abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96794745

Provincie maakt lijst ontheffingen megastallen bekend
Geplaatst op 13 april 2011

EN BOSCH – De provincie Brabant heeft de lijst met ontheffingen voor verplaatsingen en
uitbreidingen van megastallen bekend gemaakt.

Er liggen op dit moment 15 ontheffingen voor verplaatsing van veehouderijen ter inzage
Voordat Gedeputeerde Staten een definitief besluit nemen over een verzoek voor ontheffing,
kunnen belanghebbenden hiertegen bezwaar indienen vóór 17 mei (“een zienswijze” in ambtelijke
taal).

Wie dat zijn, kunt u lezen op de website van de provincie.

Neem onderstaande lijst door en protesteer!

Volg ook altijd de updates op de website van de provincie!

Zie hiervoor de linkjes in dit artikel.

http://www.megastallen-nee.nl/?p=2489
pi_96795008
http://www.stopmegastallengeesteren.nl/

LOG Geesteren Plus is het landbouwontwikkelingsgebied Geesteren in de gemeente Tubbergen.Ten westen van Geesteren ligt een gebied waar intensieve veehouderij, met name
varkenshouders, zich kan vestigen.

Op dit moment zijn er plannen voor 9 megastallen met minimaal 80.000 varkens allemaal in een
straal van circa 1 kilometer.

In dit gebied van Vriezenveenseweg, Witteveensweg, Delmaweg, Geesterseveldweg tot aan de
Veeneggeweg zijn circa 90 burgerwoningen gesitueerd naast de bestaande veehouderijen.

Gezien de meest voorkomende zuidwestenwind in Nederland zal ook het dorp Geesteren de
hinder hiervan ondervinden.

Bewoners van dit gebied zowel burgers als boeren die bedrijven hebben in dit gebied verbazen
zich over deze ontwikkelingen. De gezondheid van de mensen in dit gebied komt in gevaar en de
leefbaarheid op het platteland neemt door deze concentratie van megastallen sterk af.

Uit landelijke onderzoeken door RIVM, LU Wageningen maar ook uit lokale zoals door de GGD
Twente blijkt dat ziektes zoals MRSA, longaandoeningen door fijnstof en de varkensgriep ook wel
Mexicaanse griep genoemd juist door deze opeenhoping van megastallen komen.

Deze ziektes kunnen zich eenvoudig verspreiden, naar bewoners in de directe omgeving en ook
naar de dieren van gevestigde boeren in het gebied.

Kortom dit willen wij niet in onze achtertuin.

De bewoners van het gebied maken zich sterk voor een gezond en leefbaar platteland !

Interesse stuur een mail aan: loggeesteren@kpnmail.nl
pi_96795167
- TROS Radar MRSA bacterie?
Kijk op http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1511/mrsa-bacterie/

MRSA-bacterie
Uitzending 22-03-2010

Vanuit de intensieve veehouderij verspreidt een gevaarlijke bacterie zich onder de Nederlandse
bevolking. Het gaat om MRSA, een bacterie die resistent is tegen antibiotica

Deze bacterie ontstaat in de intensieve veehouderij doordat daar erg veel antibiotica wordt
gebruikt. Vee krijgt in Nederland meer antibiotica dan waar dan ook in Europa.

Uit onderzoek blijkt dat 5% van de dierenartsen verantwoordelijk is voor het voorschrijven van
80% van alle antibiotica.

Deze 5% ontving in 2008 uit de verkoop van antibiotica zo'n 285.000 euro per dierenartsenpraktijk.
Een logische oplossing zou zijn om het verkopen en het voorschrijven van medicijnen te
ontkoppelen.
pi_96796132
De foto’s op de voorpagina dialoogmegastallen zijn aangepast, maar de huidige beelden geven
nog steeds geen reëel beeld van de situatie in megastallen.

http://www.dialoogmegastallen.nl/

We zien nu: close-up van legkippen met (vermoedelijk) vrije uitloop, koe in groen weiland, close-up
van varkens (huisvesting onbekend) en melkgeiten (stal met houten hekwerk).

Als staatssecretaris Bleker een oprechte en open discussie wil over de achtergronden van
megastallen en de intensieve veehouderij, laat de burgers dan ook zien waar het werkelijk over
gaat.

Toon de interieurs en omstandigheden van deze veefabrieken en laat mensen daar een oordeel
over vormen.

Met de huidige beelden krijgen mensen nog steeds geen idee hoe de leef- en
huisvestingsomstandigheden zijn in megastallen.

pi_96797113
Megastallen nee! TV-beelden
Zondag 28 Februari 2010 22:41

Donderdagavond 25 februari vond in de Eendracht in Gemert het lijsttrekkersdebat plaats in de
aanloop naar de verkiezingen van aanstaande woensdag 3 maart. Een onderwerp dat de
gemoederen bezig houdt is de situatie omtrent de intensieve veehouderij in Gemert-Bakel en de
mogelijke effecten hiervan op de volksgezondheid. Lokale Realisten heeft hierin een duidelijk
standpunt: Megastallen? Nee!

Het CDA heeft een andere mening.
Klik hier om het debat te zien tussen CDA lijsttrekker Harrie Verkampen en de lijsttrekker van
Lokale Realisten, Roël Hoppezak, dat zij voerden op basis van de stelling: "Megastallen ja!"

http://www.binnenlandsbes(...)gemert.1120030.lynkx

Willekeur, intimidatie en cliëntelisme in Gemert-Bakel
12.05.11

Toenmalig wethouder, en huidig fractievoorzitter Harrie Verkampen (CDA) van Gemert-Bakel heeft
zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Dat blijkt uit onderzoek van BING, Bureau
Integriteit Nederlandse Gemeenten.

In november zei Verkampen nog dat hij opstapt als zou blijken ‘dat ik niet integer heb gehandeld’.

Champignonkwekerij
In november 2009 schreef Verkampen in een brief dat de gemeente een bouwvergunning had
verleend aan een champignonkwekerij, terwijl die vergunning helemaal niet was verleend.
De brief was opgesteld om het bedrijf te helpen subsidie te verwerven.

Deze kwestie is overigens maar een van de vijf dossiers die BING heeft onderzocht.
Volgens BING is daarbij ‘meermaals in strijd of op gespannen voet met de Algemene Beginselen
van Behoorlijk Bestuur, de Awb, de Gemeentewet en de gedragscodes (voor bestuurders en
ambtenaren; BB) gehandeld.

Geloofwaardigheid
BING velt niet alleen een hard oordeel over Verkampen, die bijna 25 jaar wethouder Ruimtelijke
Ordening was. In de hele bestuurscultuur en bestuurlijke handelwijze was soms sprake van
‘willekeur, vooringenomenheid en (de schijn van) cliëntelisme. Dit tast de integriteit, de
geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het openbaar bestuur aan.’

Ondernemende gemeente
Ook toenmalig burgemeester Jan van Maasakkers wordt niet gespaard. Samen met Verkampen
waren ze volgens BING de drijvende krachten achter ‘een ondernemende gemeente’ die
regelmatig bewust de grenzen van de wet opzocht of overtrad.

De bestuurders deden dat vanuit de gedachte dat anders geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk
waren. BING noemt dit ‘niet alleen misleidend, maar aantoonbaar onjuist’.

De voormalig burgemeester wordt verweten dat hij in verschillende situaties het inzicht en overzicht
over de feiten in dossiers had of kunnen hebben, ‘maar heeft nagelaten deze verantwoordelijkheid
te nemen’.

Omkoping
In Gemert-Bakel heeft de ‘onvoldoende adequate dossiervorming’ een ‘negatieve invloed’ op de
transparantie en controleerbaarheid van besluitvormingsprocessen. Dit geldt ook voor het
gronduitgiftebeleid voor bedrijfskavels, inclusief uitgiftecriteria. Wethouders gingen gesprekken
aan met externen zonder dat daarvan verslagen werden gemaakt. De bestuurders maakten zich
volgens BING daardoor kwetsbaar voor integriteitsrisico’s, variërend van omkoping tot onterechte
beschuldiging van bepaald gedrag.

Papieren bestaan
Gedragscodes voor bestuurders en ambtenaren leiden in Gemert-Bakel een papieren bestaan en
zitten in de dagelijkse praktijk ‘onvoldoende “tussen de oren”’. De gemeente definieert integriteit
op een enge manier als ‘het jezelf niet verrijken’.

Volgens BING komt deze visie voor uit de ambtelijke en bestuurlijke cultuur van de ‘afgelopen
decennia’ bij de gemeente.

Intimiderend
Uit interviews die BING heeft gehouden blijkt dat Verkampen vaak een doelredenering hanteerde,
waaraan de argumenten ondergeschikt werden gemaakt. ‘Door meerdere geïnterviewden is
verklaard dat de toenmalig portefeuillehouder geen redenen wilde horen waarom iets niet kon,
maar vooral wilde horen waarom iets wél kon (…)’. Daarbij bezondigde hij zich ook aan
intimiderend gedrag: handhavingsambtenaren durfden in 2008 niet meer in gesprek met hem.

Verkampen wil pas vanavond in de gemeenteraad reageren.

Welterusten lieve mensen :z

Wat kun jij doen?

Financieel steunen
http://www.wakkerdier.nl/doneren.php

Diervriendelijk eten
http://www.wakkerdier.nl/diervriendelijk_eten.php

Kom in Actie
http://www.wakkerdier.nl/schud-wakker.php

pi_96837744
http://www.sp.nl/milieu/n(...)k_bio_industrie.html

DIALOOG MEGASTALLEN GEEN EXCUUS TEGEN AANPAK BIO-INDUSTRIE
11-05-2011

SP-Kamerlid Henk van Gerven reageert sceptisch op de door het kabinet gestarte maatschappelijke discussie over megastallen.

Beter laat dan nooit, maar dit is wel heel erg laat.

Tien jaar geleden had een discussie de industrialisatie van het platteland kunnen voorkomen.
Nu staat ons land vol met megastallen en gaat de overheid nog eens het gesprek aan.
Ik zal ervoor waken dat staatssecretaris Bleker deze dialoog niet als monoloog gebruikt om het
draagvlak voor megastallen te vergroten.

Al in 2001 kwam een commissie onder leiding van Herman Wijffels met een rapport waarin werd
gepleit voor een meer duurzame veehouderij, waarin productiegroei niet het enige doel is.
Het waardevolle rapport verdween in de kast en de schaalvergroting in de landbouwsector ging in
volle vaart door.

Van Gerven vraagt zich af wat staatssecretaris Bleker nu met een discussie hoopt te bereiken.
Bij de aftrap sprak Bleker mooie woorden. Hij wil meer openheid over wat in varkens- en
kippenstallen gebeurt en zegt te willen luisteren naar argumenten van voor- en tegenstanders.
Ik hoop dat hij deze woorden waar maakt en de industrialisering van de landbouw wil gaan
bestrijden, wanneer de samenleving daar om vraagt.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie bleek reeds dat een meerderheid van de bevolking
schaalvergroting om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren afwijst. Grote waarde wordt
gehecht aan een veehouderij waarbij goed gekeken wordt naar het dierenwelzijn, de
volksgezondheid en de gevolgen voor het milieu.

Van Gerven: 'Als Bleker een zogenaamde maatschappelijke dialoog nodig heeft om ook tot deze
inzichten te komen, dan moet dat maar. Wij zullen ervoor waken dat de dialoog niet gebruikt wordt
om de verduurzaming van de landbouw te vertragen.

pi_96840355
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)megastallen-af.dhtml

11/05/11, 15:04

Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders wijst het fenomeen megastallen af of neigt daartoe.
Het aantal voorstanders ligt op 42 procent, 9 procent heeft geen mening.

De cijfers zijn afkomstig uit een publieksonderzoek dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek
vormt het startschot voor een maatschappelijke discussie over megastallen en veehouderij.
Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, riep eerder dit jaar
op tot het voeren van een discussie over de stallen.

Onderzoek

Van de ondervraagden zegt 66 procent nog van mening te kunnen veranderen.
Dat blijken relatief vaak mensen te zijn die voorstander zijn van de stallen of daartoe neigen.
Dat duidt er volgens de onderzoekers op dat het aantal tegenstanders van megastallen tijdens de
discussie eerder toe dan af zal nemen.

In de studie, die gebaseerd is op een enquête onder bijna 1100 mensen en op gesprekken met
veehouders en burgers, werd deelnemers gevraagd naar de ideale toekomst van de veehouderij.
55 procent kiest voor de ' toekomstbestendige veehouderij', waarbij het accent ligt op duurzame
ontwikkeling. 33 procent heeft een voorkeur voor 'de concurrerende veehouderij' (waarbij het accent ligt op de economische betekenis van de sector), 27 procent kiest voor ' de zorgzame veehouderij' (met het accent op het welzijn van mens en dier).

Critici
Volgens critici van megastallen zijn die dieronvriendelijker, milieubelastender en beeldvervuilender
dan de gewone stallen. Ook is er de vrees dat de schaalvergroting negatieve gevolgen heeft voor
de volksgezondheid, bijvoorbeeld doordat infectieziekten overgebracht worden van dier op mens.
Maar deze punten worden bestreden door veel boeren.

Voorstanders en tegenstanders

Voorstanders van megastallen zijn vaker man, eten vaker vlees en hebben vaker banden met de
sector.

Tegenstanders zijn dus vaker vrouw, eten minder vaak vlees en zijn vaker lid van een natuur-
of dierenbeschermingsorganisatie. Vooral hoogopgeleide vrouwen van middelbare leeftijd zijn
vaak tegen megastallen.

De discussie over megastallen zal gevoerd worden onder leiding van oud-minister Hans Alders.
Bleker wil op basis van zijn bevindingen beslissen over de toekomst van deze grootschalige
veeteelt.

Politiek
In de provincie Utrecht is al een hevige discussie gaande over de stallen. Politieke partijen buitelen
over elkaar heen. Zo zijn de SP en de Partij voor de Dieren woedend op GroenLinks. Deze partij
streed eerst vanuit de oppositie nog mee tegen de komst van megastallen, nu gaat zij vanuit de
coalitie akkoord met de komst van megastallen. Dit is bij de andere partijen in het verkeerde
keelgat geschoten.

Dierenwelzijn
Het debat in Den Haag gaat steeds meer en vaker over dierenwelzijn.
Op dit moment voeren megastallen en ritueel slachten de boventoon.
Volgens PvdA-Kamerlid Tjeerd van Dekken is het een schreeuw van de samenleving om aandacht
voor het onderwerp. 'Het debat daarover mag nog veel steviger en frequenter worden gevoerd.
Dat gebeurt nog lang niet geprofileerd genoeg. Velen in de maatschappij weten nog niet dat
dierenwelzijn hier in Den Haag echt speelt, dus we zijn er nog lang niet.

Over de megastal zegt Dekken: 'Mensen ergeren zich er steeds meer aan dat dieren niet meer
buiten lopen, dat ze niet weten wat er precies binnen de muren van een megastal gebeurt.

Ze zien vooral dat er steeds meer vlees wordt geproduceerd en via documentaires op televisie is
hun duidelijk geworden dat de dieren lijden en dat pikken ze niet meer.

Als je nog wilt protesteren tegen de Megastallen doe het dan NU, want er is nog
maar heel weinig tijd.

Als je ECHT tegen de Megastallen (en Bio-industrie) bent doe iets !
Ik weet dat het Songfestival en voetbal en weet ik veel wat allemaal OOK leuk is
maar straks is het te laat.

Erg veel reacties heb ik hier niet gezien, dus of de belangstelling nu groot is of niet
ik heb geen idee...

Ik heb in ieder geval mijn best gedaan, ik geloof niet dat ik aan dit topic nog veel
kan toevoegen, misschien hooguit komen melden of de Megastallen nu straks wel
of niet doorgaan, maar dat kunnen jullie ook in de krant lezen.

Mensen, beste wensen !

en ik hoop in ieder geval dat er een paar mensen wakker zijn geworden, alles beter dan niks...

Enne.. 3 euro per maand naar Wakker Dier en verder Biologisch vlees eten helpt ook al
een heleboel.
  zondag 15 mei 2011 @ 15:33:37 #134
37769 erodome
Zweefteef
pi_96840856
Ik vind het fantastisch dat je zo gedreven bent, maar die linkdump maakt het wel erg zware kost.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_96847379
Ik weet er niet veel vanaf, dus misschien komt het door onwetendheid, maar ik zie niet echt in waarom een megastal nu zoveel erger is dan meerdere kleine stallen.
pi_96851433
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 15:33 schreef erodome het volgende:
Ik vind het fantastisch dat je zo gedreven bent, maar die linkdump maakt het wel erg zware kost.
De links zijn nodig omdat Fok erom bekend staat dat er altijd wel iemand roept om een
Bronvermelding.

mensen roepen namelijk de domste dingen en andere mensen nemen dit dan gewoon
klakkeloos over, zie een goed voorbeeld hier...

Proefdieren

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet er niet veel vanaf, dus misschien komt het door onwetendheid, maar ik zie niet echt in waarom een megastal nu zoveel erger is dan meerdere kleine stallen.
Ja, het is dan ook niet zo dat er veel info in dit topic te vinden is ofzo... :')
  maandag 16 mei 2011 @ 16:30:37 #137
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96890963
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.

Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?

Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96895056
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.

Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Voor al u vragen !

maandag 16 mei 2011 @ 18:45:21 #139
37769 erodome
Zweefteef
pi_96897206
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende: De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.

Welke bezwaren zijn daar dan voor?
Want het rare is dat er bij biologische opstellingen juist veel gekozen wordt voor mengbedrijven en bedrijven naast elkaar die elkaar aanvullen.

Zo is het bv hartstikke handig om een mestverwerkingsbedrijf te hebben tussen de mestproduceerders in, of een voermais bedrijf naast bedrijven die voermais gebruiken, of een slachterij tussen de vee bedrijven in.

Dat zou ook prima gaan met een milde vorm van bio-industrie, of beter gezegd gewoon boeren zonder biologisch keurmerk maar ook geen zware bio-industrie.

Eigenlijk denk ik dat er een oplossing ligt in vlees binnen landen houden zoveel mogelijk en combi bedrijven, we produceren hier zo ongelovelijk veel voor het buitenland, wat dan ook nog eens voor een fiks deel kunstmatig in stand wordt gehouden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:01:02 #140
329284 ReNero
pi_96931402
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Voor al u vragen !

Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke bezwaren zijn daar dan voor?
Want het rare is dat er bij biologische opstellingen juist veel gekozen wordt voor mengbedrijven en bedrijven naast elkaar die elkaar aanvullen.

Zo is het bv hartstikke handig om een mestverwerkingsbedrijf te hebben tussen de mestproduceerders in, of een voermais bedrijf naast bedrijven die voermais gebruiken, of een slachterij tussen de vee bedrijven in.

Dat zou ook prima gaan met een milde vorm van bio-industrie, of beter gezegd gewoon boeren zonder biologisch keurmerk maar ook geen zware bio-industrie.

Eigenlijk denk ik dat er een oplossing ligt in vlees binnen landen houden zoveel mogelijk en combi bedrijven, we produceren hier zo ongelovelijk veel voor het buitenland, wat dan ook nog eens voor een fiks deel kunstmatig in stand wordt gehouden.
Na WO 2 waren de Nederlandse landbouwbedrijven klainschalig met koeien, kippen en varkens door elkaar heen. Dit heeft gevolgen voor de micro biologie op een dergelijk bedrijf omdat ziektes zoals MKZ meerdere catagorieën dieren aanpakken zoals in dit geval evenhoevigen (varkens en koeien) Zoals je nu hoort over de varianten van de vogelgriep is de N1H5 variant gevaarlijk voor mensen en zijnde overige enkel voor pluimvee schadelijk. Het mengen en door elkaar heen laten lopen is dus bezwaarlijk voor de gezondheid van die dieren.

Deze dieren liepen veelal buiten tussen wilde dieren (hazen, vossen, herten, duiven, etc.) en liepen daar meerdere besmettingen op waar zij geen weerstand tegen hadden.

Wat jij schets met geschakelde bedrijven noemen wij agroparken. De mest van de varkens wordt gebruikt in een akkerbouwbedrijf om graan te verbouwen voor diezelfde varkens. Maar voor dit soort bedrijven zijn geen vergunningen te krijgen omdat deze locaties bestempeld worden als megastal. Kleine versies hiervan zijn niet rendabel door de hoge kosten van bijvoorbeeld mestverwerkingsinstallaties.

Jouw term "zware bioindustrie" is uit de lucht gegrepen. Er is geen zwaar en licht in de VEEHOUDERIJ (zo heet de sector) enkel de schaal waarop gewerkt wordt is meetbaar.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:53:50 #141
37769 erodome
Zweefteef
pi_96933383
Ben ik het niet mee eens, ik ben op veel boerenbedrijven geweest en er waren er zat die geen predikaat eko of biologisch voerde, maar die wel degelijk op een andere manier huisvesten dan in de echte bio-industrie.

Dus niet varkentjes buiten lekker in de wei, maar ook niet hutje mutje hun hele leven zonder daglicht, geen hele kleine hokjes voor de fokzeugen als ze werpen, maar ook geen groot ruim hok met stro en dooddrukrand.
Een beetje ertussenin dus, meer richting bio-industrie dan richting eko keurmerk enzo, maar toch een compromis tussen de 2 uiterste vormen in.

Deze bedrijven worden snel zeldzamer omdat het steeds moeilijker wordt om een kleiner bedrijf gaande te houden, maar ze waren er zeer zeker en nu ook nog wel wat.

Hier in de buurt hebben we een koeienbedrijf die zo werkt, ze hebben rond de 100 koeien die lekker zelf mogen weten wanneer ze gemolken worden(melkrobot vind ik een mooie uitvinding!).
Ze hebben niet zoveel buitenruimte, maar wel wat en een mooie ruime binnenschuur met lekkere ligplaatsen.

Het is een compromis, de dieren lopen niet echt buiten zoals een biologisch koetje zou moeten lopen, maar ze zitten er een beetje tussenin.

Dat naast de veeschuren in ons voor akkerbouw bestemde land waarvan de meeste mensen niet eens weten dat er dieren inzitten.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:03:20 #142
329284 ReNero
pi_96933671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:53 schreef erodome het volgende:
Ben ik het niet mee eens, ik ben op veel boerenbedrijven geweest en er waren er zat die geen predikaat eko of biologisch voerde, maar die wel degelijk op een andere manier huisvesten dan in de echte bio-industrie.

Dus niet varkentjes buiten lekker in de wei, maar ook niet hutje mutje hun hele leven zonder daglicht, geen hele kleine hokjes voor de fokzeugen als ze werpen, maar ook geen groot ruim hok met stro en dooddrukrand.
Een beetje ertussenin dus, meer richting bio-industrie dan richting eko keurmerk enzo, maar toch een compromis tussen de 2 uiterste vormen in.

Deze bedrijven worden snel zeldzamer omdat het steeds moeilijker wordt om een kleiner bedrijf gaande te houden, maar ze waren er zeer zeker en nu ook nog wel wat.

Hier in de buurt hebben we een koeienbedrijf die zo werkt, ze hebben rond de 100 koeien die lekker zelf mogen weten wanneer ze gemolken worden(melkrobot vind ik een mooie uitvinding!).
Ze hebben niet zoveel buitenruimte, maar wel wat en een mooie ruime binnenschuur met lekkere ligplaatsen.

Het is een compromis, de dieren lopen niet echt buiten zoals een biologisch koetje zou moeten lopen, maar ze zitten er een beetje tussenin.

Dat naast de veeschuren in ons voor akkerbouw bestemde land waarvan de meeste mensen niet eens weten dat er dieren inzitten.
Zoals jij dat nu beschrijft heb ik het idee dat jij het over de reguliere veehouderij hebt. (wat sommigen hier de bio-industrie noemen)

Veel innovaties uit de biologische bedrijven zijn overgenomen in de hele sector (klaver in grasmengesls, droogzetten met voeding, etc) Andere innovaties zoals melk, voer en mestrobots geven dieren meer rust en worden sector breed ingevoerd omdat een boerderij steeds groter wordt en het zicht op elk individueel dier minder wordt. Dierwelzijn is net zo belangrijk binnen de gangbare vormen van veehouderij als de biologische omdat een gelukkig dier beter presteerd en minder ziek wordt. De uitspraak dat boeren niet aan hun vee denken stamt dus uit het jaar 0 omdat die boeren al jaren gelden hebben moeten stoppen met hun bedrijf.
pi_96935120
quote:
5s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:01 schreef ReNero het volgende:

[..]

Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.

[..]

Ah, na alle bezwaren die ik hier in dit topic al heb genoemd inzake de Bio-industrie
dacht jij, kom ik ga nog eens een paar vragen stellen aan TS ook al ken ik de antwoorden
al.

Je wilt het dus van mij horen?
Aangezien je een scriptie hebt geschreven weet jij dus alle antwoorden al?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij VOOR de Bio-industrie bent, maar daar
zou ik me in kunnen vergissen hoor...

Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, maar ik ben bang dat jij
al van alles klaar hebt liggen om die antwoorden te weerleggen c.q. te ontkrachten,
dus eigenlijk zie ik mijn moeite die ik hier in ga steken al bij voorbaat als ''verspilde''
moeite.

Paarlen voor de Zwijnen :')

quote:
Gangbare stallen in de intensieve veehouderij huisvesten al massa's dieren.
Megastallen zijn nog weer groter. Er is geen duidelijke definitie van een 'megastal', maar Alterra
(Universiteit Wageningen) spreekt over bedrijven die op één locatie minimaal 7500 vleesvarkens,
200 fokvarkens, 120.000 leghennen, 220.000 vleeskuikens, 250 melkkoeien of 2500 vleeskalveren
houden. Met deze definitie heeft Nederland nu al 575 megastallen.

Voor een varken maakt het niet veel uit of hij geboren wordt in een bedrijf met 500 of 5.000
varkens. Hij leeft nog steeds zes maanden lang op een minimale ruimte (0,8 – 1,0 m2) in een
dichte stal. Individuele zorg heeft hij in geen van de twee stallen.

Maar als er brand of ziekte uitbreekt, zijn er wel ineens 5.000 varkens de dupe, in plaats van
'slechts' 500. Er wordt veel antibiotica gebruikt om ziektes te onderdrukken: nu al zoveel dat
bacteriën resistent worden. Ook bij een brand in een megastal zijn de gevolgen desastreus.

quote:
Ik ken de achtergronden vast niet zo goed als dat jij ze kent, ik heb er namelijk geen scriptie
over geschreven, maar wat ik zoal weet en lees over de achtergronden stelt mij niet
erg gerust.

Aan de vele problemen die de uitvoering van de Reconstructiewet met zich meebrengt voor natuur,
milieu en volksgezondheid in Brabant, kunnen nu ook ernstige vermoedens van aantasting van de
bestuurlijke integriteit worden toegevoegd.

Sommige mensen hier vinden het lastig als ik te veel tekst plaats en bronvermelding (wat nu ineens
linkdumping heet) wordt ook niet op prijs gesteld.

Maar goed:

http://www.megastallen-nee.nl/?p=2361

Megastallen-nee: provinciale enquête reconstructie platteland
21 maart 2011

Dat is een hele lap tekst, dus ik zal er een klein stukje uit quoten.

De reconstructie is inmiddels op een bestuurlijk fiasco uitgelopen.
De burgers hebben honderden miljoenen aan belastinggeld zien verdwijnen.
Ze hebben moeten ervaren hoe hun landschap in enkele jaren tijd werd vernietigd door een
tomeloze uitbreiding van megastallen, ook in gebieden waaruit ze juist hadden moeten verdwijnen.

De burgers moesten accepteren dat de natuur, de lucht en het grondwater steeds verder werden
aangetast door de emissies van de intensieve veehouderij.

Zelfs de gezondheidsbelangen van de Brabantse burgers en hun leefklimaat werden stelselmatig
verder ondermijnd.

Hier ook nog informatie voor diegene die toch belangstelling hebben.

http://bladel.groenlinks.nl/node/42839

Megastallen-Nee!!!
Burgerinitiatief LOG Hulsel-Bladel-Netersel zet grote vraagtekens bij de voorgenomen toelating en
concentratie van megastallen in de regio.

Zij vrezen dat de kwetsbare natuur door de uitstoot van ammoniak aan kwaliteit zal inboeten, het
woongenot negatief beïnvloed zal worden door stankoverlast, er grote risico's zullen ontstaan voor
de volksgezondheid, veel boeren familiebedrijven de opgedrongen concurrentieslag zullen
verliezen en het landschap minder aantrekkelijk zal worden voor bewoners en toeristen.

en hier:
Megastallen in beeld
http://www2.alterra.wur.n(...)terraRapport1581.pdf

Inhoudsopgave

Krantenknipsels 6
Aanleiding 7
Megastallen en megabedrijven: een definitie
Huidige situatie: hoeveel megastallen en -bedrijven zijn er?
Megastallen in beeld 19
Hoeveel megastallen verwachten we in de toekomst?
Ontstaat er een probleem met de komst van megastallen?
Megastallen in beeld samengevat
Geraadpleegde bronnen
Bijage 1: Wie vindt wat?
Bijlage 2: Uitwerking toekomstscenario’s

Ook boeren zijn niet gebaat bij megastallen, want megastallen verdringen de kleinere boerderijen.
De laatste jaren is er een trend naar minder, maar grotere boerderijen.

Vooral in de rundveesector is de afname in boerderijen sterk: in de afgelopen 15 jaar zo’n 45%.
Dagelijks stoppen 3 boeren met hun bedrijf: weggeconcurreerd door de grote bedrijven.
Het aantal koeien per bedrijf neemt toe.

En als laatste nog even dit: (sorry voor zoveel tekst, maar ik kan geen goed antwoord geven
in 3 regels).

In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.

In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig. oO<

In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd. ):O
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:06:11 #144
329284 ReNero
pi_96936134
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.

In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig. oO<

In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd. ):O
Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.

Andere landenprijzen de kwaliteit, voedselveiligheid en prijs/kwaliteitverhouding van de Nederlandse producten. Daarom zijn onze producten zo geliefd bij andere landen en produceren wij meer dan we nodig hebben omdat er vraag naar is.

Dat grote bedrijven kleinere wegconcurreren is in de praktijk naar mijn mening niet voelbaar. De prijs wordt gesteld door de vraag, het enigste verschil hierin is dat de grotere bedrijven de kosten lager kunnen houden. persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zodra men personeel in dienst neemt het meeste van deze extra marge al is verdampt aan arbo maatregelen en personeelskosten.
pi_96936790
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:06 schreef ReNero het volgende:

[..]

Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.

Andere landenprijzen de kwaliteit, voedselveiligheid en prijs/kwaliteitverhouding van de Nederlandse producten. Daarom zijn onze producten zo geliefd bij andere landen en produceren wij meer dan we nodig hebben omdat er vraag naar is.

Dat grote bedrijven kleinere wegconcurreren is in de praktijk naar mijn mening niet voelbaar. De prijs wordt gesteld door de vraag, het enigste verschil hierin is dat de grotere bedrijven de kosten lager kunnen houden. persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zodra men personeel in dienst neemt het meeste van deze extra marge al is verdampt aan arbo maatregelen en personeelskosten.
Mag ik jou nu eens een vraag stellen?
Verdien jij je geld met of in de Bio-industrie?

Ik krijg sterk die indruk namelijk omdat je juist alleen uit mijn hele verhaal dit
stukje quote.

Ik heb sterk de indruk dat je alleen vanuit je eigen referentiekader en positie een standpunt
inneemt.

Een standpunt dat duidelijk niet strookt met de mijne.

Ik hoor je niet over het leed van de dieren, niet over de milieu problemen en al helemaal
niet over de gevaren van de volksgezondheid.

Dus als je dit topic graag wilt gebruiken als podium om Bio-industrie aan te prijzen
kan ik je niet tegenhouden, maar reken niet op mijn steun.
pi_96938617
ReNero, FANNvanhetlaatsteuur en andere volgers van dit topic,

Interessante discussie voeren jullie hier. Zoals jullie wellicht weten - er is al eerder door FANNvanhetlaatsteuur op gewezen - wordt er momenteel op www.dialoogmegastallen.nl een discussie gevoerd over megastallen in Nederland en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. We zouden het zeer waarderen als jullie ook op die plek jullie visie ten aanzien van megastallen uiteen willen zetten, op eenzelfde constructieve manier als jullie hier doen.

Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten,

Ton - Team Alders
pi_96939897
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:00 schreef TonTeamAlders het volgende:
ReNero, FANNvanhetlaatsteuur en andere volgers van dit topic,

Interessante discussie voeren jullie hier. Zoals jullie wellicht weten - er is al eerder door FANNvanhetlaatsteuur op gewezen - wordt er momenteel op www.dialoogmegastallen.nl een discussie gevoerd over megastallen in Nederland en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. We zouden het zeer waarderen als jullie ook op die plek jullie visie ten aanzien van megastallen uiteen willen zetten, op eenzelfde constructieve manier als jullie hier doen.

Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten,

Ton - Team Alders
Leuk om te horen dat dit topic gevolgd wordt ook door mensen ''buiten'' Fok.
ik hoop dat er een aantal mensen hier de uitnodiging aannemen;

Nog even "Het Laatste Nieuws''

http://www.nu.nl/politiek(...)-bleker-rechter.html

Wakker Dier sleept Bleker voor de rechter
17 mei 2011 12:37

RIJSWIJK - Wakker Dier stapt naar de rechter om staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) te
dwingen openheid te geven over besmetting van vlees.

Dat heeft Wakker Dier dinsdag laten weten.
De organisatie neemt die stap, omdat naar eigen zeggen de bewindsman tot nu toe weigert door
haar gevraagde onderzoeksresultaten openbaar te maken.

Vervuiling
Het gaat om vervuiling van vlees met antibioticaresten, hormonen, dioxines en ESBL-bacteriën.
Wakker Dier wil onder meer weten bij welke supermarkten of slachterijen resistente bacteriën zijn
gevonden.

Openbaarmaking zou supermarkten en slachterijen stimuleren meer werk te maken van preventie,
en consumenten beter informeren.

Verbaasd
De nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) moet op grond van Europese richtlijnen vlees
onderzoeken op schadelijke stoffen en resistente bacteriën.

Via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) heeft Wakker Dier die
meetresultaten opgevraagd, maar het krijgt ze al bijna een jaar niet.

Dat verbaast de organisatie, omdat het kabinet eerder de Tweede Kamer toezegde actief
controlegegevens openbaar te maken, zoals bijvoorbeeld bij bestrijdingsmiddelen op groente en
fruit.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:31:38 #149
329284 ReNero
pi_96942209
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Mag ik jou nu eens een vraag stellen?
Verdien jij je geld met of in de Bio-industrie?

Ik krijg sterk die indruk namelijk omdat je juist alleen uit mijn hele verhaal dit
stukje quote.

Ik heb sterk de indruk dat je alleen vanuit je eigen referentiekader en positie een standpunt
inneemt.

Een standpunt dat duidelijk niet strookt met de mijne.

Ik hoor je niet over het leed van de dieren, niet over de milieu problemen en al helemaal
niet over de gevaren van de volksgezondheid.

Dus als je dit topic graag wilt gebruiken als podium om Bio-industrie aan te prijzen
kan ik je niet tegenhouden, maar reken niet op mijn steun.
Dat mag, Ik ben 36 uur in de week beleidsmedewerker bij een onderdeel van het ministerie van ELI. Op dit moment ben ik bezig met het beoordelen van subsidieaanvragen op het gebied van agrarisch natuurbeheer. Daarnaast hebben wij thuis met de familie een melkveehouderij van 65 melkkoeien welke ik in de toekomst wil overnemen.

Voor mijn opleiding heb ik 12 jaar agrarisch onderwijs gehad gericht op de veehouderij en heb verdiepingen gedaan richting agrarisch natuurbeheer, landschap en veterinair. Binnen mijn opleiding heb ik stage gelopen bij 14 primaire stagebedrijven (boerderijen) en enkele bedrijven die hier omheen diensten en goederen leveren. Na mijn studie heb ik gewerkt bij enkele bedrijven in dezelfde context voordat ik op mijn huidige plaats terecht kwam.

Je hebt gelijk dat ik mijn mening baseer op eigen ervaringen en gegevens die ik uit mijn directe omgeving opvang. Vakbladen, ervaringen van collega's, vergaderingen van de zuivelcooperatie, etc. Het is geheel NIET mijn bedoeling om iemand een mening op te leggen of over te halen. Ik probeer alleen een blik in de praktijk te geven waardoor er een genuanceerder beeld ontstaat over de veehouderij. Op internet is dit grotendeels een éénrichtings discussie en ik wil graag mensen laten delen in wat mijn ervaringen vanuit de sector. De meeste mensen in deze discussie (niet persé ten nadelen van) kennen de sector van de pers en het internet dat zijn niet de meest positieve geluiden. Als een boer zijn vee verwaarloosd staat het in de telegraaf, als Clara na 15 jaar trouwe dienst met pensioen mag zal hoogstens piets weerbericht er een opmerking van maken.

Wat betreft mijn input, die baseer ik op de thema's op hand. Daarom zal ik veel reageren op wat er al gezegd is en dara nieuwe informatie aan toevoegen. Dingen zoals dierenleed, milieu en gevaren voor de volksgezondheid ben ik van op de hoogte en weet ik in context te brengen.

Dierenleed, ik heb de dieren zelf in handen en hoef ze niet te slaan. Ik kan "communiceren" met mijn dieren als ik hen iets wil laten doen zoals naar een ander hok lopen.
Milieu, een koe produceerd CO2, feit. Landbouwgrond produceerd meer zuurstof en neemt meer CO2 op in 1 jaar dan een gemiddeld loofboom bos in Nederland
Gevaren voor de volksgezondheid, de beor woont, leeft en werkt op het bedrijf en zal het grootste deel van de nadelen zelf ondervinden. Als het idd zo slecht is zou hij wel stom zijn om er zelf te gaan wonen. Mensen die bijvoorbeeld bij een drukke weg wonen hebben ook te maken met fijnstof ed.

De meeste bezwaren tegen de landbouw zijn wel te begrijpen maar vaak kom ik dingen tegen die uit de context zijn gehaald, slecht beargumenteerd zijn en éénzijdige informatie. Dit is geen verwijt maar gewoon een conclusie die ik trek uit mijn ervaringen. hoop dat ik mijn standpunt iets heb verduidelijkt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:52:35 #150
329284 ReNero
pi_96943171
En dan uiteraard mijn tegenvraag: Wat is jouw binding met dit onderwerp want als er 1 ding gezegd kan worden dan is het dat jij bedreven bent. Ben alleen nieuwschierig waar die fanatisme vandaan komt en hoe je betrokken bent geraakt met deze discussie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')