abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:04:49 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95583558
Nou ja, dat is ongeveer al zo

quote:
The inclusion in the DSM-IV of a new diagnostic category called "Religious or Spiritual Problem" marks a significant breakthrough. For the first time, there is acknowledgment of distressing religious and spiritual experiences, including spiritual emergencies, as nonpathological problems. Spiritual emergencies are crises during which the process of growth and change becomes chaotic and overwhelming. The proposal for this new diagnostic category came from transpersonal clinicians concerned with the misdiagnosis and mistreatment of persons in the midst of spiritual emergencies.

RELIGIOUS PROBLEMS

• Loss or questioning of faith
• Changes in membership, practices and beliefs
• New Religious Movements and cults
• Terminal and life-threatening illness

SPIRITUAL PROBLEMS

• Mystical experiences
• Psychic experiences
• Visionary experience
• Meditation and spiritual practices
• Kundalini awakening
• Near-death experience
• Possession experience
• UFO encounters
• Shamanic crisis
Maar is dat specifiek genoeg, is niet elk geloof gewoon een verkapte vorm van een psychose.?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_95583578
-edit- flikker op

[ Bericht 89% gewijzigd door Re op 16-04-2011 16:05:59 ]
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:07:55 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95583659
Dan is minimaal 80% van de wereldbevolking dus sowieso geestelijk ziek?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_95583660
Ik denk, omdat mensen op latere leeftijd zich nog bekeren, religie grotendeels een eigen keuze is en dus geen psychose.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:10:53 #5
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95583745
Staat dit al in de DSM-IV? :o
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:16:22 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95583910
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:10 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik zie niks bijzonders. Het gaat om "distressing religious and spiritual experiences". Niet per se om religieuze ervaringen of spiritualiteit an sich.

Mensen met temporaalkwabepilepsie oid zijn idd gewoon ziek.

Niks nieuws onder de zon dus.
pi_95583920
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:10 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
pi_95583923
Jullie gaan branden in de hel!

Wiens hel mag je zelf kiezen :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:18:11 #9
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_95583970
Wat mij al volkomen duidelijk was. De argumenten die we hanteren wanneer we mensen een psychisch ziekte toekennen zouden net zo goed toegepast kunnen worden op religieuzen. Enkel vanwege het feit dat de meerderheid van de wereldbevolking er schijnbaar last van lijkt te hebben en dergelijke waanbeelden ingeburgerd zijn wordt dit stempel niet op gelovigen geplakt, terwijl technisch gezien er nauwelijks verschil is. De mens zou je vandaag de dag - zoals Nietzsche het al verwoordde - kunnen zien als een wezen dat in een ontwikkelingsfase tussen dier en Übermensch verkeerd, waarbij de Übermensch van elke irrationaliteit gevrijwaard is.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:20:20 #10
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_95584041
Met religie is niets mis, als mensen in een hogere macht willen geloven dan is dat hun keus.
Als mensen oop zondag naar de kerk (ofzo) willen gaan prima maar val mij daar niet mee lastig.

Maar degenen die het geloof als excuus gebruiken. :N
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_95584105
Veel mensen staan wel als 'gelovig' te boek, maar geloven het niet oprecht. Uit gewoonte kunnen ze het 1 en ander beweren en vaak is er nooit echt over nagedacht, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat een man als Maxime Verhagen oprecht gelooft dat er zoiets bestaat als een hemel. Ook al heeft hij misschien al 134 keer gezegd dat hij dat wel denkt.
pi_95584337
Interessant, maar wel lastig. Ook omdat grote religies zoals het Christendom in het westen maatschappelijk geaccepteerd is. Iemand die elke dag rituelen uitvoert of denkt geesten te zien is niet gekker dan iemand die in god gelooft. Toch zullen die eerste twee sneller voor gek worden gezien dan die laatste persoon. Een ander voorbeeld is de schizotypische persoonlijkheidsstoornis wat in het westen dus gezien wordt als een stoornis, maar in een andere cultuur misschien als de norm.

Dan is het natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de intentie hoe iemand zijn geloof ervaart. Er zijn mensen die geloven in een god en mensen die hopen op een god. En onder de gelovigen bestaan weer de groepen die ermee zijn opgegroeid, later door een gebeurtenis zijn bekeerd of echt denken dat ze ook contact hebben gemaakt met god.

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:08 schreef FreezePop het volgende:
Ik denk, omdat mensen op latere leeftijd zich nog bekeren, religie grotendeels een eigen keuze is en dus geen psychose.
Het kan dus ook zijn dat iemand door een psychose denkt god te hebben gezien of gehoord. Ik vind het ook apart als iemand op latere leeftijd bekeerd is. Die persoon zou dus de leer van het religie interessant vind, maar opeens ook ergens in te geloven wat niet wetenschappelijk te verklaren is nogal ..ehm .. apart. Net zo iets dat een volwassenen weer opeens in sinterklaas gaat geloven.
signatuurloos
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:30:46 #13
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_95584376
Daar dacht ik vanmorgen ook al aan toen ik dit las inderdaad:
'Van der Vlis stopte met pillen tegen waanbeelden'

quote:
Theoloog en docent aan de Christelijke Hogeschool Mart-Jan Paul zegt zaterdag in het Nederlands Dagblad dat bij het onderzoek naar Van der Vlis ook moet worden gekeken naar het occultisme. Volgens hem zijn de uitspraken over geesten aanleiding ook die kant van het verhaal te onderzoeken.

"Het feit dat hij het over geesten had die hem aantikken en die zijn leven onleefbaar maakten, wijst erop dat hij er ver in is gegaan." Volgens Paul zoeken geesten steeds vaker contact met iemand naarmate diegene langer contact met hen heeft.
Echt wtf.... dat heeft gestudeerd en gelooft in elfjes enzo :|W
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:32:02 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95584406
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:30 schreef Flurry het volgende:

[..]

Hier weer die magische koppeling die men legt tussen religie en intelligentie.
pi_95584417
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:07 schreef SpecialK het volgende:
Dan is minimaal 80% van de wereldbevolking dus sowieso geestelijk ziek?
Dan zou het eerder mens-eigen zijn inderdaad.

Dat mensen willen geloven in een denkbeeldige entiteit is hun keus en wat mij betreft wordt het pas problematisch (of een stoornis) als het hun dagelijks leven zodanig beïnvloed dat ze, naar onze standaard, geen normaal leven meer kunnen leiden.

Maar an sich vind ik het geloven in zoiets absurds wel een teken dat er een steekje los zit. Dan met name mensen die de Bijbel letterlijk nemen. Al komt het waarschijnlijk door indoctrinatie.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:33:15 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_95584434
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hier weer die magische koppeling die men legt tussen religie en intelligentie.
Geloven in dingen die er niet zijn vind ik een teken van achterlijkheid inderdaad.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_95584435
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:22 schreef Ausputzert het volgende:
Veel mensen staan wel als 'gelovig' te boek, maar geloven het niet oprecht. Uit gewoonte kunnen ze het 1 en ander beweren en vaak is er nooit echt over nagedacht, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat een man als Maxime Verhagen oprecht gelooft dat er zoiets bestaat als een hemel. Ook al heeft hij misschien al 134 keer gezegd dat hij dat wel denkt.
Iemand die echt in god gelooft, gaat ook vanuit dat god weet wanneer die gelovige daadwerkelijk oprecht is.
signatuurloos
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:34:00 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95584447
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:33 schreef Flurry het volgende:

[..]

Geloven in dingen die er niet zijn vind ik een teken van achterlijkheid inderdaad.
Er zijn genoeg religieuzen met een IQ waar jij nog een puntje aan kan zuigen. Verklaar eens.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:36:35 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_95584519
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn genoeg religieuzen met een IQ waar jij nog een puntje aan kan zuigen. Verklaar eens.
Deze uitspraak bewijst al dat jij daar niet één van bent _O-
pi_95584564
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:33 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Iemand die echt in god gelooft, gaat ook vanuit dat god weet wanneer die gelovige daadwerkelijk oprecht is.
Ok en dat is relevant omdat?
pi_95584583
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:30 schreef Flurry het volgende:

[..]

Het niveau van de journalistiek vandaag de dag

Nu.nl heeft de passage direct verwijderd nadat ik ze gemaild had. Geen idee waar ze die quote vandaan hadden en waarom die in godsnaam ( :') ) in dat artikel stond.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:38:58 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95584588
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:36 schreef Flurry het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben een atheist met een hoog IQ.
pi_95584606
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:36 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ach, ze zijn weliswaar in de minderheid, maar er zijn alsnog talloze topwetenschappers die gelovig zijn.
pi_95584633
Volgens mij is er wel degelijk een link en zijn mensen met een hoger IQ gemiddeld genomen minder gelovig dan mensen met een lager IQ. Dat is ook niet zo vreemd, want hoe slimmer je bent, hoe beter je drogredeneringen kunt doorzien. Aan de andere kant kun je jezelf misschien ook wel beter voor de gek houden als je erg slim bent. :')
pi_95584669
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:40 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is er wel degelijk een link en zijn mensen met een hoger IQ gemiddeld genomen minder gelovig dan mensen met een lager IQ. Dat is ook niet zo vreemd, want hoe slimmer je bent, hoe beter je drogredeneringen kunt doorzien. Aan de andere kant kun je jezelf misschien ook wel beter voor de gek houden als je erg slim bent. :')
Maar dat betekent absoluut niet dat er geen zeer intelligente mensen bestaan die gelovig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')