...mijn oma ook niet ook al geloofd ze heel netjes in God. Geen last van als ik pannekoeken met 'r ga etenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:08 schreef MuRKie het volgende:
[..]
En nee, niet álle gelovigen dringen hun geloof op.. Ik heb een oom en tante die geloven (ja heus waar) maar die vallen niemand "lastig" met hun geloof..
Is dat niet gewoon omdat je minder Moslims kent? Niet dat ik hiermee iets over jou wil zeggen, maar je moet toch aardig wat moslimfamilies kennen voordat je boven de enorme hoeveelheid Christenen uit te komen in dit landquote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:11 schreef bebbel het volgende:
[..]
...mijn oma ook niet ook al geloofd ze heel netjes in God. Geen last van als ik pannekoeken met 'r ga eten
Maar we hebben er weinig aan iedereen op te noemen die stil geloofd. Punt is hier dat er *veel* 'standaard-normen' zijn die stammen uit de kerk waar we mee opgescheept zitten. Dat is voor mij wel een punt om een probleem te hebben met gelovigen.
Overigens kom ik dat nooit tegen bij vrienden tegen die moslim zijn. <offtopic>Behalve dan een meisje waar ik echt mee kon lachen want die at echt geen varkensvlees, en ik ook niet.</offtopic>
...nee ik ken meer mensen uit andere religies eigenlijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon omdat je minder Moslims kent? Niet dat ik hiermee iets over jou wil zeggen, maar je moet toch aardig wat moslimfamilies kennen voordat je boven de enorme hoeveelheid Christenen uit te komen in dit land
Ja, als je je mening baseert op wat er in een ongelofelijk oud boek staat zonder daar zelf kritisch en rationeel mee om te gaan vind ik je mening daadwerkelijk minder waard.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..] Maar is de mening van een gelovige minder waard vanwege de vermeende bron?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat fanatici uit zullen sterven. Het tegendeel zou ik willen zeggen. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat geloof ooit uit zal sterven.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:04 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk dat het de meeste gelovigen geen zak kan schelen wat jij op je zondag doet. En ik denk ook dat de meeste gelovigen helemaal niet zo aan die zondagsrust hangen. Ik ben zelf wel bereid dat tot op zekere hoogte te accepteren.
maar zegt het iets over gelovigen in het algemeen of alleen over de fanatici onder hen? En sterven die niet gewoon uit, op een zeker moment?
Haha echt? Komt ongetwijfeld door het millieu waarin ik opgegroeid ben, maar van de gelovigen die ik ken is de meerderheid Christen of Joods, en maar een klein deel Islamitisch.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:20 schreef bebbel het volgende:
[..]
...nee ik ken meer mensen uit andere religies eigenlijk.
* bebbel nog nooit bij stilgestaan had
eh ja. Ook geen massive aantallen, maar ja. Wat moslims, paar gasten die veel weten over het hindi geloof en that's it.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Haha echt? Komt ongetwijfeld door het millieu waarin ik opgegroeid ben, maar van de gelovigen die ik ken is de meerderheid Christen of Joods, en maar een klein deel Islamitisch.
(Overigens is de overgrote meerderheid atheďstisch, maar die tellen niet nu)
Er is geen enkele reden om dat aan te nemen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:45 schreef bebbel het volgende:
[..]
eh ja. Ook geen massive aantallen, maar ja. Wat moslims, paar gasten die veel weten over het hindi geloof en that's it.
Sterft geloof ooit uit?
Zolang mensen geloof nodig hebben om dingen die ze niet snappen te verklaren, zoals wat er na de dood gebeurt, niet denk ik. En die dingen snappen we nooit.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:45 schreef bebbel het volgende:
[..]
eh ja. Ook geen massive aantallen, maar ja. Wat moslims, paar gasten die veel weten over het hindi geloof en that's it.
Sterft geloof ooit uit?
Het aantal gelovigen in Nederland neemt al jaren af.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 14:48 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om dat aan te nemen.
De aarde is wel iets groter dan 200 bij 300 km hoor.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:12 schreef SingleCoil het volgende:
Het aantal gelovigen in Nederland neemt al jaren af.
Wat heeft dat te maken met de scheiding tussen staat en kerk?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:42 schreef Life2.0 het volgende:
Scheiding kerk en staat? Waarom is het dan onmogelijk voor een stad/dorp zelfstandig te beslissen of ze zondag open zijn?
Ik ben gelovig en heb nog nooit iemand mijn regels opgelegd of geprobeerd te overtuigen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoofdprobleem is dat ze ongelovigen of andersgelovigen continu hun regels willen opleggen.
Als alle gelovigen dat nou deden scheelde dat een hoop bloedvergieten en onheil en irritatie voor iedereenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:07 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ben gelovig en heb nog nooit iemand mijn regels opgelegd of geprobeerd te overtuigen.
Ik stel voor: laat iedereen een voorbeeld nemen aan mij![]()
En dan zou ik op zondag heerlijk naar de winkel kunnen zodat mijn zaterdag wat rustiger isquote:Op dinsdag 24 mei 2011 18:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als alle gelovigen dat nou deden scheelde dat een hoop bloedvergieten en onheil en irritatie voor iedereen
Verkapt kijk-mij-zieltjes-winnen-op-subtiele wijze.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:07 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ben gelovig en heb nog nooit iemand mijn regels opgelegd of geprobeerd te overtuigen.
Ik stel voor: laat iedereen een voorbeeld nemen aan mij![]()
Ik meen dat in die taartpunten van de katholieken en protestanten nog massa's papieren gelovigen zijn opgenomen. Mensen die als baby gedoopt zijn en ooit door hun ouders zijn ingeschreven in een kerk en nooit de moeite hebben genomen zich uit te schrijven. In mijn omgeving kan ik er zo tientallen aanwijzen die in de praktijk atheist of agnost zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:52 schreef Daniel1976 het volgende:
En zo dramatisch is die afname nou ook weer niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdiensten_in_Nederland
Er vinden wel een hoop verschuivingen plaats in godsdienstland.
In 2006 was nog 52% van de nederlanders gelovig.
Grappig, want je arrogantie is dus kennelijk niet bepaald minder dan die van orthodoxe gelovigen die hun opvattingen tot waarheid verheffen en dat rondbazuinen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:54 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Verkapt kijk-mij-zieltjes-winnen-op-subtiele wijze.
Je mag dat pas zeggen als je tegen je kinderen niets over geloof zegt tot ze zelf na kunnen denken. Waarna ze je glashard uitlachen.
teb eerste: mijn post is en was niet bedoeld om zieltjes te winnen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:54 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Verkapt kijk-mij-zieltjes-winnen-op-subtiele wijze.
Je mag dat pas zeggen als je tegen je kinderen niets over geloof zegt tot ze zelf na kunnen denken. Waarna ze je glashard uitlachen.
De aarde is 6000 jaar geleden geschapen, en als je Jezus niet toelaat als je Verlosser dan zul je eeuwig in de hel brandenquote:Op woensdag 25 mei 2011 08:45 schreef WindowsFan het volgende:
Gelovigen zijn domme mensen die de autoriteiten in de hand willen houden. Anders wordt het een pest zooi.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De aarde is 6000 jaar geleden geschapen, en als je Jezus niet toelaat als je Verlosser dan zul je eeuwig in de hel branden
Ik hoop dat je dan ook om de stompzinnigheid van je eigen post kunt lachen.quote:
Je kan beter nadenken over wat ik net poste... De bijbel was het eerste wetboek. Gij zult niet moorden, zij zult niet stelen... Hoppa, dreigenmentje erbij (ge zult branden in de hel) en het is weer lekker rustig op de wereld.quote:Op woensdag 25 mei 2011 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dan ook om de stompzinnigheid van je eigen post kunt lachen.
Ze dringen vrije keuze opquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:33 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Daar heeft iedereen een handje van. Sommige atheďsten doen precies hetzelfde namelijk.
Ooit al eens gehoord van deze beschaving ?:quote:De bijbel was het eerste wetboek.
Ik doelde meer op het hoge sprookjesgehalte van tekst. Als jij je leven lang gewoon kon teren op geloof vrij onderwijs en een geloofvrije omgeving, dan zul je zo'n geloof met logica benaderen. En dan is er maar 1 conclusie te trekken.quote:Op woensdag 25 mei 2011 08:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig, want je arrogantie is dus kennelijk niet bepaald minder dan die van orthodoxe gelovigen die hun opvattingen tot waarheid verheffen en dat rondbazuinen.
Nou weet ge ook gelijk waar het eerste wetboek geschreven is, en waar het ' kind in mandje' -verhaal vandaan komt. Allemaal uit de tijd toen de Sumeriërs nog ' het uitverkoren volks Gods' waren. Wat basic-geschiedenis kan nooit kwaad he ?quote:
helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:51 schreef schommelstoel het volgende:
Wat vinden jullie van dit
Kinderen mag je geen geloof opdringen, ook nog geen doop ondergaan.
Geloof heeft een groot invloed op het leven, net als dugs alcohol of geweld.
Een kind moet puur blijven en zelf keuzes maken, en niet wat de ouders willen.
Pas als het 18 is,mag het een keuze maken of een doop ondergaan.
Rijbewijs of alcohol zijn nog van minder invloed als dat van geloof.
Je kunt het er wel mee eens zijn, maar waarom alleen religieus gedachtengoed (en definieer dat es?), en hoe wou je dit bewerkstelligen?quote:
Religie dezelfde behandeling geven als rechts-extremisme. Niemand vind het raar om je kinderen niet op te voeden met Hitler's gedachtegoed.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt het er wel mee eens zijn, maar waarom alleen religieus gedachtengoed (en definieer dat es?), en hoe wou je dit bewerkstelligen?
Christelijk gedachtengoed vergelijken met Hitlers gedachtengoed. Kun je die vergelijking toelichten?quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religie dezelfde behandeling geven als rechts-extremisme. Niemand vind het raar om je kinderen niet op te voeden met Hitler's gedachtegoed.
Kinderen mogen niet meer opgevoed worden door de ouders, maar alleen door de overheid aangestelde personenquote:Op woensdag 25 mei 2011 11:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt het er wel mee eens zijn, maar waarom alleen religieus gedachtengoed (en definieer dat es?), en hoe wou je dit bewerkstelligen?
Het was een antwoord op jouw vraag:quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Christelijk gedachtengoed vergelijken met Hitlers gedachtengoed. Kun je die vergelijking toelichten?
Het gaat niet om vergelijken, het gaat om demoniseren.quote:
Was dat niet ook een idee van Plato?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:03 schreef Piles het volgende:
[..]
Kinderen mogen niet meer opgevoed worden door de ouders, maar alleen door de overheid aangestelde personenZodat de kinderen alleen de 'juiste' normen en waarden krijgen
Ik snap dit niet. Je trekt de vergelijking tussen Christelijk gedachtengoed (waarbij je kennelijk geen gradaties toepast) en extreem rechts gedachtengoed. Waarom?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het was een antwoord op jouw vraag:
[..]
Het gaat niet om vergelijken, het gaat om demoniseren.
Ik trek geen vergelijking. Ik zeg alleen hoe je iets kan bewerkstelligen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap dit niet. Je trekt de vergelijking tussen Christelijk gedachtengoed (waarbij je kennelijk geen gradaties toepast) en extreem rechts gedachtengoed. Waarom?
Maar dat laat dan toch vooral zien hoe onuitvoerbaar zo'n voorstel is?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik trek geen vergelijking. Ik zeg alleen hoe je iets kan bewerkstelligen.
Hoezo? Met extreem-rechts is het toch ook aardig gelukt? Of hebben we wettelijk toegestane Hitler-scholen in NL?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat laat dan toch vooral zien hoe onuitvoerbaar zo'n voorstel is?
Als je met het verstand op 0 elke vorm van Christelijk denken op dezelfde manier wilt bestrijden als extreem-rechts, dan zie ik je punt wel. Dat is ook niet bepaald interessant, omdat ik denk dat zelfs jij wel doorhebt dat dat onterecht zou zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoezo? Met extreem-rechts is het toch ook aardig gelukt? Of hebben we wettelijk toegestane Hitler-scholen in NL?
Dat weet ik niet. Tussen de extreem-rechtsen onderling zijn ook veel verschillen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je met het verstand op 0 elke vorm van Christelijk denken op dezelfde manier wilt bestrijden als extreem-rechts, dan zie ik je punt wel. Dat is ook niet bepaald interessant, omdat ik denk dat zelfs jij wel doorhebt dat dat onterecht zou zijn.
Als we politieke ideologie (links of rechts is hierbij irrelevant) erbij betrekken dan kunnen we wel stellen dat "we" ,als maatschappij, het onwenselijk achten om kinderen naar scholen met een specifieke politieke ideologie te sturen. Dit wordt over het algemeen gezien als indoctrinatie.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je met het verstand op 0 elke vorm van Christelijk denken op dezelfde manier wilt bestrijden als extreem-rechts, dan zie ik je punt wel. Dat is ook niet bepaald interessant, omdat ik denk dat zelfs jij wel doorhebt dat dat onterecht zou zijn.
We dwalen af. Het gaat er hier niet om of er wel of geen christelijke scholen mogen zijn. Het topic ging om gelovigen in het algemeen en wat mensen er tegen hebben.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:05 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als we politieke ideologie (links of rechts is hierbij irrelevant) erbij betrekken dan kunnen we wel stellen dat "we" ,als maatschappij, het onwenselijk achten om kinderen naar scholen met een specifieke politieke ideologie te sturen. Dit wordt over het algemeen gezien als indoctrinatie.
Waarom moet dit voor religie anders zijn en er dan ineens een uitzondering voor gemaakt worden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |