quote:
Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.
Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?
Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?
Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.
De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
quote:
Ah, na alle bezwaren die ik hier in dit topic al heb genoemd inzake de Bio-industrie
dacht jij, kom ik ga nog eens een paar vragen stellen aan TS ook al ken ik de antwoorden
al.
Je wilt het dus van mij horen?
Aangezien je een scriptie hebt geschreven weet jij dus alle antwoorden al?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij VOOR de Bio-industrie bent, maar daar
zou ik me in kunnen vergissen hoor...
Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, maar ik ben bang dat jij
al van alles klaar hebt liggen om die antwoorden te weerleggen c.q. te ontkrachten,
dus eigenlijk zie ik mijn moeite die ik hier in ga steken al bij voorbaat als ''verspilde''
moeite.
Paarlen voor de Zwijnen
quote:
Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?
Gangbare stallen in de intensieve veehouderij huisvesten al massa's dieren.
Megastallen zijn nog weer groter. Er is geen duidelijke definitie van een 'megastal', maar Alterra
(Universiteit Wageningen) spreekt over bedrijven die op één locatie minimaal 7500 vleesvarkens,
200 fokvarkens, 120.000 leghennen, 220.000 vleeskuikens, 250 melkkoeien of 2500 vleeskalveren
houden. Met deze definitie heeft Nederland nu al 575 megastallen.
Voor een varken maakt het niet veel uit of hij geboren wordt in een bedrijf met 500 of 5.000
varkens. Hij leeft nog steeds zes maanden lang op een minimale ruimte (0,8 – 1,0 m2) in een
dichte stal. Individuele zorg heeft hij in geen van de twee stallen.
Maar als er brand of ziekte uitbreekt, zijn er wel ineens 5.000 varkens de dupe, in plaats van
'slechts' 500. Er wordt veel antibiotica gebruikt om ziektes te onderdrukken: nu al zoveel dat
bacteriën resistent worden. Ook bij een brand in een megastal zijn de gevolgen desastreus.
quote:
De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Ik ken de achtergronden vast niet zo goed als dat jij ze kent, ik heb er namelijk geen scriptie
over geschreven, maar wat ik zoal weet en lees over de achtergronden stelt mij niet
erg gerust.
Aan de vele problemen die de uitvoering van de Reconstructiewet met zich meebrengt voor natuur,
milieu en volksgezondheid in Brabant, kunnen nu ook ernstige vermoedens van aantasting van de
bestuurlijke integriteit worden toegevoegd.
Sommige mensen hier vinden het lastig als ik te veel tekst plaats en bronvermelding (wat nu ineens
linkdumping heet) wordt ook niet op prijs gesteld.
Maar goed:
http://www.megastallen-nee.nl/?p=2361Megastallen-nee: provinciale enquête reconstructie platteland
21 maart 2011
Dat is een hele lap tekst, dus ik zal er een klein stukje uit quoten.De reconstructie is inmiddels op een bestuurlijk fiasco uitgelopen.
De burgers hebben honderden miljoenen aan belastinggeld zien verdwijnen.
Ze hebben moeten ervaren hoe hun landschap in enkele jaren tijd werd vernietigd door een
tomeloze uitbreiding van megastallen, ook in gebieden waaruit ze juist hadden moeten verdwijnen.
De burgers moesten accepteren dat de natuur, de lucht en het grondwater steeds verder werden
aangetast door de emissies van de intensieve veehouderij.
Zelfs de gezondheidsbelangen van de Brabantse burgers en hun leefklimaat werden stelselmatig
verder ondermijnd.
Hier ook nog informatie voor diegene die toch belangstelling hebben.
http://bladel.groenlinks.nl/node/42839Megastallen-Nee!!!
Burgerinitiatief LOG Hulsel-Bladel-Netersel zet grote vraagtekens bij de voorgenomen toelating en
concentratie van megastallen in de regio.
Zij vrezen dat de kwetsbare natuur door de uitstoot van ammoniak aan kwaliteit zal inboeten, het
woongenot negatief beïnvloed zal worden door stankoverlast, er grote risico's zullen ontstaan voor
de volksgezondheid, veel boeren familiebedrijven de opgedrongen concurrentieslag zullen
verliezen en het landschap minder aantrekkelijk zal worden voor bewoners en toeristen.
en hier:
Megastallen in beeldhttp://www2.alterra.wur.n(...)terraRapport1581.pdfInhoudsopgaveKrantenknipsels 6
Aanleiding 7
Megastallen en megabedrijven: een definitie
Huidige situatie: hoeveel megastallen en -bedrijven zijn er?
Megastallen in beeld 19
Hoeveel megastallen verwachten we in de toekomst?
Ontstaat er een probleem met de komst van megastallen?
Megastallen in beeld samengevat
Geraadpleegde bronnen
Bijage 1: Wie vindt wat?
Bijlage 2: Uitwerking toekomstscenario’s
![1305611075-740.jpg]()
![1305611114-790.jpg]()
![1305611152-150.jpg]()
![1305611185-530.jpg]()
![1305611226-660.jpg]()
Ook boeren zijn niet gebaat bij megastallen, want megastallen verdringen de kleinere boerderijen.
De laatste jaren is er een trend naar minder, maar grotere boerderijen.
Vooral in de rundveesector is de afname in boerderijen sterk: in de afgelopen 15 jaar zo’n 45%.
Dagelijks stoppen 3 boeren met hun bedrijf: weggeconcurreerd door de grote bedrijven.
Het aantal koeien per bedrijf neemt toe.
En als laatste nog even dit: (sorry voor zoveel tekst, maar ik kan geen goed antwoord geven
in 3 regels).In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.
In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig.
In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd.