abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96647731
quote:
6s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:57 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Alleen als ik in je MSN lijst mag... 8-)

Vooruit: www.earthlings.com
Ik heb geen MSN 8-) maar dit is tof van je ^O^

Thanks ! :*

pi_96649387
Moeilijk moeilijk moeilijk, als mensen andere mensen al niet als medemens behandelen. Des te moeilijker om dieren met meer respect te behandelen. Zeker als het eten op bord betreft.

Persoonlijk vind ik dit niet het belangrijkste probleem op dit moment in de wereld, maar ik zal serieus nadenken om mijn eetpatroon aan te passen. Ik zal nog steeds wel (biologisch) vlees eten. Wij zijn immers gerechtigd door God om vlees te eten.
life goes by...
pi_96649728
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Wing het volgende:
Moeilijk moeilijk moeilijk, als mensen andere mensen al niet als medemens behandelen. Des te moeilijker om dieren met meer respect te behandelen. Zeker als het eten op bord betreft.

Persoonlijk vind ik dit niet het belangrijkste probleem op dit moment in de wereld, maar ik zal serieus nadenken om mijn eetpatroon aan te passen. Ik zal nog steeds wel (biologisch) vlees eten. Wij zijn immers gerechtigd door God om vlees te eten.
Je weet echt niet hoe blij dit soort reacties mij maken !
Als dit topic ook maar enigszins helpt om de mensen bewuster te maken van het dierenleed
en daar in ieder geval Biologisch vlees door gaan eten zou echt geweldig zijn.

Jij bent hier dus al een goed voorbeeld van ! Dank voor je reactie O+ misschien dat
het andere mensen ook over de streep helpt !

Oke ik spam het nog 1x, gewoon omdat het zo verschrikkelijk belangrijk is !
Of je nu punt 1, 2 of 3 doet, alles is beter dan niets !

Wat kun jij doen?

Financieel steunen
http://www.wakkerdier.nl/doneren.php

Diervriendelijk eten
http://www.wakkerdier.nl/diervriendelijk_eten.php

Kom in Actie
http://www.wakkerdier.nl/schud-wakker.php

woensdag 11 mei 2011 @ 15:22:11 #104
37769 erodome
Zweefteef
pi_96651096
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Wing het volgende:

Het gaat niet alleen over dieren, om vlees zo goedkoop te kunnen produceren is misbruik van land, dier en mens noodzakelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_96668538
Ik eet trouwens wel bio- en ecologische vrije uitloop linksdraaiende meergranen scharrelkipeieren...

pi_96668581
EDIT: nu weten we het wel.

[ Bericht 90% gewijzigd door Greys op 11-05-2011 21:33:23 ]
pi_96670825
http://zembla.vara.nl/Afl(...)974&cHash=7a674658a3

ANTIBIOTICA ALARM - ZEMBLA

De superbacterie
De volksgezondheid in Nederland staat de laatste jaren onder druk door problemen die
veroorzaakt worden door de intensieve veeteelt.

De MRSA, de BSE, de Q-koorts en nu de ESBL.
Een superbacterie uit de kippenstal die mensen en dieren ongevoelig maakt voor antibiotica.
De ESBL ontstaat doordat de pluimveehouderij buitensporig veel antibiotica gebruikt om de dicht
op elkaar levende kippen gezond te houden. De kippen hebben daardoor een resistente bacterie
ontwikkeld, die het bestrijden van infecties bij dier en mens moeilijk maakt en soms zelfs
onmogelijk.

Artsen vertellen in ZEMBLA dat ze zich ernstig zorgen maken over de ESBL, omdat ze het aantal
patiënten die besmet raken met zo’n bacterie zien groeien.

Bij mevrouw Broeders wordt tijdens de operatie aan haar benen duidelijk dat ze besmet is met een
ESBL-bacterie. Besmette patiënten moeten in quarantaine worden behandeld. Inmiddels ligt
Broeders al een maand helemaal alleen op een isolatiekamer. Broeders: ‘Ik snap wel dat ik hier
moet zitten, want ik moet geen andere patiënten besmetten. Maar, ik zou zo dolgraag af en toe er
even uitwillen, ik voel me zo opgesloten.’

Microbioloog prof. J. Kluytmans wil weten waar die ESBL vandaan komt en laat op zijn
laboratorium kippenvlees onderzoeken. Kluytmans vertelt in ZEMBLA dat 88% van het kippenvlees
uit Nederlandse supermarkten vol zit met ESBL-bacteriën
.

Kluytmans: ‘Het zit ook in andere voedingsmiddelen.
Onderzoekers hebben het ook in groenten en fruit gevonden.

Minister G. Verburg van Landbouw wil inmiddels dat het antibioticagebruik in de dierhouderij in
2011 met 20% wordt teruggedrongen. Bovendien trekt ze 850.000 euro uit voor een proef met
antibioticavrije kippenstallen. ZEMBLA spreekt met een dierenarts in Denemarken waar ze al jaren
werken met antibioticavrije stallen. Daar staat in de politieke discussie de voedselveiligheid en de
bescherming van de consument voorop.

Dierenartsen controleren de boer en de overheid controleert de dierenartsen.
Bij overtredingen wordt de politie ingezet en speciale officieren van justitie zorgen voor vervolging
van dierenartsen en/of boeren.

Directeur van het RIVM R. Coutinho maakt zich al jaren zorgen over de toenemende resistentie
tegen antibiotica, hij vindt dat de bron aangepakt moet worden. Coutinho: ‘Wat je moet doen is
antibioticagebruik in de dierhouderij terugbrengen. En niet alleen in Nederland, ook in andere
landen.’

Research: Manon Blaas.
Samenstelling en regie: Jos van Dongen.
Eindredactie: Kees Driehuis.

Transcript van de uitzending: http://zembla.vara.nl/Antibiotica-alarm.6784.0.html#c24433
pi_96675300
Ik koop alleen nog maar biologische of vrije uitloopeieren en verder eten wij ik denk 3 keer per week vegetarisch en verder biologisch of op zn minst scharrelvlees..
Voelt goed :) Alleen jammer dat er geen biologisch vlees voor op brood te vinden is bij de supermarkt?
pi_96676168
Zelf probeer ik zo min mogenlijk vlees te eten, maar dat is allemaal lekker hypocriet, ik werk bij een keurslager, als mensen daar om biologisch vlees vragen wijzen we die ook de deur.
De slager kan geen biologisch vlees verkopen omdat hij tussen 2 supermarkten zit, en als vlees te duur wordt gaan mensen naar de supers toe ;)
Twiddel
pi_96676198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:37 schreef heaven7 het volgende:
Ik koop alleen nog maar biologische of vrije uitloopeieren en verder eten wij ik denk 3 keer per week vegetarisch en verder biologisch of op zn minst scharrelvlees..
Voelt goed :) Alleen jammer dat er geen biologisch vlees voor op brood te vinden is bij de supermarkt?
Als je eens wat anders op je brood wil dan kaas, eieren, jam, aardbeien of pindakaas dan zijn er nog een heleboel andere keuze's :Y

http://www.vegatopia.com/(...)getarisch-broodbeleg

Bij de natuurwinkels maar ook gewoon bij de supermarkt,

Vegetarische 'vleeswaar'
Is het een contradictie: vegetarische-vleeswaar?
Niet volgens slimme producenten die een gat in de markt zagen en vegetarische-vleeswaren in de
schappen legden.

Zo verkoopt Albert Heijn vegetarisch gebraden ‘gehakt’, shii-take filet en gerookte ‘ham’.
Ook zijn er verschillende patés: filet americain, paté tuinkruiden en saksische ‘leverworst’.
Volgens sommigen eng-realistisch, maar praktisch en lekker volgens anderen.

Vivera, een merk dat onder andere bij C1000 te krijgen is, heeft boterhamworst Naturel, boterhamworst Mexicaans en vegetarische paté.

Zelf maken we graag een ommetje naar de biologische winkel waar het Duitse merk Viana voor handen is. Viana maakt diverse smaken vegetarische carpaccio. Het vegetarische broodbeleg van Redwood is ook in de biologische winkel te koop: wij zagen Vegetarian Rashers en Cheatin’ Ham in de schappen liggen.

Voor AH heb ik zelfs Actiecode's voor je
http://www.actiecode.nl/a(...)oop-vegetarisch-eten

Zelf ben ik nogal verzot op de Vegetarische Champignon Paté van Zonnatura :P
Die verkopen ze in ieder geval bij AH en Dirk v.d. Broek en natuurlijk in de Natuurwinkels.

[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 11-05-2011 23:06:21 ]
pi_96676612
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:52 schreef summer2bird het volgende:
Zelf probeer ik zo min mogenlijk vlees te eten, maar dat is allemaal lekker hypocriet, ik werk bij een keurslager, als mensen daar om biologisch vlees vragen wijzen we die ook de deur.
De slager kan geen biologisch vlees verkopen omdat hij tussen 2 supermarkten zit, en als vlees te duur wordt gaan mensen naar de supers toe ;)
Maar er is dus wel vraag naar?
Er komen dus wel mensen bij de slager waar je werkt die vragen om Biologisch vlees?
Dan zou die slager er toch eens over moeten gaan nadenken om het WEL te verkopen,
de vraag wordt steeds groter namelijk.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 11 mei 2011 @ 23:03:17 #112
163650 Greys
pi_96676891
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Er komen dus wel mensen bij de slager waar je werkt die vragen om Biologisch vlees?
Dan zou die slager er toch eens over moeten gaan nadenken om het WEL te verkopen,
En ik denk dat mensen die er speciaal om vragen ook best bereid zijn er iets meer voor te betalen, anders kwamen ze bij voorbaat al niet bij de keurslager vragen maar waren ze al meteen naar de supermarkt er naast gegaan :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_96676973
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:03 schreef Greys het volgende:

[..]

En ik denk dat mensen die er speciaal om vragen ook best bereid zijn er iets meer voor te betalen, anders kwamen ze bij voorbaat al niet bij de keurslager vragen :)
Precies ! :+
pi_96678042
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

de vraag erna is bij ons zo klein, zeg maar dat 1 persoon per 2 weken om een biologische kip vraagt.
Dat is te weinig op het moment, en echt, ik had het ook graag anders gezien :P
Twiddel
pi_96678867
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:22 schreef summer2bird het volgende:

[..]

de vraag erna is bij ons zo klein, zeg maar dat 1 persoon per 2 weken om een biologische kip vraagt.
Dat is te weinig op het moment, en echt, ik had het ook graag anders gezien :P
Hoe eerder de hele Bio-industrie wordt afgeschaft hoe beter, dan is het vlees gewoon
overal een beetje duurder, dus dan maakt het niet meer uit waar je naar toe gaat,

7 dagen per week vlees eten is gewoon helemaal niet nodig, 2 á 3x per week is meer dan genoeg,
ben je even duur uit, scheelt een HELEBOEL dierenleed en is nog beter voor jezelf en het milieu ook.

opgelost slotje zou ik bijna zeggen :D 8-)

maar zover zijn we nog niet (8>

Nog even doorzetten en die wetten erdoorheen knallen met zijn allen...
pi_96680124
http://ec.europa.eu/agriculture/organic/animal-welfare_nl

Dierenwelzijn

De moderne consument stelt hoge eisen aan dierenwelzijn.
Men wil dat dieren die gebruikt worden voor voedselproductie net zo goed verzorgd worden, als wij
mensen onszelf verzorgen.

Goed voedsel, goede levensomstandigheden en goede gezondheidszorg zijn hiervoor vereisten.
De productiemethodes van de biologische veehouderij gericht op dierenwelzijn, zijn net zo uniek en
zorgvuldig ontworpen als de andere maatregelen.

Gericht op een optimale en zo natuurlijk mogelijke omgang met de dieren.

Bezoek de rubriek veevoer om te ontdekken wat dieren in de biologische landbouw gevoerd
krijgen. Lees verder hoe dit de productie van biologisch vlees en andere dierlijke producten ten
goede komt. http://ec.europa.eu/agriculture/organic/animal-welfare/feed_nl

De rubriek veeteelt gedeelte legt uit hoe biologische boeren eraan werken om de
leefomstandigheden van hun biologische dieren te verbeteren. Ze zorgen bijvoorbeeld voor
aangepaste stallen met de juiste onderlaag op de vloer en beperken het gebruik van bepaalde
praktijken, zoals het permanent vastbinden van de dieren aan palen.
http://ec.europa.eu/agric(...)welfare/husbandry_nl

De biologische veeteelt hecht er veel waarde aan dat dieren worden gehouden in een omgeving
die zo natuurlijk mogelijk is en eigen is aan de soort. Om dit bereiken zijn er een aantal richtlijnen
waaronder:

Zorgen voor permanente toegang tot de open lucht
Zorgen voor goede weides waar de dieren voldoende goede voeding kunnen vinden en ruimte
hebben om hun natuurlijke gedrag te uiten.
Verbod op het vastbinden aan palen en het isoleren van dieren
Zorgen voor lig- en stalstro
Weinig dieren per oppervlak houden
De transporttijden proberen te beperken
Eén van de grondbeginselen van biologische veeteelt verbiedt ook het gebruik van vloeren met
latten, bedoeld als rustplaats.

Geen verminkingen
Biologische landbouw beperkt het verwijderen of verkleinen van:

Staarten - van schapen, varkens, enz.
Snavels - van kippen, kalkoenen enz.
Hoorns - van runderen, schapen enz.

Individuele behoeften

Elke diersoort vraagt om een eigen specifieke behandeling. Zo hebben kippen bijvoorbeeld
behoefte aan een periode van rust tussen de verschillende periodes dat ze juist veel eieren leggen.
Soms wordt pluimvee in kleine groepjes gehouden zodat een sociale hiërarchie ontstaat zoals dat
ook in de vrije natuur gebeurt.

Vaardigheden

De nieuwe EU-Verordening inzake biologische landbouw stelt op verschillende punten rechtstreeks
eisen aan de veeteelt. Bijvoorbeeld: personeelsleden die dieren houden moeten de noodzakelijke
basiskennis en -vaardigheden bezitten met betrekking tot de gezondheids- en welzijnsbehoeften
van de dieren.

Pijnloos

Biologische landbouw benadrukt dat pijn en lijden tot een minimum beperkt moeten blijven tijdens
het hele dierenleven. Daarom worden transporttijden streng gecontroleerd en moeten
slachtmethodes zo snel en pijnloos mogelijk zijn.

De rubriek gezondheid maakt duidelijk wat biologische boeren doen om de gezondheid en het
welzijn van hundieren te bevorderen zonder een beroep te doen op synthetische middelen zoals
antibiotica. http://ec.europa.eu/agriculture/organic/animal-welfare/health_nl
pi_96687869
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Hoe eerder de hele Bio-industrie wordt afgeschaft hoe beter, dan is het vlees gewoon
overal een beetje duurder, dus dan maakt het niet meer uit waar je naar toe gaat,

7 dagen per week vlees eten is gewoon helemaal niet nodig, 2 á 3x per week is meer dan genoeg,
ben je even duur uit, scheelt een HELEBOEL dierenleed en is nog beter voor jezelf en het milieu ook.

opgelost slotje zou ik bijna zeggen :D 8-)

maar zover zijn we nog niet (8>

Nog even doorzetten en die wetten erdoorheen knallen met zijn allen...
De BV Nederland verdient dan wel weer veel geld aan die sector, oa omdat we op deze manier erg veel extra vlees/voedsel kunnen produceren, wat we niet zelf op eten, en lekker doorverkopen. Het is fysiek onmogelijk om diezelfde hoeveelheid te produceren met puur biologische methoden, daar hebben we niet genoeg Nederland voor. Nog afgezien van het feit dat de prijzen van onze producten dan niet meer concurrerend zijn op de wereldmarkten.

Dit zou dus ook een aantal negatieve effecten hebben, denk aan lagere (belasting)inkomsten voor de overheid, etc etc.

En de weereldmarkt voor dierlijke eiwitten groeit nog steeds, met als gevolg dat men genetisch gemanipuleerde zalmen aan het fokken is die sneller groeien in kweekvijvers, en dat men bij VION onderzoek doet naar diverse soorten varkensvoer, om zo beesten speciaal te fokken voor goede hammen, betere karbonades, etc etc

Ik denk niet dat we zover zullen komen dat de overgrote meerderheid van onze vleesproductie volledig biologisch zal zijn, maar dat betekend natuurlijk niet dat we het niet moeten proberen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_96690824
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 10:26 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De BV Nederland verdient dan wel weer veel geld aan die sector, oa omdat we op deze manier erg veel extra vlees/voedsel kunnen produceren, wat we niet zelf op eten, en lekker doorverkopen. Het is fysiek onmogelijk om diezelfde hoeveelheid te produceren met puur biologische methoden, daar hebben we niet genoeg Nederland voor. Nog afgezien van het feit dat de prijzen van onze producten dan niet meer concurrerend zijn op de wereldmarkten.

Dit zou dus ook een aantal negatieve effecten hebben, denk aan lagere (belasting)inkomsten voor de overheid, etc etc.

En de weereldmarkt voor dierlijke eiwitten groeit nog steeds, met als gevolg dat men genetisch gemanipuleerde zalmen aan het fokken is die sneller groeien in kweekvijvers, en dat men bij VION onderzoek doet naar diverse soorten varkensvoer, om zo beesten speciaal te fokken voor goede hammen, betere karbonades, etc etc

Ik denk niet dat we zover zullen komen dat de overgrote meerderheid van onze vleesproductie volledig biologisch zal zijn, maar dat betekend natuurlijk niet dat we het niet moeten proberen.
Ik was net hier even aan het lezen http://www.dialoogmegastallen.nl/mens/reactie/490#comment-490 dat gaat over de internetdialoog, waarbij Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) burgers, organisaties, bedrijfsleven en wetenschap wil betrekken.

Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) snapt namelijk niet waar de weerstand vandaan komt.
“Dit kan vele gronden hebben. Vrees voor dierziekten of de volksgezondheid, of misschien
milieuschade.” (koekoek.... 8)7 ) De Bio-industrie

Dit vind ik eigenlijk wel een mooie reactie van Henriette Prast (Hoogleraar economie aan de
Universiteit van Tilburg en lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

http://www.dialoogmegastallen.nl/mens/reactie/490#comment-490

Een weloverwogen oordeel over megastallen vereist een vergelijking van de voor- en nadelen.

Voordelen:

Dankzij de megastallen kan er op grote schaal goedkoop vlees worden geproduceerd en
verhandeld. .Een voordeel voor producenten en handelaren..

Dankzij de megastallen kunnen consumenten op grote schaal goedkoop vlees kopen en
consumeren. Een voordeel voor vleesetende consumenten.

Nadelen:

De productie van vlees leidt tot een grotere CO2 uitstoot dan al het verkeer bij elkaar
opgeteld.

Een nadeel voor alle mensen, zowel huidige als toekomstige generaties.

De productie van vlees leidt tot voedselschaarste.
De landbouwgrond die wordt gebruikt voor de productie van veevoer.zou veel meer voedsel
opleveren als diezelfde grond zou worden gebruikt voor mensenvoedsel

Een nadeel voor mensen die honger leiden, maar ook voor ons omdat de voedselschaarste tot
ernstige economische en vooral politieke instabiliteit zal leiden.

De productie van vlees legt een zeer groot beslag ook op andere natuurlijke hulpbronnen dan
landbouwgrond. Om een biefstuk van 300 gram te produceren is 744 liter water nodig.

Een nadeel voor alle mensen wereldwijd, en vooral voor de jongere generaties.

De intensieve productie van vlees vormt een zeer ernstige bedreiging voor de volksgezondheid.
Er zijn waarschuwingen geweest (gekke koeien, q-koorts, etc) en het is wachten totdat er een
epidemie optreedt (mede door de resistentie tegen antibiotica) die vele dodelijke menselijke
slachtoffers zal maken. Een nadeel voor alle mensen wereldwijd.

De intensieve productie van vlees brengt dieren onvoorstelbaar leed toe.
Een nadeel voor de dieren.

Eindconclusie: de voordelen vallen in het niet bij de nadelen.
Weg met megastallen.

vandaag om 10:50

Tja, beter had ik het niet kunnen verwoorden, dus ik ben het helemaal met je eens dat we
zeker moeten proberen te zorgen dat het overgrote meerderheid van onze vleesproductie volledig
biologisch zal zijn. :Y

Er zitten vele reactie's tussen die zeker de moeite waard zijn om te lezen.
pi_96691079
Ik zoek geen vegetarisch broodbeleg.. dat is wel te vinden ja. Ik had het over biologisch vlees voor op brood.
pi_96691642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 11:43 schreef heaven7 het volgende:
Ik zoek geen vegetarisch broodbeleg.. dat is wel te vinden ja.
Ik had het over biologisch vlees voor op brood.
Ah, had ik je zeker verkeerd begrepen..
Brood met een biologische Biefstukje op brood met Biologische ham?

http://webwinkel.ah.nl/pr(...)iologische+achterham

AH puur&eerlijk biologische achterham

AH puur&eerlijk is een nieuw eigen merk van Albert Heijn.
De producten die onder AH puur&eerlijk vallen zijn met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu
geproduceerd, geteeld of ingekocht.

Zo wordt de keuze voor een verantwoord alternatief bij het boodschappen doen u makkelijk gemaakt!

Bij de teelt van biologische producten wordt er zowel rekening gehouden met de natuurlijke
behoefte van het dier als met het milieu.

Het EKO-keurmerk geeft de garantie dat de producten biologisch geproduceerd zijn.
Voor meer informatie: www.ah.nl/puureneerlijk

edit:

http://www.degroeneweg.nl/

De biologische slagers van De Groene Weg maken zich al sinds 1981 iedere dag sterk voor
lekker, natuurlijk vlees. Vlees gezond van oorsprong noemen we dat. De Groene Weg is opgericht
door vakmensen met verstand van het slagersvak en oog voor kwaliteit en duurzaamheid.

De slagers stellen hoge eisen aan het vlees en kunnen daardoor een veilig en vooral lekker
biologisch kwaliteitsproduct garanderen. U vindt De Groene Weg slagerijen in heel Nederland.

De Groene Weg slagers zijn nog een beetje van de ambachtelijke stempel.
Niet voor niets kiezen zij er bewust voor om alleen maar te werken met vlees dat geproduceerd is
volgens biologische tradities.

Omdat het vlees tot stand gekomen is in een gezond evenwicht tussen mens, natuur en dier.
Maar vooral omdat biologisch vlees nog echt authentiek lekker smaakt.

Veel van de vleeswaren maken de slagers daarom zelf.
Uiteraard zonder chemische toevoegingen. Tegelijkertijd zijn de slagers en hun medewerkers als
geen ander in staat om ouderwets lekker vlees te presenteren in een modern jasje.

Want ook voor een mooie fondueschotel of een complete biologische barbecue bent u bij De
Groene Weg aan het juiste adres.

[ Bericht 10% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 12-05-2011 12:04:17 ]
pi_96692593
En de groene weg is niet/nauwelijks duurder dan de AH met zijn puur&eerlijk, waarvan overigens een deel van de producten niét (gecertificeerd) biologisch is. Dus dan zou ik indien mogelijk er voor kiezen om naast de dieren, ook de lokale middenstand te ondersteunen.

Overigens maakt mijn niet biologische neef/slager ook al zijn vleeswaren zelf, en zijn vader en onze opa ervoor ook al, dat ambachtelijke doet sowieso al wonderen voor de smaak, zelfs als het gebruikte niet van biologische oorsprong is.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_96704179
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:23 schreef fruityloop het volgende:
En de groene weg is niet/nauwelijks duurder dan de AH met zijn puur&eerlijk, waarvan overigens een deel van de producten niét (gecertificeerd) biologisch is. Dus dan zou ik indien mogelijk er voor kiezen om naast de dieren, ook de lokale middenstand te ondersteunen.

Overigens maakt mijn niet biologische neef/slager ook al zijn vleeswaren zelf, en zijn vader en onze opa ervoor ook al, dat ambachtelijke doet sowieso al wonderen voor de smaak, zelfs als het gebruikte niet van biologische oorsprong is.
Op deze pagina een overzicht van alle biologische slagerijen in Nederland.

Het worden er steeds meer ^O^

http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&c=4

Biologische slagerijen in Noord-Holland

Het overgrote deel van de biologische veeteeltboeren verkoopt niet aan huis, maar aan grote
afnemers. Het vlees van deze boeren tref je dan ook meestal in de supermarkten aan.
Ook wordt dit vlees bij biologische slagerijen verkocht. Dit gebeurt veelal op ambachtelijke wijze.

De biologische veeteelt wordt gekenmerkt door de toepassing van biologisch voer, meer
scharrelruimte voor varkens, koeien en kippen, daglicht in de stallen en vrije uitloop naar buiten.
Het afbranden van snavels bij kippen en het afknippen van de staart bij varkens is niet toegestaan.
Doordat de dieren zich niet vervelen bijten en pikken ze elkaar niet. Daarnaast mogen antibiotica
niet preventief, maar enkel wanneer een dier ziek is, worden toegediend. Biologisch vlees is
hiermee eerlijker geproduceerd en voller van smaak.

Op deze pagina tref je een overzicht van de biologische slagerijen in Noord-Holland.

De Groene Slager Alkmaar
Biologische Slagerij Reijn en Uljee Amsterdam
Natuurslagerij Rob Rijks Amsterdam
Ecologische slagerij Siem van de Gragt Amsterdam
De Groene Weg Slagerij Meindert en Vincent Klooster Bussum
Biologisch Ambachtelijke Slagerij Bussum
Uw groene slager Hans van Borre Castricum
Biologische Slagerij Stan Alkemade Haarlem
Gildeslager Jacques en Sandra Haarlem
De Biologische Slagerij Hilversum
De Groene Weg Slagerij Wim Meeusen Schoorl

Is uw biologisch bedrijf niet vermeldt? Meldt u zich hier dan aan.

Overige Overzichten:

Biologische slagerijen in Drenthe
Biologische slagerijen in Flevoland
Biologische slagerijen in Friesland
Biologische slagerijen in Gelderland
Biologische slagerijen in Groningen
Biologische slagerijen in Limburg
Biologische slagerijen in Noord-Brabant
Biologische slagerijen in Noord-Holland
Biologische slagerijen in Overijssel
Biologische slagerijen in Utrecht
Biologische slagerijen in Zeeland
Biologische slagerijen in Zuid-Holland

http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=9&c=4
pi_96716213
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ootwijkerbroek.dhtml

Bijna 9000 legkippen worden geruimd wegens vogelgriep
Van onze redactie internet − 12/05/11, 17:56

De 8.800 legkippen van een bedrijf in het Gelderse Kootwijkerbroek worden per direct geruimd.
Er is in het bedrijf vogelgriep van de H7-variant geconstateerd, zo meldde het ministerie van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie donderdag.

De vogelgriep kwam aan het licht na onderzoek door het Centraal Veterinair Instituut (CVI).
Verder onderzoek moet uitwijzen hoe gevaarlijk de variant precies is voor mens en dier, aldus een
woordvoerder van het ministerie.

In een zone van drie kilometer rond het biologische pluimveebedrijf is een vervoersverbod
ingesteld. Ook moeten de zestig bedrijven in de omgeving zich aan een ophokplicht houden.
Medewerkers van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) gaan bij die bedrijven langs om
dieren te controleren om verschijnselen van de vogelgriep.

De laatste keer dat in Nederland vogelgriep werd vastgesteld, was afgelopen maart bij een bedrijf
in Zeeland. Ook toen ging het om het H7-virus.

Na onderzoek bleek het daar te gaan om een milde variant.
Vrijdag moet duidelijk zijn of het virus in Kootwijkerbroek wellicht van dezelfde, milde variant is.

Vogelgriep komt in Nederland niet vaak voor. Vorig jaar werd bij een bedrijf in het Brabantse
Deurne een vergelijkbare variant geconstateerd.

In 2006 was er in het Gelderse Voorthuizen ook een uitbraak.
Echt zwaar werd Nederland in 2003 getroffen. Op 1349 pluimveehouderijen werden toen 30
miljoen dieren gedood.

Negentien mensen die bij de ruimingen waren betrokken, werden ziek.
Een dierenarts uit Rosmalen overleed daardoor.
pi_96737662
http://nos.nl/artikel/240(...)op-60-bedrijven.html

Controle vogelgriep op 60 bedrijven
vrijdag 13 mei 2011, 07:48

Op zo'n zestig pluimveebedrijven bij Kootwijkerbroek wordt gecontroleerd op vogelgriep.
Gisteren werd op één bedrijf in die plaats het virus gevonden.

De bijna 9000 kippen op de boerderij zijn afgemaakt.

Binnen een straal van drie kilometer geldt een vervoersverbod voor pluimvee, eieren en
kippenmest.

De laatste keer dat de vogelgriep in Nederland werd vastgesteld was in maart in Zeeland.

Een boerderij daar werd door de zogenoemde H7-variant getroffen.
Die bleek niet erg gevaarlijk te zijn.

Ook in Kootwijkerbroek is er sprake van de H7-variant, maar het moet nog blijken of die net
zo mild is als in Zeeland.

[ Bericht 8% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 13-05-2011 08:43:27 ]
pi_96750857
Meepraten over #megastallen en veehouderij in Nederland?
Dat kan op http://www.dialoogmegastallen.nl
pi_96794745

Provincie maakt lijst ontheffingen megastallen bekend
Geplaatst op 13 april 2011

EN BOSCH – De provincie Brabant heeft de lijst met ontheffingen voor verplaatsingen en
uitbreidingen van megastallen bekend gemaakt.

Er liggen op dit moment 15 ontheffingen voor verplaatsing van veehouderijen ter inzage
Voordat Gedeputeerde Staten een definitief besluit nemen over een verzoek voor ontheffing,
kunnen belanghebbenden hiertegen bezwaar indienen vóór 17 mei (“een zienswijze” in ambtelijke
taal).

Wie dat zijn, kunt u lezen op de website van de provincie.

Neem onderstaande lijst door en protesteer!

Volg ook altijd de updates op de website van de provincie!

Zie hiervoor de linkjes in dit artikel.

http://www.megastallen-nee.nl/?p=2489
pi_96795008
http://www.stopmegastallengeesteren.nl/

LOG Geesteren Plus is het landbouwontwikkelingsgebied Geesteren in de gemeente Tubbergen.Ten westen van Geesteren ligt een gebied waar intensieve veehouderij, met name
varkenshouders, zich kan vestigen.

Op dit moment zijn er plannen voor 9 megastallen met minimaal 80.000 varkens allemaal in een
straal van circa 1 kilometer.

In dit gebied van Vriezenveenseweg, Witteveensweg, Delmaweg, Geesterseveldweg tot aan de
Veeneggeweg zijn circa 90 burgerwoningen gesitueerd naast de bestaande veehouderijen.

Gezien de meest voorkomende zuidwestenwind in Nederland zal ook het dorp Geesteren de
hinder hiervan ondervinden.

Bewoners van dit gebied zowel burgers als boeren die bedrijven hebben in dit gebied verbazen
zich over deze ontwikkelingen. De gezondheid van de mensen in dit gebied komt in gevaar en de
leefbaarheid op het platteland neemt door deze concentratie van megastallen sterk af.

Uit landelijke onderzoeken door RIVM, LU Wageningen maar ook uit lokale zoals door de GGD
Twente blijkt dat ziektes zoals MRSA, longaandoeningen door fijnstof en de varkensgriep ook wel
Mexicaanse griep genoemd juist door deze opeenhoping van megastallen komen.

Deze ziektes kunnen zich eenvoudig verspreiden, naar bewoners in de directe omgeving en ook
naar de dieren van gevestigde boeren in het gebied.

Kortom dit willen wij niet in onze achtertuin.

De bewoners van het gebied maken zich sterk voor een gezond en leefbaar platteland !

Interesse stuur een mail aan: loggeesteren@kpnmail.nl
pi_96795167
- TROS Radar MRSA bacterie?
Kijk op http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1511/mrsa-bacterie/

MRSA-bacterie
Uitzending 22-03-2010

Vanuit de intensieve veehouderij verspreidt een gevaarlijke bacterie zich onder de Nederlandse
bevolking. Het gaat om MRSA, een bacterie die resistent is tegen antibiotica

Deze bacterie ontstaat in de intensieve veehouderij doordat daar erg veel antibiotica wordt
gebruikt. Vee krijgt in Nederland meer antibiotica dan waar dan ook in Europa.

Uit onderzoek blijkt dat 5% van de dierenartsen verantwoordelijk is voor het voorschrijven van
80% van alle antibiotica.

Deze 5% ontving in 2008 uit de verkoop van antibiotica zo'n 285.000 euro per dierenartsenpraktijk.
Een logische oplossing zou zijn om het verkopen en het voorschrijven van medicijnen te
ontkoppelen.
pi_96796132
De foto’s op de voorpagina dialoogmegastallen zijn aangepast, maar de huidige beelden geven
nog steeds geen reëel beeld van de situatie in megastallen.

http://www.dialoogmegastallen.nl/

We zien nu: close-up van legkippen met (vermoedelijk) vrije uitloop, koe in groen weiland, close-up
van varkens (huisvesting onbekend) en melkgeiten (stal met houten hekwerk).

Als staatssecretaris Bleker een oprechte en open discussie wil over de achtergronden van
megastallen en de intensieve veehouderij, laat de burgers dan ook zien waar het werkelijk over
gaat.

Toon de interieurs en omstandigheden van deze veefabrieken en laat mensen daar een oordeel
over vormen.

Met de huidige beelden krijgen mensen nog steeds geen idee hoe de leef- en
huisvestingsomstandigheden zijn in megastallen.

pi_96797113
Megastallen nee! TV-beelden
Zondag 28 Februari 2010 22:41

Donderdagavond 25 februari vond in de Eendracht in Gemert het lijsttrekkersdebat plaats in de
aanloop naar de verkiezingen van aanstaande woensdag 3 maart. Een onderwerp dat de
gemoederen bezig houdt is de situatie omtrent de intensieve veehouderij in Gemert-Bakel en de
mogelijke effecten hiervan op de volksgezondheid. Lokale Realisten heeft hierin een duidelijk
standpunt: Megastallen? Nee!

Het CDA heeft een andere mening.
Klik hier om het debat te zien tussen CDA lijsttrekker Harrie Verkampen en de lijsttrekker van
Lokale Realisten, Roël Hoppezak, dat zij voerden op basis van de stelling: "Megastallen ja!"

http://www.binnenlandsbes(...)gemert.1120030.lynkx

Willekeur, intimidatie en cliëntelisme in Gemert-Bakel
12.05.11

Toenmalig wethouder, en huidig fractievoorzitter Harrie Verkampen (CDA) van Gemert-Bakel heeft
zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Dat blijkt uit onderzoek van BING, Bureau
Integriteit Nederlandse Gemeenten.

In november zei Verkampen nog dat hij opstapt als zou blijken ‘dat ik niet integer heb gehandeld’.

Champignonkwekerij
In november 2009 schreef Verkampen in een brief dat de gemeente een bouwvergunning had
verleend aan een champignonkwekerij, terwijl die vergunning helemaal niet was verleend.
De brief was opgesteld om het bedrijf te helpen subsidie te verwerven.

Deze kwestie is overigens maar een van de vijf dossiers die BING heeft onderzocht.
Volgens BING is daarbij ‘meermaals in strijd of op gespannen voet met de Algemene Beginselen
van Behoorlijk Bestuur, de Awb, de Gemeentewet en de gedragscodes (voor bestuurders en
ambtenaren; BB) gehandeld.

Geloofwaardigheid
BING velt niet alleen een hard oordeel over Verkampen, die bijna 25 jaar wethouder Ruimtelijke
Ordening was. In de hele bestuurscultuur en bestuurlijke handelwijze was soms sprake van
‘willekeur, vooringenomenheid en (de schijn van) cliëntelisme. Dit tast de integriteit, de
geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het openbaar bestuur aan.’

Ondernemende gemeente
Ook toenmalig burgemeester Jan van Maasakkers wordt niet gespaard. Samen met Verkampen
waren ze volgens BING de drijvende krachten achter ‘een ondernemende gemeente’ die
regelmatig bewust de grenzen van de wet opzocht of overtrad.

De bestuurders deden dat vanuit de gedachte dat anders geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk
waren. BING noemt dit ‘niet alleen misleidend, maar aantoonbaar onjuist’.

De voormalig burgemeester wordt verweten dat hij in verschillende situaties het inzicht en overzicht
over de feiten in dossiers had of kunnen hebben, ‘maar heeft nagelaten deze verantwoordelijkheid
te nemen’.

Omkoping
In Gemert-Bakel heeft de ‘onvoldoende adequate dossiervorming’ een ‘negatieve invloed’ op de
transparantie en controleerbaarheid van besluitvormingsprocessen. Dit geldt ook voor het
gronduitgiftebeleid voor bedrijfskavels, inclusief uitgiftecriteria. Wethouders gingen gesprekken
aan met externen zonder dat daarvan verslagen werden gemaakt. De bestuurders maakten zich
volgens BING daardoor kwetsbaar voor integriteitsrisico’s, variërend van omkoping tot onterechte
beschuldiging van bepaald gedrag.

Papieren bestaan
Gedragscodes voor bestuurders en ambtenaren leiden in Gemert-Bakel een papieren bestaan en
zitten in de dagelijkse praktijk ‘onvoldoende “tussen de oren”’. De gemeente definieert integriteit
op een enge manier als ‘het jezelf niet verrijken’.

Volgens BING komt deze visie voor uit de ambtelijke en bestuurlijke cultuur van de ‘afgelopen
decennia’ bij de gemeente.

Intimiderend
Uit interviews die BING heeft gehouden blijkt dat Verkampen vaak een doelredenering hanteerde,
waaraan de argumenten ondergeschikt werden gemaakt. ‘Door meerdere geïnterviewden is
verklaard dat de toenmalig portefeuillehouder geen redenen wilde horen waarom iets niet kon,
maar vooral wilde horen waarom iets wél kon (…)’. Daarbij bezondigde hij zich ook aan
intimiderend gedrag: handhavingsambtenaren durfden in 2008 niet meer in gesprek met hem.

Verkampen wil pas vanavond in de gemeenteraad reageren.

Welterusten lieve mensen :z

Wat kun jij doen?

Financieel steunen

Diervriendelijk eten

Kom in Actie

pi_96837744
http://www.sp.nl/milieu/n(...)k_bio_industrie.html

DIALOOG MEGASTALLEN GEEN EXCUUS TEGEN AANPAK BIO-INDUSTRIE
11-05-2011

SP-Kamerlid Henk van Gerven reageert sceptisch op de door het kabinet gestarte maatschappelijke discussie over megastallen.

Beter laat dan nooit, maar dit is wel heel erg laat.

Tien jaar geleden had een discussie de industrialisatie van het platteland kunnen voorkomen.
Nu staat ons land vol met megastallen en gaat de overheid nog eens het gesprek aan.
Ik zal ervoor waken dat staatssecretaris Bleker deze dialoog niet als monoloog gebruikt om het
draagvlak voor megastallen te vergroten.

Al in 2001 kwam een commissie onder leiding van Herman Wijffels met een rapport waarin werd
gepleit voor een meer duurzame veehouderij, waarin productiegroei niet het enige doel is.
Het waardevolle rapport verdween in de kast en de schaalvergroting in de landbouwsector ging in
volle vaart door.

Van Gerven vraagt zich af wat staatssecretaris Bleker nu met een discussie hoopt te bereiken.
Bij de aftrap sprak Bleker mooie woorden. Hij wil meer openheid over wat in varkens- en
kippenstallen gebeurt en zegt te willen luisteren naar argumenten van voor- en tegenstanders.
Ik hoop dat hij deze woorden waar maakt en de industrialisering van de landbouw wil gaan
bestrijden, wanneer de samenleving daar om vraagt.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie bleek reeds dat een meerderheid van de bevolking
schaalvergroting om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren afwijst. Grote waarde wordt
gehecht aan een veehouderij waarbij goed gekeken wordt naar het dierenwelzijn, de
volksgezondheid en de gevolgen voor het milieu.

Van Gerven: 'Als Bleker een zogenaamde maatschappelijke dialoog nodig heeft om ook tot deze
inzichten te komen, dan moet dat maar. Wij zullen ervoor waken dat de dialoog niet gebruikt wordt
om de verduurzaming van de landbouw te vertragen.

pi_96840355
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)megastallen-af.dhtml

11/05/11, 15:04

Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders wijst het fenomeen megastallen af of neigt daartoe.
Het aantal voorstanders ligt op 42 procent, 9 procent heeft geen mening.

De cijfers zijn afkomstig uit een publieksonderzoek dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek
vormt het startschot voor een maatschappelijke discussie over megastallen en veehouderij.
Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, riep eerder dit jaar
op tot het voeren van een discussie over de stallen.

Onderzoek

Van de ondervraagden zegt 66 procent nog van mening te kunnen veranderen.
Dat blijken relatief vaak mensen te zijn die voorstander zijn van de stallen of daartoe neigen.
Dat duidt er volgens de onderzoekers op dat het aantal tegenstanders van megastallen tijdens de
discussie eerder toe dan af zal nemen.

In de studie, die gebaseerd is op een enquête onder bijna 1100 mensen en op gesprekken met
veehouders en burgers, werd deelnemers gevraagd naar de ideale toekomst van de veehouderij.
55 procent kiest voor de ' toekomstbestendige veehouderij', waarbij het accent ligt op duurzame
ontwikkeling. 33 procent heeft een voorkeur voor 'de concurrerende veehouderij' (waarbij het accent ligt op de economische betekenis van de sector), 27 procent kiest voor ' de zorgzame veehouderij' (met het accent op het welzijn van mens en dier).

Critici
Volgens critici van megastallen zijn die dieronvriendelijker, milieubelastender en beeldvervuilender
dan de gewone stallen. Ook is er de vrees dat de schaalvergroting negatieve gevolgen heeft voor
de volksgezondheid, bijvoorbeeld doordat infectieziekten overgebracht worden van dier op mens.
Maar deze punten worden bestreden door veel boeren.

Voorstanders en tegenstanders

Voorstanders van megastallen zijn vaker man, eten vaker vlees en hebben vaker banden met de
sector.

Tegenstanders zijn dus vaker vrouw, eten minder vaak vlees en zijn vaker lid van een natuur-
of dierenbeschermingsorganisatie. Vooral hoogopgeleide vrouwen van middelbare leeftijd zijn
vaak tegen megastallen.

De discussie over megastallen zal gevoerd worden onder leiding van oud-minister Hans Alders.
Bleker wil op basis van zijn bevindingen beslissen over de toekomst van deze grootschalige
veeteelt.

Politiek
In de provincie Utrecht is al een hevige discussie gaande over de stallen. Politieke partijen buitelen
over elkaar heen. Zo zijn de SP en de Partij voor de Dieren woedend op GroenLinks. Deze partij
streed eerst vanuit de oppositie nog mee tegen de komst van megastallen, nu gaat zij vanuit de
coalitie akkoord met de komst van megastallen. Dit is bij de andere partijen in het verkeerde
keelgat geschoten.

Dierenwelzijn
Het debat in Den Haag gaat steeds meer en vaker over dierenwelzijn.
Op dit moment voeren megastallen en ritueel slachten de boventoon.
Volgens PvdA-Kamerlid Tjeerd van Dekken is het een schreeuw van de samenleving om aandacht
voor het onderwerp. 'Het debat daarover mag nog veel steviger en frequenter worden gevoerd.
Dat gebeurt nog lang niet geprofileerd genoeg. Velen in de maatschappij weten nog niet dat
dierenwelzijn hier in Den Haag echt speelt, dus we zijn er nog lang niet.

Over de megastal zegt Dekken: 'Mensen ergeren zich er steeds meer aan dat dieren niet meer
buiten lopen, dat ze niet weten wat er precies binnen de muren van een megastal gebeurt.

Ze zien vooral dat er steeds meer vlees wordt geproduceerd en via documentaires op televisie is
hun duidelijk geworden dat de dieren lijden en dat pikken ze niet meer.

Als je nog wilt protesteren tegen de Megastallen doe het dan NU, want er is nog
maar heel weinig tijd.

Als je ECHT tegen de Megastallen (en Bio-industrie) bent doe iets !
Ik weet dat het Songfestival en voetbal en weet ik veel wat allemaal OOK leuk is
maar straks is het te laat.

Erg veel reacties heb ik hier niet gezien, dus of de belangstelling nu groot is of niet
ik heb geen idee...

Ik heb in ieder geval mijn best gedaan, ik geloof niet dat ik aan dit topic nog veel
kan toevoegen, misschien hooguit komen melden of de Megastallen nu straks wel
of niet doorgaan, maar dat kunnen jullie ook in de krant lezen.

Mensen, beste wensen !

en ik hoop in ieder geval dat er een paar mensen wakker zijn geworden, alles beter dan niks...

Enne.. 3 euro per maand naar Wakker Dier en verder Biologisch vlees eten helpt ook al
een heleboel.
  zondag 15 mei 2011 @ 15:33:37 #134
37769 erodome
Zweefteef
pi_96840856
Ik vind het fantastisch dat je zo gedreven bent, maar die linkdump maakt het wel erg zware kost.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_96847379
Ik weet er niet veel vanaf, dus misschien komt het door onwetendheid, maar ik zie niet echt in waarom een megastal nu zoveel erger is dan meerdere kleine stallen.
pi_96851433
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 15:33 schreef erodome het volgende:
Ik vind het fantastisch dat je zo gedreven bent, maar die linkdump maakt het wel erg zware kost.
De links zijn nodig omdat Fok erom bekend staat dat er altijd wel iemand roept om een
Bronvermelding.

mensen roepen namelijk de domste dingen en andere mensen nemen dit dan gewoon
klakkeloos over, zie een goed voorbeeld hier...

Proefdieren

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet er niet veel vanaf, dus misschien komt het door onwetendheid, maar ik zie niet echt in waarom een megastal nu zoveel erger is dan meerdere kleine stallen.
Ja, het is dan ook niet zo dat er veel info in dit topic te vinden is ofzo... :')
  maandag 16 mei 2011 @ 16:30:37 #137
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96890963
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.

Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?

Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96895056
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.

Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Voor al u vragen !

maandag 16 mei 2011 @ 18:45:21 #139
37769 erodome
Zweefteef
pi_96897206
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende: De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

Welke bezwaren zijn daar dan voor?
Want het rare is dat er bij biologische opstellingen juist veel gekozen wordt voor mengbedrijven en bedrijven naast elkaar die elkaar aanvullen.

Zo is het bv hartstikke handig om een mestverwerkingsbedrijf te hebben tussen de mestproduceerders in, of een voermais bedrijf naast bedrijven die voermais gebruiken, of een slachterij tussen de vee bedrijven in.

Dat zou ook prima gaan met een milde vorm van bio-industrie, of beter gezegd gewoon boeren zonder biologisch keurmerk maar ook geen zware bio-industrie.

Eigenlijk denk ik dat er een oplossing ligt in vlees binnen landen houden zoveel mogelijk en combi bedrijven, we produceren hier zo ongelovelijk veel voor het buitenland, wat dan ook nog eens voor een fiks deel kunstmatig in stand wordt gehouden.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:01:02 #140
329284 ReNero
pi_96931402
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Voor al u vragen !

Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke bezwaren zijn daar dan voor?
Want het rare is dat er bij biologische opstellingen juist veel gekozen wordt voor mengbedrijven en bedrijven naast elkaar die elkaar aanvullen.

Zo is het bv hartstikke handig om een mestverwerkingsbedrijf te hebben tussen de mestproduceerders in, of een voermais bedrijf naast bedrijven die voermais gebruiken, of een slachterij tussen de vee bedrijven in.

Dat zou ook prima gaan met een milde vorm van bio-industrie, of beter gezegd gewoon boeren zonder biologisch keurmerk maar ook geen zware bio-industrie.

Eigenlijk denk ik dat er een oplossing ligt in vlees binnen landen houden zoveel mogelijk en combi bedrijven, we produceren hier zo ongelovelijk veel voor het buitenland, wat dan ook nog eens voor een fiks deel kunstmatig in stand wordt gehouden.
Na WO 2 waren de Nederlandse landbouwbedrijven klainschalig met koeien, kippen en varkens door elkaar heen. Dit heeft gevolgen voor de micro biologie op een dergelijk bedrijf omdat ziektes zoals MKZ meerdere catagorieën dieren aanpakken zoals in dit geval evenhoevigen (varkens en koeien) Zoals je nu hoort over de varianten van de vogelgriep is de N1H5 variant gevaarlijk voor mensen en zijnde overige enkel voor pluimvee schadelijk. Het mengen en door elkaar heen laten lopen is dus bezwaarlijk voor de gezondheid van die dieren.

Deze dieren liepen veelal buiten tussen wilde dieren (hazen, vossen, herten, duiven, etc.) en liepen daar meerdere besmettingen op waar zij geen weerstand tegen hadden.

Wat jij schets met geschakelde bedrijven noemen wij agroparken. De mest van de varkens wordt gebruikt in een akkerbouwbedrijf om graan te verbouwen voor diezelfde varkens. Maar voor dit soort bedrijven zijn geen vergunningen te krijgen omdat deze locaties bestempeld worden als megastal. Kleine versies hiervan zijn niet rendabel door de hoge kosten van bijvoorbeeld mestverwerkingsinstallaties.

Jouw term "zware bioindustrie" is uit de lucht gegrepen. Er is geen zwaar en licht in de VEEHOUDERIJ (zo heet de sector) enkel de schaal waarop gewerkt wordt is meetbaar.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:53:50 #141
37769 erodome
Zweefteef
pi_96933383
Ben ik het niet mee eens, ik ben op veel boerenbedrijven geweest en er waren er zat die geen predikaat eko of biologisch voerde, maar die wel degelijk op een andere manier huisvesten dan in de echte bio-industrie.

Dus niet varkentjes buiten lekker in de wei, maar ook niet hutje mutje hun hele leven zonder daglicht, geen hele kleine hokjes voor de fokzeugen als ze werpen, maar ook geen groot ruim hok met stro en dooddrukrand.
Een beetje ertussenin dus, meer richting bio-industrie dan richting eko keurmerk enzo, maar toch een compromis tussen de 2 uiterste vormen in.

Deze bedrijven worden snel zeldzamer omdat het steeds moeilijker wordt om een kleiner bedrijf gaande te houden, maar ze waren er zeer zeker en nu ook nog wel wat.

Hier in de buurt hebben we een koeienbedrijf die zo werkt, ze hebben rond de 100 koeien die lekker zelf mogen weten wanneer ze gemolken worden(melkrobot vind ik een mooie uitvinding!).
Ze hebben niet zoveel buitenruimte, maar wel wat en een mooie ruime binnenschuur met lekkere ligplaatsen.

Het is een compromis, de dieren lopen niet echt buiten zoals een biologisch koetje zou moeten lopen, maar ze zitten er een beetje tussenin.

Dat naast de veeschuren in ons voor akkerbouw bestemde land waarvan de meeste mensen niet eens weten dat er dieren inzitten.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:03:20 #142
329284 ReNero
pi_96933671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:53 schreef erodome het volgende:
Ben ik het niet mee eens, ik ben op veel boerenbedrijven geweest en er waren er zat die geen predikaat eko of biologisch voerde, maar die wel degelijk op een andere manier huisvesten dan in de echte bio-industrie.

Dus niet varkentjes buiten lekker in de wei, maar ook niet hutje mutje hun hele leven zonder daglicht, geen hele kleine hokjes voor de fokzeugen als ze werpen, maar ook geen groot ruim hok met stro en dooddrukrand.
Een beetje ertussenin dus, meer richting bio-industrie dan richting eko keurmerk enzo, maar toch een compromis tussen de 2 uiterste vormen in.

Deze bedrijven worden snel zeldzamer omdat het steeds moeilijker wordt om een kleiner bedrijf gaande te houden, maar ze waren er zeer zeker en nu ook nog wel wat.

Hier in de buurt hebben we een koeienbedrijf die zo werkt, ze hebben rond de 100 koeien die lekker zelf mogen weten wanneer ze gemolken worden(melkrobot vind ik een mooie uitvinding!).
Ze hebben niet zoveel buitenruimte, maar wel wat en een mooie ruime binnenschuur met lekkere ligplaatsen.

Het is een compromis, de dieren lopen niet echt buiten zoals een biologisch koetje zou moeten lopen, maar ze zitten er een beetje tussenin.

Dat naast de veeschuren in ons voor akkerbouw bestemde land waarvan de meeste mensen niet eens weten dat er dieren inzitten.
Zoals jij dat nu beschrijft heb ik het idee dat jij het over de reguliere veehouderij hebt. (wat sommigen hier de bio-industrie noemen)

Veel innovaties uit de biologische bedrijven zijn overgenomen in de hele sector (klaver in grasmengesls, droogzetten met voeding, etc) Andere innovaties zoals melk, voer en mestrobots geven dieren meer rust en worden sector breed ingevoerd omdat een boerderij steeds groter wordt en het zicht op elk individueel dier minder wordt. Dierwelzijn is net zo belangrijk binnen de gangbare vormen van veehouderij als de biologische omdat een gelukkig dier beter presteerd en minder ziek wordt. De uitspraak dat boeren niet aan hun vee denken stamt dus uit het jaar 0 omdat die boeren al jaren gelden hebben moeten stoppen met hun bedrijf.
pi_96935120
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:01 schreef ReNero het volgende:

[..]

Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.

[..]

Ah, na alle bezwaren die ik hier in dit topic al heb genoemd inzake de Bio-industrie
dacht jij, kom ik ga nog eens een paar vragen stellen aan TS ook al ken ik de antwoorden
al.

Je wilt het dus van mij horen?
Aangezien je een scriptie hebt geschreven weet jij dus alle antwoorden al?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij VOOR de Bio-industrie bent, maar daar
zou ik me in kunnen vergissen hoor...

Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, maar ik ben bang dat jij
al van alles klaar hebt liggen om die antwoorden te weerleggen c.q. te ontkrachten,
dus eigenlijk zie ik mijn moeite die ik hier in ga steken al bij voorbaat als ''verspilde''
moeite.

Paarlen voor de Zwijnen :')

quote:
Gangbare stallen in de intensieve veehouderij huisvesten al massa's dieren.
Megastallen zijn nog weer groter. Er is geen duidelijke definitie van een 'megastal', maar Alterra
(Universiteit Wageningen) spreekt over bedrijven die op één locatie minimaal 7500 vleesvarkens,
200 fokvarkens, 120.000 leghennen, 220.000 vleeskuikens, 250 melkkoeien of 2500 vleeskalveren
houden. Met deze definitie heeft Nederland nu al 575 megastallen.

Voor een varken maakt het niet veel uit of hij geboren wordt in een bedrijf met 500 of 5.000
varkens. Hij leeft nog steeds zes maanden lang op een minimale ruimte (0,8 – 1,0 m2) in een
dichte stal. Individuele zorg heeft hij in geen van de twee stallen.

Maar als er brand of ziekte uitbreekt, zijn er wel ineens 5.000 varkens de dupe, in plaats van
'slechts' 500. Er wordt veel antibiotica gebruikt om ziektes te onderdrukken: nu al zoveel dat
bacteriën resistent worden. Ook bij een brand in een megastal zijn de gevolgen desastreus.

quote:
Ik ken de achtergronden vast niet zo goed als dat jij ze kent, ik heb er namelijk geen scriptie
over geschreven, maar wat ik zoal weet en lees over de achtergronden stelt mij niet
erg gerust.

Aan de vele problemen die de uitvoering van de Reconstructiewet met zich meebrengt voor natuur,
milieu en volksgezondheid in Brabant, kunnen nu ook ernstige vermoedens van aantasting van de
bestuurlijke integriteit worden toegevoegd.

Sommige mensen hier vinden het lastig als ik te veel tekst plaats en bronvermelding (wat nu ineens
linkdumping heet) wordt ook niet op prijs gesteld.

Maar goed:

http://www.megastallen-nee.nl/?p=2361

Megastallen-nee: provinciale enquête reconstructie platteland
21 maart 2011

Dat is een hele lap tekst, dus ik zal er een klein stukje uit quoten.

De reconstructie is inmiddels op een bestuurlijk fiasco uitgelopen.
De burgers hebben honderden miljoenen aan belastinggeld zien verdwijnen.
Ze hebben moeten ervaren hoe hun landschap in enkele jaren tijd werd vernietigd door een
tomeloze uitbreiding van megastallen, ook in gebieden waaruit ze juist hadden moeten verdwijnen.

De burgers moesten accepteren dat de natuur, de lucht en het grondwater steeds verder werden
aangetast door de emissies van de intensieve veehouderij.

Zelfs de gezondheidsbelangen van de Brabantse burgers en hun leefklimaat werden stelselmatig
verder ondermijnd.

Hier ook nog informatie voor diegene die toch belangstelling hebben.

http://bladel.groenlinks.nl/node/42839

Megastallen-Nee!!!
Burgerinitiatief LOG Hulsel-Bladel-Netersel zet grote vraagtekens bij de voorgenomen toelating en
concentratie van megastallen in de regio.

Zij vrezen dat de kwetsbare natuur door de uitstoot van ammoniak aan kwaliteit zal inboeten, het
woongenot negatief beïnvloed zal worden door stankoverlast, er grote risico's zullen ontstaan voor
de volksgezondheid, veel boeren familiebedrijven de opgedrongen concurrentieslag zullen
verliezen en het landschap minder aantrekkelijk zal worden voor bewoners en toeristen.

en hier:
Megastallen in beeld
http://www2.alterra.wur.n(...)terraRapport1581.pdf

Inhoudsopgave

Krantenknipsels 6
Aanleiding 7
Megastallen en megabedrijven: een definitie
Huidige situatie: hoeveel megastallen en -bedrijven zijn er?
Megastallen in beeld 19
Hoeveel megastallen verwachten we in de toekomst?
Ontstaat er een probleem met de komst van megastallen?
Megastallen in beeld samengevat
Geraadpleegde bronnen
Bijage 1: Wie vindt wat?
Bijlage 2: Uitwerking toekomstscenario’s

Ook boeren zijn niet gebaat bij megastallen, want megastallen verdringen de kleinere boerderijen.
De laatste jaren is er een trend naar minder, maar grotere boerderijen.

Vooral in de rundveesector is de afname in boerderijen sterk: in de afgelopen 15 jaar zo’n 45%.
Dagelijks stoppen 3 boeren met hun bedrijf: weggeconcurreerd door de grote bedrijven.
Het aantal koeien per bedrijf neemt toe.

En als laatste nog even dit: (sorry voor zoveel tekst, maar ik kan geen goed antwoord geven
in 3 regels).

In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.

In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig. oO<

In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd. ):O
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:06:11 #144
329284 ReNero
pi_96936134
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.

In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig. oO<

In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd. ):O
Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.

Andere landenprijzen de kwaliteit, voedselveiligheid en prijs/kwaliteitverhouding van de Nederlandse producten. Daarom zijn onze producten zo geliefd bij andere landen en produceren wij meer dan we nodig hebben omdat er vraag naar is.

Dat grote bedrijven kleinere wegconcurreren is in de praktijk naar mijn mening niet voelbaar. De prijs wordt gesteld door de vraag, het enigste verschil hierin is dat de grotere bedrijven de kosten lager kunnen houden. persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zodra men personeel in dienst neemt het meeste van deze extra marge al is verdampt aan arbo maatregelen en personeelskosten.
pi_96936790
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:06 schreef ReNero het volgende:

[..]

Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.

Andere landenprijzen de kwaliteit, voedselveiligheid en prijs/kwaliteitverhouding van de Nederlandse producten. Daarom zijn onze producten zo geliefd bij andere landen en produceren wij meer dan we nodig hebben omdat er vraag naar is.

Dat grote bedrijven kleinere wegconcurreren is in de praktijk naar mijn mening niet voelbaar. De prijs wordt gesteld door de vraag, het enigste verschil hierin is dat de grotere bedrijven de kosten lager kunnen houden. persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zodra men personeel in dienst neemt het meeste van deze extra marge al is verdampt aan arbo maatregelen en personeelskosten.
Mag ik jou nu eens een vraag stellen?
Verdien jij je geld met of in de Bio-industrie?

Ik krijg sterk die indruk namelijk omdat je juist alleen uit mijn hele verhaal dit
stukje quote.

Ik heb sterk de indruk dat je alleen vanuit je eigen referentiekader en positie een standpunt
inneemt.

Een standpunt dat duidelijk niet strookt met de mijne.

Ik hoor je niet over het leed van de dieren, niet over de milieu problemen en al helemaal
niet over de gevaren van de volksgezondheid.

Dus als je dit topic graag wilt gebruiken als podium om Bio-industrie aan te prijzen
kan ik je niet tegenhouden, maar reken niet op mijn steun.
pi_96938617
ReNero, FANNvanhetlaatsteuur en andere volgers van dit topic,

Interessante discussie voeren jullie hier. Zoals jullie wellicht weten - er is al eerder door FANNvanhetlaatsteuur op gewezen - wordt er momenteel op www.dialoogmegastallen.nl een discussie gevoerd over megastallen in Nederland en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. We zouden het zeer waarderen als jullie ook op die plek jullie visie ten aanzien van megastallen uiteen willen zetten, op eenzelfde constructieve manier als jullie hier doen.

Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten,

Ton - Team Alders
pi_96939897
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:00 schreef TonTeamAlders het volgende:

Interessante discussie voeren jullie hier. Zoals jullie wellicht weten - er is al eerder door FANNvanhetlaatsteuur op gewezen - wordt er momenteel op www.dialoogmegastallen.nl een discussie gevoerd over megastallen in Nederland en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. We zouden het zeer waarderen als jullie ook op die plek jullie visie ten aanzien van megastallen uiteen willen zetten, op eenzelfde constructieve manier als jullie hier doen.

Ton - Team Alders
Leuk om te horen dat dit topic gevolgd wordt ook door mensen ''buiten'' Fok.
ik hoop dat er een aantal mensen hier de uitnodiging aannemen;

Nog even "Het Laatste Nieuws''

http://www.nu.nl/politiek(...)-bleker-rechter.html

Wakker Dier sleept Bleker voor de rechter
17 mei 2011 12:37

RIJSWIJK - Wakker Dier stapt naar de rechter om staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) te
dwingen openheid te geven over besmetting van vlees.

Dat heeft Wakker Dier dinsdag laten weten.
De organisatie neemt die stap, omdat naar eigen zeggen de bewindsman tot nu toe weigert door
haar gevraagde onderzoeksresultaten openbaar te maken.

Vervuiling
Het gaat om vervuiling van vlees met antibioticaresten, hormonen, dioxines en ESBL-bacteriën.
Wakker Dier wil onder meer weten bij welke supermarkten of slachterijen resistente bacteriën zijn
gevonden.

Openbaarmaking zou supermarkten en slachterijen stimuleren meer werk te maken van preventie,
en consumenten beter informeren.

Verbaasd
De nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) moet op grond van Europese richtlijnen vlees
onderzoeken op schadelijke stoffen en resistente bacteriën.

Via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) heeft Wakker Dier die
meetresultaten opgevraagd, maar het krijgt ze al bijna een jaar niet.

Dat verbaast de organisatie, omdat het kabinet eerder de Tweede Kamer toezegde actief
controlegegevens openbaar te maken, zoals bijvoorbeeld bij bestrijdingsmiddelen op groente en
fruit.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:31:38 #149
329284 ReNero
pi_96942209
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Mag ik jou nu eens een vraag stellen?
Verdien jij je geld met of in de Bio-industrie?

Ik krijg sterk die indruk namelijk omdat je juist alleen uit mijn hele verhaal dit
stukje quote.

Ik heb sterk de indruk dat je alleen vanuit je eigen referentiekader en positie een standpunt
inneemt.

Een standpunt dat duidelijk niet strookt met de mijne.

Ik hoor je niet over het leed van de dieren, niet over de milieu problemen en al helemaal
niet over de gevaren van de volksgezondheid.

Dus als je dit topic graag wilt gebruiken als podium om Bio-industrie aan te prijzen
kan ik je niet tegenhouden, maar reken niet op mijn steun.
Dat mag, Ik ben 36 uur in de week beleidsmedewerker bij een onderdeel van het ministerie van ELI. Op dit moment ben ik bezig met het beoordelen van subsidieaanvragen op het gebied van agrarisch natuurbeheer. Daarnaast hebben wij thuis met de familie een melkveehouderij van 65 melkkoeien welke ik in de toekomst wil overnemen.

Voor mijn opleiding heb ik 12 jaar agrarisch onderwijs gehad gericht op de veehouderij en heb verdiepingen gedaan richting agrarisch natuurbeheer, landschap en veterinair. Binnen mijn opleiding heb ik stage gelopen bij 14 primaire stagebedrijven (boerderijen) en enkele bedrijven die hier omheen diensten en goederen leveren. Na mijn studie heb ik gewerkt bij enkele bedrijven in dezelfde context voordat ik op mijn huidige plaats terecht kwam.

Je hebt gelijk dat ik mijn mening baseer op eigen ervaringen en gegevens die ik uit mijn directe omgeving opvang. Vakbladen, ervaringen van collega's, vergaderingen van de zuivelcooperatie, etc. Het is geheel NIET mijn bedoeling om iemand een mening op te leggen of over te halen. Ik probeer alleen een blik in de praktijk te geven waardoor er een genuanceerder beeld ontstaat over de veehouderij. Op internet is dit grotendeels een éénrichtings discussie en ik wil graag mensen laten delen in wat mijn ervaringen vanuit de sector. De meeste mensen in deze discussie (niet persé ten nadelen van) kennen de sector van de pers en het internet dat zijn niet de meest positieve geluiden. Als een boer zijn vee verwaarloosd staat het in de telegraaf, als Clara na 15 jaar trouwe dienst met pensioen mag zal hoogstens piets weerbericht er een opmerking van maken.

Wat betreft mijn input, die baseer ik op de thema's op hand. Daarom zal ik veel reageren op wat er al gezegd is en dara nieuwe informatie aan toevoegen. Dingen zoals dierenleed, milieu en gevaren voor de volksgezondheid ben ik van op de hoogte en weet ik in context te brengen.

Dierenleed, ik heb de dieren zelf in handen en hoef ze niet te slaan. Ik kan "communiceren" met mijn dieren als ik hen iets wil laten doen zoals naar een ander hok lopen.
Milieu, een koe produceerd CO2, feit. Landbouwgrond produceerd meer zuurstof en neemt meer CO2 op in 1 jaar dan een gemiddeld loofboom bos in Nederland
Gevaren voor de volksgezondheid, de beor woont, leeft en werkt op het bedrijf en zal het grootste deel van de nadelen zelf ondervinden. Als het idd zo slecht is zou hij wel stom zijn om er zelf te gaan wonen. Mensen die bijvoorbeeld bij een drukke weg wonen hebben ook te maken met fijnstof ed.

De meeste bezwaren tegen de landbouw zijn wel te begrijpen maar vaak kom ik dingen tegen die uit de context zijn gehaald, slecht beargumenteerd zijn en éénzijdige informatie. Dit is geen verwijt maar gewoon een conclusie die ik trek uit mijn ervaringen. hoop dat ik mijn standpunt iets heb verduidelijkt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:52:35 #150
329284 ReNero
pi_96943171
En dan uiteraard mijn tegenvraag: Wat is jouw binding met dit onderwerp want als er 1 ding gezegd kan worden dan is het dat jij bedreven bent. Ben alleen nieuwschierig waar die fanatisme vandaan komt en hoe je betrokken bent geraakt met deze discussie.
pi_96948565
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:52 schreef ReNero het volgende:
En dan uiteraard mijn tegenvraag: Wat is jouw binding met dit onderwerp want als er 1 ding gezegd kan worden dan is het dat jij bedreven bent. Ben alleen nieuwschierig waar die fanatisme vandaan komt en hoe je betrokken bent geraakt met deze discussie.
Op de eerste plaats mijn liefde voor dieren en toen ik eenmaal doorhad wat er nog meer
speelde toen werd ik zoals jij het noemt, fanatiek en dit topic heb ik geopend naar aanleiding
van dit topic Nederland in top 10 dierenleed
pi_96949113
Kan zijn dat ik dit gemist heb, ik vraag het maar eens :

Ten eerste :
Wat is de rol van de banken in de bio-industrie ; en wat is hun rol bij mega-stallen ?

Dat betreft dan in de eerste plaats de Rabo banken ; in de tweede plaats ABN-Amro. Die zijn het grootste in krediet verlening naar 'de landbouw'. Darnaast zullen er andere banken zijn die in (misschien) mindere mate vuile handen hebben door winsten uit deze soort milieu-schadelijke financiering.

Ten tweede :
De frequente noodzaak voor antibiotica is maar 1 aspect bij het mega-schaal-boeren.
RIVM doet frequente metingen (voorzover bekend) naar residuen van antibiotica, 'gewas beschermingsmiddelen' en ander vies spul. Waarom worden die resultaten zo weinig verspreid ? Nog een vraag : wat houdt de VWA onder de pet ? Tenslotte : de waterleidingbedrijven zijn op de hoogte van dit soort residu problemen in grond- en oppervlakte wateren - waarom horen we daar niet meer over ?

Ten derde : Herman Wijffels (ex top Rabo), met zijn mooi milieu imago : klopt dat dan nog wel ?
Dat het Zalm een worst zal zijn, is te verwachten. Moeten we wachten op massale vis-sterfte in de rivieren ?

[ Bericht 39% gewijzigd door quirigua op 17-05-2011 18:05:57 ]
pi_96949478
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 17:56 schreef quirigua het volgende:

Wat is de rol van de banken in de bio-industrie ; en wat is hun rol bij mega-stallen ?

Dat betreft dan in de eerste plaats de Rabo banken ; in de tweede plaats ABN-Amro. Die zijn het grootste in krediet verlening naar 'de ;andbouw'. Darnaast zullen er andere banken zijn die in (misschienb) mindere mate vuile handen hebben aan winst uit dezew soort financiering.

Ten tweede : Herman Wijffels, met zijn mooi milieu imago : klopt dat wel ?
Waarom stel je die vraag hier terwijl er zojuist een uitnodiging is geplaatst?
Ik denk dat je dat beter daar kan vragen, daar zitten waarschijnlijk de deskundigen.

Ik ben effe weg ... (ik heb nog een leven ook :') )

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:00 schreef TonTeamAlders het volgende:

Ton - Team Alders
pi_96949558
Wie wel alle antwoorden heeft mag het her ook komen vertellen !
pi_96950827
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Waarom stel je die vraag hier terwijl er zojuist een uitnodiging is geplaatst?

Welnu, ik denk dat de voorstanders van bio-industrie en van mega-stallen geen kans maken om hun mega-business te saneren, zelfs als ze het zouden willen. Maar ze willen zelf niet, ze zitten vast aan de banken. Wie de grote financierders zijn , dat is bekend. Wie de vervuiling toedekt : dat vermoeden we. Dialoog is een mooie vorm van rekken.

Het plan-Geesteren is een passend voorbeeld van hoe de politiek iets faciliteert wat anderen 'opzetten'. Brabant staat er vol mee. Berichten uit het ministerie 'we willen minder', daarom 'dialoog', maken geen eind aan de trend naar meer mega. Dialoog of niet : ondertussen gaat Geesteren gewoon verder. Hoela hoela, dialoog !

Zie 'dialoog' dan maar als een autofabriek waar alleen grote gas guzzlers kunnen worden gebouwd - vooralsnog klanten genoeg, de fabriek sluiten is slecht voor de economie (hebben ze gelijk in). Of bedenk dat Shell niet uit Nigeria weg kan 'vanwege' de investeringen (hebben ze nog gelijk ook !).

Die dialoog uitnodiging is mooi ; vooral als die ernstig-oprecht zou zijn bedoeld. Nog mooier : 'er hoeft niets te veranderen' ; kleine aanpassinkjes, oh ja. Het Probleem Eigenlijk : elke milieu-oplossing staat haaks op de toestand-nu - toestand die door de banken is gefinancierd, en waar je als boer niet uit kunt ; als je al wilt.

Mogelijk dat er op heel lange duur iets ten goede kan gaan veranderen. Voor elke kortere termijn is die uitnodiging effectief : doekje voor het bloeden.
Landbouw, boeren, Landbouwschap noch het ministerie gaan in hun eigen voet schieten. Het lijkt me dat een breuk met de toestand-nu alleen van buiten kan komen : van de drinkwater bedrijven en artsen.

[ Bericht 2% gewijzigd door quirigua op 17-05-2011 18:43:13 ]
pi_96973172
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:31 schreef quirigua het volgende:

[..]

Welnu, ik denk dat de voorstanders van bio-industrie en van mega-stallen geen kans maken om hun mega-business te saneren, zelfs als ze het zouden willen. Maar ze willen zelf niet, ze zitten vast aan de banken. Wie de grote financierders zijn , dat is bekend. Wie de vervuiling toedekt : dat vermoeden we. Dialoog is een mooie vorm van rekken.

Het plan-Geesteren is een passend voorbeeld van hoe de politiek iets faciliteert wat anderen 'opzetten'. Brabant staat er vol mee. Berichten uit het ministerie 'we willen minder', daarom 'dialoog', maken geen eind aan de trend naar meer mega. Dialoog of niet : ondertussen gaat Geesteren gewoon verder. Hoela hoela, dialoog !

Zie 'dialoog' dan maar als een autofabriek waar alleen grote gas guzzlers kunnen worden gebouwd - vooralsnog klanten genoeg, de fabriek sluiten is slecht voor de economie (hebben ze gelijk in). Of bedenk dat Shell niet uit Nigeria weg kan 'vanwege' de investeringen (hebben ze nog gelijk ook !).

Die dialoog uitnodiging is mooi ; vooral als die ernstig-oprecht zou zijn bedoeld. Nog mooier : 'er hoeft niets te veranderen' ; kleine aanpassinkjes, oh ja. Het Probleem Eigenlijk : elke milieu-oplossing staat haaks op de toestand-nu - toestand die door de banken is gefinancierd, en waar je als boer niet uit kunt ; als je al wilt.

Mogelijk dat er op heel lange duur iets ten goede kan gaan veranderen. Voor elke kortere termijn is die uitnodiging effectief : doekje voor het bloeden.
Landbouw, boeren, Landbouwschap noch het ministerie gaan in hun eigen voet schieten. Het lijkt me dat een breuk met de toestand-nu alleen van buiten kan komen : van de drinkwater bedrijven en artsen.
Laten we hopen dat er iets gaat veranderen...

De overheid heeft bio-industrie in het verleden gestimuleerd en banken hebben grote leningen
afgegeven. Dat maakt de overheid en de banken verantwoordelijk voor het opvangen van financiële
klappen en het wegnemen en van belemmeringen voor de afbouw van de bio-industrie.

Omdat bio-industriëlen het grondrecht van dieren op vrijheid schenden, is hun bedrijfsvoering
onrechtmatig.

Nederland is allereerst verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering in de veehouderij binnen haar
landsgrenzen. Door de enorme export te steunen van goedkoop vlees- en zuivelproducten uit de
bio-industrie heeft ons land een negatieve invloed op de bedrijfsvoering in het buitenland.

Elk onvoorwaardelijk eenzijdig initiatief tot beëindiging van de bio-industrie leidt tot vermindering
van dierenleed. Als ook landen onderling tot afspraken kunnen komen tot beperking van
uitwisseling van immoreel geproduceerde internationale handel dan leidt dat tot afschaffing van
dierenleed.

Door de export van bio-industrieproducten en het niet belasten van de nadelen wordt de prijs van
het vlees in binnen- en buitenland onevenredig laag gehouden, waardoor de markt voor
biologische producten geen gelijke kans krijgt.

De bio-industrie kan ook worden beëindigd door de steun aan het voortbestaan door oneigenlijke
steun te staken. Daardoor worden producten uit de bio-industrie duurder dan biologische
producten. De sector zal dan snel ecologische eieren voor zijn geld kiezen.

Mensen betalen nu via de belasting voor de schade die de Bio-industrie levert aan milieu en
handhaving van de bedrijfstak (b.v. dierziektes bestrijden).

In het buitenland worden ook kinderen uitgebuit om goedkoop te kunnen produceren.
De laagste morele standaard, door anderen gehanteerd, mag nooit het uitgangspunt voor de eigen
normen zijn.

Deze primitieve vorm van redeneren is eigen aan kinderen: "Jantje mag wel buiten spelen, dan
mag ik dat ook".

Als een land haast heeft met het voorop lopen of marktleider te worden met iets negatiefs vergroot
dat de kans dat anderen ook haast maken en de negatieve spiraal is gestart.

Hoe eerder we starten met iets positiefs des te eerder krijgt het buitenland het gevoel dat zij op dat
punt achterlopen en starten we een positieve spiraal.

-------

Maar ondertussen zijn er weer 20.000 kippen die op elkaar gepropt zaten in een schuur de dupe.
De loods ernaast is afgefikt, kippen zijn gestikt.

20.000 kippen in een schuur 8)7

Dan heb ik het niet eens over de ''omwonende'' want er zat asbest verwerkt in de loods die is afgefikt en wat de gevolgen van de asbest voor de bewoners van de huizen zijn, is nog onduidelijk,
meldt een woordvoerder van de brandweer.

http://www.nu.nl/binnenla(...)ood-brand-t-goy.html

20.000 kippen dood door brand 't Goy
17 mei 2011

woensdag 18 mei 2011 @ 08:28:42 #157
329284 ReNero
pi_96977203
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 17:56 schreef quirigua het volgende:

Ten eerste :

Dat betreft dan in de eerste plaats de Rabo banken ; in de tweede plaats ABN-Amro. Die zijn het grootste in krediet verlening naar 'de landbouw'. Darnaast zullen er andere banken zijn die in (misschien) mindere mate vuile handen hebben door winsten uit deze soort milieu-schadelijke financiering.

Ten tweede :
De frequente noodzaak voor antibiotica is maar 1 aspect bij het mega-schaal-boeren.
RIVM doet frequente metingen (voorzover bekend) naar residuen van antibiotica, 'gewas beschermingsmiddelen' en ander vies spul. Waarom worden die resultaten zo weinig verspreid ? Nog een vraag : wat houdt de VWA onder de pet ? Tenslotte : de waterleidingbedrijven zijn op de hoogte van dit soort residu problemen in grond- en oppervlakte wateren - waarom horen we daar niet meer over ?

Ten derde : Herman Wijffels (ex top Rabo), met zijn mooi milieu imago : klopt dat dan nog wel ?
Dat het Zalm een worst zal zijn, is te verwachten. Moeten we wachten op massale vis-sterfte in de rivieren ?
Dat kan ik zo beantwoorden en dat heeft allemaal te maken met hoeveel banken van hun kapitaal mogen uitlenen. banken zijn genoodzaakt een percentage van hun kapitaal wat ze hebben vast te houden als reserve mocht het fout gaan. Exacte cijfers ken ik niet maar even een voorbeeld:

Bank heet 100 euro om uit te lenen, daarvan moet 30 ten alle tijden klaar staan om als reserve te fungeren mocht het fout gaan. Dit percentatge is afhankelijk van de mate van risico die het overige geld draagt, hoe meer risico, hoe hoger dit percentage. boeren zijn hier een prachtige loophole voor want die hebben het stabielste onderpand: Grond. Dit verliest nouwelijks waarde en gaat voor 35.000 euro per Hectare van de hand. Door veel grond als onderpand te hebben hoeft de bank misschien maar 25 euro in reserve te houden Bankieren zijn tuig :s) Mede hierdoor zijn zij bereid om meer uit te lenen aan boeren dan goed voor ze is omdat er zekerheid is. Door de financiële situatie op de agrarische markt moeten boeren verder tot het uiterste gaan en banken zien hier een kans

Naast dit zijn bedrijven zonder grond ook interessant, een mens blijft eten en dus is er vraag naar. Boeren zijn sterke ondernemers en nemen niet snel extreme risico's. landbouw is kort gezegd een "safe investment" voor financiele instellingen.

Wat betreft megastallen is dit gewoon een verlengde van de bestaande bedrijfsvoering. Megastallen boven de voorheen genoemde aantallen in dit forum zijn vaak samenvoegingen van bestaande bedrijven en meerdere familieleden. Een enkele komt alleen op dergelijke schaal.

Hoop dat dit je vraag iets beantwoord
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:27:59 #158
37769 erodome
Zweefteef
pi_96982152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:03 schreef ReNero het volgende:

[..]

Zoals jij dat nu beschrijft heb ik het idee dat jij het over de reguliere veehouderij hebt. (wat sommigen hier de bio-industrie noemen)

Veel innovaties uit de biologische bedrijven zijn overgenomen in de hele sector (klaver in grasmengesls, droogzetten met voeding, etc) Andere innovaties zoals melk, voer en mestrobots geven dieren meer rust en worden sector breed ingevoerd omdat een boerderij steeds groter wordt en het zicht op elk individueel dier minder wordt. Dierwelzijn is net zo belangrijk binnen de gangbare vormen van veehouderij als de biologische omdat een gelukkig dier beter presteerd en minder ziek wordt. De uitspraak dat boeren niet aan hun vee denken stamt dus uit het jaar 0 omdat die boeren al jaren gelden hebben moeten stoppen met hun bedrijf.
Reguliere veehouderij wordt niet apart benoemd in de schappen, dat is meer wat ik bedoel.
Het valt onder de noemer vee-industrie waar ook de bio-industrie onder valt en kent geen aparte naam of kenmerk waardoor men kan weten dat men een stuk vlees heeft vanuit de reguliere veehouderij ipv echte bio-industrie.

En of boeren denken aan hun vee, tja, maar doen ze dat vanuit het juiste oogpunt, dat is de vraag ;)
Wat ik heb meegemaakt en gezien spreekt het een beetje tegen, hoe groter het bedrijf hoe meer er enkel en alleen gelet wordt op productie en hoe minder er wordt gelet op het dier zelf.
Dat een gelukkig dier het beste presteerd is allang niet meer waar, we hebben middelen in voer e.d. om productie af te dwingen, met vele gevolgen voor de dieren die hun hele leven met lichamelijke klachten rondlopen.

Kippenboeren interreseerd het iig geen hol, die vinden het gewoon normaal dat die dieren er belabberd bijzitten en dat poten en vleugels gebroken worden bij het vangen, dat er zogenaamde plofkippen zijn hoort er gewoon bij, zonde voor de omzet, maar het dier zal ze hun reet roesten.

En de melkkoeien, de koninginnen van de veestapel, tja, wat dat zegt weet ik niet, maar zoveel melk produceren veroorzaakt veel problemen, hoeveel denk je aan je dieren als je toch die belachelijke producte najaagt, die afdwingt met fok en voeding e.d., zover daarin gaat dat uierproblemen, been en hoefproblemen een normaal iets gaan worden?
pi_97006370
Zoals een aantal boeren in dit topic ook aangeven is niet alle niet-biologische veeteelt dan maar verwerpelijke bio-industrie.
Er zijn heel veel prima boeren, met liefde voor hun vak en voor hun beesten.

Ik koop graag (rund)vlees bij een van die boeren bij mij in de buurt. Ongeveer de prijs van gewoon supermarktvlees, maar met een veel hogere marge voor de boer.

Voor de honden haal ik biologische kip en tamelijk verantwoord (maar niet gecertificeerd) vlees.

Maar het meeste vlees dat ik eet, komt van mijn eigen dieren. De kostprijs daarvan is nog schrikbarend hoog, en dan reken ik geen cent arbeid en doe ik ook maar even alsof omheiningen vanzelf uit de grond rijzen en de grond gratis was. Het is mij een raadsel hoe boeren -die wél ervan moeten leven en alle kosten zullen moeten rekenen- vlees zo goedkoop kunnen leveren als ze doen.

De mogelijke antwoorden maken dat ik zorg dat ik vlees ergens koop waar de boer meer marge maakt dan gemiddeld..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 mei 2011 @ 08:22:47 #160
329284 ReNero
pi_97020160
Sigme = ^O^

We kunnen blijven discusseren wat goed is en wat niet, daar komen Fan en ik toch niet uit. Wat we wel kunnen doen is dit forum even oppakken om te kijken hoe het beter kan.

De landbouw is ook maar een onderneming dus vraag bepaald aanbod. Als iedereen blauw vlees wil hebben komt dat er ook (voorbeeld). Wil je de sector positief beinvloeden, koop dan Nederlandse producten. Minder bestrijdingsmiddelen en medicijnen, betere omstandigheden en een betere kwaliteit voor een eerlijkere prijs. Bij voorkeur haal je vlees bij de slager, groente en fruit bij de groenteboer of bij de boer van het land/boerderij winkel. Enkele supermarkten zijn ook sterk bezig met Nederlands in de schappen maar de specialistische zaken lopen hierin voorop.

Wat betreft dingen zoals bont ed. Koop het niet als je er tegen bent, opnieuw vraag bepaald aanbod. Keuzes zoals vegetarier of veganist is prima, maar lees je dan goed in. Het beste is als je ook in de praktijk gaat kijken. Google maar of er bedrijven bij jouw in de buurt zijn die hun bedrijf hebben opengesteld voor publiek.
pi_97020281
quote:
3s.gif Op donderdag 19 mei 2011 08:22 schreef ReNero het volgende:
Sigme = ^O^

We kunnen blijven discusseren wat goed is en wat niet, daar komen Fan en ik toch niet uit. Wat we wel kunnen doen is dit forum even oppakken om te kijken hoe het beter kan.

De landbouw is ook maar een onderneming dus vraag bepaald aanbod. Als iedereen blauw vlees wil hebben komt dat er ook (voorbeeld). Wil je de sector positief beinvloeden, koop dan Nederlandse producten. Minder bestrijdingsmiddelen en medicijnen, betere omstandigheden en een betere kwaliteit voor een eerlijkere prijs. Bij voorkeur haal je vlees bij de slager, groente en fruit bij de groenteboer of bij de boer van het land/boerderij winkel. Enkele supermarkten zijn ook sterk bezig met Nederlands in de schappen maar de specialistische zaken lopen hierin voorop.

Wat betreft dingen zoals bont ed. Koop het niet als je er tegen bent, opnieuw vraag bepaald aanbod. Keuzes zoals vegetarier of veganist is prima, maar lees je dan goed in. Het beste is als je ook in de praktijk gaat kijken. Google maar of er bedrijven bij jouw in de buurt zijn die hun bedrijf hebben opengesteld voor publiek.
Een flink deel van de bedrijven kun je nauwelijks meer ondernemingen noemen. Veel akkerbouwers hebben het product al verkocht als ze het zaai- en pootgoed in de grond stoppen en zijn daarmee loonslaven van de fabriek geworden. Daarnaast gaat er nogal wat Europese subsidie in de richting van die sector.

Verder ben ik het compleet oneens met de stelling dat het fout produceren komt vanwege het feit dat klanten dat zouden willen. De individuele boeren vinden wegen om veel te produceren voor weinig geld (is vaak dieronvriendelijk), waardoor een lage kost- verkoopprijs ontstaat en creëren daardoor zelf de markt, want natuurlijk kiezen mensen voor goedkoop als die mogelijkheid er is.
pi_97020809
Ik ben wel zwaar gekant tegen de bio-industrie. Vooral sinds ik het van zeer dichtbij heb gezien hoe het allemaal gaat. Sinds die tijd ben ik ook lid geworden van Wakker Dier en heb mijn winkelgedrag er enigzins op aangepast. Zo kopen wij veel biologisch vlees, en groente (beter voor het mileu).

Als je graag biologisch wilt eten kun je je aanmelden bij Wakker dier voor de wakkere winkelaar nieuwsbrief. Krijg je alle biologische vleesaanbiedingen van de supermarkten in je mail.

Helaas lijkt het er op dat er ook steeds meer wordt opgelicht met keurmerken.. Zo kies ik eigenlijk alleen nog voor EKO keurmerk, purr en eerlijk van AH of die van de dierenbescherming.
Mensen om me heen snappen het niet altijd maar die denken ook nog dat scharreleieren diervriendelijk zijn. Ook vriendje vergist zich vaak wanneer hij moet kiezen, dan neemt ie ook per ongeluk scharreleieren omdat iedereen zegt dat dat goed is :P

Wij eten natuurlijk niet iedere dag biologisch, maar wel zo vaak mogelijk, en we vriezen aanbiedingen van vlees in. Het blijft wel erg duur, maar 't smaakt ook aanzienlijk beter, en je krijgt niet zo veel zooi binnen :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_97037225
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:08 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik ben wel zwaar gekant tegen de bio-industrie. Vooral sinds ik het van zeer dichtbij heb gezien hoe het allemaal gaat. Sinds die tijd ben ik ook lid geworden van Wakker Dier en heb mijn winkelgedrag er enigzins op aangepast. Zo kopen wij veel biologisch vlees, en groente (beter voor het mileu).

Als je graag biologisch wilt eten kun je je aanmelden bij Wakker dier voor de wakkere winkelaar nieuwsbrief. Krijg je alle biologische vleesaanbiedingen van de supermarkten in je mail.

Helaas lijkt het er op dat er ook steeds meer wordt opgelicht met keurmerken.. Zo kies ik eigenlijk alleen nog voor EKO keurmerk, purr en eerlijk van AH of die van de dierenbescherming.
Mensen om me heen snappen het niet altijd maar die denken ook nog dat scharreleieren diervriendelijk zijn. Ook vriendje vergist zich vaak wanneer hij moet kiezen, dan neemt ie ook per ongeluk scharreleieren omdat iedereen zegt dat dat goed is :P

Wij eten natuurlijk niet iedere dag biologisch, maar wel zo vaak mogelijk, en we vriezen aanbiedingen van vlees in. Het blijft wel erg duur, maar 't smaakt ook aanzienlijk beter, en je krijgt niet zo veel zooi binnen :)
Hier word ik nu blij van van zo'n berichtje ! O+

Ken je het merk Arla al?
Jij waarschijnlijk wel vermoed ik, maar misschien een idee voor mensen die het nog
niet kennen. in ieder geval te koop bij AH en C1000

http://www.biologischeaan(...)iologischemerken-101

Arla biedt een breed assortiment biologische zuivelproducten: van pure dagverse melk tot
vruchtenyoghurt en drinkyoghurt.

Al deze biologische Arla-producten hebben het EKO-keurmerk.
Met een uitgebreid assortiment en aansprekende verpakkingen wil Arla de omzet van biologische
zuivel in Nederland in drie jaar tijd laten verdubbelen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar http://www.arla.nl/

http://www.arla.nl/media/duurzame-verpakkingen2/

Alle zuivelpakken Arla en Friesche Vlag dagvers met FSC-keurmerk
16-05-2011 10:26

Naast alle pakken van Arla zullen nu ook pakken van Friesche Vlag dagvers geleidelijk het FSC-
keurmerk gaan dragen.

In september 2010 introduceerde Arla Foods Nederland al FSC-verpakkingen voor haar
biologische zuivel. In januari 2011 volgden FSC-gecertificeerde golfkartonnen omverpakkingen
voor alle zuivel uit de fabriek in Nijkerk.

De nieuwste stap is het FSC-gecertificeerde karton voor alle pakken met (biologische en
reguliere) zuivel die Arla Foods Nederland onder merk produceert.

Dichter bij de natuur
De invoering van FSC-verpakkingen maakt deel uit van Arla’s duurzaamheidsprogramma ‘Dichter
bij de natuur’.

Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten,
verpakkingen, productie, distributie maar ook de interne organisatie en cultuur.

Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van
verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn.

De zuivelonderneming uit Nijkerk wil in 2020 klimaatneutraal zijn voor verpakkingen, productie en
transport.

http://www.arla.nl/producten/melk-en-karnemelk/biologisch/

Alle biologische zuivel van Arla wordt puur natuurlijk gemaakt door biologische koeien.
Die lekker veel buiten grazen. Op onbespoten weilanden.
Zonder kunstmest. Maar mét bloemen en kruiden.

En die biologische melk verwerken we ook puur natuurlijk.
Tot een heerlijk zacht zuivelassortiment. Met halfvolle- en volle melk.
Met de zachtste karnemelk die je ooit hebt geproefd.
Maar ook met milde fruityoghurts & smaakvolle drinkyoghurts.
Zonder kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
En mét verrassende combinaties van het lekkerste biologische fruit.

Zo wordt genieten weer... écht genieten.
Met biologische zuivel van Arla.
Puur van de koe zonder gedoe.
En dat smaakt goed :Y

Kaas

http://www.arla.nl/producten/kaas/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_97051008
http://www.nu.nl/politiek(...)-sancties-komen.html

Bleker ziet geen aanwijzing dat er sancties komen
19 mei 2011

DEN HAAG
Staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) ziet geen reden zijn aanpak te wijzigen voor de Nederlandse
gebieden voor Natura2000, het Europese natuurnetwerk.

Oppositiepartijen vrezen een juridische tik op de vingers, omdat Nederland door bezuinigingen
afspraken om verdere achteruitgang van de natuur te stoppen, niet nakomt.

Bleker deelt die visie niet.
Hij verzekerde de Tweede Kamer woensdag dat Nederland echt niet ineens onder een Europees
vergrootglas ligt.

'Er zijn helemaal geen aanwijzingen dat er sancties komen.
Wij willen een Natura2000 waar we ons in Europa helemaal niet voor hoeven te schamen.''
Volgens de staatssecretaris worden bedrijven bij Natura2000-gebieden door de strikte
natuurbescherming en eerder gemaakte afspraken op slot gezet.

Redelijke manier
Hij wil dat op ''een redelijke manier'' oplossen met onder meer ouderwets landinrichtingswerk,
ook in de omgeving van deze gebieden. ''We moeten die natuurgebieden inrichten en maatregelen
nemen tegen verdroging en te veel mest.

Dat is een dikke klus'', meent de staatssecretaris.

Hij gaf tevens aan: ''Voor de Europese Commissie is van belang dat we steeds stappen blijven
zetten: ze willen zien dat we bezig zijn met de weg naar boven. Wij gaan een heel moeilijke berg op
met ietsje minder versnellingen dan voorheen en we gaan toch de top bereiken'', aldus Bleker, die
steun zag in de Kamer voor zijn koers.

Uitwassen
ChristenUnie, GroenLinks en Partij voor de Dieren zien het anders.
Ook zij willen dat problemen met bedrijven en andere uitwassen goed worden bekeken, maar ze
zien dat wel als bijzaak.

De hoofdzaak vinden zij dat de natuur beter beschermd moet worden.
Teruggang in de natuur die het toch al moeilijk heeft mag niet, daar kunnen boetes op staan van
wel 300.000 euro per dag, was de boodschap richting Bleker.

Bezuinigen op natuur wordt zo wel een heel dure hobby, meent D66.

Wat is Natura 2000?

http://dierenrechten.blog(...)a-2000-gebieden.html

Biodiversiteit in Natura 2000 gebieden bedreigd door intensieve veehouderij
pi_97051684
Die beerput moet open serieus :') die man stinkt aan alle kanten :Y

http://www.elsevier.nl/we(...)ubsidie.htm?rss=true

Staatssecretaris Henk Bleker ontving zelf natuursubsidie
dinsdag 1 februari 2011 07:24

Toen staatssecretaris Henk Bleker (CDA, Landbouw) boer in de provincie Groningen was, heeft hij
bijna 175.000 euro ontvangen om zes hectare boerenland om te vormen tot natuurgebied.
Als bewindsman heeft Bleker de subsidies hiervoor fors verminderd.
pi_97061171
De voorstanders van de Bio-industie zullen er wel niet blij mee zijn maar ik hoop dat de
tegenstanders van de Bio-industie zich er niet aan zullen storen, want ik blijf er op hameren
dat jullie hulp echt nodig is.

Het misverstand dat Wakker Dier en de Dierenbescherming leven van subsidies en
uitkeringstrekker blijven de voorstander van de bio-industrie hardnekkig herhalen
je kan dat ook zien als je af en toe meeleest op http://www.dialoogmegastallen.nl/

Dus nog maar eens, om alle leugens omtrent de subsidie te ontkrachten

Wakker Dier en de Dierenbescherming krijgen geen cent subsidie dus ze zijn
geheel afhankelijk van jullie steun, tenminste als je tegen de Bio-industrie bent.

Wat kun jij doen?

Financieel steunen (al vanaf 3 euro per maand)

Diervriendelijk eten

Kom in Actie

Als je dit ziet als spam, jammer dan, ik zie het meer als een noodkreet.
De tegenstanders van de Bio-industie zullen daar hopenlijk WEL begrip voor hebben.

Welterusten allemaal !
pi_97062995
http://nieuweoogst.nu/scr(...)ljoen%20euro%20winst

Het gaat in ieder geval goed met Vion Food Group..

Vion boekt 80 miljoen euro winst
donderdag 19 mei 2011, 17.14 uur

Voedingsmiddelenproducent Vion Food Group verbeterde in 2010 haar resultaat.
Na belastingen bleef ¤ 80 miljoen winst over.
De winstmarge is 0,9 % op een omzet van ¤8,9 miljard.

Vandaag presenteerde Vion haar jaarcijfers over 2010. De winst is ¤ 18 miljoen hoger dan in
2009. De omzet in 2010 is licht gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.

Op de exportmarkt van vlees en voeding heeft Vion haar positie verbetert. Dat geldt ook voor de
Britse thuismarkt van pluimveevlees en op de Nederlandse en Duitse thuismarkt van rundvlees.

Strijd
Op de varkensvleesmarkt was in 2010 opnieuw veel strijd. Toch heeft Vion een stabiele positie
weten te behouden.

Vion Ingredients heeft opnieuw groei kunnen realiseren op de wereldmarkt van gelatine, met name
in Azië en Zuid-Amerika.

Ecoson heeft zijn positie als producent van tweede generatie biobrandstoffen verder uitgebouwd.

Ondermaats
Oerlemans Foods, producent van diepvriesverse aardappel-, groenten- en fruitproducten heeft
ondermaats gepresteerd. Een tegenvallende oogst zorgde voor hogere inkoopprijzen, welke
slechts gedeeltelijk door te berekenen waren in de verkoopprijs.

Hechtere samenwerking
In 2010 startte Vion haar meerjarenstrategie "Balancing the Future”. Partnerschap en duurzame
relaties met de leveranciers en afnemers staan daarin centraal.

Wie en wat is Vion Food Group dan?

Als je hun website bekijkt, denk je nou dat zit wel goed. http://www.vionfoodgroup.com/

Maar Vion Food Group heeft een behoorlijk ''besmet'' verleden.

Paar voorbeeldjes:
http://milieudefensie.nl/(...)-aan-bij-vleesgigant

MILIEUDEFENSIE KONDIGT BLOKKADE AAN BIJ VLEESGIGANT
Amsterdam, 11 juli 2006

Op 25 juli sluit Milieudefensie een grote slachterij van Vion Food Group in Boxtel volledig van de
buitenwereld af. Dat maakt Milieudefensie vandaag in een brief aan de directie bekend. Dit
Nederlandse bedrijf, 100 procent eigendom van de boerenlobbyorganisatie ZLTO, is de grootste
vleesproducent van Europa.

Milieudefensie wil dat het bedrijf stappen zet om misstanden bij de teelt van veevoersoja in Brazilië
uit te bannen. Milieudefensie probeert Vion al bijna een jaar op diverse manieren te overtuigen,
maar het bedrijf wijst elke verantwoordelijkheid af.

Vion weigert maatregelen tegen ontbossing Amazone
Milieudefensie kondigt de blokkade vooraf aan om Vion in staat te stellen om alsnog maatregelen
aan te kondigen om de gesignaleerde misstanden aan te pakken. Daarnaast geeft dit Vion de tijd
om de voor die dag geplande veetransporten af te lasten en dierenleed te voorkomen.
Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: 'Bij dit bedrijf worden dagelijks grote
aantallen varkens afgeleverd. Wij willen natuurlijk voorkomen dat die dieren door onze blokkade
urenlang in vrachtwagens langs de weg komen te staan.'

Eind vorig jaar bleek uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie en ontwikkelingsorganisatie
Cordaid http://www.cordaid.nl/ dat Nederland op grote schaal Braziliaanse soja importeert uit
gebieden waar sprake is van kap van tropische bossen, illegale landonteigening en zelfs slavernij.

Negentig procent van de soja die Nederland importeert dient als veevoer. De ontbossing van het
Amazonegebied is de laatste jaren sterk toegenomen. In 2004 is er ruim 26.000 vierkante
kilometer bos gekapt.

Dit betekent dat er elke dag een natuurgebied groter dan het Nationaal Park Hoge Veluwe tegen
de vlakte gaat. Soja is daarmee de belangrijkste bedreiging van het Amazonegebied, op het
grootste deel van de nieuwe landbouwgrond wordt dit gewas verbouwd.

Vion Food Group is de grootste producent van varkens- en rundvlees in Europa. Op de Nederlandse markt voor varkensvlees heeft het bedrijf een marktaandeel van 80 procent. ‘Juist vanwege de dominante positie heeft het bedrijf de verantwoordelijkheid om er samen met veehouders en veevoerproducenten voor te zorgen dat er een einde komt aan de misstanden bij de teelt van soja’, stelt Van Eck. ‘Het is goed mogelijk om varkens te laten voeren met veevoer dat wel op een verantwoorde manier is geproduceerd’.

Milieudefensie heeft de directie van Vion tijdens een gesprek in december al geïnformeerd over de
betrokkenheid bij de sociale en ecologische misère in het Amazonegebied. Daarbij heeft het
bedrijf geen enkele concrete toezegging gedaan.

In april is aan het bedrijf een brandbrief overhandigd. Ruim 26.000 burgers ondersteunden deze
klemmende oproep om maatregelen te treffen. Het bedrijf heeft hier niet op gereageerd.

Van Eck: Vion houdt zich ziende blind en horende doof. We hopen met deze blokkade te bereiken
dat het bedrijf eindelijk stappen zet. Dit bedrijf speelt al te lang verstoppertje. De misstanden in het
Amazonegebied moeten stoppen.’

In 2010 kwamen er dit soort berichten:

http://www.agripress.be/start/artikel/398726/nl

http://www.plattelandspos(...)od-Farming-Star.html

Vion ontwikkelt Good Farming Star

Vion Food Group is gestart met het marktconcept Good Farming Star.
Het Nederlandse varkensvlees uit dit concept wordt door de Dierenbescherming gewaardeerd met
één ster volgens het ‘Beter Leven' kenmerk.

Nu lijkt dat heel wat maar één ster is wel het minste dat je mag verwachten.
Stelt eigenlijk niet zo veel voor ... :N

zie ook uitleg hier;

De sterren pakken het grootste probleem voor die specifieke diersoort aan.
Hoe meer sterren, hoe meer problemen er zijn aangepakt.

Beter Leven kenmerk 1-ster http://beterleven.dierenbescherming.nl/1-ster-
De eerste ster pakt het voornaamste probleem aan voor het dier in de vee-industrie.
Dat verschilt per diersoort. Bij een kip gaat het bijvoorbeeld om groeiproblemen, bij varkens om
verveling en bij kalfjes bloedarmoede.

Beter Leven kenmerk 2-sterren http://beterleven.dierenbescherming.nl/2-sterren-
Bij het kenmerk met twee ingekleurde sterren is het welzijn hoger dan bij producten met het
kenmerk met één ster, maar het is nog niet gelijk aan biologische producten.
In ieder geval moet er een vrije uitloop in de buitenlucht aanwezig zijn.

Beter Leven kenmerk 3-sterren http://beterleven.dierenbescherming.nl/3-sterren-
Drie sterren wordt toegekend aan vlees, kip en eieren als het gaat om een biologisch product./b]

[b]Dit product krijgt dan tegelijk ook het EKO-keurmerk.

Drie sterren kunnen ook gegeven worden aan producten waarbij de dieren een vergelijkbaar
welzijn hebben als bij het biologisch houden van dieren, zoals bij de Label Rouge kip.

Dus als je Biologisch vlees wilt eten let er dan op dat je vlees neemt die het Beter Leven kenmerk 3 sterren keurmerk en het EKO-keurmerk mogen dragen ! :Y

Wie nog meer wil lezen en weten:
http://milieudefensie.nl/(...)=0&Subject:list=Soja
pi_97063071
Ook nog goed nieuws vandaag...

http://www.outofhome-shop(...)-hoge-prijs-duurzaam

Consument kiest ondanks hoge prijs duurzaam
OUT-OF-HOME | 19-05-2011

AMSTERDAM – Biologische en fair trade-producten zijn, ondanks de hoge prijs, ongekend
populair in bedrijfsrestaurants. Maar liefst 43 procent van de consumenten geeft aan het aspect fair
trade belangrijk te vinden bij de aanschaf van producten in het bedrijfsrestaurant. Als tweede
aspect (29 procent) noemt men de biologische oorsprong van producten.

Dit blijkt uit een onderzoek van bedrijfscateraar Eurest onder bijna 500 bezoekers van
Nederlandse bedrijfsrestaurants. Hoewel duurzame producten op het werk als te duur worden
ervaren ten opzichte van het gangbare –minder verantwoorde- assortiment, neemt de vraag er naar
toe.

Paul Tijs van Eurest verklaart: “Momenteel is de vraag naar verantwoorde en biologische
alternatieven binnen bedrijfsrestaurants nog niet groot genoeg om het prijsverschil drastisch te
kunnen verkleinen of zelfs te laten verdwijnen. Biologische en verantwoorde producten zijn veelal
ook duurder om te produceren. Daarbij is het een misvatting dat op verantwoorde en biologische
producten meer winst wordt gemaakt dan op de minder verantwoorde producten.

We verwachten overigens wel dat de prijsverschillen de komende jaren kleiner zullen worden.”

Niet alleen duurzame producten stijgen in populariteit, ook de gezondheidstrend zet zich
onverminderd voort. Uit eerder onderzoek van Eurest in 2010 gaf meer dan de helft (53%) van de
werknemers aan de afgelopen twee jaar hun eetgedrag te hebben aangepast en vaker te zijn gaan
kiezen voor gezonde alternatieven op het werk.

In 2011 geeft 74% van de onderzochte werknemers aan bewust op zoek te zijn naar gezonde
producten voor op het dienblad tijdens de werklunch.
pi_97099642
Kijk en luister naar dit kleine meisje...

http://www.willemwever.nl(...)34/hoe-leven-varkens

Zelfs zij ziet het grote verschil ^O^
pi_97101085
Het is toch niet te geloven :')

http://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/5670

Kamervragen aan Rutte over de inzet van het Koninklijk Huis voor promotie zuivel- en vleessector

Nederland maakt in Vietnam reclame voor de kiloknaller
18-05-2011

Marianne Thieme heeft minister-president Rutte en de staatssecretarissen van Economie,
Landbouw en Innovatie en van Infrastructuur en Milieu om uitleg gevraagd over de handelsmissie
naar Vietnam, waarbij de bevolking wordt aangespoord om meer dierlijke eiwitten te consumeren.

Tijdens de duurzaamheidsconferentie van de VN in New York in 2009 pleitte Prins Willem
Alexander namens Nederland nog voor vermindering van de vleesconsumptie, maar in 2011 leidt
hij met Prinses Maxima een handelsmissie die de afzet van Nederlands varkensvlees en
Nederlandse zuivel in Vietnam moet bevorderen.

“De Nederlandse regering heeft mooie praatjes in eigen land over de consumptie van duurzaam
voedsel en maakt vervolgens in het buitenland reclame voor de kiloknaller”, aldus Thieme.

Voor een verschuiving naar een duurzamer leefpatroon, zou vermindering van de vlees- en
melkproductie en -consumptie juist uitgangspunt van beleid moeten zijn.

De uitstoot van CO2 door de veehouderij is maar liefst 40% groter dan die van auto's, treinen,
schepen, vliegtuigen en trucks bij elkaar, in de wereld. 80% van het landbouwareaal in de wereld
wordt ingenomen door of ten behoeve van de veehouderij.

Bijna 50% van de wereldgraanoogst wordt opgeslokt door de veehouderij en voor een groot deel
omgezet in mest die tot onoverkomelijke problemen leidt. Terwijl de wereld honger lijdt, worden de
wereldgraanoogsten opgeslokt door productiedieren.

De World Health Organisation (WHO) heeft aangegeven dat de consumptie van verzadigde
dierlijke vetten ernstige negatieve gevolgen voor de volksgezondheid heeft en daarom dringend
moet worden herzien.

Daarbij heerst in Aziatische landen een verhoogde mate van lactose-intolerantie, waardoor in
landen als China en Vietnam enkele decennia geleden nog nauwelijks koemelk gedronken werd.

De Partij voor de Dieren vraagt de minister-president en de staatssecretarissen aan te geven in
hoeverre de bevordering van de consumptie van plantaardige eiwitten onderdeel is geweest van
de handelsmissies naar Vietnam en China. Bekijk de kamervragen hier.

http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/2221

Wat zouden ze denken?
Als we die troep straks niet meer aan die kaaskoppen kunnen slijten vreten die Vietnamezen
het wel? (8>

Triest....
pi_97105716
Eng topic dit en dan spreek ik niet over de plaatjes.

Ik vraag me af waar meer geld in omgaat, de Bio Industrie of de clubjes die allemaal gesubsidieerd zijn om er tegen te ageren.
pi_97105815
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:00 schreef Aneurism het volgende:
Eng topic dit en dan spreek ik niet over de plaatjes.

Ik vraag me af waar meer geld in omgaat, de Bio Industrie of de clubjes die allemaal gesubsidieerd zijn om er tegen te ageren.
Wat denk je zelf?

De Bio-industrie

en nee ik doe dit ook gratis en voor niks :7 :')
pi_97105904
Dat ik het gratis doe is niet zo erg, maar ik ben bang dat het voor niks is :'(

da's dan wel weer minder... -O-

edit: als ik morgen wakker word en ik kijk in dit topic en er is niemand die zich heeft gemeld
dat hij/zij nou eens eindelijk lid is geworden van Wakker Dier om mee te helpen voor die
3 schamele eurootjes per maand, hou ik er mee op :(

ik ga pitten :') :z
pi_97106273
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?

De Bio-industrie

en nee ik doe dit ook gratis en voor niks :7 :')
Je verwijst nu naar 1 clubje, maar er zijn zo veel anderen die die subsidie wel trekken. Net zoals wakker dier geen subsidie zou trekken zullen er ook best nertsenfokkers of kippenfarms zijn die geen subsidie genieten. Ik vraag mij alleen wel af waarom ik toch tegen kom dat wakker dier subsidie ontving in 2006 bijvoorbeeld (te lui om verder te spitten, maar het punt is duidelijk). >:)

In ieder geval was mijn strekking: Het belang van dieren staan bij beide partijen meestal niet op 1, er word nog steeds een flinke boterham verdient in beide kampen. Of er nou wel of niet subsidie ontvangen word, bobo's aan de top die managen zijn een dure corporale hobby. Ook wakker dier moet advocaten betalen en de mannen in de paarse broeken.

Daarnaast ben ik nogal : doem-nieuws-moe. Leuk die foto's van aapjes in verkeerde labs, maar dat er een lab is waar computer modellen gebruikt worden en waar diertesten tot minimum beperkt word daar hoor je nooit wat over. De filmpjes over dieren op 1 A4tje heb ik meer gezien dan de award voor "fatsoenlijk-diervriendelijk-boeren", wel geteld 0 keer dus... Het probleem lost zichzelf niet op door topics te openen op fok of door reclame te maken met doemscenario's, alternatieven bieden doen dat wel.

Mensen blijven vlees eten. Zolang er nog steeds kinderen zijn in steden die denken dat een karbonaadje aan de bomen groeit, zal de mensheid niet ineens verlicht zijn en en masse stoppen met vlees eten.

Het komt dus neer op het feit dat de consumptie blijft toenemen, waarmee de vraag naar vlees blijft. Wat zijn de alternatieven dan. Verbieden in Nederland? De handel zich laten verplaatsen naar buitenland met gevolgen die on overzichtelijk zijn? Laat mij duidelijk zijn, er zijn genoeg misstanden in deze sector. Maar het goeie hoor je een stuk minder.

En ook ik post op fok gratis en voor niets, aardig he?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2011 01:24:40 ]
pi_97106351
quote:
9s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat ik het gratis doe is niet zo erg, maar ik ben bang dat het voor niks is :'(

da's dan wel weer minder... -O-

edit: als ik morgen wakker word en ik kijk in dit topic en er is niemand die zich heeft gemeld
dat hij/zij nou eens eindelijk lid is geworden van Wakker Dier om mee te helpen voor die

ik ga pitten :') :z
Nog een betere suggestie: Begin een diervriendelijk boerderijtje en breng dat diervriendelijk vlees groot. :Y) >:)
pi_97106546
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:19 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Je verwijst nu naar 1 clubje, maar er zijn zo veel anderen die die subsidie wel trekken. Net zoals wakker dier geen subsidie zou trekken zullen er ook best nertsenfokkers of kippenfarms zijn die geen subsidie genieten. Ik vraag mij alleen wel af waarom ik toch tegen kom dat wakker dier subsidie ontving in 2006 bijvoorbeeld (te lui om verder te spitten, maar het punt is duidelijk). >:)

Te lui om te spitten? :(

man volgens mij heb je het hele topic niet eens gelezen, maar ik heb effe voor je gespit heur :Y)

http://isis-veganisme.nl/(...)&start_from=&ucat=1&

Alleen al de EU doneerde in 2007 meer dan 650 miljoen aan de Nederlandse veesector.

Voorbeelden uit de subsidie-beerput:

- De bekende kipreclamecampagne kreeg 2,9 miljoen subsidie (50% totale kipreclamebudget).

- In de herfst start een soortgelijke promotiecampagne voor kalfsvlees van kalveren met
bloedarmoede (3 miljoen euro).

- Als je koeien helemaal naar een slachterij in Noord-Afrika sleept, word je beloond met EU-
subsidies (EU totaal 2007: 12 miljoen).

- Deze maand nog trokken diverse provincies hun knip voor varkensbedrijven die extra varkens in
een potdichte industriestal met ammoniakfilter willen proppen.

- De kuikenveegmachine – die per uur 8.000 kuikens uit een stal opveegt en in kratten uitspuugt
voor vervoer – is een product van gesubsidieerd onderzoek .

Dergelijke subsidies zijn opmerkelijk:
subsidies zijn bedoeld voor doelen met maatschappelijk belang.
Voor de bio-industrie is er amper draagvlak in de maatschappij.

Burgers zien hun belastingcenten niet graag in plofkippen, kuikenvegers, bloedarmoede en
veetransporten gestoken worden. Daarom verzint de overheid allerlei eufemismen voor deze
subsidies: inkomenssteun, restituties, innovaties, promoties, voorlichting, bedrijfstoeslag,
hectarepremie.

Gesubsidieerd Wakker Dier

Wakker Dier is zelf ook wel eens gesubsidieerd door de overheid.
In haar 10 jarig bestaan ontving Wakker Dier 60.000 euro overheidssubsidie om de bio-industrie te
bestrijden.

Ter vergelijking: dat is 0.001% van de EU-subsidies aan de Nederlandse bio-industrie.

Omdat de subsidievoorwaarden van de overheid een versuffend effect hadden op spraakmakende acties van Wakker Dier, vraagt Wakker Dier geen subsidies meer aan!

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:22 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Nog een betere suggestie: Begin een diervriendelijk boerderijtje en breng dat diervriendelijk vlees groot. :Y) >:)
:O :z

doei

[ Bericht 2% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 21-05-2011 01:35:28 ]
pi_97111658
Gezien je het belangrijker vind om te happen en door te gaan op het negatieve, in plaats van verder te gaan op diervriendelijk boeren (wat ik toch een veel interessanter vraagstuk vind) moet ik je toch op het volgende wijzen:

quote:
9s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

O~) Dus?

Je statistiekjes kennen we nou wel, waar blijft die innovatie en dat meedenken hoe het wel moet? Mensen gaan niet stoppen met vlees eten, leer dat nou eens.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2011 11:32:26 ]
pi_97115006
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 11:29 schreef Aneurism het volgende:
Gezien je het belangrijker vind om te happen en door te gaan op het negatieve, in plaats van verder te gaan op diervriendelijk boeren (wat ik toch een veel interessanter vraagstuk vind) moet ik je toch op het volgende wijzen:

[..]

O~) Dus?

Je statistiekjes kennen we nou wel, waar blijft die innovatie en dat meedenken hoe het wel moet? Mensen gaan niet stoppen met vlees eten, leer dat nou eens.
Heb je de OP gelezen?

quote:
Dit topic is ook geen pleidooi om vegetarier te worden, ik ben zelf ook niet geen vegetarier.
Ik wil wel met dit topic bereiken dat in ieder geval een aantal mensen zich meer bewust
worden wat de Bio industrie eigenlijk inhoud en dat er dus meer mensen Biologisch vlees gaan eten en dat de omstandigheden waarin de dieren vandaag de dag anno 2011 in moeten
leven zullen verbeteren.
Dus ''wir haben es nicht gewusst'' gaat nu in ieder geval niet meer op :')

Beter ''we willen het gewoon niet weten''

Ook goed :{w
  zondag 22 mei 2011 @ 07:43:12 #180
43653 sigme
Veraan
pi_97145698
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Heb je de OP gelezen?

[..]

Dus ''wir haben es nicht gewusst'' gaat nu in ieder geval niet meer op :')

Beter ''we willen het gewoon niet weten''

Ook goed :{w
Vegetarisme en biologisch vlees met eko-keurmerk zijn niet het enige alternatieven voor bio-industrievlees. Het zijn ook beide en samen geen reëele alternatieven voor de grote massa.

Je gehamer op de geweldigheid van wakker dier en de linkdumps maken dit een heel oninteressant topic. Jammer, bij zo'n belangrijk onderwerp.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 22 mei 2011 @ 12:21:06 #181
249559 crew  Lavenderr
pi_97149418
Fann, heb Arlaproducten gekocht, lekker!
  maandag 23 mei 2011 @ 08:47:53 #182
329284 ReNero
pi_97188458
Ik ben het eens met Aneurism, varkensvlees is eigenlijk al subsidie vrij tenzij die boeren ook alnd hebben ingericht voor natuur of iets dergelijks. Kippen dacht ik ook maar durf dit niet te garranderen. De slachtpremie bij runderen wordt afgebouwd en bestaande subsidies in de sector zijn voor groene of blauwe diensten. Wat er nu voor productie nog wordt gesubsidieerd is stervende.

Wat betreft wakker dier, subsidie vrij? Goed bezig, maar veel collega verenigingen kunnen dit echter niet beweren. De subsidies die momenteel nog worden uitgekeerd aan de sector komen ook weer terug in de staatskas omdat 4% van de Ned. bevolking werkt in of om de agrarische sector, 1 op de 3 vrachtwagens vervoerd agrarische producten. Het kost misschien wat maar brengt dit zeker ook op.

Nog iets wat ik Aneurism moet geven over Fan is dat hij gelijk heeft betreffende jouw link dumps (intressant maar wel éénzijdig) dat het topic niet echt boeiend blijft ondanks het belang van het onderwerp. Zelf heb ik al eens aangegeven dat het oproepen tot lid worden mij ietswat verveeld, maar nogmaals dit is jouw keuze. Ik heb de deur ook al open gegooid richting constructieve "waar kan het beter" maar jouw topics gaan weer door malen met verouderde berichten over natuursubsidies. ('Bleker kreeg smak geld voor natuurontwikkeling') Zie de link voor een gedetaileerde uitleg.

Mijn insteek, ok mensen jullie vinden dat het beter moet. Hoe dan, hoe ziet de diervriendelijke veehouderij er dan uit?
pi_97201325
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 08:47 schreef ReNero het volgende:
Ik ben het eens met Aneurism, varkensvlees is eigenlijk al subsidie vrij tenzij die boeren ook alnd hebben ingericht voor natuur of iets dergelijks. Kippen dacht ik ook maar durf dit niet te garranderen. De slachtpremie bij runderen wordt afgebouwd en bestaande subsidies in de sector zijn voor groene of blauwe diensten. Wat er nu voor productie nog wordt gesubsidieerd is stervende.

Wat betreft wakker dier, subsidie vrij? Goed bezig, maar veel collega verenigingen kunnen dit echter niet beweren. De subsidies die momenteel nog worden uitgekeerd aan de sector komen ook weer terug in de staatskas omdat 4% van de Ned. bevolking werkt in of om de agrarische sector, 1 op de 3 vrachtwagens vervoerd agrarische producten. Het kost misschien wat maar brengt dit zeker ook op.

Nog iets wat ik Aneurism moet geven over Fan is dat hij gelijk heeft betreffende jouw link dumps (intressant maar wel éénzijdig) dat het topic niet echt boeiend blijft ondanks het belang van het onderwerp. Zelf heb ik al eens aangegeven dat het oproepen tot lid worden mij ietswat verveeld, maar nogmaals dit is jouw keuze. Ik heb de deur ook al open gegooid richting constructieve "waar kan het beter" maar jouw topics gaan weer door malen met verouderde berichten over natuursubsidies. ('Bleker kreeg smak geld voor natuurontwikkeling') Zie de link voor een gedetaileerde uitleg.

Mijn insteek, ok mensen jullie vinden dat het beter moet. Hoe dan, hoe ziet de diervriendelijke veehouderij er dan uit?
Nou ik kan het toch niet laten om toch maar even te reageren. :P

Kijk ik begrijp dat jij en Sigme een gat in de lucht springen als er zo'n figuur als Aneurism
even langs komt wippen om de boel op te stoken, leuk, maar zeker niet serieus te nemen.
Of neem je dit echt serieus? :')

quote:
Je verwijst nu naar 1 clubje, maar er zijn zo veel anderen die die subsidie wel trekken.
Net zoals wakker dier geen subsidie zou trekken zullen er ook best nertsenfokkers of kippenfarms
zijn die geen subsidie genieten. Ik vraag mij alleen wel af waarom ik toch tegen kom dat wakker dier
subsidie ontving in 2006 bijvoorbeeld (te lui om verder te spitten, maar het punt is duidelijk)
quote:
Nog een betere suggestie: Begin een diervriendelijk boerderijtje en breng dat diervriendelijk vlees groot.
Ten eerste hij roept maar wat over subsidies haalt er nog even de nertsenfokkers bij, en wat
jullie zo vervelend van mij vinden, geen enkele bronvermelding dus.

Ik begrijp dat het helemaal ''hip'' is om linkdumping te gaan schreeuwen, maar als er geen
bron bij staat wordt er weer om een bron gevraagd.

Ik heb al eens uitgelegd waarom bronvermelding wel noodzakelijk is, hierom namelijk :
Proefdieren

dit is echt een heel goed voorbeeld dat iemand zomaar iets kan roepen en als je dat dan niet heel
snel weerlegt gaat dat een eigen leven leiden en voordat je het weet hebben 20 mensen dat
gewoon voor waarheid overgenomen.

Dus ondanks dat jullie zo'n hekel aan linkdumping hebben, wat ik vanaf nu wel graag
''bronvermelding'' zou willen noemen zal ik toch als ik iets te melden heb de bron erbij vermelden.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het ook gebruikelijk op FOK of in ieder geval gewenst om
een bron te vermelden anders zo iedereen zomaar van alles kunnen roepen toch? :+

Ook dat krantenartikel moet je wel even in context zien.
Ik vermelde drie krantenartikelen die eigenlijk bij elkaar horen om aan te tonen dat
de Heer Bleker gewoon van geen kanten klopt, maar misschien had ik ze wel in een
andere volgorde moeten plaatsen en was de boodschap beter overgekomen.

dit was de eerste De Bio-industrie

http://www.nu.nl/politiek(...)-bleker-rechter.html

Wakker Dier sleept Bleker voor de rechter
17 mei 2011 12:37

RIJSWIJK - Wakker Dier stapt naar de rechter om staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) te
dwingen openheid te geven over besmetting van vlees.

dit was de tweede De Bio-industrie

http://www.nu.nl/politiek(...)-sancties-komen.html

Bleker ziet geen aanwijzing dat er sancties komen
19 mei 2011

DEN HAAG
Staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) ziet geen reden zijn aanpak te wijzigen voor de Nederlandse
gebieden voor Natura2000, het Europese natuurnetwerk.

en dit was de derde De Bio-industrie

http://www.elsevier.nl/we(...)ubsidie.htm?rss=true

Staatssecretaris Henk Bleker ontving zelf natuursubsidie
dinsdag 1 februari 2011 07:24

Toen staatssecretaris Henk Bleker (CDA, Landbouw) boer in de provincie Groningen was, heeft hij
bijna 175.000 euro ontvangen om zes hectare boerenland om te vormen tot natuurgebied.
Als bewindsman heeft Bleker de subsidies hiervoor fors verminderd.

Goed... dit was eigenlijk allemaal ''of topic'' want het gaat er niet om of jullie een bronvermelding
wel of niet irritant vinden het is nodig. (punt)om eerder genoemde reden, maar dit geneuzel
brengt ons alleen maar verder af van de discussie over Bio-industrie.

Gelukkig zijn er ook nog enkele positieve reacties en had ik de discussie verder aan de voor en
tegen-standers over willen laten, maar ik vond dat ik dit toch maar even op eigen wijze dus
:P Kort en Bondig uit moest leggen. :')

Als je het over clupjes gaat hebben die wel of geen subsidies ontvangen ga dan niet zomaar wat
roepen maar zet er dan ook een bron bij, want over welke collega verenigingen heb je het dan en
hoeveel subsidie krijgen die dan?

Ik heb alvast 1 goeie bronvermelding over subsidie voor je en dat is deze:
http://www.europa-nu.nl/id/vh94fvv1eky2/subsidies_voor_nederland

Hier kan je vast alles in vinden wat je zoekt.

Bijvoorbeeld: Landbouwsubsidies

http://www.europa-nu.nl/i(...)es_voor_nederland#p2

Met de landbouwsubsidies streeft de Europese Unie naar:
-
het verhogen van de productiviteit van landbouwbedrijven
-
het verzekeren van het inkomen van agrariërs
-
het verzekeren van de voedselvoorziening van de Gemeenschap

-
het bevorderen van redelijke consumentenprijzen
In 2008 ontving Nederland ruim 1,035 miljard euro subsidie voor de landbouwsector.

Ik zal het jullie besparen om die hele al die teksten hier neer te plaatsen maar daar kan je dus wel
alles vinden wat je zoekt.

En op je vraag : Hoe ziet de diervriendelijke veehouderij er dan uit? heb ik volgens mij al een
antwoord gegeven, meerdere voorbeelden aangedragen etc. etc.
dus dat ga ik in ieder geval niet herhalen.

Op je vraag: Hoe dan?, is mijn eerste ingeving, de subsidies beter verdelen?
Zodat een Biologische Boer ook meer kans heeft en dat alle ''kleine boeren'' niet allemaal stuk
voor stuk weggeconcurreerd worden door de megastallen?

Nou mijn beste, dit was mijn bijdrage ''in een notendop'' :D (8>

en de mensen die zich storen aan veel tekst, gewoon niet aan beginnen dan, ik kan niet
iets uitleggen in 1 regel ik kan het hele topic wel gaan vullen met oneliners maar daar heeft
helemaal niemand verder iets aan...
pi_97212179
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 15:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Kijk ik begrijp dat jij en Sigme een gat in de lucht springen als er zo'n figuur als Aneurism
even langs komt wippen om de boel op te stoken, leuk, maar zeker niet serieus te nemen.
Pardon? Ik voer godverdomme biologisch vlees aan m'n honden en heb hier zélf varkens in de wei met poel -en nog een paar andere beesten op zéér biologische wijze- en dan is DIT jouw reactie? Gaat heen. Hoewel ik in de positie ten opzichte van bio-industrie aan jouw kant sta, heb je hierbij toch echt een medestander minder. Topic gaat uit de volglijst, de groeten.
pi_97212373
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 15:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

[..]
Waarom zou je mijn punten niet serieus nemen? Is het dan zo belachelijk dat negatieve berichtgeving niet werkt en dat constructieve verbeteringen juist beter zijn?

Ik weet dat out of the box denken visionair is en dat veel mensen dat vermogen niet met mij delen, maar als je een echte dieren liefhebber bent dan zou je elke kans moeten aangrijpen om dierenleed te verminderen. Dit helpt iig niet.

Persoonlijk denk ik dat dit een hele moeilijke missie is om mensen van vlees om te zetten naar alternatieven. Een tijd geleden stelde ik voor insecten te gebruiken in producten (bladluis word bijvoorbeeld al in roze koeken gebruikt), zo kan je insecten burgers maken. Ander iets is om bepaalde diervriendelijke producten aan te prijzen: Te hypen... Zo zie ik voor mij de lammeren van Australie, de Iberico hammen. Luxe producten waar de smaak de hemel van word in geprezen en de nadruk ligt op: Dit vlees is lekkerder door de natuur.

Zo genoeg meegedacht voor vandaag. :)
pi_97213682
quote:
Een tijd geleden stelde ik voor insecten te gebruiken in producten (bladluis word bijvoorbeeld al in roze koeken gebruikt),
Want die zijn zo klein, dat noemen we geen dieren :P
  Moderator maandag 23 mei 2011 @ 19:36:28 #187
249559 crew  Lavenderr
pi_97214169
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:29 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Want die zijn zo klein, dat noemen we geen dieren :P
Die hebben geen gevoel blijkbaar. Het leed van een klein beestje is toch hetzelfde als een groter dier?
Waar trek je de lijn wat diervriendelijkheid betreft, dat blijft toch een vraag.
pi_97229582
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 19:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Die hebben geen gevoel blijkbaar. Het leed van een klein beestje is toch hetzelfde als een groter dier?
Waar trek je de lijn wat diervriendelijkheid betreft, dat blijft toch een vraag.
Mijn aandacht ligt niet zo bij het doden van een dier maar meer bij het leven wat hij gehad heeft. Een beetje dartelen in een natuurlijke habitat, goed natuurlijk voer, een redelijke lengte van leven, dan vind ik het prima. En om dat te bereiken moet er nog heel wat gebeuren. Fann krijgt weinig respons, maar het topic zit vol treurigheid aangaande de dieren.
pi_97234439
Helaas voor Noord-Holland is het te laat...

http://www.nu.nl/politiek(...)n-noord-holland.html

Megastallen toch welkom in Noord-Holland
23 mei 2011

AMSTERDAM - Bestaande intensieve veehouderijen in Noord-Holland mogen uitgroeien tot
megastallen. Dat hebben Provinciale Staten maandag bepaald.

Coalitiepartijen VVD, PvdA, D66 en CDA steunden het besluit en negeerden daarmee een eerder
aangenomen burgerinitiatief.

De Partij voor de Dieren, Milieudefensie en de Dierenbescherming reageren bedroefd.
Tot nu toe was er een algeheel verbod op uitbreiding van de intensieve veehouderij vanwege de
kans op ziekten voor mens en dier.

Megastallen zijn ook slecht voor het milieu, zegt een woordvoerder van Milieudefensie.

"Ondanks alle mooie woorden gaan Provinciale Staten in tegen de groeiende maatschappelijke
weerstand tegen megastallen."

Ook de Dierenbescherming spreekt van 'slecht nieuws'.
"Ongelooflijk dat de burgers in Noord-Holland niet serieus worden genomen."

Burgerinitiatief
Provinciale Staten stemden in 2009 nog tegen de komst van megastallen, na steun van 25 duizend
Noord-Hollanders voor een burgerinitiatief van Milieudefensie en de Dierenbescherming.

Uit een onderzoek in opdracht van staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker (CDA) bleek twee
weken geleden dat 49 procent van de bevolking megastallen afwijst of hiertoe neigt.
Grote intensieve veehouderijen mogen in het noordelijk deel van de provincie uitgebreid worden tot
twee hectare en zouden met een ontheffing ongelimiteerd kunnen groeien.

Eerder werd nog gesproken over een concentratiegebied voor veefabrieken in de Wieringermeer.

"Helaas krijgen bestaande veehouderijen nu in de halve provincie ruimte voor hun gigantische
stallen", aldus Milieudefensie en de Dierenbescherming.

Zij vrezen onder meer dat de grootste vleeskuikenfabriek van Europa met een jaarlijkse productie
van veertien miljoen kippen in Noord-Holland neerstrijkt.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 08:18:06 #190
329284 ReNero
pi_97235932
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 02:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Helaas voor Noord-Holland is het te laat...

http://www.nu.nl/politiek(...)n-noord-holland.html

Megastallen toch welkom in Noord-Holland
23 mei 2011

AMSTERDAM - Bestaande intensieve veehouderijen in Noord-Holland mogen uitgroeien tot
megastallen. Dat hebben Provinciale Staten maandag bepaald.

Coalitiepartijen VVD, PvdA, D66 en CDA steunden het besluit en negeerden daarmee een eerder
aangenomen burgerinitiatief.

De Partij voor de Dieren, Milieudefensie en de Dierenbescherming reageren bedroefd.
Tot nu toe was er een algeheel verbod op uitbreiding van de intensieve veehouderij vanwege de
kans op ziekten voor mens en dier.

Megastallen zijn ook slecht voor het milieu, zegt een woordvoerder van Milieudefensie.

"Ondanks alle mooie woorden gaan Provinciale Staten in tegen de groeiende maatschappelijke
weerstand tegen megastallen."

Ook de Dierenbescherming spreekt van 'slecht nieuws'.
"Ongelooflijk dat de burgers in Noord-Holland niet serieus worden genomen."

Burgerinitiatief
Provinciale Staten stemden in 2009 nog tegen de komst van megastallen, na steun van 25 duizend
Noord-Hollanders voor een burgerinitiatief van Milieudefensie en de Dierenbescherming.

Uit een onderzoek in opdracht van staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker (CDA) bleek twee
weken geleden dat 49 procent van de bevolking megastallen afwijst of hiertoe neigt.
Grote intensieve veehouderijen mogen in het noordelijk deel van de provincie uitgebreid worden tot
twee hectare en zouden met een ontheffing ongelimiteerd kunnen groeien.

Eerder werd nog gesproken over een concentratiegebied voor veefabrieken in de Wieringermeer.

"Helaas krijgen bestaande veehouderijen nu in de halve provincie ruimte voor hun gigantische
stallen", aldus Milieudefensie en de Dierenbescherming.

Zij vrezen onder meer dat de grootste vleeskuikenfabriek van Europa met een jaarlijkse productie
van veertien miljoen kippen in Noord-Holland neerstrijkt.
Fan je slaat de plank mis door (niet negatief bedoeld voor jouw) een gebrek aan achtergrond kennis. Het gaat hier om een verruiming van het agrarisch bouwperceel. Dit is in de praktijk een maximum bebouwbare oppervlakte die verhoogd is voor alle bedrijven. Nu zijn de gemiddelde bouwpercelen 0,5 tot 1 Ha ( in de praktijk en de maximum oppervlakte die de gemeente mag toedelen).

Bedrijven die hier bovenop meer willen bebouwen moeten bij de provincie aankloppen om dit vergund te krijgen. Deze plannen worden individueel beoordeeld. Nu heeft de provincie gezegd, dit is onnodig we vergroten het maximale van een bouwperceel en laten de beslissing over aan de locale gemeente.(die voor 95% daar al ligt.) Decentrale overheids beslissingen.

De juiste kop voor dit bericht luid: Gemeenten Noord Holland beslissen zelf over agrarische bouwpercelen. Geen haan die daar naar zou kraaien (ok Djees zou het kunnen posten)

Edit: als je het bericht vanaf Nvum pakt (zoals op de frontpage) staat er dat het om oppervlakte bebouwing gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door ReNero op 24-05-2011 09:16:02 (extra informatie/verduidelijking) ]
pi_97237544
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)rituele-slacht.dhtml

Huichelachtigheid in debat over rituele slacht
24/05/11, 07:00

Halal vlees is al lang halal niet meer: 99 procent komt uit de bio-industrie.
En tegenstanders lijden aan tergende scoringsdrift.

---

De hele discussie draait om pijn. Maar wat is pijn?
Waar staat de precieze meting van de pijnreactie van een koe voor?

---

de moslims die nu plotseling moord en brand schreeuwen en op de bres springen voor het
'humane' karakter van de rituele slacht zijn oostindisch blind. Want hoe ritueel ook hun
lamskoteletten, erg halal is het allemaal allang niet meer.

Halal is een totaalconcept, diervriendelijkheid van wieg tot graf.
Teksten uit de Koran en de Hadith hameren aldoor op respect en dierwaardigheid; een dier mag
om te beginnen absoluut niet worden opgesloten.

Dit reikt toch verder dan dat vrome ­'bismillah' tijdens die oostelijk gerichte halssnede.
Zouden de boze moslims weten dat 99 procent van hun boodschappen bij de islamitische slager afkomstig is uit de bio-industrie?

---
  dinsdag 24 mei 2011 @ 11:59:20 #192
329284 ReNero
pi_97241854
Ik heb de laatste tijd veel proberen te vertellen over de veehouderij hoe het nu wel is, nu heb ik ook een link-DUMP voor jullie die tegen de veehouderij zijn. Als er bij een steekproef een fout transport, ziek dier of andere misstand wordt gevonden gaat de hele sector op de kop met 100% controles. Ik ben het al jaren zat dat ik er op aangekeken wordt hoe een kleine groep boeren en handelaren het er makkelijk vanaf maakt. Daarom een koekje van eigen deeg, ik ga dieren-liefhebbers/activisten op hun excessen aanspreken:

Dierenactivist opgepakt:
Volgens justitie heeft de man vermoedelijk tientallen keren nertsenfokkers opgebeld en uitgescholden met woorden als 'moordenaar' en 'dierenbeul'. De dreigementen richtten zich ook op de kinderen van de ondernemers. De verdachte is donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam. Op bedreiging staat een maximale gevangenisstraf van twee jaar.
http://www.elsevier.nl/we(...)n-nertsenfokkers.htm

Documentaire over extremistische dierenactivisten in Europa:
Lauren en Jo-Anne ontmoeten in Spanje een internationale groep activisten, die ook wel ‘criminelen met een gouden hart’ worden genoemd. Daarmee is niets te veel gezegd, want de dierenvrienden overtreden vaak de wet om de dieren te redden. Wat hun beweegredenen zijn, ervaart Lauren als ze meegaat naar een varkensboerderij en een immense kippenfabriek. De dieren leven daar in erbarmelijke omstandigheden, wat de dierenactivisten koste wat kost aan de kaak willen stellen.
http://www.sbs.nl/2011/la(...)activisten-in-europa

Persbericht over de mishandeling van olifanten in de filmindustrie wat later niet waar bleek te zijn:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2011/05/12/R104.htm

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlboulevard/nieuws/articleview/)/components/actueel/rtlboulevard/2011/05_mei/entertainment/olifant_tai_niet_mishandeld_fox.xml

Kamer is tegen het benoemen van dierenactivisme als terrorisme:
Op het terrein van ScienceLink zouden onder meer ook proeven op levende dieren worden uitgevoerd. Zowel de gemeente, als de investeerder en de betrokken bedrijven werden geïntimideerd en anderszins onder druk gezet door actievoerders tegen dierproeven. Onder die druk besloot de gemeente Venray uiteindelijk af te zien van het project.

De Partij voor de Dieren zegt blij te zijn met het uiteindelijke resultaat van de acties in Venray, waardoor de beoogde dierproeven van de baan zijn. Maar de partij verwerpt de intimidaties en het geweld dat is gebruikt. Dat brengt de PvdD in een lastig pakket. Want wie zegt tegen geweld te zijn, maar de resultaten van datzelfde geweld toejuicht, geeft wel een dubbele boodschap af.
http://static.rnw.nl/migr(...)ten080423-redirected

Nederland is uitgegroeid tot hét internationale centrum van de radicale dierenrechtenbeweging. Dat zegt een Brits politie-infiltrant in een exclusief interview met de NOS.

Deze groepen richtten zich aanvankelijk alleen op proefdierenlaboratoria als Huntingdon Life Sciences in Engeland. Maar omdat deze laboratoria steeds beter bewaakt worden, is de aandacht verlegd naar toeleveringsbedrijven, en vaak ook de toeleveringsbedrijven van deze toeleveringsbedrijven.
http://nos.nl/artikel/841(...)dierenactivisme.html

Een speciaal opgericht landelijk politieteam om dierenactivisme aan te pakken heeft nog nauwelijks resultaten geboekt. Dierenrechtenextremisten ontlopen vervolging, ook al heeft het rechercheteam nu wel een 'goed beeld' van de activisten. De dienst meldde vorig jaar dat de activisten steeds gewelddadiger worden. Het kabinet kondigde in maart vorig jaar een hardere aanpak aan.
http://www.elsevier.nl/we(...)volledig-mislukt.htm

http://nos.nl/video/12985(...)ierenactivisten.html

http://www.elsevier.nl/we(...)rgse-bontwinkels.htm

En dan nu mijn vraag, wat gaan jullie doen aan dit soort "dierenvrienden" Helaas heb ik het artikel over de barndstichting van een slachterij (schade 4 milioen) en het opgraven van een overleden moeder van een nertsenhouder niet kunnen vinden.

Dit soort tuig mag van mij bij Scheveningen de grens over, ik heb geen respect voor dit soort mensen en zal bij de eerste gelegenheid deze overdragen aan de politie of zelf in elkaar timmeren.

Dus vrienden van het dier of terroristen?
pi_97243943
quote:
8s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 11:59 schreef ReNero het volgende:
Ik heb de laatste tijd veel proberen te vertellen over de veehouderij hoe het nu wel is, nu heb ik ook een link-DUMP voor jullie die tegen de veehouderij zijn. Als er bij een steekproef een fout transport, ziek dier of andere misstand wordt gevonden gaat de hele sector op de kop met 100% controles. Ik ben het al jaren zat dat ik er op aangekeken wordt hoe een kleine groep boeren en handelaren het er makkelijk vanaf maakt. Daarom een koekje van eigen deeg, ik ga dieren-liefhebbers/activisten op hun excessen aanspreken:

Dierenactivist opgepakt:
Volgens justitie heeft de man vermoedelijk tientallen keren nertsenfokkers opgebeld en uitgescholden met woorden als 'moordenaar' en 'dierenbeul'. De dreigementen richtten zich ook op de kinderen van de ondernemers. De verdachte is donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam. Op bedreiging staat een maximale gevangenisstraf van twee jaar.
http://www.elsevier.nl/we(...)n-nertsenfokkers.htm

Documentaire over extremistische dierenactivisten in Europa:
Lauren en Jo-Anne ontmoeten in Spanje een internationale groep activisten, die ook wel ‘criminelen met een gouden hart’ worden genoemd. Daarmee is niets te veel gezegd, want de dierenvrienden overtreden vaak de wet om de dieren te redden. Wat hun beweegredenen zijn, ervaart Lauren als ze meegaat naar een varkensboerderij en een immense kippenfabriek. De dieren leven daar in erbarmelijke omstandigheden, wat de dierenactivisten koste wat kost aan de kaak willen stellen.
http://www.sbs.nl/2011/la(...)activisten-in-europa

Persbericht over de mishandeling van olifanten in de filmindustrie wat later niet waar bleek te zijn:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2011/05/12/R104.htm

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlboulevard/nieuws/articleview/)/components/actueel/rtlboulevard/2011/05_mei/entertainment/olifant_tai_niet_mishandeld_fox.xml

Kamer is tegen het benoemen van dierenactivisme als terrorisme:
Op het terrein van ScienceLink zouden onder meer ook proeven op levende dieren worden uitgevoerd. Zowel de gemeente, als de investeerder en de betrokken bedrijven werden geïntimideerd en anderszins onder druk gezet door actievoerders tegen dierproeven. Onder die druk besloot de gemeente Venray uiteindelijk af te zien van het project.

De Partij voor de Dieren zegt blij te zijn met het uiteindelijke resultaat van de acties in Venray, waardoor de beoogde dierproeven van de baan zijn. Maar de partij verwerpt de intimidaties en het geweld dat is gebruikt. Dat brengt de PvdD in een lastig pakket. Want wie zegt tegen geweld te zijn, maar de resultaten van datzelfde geweld toejuicht, geeft wel een dubbele boodschap af.
http://static.rnw.nl/migr(...)ten080423-redirected

Nederland is uitgegroeid tot hét internationale centrum van de radicale dierenrechtenbeweging. Dat zegt een Brits politie-infiltrant in een exclusief interview met de NOS.

Deze groepen richtten zich aanvankelijk alleen op proefdierenlaboratoria als Huntingdon Life Sciences in Engeland. Maar omdat deze laboratoria steeds beter bewaakt worden, is de aandacht verlegd naar toeleveringsbedrijven, en vaak ook de toeleveringsbedrijven van deze toeleveringsbedrijven.
http://nos.nl/artikel/841(...)dierenactivisme.html

Een speciaal opgericht landelijk politieteam om dierenactivisme aan te pakken heeft nog nauwelijks resultaten geboekt. Dierenrechtenextremisten ontlopen vervolging, ook al heeft het rechercheteam nu wel een 'goed beeld' van de activisten. De dienst meldde vorig jaar dat de activisten steeds gewelddadiger worden. Het kabinet kondigde in maart vorig jaar een hardere aanpak aan.
http://www.elsevier.nl/we(...)volledig-mislukt.htm

http://nos.nl/video/12985(...)ierenactivisten.html

http://www.elsevier.nl/we(...)rgse-bontwinkels.htm

En dan nu mijn vraag, wat gaan jullie doen aan dit soort "dierenvrienden" Helaas heb ik het artikel over de barndstichting van een slachterij (schade 4 milioen) en het opgraven van een overleden moeder van een nertsenhouder niet kunnen vinden.

Dit soort tuig mag van mij bij Scheveningen de grens over, ik heb geen respect voor dit soort mensen en zal bij de eerste gelegenheid deze overdragen aan de politie of zelf in elkaar timmeren.

Dus vrienden van het dier of terroristen?
Kan je daar geen eigen topic over openen?
Ik ben hier namelijk tamelijk GEWELDLOOS bezig, ik ga zelfs niet eens meer in discussie
ik hou me alleen nog maar strikt bij de feiten en oproepen tot geweld heb je mij al helemaal
niet zien doen, dus ik vind deze post van jou tamelijk misplaatst eigenlijk.

Ik ga weer verder met de ''feiten''

[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 24-05-2011 13:14:19 ]
pi_97244164
Shit happens

http://www.nieuweoogst.nu(...)d=1410919&h=Duitsers
Duitsers zijn Nederlandse mest zat
dinsdag 24 mei 2011, 11.39 uur

Milieuminister Johannes Remmel van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen overweegt een verscherping
van de regels voor import van mest uit Nederland.

Nog steeds wordt volgens het ministerie van Milieu veel mest naar Duitsland geëxporteerd en dat is Remmel een doorn in het oog.

De regels werden vorig jaar ook al aangescherpt.
Toen mocht alleen nog drijfmest worden ingevoerd die onder hoge druk en bij een temperatuur van 130 graden was gesteriliseerd.

Lager
Omdat de bestaande installaties die exporteurs van mest gebruikten daarvoor ongeschikt waren, nam de export van Nederlandse
mest naar Duitsland fors af. In het eerste kwartaal van 2011 was de import 75% lager dan in de eerste 3 maanden van 2010.
In totaal werd er in 2010 750.000 ton geëxporteerd.

Duitse akkerbouwers ontvangen graag mest uit Nederland, omdat die voor veel lagere prijzen beschikbaar is.
Volgens het ministerie is het risico op besmettelijke dierziekten als MKZ echter hoog door het mesttransport.
Ook zou het Duitse grondwater met nitraat verontreinigd worden.

http://www.telegraaf.nl/m(...)rburen__.html?p=17,1
Mestoorlog met oosterburen
di 24 mei 2011

Tussen ons land en Duitsland ontstaat een diplomatiek conflict over het Nederlandse mestoverschot.
Dat wordt door boeren vooral over de oostgrens geëxporteerd.
Volgens ingewijden is er sprake van een ’mestoorlog’.

---

In Den Haag reageert men gelaten.
„Het principe van vraag en aanbod geldt”, vindt een zegsman bij het departement van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie.

Maar dat wordt in Düsseldorf niet ontkend.
Zij willen echter de grondwaterproblemen aanpakken.
„Wij willen minder mest. Holland moet zijn problemen zelf te lijf gaan”, valt in de modestad aan de Rijn te horen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.innl.nl/page/5136/nl
Het Mestoverschot

Na de Tweede Wereldoorlog groeiden de Nederlandse boerenbedrijven flink.

De poep en plas van al die varkens, koeien en kippen kon niet meer simpelweg op het land
worden uitgereden, omdat de natuur zoveel grondstoffen niet aankon.

Daarom kwam de overheid begin jaren tachtig met wetgeving: mestquota bepalen sindsdien
hoeveel mest een boer mag produceren; hoeveel dieren hij dus mag hebben.

Dat werd ondanks protesten van de boeren steeds strenger. Boerenleider Wien van den Brink
noemde het mestbeleid van minister Brinkhorst een etnische zuivering, omdat veel boeren hun
bedrijf zouden moeten sluiten.

Maar Europa vond dat Nederland nog te weinig deed.
Daarom kwam er sinds 2006 nieuwe wetgeving die het probleem echt moest oplossen.

Probleem is blijkbaar dus nog niet helemaal opgelost ...

Mestoverschot
http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/mestprobleem.html
Geschiedenis van het ontstaan van het mestoverschot

Wens je de kalfjes ook een beter leven teken dan de petitie van het CIWF
http://www.ciwf.nl/index.html

dinsdag 24 mei 2011 @ 13:17:09 #195
329284 ReNero
pi_97244277
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Kan je daar geen eigen topic over openen?
Ik ben hier namelijk tamelijk GEWELDLOOS bezig, ik ga zelfs niet eens meer in discussie
ik hou me alleen nog maar strikt bij de feiten en oproepen tot geweld heb je mij al helemaal
niet zien doen, dus ik vind deze post van jou tamelijk misplaatst eigenlijk.

Ik ga weer verder met de ''feiten''

bezig...
Eerste keer dat je het over geweldloos bezig zijn hebt, tot zover heb jij berichten, foto's en posts gedaan over hoe slecht vele dingen in de sector wel niet zijn. Hierin schuw jij ook niet om excessen en buitenlandse voorbeelden aan te halen. Zoals ik al vaker heb aangegeven zijn legbatterijen sinds dit jaar evrboden en die foto met die hoten hokken? Ik ga niet eens vargen waar die vandaan komt.
Nu draai ik verhaal om en ben jij de gebeten hond? Als ik mezelf als veehouder presenteer, wordt ik ook geconfronteerd met boeren die het niet zo nauw nemen als ikzelf. Als ik jouw neerzet als voorvechter van dierenrechten en ik jou vergelijk met extremisten protesteer jij tegen mijn post alsof ik het hier over een compleet ander onderwerp heb.

En het spijt me zeer hoor maar active vredelievende leden van wakker dier "klussen ook bij" met minder vredelievende acties zoals intimidatie etc.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:22:35 #196
37769 erodome
Zweefteef
pi_97244466
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:17 schreef ReNero het volgende:

[..]

Eerste keer dat je het over geweldloos bezig zijn hebt, tot zover heb jij berichten, foto's en posts gedaan over hoe slecht vele dingen in de sector wel niet zijn. Hierin schuw jij ook niet om excessen en buitenlandse voorbeelden aan te halen. Zoals ik al vaker heb aangegeven zijn legbatterijen sinds dit jaar evrboden en die foto met die hoten hokken? Ik ga niet eens vargen waar die vandaan komt.
Nu draai ik verhaal om en ben jij de gebeten hond? Als ik mezelf als veehouder presenteer, wordt ik ook geconfronteerd met boeren die het niet zo nauw nemen als ikzelf. Als ik jouw neerzet als voorvechter van dierenrechten en ik jou vergelijk met extremisten protesteer jij tegen mijn post alsof ik het hier over een compleet ander onderwerp heb.

En het spijt me zeer hoor maar active vredelievende leden van wakker dier "klussen ook bij" met minder vredelievende acties zoals intimidatie etc.
Kan je de vlees-industie eigenlijk wel alleen bekijken vanuit nederland?

Vind dat niet geheel eerlijk aangezien een heel fiks deel(meerderheid van het vlees) dat we hier kopen en eten helemaal niet van nederlandse bodem komt.

Leuk dat legbatterij hier verboden is, maar toch eet je legbatterij kip als je naar kentucky fried chicken gaat en op vele andere plaatsen.
Niet van nederlandse bodem, maar wel toegestane handel vanuit het buitenland.

Zo gaat dat op voor heel veel vlees, leuk de nederlandse eisen, maar wij eten dat vlees heel vaak niet!
Ik zie te vaak dat mensen schermen met nederlandse eisen rondom consumptie dieren, maar zoals gezegd gaat dat niet op in een discussie over wat er op ons bord terrecht komt, dat zou alleen maar opgaan als we nederlands vlees ook hier zouden eten.
pi_97244547
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:17 schreef ReNero het volgende:

[..]

Ik voel me niet de ''gebeten hond'' hoor, want ik voel me totaal niet aangesproken,
ik heb je al eerder gezegd, als jij dit topic wilt gebruiken om de Bio-industrie te promoten dan kan
ik je niet tegenhouden maar reken niet op mijn steun.

En als je mensen van Wakker Dier of welke organisatie dan ook wilt gaan beschuldigen van
geweld, doe dat dan met bewijzen en ga niet hier zomaar wat lopen roepen.

Een eigen topic voor jou en je medestanders lijkt me beter als je op deze manier te werk
wilt gaan...
pi_97244815
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Kan je de vlees-industie eigenlijk wel alleen bekijken vanuit nederland?

Vind dat niet geheel eerlijk aangezien een heel fiks deel(meerderheid van het vlees) dat we hier kopen en eten helemaal niet van nederlandse bodem komt.

Leuk dat legbatterij hier verboden is, maar toch eet je legbatterij kip als je naar kentucky fried chicken gaat en op vele andere plaatsen.
Niet van nederlandse bodem, maar wel toegestane handel vanuit het buitenland.

Zo gaat dat op voor heel veel vlees, leuk de nederlandse eisen, maar wij eten dat vlees heel vaak niet!
Ik zie te vaak dat mensen schermen met nederlandse eisen rondom consumptie dieren, maar zoals gezegd gaat dat niet op in een discussie over wat er op ons bord terrecht komt, dat zou alleen maar opgaan als we nederlands vlees ook hier zouden eten.
Ik heb al meerdere voorbeelden geplaatst dat er in Nederland veel meer dieren
''gekweekt'' worden dan noodzakelijk, het meeste gaat gewoon de grens over.

Dit topic is ook bedoeld om te laten zien hoe ''scheef'' alles inelkaar zit.

Ik heb ook een post geplaatst dat ze de Kiloknaller gewoon in Vietnam aan het
promoten zijn.

De Bio-industrie

zelfs als ze al weten dat het voor de mensen ''daar'' nog ongezonder is als
het al voor de mensen ''hier is..

quote:
Daarbij heerst in Aziatische landen een verhoogde mate van lactose-intolerantie, waardoor in
landen als China en Vietnam enkele decennia geleden nog nauwelijks koemelk gedronken werd.
maar ik heb er geen reactie op gezien...

blijkbaar niet belangrijk genoeg.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:43:55 #199
37769 erodome
Zweefteef
pi_97245187
De vlees-industrie is een wereldwijde industrie, die onder het mom marktwerking overeind wordt gehouden met heel wat kunstgrepen.

Je kan het niet per land bekijken, want de dieren en het vlees blijven maar zelden in 1 land.
In land A wordt het dier geboren en opgefokt, in land B wordt het geslacht en in land C verkocht.
Dit gebeurd vrij vaak, soms met een partij minder erin, maar maar zeldzaam wordt het dier in een land geboren en gegeten, dat gaat maar om een klein deel van het totaal.

Dan hebben we het nog niet gehad over het voer wat in die dieren gaat, waarvan de grondstoffen van vele verschillende plaatsen komen om verschillende redenen(omdat het niet in het eigen land buiten te produceren is, omdat het goedoper is, omdat men daar niet aan bepaalde eisen hoeft te voldoen enz).

Dit maakt ook dat ik van veel dingen vind dat het alleen symboolpolitiek is, zoals dat legbatterij verhaal.
Ipv legbatterij kip verboden te maken in nederland is de legbatterij in nederland verboden.
Leuk zoethoudertje, want iedereen denkt daardoor kip te eten die niet uit een legbatterij komt en we zullen mensen zeker niet wijzer maken dan ze zijn daarin...
Helaas eet men vaak wel legbatterij kip, alleen dan niet van nederlandse oorsprong.

KFC is daar een klasse vb van, die hebben echt gore bio-industrie kip, los van de nederlandse normen hierover!
pi_97245586
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:43 schreef erodome het volgende:
De vlees-industrie is een wereldwijde industrie, die onder het mom marktwerking overeind wordt gehouden met heel wat kunstgrepen.

Je kan het niet per land bekijken, want de dieren en het vlees blijven maar zelden in 1 land.
In land A wordt het dier geboren en opgefokt, in land B wordt het geslacht en in land C verkocht.
Dit gebeurd vrij vaak, soms met een partij minder erin, maar maar zeldzaam wordt het dier in een land geboren en gegeten, dat gaat maar om een klein deel van het totaal.

Dan hebben we het nog niet gehad over het voer wat in die dieren gaat, waarvan de grondstoffen van vele verschillende plaatsen komen om verschillende redenen(omdat het niet in het eigen land buiten te produceren is, omdat het goedoper is, omdat men daar niet aan bepaalde eisen hoeft te voldoen enz).

Dit maakt ook dat ik van veel dingen vind dat het alleen symboolpolitiek is, zoals dat legbatterij verhaal.
Ipv legbatterij kip verboden te maken in nederland is de legbatterij in nederland verboden.
Leuk zoethoudertje, want iedereen denkt daardoor kip te eten die niet uit een legbatterij komt en we zullen mensen zeker niet wijzer maken dan ze zijn daarin...
Helaas eet men vaak wel legbatterij kip, alleen dan niet van nederlandse oorsprong.

KFC is daar een klasse vb van, die hebben echt gore bio-industrie kip, los van de nederlandse normen hierover!
Tja, zoals ze in Den Haag over de ''mestoorlog'' zeggen: Het principe van vraag en aanbod geldt

Zolang de mensen Goedkoop vlees liever eten dan Goed vlees zal de Bio-industrie blijven
bestaan, of alle regels moeten worden aangepast...

Dat is nu precies wat ik hier al die tijd heb proberen te vertellen, maar blijkbaar zet
dat alleen maar kwaad bloed.

De waarheid is hard zullen we maar denken, meer als dit kan ik niet doen, mensen
bewust maken van Wat ze eten en Waar het vandaan komt, maar echt het merendeel
van de mensen kan het echt weinig boeien :') zie ook Megastallen, veel nederlanders zeggen tegen te zijn

uitgestorven boel daar, discussie gesloten :')

Maar goed ik ga weer iets anders doen. Ik zal dit topic bijhouden als er nieuwe
ontwikkelingen zijn, dat had ik beloofd en die waren er en die heb ik nu gepost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')