Ze hebben scholen om kinderen met hun ziekte te besmetten.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:40 schreef Piles het volgende:
Het topic ging om gelovigen in het algemeen en wat mensen er tegen hebben.
Waarom noem je het een ziekte, dat is precies het punt hierquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hebben scholen om kinderen met hun ziekte te besmetten.
In welke zin begint het heftige vormen aan te nemen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:40 schreef Piles het volgende:
[..]
We dwalen af. Het gaat er hier niet om of er wel of geen christelijke scholen mogen zijn. Het topic ging om gelovigen in het algemeen en wat mensen er tegen hebben.
Dat er geen religieuze scholen mogen zijn zou ik mee kunnen leven, maar het altijd maar tegen gelovigen zijn begint tegenwoordig een beetje heftige vormen aan te nemen.
En die tegenstand was er natuurlijk ook toen het geloof gestart werd. Alleen door meer dan 2000 jaar geloofuitdraging is het gevestigd in de maatschappij, zoals dat ook met de Harry Potter-boeken zou gebeuren als genoeg mensen er tijd en moeite in zouden steken toch?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In welke zin begint het heftige vormen aan te nemen?
Het lijkt mij volstrekt logisch dat men ageert tegen religieuze nonsens en meningen/gedachtes die de realiteit ontkennen en/of geweld aandoen en dat vervolgens aan andersdenkenden proberen op te leggen.
Als men een religie zou starten met als basis de Harry Potter reeks en zou claimen dat daar een universele moraal in staat waar iedereen zich aan dient te houden, dat elk mens in de kern verschrikkelijk slecht is en men dat vervolgens probeert op te leggen aan iedereen via wetgeving en daarnaast via het onderwijs en kerken kinderen indoctrineert, dan zou je toch ook een zekere mate van tegenstand verwachten lijkt mij.
Hoe precies, afgezien van dit topic? Wat ik vooral zie bij gelovigen is dat ze kritiek al snel 'heftig' vinden en dat ze hun speciale status normaal vinden. Geloof respecteren 'hoort'.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:40 schreef Piles het volgende:
maar het altijd maar tegen gelovigen zijn begint tegenwoordig een beetje heftige vormen aan te nemen.
Ach na 2000 jaar van religieuze extremiteiten, is dit een welkome afwisseling.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:40 schreef Piles het volgende:
Dat er geen religieuze scholen mogen zijn zou ik mee kunnen leven, maar het altijd maar tegen gelovigen zijn begint tegenwoordig een beetje heftige vormen aan te nemen.
Tsja, je kan er dood aangaan. Bijvoorbeeld omdat je bloedtransfusies weigert, omdat je het einde van de wereld afgelopen zaterdag niet wilde afwachten of omdat je gelooft dat evolutie niet bestaat en dus zonder enig risico naar believen antibiotica in je veestapel kan spuiten.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:23 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom noem je het een ziekte, dat is precies het punt hier
Het is schizofreniequote:Op woensdag 25 mei 2011 15:23 schreef Piles het volgende:
[..]
Religie zou als een psychische ziekte geclassificeerd moeten wordenquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:23 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik zou religie eerder klassificeren als een psychische aandoening. Niet een ziekte. Het feit dat veel mensen zich in een variate van eenzelfde waan bevinden is voor mij geen excuus dat het geen aandoening is.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:56 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Tsja, je kan er dood aangaan. Bijvoorbeeld omdat je bloedtransfusies weigert, omdat je het einde van de wereld afgelopen zaterdag niet wilde afwachten of omdat je gelooft dat evolutie niet bestaat en dus zonder enig risico naar believen antibiotica in je veestapel kan spuiten.
Nog vervelender is dat dat soort geloof ook de dood van anderen kan veroorzaken. In het laatste geval potentieel zelfs miljarden.
Of het is een bijproduct van een (andere) mutatie die wel evolutionaire voordelen had.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:30 schreef Molurus het volgende:
Religie een 'ziekte' noemen is mij toch net even iets te makkelijk. Het zou best kunnen, het lijkt me zelfs zeer waarschijnlijk, dat religie een belangrijke rol heeft gehad in de evolutie van mensen die wij nog niet geheel hebben doorgrond.
Maar evolutie kijkt niet vooruit. Het lijkt me persoonlijk sterk dat religie vandaag nog een (evolutie-technisch) voordeel biedt.
Of een zware handicap voor de cultureel-wetenschappelijke evolutie, als je de geschiedenis er even bij neemt. Indien je voorbeelden wenst, geef maar een seintje.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:30 schreef Molurus het volgende:
Religie een 'ziekte' noemen is mij toch net even iets te makkelijk. Het zou best kunnen, het lijkt me zelfs zeer waarschijnlijk, dat religie een belangrijke rol heeft gehad in de evolutie van mensen die wij nog niet geheel hebben doorgrond.
Maar evolutie kijkt niet vooruit. Het lijkt me persoonlijk sterk dat religie vandaag nog een (evolutie-technisch) voordeel biedt.
Het zou kunnen, maar ik heb zo mijn twijfels bij dat soort reductionistische verklaringen. Heeft kunst ook evolutionaire voordelen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:30 schreef Molurus het volgende:
Ik stem voor: Waandenkbeeld. Dekt de lading veel beter dan het neutrale religie.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het zou kunnen, maar ik heb zo mijn twijfels bij dat soort reductionistische verklaringen. Heeft kunst ook evolutionaire voordelen?
Overigens zie ik ook niet zo in waarom je religie een ziekte zou willen noemen, behalve omdat het stoer klinkt. Waarom zou je religie niet gewoon 'religie' noemen?
Oh, vrijwel zeker. Geloven dat er iets onzichtbaars naar je kijkt en daardoor op je hoede zijn is in veel gevallen een evolutionair voordeel. Zeker als er werkelijk een tijger ofzo ligtquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:30 schreef Molurus het volgende:
Dus zonder enig gevaar op je hoede zijn veroorzaakt meer stress en dat zou je levensverwachting verhogen? Anders stellen we gewoon dat gelovigen zich nog in het stenen tijdperk bevinden, wat redelijk klopt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 20:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oh, vrijwel zeker. Geloven dat er iets onzichtbaars naar je kijkt en daardoor op je hoede zijn is in veel gevallen een evolutionair voordeel. Zeker als er werkelijk een tijger ofzo ligt
Dat ja. Ieder vergelijkbare hallucinatie zou je een enkeltje PBC geven, maar als je het god noemt is het opeens volkomen normaalquote:Op woensdag 25 mei 2011 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stem voor: Waandenkbeeld. Dekt de lading veel beter dan het neutrale religie.
Ach, dan heb ik blijkbaar gewoon een voorkeur voor neutrale termenquote:Op woensdag 25 mei 2011 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stem voor: Waandenkbeeld. Dekt de lading veel beter dan het neutrale religie.
Ik heb dan weer mijn twijfels bij het woord 'reductionistisch'. Want daarmee lijk je te impliceren dat er met die uitleg iets gereduceerd wordt. Maar wat eigenlijk? Metafysische verklaringen? Die zullen er dan wel (potentieel!) moeten zijn. Maar tot zover heeft nog niemand me kunnen uitleggen wat daar dan mee bedoeld wordt. En tot die tijd hou ik vol dat het woord betekenisloos is, en er (vooralsnog) niets wordt gereduceerd.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het zou kunnen, maar ik heb zo mijn twijfels bij dat soort reductionistische verklaringen. Heeft kunst ook evolutionaire voordelen?
Om ook maar even OT te reageren, ik zie wel wat het probleem is met religie. En dat is niet zozeer het feit dat men waanbeelden erop nahoudt, maar vooral het feit dat het onder de noemer 'religie' acceptabel gemaakt wordt. En dat mensen vrij algemeen, gelovig of niet, vinden dat je onder die noemer respect moet hebben voor ideeen die je buiten die context simpel zou verwerpen. Dat is het probleem dat veel mensen hebben met religie.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:56 schreef Gaspedaal het volgende:
Overigens zie ik ook niet zo in waarom je religie een ziekte zou willen noemen, behalve omdat het stoer klinkt. Waarom zou je religie niet gewoon 'religie' noemen?
geloven heeft veel weg van een psychologische aandoening. (overigens een veel voorkomende aandoening, de meerderheid van de mensheid heeft er last van. Je kunt dan ook de zaak omdraaien en stellen dat al die zieken normaal zijn en dat wij atheïsten juist het juiste stofje in onze hersenen missen)quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:23 schreef Piles het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |