Heb je die nuance-swa weer.quote:
Verzuiling was een typisch Nederlands verschijnsel, geen Europese waarde.quote:Op woensdag 8 juni 2011 07:55 schreef Re het volgende:
terug naar de verzuiling dan maar?, stemrecht van vrouwen weer tenietdoen en handjes boven de dekens zodat je niet aan je besneden piemeltje kan trekken
ik probeerde het even te versimpelen hoorquote:Op woensdag 8 juni 2011 08:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Verzuiling was een typisch Nederlands verschijnsel, geen Europese waarde.
Verder deden bepaald niet alle zuilen aan besnijden.
Dat heet handel , daar verdienen ze aanquote:Op woensdag 8 juni 2011 00:52 schreef MadScientist het volgende:
En de waardevolle goederen die we tot op de dag van vandaag daar weghalen ....
je bedoelt dat boek waarvan rechtse calimero-denkers nog altijd dingen schrijven als:quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:25 schreef Lagrinta het volgende:
Moslim in de polder. Dat boek kwam hard aan in de linkse grachtengordel.
bron: onze lieve calimeroende vrijdenkertjes van "Het Vrije Volk"quote:Of nou ja, gedachtegoed. Zoveel als Bolkestein had te vertellen over linkse intellectuelen, het communisme, het liberalisme en denkers van vroeger en nu, zo weinig heeft hij eigenlijk geschreven over de islam. Niet dat het onderwerp hem niet zou interesseren. In 1997 verscheen een boek van interviews van hem met moslims, Moslim in de Polder. Daarin nam Bolkestein de nederige rol aan van de nieuwsgierige journalist.
Zijn gedachten over de islam formuleerde Bolkestein in een lezing over Europa en de islam voor het Netherlands Institute for Advanced Study, op 20 september 1996. In deze lezing ging Bolkestein kritisch in op het boek The Clash of Civilisations, van Samuel Huntington, die, zoals bekend in 1993, zag hoe drie grote beschavingsgebieden tegenover elkaar stonden: de Westerse, de Chinese en de islamitische. Bolkestein refereerde afkeurend aan een beroemde uitspraak van Huntington: ‘De grenzen van de islam zijn met bloed getekend.’
Nee, zegt Bolkestein, de confrontatie tussen de islam en het Westen is een mythe. Instemmend haalt Bolkestein een andere schrijver aan, Fred Halliday, die zegt dat het Westen niet bedreigd wordt door de islam. Bolkestein stelt voor de islam als een gegeven feit te beschouwen:
‘De islam bestaat dus. Een miljard mensen verklaart erin te geloven. Het is een immense sociale en politieke kracht, ten goede of ten kwade.”
Maar omdat de moslimwereld, anders dan het Westen, niet in staat is te moderniseren, hoeft het Westen er ook niet bang voor te zijn.
Daar verdienen wij aan. Datgene wat ze er nog aan overhouden mogen ze weer teruglappen aan het IMF en de Wereldbank om hun immense schulden af te betalen die we ze hebben aangesmeerd. Of dure producten terugkopen die wij hier met hun grondstoffen en halffabricaten hebben gemaakt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:54 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dat heet handel , daar verdienen ze aan
Dat is allemaal met wederzijdse instemming gedaanquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:53 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Daar verdienen wij aan. Datgene wat ze er nog aan overhouden mogen ze weer teruglappen aan het IMF en de Wereldbank om hun immense schulden af te betalen die we ze hebben aangesmeerd. Of dure producten terugkopen die wij hier met hun grondstoffen en halffabricaten hebben gemaakt.
Correct. Of wil jij voor gaan schrijven wat mensen wel en niet mogen afspreken, onderling?quote:
Definieer rechts. Definieer links.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ai ai....... in denial ?
meer moslimhaters te Nederland zijn rechts... minder zijn links
Ja, wij ook, en zij ook. Dat is de basis van een handelsakkoord, een win-win situatie. Anders zou 1 van beide partijen niet tekenen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:53 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Daar verdienen wij aan. Datgene wat ze er nog aan overhouden mogen ze weer teruglappen aan het IMF en de Wereldbank om hun immense schulden af te betalen die we ze hebben aangesmeerd. Of dure producten terugkopen die wij hier met hun grondstoffen en halffabricaten hebben gemaakt.
Zou wel geheel in het straatje passen van de linkse gedachtenpolitie-redenering.......quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Correct. Of wil jij voor gaan schrijven wat mensen wel en niet mogen afspreken, onderling?
ik vind het meer een rechts-fascistisch trekje eigenlijk, nou goedquote:Op woensdag 8 juni 2011 14:58 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Zou wel geheel in het straatje passen van de linkse gedachtenpolitie-redenering.......
Het is rechts-fascistisch om minimumprijzen te bespreken voor lonen, handel en protectiequote:Op woensdag 8 juni 2011 14:59 schreef Re het volgende:
[..]
ik vind het meer een rechts-fascistisch trekje eigenlijk, nou goed
Ja, zij kunnen die dingen nu eenmaal niet maken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:53 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Of dure producten terugkopen die wij hier met hun grondstoffen en halffabricaten hebben gemaakt.
Vermoeiend ?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:12 schreef Lagrinta het volgende:
Afrikanen hebben een lager IQ mag je niet zeggen. Dat Koreanen een hoger IQ dan wij hebben mag dan wel weer. Lijkt me vermoeiend om links te zijn.
Dat een koreaan tegen me zegt dat hij een hoger IQ heeft?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vermoeiend ?
Vooral als je steeds weer dit soort domme beschuldigingen over je heen krijgt
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nationsquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vermoeiend ?
Vooral als je steeds weer dit soort domme beschuldigingen over je heen krijgt
Sierra Leonisten zijn dus 11 punten dommer dan de Orang Oetang. Goh.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations
Nu ja, is dat niet dat land waar het een sport is kindsoldaten oren en ledematen af te laten hakken en waar men denkt dat je AIDS kan genezen door babys te verkrachten?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sierra Leonisten zijn dus 11 punten dommer dan de Orang Oetang. Goh.
In welke contexten moeten we zowel de de gegeven IQ's als jouw opmerking zien?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dit verbaast me nou he-le-maal niets:
6 Netherlands 102
54 Morocco 85
prijscontrole en stevigee marktprotectie zijn zéér fascistische trekjes hoor.. een fascistische markt is veelal gebaseerd op actieve overheids-interventie, protectionisme (vanuit een nationalistisch idee, men meent de eigen markt te moeten 'beschermen' tegen buitenlandse handelaren die wel eens beter zouden kunnen zijn dan de 'eigen' producten).quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is rechts-fascistisch om minimumprijzen te bespreken voor lonen, handel en protectie?
Nou, in welke context zou je het willen zien?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:40 schreef JoaC het volgende:
[..]
In welke contexten moeten we zowel de de gegeven IQ's als jouw opmerking zien?
Eentje met pokemonquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou, in welke context zou je het willen zien?
Pure cultuur/mentaliteitskwestie. Maar als je dat zegt begeef je je op behoorlijk glad ijs.quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja, zij kunnen die dingen nu eenmaal niet maken.
Vreemd genoeg kunnen ze het in Zuid-Oost Azie wel, waar een hele rits voormalige 3e wereldlanden tot 1e wereldlanden zijn opgeklommen. Rara hoe kan dat?
Gelukkig is Ijsland uit de top 10 gedonderd in 2010, lijkt me meer dan terechtquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Bij de Index van de menselijke ontwikkeling werd Sierra Leone als minst ontwikkelde land geclassificeerd. [5] Daarnaast leeft volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties 70,2% van de bevolking onder de armoedegrens. [6]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Index_van_de_menselijke_ontwikkeling
En opvallend dat er geen 1 ZuidEuropees/ Latijns land in de top 10 staat. En Frankrijk?quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Bij de Index van de menselijke ontwikkeling werd Sierra Leone als minst ontwikkelde land geclassificeerd. [5] Daarnaast leeft volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties 70,2% van de bevolking onder de armoedegrens. [6]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Index_van_de_menselijke_ontwikkeling
Dat onderzoek nog nooit zo iets achterlijk gezien. Van de meeste landen zijn nog niet eens cijfers bekend en van landen die wel bekend zijn de cijfers niet betrouwbaar. Bijvoorbeeld het iq van Tsjechië komt uit een onderzoek van een paar honderd schoolkinderen uit 1953. Het gemiddelde van Ethiopië is genomen van een aantal kinderen van joodse Ethiopische vluchtelingen. Totaal onbetrouwbaar cijfers, een statistiek professor zou onmiddellijk een enorme onvoldoende geven.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
tsjongejonge, een boek wat op wikipedia als controversieel wordt aangemerkt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja vandaar dat de Zuid-Oost Aziaten het hoogst scoren, dat komt omdat het een Westers georiënteerde test is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:06 schreef MadScientist het volgende:
[..]
tsjongejonge, een boek wat op wikipedia als controversieel wordt aangemerkt.
kun je zelf niet bedenken dat IQ ook met opleiding te maken heeft, en dat de correlatie tussen Wealth en IQ ook gewoon andersom kan zijn?
Bovendien zijn IQ tests op zichzelf al controversieel, omdat ze veel aandacht leggen op 'westerse' kennis als wiskunde en logica. erg cultureel gekleurde tests.
Onze regering doet anders haar uiterste best hier zo snel mogelijk een einde aan te maken.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Europa doet het op het gebied van wetenschappelijke ontwikkelingen, corruptie, rechtsysteem, mensenrechten, kunst&cultuur, het bieden van gelijke kansen, alfabetisme, universele gezondheidszorg en ga nog maar even door, het inderdaad het beste ter wereld, de grootte van het gebied meegenomen.
In die berber dorpen maken ze meestal alleen hun basisschool af, geen objectieve bron dus.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dit verbaast me nou he-le-maal niets:
6 Netherlands 102
54 Morocco 85
tjonge.... ik ben veel genuanceerdheid van je gewend, maar dit is korpsballengebralquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
prijscontrole en stevigee marktprotectie zijn zéér fascistische trekjes hoor..
iedere economie kent interventie van de overheden... het is maar wat je veel vind..quote:een fascistische markt is veelal gebaseerd op actieve overheids-interventie,
nationalistische bescherming is nog geen fascisme en het is ook geen uitvinding van het fascismequote:protectionisme (vanuit een nationalistisch idee, men meent de eigen markt te moeten 'beschermen' tegen buitenlandse handelaren die wel eens beter zouden kunnen zijn dan de 'eigen' producten).
allemaal onderdeel van het plan te voorkomen dat er nog van die vieze immigranten komen... zodra nederland immers het culturele niveau welk eerder lijkt op een achterlijk bergdorpje in het Riff-gebergte of een geitenhoedersdopje in de binnenlanden van Baptoe-Swetsistan komen er vast geen enge buitenlanders meer hierheen, en zijn we eindelijk veilig voor de bedreiging die massa-immigratie is en willen die onze hoogstaande cultuur van vrijheid ,pularisme en individuele rechten niet meer afnemen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Onze regering doet anders haar uiterste best hier zo snel mogelijk een einde aan te maken.
Wat is Oosters volgens jou dan? Met een Samoerai-zwaard je Geisha onthoofden omdat ze niet lekker genoeg pijpte?quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:12 schreef MadScientist het volgende:
omdat in hun cultuur misschien ook meer de nadruk wordt gelegd op wiskunde en logica? of dat ze westerse cultuur hebben overgenomen? Een land als Japan kun je ook niet meer als Oosters aanmerken.
Ja precies het is OF massas onopgeleide immigranten uit de Magrheb of Sub-Sahara opnemen, OF hier de armoedeval ingaan. Echt hoor.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
allemaal onderdeel van het plan te voorkomen dat er nog van die vieze immigranten komen... zodra nederland immers het culturele niveau welk eerder lijkt op een achterlijk bergdorpje in het Riff-gebergte of een geitenhoedersdopje in de binnenlanden van Baptoe-Swetsistan komen er vast geen enge buitenlanders meer hierheen, en zijn we eindelijk veilig voor de bedreiging die massa-immigratie is en willen die onze hoogstaande cultuur van vrijheid ,pularisme en individuele rechten niet meer afnemen.
dat zal Bolkestein wel bedoelen met het 'een voorbeeld nemen aan afrika'
Het lijstje dat hierbij zit vind ik toch een beetje overtrokken. In Nederland ben je geestelijk gehandicapt wanneer je een IQ hebt van onder de 85. Dan heb je al recht op WAJONG of andere soorten bijstand, een rugzakje ofzo.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel echt zo. In de ene cultuur wordt veel kennis hoog aangeslagen, in een andere zelf ondernemen, in een andere de eer van de familie.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
En ja, het is omdat in die cultuur waarde wordt gehecht aan een goede opleiding, dat een goede arbeidsethos gepromoot wordt en het aanzien geeft jezelf beschaafd te gedragen.
Juist en zelfs al zouden de uitslagen kloppen, dan is het nog steeds zo dat IQ natuurlijk niet iets is dat per definitie vaststaat bij geboorte (als het louter iets biologisch was konden we gewoon de hersens meten oid, wat vroeger overigens ook gedaan werd door 'wetenschappers').quote:[b]Op woensdag 8 juni 2011 20:59
Niet dat ik politiek-correct wil verkondigen dat intelligentie toevallig exact gelijk over alle volkeren en natieën verdeeld is, waarom zou dat zo zijn, maar wel dat bijv. zo'n Papoea die zijn hele leven voor zijn takkenhut heeft gelegen en dan een papieren IQ-test voor zijn neus krijgt natuurlijk hier niet hoog op kan scoren. Dat zou een Germaan onder dezelfde omstandigheden ook niet doen.
Het is wel zo dat dit arbeidsethos ons welvaart opgeleverd heeft, goede medische voorzieningen, sociale zekerheid, vooruitgang in de wetenschap en de technologie, een rechtstaat, kansen voor mensen die ze willen benutten en ga zo maar door.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel echt zo. In de ene cultuur wordt veel kennis hoog aangeslagen, in een andere zelf ondernemen, in een andere de eer van de familie.
Onze westerse cultuur is er eentje van woekeren met talenten. Soberheid en vlijt bouwt huizen als kastelen. De calvinistische dan, de papen liften gratis mee.
Ik ben een cultuurrelativist in de zin dat ik me afvraag of ons arbeidsethos nou moreel veel hoogstaande is dan het ethos van een luie uitvreter, maar ik ben wel van mening dat dergelijke waarderingen cultureel bepaald zijn.
Dat hangt natuurlijk af van de vraag wat je onder een prettige maatschappij verstaat, maar aangenomen dat niemand van armoede houdt (waardenrelativisme is vaker een gedachtenexpiriment dan iemands werkelijke levenshouding) is het calvinistische ethos (waarvan ik vind dat het in Nederland niet eens zo gek veel -meer- voorstelt) natuurlijk een goede zaak.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben een cultuurrelativist in de zin dat ik me afvraag of ons arbeidsethos nou moreel veel hoogstaande is dan het ethos van een luie uitvreter, maar ik ben wel van mening dat dergelijke waarderingen cultureel bepaald zijn.
Volgens ónze culturele normen is het resultaat van onze cultuur "de goede situatie".quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel zo dat dit arbeidsethos ons welvaart opgeleverd heeft, goede medische voorzieningen, sociale zekerheid, vooruitgang in de wetenschap en de technologie, een rechtstaat, kansen voor mensen die ze willen benutten en ga zo maar door.
Ethisch gezien vind ik het zeker gelijkwaardig dat iemand er voor kiest om minder te werken en bijvoorbeeld geen plasma-TV of een dikke auto te kopen. Maar dat is maar een relatief klein deel van onze inspanning. De goede situatie in Nederland zou er niet zijn met een lager arbeidsethos.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, hier ga je te ver in je cultuurrelativisme. Je mag van mij best wel stellen dat een alfabetiseringsgraad van 99% beter is dan een alfabetiseringsgraad van 15%, of dat 1% babysterfte beter is dan 15% babysterfte als gevolg van een slechte riolering. Ook de mensen uit de landen die zulke slechte cijfers scoren vinden dat, ze komen niet voor niets zo graag hier naar toe.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Volgens ónze culturele normen is het resultaat van onze cultuur "de goede situatie".
Dat blijft mijn probleem met waardering van elke cultuur - volgens mijn normen zijn mijn waarden de beste.
Zoals ik ook mijn cultuur béter vind dan een intolerantere cultuur ómdat de mijne toleranter is.
Maar zijn er werkelijk mensen die, diep van binnen, streven naar een maatschappij zonder drinkwater en voedsel, zonder architectuur, zonder literatuur, zonder enigszins stabiele gezinnen waarin kinderen opgroeien, zonder onderwijs, zonder nu en dan tijd en geld voor een feestje, enz?quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef sigme het volgende:
Dat blijft mijn probleem met waardering van elke cultuur - volgens mijn normen zijn mijn waarden de beste.
Veruit de meeste mensen blijven liever thuis. Dat wij ons dat niet willen kunnen voorstellen, zegt ook iets over ons.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, hier ga je te ver in je cultuurrelativisme. Je mag van mij best wel stellen dat een alfabetiseringsgraad van 99% beter is dan een alfabetiseringsgraad van 15%, of dat 1% babysterfte beter is dan 15% babysterfte als gevolg van een slechte riolering. Ook de mensen uit de landen die zulke slechte cijfers scoren vinden dat, ze komen niet voor niets zo graag hier naar toe.
De meeste mensen blijven thuis omdat ze geen mogelijkheid hebben om hier te komen of omdat ze andere zaken, zoals familie, belangrijker vinden dan schoon drinkwater. Schoon drinkwater is zelf natuurlijk geen cultuurwaarde, maar wel een gevolg van arbeidsethos. (In de landen waar hard gewerkt wordt zijn dit soort zaken -logisch- beter geregeld)quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Veruit de meeste mensen blijven liever thuis. Dat wij ons dat niet willen kunnen voorstellen, zegt ook iets over ons.
Verder zijn de waarden die je opgeeft als zodanig geen cultuureigenschappen. Ze zijn mogelijk een gevolg van zaken waaraan belang gehecht wordt in combinatie met allerlei omstandigheden.
Oh, van die aspecten houd ik beslist ook niet. Het gaat nog veel verder met de sexualisering van kinderen, zoals strings voor basisschoolkinderen. Als het daarom gaat vind ik onze cultuur ook zeker niet superieur. Maar je stelde dat ons arbeidsethos niet hoogstaander was dan dat van een 'luie' cultuur. Daar was ik het voornamelijk niet mee eens. (Hoewel het ook overdreven kan worden).quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:46 schreef sigme het volgende:
Ik las eergister bij de Chinees een of andere glossy met als doelgroep 13- tot 16-jarige meisjes. Met daarin een fotoadvertentie van OB. Een 16-jarig meisje in een doorschijnend witte broek, in UV-licht, zonder onderboxem, met de tekst "Ook als ik ongesteld ben - iedereen mag m'n billen zien"
Nou, dan krijg ik toch wat twijfels bij de superioriteit van onze cultuur.
Maar het is een samenhangend geheel. Voor de combinatie hoog arbeidsethos, lage sexualisering, kom je terecht bij de bijbelgordel. Tsja. Dat is wel een variant van ouderwets behouden cultuur, vol echte eerlijke overtuiging. Culturele trots. Die wankelen niet in het zicht van modernismen of vreemde horden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh, van die aspecten houd ik beslist ook niet. Het gaat nog veel verder met de sexualisering van kinderen, zoals strings voor basisschoolkinderen. Als het daarom gaat vind ik onze cultuur ook zeker niet superieur. Maar je stelde dat ons arbeidsethos niet hoogstaander was dan dat van een 'luie' cultuur. Daar was ik het voornamelijk niet mee eens. (Hoewel het ook overdreven kan worden).
De normen en waarden van Nederland voor 1960 zijn wat mij betreft ook iets te gemakkelijk afgeschreven als 'ouderwets', 'niet-wetenschappelijk' en 'spruitjeslucht'. Daar zat ook heel veel goeds bij, zoals gemeenschapszin, cohesie, sociale controle, trouw, stabiliteit, etc. Die waarden zijn niet ouderwets maar universeel.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar het is een samenhangend geheel. Voor de combinatie hoog arbeidsethos, lage sexualisering, kom je terecht bij de bijbelgordel. Tsja. Dat is wel een variant van ouderwets behouden cultuur, vol echte eerlijke overtuiging. Culturele trots. Die wankelen niet in het zicht van modernismen of vreemde horden.
Dat komt door de welvaart en het sociale systeem. Mensen hier hebben elkaar niet meer nodig, dus hoeven ze ook niet meer aardig te zijn. Mijn ervaring is dat hoe armer het land is, hoe guller, vriendelijker en gastvrijer de mensen zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:17 schreef Lagrinta het volgende:
Westerse beschaving is bullshit. Het is westers raffinement. Mensen in Iran of Servië zijn vele malen beleefder en vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander. De straffen zijn alleen onbeschaafd, maar dat is wat anders.
Mee eens, ik volg je redenering, alleen cultuur speelt ook wel een rol.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt door de welvaart en het sociale systeem. Mensen hier hebben elkaar niet meer nodig, dus hoeven ze ook niet meer aardig te zijn. Mijn ervaring is dat hoe armer het land is, hoe guller, vriendelijker en gastvrijer de mensen zijn.
Jawel. Maar ik denk dat dit in Nederland in 1820 niet veel anders was. Ook denk ik dat wanneer die landen echt welvarend worden, de mensen ook minder vriendelijk worden. Je ziet dat bijvoorbeeld al in die kleine oliestaatjes, waar de mensen toevallig rijk zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:24 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Mee eens, ik volg je redenering, alleen cultuur speelt ook wel een rol.
Nou, dan IS zijn IQ toch ook niet hoog? Als hij niet kan lezen, schrijven, abstract denken, etc?quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het lijstje dat hierbij zit vind ik toch een beetje overtrokken. In Nederland ben je geestelijk gehandicapt wanneer je een IQ hebt van onder de 85. Dan heb je al recht op WAJONG of andere soorten bijstand, een rugzakje ofzo.
Als in een land als Papoea Nieuw Guinea het gemiddeld IQ 59 is, betekent dit dat zo'n 98% van de bevolking volgens onze definitie geestelijk gehandicapt is. Dat lijkt me ook weer sterk.
Niet dat ik politiek-correct wil verkondigen dat intelligentie toevallig exact gelijk over alle volkeren en natieën verdeeld is, waarom zou dat zo zijn, maar wel dat bijv. zo'n Papoea die zijn hele leven voor zijn takkenhut heeft gelegen en dan een papieren IQ-test voor zijn neus krijgt natuurlijk hier niet hoog op kan scoren. Dat zou een Germaan onder dezelfde omstandigheden ook niet doen.
Nou, dat is misschien niet het beste nee, maar nog altijd een heel stuk beter dan op je 12e uitgehuwelijkt worden aan je oom van 45 of door de lokale kindsoldaten verkracht en je armen afgehakt worden. En ja, dat mag je best absoluut stellen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:46 schreef sigme het volgende:
Ik las eergister bij de Chinees een of andere glossy met als doelgroep 13- tot 16-jarige meisjes. Met daarin een fotoadvertentie van OB. Een 16-jarig meisje in een doorschijnend witte broek, in UV-licht, zonder onderboxem, met de tekst "Ook als ik ongesteld ben - iedereen mag m'n billen zien"
Nou, dan krijg ik toch wat twijfels bij de superioriteit van onze cultuur.
Hmm. Vooruit, dat wil ik dan nog wel met je eens zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 23:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou, dat is misschien niet het beste nee, maar nog altijd een heel stuk beter dan op je 12e uitgehuwelijkt worden aan je oom van 45 of door de lokale kindsoldaten verkracht en je armen afgehakt worden. En ja, dat mag je best absoluut stellen.
Cultuurrelativisme is natuurlijk ook een welvaartshouding he.
Er zijn nogal veel meer cultuurgebieden waarin in de basisbehoeften voorzien is. Zijn die even cultuurrelativerend als de Europese?quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Cultuurrelativisme is net zo'n welvaartsziekte als annorexia of vegetarisme. Het bestaat alleen bij de gratie van al je basisbehoeftes die voorzien zijn.
Van sneeuw vegen wordt het vaak alleen maar gladder. Al die goede bedoelingen. Daarbij komt nog dat mensen die hun been breken ook gewoon mensen zijn, niets mis mee. (behalve dan hun been)quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:04 schreef LXIV het volgende:
Wat Balkenende deze winter zei over het stoepje vegen van de buurvrouw is precies de spijker op z'n kop. Gewoon dat doen 'omdat dat zo hoort'. Fatsoen dus.
Vind ik veel beter dan de VVD-methode (die buurvrouw betaalt het zelf maar of breekt haar been), of de PVDA-methode: "belasting heffen, geld uitdelen, Polen en Somaliërs inhuren om te vegen". Ik denk dat die 'ouderwetse' normen en waarden voor de duurzaamheid van een maatschappij essentieel zijn. Anders wordt het los zand, wil op zeker moment niemand meer voor elkaar betalen en stort het ineen.
Nee, misschien komt dat nog. Decadentie duurt een tijdje voor het echt hard toeslaat, geloof ik.quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zijn nogal veel meer cultuurgebieden waarin in de basisbehoeften voorzien is. Zijn die even cultuurrelativerend als de Europese?
In de VS zit men toch ook al een hele tijd op een respectabel welvaartsniveau en hun cultuur(achtergrond) lijkt op de Europese. Is men daar ook cultuurrelativistisch?quote:Op donderdag 9 juni 2011 08:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, misschien komt dat nog. Decadentie duurt een tijdje voor het echt hard toeslaat, geloof ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |