Ohh, ja! Fijn hè? Ik slaap tijdens zware nachten ook zo met Lena. Het gaat me steeds beter af om te blijven slapen als ze bij me drinkt. Ik wil er geen gewoonte van maken, maar ik word er ook wel verdrietig van als ik eraan denk dat het ooit op zal houden. Dat is dus dat dubbele: ik wil mijn slaapkamer en mijn nachten wel terug, maar ik ben er ook nog niet klaar voor om mijn kleine baby los te laten. En dat hoeft ook nog niet, zeg is nog zo klein.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Takkembah het volgende:
Seth slaapt ook nog vaak bij ons. Ik vind dat heerlijk. Hij ligt dan in mijn "kuiltje", ik lig dan zegmaar in foetushouding en wij liggen dan buik tegen buik. Soms vind ik het zelfs jammerdat Alexa dat niet meer blieft, die slaapt nu prima de luxe in haar eigen bed ...
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Blijven zitten. Je hoeft het niet gezellig te maken. Als je er maar bent.
Dit is niet dé oplossing voor je voor vanavond, maar misschien kun je er later de tijd voor nemen om het rustig door te lezen, te kijken of er iets bij zit wat je aanstaat, een plannetje te bedenken en dat een tijdje consequent toe te passen om te kijken of het dan beter gaat.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:11 schreef Solagratia het volgende:
Ik heb net met haar op haar kamer gezeten, dan is het allemaal prima. Maar nu is het weer brullen. Dus tips graag! Het ging ontzettend goed, maar in een paar weken is het gewoon drama geworden.
quote:* Probeer uit te sluiten dat Stef overdag te weinig eten krijgt. Het kan zijn dat hij vroeger wakker wordt omdat hij honger heeft. Geef hem niet alleen bij het avondeten genoeg, maar let er ook de rest van de dag op!
* Heeft Stef het comfortabel genoeg in bed? Heeft hij het bijvoorbeeld niet te warm of te koud?
* Bekijk het bedtijdritueel kritisch. Het advies in het boek is het uur voor het slapen gaan rustig te houden, maar ik weet dat jullie juist actief doen met Stef. Nou ja, je probleem ligt vooral bij het vroeg wakker worden, dus ik weet niet of het zinvol is om hier iets in te veranderen. Hoe dan ook, in het boek wordt een rustig ritueel geadviseerd waarbij weinig gepraat wordt en de laatste stap eindigt in een stille, donkere slaapkamer.
* Ook is het belangrijk om, zeker die eerste tijd dat je hiermee aan de slag gaat, het ritueel hetzelfde te houden. Dat hoeft ook weer niet ontzettend rigide, maar het ritueel moet wel voorspelbaar zijn zodat je kind weet dat slapenstijd eraan komt. Als je merkt dat je kind op instorten staan mag je stappen van het ritueel of zelfs het gehele ritueel overslaan. Sterker nog, dat is heel raadzaam!
* Stel een vroege bedtijd in. Voor de meeste baby's is dat tussen 18.30 en 19.00 uur. Kinderen die oververmoeid zijn slapen slechter.
* Volg een flexibele maar voorspelbare dagindeling. Dit helpt om de lichaamsklok van je kind in te stellen. Zorg dat de kamer 's avonds bij het slapen gaan donker is en 's ochtends bij het wakker worden lekker licht. (Ik zou als ik jou was zeker investeren in verduisterende gordijnen!)
* Hanteer elke dag eenzelfde voedings-, slaap- en activiteitenschema (niet tot in de details, maar globaal). Jij weet bijvoorbeeld wel dat het weekeinde is, Stef niet. Hij kan er erg van ontregeld raken als je ineens andere tijden hanteert voor naar bed gaan en wakker worden.
* De lengte en kwaliteit van de slaapjes overdag hebben invloed op de nachtslaap (en andersom). Een middagslaap van minder dan een uur telt in de meeste gevallen niet echt mee. Probeer er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Stef overdag genoeg slaapt. Een kind van zijn leeftijd slaapt in het algemeen 1-2 keer en in totaal 2-3 uur.
* Bij middagslaapjes is timing ook erg belangrijk. Vroeg in de middag is de beste tijd voor Stef als hij één keer slaapt.
* Voorkom dat je je kind overdag te laat op bed legt en houd vermoeidheidssignalen goed in de gaten. Een oververmoeid kind zal niet meer (goed) willen slapen. Timing is in ieder geval belangrijk.
* Hanteer voor de middagslaap een eenvoudig maar specifiek ritueel. Kort het in of sla het over als je kind heel moe is.
* De sleutel om een korte slaper 's middags langer te laten slapen is om hem te helpen meteen weer in slaap te vallen. Dat doe je als volgt: net voordat je weet dat je kind meestal wakker wordt ga je bij zijn slaapkamerdeur zitten, luister je goed, en zodra je kind geluid maakt ga je meteen naar binnen en gebruik je een methode waarmee je hem normaal gesproken in slaap krijgt (bijv. een speen geven).
* Zorg dat je kind een positieve associatie heeft met zijn bed. Breng er overdag eens wat rustige en gezellige tijd door (2 a 3 keer per dag). Misschien moet Stef nog wennen aan zijn nieuwe kamer?
* Probeer je kind zich te laten hechten aan een knuffel. Die is geen vervanging van jou, maar kan hem een gevoel van veiligheid geven waardoor hij uit zichzelf sneller weer in slaap valt na wakker te zijn geworden.
* Zorg dat de nachtslaap anders is dan de slaap overdag: praat niet, doe geen lichten aan, houd je eigen bewegingen traag en stil. Ik zou het wakker worden vroeg in de ochtend behandelen net als wakker worden middenin de nacht. De tip uit het boek is trouwens wel om de ramen overdag onverduisterd te laten, maar ik denk dat ikzelf wel met verduistering overdag zou experimenteren als de middagslaapjes daardoor beter worden (want daar wordt de nachtslaap misschien weer beter door).
* Gebruik bepaalde woorden als slaapsignaal (dit zei Twinkly ookal). Je kunt je kind laten weten dat het slaaptijd is door bepaalde woorden op een bepaalde manier te zeggen, bijvoorbeeld 'shhh, shhh, stil maar, ga maar lekker slapen'. Je moet je kind eerst aan deze woorden laten wennen als hij al in slaap aan het vallen is zodat er een positieve slaapassociatie ontstaat. Als je de woorden gaat gebruiken als Stef wakker ligt gebeurt dat namelijk niet. Dit werkt net zoals bij honden: je moet een hond bijvoorbeeld leren wat 'zit' betekent door het vaak te zeggen als hij al aan het zitten is, en niet als hij niet zit en je hem aan het zitten wilt krijgen. Als je dat laatste doet gaat hij 'zit' namelijk associeren met niet zitten.
* Je kunt ook muziek of geluid als slaapsignaal gebruiken, maar het mag geen opzwepende muziek zijn.
* Als je een hulpritueel hebt om Stef weer in slaap te krijgen kun je dit ritueel langzaam in gaan korten tot hij het helemaal niet meer nodig heeft of je kunt gaan varieren. (In het boek worden hier fases toe omschreven, maar het lijkt me cruciaal dat je eerst iets vindt waar je Stef misschien weer mee in slaap kunt krijgen.)
* Reageer meteen bij het wakker worden, want anders ben je te laat. Sluit wel uit dat je kind slaapgeluiden aan het maken is.
Het idee is dat je een plan opstelt waarin je niet alles op hoeft te nemen maar die elementen waarvan je denkt dat ze bij jullie passen. Er wordt ook geadviseerd om een slaaplogboek bij te houden. Daarvoor staat een sjabloon in het boek.
Hoe dan ook, misschien zit er iets tussen waar je wat mee kunt.
Gewoon in bed leggen en ernaast gaan zitten. Wat gebeurt er dan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:
[..]
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarom sta ik het mezelf maar toe om ambivalente gevoelens te hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
Kun je iets zeggen over hoe haar dag eruit ziet? Hoe vaak slaapt ze bijvoorbeeld en hoe laat leg je haar op bed? Het kan namelijk goed zijn dat ze misschien al te moe is om fijn in slaap te kunnen vallen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:14 schreef Solagratia het volgende:
Maar wanneer leg ik haar dan in bed? Net was ze weer helemaal rustig enzo, wrijven in haar ogen. Maar als ik haar dan in bed leg is het mis.
Tegen die tijd knijpt hij telkens in je neus en trekt hij aan je haar waardoor je niet kunt slapen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:23 schreef Takkembah het volgende:
Dit is wel heel herkenbaar! En zo werkt het bij Ivan nog steeds. Gister lag hij eigenlijk iets te lang in bed omdat ik hem nog een kus wou geven maar ook nog met Lena bezig was. Toen ging hij in bed staan en moest ik echt m'n best doen om hem nog aan het slapen te krijgen. Maken dat je wegkomt is hier dus nog steeds het devies.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Hm, ik weet niet of ik er nog een slaapje tussen zou stoppen. Het klinkt prima wat jullie overdag doen, en ik zou zelf bang zijn dat ze dan echt niet meer genoeg slaap heeft om om 19:00 uur naar bed te gaan. Bovendien is het een bekend fenomeen dat kindjes het aan het einde van de dag nu eenmaal moeilijk hebben.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:32 schreef Solagratia het volgende:
Overdag is heel de dag op haar gericht, tenzij we afspraken hebben bij CB o.i.d.. Ze wordt om 8 uur wakker. 10 uur weer slapen, 12 uur wakker en om 14:00 weer slapen. Dan om 16:00 weer wakker. Eten gaat ook op vaste tijden ondertussen. Vanaf 17:00 gaat ze mopperen van vermoeidheid. Dan stop ik haar meestal niet op bed omdat ik bang ben dat ze 's avonds niet wil slapen. Misschien toch maar doen dan? Ze gaat vrij snel na het eten naar bed, omdat ze dan moe is. We hebben dan een was/bad ritueel en dan krijgt ze nog een fles (dus honger kan het niet zijn). Daarna boekje lezen, in bed leggen, muziekje aan en kus. Als de deur dicht is gaat ze ook pas huilen.
misschien heel vreemd, maar het gebeurt mij regelmatig dat ik zowel zelf als Geert helemaal onder mijn dekbed liggen (ik lig dan met mijn hoofd tegen zijn hoofd aan). Dat heb ik met Jan ook regelmatig gehad, ik lig dan zelf in foetushouding (op m'n zij met opgetrokken knieen) zodat hij niet omlaag kan zakken, en bij de kleinste verandering in ademhaling van Geert ben ik wakker. Dan leg ik ook het dekbed weer een stuk van ons af, maar als we weer slapen trek ik het blijkbaar tegen de kou toch weer over ons heen. ik ben nooit bang geweest dat er iets zou gebeuren. misschien omdat ik zo'n lichte slaper ben, ik weet het niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:16 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Als Puck begint te morren, meestal vroeg in de ochtend leg ik hem ook in mijn kuiltje maar dan met zijn rug tegen mijn buik. Lepeltje lepeltje dus. Werkt echt fantastisch. Alleen leg ik zijn hoofd dan ook op mijn arm zodat hij wat omhoog ligt vanwege het hoesten en dan word ik wakker met echt kramp in mijn arm en kan ik daardoor niet meer slapen.
Ik vind het samen slapen echt heel fijn maar ik zou zelf net wat beter slapen als hij de leeftijd bereikt dat hij echt 'los' in bed kan liggen en ik niet meer zo panisch ben dat hij tegen het kussen rolt met zijn gezicht of dat hij onder het dekbed verdwijnt.
haakje op de deur zodat er geen kat doorkan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:57 schreef Solagratia het volgende:
Amy is over 2 dagen 10 maanden. Ik weet niet of het verlatingsangst is. Ze begint wel gelijk te mopperen als ik de woonkamer uitga. Dus dan roep ik altijd "mama gaat even naar de wc, iets weggooien, naar de keuken.." Blijkbaar vindt ze het dan wel veilig genoeg als we op de kamer ernaast gaan slapen? We stellen haar wel altijd gerust als ze moet huilen, gaan ook naar haar toe.
Er staat een stoel op haar kamer, maar ik geloof dat ik er een matras ga neerleggen voor de avonden
DJMO, het is nu nog niet stikdonker op haar kamer. Kan nog genoeg zien. In de nacht is het geen probleem. Deur op kier kan niet, want we hebben katten. Ik ben een neuroot wat katten en Amy betreft.
Hier wisselt het ook regelmatig. Net als ik denk de regelmaat te snappen, gaat ze weer iets anders doen. Ik wen er steeds vanzelf aan..quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:35 schreef Ticootje het volgende:
Claudia, hier valt er geen peil op te trekken. Zo komt ze een tijdlang 1x per nacht en nu opeens 3 of 4x, zonder reden of oorzaak.
Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt heerlijk, 2 voedingen tijdens de lange slaap!
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
Het moment dat de gordijnen er komen valt samen met het moment dat ze zo'n beetje 6 maanden oud is. Voor mezelf heb ik dat als een soort deadline aangehouden. Als het dan nog niet beter gaat wil ik ingrijpen, al weet ik nog niet goed hoe. Misschien ga ik de komende tijd een dagboekje bijhouden.
Ik had ook flink moeite met Dottir naar haar eigen kamer verplaatsen. Toen gingen we een weekje weg en sliep ze noodgedwongen wat verder weg (een meter of 2 van ons voeteneind). Opeens sliep ik veel beter, en dat nog wel in het bed van een ander.. Toen thuis ook maar geprobeerd en mijn nachtrust is enorm verbeterd. Niet alleen geef ik vaak minder voedingen per nacht, de rust tussen de voedingen door is ook veel beter omdat ik niet meer elk geluidje hoor.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb er een dubbel gevoel bij, As. Ik vind het fijn om haar zelf te voeden en naast me te hebben liggen, maar ik heb ook gewoon nachtrust nodig. Hoe knus de nachten soms ook zijn, de dagen hebben er wel onder te lijden.
Nou, dat was ook hoe ik het begreep, hoor! Mijn klinkt het ideaal in de oren.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:14 schreef Vanyel het volgende:
Misschien kwam het rooskleuriger over dan ik bedoelde. Na de voeding van 19.00 krijgt ze nog tussen 21 en 22, dan een keer 's nachts en dan weer om 7.00u.
probeer zodra je merkt dat hij het doet, een bijtring te geven. of het de tanden kan beschadigen weet ik niet, ik weet wel dat jan het ook tijden heeft gedaan. Als hij bij me zat en het deed zette ik hem onmiddelijk van m'n schoot af. heeft op den lange duur wel het gewenste effect gehad.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:32 schreef As1981 het volgende:
Nou dan hoop ik op het eerste. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord, dus hoopte dat het er een soort van bij hoort zeg maar. Kan het nu al de tanden beschadigen? Je kan er zeker niets aan doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |