De crosstrainer lijkt wat op hardlopen dus ik denk dat dit je schenen ook belast.quote:Op vrijdag 22 april 2011 15:48 schreef jack4ya het volgende:
Ben vergeten te vragen en krijg de fysio niet meer te pakken, maar zou ik mogen skaten, inline dus? Fietsen vind ik echt niets namelijk, en ik zou nog graag iets cardio blijven doen ondertussen...
Mmm, misschien is mijn elliptical cross train apparaat iets?
We lopen al 2,5 miljoen jaar op blote voeten, je lichaam kan wel ergens tegen. Daarnaast is lopen op een harde ondergrond juist een goed middel om de techniek onder de knie te krijgen. Probeer zo stil mogelijk te lopen, dit is een zeer goed middel om te beginnen met lopen op blote voeten. Als je de techniek goed beheerst zal de elasticiteit van je lichaam de schokken goed verwerken. Met hardloopschoenen ontlast je de voet door de impact te verleggen naar je knieën en heupen met als gevolg: blessures.quote:Op vrijdag 22 april 2011 21:17 schreef kepler het volgende:
[..]
Op verharde wegen lijkt me wat demping niet onnodig?
Maar we lopen pas de laatste jaren op echt harde ondergrond (asfalt/tegels), en pas de laatste jaren doen we ook echt aan hardlopen (dus paar keer per week meerdere kilometers maken).quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:02 schreef 1517 het volgende:
[..]
We lopen al 2,5 miljoen jaar op blote voeten, je lichaam kan wel ergens tegen. Daarnaast is lopen op een harde ondergrond juist een goed middel om de techniek onder de knie te krijgen. Probeer zo stil mogelijk te lopen, dit is een zeer goed middel om te beginnen met lopen op blote voeten. Als je de techniek goed beheerst zal de elasticiteit van je lichaam de schokken goed verwerken. Met hardloopschoenen ontlast je de voet door de impact te verleggen naar je knieën en heupen met als gevolg: blessures.
Het lijkt me niet dat we vroeger veel aan hardlopen hebben gedaan (echt vroeger dusquote:Op zondag 24 april 2011 14:51 schreef 1517 het volgende:
Ik bedoel dat je een harde ondergrond goed kunt gebruiken om je een goede barefootlooptechniek aan te leren door te letten op stil en licht te lopen. Een stille loper is een efficiente loper. Ben wel met je eens dat een barefoot-ultramarathon op asfalt niet het beste idee is voor je lichaam.
En wat bedoel je we doen nu pas aan hardlopen? We doen juist helemaal niet meer aan hardlopen. De meeste mensen staan op lopen 10m naar hun auto, rijden naar werk, lopen 25m naar werkk, 's avonds weer terug naar de auto, op naar de supermarkt om daar eerst 10 minuten naar de dichtbij zijnste parkeerplaats te zoeken. 'S avonds lekker op de bank voor de buis.
Wij zijn geboren renners en zijn bijzonder goed in lange afstand lopen. Misschien wel beter dan ieder andere levensvorm op aarde. We kunnen niet erg hard maar we kunnen wel zweten waardoor we een constante inspanning kunnen leveren over zeer lange tijd
Maximaal 2-3 km? Ik denk eerder 30-40 met gemak! Ooit van de Tarahumara gehoord?quote:Op zondag 24 april 2011 15:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat we vroeger veel aan hardlopen hebben gedaan (echt vroeger dus). Het zullen maximaal een aantal km zijn (2/3?), want erg efficient is het niet. Het lijkt me ook niet heel nuttig, want ik zie de mens niet jagen door heel lang achter een beest aan te rennen?
En zeker de afgelopen honderden jaren hebben we veel efficientere vervoersmiddelen gehad (paarden, ezels, etc).
Althans, dat is mijn ideeIk hoor graag als het anders is
Nou, geloof het of niet, maar het is toch fietsen geworden.quote:Op zaterdag 23 april 2011 10:28 schreef jack4ya het volgende:
Ik zit een beetje het topic te vervuilen, maar ja, hardlopers hebben toch vaak het meeste mee van doen.
Fietsen is idd meest logisch maar ik heb een antieke omafiets, een beach cruiser, en vriendlief heeft een mountainbike. Maar in praktijk fiets ik nooit meer dan een km. Naar het station.Fietsen associeer ik met of wielrennen of relaxed. Het eerste kan dus niet en het tweede schiet niet op.
Beuken met krachttraining of met poweryoga is idd ook een idee...
Overigens nu bijna een week niet gelopen en het lijkt juist vervelender te wordenTerwijl ik niet sport, benen omhoog en braaf ijs...
He wat lief dat je aan me denkt!quote:Op zondag 10 april 2011 18:27 schreef ShadyLane het volgende:
En heeft computergirl hier nog gepost? Vond het zo sneu destijds dat ze 'n hele tijd niet mocht lopen, hopelijk is die inmiddels weer in de running.
pas maar op met die schenen van je, kan heeeel hardnekkig worden. Of ook een operatie net als beertenderrrr....quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:38 schreef jack4ya het volgende:
Nog niet in de running dus... letterlijk althans.Blijven we saampies fietsen, hehe.
Mijn enkel is recentelijk weer in elkaar geschroefd, misschien bedoel je dat?quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:59 schreef computergirl het volgende:
oh sorry, ben in de war dan....iemand hier had toch een operatie aan de schenen gehad vorig jaar?
Goede gedachtequote:Op dinsdag 26 april 2011 10:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
(en 'popt' er gelijk een gedachte op in mijn achterhoofd: "Zou mini-triathlon misschien...") zucht...
Supersnel, 6 weken is relatief weinig. In mijn beleving ben je binnen een paar weken weer op je oude niveau. Ik heb deze winter heel weinig gelopen, maar heb vorige week toch de 10k in 42 minuten gelopen (rond mn oude PR). Dit na 3-4 weken normale trainingquote:Op zondag 1 mei 2011 17:16 schreef Lajoie het volgende:
Hallo iedereen,
Zo'n anderhalve week geleden heb ik mijn enkel (zwaar gekneusd). Er was iemand op gevallen :/. Helaas net in een periode dat mijn conditie super was en ik wekelijks mijn PR op mijn trainingsrondje verbrak.
Volgens de dokter staat er zo'n 4-6 weken voor voordat het weer hersteld hoort te zijn. Hebben jullie enig idee hoe lang het duurt voordat ik mijn conditie weer op peil ben na een totale stilstand van 6 weken?
Ik wil er nog een vraag aan toevoegen.quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:51 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Blijft een leuk topic om te volgen.
Wat doen jullie eigenlijk met drinken met de duurloopjes? Ik heb nu een flesje van een halve liter, maar dat is al te weinig voor 2,5 uur lopen, laat staan langer. Grotere flesjes lijken me ook geen optie want dan wordt het opeens een krachttraining.
Dat is een aannamequote:Op maandag 2 mei 2011 05:38 schreef 1517 het volgende:
Net zoals je af en toe vakantie nodig hebt van werk hebt doet een rustpperiode soms ook wonderen voor sportprestaties. Misschien kun je wel wat extra flexibiliteitsoefeningen of core strength doen. Neem wel je rust en laat je enkel helen. Al met al ben je toch maar een regular everyday normal guy.
Een drinkbelt met kleine flesjes is handig. Meestal neem ik wel aardige slokken, maar dat is wel een kwestie van wennen. Niet te veel in een keer in ieder geval.quote:Op maandag 2 mei 2011 14:32 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ik wil er nog een vraag aan toevoegen.
Nemen jullie dan tijdens het lopen kleine slokjes of juist een halve fles? Ik hoor er verschillende verhalen over.
quote:
Hehe, die aanname wordt zeer gewaardeerd.quote:
au au au, schelpjes?quote:Op zondag 15 mei 2011 10:23 schreef knnth het volgende:
Ik loop nu korte stukjes van 15-20 minuten over het strand, barefoot.
Wat je ook kan doen is de duurlopen opdelen. Groot deel z2 en een paar km z3 erachteraan. Of lang stuk z1 stuk z2 en een stukje z3. Ik zelf loop aan het begin van een cyclus veel in z1 en bouw de snelheid van de duurloop later op.quote:Op zondag 15 mei 2011 09:37 schreef e-runner het volgende:
DeeBee, Star_gazer succes!
De Leiden marathon laat ik dit jaar aan me voorbijgaan. Eerder dit jaar dacht ik er een rustige marathon te gaan lopen, toen werd het de ms de halve en nu ga ik dus helemaal niet.
Jammer, want ik heb er nu toch een aantal keer gelopen en vond het gezellig daar en voor mij is het dichtbij.
Het lopen gaat intussen wel weer aardig. Gisteren een duurloop van 19 km gedaan. Op dit moment loop ik wat minder maar de opbouw zit er wel weer in. Het ging vrij makkelijk moet ik zeggen, weinig klachten onderweg. Daarna voelde ik me wel wat stijfjes.
Sinds ik m'n Garmin heb kan ik goed bijhouden op welk tempo ik loop. Ook loop ik nu met duurtraingen met een hs meter om. Ik heb sinds vorig jaar m'n duurlopen vooral rustig gedaan, nu doe ik ze wat sneller. Ik heb wat schema's bekeken en daaruit bleek toch dat ik te lanzaam liep.
Er wordt wel gezegd dat je niet te langzaam kan trainen, maar ik denk dat het wel zo is. M'n pas wordt toch heel anders. Dus nu train ik op een snelheid waar ik wel m'n "wedstrijdpas" heb, maar met een lagere intensiteit. Het aantal km heb ik intussen naar beneden gedaan. De kwaliteit dus omhoog. Gisteren dan 15 km op 4.59 min/km gelopen. M'n hs was 163 en bij een max van 204 zit ik dan er meer dan 40 slagen onder. Volgens Zoladz een gewone duurloop.
Ging lekker moet ik zeggen en ik heb er ook meer plezier in.
Ja onder andere, wat een ellende daar zeg. Maar het het idee dat je vrijwel op het hele parcours last had van de wind. Kan ook een psychologisch effect zijn hoor, maar zo staat het me bijquote:Op zondag 15 mei 2011 13:31 schreef DeeBee het volgende:
Hehe, ook gestorven op dat stuk van 14-16 kilometer in die open wind?
Ik wist dat ik niet in topvorm was, weggegaan met 1:35u in m'n hoofd (3 minuten harder dan bij CPC) en uiteindelijk 1:36:05 gelopen, dus best tevreden...
Vanaf 15/16 kilometer was het echter wel helemaal over, daarvoor in een strook open terrein om de rand van een woonwijk echt teveel gegeven en moest ik wel aardig bekopen, voor m'n gevoel echt 'crash and burn' maar qua tijdverlies was het op zich niet super-super dramatisch...
Voor je gevoel echter wel zwaar, want tijdens CPC had ik voldoende over laatste kilometers, nu was dat helemaal niet zo, maar ja...
Op zich wel tevreden gewoon...
Cool, klinkt als een mooie loop (behalve dan de knelpunten...). Ik heb een hele tijd hard gelopen in Albert Park, Melbourne en dat is ook echt fantastisch.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:00 schreef star_gazer het volgende:
Nou, de Sydney Morning Herald half marathon zit erop. Het parcours is prachtig en voert je langs het opera house, de harbour bridge en allerlei andere schitterende iconen. Helaas was het te druk om een goede tijd neer te zetten. Er waren bottlenecks waar we vanwege de drukte gedwongen moesten wandelen. Dit was toch wel een enorme domper, aangezien ik nog eens ergens achterin moest starten ook en dus regelmatig werd opgehouden door langzame lopers, groepjes en idioten die vol op de rem trappen bij iedere drinkpost. De start was met 06:45 lekker vroeg en het was met een graad of 10 onkarakteristiek koud; ik ben als een van de weinigen de loop met windjack aan gestart en heb daar geen seconde spijt van gehad. Gelukkig was het wel stralend zonnig, dus het was uiteindelijk gewoon een leuke loop met mooi, maar fris weer.
01:48:21 netto is het geworden. Ik wilde graag voor de 01:45, maar het mocht wegens de drukte helaas niet zijn. Gelukkig heeft de organisatie goed geluisterd, want in een e-mail na de loop maakte de organisatie zijn verontschuldiging voor de slechte doorstroom. Er is voor volgend jaar beterschap beloofd.
Volgend jaar weer! Maar eerst in augustus de wereldberoemde City to Surf!
Ik jog af en toe ook nog wel, maar niet een hele lange tijd achter elkaar. Soms look ik wel met een loopmaatje en dan gaat het rustiger zodat hij het goed kan volgen. Maar ik vind lopen met wat meer tempo leuker, zeker als ik alleen loop. Heb het gevoel dat het beter gaat en makkelijker.quote:Op zondag 15 mei 2011 10:23 schreef knnth het volgende:
Klinkt mooi e-runnerKan me wel herkennen in je verhaal over het tempo van de duurloop trouwens. Lydiard was ook geen voorstander van te trage duurlopen (groot misverstand) en Seb Coe zei altijd: Long slow distance makes long slow runners
Ik hoop gauw weer duurlopen te kunnen doen, zodra ik van die verdraaide en vooral stomme kuitblessure af ben. Ik loop nu korte stukjes van 15-20 minuten over het strand, barefoot. Wat een geweldige feedback op je techniek is dat trouwens, zowel barefoot (je moet wel aardig zijn voor je lichaam) als het strand (te lage pasfrequentie of te harde afzet en je zakt weg).
Dankjequote:Op donderdag 19 mei 2011 01:02 schreef star_gazer het volgende:
Gefeliciteerd Hinder
Ik wil ook graag een keer onder de 45 minuten duiken op een 10km. Mijn PR op de 10 is 48 minuten, maar dat is bijna 2 jaar geleden, toen ik nog maar een paar maanden bezig was met lopen.
Ik ga volgende week de Balmoral Burn doen. Een sprint van 420 meter voor het goede doel. De route loopt bijna verticaal omhoog
Mooie tijden No-P. Gefeliciteerd met je nieuwe PR!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:40 schreef No-P het volgende:
Zo. Seizoensdoel 2 is gehaald. Doel was 19:15 op de 5. Vandaag 19:11 gehaald. Het was door het uitvallen van een wedstrijd 3 weken later dan geplant, maar ach, dat maakt niks uit. Toch weer 25 seconde van mijn vorige PR eraf gelopen.
Volgende doel: sub 40 op de 10.
Neuh zeker niet. Ik loop al jaren zonder hartslagmeterquote:Op zondag 29 mei 2011 18:13 schreef yozd het volgende:
Heeft iemand hier een site waar je goede loopmuziek kan downloaden?
O ja, hoe belangrijk is zo'n hardslagmeter? Ik heb het idee dat ik eigenlijk zomaar wat loop aan te klooien met mijn hardlopen. Ik loop niet volgens een schema (heb wel start to run gedaan, maar daarna gewoon zelf uitgebouwd tot 1 uur achter elkaar hardlopen). Ik wil ook geen wedstrijden lopen verder. Gewoon een beetje in beweging blijven. Is een hardslagmeter echt een must have?
Heb een tijdje (in het begin, geen idee waar ik mee bezig was) op neutrale schoenen gelopen. Dat heb ik geweten... Mijn knieën gingen helemaal naar de klote. Ik kon nauwelijks meer wandelen van de pijn.quote:Op maandag 30 mei 2011 07:51 schreef knnth het volgende:
Zware pronatie zou m.i. juist een reden zijn om die klompen uit te trekken
Houd er zelf niet van (vuil en genoemde veiligheid) maar het lichtvoetige lopen dat je ermee kan bereiken is echt zalig.
Ik heb een flinke tijd met een garmin 305 gelopen maar gebruik hem niet meer voor de hartslag functie. Vind het zelf geen goede maatstaaf voor de intesiteit van training. Je hartslag hangt van zo veel verschillende aspecten af denk aan slaap, eten, stress, verkoudheid, tijd van de dag. Gebruik hem nu voor interval workouts, ideaal voor tabata werk. Daarnaast ben ik ook van mijn lange duurloop afgestapt en heb nu alleen nog maar korte interval of lange interval dagen.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:38 schreef kepler het volgende:
[..]
Neuh zeker niet. Ik loop al jaren zonder hartslagmeter
Ik wil er nu wel eentje gaan aanschaffen, maar dat is omdat ik sneller wil gaan lopen in de wedstrijden. Ik merk dat op gevoel trainen niet meer zorgt dat ik sneller ga lopen, en ikheb begrepen dat een hartslagmeter daarbij zal helpen
Zeer interessant ja, volgens mij had ik hem zelfs al eens gepost. Ik loop zelf vaak in minimalistische schoenen inov8/Vibrams of zelfs barefoot. Wat veiligheid betreft ik doe mijn best om over glas en steentjes heen te stappen en anders is het maar enkele stappen pijnlijk. Het verhoogt wel je 'loopbewustheid'.quote:Op maandag 30 mei 2011 05:59 schreef star_gazer het volgende:
Hebben jullie deze TED talk van Christopher McDougall al gezien? Hij gaat in op de geschiedenis, oorsprong en voordelen van barefoot running.
Het is een leuk praatje en interessant, al ben ik niet overtuigd van de veiligheid van barefoot running in een stadse omgeving (glassscherven, steentjes, etc.). Daarnaast zijn mijn voeten een dusdanige puinhoop (te hoge voetboog, zware pronatie), dat ik er eigenlijk niet zo in geloof voor mezelf.
Desalniettemin een aanrader als je de andere kant van het verhaal in het kort wilt horen
Ik denk dat je met een hartslagmeter beter op je eigen limiet kan trainen, en daardoor je grenzen kan verleggen. Ik doe dat nu op gevoel (voornamelijk ook interval of tempo-lopen), maar ik heb het idee dat dat met een hartslagmeter beter zou kunnen?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 01:30 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik heb een flinke tijd met een garmin 305 gelopen maar gebruik hem niet meer voor de hartslag functie. Vind het zelf geen goede maatstaaf voor de intesiteit van training. Je hartslag hangt van zo veel verschillende aspecten af denk aan slaap, eten, stress, verkoudheid, tijd van de dag. Gebruik hem nu voor interval workouts, ideaal voor tabata werk. Daarnaast ben ik ook van mijn lange duurloop afgestapt en heb nu alleen nog maar korte interval of lange interval dagen.
Waarom denk je dat een hartslagmeter jou helpt sneller een wedstrijd te lopen? Hoe ben je dan van plan die hartslagmeter te gaan gebruiken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |