abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97638751
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:04 schreef djenneke het volgende:

[..]

Veel historici denken anders dat de Jezus uit de bijbel een bijeenraping is van meerdere personen die ook Jezus geheten hebben en rond dezelfde tijd geleefd hebben. Er is dan dus niet een "de" jezus van de bijbel.
Dat zijn van die historici die doorhebben dat er iets niet klopt, maar net niet snappen hoe de vork aan de steel zit. Er zijn meerdere verhalen, dat wel, maar er was maar één Jezus.
pi_97639492
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat zijn van die historici die doorhebben dat er iets niet klopt, maar net niet snappen hoe de vork aan de steel zit. Er zijn meerdere verhalen, dat wel, maar er was maar één Jezus.
Jezus was anders een zeer veel voorkomende naam. En er is veel mythe-vorming ontstaan. Er zal er vast een zijn die het meest overeen komt met de bijbelse Jezus. Maar ik denk dat wat jij stelt niet te bewijzen valt, en het tegenovergestelde eigenlijk ook niet.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  vrijdag 3 juni 2011 @ 02:49:58 #153
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97646624
Voordat ik op de post van ATON inga:

quote:
(...)
als jij mij ook maar één tekst van de oude culturen kan aanwijzen, afgezien van de bijbelse teksten, waarin staat dat besnijdenis op de 8e dag moet gebeuren, dan ga ik pas twijfelen over of ze die 8e dag hebben overgenomen van andere religies.
Als jij ook maar één tekst kan vinden waarin gesproken wordt over het 7 dagen buiten de stad verblijven van een uitheemse bevolking die gevangen is genomen, om ziekte preventief te bestrijden, toon mij die dan.
(...)
Kom bij mij met één tekst die niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn in de wetten van Mozes en je hebt mijn ongelijk bewezen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97650257
Eensch.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 12:31:05 #155
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97653280
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 01:12 schreef KoningStoma het volgende:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wat wel of niet ethisch of esthetisch is, wordt grof gezegd bepaald door onze hersenen, die werken volgens natuurkundige principes en wetenschappelijk te onderzoeken zijn. Sam Harris heeft hier een mooi praatje over.

Natuurlijk kun je alles wetenschappelijk onderzoeken.
Dat iets volgens natuurkundige principes werkt is een tautologie (per definitie).
Natuurlijk is er iets in onze hersenen wat mede bepaalt hoe wij ethisch of estetisch denken, echter het zelfde wetenschappelijke onderzoek heeft aangetoond dat hersenen erg flexibel zijn. Abstracte ideeen kunnen ook onze hersenen vormen i.p.v andersom (ik denk dat beiden gebeurt)
Een puur natuurkundige studie van onze hersenen, zelfs als we alle natuurkundige principes zouden kennen, brengt de essentie van wat ethiek of esthetiek is niet dichterbij, net zo min als de schoonheid van een schilderij door chemisch onderzoek van de verf kan worden vastgesteld.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 12:38:53 #156
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97653532
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:25 schreef djenneke het volgende:
Jezus was anders een zeer veel voorkomende naam. En er is veel mythe-vorming ontstaan. Er zal er vast een zijn die het meest overeen komt met de bijbelse Jezus. Maar ik denk dat wat jij stelt niet te bewijzen valt, en het tegenovergestelde eigenlijk ook niet.
Wat wezenlijk is in religieus oppzicht zijn de ideeen die aan Jezus worden toegeschreven.
Of Jezus nu echt bestaan heeft is uiteindelijk niet echt relevant (ik besef dat dit voor een gelovige ketterij is en voldoende voor de brandstapel).
Of als Jezus wel bestaan heeft, dan moet je de uitspraak "zoon van God" overdrachtelijk lezen als zijnde "een wijs man". In die tijd werd er sowieso in gelijkenissen gesproken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 12:38:57 #157
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97653535
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:31 schreef Oud_student het volgende:
Een puur natuurkundige studie van onze hersenen, zelfs als we alle natuurkundige principes zouden kennen, brengt de essentie van wat ethiek of esthetiek is niet dichterbij.
Hier ga jij echt veel te kort door de bocht.

We kunnen inmiddels wel aantonen dat we geen religie nodig hebben voor ethiek of moraal.
Het is totaal niet zo dat ik als atheïst rustig iemand kan vermoorden omdat ik dan geen gewetenswroeging heb. Ook altruïsme heeft ook al geen religieuze basis.

Via onze wetenschap kunnen we aantonen wat er wel ten grondslag ligt aan deze verschijnselen.

Zoals men ook wetenschappelijk wat kan zeggen over wanneer een schilderij wel of niet mooi is.
Of om dit voorbeeld makkelijker te maken, wanneer een gezicht wel of niet mooi wordt gevonden. Daar zijn wetenschappelijk gezien wel zeker zinnige dingen over te zeggen.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 12:55:14 #158
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97654114
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Hier ga jij echt veel te kort door de bocht.
We kunnen inmiddels wel aantonen dat we geen religie nodig hebben voor ethiek of moraal.
Ik heb niet beweerd dat er religie voor nodig is, maar wel dat de essentie en de basis van ethiek en esthetiek buiten de natuurkundige werkelijkheid ligt.
De basis voor religie, wetenschap en eigenlijk al het menselijk handelen en denken is trouwens ook trancendent.
De mens is een trancendentaal wezen.
quote:
Het is totaal niet zo dat ik als atheïst rustig iemand kan vermoorden omdat ik dan geen gewetenswroeging heb. Ook altruïsme heeft ook al geen religieuze basis.

Via onze wetenschap kunnen we aantonen wat er wel ten grondslag ligt aan deze verschijnselen.
Uiteraard zijn er ook andere redenen, bijv. de evolutionaire ontwikkeling van ons gedrag, die je weerhouden iemand te vermoorden zonder reden. Ook kan het het angst zijn voor represailles.
Maar dat heeft allemaal niets met ethiek te maken.
De ethische overtuiging dat doden slecht is, is puur gebaseerd op een idee, niet op beloning en straf of angst. Het berust op een levensbeschouwing, hoe je de wereld als geheel ziet.
quote:
Zoals men ook wetenschappelijk wat kan zeggen over wanneer een schilderij wel of niet mooi is.
Of om dit voorbeeld makkelijker te maken, wanneer een gezicht wel of niet mooi wordt gevonden. Daar zijn wetenschappelijk gezien wel zeker zinnige dingen over te zeggen.
In de kunst zie je dat schoonheids idealen kunnen veranderen door ideeen, die vervolgens weer de hersenen vormen (letterlijk) tijdens de opvoeding.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97659917
Reagerend op de twee posts hierboven.

Ik ben erg onder de indruk van Hegel. Volgens hem is de geschiedenis een dialectisch proces.
Een maatschappij is per definitie een complexe 'situatie' waarin tegenstrijdige elementen zitten. Deze tegenstrijdige elementen worden uitgezuiverd op het moment dat dat een complexe situatie overgaat in een nieuwe complexe situatie waarin de tegenstrijdige elementen zijn opgelost of gekanaliseerd.

Dit gezegd hebbende blijkt dat het standpunt: we hebben religie niet meer nodig om tot moreel inzicht te komen waar is. We hebben nu andere methoden. Voortschrijdend inzicht en dergelijke.

Echter is religie niet nodig geweest om deze nieuwe situatie te creëren? Kunnen we ons een zelfde ontwikkeling in de geschiedenis voorstellen zonder religie what so ever?

Kortom, is religie nodig geweest om tot dit punt te komen?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  vrijdag 3 juni 2011 @ 16:47:32 #160
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97662120
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 15:47 schreef Sattyagraha het volgende:
Reagerend op de twee posts hierboven.

Ik ben erg onder de indruk van Hegel. Volgens hem is de geschiedenis een dialectisch proces.
Een maatschappij is per definitie een complexe 'situatie' waarin tegenstrijdige elementen zitten. Deze tegenstrijdige elementen worden uitgezuiverd op het moment dat dat een complexe situatie overgaat in een nieuwe complexe situatie waarin de tegenstrijdige elementen zijn opgelost of gekanaliseerd.

Dit gezegd hebbende blijkt dat het standpunt: we hebben religie niet meer nodig om tot moreel inzicht te komen waar is. We hebben nu andere methoden. Voortschrijdend inzicht en dergelijke.

Echter is religie niet nodig geweest om deze nieuwe situatie te creëren? Kunnen we ons een zelfde ontwikkeling in de geschiedenis voorstellen zonder religie what so ever?

Kortom, is religie nodig geweest om tot dit punt te komen?
Hegel is niet mijn favorite filosoof, omdat hij nogal breedsprakig is en een heleboel woorden gebruikt die uiteindelijk geen betekenis hebben (maar dat is een andere discussie)
Dat de geschiedenis een "dialectisch proces" is kan wel kloppen, maar heeft voor mijn gevoel niets of weinig met filosofie te maken. Marx gebruikte het politiek om zijn theorie over de klassenstrijd theoretisch te funderen (met alle fatale gevolgen).

Het idee van de geschiedenis als een lineaire ontwikkeling of op z'n minst stijgende lijn is ook een illusie.
De vraag is of "het ergens naar toe gaat".
De stelling dat we religie niet meer nodig hebben om tot moreel inzicht te komen is een voorbeeld van dit "vooruitgangsdenken". Het is maar de vraag of dat in de toekomst dit ook zo is (als de stelling al waar mocht zijn).

Verder vind ik dat de vraag hoe iets ontstaan is los gezien moet worden van de waarde of waarheid die een zaak (in het licht van de eeuwigheid) bezit.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 18:10:45 #161
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97664659
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:55 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik heb niet beweerd dat er religie voor nodig is, maar wel dat de essentie en de basis van ethiek en esthetiek buiten de natuurkundige werkelijkheid ligt.
De basis voor religie, wetenschap en eigenlijk al het menselijk handelen en denken is trouwens ook trancendent.
De mens is een trancendentaal wezen.

[..]

Uiteraard zijn er ook andere redenen, bijv. de evolutionaire ontwikkeling van ons gedrag, die je weerhouden iemand te vermoorden zonder reden. Ook kan het het angst zijn voor represailles.
Maar dat heeft allemaal niets met ethiek te maken.
De ethische overtuiging dat doden slecht is, is puur gebaseerd op een idee, niet op beloning en straf of angst. Het berust op een levensbeschouwing, hoe je de wereld als geheel ziet.
Het heeft niets met levensbeschouwing te maken. Het geldt voor alle mensen onafhankelijk van geloof.

Het onderzoek ging ongeveer zo, de volgende situatie werd geschetst.

Je staat in een metro station en er komt een metro aan met hoge snelheid. Maar er staat een wissel verkeerd. Dat zie je en daardoor weet je dat de metro op een dood spoor komt en zal crashen met veel doden tot gevolg.

In situatie 1 ligt er een hele (maar dan ook hele) dikke man op het spoor te slapen. Doordat die man daar ligt. zal de metro stoppen. De man zal zeker dood zijn zijn. Maar alle mensen in de metro zouden zijn gereden. Is dat goed? Ons onderbewuste maakt dan een heel simpel rekensommetje. 1 dood, een hoop overlevenden in de metro. Dus gaat je brein hier mee akkoord.

Situatie 2. Die hele dikke man ligt niet op het spoor te slapen. Maar hij staat naast je op het perron. Is het dan ethisch om deze man voor de metro te gooien waardoor de metro stopt en alle inzitten de gered zijn? Het antwoord is nee. Zodra een mens een actieve rol moet spelen in de dood van die man zegt ons brein nee.

Dit onderzoek is uitgevoerd in heel veel verschillende culturen. Met verschillende normen en waarden. Maar de uitslag was altijd hetzelfde.

Men heeft dus een cultuur / levensvisie onafhankelijke moraal aan boord.
En die moraal en altruïsme is evolutionair gezien zeer goed verklaarbaar.
quote:
In de kunst zie je dat schoonheids idealen kunnen veranderen door ideeen, die vervolgens weer de hersenen vormen (letterlijk) tijdens de opvoeding.
Dat klopt dus maar deels.
pi_97664942
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:03 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat als iedereen vertrouwen legt in een bepaalde voordrager (kan van alles zijn, zowel een priester, rabbijn als een imam), dat deze mensen tot foute daden worden aangespoord als dit nou net een verkeerde voordrager is die hele verkeerde dingen predikt.
Iedereen? Dit is simpelweg generaliseren wat je nu doet. Ook doe je nu alsof geen enkele gelovige voor zichzelf kan denken.
quote:
Dat komt vaak genoeg voor bij geloof, en dat is een van de redenen dat ik vind dat geloof iets individueels moet zijn, hoewel ik er ook tegen ben om religie af te schaffen of te verbannen.
Hoe doe je dat precies? Religie 'afschaffen'? Bij gaat dat m'n pet te boven namelijk. Overigens ben ik het met je eens dat geloven in de eerste plaats draait om de individuele geloofservaring.
quote:
Maar dat collectieve karakter is iets dat heel ernstig uit de hand kan lopen, wat trouwens niet alleen bij religie voorkomt maar ook bij andere zaken. Dit ligt gewoon puur aan het collectieve, dit gevaar loop je altijd als je iets, wat dan ook, collectief gaat maken.
Precies, wat is dan nog het specifieke probleem met religie? :) Mensen doen in groepsverband wel vaker gekke dingen die af en toe quasi-religieus overkomen (nationaalsocialisme, communisme, etc.).
pi_97681594
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:38 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Wat wezenlijk is in religieus oppzicht zijn de ideeen die aan Jezus worden toegeschreven.
Of Jezus nu echt bestaan heeft is uiteindelijk niet echt relevant (ik besef dat dit voor een gelovige ketterij is en voldoende voor de brandstapel).
Of als Jezus wel bestaan heeft, dan moet je de uitspraak "zoon van God" overdrachtelijk lezen als zijnde "een wijs man". In die tijd werd er sowieso in gelijkenissen gesproken.
Dat is jouw mening. Maar er zijn genoeg Christenen die daar een andere mening over hebben. Aardig wat ook, trouwens.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zaterdag 4 juni 2011 @ 15:56:57 #164
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97698585
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 00:01 schreef djenneke het volgende:
Dat is jouw mening. Maar er zijn genoeg Christenen die daar een andere mening over hebben. Aardig wat ook, trouwens.
Uit Mattheus (statenvertaling)

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met ge- heel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten

Jezus zelf geeft het antwoord, merk overigens op dat het 2e gebod gelijk is aan het 1e, dus dit geeft dan gelijk een morele basis zonder God
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97698823
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 00:01 schreef djenneke het volgende:

[..]

Dat is jouw mening. Maar er zijn genoeg Christenen die daar een andere mening over hebben. Aardig wat ook, trouwens.
Kan best, maar dat zegt niks over het waarheidsgehalte. De meeste christenen weten bitter weinig over hun eigen godsdienst.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:23:52 #166
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97699519
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 16:03 schreef ATON het volgende:
Kan best, maar dat zegt niks over het waarheidsgehalte. De meeste christenen weten bitter weinig over hun eigen godsdienst.
Ja, dat had ik ook willen zeggen, maar ik wil geen mensen voor het hoofd stoten.
Een goed Christen te zijn is makkelijk en moeilijk tegelijk, zie mijn post hierboven O-)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:28:52 #167
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97699687
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 16:23 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, dat had ik ook willen zeggen, maar ik wil geen mensen voor het hoofd stoten.
Een goed Christen te zijn is makkelijk en moeilijk tegelijk, zie mijn post hierboven O-)
Wat ATON misschien bedoelt en wat ik zeker bedoel is dat het heel erg lastig wordt om een goed christen te zijn als je de historie er achter kent.

En bijna alle christenen lezen het boek nemen voor waar aan wat er in staat (En wat ze kunnen rijmen met de stand van hun kennis) en dat was het dan. En dat is wel een punt van kritiek op christenen.
pi_97699931
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 16:23 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, dat had ik ook willen zeggen, maar ik wil geen mensen voor het hoofd stoten.
Een goed Christen te zijn is makkelijk en moeilijk tegelijk, zie mijn post hierboven O-)
Het is ook mijn bedoeling niet om mensen voor het hoofd te stoten, maar ik ga daarom mijn mening niet voor uit de weg. Belangrijk wat ik wou zeggen is dat je niet moet afkomen met - er zijn zoveel duizenden die dit geloven - wat niets zegt over het waarheidsgehalte, maar kan ook zijn dat er spijtig genoeg nog zoveel duizenden zijn die het mis voor hebben.
pi_97706542
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:56 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Uit Mattheus (statenvertaling)

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met ge- heel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten

Jezus zelf geeft het antwoord, merk overigens op dat het 2e gebod gelijk is aan het 1e, dus dit geeft dan gelijk een morele basis zonder God
Ik denk dat ik je punt niet helemaal begrijp. Voor de meeste Christenen is het bestaan van Jezus wel degelijk van groot belang. Zonder zijn bestaan, staat de gehele religie op losse schroeven. Zo ook voor wat betreft de drie eenheid. Er zijn tegenwoordig wel steeds meer (misschien zelfs wel de meerderheid) Christenen die de verhalen over JC zien als parabelen (wat het in feite ook zijn), maar zijn daadwerkelijke bestaan blijft toch wel de sleutel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 16:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Kan best, maar dat zegt niks over het waarheidsgehalte. De meeste christenen weten bitter weinig over hun eigen godsdienst.
Vertel mij wat, ik ben zo heidens als ze maar komen :D
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_97707366
djenneke:
quote:
Ik denk dat ik je punt niet helemaal begrijp. Voor de meeste Christenen is het bestaan van Jezus wel degelijk van groot belang. Zonder zijn bestaan, staat de gehele religie op losse schroeven. Zo ook voor wat betreft de drie eenheid. Er zijn tegenwoordig wel steeds meer (misschien zelfs wel de meerderheid) Christenen die de verhalen over JC zien als parabelen (wat het in feite ook zijn), maar zijn daadwerkelijke bestaan blijft toch wel de sleutel.
En stel nu dat ze kunnen bewijzen dat hij ooit bestaan heeft, maar helemaal niks met het christendom te maken heeft gehad,.... wat dan ?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 20:08:39 #171
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97707522
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:05 schreef ATON het volgende:
djenneke:

[..]

En stel nu dat ze kunnen bewijzen dat hij ooit bestaan heeft, maar helemaal niks met het christendom te maken heeft gehad,.... wat dan ?
Nou we het daar over hebben. Volgens sommige overleveringen is jezus in india geweest en heeft ie daar hindoeistische en boeddhistische ideeen op gedaan. Is er iets bekend van deze overleveringen of het waar is of niet?
pi_97709193
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nou we het daar over hebben. Volgens sommige overleveringen is jezus in india geweest en heeft ie daar hindoeistische en boeddhistische ideeen op gedaan. Is er iets bekend van deze overleveringen of het waar is of niet?
Volgens mij is dit een kwakkel. Of hoe zeggen ze dit , broodje aap ?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 21:06:18 #173
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97709990
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Volgens mij is dit een kwakkel. Of hoe zeggen ze dit , broodje aap ?
Deze keer ga ik het wel onthouden, ik weet dat ik het al eens gevraagd heb ;)
Dank.
pi_97711502
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 21:06 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Deze keer ga ik het wel onthouden, ik weet dat ik het al eens gevraagd heb ;)
Dank.
En wist je dat Jezus ook in Amerika geweest is ?.... toch volgens de Mormonen. Hihi.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 21:44:12 #175
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97711853
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 21:36 schreef ATON het volgende:

[..]

En wist je dat Jezus ook in Amerika geweest is ?.... toch volgens de Mormonen. Hihi.
ja dat weet ik, maar indianen zijn ook eigenlijk een slechte joodse stam ;)
En daarom was het ook helemaal niet erg dat ze bijna uitgeroeid zijn.

Ik ken het book of mormon wel een beetje ;)
  zaterdag 4 juni 2011 @ 22:27:44 #176
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97714584
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 19:45 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat ik je punt niet helemaal begrijp. Voor de meeste Christenen is het bestaan van Jezus wel degelijk van groot belang. Zonder zijn bestaan, staat de gehele religie op losse schroeven. Zo ook voor wat betreft de drie eenheid. Er zijn tegenwoordig wel steeds meer (misschien zelfs wel de meerderheid) Christenen die de verhalen over JC zien als parabelen (wat het in feite ook zijn), maar zijn daadwerkelijke bestaan blijft toch wel de sleutel.
Men houdt zich liever met allerlei theologische hoogstandjes bezig dan met de essentie van het geloof, nog een Bijbeltekst die mij als kind trof en waardoor ik op 7 jarige leeftijd tot de conclusie kwam dat ik met het Chritendom zoals die gepraktiseerd wordt door mensen die zich zo noemen niets te maken wilde hebben:

Vers 17
Toen Hij zich weer op weg begaf, kwam er iemand aangelopen die zich voor Hem op de knieën wierp en vroeg: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? Jezus antwoordde: Waarom noemt ge Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Ge kent de geboden: Gij zult niet doden, gij zult niet echtbreuk plegen, gij zult niet stelen, gij zult niet vals getuigen, gij zult niemand tekort doen, eer uw vader en uw moeder.

Vers 20

Hij gaf hem ten antwoord: Dat alles heb ik onderhouden van mijn jeugd af. Toen keek Jezus hem liefdevol aan en sprak: Eén ding ontbreekt u; ga verkopen wat ge bezit en geef het aan de armen, daarmee zult ge een schat bezitten in de hemel. En kom dan terug om Mij te volgen. Dit woord ontstelde hem en ontdaan ging hij heen, omdat hij vele goederen bezat.

Vers 23

Toen liet Jezus zijn blik gaan over zijn leerlingen en zei tot hen: Hoe moeilijk is het voor degenen die geld hebben het koninkrijk Gods binnen te gaan! De leerlingen stonden verbaasd over wat Hij zei. Daarom herhaalde Jezus: Kinderen, wat is het moeilijk het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Voor een kameel is het gemakkelijker door een oog van een naald te gaan dan voor een rijke in het Koninkrijk Gods te komen

Kijk naar de rijke CDAers, hoe kunnen ze zich Christen noemen :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 22:48:46 #177
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97715863
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:08 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou we het daar over hebben. Volgens sommige overleveringen is jezus in india geweest en heeft ie daar hindoeistische en boeddhistische ideeen op gedaan. Is er iets bekend van deze overleveringen of het waar is of niet?
We weten het niet, maar het gedachtengoed van Jezus sluit aan bij 3000 jaar oude geschriften van de Upanishad's waaruit de uitspraak "Tat Tvam Asi" komt, hetgeen vertaald "dat zijt gij" betekent. Het verwijst naar het idee dat het "zelf" samenvalt met de gehele realiteit.
vgl Wittgenstein "Ich bin meine Welt", soliphisme en realisme vallen samen.
In dit licht moeten we ook het 1e/2e gebod begrijpen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97718256
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:05 schreef ATON het volgende:
djenneke:

[..]

En stel nu dat ze kunnen bewijzen dat hij ooit bestaan heeft, maar helemaal niks met het christendom te maken heeft gehad,.... wat dan ?
Voor mij is dit het meest voor de hand liggend. Wat bedoel je met "wat dan?"

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 22:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Men houdt zich liever met allerlei theologische hoogstandjes bezig dan met de essentie van het geloof, nog een Bijbeltekst die mij als kind trof en waardoor ik op 7 jarige leeftijd tot de conclusie kwam dat ik met het Chritendom zoals die gepraktiseerd wordt door mensen die zich zo noemen niets te maken wilde hebben:

Vers 17
Toen Hij zich weer op weg begaf, kwam er iemand aangelopen die zich voor Hem op de knieën wierp en vroeg: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? Jezus antwoordde: Waarom noemt ge Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Ge kent de geboden: Gij zult niet doden, gij zult niet echtbreuk plegen, gij zult niet stelen, gij zult niet vals getuigen, gij zult niemand tekort doen, eer uw vader en uw moeder.

Vers 20

Hij gaf hem ten antwoord: Dat alles heb ik onderhouden van mijn jeugd af. Toen keek Jezus hem liefdevol aan en sprak: Eén ding ontbreekt u; ga verkopen wat ge bezit en geef het aan de armen, daarmee zult ge een schat bezitten in de hemel. En kom dan terug om Mij te volgen. Dit woord ontstelde hem en ontdaan ging hij heen, omdat hij vele goederen bezat.

Vers 23

Toen liet Jezus zijn blik gaan over zijn leerlingen en zei tot hen: Hoe moeilijk is het voor degenen die geld hebben het koninkrijk Gods binnen te gaan! De leerlingen stonden verbaasd over wat Hij zei. Daarom herhaalde Jezus: Kinderen, wat is het moeilijk het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Voor een kameel is het gemakkelijker door een oog van een naald te gaan dan voor een rijke in het Koninkrijk Gods te komen

Kijk naar de rijke CDAers, hoe kunnen ze zich Christen noemen :{
Kijk naar de Roomse Kerk, Vaticaan stad. Inderdaad. Hoe kunnen zij zich Christen noemen?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_97721143
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 22:27 schreef Oud_student het volgende:

Kijk naar de rijke CDAers, hoe kunnen ze zich Christen noemen :{
Zegt die tekst dat je als rijk mens in materiële zin geen Christen kunt zijn? En überhaupt, ben je alleen "Christen" als je dit soort teksten letterlijk interpreteert?
pi_97726841
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:28 schreef djenneke het volgende:

[..]

Voor mij is dit het meest voor de hand liggend. Wat bedoel je met "wat dan?"
Is dat niet duidelijk ? Jezus heeft wél bestaan, maar had niks met het christendom vandoen. Nou, wie was die Jezus dan en wie stichtte dan het christendom ? " Wat dan " of je kan ook zeggen " wat nu " ?
  zondag 5 juni 2011 @ 11:22:01 #181
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_97729369
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:27 schreef Haushofer het volgende:
Zegt die tekst dat je als rijk mens in materiële zin geen Christen kunt zijn? En überhaupt, ben je alleen "Christen" als je dit soort teksten letterlijk interpreteert?
Even ervan uit gaande dat deze passage een werkelijk gebeurde sitautie beschrijft, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet alleen de 10 geboden moet volgen, maar ook in praktische zin armen moet helpen (het 2e gebod in praktijk brengen). Ik kan geen andere interpretatie bedenken dan de letterlijke.

De enige mogelijke overdrachtelijke betekenis (en IMO ook zo bedoeld) is dat het zich richten op geld en goederen afleidt van zaken waar het werkelijk om zou moeten gaan. Je kunt niet God en de Mammon tegelijk dienen, is een ander bekend citaat uit de Bijbel.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_97736195
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 11:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Even ervan uit gaande dat deze passage een werkelijk gebeurde sitautie beschrijft, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet alleen de 10 geboden moet volgen, maar ook in praktische zin armen moet helpen (het 2e gebod in praktijk brengen). Ik kan geen andere interpretatie bedenken dan de letterlijke.
Natuurlijk. Betekent dat dat je al je eigendommen op moet geven?

quote:
De enige mogelijke overdrachtelijke betekenis (en IMO ook zo bedoeld) is dat het zich richten op geld en goederen afleidt van zaken waar het werkelijk om zou moeten gaan. Je kunt niet God en de Mammon tegelijk dienen, is een ander bekend citaat uit de Bijbel.
Dat dus :) Voor mij beeldt het verhaal van de jongeling valse, of ongefundeerde vroomheid uit.
pi_97738555
quote:
Dat dus :) Voor mij beeldt het verhaal van de jongeling valse, of ongefundeerde vroomheid uit.
Zo zie je maar, iedereen kan zelf weten wat men in de verhalen kan lezen...

Selectief shoppen heet dat
pi_97740560
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 15:28 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Zo zie je maar, iedereen kan zelf weten wat men in de verhalen kan lezen...

Selectief shoppen heet dat
Wat is daar mis mee? Ik geloof niet in een God, ik geloof niet in persoonlijke redding, ik vind de waarheidsclaims van religies niet belangrijk, dus wat maakt het dan uit? Ik claim toch ook nergens Christen te zijn?
pi_97745811
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 07:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Is dat niet duidelijk ? Jezus heeft wél bestaan, maar had niks met het christendom vandoen. Nou, wie was die Jezus dan en wie stichtte dan het christendom ? " Wat dan " of je kan ook zeggen " wat nu " ?
Er hebben meerdere Jezussen bestaan. En één ervan zal het meest op de bijbelse meneer hebben geleken. Maar hoezo, die laatste meneer niets met het Christendom te maken heeft, dat begrijp ik niet. Want ook al is het een verzameling van allerlei verhalen (waar of niet, dat maakt eigenlijk vrij weinig uit), dan heeft die meneer toch wel een behoorlijke invloed gehad op het Christendom. Jezus stichtte het Christendom in ieder geval niet, dat moge duidelijk zijn. Dat deden zijn volgers. Dat moet ook wel, want Jezus ging dood. Ik zie niet in welke gevolgen dit moet hebben voor Christenen?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_97747258
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:02 schreef djenneke het volgende:

[..]

Er hebben meerdere Jezussen bestaan. En één ervan zal het meest op de bijbelse meneer hebben geleken. Maar hoezo, die laatste meneer niets met het Christendom te maken heeft, dat begrijp ik niet. Want ook al is het een verzameling van allerlei verhalen (waar of niet, dat maakt eigenlijk vrij weinig uit), dan heeft die meneer toch wel een behoorlijke invloed gehad op het Christendom. Jezus stichtte het Christendom in ieder geval niet, dat moge duidelijk zijn. Dat deden zijn volgers. Dat moet ook wel, want Jezus ging dood. Ik zie niet in welke gevolgen dit moet hebben voor Christenen?
Ik heb het over EEN Jezus die we DEELS terugvinden in de evangelies. DEZE Jezus heeft een poging ondernomen om het hele Palestijnse gebied onder één koning te brengen en de Romeinen eruit te gooien. Hij heeft NOOIT de intentie gehad een nieuwe leer te brengen, maar alle Helleense invloeden en religies te bannen uit het gehele Palestina. Dit is hem niet gelukt. Na de val van Jeruzalem én de genocide over héél Palestina heeft Paulus deze Jezusfiguur gebruikt om er een joodse versie van de Dionysus/Mithras/Osiris - cultus aan op te hangen. Dit proces van hellenisatie was al geruime tijd bezig. Deze joodse geheleniseerde joden bevonden zich toen in de diaspora in de mediteranen landen. Vandaar de Paulus-brieven naar zijn helleense joden. Doordat hij van deze joodse volksheld een halfgod had gemaakt, gaf hij deze joden HUN versie van deze helleense religie. Een voorbeeld van zulk een transformatie heeft Pythagoras gedaan met een mindere god Dionysus en er een mystieke versie aan gegeven, nadat hij een soortgelijke cultus had leren kennen tijdens zijn verblijf in Egypte. Pas later heeft men de mystieke versie van Jezus en de historische versie met elkaar verweven, wat niet zonder slag of stoot gebeurd is. Dit even in het kort het verschil tussen de twee Jezus-figuren.
pi_97747443
quote:
Na de val van Jeruzalem én de genocide over héél Palestina heeft Paulus deze Jezusfiguur gebruikt om er een joodse versie van de Dionysus/Mithras/Osiris - cultus aan op te hangen. Dit proces van hellenisatie was al geruime tijd bezig. Deze joodse geheleniseerde joden bevonden zich toen in de diaspora in de mediteranen landen. Vandaar de Paulus-brieven naar zijn helleense joden. Doordat hij van deze joodse volksheld een halfgod had gemaakt, gaf hij deze joden HUN versie van deze helleense religie. Een voorbeeld van zulk een transformatie heeft Pythagoras gedaan met een mindere god Dionysus en er een mystieke versie aan gegeven, nadat hij een soortgelijke cultus had leren kennen tijdens zijn verblijf in Egypte. Pas later heeft men de mystieke versie van Jezus en de historische versie met elkaar verweven, wat niet zonder slag of stoot gebeurd is. Dit even in het kort het verschil tussen de twee Jezus-figuren.
Dat kan al niet ATON, want de val de Jeruzalem was in 70 nC, en Paulus zijn brieven stammen van 50 nC.

Ik begrijp enkel niet waarom er verschillende JEZUSSEN moeten zijn geweest. Dus allemaal mensen met de naam Jezus? Waarom niet gewoon verscheidene mensen en er hoeft er geen een Jezus te heten.

Jezus heeft in de gnostiek een speciale betekenis.
pi_97748476
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:34 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Dat kan al niet ATON, want de val de Jeruzalem was in 70 nC, en Paulus zijn brieven stammen van 50 nC.
Zoals ik al schreef; dit proces was reeds bezig. Paulus was een gehelleniseerde half-jood uit Tarsus waar deze cultussen reeds lang bestonden.

quote:
Ik begrijp enkel niet waarom er verschillende JEZUSSEN moeten zijn geweest. Dus allemaal mensen met de naam Jezus? Waarom niet gewoon verscheidene mensen en er hoeft er geen een Jezus te heten.
Dan heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik wil net duidelijk maken dat ze van de joodse messias Jezus gebruikt hebben om er een mysterie-cultus aan op te hangen. Sommige gebruiken en uitspraken in het N.T. zijn LETTERLIJK overgenomen uit deze culten. lees nog even mijn vorige post door.
pi_97749220
quote:
Dan heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik wil net duidelijk maken dat ze van de joodse messias Jezus gebruikt hebben om er een mysterie-cultus aan op te hangen. Sommige gebruiken en uitspraken in het N.T. zijn LETTERLIJK overgenomen uit deze culten. lees nog even mijn vorige post door.
Jou begrijp ik wel, maar daar gin het mij dan ook niet om. Djenneke schreef:


Veel historici denken anders dat de Jezus uit de bijbel een bijeenraping is van meerdere personen die ook Jezus geheten hebben en rond dezelfde tijd geleefd hebben. Er is dan dus niet een "de" jezus van de bijbel.


Waarom zouden ze allemaal Jezus geheten moeten hebben?
pi_97750176
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:06 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Jou begrijp ik wel, maar daar gin het mij dan ook niet om. Djenneke schreef:


Veel historici denken anders dat de Jezus uit de bijbel een bijeenraping is van meerdere personen die ook Jezus geheten hebben en rond dezelfde tijd geleefd hebben. Er is dan dus niet een "de" jezus van de bijbel.


Waarom zouden ze allemaal Jezus geheten moeten hebben?
Ha, nu ben ik mee. Zit natuurlijk geen logica in. Vier op een rij. Hahaha.
  maandag 6 juni 2011 @ 15:42:58 #191
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97788278
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 15:47 schreef Sattyagraha het volgende:
Reagerend op de twee posts hierboven.

Ik ben erg onder de indruk van Hegel. Volgens hem is de geschiedenis een dialectisch proces.
Een maatschappij is per definitie een complexe 'situatie' waarin tegenstrijdige elementen zitten. Deze tegenstrijdige elementen worden uitgezuiverd op het moment dat dat een complexe situatie overgaat in een nieuwe complexe situatie waarin de tegenstrijdige elementen zijn opgelost of gekanaliseerd.

Dit gezegd hebbende blijkt dat het standpunt: we hebben religie niet meer nodig om tot moreel inzicht te komen waar is. We hebben nu andere methoden. Voortschrijdend inzicht en dergelijke.

Echter is religie niet nodig geweest om deze nieuwe situatie te creëren? Kunnen we ons een zelfde ontwikkeling in de geschiedenis voorstellen zonder religie what so ever?

Kortom, is religie nodig geweest om tot dit punt te komen?
Als ik de maatschappij zo bekijk op dit moment, dan schaam ik me voor de maatschappij. Jij stelt dat religie niet meer nodig is, nu we voortschrijdend inzicht en dergelijke hebben, maar waarom schaam ik me dan voor de maatschappij? De mens is van nature een persoon die uitgaat van eigenbelang en vanuit dat oogpunt wordt ook nu nog steeds heel veel gedaan. Ik vind het nog steeds opvallend dat als je kijkt welke mensen het meeste voor de armen doen (waarbij het niet uitmaakt welk geloof deze armen aanhangen), dan zijn dat vooralsnog nog steeds de Christenen.

Ik zeg niet dat atheïsten, bhoeddisten, hindoeïsten, etc. niets voor de armen doen, maar ik zeg dat de Christenen vooralsnog het meeste doen. Ik kan de grote winst voor de neoliberalen en centrum-rechtse coalities alleen verklaren als ik bedenk dat men zijn eigenbelang nog steeds op de eerste plaats zet. Dus ik weet niet of religie niet meer nodig is, maar ik denk juist dat het in deze tijd van intolerantie en crisis hard nodig is. Of in ieder geval zorgen dat er meer naastenliefde in de samenleving komt, zou al heel veel helpen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97789629
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:42 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als ik de maatschappij zo bekijk op dit moment, dan schaam ik me voor de maatschappij. Jij stelt dat religie niet meer nodig is, nu we voortschrijdend inzicht en dergelijke hebben, maar waarom schaam ik me dan voor de maatschappij? De mens is van nature een persoon die uitgaat van eigenbelang en vanuit dat oogpunt wordt ook nu nog steeds heel veel gedaan. Ik vind het nog steeds opvallend dat als je kijkt welke mensen het meeste voor de armen doen (waarbij het niet uitmaakt welk geloof deze armen aanhangen), dan zijn dat vooralsnog nog steeds de Christenen.

Ik zeg niet dat atheïsten, bhoeddisten, hindoeïsten, etc. niets voor de armen doen, maar ik zeg dat de Christenen vooralsnog het meeste doen. Ik kan de grote winst voor de neoliberalen en centrum-rechtse coalities alleen verklaren als ik bedenk dat men zijn eigenbelang nog steeds op de eerste plaats zet. Dus ik weet niet of religie niet meer nodig is, maar ik denk juist dat het in deze tijd van intolerantie en crisis hard nodig is. Of in ieder geval zorgen dat er meer naastenliefde in de samenleving komt, zou al heel veel helpen.
Alhoewel ik de term naastenliefde heel erg vervelend vind klinken ben ik het ermee eens.
pi_97790390
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 23:57 schreef Juicyhil het volgende:

[quote]Ik bedoel, de Bijbel staat toch vol verzinsels waarmee iedereen doet alsof het feiten zijn. Jezus kon over water lopen? God heeft de mens geschapen?
Hoe weet jij dat dat het verzinsels zijn? Het is gebaseerd van mensen die dat hebben gezien meer niet. Geloven erin doen mensen alleen die in Jezus geloven die wonderen verrichtte en daar hoort over het water lopen erbij een deel van een wonder dat wij als mensen niets zullen begrijpen.

Maar goed, als je perse bewijzen wilt want dat is natuurlijk het enigste uitgangspunt van mensen die geen geloof hebben en ook geen geestelijke leven leid., maar voor mensen die dat wel doen is een heel ander perspectief.

quote:
Overal hebben we logische verklaringen voor waar vele wetenschappers jarenlang onderzoek naar hebben gedaan. En dan nog gelooft iemand dat God, als hij dus ooit heeft bestaan, ook maar iets gedaan heeft
Wil je me vertellen dat een mens de kracht van Goddelijke krachten kan onderzoeken? Een wetenschapper weet niets over wonderen, wetenschappers willen perse bewijzen zien, dus ze proberen het te onderzoeken wat vaak niet te bewijzen valt, er valt niets te bewijzen.

In God geloven doe je alleen als je zelf voor open bent, anders heeft het geen nut, jij bijvoorbeeld staat er ook niet voor open, dus hoe wil jij nou weten dat God niet bestaat? God bestaat al voordat jij bent geboren.

quote:
Ik geloof best dat er een man genaamd Jezus kon goochelen en dat als magie werd gezien, wellicht dat daar de Bijbel op gebaseerd is. Maar verder klopt er gewoon letter van de Bijbel. Maar waarom blijft iedereen er nog in geloven :{ Wat heeft het voor zin?
Wat klopt er volgens jou niet van? Als je duidelijk bent wat er niet klopt en je kan het ook onderbouwen laat eens zien, blaffen kan ieder mens.
  maandag 6 juni 2011 @ 16:39:17 #194
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97791178
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:23 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat dat het verzinsels zijn? Het is gebaseerd van mensen die dat hebben gezien meer niet. Geloven erin doen mensen alleen die in Jezus geloven die wonderen verrichtte en daar hoort over het water lopen erbij een deel van een wonder dat wij als mensen niets zullen begrijpen.
Dit is niet zo moeilijk aan te tonen hoor. Een beetje historisch besef van hoe waarom en wanneer de bijbel geschreven is, wie hem uiteindelijk heeft samen gesteld waar er doelbewust zaken bijgezet zijn of verwijderd zijn. Het lenen van verhalen van de buren.
Nee de bijbel kun je als een hoop verzinsels zien.
pi_97791938
Voor hetzelfde geld heeft er ooit een stad bestaan waarbij van die belachelijke fraudeurs en bedelaars aan het jammeren waren en dat er 1 iemand gewoon een keer zei "EN NOU LOPEN!"

Je weet het nooit. Maar ja over water lopen is dan wel weer heel erg bijzonder. Neemt niks weg van al die andere zogenaamde wonderen die Jezus heeft verricht.
pi_97792197
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:53 schreef again1928 het volgende:
Voor hetzelfde geld heeft er ooit een stad bestaan waarbij van die belachelijke fraudeurs en bedelaars aan het jammeren waren en dat er 1 iemand gewoon een keer zei "EN NOU LOPEN!"

Je weet het nooit. Maar ja over water lopen is dan wel weer heel erg bijzonder. Neemt niks weg van al die andere zogenaamde wonderen die Jezus heeft verricht.
Of zou ook kunnen dat ze dit allemaal verzonnen hebben en dat Jezus nooit één wonder heeft verricht.
pi_97793267
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Of zou ook kunnen dat ze dit allemaal verzonnen hebben en dat Jezus nooit één wonder heeft verricht.
Of zou ook kunnen dat ze het allemaal opgehemeld hebben en dat Jezus slechts daden heeft verricht.
pi_97799272
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:39 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dit is niet zo moeilijk aan te tonen hoor. Een beetje historisch besef van hoe waarom en wanneer de bijbel geschreven is, wie hem uiteindelijk heeft samen gesteld waar er doelbewust zaken bijgezet zijn of verwijderd zijn. Het lenen van verhalen van de buren.
Nee de bijbel kun je als een hoop verzinsels zien.
Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.

En je zegt het goed, de verhalen kan je zien als verzinsels, maar toont ook gebrek aan bewijzen die dat kunnen bevestigen dat er gerommeld is met de Bijbel. Dus het zogenaamde fabeltje is weer een verzinsel van mensen die juist beweren dat het een verzindels is.

Vervolgens, wordt er ook nooit precies beargumenteert wat precies zo verzinsel is, deze mensen moeten eens meer duidelijker uitleggen.
  maandag 6 juni 2011 @ 19:23:19 #199
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97799696
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:17 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.

En je zegt het goed, de verhalen kan je zien als verzinsels, maar toont ook gebrek aan bewijzen die dat kunnen bevestigen dat er gerommeld is met de Bijbel. Dus het zogenaamde fabeltje is weer een verzinsel van mensen die juist beweren dat het een verzindels is.

Vervolgens, wordt er ook nooit precies beargumenteert wat precies zo verzinsel is, deze mensen moeten eens meer duidelijker uitleggen.
Ojawel uit den treure:

begin eens hier,
http://www.virtualprofess(...)yale-rlst-152-martin

kijk dan eens in het historische jezus topic.
De historische Jezus (deel 1 t/m 5 inmiddels)

En dat gaat dan alleen en hoofdzakelijk over het NT terwijl er over het oude testament minstens zoveel delen vol te krijgen moeten zijn.
pi_97800475
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:17 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.

En je zegt het goed, de verhalen kan je zien als verzinsels, maar toont ook gebrek aan bewijzen die dat kunnen bevestigen dat er gerommeld is met de Bijbel. Dus het zogenaamde fabeltje is weer een verzinsel van mensen die juist beweren dat het een verzindels is.

Vervolgens, wordt er ook nooit precies beargumenteert wat precies zo verzinsel is, deze mensen moeten eens meer duidelijker uitleggen.
Zou het kunnen dat je hier nog niet zo lang op dit forum zit ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')