Daar schort het ook nogal aan, ik lees dan de NRC maar die voldoet al jaren niet meer aan mijn eisen. Die gaat ook mee in de trend van oppervlakkigheid, laat de inhoud dicteren door de tv, en schrijft dan vervolgens ook nog vaak over wat er op tv gebeurde. Je ziet steeds meer dat verslaggeving zelf onderdeel van het nieuws wordt. En veel van de achtergrondartikelen worden gedaan door freelancers die het niet zo nauw nemen met de zorgvuldigheid.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En zonder krantenredacties zouden die sites alleen nog maar kariger worden. Om echt te doorgronden waarom bijv. politieke besluiten worden genomen heb je iemand nodig met achtergrondkennis, een netwerk en tijd om dingen uit te zoeken. Dat ga je niet redden met wat feeds van ANP.
Ook NRC en, vooral, de Volkskrant veranderen hoor.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:37 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Interessant wat je daar zegt, haha. Toch zijn er ook kranten als de Volkskrant en het NRC, bijv., waarin nog wel steeds grote moeite wordt gedaan om nieuws op een zo objectief mogelijke manier te brengen. Maar toch kiezen wij eerder voor de gratis krantjes... Willen we sensationeel nieuws?
Kan ik hier een bron van zien zodat ik er wat achtergrond info bijheb?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:10 schreef Krantenmeisje het volgende:
Verschillende onderzoekers claimen dat wij, jongeren, ons steeds minder aangetrokken voelen tot de traditionele media (bijv. de gedrukte krant), maar dat we steeds meer te vinden zijn op sites als Nu.nl.
Oef, de vorige die daarom vroeg werd genegeerdquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:08 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Kan ik hier een bron van zien zodat ik er wat achtergrond info bijheb?
Mwoah, zou kunnen. Ja, waarschijnlijk klopt dit wel.quote:Dit zou een negatief effect hebben op onze algemene kennis, aldus de wetenschappers. Nou ben ik heel benieuwd wat jullie vinden: Denken jullie dat dit gedrag (dus: geen kranten meer lezen, maar alleen maar snelle oppervlakkige berichten) een negatief effect heeft op onze algemene kennis?
"Topics met meer dan 50 posts zijn oud."quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:28 schreef Morendo het volgende:
[..]
Mwoah, zou kunnen. Ja, waarschijnlijk klopt dit wel.
Waar ging het ook alweer over?!
Koop een 'Le Monde' bij de kiosk en sla hem parmantig open in een publieke omgeving. Zelfs al 'kun' je geen Frans.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar schort het ook nogal aan, ik lees dan de NRC maar die voldoet al jaren niet meer aan mijn eisen. Die gaat ook mee in de trend van oppervlakkigheid, laat de inhoud dicteren door de tv, en schrijft dan vervolgens ook nog vaak over wat er op tv gebeurde. Je ziet steeds meer dat verslaggeving zelf onderdeel van het nieuws wordt. En veel van de achtergrondartikelen worden gedaan door freelancers die het niet zo nauw nemen met de zorgvuldigheid.
Maar ik denk niet dat het daar in dit topic om gaat. Je hersens gaan beter werken door ze te gebruiken en te beproeven. Toen ik als 12-jarige of zo lange artikelen in de zaterdagkrant en de VN ging lezen was dat best moeilijk. Een boel nieuwe informatie in één keer, niet zulke heel voordehandliggende redenering, en zelfs hier en daar een moeilijk woord.
Als je dat niet doet, dan leer je natuurlijk ook niet de informatie uit zo'n stuk verwerken en duiden, laat staan kritisch beschouwen. En dan blijf je dus dommer.
En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Beter onderwijs, daar mag weleens in geinvesteerd worden. We moeten tenslotte naar een kenniseconomie.
Er is ook vrijwel geen bewijs of onderzoek dat de claim onderstreept. Wel een professor Engels die claimt dat de jongere generatie nu minder leest vanwege tv en internet en dat dat ten kostte gaat van bepaalde vaardigheden en kennis.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik denk dat met name online fora een positieve invloed hebben.. Door te discussieren over nieuwsitems met andere lezers wordt je gestimuleerd om meer na te denken.
Verder: Toen mensen leerden lezen, zou dat een slechte invloed hebben, maar het tegendeel bleek waar.
Toen mensen stripverhalen leerden lezen zou dat slecht zijn, we zouden ons voorstellingsvermogen niet meer gebruiken. Dat bleek onzin te zijn.
Toen mensen computerspelletjes gingen spelen zou dat slecht zijn. Het bleek juist goed te zijn voor de oog - hand coordinatie en het concentratievermogen.
Kortom: het zal allemaal wel loslopen
Beter onderwijs, daar mag weleens in geinvesteerd worden. We moeten tenslotte naar een kenniseconomie.
Neem dan een krant op tabloid-formaat. Dat ligt lekkerder in je hand dan de poes van een geile Filipijnse.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:42 schreef Rivalo het volgende:
Nope vind kranten kut. Puur omdat ik ze niet lekker in de hand vind liggen, ze bij mij altijd uitelkaar vallen of dat ik hem niet meer mooi in elkaar krijg. s'ochtends ff de NU.nl app checken in combinatie met de Tweakers en nog ff mijn Twitter feed vernieuwen vind ik vele malen fijner.
Zou ik kunnen doen maar ik vind de telegraaf veel te pauper en kranten als NRC of Trouw veel te links. NU.nl is tenminste nog objectief en levert eigenlijk alleen maar het nieuws.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:44 schreef Morendo het volgende:
[..]
Neem dan een krant op Tabloid-formaat. Dat ligt lekkerder in je hand dan de poes van een geile Filipijnse.
Zeker. Net zoals de meeste mensen tegenwoordig geen koffiemolen meer kunnen bedienen: gebrek aan oefening.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er is ook vrijwel geen bewijs of onderzoek dat de claim onderstreept. Wel een professor Engels die claimt dat de jongere generatie nu minder leest vanwege tv en internet en dat dat ten kostte gaat van bepaalde vaardigheden en kennis.
die man lijkt me wel een punt te hebben
De Telegraaf wordt niet geprint op tabloid. The Times voldoet overigens wel aan jouw eisen mbt formaat. En al die gratis krantjes in het OV natuurlijk.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:45 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Zou ik kunnen doen maar ik vind de telegraaf veel te pauper en kranten als NRC of Trouw veel te links. NU.nl is tenminste nog objectief en levert eigenlijk alleen maar het nieuws.
alleen De Pers is de moeite. De Spits en metro zijn papierverspilling.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:50 schreef Morendo het volgende:
[..]
De Telegraaf wordt niet geprint op tabloid. The Times voldoet overigens wel aan jouw eisen mbt formaat. En al die gratis krantjes in het OV natuurlijk.
bedoel je 'the shallows' hier of een ander boek?quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er is ook vrijwel geen bewijs of onderzoek dat de claim onderstreept. Wel een professor Engels die claimt dat de jongere generatie nu minder leest vanwege tv en internet en dat dat ten kostte gaat van bepaalde vaardigheden en kennis.
die man lijkt me wel een punt te hebben
Ik bedoelde the dumbest generation, wat is the shallows?quote:Op donderdag 26 mei 2011 01:05 schreef Frith het volgende:
[..]
bedoel je 'the shallows' hier of een ander boek?
De Pers is juist een pretentieus, maar nikszeggend blaadje. De spits kent zijn doelgroep, namelijk snel licht nieuws voor in de vroege ochtend.quote:Op woensdag 25 mei 2011 22:03 schreef Frith het volgende:
[..]
alleen De Pers is de moeite. De Spits en metro zijn papierverspilling.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |