Men houdt zich liever met allerlei theologische hoogstandjes bezig dan met de essentie van het geloof, nog een Bijbeltekst die mij als kind trof en waardoor ik op 7 jarige leeftijd tot de conclusie kwam dat ik met het Chritendom zoals die gepraktiseerd wordt door mensen die zich zo noemen niets te maken wilde hebben:quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:45 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat ik je punt niet helemaal begrijp. Voor de meeste Christenen is het bestaan van Jezus wel degelijk van groot belang. Zonder zijn bestaan, staat de gehele religie op losse schroeven. Zo ook voor wat betreft de drie eenheid. Er zijn tegenwoordig wel steeds meer (misschien zelfs wel de meerderheid) Christenen die de verhalen over JC zien als parabelen (wat het in feite ook zijn), maar zijn daadwerkelijke bestaan blijft toch wel de sleutel.
We weten het niet, maar het gedachtengoed van Jezus sluit aan bij 3000 jaar oude geschriften van de Upanishad's waaruit de uitspraak "Tat Tvam Asi" komt, hetgeen vertaald "dat zijt gij" betekent. Het verwijst naar het idee dat het "zelf" samenvalt met de gehele realiteit.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:08 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou we het daar over hebben. Volgens sommige overleveringen is jezus in india geweest en heeft ie daar hindoeistische en boeddhistische ideeen op gedaan. Is er iets bekend van deze overleveringen of het waar is of niet?
Voor mij is dit het meest voor de hand liggend. Wat bedoel je met "wat dan?"quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:05 schreef ATON het volgende:
djenneke:
[..]
En stel nu dat ze kunnen bewijzen dat hij ooit bestaan heeft, maar helemaal niks met het christendom te maken heeft gehad,.... wat dan ?
Kijk naar de Roomse Kerk, Vaticaan stad. Inderdaad. Hoe kunnen zij zich Christen noemen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:27 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Men houdt zich liever met allerlei theologische hoogstandjes bezig dan met de essentie van het geloof, nog een Bijbeltekst die mij als kind trof en waardoor ik op 7 jarige leeftijd tot de conclusie kwam dat ik met het Chritendom zoals die gepraktiseerd wordt door mensen die zich zo noemen niets te maken wilde hebben:
Vers 17
Toen Hij zich weer op weg begaf, kwam er iemand aangelopen die zich voor Hem op de knieën wierp en vroeg: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? Jezus antwoordde: Waarom noemt ge Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Ge kent de geboden: Gij zult niet doden, gij zult niet echtbreuk plegen, gij zult niet stelen, gij zult niet vals getuigen, gij zult niemand tekort doen, eer uw vader en uw moeder.
Vers 20
Hij gaf hem ten antwoord: Dat alles heb ik onderhouden van mijn jeugd af. Toen keek Jezus hem liefdevol aan en sprak: Eén ding ontbreekt u; ga verkopen wat ge bezit en geef het aan de armen, daarmee zult ge een schat bezitten in de hemel. En kom dan terug om Mij te volgen. Dit woord ontstelde hem en ontdaan ging hij heen, omdat hij vele goederen bezat.
Vers 23
Toen liet Jezus zijn blik gaan over zijn leerlingen en zei tot hen: Hoe moeilijk is het voor degenen die geld hebben het koninkrijk Gods binnen te gaan! De leerlingen stonden verbaasd over wat Hij zei. Daarom herhaalde Jezus: Kinderen, wat is het moeilijk het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Voor een kameel is het gemakkelijker door een oog van een naald te gaan dan voor een rijke in het Koninkrijk Gods te komen
Kijk naar de rijke CDAers, hoe kunnen ze zich Christen noemen
Zegt die tekst dat je als rijk mens in materiële zin geen Christen kunt zijn? En überhaupt, ben je alleen "Christen" als je dit soort teksten letterlijk interpreteert?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:27 schreef Oud_student het volgende:
Kijk naar de rijke CDAers, hoe kunnen ze zich Christen noemen
Is dat niet duidelijk ? Jezus heeft wél bestaan, maar had niks met het christendom vandoen. Nou, wie was die Jezus dan en wie stichtte dan het christendom ? " Wat dan " of je kan ook zeggen " wat nu " ?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 23:28 schreef djenneke het volgende:
[..]
Voor mij is dit het meest voor de hand liggend. Wat bedoel je met "wat dan?"
Even ervan uit gaande dat deze passage een werkelijk gebeurde sitautie beschrijft, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet alleen de 10 geboden moet volgen, maar ook in praktische zin armen moet helpen (het 2e gebod in praktijk brengen). Ik kan geen andere interpretatie bedenken dan de letterlijke.quote:Op zondag 5 juni 2011 00:27 schreef Haushofer het volgende:
Zegt die tekst dat je als rijk mens in materiële zin geen Christen kunt zijn? En überhaupt, ben je alleen "Christen" als je dit soort teksten letterlijk interpreteert?
Natuurlijk. Betekent dat dat je al je eigendommen op moet geven?quote:Op zondag 5 juni 2011 11:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Even ervan uit gaande dat deze passage een werkelijk gebeurde sitautie beschrijft, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet alleen de 10 geboden moet volgen, maar ook in praktische zin armen moet helpen (het 2e gebod in praktijk brengen). Ik kan geen andere interpretatie bedenken dan de letterlijke.
Dat dusquote:De enige mogelijke overdrachtelijke betekenis (en IMO ook zo bedoeld) is dat het zich richten op geld en goederen afleidt van zaken waar het werkelijk om zou moeten gaan. Je kunt niet God en de Mammon tegelijk dienen, is een ander bekend citaat uit de Bijbel.
Zo zie je maar, iedereen kan zelf weten wat men in de verhalen kan lezen...quote:Dat dusVoor mij beeldt het verhaal van de jongeling valse, of ongefundeerde vroomheid uit.
Wat is daar mis mee? Ik geloof niet in een God, ik geloof niet in persoonlijke redding, ik vind de waarheidsclaims van religies niet belangrijk, dus wat maakt het dan uit? Ik claim toch ook nergens Christen te zijn?quote:Op zondag 5 juni 2011 15:28 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Zo zie je maar, iedereen kan zelf weten wat men in de verhalen kan lezen...
Selectief shoppen heet dat
Er hebben meerdere Jezussen bestaan. En één ervan zal het meest op de bijbelse meneer hebben geleken. Maar hoezo, die laatste meneer niets met het Christendom te maken heeft, dat begrijp ik niet. Want ook al is het een verzameling van allerlei verhalen (waar of niet, dat maakt eigenlijk vrij weinig uit), dan heeft die meneer toch wel een behoorlijke invloed gehad op het Christendom. Jezus stichtte het Christendom in ieder geval niet, dat moge duidelijk zijn. Dat deden zijn volgers. Dat moet ook wel, want Jezus ging dood. Ik zie niet in welke gevolgen dit moet hebben voor Christenen?quote:Op zondag 5 juni 2011 07:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dat niet duidelijk ? Jezus heeft wél bestaan, maar had niks met het christendom vandoen. Nou, wie was die Jezus dan en wie stichtte dan het christendom ? " Wat dan " of je kan ook zeggen " wat nu " ?
Ik heb het over EEN Jezus die we DEELS terugvinden in de evangelies. DEZE Jezus heeft een poging ondernomen om het hele Palestijnse gebied onder één koning te brengen en de Romeinen eruit te gooien. Hij heeft NOOIT de intentie gehad een nieuwe leer te brengen, maar alle Helleense invloeden en religies te bannen uit het gehele Palestina. Dit is hem niet gelukt. Na de val van Jeruzalem én de genocide over héél Palestina heeft Paulus deze Jezusfiguur gebruikt om er een joodse versie van de Dionysus/Mithras/Osiris - cultus aan op te hangen. Dit proces van hellenisatie was al geruime tijd bezig. Deze joodse geheleniseerde joden bevonden zich toen in de diaspora in de mediteranen landen. Vandaar de Paulus-brieven naar zijn helleense joden. Doordat hij van deze joodse volksheld een halfgod had gemaakt, gaf hij deze joden HUN versie van deze helleense religie. Een voorbeeld van zulk een transformatie heeft Pythagoras gedaan met een mindere god Dionysus en er een mystieke versie aan gegeven, nadat hij een soortgelijke cultus had leren kennen tijdens zijn verblijf in Egypte. Pas later heeft men de mystieke versie van Jezus en de historische versie met elkaar verweven, wat niet zonder slag of stoot gebeurd is. Dit even in het kort het verschil tussen de twee Jezus-figuren.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:02 schreef djenneke het volgende:
[..]
Er hebben meerdere Jezussen bestaan. En één ervan zal het meest op de bijbelse meneer hebben geleken. Maar hoezo, die laatste meneer niets met het Christendom te maken heeft, dat begrijp ik niet. Want ook al is het een verzameling van allerlei verhalen (waar of niet, dat maakt eigenlijk vrij weinig uit), dan heeft die meneer toch wel een behoorlijke invloed gehad op het Christendom. Jezus stichtte het Christendom in ieder geval niet, dat moge duidelijk zijn. Dat deden zijn volgers. Dat moet ook wel, want Jezus ging dood. Ik zie niet in welke gevolgen dit moet hebben voor Christenen?
Dat kan al niet ATON, want de val de Jeruzalem was in 70 nC, en Paulus zijn brieven stammen van 50 nC.quote:Na de val van Jeruzalem én de genocide over héél Palestina heeft Paulus deze Jezusfiguur gebruikt om er een joodse versie van de Dionysus/Mithras/Osiris - cultus aan op te hangen. Dit proces van hellenisatie was al geruime tijd bezig. Deze joodse geheleniseerde joden bevonden zich toen in de diaspora in de mediteranen landen. Vandaar de Paulus-brieven naar zijn helleense joden. Doordat hij van deze joodse volksheld een halfgod had gemaakt, gaf hij deze joden HUN versie van deze helleense religie. Een voorbeeld van zulk een transformatie heeft Pythagoras gedaan met een mindere god Dionysus en er een mystieke versie aan gegeven, nadat hij een soortgelijke cultus had leren kennen tijdens zijn verblijf in Egypte. Pas later heeft men de mystieke versie van Jezus en de historische versie met elkaar verweven, wat niet zonder slag of stoot gebeurd is. Dit even in het kort het verschil tussen de twee Jezus-figuren.
Zoals ik al schreef; dit proces was reeds bezig. Paulus was een gehelleniseerde half-jood uit Tarsus waar deze cultussen reeds lang bestonden.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat kan al niet ATON, want de val de Jeruzalem was in 70 nC, en Paulus zijn brieven stammen van 50 nC.
Dan heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik wil net duidelijk maken dat ze van de joodse messias Jezus gebruikt hebben om er een mysterie-cultus aan op te hangen. Sommige gebruiken en uitspraken in het N.T. zijn LETTERLIJK overgenomen uit deze culten. lees nog even mijn vorige post door.quote:Ik begrijp enkel niet waarom er verschillende JEZUSSEN moeten zijn geweest. Dus allemaal mensen met de naam Jezus? Waarom niet gewoon verscheidene mensen en er hoeft er geen een Jezus te heten.
Jou begrijp ik wel, maar daar gin het mij dan ook niet om. Djenneke schreef:quote:Dan heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik wil net duidelijk maken dat ze van de joodse messias Jezus gebruikt hebben om er een mysterie-cultus aan op te hangen. Sommige gebruiken en uitspraken in het N.T. zijn LETTERLIJK overgenomen uit deze culten. lees nog even mijn vorige post door.
Ha, nu ben ik mee. Zit natuurlijk geen logica in. Vier op een rij. Hahaha.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:06 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Jou begrijp ik wel, maar daar gin het mij dan ook niet om. Djenneke schreef:
Veel historici denken anders dat de Jezus uit de bijbel een bijeenraping is van meerdere personen die ook Jezus geheten hebben en rond dezelfde tijd geleefd hebben. Er is dan dus niet een "de" jezus van de bijbel.
Waarom zouden ze allemaal Jezus geheten moeten hebben?
Als ik de maatschappij zo bekijk op dit moment, dan schaam ik me voor de maatschappij. Jij stelt dat religie niet meer nodig is, nu we voortschrijdend inzicht en dergelijke hebben, maar waarom schaam ik me dan voor de maatschappij? De mens is van nature een persoon die uitgaat van eigenbelang en vanuit dat oogpunt wordt ook nu nog steeds heel veel gedaan. Ik vind het nog steeds opvallend dat als je kijkt welke mensen het meeste voor de armen doen (waarbij het niet uitmaakt welk geloof deze armen aanhangen), dan zijn dat vooralsnog nog steeds de Christenen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:47 schreef Sattyagraha het volgende:
Reagerend op de twee posts hierboven.
Ik ben erg onder de indruk van Hegel. Volgens hem is de geschiedenis een dialectisch proces.
Een maatschappij is per definitie een complexe 'situatie' waarin tegenstrijdige elementen zitten. Deze tegenstrijdige elementen worden uitgezuiverd op het moment dat dat een complexe situatie overgaat in een nieuwe complexe situatie waarin de tegenstrijdige elementen zijn opgelost of gekanaliseerd.
Dit gezegd hebbende blijkt dat het standpunt: we hebben religie niet meer nodig om tot moreel inzicht te komen waar is. We hebben nu andere methoden. Voortschrijdend inzicht en dergelijke.
Echter is religie niet nodig geweest om deze nieuwe situatie te creëren? Kunnen we ons een zelfde ontwikkeling in de geschiedenis voorstellen zonder religie what so ever?
Kortom, is religie nodig geweest om tot dit punt te komen?
Alhoewel ik de term naastenliefde heel erg vervelend vind klinken ben ik het ermee eens.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als ik de maatschappij zo bekijk op dit moment, dan schaam ik me voor de maatschappij. Jij stelt dat religie niet meer nodig is, nu we voortschrijdend inzicht en dergelijke hebben, maar waarom schaam ik me dan voor de maatschappij? De mens is van nature een persoon die uitgaat van eigenbelang en vanuit dat oogpunt wordt ook nu nog steeds heel veel gedaan. Ik vind het nog steeds opvallend dat als je kijkt welke mensen het meeste voor de armen doen (waarbij het niet uitmaakt welk geloof deze armen aanhangen), dan zijn dat vooralsnog nog steeds de Christenen.
Ik zeg niet dat atheïsten, bhoeddisten, hindoeïsten, etc. niets voor de armen doen, maar ik zeg dat de Christenen vooralsnog het meeste doen. Ik kan de grote winst voor de neoliberalen en centrum-rechtse coalities alleen verklaren als ik bedenk dat men zijn eigenbelang nog steeds op de eerste plaats zet. Dus ik weet niet of religie niet meer nodig is, maar ik denk juist dat het in deze tijd van intolerantie en crisis hard nodig is. Of in ieder geval zorgen dat er meer naastenliefde in de samenleving komt, zou al heel veel helpen.
Hoe weet jij dat dat het verzinsels zijn? Het is gebaseerd van mensen die dat hebben gezien meer niet. Geloven erin doen mensen alleen die in Jezus geloven die wonderen verrichtte en daar hoort over het water lopen erbij een deel van een wonder dat wij als mensen niets zullen begrijpen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:57 schreef Juicyhil het volgende:
[quote]Ik bedoel, de Bijbel staat toch vol verzinsels waarmee iedereen doet alsof het feiten zijn. Jezus kon over water lopen? God heeft de mens geschapen?
Wil je me vertellen dat een mens de kracht van Goddelijke krachten kan onderzoeken? Een wetenschapper weet niets over wonderen, wetenschappers willen perse bewijzen zien, dus ze proberen het te onderzoeken wat vaak niet te bewijzen valt, er valt niets te bewijzen.quote:Overal hebben we logische verklaringen voor waar vele wetenschappers jarenlang onderzoek naar hebben gedaan. En dan nog gelooft iemand dat God, als hij dus ooit heeft bestaan, ook maar iets gedaan heeft
Wat klopt er volgens jou niet van? Als je duidelijk bent wat er niet klopt en je kan het ook onderbouwen laat eens zien, blaffen kan ieder mens.quote:Ik geloof best dat er een man genaamd Jezus kon goochelen en dat als magie werd gezien, wellicht dat daar de Bijbel op gebaseerd is. Maar verder klopt er gewoon letter van de Bijbel. Maar waarom blijft iedereen er nog in gelovenWat heeft het voor zin?
Dit is niet zo moeilijk aan te tonen hoor. Een beetje historisch besef van hoe waarom en wanneer de bijbel geschreven is, wie hem uiteindelijk heeft samen gesteld waar er doelbewust zaken bijgezet zijn of verwijderd zijn. Het lenen van verhalen van de buren.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:23 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat dat het verzinsels zijn? Het is gebaseerd van mensen die dat hebben gezien meer niet. Geloven erin doen mensen alleen die in Jezus geloven die wonderen verrichtte en daar hoort over het water lopen erbij een deel van een wonder dat wij als mensen niets zullen begrijpen.
Of zou ook kunnen dat ze dit allemaal verzonnen hebben en dat Jezus nooit één wonder heeft verricht.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:53 schreef again1928 het volgende:
Voor hetzelfde geld heeft er ooit een stad bestaan waarbij van die belachelijke fraudeurs en bedelaars aan het jammeren waren en dat er 1 iemand gewoon een keer zei "EN NOU LOPEN!"
Je weet het nooit. Maar ja over water lopen is dan wel weer heel erg bijzonder. Neemt niks weg van al die andere zogenaamde wonderen die Jezus heeft verricht.
Of zou ook kunnen dat ze het allemaal opgehemeld hebben en dat Jezus slechts daden heeft verricht.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Of zou ook kunnen dat ze dit allemaal verzonnen hebben en dat Jezus nooit één wonder heeft verricht.
Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dit is niet zo moeilijk aan te tonen hoor. Een beetje historisch besef van hoe waarom en wanneer de bijbel geschreven is, wie hem uiteindelijk heeft samen gesteld waar er doelbewust zaken bijgezet zijn of verwijderd zijn. Het lenen van verhalen van de buren.
Nee de bijbel kun je als een hoop verzinsels zien.
Ojawel uit den treure:quote:Op maandag 6 juni 2011 19:17 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.
En je zegt het goed, de verhalen kan je zien als verzinsels, maar toont ook gebrek aan bewijzen die dat kunnen bevestigen dat er gerommeld is met de Bijbel. Dus het zogenaamde fabeltje is weer een verzinsel van mensen die juist beweren dat het een verzindels is.
Vervolgens, wordt er ook nooit precies beargumenteert wat precies zo verzinsel is, deze mensen moeten eens meer duidelijker uitleggen.
Zou het kunnen dat je hier nog niet zo lang op dit forum zit ?quote:Op maandag 6 juni 2011 19:17 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wat ik zo frappant is, is dat veel mensen ongelovige en Moslims zeggen dat de Bijbel veranderd is, maar er is nooit aangetoond dat er gerommeld is met de Bijbel. Er zijn daar tig van bewijzen gevonden uit het oude geschriften en deze teksten duiden precies aan dat het gewoon hetzelfde is met de huidige Bijbels, alleen de vertaling kan anders zijn.
En je zegt het goed, de verhalen kan je zien als verzinsels, maar toont ook gebrek aan bewijzen die dat kunnen bevestigen dat er gerommeld is met de Bijbel. Dus het zogenaamde fabeltje is weer een verzinsel van mensen die juist beweren dat het een verzindels is.
Vervolgens, wordt er ook nooit precies beargumenteert wat precies zo verzinsel is, deze mensen moeten eens meer duidelijker uitleggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |