abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:25:03 #26
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_97926607
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend en ook kenmerkend voor het gegeven dat een echte christen zich niet tot dit alles laat dwingen (als het verwerpen van Christus, zie quote hieronder)

[..]

[..]

Wie zijn die echte Christenen die Plinius beschrijft? Zijn dat de Christenen, zoals ze in de bijbel worden beschreven, of zijn dat de gnostische Christenen?
Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:27:34 #27
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97926647
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja en? Je hoeft het hele boek niet helemaal letterlijk te nemen. Vraag maar aan mijn vrienden in egypte of turkije. Die zullen iedereen helpen die problemen heeft. Daar ken ik ze goed genoeg voor. Dat doe je ook met de bijbel.

Niet zo afgeven op de islam. Dat is echt nergens voor nodig. Extremisme heb je in alle godsdiensten. Nogwel in het boeddhisme.
Daar heb je opzich wel gelijk in, wellicht dat de Islam ook gewoon nog in een Middeleeuwse fase zit in sommige landen. Ik denk dat in Egypte of Turkije de Islam inmiddels al wel uit die Middeleeuwse fase is gekomen. Het probleem is alleen dat in landen waar de dictators nog steeds standhouden, er geen vrijheid van godsdienst is. Tegenlicht had daar een documentaire over gemaakt, 'Onze Dierbare Dictators'. In MO liep er destijds ook een topic over.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:30:07 #28
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97926694
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Naar dit gekeken kan je moeilijk zeggen dat Paulus een gnost was, wat ATON nog wel eens wil beweren, aangezien die wel het persoonlijke martelaarschap goed vond.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97929914
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Volkomen mee eens. Het is zelfs zo dat de orthodoxen zich soms vrijwillig aanboden om als martelaar door te gaan. Tegenwoordig zien we dergelijke gekte ook onder de vorm van zelfmoord-moslims.
pi_97930005
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Naar dit gekeken kan je moeilijk zeggen dat Paulus een gnost was, wat ATON nog wel eens wil beweren, aangezien die wel het persoonlijke martelaarschap goed vond.
Het is inderdaad niet gemakkelijk de originele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 09-06-2011 11:39:40 ]
pi_97930522
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens Elaine Pagels ("The Gnostic Gospels", p. 89-114) was het martelaarschap zeldzaam (hoewel niet non-existent) onder gnostici en was de positieve, soms zelfs enthousiaste houding tegenover de marteldood een typisch trekje van het 'orthodoxe' christendom. (Het zou zelfs hebben bijgedragen aan hun uiteindelijke overwinning.) Dat verschil speelde ook een rol in de polemieken over en weer. Anders dan de orthodoxe christenen zagen veel gnostici Jezus' kruisdood niet als een aansporing tot persoonlijk martelaarschap. Tegen die achtergrond lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het 'werkelijk christenen' ('re vera christiani') uit het gerucht dat Plinius kennelijk ter ore was gekomen betrekking zou hebben op gnostici.
Ik heb net haar "The origin of Satan" uit, en moet zeggen dat ze in veel gevallen overtuigend schrijft. Ze stipt dit aspect van wat later het "orthodoxe Christendom" zou worden ook aan, en brengt dit in verband met "de kosmische strijd tussen goed en kwaad": martelaarschap zou de positieve afloop van deze strijd versnellen (in het voordeel van God).

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet gemakkelijk de orriginele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.
Impliceer je dat ook dit aspect van de brieven van Paulus aangepast zou zijn door de orthodoxe kerk? En zo ja, waarom?
pi_97930811
Haushofer:
quote:
Impliceer je dat ook dit aspect van de brieven van Paulus aangepast zou zijn door de orthodoxe kerk? En zo ja, waarom?
Is dat nu een open deur instampen wat je doet ? Had ik al niet geschreven dat Paulus een gnosticus was? Is het dan niet logisch dat de orthodoxen hem ten allen prijze in hun kamp willen halen ?
pi_97931630
Waar zijn dan de tekstfragmenten van Paulus die de volgens jou "oorspronkelijke woorden" zouden moeten bevatten? Zijn die allemaal, stuk voor stuk, zorgvuldig door de orthodoxe kerk weggewerkt?

We hebben toch ook diverse gnostische evangelieën gevonden? Dan zou je toch zeggen dat je zou mogen verwachten dat er ook kopieën van "de oorspronkelijke brieffragmenten van Paulus" zijn overgebleven? En als deze er niet zijn, en/of niet worden gevonden, wat betekent dat voor jouw claim dan?
pi_97932425
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:
Waar zijn dan de tekstfragmenten van Paulus die de volgens jou "oorspronkelijke woorden" zouden moeten bevatten? Zijn die allemaal, stuk voor stuk, zorgvuldig door de orthodoxe kerk weggewerkt?
Wat een vraag: "waar zijn die tekstfragmenten ". Maar helemaal weggewerkt zijn die ook niet. Precies dit geeft die somps tegenstrijdige geweringen en ontmaskerde vervalsen in Paulus teksten weer.

quote:
We hebben toch ook diverse gnostische evangelieën gevonden? Dan zou je toch zeggen dat je zou mogen verwachten dat er ook kopieën van "de oorspronkelijke brieffragmenten van Paulus" zijn overgebleven? En als deze er niet zijn, en/of niet worden gevonden, wat betekent dat voor jouw claim dan?
Ho maar, dat is niet mijn claim hoor. Zoveel krediet moet je me ook weer niet toekennen. De meeste apocrieve evangelies zijn van latere datum en de overige niet zo bedreigend voor de orthodoxe strekking. Wat zou de reden geweest zijn waarom men boekrollen heeft verborgen? Ik denk daarbij aan de Nag Hammadi-manuscripten en nog een hele rits. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar geen weet van hebt, of toch ?? Alles is met Paulus begonnen en hem helemaal aan de kant schuiven was toen reeds onmogelijk.
Anders kun je mijn posting nog eens doornemen van de morgen:

quote:
Heb je al eens gehoord van ' Het geheim evangelie van Marcus '?
Super interessant!
In 1941 studeerde de doctoraalstudent Morton Smith in Jerzualem. Daar leert hij een hoge bestuurder van de Grieks-orthodoxe kerk kennen, ene Kyriakos Spyridonides. Deze neemt hem eens mee naar het 1500 jaar oude woestijnklooster Mar Saba. Om een lang verhaal kort te maken; hij verbleef daar gedurende zes weken en kreeg toegang tot hun bibliotheek. Hier deed hij de ontdekking van zijn leven. Later keerde hij terug in 1958 met de bedoeling als gewaardeerd hoogleraar aan de Colombia Univ. van N.Y.een tweede doctoraal-onderzoek rond dit klooster te maken. Op een middag in de kloosterbiblitheek stuitte hij op een 17 eeuwse editie van de brieven van St-Ignatius. Het was een kopie van een brief van Clemens, die eind 2de eeuw bisschop van Alexandrië was. Hiervoor waren er nog nooit enige brieven van hem gevonden, wat op zich reeds uniek was. Hij nam foto's van de tekst om later te kunnen vertalen en zodat zijn collegas deze ook konden inkijken. Bij de vertaling bleek het om een zeer uitzonderlijke tekst te gaan.
Rond 195 n.C. schreef Clemens aan Theodorus een brief over een gevoelig onderwerp. Het betrof een geheim evangelie van Marcus. Clemens legde uit dat een ketterse groep, de carpocratiërs, op een wijze aan het geheime evangelie was gekomen en dat de tekst niet te vertrouwen was. Clemens vroeg Theodorus verder over het evangelie te zwijgen en zelfs te ontkennen dat het van Marcus was. Marcus zou dit evangelie in Alexandrië hebben geschreven. Hij hield echter bepaalde delen achter om die op te nemen in een ' geheim evangelie' en zo in Clemens bezit was gekomen. De instructie was duidelijk; het mocht alleen gelezen worden door " degenen die zijn ingewijd in de grote mysteries ".
De " grote mysteries "? In het christendom ? Waar heeft Clemens het eigenlijk over ?
Ongetwijfeld wist Clemens van de inwijding en de mysteries. Hij was goed geschoold in klassieke filosofie. Ook was hij zich er van bewust dat de Egyptenaren in de symboliek van hun taal en hun voorstellingen geheime kennis verborgen hadden, hij kende de Hermesteksten.
Uit zijn brief blijkt de verscheidenheid en gecompliceerdheid van het christendom in Alexandrië. Grote kans dat er ook aan rituele praktijken werd gedaan, en we moeten niet vergeten dat de eerste gnostische leraren zoals Basilides en Valentius, uit Alexandrië afkomstig waren. Het gnosticisme kon bestaan en zich ontwikkelen dankzij de geheime tradities van het oude christendom. De 3de eeuwse theoloog Hippolytus heeft een gnostische psalm overgeleverd, die eindigt met een claim: ' Ik zal de geheimen bekendmaken van de heilige weg die de gnosis wordt genoemd. Mysteries en initiatie waren krachtige kenmerken van het Alexandrijnse christendom. Ze werden gekoesterd in een orale traditie. Dat bevestigt ook Clemens aan het begin van zijn boek ' Stromata ': " De geheime dingen zijn voorbehouden aan de spraak, niet aan de schrift." Er bestaan nog twee fragmenten van dit evangelie, waarvan de belangrijkste naadloos zou passen in het huidige evangelie van Marcus, en wel tussen hoofdstuk 10 tussen vers 34 en 35. Het andere past in vers 46.
De kern van de tekst is dat een jongeman op rituele wijze door Jezus werd ingewijd in het ' koninkrijk van God '. Deze gebeurtenis vond plaats in Betanië, dezelfde plek waar de ' opwekking van Lazarus' plaats vond.
In de gnostiek bestonden er drie trappen van inwijding; de openbaar geschreven evangelies als initiatie-materiaal, het geheime evangelie voor gevorderden en het woord voor de meesters in gnosis. Kun je wat vergelijken met de trappen uit de Loge.
bron: L.Picknett & C.Prince.


[ Bericht 54% gewijzigd door ATON op 09-06-2011 12:43:40 ]
pi_97933391
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend en ook kenmerkend voor het gegeven dat een echte christen zich niet tot dit alles laat dwingen (als het verwerpen van Christus, zie quote hieronder)

[..]

[..]

Wie zijn die echte Christenen die Plinius beschrijft? Zijn dat de Christenen, zoals ze in de bijbel worden beschreven, of zijn dat de gnostische Christenen?
Ik denk dat dat de bijbelse christenen waren.

Voor zover ik weet zul je gnostische christenen geen problemen zien veroorzaken door prediking in synagogen, kerken, op straat, enzovoorts. Terwijl de bijbelse christenen dat wel deden en daarvoor vervolgd werden. Ik zie niet in waarom de gnostische christenen problemen zouden veroorzaken, zij werken volgens mij met inwijding en niet met geloof door prediking.

Over de afgoden enz.: of gnostische christenen die dingen zouden doen, weet ik niet, ik zou er niet van staan te kijken eerlijk gezegd. Bijbelse christenen zouden die dingen in ieder geval nooit doen, indien zij hun Heer trouw blijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-06-2011 13:08:19 ]
pi_97934668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik denk dat dat de bijbelse christenen waren.

Voor zover ik weet zul je gnostische christenen geen problemen zien veroorzaken door prediking in synagogen, kerken, op straat, enzovoorts. Terwijl de bijbelse christenen dat wel deden en daarvoor vervolgd werden. Ik zie niet in waarom de gnostische christenen problemen zouden veroorzaken, zij werken volgens mij met inwijding en niet met geloof door prediking.

Over de afgoden enz.: of gnostische christenen die dingen zouden doen, weet ik niet, ik zou er niet van staan te kijken eerlijk gezegd. Bijbelse christenen zouden die dingen in ieder geval nooit doen, indien zij hun Heer trouw blijven.

Waar slaat dat nu eigenlijk op ; Bijbelse christenen ??? Maar joeng, je weet gewoon niet waar je het over hebt. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat de volgelingen van een joodse messias ook christenen werden genoemd ?? Of heb je ook weer geen idee wat een joodse messias wil zeggen ?
  donderdag 9 juni 2011 @ 13:45:31 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97934984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar slaat dat nu eigenlijk op ; Bijbelse christenen ??? Maar joeng, je weet gewoon niet waar je het over hebt. Al eens gedacht aan de mogelijkheid dat de volgelingen van een joodse messias ook christenen werden genoemd ?? Of heb je ook weer geen idee wat een joodse messias wil zeggen ?
Dat mag duidelijk zijn. Er zijn niet voor niets (veel) later concilies geweest om alle neuzen weer een beetje dezelfde kant op de krijgen.
In het begin waren er meer verschillende christelijke sektes dan dat we vandaag ook maar weten.
pi_97935024
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:32 schreef ATON het volgende:
Wat een vraag: "waar zijn die tekstfragmenten ".
Wat is je antwoord? Zouden er nog fragmenten van Paulus' brieven kunnen zijn waarin deze aanpassingen nog niet waren doorgevoerd?

quote:
Maar helemaal weggewerkt zijn die ook niet. Precies dit geeft die somps tegenstrijdige geweringen en ontmaskerde vervalsen in Paulus teksten weer.
Kunnen we daar een paar voorbeelden van zien? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Haushofer op 09-06-2011 13:53:53 ]
  donderdag 9 juni 2011 @ 13:54:35 #39
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_97935306
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is je antwoord? Zouden er nog fragmenten van Paulus' brieven kunnen zijn waarin deze aanpassingen nog niet waren doorgevoerd?

[..]

Kunnen we daar een paar voorbeelden van zien? :)
Ook erg benieuwd, is regelmatig beweert, maar ik heb nog geen concrete voorbeelden gezien.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_97937743
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:54 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ook erg benieuwd, is regelmatig beweert, maar ik heb nog geen concrete voorbeelden gezien.
Laat me dan al eens beginnen met een citaat uit een boek van Elaine Pagels, en daar kan Haushofer toch niks op tegen hebben, mag ik hopen:

" Veel van wat nu doorgaat voor ' historische ' interpretatie van Paulus en voor een ' objectieve ' analyse van zijn brieven blijkt bij nader inzien gebaseerd op teksten van ketterjagers uit de tweede eeuw.
Hoe konden de gnostici de apostel paulus beschouwen als hun grote pneumatische leraar als hij zo onmiskenbaar anti-gnostisch zou zijn ?
Hoe konden de gnostici dan zeggen dat ze zijn voorbeeld volgden wanneer ze geheime leringen van wijsheid en gnosis aanboden aan de ' inwijdelingen '?
Hoe konden ze beweren dat zijn theologie van verrijzenis de bron was waaruit ze putten wanneer ze zijn woorden aanvoerden als doorslaggevend bewijs in hun protesten tegen de kerkelijke leer van de lichamelijke opstanding ?"
Pagels 1975

Van de 13 brieven in het N.T. worden er slechts 7 als ' voor merendeel ' authentiek beschouwd.
( cit. Lüdemann: Met betrekking tot de brieven van Paulus: Men is het er algemeen over eens dat van de 13 overgebleven brieven er 7 authentiek zijn; Rom.1 en 2 , Kor., Gal., Filip., Tessa., en Filémon, terwijl de rest is samengesteld door latere schrijvers op naam van Paulus.)
( G.A.Wells verwijst naar de bewijzen van Schmithal dat de belangrijkste brieven van Paulus, behalve die van Gal., op dezelfde manier zijn gecomponeerd. In de eerste eeuwen waren tegenstanders van Paulus niet afkerig van knoeien met zijn brieven. Zowel Irenaeus als Tertullianus bijvoorbeeld, halen Galaten aan maar laten het woord ' niet ' weg in een sleutelpassage, zodat de betekenis van de woorden van Paulus in plaats van negatief positief wordt. ( zie ook Pagels 1975 )
( Lüdemann : Wie de brieven van Paulus aan Timóteus en Titus ook geschreven mag hebben, het in ieder geval niet Paulus was. )
( Pagels 1975: Gnostische volgelingen van Valentianus citeren slechts Rom.1 en 2, Kor., Gal., Efez., Koloss. Filipp., 1 Tessa. en Hebreeën. Deze lijst komt exact overeen met de vroegst bekende verzameling van Paulus afkomstig uit Alexandrië.)

De zogenaamde ' herderlijke brieven ' aan Timóteus en Titus beschouwen allen, behalve de meest conservatieve theologen, als vervalsingen. Computerstudies hebben bevestigd dat de auteur van de herderbrieven beslist niet dezelfde is als de auteur van de Galaten, Romeinen en Korinthiërs, waarvan men aanneemt dat ze inderdaad van de hand zijn van Paulus. De vroegste collectie van aan Paulus toegeschreven brieven bevatten de ' herderlijke brieven ' niet. We horen zelfs niets over die brieven vóór Irenaeus ( ca.190 ). Pas na die tijd verschijnen ze als deel, in serie, van de christelijke canon. Ze worden regelmatig door christenen van alle denominaties als vervalsingen verworpen. Zelfs de belangrijkste propagandist van de orthodoxie, Eusebius ( 325 ), neemt ze niet op in zijn Bijbel.
Blijkbaar werd tegen het eind van de 2de eeuw de opvatting dat Paulus een gnostische leraar was als zo bedreigend ervaren dat men het nodig vond een onbetwistbaar orthodoxe paulus te scheppen.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
pi_97937875
Ok, dank je, ik zal hier vanavond goed naar kijken :) Sowieso was ik van plan om Pagels literatuur over de gnostische Paulus en de evangelieën binnenkort es op te zoeken.
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:21:21 #42
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97941849
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet gemakkelijk de originele brieven en de vervalsingen van Paulus uit elkaar te houden. De orthodoxen hebben er wel alles aan gedaan om Paulus in hun kamp te redigeren.
Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97942489
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Alles nog eens rustig herlezen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:44:17 #44
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97942979
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Alles nog eens rustig herlezen.
quote:
Computerstudies hebben bevestigd dat de auteur van de herderbrieven beslist niet dezelfde is als de auteur van de Galaten, Romeinen en Korinthiërs, waarvan men aanneemt dat ze inderdaad van de hand zijn van Paulus.
quote:
De opstanding van Christus
15
1 Verder maak ik u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat u ook aangenomen hebt, waarin u ook staat,
2 waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt.
3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,
4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,
5 en dat Hij verschenen is aan Kefas, daarna aan de twaalf.
6 Daarna is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nu nog in leven zijn, maar sommigen ook zijn ontslapen.
7 Daarna is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen.
8 En als laatste van allen is Hij ook aan mij verschenen, als aan de ontijdig geborene.
9 Ik immers ben de minste van de apostelen, die niet waard ben een apostel genoemd te worden, omdat ik de gemeente van God vervolgd heb.
10 Maar door de genade van God ben ik wat ik ben, en Zijn genade voor mij is niet tevergeefs geweest. Integendeel, ik heb mij meer ingespannen dan zij allen; niet ik echter, maar de genade van God, die met mij is.
11 Of ik het dan ben of zij, zó prediken wij en zó hebt u geloofd.
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom moest Paulus zo nodig in het kamp worden geredigeerd? Kon hij ook niet gewoon worden genegeerd? Bovendien: de lichamelijke opstanding van Jezus wordt in de brief aan de Korinthiërs beschreven. Is die dan vervalst?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97943209
@naatje_1, nog eens lezen...
quote:
worden er slechts 7 als ' voor merendeel ' authentiek beschouwd.
... en kijk, wat staat er ? ' voor het merendeel '. Daaruit mag jij besluiten dat er voor méér dan 50% orrigineel is. Snappy ?
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:53:30 #46
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97943417
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:49 schreef ATON het volgende:
@naatje_1, nog eens lezen...

[..]

... en kijk, wat staat er ? ' voor het merendeel '. Daaruit mag jij besluiten dat er voor méér dan 50% orrigineel is. Snappy ?
Is er binnen de brieven dan nog geen tekstkritiek geleverd? Daar ze aannemen dat de Korinthenbrief van Paulus' hand is, kunnen ze toch binnen die brief zelf wel onderzoeken wanneer de schrijfstijlen dermate verschillen, dat er wel vervalsing moet zijn opgetreden?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97944412
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Is er binnen de brieven dan nog geen tekstkritiek geleverd? Daar ze aannemen dat de Korinthenbrief van Paulus' hand is, kunnen ze toch binnen die brief zelf wel onderzoeken wanneer de schrijfstijlen dermate verschillen, dat er wel vervalsing moet zijn opgetreden?
Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
  donderdag 9 juni 2011 @ 17:29:01 #48
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97944929
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
In dat geval, waar zijn de boeken die beargumenteren dat de brief naar Korinthe gedeeltelijk vervalst is en dat die vervalsing met name rust bij 1 Kor. 15?

Bovendien: de gnosticus Marcion nam de brieven van Paulus (afgezien van 1 en 2 Timoteüs en Titus), dus ook 1 Kor. 15 op in zijn canon. Het eerste canon dat is opgesteld en dat weet jij ook. Of kan je me vertellen dat 1 Kor. 15 niet in de Marcionistische leer wordt onderwezen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97945279
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja hoor, dat heeft men dan vanzelfsprekend ook gedaan. Ze hebben er zelfs computerprogramma's om zo iets te onderzoeken door vergelijk van schrijfstijl en zinsbindingen. Tja, dat hebben zo maar niet verzonnen hoor.
En dat soort analyses bevestigt jouw verhaal? Dat op bepaalde tekstplaatsen van Paulus zijn brieven, waar men een meer gnostische invulling zou kunnen geven van de tekst, ook daadwerkelijk stelselmatig vindt dat er mogelijke "anomalieën" zijn? Dat zou erg interessant zijn :)
  donderdag 9 juni 2011 @ 17:39:34 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_97945303
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 14:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Laat me dan al eens beginnen met een citaat uit een boek van Elaine Pagels, en daar kan Haushofer toch niks op tegen hebben, mag ik hopen:

" Veel van wat nu doorgaat voor ' historische ' interpretatie van Paulus en voor een ' objectieve ' analyse van zijn brieven blijkt bij nader inzien gebaseerd op teksten van ketterjagers uit de tweede eeuw.
Dat is zeker interessant, maar misschien moeten we voor de volledigheid ook even haar waarschuwing erbij zetten om niet in het andere uiterste te vervallen:
quote:
De aannames van de NT- en historische onderzoekers omtrent de apostel Paulus ter discussie stellen ... is essentieel voor het doel van deze studie. Alleen door het vertrouwde beeld van de "antignostische Paulus" op te schorten kunnen we inzien hoe de Valentinianen (en andere gnostici), vanuit een tegenovergestelde aanname, de Paulijnse brieven konden lezen en interpreteren. We moeten natuurlijk wel oppassen dat we niet overhaast de tegenovergestelde conclusie trekken - evenzeer ongerechtvaardigd en voorbarig in termen van historische methode - en de gnostische claim accepteren dat de apostel zelf een gnostische ingewijde en leraar was! ("The gnostic Paul: gnostic exegesis of the Pauline letters", p. 9)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')