abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 11:38:06 #201
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_96642017
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is een stelling die hier vaak geopperd wordt zonder dat er maar enige onderbouwing bij zit. De HRA is er al ruim 100 jaar dus zouden we al ruim 100 jaar teveel betalen voor huizen in NL. :P
* Met HRA kan je meer lenen dan zonder HRA.
* (met name) starters lenen in de buurt van hun leencapaciteit.
* ergo: de huizenprijs met HRA is hoger dan zonder.

Aan de andere kant kunnen de belastingschijven lager als de HRA niet zou bestaan dus is het al met al ook wel een beetje een sigaar uit eigen doos. Al komt een deel van jouw sigaar dus wel uit mijn doos. ( <--- wehehe :o )
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_96642362
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:28 schreef michaelmoore het volgende:

En volgend jaar dan gaat de overheid de kinderopvang en de zorgtoeslag fors aanpakken, dan zullen vrouwen niet meer fulltime gaan werken bij de blokker
In de voormalige oostbloklanden hebben ze daar wat op gevonden, die vrouwen reizen af naar Brabant om daar een rijke Ollander aan de haak te slaan w/
Die mannen kunnen hun geluk niet op en kunnen dan ook meteen stoppen met het inbouwen van blauwe LED's.... waarom nog langer ongelukkig zijn als je met zijn tweetjes van het slavenbestaan kan genieten :D
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 11 mei 2011 @ 11:49:42 #203
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96642476
quote:
10s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In de voormalige oostbloklanden hebben ze daar wat op gevonden, die vrouwen reizen af naar Brabant om daar een rijke Ollander aan de haak te slaan w/
Die mannen kunnen hun geluk niet op en kunnen dan ook meteen stoppen met het inbouwen van blauwe LED's.... waarom nog langer ongelukkig zijn als je met zijn tweetjes van het slavenbestaan kan genieten :D
Zijn er hier ook mannen met een catalogusbruid dan?
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  woensdag 11 mei 2011 @ 11:54:45 #204
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96642706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De valkuil zit in het feit dat de prijzen momenteel onder druk staan en dat je jezelf dus voor langere tijd vaszet in het huis dat je nu koopt.

Stel je koopt nu een huis van 260 k. Met kk en dergelijk wordt dat 282. OK.. 282 afgetikt en het huis is van jou.

Het is echter wel aannemelijk dat je huis in waarde zakt de komende 2,5 jaar. Scenario's:
* Daling met 5 %
-> Waarde huis is nu 247 k. waarde t.o.v. investering = - 35.000
* Daling met 10 %
-> Waarde huis is nu 234 k. waarde t.o.v. investering = - 48.000
* Daling met 15 %
-> Waarde huis is nu 221 k. waarde t.o.v. investering = - 61.000

In alle gevallen is er niet zoveel aan de hand als je in je huis blijft zitten. Het voornaamste nadeel is dat je niet meer kan verkopen zonder verlies en dat je je spaargeld hebt weggegooid en/of onderwaarde hebt opgebouwd maar so be it... De frustratie daarover schrijf je verder wel van je af door 20 keer per dag in dit topic te posten hoe geweldig je wel niet woont en wat voor een sukkel Xenobil wel niet is in zijn huurflat. Als dat niet genoeg is kan je ook nog eens je huis pimpen met blauwe neonstrips.

Het wordt echter vervelend als je wel wilt verhuizen (of vervelender: moet verhuizen).
* Gaan jullie over twee jaar scheiden?
-> De sjaak
* Raak jij en/of zij werkloos?
-> De Sjaak
* Kan je een betere functie krijgen op 150 km afstand?
-> jammer joh
* Wil je doorstromen naar een groter huis met ruimte voor je gezin of een betere school in de buurt?
-> Jammer joh

Het zal wel een poosje duren voor de waarde van je huis door de 282 k heen gaat. Uiteindelijk vast wel een keer maar wanneer? Als je huis eerst wegzakt tot 220 k dan is er al weer eenstijging van ruim 28 % nodig.

Het alternatief is wachten en waarom niet? Waarom zou je nu niet wachten als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de prijzen in de komende periode dalen? Seriously? Waarom niet? Zelfs de NVM voorspelt een daling, de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod. Bayswater doet volgens eigen zeggen "iets met statistiek". Ik vermoed dat hij doelt op zijn vakkenpakket op de HAVO.

Zelfs de NVM voorspelt voor dit jaar een daling. Het aanbod loopt alleen maar op, de transacties blijven laag, de leencapaciteit staat onder druk. Waarom zou je jezelf inkopen in deze chaos? In een markt die zo voorspelbaar is als de huizenmarkt ben je dan toch echt niet helemaal fris.

Stel je wacht wel 3 jaar. He.. jullie sparen er nog even 25 mille bij waardoor jullie 60 mille spaargeld hebben. De huzien zijn ondertussen 15 % gezakt en je salaris is 20 % gestegen. (Ja dat is reeel, je bent jong toch? Ik neem aan de je een paar periodieken doortikt).

Het huis dat in 2011 nog 375 k was is nu nog maar 315. Je hebt bovendien meer spaargeld in te brengen (als je dat al wil) en je hebt een hoger salaris. Kopen die hap en klaar. Een fatsoenlijk huis waar je de komende 10 jaar goed in zit. Je hebt het starterssegment overgeslagen en hebt bovendien in no time overwaarde aangezien je de daling hebt gemist. feest...
Er zijn geen valkuilen zolang je maar zelf een keuze maakt voor jezelf en naar de maandlasten kijkt. Je kunt wel blijven wachten maar wat levert je dit dan op. Gaat de rente stijgen of worden de eisen nog strenger dan kunnen de huizen wel goedkoper worden maar zit je nog met dezelfde maandlasten of kun je door die strengere eisen nog niets kopen ondanks dat de huizenmarkt 20% gedaald is.
Zorg er in ieder geval voor dat je een hypo hebt met NHG. Mocht je door ongeluk in de shit geraken waar je niets aan kunt doen wordt het verlies kwijtgescholden.
Ik begrijp niet dat huurders denken dat je niet kunt sparen als je gekocht hebt. Het is een kwestie van bepalen tot welke hoogte je wilt gaan met je hypotheek. Daarbij komt dat je een hypotheek kunt nemen waarbij je aflost. In de tussentijd heb ik wel gewoond waar ik wilde.
Morgen kan ik omvallen.

En stel ik zit gehuurd in de vrije sector en kan het door ongeluk niet meer betalen word ik ook het huis uitgezet en kom in de sociale sector terecht. Dus in beide gevallen niet best.

Nee ik zeg altijd, ik leef nu en moet een dak boven mijn hoofd hebben en woongenot en ik kijk naar mijn maandlasten. Al het andere zal toch altijd speculeren zijn. De jaren 80 hebben laten zien dat uiteindelijk alles toch weer gaat stijgen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 11 mei 2011 @ 11:54:52 #205
194833 Hanoying
pi_96642715
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:49 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Whuzz heeft een vriendin uit het Oostblok maar naar ik begrijp is dat gewoon een leuke meid met een betere opleiding dan Xenobil die al eerder zelfstandig in het Westen gewerkt heeft.

daar kan Xeno verder geen zinnig woord over zeggen. Hij moet wel eens leren waar de grens ligt tussen mensen op een grappige manier steekjes uitdelen en het onnodig lompe opmerkingen maken over dingen waar hij geen enkel verstand van heeft.
  woensdag 11 mei 2011 @ 12:00:42 #206
194833 Hanoying
pi_96642961
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:54 schreef Cherna het volgende:
Gaat de rente stijgen of worden de eisen nog strenger dan kunnen de huizen wel goedkoper worden maar zit je nog met dezelfde maandlasten of kun je door die strengere eisen nog niets kopen ondanks dat de huizenmarkt 20% gedaald is.
Als de leencapaciteit verder afneemt dan dalen de prijzen verder. Er is geen situatie mogelijk waarbij je nu wel kan kopen maar over 2 jaar op magische wijze niet meer. Als de starters de prijzen niet meer op kunnen brengen dan dalen de prijzen namelijk logischerwijs door.

Daarbij aangerekend dat een groot deel van de daling voor rekening van de inflatie zal komen.. Vanaf de top zijn de absolute prijzen nu al met 8 % gedaald maar inflatie gecorrigeerd zit je al in de buurt van de 15.
  woensdag 11 mei 2011 @ 12:17:05 #207
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96643585
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:00 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als de leencapaciteit verder afneemt dan dalen de prijzen verder. Er is geen situatie mogelijk waarbij je nu wel kan kopen maar over 2 jaar op magische wijze niet meer. Als de starters de prijzen niet meer op kunnen brengen dan dalen de prijzen namelijk logischerwijs door.

Daarbij aangerekend dat een groot deel van de daling voor rekening van de inflatie zal komen.. Vanaf de top zijn de absolute prijzen nu al met 8 % gedaald maar inflatie gecorrigeerd zit je al in de buurt van de 15.
Wat ik me wel afvraag is hoe het mogelijk is dat starters bijna niets meer zouden kunnen kopen.
Is dat omdat:
Ze al leningen hebben lopen
Niet tevreden zijn met het aanbod
De huizen echt te duur zijn
Als ik op funda of jaap kijk is er nog zat te koop onder de 2 ton.(Sorry niet elke regio)
Als startende tweeverdieners zonder kinderen toch een prijsklasse die te doen moet zijn.
We moeten er helaas vanuit gaan dat de prijzen nu eenmaal op tweeverdieners is gebaseerd. Dit met dank aan de emancipatie. Voor de jaren 80 was alles gebaseerd op 1 inkomen. Daarom ook dat prijzen zo gestegen zijn. En dat geld niet alleen voor de onroerend goed markt.
  woensdag 11 mei 2011 @ 12:30:06 #208
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96644032
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:17 schreef Cherna het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag is hoe het mogelijk is dat starters bijna niets meer zouden kunnen kopen.
Is dat omdat:
Ze al leningen hebben lopen
Niet tevreden zijn met het aanbod
Ze de lasten veel te hoog vinden en dan niets meer kunnen doen , vakantie / uitgaan
Vaak een van beiden een tijdelijk dienstverband heeft
Vaak geen stuiver eigen geld
De huizen echt te duur zijn
Als ik op funda of jaap kijk is er nog zat te koop onder de 2 ton.(Sorry niet elke regio)
Als startende tweeverdieners zonder kinderen toch een prijsklasse die te doen moet zijn.
We moeten er helaas vanuit gaan dat de prijzen nu eenmaal op tweeverdieners is gebaseerd. Dit met dank aan de emancipatie. Voor de jaren 80 was alles gebaseerd op 1 inkomen. Daarom ook dat prijzen zo gestegen zijn. En dat geld niet alleen voor de onroerend goed markt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96644041
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:38 schreef Hanoying het volgende:

[..]

* Met HRA kan je meer lenen dan zonder HRA.
* (met name) starters lenen in de buurt van hun leencapaciteit.
* ergo: de huizenprijs met HRA is hoger dan zonder.

Aan de andere kant kunnen de belastingschijven lager als de HRA niet zou bestaan dus is het al met al ook wel een beetje een sigaar uit eigen doos. Al komt een deel van jouw sigaar dus wel uit mijn doos. ( <--- wehehe :o )
Jij gelooft echt dat de overheid wanneer men HRA zou afschaffen men de algemene belastingschijven zal verlagen. Ik heb toch niet zoveel vertrouwen meer in onze overheid.

Met HRA kun je meer lenen dan zonder HRA was al 100 jaar het geval.
Met name starters lenen in de buurt van hun leencapaciteit, heb je daar cijfers voor? De starters die hier in dit topic rondslingeren zouden dan allemaal stuk voore stuk een uitzondering op de regel geweest zijn.

Tuurlijk is de huizenprijs iets hoger door de HRA maar de grote stijging is totaal niet gekomen door de HRA zoals hier te pas en te onpas beweerd wordt.
  woensdag 11 mei 2011 @ 12:52:28 #210
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96644914
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

Ze de lasten veel te hoog vinden en dan niets meer kunnen doen , vakantie / uitgaan

Die vind ik dan wel weer vreemd. Want met een hypotheek die erg safe is(NHG, groot gedeelte aflossing, 15 jaar rente vast), zit je op circa 800 euro netto(incluis je spaarinleg en overlijdensrisico) bij een hypotheek van circa 2 ton. Nog altijd goedkoper dan huren in de vrije sector waar je voor een huis al gauw tegen de 1000 euro aanzit.
Tja en je kunt nu eenmaal niet alles als je het inkomen er niet voor hebt.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de huizen plots 40% in waarde gaan dalen als je het hebt over prijzen die nu rond de 2 ton liggen. Dat zou betekenen dat zelfs iemand met een uitkering zou kunnen kopen omdat de maandlasten dan rond de 300 euro komen te liggen. En ik denk niet dat een overheid het zover laat komen. Tenzij de rente natuurlijk fors gaat stijgen maar dan is half NL failliet en dan is er wel meer aan de hand.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 11-05-2011 13:03:26 ]
pi_96645198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:54 schreef Hanoying het volgende:

Whuzz heeft een vriendin uit het Oostblok maar naar ik begrijp is dat gewoon een leuke meid met een betere opleiding dan Xenobil die al eerder zelfstandig in het Westen gewerkt heeft.

daar kan Xeno verder geen zinnig woord over zeggen. Hij moet wel eens leren waar de grens ligt tussen mensen op een grappige manier steekjes uitdelen en het onnodig lompe opmerkingen maken over dingen waar hij geen enkel verstand van heeft.
Whuzz kennende zal hij diep gekwetst zijn :')
I'll sing you a lullaby.
pi_96645279
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:49 schreef Censuur-152 het volgende:

Ik heb wel eens zo'n catalogus 'doorgespit'.... bleek dat alle gold diggers al naar Brabant waren afgereisd. Ik snap er helemaal niets van aangezien daar nog nooit goud in de bodem is aangetroffen 8)7
I'll sing you a lullaby.
pi_96645384
quote:
10s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Whuzz kennende zal hij diep gekwetst zijn :')
Wel frappant dat je weer over anderen begint ipv eens naar jezelf te kijken.
pi_96645962
quote:
13s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:04 schreef Scorpie het volgende:

Wel frappant dat je weer over anderen begint ipv eens naar jezelf te kijken.
Ik ga mezelf niet afzeiken... dat laat ik graag aan anderen over ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_96646204
quote:
6s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:19 schreef xenobinol het volgende:

Ik ga mezelf niet afzeiken... dat laat ik graag aan anderen over ;)
Dat is anders nergens voor nodig, dat gaat je prima af. :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 11 mei 2011 @ 13:46:15 #216
194833 Hanoying
pi_96647079
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:52 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die vind ik dan wel weer vreemd. Want met een hypotheek die erg safe is(NHG, groot gedeelte aflossing, 15 jaar rente vast), zit je op circa 800 euro netto(incluis je spaarinleg en overlijdensrisico) bij een hypotheek van circa 2 ton. Nog altijd goedkoper dan huren in de vrije sector waar je voor een huis al gauw tegen de 1000 euro aanzit.
Tja en je kunt nu eenmaal niet alles als je het inkomen er niet voor hebt.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de huizen plots 40% in waarde gaan dalen als je het hebt over prijzen die nu rond de 2 ton liggen. Dat zou betekenen dat zelfs iemand met een uitkering zou kunnen kopen omdat de maandlasten dan rond de 300 euro komen te liggen. En ik denk niet dat een overheid het zover laat komen. Tenzij de rente natuurlijk fors gaat stijgen maar dan is half NL failliet en dan is er wel meer aan de hand.
Je kan maar een keer of 4 je jaarsalaris lenen dus met een uitkering kan je geen 120.000 euro financiëren. voor 120 k heb je al een bruto jaarsalaris nodig van zo'n 30 k.

Ik verwacht overigens ook niet dat huizen van 200 k in absolute bedragen 40 % dalen van de top. Inflatie gecorrigeerd is het echter niet onmogelijk.
pi_96647201
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Je kan maar een keer of 4 je jaarsalaris lenen dus met een uitkering kan je geen 120.000 euro financiëren. voor 120 k heb je al een bruto jaarsalaris nodig van zo'n 30 k.

Ik verwacht overigens ook niet dat huizen van 200 k in absolute bedragen 40 % dalen van de top. Inflatie gecorrigeerd is het echter niet onmogelijk.
Dus je moet een ver boven modaal salaris verdienen wil je nu een huisje kunnen kopen in een wijk waar de schoteldichtheid erg hoog is :P.. Goh waarom zou de huizenmarkt momenteel op slot zitten :?
pi_96647257
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Hanoying het volgende:

Inflatie gecorrigeerd is het echter niet onmogelijk.
In een tijdsbestek van 10 jaar, spreiden we dat naar 20 jaar kan het zomaar zijn dat er geen daling geweest is maar de prijzen met de inflatie gelijk gebleven zijn.
pi_96647317
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:48 schreef antfukker het volgende:

[..]

Dus je moet een ver boven modaal salaris verdienen wil je nu een huisje kunnen kopen in een wijk waar de schoteldichtheid erg hoog is :P.. Goh waarom zou de huizenmarkt momenteel op slot zitten :?
We hadden het toch ook over 2 verdieners, beide die 30.000 verdienen. Waarom wordt nu opeens weer naar 1 salaris gerekend?
pi_96647332
quote:

[..]

Je moet ook met z'n tweën kopen..

Of 3..
pi_96647406
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

We hadden het toch ook over 2 verdieners, beide die 30.000 verdienen. Waarom wordt nu opeens weer naar 1 salaris gerekend?
Heb jij ook met 2 inkomens gekocht?
pi_96647422
quote:

[..]

Omdat er niet zoveel stelletjes zijn die beide 30k verdienen?
(goede andere vraag: zie hierboven van terrorizer)
  woensdag 11 mei 2011 @ 13:54:59 #223
194833 Hanoying
pi_96647484
quote:

[..]

Modaal is iets hoger dan 30 k hoor maar goed :P

De indicator van de rabobank geeft aan dat je bij een bruto inkomen van 30 k het volgende kan:

Uw maximale hypotheek op basis van uw inkomen ¤ 136.300
U kunt een bestaande woning kopen van ¤ 125.832

Dus een maximale koopsom van 125 k en dat is al te hoog want die "maximale koopsom" is gebaseerd op variabele rente, een hoge component aflossingsvrij en anderssoortige bagger. max 110 k is een eerlijkere voorstelling.
pi_96647608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:54 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Modaal is iets hoger dan 30 k hoor maar goed :P

Volgens de CPB 33k :)
pi_96647679
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:53 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Heb jij ook met 2 inkomens gekocht?
Nee ik niet. :P

Maar ik heb ook geen relatie en hoef ook geen huis met tuin voor de hoofdprijs te hebben.

Verder heb ik eerst redelijk gespaard en nog wat erfenis geld erin gestopt om maar niet teveel hypotheek te krijgen. Maar hypotheek adviseurs verklaarden mij voor gek dat ik niet het maximale afsloot wat ik zou kunnen afsluiten. Dus het lijkt me niet dat ik het gewenste voorbeeld in dit topic ben om te zeggen dat financieren niet lukt, en KK met de financieringen meegefinancierd moet worden. _O-
pi_96648124
Dat vermoedde ik al. Daarom vroeg ik het.
Het zelf niet doen , en anderen 'aanraden' om het wel te doen, gebeurt hier vaak.
Lijken wel verzekeraars.

Gelukkig wordt Nederland steeds slimmer. :p
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:10:36 #227
194833 Hanoying
pi_96648166
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In een tijdsbestek van 10 jaar, spreiden we dat naar 20 jaar kan het zomaar zijn dat er geen daling geweest is maar de prijzen met de inflatie gelijk gebleven zijn.
Uiteindelijk gaan de absolute prijzen omhoog natuurlijk. In 2040 mag je 5 euro lappen voor een halfje bruin, een huis zal dan echt niet goedkoper zijn dan vandaag.

De kopen of wachten discussie is een discussie van kortere termijn. Hoe is de huizenprijs in 2012, 2013, 2014, 2015?
pi_96648510
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:10 schreef Hanoying het volgende:

Uiteindelijk gaan de absolute prijzen omhoog natuurlijk. In 2040 mag je 5 euro lappen voor een halfje bruin, een huis zal dan echt niet goedkoper zijn dan vandaag.
Dus jij voorspelt voor de komende 29 jaar een jaarlijkse inflatie van 7%

quote:
De kopen of wachten discussie is een discussie van kortere termijn. Hoe is de huizenprijs in 2012, 2013, 2014, 2015?
Lager dan nu... dat is zo goed als zeker, de rente zal wel flink hoger staan :7
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:27:24 #229
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96648915
quote:

[..]

Dit. Volgens mij snappen velen niet dat de markt en het leven op 2 inkomens ingericht is. Daarom ook dat de prijzen zo gestegen zijn.
Alleen als we terug gaan in de tijd dus alles weer op 1 inkomen wordt gebaseerd zouden de prijzen wel 50 % kunnen zakken. Maar dat zie ik dus totaal niet gebeuren.
En heel simpel gesteld. Stel onze huurders hebben gelijk dat de prijzen nog 40% zakken. Dan moeten de huren dus ook fors omlaag. En ik denk niet dat een samenleving/regering dit toelaat.
pi_96649077
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als het kan in china, kan het hier ook :')
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:32:05 #231
194833 Hanoying
pi_96649125
quote:

[..]

Nou ja.. bij wijze van dan :P

In ieder geval is het waanzin te dneken dat de huizenprijs over 30 of 40 jaar niet veel hoger zal liggen dan vandaag. Over de komende paar jaar zegt dat echter niets
pi_96649257
quote:

[..]

[..]

Bij 'mijn' bakker kost een halfje bruin ¤ 1,20 heb je 'slechts' 5% inflatie nodig.
pi_96649320
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:59 schreef Basp1 het volgende:
Maar hypotheek adviseurs verklaarden mij voor gek dat ik niet het maximale afsloot wat ik zou kunnen afsluiten.
hier hetzelfde :D
"Maar meneer, u neemt nu genoegen met minder. U doet uzelf tekort!" _O-
Ik doe mijzelf tekort? Ik woon relatief goedkoop en hou iedere maand genoeg over voor leuke dingen en om te kunnen sparen. jaja, huurders, een koper die spaart :D
pi_96649405
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee ik niet. :P

Maar ik heb ook geen relatie en hoef ook geen huis met tuin voor de hoofdprijs te hebben.

Verder heb ik eerst redelijk gespaard en nog wat erfenis geld erin gestopt om maar niet teveel hypotheek te krijgen. Maar hypotheek adviseurs verklaarden mij voor gek dat ik niet het maximale afsloot wat ik zou kunnen afsluiten. Dus het lijkt me niet dat ik het gewenste voorbeeld in dit topic ben om te zeggen dat financieren niet lukt, en KK met de financieringen meegefinancierd moet worden. _O-
Dat is toch van de zotte eigenlijk? Gewoon mensen zo veel mogelijk lening aanpraten :X
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_96649417
quote:
he jammer nu, xeno, gaan eindelijk de prijzen zakken, gaat die rente weer omhoog... nog wat jaartjes doorbijten in je huurhuis...
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:39:40 #236
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96649435
Maar kun je niet beter meer hypotheek nemen en dan rente op je spaarbedrag vanwege belastingaftrek etc?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_96649548
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is toch van de zotte eigenlijk? Gewoon mensen zo veel mogelijk lening aanpraten :X
Ik vind het schandalig. Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, maar zo'n financieel adviseur ook. Het is toch zijn vakgebied, zijn expertise? Tegen mij werd ook gezegd dat ik prima de gewenste verbouwingen zou kunnen meefinancieren en wat al niet al... geen denken aan. daar spaar ik wel voor. Alleen de KK heb ik meegefinancierd, dat had niet gehoeven, maar oke
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:42:51 #238
194833 Hanoying
pi_96649554
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. Volgens mij snappen velen niet dat de markt en het leven op 2 inkomens ingericht is. Daarom ook dat de prijzen zo gestegen zijn.
Alleen als we terug gaan in de tijd dus alles weer op 1 inkomen wordt gebaseerd zouden de prijzen wel 50 % kunnen zakken. Maar dat zie ik dus totaal niet gebeuren.
En heel simpel gesteld. Stel onze huurders hebben gelijk dat de prijzen nog 40% zakken. Dan moeten de huren dus ook fors omlaag. En ik denk niet dat een samenleving/regering dit toelaat.
Ik verwachtte (en doe dat nog altijd) een inflatiegecorrigeerde daling van zo'n 30-35 % van de top.

Inmiddels is hier zo'n 15 % van gerealiseerd en nog altijd staan alle seinen op rood. Het aanbod is alleen maar toegenomen en historisch hoog, de maximale hoogte van de hypotheek t.o.v. de woningwaarde is lichtjes afgenomen en de rente alvast licht gestegen. Tevens, en dit is misschien nog wel het belangrijkst, is de discourse omgeslagen...

Bij bovenstaande condities gaat de markt echt maar één kant op hoor :)
pi_96649690
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Je bent toch een dief van je eigen portemennee want anders krijg je geen maximale HRA. :')

Ja leuk maar HRA is ook alleen maar over de rente die je hebt betaald. Ik betaal liever zo min mogelijk rente, dat daardoor mijn HRA ook minder wordt is fiscaal technisch gezien niet zo slim, maar geeft mij wel een heel goed en veilig gevoel.

Verder krijgen/kregen die adviseurs een provisie over de hypotheek die afgesloten wordt, dus hoe hoger hoe meer provisie. En dan heb ik het nog niet over andere onzinnige verzekeringsproducten die ze je ook nog proberen te slijten. Ik moest bij 75% van de adviseurs verplicht een overlijdingsrisico verzekering aflsuiten, omdat dat bij die hypotheken hoorde die men mij wou verkopen. Dus dan zei ik tegen hun, ik heb toch geen relatie die een probleem heeft als ik zou overleijd, ik leg zelf al een gedeelte in dus waarom moet ik toch die verzekering, tja meneer die hoort er echt bij. Tja meneer sorry maar dan sluit ik die hypotheek wel ergens anders af. :W
pi_96649858
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:46 schreef Basp1 het volgende:

Ik moest bij 75% van de adviseurs verplicht een overlijdingsrisico verzekering aflsuiten, omdat dat bij die hypotheken hoorde die men mij wou verkopen. Dus dan zei ik tegen hun, ik heb toch geen relatie die een probleem heeft als ik zou overleijd, ik leg zelf al een gedeelte in dus waarom moet ik toch die verzekering, tja meneer die hoort er echt bij. Tja meneer sorry maar dan sluit ik die hypotheek wel ergens anders af. :W
Ja belachelijk is dat :D
pi_96650012
ah, de inflatietruuc teert weer welig :)

situatie 1:
ik koop een huis in 2011
koopsom 200k

situatie 2:
ik koop een huis in 2015
in de periode 2011-2015 is de inflatie in totaal (stel) 20% geweest
koopsom 210k
De huisprijs zou relatief gedaald zijn met 15% (20% [inflatie] -/- 5% [210k vs. 200k])
Absoluut is zij echter gestegen met 5% (210k vs. 200k)

Wat is gunstiger? :)
pi_96650015
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:50 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Ja belachelijk is dat :D
Is toch niet zo gek? Als je dood neervalt moet de bank de woning verkopen en maar hopen dat er geen restschuld onstaat. Met een orv word dat risico afgedicht. Bij mij moest de orv enkel het verschil tussen executie en taxatie waarde dekken (en mocht overal worden afgesloten)
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:56:27 #243
194833 Hanoying
pi_96650120
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:42 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ik vind het schandalig. Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, maar zo'n financieel adviseur ook. Het is toch zijn vakgebied, zijn expertise? Tegen mij werd ook gezegd dat ik prima de gewenste verbouwingen zou kunnen meefinancieren en wat al niet al... geen denken aan. daar spaar ik wel voor. Alleen de KK heb ik meegefinancierd, dat had niet gehoeven, maar oke
Tegen meefinanciëren in de hypotheek kan jij niet opsparen...

10.000 euro extra hypotheek kost je netto bij aflossingsvrij amper 25 euro per maand. :P
pi_96650178
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:53 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Is toch niet zo gek? Als je dood neervalt moet de bank de woning verkopen en maar hopen dat er geen restschuld onstaat. Met een orv word dat risico afgedicht. Bij mij moest de orv enkel het verschil tussen executie en taxatie waarde dekken (en mocht overal worden afgesloten)
Ook wanneer je zelf al minstens 30% van de woz waarde zelf inlegd. Die banken zijn gek geworden, die willen gewoon overal geld uit slaan. Dat is ook een reden dat ik zo snel als mogelijk probeer van mijn hypotheek af te zijn.
pi_96650244
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:56 schreef Hanoying het volgende:

10.000 euro extra hypotheek kost je netto bij aflossingsvrij amper 25 euro per maand. :P
Dan heb je alleen maar rente betaald aan die 10.000 en dus niets afgelost, ja tegen maar blijven leven op credit is niets op te sparen. :')
pi_96650315
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ook wanneer je zelf al minstens 30% van de woz waarde zelf inlegd. Die banken zijn gek geworden, die willen gewoon overal geld uit slaan. Dat is ook een reden dat ik zo snel als mogelijk probeer van mijn hypotheek af te zijn.
Als je 30% zelf inlegt zit je neem ik aan onder 100% EW en lijkt mij een ORV voor de bank niet noodzakelijk. Hoe hoog moest die ORV zijn?
pi_96650371
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:01 schreef lutser.com het volgende:

Als je 30% zelf inlegt zit je neem ik aan onder 100% EW en lijkt mij een ORV voor de bank niet noodzakelijk. Hoe hoog moest die ORV zijn?
Dat weet ik al niet meer, maar ik weet wel dat 3 van de 4 mij die toch echt bij elke hypotheekvorm die men mij aanbood probeerde aan te smeren.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:03:26 #248
194833 Hanoying
pi_96650374
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ah, de inflatietruuc teert weer welig :)

situatie 1:
ik koop een huis in 2011
koopsom 200k

situatie 2:
ik koop een huis in 2015
in de periode 2011-2015 is de inflatie in totaal (stel) 20% geweest
koopsom 210k
De huisprijs zou relatief gedaald zijn met 15% (20% [inflatie] -/- 5% [210k vs. 200k])
Absoluut is zij echter gestegen met 5% (210k vs. 200k)

Wat is gunstiger? :)
In de huidige situatie daalt de prijs zowel absoluut als relatief dus gaat dat voorbeeld sowieso niet op.

Daarnaast zou je zelfs bij jouw voorbeeld ook wel een procent of 40 in inkomen zijn gestegen. (20 % als gevolg van inflatie, 20 % als gevolg van het feit dat we jong en goed zijn) waardoor je in 2015 dat huis van 210 k niet eens meer zou willen kopen maar voor een huis van 280 zou gaan.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:05:36 #249
194833 Hanoying
pi_96650460
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan heb je alleen maar rente betaald aan die 10.000 en dus niets afgelost, ja tegen maar blijven leven op credit is niets op te sparen. :')
als je hem volledig wil aflossen binnen de horizon van de hypotheek betaal je nog steeds maar iets meer dan 40 euro netto per maand voor 10 k extra hypo...

Niet tegenop te sparen.
pi_96650629
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:35 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Bij 'mijn' bakker kost een halfje bruin ¤ 1,20 heb je 'slechts' 5% inflatie nodig.
Ik haal mijn halfjes bij de Appie en daar kost een half bruin zo'n 65 cent.
I'll sing you a lullaby.
pi_96650679
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:39 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

he jammer nu, xeno, gaan eindelijk de prijzen zakken, gaat die rente weer omhoog... nog wat jaartjes doorbijten in je huurhuis...
Ik ben een voorstander van hoge rentestanden ^O^
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:11:51 #252
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_96650722
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik haal mijn halfjes bij de Appie en daar kost een half bruin zo'n 65 cent.
Net zoals aan woongenot doe je dus ook niet aan broodgenot.

Hypotheekrente is dalende overigens. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_96650952
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:05 schreef Hanoying het volgende:

[..]

als je hem volledig wil aflossen binnen de horizon van de hypotheek betaal je nog steeds maar iets meer dan 40 euro netto per maand voor 10 k extra hypo...

Niet tegenop te sparen.
Nou dan heb je dus in 30 jaar dus voor die 10K ongeveer aan de banken nog altijd meer dan 25 K betaald, dat je door de HRA een beetje korting krijgt en de bank hier dus alleen maar blij mee is klinkt de meeste leenkneuzen natuurlijk als muziek in de oren. Maar aangezien ik een beter gevoel heb in een leven zonder schuld doe ik niet mee met deze boekhoudkundige truken.
pi_96651092
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:56 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Tegen meefinanciëren in de hypotheek kan jij niet opsparen...

Die 10.000, inclusief rente, zal ik toch eens moeten terugbetalen en wie zegt dat ik die er bij verkoop uit krijg? Bovendien vind ik het gewoon vreemd om dat soort producten op de pof aan te schaffen.
pi_96651163
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:10 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ben een voorstander van hoge rentestanden ^O^
ik ook, op mijn spaarrekening :D
pi_96651419
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:11 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Net zoals aan woongenot doe je dus ook niet aan broodgenot.

Hypotheekrente is dalende overigens. :)
Ik geniet van andere dingen in het leven :)

Dalende rente en dalende huizenprijzen.... nou... dan staat de markt er nog slechter voor dan verwacht _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_96651448
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Te dure hollandse hoeren :P
pi_96651502
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te dure hollandse hoeren :P
Alle vrouwen zijn.... :P
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:40:42 #259
43642 Bayswater
pi_96651807
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Noem eens wat?
Life lies a slow suicide
pi_96652058
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:40 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Noem eens wat?
fok...
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:49:48 #261
43642 Bayswater
pi_96652215
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

fok...
Dat was het?
Life lies a slow suicide
  woensdag 11 mei 2011 @ 16:01:58 #263
43642 Bayswater
pi_96652739
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:53 schreef corus het volgende:
Was deze al geplaatst ?

http://www.depers.nl/econ(...)uwd-op-schulden.html
Zo loopt de tijdelijke verhoging van de NHG-grens, waardoor mensen tot 350.000 euro een aanzienlijke rentekorting krijgen, per 1 januari 2012 af. Vanaf 265.000 euro betaal je dan als starter zomaar een half procent meer rente, die toch al aan het stijgen is. Als de regering besluit de maatregel niet te verlengen, valt de laatste grote steunpilaar van de markt weg.

Wat is dit voor onzin. 8)7
Life lies a slow suicide
pi_96653104
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:49 schreef Bayswater het volgende:

Dat was het?
What more is there than fok :?
I'll sing you a lullaby.
pi_96653733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:01 schreef Bayswater het volgende:

De tekst of het feit dat de verhoogde NHG wordt afgeschaft?

De tekst is op zich namelijk gewoon waar: door NHG garantie is de rente op een hypotheek door de bank genomen zo'n 50 basispunten (0.5%) lager dan zonder. Als deze bovengrens weer teruggaat naar de oude 265.000, dan moet voor hypotheken boven dat bedrag dus per definitie een niet-NHG hypotheek genomen worden.
pi_96653787
quote:

[..]

Zo loopt de tijdelijke verhoging van de NHG-grens, waardoor mensen tot 350.000 euro een aanzienlijke rentekorting krijgen, per 1 januari 2012 af. Vanaf 265.000 euro betaal je dan als starter zomaar een half procent meer rente, die toch al aan het stijgen is. Als de regering besluit de maatregel niet te verlengen, valt de laatste grote steunpilaar van de markt weg.

Ze zullen het wel weer verlengen, we mogen de starters natuurlijk niet benadelen _O-
De laatste grote steunpilaar, wat een onzin. Net of die halve procent de hele markt overeind houdt.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_96653937
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:21 schreef Knakker het volgende:

De tekst of het feit dat de verhoogde NHG wordt afgeschaft?

Op zich is het natuurlijk wel vreemd dat de starter in verband wordt gebracht met een hypotheek van 265K+ terwijl de groep starterswoningen tot 181.000 euro lopen. Dat is dus de prijscat. voor een starter: tot 181K. Natuurlijk zijn er starters die met meer beginnen, maar boven de 265K? Dat is een zeldzaamheid.

NHG is ook bepaald niet alleen maar voor starters.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_96655252
quote:

[..]

Starter op de markt en dan een huis kopen tussen de 265 en 350k :? Dat kunnen alleen beginnende tandartsen en dierenartsen :')
pi_96655761
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:47 schreef antfukker het volgende:

[..]

Starter op de markt en dan een huis kopen tussen de 265 en 350k :? Dat kunnen alleen beginnende tandartsen en dierenartsen :')
Dat is waar natuurlijk. Maar voor de rest lijkt het me een heel reëel stukje... Ook dat de HRA niet meer heilig is bijvoorbeeld.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_96655788
quote:

[..]

Gewoon tot aan je oogballen toe financieren... huizen worden toch alleen maar meer waard. (even buiten beschouwen houden dat het niet het huis is dat meer waard word maar dat het ons geld is wat steeds minder koopkracht heeft).

Zeepbellen blazen doe je zo.... ga naar de bank... leen een gruwelijk groot bedrag, koop daarmee een overgewaardeerd huis en maak iedereen wijs dat het de meest verstandige keuze is die een mens kan maken. zolang iedereen meedoet is er niets aan de hand w/ :W
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:05:47 #271
194833 Hanoying
pi_96656280
quote:

[..]

Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk...

Veel studenten kopen hun eerste huis pas een paar jaar na het afronden van hun studie. Een man met een universitaire studie heeft meestal ook wel een vrouw/vriendin met HBO+ en dan zit je al snel aan een gezamenlijk inkomen van 80 k. Meer als de vrouw ook voltijd werkt.
pi_96658153
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:05 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk...

Veel studenten kopen hun eerste huis pas een paar jaar na het afronden van hun studie. Een man met een universitaire studie heeft meestal ook wel een vrouw/vriendin met HBO+ en dan zit je al snel aan een gezamenlijk inkomen van 80 k. Meer als de vrouw ook voltijd werkt.
Ik vind dit een hele hoge schatting. 2 starters die samen 80k binnenharken terwijl 1 van de twee nog parttime is ook?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:56:57 #273
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96658876
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:41 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik vind dit een hele hoge schatting. 2 starters die samen 80k binnenharken terwijl 1 van de twee nog parttime is ook?
Nee, maar misschien wel een 60.000 euro bruto en daar koop je een huis voor rond de 240.000 incluis KK. met een veilige hypotheek. DWZ aflossing en NHG. En als starter zou ik nooit zonder NHG gaan. Maar goed dat is mijn mening.
Iedereen moet het zelf weten wat hij doet. Als ik vrijgezel zou zijn zou ik huren, want huren is meer flexibel als het om arbeid gaat. En als je dan toch vrijgezel bent kun je zo verhuizen want je hoeft niet rekening te houden met anderen zoals kinderen en vrouw.
Maar je moet als starter vergeten dat je een vermogen opbouwt met kopen maar voor woongenot en langere vaste kosten waarvan je weet dat die niet stijgen tov huren waar jaarlijks een huurverhoging aan te pas komt. Vermogen zie je wel na een langere periode.
Het is jammer dat zovelen kopen als belegging zien.
Ik praat niemand een eigen huis aan. Iedereen moet dit maar zelf weten
pi_96659225
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nee, maar misschien wel een 60.000 euro bruto en daar koop je een huis voor rond de 240.000 incluis KK. met een veilige hypotheek. DWZ aflossing en NHG. En als starter zou ik nooit zonder NHG gaan. Maar goed dat is mijn mening.
Iedereen moet het zelf weten wat hij doet. Als ik vrijgezel zou zijn zou ik huren, want huren is meer flexibel als het om arbeid gaat. En als je dan toch vrijgezel bent kun je zo verhuizen want je hoeft niet rekening te houden met anderen zoals kinderen en vrouw.
Maar je moet als starter vergeten dat je een vermogen opbouwt met kopen maar voor woongenot en langere vaste kosten waarvan je weet dat die niet stijgen tov huren waar jaarlijks een huurverhoging aan te pas komt. Vermogen zie je wel na een langere periode.
Het is jammer dat zovelen kopen als belegging zien.
Ik praat niemand een eigen huis aan. Iedereen moet dit maar zelf weten
Wij hebben net een hypotheek afgesloten van 227, de kk leggen we zelf in, Samen verdienen we 55k, en we lossen 100% af.'

T kan best :)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:21:23 #275
321876 Cherna
Fuck the System
pi_96659896
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:53 schreef corus het volgende:
Was deze al geplaatst ?

http://www.depers.nl/econ(...)uwd-op-schulden.html
Tja en wat gaan de huren dan doen. Dalen die dan ook zo explosief. Gaan dan alle huurders kopen zodat de prijzen van de huizen weer explosief gaan stijgen omdat er dan plots een tekort is omdat niemand meer wilt huren?
En gebrek aan kopers is er niet. De markt zit volgens mijn mening op slot vanwege de doorstroming. Er wordt namelijk nu pas gekocht als er verkocht is.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cherna op 11-05-2011 18:30:33 ]
pi_96660442
Huren gaan juist omhoog voor een bepaalde groep.

Wat dat betreft is de huidige situatie op de woningmarkt een ramp voor de starter met een redelijk inkomen. Tussen wal en schip vallen is de optie die overblijft. Maar uiteraard wordt daar wel iets op gevonden. Wat zeg ik: ik heb er iets op gevonden, maar het slijten van het product is lastig. Van de andere kant: de situatie werkt inmiddels in mijn voordeel.
  woensdag 11 mei 2011 @ 19:16:26 #277
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_96662621
quote:

[..]

De valkuil zit in het feit dat de prijzen momenteel onder druk staan en dat je jezelf dus voor langere tijd vaszet in het huis dat je nu koopt.

Stel je koopt nu een huis van 260 k. Met kk en dergelijk wordt dat 282. OK.. 282 afgetikt en het huis is van jou.

Het is echter wel aannemelijk dat je huis in waarde zakt de komende 2,5 jaar. Scenario's:
* Daling met 5 %
-> Waarde huis is nu 247 k. waarde t.o.v. investering = - 35.000
* Daling met 10 %
-> Waarde huis is nu 234 k. waarde t.o.v. investering = - 48.000
* Daling met 15 %
-> Waarde huis is nu 221 k. waarde t.o.v. investering = - 61.000

In alle gevallen is er niet zoveel aan de hand als je in je huis blijft zitten. Het voornaamste nadeel is dat je niet meer kan verkopen zonder verlies en dat je je spaargeld hebt weggegooid en/of onderwaarde hebt opgebouwd maar so be it... De frustratie daarover schrijf je verder wel van je af door 20 keer per dag in dit topic te posten hoe geweldig je wel niet woont en wat voor een sukkel Xenobil wel niet is in zijn huurflat. Als dat niet genoeg is kan je ook nog eens je huis pimpen met blauwe neonstrips.
Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen bij het type huis dat wij zoeken (nette eensgezinswoning, goed geisoleerd/isoleerbaar, tuintje). Volgens mij blijven deze huizen over het algemeen wel verkoopbaar, al heb ik niet de illusie dat ik er dikke winst mee ga maken.
Verder houd ik wel van klussen, dus die neonstrips komen wel goed, al vind ik geel een mooiere kleur.

quote:
Het wordt echter vervelend als je wel wilt verhuizen (of vervelender: moet verhuizen).
* Gaan jullie over twee jaar scheiden?
-> De sjaak
* Raak jij en/of zij werkloos?
-> De Sjaak
* Kan je een betere functie krijgen op 150 km afstand?
-> jammer joh
* Wil je doorstromen naar een groter huis met ruimte voor je gezin of een betere school in de buurt?
-> Jammer joh

Het zal wel een poosje duren voor de waarde van je huis door de 282 k heen gaat. Uiteindelijk vast wel een keer maar wanneer? Als je huis eerst wegzakt tot 220 k dan is er al weer eenstijging van ruim 28 % nodig.
NHG is wel de bedoeling, dus als het echt mis gaat dan gaan we er flink op achteruit, maar hoeven we niet in een kartonnen doos te gaan leven.

Verhuizen wegens een betere functie is onwaarschijnlijk, aangezien ik ook nog een vrouwtje heb met een goede baan die dan toevallig in dezelfde omgeving een baan zou moeten vinden. Verhuizen binnen de komende 8 jaar wegens een betere school is ook onwaarschijnlijk, aangezien de baby's nog gemaakt moeten gaan worden.

quote:
Het alternatief is wachten en waarom niet? Waarom zou je nu niet wachten als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de prijzen in de komende periode dalen? Seriously? Waarom niet? Zelfs de NVM voorspelt een daling, de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod. Bayswater doet volgens eigen zeggen "iets met statistiek". Ik vermoed dat hij doelt op zijn vakkenpakket op de HAVO.

Zelfs de NVM voorspelt voor dit jaar een daling. Het aanbod loopt alleen maar op, de transacties blijven laag, de leencapaciteit staat onder druk. Waarom zou je jezelf inkopen in deze chaos? In een markt die zo voorspelbaar is als de huizenmarkt ben je dan toch echt niet helemaal fris.
We zitten nu op een appartement waar we in principe goed zitten. We hebben geen haast, maar we willen binnen de 1 a 2 jaar toch wel wat groters, en waarom dan niet meteen een huis waar we ook 10 of 15 jaar kunnen blijven zitten als dat zo uitkomt? We hebben dus geen haast, maar als we iets moois tegenkomen waarom dan niet? Wanneer is dan wel het moment om te kopen? Volgend jaar? Over 2 jaar? Dat de prijzen nog verder gaan dalen is wellicht waar, maar hoeveel dat weet niemand.

quote:
Stel je wacht wel 3 jaar. He.. jullie sparen er nog even 25 mille bij waardoor jullie 60 mille spaargeld hebben. De huzien zijn ondertussen 15 % gezakt en je salaris is 20 % gestegen. (Ja dat is reeel, je bent jong toch? Ik neem aan de je een paar periodieken doortikt).

Het huis dat in 2011 nog 375 k was is nu nog maar 315. Je hebt bovendien meer spaargeld in te brengen (als je dat al wil) en je hebt een hoger salaris. Kopen die hap en klaar. Een fatsoenlijk huis waar je de komende 10 jaar goed in zit. Je hebt het starterssegment overgeslagen en hebt bovendien in no time overwaarde aangezien je de daling hebt gemist. feest...
Klopt, als je langer in je hutje blijft wonen kan je een steeds mooier huis kopen. Ik ben echter zeer tevreden met een 250k huis en ik zie dat niet veranderen de komende 10 jaar.

Als je ervan uit gaat dat je getallen kloppen dan heb je gelijk natuurlijk, iig op de korte termijn. Ik denk echter dat het niet zo'n vaart gaat lopen en ben van plan 5-10 jaar in mijn volgende huis te blijven wonen.

Daarnaast is mijn woongenot me ook wat waard. Lekker je eigen huisje precies zo maken zoals jij het wilt, als ik nu de muren in mijn huurhuis aan het verven ben dan vliegen er al lachende huisbaasjes door mijn hoofd.
If you can't beat them, join them.
pi_96663855
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 19:16 schreef 44pje het volgende:
Daarnaast is mijn woongenot me ook wat waard. Lekker je eigen huisje precies zo maken zoals jij het wilt, als ik nu de muren in mijn huurhuis aan het verven ben dan vliegen er al lachende huisbaasjes door mijn hoofd.
Dat dus.

Onbetaalbaar. Gewoon doen en laten waar je zelf zin in hebt.

Er is feitelijk weinig verschil tussen een woning huren en een hotelkamer huren. Behalve dat je zelf je behang uit mag kiezen...

The horror...
pi_96664410
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 19:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat dus.

Onbetaalbaar. Gewoon doen en laten waar je zelf zin in hebt.

Er is feitelijk weinig verschil tussen een woning huren en een hotelkamer huren. Behalve dat je zelf je behang uit mag kiezen...

The horror...
idd
Op zich kun je het ook wel leuk treffen met een huurhuis, maar dan moet die voldoen aan je eisen.
Ik zelf vind het prettig om zelf te kunnen beslissen. Het is ook gewoon een leuke bezigheid vind ik, om met je huis bezig te zijn. Het is eigenlijk een soort hobby. Van tijd tot tijd bedenken wat je weer eens gaat aanpakken of opknappen :Y
In een huurhuis ervaar ik niet een echt thuisgevoel. En een thuisgevoel is onbetaalbaar!
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:38:01 #280
43642 Bayswater
pi_96667486
quote:

de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod.
Die quote van een paar maanden geleden mag je op gaan zoeken. Ergens rond de kerst kan je mij betrappen op de verwachting dat de 1e helft 2011 een lichte daling te zien zou zijn en de 2e helft een lichte stijging qua prijsindex. Daarnaast een redelijk aantrekkend aantal verkopen in de loop van het jaar. Het aanbod heb ik niets over gezegd maar dat de drang om te verhuizen groot is, is duidelijk.
Life lies a slow suicide
pi_96669879
damn ik zat net ff te kijken op funda
zie ik een huisje in de albert cuypstraat in amsterdam voor 185k
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
zit ie toch op een verlies van 90k euro!!!
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.

Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:19:17 #282
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_96669931
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:20:24 #283
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96670028
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.

Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
Want bij 185 het je geen kosten koper? Of bedoel je als hij het nou zou verkopen?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_96671016
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:19 schreef Censuur-152 het volgende:
Heerlijk om geen schulden te hebben

QFT schulden hebben voelt als slavernij
I'll sing you a lullaby.
pi_96671086
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:

Hahaha, hey Homey, ben jij soms een kloon van Xeno of Cenzuur/zaadbal?

Alsof je zomaar 2 woningen 1 op 1 kunt vergelijken en daarbuiten, als die kennis van je zijn huis niet wil verkopen zal het hem zijn reet roesten wat het waard is.

Het moet echt zalig zijn om niet gehinderd door enig realiteitsbesef zo'n blik op het leven te kunnen hebben.

Ik zou er morgen voor tekenen!
pi_96671323
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:35 schreef xenobinol het volgende:
QFT schulden hebben voelt als slavernij
Ik heb miljoenenschulden op mijn naam staan. Ik heb nergens last van. Het helpt een beetje als de bezittingen de waarde van de schulden fors overtreffen.

Niets mis met schulden, zo lang je de lasten kan dragen en ze gebruikt worden voor investeringen.

Als je geen cent te makken hebt, ja... dan moet je ver blijven van schulden maken, tenzij je met die schulden tools verzamelt om geld te verdienen natuurlijk.
pi_96671748
Je gaat toch schulden aan omdat jezelf geen geld hebt :')
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:49:10 #288
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96671997
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
tuurlijk niet per sé

Ik ga een hogere hypotheek nemen dan nodig is vanwege hypotheekrente-aftrek.
pi_96672178
quote:
Nee. Als je zelf geen geld hebt moet je noodgedwongen gaan huren.

Waarmee ik dus niet stel dat als je huurt je geen geld hebt, maar wel dat als je geen geld hebt je alleen maar kunt huren.
pi_96672466
quote:
Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?
pi_96672864
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

tuurlijk niet per sé

Ik ga een hogere hypotheek nemen dan nodig is vanwege hypotheekrente-aftrek.
En zo is het. Ik heb geleend tegen 4,35% bruto, dus dat is netto een heel stuk minder en ik spaar via termijndeposito's voor 4,1% netto.

Waarom aflossen dan? Dat kan altijd nog ;-)
pi_96673399
quote:
10s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?
Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan af :)
I'll sing you a lullaby.
pi_96674338
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:
maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt.
Ehmmmm... Nee.

Het kan ook (belastingtechnisch) voordeliger zijn om geld te lenen!
pi_96674463
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:

Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan af :)
Ook dat is veel te simplistisch gedacht. Een ondernemer wil ook geld vrij hebben om mee te ondernemen. Waarom denk je dat lease zo populair is bij ondernemers?

En natuurlijk leen je ook omdat je niet voldoende cash voorhanden hebt, maar vrijwel niemand begint met een grote zak met geld en dus moet je dan lenen als je een onderneming op wil starten waarbij je voor grote investeringen staat.

Even voor de goede orde: het gaat ook om de vraag of je cash hebt en niet of je het geld hebt. Als wij de ondernemingen van de hand doen hebben we ruim voldoende om alle hypotheken af te lossen. Dan hebben we dus nog wat panden, maar verder niets... Dan kunnen we wel heel leuk roepen dat we niet hoeven te lenen, maar echt slim is het niet. Of denk jij van wel?

(en dat nog afgezien van het feit dat het fiscaaltechnisch handig is om een hypotheek te hebben)
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:44:18 #295
323876 michaelmoore
pi_96675715
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het kan ook (belastingtechnisch) voordeliger zijn om geld te lenen!
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96676025
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja man. En als je ziektekosten declareert is dat ook stelen. Net als reiskosten. En beroepskosten.

Wordt eens volwassen gast. Jij hebt net zoveel recht op de HRA als ik. Maar natuurlijk niet als jij niet je kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Geen risico, laag rendement.

Hoger risico, meer rendement.

Niet huilen als je geen risico durft te nemen he....
pi_96676327
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:

Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.

2,3 miljard brengen de huurders dus op aan inkomstenbelasting (en loonbelasting, want dat is natuurlijk gewoon een voorheffing). Huurtoeslag kost echter 2,4 miljard.

En dan nu de hamvraag: hoe kan het toch ooit dat een groep die als je de woning meeneemt 100 mio ontvangt bestolen zijn door de groep die ruim 45 miljard aftikt?
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:58:46 #298
323876 michaelmoore
pi_96676567
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.

2,3 miljard brengen de huurders dus op aan inkomstenbelasting (en loonbelasting, want dat is natuurlijk gewoon een voorheffing). Huurtoeslag kost echter 2,4 miljard.
Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffen
pi_96677032
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:58 schreef michaelmoore het volgende:

Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffen
Nee, want dat werkt natuurlijk ongunstig voor de lagere inkomens.

Wat ik wel een idee zou vinden is om mensen alleen huursubsidie te geven als er geen goedkopere woning in NL beschikbaar zou zijn die voor hun redelijkerwijs acceptabel zou zijn. Met dat laatste geef ik aan dat iemand die een baan heeft natuurlijk bij zijn werk mag blijven wonen, maar zo kun je leegloop van gebieden tegengaan door er mensen te plaatsen die geen werk hebben en een woning willen.

Twee vliegen in één klap: het maakt werken lonend (want niet werken kan betekenen dat je naar een gebied moet waar je liever niet heen wil) en het voorkomt onnodige huursubsidie.

Redelijkerwijs moet dat uit te voeren zijn. Begin maar eens met de groep die al 10 jaar niet of nauwelijks heeft gewerkt en in een veel te dure woning zit.
pi_96678707
Haha..... wat een onzin maar weer.... lekker neo-liberalisme.... iedereen weet dat dit een nieuwe vorm van zaken vullen voor de rijken is :D
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')