die allemaal, stuk voor stuk, zorgvuldig door de orthodoxe kerk weggewerkt?

We hebben toch ook diverse gnostische evangelieën gevonden? Dan zou je toch zeggen dat je zou mogen verwachten dat er ook kopieën van "de oorspronkelijke brieffragmenten van Paulus" zijn overgebleven? En als deze er niet zijn, en/of niet worden gevonden, wat betekent dat voor jouw claim dan?
pi_97932425
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:
Waar zijn dan de tekstfragmenten van Paulus die de volgens jou "oorspronkelijke woorden" zouden moeten bevatten? Zijn die allemaal, stuk voor stuk, zorgvuldig door de orthodoxe kerk weggewerkt?
Wat een vraag: "waar zijn die tekstfragmenten ". Maar helemaal weggewerkt zijn die ook niet. Precies dit geeft die somps tegenstrijdige geweringen en ontmaskerde vervalsen in Paulus teksten weer.

quote:
We hebben toch ook diverse gnostische evangelieën gevonden? Dan zou je toch zeggen dat je zou mogen verwachten dat er ook kopieën van "de oorspronkelijke brieffragmenten van Paulus" zijn overgebleven? En als deze er niet zijn, en/of niet worden gevonden, wat betekent dat voor jouw claim dan?
Ho maar, dat is niet mijn claim hoor. Zoveel krediet moet je me ook weer niet toekennen. De meeste apocrieve evangelies zijn van latere datum en de overige niet zo bedreigend voor de orthodoxe strekking. Wat zou de reden geweest zijn waarom men boekrollen heeft verborgen? Ik denk daarbij aan de Nag Hammadi-manuscripten en nog een hele rits. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar geen weet van hebt, of toch ?? Alles is met Paulus begonnen en hem helemaal aan de kant schuiven was toen reeds onmogelijk.
Anders kun je mijn posting nog eens doornemen van de morgen:

quote:
Heb je al eens gehoord van ' Het geheim evangelie van Marcus '?
Super interessant!
In 1941 studeerde de doctoraalstudent Morton Smith in Jerzualem. Daar leert hij een hoge bestuurder van de Grieks-orthodoxe kerk kennen, ene Kyriakos Spyridonides. Deze neemt hem eens mee naar het 1500 jaar oude woestijnklooster Mar Saba. Om een lang verhaal kort te maken; hij verbleef daar gedurende zes weken en kreeg toegang tot hun bibliotheek. Hier deed hij de ontdekking van zijn leven. Later keerde hij terug in 1958 met de bedoeling als gewaardeerd hoogleraar aan de Colombia Univ. van N.Y.een tweede doctoraal-onderzoek rond dit klooster te maken. Op een middag in de kloosterbiblitheek stuitte hij op een 17 eeuwse editie van de brieven van St-Ignatius. Het was een kopie van een brief van Clemens, die eind 2de eeuw bisschop van Alexandrië was. Hiervoor waren er nog nooit enige brieven van hem gevonden, wat op zich reeds uniek was. Hij nam foto's van de tekst om later te kunnen vertalen en zodat zijn collegas deze ook konden inkijken. Bij de vertaling bleek het om een zeer uitzonderlijke tekst te gaan.
Rond 195 n.C. schreef Clemens aan Theodorus een brief over een gevoelig onderwerp. Het betrof een geheim evangelie van Marcus. Clemens legde uit dat een ketterse groep, de carpocratiërs, op een wijze aan het geheime evangelie was gekomen en dat de tekst niet te vertrouwen was. Clemens vroeg Theodorus verder over het evangelie te zwijgen en zelfs te ontkennen dat het van Marcus was. Marcus zou dit evangelie in Alexandrië hebben geschreven. Hij hield echter bepaalde delen achter om die op te nemen in een ' geheim evangelie' en zo in Clemens bezit was gekomen. De instructie was duidelijk; het mocht alleen gelezen worden door " degenen die zijn ingewijd in de grote mysteries ".
De " grote mysteries "? In het christendom ? Waar heeft Clemens het eigenlijk over ?
Ongetwijfeld wist Clemens van de inwijding en de mysteries. Hij was goed geschoold in klassieke filosofie. Ook was hij zich er van bewust dat de Egyptenaren in de symboliek van hun taal en hun voorstellingen geheime kennis verborgen hadden, hij kende de Hermesteksten.
Uit zijn brief blijkt de verscheidenheid en gecompliceerdheid van het christendom in Alexandrië. Grote kans dat er ook aan rituele praktijken werd gedaan, en we moeten niet vergeten dat de eerste gnostische leraren zoals Basilides en Valentius, uit Alexandrië afkomstig waren. Het gnosticisme kon bestaan en zich ontwikkelen dankzij de geheime tradities van het oude christendom. De 3de eeuwse theoloog Hippolytus heeft een gnostische psalm overgeleverd, die eindigt met een claim: ' Ik zal de geheimen bekendmaken van de heilige weg die de gnosis wordt genoemd. Mysteries en initiatie waren krachtige kenmerken van het Alexandrijnse christendom. Ze werden gekoesterd in een orale traditie. Dat bevestigt ook Clemens aan het begin van zijn boek ' Stromata ': " De geheime dingen zijn voorbehouden aan de spraak, niet aan de schrift." Er bestaan nog twee fragmenten van dit evangelie, waarvan de belangrijkste naadloos zou passen in het huidige evangelie van Marcus, en wel tussen hoofdstuk 10 tussen vers 34 en 35. Het andere past in vers 46.
De kern van de tekst is dat een jongeman op rituele wijze door Jezus werd ingewijd in het ' koninkrijk van God '. Deze gebeurtenis vond plaats in Betanië, dezelfde plek waar de ' opwekking van Lazarus' plaats vond.
In de gnostiek bestonden er drie trappen van inwijding; de openbaar geschreven evangelies als initiatie-materiaal, het geheime evangelie voor gevorderden en het woord voor de meesters in gnosis. Kun je wat vergelijken met de trappen uit de Loge.
bron: L.Picknett & C.Prince.


[ Bericht 54% gewijzigd door ATON op 09-06-2011 12:43:40 ]
pi_97933391
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend en ook kenmerkend voor het gegeven dat een echte christen zich niet tot dit alles laat dwingen (als het verwerpen van Christus, zie quote hieronder)

[..]

[..]

Wie zijn die echte Christenen die Plinius beschrijft? Zijn dat de Christenen, zoals ze in de bijbel worden beschreven, of zijn dat de gnostische Christenen?
Ik denk dat dat de bijbelse christenen waren.

Voor zover ik weet zul je gnostische christenen geen problemen zien veroorzaken door prediking in synagogen, kerken, op straat, enzovoorts. Terwijl de bijbelse christenen dat wel deden en daarvoor vervolgd werden. Ik zie niet in waarom de gnostische christenen problemen zouden veroorzaken, zij werken volgens mij met inwijding en niet met geloof door prediking.

Over de afgoden enz.: of gnostische christenen die dingen zouden doen, weet ik niet, ik zou er niet van staan te kijken eerlijk gezegd. Bijbelse christenen zouden die dingen in ieder geval nooit doen, indien zij hun Heer trouw blijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-06-2011 13:08:19 ]
pi_97934668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik denk dat dat de bijbelse christenen waren.

Voor zover ik weet zul je gnostische christenen geen problemen zien veroorzaken door prediking in synagogen, kerken, op straat, enzovoorts. Terwijl de bijbelse christenen dat wel deden en daarvoor vervolgd werden. Ik zie niet in waarom de gnostische christenen problemen zouden veroorzaken, zij werken volgens mij met inwijding en niet met geloof door prediking.

Over de afgoden enz.: of gnostische christenen die dingen zouden doen, weet ik niet, ik zou er niet van staan te kijken eerlijk gezegd. Bijbelse christenen zouden die dingen in ieder geval nooit doen, indien zij hun Heer trouw blijven.

Waar slaat dat nu eigenlijk op ; Bijbelse christenen ??? Maar joeng, je weet gewoon niet waar je het over hebt. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat de volgelingen van een joodse messias ook christenen werden genoemd ?? Of heb je ook weer geen idee wat een joodse messias wil zeggen ?
  donderdag 9 juni 2011 @ 13:45:31 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97934984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar slaat dat nu eigenlijk op ; Bijbelse christenen ??? Maar joeng, je weet gewoon niet waar je het over hebt. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat de volgelingen van een joodse messias ook christenen werden genoemd ?? Of heb je ook weer geen idee wat een joodse messias wil zeggen ?
Dat mag duidelijk zijn. Er zijn niet voor niets (veel) later concilies geweest om alle neuzen weer een beetje dezelfde kant op de krijgen.
In het begin waren er meer verschillende christelijke sektes dan dat we vandaag ook maar weten.
pi_97935024
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:32 schreef ATON het volgende:
Wat een vraag: "waar zijn die tekstfragmenten ".
Wat is je antwoord? Zouden er nog fragmenten van Paulus' brieven kunnen zijn waarin deze aanpassingen nog niet waren doorgevoerd?

quote:
Maar helemaal weggewerkt zijn die ook niet. Precies dit geeft die somps tegenstrijdige geweringen en ontmaskerde vervalsen in Paulus teksten weer.
Kunnen we daar een paar voorbeelden van zien? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Haushofer op 09-06-2011 13:53:53 ]
  donderdag 9 juni 2011 @ 13:54:35 #39
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_97935306
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is je antwoord? Zouden er nog fragmenten van Paulus' brieven kunnen zijn waarin deze aanpassingen nog niet waren doorgevoerd?

[..]

Kunnen we daar een paar voorbeelden van zien? :)
Ook erg benieuwd, is regelmatig beweert, maar ik heb nog geen concrete voorbeelden gezien.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_97937743
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:54 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ook erg benieuwd, is regelmatig beweert, maar ik heb nog geen concrete voorbeelden gezien.
Laat me dan al eens beginnen met een citaat uit een boek van Elaine Pagels, en daar kan Haushofer toch niks op tegen hebben, mag ik hopen:

" Veel van wat nu doorgaat voor ' historische ' interpretatie van Paulus en voor een ' objectieve ' analyse van zijn brieven blijkt bij nader inzien gebaseerd op teksten van ketterjagers uit de tweede eeuw.
Hoe konden de gnostici de apostel paulus beschouwen als hun grote pneumatische leraar als hij zo onmiskenbaar anti-gnostisch zou zijn ?
Hoe konden de gnostici dan zeggen dat ze zijn voorbeeld volgden wanneer ze geheime leringen van wijsheid en gnosis aanboden aan de ' inwijdelingen '?
Hoe konden ze beweren dat zijn theologie van verrijzenis de bron was waaruit ze putten wanneer ze zijn woorden aanvoerden als doorslaggevend bewijs in hun protesten tegen de kerkelijke leer van de lichamelijke opstanding ?"
Pagels 1975

Van de 13 brieven in het N.T. worden er slechts 7 als ' voor merendeel ' authentiek beschouwd.
( cit. Lüdemann: Met betrekking tot de brieven van Paulus: Men is het er algemeen over eens dat van de 13 overgebleven brieven er 7 authentiek zijn; Rom.1 en 2 , Kor., Gal., Filip., Tessa., en Filémon, terwijl de rest is samengesteld door latere schrijvers op naam van Paulus.)
( G.A.Wells verwijst naar de bewijzen van Schmithal dat de belangrijkste brieven van Paulus, behalve die van Gal., op dezelfde manier zijn gecomponeerd. In de eerste eeuwen waren tegenstanders van Paulus niet afkerig van knoeien met zijn brieven. Zowel Irenaeus als Tertullianus bijvoorbeeld, halen Galaten aan maar laten het woord ' niet ' weg in een sleutelpassage, zodat de betekenis van de woorden van Paulus in plaats van negatief positief wordt. ( zie ook Pagels 1975 )
( Lüdemann : Wie de brieven van Paulus aan Timóteus en Titus ook geschreven mag hebben, het in ieder geval niet Paulus was. )
( Pagels 1975: Gnostische volgelingen van Valentianus citeren slechts Rom.1 en 2, Kor., Gal., Efez., Koloss. Filipp., 1 Tessa. en Hebreeën. Deze lijst komt exact overeen met de vroegst bekende verzameling van Paulus afkomstig uit Alexandrië.)

De zogenaamde ' herderlijke brieven ' aan Timóteus en Titus beschouwen allen, behalve de meest conservatieve theologen, als vervalsingen. Computerstudies hebben bevestigd dat de auteur van de herderbrieven beslist niet dezelfde is als de auteur van de Galaten, Romeinen en Korinthiërs, waarvan men aanneemt dat ze inderdaad van de hand zijn van Paulus. De vroegste collectie van aan Paulus toegeschreven brieven bevatten de ' herderlijke brieven ' niet. We horen zelfs niets over die brieven vóór Irenaeus ( ca.190 ). Pas na die tijd verschijnen ze als deel, in serie, van de christelijke canon. Ze worden regelmatig door christenen van alle denominaties als vervalsingen verworpen. Zelfs de belangrijkste propagandist van de orthodoxie, Eusebius ( 325 ), neemt ze niet op in zijn Bijbel.
Blijkbaar werd tegen het eind van de 2de eeuw de opvatting dat Paulus een gnostische leraar was als zo bedreigend ervaren dat men het nodig vond een onbetwistbaar orthodoxe paulus te scheppen.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
pi_97937875
Ok, dank je, ik zal hier vanavond goed naar kijken :) Sowieso was ik van plan om Pagels literatuur over de gnostische Paulus en de evangelieën binnenkort es op te zoeken.
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:21:21 #42
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97941849
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet gemakkelijk de originele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.
Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97942489
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Alles nog eens rustig herlezen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:44:17 #44
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97942979
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Alles nog eens rustig herlezen.
quote:
Computerstudies hebben bevestigd dat de auteur van de herderbrieven beslist niet dezelfde is als de auteur van de Galaten, Romeinen en Korinthiërs, waarvan men aanneemt dat ze inderdaad van de hand zijn van Paulus.
quote:
De opstanding van Christus
15
1 Verder maak ik u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat u ook aangenomen hebt, waarin u ook staat,
2 waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt.
3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,
4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,
5 en dat Hij verschenen is aan Kefas, daarna aan de twaalf.
6 Daarna is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nu nog in leven zijn, maar sommigen ook zijn ontslapen.
7 Daarna is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen.
8 En als laatste van allen is Hij ook aan mij verschenen, als aan de ontijdig geborene.
9 Ik immers ben de minste van de apostelen, die niet waard ben een apostel genoemd te worden, omdat ik de gemeente van God vervolgd heb.
10 Maar door de genade van God ben ik wat ik ben, en Zijn genade voor mij is niet tevergeefs geweest. Integendeel, ik heb mij meer ingespannen dan zij allen; niet ik echter, maar de genade van God, die met mij is.
11 Of ik het dan ben of zij, zó prediken wij en zó hebt u geloofd.
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97943209
@naatje_1, nog eens lezen...
quote:
worden er slechts 7 als ' voor merendeel ' authentiek beschouwd.
... en kijk, wat staat er ? ' voor het merendeel '. Daaruit mag jij besluiten dat er voor méér dan 50% orrigineel is. Snappy ?
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:53:30 #46
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97943417
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:49 schreef ATON het volgende:
@naatje_1, nog eens lezen...

[..]

... en kijk, wat staat er ? ' voor het merendeel '. Daaruit mag jij besluiten dat er voor méér dan 50% orrigineel is. Snappy ?
Is er binnen de brieven dan nog geen tekstkritiek geleverd? Daar ze aannemen dat de Korinthenbrief van Paulus' hand is, kunnen ze toch binnen die brief zelf wel onderzoeken wanneer de schrijfstijlen dermate verschillen, dat er wel vervalsing moet zijn opgetreden?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97944412
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Is er binnen de brieven dan nog geen tekstkritiek geleverd? Daar ze aannemen dat de Korinthenbrief van Paulus' hand is, kunnen ze toch binnen die brief zelf wel onderzoeken wanneer de schrijfstijlen dermate verschillen, dat er wel vervalsing moet zijn opgetreden?
Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
  donderdag 9 juni 2011 @ 17:29:01 #48
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97944929
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
In dat geval, waar zijn de boeken die beargumenteren dat de brief naar Korinthe gedeeltelijk vervalst is en dat die vervalsing met name rust bij 1 Kor. 15?

Bovendien: de gnosticus Marcion nam de brieven van Paulus (afgezien van 1 en 2 Timoteüs en Titus), dus ook 1 Kor. 15 op in zijn canon. Het eerste canon dat is opgesteld en dat weet jij ook. Of kan je me vertellen dat 1 Kor. 15 niet in de Marcionistische leer wordt onderwezen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97945279
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
En dat soort analyses bevestigt jouw verhaal? Dat op bepaalde tekstplaatsen van Paulus zijn brieven, waar men een meer gnostische invulling zou kunnen geven van de tekst, ook daadwerkelijk stelselmatig vindt dat er mogelijke "anomalieën" zijn? Dat zou erg interessant zijn :)
  donderdag 9 juni 2011 @ 17:39:34 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_97945303
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 14:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Laat me dan al eens beginnen met een citaat uit een boek van Elaine Pagels, en daar kan Haushofer toch niks op tegen hebben, mag ik hopen:

" Veel van wat nu doorgaat voor ' historische ' interpretatie van Paulus en voor een ' objectieve ' analyse van zijn brieven blijkt bij nader inzien gebaseerd op teksten van ketterjagers uit de tweede eeuw.
Dat is zeker interessant, maar misschien moeten we voor de volledigheid ook even haar waarschuwing erbij zetten om niet in het andere uiterste te vervallen:
quote:
De aannames van de NT- en historische onderzoekers omtrent de apostel Paulus ter discussie stellen ... is essentieel voor het doel van deze studie. Alleen door het vertrouwde beeld van de "antignostische Paulus" op te schorten kunnen we inzien hoe de Valentinianen (en andere gnostici), vanuit een tegenovergestelde aanname, de Paulijnse brieven konden lezen en interpreteren. We moeten natuurlijk wel oppassen dat we niet overhaast de tegenovergestelde conclusie trekken - evenzeer ongerechtvaardigd en voorbarig in termen van historische methode - en de gnostische claim accepteren dat de apostel zelf een gnostische ingewijde en leraar was! ("The gnostic Paul: gnostic exegesis of the Pauline letters", p. 9)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')