* Met HRA kan je meer lenen dan zonder HRA.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is een stelling die hier vaak geopperd wordt zonder dat er maar enige onderbouwing bij zit. De HRA is er al ruim 100 jaar dus zouden we al ruim 100 jaar teveel betalen voor huizen in NL.![]()
In de voormalige oostbloklanden hebben ze daar wat op gevonden, die vrouwen reizen af naar Brabant om daar een rijke Ollander aan de haak te slaanquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:28 schreef michaelmoore het volgende:
En volgend jaar dan gaat de overheid de kinderopvang en de zorgtoeslag fors aanpakken, dan zullen vrouwen niet meer fulltime gaan werken bij de blokker
Zijn er hier ook mannen met een catalogusbruid dan?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de voormalige oostbloklanden hebben ze daar wat op gevonden, die vrouwen reizen af naar Brabant om daar een rijke Ollander aan de haak te slaan![]()
Die mannen kunnen hun geluk niet op en kunnen dan ook meteen stoppen met het inbouwen van blauwe LED's.... waarom nog langer ongelukkig zijn als je met zijn tweetjes van het slavenbestaan kan genieten
Er zijn geen valkuilen zolang je maar zelf een keuze maakt voor jezelf en naar de maandlasten kijkt. Je kunt wel blijven wachten maar wat levert je dit dan op. Gaat de rente stijgen of worden de eisen nog strenger dan kunnen de huizen wel goedkoper worden maar zit je nog met dezelfde maandlasten of kun je door die strengere eisen nog niets kopen ondanks dat de huizenmarkt 20% gedaald is.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De valkuil zit in het feit dat de prijzen momenteel onder druk staan en dat je jezelf dus voor langere tijd vaszet in het huis dat je nu koopt.
Stel je koopt nu een huis van 260 k. Met kk en dergelijk wordt dat 282. OK.. 282 afgetikt en het huis is van jou.
Het is echter wel aannemelijk dat je huis in waarde zakt de komende 2,5 jaar. Scenario's:
* Daling met 5 %
-> Waarde huis is nu 247 k. waarde t.o.v. investering = - 35.000
* Daling met 10 %
-> Waarde huis is nu 234 k. waarde t.o.v. investering = - 48.000
* Daling met 15 %
-> Waarde huis is nu 221 k. waarde t.o.v. investering = - 61.000
In alle gevallen is er niet zoveel aan de hand als je in je huis blijft zitten. Het voornaamste nadeel is dat je niet meer kan verkopen zonder verlies en dat je je spaargeld hebt weggegooid en/of onderwaarde hebt opgebouwd maar so be it... De frustratie daarover schrijf je verder wel van je af door 20 keer per dag in dit topic te posten hoe geweldig je wel niet woont en wat voor een sukkel Xenobil wel niet is in zijn huurflat. Als dat niet genoeg is kan je ook nog eens je huis pimpen met blauwe neonstrips.
Het wordt echter vervelend als je wel wilt verhuizen (of vervelender: moet verhuizen).
* Gaan jullie over twee jaar scheiden?
-> De sjaak
* Raak jij en/of zij werkloos?
-> De Sjaak
* Kan je een betere functie krijgen op 150 km afstand?
-> jammer joh
* Wil je doorstromen naar een groter huis met ruimte voor je gezin of een betere school in de buurt?
-> Jammer joh
Het zal wel een poosje duren voor de waarde van je huis door de 282 k heen gaat. Uiteindelijk vast wel een keer maar wanneer? Als je huis eerst wegzakt tot 220 k dan is er al weer eenstijging van ruim 28 % nodig.
Het alternatief is wachten en waarom niet? Waarom zou je nu niet wachten als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de prijzen in de komende periode dalen? Seriously? Waarom niet? Zelfs de NVM voorspelt een daling, de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod. Bayswater doet volgens eigen zeggen "iets met statistiek". Ik vermoed dat hij doelt op zijn vakkenpakket op de HAVO.
Zelfs de NVM voorspelt voor dit jaar een daling. Het aanbod loopt alleen maar op, de transacties blijven laag, de leencapaciteit staat onder druk. Waarom zou je jezelf inkopen in deze chaos? In een markt die zo voorspelbaar is als de huizenmarkt ben je dan toch echt niet helemaal fris.
Stel je wacht wel 3 jaar. He.. jullie sparen er nog even 25 mille bij waardoor jullie 60 mille spaargeld hebben. De huzien zijn ondertussen 15 % gezakt en je salaris is 20 % gestegen. (Ja dat is reeel, je bent jong toch? Ik neem aan de je een paar periodieken doortikt).
Het huis dat in 2011 nog 375 k was is nu nog maar 315. Je hebt bovendien meer spaargeld in te brengen (als je dat al wil) en je hebt een hoger salaris. Kopen die hap en klaar. Een fatsoenlijk huis waar je de komende 10 jaar goed in zit. Je hebt het starterssegment overgeslagen en hebt bovendien in no time overwaarde aangezien je de daling hebt gemist. feest...
Whuzz heeft een vriendin uit het Oostblok maar naar ik begrijp is dat gewoon een leuke meid met een betere opleiding dan Xenobil die al eerder zelfstandig in het Westen gewerkt heeft.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:49 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Zijn er hier ook mannen met een catalogusbruid dan?
Als de leencapaciteit verder afneemt dan dalen de prijzen verder. Er is geen situatie mogelijk waarbij je nu wel kan kopen maar over 2 jaar op magische wijze niet meer. Als de starters de prijzen niet meer op kunnen brengen dan dalen de prijzen namelijk logischerwijs door.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:54 schreef Cherna het volgende:
Gaat de rente stijgen of worden de eisen nog strenger dan kunnen de huizen wel goedkoper worden maar zit je nog met dezelfde maandlasten of kun je door die strengere eisen nog niets kopen ondanks dat de huizenmarkt 20% gedaald is.
Wat ik me wel afvraag is hoe het mogelijk is dat starters bijna niets meer zouden kunnen kopen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:00 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als de leencapaciteit verder afneemt dan dalen de prijzen verder. Er is geen situatie mogelijk waarbij je nu wel kan kopen maar over 2 jaar op magische wijze niet meer. Als de starters de prijzen niet meer op kunnen brengen dan dalen de prijzen namelijk logischerwijs door.
Daarbij aangerekend dat een groot deel van de daling voor rekening van de inflatie zal komen.. Vanaf de top zijn de absolute prijzen nu al met 8 % gedaald maar inflatie gecorrigeerd zit je al in de buurt van de 15.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:17 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag is hoe het mogelijk is dat starters bijna niets meer zouden kunnen kopen.
Is dat omdat:
Ze al leningen hebben lopen
Niet tevreden zijn met het aanbod
Ze de lasten veel te hoog vinden en dan niets meer kunnen doen , vakantie / uitgaan
Vaak een van beiden een tijdelijk dienstverband heeft
Vaak geen stuiver eigen geld
De huizen echt te duur zijn
Als ik op funda of jaap kijk is er nog zat te koop onder de 2 ton.(Sorry niet elke regio)
Als startende tweeverdieners zonder kinderen toch een prijsklasse die te doen moet zijn.
We moeten er helaas vanuit gaan dat de prijzen nu eenmaal op tweeverdieners is gebaseerd. Dit met dank aan de emancipatie. Voor de jaren 80 was alles gebaseerd op 1 inkomen. Daarom ook dat prijzen zo gestegen zijn. En dat geld niet alleen voor de onroerend goed markt.
Jij gelooft echt dat de overheid wanneer men HRA zou afschaffen men de algemene belastingschijven zal verlagen. Ik heb toch niet zoveel vertrouwen meer in onze overheid.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:38 schreef Hanoying het volgende:
[..]
* Met HRA kan je meer lenen dan zonder HRA.
* (met name) starters lenen in de buurt van hun leencapaciteit.
* ergo: de huizenprijs met HRA is hoger dan zonder.
Aan de andere kant kunnen de belastingschijven lager als de HRA niet zou bestaan dus is het al met al ook wel een beetje een sigaar uit eigen doos. Al komt een deel van jouw sigaar dus wel uit mijn doos. ( <--- wehehe)
Die vind ik dan wel weer vreemd. Want met een hypotheek die erg safe is(NHG, groot gedeelte aflossing, 15 jaar rente vast), zit je op circa 800 euro netto(incluis je spaarinleg en overlijdensrisico) bij een hypotheek van circa 2 ton. Nog altijd goedkoper dan huren in de vrije sector waar je voor een huis al gauw tegen de 1000 euro aanzit.quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:30 schreef michaelmoore het volgende:
Ze de lasten veel te hoog vinden en dan niets meer kunnen doen , vakantie / uitgaan
Whuzz kennende zal hij diep gekwetst zijnquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:54 schreef Hanoying het volgende:
Whuzz heeft een vriendin uit het Oostblok maar naar ik begrijp is dat gewoon een leuke meid met een betere opleiding dan Xenobil die al eerder zelfstandig in het Westen gewerkt heeft.
daar kan Xeno verder geen zinnig woord over zeggen. Hij moet wel eens leren waar de grens ligt tussen mensen op een grappige manier steekjes uitdelen en het onnodig lompe opmerkingen maken over dingen waar hij geen enkel verstand van heeft.
Ik heb wel eens zo'n catalogus 'doorgespit'.... bleek dat alle gold diggers al naar Brabant waren afgereisd. Ik snap er helemaal niets van aangezien daar nog nooit goud in de bodem is aangetroffenquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:49 schreef Censuur-152 het volgende:
Zijn er hier ook mannen met een catalogusbruid dan?
Wel frappant dat je weer over anderen begint ipv eens naar jezelf te kijken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Whuzz kennende zal hij diep gekwetst zijn
Ik ga mezelf niet afzeiken... dat laat ik graag aan anderen overquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:04 schreef Scorpie het volgende:
Wel frappant dat je weer over anderen begint ipv eens naar jezelf te kijken.
Dat is anders nergens voor nodig, dat gaat je prima af.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:19 schreef xenobinol het volgende:
Ik ga mezelf niet afzeiken... dat laat ik graag aan anderen over
Je kan maar een keer of 4 je jaarsalaris lenen dus met een uitkering kan je geen 120.000 euro financiëren. voor 120 k heb je al een bruto jaarsalaris nodig van zo'n 30 k.quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die vind ik dan wel weer vreemd. Want met een hypotheek die erg safe is(NHG, groot gedeelte aflossing, 15 jaar rente vast), zit je op circa 800 euro netto(incluis je spaarinleg en overlijdensrisico) bij een hypotheek van circa 2 ton. Nog altijd goedkoper dan huren in de vrije sector waar je voor een huis al gauw tegen de 1000 euro aanzit.
Tja en je kunt nu eenmaal niet alles als je het inkomen er niet voor hebt.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de huizen plots 40% in waarde gaan dalen als je het hebt over prijzen die nu rond de 2 ton liggen. Dat zou betekenen dat zelfs iemand met een uitkering zou kunnen kopen omdat de maandlasten dan rond de 300 euro komen te liggen. En ik denk niet dat een overheid het zover laat komen. Tenzij de rente natuurlijk fors gaat stijgen maar dan is half NL failliet en dan is er wel meer aan de hand.
Dus je moet een ver boven modaal salaris verdienen wil je nu een huisje kunnen kopen in een wijk waar de schoteldichtheid erg hoog isquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je kan maar een keer of 4 je jaarsalaris lenen dus met een uitkering kan je geen 120.000 euro financiëren. voor 120 k heb je al een bruto jaarsalaris nodig van zo'n 30 k.
Ik verwacht overigens ook niet dat huizen van 200 k in absolute bedragen 40 % dalen van de top. Inflatie gecorrigeerd is het echter niet onmogelijk.
In een tijdsbestek van 10 jaar, spreiden we dat naar 20 jaar kan het zomaar zijn dat er geen daling geweest is maar de prijzen met de inflatie gelijk gebleven zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Hanoying het volgende:
Inflatie gecorrigeerd is het echter niet onmogelijk.
We hadden het toch ook over 2 verdieners, beide die 30.000 verdienen. Waarom wordt nu opeens weer naar 1 salaris gerekend?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:48 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus je moet een ver boven modaal salaris verdienen wil je nu een huisje kunnen kopen in een wijk waar de schoteldichtheid erg hoog is.. Goh waarom zou de huizenmarkt momenteel op slot zitten
Je moet ook met z'n tweën kopen..quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:48 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus je moet een ver boven modaal salaris verdienen wil je nu een huisje kunnen kopen in een wijk waar de schoteldichtheid erg hoog is.. Goh waarom zou de huizenmarkt momenteel op slot zitten
Heb jij ook met 2 inkomens gekocht?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hadden het toch ook over 2 verdieners, beide die 30.000 verdienen. Waarom wordt nu opeens weer naar 1 salaris gerekend?
Omdat er niet zoveel stelletjes zijn die beide 30k verdienen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hadden het toch ook over 2 verdieners, beide die 30.000 verdienen. Waarom wordt nu opeens weer naar 1 salaris gerekend?
Modaal is iets hoger dan 30 k hoor maar goedquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:48 schreef antfukker het volgende:
[..]
Volgens de CPB 33kquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:54 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Modaal is iets hoger dan 30 k hoor maar goed
Nee ik niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:53 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Heb jij ook met 2 inkomens gekocht?
Uiteindelijk gaan de absolute prijzen omhoog natuurlijk. In 2040 mag je 5 euro lappen voor een halfje bruin, een huis zal dan echt niet goedkoper zijn dan vandaag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In een tijdsbestek van 10 jaar, spreiden we dat naar 20 jaar kan het zomaar zijn dat er geen daling geweest is maar de prijzen met de inflatie gelijk gebleven zijn.
Dus jij voorspelt voor de komende 29 jaar een jaarlijkse inflatie van 7%quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:10 schreef Hanoying het volgende:
Uiteindelijk gaan de absolute prijzen omhoog natuurlijk. In 2040 mag je 5 euro lappen voor een halfje bruin, een huis zal dan echt niet goedkoper zijn dan vandaag.
Lager dan nu... dat is zo goed als zeker, de rente zal wel flink hoger staanquote:De kopen of wachten discussie is een discussie van kortere termijn. Hoe is de huizenprijs in 2012, 2013, 2014, 2015?
Dit. Volgens mij snappen velen niet dat de markt en het leven op 2 inkomens ingericht is. Daarom ook dat de prijzen zo gestegen zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het kan in china, kan het hier ookquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus jij voorspelt voor de komende 29 jaar een jaarlijkse inflatie van 7%
Nou ja.. bij wijze van danquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bij 'mijn' bakker kost een halfje bruin ¤ 1,20 heb je 'slechts' 5% inflatie nodig.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
[..]
Lager dan nu... dat is zo goed als zeker, de rente zal wel flink hoger staan
hier hetzelfdequote:Op woensdag 11 mei 2011 13:59 schreef Basp1 het volgende:
Maar hypotheek adviseurs verklaarden mij voor gek dat ik niet het maximale afsloot wat ik zou kunnen afsluiten.
Dat is toch van de zotte eigenlijk? Gewoon mensen zo veel mogelijk lening aanpratenquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee ik niet.![]()
Maar ik heb ook geen relatie en hoef ook geen huis met tuin voor de hoofdprijs te hebben.
Verder heb ik eerst redelijk gespaard en nog wat erfenis geld erin gestopt om maar niet teveel hypotheek te krijgen. Maar hypotheek adviseurs verklaarden mij voor gek dat ik niet het maximale afsloot wat ik zou kunnen afsluiten. Dus het lijkt me niet dat ik het gewenste voorbeeld in dit topic ben om te zeggen dat financieren niet lukt, en KK met de financieringen meegefinancierd moet worden.
he jammer nu, xeno, gaan eindelijk de prijzen zakken, gaat die rente weer omhoog... nog wat jaartjes doorbijten in je huurhuis...quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:18 schreef xenobinol het volgende:
Lager dan nu... dat is zo goed als zeker, de rente zal wel flink hoger staan
Ik vind het schandalig. Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, maar zo'n financieel adviseur ook. Het is toch zijn vakgebied, zijn expertise? Tegen mij werd ook gezegd dat ik prima de gewenste verbouwingen zou kunnen meefinancieren en wat al niet al... geen denken aan. daar spaar ik wel voor. Alleen de KK heb ik meegefinancierd, dat had niet gehoeven, maar okequote:Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is toch van de zotte eigenlijk? Gewoon mensen zo veel mogelijk lening aanpraten
Ik verwachtte (en doe dat nog altijd) een inflatiegecorrigeerde daling van zo'n 30-35 % van de top.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Volgens mij snappen velen niet dat de markt en het leven op 2 inkomens ingericht is. Daarom ook dat de prijzen zo gestegen zijn.
Alleen als we terug gaan in de tijd dus alles weer op 1 inkomen wordt gebaseerd zouden de prijzen wel 50 % kunnen zakken. Maar dat zie ik dus totaal niet gebeuren.
En heel simpel gesteld. Stel onze huurders hebben gelijk dat de prijzen nog 40% zakken. Dan moeten de huren dus ook fors omlaag. En ik denk niet dat een samenleving/regering dit toelaat.
Je bent toch een dief van je eigen portemennee want anders krijg je geen maximale HRA.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat is toch van de zotte eigenlijk? Gewoon mensen zo veel mogelijk lening aanpraten
Ja belachelijk is datquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:46 schreef Basp1 het volgende:
Ik moest bij 75% van de adviseurs verplicht een overlijdingsrisico verzekering aflsuiten, omdat dat bij die hypotheken hoorde die men mij wou verkopen. Dus dan zei ik tegen hun, ik heb toch geen relatie die een probleem heeft als ik zou overleijd, ik leg zelf al een gedeelte in dus waarom moet ik toch die verzekering, tja meneer die hoort er echt bij. Tja meneer sorry maar dan sluit ik die hypotheek wel ergens anders af.
Is toch niet zo gek? Als je dood neervalt moet de bank de woning verkopen en maar hopen dat er geen restschuld onstaat. Met een orv word dat risico afgedicht. Bij mij moest de orv enkel het verschil tussen executie en taxatie waarde dekken (en mocht overal worden afgesloten)quote:
Tegen meefinanciëren in de hypotheek kan jij niet opsparen...quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:42 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ik vind het schandalig. Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, maar zo'n financieel adviseur ook. Het is toch zijn vakgebied, zijn expertise? Tegen mij werd ook gezegd dat ik prima de gewenste verbouwingen zou kunnen meefinancieren en wat al niet al... geen denken aan. daar spaar ik wel voor. Alleen de KK heb ik meegefinancierd, dat had niet gehoeven, maar oke
Ook wanneer je zelf al minstens 30% van de woz waarde zelf inlegd. Die banken zijn gek geworden, die willen gewoon overal geld uit slaan. Dat is ook een reden dat ik zo snel als mogelijk probeer van mijn hypotheek af te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:53 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Is toch niet zo gek? Als je dood neervalt moet de bank de woning verkopen en maar hopen dat er geen restschuld onstaat. Met een orv word dat risico afgedicht. Bij mij moest de orv enkel het verschil tussen executie en taxatie waarde dekken (en mocht overal worden afgesloten)
Dan heb je alleen maar rente betaald aan die 10.000 en dus niets afgelost, ja tegen maar blijven leven op credit is niets op te sparen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:56 schreef Hanoying het volgende:
10.000 euro extra hypotheek kost je netto bij aflossingsvrij amper 25 euro per maand.
Als je 30% zelf inlegt zit je neem ik aan onder 100% EW en lijkt mij een ORV voor de bank niet noodzakelijk. Hoe hoog moest die ORV zijn?quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook wanneer je zelf al minstens 30% van de woz waarde zelf inlegd. Die banken zijn gek geworden, die willen gewoon overal geld uit slaan. Dat is ook een reden dat ik zo snel als mogelijk probeer van mijn hypotheek af te zijn.
Dat weet ik al niet meer, maar ik weet wel dat 3 van de 4 mij die toch echt bij elke hypotheekvorm die men mij aanbood probeerde aan te smeren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:01 schreef lutser.com het volgende:
Als je 30% zelf inlegt zit je neem ik aan onder 100% EW en lijkt mij een ORV voor de bank niet noodzakelijk. Hoe hoog moest die ORV zijn?
In de huidige situatie daalt de prijs zowel absoluut als relatief dus gaat dat voorbeeld sowieso niet op.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ah, de inflatietruuc teert weer welig
situatie 1:
ik koop een huis in 2011
koopsom 200k
situatie 2:
ik koop een huis in 2015
in de periode 2011-2015 is de inflatie in totaal (stel) 20% geweest
koopsom 210k
De huisprijs zou relatief gedaald zijn met 15% (20% [inflatie] -/- 5% [210k vs. 200k])
Absoluut is zij echter gestegen met 5% (210k vs. 200k)
Wat is gunstiger?
als je hem volledig wil aflossen binnen de horizon van de hypotheek betaal je nog steeds maar iets meer dan 40 euro netto per maand voor 10 k extra hypo...quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan heb je alleen maar rente betaald aan die 10.000 en dus niets afgelost, ja tegen maar blijven leven op credit is niets op te sparen.
Ik haal mijn halfjes bij de Appie en daar kost een half bruin zo'n 65 cent.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:35 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Bij 'mijn' bakker kost een halfje bruin ¤ 1,20 heb je 'slechts' 5% inflatie nodig.
Ik ben een voorstander van hoge rentestandenquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:39 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
he jammer nu, xeno, gaan eindelijk de prijzen zakken, gaat die rente weer omhoog... nog wat jaartjes doorbijten in je huurhuis...
Net zoals aan woongenot doe je dus ook niet aan broodgenot.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik haal mijn halfjes bij de Appie en daar kost een half bruin zo'n 65 cent.
Nou dan heb je dus in 30 jaar dus voor die 10K ongeveer aan de banken nog altijd meer dan 25 K betaald, dat je door de HRA een beetje korting krijgt en de bank hier dus alleen maar blij mee is klinkt de meeste leenkneuzen natuurlijk als muziek in de oren. Maar aangezien ik een beter gevoel heb in een leven zonder schuld doe ik niet mee met deze boekhoudkundige truken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
als je hem volledig wil aflossen binnen de horizon van de hypotheek betaal je nog steeds maar iets meer dan 40 euro netto per maand voor 10 k extra hypo...
Niet tegenop te sparen.
Die 10.000, inclusief rente, zal ik toch eens moeten terugbetalen en wie zegt dat ik die er bij verkoop uit krijg? Bovendien vind ik het gewoon vreemd om dat soort producten op de pof aan te schaffen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:56 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Tegen meefinanciëren in de hypotheek kan jij niet opsparen...
10.000 euro extra hypotheek kost je netto bij aflossingsvrij amper 25 euro per maand.
ik ook, op mijn spaarrekeningquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van hoge rentestanden
Ik geniet van andere dingen in het levenquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:11 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Net zoals aan woongenot doe je dus ook niet aan broodgenot.
Hypotheekrente is dalende overigens.
Te dure hollandse hoerenquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik geniet van andere dingen in het leven
Alle vrouwen zijn....quote:
Noem eens wat?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik geniet van andere dingen in het leven
fok...quote:
Dat was het?quote:
Zo loopt de tijdelijke verhoging van de NHG-grens, waardoor mensen tot 350.000 euro een aanzienlijke rentekorting krijgen, per 1 januari 2012 af. Vanaf 265.000 euro betaal je dan als starter zomaar een half procent meer rente, die toch al aan het stijgen is. Als de regering besluit de maatregel niet te verlengen, valt de laatste grote steunpilaar van de markt weg.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:53 schreef corus het volgende:
Was deze al geplaatst ?
http://www.depers.nl/econ(...)uwd-op-schulden.html
What more is there than fokquote:
De tekst of het feit dat de verhoogde NHG wordt afgeschaft?quote:
Ze zullen het wel weer verlengen, we mogen de starters natuurlijk niet benadelenquote:Op woensdag 11 mei 2011 16:01 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zo loopt de tijdelijke verhoging van de NHG-grens, waardoor mensen tot 350.000 euro een aanzienlijke rentekorting krijgen, per 1 januari 2012 af. Vanaf 265.000 euro betaal je dan als starter zomaar een half procent meer rente, die toch al aan het stijgen is. Als de regering besluit de maatregel niet te verlengen, valt de laatste grote steunpilaar van de markt weg.
Wat is dit voor onzin.
Op zich is het natuurlijk wel vreemd dat de starter in verband wordt gebracht met een hypotheek van 265K+ terwijl de groep starterswoningen tot 181.000 euro lopen. Dat is dus de prijscat. voor een starter: tot 181K. Natuurlijk zijn er starters die met meer beginnen, maar boven de 265K? Dat is een zeldzaamheid.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:21 schreef Knakker het volgende:
De tekst of het feit dat de verhoogde NHG wordt afgeschaft?
Starter op de markt en dan een huis kopen tussen de 265 en 350kquote:Op woensdag 11 mei 2011 16:01 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zo loopt de tijdelijke verhoging van de NHG-grens, waardoor mensen tot 350.000 euro een aanzienlijke rentekorting krijgen, per 1 januari 2012 af. Vanaf 265.000 euro betaal je dan als starter zomaar een half procent meer rente, die toch al aan het stijgen is. Als de regering besluit de maatregel niet te verlengen, valt de laatste grote steunpilaar van de markt weg.
Wat is dit voor onzin.
Dat is waar natuurlijk. Maar voor de rest lijkt het me een heel reëel stukje... Ook dat de HRA niet meer heilig is bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:47 schreef antfukker het volgende:
[..]
Starter op de markt en dan een huis kopen tussen de 265 en 350kDat kunnen alleen beginnende tandartsen en dierenartsen
Gewoon tot aan je oogballen toe financieren... huizen worden toch alleen maar meer waard. (even buiten beschouwen houden dat het niet het huis is dat meer waard word maar dat het ons geld is wat steeds minder koopkracht heeft).quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:47 schreef antfukker het volgende:
[..]
Starter op de markt en dan een huis kopen tussen de 265 en 350kDat kunnen alleen beginnende tandartsen en dierenartsen
Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk...quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:47 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele hoge schatting. 2 starters die samen 80k binnenharken terwijl 1 van de twee nog parttime is ook?quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk...
Veel studenten kopen hun eerste huis pas een paar jaar na het afronden van hun studie. Een man met een universitaire studie heeft meestal ook wel een vrouw/vriendin met HBO+ en dan zit je al snel aan een gezamenlijk inkomen van 80 k. Meer als de vrouw ook voltijd werkt.
Nee, maar misschien wel een 60.000 euro bruto en daar koop je een huis voor rond de 240.000 incluis KK. met een veilige hypotheek. DWZ aflossing en NHG. En als starter zou ik nooit zonder NHG gaan. Maar goed dat is mijn mening.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:41 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele hoge schatting. 2 starters die samen 80k binnenharken terwijl 1 van de twee nog parttime is ook?
Wij hebben net een hypotheek afgesloten van 227, de kk leggen we zelf in, Samen verdienen we 55k, en we lossen 100% af.'quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, maar misschien wel een 60.000 euro bruto en daar koop je een huis voor rond de 240.000 incluis KK. met een veilige hypotheek. DWZ aflossing en NHG. En als starter zou ik nooit zonder NHG gaan. Maar goed dat is mijn mening.
Iedereen moet het zelf weten wat hij doet. Als ik vrijgezel zou zijn zou ik huren, want huren is meer flexibel als het om arbeid gaat. En als je dan toch vrijgezel bent kun je zo verhuizen want je hoeft niet rekening te houden met anderen zoals kinderen en vrouw.
Maar je moet als starter vergeten dat je een vermogen opbouwt met kopen maar voor woongenot en langere vaste kosten waarvan je weet dat die niet stijgen tov huren waar jaarlijks een huurverhoging aan te pas komt. Vermogen zie je wel na een langere periode.
Het is jammer dat zovelen kopen als belegging zien.
Ik praat niemand een eigen huis aan. Iedereen moet dit maar zelf weten
Tja en wat gaan de huren dan doen. Dalen die dan ook zo explosief. Gaan dan alle huurders kopen zodat de prijzen van de huizen weer explosief gaan stijgen omdat er dan plots een tekort is omdat niemand meer wilt huren?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:53 schreef corus het volgende:
Was deze al geplaatst ?
http://www.depers.nl/econ(...)uwd-op-schulden.html
Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen bij het type huis dat wij zoeken (nette eensgezinswoning, goed geisoleerd/isoleerbaar, tuintje). Volgens mij blijven deze huizen over het algemeen wel verkoopbaar, al heb ik niet de illusie dat ik er dikke winst mee ga maken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De valkuil zit in het feit dat de prijzen momenteel onder druk staan en dat je jezelf dus voor langere tijd vaszet in het huis dat je nu koopt.
Stel je koopt nu een huis van 260 k. Met kk en dergelijk wordt dat 282. OK.. 282 afgetikt en het huis is van jou.
Het is echter wel aannemelijk dat je huis in waarde zakt de komende 2,5 jaar. Scenario's:
* Daling met 5 %
-> Waarde huis is nu 247 k. waarde t.o.v. investering = - 35.000
* Daling met 10 %
-> Waarde huis is nu 234 k. waarde t.o.v. investering = - 48.000
* Daling met 15 %
-> Waarde huis is nu 221 k. waarde t.o.v. investering = - 61.000
In alle gevallen is er niet zoveel aan de hand als je in je huis blijft zitten. Het voornaamste nadeel is dat je niet meer kan verkopen zonder verlies en dat je je spaargeld hebt weggegooid en/of onderwaarde hebt opgebouwd maar so be it... De frustratie daarover schrijf je verder wel van je af door 20 keer per dag in dit topic te posten hoe geweldig je wel niet woont en wat voor een sukkel Xenobil wel niet is in zijn huurflat. Als dat niet genoeg is kan je ook nog eens je huis pimpen met blauwe neonstrips.
NHG is wel de bedoeling, dus als het echt mis gaat dan gaan we er flink op achteruit, maar hoeven we niet in een kartonnen doos te gaan leven.quote:Het wordt echter vervelend als je wel wilt verhuizen (of vervelender: moet verhuizen).
* Gaan jullie over twee jaar scheiden?
-> De sjaak
* Raak jij en/of zij werkloos?
-> De Sjaak
* Kan je een betere functie krijgen op 150 km afstand?
-> jammer joh
* Wil je doorstromen naar een groter huis met ruimte voor je gezin of een betere school in de buurt?
-> Jammer joh
Het zal wel een poosje duren voor de waarde van je huis door de 282 k heen gaat. Uiteindelijk vast wel een keer maar wanneer? Als je huis eerst wegzakt tot 220 k dan is er al weer eenstijging van ruim 28 % nodig.
We zitten nu op een appartement waar we in principe goed zitten. We hebben geen haast, maar we willen binnen de 1 a 2 jaar toch wel wat groters, en waarom dan niet meteen een huis waar we ook 10 of 15 jaar kunnen blijven zitten als dat zo uitkomt? We hebben dus geen haast, maar als we iets moois tegenkomen waarom dan niet? Wanneer is dan wel het moment om te kopen? Volgend jaar? Over 2 jaar? Dat de prijzen nog verder gaan dalen is wellicht waar, maar hoeveel dat weet niemand.quote:Het alternatief is wachten en waarom niet? Waarom zou je nu niet wachten als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de prijzen in de komende periode dalen? Seriously? Waarom niet? Zelfs de NVM voorspelt een daling, de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod. Bayswater doet volgens eigen zeggen "iets met statistiek". Ik vermoed dat hij doelt op zijn vakkenpakket op de HAVO.
Zelfs de NVM voorspelt voor dit jaar een daling. Het aanbod loopt alleen maar op, de transacties blijven laag, de leencapaciteit staat onder druk. Waarom zou je jezelf inkopen in deze chaos? In een markt die zo voorspelbaar is als de huizenmarkt ben je dan toch echt niet helemaal fris.
Klopt, als je langer in je hutje blijft wonen kan je een steeds mooier huis kopen. Ik ben echter zeer tevreden met een 250k huis en ik zie dat niet veranderen de komende 10 jaar.quote:Stel je wacht wel 3 jaar. He.. jullie sparen er nog even 25 mille bij waardoor jullie 60 mille spaargeld hebben. De huzien zijn ondertussen 15 % gezakt en je salaris is 20 % gestegen. (Ja dat is reeel, je bent jong toch? Ik neem aan de je een paar periodieken doortikt).
Het huis dat in 2011 nog 375 k was is nu nog maar 315. Je hebt bovendien meer spaargeld in te brengen (als je dat al wil) en je hebt een hoger salaris. Kopen die hap en klaar. Een fatsoenlijk huis waar je de komende 10 jaar goed in zit. Je hebt het starterssegment overgeslagen en hebt bovendien in no time overwaarde aangezien je de daling hebt gemist. feest...
Dat dus.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:16 schreef 44pje het volgende:
Daarnaast is mijn woongenot me ook wat waard. Lekker je eigen huisje precies zo maken zoals jij het wilt, als ik nu de muren in mijn huurhuis aan het verven ben dan vliegen er al lachende huisbaasjes door mijn hoofd.
iddquote:Op woensdag 11 mei 2011 19:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dus.
Onbetaalbaar. Gewoon doen en laten waar je zelf zin in hebt.
Er is feitelijk weinig verschil tussen een woning huren en een hotelkamer huren. Behalve dat je zelf je behang uit mag kiezen...
The horror...
Die quote van een paar maanden geleden mag je op gaan zoeken. Ergens rond de kerst kan je mij betrappen op de verwachting dat de 1e helft 2011 een lichte daling te zien zou zijn en de 2e helft een lichte stijging qua prijsindex. Daarnaast een redelijk aantrekkend aantal verkopen in de loop van het jaar. Het aanbod heb ik niets over gezegd maar dat de drang om te verhuizen groot is, is duidelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:
de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod.
Want bij 185 het je geen kosten koper? Of bedoel je als hij het nou zou verkopen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:
damn ik zat net ff te kijken op funda
zie ik een huisje in de albert cuypstraat in amsterdam voor 185k
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
zit ie toch op een verlies van 90k euro!!!
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.
Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
QFT schulden hebben voelt als slavernijquote:
Hahaha, hey Homey, ben jij soms een kloon van Xeno of Cenzuur/zaadbal?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:
damn ik zat net ff te kijken op funda
zie ik een huisje in de albert cuypstraat in amsterdam voor 185k
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
zit ie toch op een verlies van 90k euro!!!
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.
Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
Ik heb miljoenenschulden op mijn naam staan. Ik heb nergens last van. Het helpt een beetje als de bezittingen de waarde van de schulden fors overtreffen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:35 schreef xenobinol het volgende:
QFT schulden hebben voelt als slavernij
tuurlijk niet per séquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
Je gaat toch schulden aan omdat jezelf geen geld hebt
Nee. Als je zelf geen geld hebt moet je noodgedwongen gaan huren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
En zo is het. Ik heb geleend tegen 4,35% bruto, dus dat is netto een heel stuk minder en ik spaar via termijndeposito's voor 4,1% netto.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
tuurlijk niet per sé
Ik ga een hogere hypotheek nemen dan nodig is vanwege hypotheekrente-aftrek.
Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan afquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?
Ehmmmm... Nee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:
maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt.
Ook dat is veel te simplistisch gedacht. Een ondernemer wil ook geld vrij hebben om mee te ondernemen. Waarom denk je dat lease zo populair is bij ondernemers?quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:
Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan af
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederlandquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het kan ook (belastingtechnisch) voordeliger zijn om geld te lenen!
Ja man. En als je ziektekosten declareert is dat ook stelen. Net als reiskosten. En beroepskosten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederland
Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederland
Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffenquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.
2,3 miljard brengen de huurders dus op aan inkomstenbelasting (en loonbelasting, want dat is natuurlijk gewoon een voorheffing). Huurtoeslag kost echter 2,4 miljard.
Nee, want dat werkt natuurlijk ongunstig voor de lagere inkomens.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:58 schreef michaelmoore het volgende:
Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |