Dat is natuurlijk wel echt zo. In de ene cultuur wordt veel kennis hoog aangeslagen, in een andere zelf ondernemen, in een andere de eer van de familie.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
En ja, het is omdat in die cultuur waarde wordt gehecht aan een goede opleiding, dat een goede arbeidsethos gepromoot wordt en het aanzien geeft jezelf beschaafd te gedragen.
Juist en zelfs al zouden de uitslagen kloppen, dan is het nog steeds zo dat IQ natuurlijk niet iets is dat per definitie vaststaat bij geboorte (als het louter iets biologisch was konden we gewoon de hersens meten oid, wat vroeger overigens ook gedaan werd door 'wetenschappers').quote:[b]Op woensdag 8 juni 2011 20:59
Niet dat ik politiek-correct wil verkondigen dat intelligentie toevallig exact gelijk over alle volkeren en natieën verdeeld is, waarom zou dat zo zijn, maar wel dat bijv. zo'n Papoea die zijn hele leven voor zijn takkenhut heeft gelegen en dan een papieren IQ-test voor zijn neus krijgt natuurlijk hier niet hoog op kan scoren. Dat zou een Germaan onder dezelfde omstandigheden ook niet doen.
Het is wel zo dat dit arbeidsethos ons welvaart opgeleverd heeft, goede medische voorzieningen, sociale zekerheid, vooruitgang in de wetenschap en de technologie, een rechtstaat, kansen voor mensen die ze willen benutten en ga zo maar door.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel echt zo. In de ene cultuur wordt veel kennis hoog aangeslagen, in een andere zelf ondernemen, in een andere de eer van de familie.
Onze westerse cultuur is er eentje van woekeren met talenten. Soberheid en vlijt bouwt huizen als kastelen. De calvinistische dan, de papen liften gratis mee.
Ik ben een cultuurrelativist in de zin dat ik me afvraag of ons arbeidsethos nou moreel veel hoogstaande is dan het ethos van een luie uitvreter, maar ik ben wel van mening dat dergelijke waarderingen cultureel bepaald zijn.
Dat hangt natuurlijk af van de vraag wat je onder een prettige maatschappij verstaat, maar aangenomen dat niemand van armoede houdt (waardenrelativisme is vaker een gedachtenexpiriment dan iemands werkelijke levenshouding) is het calvinistische ethos (waarvan ik vind dat het in Nederland niet eens zo gek veel -meer- voorstelt) natuurlijk een goede zaak.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben een cultuurrelativist in de zin dat ik me afvraag of ons arbeidsethos nou moreel veel hoogstaande is dan het ethos van een luie uitvreter, maar ik ben wel van mening dat dergelijke waarderingen cultureel bepaald zijn.
Volgens ónze culturele normen is het resultaat van onze cultuur "de goede situatie".quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel zo dat dit arbeidsethos ons welvaart opgeleverd heeft, goede medische voorzieningen, sociale zekerheid, vooruitgang in de wetenschap en de technologie, een rechtstaat, kansen voor mensen die ze willen benutten en ga zo maar door.
Ethisch gezien vind ik het zeker gelijkwaardig dat iemand er voor kiest om minder te werken en bijvoorbeeld geen plasma-TV of een dikke auto te kopen. Maar dat is maar een relatief klein deel van onze inspanning. De goede situatie in Nederland zou er niet zijn met een lager arbeidsethos.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, hier ga je te ver in je cultuurrelativisme. Je mag van mij best wel stellen dat een alfabetiseringsgraad van 99% beter is dan een alfabetiseringsgraad van 15%, of dat 1% babysterfte beter is dan 15% babysterfte als gevolg van een slechte riolering. Ook de mensen uit de landen die zulke slechte cijfers scoren vinden dat, ze komen niet voor niets zo graag hier naar toe.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Volgens ónze culturele normen is het resultaat van onze cultuur "de goede situatie".
Dat blijft mijn probleem met waardering van elke cultuur - volgens mijn normen zijn mijn waarden de beste.
Zoals ik ook mijn cultuur béter vind dan een intolerantere cultuur ómdat de mijne toleranter is.
Maar zijn er werkelijk mensen die, diep van binnen, streven naar een maatschappij zonder drinkwater en voedsel, zonder architectuur, zonder literatuur, zonder enigszins stabiele gezinnen waarin kinderen opgroeien, zonder onderwijs, zonder nu en dan tijd en geld voor een feestje, enz?quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef sigme het volgende:
Dat blijft mijn probleem met waardering van elke cultuur - volgens mijn normen zijn mijn waarden de beste.
Veruit de meeste mensen blijven liever thuis. Dat wij ons dat niet willen kunnen voorstellen, zegt ook iets over ons.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, hier ga je te ver in je cultuurrelativisme. Je mag van mij best wel stellen dat een alfabetiseringsgraad van 99% beter is dan een alfabetiseringsgraad van 15%, of dat 1% babysterfte beter is dan 15% babysterfte als gevolg van een slechte riolering. Ook de mensen uit de landen die zulke slechte cijfers scoren vinden dat, ze komen niet voor niets zo graag hier naar toe.
De meeste mensen blijven thuis omdat ze geen mogelijkheid hebben om hier te komen of omdat ze andere zaken, zoals familie, belangrijker vinden dan schoon drinkwater. Schoon drinkwater is zelf natuurlijk geen cultuurwaarde, maar wel een gevolg van arbeidsethos. (In de landen waar hard gewerkt wordt zijn dit soort zaken -logisch- beter geregeld)quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Veruit de meeste mensen blijven liever thuis. Dat wij ons dat niet willen kunnen voorstellen, zegt ook iets over ons.
Verder zijn de waarden die je opgeeft als zodanig geen cultuureigenschappen. Ze zijn mogelijk een gevolg van zaken waaraan belang gehecht wordt in combinatie met allerlei omstandigheden.
Oh, van die aspecten houd ik beslist ook niet. Het gaat nog veel verder met de sexualisering van kinderen, zoals strings voor basisschoolkinderen. Als het daarom gaat vind ik onze cultuur ook zeker niet superieur. Maar je stelde dat ons arbeidsethos niet hoogstaander was dan dat van een 'luie' cultuur. Daar was ik het voornamelijk niet mee eens. (Hoewel het ook overdreven kan worden).quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:46 schreef sigme het volgende:
Ik las eergister bij de Chinees een of andere glossy met als doelgroep 13- tot 16-jarige meisjes. Met daarin een fotoadvertentie van OB. Een 16-jarig meisje in een doorschijnend witte broek, in UV-licht, zonder onderboxem, met de tekst "Ook als ik ongesteld ben - iedereen mag m'n billen zien"
Nou, dan krijg ik toch wat twijfels bij de superioriteit van onze cultuur.
Maar het is een samenhangend geheel. Voor de combinatie hoog arbeidsethos, lage sexualisering, kom je terecht bij de bijbelgordel. Tsja. Dat is wel een variant van ouderwets behouden cultuur, vol echte eerlijke overtuiging. Culturele trots. Die wankelen niet in het zicht van modernismen of vreemde horden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh, van die aspecten houd ik beslist ook niet. Het gaat nog veel verder met de sexualisering van kinderen, zoals strings voor basisschoolkinderen. Als het daarom gaat vind ik onze cultuur ook zeker niet superieur. Maar je stelde dat ons arbeidsethos niet hoogstaander was dan dat van een 'luie' cultuur. Daar was ik het voornamelijk niet mee eens. (Hoewel het ook overdreven kan worden).
De normen en waarden van Nederland voor 1960 zijn wat mij betreft ook iets te gemakkelijk afgeschreven als 'ouderwets', 'niet-wetenschappelijk' en 'spruitjeslucht'. Daar zat ook heel veel goeds bij, zoals gemeenschapszin, cohesie, sociale controle, trouw, stabiliteit, etc. Die waarden zijn niet ouderwets maar universeel.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar het is een samenhangend geheel. Voor de combinatie hoog arbeidsethos, lage sexualisering, kom je terecht bij de bijbelgordel. Tsja. Dat is wel een variant van ouderwets behouden cultuur, vol echte eerlijke overtuiging. Culturele trots. Die wankelen niet in het zicht van modernismen of vreemde horden.
Dat komt door de welvaart en het sociale systeem. Mensen hier hebben elkaar niet meer nodig, dus hoeven ze ook niet meer aardig te zijn. Mijn ervaring is dat hoe armer het land is, hoe guller, vriendelijker en gastvrijer de mensen zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:17 schreef Lagrinta het volgende:
Westerse beschaving is bullshit. Het is westers raffinement. Mensen in Iran of Servië zijn vele malen beleefder en vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander. De straffen zijn alleen onbeschaafd, maar dat is wat anders.
Mee eens, ik volg je redenering, alleen cultuur speelt ook wel een rol.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt door de welvaart en het sociale systeem. Mensen hier hebben elkaar niet meer nodig, dus hoeven ze ook niet meer aardig te zijn. Mijn ervaring is dat hoe armer het land is, hoe guller, vriendelijker en gastvrijer de mensen zijn.
Jawel. Maar ik denk dat dit in Nederland in 1820 niet veel anders was. Ook denk ik dat wanneer die landen echt welvarend worden, de mensen ook minder vriendelijk worden. Je ziet dat bijvoorbeeld al in die kleine oliestaatjes, waar de mensen toevallig rijk zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:24 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Mee eens, ik volg je redenering, alleen cultuur speelt ook wel een rol.
Nou, dan IS zijn IQ toch ook niet hoog? Als hij niet kan lezen, schrijven, abstract denken, etc?quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het lijstje dat hierbij zit vind ik toch een beetje overtrokken. In Nederland ben je geestelijk gehandicapt wanneer je een IQ hebt van onder de 85. Dan heb je al recht op WAJONG of andere soorten bijstand, een rugzakje ofzo.
Als in een land als Papoea Nieuw Guinea het gemiddeld IQ 59 is, betekent dit dat zo'n 98% van de bevolking volgens onze definitie geestelijk gehandicapt is. Dat lijkt me ook weer sterk.
Niet dat ik politiek-correct wil verkondigen dat intelligentie toevallig exact gelijk over alle volkeren en natieën verdeeld is, waarom zou dat zo zijn, maar wel dat bijv. zo'n Papoea die zijn hele leven voor zijn takkenhut heeft gelegen en dan een papieren IQ-test voor zijn neus krijgt natuurlijk hier niet hoog op kan scoren. Dat zou een Germaan onder dezelfde omstandigheden ook niet doen.
Nou, dat is misschien niet het beste nee, maar nog altijd een heel stuk beter dan op je 12e uitgehuwelijkt worden aan je oom van 45 of door de lokale kindsoldaten verkracht en je armen afgehakt worden. En ja, dat mag je best absoluut stellen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:46 schreef sigme het volgende:
Ik las eergister bij de Chinees een of andere glossy met als doelgroep 13- tot 16-jarige meisjes. Met daarin een fotoadvertentie van OB. Een 16-jarig meisje in een doorschijnend witte broek, in UV-licht, zonder onderboxem, met de tekst "Ook als ik ongesteld ben - iedereen mag m'n billen zien"
Nou, dan krijg ik toch wat twijfels bij de superioriteit van onze cultuur.
Hmm. Vooruit, dat wil ik dan nog wel met je eens zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 23:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou, dat is misschien niet het beste nee, maar nog altijd een heel stuk beter dan op je 12e uitgehuwelijkt worden aan je oom van 45 of door de lokale kindsoldaten verkracht en je armen afgehakt worden. En ja, dat mag je best absoluut stellen.
Cultuurrelativisme is natuurlijk ook een welvaartshouding he.
Er zijn nogal veel meer cultuurgebieden waarin in de basisbehoeften voorzien is. Zijn die even cultuurrelativerend als de Europese?quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Cultuurrelativisme is net zo'n welvaartsziekte als annorexia of vegetarisme. Het bestaat alleen bij de gratie van al je basisbehoeftes die voorzien zijn.
Van sneeuw vegen wordt het vaak alleen maar gladder. Al die goede bedoelingen. Daarbij komt nog dat mensen die hun been breken ook gewoon mensen zijn, niets mis mee. (behalve dan hun been)quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:04 schreef LXIV het volgende:
Wat Balkenende deze winter zei over het stoepje vegen van de buurvrouw is precies de spijker op z'n kop. Gewoon dat doen 'omdat dat zo hoort'. Fatsoen dus.
Vind ik veel beter dan de VVD-methode (die buurvrouw betaalt het zelf maar of breekt haar been), of de PVDA-methode: "belasting heffen, geld uitdelen, Polen en Somaliërs inhuren om te vegen". Ik denk dat die 'ouderwetse' normen en waarden voor de duurzaamheid van een maatschappij essentieel zijn. Anders wordt het los zand, wil op zeker moment niemand meer voor elkaar betalen en stort het ineen.
Nee, misschien komt dat nog. Decadentie duurt een tijdje voor het echt hard toeslaat, geloof ik.quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zijn nogal veel meer cultuurgebieden waarin in de basisbehoeften voorzien is. Zijn die even cultuurrelativerend als de Europese?
In de VS zit men toch ook al een hele tijd op een respectabel welvaartsniveau en hun cultuur(achtergrond) lijkt op de Europese. Is men daar ook cultuurrelativistisch?quote:Op donderdag 9 juni 2011 08:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, misschien komt dat nog. Decadentie duurt een tijdje voor het echt hard toeslaat, geloof ik.
Ook daar is absoluut een stroming relativistisch, maar zij hebben nog immer de boost van de 'Good Guys' zijn tijdens WOII. De Holocaust was en is toch een Europese aangelegenheid.quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:04 schreef sigme het volgende:
[..]
In de VS zit men toch ook al een hele tijd op een respectabel welvaartsniveau en hun cultuur(achtergrond) lijkt op de Europese. Is men daar ook cultuurrelativistisch?
Tegen de 80quote:Op zaterdag 11 juni 2011 16:08 schreef Nachtjager het volgende:
Hoe oud is die kerel nu? Hou ouder hij begint te worden, hoe meer onzin hij uitkraamt.
Nee, dat heeft Bolkestein ook uitgelegd. Het is de rol van het Christendom, met name de Calvinisten zoeken de schuld bij zichzelf. Veel linksen waren eerst protestant (of zijn het nog) en zo is de weg-met-ons levensbeschouwing ontstaan.quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:51 schreef sigme het volgende:
Er zijn nogal veel meer cultuurgebieden waarin in de basisbehoeften voorzien is. Zijn die even cultuurrelativerend als de Europese?
Welkom terug, amigo!!quote:Op zaterdag 11 juni 2011 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
Ik dacht dat rechtsen dat juist propageerden: de schuld bij jezelf zoeken.
Bijna goed.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Maar als we de overheid hadden afgeschaft, dan was jij als plebejer ook nergens meer?quote:Op zondag 5 juni 2011 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gewoon recht(s) van de sterkste. Overheid afschaffen en zo. Maar als we dat hadden gedaan was Bolkenstein nergens geweest.
Calvinisme is rechts.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
Dan had ik (nog) meer mogelijkheden. Maar ik gun anderen ook wat.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:18 schreef mlg het volgende:
[..]
Maar als we de overheid hadden afgeschaft, dan was jij als plebejer ook nergens meer?
Man man man, je was mijn slaaf geweest, vriend.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan had ik (nog) meer mogelijkheden. Maar ik gun anderen ook wat.
In your wet dreamsquote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:23 schreef mlg het volgende:
[..]
Man man man, je was mijn slaaf geweest, vriend.
Kinderbijslag is zonder overheid ook niet mogelijk, dus waarschijnlijk lag je al ergens in een goot te roesten toen je geboren werd. Of ik had je moeten voeden om op later leeftijd (8) op mijn erf te laten werken.quote:
Ik deed het al zonder ouders toen ik 8 was, met 12 had ik al slaven van jouw kaliber.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:43 schreef mlg het volgende:
[..]
Kinderbijslag is zonder overheid ook niet mogelijk, dus waarschijnlijk lag je al ergens in een goot te roesten toen je geboren werd. Of ik had je moeten voeden om op later leeftijd (8) op mijn erf te laten werken.
Yeah right, anarchistische autist. Jij in het bijzonder maakt zonder politiek geen kans mijn vriend.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik deed het al zonder ouders toen ik 8 was, met 12 had ik al slaven van jouw kaliber.
Je liegtquote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Yeah right, anarchistische autist. Jij in het bijzonder maakt zonder politiek geen kans mijn vriend.
In een samenleving waar ongeremd het recht van de sterkste geldt heeft niemand een kans om het maximale uit zijn of haar leven te halen. Dit soort samenlevingen stierven in het verleden snel uit.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Yeah right, anarchistische autist. Jij in het bijzonder maakt zonder politiek geen kans mijn vriend.
Dat is wat ik bedoel, wise ass. Echter, nu beweert één van de zwakkeren in onze samenleving, dat we de overheid moeten afschaffen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In een samenleving waar ongeremd het recht van de sterkste geldt heeft niemand een kans om het maximale uit zijn of haar leven te halen. Dit soort samenlevingen stierven in het verleden snel uit.
En een maatschappij zonder overheid is net zoiets als een mensheid zonder kinderen. Er hebben altijd overheden bestaan die bepaalde kerntaken uitvoerden van overheden. Misschien niet zo georganiseerd en democratisch als nu maar ze bestonden wel.
Wat ben je heerlijk genuanceerd.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoel, wise ass. Echter, nu beweert één van de zwakkeren in onze samenleving, dat we de overheid moeten afschaffen.
Je bent afhankelijk van drugs, wat ben je dan wel niet van de samenleving? Uberhankelijk? Hoe noemen ze dat?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat ben je heerlijk genuanceerd.
Excuses, ik dacht dat jij dat altijd bepleitte.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoel, wise ass. Echter, nu beweert één van de zwakkeren in onze samenleving, dat we de overheid moeten afschaffen.
Onder welke kloon las je dat?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Excuses, ik dacht dat jij dat altijd bepleitte.
We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Je hebt een avatar met een sjieke hoed erin staan maar in sommige maatschappijen was het behoorlijk onbeschoft om een hoofddeksel te dragen. In onze maatschappij is het om de één of andere reden een symbool van de gegoede klasse, in andere samenlevingen in het geheel niet.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:13 schreef mlg het volgende:
[..]
Je bent afhankelijk van drugs, wat ben je dan wel niet van de samenleving? Uberhankelijk? Hoe noemen ze dat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |