Grondbedrijf is meer een vergunning voor gelddrukken geweest de afgelopen dertig jaarquote:Op dinsdag 19 april 2011 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Here we go again. Zullen we weer even de onderbuik verlaten, en ons bij de feiten houden:
- die grond wordt gekocht voor meer dan 6 euro /mw
- infrastructuur is bepaald niet voor niks, denk ergens tussen de 50 en 100 euro /m2
- daarin zit dat als je 10000 m2 hebt, dat niet 10000 m2 bouwgrond is (wegen, parkeerplaatsen, grondvoorzieningen etc.
- op de meeste plekken grond geen 600 /m2 kost
- en daar bovendien bijna 100 euro /m2 omzetbelasting in zit.
Kortom: je bluft en suggereert (weer) een aardig eind weg
Ja., er wordt winst behaald op bouwgrond. Nee, bij lange lange lange na niet zoveel als je suggereert.. Overigens betalen gemeentes veelal een lage prijs aan speculanten, omdat deze laatsten het tegen kostprijs doorverkopen met de afspraak dat ze bouwquotem krijgen. Dat laatste is het aannemers/proejctontwikkelaars die de meeste grondposities hebben namelijk om te doen. Ze verdienen namelijk hun geld met bouwen, niet met handel.
quote:De tijd dat gemeenten hun kas vulden met de opbrengsten uit het grondbedrijf is dan ook verleden tijd.
Dat stelt ze wel voor de morele vraag welke gebieden wel of niet voor ontwikkeling in aanmerking komen. Wordt het eigen grond eerst of een kwestie van objectief prioriteiten stellen?
Directeur Felix Wigman van BRO vindt dat gemeentebesturen zich niet mogen laten afleiden door directeuren van het grondbedrijf. "De prestaties van het grondbedrijf zijn de afgelopen jaren té bepalend geweest.
Het was ook een vorm van hebzucht.
Bedoel je zoals belastingheffing geinstitutioneerde roof is? En dus?quote:Op dinsdag 19 april 2011 12:32 schreef meth77 het volgende:
[..]
Grondbedrijf is meer een vergunning voor gelddrukken geweest de afgelopen dertig jaar
[..]
Ja dat was van de week op TV dat ging hieroverquote:Op dinsdag 19 april 2011 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bedoel je zoals belastingheffing geinstitutioneerde roof is? En dus?
Het artikel wat je aanhaalt gaat ergens over over, besef je datMoet je het hele ding eens lezen,
En dat is dan weer gekomen omdat de gemeentefinancieringen vanuit de landelijke overheid flink terug geschroefd is.quote:Op dinsdag 19 april 2011 13:15 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja dat was van de week op TV dat ging hierover
Grondbedrijf was samen met de overheidsbijdrage de inkomstenbron van gemeentes
Grond is niet op, grond is nooit opquote:Op dinsdag 19 april 2011 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dat is dan weer gekomen omdat de gemeentefinancieringen vanuit de landelijke overheid flink terug geschroefd is.
Maar dat grondbedrijf is en blijft natuurlijk een tijdelijk inkomstenbron voor de gemeentes, op een gegeven moment is de grond die men kan uitgeven op. Ik ben wel benieuwd hoe ze de inkomsten van het grondbedrijf in hun boeken vermelden als een eenmalige inkomstenbron of als iets wat jaarlijks terug keert.
Zelf bouwen heeft de toekomst? Hebben ze in Almere geen wethouders meer die goed bevriend zijn met de bouwmaffia?quote:Kavelverkoop Almere leidt tot wildkampeerders
De verkoop van duizend zelfbouwkavels in Almere blijkt bij voorbaat al populair. Voor de ingang van het kavelverkooppunt staat de eerste geïnteresseerde al met een caravan om er zeker van te zijn dat 'zijn' plekje niet aan zijn neus voorbij gaat. Dat zei een gemeentewoordvoerder dinsdag.
Vrijdag en zaterdag vindt in Almere het eerste Zelfbouwfestival plaats en wordt gestart met de verkoop van de kavels waar mensen hun zelfontworpen woning op kunnen bouwen. De gemeente Almere stelde die vorm van nieuwbouw in 2006 als prioriteit en volgens de zegsman is dat een groot succes gebleken. Ook bij voorgaande projecten kampeerden geïnteresseerden voor de deur van het verkooppunt.
Volgens de gemeentewoordvoerder ligt de bouw van woningen door projectontwikkelaars ,,op zijn gat", maar blijft de belangstelling voor zelfbouw groot.
bron: NVM
Ja leuk dat je dat hier stelt maar klopt er ook wat van want zoals we van jou weten stel je van alles in deze topics maar klopt er vaak niets van. Volgens welke boekhoudingsregels wordt de winst ingeboekt voordat die genomen is?quote:Op dinsdag 19 april 2011 13:59 schreef meth77 het volgende:
[..]
Grond is niet op, grond is nooit op
Je kunt altijd bouwen, de lucht in, de grond in , winkelpanden slopen, kantoren slopen, oude flats slopen en het dubbele terugbouwen en ook landbouw een woningbouwbestemming geven enz
Als men een nieuwe uitbreding start, dan wordt de verkoop vast geboekt als winst
In het verleden was dat geen probleem
Nu moet de reeds geboekte winst worden teruggedraaid, dus ongerealiseerde winst afboeken
Ik denk dat de (te verwachtten) winst van volgend jaar in die begroting wordt meegenomen en daarom hebben de gemeentes nu een tekortquote:Op dinsdag 19 april 2011 14:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuk dat je dat hier stelt maar klopt er ook wat van want zoals we van jou weten stel je van alles in deze topics maar klopt er vaak niets van. Volgens welke boekhoudingsregels wordt de winst ingeboekt voordat die genomen is?
quote:di 19 apr 2011, 14:44
Huizenmarkt VS veert op
WASHINGTON (AFN) - De markt voor nieuwbouwwoningen in de Verenigde Staten was in maart aan de beterende hand. In die maand werd begonnen aan de bouw van 549.000 woningen op jaarbasis, 7,2 procent meer dan in februari. Dat bleek dinsdag uit cijfers van het ministerie van Handel.
Het ministerie maakte tegelijkertijd bekend dat het aantal afgegeven bouwvergunningen in maart met 11,2 procent steeg tot 594.000. Een maand eerder werd nog toestemming verleend voor de bouw van 534.000 huizen
Uitstekende analyses te vinden op doctor housing bubble. Voorspelt al jaren veel beter dan de persbureau's, NAR en overheid. En nee, het is nog steeds donkere wolken die hangen over de VS huizenmarkt, ze zijn nog niet uitgedaald.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:58 schreef meth77 het volgende:
De huizenmarkt in de USA veert al op, nu hier nog
Ik heb nog niet geklikt, maar is dit het amerikaanse neefje van zeepbel.quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:55 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Uitstekende analyses te vinden op doctor housing bubble.
Onderbuik. Dat denk je dus verkeerd, gemeentebegrotingen zijn op kasbasis, niet op accrual basis. En ook al zou het accrualbasis zijn, dan nog is geen geen stelsel wat toestaat ongerealiseerde winsten als gerealiseerd in te boeken.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:28 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ik denk dat de (te verwachtten) winst van volgend jaar in die begroting wordt meegenomen en daarom hebben de gemeentes nu een tekort
Ze moeten voor minder verkopen dus dat is een tegenvaller, kan goed zijn dat het een meerjaren projekt is en dat de te verwachtten opbrengst voor meerdere jaren naar beneden is bijgesteld
Doe ook eens een stukje schrijven over bezittingen die er tegenover staan, svp incluis pensioen en andere aansprakenquote:Op dinsdag 19 april 2011 16:57 schreef pberends het volgende:
Schuld NL-gezin dubbel zo hoog als VS
Rutte.
Waarop is de prijs van woningen in NL op gebaseerd dan? Niet op de bouwmaterialen kan iedereen je zeggen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Doe ook eens een stukje schrijven over bezittingen die er tegenover staan, svp incluis pensioen en andere aanspraken
Als ik 2 mln bezittingen heb, en 1 mln schuld, ben ik dan ook arm?
500k huis, 500k hypotheek, 1000k effecten, 500k effectencrediet, 1000k cash.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarop is de prijs van woningen in NL op gebaseerd dan? Niet op de bouwmaterialen kan iedereen je zeggen.
De 'echte' waarde van een huis en effecten zijn moeilijker te bepalen dan cash. Geen idee of je rijk bent.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
500k huis, 500k hypotheek, 1000k effecten, 500k effectencrediet, 1000k cash.
is 2 mln bezittingen, en 1 mln schuld.
Ben ik nou arm of niet? Volgens jouw schrijfsel heb ik 1 mln schuld, en trek ik het gemiddelde weergaloos omhoog.
Dat is ook de bedoeling natuurlijk.quote:Daarom zegt de conclusie dat Nederlanders gemiddeld twee keer zoveel schuld als Amerikanen hebben geheel niks. Het kopt aardig, maar niet meer dan dat.
quote:Op dinsdag 19 april 2011 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Overigens betalen gemeentes veelal een lage prijs aan speculanten, omdat deze laatsten het tegen kostprijs doorverkopen met de afspraak dat ze bouwquotem krijgen. Dat laatste is het aannemers/proejctontwikkelaars die de meeste grondposities hebben namelijk om te doen. Ze verdienen namelijk hun geld met bouwen, niet met handel.
Ongetwijfeld wel! En dat is precies de reden dat mensen moeten "kamperen" om een stukje zand te mogen kopen... I.p.v. gewoon voldoende beschikbaar te stellen zodat de wachtlijst weg is en je het kavel van 3 buren erbij kan nemen als iets riantere tuin.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zelf bouwen heeft de toekomst? Hebben ze in Almere geen wethouders meer die goed bevriend zijn met de bouwmaffia?
De NMa zou die grondbedrijven KEIHARD moeten aanpakken!quote:Op dinsdag 19 april 2011 12:32 schreef meth77 het volgende:
[..]
Grondbedrijf is meer een vergunning voor gelddrukken geweest de afgelopen dertig jaar
[..]
Verpakkingsbelasting? Gniffel: Huizen die helemaal niks meer waard zijn, zijn kartonen dozen. En daarover betaal je dan verpakkingsbelasting. Dan zijn er nog mensen die beweren dat er geen huizenmarkt zeepbel is.quote:Op maandag 18 april 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vereis wel een gedetaileerde berekening van inkomen en bestedingen, hoor. Ik denk namelijk dat je aardig blaat
je vergat trouwens verpakkingsbelasting. En een onderbouwing waarom woningen zogezegd NIKS meer waard zijn
De volgende stap is parkeergeld onder de brug voor kartonnen dozen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:05 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Verpakkingsbelasting? Gniffel: Huizen die helemaal niks meer waard zijn, zijn kartonen dozen. En daarover betaal je dan verpakkingsbelasting. Dan zijn er nog mensen die beweren dat er geen huizenmarkt zeepbel is.
Nou... ik vind het anders al heel wat dat je in olland een stukje grond mag kopen om er op te bouwen. Het is wel eens anders geweestquote:Op dinsdag 19 april 2011 17:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Ongetwijfeld wel! En dat is precies de reden dat mensen moeten "kamperen" om een stukje zand te mogen kopen... I.p.v. gewoon voldoende beschikbaar te stellen zodat de wachtlijst weg is en je het kavel van 3 buren erbij kan nemen als iets riantere tuin.
Grondbedrijven zijn de moneymakers van de gemeenten geweest en zullen dat wel blijvenquote:Op dinsdag 19 april 2011 21:02 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De NMa zou die grondbedrijven KEIHARD moeten aanpakken!
In principe de grondprijs, een oude hoop stenen sloop je en dan kun je 4 woningen erneer zetten.quote:Op dinsdag 19 april 2011 17:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarop is de prijs van woningen in NL op gebaseerd dan? Niet op de bouwmaterialen kan iedereen je zeggen.
Raar verhaal, nietwaar? Je kunt hem ook nog bedenken in de vorm van vakanties met korting, televisies, sieraden, e.d.quote:Bij Auto op Maat bepalen dealers eerst de marktwaarde van een wagen. Afhankelijk van het inkomen krijgt een leaser dan een korting op die leaseprijs. Lagere inkomens krijgen meer korting. Op die manier kunnen zij ook duurdere, kwalitatief betere, auto's betalen. Nu geven dealers die kortingen ook, maar kijken ze daarbij alleen naar de kwaliteit van de auto, niet naar het salaris van de leaser.
now we'r talkingquote:Op woensdag 20 april 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)dan-een-lagere-huur/
Hoog tijd dat we de HRA en al dit soort kortingen en ook huursubsidies keihard afschaffen
Minder inkomen? Kleiner huis. Sim-pel.
Zeker in de Randstad.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Grondbedrijven zijn de moneymakers van de gemeenten geweest en zullen dat wel blijven
ja nog ff dan gaan we ook de broodprijs relateren aan het inkomenquote:Op woensdag 20 april 2011 09:07 schreef Basp1 het volgende:
Vanochtend bij het NOS journaal was er ook een item over variabele huren in een woonwijk waarbij de WBV jaarlijks naar je loon keek.
Ik ben het met je eens... in een vrije markt zou het ook zo werken. Helaas kan de machthebbende autoriteit dit niet toestaan want dan raken onze corrupte politici en ambtenaren een mooie bron van inkomsten kwijt en moeten ze gaan werken voor hun geldquote:Op woensdag 20 april 2011 09:02 schreef Whuzz het volgende:
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)dan-een-lagere-huur/
Raar verhaal, nietwaar? Je kunt hem ook nog bedenken in de vorm van vakanties met korting, televisies, sieraden, e.d.
Nog even en dan leeft Marieke de part-time-werkende kassamiep hetzelfde als Jan-Jaap de 80 uur per week werkende directeur van zijn eigen onderneming. En Lenin zag dat het goed was.
Hoog tijd dat we de HRA en al dit soort kortingen en ook huursubsidies keihard afschaffen
Minder inkomen? Kleiner huis. Sim-pel.
Volgens mij was het een sarcastische opmerking van whuzz.quote:Op woensdag 20 april 2011 09:06 schreef meth77 het volgende:
[..]
now we'r talking
je bent dus toch te overtuigen dat overheid-subsides en toeslagen onzin zijn, erger nog dat ze veel onevenwichtigheden creeren
Om Whuzz even te quoten: "En Lenin zag dat het goed was"quote:Op woensdag 20 april 2011 09:07 schreef Basp1 het volgende:
Vanochtend bij het NOS journaal was er ook een item over variabele huren in een woonwijk waarbij de WBV jaarlijks naar je loon keek.
nee met deze opmerking van hemquote:Op woensdag 20 april 2011 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij was het een sarcastische opmerking van whuzz.
Geloof toch niet in het dogma dat subisidies toeslagen en belastingkortingen zo slecht voor de maatschappij zijn. Als dat zo zou zijn hoe kan het dan dat we in als klein klote land toch in de top 10 van grootste economien staan.
ben ik het wel eensquote:Minder inkomen? Kleiner huis. Sim-pel.
In de DDR was een tweedehands Trabant meer waard dan een nieuwe, oorzaak? Kunstmatige schaarste veroorzaakt door een gebrek aan vrije markten.quote:
Jij komt zeker nooit in Kiev of Moscowquote:Op woensdag 20 april 2011 09:17 schreef Basp1 het volgende:
Maar in de DDR had iedereen wel woonruimte en hoefde ze niet teveel voor te betalen.![]()
Waarom?quote:Op woensdag 20 april 2011 09:19 schreef meth77 het volgende:
[..]
Jij komt zeker nooit in Kiev of Moscow
Elke markt waar geen constante vraag of aanbod is moet je uit de klauwen van de overheid halen. Daarom moet de overheid zich enkel bezig houden met zijn wettelijke taken, al het andere hoort gewoon thuis in de vrije markt en de overheid moet enkel toezicht houden om het naleven van de wetgeving. Zodra overheden zich met enig productie proces gaan bemoeien loopt de boel spaak. Dat komt imo omdat overheden onbeperkt inefficiënte systemen in leven kunnen houden op kosten van de gemeenschap, in de vrije markt zou een bedrijf ten onder gaan ten gunste van bedrijven die een betere prestatie leveren. (dat is... als ze niet 'too big to fail' zijn of in stand gehouden worden m.b.v. hulpbronnen uit andere winstgevende activiteiten)quote:Op woensdag 20 april 2011 09:17 schreef Basp1 het volgende:
Maar in de DDR had iedereen wel woonruimte en hoefde ze niet teveel voor te betalen.![]()
Dat de keuzes van consumptie artikelen een stuk minder was dat kwam door de toename van de economische complexiteit. Teveel diversiteit om het nog door een centraal orgaan goed te laten regelen.
onder-onder-onderverhuur, is daar normaalquote:Op woensdag 20 april 2011 09:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom?
Omdat er nu zwervers rondlopen? suprise het communisme is al jaren dood, en die sloebers worden nu overgelaten aan de boze markt die ze graag willen huisveten voor teveel geld wat ze niet hebben.
Ga eens terug in de tijd kijken in NL was dat in de jaren 30 ook nog zo.quote:Op woensdag 20 april 2011 09:25 schreef meth77 het volgende:
[..]
onder-onder-onderverhuur, is daar normaal
Daar verhuren ze nog het eigen bed in de tijd dat ze er zelf niet op slapen
Maar ze wonen niet duur
Ze hebben alleen geen zes kamers zoals ik
Inderdaad, daar ben ik het ook volledig mee eens. Als je het niet kunt betalen heb je pech gehad, dan moet je maar kleiner gaan wonen/huren.quote:Op woensdag 20 april 2011 09:12 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee met deze opmerking van hem
[..]
ben ik het wel eens
Dat werkt toch met auto's ook zo
Zoek je de oorzaak ook bij jezef voor het feit dat je momenteel elke dag bakken met geld over de schutting gooit in een beroerde investering?quote:Op woensdag 20 april 2011 09:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Inderdaad, daar ben ik het ook volledig mee eens. Als je het niet kunt betalen heb je pech gehad, dan moet je maar kleiner gaan wonen/huren.
Maar dat is nou net waar het om gaat nietwaar? Er zitten hier een aantal mensen die momenteel niet kunnen kopen. Dat is niet erg. Sommige mensen kunnen dat wel, andere mensen kunnen dat niet. Dat is met alles wat te koop is zo.
Zoals je zegt, dat werkt met auto's (bijvoorbeeld ook zo). Ik kan een Ford kopen, maar dan ben ik stiekem boos dat andere mensen een Mercedes kunnen kopen, en in plaats van dat ik de oorzaak bij mezelf zoek word ik boos op alles en iedereen en moet die Mercedes maar goedkoper worden zodat ik hem ook kan betalen.
Dat is onredelijk, want als ik een Mercedes had gewild had ik of moeten zorgen dat ik een beter(e) baan(perspectief) kreeg zodat ik 'm wel kon betalen, of gewoon heeeeeeeeel lang sparen.
Maar dan zoek ik de oorzaak bij mezelf, en dat vinden mensen hier eng. Het is makkelijker om met het vingertje naar anderen te wijzen.
Nee, ik zoek de oorzaak bij mezelf voor het feit dat ik mijn zaakjes goed op orde hebquote:Op woensdag 20 april 2011 10:31 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Zoek je de oorzaak ook bij jezef voor het feit dat je momenteel elke dag bakken met geld over de schutting gooit in een beroerde investering?
Juist en geen subsidie of HRA vangen om groot te kunnen wonenquote:Op woensdag 20 april 2011 09:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Inderdaad, daar ben ik het ook volledig mee eens. Als je het niet kunt betalen heb je pech gehad, dan moet je maar kleiner gaan wonen/huren.
Een groot deel van het feit dat jij je zaken op orde hebt, heeft te maken met toeval. Dit geld voor iedereen. Of denk jij dat mensen er allemaal bewust voor kiezen dat hun leven is zoals het isquote:Op woensdag 20 april 2011 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik zoek de oorzaak bij mezelf voor het feit dat ik mijn zaakjes goed op orde heb
Ah dus de woningen in amsterdam gaan dan naar het prijsniveau van wereldsteden als london, parijs of new york.quote:Op woensdag 20 april 2011 10:41 schreef meth77 het volgende:
En geen woningen meer die twee keer zo duur zijn als in andere landen vanwege de subsidies
Dat dacht ik al. Ontkenning is net zo erg als een ander de schuld geven van eigen falen, of eigenlijk nog erger.quote:Op woensdag 20 april 2011 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik zoek de oorzaak bij mezelf voor het feit dat ik mijn zaakjes goed op orde heb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |