abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96693032
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat wordt een verrekte leeg topic dan :)
Of een echoput met de xeno's en zuurtjes die elkaar napraten en en en en en . :D
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:38:02 #102
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_96693079
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Wat bedoel je met klappen. Ja 20% totaal is realistisch, maar niet de 40 tot 50 % die ik velen hoor roepen. Als dat het geval zou zijn zouden de huren moeten mee dalen want anders gaat niemand meer huren. Ik denk niet dat een overheid het zover laat komen.Alleen als de rente naar 13% stijgt zoals in de jaren 80 dan zou die 40% tot 50% wel kunnen, maar dan is er wel meer aan de hand. Namelijk half NL is dan failliet. Oh en dan mogen huurders ook meebetalen dan de crash.
Denk je nu werkelijk dat je een huis dat nu 2 ton kost straks voor 1 ton kunt kopen binnen 2 jaar.
Dit zou tevens een verlies zijn voor de banken, NHG die het verlies kan ophoesten bij gedwongen verkoop.
Als het slecht gaat blijf je zitten waar je zit. Natuurlijk heb je op de top gekocht maak je geen winst. En koop je als de bodem bereikt is heb je geluk. Maar het feit blijft dat de meeste na 20-30 jaar van hun hypotheek af zijn en dan toch hun huis kunnen verkopen aan de prijs die de markt dan biedt, tenminste als je een normale koper bent die niet het volle risico neemt.
Je kunt dan hoogstens zeggen dat diegene die op de top gekocht hebben teveel betaalt hebben over de 20-30 jaar. Maar dan kun je ook zeggen ze hadden bij het afsluiten van hun hypo gezien wat hun maandelijkse lasten zijn.
Natuurlijk halveren de prijzen niet maar ze dalen wel. Bovendien zou ik zelfs bij gelijkblijvende prijzen nog wel even blijven huren. waarom niet?

de huizen die nu 350 k zijn zijn met een beetje geluk over 2 jaar nog maar 320. Dan heb je het over minder dan 10 % daling, geen buitensporige daling en gewoon in lijn met wat de NVM verwacht.

Nu kan ik dat huis van 350 k niet financiëren maar over 2 jaar wel. Al helemaal als het ook nog eens gezakt is naar 320.

Het leven is mooi in een dalende markt hoor. Ik verdien elk jaar meer en ondertussen worden de huizen elk jaar goedkoper. Had ik vorig jaar direkt gekocht nadat we terug in NL waren dan had ik vorig jaar een huis gekocht van 250 k met een hypo van 275 dat nu nog 240 waard was waar ik de komende 5 jaar (of met pech nog veel langer) niet meer uit kom zonder verlies. Dank je de koekoek....

Mijn vrouw is zwanger ( *O* ) en ik stap liever in één keer in in een mooi huis met garage, grote tuin, etc. etc. Bij voorkeur over 2,5 jaar als de kleine rond begint te stappen :P
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_96693121
oh, nee hoor. wij zitten hier in een prachtige omgeving in een leuke eensgezins (doch met takkeburen en ietwat slecht onderhouden, dus kopen we dit niet!) voor een leuke prijs in een sociale woningbouwwoning. paar jaar terug via een urgentie weten te krijgen (wegens verhuizing over 200+ km). an sich zouden we nu kunnen kopen, maar dat willen we niet. we hebben vorig jaar niet alleen emotioneel maar ook financieel flinke klappen gekregen waar we nu pas net (financieel) bovenop komen.

en tsja. schoonpa is nu eenmaal terminaal. het is niet anders. ik ga niet nu elke cent in een woning stoppen om dan met de erfenis (ja, er is een erfenis. de man heeft een afbetaald huis in de randstad en links en recht wat aandelen, alhoewel dat niet veel meer zal zijn na het fortis avontuur :X sindsdien luistertie trouwens wel naar mijn adviezen ipv me als domme huisvrouw/ de bediende te behandelen) in de problemen te komen. berekenend, aasgierigig en naar, maar ook realistisch.ik wacht wel gewoon tot het echt zonder problemen achteraf gewoon direct goed kan. we willen ook graag 'gewoon' 10% zelf inleggen, dus niet alles plus verbouwing en alles financieren. ik koop gewoon wanneer het goed kan. ik koop een huis om in te wonen en om daar dan fijn in te wonen. niet o mezelf ellende op de hals te halen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_96693216
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:38 schreef Hanoying het volgende:

Nu kan ik dat huis van 350 k niet financiëren maar over 2 jaar wel. Al helemaal als het ook nog eens gezakt is naar 320.

Toch wel grappig dat je denkt het dan wel te kunnen financieren, terwijl we totaal niet weten wat de rente gaat doen.

Even mijn dikke duim gebruiken zoals we allemaal in dit topic doen.

Nu 350 K tegen 5% = 1460 bruto per maand zonder aflossing , of over 2 jaar 320 tegen 7% = 1866 bruto per maand zonder aflossing. ;)
pi_96693444
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:24 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Faillissement volgens mij. Ben op zoek naar een huis en heb een mooi (maar overpriced) pand gezien dat volgende week wordt geveild. Ik vraag me af of het überhaupt de moeite waard is me daarin te verdiepen & evt. heen te gaan.
Wat ik zo snel op google vind is dat het voornamelijk banken etc. zijn die dit soort panden kopen.

[..]

[..]

[..]

Toevallig heb ik zelf een redelijk bedrag dat ik kan gebruiken voor de immediate kosten en hebben we nog een offerte liggen voor een pand dat we wilden kopen en uiteindelijk niet meer door ging, dus ik denk dat de financiering wel o.k. zit.

Wel maak ik me druk over dat je inderdaad niet goed weet wat je koopt. Als bank kun je gemakkelijk 9 goede deals maken en 1 slechte, en kom je uiteindelijk met winst er uit. Als particulier wil je niet niet die ene slechte deal maken :/
Die offerte moet ws. dan wel voor het onderhavige pand zijn. Contacteer de veilingmeester anders wat ze precies nodig hebben, maar ga er maar vanuit dat ze erg strikt zijn. De financiering moet gewoon rond zijn, geen intentieverklaringen oid.

In de veilingdocumenten staat ook exact wat de veilingkosten zijn (die zijn relatief aanzienlijk, vooral bij een goedkoop pand).

Neem evt. een expert mee als er kijkdagen zijn. Ga goed na of het pand thans bewoond is, en wat de achtergrond van de eigenaar is. Het zou niet voor het eerst zijn dat je de voormalig eigenaar zelf moet uitzetten, of dat deze het pand na aankoop kort en klein slaat, of in een enkel geval in de fik steekt :D

Als je naar de veilig gaat, ga niet alleen. Hou je strikt aan een vooraf gestelde limiet. En laat je niet intimideren. Praat van te voren met de veilingmeester en geef duidelijk aan dat je particulier bent, dan neemt ie je in bescherming tegen de handelaren (als het een goede veilingmeester is althans). Zorg dat je precies begrijpt hoe de veiling in zijn werk gaat (opbod/afslag/plokgeld), en laat je anders van te voren door de veilingmeester of begeleidend makelaar het exact uitleggen.
Hou het bij frisdrank :)

Banken kopen panden in de regel niet zelf, maar laten wel handelaren in hun opdracht meebieden om de prijs wat op te drijven. Reguliere bezoekers van veilingen hebben dat wel door, maar als buitenstaander weet je niet wie wie is :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:47:50 #106
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96693447
quote:

[..]

Natuurlijk halveren de prijzen niet maar ze dalen wel. Bovendien zou ik zelfs bij gelijkblijvende prijzen nog wel even blijven huren. waarom niet?

de huizen die nu 350 k zijn zijn met een beetje geluk over 2 jaar nog maar 320. Dan heb je het over minder dan 10 % daling, geen buitensporige daling en gewoon in lijn met wat de NVM verwacht.

Het leven is mooi in een dalende markt hoor. Ik verdien elk jaar meer en ondertussen worden de huizen elk jaar goedkoper. Had ik vorig jaar direkt gekocht nadat we terug in NL waren dan had ik vorig jaar een huis gekocht van 250 k met een hypo van 275 dat nu nog 240 waard was waar ik de komende 5 jaar (of met pech nog veel langer) niet meer uit kom zonder verlies. Dank je de koekoek....

Mijn vrouw is zwanger ( *O* ) en ik stap liever in één keer in in een mooi huis met garage, grote tuin, etc. etc. Bij voorkeur over 2,5 jaar als de kleine rond begint te stappen :P
Goed, je maakt dan die keuze en daar is natuurlijk niets mis mee. De keuze om meteen een duurdere klasse te kopen is dan een goede overweging.
Wel moet je natuurlijk opletten en een overweging maken zoals Basp1 al aangeeft wat de rente doet. Dat kan wel roet in het eten gooien.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_96693485
Voor ons zou het ook handig zijn, het verschil tussen 2 onder 1 kap of vrijstaand, maar ik ga er niet vanuit dat de prijzen ook echt zo sterk zullen dalen. Ons inkomen zal niet het enige inkomen dat stijgt.

Gefeliciteerd met de zwangerschap Hanoying. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:49:49 #108
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96693517
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die offerte moet ws. dan wel voor het onderhavige pand zijn. Contacteer de veilingmeester anders wat ze precies nodig hebben, maar ga er maar vanuit dat ze erg strikt zijn. De financiering moet gewoon rond zijn, geen intentieverklaringen oid.

In de veilingdocumenten staat ook exact wat de veilingkosten zijn (die zijn relatief aanzienlijk, vooral bij een goedkoop pand).

Neem evt. een expert mee als er kijkdagen zijn. Ga goed na of het pand thans bewoond is, en wat de achtergrond van de eigenaar is. Het zou niet voor het eerst zijn dat je de voormalig eigenaar zelf moet uitzetten, of dat deze het pand na aankoop kort en klein slaat, of in een enkel geval in de fik steekt :D

Als je naar de veilig gaat, ga niet alleen. Hou je strikt aan een vooraf gestelde limiet. En laat je niet intimideren. Praat van te voren met de veilingmeester en geef duidelijk aan dat je particulier bent, dan neemt ie je in bescherming tegen de handelaren (als het een goede veilingmeester is althans). Zorg dat je precies begrijpt hoe de veiling in zijn werk gaat (opbod/afslag/plokgeld), en laat je anders van te voren door de veilingmeester of begeleidend makelaar het exact uitleggen.
Hou het bij frisdrank :)

Banken kopen panden in de regel niet zelf, maar laten wel handelaren in hun opdracht meebieden om de prijs wat op te drijven. Reguliere bezoekers van veilingen hebben dat wel door, maar als buitenstaander weet je niet wie wie is :)
Bedankt voor het advies!
Nou is de vraag of die energie uiteindelijk de moeite waard zal zijn. Ik ga in ieder geval eerst eens rondkijken bij het pand zelf :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:50:15 #109
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_96693533
quote:

[..]

Momentum is nu ook goed om te zoeken in de huizen van 350-400 k, zitten net boven de NHG van 350 grens en zodoende in zwaar weer (verleden jaar uiteraard beter ;) ). Valt momenteel veel af te halen, als die NHG grens van 350 weer naar 265 gaat valt het nog maar te bezien, wordt de vraag daar weer groter (mensen die nu onder NHG zoeken maar in principe ook 350+ kunnen lenen).
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_96693545
oh, gefeliciteerd hannoying! *O* :*
pi_96693578
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Bedankt voor het advies!
Nou is de vraag of die energie uiteindelijk de moeite waard zal zijn. Ik ga in ieder geval eerst eens rondkijken bij het pand zelf :)
veel panden bekijken en veel praten is sowieso verstandig :)
pi_96693811
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:42 schreef Basp1 het volgende:

Toch wel grappig dat je denkt het dan wel te kunnen financieren, terwijl we totaal niet weten wat de rente gaat doen.

Even mijn dikke duim gebruiken zoals we allemaal in dit topic doen.

Nu 350 K tegen 5% = 1460 bruto per maand zonder aflossing , of over 2 jaar 320 tegen 7% = 1866 bruto per maand zonder aflossing. ;)
Je bent een grapjas... als een woning die nu 350k moet kosten onverkoopbaar is met een rentestand van 5% dan verwacht jij dat over 2 jaar deze voor 320k verkocht gaat worden bij een rente van 7% _O-
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_96693868
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar vergeet vooral niet veel van de prijs af te krijgen... dat moet prima lukken in deze tijden... ondanks de schaarste, 'locatie, locatie, locatie' en de toekomstige prijsexplosies :W
I'll sing you a lullaby.
pi_96694023
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar vergeet vooral niet veel van de prijs af te krijgen... dat moet prima lukken in deze tijden... ondanks de schaarste, 'locatie, locatie, locatie' en de toekomstige prijsexplosies :W
Als ik drie keer de prijs vraag, mag jij het voor de helft hebben :)
Vriendenprijsje :)

Gelukkig zijn we weer terug naar het inhoudsloze geblaat. In Xeno we trust ;(
(ofwel welterusten Xeno)
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:05:01 #115
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96694075
quote:

Gefliciteerd :)
Beweer je nu trouwens dat het wel of niet kopen veel meer afhangt van je persoonlijke situatie dan van wat de markt doet? Dan zitten we kennelijk toch behoorlijk op één lijn ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:14:09 #116
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96694377
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Via de reguliere weg waren we er al mee bezig. Bijna een huis gekocht maar de koop laten klappen toen we naast slechts 4% "korting" op de vraagprijs ook nog een bouwrapport kregen van 8k en de verkopers 0 tegemoetkoming deden. (En dat pand stond al 2.5 jaar te koop :') )
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_96694994
quote:

Ik vind alles leuk en aardig, maar de verwachte daling komt voort uit verwachte verminderde financierbaarheid.

Dus als je nu geen 350K kan financieren, dan kan je dat huis ook niet financieren als deze 30% minder waard is omdat de financierbaarheid nog maar 70% is van wat deze nu is.

Zo krijgen we bovendien iets vreemds: de mensen die nog even wachten lachen zich dood omdat al die domoren verkeerd hebben gespeculeerd, maar vergeten dat de kopers om gewoon te gaan wonen in zo'n woning niet speculeren... Zelf speculeren ze wel (want gokken op een waardedaling in de komende periode).

Wie is er dan dom bezig? De speculant die speculeert met de eigen woning, of degene die gewoon gaat wonen in een woning en gewoon een reële berekening heeft gemaakt wat dat woongenot kost en die dat woongenot de prijs die er maandelijks voor betaald moet worden waard vindt?

Vertel maar...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:32:18 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96695033
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:14 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

[..]

Via de reguliere weg waren we er al mee bezig. Bijna een huis gekocht maar de koop laten klappen toen we naast slechts 4% "korting" op de vraagprijs ook nog een bouwrapport kregen van 8k en de verkopers 0 tegemoetkoming deden. (En dat pand stond al 2.5 jaar te koop :') )
In deze tijden staat er tegenover iedere koper twintig panden in de aanbieding, als je niet je best doet mag je later zelf het verschil bijpassen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96695302
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In deze tijden staat er tegenover iedere koper twintig panden in de aanbieding, als je niet je best doet mag je later zelf het verschil bijpassen
zoals al zo ongeveer vanaf de gouden eeuw........ what's new?
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:40:42 #120
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96695356
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zoals al zo ongeveer vanaf de gouden eeuw........ what's new?
Dit *is* de gouden eeuw! Jammer dat ie maar 12 jaar duurt :'(
pi_96695692
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:40 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dit *is* de gouden eeuw! Jammer dat ie maar 12 jaar duurt :'(
Je bedoelt dat dit de nieuwe gouden eeuw is? Vorige eeuw was van de eeuw van het wc-papier :)
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:50:26 #122
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96695772
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je bedoelt dat dit de nieuwe gouden eeuw is? Vorige eeuw was van de eeuw van het wc-papier :)
Oh, ik dacht de eeuw van de olie ofzo. :o
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:08:45 #123
194833 Hanoying
pi_96696572
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vind alles leuk en aardig, maar de verwachte daling komt voort uit verwachte verminderde financierbaarheid.

Dus als je nu geen 350K kan financieren, dan kan je dat huis ook niet financieren als deze 30% minder waard is omdat de financierbaarheid nog maar 70% is van wat deze nu is.
Als de financieerbaarheid met 30 % af zou nemen lach ik em helemaal slap want dan zakt de markt finaal in elkaar. Dat gaat dus ook niet gebeuren...

De rente stijgt misschien een beetje. So what? van dat effect wordt slechts de helft van doorgerekend naar mijn netto kosten en hoe hoger de rente, hoe lager de financieerbaarheid, hoe goedkoper een huis.

Overigens kan ik over 2,5 jaar natuurlijk wel een stuk meer financieren. In de tussentijd wordt er gespaard en neemt mijn salaris toe (en tegen die tijd gaat mijn vrouw ook wel deel of voltijd aan de slag :P )
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:12:21 #124
194833 Hanoying
pi_96696724
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:05 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Gefliciteerd :)
Beweer je nu trouwens dat het wel of niet kopen veel meer afhangt van je persoonlijke situatie dan van wat de markt doet? Dan zitten we kennelijk toch behoorlijk op één lijn ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:48 schreef poemojn het volgende:
Gefeliciteerd met de zwangerschap Hanoying. :)
[/quote]
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:50 schreef simmu het volgende:
oh, gefeliciteerd hannoying! *O* :*
Bedankt bedankt *O*

Ben er erg blij mee en het kindje is supergewenst. Een gezin starten was zelfs de reden voor ons om het flierefluitende expat bestaan op te geven voor mijn huidige debiteuren-crediteuren leventje terug in NL :P
pi_96696776
Als je een goede, energiezuinige en recente woning op het oog hebt waar je het zeker 10 jaar in kan volhouden, dan kun je nog steeds het beste kopen.

Ik wil het cijfermatig wel even uitwerken: woning, waarde 180K. Vrije sector ben je aan huur ongeveer 9.000 kwijt momenteel (750 euro per maand).

Koop: 180K, financiering 200K, rente 5,8% (tien jaar vast) * 0,58 (HRA) = 6.728. Bijkomende kosten die bij bezit horen zijn HWF (396), opstalverz (120), ozb (204), waterschap (120), overlijdensrisicoverzekering (420) en onderhoud (500).

Totaal 8.488 euro.

Lood om oud ijzer dus.

Maar nu: komende 10 jaar stijgen deze lasten nauwelijk.

Huur zal toenemen. Met CPI in het achterhoofd durf ik wel aan dat de huur jaarlijks toeneemt met 3,5%. Waar het verschil bij aanvang dus maar 500 euro is, zal het aan het eind 4.000 euro verschil zijn!

Wat gaat die woning doen? Nou, laat de woning maar met nog 10% in waarde dalen vanwege lastiger financierbaarheid (wat geen zekerheid is). 162K. Corrigeer dat bedrag met de normale trend van 3% stijging op jaarbasis (loonontwikkeling bij groep die kan kopen). Dan kom je op een eindwaarde van 217K in jaar 10. Ook geen zekerheid natuurlijk, maar ik durf dat wel aan bij een energiezuinige en goede woning. Laten we zeggen dat je geen waardeverlies hebt in die 10 jaar.

Wat win je nu?

Jaar 1: 500
Jaar 2: 800
Jaar 3: 1.100
Jaar 4: 1.500
Jaar 5: 1.900
Jaar 6: 2.300
Jaar 7: 2.600
Jaar 8: 3.000
Jaar 9: 3.400
Jaar 10: 3.900

Zet dat allemaal op een spaarrekening en aan het eind heb je 23K staan. Dus zelfs als de woning nog maar 177K waard is na 10 jaar ben je minstens zo goed af als de huurder.
pi_96697020
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:08 schreef Hanoying het volgende:

Als de financieerbaarheid met 30 % af zou nemen lach ik em helemaal slap want dan zakt de markt finaal in elkaar. Dat gaat dus ook niet gebeuren...
Ik zeg ook niet dat dat gaat gebeuren, ik zeg alleen dat je niets te winnen hebt met het wachten op prijsdalingen als de financierbaarheid gelijkelijk daalt.

quote:
Overigens kan ik over 2,5 jaar natuurlijk wel een stuk meer financieren. In de tussentijd wordt er gespaard en neemt mijn salaris toe (en tegen die tijd gaat mijn vrouw ook wel deel of voltijd aan de slag :P )
Jouw vrouw is zwanger. Je krijgt derhalve een extra mond erbij om te voeden (gefeliciteerd overigens!). Daar moet je rekening mee houden.

Natuurlijk kan het zo zijn dat jij door persoonlijke omstandigheden (te verwachten loonstijgingen die boven het gemiddelde liggen) meer aan kan over 2,5 jaar. Maar op basis van de te verwachten trend heb je eigenlijk niets te winnen.

Dat is mijn punt.

En kopen... het is zoveel goedkoper dan huren op de langere termijn dat het zelfs in een dalende markt voordelig uit kan pakken tov huren, mits je een wat langere termijnvisie hanteert.

Voor de korte termijn wint huren.
pi_96697072
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:12 schreef Hanoying het volgende:

[..]

[..]

[..]

Bedankt bedankt *O*

Ben er erg blij mee en het kindje is supergewenst. Een gezin starten was zelfs de reden voor ons om het flierefluitende expat bestaan op te geven voor mijn huidige debiteuren-crediteuren leventje terug in NL :P
ghehehe, klinkt bekend!
edoch. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien gaan wij over 2 jaar (als schoonpa uhm, niet meer ziek is zeg maar) juist weer wel expatten (in zwitserland). wat alweer een reden is om toch nog maar heel eventjes te wachten. we hebben gewoon eventjes voor zolang het duurt alles maar op een laag pitje gezet.
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:19:58 #128
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96697105
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:13 schreef DS4 het volgende:
Als je een goede, energiezuinige en recente woning op het oog hebt waar je het zeker 10 jaar in kan volhouden, dan kun je nog steeds het beste kopen.

Ik wil het cijfermatig wel even uitwerken: woning, waarde 180K. Vrije sector ben je aan huur ongeveer 9.000 kwijt momenteel (750 euro per maand).

Koop: 180K, financiering 200K, rente 5,8% (tien jaar vast) * 0,58 (HRA) = 6.728. Bijkomende kosten die bij bezit horen zijn HWF (396), opstalverz (120), ozb (204), waterschap (120), overlijdensrisicoverzekering (420) en onderhoud (500).

Totaal 8.488 euro.

Lood om oud ijzer dus.

Huur zal toenemen. Met CPI in het achterhoofd durf ik wel aan dat de huur jaarlijks toeneemt met 3,5%. Waar het verschil bij aanvang dus maar 500 euro is, zal het aan het eind 4.000 euro verschil zijn!

Wat gaat die woning doen? Nou, laat de woning maar met nog 10% in waarde dalen vanwege lastiger financierbaarheid (wat geen zekerheid is). 162K. Corrigeer dat bedrag met de normale trend van 3% stijging op jaarbasis (loonontwikkeling bij groep die kan kopen). Dan kom je op een eindwaarde van 217K in jaar 10. Ook geen zekerheid natuurlijk, maar ik durf dat wel aan bij een energiezuinige en goede woning. Laten we zeggen dat je geen waardeverlies hebt in die 10 jaar.

Wat win je nu?

Zet dat allemaal op een spaarrekening en aan het eind heb je 23K staan. Dus zelfs als de woning nog maar 177K waard is na 10 jaar ben je minstens zo goed af als de huurder.
Mooi plaatje. Leuk voor starters met nog een veilige hypo ook.
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:23:11 #129
194833 Hanoying
pi_96697276
quote:

Totaal 8.488 euro.

Lood om oud ijzer dus.

Wat win je nu?

Als je er van uit gaat dat de waarde tot 2013 met 10 % daalt en daarna weer met 3 % per jaar stijgt dan duurt het volgens mijn excel tot 2020 voor je je aanschafwaarde er volledig uit hebt :P

2013 162
2014 166,86
2015 171,87
2016 177,02
2017 182,33
2018 187,80
2019 193,43
2020 199,24

Lekker dan.. Tot 2020 in een buurt waar je mensen naar je woning kan leiden door te verwijzen naar "het huis zonder schotel in het tweede blok. Je ziet het meteen!".

Ergens tussen nu en 2020 wil je dat hok dat je nu voor 180 k koopt achter je laten hoor. Gegarandeerd en anders wil je vrouw het wel. Dan mag je dus met verlies verkopen :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:25:23 #130
194833 Hanoying
pi_96697378
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:19 schreef simmu het volgende:

[..]

ghehehe, klinkt bekend!
edoch. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien gaan wij over 2 jaar (als schoonpa uhm, niet meer ziek is zeg maar) juist weer wel expatten (in zwitserland). wat alweer een reden is om toch nog maar heel eventjes te wachten. we hebben gewoon eventjes voor zolang het duurt alles maar op een laag pitje gezet.
Voor we gaan expatten wil ik zeker weer gekocht hebben. Dan kan je je huis lekker verhuren :Y
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:25:42 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96697396
Huren "hoort" natuurlijk ook duurder te zijn want je hebt meer flexibiliteit, geen risico op "koersverlies" als je door omstandigheden (of nieuwe kansen) snel weer moet/wilt verhuizen, geen onderhoudskosten en een gratis klusjesman die netjes alles komt repareren als je CV ketel stuk is of als het dak lekt.

En btw: stel je stopt met werken ( O-) ), dan valt er ook niets meer af te trekken van je hypotheek.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:29:06 #132
194833 Hanoying
pi_96697559
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:18 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk kan het zo zijn dat jij door persoonlijke omstandigheden (te verwachten loonstijgingen die boven het gemiddelde liggen) meer aan kan over 2,5 jaar.
De meeste Fokkers verdienen over 2,5 jaar meer dan nu en meer dan de gemiddelde loonstijging.

Schaal X periodiek 9 stijgt misschien wel met de "gemidelde loonstijging" maar als het goed is ga je zelf toch ook nog op zijn minst een paar periodiekjes door? We zijn tenslotte vrijwel zonder uitzondering onder de 50 hier en hebben vrijwel allemaal kantoorbaantjes :P
pi_96698358
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:23 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als je er van uit gaat dat de waarde tot 2013 met 10 % daalt en daarna weer met 3 % per jaar stijgt dan duurt het volgens mijn excel tot 2020 voor je je aanschafwaarde er volledig uit hebt :P

2013 162
2014 166,86
2015 171,87
2016 177,02
2017 182,33
2018 187,80
2019 193,43
2020 199,24

Lekker dan.. Tot 2020 in een buurt waar je mensen naar je woning kan leiden door te verwijzen naar "het huis zonder schotel in het tweede blok. Je ziet het meteen!".

Ergens tussen nu en 2020 wil je dat hok dat je nu voor 180 k koopt achter je laten hoor. Gegarandeerd en anders wil je vrouw het wel. Dan mag je dus met verlies verkopen :P
Sterker nog, al de prijzen helemaal niet dalen duurt het een tijdje voor je het eruit hebt. Kosten koper. Nou, dan moet je dus nooit kopen :)
Maar dat heeft dan puur te maken met het feit dat je snel weer naar een ander huis wil. Of niet?

quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De meeste Fokkers verdienen over 2,5 jaar meer dan nu en meer dan de gemiddelde loonstijging.

Schaal X periodiek 9 stijgt misschien wel met de "gemidelde loonstijging" maar als het goed is ga je zelf toch ook nog op zijn minst een paar periodiekjes door? We zijn tenslotte vrijwel zonder uitzondering onder de 50 hier en hebben vrijwel allemaal kantoorbaantjes :P
Waardoor ze weer meer kunnen financieren. En de prijzen weer kunnen stijgen. Idem als je een dubbel inkomen scoort. Pas maar op dat je geen fatwa over je af geroepen krijgt, omdat je de bubble in stand houdt. ;)

Daarom begrijp ik dat geneuzel over 'oververhypothecering' ook niet zo. Mensen die carriereperspectief hebben verwonen bij een hypotheek van bijv. 6x hun inkomen als niet riant veel, maar na een jaar of vijf gewoon idioot weinig omdat hun inkomen simpelweg een kwart hoger ligt. En banken MOGEN daar geen rekening mee houden als hun klant dat wil? Idioot.
pi_96699001
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan ga je ervan uit dat je "thuis" situatie gelijk blijft, terwijl het realistischer is dat hij meer gaat verdienen en meer eigen spaargeld mee kan brengen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:13:22 #135
194833 Hanoying
pi_96699433
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waardoor ze weer meer kunnen financieren. En de prijzen weer kunnen stijgen. Idem als je een dubbel inkomen scoort. Pas maar op dat je geen fatwa over je af geroepen krijgt, omdat je de bubble in stand houdt. ;)
Dat de 30 jarige van nu over 5 jaar meer verdient dan vandaag is niet relevant voor de markt.. Je moet de 30 jarige van nu niet vergelijken met de 35 jarige in 2016 maar met de 30 jarige in 2016. zoiets in ieder geval... :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:40:11 #136
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96700441
quote:

Ik wil het cijfermatig wel even uitwerken: woning, waarde 180K. Vrije sector ben je aan huur ongeveer 9.00010800 kwijt momenteel (750900 euro per maand).

Even wat realistischer getallen gepakt :)
Tenzij we het over regio's als Dronten en Groningen hebben natuurlijk.
pi_96702141
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Idioot.
Zodra banken mogen omvallen en niet terug hoeven te vallen op overheidsgaranties mogen ze van mijn part doen en laten wat ze willen. Tot die tijd is het werkelijk idioot dat de belastingbetaler garant moet staan voor de risico's die banksters nemen :7
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:22:35 #138
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96702345
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zodra banken mogen omvallen en niet terug hoeven te vallen op overheidsgaranties mogen ze van mijn part doen en laten wat ze willen. Tot die tijd is het werkelijk idioot dat de belastingbetaler garant moet staan voor de risico's die banksters nemen :7
Jij had liever gezien dat de banken gewoon failliet gingen en iedereen zijn geld kwijt is?
Weet je wat, doen we het zo dat jij al het geld op je rekeningen overmaakt naar de belastingdienst, die dat dan in mindering brengt op het uitstaande bedrag aan staatssteun van een bank, ok? Dan heb jij je steentje bijgedragen en duidelijk gemaakt dat je staat voor je mening! :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:30:10 #139
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96702720

Dat wordt flink afschrijven voor het Nederlandse bankwezen. Goed voor de kredietverlening en de huizenprijzen!
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_96703424
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze ook maar 1 cent aan zo'n lamzak als jou moeten verstrekken? :7
Dat heet risicobeheer.
pi_96703691
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:13 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dat de 30 jarige van nu over 5 jaar meer verdient dan vandaag is niet relevant voor de markt.. Je moet de 30 jarige van nu niet vergelijken met de 35 jarige in 2016 maar met de 30 jarige in 2016. zoiets in ieder geval... :P
Denk jij dat een 30 jarige in 2016 niet meer verdiend dan een 30 jarige in 2011? Wat dacht je van een 30 jarige in 2026? Ik durf de weddenschap aan dat die meer dan het dubbele verdient dan een 30 jarige in 2011. Tenzij we onze grenzen open durven te gooien voor jonge hoogopgeleide aziaten.
pi_96703700
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:22 schreef Whuzz het volgende:

Jij had liever gezien dat de banken gewoon failliet gingen en iedereen zijn geld kwijt is?
Nee natuurlijk niet, ik had liever gezien dat de banken niet zo roekeloos waren geweest met het verstrekken van geld. Daar valt dus ook onder dat ze geen speculatieve zeepbellen financieren :7
I'll sing you a lullaby.
pi_96703776
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik zeg toch niet dat ze ook maar 1 cent aan zo'n lamzak als jou moeten verstrekken? :7
Dat heet risicobeheer.
Met mijn kredietwaardigheid is niets mis volgens de gehanteerde 'normen', jammer genoeg voor de banksters wil ik geen krediet. Ik vind het al erg genoeg dat die banksters geld verdienen met mijn spaarcentjes :X
I'll sing you a lullaby.
pi_96703796
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet, ik had liever gezien dat de banken niet zo roekeloos waren geweest met het verstrekken van geld. Daar valt dus ook onder dat ze geen speculatieve zeepbellen financieren :7
Hoeveel centjes hebben ze dan verloren op Nederlandse vastgoedleningen aan particulieren?
Antwoord: nagenoeg nihil.
pi_96703811
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Met mijn kredietwaardigheid is niets mis volgens de gehanteerde 'normen', jammer genoeg voor de banksters wil ik geen krediet. Ik vind het al erg genoeg dat die banksters geld verdienen met mijn spaarcentjes :X
Metsel het in je muur, mr. principal :)

En ik geef je toe dat kennelijk de gehanteerde 'normen' in jouw geval te losjes zijn :)
pi_96703849
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Metsel het in je muur, mr. principal :)
Het is niet zijn muur, het is de muur van de WVB :P
pi_96703901
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is niet zijn muur, het is de muur van de WVB :P
Ik wilde niet zeggen, stop het in een sok, want Xeno inschattende zit daar een groot gat in.
Sokkenmaffia ;{
pi_96704039
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat heet risicobeheer.
Tja, als je niet je gelijk kan beargumenteren, dan gewoon schelden he.
pi_96704097
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:30 schreef Censuur-152 het volgende:

Dat wordt flink afschrijven voor het Nederlandse bankwezen. Goed voor de kredietverlening en de huizenprijzen!
Eigenlijk zouden banksters eens met astronomen moeten praten... dan kunnen ze die gaan uitleggen hoe een 'zwart gat' nu werkelijk in elkaar steekt w/
Alles... maar dan ook alles om hun falen te verhullen en nog even lekkere bonussen binnen te slepen, het is werkelijk verbazingwekkend dat er nog geen banksters publiekelijk worden gelyncht :?
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:01:29 #150
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96704124
UPDATE: Geheim spoedoverleg Kamer, minister, Wellink over Griekenland
12 mei 2011, 15:00 uur | FD.nl
Door: Leon Willems

De Tweede Kamer is vanochtend bijeen geroepen voor geheim spoedoverleg met minister De Jager en Nout Wellink. Hij verwacht dat er snel een oplossing komt voor de schuldencrisis, 'want het alternatief is uiterst onaantrekkelijk'.

Minister van Financiën Jan Kees de Jager heeft samen met president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank de parlementariërs bijgepraat over de zorgelijke ontwikkelingen in Griekenland.

Kamerleden bevestigen dat zij teruggeroepen zijn van het reces voor het besloten overleg, maar willen vanwege afgesproken geheimhouding niets zeggen over de inhoud. De minister zei over het terugroepen van de parlementariërs: 'Dat doen we natuurlijk niet voor niets'.

Nieuwe steun

De plotselinge bijeenkomst en de aanwezigheid van Wellink daarbij voedt de speculatie dat er een nieuwe steunronde voor Griekenland op handen is. Er woedt een fel debat in Europa of de Grieken opnieuw geld moet worden geleend of dat het mediterrane land zijn schuld moet herstructureren. In het eerste geval betalen de belastingbetalers van de eurolanden de rekening, in het laatste geval lijden banken, pensioenfondsen en andere bezitters van Grieks schuldpapier verlies.

De Europese ministers van financiën komen op 16 mei in Brussel bijeen om te praten over verdere steun aan Griekenland, bovenop de ¤ 110 mrd die een jaar geleden werd toegezegd. Dat zei de Luxemburgse premier Jean Claude Juncker vandaag.

PVV tegen

Gedoogpartner PVV heeft vorige week bij monde van fractievoorzitter Wilders al laten weten dat zijn partij geen extra geld meer wil geven aan Griekenland. Dat zei hij in reactie op het nieuws dat minister De Jager vorige week vrijdag niet was uitgenodigd voor een geheim beraad tussen de ministers van financiën van Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland over de problemen aldaar.
pi_96704139
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoeveel centjes hebben ze dan verloren op Nederlandse vastgoedleningen aan particulieren?
Antwoord: nagenoeg nihil.
Haha... dat is niet zo raar met al die overheidsssubsidies... de financiele sector is de meest gesubsidieerde sector van Nederland. Haal de subsidies weg en het kaartenhuis stort heel snel in elkaar :)
I'll sing you a lullaby.
pi_96704177
Ik zeg doen, gewoon meer miljarden naar Griekenland. En voorwaarden hoeven we niet te stellen. uiteindelijk wordt het hele zootje toch afgestempeld. |:(
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_96704186
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik wilde niet zeggen, stop het in een sok, want Xeno inschattende zit daar een groot gat in.
Sokkenmaffia ;{
Verrek... er zit daadwerkelijk een gat in mijn sok :(

Niet zo heel raar... de verkoopster in de winkel zei al dat het niet zulke beste sokken waren :)
I'll sing you a lullaby.
pi_96704280
het ging hier toch over de huizenmarkt?
:O
pi_96704295
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik zeg doen, gewoon meer miljarden naar Griekenland. En voorwaarden hoeven we niet te stellen. uiteindelijk wordt het hele zootje toch afgestempeld. |:(
Ach... het is maar fiat geld... gewoon een nieuwe rol papier in de machine laden en de pers op standje maximaal zetten, zo simpel :D
I'll sing you a lullaby.
pi_96704332
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Haha... dat is niet zo raar met al die overheidsssubsidies... de financiele sector is de meest gesubsidieerde sector van Nederland. Haal de subsidies weg en het kaartenhuis stort heel snel in elkaar :)
inhoudelijk foutje: woningbouwcorporaties zijn de meest gesubsidieerde instellingen in Nederland. Eerst zijn al die huizen gebouwd met een schier oneindige vloed subsidie, en vervolgens ook nog belastingvrij mogen verhuren....
pi_96704346
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:18 schreef DS4 het volgende:

Ik zeg ook niet dat dat gaat gebeuren, ik zeg alleen dat je niets te winnen hebt met het wachten op prijsdalingen als de financierbaarheid gelijkelijk daalt.

Nou... nee!
Als je totaal gefinancierd & aflossingvrij een huis kan kopen voor 200k / 6% dan is dat beter dan 300k / 4%. Ondanks dat de "financierbaarheid" gelijk is. Waarom?

• Bij snelle verkoop (echtscheiding of wat dan ook) voor zeg 250k, heb je winst ipv verlies.
• Aflossen is makkelijker.
• Je hebt een spaarrekening van 6% plotseling (door af te lossen).
• Aan het eind van de rit, na 30 jaar, een minder hoge persoonlijke lening (of minder hoge som te dokken).

Kopen moet je als de financierbaarheid voor jou waardeloos is. Dan is het namelijk ook waardeloos voor je concurrent kopers, en zijn de prijzen laag. Kopen als jan en alleman 8x bruto kan lenen werkt alleen als je echt 30 jaar of heel lang gaat zitten.
pi_96704347
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:05 schreef simmu het volgende:
De situatie in Griekenland en de andere potverteerende landen zal echt wel invloed gaan hebben op de economie en dus ook de huizenprijzen hier.
pi_96704481
quote:

[..]

Om eerlijk te zijn: Ja. Het huidige monetaire systeem is totaal verrot en om echt aan een nieuw systeem te kunnen werken zal het oude systeem totaal moeten instorten. Dat is even moeilijk, maar wel beter om echt te kunnen werken aan een eerlijk systeem en een betere toekomst.
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:09:30 #160
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96704495
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:05 schreef simmu het volgende:
Wat denk je dat er met de huizenmarkt gebeurt als de banken miljarden moeten afschrijven???
pi_96704568
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

inhoudelijk foutje: woningbouwcorporaties zijn de meest gesubsidieerde instellingen in Nederland. Eerst zijn al die huizen gebouwd met een schier oneindige vloed subsidie, en vervolgens ook nog belastingvrij mogen verhuren....
Sure..... als jij dat graag wilt blijven verkondigen :)
I'll sing you a lullaby.
pi_96704640
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:09 schreef Censuur-152 het volgende:

Wat denk je dat er met de huizenmarkt gebeurt als de banken miljarden moeten afschrijven???
Die gaan dan huilie huilie doen bij de overheid.... zeuren om miljarden om de bonussen voor de zelfbenoemde toppers te kunnen blijven uitkeren. Stel je voor dat ze daadwerkelijk moeite moeten gaan doen voor hun geld.... the horror :{w :X -O- :N
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:14:55 #163
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96704705
quote:

Totaal 8.488 euro.

Lood om oud ijzer dus.

Wat win je nu?

Reken hetzelfde nu nog eens door bij 30% waardedaling en een enorme werkloosheid...
Of als je vanwege werk/whatever de komende 10 jaar alsnog wil verhuizen (aan kostenkoper alleen al is die 23k verdwenen)...

Uiteraard zijn er genoeg scenario's te bedenken voor de komende 10 jaar, feit is dat het een gok blijft. Feit is ook dat huizenprijzen nu aanzienlijk hoger zijn dan het "historisch gemiddelde", en alles wat er bij kan komen, kan er zeker ook weer af.
censuur :O
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:16:28 #164
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_96704761
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn: Ja. Het huidige monetaire systeem is totaal verrot en om echt aan een nieuw systeem te kunnen werken zal het oude systeem totaal moeten instorten. Dat is even moeilijk, maar wel beter om echt te kunnen werken aan een eerlijk systeem en een betere toekomst.
Heb je suggesties voor een beter systeem? 't Is net als democratie momenteel: het slechtste wat er is, op alle andere bekende systemen na...
censuur :O
pi_96704946
Gouden tip voor al uw doemdenkers trouwens: Australia heeft tot 2015 2,4 miljoen (!) migranten nodig. Komt allen, werk te over! Al worden zeurders niet zo gewaardeerd :) Wel harde werkers.

En ruimte zat. Als je het niet erg vindt in de outback te wonen en 8 uur rijden van een stad van enige importantie :)
pi_96705108
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Gouden tip voor al uw doemdenkers trouwens: Australia heeft tot 2015 2,4 miljoen (!) migranten nodig. Komt allen, werk te over! Al worden zeurders niet zo gewaardeerd :) Wel harde werkers.

En ruimte zat. Als je het niet erg vindt in de outback te wonen en 8 uur rijden van een stad van enige importantie :)
Nederland heeft de komende 10 jaar 40.000 IT'ers nodig :')
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:25:31 #167
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96705123
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:09 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

pi_96705132
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:06 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De situatie in Griekenland en de andere potverteerende landen zal echt wel invloed gaan hebben op de economie en dus ook de huizenprijzen hier.
jajaja, die riedel wordt al sinds 2007 afgespeeld.
hel en verdoemenis en alles stort in!
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:27:57 #169
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96705201
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:25 schreef simmu het volgende:

[..]

nee jo, dat heeft geen invloed _O- _O- _O- 8)7 8)7 w/ w/
pi_96705226
quote:

[..]

Banken mogen gewoon nooit zo groot worden dat ze niet failliet mogen gaan.... Die moet je gewoon kunnen laten omvallen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_96705292
quote:

[..]

Het echte instorten is tot nu toe voorkomen door ingrijpen van de mondiale overheden. Maar de pijn moet wel een keer genomen worden, en dat kan wel eens tientallen jaren gaan duren. Maar beter de pijn uitsmeren dan een systeemcrash.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_96705351
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:27 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

nee jo, dat heeft geen invloed _O- _O- _O- 8)7 8)7 w/ w/
vrek! ik kan onzichtbaar praten :o
klaarblijkelijk zeg ik met de woorden "jajaja, die riedel wordt al sinds 2007 afgespeeld.
hel en verdoemenis en alles stort in!" dat het allemaal geen invloed heeft 8)7

duidelijk! :|W
pi_96705379
quote:
3s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het echte instorten is tot nu toe voorkomen door ingrijpen van de mondiale overheden. Maar de pijn moet wel een keer genomen worden, en dat kan wel eens tientallen jaren gaan duren. Maar beter de pijn uitsmeren dan een systeemcrash.
hence: geen hel en verdoemenis.....

duh :')
pi_96705495
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:32 schreef simmu het volgende:

[..]

hence: geen hel en verdoemenis.....

duh :')
Die hel en verdoemenis blijft echter wel steeds boven de markt hangen. Aangezien zodra het maar iets beter gaat iedereen meteen de teugels wil laten vieren...
pi_96705541
quote:
15s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Die hel en verdoemenis blijft echter wel steeds boven de markt hangen. Aangezien zodra het maar iets beter gaat iedereen meteen de teugels wil laten vieren...
och, tis allemaal relatief. ooit in een donker verleden heb ik eens een serie krantenberichten van tijdens de grote depressie gepost. geen woord over alle ellende erin!
pi_96705575
zie het maar als goede motivatie om je zaakjes op orde te hebben ;)
pi_96705588
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:37 schreef simmu het volgende:

[..]

och, tis allemaal relatief. ooit in een donker verleden heb ik eens een serie krantenberichten van tijdens de grote depressie gepost. geen woord over alle ellende erin!
Maak je maar geen zorgen, dat zal in het twittertijdperk niet ontbreken, sterker nog, het zal bijdragen aan de snelheid van een eventuele crash.
pi_96706424
quote:
Fijn, we worden slaaf van de bank

De huizenprijzen zijn inmiddels al 8 procent gedaald en daar blijft het niet bij. Gevolg: mensen met een tophypotheek zijn straks allemaal slaaf van de banken.

Wankel huis gebouwd op schulden

Jarenlang zei uw financieel adviseur: los niet af, neem een tophypotheek. Want dat is fiscaal zo gunstig en je maandlasten blijven laag.

Maar nu de huizenprijzen aan het dalen zijn, blijkt dit advies slecht uit te pakken. Mensen met een tophypotheek worden slaaf van de bank, kunnen door de hoogte van hun lening geen kant meer op. En dat wordt alleen maar erger. Daarom zegt uw adviseur als het goed is nu het tegenovergestelde: los alsjeblieft af om uit de greep van de bank te blijven.

Waarom is dit bij uitstek een Nederlands probleem? Omdat nergens ter wereld mensen zoveel geld geleend hebben ten opzichte van de waarde van hun huis. En dat is niet iets om trots op te zijn. Want hoe lager de huizenprijzen, hoe schever de verhouding tussen lening en woningwaarde. Steeds meer mensen komen dan boven de grens van de 125 procent executiewaarde – de waarde van de woning bij gedwongen verkoop.

Als dan je rentevaste periode afloopt, krijgt je je lening nergens anders meer gefinancierd. Met andere woorden: vanwege de risico’s zit je vast aan je bank en zul je ieder prolongatievoorstel moeten accepteren. Vraagt de bank meer rente dan de concurrent? Jammer, maar de lening oversluiten is er niet bij.

Dit moment komt voor veel Nederlanders rap naderbij. Uit enquêtegegevens blijkt dat voor ongeveer de helft van de huishoudens de komende vijf jaar de rentevaste periode afloopt. Extra vervelend is dat de rente aan het stijgen is, zodat al die huishoudens meer gaan betalen, zonder onderhandelingsruimte.

Hoeveel mensen boven de grens van 125 procent zitten, is niet precies bekend. De voormalige topman de Autoriteit Financiële Markten Hans Hoogervorst zei laatst bij zijn afscheid dat drie op de tien hypotheken hoger zijn dan de woningwaarde. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die behoren tot de grote groep met een aflossingsvrije hypotheek.

Ook vervelend is dat banken vaak weigeren mee te werken aan het omzetten van een vaak dure beleggingshypotheek naar een veiligere bankspaarhypotheek, zegt financieel intermediair Jelle Hendrickx, klokkenluider in de DSB-affaire. ‘Heb je een te hoge lening, dan gaat de deur resoluut dicht. Alle banken doen er aan mee. Echt ongelooflijk hoe ze mensen gevangen houden in wurgcontracten.’

Hertaxatie

Dat veel mensen van hun beleggingshypotheek af willen is niet zo gek. De daaraan verbonden polissen zijn vaak woekerpolissen die veel minder opleveren dan beloofd. Dat banken niet meewerken is evenmin vreemd: ze verdienen meer aan beleggingshypotheken.

Dan is er nog het risico dat de bank de maandlasten eigenhandig verhoogt. Dat volgt uit gangbare hypotheekvoorwaarden, waarin staat dat een bank een hertaxatie mag eisen. Als die uitwijst dat de lening ten opzichte van de executiewaarde te hoog is, bestaat de mogelijkheid om extra zekerheid te vragen in de vorm van bijstorten (spaarhypotheek) of extra aflossing. ‘Dat is een theoretische mogelijkheid’, zegt Hans André de la Porte, van Vereniging Eigen Huis (VEH). ‘We hebben nog niet gezien dat banken het ook doen.’

Door een tophypotheek lopen huizenbezitters een groot risico op een restschuld bij verkoop. Het onderpand is immers vaak minder waard dan de lening.

Voor de restschuld (als het geen NHG-lening is) hebben de banken wat bedacht. In de nieuwe Gedragscode Hypothecaire Financiering staat dat mensen de restschuld na huisverkoop mogen meenemen naar een nieuwe hypotheek.

Zo houden banken grip op de restschuld, stelt de VEH. Als mensen in de schuldhulpverlening terechtkomen, wordt op een gegeven moment een groot bedrag van de schuld kwijtgescholden. Met de meefinanciering in een volgende hypotheek is de bank er zeker van dat de geldlener wel zijn schuld terugbetaalt.

De komende jaren gaan zulke problemen sterk toenemen. Er is maar één manier om geen slaaf van de bank te worden: aflossen.
http://www.depers.nl/econ(...)aaf-van-de-bank.html
pi_96706885
quote:
Maar de huizenprijzen kunnen toch alleen maar omhoog, dat weet je toch?
  donderdag 12 mei 2011 @ 18:29:29 #180
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96707467

beetje aangedikt......

[ Bericht 2% gewijzigd door Censuur-152 op 12-05-2011 18:37:51 ]
pi_96707588
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heb je suggesties voor een beter systeem? 't Is net als democratie momenteel: het slechtste wat er is, op alle andere bekende systemen na...
Resource based economie lijkt me wel wat. Maar ik denk dat ik teveel vertrouwen heb in de goedheid van anderen.
pi_96707728
quote:

[..]

Tot nu toe hebben overheden het goed tegen kunnen houden door: jawel, nog meer lenen. Wanneer die mogelijkheid ophoudt kan het best wel eens leuk worden. Ik kijk dan ook met veel interesse naar de Grieken en wacht met spanning af tot het moment dat Spanje eventueel aanklopt bij het noodfonds. Mocht dat gebeuren dan word het pas echt interessant.
pi_96707788
quote:
Dat is ook weer lekker kort door de bocht. Laten we het erop houden dat de meerderheid van de mensen in het westen lekker op de pof (direct of indirect) heeft geleefd de laatste 10-20 jaar.
pi_96708158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 11:36 schreef Hanoying het volgende:
"Je bent rustig....... Je slaapt heerlijk in je eigen bed in je eigen huis.. Je hebt het goed gedaan... de waarde van je huis doet niet ter zake... Over 30 jaar woon je immers voor niets..... Je huis is mooi.... De ledstrips fantastisch..... Onderwaarde is relatief.... Geluk is een keuze....."

:7
_O-
Ik moest hardop lachen, dit heb je grappig verwoordt
Maar fictie is de huurder niet vreemd in dit topic :7
pi_96708197
quote:
heerlijke stemmingmakerij, maar op hoeveel kopers heeft dit stukje nu werkelijk betrekking?
pi_96708318
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:47 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

heerlijke stemmingmakerij, maar op hoeveel kopers heeft dit stukje nu werkelijk betrekking?
De meeste mensen hebben gewoon nog steeds overwaarde, alleen de mensen die na 2003 - 2004 zijn ingestapt denk ik
pi_96708461
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:50 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De meeste mensen hebben gewoon nog steeds overwaarde, alleen de mensen die na 2003 - 2004 zijn ingestapt denk ik
LOL dat jaartal kruipt ook al langzaam naar beneden. Eerst was het nog "na 2006", toen werd het "na 2005" en inmiddels is het al "na 2003 - 2004". _O-
pi_96708818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:53 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

LOL dat jaartal kruipt ook al langzaam naar beneden. Eerst was het nog "na 2006", toen werd het "na 2005" en inmiddels is het al "na 2003 - 2004". _O-
Dit is geen officieel getal maar mijn eigen inschatting. Ik wordt graag gecorriceerd als ik het mis heb
pi_96708851
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dit is geen officieel getal maar mijn eigen inschatting. Ik wordt graag gecorriceerd als ik het mis heb
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. :)
pi_96709132
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:53 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

dat zijn bij wijze van spreken jaartallen, het gaat om het idee :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:16:19 #191
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96709623
quote:
Om hoeveel hypotheken het gaat is niet bekend. Ja de DSB dat is bekend. Maar er wordt maar steeds gesproken over dalen en stijgen van de huizenmarkt.
Ik spreek nu niet namens mij alleen maar velen hebben met mij een hypotheek met NHG. Leuk aspect. Stel ik word werkloos of kom in de AOW terecht. maw een hoop shit waar ik niets aan kan doen. Stel mijn huis is niets meer waard en zou met een restschuld blijven zitten van 1 ton om de doomdenkers in de kaart te spelen. Leuk maar dat wordt kwijtgescholden en sterker nog ik krijg geen BKR registratie. Stel ik vind weer werk kan ik weer opnieuw kopen en dan de veel lagere prijs. Tja zomaar een worse case scenario.
pi_96709665
Ach iedereen die in een huis woont wat hij voor 2001 heeft gekocht heeft in ieder geval nog overwaarde. Ik heb altijd het idee gehad dat bij de introductie van de euro het gulden teken gewoon veranderd is in een euro teken. Die zitten dus allemaal safe.
pi_96709710
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Om hoeveel hypotheken het gaat is niet bekend. Ja de DSB dat is bekend. Maar er wordt maar steeds gesproken over dalen en stijgen van de huizenmarkt.
Ik spreek nu niet namens mij alleen maar velen hebben met mij een hypotheek met NHG. Leuk aspect. Stel ik word werkloos of kom in de AOW terecht. maw een hoop shit waar ik niets aan kan doen. Stel mijn huis is niets meer waard en zou met een restschuld blijven zitten van 1 ton om de doomdenkers in de kaart te spelen. Leuk maar dat wordt kwijtgescholden en sterker nog ik krijg geen BKR registratie. Stel ik vind weer werk kan ik weer opnieuw kopen en dan de veel lagere prijs. Tja zomaar een worse case scenario.
Volgens mij blijft je schuld bij NHG gewoon staan. NHG is geen charitatieve instelling ofzo.
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:19:05 #194
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96709746
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:18 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Volgens mij blijft je schuld bij NHG gewoon staan. NHG is geen charitatieve instelling ofzo.
Dan liegen de banken, en waarom denk je dat de eisen zo streng zijn voor een NHG waar je verplicht bent af te lossen etc.
pi_96709756
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:18 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

blijft de schuld staan? die wordt toch overgenomen door de NHG, zodat jou die wordt kwijtgescholden?
pi_96709831
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

blijft de schuld staan? die wordt toch overgenomen door de NHG, zodat jou die wordt kwijtgescholden?
Ohja, ik zie het. Onder bepaalde voorwaarden wordt die inderdaad kwijtgescholden.

http://www.nhg.nl/consume(...)dwongen-verkoop.html
pi_96709927
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:20 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Ohja, ik zie het. Onder bepaalde voorwaarden wordt die inderdaad kwijtgescholden.

http://www.nhg.nl/consume(...)dwongen-verkoop.html
gelukkig, zelf een schuld afbetalen als een lener in de problemen komt doen we liever niet ;)

Maar even alle gekheid op een stokje, dan heeft Cherna dus een goed punt en wordt er in dat artikel onnodig paniek gezaaid
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:25:34 #198
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96710102
Waar men over spreekt zijn degene die bij DSB zes tot maal zeven hun inkomen namen. Dus dan zullen zij ook nooit NHG hebben. Dan ook nog een korte rentevast periode en geheel aflossingsvrij. Tja dat is vragen om problemen zeker als starter en geen hoge opleiding zodat werk vinden moeilijk word bij ontslag.
pi_96710202
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:25 schreef Cherna het volgende:
Waar men over spreekt zijn degene die bij DSB zes tot maal zeven hun inkomen namen. Dus dan zullen zij ook nooit NHG hebben. Dan ook nog een korte rentevast periode en geheel aflossingsvrij. Tja dat is vragen om problemen zeker als starter en geen hoge opleiding zodat werk vinden moeilijk word bij ontslag.
Eigenlijk zijn het alleen de tokkies die zich zorgen moeten maken
pi_96710299
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:22 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

gelukkig, zelf een schuld afbetalen als een lener in de problemen komt doen we liever niet ;)

Maar even alle gekheid op een stokje, dan heeft Cherna dus een goed punt en wordt er in dat artikel onnodig paniek gezaaid
Nee, want de meeste hypotheken hebben helemaal geen NHG.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')