abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97854448
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Takkembah het volgende:
Seth slaapt ook nog vaak bij ons. Ik vind dat heerlijk. Hij ligt dan in mijn "kuiltje", ik lig dan zegmaar in foetushouding en wij liggen dan buik tegen buik. Soms vind ik het zelfs jammer :') dat Alexa dat niet meer blieft, die slaapt nu prima de luxe in haar eigen bed ...
Ohh, ja! Fijn hè? Ik slaap tijdens zware nachten ook zo met Lena. Het gaat me steeds beter af om te blijven slapen als ze bij me drinkt. Ik wil er geen gewoonte van maken, maar ik word er ook wel verdrietig van als ik eraan denk dat het ooit op zal houden. Dat is dus dat dubbele: ik wil mijn slaapkamer en mijn nachten wel terug, maar ik ben er ook nog niet klaar voor om mijn kleine baby los te laten. En dat hoeft ook nog niet, zeg is nog zo klein. :+ Daarom sta ik het mezelf maar toe om ambivalente gevoelens te hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_97854544
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:12 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Blijven zitten. Je hoeft het niet gezellig te maken. Als je er maar bent.
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
pi_97854638
Bij Floris hielp t om over zn wang/buikje/rug te wrijven als ie overstuur was. Dan werd ie rustig.
pi_97854647
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:11 schreef Solagratia het volgende:
Ik heb net met haar op haar kamer gezeten, dan is het allemaal prima. Maar nu is het weer brullen. Dus tips graag! Het ging ontzettend goed, maar in een paar weken is het gewoon drama geworden.
Dit is niet dé oplossing voor je voor vanavond, maar misschien kun je er later de tijd voor nemen om het rustig door te lezen, te kijken of er iets bij zit wat je aanstaat, een plannetje te bedenken en dat een tijdje consequent toe te passen om te kijken of het dan beter gaat.

Ik heb een tijdje geleden een kleine samenvatting geschreven van Lekker slapen zonder huilen (waar Tico het over had) voor Incantrix in het dreumestopic. Ik copy-paste even:

quote:
* Probeer uit te sluiten dat Stef overdag te weinig eten krijgt. Het kan zijn dat hij vroeger wakker wordt omdat hij honger heeft. Geef hem niet alleen bij het avondeten genoeg, maar let er ook de rest van de dag op!
* Heeft Stef het comfortabel genoeg in bed? Heeft hij het bijvoorbeeld niet te warm of te koud?
* Bekijk het bedtijdritueel kritisch. Het advies in het boek is het uur voor het slapen gaan rustig te houden, maar ik weet dat jullie juist actief doen met Stef. Nou ja, je probleem ligt vooral bij het vroeg wakker worden, dus ik weet niet of het zinvol is om hier iets in te veranderen. Hoe dan ook, in het boek wordt een rustig ritueel geadviseerd waarbij weinig gepraat wordt en de laatste stap eindigt in een stille, donkere slaapkamer.
* Ook is het belangrijk om, zeker die eerste tijd dat je hiermee aan de slag gaat, het ritueel hetzelfde te houden. Dat hoeft ook weer niet ontzettend rigide, maar het ritueel moet wel voorspelbaar zijn zodat je kind weet dat slapenstijd eraan komt. Als je merkt dat je kind op instorten staan mag je stappen van het ritueel of zelfs het gehele ritueel overslaan. Sterker nog, dat is heel raadzaam!
* Stel een vroege bedtijd in. Voor de meeste baby's is dat tussen 18.30 en 19.00 uur. Kinderen die oververmoeid zijn slapen slechter.
* Volg een flexibele maar voorspelbare dagindeling. Dit helpt om de lichaamsklok van je kind in te stellen. Zorg dat de kamer 's avonds bij het slapen gaan donker is en 's ochtends bij het wakker worden lekker licht. (Ik zou als ik jou was zeker investeren in verduisterende gordijnen!)
* Hanteer elke dag eenzelfde voedings-, slaap- en activiteitenschema (niet tot in de details, maar globaal). Jij weet bijvoorbeeld wel dat het weekeinde is, Stef niet. Hij kan er erg van ontregeld raken als je ineens andere tijden hanteert voor naar bed gaan en wakker worden.
* De lengte en kwaliteit van de slaapjes overdag hebben invloed op de nachtslaap (en andersom). Een middagslaap van minder dan een uur telt in de meeste gevallen niet echt mee. Probeer er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Stef overdag genoeg slaapt. Een kind van zijn leeftijd slaapt in het algemeen 1-2 keer en in totaal 2-3 uur.
* Bij middagslaapjes is timing ook erg belangrijk. Vroeg in de middag is de beste tijd voor Stef als hij één keer slaapt.
* Voorkom dat je je kind overdag te laat op bed legt en houd vermoeidheidssignalen goed in de gaten. Een oververmoeid kind zal niet meer (goed) willen slapen. Timing is in ieder geval belangrijk.
* Hanteer voor de middagslaap een eenvoudig maar specifiek ritueel. Kort het in of sla het over als je kind heel moe is.
* De sleutel om een korte slaper 's middags langer te laten slapen is om hem te helpen meteen weer in slaap te vallen. Dat doe je als volgt: net voordat je weet dat je kind meestal wakker wordt ga je bij zijn slaapkamerdeur zitten, luister je goed, en zodra je kind geluid maakt ga je meteen naar binnen en gebruik je een methode waarmee je hem normaal gesproken in slaap krijgt (bijv. een speen geven).
* Zorg dat je kind een positieve associatie heeft met zijn bed. Breng er overdag eens wat rustige en gezellige tijd door (2 a 3 keer per dag). Misschien moet Stef nog wennen aan zijn nieuwe kamer?
* Probeer je kind zich te laten hechten aan een knuffel. Die is geen vervanging van jou, maar kan hem een gevoel van veiligheid geven waardoor hij uit zichzelf sneller weer in slaap valt na wakker te zijn geworden.
* Zorg dat de nachtslaap anders is dan de slaap overdag: praat niet, doe geen lichten aan, houd je eigen bewegingen traag en stil. Ik zou het wakker worden vroeg in de ochtend behandelen net als wakker worden middenin de nacht. De tip uit het boek is trouwens wel om de ramen overdag onverduisterd te laten, maar ik denk dat ikzelf wel met verduistering overdag zou experimenteren als de middagslaapjes daardoor beter worden (want daar wordt de nachtslaap misschien weer beter door).
* Gebruik bepaalde woorden als slaapsignaal (dit zei Twinkly ookal). Je kunt je kind laten weten dat het slaaptijd is door bepaalde woorden op een bepaalde manier te zeggen, bijvoorbeeld 'shhh, shhh, stil maar, ga maar lekker slapen'. Je moet je kind eerst aan deze woorden laten wennen als hij al in slaap aan het vallen is zodat er een positieve slaapassociatie ontstaat. Als je de woorden gaat gebruiken als Stef wakker ligt gebeurt dat namelijk niet. Dit werkt net zoals bij honden: je moet een hond bijvoorbeeld leren wat 'zit' betekent door het vaak te zeggen als hij al aan het zitten is, en niet als hij niet zit en je hem aan het zitten wilt krijgen. Als je dat laatste doet gaat hij 'zit' namelijk associeren met niet zitten.
* Je kunt ook muziek of geluid als slaapsignaal gebruiken, maar het mag geen opzwepende muziek zijn.
* Als je een hulpritueel hebt om Stef weer in slaap te krijgen kun je dit ritueel langzaam in gaan korten tot hij het helemaal niet meer nodig heeft of je kunt gaan varieren. (In het boek worden hier fases toe omschreven, maar het lijkt me cruciaal dat je eerst iets vindt waar je Stef misschien weer mee in slaap kunt krijgen.)
* Reageer meteen bij het wakker worden, want anders ben je te laat. Sluit wel uit dat je kind slaapgeluiden aan het maken is.

Het idee is dat je een plan opstelt waarin je niet alles op hoeft te nemen maar die elementen waarvan je denkt dat ze bij jullie passen. Er wordt ook geadviseerd om een slaaplogboek bij te houden. Daarvoor staat een sjabloon in het boek.

Hoe dan ook, misschien zit er iets tussen waar je wat mee kunt.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:16:37 #205
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97854657
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:

[..]

Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
Gewoon in bed leggen en ernaast gaan zitten. Wat gebeurt er dan?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:16:58 #206
198722 Dizzy-Miss-Lizzy
spin me around
pi_97854677
Als Puck begint te morren, meestal vroeg in de ochtend leg ik hem ook in mijn kuiltje maar dan met zijn rug tegen mijn buik. Lepeltje lepeltje dus. Werkt echt fantastisch. Alleen leg ik zijn hoofd dan ook op mijn arm zodat hij wat omhoog ligt vanwege het hoesten en dan word ik wakker met echt kramp in mijn arm en kan ik daardoor niet meer slapen :+ .
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:20:26 #207
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_97854881
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:+ Daarom sta ik het mezelf maar toe om ambivalente gevoelens te hebben.
:Y de ene nacht geniet ik met volle teugen, de andere nacht denk ik: Aaahgrr kon ik maar eens lekker zo en zo liggen en niet aan hem hoeven denken. Maar als ik dan in die ogen kijk.... *smelt*
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_97854937
Tico, dan krijst ze tot ze rood ziet.
Claudia, ik had deze ook al eens gelezen ja! Eens kijken wat ik kan gaan toepassen.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:22:14 #209
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97854996
Samen op bed liggen en overleggen als ze slaapt?
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:23:46 #210
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_97855072
Pffff Sola, lastige situatie. Hier was het trial en error dingen uitproberen wat wel werkte en wat niet. Ik denk dat claudia inderdaad een hoop nuttige handvatten heeft gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alexa en Seth zijn lief
pi_97855244
Ze valt niet in slaapt op ons bed. Ook niet in het donker.
Het gekke is dat ze vaak wel gaat slapen als wij gaan slapen. Dan wordt ze nog wel 2 keer wakker in de nacht, maar dan stop ik de speen terug en gaat ze weer slapen. Alleen de avond dan wil ze niet slapen.
pi_97855260
Het komt er eigenlijk op neer dat je de dagen voorspelbaar moet maken voor haar met genoeg slaap, dat je moet proberen te voorkomen dat ze oververmoeid raakt (waardoor ze slechter in slaap valt), dat je de dag rustig afbouwt (van een lichte ruimte met geluid naar een donkere, stille ruimte) en een duidelijk ritueel hanteert, en dat je een manier zoekt om haar in slaap te helpen.

Dat laatste is misschien wel het moeilijkst. Bij Ivan hielp het altijd het beste om naast hem te zitten, "sshhh sshhh" te zeggen en over zijn buik te wrijven. Langzaam bouwde ik dat af. Eerst stopte ik met wrijven, daarna met "sshhh" zeggen en als hij sliep of als ik dacht dat het kon (trial and error!) liep ik weg. Als je eenmaal iets hebt gevonden wat werkt dan kun je dat in de dagen erna langzaam af gaan bouwen, bijvoorbeeld door steeds eerder te stoppen of door steeds verder weg te gaan zitten.

Voordat je hiermee aan de slag gaat moet je trouwens wel zeker weten dat er niet iets is, bijvoorbeeld dat ze nog dorst/honger/pijn heeft.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:27:14 #213
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97855283
Stukkie wandelen?
pi_97855375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:

Kun je iets zeggen over hoe haar dag eruit ziet? Hoe vaak slaapt ze bijvoorbeeld en hoe laat leg je haar op bed? Het kan namelijk goed zijn dat ze misschien al te moe is om fijn in slaap te kunnen vallen.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:28:52 #215
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_97855392
Oh en bij Alexa hielp inderdaad ook het gewoon uitleggen wat er ging gebeuren (bij alles hoor).

Nou ja, wellicht heb je er allemaal geen zak aan. Tis gewoon zoeken.
Alexa en Seth zijn lief
pi_97855462
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
Tegen die tijd knijpt hij telkens in je neus en trekt hij aan je haar waardoor je niet kunt slapen. :Y) Of je bent bang dat hij van het bed kukelt omdat hij alle kanten opgaat.
pi_97855602
Overdag is heel de dag op haar gericht, tenzij we afspraken hebben bij CB o.i.d.. Ze wordt om 8 uur wakker. 10 uur weer slapen, 12 uur wakker en om 14:00 weer slapen. Dan om 16:00 weer wakker. Eten gaat ook op vaste tijden ondertussen. Vanaf 17:00 gaat ze mopperen van vermoeidheid. Dan stop ik haar meestal niet op bed omdat ik bang ben dat ze 's avonds niet wil slapen. Misschien toch maar doen dan? Ze gaat vrij snel na het eten naar bed, omdat ze dan moe is. We hebben dan een was/bad ritueel en dan krijgt ze nog een fles (dus honger kan het niet zijn). Daarna boekje lezen, in bed leggen, muziekje aan en kus. Als de deur dicht is gaat ze ook pas huilen.
pi_97855646
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:23 schreef Takkembah het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is wel heel herkenbaar! En zo werkt het bij Ivan nog steeds. Gister lag hij eigenlijk iets te lang in bed omdat ik hem nog een kus wou geven maar ook nog met Lena bezig was. Toen ging hij in bed staan en moest ik echt m'n best doen om hem nog aan het slapen te krijgen. Maken dat je wegkomt is hier dus nog steeds het devies. :D
pi_97855649
Naar bed gaat ze dus om ongeveer 19:00 meestal
pi_97855763
Dat snel wegwezen moet hier ook ja. Anders dan gaat ze bedenken dat ze toch niet wil slapen. Overdag gaat het slapen echt zonder een kik. Ik leg haar dan in bed, zelfde ritueel en dan gaat ze direct 2 uur slapen.
pi_97856128
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:32 schreef Solagratia het volgende:
Overdag is heel de dag op haar gericht, tenzij we afspraken hebben bij CB o.i.d.. Ze wordt om 8 uur wakker. 10 uur weer slapen, 12 uur wakker en om 14:00 weer slapen. Dan om 16:00 weer wakker. Eten gaat ook op vaste tijden ondertussen. Vanaf 17:00 gaat ze mopperen van vermoeidheid. Dan stop ik haar meestal niet op bed omdat ik bang ben dat ze 's avonds niet wil slapen. Misschien toch maar doen dan? Ze gaat vrij snel na het eten naar bed, omdat ze dan moe is. We hebben dan een was/bad ritueel en dan krijgt ze nog een fles (dus honger kan het niet zijn). Daarna boekje lezen, in bed leggen, muziekje aan en kus. Als de deur dicht is gaat ze ook pas huilen.
Hm, ik weet niet of ik er nog een slaapje tussen zou stoppen. Het klinkt prima wat jullie overdag doen, en ik zou zelf bang zijn dat ze dan echt niet meer genoeg slaap heeft om om 19:00 uur naar bed te gaan. Bovendien is het een bekend fenomeen dat kindjes het aan het einde van de dag nu eenmaal moeilijk hebben.

Het lastige is natuurlijk dat je niet precies weet wat er is. Voor mij is het al helemaal lastig om in te schatten of bijvoorbeeld het aanpassen en inkorten van het ritueel succes zou kunnen hebben. Geen idee! Je kunt het proberen. Maar misschien is het inmiddels een gewoonte geworden zoals de avonden nu verlopen en is het al genoeg als je haar een tijdje actiever in slaap helpt en niet de kamer met haar uitgaat.
pi_97856194
haha ja das hier ook bij Floris, zn fles is leeg (die krijgt ie in bed, omdat ie daarop al half in slaap valt), die pak ik gauw en dan muziekje aan en wegwezen :D
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 20:41:02 #223
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97856283
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Als Puck begint te morren, meestal vroeg in de ochtend leg ik hem ook in mijn kuiltje maar dan met zijn rug tegen mijn buik. Lepeltje lepeltje dus. Werkt echt fantastisch. Alleen leg ik zijn hoofd dan ook op mijn arm zodat hij wat omhoog ligt vanwege het hoesten en dan word ik wakker met echt kramp in mijn arm en kan ik daardoor niet meer slapen :+ .
misschien heel vreemd, maar het gebeurt mij regelmatig dat ik zowel zelf als Geert helemaal onder mijn dekbed liggen (ik lig dan met mijn hoofd tegen zijn hoofd aan). Dat heb ik met Jan ook regelmatig gehad, ik lig dan zelf in foetushouding (op m'n zij met opgetrokken knieen) zodat hij niet omlaag kan zakken, en bij de kleinste verandering in ademhaling van Geert ben ik wakker. Dan leg ik ook het dekbed weer een stuk van ons af, maar als we weer slapen trek ik het blijkbaar tegen de kou toch weer over ons heen. ik ben nooit bang geweest dat er iets zou gebeuren. misschien omdat ik zo'n lichte slaper ben, ik weet het niet.

Overigens is het samen slapen, hem op die manier dwingen op zijn zij (dan links, dan rechts) te slapen, de "redding" geweest volgens de cb-arts dat hij nog totaal geen afplatting heeft ivm zijn voorkeurshouding. ik ben echt zó blij dat ik hierin mijn eigen gevoel heb gevolgd en geweigerd heb om hem op zijn rug te laten slapen wat de kraamzorg wel van me wou.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:41:06 #224
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97856290
Jen ook. Wegwezen!
pi_97856660
Claudia, ik denk dat ik om te beginnen haar inderdaad niet meer van de slaapkamer haal. Erbij gaan zitten op de grond lijkt me ook een goede en dan steeds verder weg. Ik zat ook al te denken om bij hele zware nachten haar in het campingbedje op onze kamer te zetten, maar ergens wil ik daar ook niet aan beginnen. Toen ik een weekend met haar bij mijn ouders was, sliep ze ook in het campingbedje bij mij. Toen sliep ze heel goed.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 20:47:17 #226
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97856824
is het geen verlatingsangst Sola ? hoe oud is ze nu? ik las ergens de tip dat je de angsten niet moet benoemen (je hoeft niet bang te zijn) maar juist het veilige ( ga maar slapen, je bent veilig, papa en mama zijn in de woonkamer, als er iets is kun je roepen, ga maar slapen, je bent veilig)
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

dinsdag 7 juni 2011 @ 20:48:28 #227
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97856916
Wat is je meer waard? Dat ze slaapt op je kamer en dat je kunt slapen, of dat ze 2x wakker is in de nacht en je eruit moet maar wel op haar kamer?
Dat is een keuze die jullie maken.
pi_97857067
Doe jezelf een plezier en zet er een stoel of poef naast of zo. :+

Het kan echt heel irritant zijn. Bij Ivan kostte het soms 1,5 uur voor we hem op deze manier in slaap kregen. Ik herken wel erg wat je zegt over dat wegleggen en weer beginnen met krijsen. Dat doen we dus ook gewoon niet bij Ivan. We leggen hem in bed en laten hem daar liggen, tenzij hij over de rooie is. Maar meestal kunnen we hem goed sussen door ernaast te zitten en te blijven zitten. Wat er dan gebeurt is dat hij een tijd rustig ligt maar overstuur raakt als we aanstalten maken om weg te lopen. We blijven dus zitten tot hij diep genoeg slaapt of niet verdrietig wordt als we weggaan.

Je kunt overwegen om naast haar te gaan slapen bij slechte nachten. Wij hebben Ivan een dik half jaar geleden 3 nachten naast ons bed laten slapen omdat hij 's nachts heel overstuur was. Naast ons in zijn eigen ledikant sliep hij prima. Ik vond het niet zo'n probleem omdat er gewoon echt iets was, maar ik wilde voorkomen dat we het alleen deden omdat het een gewoonte was geworden. Je moet er dus gewoon alert op zijn dat het niet te lang duurt als je het zelf een probleem vindt.
pi_97857342
Verlatingsangst is trouwens wel een aardige suggestie. Denk je dat dat het kan zijn, Sola? Dat is ook iets waar je overdag aan kunt werken door haar te leren dat papa en mama wel weer terugkomen als ze even weg zijn. Maar het hoort er ook gewoon bij, verlatingsangst.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 20:55:56 #230
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97857491
wat bij jan toen hielp was een nachtlampje, zodat het niet té donker was op z'n kamer. Wellicht dat ze overdag niet in paniek raakt omdat ze kan zien waar ze is, maar 's avonds in het donker kan ze dat niet, of een stuk slechter. Wellicht dat ze daarom 's avonds bang is om te gaan slapen. deur op een kiertje laten staan zodat ze jullie kan blijven horen, licht op de gang laten branden ..

pi_97857606
Amy is over 2 dagen 10 maanden. Ik weet niet of het verlatingsangst is. Ze begint wel gelijk te mopperen als ik de woonkamer uitga. Dus dan roep ik altijd "mama gaat even naar de wc, iets weggooien, naar de keuken.." Blijkbaar vindt ze het dan wel veilig genoeg als we op de kamer ernaast gaan slapen? We stellen haar wel altijd gerust als ze moet huilen, gaan ook naar haar toe.

Er staat een stoel op haar kamer, maar ik geloof dat ik er een matras ga neerleggen voor de avonden :P

DJMO, het is nu nog niet stikdonker op haar kamer. Kan nog genoeg zien. In de nacht is het geen probleem. Deur op kier kan niet, want we hebben katten. Ik ben een neuroot wat katten en Amy betreft.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 20:58:24 #232
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97857697
Geert lijkt trouwens een sprongetje gemaakt te hebben. Hij heeft/had een voorkeur voor rechts, maar ligt nu met links te duimen ipv rechts. m'n offensief om hem te leren dat er ook een linkerkant bestaat lijkt dus vruchten af te werpen *O*

Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 20:59:49 #233
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97857806
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:57 schreef Solagratia het volgende:
Amy is over 2 dagen 10 maanden. Ik weet niet of het verlatingsangst is. Ze begint wel gelijk te mopperen als ik de woonkamer uitga. Dus dan roep ik altijd "mama gaat even naar de wc, iets weggooien, naar de keuken.." Blijkbaar vindt ze het dan wel veilig genoeg als we op de kamer ernaast gaan slapen? We stellen haar wel altijd gerust als ze moet huilen, gaan ook naar haar toe.

Er staat een stoel op haar kamer, maar ik geloof dat ik er een matras ga neerleggen voor de avonden :P

DJMO, het is nu nog niet stikdonker op haar kamer. Kan nog genoeg zien. In de nacht is het geen probleem. Deur op kier kan niet, want we hebben katten. Ik ben een neuroot wat katten en Amy betreft.
haakje op de deur zodat er geen kat doorkan?

pi_97857904
oh sola wat vervelend zeg. Ik denk dat er al een hoop tips zijn gegeven. Wel herken ik het een beetje in Yaro. Wat voor ons "prettiger" is, dat Yaro dit dan alleen overdag laat zien en niet in de avond/nacht.

Hier helt het dan als ik hem afleid en weg ga als hij niet op mij let. Als hij ziet dat ik weg ga, dat gaat hij huilen.
Verder helpt hier aaien achter zijn oor om hem rustig te krijgen. Niet altijd hoor, vandaag had ik ook een drama dag.

Hopelijk vind je snel een oplossing met alle goede tips die hier zijn gegeven.

Wat goed van Geert DJMO *O*
pi_97858036
Klinkt toch wel als verlatingsangst als je het zo beschrijft, Sola! Ik heb pas gelezen dat verlatingsangst zo rond 7-8 maanden begint en dat het ergste meestal achter de rug is als ze 18 maanden oud zijn.
pi_97858122
Oh nog maar 8 maanden gelukkig :+
pi_97858173
Je bekijkt het in ieder geval positief :P
pi_97858182
Misschien ga ik toch maar eens de co-sleeper hier erin gooien. Alleen dat heeft niet veel nut voor de avonden zelf denk ik, want dan liggen we niet op bed. Tnx in elk geval voor de tips :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 21:07:50 #239
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97858389
ik bedenk me ineens wat bij Jan ook wel hielp om hem te laten slapen: een gedragen (en dus ongewassen!) shirt van een van jullie bij haar leggen. Of dat met 10 maanden nog werkt vraag ik me af, maar wellicht dat jullie geur haar geruststelt?

pi_97858477
De verlatingsangste maakte hier veel ontwikkelingen door. Zo was er een tijd dat Ivan ineens heel erg ging huilen als we hem bij opa en oma afzetten. Die fase was al gauw voorbij. Hij ging ook een tijd hard huilen als mijn schoonmoeder de kamer uitliep en hij bij mijn schoonvader achterbleef, maar die fase liet hij ook gauw achter zich toen ze er bewust me aan de slag gingen door hem meer dingen met mijn schoonvader te laten doen.

Ivan is nu bijna 19 maanden oud en ik merk ook goed dat de ergste verlatingsangst eraf is. Het komt bijna niet meer voor dat we 's avonds moeite moeten doen om hem in slaap te krijgen, hij huilt niet meer als mijn lief hem afzet op het kinderdagverblijf en hij staat ook wat meer open voor vreemden. Maar het aan de benen vastklampen doet hij nog wel regelmatig als hij in een nieuwe (drukke) omgeving komt.

Ach, je moet maar zo denken: het is een goed teken, want het betekent dat ze zich aan jullie hecht. O+ Heeft ze eigenlijk een knuffel of zo? Of een muziekdoosje dat ze zelf aan kan zetten?
pi_97858727
Ze huilt ook niet als we haar afzetten op het kdv, of bij andere mensen dat is allemaal geen probleem, misschien komt dat ook nog :P Ze heeft een knuffelschaapje, maar die vindt ze helemaal niet zo boeiend. Ik heb mijn best gedaan om haar eraan te laten hechten en sleep hem overal mee. Maar ze slaapt net zo goed zonder. Ze heeft een muziekschaapje, die zet ik dan zelf aan. Maar misschien kan ik die haar in haar bed geven. Want ze vindt hem wel erg leuk.

Ze hecht zich inderdaad aan ons O+ Dat koppie als je haar na een dag werken weer ziet. Dan stijgt ze bijna op zo hard fladdert ze met haar armen :D

Shirt kan ik inderdaad proberen, wie weet helpt het :)
pi_97858812
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:35 schreef Ticootje het volgende:
Claudia, hier valt er geen peil op te trekken. Zo komt ze een tijdlang 1x per nacht en nu opeens 3 of 4x, zonder reden of oorzaak.
Hier wisselt het ook regelmatig. Net als ik denk de regelmaat te snappen, gaat ze weer iets anders doen. Ik wen er steeds vanzelf aan..

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klinkt heerlijk, 2 voedingen tijdens de lange slaap!
Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
Het moment dat de gordijnen er komen valt samen met het moment dat ze zo'n beetje 6 maanden oud is. Voor mezelf heb ik dat als een soort deadline aangehouden. Als het dan nog niet beter gaat wil ik ingrijpen, al weet ik nog niet goed hoe. Misschien ga ik de komende tijd een dagboekje bijhouden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb er een dubbel gevoel bij, As. Ik vind het fijn om haar zelf te voeden en naast me te hebben liggen, maar ik heb ook gewoon nachtrust nodig. Hoe knus de nachten soms ook zijn, de dagen hebben er wel onder te lijden.
Ik had ook flink moeite met Dottir naar haar eigen kamer verplaatsen. Toen gingen we een weekje weg en sliep ze noodgedwongen wat verder weg (een meter of 2 van ons voeteneind). Opeens sliep ik veel beter, en dat nog wel in het bed van een ander.. Toen thuis ook maar geprobeerd en mijn nachtrust is enorm verbeterd. Niet alleen geef ik vaak minder voedingen per nacht, de rust tussen de voedingen door is ook veel beter omdat ik niet meer elk geluidje hoor.
Als je makkelijk slaapt maakt het denk ik niet uit, maar voor mij is het verschil enorm.

Wij kunnen Dottirs kamer heel donker maken. Dat deden we om een of andere reden eerst niet, maar ook dat lijkt hier te helpen. Zelfs in die mate dat we af en toe 's nachts alleen even een speen hoeven te ploppen als ze piept. Als ze echt honger heeft, laat ze het inmiddels wel weten binnen 5 minuten na het ploppen en anders slapen we fijn verder.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_97858838
Wow, hele volgende pagina gemist. Spuit 11 waarschijnlijk, dat ga ik nu ontdekken :)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_97859198
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:14 schreef Vanyel het volgende:

Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.
Nou, dat was ook hoe ik het begreep, hoor! Mijn klinkt het ideaal in de oren. :+ Maar ik weet dat er ook een tijd aanbreekt dat je het met die ene nachtvoeding wel hebt gehad, en als de late avondvoeding niet meer hoeft kun je ineens zelf ook een keer vroeg je bed in duiken. Maar ik vond het laten vallen van de late avondvoeding bij Ivan wel een moeilijk moment. Ineens zie je je kind gewoon 12 uur lang niet meer.

Dat hadden we met Ivan trouwens ook, dat wij slechter sliepen door zijn aanwezigheid (en hij door de onze!), maar Lena slaapt heel rustig en houdt ons verder niet wakker.

Oh, ze heeft trouwens geen speen. Dat maakt het verhaal toch wat lastiger. Ploppen en rekken is er dus niet bij.
pi_97859505
Jullie willen ook geen speen?
pi_97859608
Aanvankelijk niet. Ze wilde ook geen speen. Laatst hebben we het nog eens geprobeerd en ze kon er niks mee.
pi_97859692
Even een ander vraagje tussendoor. Is er iemand bekend met baby's die tandenknarsen? Hoort dat er gewoon bij? Ik kan echt heel slecht tegen dat geluid en nu heb ik Yaro de afgelopen dagen hier op betrapt. Mijn nekharen gaan dan omhoog staan.
pi_97859760
Ja, As! Dat was hier gauw over, maar er zijn ook kinderen bij wie het een wat hardnekkigere gewoonte is helaas.
pi_97859848
Nou dan hoop ik op het eerste. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord, dus hoopte dat het er een soort van bij hoort zeg maar. Kan het nu al de tanden beschadigen? Je kan er zeker niets aan doen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 juni 2011 @ 21:33:50 #250
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97859936
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:32 schreef As1981 het volgende:
Nou dan hoop ik op het eerste. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord, dus hoopte dat het er een soort van bij hoort zeg maar. Kan het nu al de tanden beschadigen? Je kan er zeker niets aan doen?
probeer zodra je merkt dat hij het doet, een bijtring te geven. of het de tanden kan beschadigen weet ik niet, ik weet wel dat jan het ook tijden heeft gedaan. Als hij bij me zat en het deed zette ik hem onmiddelijk van m'n schoot af. heeft op den lange duur wel het gewenste effect gehad.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')