Tunesie, Libie en Egypte zijn nieuwe vrije landen in wording, even ongeacht hoe lang dat nog gaat duren. Als zij hun rechten en vrijheden net zo willen verdedigen (en verspreiden) zoals wij, zullen ze op den duur opstaan tegen onrecht in hun eigen continent.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:10 schreef aerdt het volgende:
[..]
Je kan denken aan de genocide in Rwanda waar niet werd ingegrepen, Darfur, onderdrukking monikken Myanmar, Saddam die na golfoorlog 1 de shiieten en koerden afslachtte, de Taliban in Afghanistan toen het nog vriendjes was met Amerika, etc etc. Er zijn idd genoeg voorbeelden.
Al Jazeera! Af en toe de weerneger en verder weinig reclame.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:19 schreef LWD-Godius het volgende:
CNN heeft om de 5 min een reclameblok lijkt het wel
Dat is meestal als het aan de gang is. De berichtgeving komt daarnaquote:Op zondag 20 maart 2011 00:13 schreef Fireblast het volgende:
Zijn ze trouwens nog steeds aan het bombarderen? Wordt er nog gevochten?
Ik zie nergens relevante updates uit Libië zelf.
Hmm ik hoop het niet!quote:Op zondag 20 maart 2011 00:20 schreef ruub-ster het volgende:
[..]
ik denk nog steeds dat ie 1 of ander ziekelijk wapen achter de hand heeft, niet dat ie er nog iets mee kan winnen.. Maar wel een hoop schade aanrichten,
denk je dat echt?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:21 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Hmm ik hoop het niet!
Wat wel kan is dat hij een zooi zelfmoordterroristen bij elkaar heeft geraapt en die verspreidt door de deelnemende landen. Aanslagen blijven toch een punt waar je je vrijwel niet tegen kunt wapenen...
U wilt terror, u krijgt terror. Was getekend: Mo G.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
denk je dat echt?
Het lijkt mij dat zoiets veel tijd kost namelijk
Je moet die mensen op hun plek krijgen en bewapend hebben en zo....
Het internationaal recht verbiedt het gebruik van geweld tussen staten in hun internationale betrekkingen. Het verbiedt een staat niet geweld te gebruiken in interne aangelegenheden. Wil dat zeggen dat het internationaal recht geen uitstaans heeft met interne conflicten? Deze vraag rijst vooral bij conflicten binnen eenzelfde staat waarbij op grote schaal fundamentele normen worden geschonden en/of massaal burgerslachtoffers vallen. Somalië, Rwanda en Kosovo zijn helaas slechts enkele van de talrijke voorbeelden. In deze gevallen kan er geen sprake zijn van zelfverdediging, aangezien dit recht (vooralsnog) alleen aan staten toebehoort. Het kan dus niet door een bepaalde groep binnen een staat tegen die staat ingeroepen worden.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:10 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Valt wel mee toch. Als ik het me goed herinner is Hoofdstuk 7 redelijk expliciet over de mogelijk om in te grijpen in conflicten en bedreigingen van de vrede.
Ja ze moeten wel bewapend worden, maar die Kadaffi kan vast wel aan een bom komen in bijvoorbeeld Frankrijk - lijkt me.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
denk je dat echt?
Het lijkt mij dat zoiets veel tijd kost namelijk
Je moet die mensen op hun plek krijgen en bewapend hebben en zo....
Als je het niet vreest, zijn die aanslagen nutteloos.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:21 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Hmm ik hoop het niet!
Wat wel kan is dat hij een zooi zelfmoordterroristen bij elkaar heeft geraapt en die verspreidt door de deelnemende landen. Aanslagen blijven toch een punt waar je je vrijwel niet tegen kunt wapenen...
Hele mooie reportage deze avond van de situatie vandaag op Nieuwsuur!quote:Op zondag 20 maart 2011 00:20 schreef vosss het volgende:
Nouja ik kan me Irak nog wel herinneren. En dan bedoel ik dus met Bush Senior. Daar waren gewoon live beelden vanuit Bagdad. Ik vond dat wel wat hebben.
Wat tekst op internet is leuk en aardig en alles, maar wij kunnen ons zoiets toch niet voorstellen zonder beeld erbij.
Hoe zit het met die verslaggevers in Benghazi bv; hebben die niks te melden gehad?
Al zijn wij niet erg goed meer in het verdedigen van onze vrijheden. Wij geven onze vrijheden op voor (schijn)"veiligheid". En wie dat doet verdient geen van beide.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:20 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Tunesie, Libie en Egypte zijn nieuwe vrije landen in wording, even ongeacht hoe lang dat nog gaat duren. Als zij hun rechten en vrijheden net zo willen verdedigen (en verspreiden) zoals wij, zullen ze op den duur opstaan tegen onrecht in hun continent.
hmmm ja misschien welquote:Op zondag 20 maart 2011 00:23 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Ja ze moeten wel bewapend worden, maar die Kadaffi kan vast wel aan een bom komen in bijvoorbeeld Frankrijk - lijkt me.
Maar ik ben out, tot morgen allen.![]()
Jaa erg goede uitzending inderdaad.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:23 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Hele mooie reportage deze avond van de situatie vandaag op Nieuwsuur!
Ik zou echt de herhaling bekijken straks
quote:#AFP: #UAE will be contributing 24 fighter jets and #Qatar will contribute between four and six Mirage 2000-5s. #libya
De digitalisering is idd doorgeslagen :x al die registratiepoep. Misschien kunnen de Libiërs hierna ons bevrijden van Fred Teeven en Tim Kuik.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:23 schreef plak_bandje het volgende:
[..]
Al zijn wij niet erg goed meer in het verdedigen van onze vrijheden. Wij geven onze vrijheden op voor (schijn)"veiligheid". En wie dat doet verdient geen van beide.
ja, wat moeten we nuquote:Op zondag 20 maart 2011 00:26 schreef Staal het volgende:
Update 0:24 Omdat de nieuwsstroom over Libië langzaam opdroogt sluiten wij dit liveblog voor vandaag. Morgenochtend om zeven uur brengen wij u weer op de hoogte van het laatste nieuws.
hahaha die kop ook erop. opeens een blanke voor gadafi's kantoorquote:Op zondag 20 maart 2011 00:26 schreef zoefbust het volgende:
Arnold Karskens (te zien op SkyNews) bij hoofdkwartier Gadaffi
[ afbeelding ]
Er zijn nog genoeg andere bronnen.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:27 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
ja, wat moeten we nu![]()
tot 7 uur tandenknarsen...
Islamitische Vrystaat Benghazi, slechts een kwestie van dagen inderdaad.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:28 schreef LWD-Godius het volgende:
Waarom supporten wij eigenlijk moslimfundamentalisten? Wedden dat er over een paar dagen de Islamitische staat Benghazi wordt uitgeroepen door de rebellen.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:34 schreef Jetfly het volgende:
Update 23:30 Geen Nederlandse, maar Deense gevechtsvliegtuigen zijn vanavond geland op een militaire basis in Italië. Het lijkt erop dat Al Jazeera zich vergist heeft (Dutch/Danish).
Ach de hele wereld doet dat weleens, ze kunnen Dutch/Danish niet uit elkaar houden. Alleen jammer dat we niet zoals de Denen zijnquote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:39 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
[..]
He shit... Oorlog verklaard aan het verkeerde land
Damn you Al Jazeera!
Zoals?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:30 schreef Strani het volgende:
Volg gewoon een paar honderd goeie nieuwsbronnen op Twitter.
Juist door al dat klagen houden we het niveau hoog.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:26 schreef tass het volgende:
Ik ben der ook nog steeds hoor! Al vanaf de 1e week van de Egypte revolutie![]()
Ik post wat minder door de zogenaamde ramptoeristen hier ook, net zoals ik daarom ook minder post op de FP. Olie schreeuwers/oorlogliefhebbers/onzinnige berichten... BLEUGH!
Maar ook omdat het soms zo hard gaat, ik ben aan het bijlezen, wil ergens op reageren en zie al dat er 3 pagina's zijn bijgekomen. Lijkt wel alsof ik in de Sahara aan het rennen ben dan![]()
En ja, ook ik ben nieuwsovervoerd. Heb ook elke dag Japan gevolgd en dan mijn eigen forum bijhouden, Japan volgen, hier volgen, Egypte volgen, Real Life ook nog eens en dan kom ik werkelijk nergens meer aan toe![]()
Maar ik ben bang dat bij Khaffi straks alle knoppen doorslaan. Hij kan nu zomaar in een psychose terecht gaan komen denk ik. En dan zal er echt hevig ingegrepen moeten worden en tijdiger dan dat de Navo in de afgelopen weken heeft gedaan!
Als deze no fly zone wat eerder erdoorheen was gekomen had dat denk ik heel wat doden gescheeld....
En soms denk ik hoe bevoorrecht wij zijn dat we in een goed land zijn geboren! We mekkeren wel een heleboel, maar als je er goed over nadenkt hebben we niet zo veel te klagen!
Waar kijk ik dat en hoe laat is dat?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:23 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Hele mooie reportage deze avond van de situatie vandaag op Nieuwsuur!
Ik zou echt de herhaling bekijken straks
Nah, Twitter zuigt qua nieuwswaardigheid. 200 berichten waarvan misschien 1 half waar is.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:30 schreef Strani het volgende:
Volg gewoon een paar honderd goeie nieuwsbronnen op Twitter.
Maar wel in Europa wonen.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:34 schreef aerdt het volgende:
Blijkbaar niet alle Libiers blij...
BBC:
2333: Amin Ibrahim, from Ireland, writes: "Feel gutted with what's happening in Libya. Parents are Libyan and support Gaddafi all the way. America and Europe have no right to interfere with what's happening in the country!!"
Waarom zijn er zoveel trollen, Godver, je kan heus geen leuke topic hebben hedendaags zonder uitgelokt te worden door deze lage vorm van internetlevenquote:
Datzelfde zou hij niet zeggen als zijn ouders Ghadaffi NIET zouden steunen. Dan liep ie waarschijnlijk voorop met roepen dat het allemaal veel te lang duurde voordat er ingegrepen werdquote:Op zondag 20 maart 2011 00:34 schreef aerdt het volgende:
Blijkbaar niet alle Libiers blij...
BBC:
2333: Amin Ibrahim, from Ireland, writes: "Feel gutted with what's happening in Libya. Parents are Libyan and support Gaddafi all the way. America and Europe have no right to interfere with what's happening in the country!!"
Het ziet er naar uit dat dit weekend alle troepen benodigd verzameld zullen zijn Y Canada had ook nog twee dagen nodig (vanochtend of gisternacht).quote:Op zondag 20 maart 2011 00:32 schreef yavanna het volgende:
FMCNL FMC the Netherlands
Currently 6 USAFE F-15E from 494FS Lakenheath UK entering French coast heading #Libya for Operation Odessy Dawn c/s PANTHER 69
De gebruikelijke rits van internationale nieuwsbronnen, CNN, Al Jazeera, MSNBC, BreakingNews..verder ook Reuters en Reutersflash, dat soort zaken.quote:
Rustig maar, ik val heus je land niet binnen.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:35 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Waarom zijn er zoveel trollen, Godver, je kan heus geen leuke topic hebben hedendaags zonder uitgelokt te worden door deze lage vorm van internetleven
Dat ligt niet aan Twitter maar aan de mensen of instanties die je volgtquote:Op zondag 20 maart 2011 00:35 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Nah, Twitter zuigt qua nieuwswaardigheid. 200 berichten waarvan misschien 1 half waar is.
zie dikke tekst hierboven in quote - editquote:Op zondag 20 maart 2011 00:36 schreef Nibb-it het volgende:
TS:
Landen die militaire steun verlenen:
- België: stuurt zes F16 fighters.
- Canada: stuurt zeven CF-18 fighters 140 soldaten naar de regio, het Halifax-class fregat HMCS Charlottetown is ook betrokken bij de operatie.
- Denemarken: stuurt zes F-16 fighters.
- Frankrijk: heeft Mirage en Rafale vliegtuigen op de bases Istres and at Solenzara gestationeerd. Tankvliegtuigen zijn gestationeerd op Istres. De anti-air destroyer Forbin is vlakbij het gebied. De carrier Charles de Gaulle wordt met haar volledige strike group naar de Libische kust uitgezonden. Tijdens een persconferentie werd gezegd dat er op dit moment (20-03) twintig vliegtuigen boven Libië actief zijn.
- Griekenland: stuurt vier F-16 fighters, twee fregatten en een AWACS.
- Italië: volgens het Pentagon nemen er elf fregatten deel aan de eerst aanvalsgolf.
- Noorwegen: stuurt zes F-16 fighters en een P-3 Orion surveillance vliegtuig. Hij kondigde ook aan humanitaire hulp te bieden.
- Qatar: volgens de Qatar News Agency zullen er tussen de vier en zes vliegtuigen meehelpen met het in stand houden van de no-fly zone boven Libië.
- Spanje: stuurt vier F-18 fighters, een tanker, one F100 frigate, one submarine and one P-3 Orion surveillance vliegtuig.
- Verenigde Arabische Emiraten: Heeft aangekondigd 24 vliegtuigen te zullen sturen.
- Verenigd Koninkrijk: Cameron heeft bevestigd dat Typhoon en Tornadofighters mee zullen participeren in de operatie, samen met tankes en surveillance vliegtuigen.
- Verenigde Staten: de VS hebben elf schepen uitgezonden, waaronder de carrier USS Enterprise. Ook worden doormiddel van Tomahawk-raketten SAM-sites uitgenomen.
Bases die in gebruik zijn:
- Frankrijk: Istres, Solenzara, Saint-Dizier Robinson Air Base
- Griekenland: Souda, Aktion.
- Italië: Amendola, Aviano, Decimomannu, Gioia del Colle, Trapani, Pantelleria, Sigonella, Capodichino
- Ook Duitsland: wordt gebruikt door de Amerikanen als uitvalsbasis, het is een Amerikaanse basis namelijk, kan me de naam niet herinneren
- Spanje: Rota, Morón, Torrejón
- Verenigd Koninkrijk: RAF Akrotiri
Landen die mogelijk de no-fly zone militair zullen steunen:
- Jordanië
- Saoedi-Arabie: Min. BuZa heeft bekend gemaakt mogelijk airstrikes uit te zullen voeren.
- Duitsland: schijnt indirect steun te gaan geven door posities in Afghanistan te gaan versterken.
- Nederland: Rosentahl heeft aangegeven klaar te zijn om eventuele militaire steun te verlenen.
- Zweden: heeft aangegeven steun te zullen verlenen wanneer de NATO daarom vraagt.
Naamgebruik:
- Opération Harmattan, Frankrijk
- Operation Ellamy, Verenigd Koninkrijk
- Operation Odyssey Dawn, Verenigde Staten
quote:Op zondag 20 maart 2011 00:40 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan Twitter maar aan de mensen of instanties die je volgtWat jij zegt is als zeggen dat Amsterdam lelijk is omdat je net 2 uur naar een flat in de Bijlmer hebt staan staren.
Je lokt mensen uit, je krijgt er iets voor terug, niet goed idee.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:39 schreef ruub-ster het volgende:
[..]
Rustig maar, ik val heus je land niet binnen.
Heb daarvan nog niks gevonden. Heb je een bron?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:41 schreef vergezocht het volgende:
[..]
zie dikke tekst hierboven in quote - edit
Totdat Zintan van de aardbodem wordt geveegd door een nukequote:Op zondag 20 maart 2011 00:44 schreef tdrone het volgende:
via nos.nl
00.30 uur: 'Libië eist staakt-het-vuren'
Het Franse AFP meldt dat het Libische ministerie van Buitenlandse Zaken resolutie 1973 van de VN-Veiligheidsraad niet geldig verklaart en een staakt-het-vuren eist.
00.27 uur: 'Kadhafi-troepen lopen over'
De LibyanYouthMovement twittert:
"ALLE, ja, ALLE troepen van Kadhafi in Zintan hebben zich bij de revolutie aangesloten. Zintan is nu zwaar bewapend en is er klaar voor."
Ja wacht even, heb hem wel gezien in een vroegere deel van deze reeks, alleen zal ik hem niet snel kunnen opzoeken, maar wanneer ik hem vind post ik hem gelijk, zal mogelijk niet tot het volgende nummer pas komenquote:Op zondag 20 maart 2011 00:44 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Heb daarvan nog niks gevonden. Heb je een bron?
Wiens nuke?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:45 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Totdat Zintan van de aardbodem wordt geveegd door een nuke
Het is toch wel ietsjes andersquote:Op zondag 20 maart 2011 00:46 schreef NorthernStar het volgende:
Best surrealitisch en bedroevend dat acht jaar na Irak zoveel opnieuw achter het "war is peace" mantra aanlopen. En met precies dezelfde argumenten, je hoeft alleen Saddam door Gadaffi te vervangen.
First it was Saddam. Then Gaddafi. Now there's a vacancy for the West's favourite crackpot tyrant
ga anders even nog wat korter door de bochtquote:Op zondag 20 maart 2011 00:46 schreef NorthernStar het volgende:
Best surrealitisch en bedroevend dat acht jaar na Irak zoveel opnieuw achter het "war is peace" mantra aanlopen. En met precies dezelfde argumenten, je hoeft alleen Saddam door Gadaffi te vervangen.
First it was Saddam. Then Gaddafi. Now there's a vacancy for the West's favourite crackpot tyrant
Leg mij even de overeenkomsten uit danquote:Op zondag 20 maart 2011 00:46 schreef NorthernStar het volgende:
Thanksquote:Op zondag 20 maart 2011 00:34 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Staat al online op nieuwsuur.nl zie ik.
Nee helaas.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:46 schreef NorthernStar het volgende:
Ik las laatst een boek van een oorlogsjournaliste in Afghanistan en die zei dat het daar heel normaal was om over te lopen en niemand deed daar moeilijk over. Het moment dat je zag dat je aan het verliezen was geef je je gewoon over, gaat naar de andere kant en vecht daar mee. Zodra het daar weer mis gaat loop je gewoon weer over naar waar je vandaan kwamquote:Op zondag 20 maart 2011 00:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het valt niet mee om soldaat te zijn daar.
Ik kan het mij heel moeilijk voorstellen overigensquote:Op zondag 20 maart 2011 00:54 schreef aerdt het volgende:
[..]
Ik las laatst een boek van een oorlogsjournaliste in Afghanistan en die zei dat het daar heel normaal was om over te lopen en niemand deed daar moeilijk over. Het moment dat je zag dat je aan het verliezen was geef je je gewoon over, gaat naar de andere kant en vecht daar mee. Zodra het daar weer mis gaat loop je gewoon weer over naar waar je vandaan kwam
Als je je niet overgaf en je werd gepakt hadden ze geen genade overigens....
Maar nu vraag ik me af of dit principe ook enigszins in Libie opgaat of dat het iets typisch voor Afghanistan is.
Ja, was te verwachtenquote:Op zondag 20 maart 2011 00:57 schreef yavanna het volgende:
Ojee ferme taal en daden nu.
#
2344: Libyan state television cites a senior security source as saying that Libya has decided to "absolve itself from taking responsibility for stemming illegal immigration to Europe".
Op het goede moment overlopen is een gave,quote:Op zondag 20 maart 2011 00:54 schreef aerdt het volgende:
[..]
Ik las laatst een boek van een oorlogsjournaliste in Afghanistan en die zei dat het daar heel normaal was om over te lopen en niemand deed daar moeilijk over. Het moment dat je zag dat je aan het verliezen was geef je je gewoon over, gaat naar de andere kant en vecht daar mee. Zodra het daar weer mis gaat loop je gewoon weer over naar waar je vandaan kwam
Maar nu vraag ik me af of dit principe ook enigszins in Libie opgaat of dat het iets typisch voor Afghanistan is.
Mja, de meeste legers in die regio zijn lachertjes. Een macht waar je u tegen zegt maar intern een zooitje.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:54 schreef aerdt het volgende:
[..]
Welk boek?quote:Op zondag 20 maart 2011 00:54 schreef aerdt het volgende:
[..]
'Teruglopen' lijkt me sterk, deserteren verbaast me niets.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:59 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Welk boek?
Wel een totaal andere vorm van conflict overigens, dus het lijkt me niet. Het heen en weer overlopen dan he. Overlopen naar de rebellen is uiteindelijk onvermijdelijk.
Je hebt nu bijvoorbeeld de crisis in Ivoorkust. Het substantiële verschil met al deze voorbeelden is dat deze allemaal buiten de regio van Europa vallen. Libië ligt net als bijvoorbeeld voormalig Joegoslavië in onze achtertuin, hier heeft Europa dus ook een belangrijke rol om niet toe te kijken hoe een dictator zijn eigen volk afslacht. In Myanmar is er een rol voor ASEAN, in Ivoorkust voor de Afrikaanse Unie, in de Solomoneilanden voor Australië, etc.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:10 schreef aerdt het volgende:
[..]
Je kan denken aan de genocide in Rwanda waar niet werd ingegrepen, Darfur, onderdrukking monikken Myanmar, Saddam die na golfoorlog 1 de shiieten en koerden afslachtte, de Taliban in Afghanistan toen het nog vriendjes was met Amerika, etc etc. Er zijn idd genoeg voorbeelden.
De overeenkomsten zijn groot genoeg.quote:
Dat was een andere tijd, de Mujahideen vocht tegen de Sovjet-Unie.quote:de Taliban in Afghanistan toen het nog vriendjes was met Amerika,
' Every Man in This Village is a Liar' van Megan Stack.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:59 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Welk boek?
Wel een totaal andere vorm van conflict overigens, dus het lijkt me niet. Het heen en weer overlopen dan he. Overlopen naar de rebellen is uiteindelijk onvermijdelijk.
Even de overeenkomsten op een rij:quote:Op zondag 20 maart 2011 00:46 schreef NorthernStar het volgende:
Saddam ging op zijn bek, Ghadaffi ook.quote:Op zondag 20 maart 2011 01:08 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Even de overeenkomsten op een rij:
In Irak is het warm, in Libië ook.quote:Op zondag 20 maart 2011 01:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Saddam ging op zijn bek, Ghadaffi ook.
quote:Op zondag 20 maart 2011 01:15 schreef meth1745 het volgende:
Ah, Israel wil weer van de gelegenheid gebruik maken om z'n buren aan te vallen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |