Denk dat het ook wel belangrijk is om "verkopen" tegen "aantal aangeboden" te vergelijken.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:34 schreef SeLang het volgende:
Relevant plaatje:
Ik neem de voorgaande 12-maandse periode om de seizoenscomponent eruit te filteren.
[ afbeelding ]
Kom nou toch makelaartjes, even wat meer koffie slurpen bij Starbucks en dan vol goede moed huisjes invoerenquote:239.559 huizen te koop
Ik wil nog wel 1 opmerking plaatsen, de verkopen liggen niet alleen lager omdat de huizen "moeilijker slijten" , maar ook omdat mensen in het verleden door de snel stijgende huizenprijzen de overdrachtskosten wat makkelijker voor lief namen. Ik ken best wel wat mensen die in 10 jaar tijd wel 4 of 5 keer een gekocht/verkocht hebben, dat heeft natuurlijk ook grote invloed op de getallen.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:34 schreef SeLang het volgende:
Relevant plaatje:
Ik neem de voorgaande 12-maandse periode om de seizoenscomponent eruit te filteren.
[ afbeelding ]
Als jij die cijfers voor me hebt maak ik graag een plaatjequote:Op zondag 22 mei 2011 22:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Denk dat het ook wel belangrijk is om "verkopen" tegen "aantal aangeboden" te vergelijken.
Vast wel. Dit zijn gewoon gewoon de verkopen zoals het CBS die rapporteert. Plaatje zegt uiteraard niets over wat de reden is van de verkopen.quote:Op maandag 23 mei 2011 13:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik wil nog wel 1 opmerking plaatsen, de verkopen liggen niet alleen lager omdat de huizen "moeilijker slijten" , maar ook omdat mensen in het verleden door de snel stijgende huizenprijzen de overdrachtskosten wat makkelijker voor lief namen. Ik ken best wel wat mensen die in 10 jaar tijd wel 4 of 5 keer een gekocht/verkocht hebben, dat heeft natuurlijk ook grote invloed op de getallen.
Geef het weinig kans, de hele vastgoedmarkt zit in het slob.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:29 schreef skrn het volgende:
Hoera, er is eindelijk een kentering. Die 240k en de 250k en de 300k gaat nooit gehaald worden. Ik als huis-eigenaar ben tevreden. Eindelijk zal de daling stoppen, en de prijzen weer omhoog gaan.
cynisch grapjequote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:29 schreef skrn het volgende:
Hoera, er is eindelijk een kentering. Die 240k en de 250k en de 300k gaat nooit gehaald worden. Ik als huis-eigenaar ben tevreden. Eindelijk zal de daling stoppen, en de prijzen weer omhoog gaan.
Ehm 2 opmerkingen, funda publiceert sinds de lancering (2001) gewoon alle NVM objecten, enige reden dat het ooit in 1 keer echt meer is geworden was omdat zo een jaar of 2 terug besloten is dat NVM ook het niet NVM aanbod publiceert, dit zijn ongeveer 25.000 objecten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:10 schreef BertV het volgende:
[ afbeelding ]
Aan de andere kant kan ik het relatieveren:
Een stijging in het aanbod van 20% sinds 2009.
Funda is in die jaren wel steeds groter / belangrijker geworden.
...dan begrijp ik echt niet waarom die fundateller niet in de media is gekomen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ehm 2 opmerkingen, funda publiceert sinds de lancering (2001) gewoon alle NVM objecten.
Het is toch gewoon een linkerzak-rechterzak verhaalquote:
De NVM doet elk kwartaal anders gewoon verslag van het aantal te koop staande objectenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 11:33 schreef BertV het volgende:
[..]
...dan begrijp ik echt niet waarom die fundateller niet in de media is gekomen.
Ik gok dat Funda dezelfde truc gaat uithalen als bij de 200.000-grens: telkens net voor de grens bereikt wordt, opeens weer het getal verlagen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:40 schreef krapula het volgende:
hmmmz, had verwacht dat vandaag de 240.000 wel gehaald zou worden.
Denk eerder dat makelaars dat doen, er staat immers genoeg te koop wat min of meer onverkoopbaar is.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 19:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik gok dat Funda dezelfde truc gaat uithalen als bij de 200.000-grens: telkens net voor de grens bereikt wordt, opeens weer het getal verlagen.
Er vallen in deze markt weer wat verkopers af die toch maar blijven zitten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:41 schreef LXIV het volgende:
De 240K is altijd mijn 'magische' grens geweest. Maar om er iets achter te zoeken nu het een paar dagen stagneert vind ik te vergezocht.
Volgens sommige optimisten is nu kopen een 'Slimme Z'quote:
Een Slimme 'Rent till you die'quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:04 schreef xenobinol het volgende:
Volgens anderen is wachten een 'Slimme R'
Verkopen wanneer het nog kan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een Slimme 'Rent till you die'
Ik ken huizen die op het hoogtepunt van de markt (medio 2008) verkocht zijn voor een slordige 30% lager dan de vraagprijs. Wat zegt dat? Ik denk alleen dat de oorspronkelijke vraagprijs te hoog was.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Ik zag hier in de buurt een mooi huis dat al 18% gedaald was sinds het december 2008 te koop was gezet. Dat komt toch al in de buurt!
Jaap telt ook de kippenhokken mee.quote:Op woensdag 25 mei 2011 08:34 schreef inXs het volgende:
sowieso is het gek dat Jaap altijd een hoger aantal heeft gehad, waar kan dit mee te maken hebben?
239.404 huizen te koopquote:
Ze hebben de mercedes al ingeruild voor een scootmobielquote:Op donderdag 26 mei 2011 02:08 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Langzaam maar zeker gaan ze bloeden, broem broem
Nu inruilen voor een fiets.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:35 schreef inXs het volgende:
[..]
Ze hebben de mercedes al ingeruild voor een scootmobiel
Omdat Jaap in tegenstelling tot Funda geen pure databron heeft maar de huizen spidert van makelaars websites. Omdat sommige makelaars nogal lui zijn in het bijhouden van hun website staan er relatief veel verkochte objecten op Jaap.nl .quote:Op woensdag 25 mei 2011 08:34 schreef inXs het volgende:
sowieso is het gek dat Jaap altijd een hoger aantal heeft gehad, waar kan dit mee te maken hebben?
In de toptijd was het juist een wedstrijd om zoveel mogelijk huizen aan te biedenquote:Op woensdag 25 mei 2011 05:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk trouwens dat funda hun aantallen manipuleert om de hier aanwezige bears een hartverzakking te bezorgen. Gewoon, omdat het kan
240.658 huizen te koopquote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:17 schreef michaelmoore het volgende:
240.737 huizen te koop
t is al laat, ga meuren
Nogmaals, een dalende huizenprijs heeft weinig te maken met het wel of niet op vakantie kunnen. Je maandlast veranderd immers niet, maar goed, iets met dovemans oren enzo...quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
Het is wat als je de familie nog een jaar moet afknijpen, geen vakantie enzo, en de prijzen dalen met de week verder.
Das een basis voor vele echtelijke ruzies
En de VVD doet helemaal NIETS voor hun electoraat
Mee eens.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 13:06 schreef inXs het volgende:
[..]
Nogmaals, een dalende huizenprijs heeft weinig te maken met het wel of niet op vakantie kunnen. Je maandlast veranderd immers niet, maar goed, iets met dovemans oren enzo...
diegenen die ik ken, die hun huis willen verkopen zitten erg omhoog met de situatie, heel ergquote:Op zaterdag 28 mei 2011 14:54 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Mee eens.
Tenzij je in goede tijden een veels te duur huis had gekocht (met het idee dat je het met overwaarde kon verkopen). Maar nu met duurdere maandlasten en terugval in inkomsten, je het huis probeert te verkopen, en het echter niet verkocht krijgt (of met verlies).
Die heeft toch ook een huis op Ibiza, verkoopt ze dat toch?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 17:30 schreef pberends het volgende:
Patty Brard heeft geldzorgen
Oh shit jongens, krijgen we binnenkort weer een extra onverkoopbaar duur huis op Funda erbij?
Je bericht is zelfs gelinked op huizenmarkt-zeepbel.nlquote:Op zondag 29 mei 2011 12:51 schreef pberends het volgende:
Record: 240.000+ woningen op Funda
Beetje laat, maar kan toch?
Ja inderdaadquote:Op maandag 30 mei 2011 09:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je bericht is zelfs gelinked op huizenmarkt-zeepbel.nl
kan zekerquote:Op zondag 29 mei 2011 12:51 schreef pberends het volgende:
Record: 240.000+ woningen op Funda
Beetje laat, maar kan toch?
De markt? Wat er nu aan de hand is heeft weinig met kapitalisme te maken maar neigt naar communisme. De boel hangt met subsidies aan elkaar vast. Hierdoor is er geen echte marktwerking meer mogelijk.quote:Op woensdag 1 juni 2011 05:50 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
de markt bepaalt dat en die heeft heel lang bepaalt dat de huizen de waarde hadden die ze hadden en nu daalt die waarde.
waar we nu over willen praten is een korting voor bepaalde groepen op de bijtelling die door de aftrekpost gecorrigreerd wordt, de aftrekpost wordt gefiancierd door alle personen die loonbelasting betalen en heeft als doel de waarde van een woning voor een bepaalde groep hoog te houden, en dit wil de VVD graag in stand houdenquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:57 schreef BertV het volgende:
[..]
De markt? Wat er nu aan de hand is heeft weinig met kapitalisme te maken maar neigt naar communisme. De boel hangt met subsidies aan elkaar vast. Hierdoor is er geen echte marktwerking meer mogelijk.
Zelfs de opper-kapitalisten, de banken, zijn kapitalistisch zolang het in hun straatje past.
ja maar! de mensen met de meeste HRA betalen toch al meer belasting, alleen hierdoor even niet...quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
waar we nu over willen praten is een korting voor bepaalde groepen op de bijtelling die door de aftrekpost gecorrigreerd wordt, de aftrekpost wordt gefiancierd door alle personen die loonbelasting betalen en heeft als doel de waarde van een woning voor een bepaalde groep hoog te houden, en dit wil de VVD graag in stand houden
vind ik geen doel op zichquote:
Tsja... En dit alles is simpelweg veroorzaakt doordat ze niet wilden horen dat huizenprijzen ook kunnen dalen! En het geeft mooi het grote nadeel van hoge huizenprijzen aan: mensen kunnen de schuld simpelweg niet afbetalen! Hoe naief moet je zijn, om een enorme schuld te nemen waarbij je in het beste geval alleen de rente kan ophoesten, en geen enkele marge overhoudt?!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
diegenen die ik ken, die hun huis willen verkopen zitten erg omhoog met de situatie, heel erg
Om heel totaal uiteenlopende redenen
sterfgeval, scheiding , nieuwbouw, emigratie, baan, pensioen, al dan niet in combinatie
Dat klinkt als een truc van de verkoper om alsnog 10% meer te vangen, dacht het niet dat dat gaat lukken in deze markt!quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:12 schreef meth77 het volgende:
Ik denk dat voor die tijd de markt andere financieringsvormen heeft gevonden, waar de verkoper 10% van de koopsom rentevrij in de overeenkomst laat zitten voor aflossing in 10 jaar, als achtergestelde zekerheid voor de bank
Eens, maar dit is niet de meerderheid van de huizenkopers uiteraard.quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja... En dit alles is simpelweg veroorzaakt doordat ze niet wilden horen dat huizenprijzen ook kunnen dalen! En het geeft mooi het grote nadeel van hoge huizenprijzen aan: mensen kunnen de schuld simpelweg niet afbetalen! Hoe naief moet je zijn, om een enorme schuld te nemen waarbij je in het beste geval alleen de rente kan ophoesten, en geen enkele marge overhoudt?!
Juist die mensen hebben meegedaan aan het opdrijven van de prijzen, dus ik heb er geen enkele medelijden mee.
[..]
Dat klinkt als een truc van de verkoper om alsnog 10% meer te vangen, dacht het niet dat dat gaat lukken in deze markt!
Eensquote:Op donderdag 2 juni 2011 00:03 schreef inXs het volgende:
[..]
Eens, maar dit is niet de meerderheid van de huizenkopers uiteraard.
241.291 huizen te koopquote:
Handige site zeg... alle youtubefilmpjes die allemaal tegelijkertijd automatisch afspelenquote:Op maandag 30 mei 2011 09:59 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja inderdaad
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/
http://flashblock.mozdev.org/quote:Op donderdag 2 juni 2011 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Handige site zeg... alle youtubefilmpjes die allemaal tegelijkertijd automatisch afspelen.
Uiteraard. De meerderheid kunnen hun huis allang afbetalen met spaartegoeden op de bank.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:03 schreef inXs het volgende:
[..]
Eens, maar dit is niet de meerderheid van de huizenkopers uiteraard.
Kan ook, 3.200.000 - 242.000 =quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:08 schreef droom_econoom8 het volgende:
Wordt het niet langzamerhand eenvoudiger om de woningen te tellen die nog niet te koop staan?
Zo simpel is het blijkbaar niet, want er zijn 4,2 miljoen koopwoningen, dus je zit er nu al een miljoen naast.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
Kan ook, 3.200.000 - 242.000 =
2.958.000 nog te gaan
met de toevoeging van de 2 000.000 corporatie woningen heb je gelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zo simpel is het blijkbaar niet, want er zijn 4,2 miljoen koopwoningen, dus je zit er nu al een miljoen naast.
Nee, in 2009 waren er al 3.968.626 koopwoningen. (De cijfers van 2011 kan ik zo gauw niet vinden.)quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:28 schreef michaelmoore het volgende:
met de toevoeging van de 2 000.000 corporatie woningen heb je gelijk.
Jij huurt toch zo'n ding voor 650 p/mnd? Dat is 7800 per jaar, en over 30 jaar waarschijnlijk opgelopen tot 2000,- per maand.quote:Joh face it iedereen wil van de nederlandse hutten af.
Die armzalige beton hutten voor 200.000 euro, is toch idioot
joh over zes jaar ben ik uit Nederland, wat lul je nu.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, in 2009 waren er al 3.968.626 koopwoningen. (De cijfers van 2011 kan ik zo gauw niet vinden.)
http://statline.cbs.nl/St(...)1534&HDR=T,G2&STB=G1
[..]
Jij huurt toch zo'n ding voor 650 p/mnd? Dat is 7800 per jaar, en over 30 jaar waarschijnlijk opgelopen tot 2000,- per maand.
Ja, dat is inderdaad idioot.
Wat maak jij je druk dan?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:35 schreef michaelmoore het volgende:
joh over zes jaar ben ik uit Nederland, wat lul je nu.
Ik vermoed dat het erop neer komt dat jij hooguit in een kist weggaat, maar tot die tijd (en dat dat nog vele jaren mag duren uiteraard) gewoon in NL blijft.quote:tegen de tijd dat ik weg ben staan alleen maar lege woningen
pff sick shit... er zit ook geen pauze meer in he.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
Het is me wel een indrukwekkende grafiek he, en nog een maand te gaan tot de zomerstop
vorig jaar kwamen er tot de zomerstop 20.000 bij en dit jaar wel 30.000
[ afbeelding ]
Goed dat je het zelf zegt...quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:22 schreef pberends het volgende:
Goed topique, al zeg ik het zelf: Villa's op Funda en goedkope kutzooi
Nee das pas eind Juni, we kunnen nog wel naar de 243.000quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |