Maar door de bewoording (o.a.redelijkerwijs, associatie, indirecte discriminatie) is er veel mogelijk volgens rechtsgeleerden.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:45 schreef eriksd het volgende:
[..]
Met dien verstande dat het in de specifieke zaag ging om de Joodse medemens en Adolf Hitler, wat natuurlijk een stuk gevoeliger ligt.
Is een gelijkstelling van jou met nazi's niet net zo beledigend voor jou als een jood met de holocaust confronteren?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:48 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee hoor, ik deel mensen geen mindere positie toe, ik constateer dat in die zaak het echt om specifieke omstandigheden van dat geval gaat. Als mensen tegen mij "stomme neger" zeggen acht ik dat minder beledigend dan wanneer ze dat daadwerkelijk tegen iemand met een donkere huidskleur zeggen.
Allereerst zou het mij geen reet interesseren, iemand kwalificeert zichzelf met een dergelijke uitspraak. Dat is sowieso mijn overkoepelende visie op deze hele zaak. Gelijk haal je bij dit soort zaken niet bij de rechter.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is een gelijkstelling van jou met nazi's niet net zo beledigend voor jou als een jood met de holocaust confronteren?
Zelfs als een rechter jouw filosofie deelt, zou hij anders kunnen besluiten door het feitencomplex, het is jammer dat rechters niet hun eigen mening laten horen als ze anders beslissen (gebeurt nog weleens in Amerika, alhoewel Amerika zeker geen ideaal systeem heeft, geeft dit wel een duidelijkere indicatie van de "objectiviteit" van een besluit).quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Allereerst zou het mij geen reet interesseren, iemand kwalificeert zichzelf met een dergelijke uitspraak. Dat is sowieso mijn overkoepelende visie op deze hele zaak. Gelijk haal je bij dit soort zaken niet bij de rechter.
En meer specifiek het strafrechtelijke karakter: het is niet te vergelijken, dat is mijn punt. Dan ben je overgeleverd aan de invalshoek van de rechter, en in mijn filosofie zou dit minder beledigend zijn. Let wel: mijn filosofie. Wat dus aangeeft dat de uitspraak van de HR totaal geen leidende jurisprudentie bevat.
Tja. Als je dit zo leest/hoort/beseft, kan je als rechtbank wel gaan mieren over islam/moslims, maar de effecten blijven zo klaar als een klontje. Een groep Nederlanders voelt zich door de, blijkbaar publiekelijk geaccepteerde, uitspraken van Wilders gesteund om zich racistisch te gedragen.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 20:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Amal sprak vandaag in de Amsterdamse rechtbank namens de benadeelde partijen in de zaak-Wilders. Ze betoogde dat Wilders oproept tot uitsluiting en intolerantie en een'hypotheek van angst en haat' op de schouders van allochtonen legt.
Geachte leden van de rechtbank,
Mijn naam is Amal en ben in 1975 geboren in deze prachtige stad Amsterdam. Mijn vader kwam als gastarbeider half jaren zestig naar Nederland, trouwde een aantal jaar later met mijn moeder en zij kwam eind jaren zestig naar Nederland, zij kregen samen acht kinderen. Toen was er een veel tolerantere houding tegenover buitenlanders dan tegen de Nieuwe Nederlanders nu. Zij kregen niet overal de schuld van en hoefden zich ook niet steeds te verantwoorden voor wat anderen uit naam van de islam deden. Maar ook zij kregen te maken met vreemdelingenhaat en discriminatie. Het was alleen niet zo salonfähig.
De wet was en is nog steeds heel duidelijk: discriminatie is verboden en wordt indien bewezen bestraft. Zo ook toen mijn moeder in verwachting was van haar eerste kind en zij via werkbemiddeling een huisje kregen; huurprijs akkoord, de sleutel gekregen en zij gingen aan de slag met de inrichting. Toen de huisbaas langs kwam, klapte hij bijna dubbel van de schrik toen hij zag dat zijn huurders Marokkanen waren. Hij eiste het vertrek van mijn ouders uit de woning. Zijn letterlijke woorden waren: ‘ik verhuur niet aan buitenlanders'. Het werd een rechtszaak en mijn ouders mochten van de rechter gewoon in hun woning blijven, zij hebben daar 13 jaar lang met plezier gewoond.
Ik vertel dit ook om aan te geven dat ik vertrouwen en geloof heb in onze rechtspraak, hoe anders en ingewikkeld deze zaak tegen verdachte Wilders nu ook is. Maar er lijkt wel wat veranderd. Het wegzetten en aanvallen van een hele bevolkingsgroep, terwijl het overgrote gedeelte prima mee doet in onze samenleving, wordt tegenwoordig niet meer aangemerkt als discriminatie, maar wegzet onder het kopje religiekritiek of 'vrijheid van meningsuiting'. Terwijl verdachte 'de islam' niet eens als een religie beschouwt.
Nederland
Zoals gezegd, ik ben hier geboren, maar ook getogen. Niks Nederlands is mij vreemd, heb geen taalachterstand, heb mijn schoolcarrière afgemaakt en werk voor mijn geld. Bezit een Nederlands paspoort waar geloof of origine irrelevant zijn, ook staat er niet het woord ‘migrant’, ‘buitenlander’, ‘gastarbeider’, ‘allochtoon’ of ‘Nieuwe Nederlander’ in, of iets over een bi-culturele achtergrond. Ik ben Nederlander.
Ook Marokko blijft mij claimen als onderdaan en daardoor bezit ik ook de Marokkaanse nationaliteit, waar ik ook niet altijd even gelukkig mee ben. Ik heb twee nationaliteiten. Dus wordt door verdachte getwijfeld aan mijn loyaliteit aan Nederland, het land waar ik geboren en getogen ben en erg veel van hou. Maar houdt het ook van mij?
Ik wil u het volgende vragen en steeds beginnen met of u mij gelooft, aansluitend zal ik u uitleggen waarom ik met die woorden begin:
Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik geweld uit naam van welke religie dan ook veroordeel en verafschuw?
Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik het vreselijk vind dat verdachte moet leven met continue beveiliging?
Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik sta voor de vrijheid van homo's om te zijn wie ze zijn?
Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik geen enkele probleem heb met religiekritiek en zelf ook kritisch ben ten opzicht van mijn eigen geloof?
Gelooft u mij, als ik u zeg dat de vrijheid van meningsuiting mij net zo lief is als ieder ander in ons land?
Gelooft u mij, als ik u zeg dat ik nog nooit in mijn leven van het woord Taqqiya had gehoord? Laat staan weet wat het betekent. Maar geen nood, de verdachte in deze strafzaak kan het u haarfijn uitleggen, zoals hij eerder deed in een interview op nu.nl in 2008:
‘Taqqiya is een bekend begrip in de islamitische wereld. Het wil zeggen dat moslims die nog niet in een moslimland leven vaak niet alles zeggen wat ze werkelijk vinden. Maar op het moment dat de islamitische cultuur sterker wordt zullen er ook moslims zijn, die nu als gematigd worden gezien, die meegaan in de dwangmatigheid van de Koran en zijn ideologie.’
Maar ik leef niet in een islamitische wereld, misschien dat ik het woord of begrip Taqqiya daarom niet ken. Verdachte gebruikt het wel om angst aan te jagen voor mij als moslim en Marokkaan. Daar hoort natuurlijk stevige spierballen taal bij van verdachte, zoals in een interview in de Volkskrant in 2006:
‘De moslims hangen [in 2020] in ieder geval onze normen en waarden aan. (..) Iedereen past zich aan onze dominante cultuur aan. Wie dat niet doet, is hier over twintig jaar niet meer. Die wordt het land uitgezet.’
Dus als je als moslim niet 'onze' waarde en normen aanhangt en je vervolgens ook niet aanpast aan 'onze' dominantie cultuur, wat deze dan ook moge inhouden, dan zal ik hier over 20 jaar niet meer zijn. Dan zet de verdachte mij als geboren en getogen Nederlandse het land uit.
Verzieken
Mijn vader is half jaren zestig niet naar Nederland gekomen ‘als kolonist om de boel hier over te nemen’, zoals Wilders zegt op de PVV-website bij de algemene beschouwingen van 2008:
Daarvoor is mijn vader hier niet gekomen, noch om de sharia in te voeren of om ‘ons’ te ‘onderwerpen’ aan wat dan ook. Het percentage Marokkaanse jongeren die om wat voor reden dan ook niet meekomen in onze maatschappij en de boel verzieken komen gewoon uit Nederland, zijn hier in geboren en komen dus niet ergens anders vandaan.
Maar ook als je je goed gedraagt, vrijwaart dat je tegenwoordig niet van vreemdelingenhaat en discriminatie, dan begint het pas. Je doet dan volledig mee, maar het is nooit goed genoeg.
Vorig jaar overleed mijn vader hier in Nederland en onder veel protest vanuit de gemeenschap in Marokko waar hij is overleden en andere familieleden hebben wij, zijn kinderen besloten hem hier in Nederland te begraven. Onze keus als zijn in Nederland geboren en getogen kinderen, lak hebbend aan vele protesterende moskeegangers. Maar goed, de verdachte Wilders noemt ons liever 'kolonisten', 'moslimkolonisten', wel te verstaan.
De verdachte gebruikt de woorden kolonisten en terroristen en spreekt op de website van zijn partij bij de algemene beschouwingen van 2008 van een Marokkaanse intifada. Ook praat Wilders in HP/De Tijd in 2004 in positieve zin over rassenrellen: ‘Mocht het ooit tot rassenrellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan.’
Ik kan mij met de beste wil geen rassenrellen uit de geschiedenis herinneren waar geen negatieve werking vanuit is gegaan. Wie zal het zeggen, verdachte zwijgt, althans in deze rechtszaal. Verdachte roept ook op tot uitsluiting en intolerantie. Bijvoorbeeld in NRC Handelsblad in 2005:
'De omgang met de islam en moslims in ons land moet dus minder vrijblijvend worden. (..) De analyse is helder, we hebben een groot probleem met de islam, ook in Nederland. (..) Immigratie uit islamitische landen moet worden verboden. We moeten leren intolerant te zijn tegen de intoleranten, op straat, in de moskee en in de rechtbank. We moeten haat en geweld van terroristen beantwoorden met uitsluiting en intolerantie en laten zien wie de baas is in Nederland.'
Kortom, u moet allemaal leren intolerant te zijn tegen mij, 'de intolerante'. Dat dit vrij letterlijk wordt opgevat op straat blijk bijvoorbeeld uit de jongenman die tijdens de vorige verkiezingsperiode met zijn fiets op mij inreed en zei: 'Wilders heeft gelijk, jullie moeten oprotten van hier!'. Maar niet alleen op straat moet u intolerant tegen mij zijn, ook in de moskee, waar ik zelf niet kom, maar andere gelovigen wel. Het Parool melde dat in november bij moskeeën in het hele land pamfletten in de bus werden gedaan met dreigteksten zoals: 'Wilders verlost ons van jullie'. Bij drie Marokkaanse moskeeën in Amsterdam hebben gelovigen daarom 's nachts wacht gelopen uit angst voor aanslagen.
Verwilderde klimaat
De beschuldigingen die verdachte naar mij als Nederlandse met Marokkaanse roots en moslim van geloof doet zijn onterecht, ervaar ik als zeer kwetsend en discriminerend. Het verwilderde klimaat waar in we dankzij verdachte in leven maakt het voor velen in ons land legitiem om te gaan discrimineren en haat te voelen jegens mij, terwijl ik daar zelf geen aanleiding toe geef.
De verdachte vindt dat er minder moslims moeten zijn in Nederland. Dat maakt heel helder dat het hier niet enkel en alleen om religiekritiek gaat, maar verdachte het wel degelijk over moslims heeft. Zoals in Het Nieuwsblad in 2008 waar hij zegt: 'Ik vind wel dat er minder moslims moeten zijn in Nederland.'
Ik wens geen paria te worden in het land waar ik geboren ben en al mijn hele leven leef, want Nederland is ook net zo goed mijn land, waar geen Henk of Ingrid voor mij hoeven te betalen. Waar de vrijheid van meningsuiting mij net zo lief is als een ieder van ons. Maar die vrijheid wat mij betreft, en ook volgens de wet, stopt daar waar de grens wordt overschreden en men mij gaat discrimineren. Haat zaait jegens mij, om het feit dat ik geboren ben uit twee ouders die zelf elders zijn geboren, maar wel het grootste gedeelte van hun leven in Nederland hebben geleefd. En zoals mijn moeder nog steeds ook een hoofddoek draagt net als zoveel moslims hier in Nederland en elders op de wereld.
Ik weiger genoemde beschuldigingen van verdachte aan mij als Nieuwe Nederlandse met Marokkaanse roots en moslim op mijn schouders te nemen. De hypotheek van angst en haat die verdachte op mijn schouders legt is mij te zwaar, deze kan en wil ik niet dragen. Geen bank die hem wil financieren. Een last die ik onmogelijk kan aflossen en waaronder ik bezwijk. Onder geen enkele voorwaarde wil ik hem achterlaten aan de generaties na mij. Nieuwe Nederlanders zullen zij dan wel niet meer genoemd worden, maar welke benaming zij ook zullen krijgen bescherm hen en mij tegen de angst en haat, die nu via discriminerende uitspraken salonfähig worden gemaakt en gebezigd door Wilders.
http://opinie.volkskrant.(...)n_mijn_eigen_land%27
Dit dus, bijna alles is onderhevig aan interpretatie. Hier mag rekening mee gehouden worden, maar de ruimte hiervoor moet bij het individu liggen, anders krijgen wel een Orwelliaanse samenleving.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:00 schreef eriksd het volgende:
Die is lekker zeg. Dan zou niemand meer een debat durven voeren omdat er een of andere malloot verkeerde lessen uittrekt. Nee, daar zit ik absoluut niet op te wachten.
Zoals Van Thijn al zei: Discrimineren is salonfähig geworden, zelfs in dusdanige mate dat mensen waarvan je redelijkerwijs anders zou mogen verwachten, op hun tenen gaan lopen om de discriminatgor maar niet in een martelaarspositie te drijven. Meedrijven met de stroom.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:05 schreef ErikT het volgende:
Ja zeg, als mensen zich verantwoordelijk gedragen krijg je een Orwelliaanse samenleving. Het wordt steeds mooier hier.
Als de interpretatie van verantwoordelijkheid niet bij het individu ligt, krijgen we inderdaad een gedachtenpolitie. Dit maakt de vrijheid van meningsuiting niet absoluut of iets dergelijks, maar zorgt ook niet voor een gedachtenpolitie.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:05 schreef ErikT het volgende:
Ja zeg, als mensen zich verantwoordelijk gedragen krijg je een Orwelliaanse samenleving. Het wordt steeds mooier hier.
He? Ik stel toch juist dat je gewoon de discussie aan moet gaan? Echter, niet in de rechtzaal. Je ziet dat het gewoon voor geen meter werkt. Waar je dan vandaan haalt dat dat impliceert dat je meteen discriminatoir bezig bent vind ik eigenlijk juist een schoolvoorbeeld van krampachtig bezig zijn.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zoals Van Thijn al zei: Discrimineren is salonfähig geworden, zelfs in dusdanige mate dat mensen waarvan je redelijkerwijs anders zou mogen verwachten, op hun tenen gaan lopen om de discriminatgor maar niet in een martelaarspositie te drijven. Meedrijven met de stroom.
Dat is leuk behalve dat Wilders nooit een discussie aangaat, natuurlijk. Buitendien, de Nederlandse wet staat nu eenmaal bepaalde zaken niet toe, vrijheid kent grenzen, of je het daar mee eens bent of niet is nogal irrelevant.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
He? Ik stel toch juist dat je gewoon de discussie aan moet gaan? Echter, niet in de rechtzaal. Je ziet dat het gewoon voor geen meter werkt. Waar je dan vandaan haalt dat dat impliceert dat je meteen discriminatoir bezig bent vind ik eigenlijk juist een schoolvoorbeeld van krampachtig bezig zijn.
Ik doelde op de opmerking van JoaC.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
He? Ik stel toch juist dat je gewoon de discussie aan moet gaan? Echter, niet in de rechtzaal. Je ziet dat het gewoon voor geen meter werkt. Waar je dan vandaan haalt dat dat impliceert dat je meteen discriminatoir bezig bent vind ik eigenlijk juist een schoolvoorbeeld van krampachtig bezig zijn.
Och, wat een dooddoener. En die verklaar je dan van toepassing op mijn invalshoek want er de betreffende bepalingen zijn zo ondubbelzinnig en duidelijk en kennen geen grijs gebied? Daar gaat juist de hele discussie over.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is leuk behalve dat Wilders nooit een discussie aangaat, natuurlijk. Buitendien, de Nederlandse wet staat nu eenmaal bepaalde zaken niet toe, vrijheid kent grenzen, of je het daar mee eens bent of niet is nogal irrelevant.
Geen dooddoener, in de VS was dit proces er simpelweg nooit gekomen. Ik ga niet op de stoel van de rechters zitten, daar ben ik niet gekwalificeerd voor, als Wilders schuldig is dan dient hij veroordeeld te worden.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:15 schreef eriksd het volgende:
Och, wat een dooddoener. En die verklaar je dan van toepassing op mijn invalshoek want er de betreffende bepalingen zijn zo ondubbelzinnig en duidelijk en kennen geen grijs gebied? Daar gaat juist de hele discussie over.
Als je fatsoen/moraal gaat institutionaliseren heb je het gevolg dat je als persoon en als bevolkingsgroep in een stroom gedwongen kan worden zonder dat je invloed op deze kan hebben door nieuwe en hervonden inzichten. Rechten die bevolkingsgroepen tegen aanvallen van tegenstanders beschermen moeten deze zelfde tegenstanders ook tegen de aanvallen van bevolkingsgroepen beschermen.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zoals Van Thijn al zei: Discrimineren is salonfähig geworden, zelfs in dusdanige mate dat mensen waarvan je redelijkerwijs anders zou mogen verwachten, op hun tenen gaan lopen om de discriminatgor maar niet in een martelaarspositie te drijven. Meedrijven met de stroom.
Misschien maakt-ie zich wel schuldig aan taqiyya om ons op het verkeerde been te zetten!1!!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef rootus het volgende:
Volgens mij weet hij exact wat Taqqiya is.
Wilders is een haatzaaier. Hij wil alle moslims dood en de PVV moet verboden worden.quote:
Jij bent toch juist het prototype van een PVV'er?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wilders is een haatzaaier. Hij wil alle moslims dood en de PVV moet verboden worden.
Wat een grap, leg hem eens uit?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:38 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Jij bent toch juist het prototype van een PVV'er?
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:38 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Jij bent toch juist het prototype van een PVV'er?
Het is echter nog makkelijker om aan te tonen dat de plannen die Wilders heeft met de grondwet, en diverse Nederlandse wetten, meer overeenkomtsten heeft met de NSDAP, dan de Koran dat ooit heeft. De Koran heeft veel meer overeenkomsten met zowel de Bijbel als de Tora.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
Wilders heeft het niet eens indirect gedaan, hij heeft de Koran vergeleken met Mein Kampf. Daarom is hij begonnen met aantonen dat de Koran veel lijkt op Mein Kampf.
Lijkt me overigens ook niet echt moeilijk dat te bewijzen.
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is echter nog makkelijker om aan te tonen dat de plannen die Wilders heeft met de grondwet, en diverse Nederlandse wetten, meer overeenkomtsten heeft met de NSDAP, dan de Koran dat ooit heeft. De Koran heeft veel meer overeenkomsten met zowel de Bijbel als de Tora.
Jij hebt een studie gemaakt van de beide boeken ?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
Als je onder de bijbel het NT verstaat wellicht, ja.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
Als je het OT hebt gelezen, dan ben je er al hoorquote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
yipquote:Op zondag 29 mei 2011 00:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je het OT hebt gelezen, dan ben je er al hoor
Jij hebt de koran van kaft tot kaft gelezen?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
Nee nee, het ratio he, hij heeft uit beide boeken een bladzijde gepakt die voor zijn 'onderzoek' het gunstigst isquote:Op zondag 29 mei 2011 11:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij hebt de koran van kaft tot kaft gelezen?
Ik vermoed dat Holo zich baseert op een anti-islam website. Die staan doorgaans bol van dubieuze citaten uit de koran.quote:Op zondag 29 mei 2011 11:14 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nee nee, het ratio he, hij heeft uit beide boeken een bladzijde gepakt die voor zijn 'onderzoek' het gunstigst is
Zie derde zin.quote:
Hiermee bedoel ik dat je niet alleen Wilders moet aanpakken als je denkt dat hij een gevaar is maar ook de Islam.quote:Neem niet alleen de veilige optie maar pak ze allemaal aan.
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
Het verschil dat er gemaakt wordt tussen beiden slaat overigens nergens op. Het NT is geen revisie oid. Als dat zo was, waarom zit het OT er dan nog in? Kortom, het OT is gewoon een volwaardig onderdeel van de bijbel. En in het NT wordt ook regelmatig teruggegrepen op het OT en wordt de waardering meermaals uitgesproken over (geweldadige) daden in het OT en de hoofdpersonen die daar hun hand in hadden.quote:Op zondag 29 mei 2011 00:35 schreef Xa1pt het volgende:
Als je onder de bijbel het NT verstaat wellicht, ja.
Alleen de tijd kan iemand dwingen tot zelfreflectie, als het niet vrijwillig kan. Een ander mens kan dat niet.quote:
Ongenadig dwingen tot zelfreflectie?quote:Op zondag 29 mei 2011 12:48 schreef rootus het volgende:
Bekritiseren die hap.
Vergelijken met NSDAP of zo.
Uit de tent lokken.
Ongenadig dwingen tot zelfreflectie.
Ik denk daar anders over.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het haat-ratio in de Koran is vele malen hoger dan in de Bijbel. De Thora heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
De Thora en de bijbel interesseren me niet.quote:Ongenadig dwingen tot zelfreflectie?
Dan zou ik toch de eerste delen van het Oude Testament/de Thora nog eens lezen. En daar eens over nadenken.
Jij (en ook Wilders) kan niet alle moslims over één kam scheren. Het overgrote merendeel is gewoon gematigd.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:50 schreef rootus het volgende:
Kees22
[..]
De Thora en de bijbel interesseren me niet.
De Joden en vooral christen hebben geen gebrek aan zelfreflectie of zelf kritiek.
Dat zijn niet de mensen die op een of andere manier moeite hebben zich aan te passen aan een nieuwe situatie.
Je kan je voorstellen in een maatschappij die bestaat uit nomaden heel andere wetten gelden.
Die zijn niet toepasbaar in een moderne stedelijke maatschappij.
De koran is voor nomaden geschreven.
Door een groep boze mensen.
Na de Koran komt de Hadith.
Bijna 100% van de moslims gelooft daarin.
Hoe kan iemand, die opgroeit met de overtuiging dat trouwen met een 6 jarig meisje een huwelijk is, en dat kritiek een zonde is, zich ontwikkelen tot een normaal mens?
Van mij mag je WIlders, joden en christenen allemaal vergelijken met Nazi's.
Meewarig gelach zal je deel zijn en dit keer terecht.
Je hebt vandaag je lolbroek aan?quote:Op maandag 30 mei 2011 19:50 schreef rootus het volgende:
Kees22
[..]
De Thora en de bijbel interesseren me niet.
De Joden en vooral christen hebben geen gebrek aan zelfreflectie of zelf kritiek.
Of je bent dronken en helemaal de weg kwijt.quote:Dat zijn niet de mensen die op een of andere manier moeite hebben zich aan te passen aan een nieuwe situatie.
Je kan je voorstellen in een maatschappij die bestaat uit nomaden heel andere wetten gelden.
Die zijn niet toepasbaar in een moderne stedelijke maatschappij.
Vraag het ze. Ik ken mensen die met nog krankzinniger denkbeelden opgroeien (alle zonde in de wereld is JOUW schuld, bijvoorbeeld) die het ook redden in de maatschappij. En ja, dan doel ik op christenen.quote:Hoe kan iemand, die opgroeit met de overtuiging dat trouwen met een 6 jarig meisje een huwelijk is, en dat kritiek een zonde is, zich ontwikkelen tot een normaal mens?
Je lijkt wel een reformatorische predikant.quote:Van mij mag je WIlders, joden en christenen allemaal vergelijken met Nazi's.
Meewarig gelach zal je deel zijn en dit keer terecht.
Jij draait de zaak om.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:53 schreef remlof het volgende:
Jij (en ook Wilders) kan niet alle moslims over één kam scheren. Het overgrote merendeel is gewoon gematigd.
Dat geldt ook voor jou.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:16 schreef rootus het volgende:
[..]
Je quote mij maar je zegt niks afgezien van wat ongenuanceerde opmerkingen.
Alle extremisten zijn gevaarlijk, of ze nu moslim, joods of christelijk zijn.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:06 schreef rootus het volgende:
[..]
Jij draait de zaak om.
Het zijn niet de fundamentalistische moslims die een probleem zijn maar het fundament van de islam.
Amish bijvoorbeeld zijn heel fundamentalistische christenen.
Zij zijn totaal geen gevaar.
Gematigd of fanatiek dat is geen factor.
Je hebt in zoverre gelijk dat je een maar een klein aantal zover krijgt dat ze zichzelf en hun overtuiging zullen gaan bekritiseren.quote:Op zondag 29 mei 2011 23:25 schreef waht het volgende:
Alleen de tijd kan iemand dwingen tot zelfreflectie, als het niet vrijwillig kan. Een ander mens kan dat niet.
Leg dat eens uit?quote:Op maandag 30 mei 2011 20:43 schreef remlof het volgende:
Alle extremisten zijn gevaarlijk, of ze nu moslim, joods of christelijk zijn.
Of populistisch
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |