Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen bij het type huis dat wij zoeken (nette eensgezinswoning, goed geisoleerd/isoleerbaar, tuintje). Volgens mij blijven deze huizen over het algemeen wel verkoopbaar, al heb ik niet de illusie dat ik er dikke winst mee ga maken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De valkuil zit in het feit dat de prijzen momenteel onder druk staan en dat je jezelf dus voor langere tijd vaszet in het huis dat je nu koopt.
Stel je koopt nu een huis van 260 k. Met kk en dergelijk wordt dat 282. OK.. 282 afgetikt en het huis is van jou.
Het is echter wel aannemelijk dat je huis in waarde zakt de komende 2,5 jaar. Scenario's:
* Daling met 5 %
-> Waarde huis is nu 247 k. waarde t.o.v. investering = - 35.000
* Daling met 10 %
-> Waarde huis is nu 234 k. waarde t.o.v. investering = - 48.000
* Daling met 15 %
-> Waarde huis is nu 221 k. waarde t.o.v. investering = - 61.000
In alle gevallen is er niet zoveel aan de hand als je in je huis blijft zitten. Het voornaamste nadeel is dat je niet meer kan verkopen zonder verlies en dat je je spaargeld hebt weggegooid en/of onderwaarde hebt opgebouwd maar so be it... De frustratie daarover schrijf je verder wel van je af door 20 keer per dag in dit topic te posten hoe geweldig je wel niet woont en wat voor een sukkel Xenobil wel niet is in zijn huurflat. Als dat niet genoeg is kan je ook nog eens je huis pimpen met blauwe neonstrips.
NHG is wel de bedoeling, dus als het echt mis gaat dan gaan we er flink op achteruit, maar hoeven we niet in een kartonnen doos te gaan leven.quote:Het wordt echter vervelend als je wel wilt verhuizen (of vervelender: moet verhuizen).
* Gaan jullie over twee jaar scheiden?
-> De sjaak
* Raak jij en/of zij werkloos?
-> De Sjaak
* Kan je een betere functie krijgen op 150 km afstand?
-> jammer joh
* Wil je doorstromen naar een groter huis met ruimte voor je gezin of een betere school in de buurt?
-> Jammer joh
Het zal wel een poosje duren voor de waarde van je huis door de 282 k heen gaat. Uiteindelijk vast wel een keer maar wanneer? Als je huis eerst wegzakt tot 220 k dan is er al weer eenstijging van ruim 28 % nodig.
We zitten nu op een appartement waar we in principe goed zitten. We hebben geen haast, maar we willen binnen de 1 a 2 jaar toch wel wat groters, en waarom dan niet meteen een huis waar we ook 10 of 15 jaar kunnen blijven zitten als dat zo uitkomt? We hebben dus geen haast, maar als we iets moois tegenkomen waarom dan niet? Wanneer is dan wel het moment om te kopen? Volgend jaar? Over 2 jaar? Dat de prijzen nog verder gaan dalen is wellicht waar, maar hoeveel dat weet niemand.quote:Het alternatief is wachten en waarom niet? Waarom zou je nu niet wachten als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de prijzen in de komende periode dalen? Seriously? Waarom niet? Zelfs de NVM voorspelt een daling, de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod. Bayswater doet volgens eigen zeggen "iets met statistiek". Ik vermoed dat hij doelt op zijn vakkenpakket op de HAVO.
Zelfs de NVM voorspelt voor dit jaar een daling. Het aanbod loopt alleen maar op, de transacties blijven laag, de leencapaciteit staat onder druk. Waarom zou je jezelf inkopen in deze chaos? In een markt die zo voorspelbaar is als de huizenmarkt ben je dan toch echt niet helemaal fris.
Klopt, als je langer in je hutje blijft wonen kan je een steeds mooier huis kopen. Ik ben echter zeer tevreden met een 250k huis en ik zie dat niet veranderen de komende 10 jaar.quote:Stel je wacht wel 3 jaar. He.. jullie sparen er nog even 25 mille bij waardoor jullie 60 mille spaargeld hebben. De huzien zijn ondertussen 15 % gezakt en je salaris is 20 % gestegen. (Ja dat is reeel, je bent jong toch? Ik neem aan de je een paar periodieken doortikt).
Het huis dat in 2011 nog 375 k was is nu nog maar 315. Je hebt bovendien meer spaargeld in te brengen (als je dat al wil) en je hebt een hoger salaris. Kopen die hap en klaar. Een fatsoenlijk huis waar je de komende 10 jaar goed in zit. Je hebt het starterssegment overgeslagen en hebt bovendien in no time overwaarde aangezien je de daling hebt gemist. feest...
Dat dus.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:16 schreef 44pje het volgende:
Daarnaast is mijn woongenot me ook wat waard. Lekker je eigen huisje precies zo maken zoals jij het wilt, als ik nu de muren in mijn huurhuis aan het verven ben dan vliegen er al lachende huisbaasjes door mijn hoofd.
iddquote:Op woensdag 11 mei 2011 19:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dus.
Onbetaalbaar. Gewoon doen en laten waar je zelf zin in hebt.
Er is feitelijk weinig verschil tussen een woning huren en een hotelkamer huren. Behalve dat je zelf je behang uit mag kiezen...
The horror...
Die quote van een paar maanden geleden mag je op gaan zoeken. Ergens rond de kerst kan je mij betrappen op de verwachting dat de 1e helft 2011 een lichte daling te zien zou zijn en de 2e helft een lichte stijging qua prijsindex. Daarnaast een redelijk aantrekkend aantal verkopen in de loop van het jaar. Het aanbod heb ik niets over gezegd maar dat de drang om te verhuizen groot is, is duidelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:29 schreef Hanoying het volgende:
de enige die nog het woord stijging in de mond durft te nemen is Bayswater maar die voorspelde een paar maanden geleden al een enorme stijging van de verkopen en een daling van het aanbod.
Want bij 185 het je geen kosten koper? Of bedoel je als hij het nou zou verkopen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:
damn ik zat net ff te kijken op funda
zie ik een huisje in de albert cuypstraat in amsterdam voor 185k
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
zit ie toch op een verlies van 90k euro!!!
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.
Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
QFT schulden hebben voelt als slavernijquote:
Hahaha, hey Homey, ben jij soms een kloon van Xeno of Cenzuur/zaadbal?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:18 schreef Homey het volgende:
damn ik zat net ff te kijken op funda
zie ik een huisje in de albert cuypstraat in amsterdam voor 185k
moest ik toch even denken aan een kennis die op het hoogtepunt 3 jaar geleden een precies dergelijk huisje (zelfde afmetingen, zelfde straat) had gekocht voor 250k plus nog kk erbij. dus dat wordt 275k hypotheek.
zit ie toch op een verlies van 90k euro!!!
dat is echt enorm, waarvoor werk je dan nog?? om maar niet te hebben over zijn hoge woonlasten met zo'n hoge hypotheek.
Enorm kl**** voor hem, dit is wel een extreem geval maar ik ken nog meer mensen die al op een virtueel verlies staan van enkele tientallen k euro's. daarvoor moet je echt lang werken om dat bijelkaar te sparen.
Ik heb miljoenenschulden op mijn naam staan. Ik heb nergens last van. Het helpt een beetje als de bezittingen de waarde van de schulden fors overtreffen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:35 schreef xenobinol het volgende:
QFT schulden hebben voelt als slavernij
tuurlijk niet per séquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
Je gaat toch schulden aan omdat jezelf geen geld hebt
Nee. Als je zelf geen geld hebt moet je noodgedwongen gaan huren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
En zo is het. Ik heb geleend tegen 4,35% bruto, dus dat is netto een heel stuk minder en ik spaar via termijndeposito's voor 4,1% netto.quote:Op woensdag 11 mei 2011 21:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
tuurlijk niet per sé
Ik ga een hogere hypotheek nemen dan nodig is vanwege hypotheekrente-aftrek.
Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan afquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij denkt dat je op je blauwe ogen miljoenen meekrijgt?
Ehmmmm... Nee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:
maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt.
Ook dat is veel te simplistisch gedacht. Een ondernemer wil ook geld vrij hebben om mee te ondernemen. Waarom denk je dat lease zo populair is bij ondernemers?quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:
Uiteraard kijken ze of je in staat bent om je lening terug te betalen, maar het gaat erom dat je geld leent omdat je het zelf niet hebt. Het is dan ook hilarisch om te roepen dat je 'het niet kan betalen'. Je leent geld omdat je iets niet kan betalen, dat je het daarom in termijnen terug betaald doet daar niets aan af
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederlandquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het kan ook (belastingtechnisch) voordeliger zijn om geld te lenen!
Ja man. En als je ziektekosten declareert is dat ook stelen. Net als reiskosten. En beroepskosten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederland
Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
belastingtechnisch is dus stelen van de andere helft van nederland
Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffenquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meer dan 95% van de inkomstenbelasting in NL wordt opgebracht door eigen woning bezitters.
2,3 miljard brengen de huurders dus op aan inkomstenbelasting (en loonbelasting, want dat is natuurlijk gewoon een voorheffing). Huurtoeslag kost echter 2,4 miljard.
Nee, want dat werkt natuurlijk ongunstig voor de lagere inkomens.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:58 schreef michaelmoore het volgende:
Dan zou je dus de woonlasten aftrekbaar moeten maken ipv rente, en de huursubsidie opheffen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |