Maak je maar geen zorgen, dat zal in het twittertijdperk niet ontbreken, sterker nog, het zal bijdragen aan de snelheid van een eventuele crash.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:37 schreef simmu het volgende:
[..]
och, tis allemaal relatief. ooit in een donker verleden heb ik eens een serie krantenberichten van tijdens de grote depressie gepost. geen woord over alle ellende erin!
http://www.depers.nl/econ(...)aaf-van-de-bank.htmlquote:Fijn, we worden slaaf van de bank
De huizenprijzen zijn inmiddels al 8 procent gedaald en daar blijft het niet bij. Gevolg: mensen met een tophypotheek zijn straks allemaal slaaf van de banken.
Wankel huis gebouwd op schulden
Jarenlang zei uw financieel adviseur: los niet af, neem een tophypotheek. Want dat is fiscaal zo gunstig en je maandlasten blijven laag.
Maar nu de huizenprijzen aan het dalen zijn, blijkt dit advies slecht uit te pakken. Mensen met een tophypotheek worden slaaf van de bank, kunnen door de hoogte van hun lening geen kant meer op. En dat wordt alleen maar erger. Daarom zegt uw adviseur als het goed is nu het tegenovergestelde: los alsjeblieft af om uit de greep van de bank te blijven.
Waarom is dit bij uitstek een Nederlands probleem? Omdat nergens ter wereld mensen zoveel geld geleend hebben ten opzichte van de waarde van hun huis. En dat is niet iets om trots op te zijn. Want hoe lager de huizenprijzen, hoe schever de verhouding tussen lening en woningwaarde. Steeds meer mensen komen dan boven de grens van de 125 procent executiewaarde – de waarde van de woning bij gedwongen verkoop.
Als dan je rentevaste periode afloopt, krijgt je je lening nergens anders meer gefinancierd. Met andere woorden: vanwege de risico’s zit je vast aan je bank en zul je ieder prolongatievoorstel moeten accepteren. Vraagt de bank meer rente dan de concurrent? Jammer, maar de lening oversluiten is er niet bij.
Dit moment komt voor veel Nederlanders rap naderbij. Uit enquêtegegevens blijkt dat voor ongeveer de helft van de huishoudens de komende vijf jaar de rentevaste periode afloopt. Extra vervelend is dat de rente aan het stijgen is, zodat al die huishoudens meer gaan betalen, zonder onderhandelingsruimte.
Hoeveel mensen boven de grens van 125 procent zitten, is niet precies bekend. De voormalige topman de Autoriteit Financiële Markten Hans Hoogervorst zei laatst bij zijn afscheid dat drie op de tien hypotheken hoger zijn dan de woningwaarde. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die behoren tot de grote groep met een aflossingsvrije hypotheek.
Ook vervelend is dat banken vaak weigeren mee te werken aan het omzetten van een vaak dure beleggingshypotheek naar een veiligere bankspaarhypotheek, zegt financieel intermediair Jelle Hendrickx, klokkenluider in de DSB-affaire. ‘Heb je een te hoge lening, dan gaat de deur resoluut dicht. Alle banken doen er aan mee. Echt ongelooflijk hoe ze mensen gevangen houden in wurgcontracten.’
Hertaxatie
Dat veel mensen van hun beleggingshypotheek af willen is niet zo gek. De daaraan verbonden polissen zijn vaak woekerpolissen die veel minder opleveren dan beloofd. Dat banken niet meewerken is evenmin vreemd: ze verdienen meer aan beleggingshypotheken.
Dan is er nog het risico dat de bank de maandlasten eigenhandig verhoogt. Dat volgt uit gangbare hypotheekvoorwaarden, waarin staat dat een bank een hertaxatie mag eisen. Als die uitwijst dat de lening ten opzichte van de executiewaarde te hoog is, bestaat de mogelijkheid om extra zekerheid te vragen in de vorm van bijstorten (spaarhypotheek) of extra aflossing. ‘Dat is een theoretische mogelijkheid’, zegt Hans André de la Porte, van Vereniging Eigen Huis (VEH). ‘We hebben nog niet gezien dat banken het ook doen.’
Door een tophypotheek lopen huizenbezitters een groot risico op een restschuld bij verkoop. Het onderpand is immers vaak minder waard dan de lening.
Voor de restschuld (als het geen NHG-lening is) hebben de banken wat bedacht. In de nieuwe Gedragscode Hypothecaire Financiering staat dat mensen de restschuld na huisverkoop mogen meenemen naar een nieuwe hypotheek.
Zo houden banken grip op de restschuld, stelt de VEH. Als mensen in de schuldhulpverlening terechtkomen, wordt op een gegeven moment een groot bedrag van de schuld kwijtgescholden. Met de meefinanciering in een volgende hypotheek is de bank er zeker van dat de geldlener wel zijn schuld terugbetaalt.
De komende jaren gaan zulke problemen sterk toenemen. Er is maar één manier om geen slaaf van de bank te worden: aflossen.
Maar de huizenprijzen kunnen toch alleen maar omhoog, dat weet je toch?quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:02 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
http://www.depers.nl/econ(...)aaf-van-de-bank.html
Resource based economie lijkt me wel wat. Maar ik denk dat ik teveel vertrouwen heb in de goedheid van anderen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je suggesties voor een beter systeem? 't Is net als democratie momenteel: het slechtste wat er is, op alle andere bekende systemen na...
Tot nu toe hebben overheden het goed tegen kunnen houden door: jawel, nog meer lenen. Wanneer die mogelijkheid ophoudt kan het best wel eens leuk worden. Ik kijk dan ook met veel interesse naar de Grieken en wacht met spanning af tot het moment dat Spanje eventueel aanklopt bij het noodfonds. Mocht dat gebeuren dan word het pas echt interessant.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:25 schreef simmu het volgende:
[..]
jajaja, die riedel wordt al sinds 2007 afgespeeld.
hel en verdoemenis en alles stort in!
Dat is ook weer lekker kort door de bocht. Laten we het erop houden dat de meerderheid van de mensen in het westen lekker op de pof (direct of indirect) heeft geleefd de laatste 10-20 jaar.quote:
quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:36 schreef Hanoying het volgende:
"Je bent rustig....... Je slaapt heerlijk in je eigen bed in je eigen huis.. Je hebt het goed gedaan... de waarde van je huis doet niet ter zake... Over 30 jaar woon je immers voor niets..... Je huis is mooi.... De ledstrips fantastisch..... Onderwaarde is relatief.... Geluk is een keuze....."
heerlijke stemmingmakerij, maar op hoeveel kopers heeft dit stukje nu werkelijk betrekking?quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:02 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben gewoon nog steeds overwaarde, alleen de mensen die na 2003 - 2004 zijn ingestapt denk ikquote:Op donderdag 12 mei 2011 18:47 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
heerlijke stemmingmakerij, maar op hoeveel kopers heeft dit stukje nu werkelijk betrekking?
LOL dat jaartal kruipt ook al langzaam naar beneden. Eerst was het nog "na 2006", toen werd het "na 2005" en inmiddels is het al "na 2003 - 2004".quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:50 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben gewoon nog steeds overwaarde, alleen de mensen die na 2003 - 2004 zijn ingestapt denk ik
Dit is geen officieel getal maar mijn eigen inschatting. Ik wordt graag gecorriceerd als ik het mis hebquote:Op donderdag 12 mei 2011 18:53 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
LOL dat jaartal kruipt ook al langzaam naar beneden. Eerst was het nog "na 2006", toen werd het "na 2005" en inmiddels is het al "na 2003 - 2004".
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit is geen officieel getal maar mijn eigen inschatting. Ik wordt graag gecorriceerd als ik het mis heb
dat zijn bij wijze van spreken jaartallen, het gaat om het ideequote:Op donderdag 12 mei 2011 18:53 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
LOL dat jaartal kruipt ook al langzaam naar beneden. Eerst was het nog "na 2006", toen werd het "na 2005" en inmiddels is het al "na 2003 - 2004".
Om hoeveel hypotheken het gaat is niet bekend. Ja de DSB dat is bekend. Maar er wordt maar steeds gesproken over dalen en stijgen van de huizenmarkt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:02 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Volgens mij blijft je schuld bij NHG gewoon staan. NHG is geen charitatieve instelling ofzo.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Om hoeveel hypotheken het gaat is niet bekend. Ja de DSB dat is bekend. Maar er wordt maar steeds gesproken over dalen en stijgen van de huizenmarkt.
Ik spreek nu niet namens mij alleen maar velen hebben met mij een hypotheek met NHG. Leuk aspect. Stel ik word werkloos of kom in de AOW terecht. maw een hoop shit waar ik niets aan kan doen. Stel mijn huis is niets meer waard en zou met een restschuld blijven zitten van 1 ton om de doomdenkers in de kaart te spelen. Leuk maar dat wordt kwijtgescholden en sterker nog ik krijg geen BKR registratie. Stel ik vind weer werk kan ik weer opnieuw kopen en dan de veel lagere prijs. Tja zomaar een worse case scenario.
Dan liegen de banken, en waarom denk je dat de eisen zo streng zijn voor een NHG waar je verplicht bent af te lossen etc.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:18 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Volgens mij blijft je schuld bij NHG gewoon staan. NHG is geen charitatieve instelling ofzo.
blijft de schuld staan? die wordt toch overgenomen door de NHG, zodat jou die wordt kwijtgescholden?quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:18 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Volgens mij blijft je schuld bij NHG gewoon staan. NHG is geen charitatieve instelling ofzo.
Ohja, ik zie het. Onder bepaalde voorwaarden wordt die inderdaad kwijtgescholden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
blijft de schuld staan? die wordt toch overgenomen door de NHG, zodat jou die wordt kwijtgescholden?
gelukkig, zelf een schuld afbetalen als een lener in de problemen komt doen we liever nietquote:Op donderdag 12 mei 2011 19:20 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ohja, ik zie het. Onder bepaalde voorwaarden wordt die inderdaad kwijtgescholden.
http://www.nhg.nl/consume(...)dwongen-verkoop.html
Eigenlijk zijn het alleen de tokkies die zich zorgen moeten makenquote:Op donderdag 12 mei 2011 19:25 schreef Cherna het volgende:
Waar men over spreekt zijn degene die bij DSB zes tot maal zeven hun inkomen namen. Dus dan zullen zij ook nooit NHG hebben. Dan ook nog een korte rentevast periode en geheel aflossingsvrij. Tja dat is vragen om problemen zeker als starter en geen hoge opleiding zodat werk vinden moeilijk word bij ontslag.
Nee, want de meeste hypotheken hebben helemaal geen NHG.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:22 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
gelukkig, zelf een schuld afbetalen als een lener in de problemen komt doen we liever niet
Maar even alle gekheid op een stokje, dan heeft Cherna dus een goed punt en wordt er in dat artikel onnodig paniek gezaaid
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |