quote:Op zondag 5 juni 2011 15:36 schreef Fannetje het volgende:
Seilram, welkom met Sam! Ik vind Sam zo'n leuke naam voor een meisje!Jammer dat de BV nog niet loopt zoals je wil, hopelijk komt het snel goed op gang. Foto?
Yaro, wat een leuk zwempak heb je! Vindt hij het leuk in het badje? Hij kijkt er een beetje bedenkelijk bij
DML, wat naar voor Puck zeg, een dubbele oorontsteking. Maar een AB kuur slaat meestal wel snel aan, dus hopelijk is hij er snel vanaf!
KJ, wat een gave foto van Ilse, en DMJO, wat een lieve foto van Geert!
Huup, wat vervelend dat Elin ook op ei reageert
Danic, wow, wat een goede nacht. Maar nu het drinken nog, hopelijk hebben ze op het CB tips en anders een verwijzing naar de KA vragen hoor!
Hier een mijlpaal vandaag, want Anne heeft vanmiddag gewoon een hele boterham (oké, zonder korstjes, maar toch) met boter en jam gegeten. Elk stukje gedoopt in thee en dat vond ze wel prima. Op een gegeven moment ging dat mondje wagenwijd openEn niet één keer gekokhalst!
En in het kader van foto's plaatsen, hier nog een van mijn vrolijke muppet
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 5 juni 2011 16:11 schreef pessie het volgende:
Anne en Geert mooi op de foto's! Fijn dat Anne nu wel lekker eet!
Openen is dus wel gelukt, is inderdaad goed te doen. Als ik toch nog wat vergeten ben dan hoor ik het graag.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:27 schreef As1981 het volgende:
Yaro vind alles met water heerlijk, al is dat inderdaad op deze fotot niet te zien nee ha ha ha.
Wat een vrolijk meisje ben je Anne en wat fijn dat je gevonden hebt hoe ze een hele boterham kon eten vandaag.
Oke, ik denk dat ik het topic dicht ga gooien. De eerste keer dat ik dit door heb en dus ga proberen een nieuwe te openen. Mocht hij er over 5 min niet staan, dan is hulp hard nodig
en m´n eigen mannetje als foto model:quote:Op zondag 5 juni 2011 15:36 schreef Fannetje het volgende:En in het kader van foto's plaatsen, hier nog een van mijn vrolijke muppet
door het linkje tussen img tags te zetten. bij een quote wordt een afbeelding als [url= afbeeldingsurl ] afbeelding [/urll gezet ofzo. dat haal je allemaal weg, en dan zet je er gewoon img tag'omheenquote:Op zondag 5 juni 2011 17:27 schreef As1981 het volgende:
Even offtopic, maar hoe krijg je die foto gequote DJMO, want in de mijne staat alleen een link.
bedankt, altijd handig om te weten voor een volgende keer.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:29 schreef DJMO het volgende:
[..]
door het linkje tussen img tags te zetten. bij een quote wordt een afbeelding als [url= afbeeldingsurl ] afbeelding [/urll gezet ofzo. dat haal je allemaal weg, en dan zet je er gewoon img tag'omheen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.29/10/'10 - 25/03/'13
Nee johquote:Op zondag 5 juni 2011 21:18 schreef BarbaBientje01 het volgende:
Seilram gefeliciteerd met Sam!
Anne en Geert![]()
En Floris die al papa en mama zegthijs ook bijna jarig he, Son?
Hier gaat eigenlijk alles super goed! J. rolt de hele dag door en eet de oren van onze kop.Gewoon heerlijk genieten hier!
Ben ik met Soneal even blij dat dat geen criterium hoeft te zijnquote:Op maandag 6 juni 2011 13:46 schreef Orea het volgende:
Hebben ze wel goed naar jou gekeken JJJij bent toch ook klein en slank?
En ik ben blij dat ze niet naar mij kijken en zeggen ah! ik zie al waar ze het vandaan heeftquote:Op maandag 6 juni 2011 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ben ik met Soneal even blij dat dat geen criterium hoeft te zijn![]()
Geert heeft dus een overduidelijke voorkeurshouding. vandaar dat ik stiekem hoop dat de osteo er naar wil kijken in die praktijk. wellicht schrijven ze de behandeling gewoon weg onder fysioquote:Op maandag 6 juni 2011 19:13 schreef ferrari_rood het volgende:
Wij gaan morgen ook naar een osteopaat. Het z-huis raadde het aan omdat ean zo huilt tijdens aankleden/wassen/insmeren en ze een lichte voorkeurshouding heeft. Ik heb wel vaker gehoord dat het baat kan hebben bij kinderen die met een kz ter wereld zijn gekomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Oh, wat fijn zeg!quote:Op maandag 6 juni 2011 19:22 schreef Solagratia het volgende:
Amy eet steeds beter! Niet enorme hoeveelheden ofzo, maar wel veel meer dingen en structuren. Ze eet een 8maanden potje. Het is nu echt leuk om haar wat te eten te geven.
oh ja dat wist ik en die moest ik nog legenquote:Op maandag 6 juni 2011 20:30 schreef Ticootje het volgende:
[dienstmededeling] Son, je inbox zit vol, de kleertjes uit Denemarken zijn binnen, en ze zijn uber, uberleuk[\dienstmededeling]
Anyways, hoi!
Rijst met kip en pompoen.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:18 schreef pessie het volgende:
Sola wat heerlijk dat het zo goed gaat nu met Amy en eten! Kan heel gied hoor, dat het tandenleed vermoeiende nachten oplevert.
FR ik hoop dat het werkt!
Noa, kan ze al rijst eten? Nathan krijgt pas sinds kort rijst, maar dan met een sausje wat het allemaal samenbind. En dan nog vind hij het lastig eten en hij is al 10 maanden.
Delfste Hout heb ik in de buurt, dus niet echt heel dicht bij.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:48 schreef Ticootje het volgende:
Vrijdag is een date, maar pas in de middag. Heb jij een kinderboerderij in de buurt? Kunnen we ff lekker lopen.
Ja tico doe squote:Op maandag 6 juni 2011 21:00 schreef huuphuup het volgende:
Wij hebben ook nooit problemen gehad met rijst. Gewoon zo gegeven vanaf het begin, ging helemaal primamaar goed, we eten ook gewoon vaak rijst, eigenlijk bijna altijd
dus dan wen je er vanzelf aan
Tico! doe dan es een foto van die kleertjes! Is dat van Ida T enzo?
Leylalekkere druif <3 staan er foto's in t fototopic? of hier? doe es?
"Logopedisten houden zich bezig met de diagnostiek en behandeling van spraak- taal- en gehoor- en stemstoornissen bij volwassenen en kinderen. Een onderdeel van de behandeling bij kinderen en volwassenen is het begeleiden van aangeboren of slikstoornissen die op latere leeftijd zijn ontstaan. De behandeling van eet- en drinkproblemen bij kinderen wordt ook wel prelogopedie genoemd. Prelogopedie .... logopedie voordat het spreken begint." (Bron)quote:Op maandag 6 juni 2011 21:16 schreef danic het volgende:
Een prelogopedist? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met een gewone logopedist?
Gat in de markt!!! Zou inderdaad moeten bestaan...quote:Op maandag 6 juni 2011 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
Bij borstvoeding kun je altijd een lactatiekundige even mee laten kijken. Zoiets zou je eigenlijk ook voor flesvoeding moeten hebben. Anders zit je zelf maar wat te klungelen terwijl iemand met meer expertise misschien meteen ziet wat eraan schort en hoe het opgelost kan worden.
Kijk, Puck weet wel wie die onderkotstquote:
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:05 schreef Ticootje het volgende:
Kun je hem niet in de buggy gooien en een flink stuk gaan wandelen?
Wat heb je zelf al geprobeerd om van je overproductie af te komen? Zijn er verder nog signalen? Wat voor poep heeft ze? Even verplaatsen naar bv-topic? Daar zijn mensen die er meer verstand van hebben dan ik (ik ben ook maar een leek).quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:37 schreef The_Tankgirl het volgende:
buh, Larissa heeft heel erg veel last van darmkrampjesWe hebben nu cinnababy; even kijken of dat werkt. Ik denk ook dat ik teveel melk voor haar aanmaak (overproductie), mijn borsten staan bijna elke keer op knallen, en Larissa kan er moeilijk uit drinken.
Ik hoor aan haar manier van slikken dat ze de stroom bijna niet aan kanen er komt na het drinken elke keer een golf melk eruit + darmkrampen. En bij die darmkrampen wil ze weer aan de borst (troost) en zo gaat dat door
Tenminste, dat is mijn diagnose..
Ow, da's wel jammer dan...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:31 schreef As1981 het volgende:
eigenlijk slaapt hij de laatste tijd niet meer in de buggie, hoe moe hij ook is. Zwaar irritant, want dat was in het "verleden" nog wel eens de oplossing.
pcm heb ik eigenlijk pas 1 keer geven toen hij met 4 maanden tandjes kreeg, maar had niet het idee dat het effect had.
Heb hem er net 30 min uit gehad, toen was hij wel weer ontspannen en rustig, maar nog steeds moe. Net op bed gelegd en het is weer drama. Hij is zelfs te moe om te gaan staan in zijn bed (wat hij normaal doet).
Ga hem waar meer troosten.....arm mannetje
Het zou kunnen zijn dat ze relatief veel voormelk binnen krijgt. Voormelk bevat meer suikers en veroorzaakt daardoor krampjes. Krampjes, hoe kut ook, hoort er wel bij. Het is mega zielig, maar bijna elke baby heeft er last van...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:00 schreef The_Tankgirl het volgende:
Ik zet hem ook in het borstvoedingstopic, maar ik weet niet zeker dus of het daar aan ligt, de signalen wijzen er wel op. Poep is geel, gewoon dus dacht ik. En daarom twijfel ik of het aan de melkproductie ligt. De rest wijst er wel op, maar de ontlasting niet.
Signalen: borst vragen en veel drinken, gelijk erna krampen (benen intrekken, vuistjes maken en huilen/gillen), spugen (best wel een flinke kwak voor haar doen) en dan weer de borst vragen (happen/zoeken naar de borst en huilen als ze het niet krijgt).
Als ik haar dan alsnog de borst geef, neemt ze een slok, trekt haar hoofd los en gaat headbangen tegen mijn borst (zoeken). Ze is dan erg gefrustreerd.
Als ik haar dan mijn tepel geef of haar hoofdje wil ondersteunen zet ze het op een krijsen, ook gaat ze dan flink trappen, en met haar vuisten op mijn borst slaan.
klinkt erg herkenbaar van Elin in het beginquote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:00 schreef The_Tankgirl het volgende:
Ik zet hem ook in het borstvoedingstopic, maar ik weet niet zeker dus of het daar aan ligt, de signalen wijzen er wel op. Poep is geel, gewoon dus dacht ik. En daarom twijfel ik of het aan de melkproductie ligt. De rest wijst er wel op, maar de ontlasting niet.
Signalen: borst vragen en veel drinken, gelijk erna krampen (benen intrekken, vuistjes maken en huilen/gillen), spugen (best wel een flinke kwak voor haar doen) en dan weer de borst vragen (happen/zoeken naar de borst en huilen als ze het niet krijgt).
Als ik haar dan alsnog de borst geef, neemt ze een slok, trekt haar hoofd los en gaat headbangen tegen mijn borst (zoeken). Ze is dan erg gefrustreerd.
Als ik haar dan mijn tepel geef of haar hoofdje wil ondersteunen zet ze het op een krijsen, ook gaat ze dan flink trappen, en met haar vuisten op mijn borst slaan.
Hier ook, Door het blokvoeden ging ik van een overproductie toch naar een onderproductie... Het is echt een middel om je productie naar beneden te krijgen. En het kan zomaar te goed werken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:11 schreef huuphuup het volgende:
[..]
klinkt erg herkenbaar van Elin in het begin![]()
tip, laat een lactatiekundige meekijken en beschrijf heel duidelijk de hele situatie aan haar.
Het kan zo veel zijn, en dat kunnen wij van achter ons scherm echt niet goed beoordelen. Ik heb mijn productie bijna om zeep geholpen door te gaan blokvoeden tegen overproductie terwijl ze achteraf een reflux had en ik helemaal geen overproductie had. Kei stom natuurlijk maar wist ik veel.
Beter iemand die live mee kan kijken met je.
Zo hebben wij ook heel wat gelopen..quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:41 schreef Vanyel het volgende:
Ik hield Dottir bij krampjes altijd met haar rug tegen mijn buik en mijn arm tussen haar benen door tegen haar buik, soort van op haar zij dus. Zo kon ze wel slapen.
Toen ik overproductie had heb ik eerst een keer volledig afgekolfd. Direct daarna wilde Nathan drinken, toen kreeg hij alleen achtermelk binnen. Einde krampjes. Nathan heeft sowieso weinig krampjes gehad maar juist tijdens overproductie belachelijk veel. Ik kan alleen niet constateren of je overproductie hebt, dat kun je het beste aan je LK vragen. Hier ging overproductie trouwens ook gepaard met groene, schuimige luiers.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:50 schreef The_Tankgirl het volgende:
Bedankt voor de tips, warme doek en LK klinken goed, kan een LK reflux constateren huuphuup?
En wat heb je er tegen gedaan? Heeft het advies geholpen?
Ik vind het vooral zo zielig omdat ze er gewoon niet van kan slapen.
Gisteren is ze door dit gedoe van 11 tot 3 en van half 6 tot 11 uur wakker gebleven, en de nacht daarvoor was ze ook al bijna niet in slaap te krijgen (van 1 tot half 4 wakker gebleven).
Ik zie dat ze wilt slapen, maar teveel last heeft om in slaap te vallen. Als ze dan wakker wordt laat ze heel veel scheten. Het boeren gaat ook heel moeilijk
wij ookquote:
Omdat het zo fijn is dat je dankzij meedenken van goedluisterende professionals nu je echte kindje kunt leren kennen ipv een zielig hoopje ongemak met glimpjes Elin?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:48 schreef huuphuup het volgende:
Zodoende begon ik met een hypo-allergeen dieet, en voila, daar was ons meisje, een vrolijk, lief en heel gemakkelijk meisje, drinkt rustig en goed aan de borst, slaapt lekker s nachts (wel nog op de buik, maar soit) en ze begint aandacht voor haar omgeving te krijgen. Ze huilt nu een uurtje op een dag, hooguit.
De onrust bleef nog een pietsje en werd pas helemaal minder toen ik het dieet uitbreidde (na overleg met dietiste) met vermijding van varkensvlees, vis/schaal/schelptoestanden en noten/pinda's.
Ik ben zo verschrikkelijk blij met een cb en een huisarts/kinderarts die met me meedenken en naar me luisteren en ons serieus nemen.
Waarom vertel ik ditgeen flauw idee, blijkbaar moest ik het kwijt
![]()
wie weet heeft een ander er wat aan.
Ja zoietsquote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omdat het zo fijn is dat je dankzij meedenken van goedluisterende professionals nu je echte kindje kunt leren kennen ipv een zielig hoopje ongemak met glimpjes Elin?
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:12 schreef Vanyel het volgende:
Mijn evt tweede wordt niet van mij, dubbele uitdaging!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
neeee goddank nietquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:29 schreef She-Wolf het volgende:
wat een vrolijkerd! Maar die muziek joh, jee is dat elke dag?
Ik maakte me daar bij de tweede ook wel wat zorgen om, of ik haar wel net zo leuk zou vinden, maar onterecht. Bij de derde heb ik me er dan ook geen moment druk over gemaakt. Ook zij is net zo leuk en lief als haar zussen. <3
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit herken ik erg, ze ruikt echt de hele dag zuur/ naar spuug. En inderdaad, haar bui kan elk moment omslaan, van rustig bij je zitten tot echt krijsen. Wat is een wvk?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:48 schreef huuphuup het volgende:
[..]
wij ook![]()
Tankgirl, reflux constateren is meer iets voor een (kinder)arts, of de lactatiekundige daar wat vanaf weet hangt maar net af van wie je treft. Maar de lk kan wel met je meekijken en je verhaal aanhoren om te bepalen wat het probleem is qua borstvoeding. Of er idd sprake is van overproductie of dat dat op basis van je verhaal onwaarschijnlijk is.
Ik zeg helemaal niet dat Larissa reflux heeft hoor, maar een lk bellen en je verhaal voorleggen is sowieso de moeite waard. Ik probeerde vooral aan te geven dat je misschien beter niet lukraak aan de gang kunt gaan met tips omdat het probleem misschien wel heel anders op te lossen is.
En over Elin's eerste weken, Elin huilde, veel, gerust 10 uur of meer op een dag. Ze kon heel rustig bij je zitten/hangen en dan ineens hoorde ik haar *gloep* doen, heftig slikken om vervolgens heel hard te gaan huilen. Ze rook onwijs zuur de hele dag, naar spuug eigenlijk. Bij het voeden liet ze heel vaak huilend los, ze leek erg geen grip op te kunnen krijgen, de melkstroom, en ze had zo verschrikkelijk veel krampjes. Slapen ging alleen bovenop ons en 's nachts op haar buikje, op haar rug werd (en wordt) ze letterlijk iedere vijf minuten wakker.
We hebben het na een week of 6 of 8 tobben aangekaart op het cb en bij de huisarts, die beiden gelijk verborgen reflux concludeerden.
Na de zantac hadden we al een heel ander meisje maar de krampen en de onrust bleven. Het voeden ging met vlagen, soms goed, en dan had ze de voeding erop weer acute weigering. Ik kreeg inmiddels een heel arsenaal truukjes om haar te laten drinken, en eigenlijk vond ik dat ik me niet zo moest aanstellen, ze had geconstateerde reflux, we hebben medicijnen, nu moet het beter zijn dus leer er maar mee leven, blijkbaar heeft ze veel aandacht nodig en is ze een lastige drinker. Na veel twijfel toch maar aangekaart bij de wvk, die gelijk over allergie en een dieet begon. Zodoende begon ik met een hypo-allergeen dieet, en voila, daar was ons meisje, een vrolijk, lief en heel gemakkelijk meisje, drinkt rustig en goed aan de borst, slaapt lekker s nachts (wel nog op de buik, maar soit) en ze begint aandacht voor haar omgeving te krijgen. Ze huilt nu een uurtje op een dag, hooguit.
De onrust bleef nog een pietsje en werd pas helemaal minder toen ik het dieet uitbreidde (na overleg met dietiste) met vermijding van varkensvlees, vis/schaal/schelptoestanden en noten/pinda's.
Ik ben zo verschrikkelijk blij met een cb en een huisarts/kinderarts die met me meedenken en naar me luisteren en ons serieus nemen.
Waarom vertel ik ditgeen flauw idee, blijkbaar moest ik het kwijt
![]()
wie weet heeft een ander er wat aan.
Oh ja hiquote:Op dinsdag 7 juni 2011 14:52 schreef Claudia_x het volgende:
Vanyel, hoe zijn de nachten van dottir nu?
Klinkt heerlijk, 2 voedingen tijdens de lange slaap!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:41 schreef Vanyel het volgende:
Hoe is het met jullie? Aan het genieten van je kolfsucces?
Klinkt als een rommeldagje! Ik hoop dat Puck gauw opknapt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Doordat hij zo slecht had geslapen, viel hij in slaap toen ik eigenlijk met hem naar het kdv wilde omdat daar de fotograaf langs kwam. Hem op dat moment wakker maken leverde geen leuke foto op was mijn redenatie dus ik ben thuis gebleven maar jammer vind ik het wel.
Ik vind haar nu nog te klein om te denken: "Bekijk het maar, jij kunt geen honger hebben, ga maar lekker slapen!" Ik weet vaak gewoon niet of ze nou echt honger heeft of niet. Er zitten dagen tusssen dat ze veel drinkt en dagen dat ze in lijkt te halen. Zo is ze nu eenmaal, denk ik. Voor mij niet echt fijn, maarja, ze is wel volledig afhankelijk van de borstvoeding.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:41 schreef As1981 het volgende:
Denk je dat ze beter zou slapen als je verduisterende gordijnen hebt Claudia en ga je dan pas proberen om haar langer door te laten slapen in de nacht als jullie die gordijnen hebben? Of vind je haar nu nog te klein om langer door te laten slapen?
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:49 schreef Solagratia het volgende:
Waarom heb ik dit niet eerder bedacht, ze is stil![]()
Nu alleen hopen dat ze lekker blijft slapen
Dit bedoel ik niet rot!!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:58 schreef Solagratia het volgende:
Oh ze huilt weer. Dit wordt een lange avond.
Leuk om te lezen!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:03 schreef Sugarsnap het volgende:
Hier slapen we ook regelmatig met z'n 4 en in bed. Sowieso slaapt Bram bijna elke nacht bij ons. Hij wil absoluut niet in zijn eigen kamer slapen.
Haha, dat is ook wel herkenbaar. Ik merk dat ik er daarom ook meer moeite mee heb om afscheid te nemen van bijvoorbeeld het samen slapen (wat we voorlopig nog niet doen, hoor). Maar ik vind het óók fijn dat Ivan zo tevreden is in zijn eigen kamer en zich er volstrekt veilig voelt. Het zou vooral leuk zijn voor mij als hij nog bij ons zou willen en kunnen slapen (incidenteel danquote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Takkembah het volgende:
Soms vind ik het zelfs jammerdat Alexa dat niet meer blieft, die slaapt nu prima de luxe in haar eigen bed ...
Dat is het hem ook denk ik. NU vind ik het prima en de keuze is snel gemaakt. Maar als ik straks weer aan het werk ben, gaat ook mijn nachtrust meetellenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb er een dubbel gevoel bij, As. Ik vind het fijn om haar zelf te voeden en naast me te hebben liggen, maar ik heb ook gewoon nachtrust nodig. Hoe knus de nachten soms ook zijn, de dagen hebben er wel onder te lijden.
Blijven zitten. Je hoeft het niet gezellig te maken. Als je er maar bent.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:11 schreef Solagratia het volgende:
Ik heb net met haar op haar kamer gezeten, dan is het allemaal prima. Maar nu is het weer brullen. Dus tips graag! Het ging ontzettend goed, maar in een paar weken is het gewoon drama geworden.
Ohh, ja! Fijn hè? Ik slaap tijdens zware nachten ook zo met Lena. Het gaat me steeds beter af om te blijven slapen als ze bij me drinkt. Ik wil er geen gewoonte van maken, maar ik word er ook wel verdrietig van als ik eraan denk dat het ooit op zal houden. Dat is dus dat dubbele: ik wil mijn slaapkamer en mijn nachten wel terug, maar ik ben er ook nog niet klaar voor om mijn kleine baby los te laten. En dat hoeft ook nog niet, zeg is nog zo klein.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Takkembah het volgende:
Seth slaapt ook nog vaak bij ons. Ik vind dat heerlijk. Hij ligt dan in mijn "kuiltje", ik lig dan zegmaar in foetushouding en wij liggen dan buik tegen buik. Soms vind ik het zelfs jammerdat Alexa dat niet meer blieft, die slaapt nu prima de luxe in haar eigen bed ...
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Blijven zitten. Je hoeft het niet gezellig te maken. Als je er maar bent.
Dit is niet dé oplossing voor je voor vanavond, maar misschien kun je er later de tijd voor nemen om het rustig door te lezen, te kijken of er iets bij zit wat je aanstaat, een plannetje te bedenken en dat een tijdje consequent toe te passen om te kijken of het dan beter gaat.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:11 schreef Solagratia het volgende:
Ik heb net met haar op haar kamer gezeten, dan is het allemaal prima. Maar nu is het weer brullen. Dus tips graag! Het ging ontzettend goed, maar in een paar weken is het gewoon drama geworden.
quote:* Probeer uit te sluiten dat Stef overdag te weinig eten krijgt. Het kan zijn dat hij vroeger wakker wordt omdat hij honger heeft. Geef hem niet alleen bij het avondeten genoeg, maar let er ook de rest van de dag op!
* Heeft Stef het comfortabel genoeg in bed? Heeft hij het bijvoorbeeld niet te warm of te koud?
* Bekijk het bedtijdritueel kritisch. Het advies in het boek is het uur voor het slapen gaan rustig te houden, maar ik weet dat jullie juist actief doen met Stef. Nou ja, je probleem ligt vooral bij het vroeg wakker worden, dus ik weet niet of het zinvol is om hier iets in te veranderen. Hoe dan ook, in het boek wordt een rustig ritueel geadviseerd waarbij weinig gepraat wordt en de laatste stap eindigt in een stille, donkere slaapkamer.
* Ook is het belangrijk om, zeker die eerste tijd dat je hiermee aan de slag gaat, het ritueel hetzelfde te houden. Dat hoeft ook weer niet ontzettend rigide, maar het ritueel moet wel voorspelbaar zijn zodat je kind weet dat slapenstijd eraan komt. Als je merkt dat je kind op instorten staan mag je stappen van het ritueel of zelfs het gehele ritueel overslaan. Sterker nog, dat is heel raadzaam!
* Stel een vroege bedtijd in. Voor de meeste baby's is dat tussen 18.30 en 19.00 uur. Kinderen die oververmoeid zijn slapen slechter.
* Volg een flexibele maar voorspelbare dagindeling. Dit helpt om de lichaamsklok van je kind in te stellen. Zorg dat de kamer 's avonds bij het slapen gaan donker is en 's ochtends bij het wakker worden lekker licht. (Ik zou als ik jou was zeker investeren in verduisterende gordijnen!)
* Hanteer elke dag eenzelfde voedings-, slaap- en activiteitenschema (niet tot in de details, maar globaal). Jij weet bijvoorbeeld wel dat het weekeinde is, Stef niet. Hij kan er erg van ontregeld raken als je ineens andere tijden hanteert voor naar bed gaan en wakker worden.
* De lengte en kwaliteit van de slaapjes overdag hebben invloed op de nachtslaap (en andersom). Een middagslaap van minder dan een uur telt in de meeste gevallen niet echt mee. Probeer er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Stef overdag genoeg slaapt. Een kind van zijn leeftijd slaapt in het algemeen 1-2 keer en in totaal 2-3 uur.
* Bij middagslaapjes is timing ook erg belangrijk. Vroeg in de middag is de beste tijd voor Stef als hij één keer slaapt.
* Voorkom dat je je kind overdag te laat op bed legt en houd vermoeidheidssignalen goed in de gaten. Een oververmoeid kind zal niet meer (goed) willen slapen. Timing is in ieder geval belangrijk.
* Hanteer voor de middagslaap een eenvoudig maar specifiek ritueel. Kort het in of sla het over als je kind heel moe is.
* De sleutel om een korte slaper 's middags langer te laten slapen is om hem te helpen meteen weer in slaap te vallen. Dat doe je als volgt: net voordat je weet dat je kind meestal wakker wordt ga je bij zijn slaapkamerdeur zitten, luister je goed, en zodra je kind geluid maakt ga je meteen naar binnen en gebruik je een methode waarmee je hem normaal gesproken in slaap krijgt (bijv. een speen geven).
* Zorg dat je kind een positieve associatie heeft met zijn bed. Breng er overdag eens wat rustige en gezellige tijd door (2 a 3 keer per dag). Misschien moet Stef nog wennen aan zijn nieuwe kamer?
* Probeer je kind zich te laten hechten aan een knuffel. Die is geen vervanging van jou, maar kan hem een gevoel van veiligheid geven waardoor hij uit zichzelf sneller weer in slaap valt na wakker te zijn geworden.
* Zorg dat de nachtslaap anders is dan de slaap overdag: praat niet, doe geen lichten aan, houd je eigen bewegingen traag en stil. Ik zou het wakker worden vroeg in de ochtend behandelen net als wakker worden middenin de nacht. De tip uit het boek is trouwens wel om de ramen overdag onverduisterd te laten, maar ik denk dat ikzelf wel met verduistering overdag zou experimenteren als de middagslaapjes daardoor beter worden (want daar wordt de nachtslaap misschien weer beter door).
* Gebruik bepaalde woorden als slaapsignaal (dit zei Twinkly ookal). Je kunt je kind laten weten dat het slaaptijd is door bepaalde woorden op een bepaalde manier te zeggen, bijvoorbeeld 'shhh, shhh, stil maar, ga maar lekker slapen'. Je moet je kind eerst aan deze woorden laten wennen als hij al in slaap aan het vallen is zodat er een positieve slaapassociatie ontstaat. Als je de woorden gaat gebruiken als Stef wakker ligt gebeurt dat namelijk niet. Dit werkt net zoals bij honden: je moet een hond bijvoorbeeld leren wat 'zit' betekent door het vaak te zeggen als hij al aan het zitten is, en niet als hij niet zit en je hem aan het zitten wilt krijgen. Als je dat laatste doet gaat hij 'zit' namelijk associeren met niet zitten.
* Je kunt ook muziek of geluid als slaapsignaal gebruiken, maar het mag geen opzwepende muziek zijn.
* Als je een hulpritueel hebt om Stef weer in slaap te krijgen kun je dit ritueel langzaam in gaan korten tot hij het helemaal niet meer nodig heeft of je kunt gaan varieren. (In het boek worden hier fases toe omschreven, maar het lijkt me cruciaal dat je eerst iets vindt waar je Stef misschien weer mee in slaap kunt krijgen.)
* Reageer meteen bij het wakker worden, want anders ben je te laat. Sluit wel uit dat je kind slaapgeluiden aan het maken is.
Het idee is dat je een plan opstelt waarin je niet alles op hoeft te nemen maar die elementen waarvan je denkt dat ze bij jullie passen. Er wordt ook geadviseerd om een slaaplogboek bij te houden. Daarvoor staat een sjabloon in het boek.
Hoe dan ook, misschien zit er iets tussen waar je wat mee kunt.
Gewoon in bed leggen en ernaast gaan zitten. Wat gebeurt er dan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:
[..]
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarom sta ik het mezelf maar toe om ambivalente gevoelens te hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
Kun je iets zeggen over hoe haar dag eruit ziet? Hoe vaak slaapt ze bijvoorbeeld en hoe laat leg je haar op bed? Het kan namelijk goed zijn dat ze misschien al te moe is om fijn in slaap te kunnen vallen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
Tegen die tijd knijpt hij telkens in je neus en trekt hij aan je haar waardoor je niet kunt slapen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:23 schreef Takkembah het volgende:
Dit is wel heel herkenbaar! En zo werkt het bij Ivan nog steeds. Gister lag hij eigenlijk iets te lang in bed omdat ik hem nog een kus wou geven maar ook nog met Lena bezig was. Toen ging hij in bed staan en moest ik echt m'n best doen om hem nog aan het slapen te krijgen. Maken dat je wegkomt is hier dus nog steeds het devies.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Hm, ik weet niet of ik er nog een slaapje tussen zou stoppen. Het klinkt prima wat jullie overdag doen, en ik zou zelf bang zijn dat ze dan echt niet meer genoeg slaap heeft om om 19:00 uur naar bed te gaan. Bovendien is het een bekend fenomeen dat kindjes het aan het einde van de dag nu eenmaal moeilijk hebben.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:32 schreef Solagratia het volgende:
Overdag is heel de dag op haar gericht, tenzij we afspraken hebben bij CB o.i.d.. Ze wordt om 8 uur wakker. 10 uur weer slapen, 12 uur wakker en om 14:00 weer slapen. Dan om 16:00 weer wakker. Eten gaat ook op vaste tijden ondertussen. Vanaf 17:00 gaat ze mopperen van vermoeidheid. Dan stop ik haar meestal niet op bed omdat ik bang ben dat ze 's avonds niet wil slapen. Misschien toch maar doen dan? Ze gaat vrij snel na het eten naar bed, omdat ze dan moe is. We hebben dan een was/bad ritueel en dan krijgt ze nog een fles (dus honger kan het niet zijn). Daarna boekje lezen, in bed leggen, muziekje aan en kus. Als de deur dicht is gaat ze ook pas huilen.
misschien heel vreemd, maar het gebeurt mij regelmatig dat ik zowel zelf als Geert helemaal onder mijn dekbed liggen (ik lig dan met mijn hoofd tegen zijn hoofd aan). Dat heb ik met Jan ook regelmatig gehad, ik lig dan zelf in foetushouding (op m'n zij met opgetrokken knieen) zodat hij niet omlaag kan zakken, en bij de kleinste verandering in ademhaling van Geert ben ik wakker. Dan leg ik ook het dekbed weer een stuk van ons af, maar als we weer slapen trek ik het blijkbaar tegen de kou toch weer over ons heen. ik ben nooit bang geweest dat er iets zou gebeuren. misschien omdat ik zo'n lichte slaper ben, ik weet het niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Als Puck begint te morren, meestal vroeg in de ochtend leg ik hem ook in mijn kuiltje maar dan met zijn rug tegen mijn buik. Lepeltje lepeltje dus. Werkt echt fantastisch. Alleen leg ik zijn hoofd dan ook op mijn arm zodat hij wat omhoog ligt vanwege het hoesten en dan word ik wakker met echt kramp in mijn arm en kan ik daardoor niet meer slapen.
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
haakje op de deur zodat er geen kat doorkan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:57 schreef Solagratia het volgende:
Amy is over 2 dagen 10 maanden. Ik weet niet of het verlatingsangst is. Ze begint wel gelijk te mopperen als ik de woonkamer uitga. Dus dan roep ik altijd "mama gaat even naar de wc, iets weggooien, naar de keuken.." Blijkbaar vindt ze het dan wel veilig genoeg als we op de kamer ernaast gaan slapen? We stellen haar wel altijd gerust als ze moet huilen, gaan ook naar haar toe.
Er staat een stoel op haar kamer, maar ik geloof dat ik er een matras ga neerleggen voor de avonden
DJMO, het is nu nog niet stikdonker op haar kamer. Kan nog genoeg zien. In de nacht is het geen probleem. Deur op kier kan niet, want we hebben katten. Ik ben een neuroot wat katten en Amy betreft.
Hier wisselt het ook regelmatig. Net als ik denk de regelmaat te snappen, gaat ze weer iets anders doen. Ik wen er steeds vanzelf aan..quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:35 schreef Ticootje het volgende:
Claudia, hier valt er geen peil op te trekken. Zo komt ze een tijdlang 1x per nacht en nu opeens 3 of 4x, zonder reden of oorzaak.
Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt heerlijk, 2 voedingen tijdens de lange slaap!
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
Het moment dat de gordijnen er komen valt samen met het moment dat ze zo'n beetje 6 maanden oud is. Voor mezelf heb ik dat als een soort deadline aangehouden. Als het dan nog niet beter gaat wil ik ingrijpen, al weet ik nog niet goed hoe. Misschien ga ik de komende tijd een dagboekje bijhouden.
Ik had ook flink moeite met Dottir naar haar eigen kamer verplaatsen. Toen gingen we een weekje weg en sliep ze noodgedwongen wat verder weg (een meter of 2 van ons voeteneind). Opeens sliep ik veel beter, en dat nog wel in het bed van een ander.. Toen thuis ook maar geprobeerd en mijn nachtrust is enorm verbeterd. Niet alleen geef ik vaak minder voedingen per nacht, de rust tussen de voedingen door is ook veel beter omdat ik niet meer elk geluidje hoor.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb er een dubbel gevoel bij, As. Ik vind het fijn om haar zelf te voeden en naast me te hebben liggen, maar ik heb ook gewoon nachtrust nodig. Hoe knus de nachten soms ook zijn, de dagen hebben er wel onder te lijden.
Nou, dat was ook hoe ik het begreep, hoor! Mijn klinkt het ideaal in de oren.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:14 schreef Vanyel het volgende:
Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.
probeer zodra je merkt dat hij het doet, een bijtring te geven. of het de tanden kan beschadigen weet ik niet, ik weet wel dat jan het ook tijden heeft gedaan. Als hij bij me zat en het deed zette ik hem onmiddelijk van m'n schoot af. heeft op den lange duur wel het gewenste effect gehad.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:32 schreef As1981 het volgende:
Nou dan hoop ik op het eerste. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord, dus hoopte dat het er een soort van bij hoort zeg maar. Kan het nu al de tanden beschadigen? Je kan er zeker niets aan doen?
probeer geen snack oid te geven als hij het doet, wnat dat zou een beloning zijnquote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:35 schreef As1981 het volgende:
Thanks, ga ik in ieder geval proberen om hem iets anders te geven om op te bijten. Hij stopt toch nog steeds alles in zijn mond, dus dat moet geen probleem zijn.
Een bijtring is hij geen liefhebben van, tenminste niet om op te bijten. Wel om mee te slaan.
nee ze weigertquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:22 schreef Solagratia het volgende:
Ach jeetje Huup. Dat is sneu! Wil ze nu ook niet drinken? Wat goed dat ze rolt!
nein gaat niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:31 schreef Ticootje het volgende:
Huup, haar afleiden en dan snel een tiet erin?
ik weet niet of ze daarop reageert hoor, het is alleen het enige 'foute' wat ze binnen heeft gekregen, maar ik had het eigenlijk meer over de melk in een krentenbol dan de gluten, dat mag ik toch hopen van nietquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:38 schreef Solagratia het volgende:
Bizar dat ze dan toch op een paar kruimels al reageert. Amy heeft dat niet, daarom twijfel ik of ze wel glutenallergie heeft. Of tenminste, de reacties zijn niet heel heftig. Geen pijn ofzo, alleen rare ontlasting en weinig trek. Maar goed, de 20e weten we het.
Hopelijk slaapt ze nu lekker en kan ze straks weer goed drinken. Heb je een bad? Zou het anders helpen om in bad te voeden? Weet niet of dat handig is hoor.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:44 schreef Ticootje het volgende:
Elin is in het echt heel fijntjes, je ziet het niet zo op de foto.
Kunstmatig dik dus. Geen wonder dat je al die maat 68 kleren verkoopt ;Pquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:48 schreef huuphuup het volgende:
maar wat Jore zegt jaeen bitti tutto ook nog, met alles erin wat erin te proppen viel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |