Ik heb geen MSNquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Alleen als ik in je MSN lijst mag...
Vooruit: www.earthlings.com
Je weet echt niet hoe blij dit soort reacties mij maken !quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Wing het volgende:
Moeilijk moeilijk moeilijk, als mensen andere mensen al niet als medemens behandelen. Des te moeilijker om dieren met meer respect te behandelen. Zeker als het eten op bord betreft.
Persoonlijk vind ik dit niet het belangrijkste probleem op dit moment in de wereld, maar ik zal serieus nadenken om mijn eetpatroon aan te passen. Ik zal nog steeds wel (biologisch) vlees eten. Wij zijn immers gerechtigd door God om vlees te eten.
Het gaat niet alleen over dieren, om vlees zo goedkoop te kunnen produceren is misbruik van land, dier en mens noodzakelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:38 schreef Wing het volgende:
Moeilijk moeilijk moeilijk, als mensen andere mensen al niet als medemens behandelen. Des te moeilijker om dieren met meer respect te behandelen. Zeker als het eten op bord betreft.
Persoonlijk vind ik dit niet het belangrijkste probleem op dit moment in de wereld, maar ik zal serieus nadenken om mijn eetpatroon aan te passen. Ik zal nog steeds wel (biologisch) vlees eten. Wij zijn immers gerechtigd door God om vlees te eten.
Als je eens wat anders op je brood wil dan kaas, eieren, jam, aardbeien of pindakaas dan zijn er nog een heleboel andere keuze'squote:Op woensdag 11 mei 2011 22:37 schreef heaven7 het volgende:
Ik koop alleen nog maar biologische of vrije uitloopeieren en verder eten wij ik denk 3 keer per week vegetarisch en verder biologisch of op zn minst scharrelvlees..
Voelt goedAlleen jammer dat er geen biologisch vlees voor op brood te vinden is bij de supermarkt?
Maar er is dus wel vraag naar?quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:52 schreef summer2bird het volgende:
Zelf probeer ik zo min mogenlijk vlees te eten, maar dat is allemaal lekker hypocriet, ik werk bij een keurslager, als mensen daar om biologisch vlees vragen wijzen we die ook de deur.
De slager kan geen biologisch vlees verkopen omdat hij tussen 2 supermarkten zit, en als vlees te duur wordt gaan mensen naar de supers toe
En ik denk dat mensen die er speciaal om vragen ook best bereid zijn er iets meer voor te betalen, anders kwamen ze bij voorbaat al niet bij de keurslager vragen maar waren ze al meteen naar de supermarkt er naast gegaanquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar er is dus wel vraag naar?
Er komen dus wel mensen bij de slager waar je werkt die vragen om Biologisch vlees?
Dan zou die slager er toch eens over moeten gaan nadenken om het WEL te verkopen,
de vraag wordt steeds groter namelijk.
Precies !quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:03 schreef Greys het volgende:
[..]
En ik denk dat mensen die er speciaal om vragen ook best bereid zijn er iets meer voor te betalen, anders kwamen ze bij voorbaat al niet bij de keurslager vragen
de vraag erna is bij ons zo klein, zeg maar dat 1 persoon per 2 weken om een biologische kip vraagt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar er is dus wel vraag naar?
Er komen dus wel mensen bij de slager waar je werkt die vragen om Biologisch vlees?
Dan zou die slager er toch eens over moeten gaan nadenken om het WEL te verkopen,
de vraag wordt steeds groter namelijk.
Hoe eerder de hele Bio-industrie wordt afgeschaft hoe beter, dan is het vlees gewoonquote:Op woensdag 11 mei 2011 23:22 schreef summer2bird het volgende:
[..]
de vraag erna is bij ons zo klein, zeg maar dat 1 persoon per 2 weken om een biologische kip vraagt.
Dat is te weinig op het moment, en echt, ik had het ook graag anders gezien
De BV Nederland verdient dan wel weer veel geld aan die sector, oa omdat we op deze manier erg veel extra vlees/voedsel kunnen produceren, wat we niet zelf op eten, en lekker doorverkopen. Het is fysiek onmogelijk om diezelfde hoeveelheid te produceren met puur biologische methoden, daar hebben we niet genoeg Nederland voor. Nog afgezien van het feit dat de prijzen van onze producten dan niet meer concurrerend zijn op de wereldmarkten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Hoe eerder de hele Bio-industrie wordt afgeschaft hoe beter, dan is het vlees gewoon
overal een beetje duurder, dus dan maakt het niet meer uit waar je naar toe gaat,
7 dagen per week vlees eten is gewoon helemaal niet nodig, 2 á 3x per week is meer dan genoeg,
ben je even duur uit, scheelt een HELEBOEL dierenleed en is nog beter voor jezelf en het milieu ook.
opgelost slotje zou ik bijna zeggen![]()
![]()
maar zover zijn we nog niet![]()
Nog even doorzetten en die wetten erdoorheen knallen met zijn allen...
Ik was net hier even aan het lezen http://www.dialoogmegastallen.nl/mens/reactie/490#comment-490 dat gaat over de internetdialoog, waarbij Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) burgers, organisaties, bedrijfsleven en wetenschap wil betrekken.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:26 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De BV Nederland verdient dan wel weer veel geld aan die sector, oa omdat we op deze manier erg veel extra vlees/voedsel kunnen produceren, wat we niet zelf op eten, en lekker doorverkopen. Het is fysiek onmogelijk om diezelfde hoeveelheid te produceren met puur biologische methoden, daar hebben we niet genoeg Nederland voor. Nog afgezien van het feit dat de prijzen van onze producten dan niet meer concurrerend zijn op de wereldmarkten.
Dit zou dus ook een aantal negatieve effecten hebben, denk aan lagere (belasting)inkomsten voor de overheid, etc etc.
En de weereldmarkt voor dierlijke eiwitten groeit nog steeds, met als gevolg dat men genetisch gemanipuleerde zalmen aan het fokken is die sneller groeien in kweekvijvers, en dat men bij VION onderzoek doet naar diverse soorten varkensvoer, om zo beesten speciaal te fokken voor goede hammen, betere karbonades, etc etc
Ik denk niet dat we zover zullen komen dat de overgrote meerderheid van onze vleesproductie volledig biologisch zal zijn, maar dat betekend natuurlijk niet dat we het niet moeten proberen.
Ah, had ik je zeker verkeerd begrepen..quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:43 schreef heaven7 het volgende:
Ik zoek geen vegetarisch broodbeleg.. dat is wel te vinden ja.
Ik had het over biologisch vlees voor op brood.
Op deze pagina een overzicht van alle biologische slagerijen in Nederland.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:23 schreef fruityloop het volgende:
En de groene weg is niet/nauwelijks duurder dan de AH met zijn puur&eerlijk, waarvan overigens een deel van de producten niét (gecertificeerd) biologisch is. Dus dan zou ik indien mogelijk er voor kiezen om naast de dieren, ook de lokale middenstand te ondersteunen.
Overigens maakt mijn niet biologische neef/slager ook al zijn vleeswaren zelf, en zijn vader en onze opa ervoor ook al, dat ambachtelijke doet sowieso al wonderen voor de smaak, zelfs als het gebruikte niet van biologische oorsprong is.
De links zijn nodig omdat Fok erom bekend staat dat er altijd wel iemand roept om eenquote:Op zondag 15 mei 2011 15:33 schreef erodome het volgende:
Ik vind het fantastisch dat je zo gedreven bent, maar die linkdump maakt het wel erg zware kost.
Ja, het is dan ook niet zo dat er veel info in dit topic te vinden is ofzo...quote:Op zondag 15 mei 2011 17:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet er niet veel vanaf, dus misschien komt het door onwetendheid, maar ik zie niet echt in waarom een megastal nu zoveel erger is dan meerdere kleine stallen.
Voor al u vragen !quote:Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.
Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?
Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?
Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.
De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Welke bezwaren zijn daar dan voor?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende: De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.
Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Voor al u vragen !
http://www.dialoogmegastallen.nl/
Na WO 2 waren de Nederlandse landbouwbedrijven klainschalig met koeien, kippen en varkens door elkaar heen. Dit heeft gevolgen voor de micro biologie op een dergelijk bedrijf omdat ziektes zoals MKZ meerdere catagorieën dieren aanpakken zoals in dit geval evenhoevigen (varkens en koeien) Zoals je nu hoort over de varianten van de vogelgriep is de N1H5 variant gevaarlijk voor mensen en zijnde overige enkel voor pluimvee schadelijk. Het mengen en door elkaar heen laten lopen is dus bezwaarlijk voor de gezondheid van die dieren.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke bezwaren zijn daar dan voor?
Want het rare is dat er bij biologische opstellingen juist veel gekozen wordt voor mengbedrijven en bedrijven naast elkaar die elkaar aanvullen.
Zo is het bv hartstikke handig om een mestverwerkingsbedrijf te hebben tussen de mestproduceerders in, of een voermais bedrijf naast bedrijven die voermais gebruiken, of een slachterij tussen de vee bedrijven in.
Dat zou ook prima gaan met een milde vorm van bio-industrie, of beter gezegd gewoon boeren zonder biologisch keurmerk maar ook geen zware bio-industrie.
Eigenlijk denk ik dat er een oplossing ligt in vlees binnen landen houden zoveel mogelijk en combi bedrijven, we produceren hier zo ongelovelijk veel voor het buitenland, wat dan ook nog eens voor een fiks deel kunstmatig in stand wordt gehouden.
Zoals jij dat nu beschrijft heb ik het idee dat jij het over de reguliere veehouderij hebt. (wat sommigen hier de bio-industrie noemen)quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:53 schreef erodome het volgende:
Ben ik het niet mee eens, ik ben op veel boerenbedrijven geweest en er waren er zat die geen predikaat eko of biologisch voerde, maar die wel degelijk op een andere manier huisvesten dan in de echte bio-industrie.
Dus niet varkentjes buiten lekker in de wei, maar ook niet hutje mutje hun hele leven zonder daglicht, geen hele kleine hokjes voor de fokzeugen als ze werpen, maar ook geen groot ruim hok met stro en dooddrukrand.
Een beetje ertussenin dus, meer richting bio-industrie dan richting eko keurmerk enzo, maar toch een compromis tussen de 2 uiterste vormen in.
Deze bedrijven worden snel zeldzamer omdat het steeds moeilijker wordt om een kleiner bedrijf gaande te houden, maar ze waren er zeer zeker en nu ook nog wel wat.
Hier in de buurt hebben we een koeienbedrijf die zo werkt, ze hebben rond de 100 koeien die lekker zelf mogen weten wanneer ze gemolken worden(melkrobot vind ik een mooie uitvinding!).
Ze hebben niet zoveel buitenruimte, maar wel wat en een mooie ruime binnenschuur met lekkere ligplaatsen.
Het is een compromis, de dieren lopen niet echt buiten zoals een biologisch koetje zou moeten lopen, maar ze zitten er een beetje tussenin.
Dat naast de veeschuren in ons voor akkerbouw bestemde land waarvan de meeste mensen niet eens weten dat er dieren inzitten.
quote:Op maandag 16 mei 2011 16:30 schreef ReNero het volgende:
Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen de schaalvergroting in de landbouw en het landschap dus ben redelijk op de hoogte van deze discussie. Allereerst heb ik een aantal vragen voor jouw, hoop dat je de tijd hebt om deze kort te beantoorden.
Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?
Is het verplaatsen van bedrijven uit gebieden met kwetsbare natuur en bewoning een slechte ontwikkeling?
Ik vraag dit omdat er geen standaard is voor megastallen, er is geen grens gesteld en het is daarmee niet meetbaar. De term megastal heeft een zware lading gekregen in de media maar welke schaal is dan wel goed? Wij hebben een stal voor maximaal 120 melkkoeien, is dat uit den boze? De gemengde bedrijven van vroeger zijn ook geen optie om meerdere redenen.
De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Ah, na alle bezwaren die ik hier in dit topic al heb genoemd inzake de Bio-industriequote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:01 schreef ReNero het volgende:
[..]
Ik ken de antwoorden wel, de vragen waren aan jouw gericht.
[..]
Gangbare stallen in de intensieve veehouderij huisvesten al massa's dieren.quote:Wat is de maat voor een megastal, wanneer noem je een stal een megastal?
Ik ken de achtergronden vast niet zo goed als dat jij ze kent, ik heb er namelijk geen scriptiequote:De tweede vraag is meer een vraag of je de achtergrond van het reconstructieplan kent. De Gelderse vallei en Noord Brabant hebben een hoge dichtheid, bedrijven worden daar gestimuleerd om zich elders te vestigen om de afstanden tussen bedrijven te vergroten om zo uitbraken van ziektes in te dammen
Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
In ons land worden 3 keer zo veel varkens gehouden dan nodig is voor de nationale consumptie.
Het overschot wordt geëxporteerd.
In ons land worden extreem veel meer kippen gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot aan vlees en eieren wordt geëxporteerd.
De hoeveelheid kippenvlees die bovendien jaarlijks wordt ingevoerd, is ongeveer even groot als de
nationale behoefte daaraan. Er is dus eigenlijk helemaal geen mestkuikenindustrie nodig.![]()
In ons land worden extreem veel meer koeien gehouden dan nodig is voor de nationale
consumptie. Het overschot wordt geëxporteerd.![]()
Mag ik jou nu eens een vraag stellen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:06 schreef ReNero het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van de moderne veehouderij, gezonde familiebedrijven. Dat de sector opschaald is een marktechnisch gevolg van jaren succesvol efficientie en nieuwe kennis toepassen. Daarom produceren wij ook meer dieren dan wij zelf nodig hebben. Dit is een gevolg van de enorme kennis, ervaring en infrastructuur die wij in nederland hebben opgebouwd nadat Europa in 1960 Nederland aanwees voor agrarische productie. Nooit meer honger, was de stelling en dat is ons gelukt.
Andere landenprijzen de kwaliteit, voedselveiligheid en prijs/kwaliteitverhouding van de Nederlandse producten. Daarom zijn onze producten zo geliefd bij andere landen en produceren wij meer dan we nodig hebben omdat er vraag naar is.
Dat grote bedrijven kleinere wegconcurreren is in de praktijk naar mijn mening niet voelbaar. De prijs wordt gesteld door de vraag, het enigste verschil hierin is dat de grotere bedrijven de kosten lager kunnen houden. persoonlijk ben ik er van overtuigd dat zodra men personeel in dienst neemt het meeste van deze extra marge al is verdampt aan arbo maatregelen en personeelskosten.
Leuk om te horen dat dit topic gevolgd wordt ook door mensen ''buiten'' Fok.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:00 schreef TonTeamAlders het volgende:
ReNero, FANNvanhetlaatsteuur en andere volgers van dit topic,
Interessante discussie voeren jullie hier. Zoals jullie wellicht weten - er is al eerder door FANNvanhetlaatsteuur op gewezen - wordt er momenteel op www.dialoogmegastallen.nl een discussie gevoerd over megastallen in Nederland en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. We zouden het zeer waarderen als jullie ook op die plek jullie visie ten aanzien van megastallen uiteen willen zetten, op eenzelfde constructieve manier als jullie hier doen.
Alvast hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Ton - Team Alders
Dat mag, Ik ben 36 uur in de week beleidsmedewerker bij een onderdeel van het ministerie van ELI. Op dit moment ben ik bezig met het beoordelen van subsidieaanvragen op het gebied van agrarisch natuurbeheer. Daarnaast hebben wij thuis met de familie een melkveehouderij van 65 melkkoeien welke ik in de toekomst wil overnemen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mag ik jou nu eens een vraag stellen?
Verdien jij je geld met of in de Bio-industrie?
Ik krijg sterk die indruk namelijk omdat je juist alleen uit mijn hele verhaal dit
stukje quote.
Ik heb sterk de indruk dat je alleen vanuit je eigen referentiekader en positie een standpunt
inneemt.
Een standpunt dat duidelijk niet strookt met de mijne.
Ik hoor je niet over het leed van de dieren, niet over de milieu problemen en al helemaal
niet over de gevaren van de volksgezondheid.
Dus als je dit topic graag wilt gebruiken als podium om Bio-industrie aan te prijzen
kan ik je niet tegenhouden, maar reken niet op mijn steun.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |