Gisteren dan toch eindelijk weer eens een wedstrijdje gelopen. Het is al de hele maand prachtig weer geweest en telkens moest ik wedstrijdjes afzeggen vanwege lichamelijk ongemak.
Maandag lukte het al niet, maar gisteren ging ik op weg voor een 10 km. Het was al een hele sport om er te komen. Hier in de stad is van alles opgebroken, afgezet en omgeleid. Zouden we gaan fietsen? Ik dacht: nee dat is lastig vanweg m'n arm. Hadden we het maar gedaan!
Een afstand van ongeveer 7 km werd 23! Net op tijd om in te schrijven.
Even inlopen, we deden wat versnellingen en meer was het niet want we moesten al snel starten. M'n loopmaatje zou voor een pr gaan als het kon en ik zou niet harder als 45 minuten gaan lopen. 4.30 p/km dus.
De start was even wat dringen en ik versnelde wat, 4.18, dat was te hard dus gas terug. Het was even zoeken naar het juiste tempo maar na 2 km liep ik precies goed. Het liep als een duurloop en zo voelde het ook. Ik had na een aantal km wel een stijf gevoel bij de kniepees, maar het trok weg. Was ook gewoon niet warm genoeg geweest bij de start.
M'n trainer stond een paar keer langs de kant en ik heb me netjes aan de opdracht gehouden, niet harder gaan. Bij het keerpunt zag ik de snelle lopers en ik zag de verbeten trekken om hun mond. Ik dacht: doe ik het toch beter, lekker weer en ik heb het nog naar m'n zin ook. Ik liep makkelijk en ontspannen. Als je echt op je top loopt dan ben je blij als je de finish ziet, maar nu was ik er al snel en ik liep rustig erop af. Net onder de 45 minuten werd het, 44.45.
Omdat ik het toch als een training zag heb ik ook m'n hartslagband eens omgedaan. Het was duidelijk dat m'n conditie minder is. Met verbazing zag ik dat ik een hs van 191 op het eind had.
Nu heb ik een tijdje zware pijnstillers geslikt en ook de vorige keer merkte ik dat ik een aantal dagen na het stoppen een verhoogde hs had. Verder heb ik de hele week niet gelopen.
Gemiddeld had ik 185, wat normaal was 172-175 zou moeten zijn.
Toch liep ik makkelijk en rustig, dus ik vraag me af of mijn maximale hartslag niet nog een stukje boven de 200 ligt. Vroeger heb ik het eens 1x in een wedstrijd gemeten en toen had ik 204. Maar dat was 1 meting en toen liep ik misschien niet eens helemaal volle bak.
Als ik vergelijk hoe ik bijv een 3000 meter loop en hoe ik dan aan het hijgen ben... dat is max lopen.
Maar lekker gelopen en goed gevoel erover.