abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:18:16 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94343225

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
heitieh
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:18:47 #2
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94343243
en nu hopen dat dit topic voor het einde van de maand vol is :|W
heitieh
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:26:01 #3
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94343524
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik draai al een week of 3 natty ;)
(niet dat het veel verschil maakt met 10.10 aangezien ik gnome deskop draai. Unity wordt het niet voor mij :D )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_94343546
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

En hoe bevalt het?
Nog wel wennen maar ben er tevreden over :)
Ik gebruik het voornamelijk om te internetten en muziek luisteren :)
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:36:39 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94343971
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:26 schreef Trystar het volgende:

[..]

Nog wel wennen maar ben er tevreden over :)
Ik gebruik het voornamelijk om te internetten en muziek luisteren :)
Dan moet je geen enkel probleem tegenkomen :)
Voeg daar nog aan toe: spelletjes spelen :) , video kijken, programmeren en database normalisatie en je doet alles wat ik ook doe ;)
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:25:12 #6
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_94348880
Wat is het voordeel van een LTS versie (10.04) ten opzichte van een 'nieuwere' (10.14, 11.04)?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:30:30 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94349142
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:25 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat is het voordeel van een LTS versie (10.04) ten opzichte van een 'nieuwere' (10.14, 11.04)?
Het kan een overweging zijn om voor een langere tijd ondersteuning en security fixes te ontvangen zonder het hele OS te moeten updaten. Bijvoorbeeld als je een systeem ondersteunt waar anderen permanent op moeten kunnen werken (Linux is van nature multi-user ;) ) en een herinstallatie van een nieuw OS niet zomaar een optie is.

Voor ons normale gebruikers heeft een lts geen meerwaarde denk ik (maar daar kunnen anderen anders over denken natuurlijk :) )
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:33:48 #8
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349270
quote:
Op zaterdag 19 maart 2011 21:25 schreef Beelzebufo het volgende:
Voordeel is dat je je server niet hoeft te rebooten, wat soms erg vervelend is.

De ubuntuserver op m'n werk is al honderden dagen up, gelukkig, bijvoorbeeld. Ik was blij met de lts :)
heitieh
pi_94349293
Trouwens mensen die de knoppen links hebben laten staan? Ik ken alle argumenten waarom ze links horen te staan en ben het er in principe mee eens.

Maar toch direct rechts gezet :P.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:36:14 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349368
Welke knoppen? Of bedoel je unity?
heitieh
pi_94349559
De vensterknoppen minimaliseren, maximaliseren, sluiten.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:44:44 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349757
quote:
Op zaterdag 19 maart 2011 21:40 schreef Kandijfijn het volgende:
De vensterknoppen minimaliseren, maximaliseren, sluiten.
Ik zette ze eerst ook weer rechts, maar ik ben er nu al lang aan gewend :D

Gewoon links dus.
heitieh
pi_94349854
Ik vind links eigenlijk veel fijner, het voelt om een of ander reden natuurlijker aan.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 22:07:57 #14
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94350677
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:34 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens mensen die de knoppen links hebben laten staan? Ik ken alle argumenten waarom ze links horen te staan en ben het er in principe mee eens.

Maar toch direct rechts gezet :P.
Het was even wennen maar links werkt stukken beter dan rechts eerlijk gezegd.

Links is de plek waar ook meestal menu items ('file' enzo) zitten dus daar ga je veel vaker naar toe dan naar rechts.

Maar ze hebben nog steeds niks gedaan met de rechterkant terwijl dat wel een belofte was :(
pi_94352707
Iemand als Civilization Beyond the sword werkend gekregen in Ubuntu? Ik heb wel wat guides gevonden maar de reacties daarover zijn weer verdeeld.

Misschien heb ik geluk en heeft iemand hier het al geflikt.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 23:01:54 #16
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94353293
Dit topic volg ik bij deze.
  zondag 20 maart 2011 @ 11:04:27 #17
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_94367574
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:30 schreef wdn het volgende:
Voor ons normale gebruikers heeft een lts geen meerwaarde denk ik (maar daar kunnen anderen anders over denken natuurlijk :) )
Tuurlijk wel. Ik draai al jaren Debian testing en dat is geen LTS maar IS, oftewel infinite support. Een rolling release zoals Debian is gewoon veel makkelijker. 1x installeren en gewoon lekker tot in het oneindige upgraden. Ik heb Debian iets van 7 jaar geleden geinstalleerd, is meerdere keren van computer verhuisd en heb talloze dist upgrades gedaan en alles werkt nog steeds foutloos. Dat is gewoon een stukje gemak wat Ubuntu nooit zal kunnen evenaren.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zondag 20 maart 2011 @ 11:09:03 #18
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94367712
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Ik draai al jaren Debian testing en dat is geen LTS maar IS, oftewel infinite support. Een rolling release zoals Debian is gewoon veel makkelijker. 1x installeren en gewoon lekker tot in het oneindige upgraden. Ik heb Debian iets van 7 jaar geleden geinstalleerd, is meerdere keren van computer verhuisd en heb talloze dist upgrades gedaan en alles werkt nog steeds foutloos. Dat is gewoon een stukje gemak wat Ubuntu nooit zal kunnen evenaren.
serieuze vraag
Kun je dat beter uitleggen? Ubuntu kan toch ook steeds upgraden. Ik gebruik het nog geen 7 jaar, maar in theoretisch zou een 7 jaar oude installatie van ubuntu nu nog steeds kunnen draaien, toch? (behalve dat het nog net geen 7 jaar bestaat :+ ) Wat is het verschil?
heitieh
  zondag 20 maart 2011 @ 11:22:12 #19
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94368040
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Leg me die eens uit? Ubuntu kun je net zo goed constant blijven upgraden. Het enige dat gebeurd is dat een upgrade naar de nieuwe 6 maanden release een andere upgrade knop is en je dit 1x extra moet bevestigen.

Niet tegenstaande her-installeer ik veel liever want dan ben ik meteen alle software kwijt die ik ooit installeerde maar nooit meer gebruik ;)
  zondag 20 maart 2011 @ 11:23:24 #20
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94368063
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:22 schreef wdn het volgende:

[..]

...

Niet tegenstaande her-installeer ik veel liever want dan ben ik meteen alle software kwijt die ik ooit installeerde maar nooit meer gebruik ;)
Dat dus _O-

edit: maar voor een server is het ideaal :Y
heitieh
  zondag 20 maart 2011 @ 11:23:57 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94368076
quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:09 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

serieuze vraag
Kun je dat beter uitleggen? Ubuntu kan toch ook steeds upgraden. Ik gebruik het nog geen 7 jaar, maar in theoretisch zou een 7 jaar oude installatie van ubuntu nu nog steeds kunnen draaien, toch? (behalve dat het nog net geen 7 jaar bestaat :+ ) Wat is het verschil?
Hij bedoelt dat bij een lts je na x jaar geen updates meer krijgt maar ... je kunt wel de upgrade cyclus, zonder installatie, doorvoeren dus dat is ook een vorm van IS.
Alleen krijgen wij dan een nieuwe naam voor die versie en niet alleen een nieuw nummer ;)

quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:23 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat dus _O-

edit: maar voor een server is het ideaal :Y
Voor een server is het perfect natuurlijk.
Wij hebben intern op de zaak een LTS draaien.
  zondag 20 maart 2011 @ 11:56:58 #22
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94368993
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Het lijkt wel steeds sneller te gaan. Ubuntu is de meest gebruikte linuxdistro, maar desondanks is het totaal aantal linuxgebruikers slechts 5%.
Ik ben al bijna 2 jaar nu op Ubuntu, wat gaat de tijd snel. In versie 9.04 ben ik ingestapt, daarvoor had ik alleen binnen een Vbox geprobeerd.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 20 maart 2011 @ 11:59:03 #23
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_94369068
quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:09 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

serieuze vraag
Ik ken meerdere mensen die na een upgrade naar de nieuwste versie van Ubuntu moesten herinstalleren omdat er iets fout was gegaan. Op het Ubuntu forum stond het ook altijd vol met posts van mensen die na een upgrade met een dusdanig onbruikbaar systeem zaten dat ze moesten herinstalleren (het kan intussen verbeterd zijn). Dat is ook niet zo vreemd want Ubuntu is nooit als rolling release ontworpen. Ze nemen iedere 6 maanden een snapshot van Debian unstable en doen dan hun ding ermee. Debian werkt gewoon anders. Bovenaan de ladder heb je unstable waar alle nieuwe pakketten binnenkomen en worden getest. Vanuit unstable migreert het naar testing waar het nog meer wordt getest en testing wordt dan uiteindelijk stable.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_94378105
Vandaag gewoon de terminal gebruikt omdat het me sneller leek om de nieuwste Wine te installeren (beta i.p.v. stable)

1
2
3
sudo add-apt-repository ppa, 
sudo apt get update, 
sudo apt get install wine1.3

Absoluut beginnersspul maar tis een begin :@
pi_94381521
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 15:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Vandaag gewoon de terminal gebruikt omdat het me sneller leek om de nieuwste Wine te installeren (beta i.p.v. stable)

[ code verwijderd ]

Absoluut beginnersspul maar tis een begin :@
De commandline blijft een heerlijke tool! :D
pi_94480995
Ik ga even ;( windows ;( opstarten. Wens me sterkte!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:11:02 #27
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94481066
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:10 schreef KomtTijd... het volgende:
waarom dan? :D
heitieh
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:13:31 #28
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94481219
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:10 schreef KomtTijd... het volgende:
Je gaat je death star booten?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:16:10 #29
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94481375
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:13 schreef wdn het volgende:

[..]

Je gaat je death star booten?
Daar horen we het komende half uur niks meer van _O-
heitieh
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:28:16 #30
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94485960
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Daar horen we het komende half uur niks meer van _O-
_O-

Schakel de computer niet uit
update 1 van 453 wordt nu geinstalleerd

Schakel de computer niet uit
de computer schakelt vanzelf uit
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94490735
Jeeeej het is geluk! *O*

Nu al ja. }:|
pi_94490801
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

waarom dan? :D
Programma's nodig en zulks...
pi_94494162
En... de eerste vastlopert te pakken O+

gotta love it :'D
pi_94495641
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 23:49 schreef KomtTijd... het volgende:
En... de eerste vastlopert te pakken O+

gotta love it :'D
Welke Windows heb je dan? Het is mij bijna nooit gelukt Win7 vast te laten lopen :P
pi_94496079
Ja, vista. Het stond al geinstalleerd maar dat neemt niet weg dat je een hele avond in dozen aan het graven bent naar cd'tjes met drivers en om de haverklap moet rebooten wat dan een half uur duurt omdat er dan ineens allemaal updates gedaan moeten worden...
pi_94496215
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 00:57 schreef KomtTijd... het volgende:
Ja, vista. Het stond al geinstalleerd maar dat neemt niet weg dat je een hele avond in dozen aan het graven bent naar cd'tjes met drivers en om de haverklap moet rebooten wat dan een half uur duurt omdat er dan ineens allemaal updates gedaan moeten worden...
Drivers installeert die in Win7 automatisch, daar is dan wel weer vooruitgang.

Bij Ubuntu nog geen drivers nodig gehad btw. Mijn eerste maatje ook aan Ubuntu gekregen.

Enige wat hij met zijn computer doet is muziek, MSN, surfen en downloaden veel downloaden zonder iets na te kijken en/of een virusscanner te hebben :').
  woensdag 23 maart 2011 @ 09:51:30 #37
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94501063
quote:
Echt he...

Herinstallatie windows 98 ging bij mij zo...
Driver installeren... hey je moet rebooten om deze actief te maken... 10 9 8 7 wtf hier zit geen annuleer knop bij!? Grr ... dacht het niet he... control alt delete, kill reboot.
Volgende driver installeren... hey je moet rebooten om deze actief te maken... 10 9 8 7
Dacht het niet he...
etc.

En dan aan het einde 1 reboot om alles actief te maken _O-

De noodzaak tot het dwingen van een reboot na een driver installatie heb ik echt nooit gesnapt.
Vooral niet zonder annulleer mogelijkheid (wat geregeld voor kwam).
quote:
de grootste ramp die ze ooit gemaakt hebben. En dat zegt wat na ME :D

98, XP en 7 zijn echt goed. Maar 95, ME en Vista :X
Maar ja... ze hebben me al weggejaagd en ik ga niet meer terug naar de dark side :+
  woensdag 23 maart 2011 @ 13:12:19 #38
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94507778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 09:51 schreef wdn het volgende:

[..]

98, XP en 7 zijn echt goed. Maar 95, ME en Vista :X
Maar ja... ze hebben me al weggejaagd en ik ga niet meer terug naar de dark side :+
95 was misschien niet zo geweldig, maar wel innovatief/baanbrekend, dat moet ik ze wel nageven :)

(voor de gewone gebruiker bedoel ik dan)
heitieh
pi_94508030
Hmm als een distro Narwal heet, kan ik hem niet laten liggen eigenlijk :D

Draai al tijden 10.04 en ben daar erg tevreden over; daarvoor 9.04 en 9.10, maar die waren maar zo zo.

Ik weet nauwelijks iets van Ubuntu, maar vind het een erg fijn systeem; makkelijke installatie, en nog makkelijker te beheren. En snel! Mooist was toen een vriend van me (Mac-lover) op bezoek was en ik liet zien hoe snel Ubuntu was met afsluiten. Hij dacht dat het ding was vastgelopen totdat ik hem uitlegde dat ie al een minuut naar pc stond te kijken die uitstond... _O- Daar was ie wel van onder de indruk.
pi_94509794
Heb nu op m'n stokoude laptop een web+FTPserver draaien, die commandline is inderdaad prachtig in Ubuntu.
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:56:03 #41
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94511722
quote:
99s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

95 was misschien niet zo geweldig, maar wel innovatief/baanbrekend, dat moet ik ze wel nageven :)

(voor de gewone gebruiker bedoel ik dan)
Klopt. Maar ze beweerden toen iets wat niet waar was. Iets van USB ondersteuning ofzo (is uit mijn hoofd)? Van de toren blazen dat ze de eerste met USB ondersteuning waren maar het werkte pas jaren later. En toen had ik een USB ding van ettelijke guldens zuur verdiende salaris uitgegeven voor iets wat het totaal niet deed :(

Nog zo'n irritante:
Ik maak een verbinding naar een VPN. Open in explorer een share na die klant en verbreek dan de verbinding. Kom je in explorer en je raakt die share per ongelijk aan kun je 10 minuten wachten voordat je die share mag verwijderen. Waarom mag ik daar niet gewoon meteen toegang krijgen tot 'verbinding verbreken' als ik rechtsklik. Irritant :D

quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:07 schreef Amoeba het volgende:
Heb nu op m'n stokoude laptop een web+FTPserver draaien, die commandline is inderdaad prachtig in Ubuntu.
Ik snap echt niet waarom mensen de commandline als negatief ervaren.
Voor iemand die zijn systeem onderhoud is het gewoon een must-have instrument.
Man, wat ik daar al een leuke dingen mee gedaan heb die men anders uren zouden kosten :D

quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:19 schreef zatoichi het volgende:

Draai al tijden 10.04 en ben daar erg tevreden over; daarvoor 9.04 en 9.10, maar die waren maar zo zo.

Ik weet nauwelijks iets van Ubuntu, maar vind het een erg fijn systeem; makkelijke installatie, en nog makkelijker te beheren. En snel! Mooist was toen een vriend van me (Mac-lover) op bezoek was en ik liet zien hoe snel Ubuntu was met afsluiten. Hij dacht dat het ding was vastgelopen totdat ik hem uitlegde dat ie al een minuut naar pc stond te kijken die uitstond... _O- Daar was ie wel van onder de indruk.
Een collega meende te moeten beweren dat ik vanuit hibernate deed opstarten en niet kaal want dat was veels te snel. Helaas moest ik toen bekennen dat hibernate niet echt goed werkte in die versie van Ubuntu toen (ik wil het ook niet dus ik zie het niet als probleem ;) )
  woensdag 23 maart 2011 @ 16:05:19 #42
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94514516
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:19 schreef zatoichi het volgende:

ik vond 9.10 juist erg goed en toen 10.04 uitkwam eerst iets minder. Na wat updates wel prima overigens. 10.10 is nog beter ^O^
heitieh
pi_94518878
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:56 schreef wdn het volgende:
[..]

Een collega meende te moeten beweren dat ik vanuit hibernate deed opstarten en niet kaal want dat was veels te snel. Helaas moest ik toen bekennen dat hibernate niet echt goed werkte in die versie van Ubuntu toen (ik wil het ook niet dus ik zie het niet als probleem ;) )
Ik vind het vooral altijd leuk om mensen op hun eigen laptop te laten booten vanaf mijn USB-stick. Altijd leuk, die gezichten, als ze binnen 3 minuten google voor hun neus hebben. Soms nog sneller dan wanneer ze hun eigen windows-installatie starten :D
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:18:45 #44
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94522460
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:53 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik vind het vooral altijd leuk om mensen op hun eigen laptop te laten booten vanaf mijn USB-stick. Altijd leuk, die gezichten, als ze binnen 3 minuten google voor hun neus hebben. Soms nog sneller dan wanneer ze hun eigen windows-installatie starten :D
Ik heb zo'n usb-sleutelhanger met ubuntu erop _O-

Ubuntu altijd bij de hand :7
heitieh
pi_94523239
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:53 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Mijn broertje heeft nu Ubuntu op een SSD geïnstalleerd O+

Sneller het hele OS gelanceerd dan IE in Windows zowat :P
pi_94524846
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:34 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ubuntu met een SSD is inderdaad O+
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:33:01 #47
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94526361
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:34 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hij haalt een boot time onder de 7 secondes?
Oh en hoelang duurde de install toen? Ben ik wel benieuwd naar :D
pi_94526980
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:33 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik denk dat de installatie vooral beperkt wordt door de usb-snelheid...
pi_94544993
Hoeveel mensen hier gebruiken nu de 64 bits versie van ubuntu? Ik heb dat een klein jaartje geleden voor het laatst gedaan met 10.04 dacht ik (op een laptop met 4GB geheugen) en daar werd ik nog niet vrolijk van. Nog steeds dingen die niet of minder goed werkten dan onder 32 bits, zo erg dat ik liever terug ging naar 32 bits, dan maar iets minder geheugen tot mijn beschikking... Is dat nu verbeterd? Doet nu alles het gewoon?
pi_94545846
quote:
5s.gif Op donderdag 24 maart 2011 09:52 schreef Farenji het volgende:
Hoeveel mensen hier gebruiken nu de 64 bits versie van ubuntu? Ik heb dat een klein jaartje geleden voor het laatst gedaan met 10.04 dacht ik (op een laptop met 4GB geheugen) en daar werd ik nog niet vrolijk van. Nog steeds dingen die niet of minder goed werkten dan onder 32 bits, zo erg dat ik liever terug ging naar 32 bits, dan maar iets minder geheugen tot mijn beschikking... Is dat nu verbeterd? Doet nu alles het gewoon?
Ik draai 64 bit ja. Vroeger was de 64-bit flashplayer fucked-up (nog meer dan normaal, bedoel ik dan) maar dat gaat wel prima tegenwoordig. Ik zou niet weten wat er nog meer niet zou kunnen werken...
Ik snap ook niet waarom de 32-bit versie nog steeds "recommended" is op de website van ubuntu, de 64-bit versie is veel sneller.

[ Bericht 6% gewijzigd door KomtTijd... op 24-03-2011 10:54:29 ]
pi_94581803
Bijna Gnome 3 :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_94587865
quote:
17s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:48 schreef DutchErrorist het volgende:
Bijna Gnome 3 :D
*O*
Ik zit net weer aan Unity te wennen -O- :P
pi_94602623
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:33 schreef wdn het volgende:

[..]

Install duurde best lang volgens mij :'(, maar dat komt door Duits 200 KB/s internet daaro :'). En hij liet tijdens install nog dingen downloaden.

Boottime is seconde of 15 volgens tot aan het bureaublad.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:05:26 #54
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94603455
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 15:47 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Install duurde best lang volgens mij :'(, maar dat komt door Duits 200 KB/s internet daaro :'). En hij liet tijdens install nog dingen downloaden.

Boottime is seconde of 15 volgens tot aan het bureaublad.
Dat haal ik ook zonder ssd :D
edit: hmm net niet :D 21 secondes.

[ Bericht 7% gewijzigd door wdn op 25-03-2011 16:18:29 ]
pi_94605669
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:05 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat haal ik ook zonder ssd :D
edit: hmm net niet :D 21 secondes.
Ik denk wel dat hij meer zou kunnen halen, wanneer hij niet zijn desktop vol pleurt met 8000 screenlets :').
  zondag 27 maart 2011 @ 21:19:24 #56
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_94687894
ik heb perrongelijk het speakertje rechts bovenin weggegooid. Het icoontje om het geluid harder of zachter te zetten. dus. En ik kom er maar niet uit hoe ik die terug moet zetten. Hij zit niet bij "+ add to panel"
pi_94694677
Ik ben nog niet zo lang over op 10.10. Maar nu kom ik erachter dat rhythmbox geen icoontje meer heeft in de notification area. Was in 9.10 wel. Met als gevolg dat als je op het kruisje klikt de muziek wel door blijft spelen maar ik niet meer terug kan naar rhythmbox. Hij verdwijnt nl uit de window list.
Wat nu? :{
pi_94695235
Oh ik ben er al achter. Blijkbaar staat rhythmbox nu in het "Indicator applet" onder het speaker icoontje.
Dat wil ik helemaal niet, zit ik ook met zo'n mail icoontje dat naar evolution linkt en ik wil evolution niet gebruiken! En chatten boeit me ook al niet.

Maar borbit, ik heb wel meteen jouw probleem opgelost! *)
  maandag 28 maart 2011 @ 00:21:25 #59
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_94697824
ja chill kan ik weer makkelijk het geluid zachter doen. Envelopje is wel irritant. Jammer dat je niet gewoon per icoontje dingen kan toevoegen.
  maandag 28 maart 2011 @ 08:48:28 #60
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94702663
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 00:21 schreef borbit het volgende:
ja chill kan ik weer makkelijk het geluid zachter doen. Envelopje is wel irritant. Jammer dat je niet gewoon per icoontje dingen kan toevoegen.
Dat kan wel: System>Preference>Startup Applications

gnome-volume-control-applet toevoegen.
Het is alleen een volume knop (maar je raakt wel al de andere fancy features kwijt) die wel in de notification applet zitten.
  maandag 28 maart 2011 @ 14:52:14 #61
189961 ex
aperture science
pi_94714241
quote:
5s.gif Op donderdag 24 maart 2011 09:52 schreef Farenji het volgende:
Psst, Ubuntu installeert de PAE kernel (http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension) dus voor je ram hoef je het niet te doen :). Neemt niet weg dat ik Ubuntu 10.10 64 Bit (werk laptop) en Ubuntu 11.04 64 Bit (thuis PC) draai en eigenlijk nergens problemen mee heb.
The cake is a lie!
pi_94715543
Als je het voor de extra ram niet hoeft te doen, welke reden blijft er dan nog over om 64bits te draaien?
  maandag 28 maart 2011 @ 17:32:28 #63
302853 themole
graaft totaal door.
pi_94722022
Net lubuntu geinstalleerd op een 12 jaar oude computer met 256 mb ram & pentium III katmai(600 mhz). Beestje werkt erg snel voor zijn leeftijd. :)
Niet altijd serieus
pi_94722800
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2011 17:32 schreef themole het volgende:
Net lubuntu geinstalleerd op een 12 jaar oude computer met 256 mb ram & pentium III katmai(600 mhz). Beestje werkt erg snel voor zijn leeftijd. :)
Ik zou er dan eerder Archlinux met XFCE4.8 op zetten :D of LXDE..
pi_94723005
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:20 schreef Farenji het volgende:
Als je het voor de extra ram niet hoeft te doen, welke reden blijft er dan nog over om 64bits te draaien?
Alleen maar dat het 2x zo snel is...?
pi_94723245
quote:
Op maandag 28 maart 2011 17:56 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Alleen maar dat het 2x zo snel is...?
:') totale onzin.
Ga maar benchmarken. Snelheidsverschil is te verwaarlozen.
pi_94723843
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 18:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

:') totale onzin.
Ga maar benchmarken. Snelheidsverschil is te verwaarlozen.
Ok. Is het ook goed als ik Phoronix even laat benchmarken?
http://www.phoronix.com/s(...)=ubuntu_32_pae&num=1
pi_94878126
Ik heb net ´tab´ ondekt :')

Gnome 3.0 zit er botergeil uit trouwens :9~, nog 5 dagen voordat hij uitkomt. Hoeveel ondersteuning voor Ubuntu zullen we kunnen verwachten?
pi_94878913
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:25 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik heb net ´tab´ ondekt :')

Gnome 3.0 zit er botergeil uit trouwens :9~, nog 5 dagen voordat hij uitkomt. Hoeveel ondersteuning voor Ubuntu zullen we kunnen verwachten?
0,0 denk ik. Althans, vanuit canonical. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij vond Mark de hele gnome-3 filosofie maar niets. En sja dat moet een idealistisch bedrijf als canonical niet hebben natuurlijk.

Ik heb trouwens gisteren de windows fonts gekopieerd naar mijn ~/.fonts map. Alleen doet Calibri enzo geen anti-aliasing 8.gif. Weet iemand daar een geschikte oplossing voor? Alle mogelijke opties in ~/.fonts.config aan- danwel uitzetten bood geen soelaas...
pi_94879945
Zitten die niet gewoon in multimedia extras voor Ubuntu?
pi_94880907
Neuh, zelfs Tahoma zit daar niet in.

Maar dan nog, het punt is niet dat de fonts het niet doen, maar de anti-aliasing doet het niet.
pi_94881536
quote:
17s.gif Op maandag 28 maart 2011 17:51 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik zou er dan eerder Archlinux met XFCE4.8 op zetten :D of LXDE..
Bij nader inzien archlinux met openbox _O_
pi_94884004
quote:
Op donderdag 31 maart 2011 23:10 schreef KomtTijd... het volgende:
Neuh, zelfs Tahoma zit daar niet in.

Maar dan nog, het punt is niet dat de fonts het niet doen, maar de anti-aliasing doet het niet.
Ik installeer fonts altijd door ze te dubbelklikken en dan op Install klikken... dan doet alles het iig wel.
pi_94884550
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik installeer fonts altijd door ze te dubbelklikken en dan op Install klikken... dan doet alles het iig wel.
Ja, door ze in je ~/.fonts map te zetten dus.
  vrijdag 1 april 2011 @ 10:46:39 #75
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94894142
Ik heb een server die aangeeft dat er nog heel wat updates geïnstalleerd moeten worden. Ik wil deze server liever niet herstarten. Kan ik alleen updates draaien die geen herstart vereisen?
heitieh
pi_94894229
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:46 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb een server die aangeeft dat er nog heel wat updates geïnstalleerd moeten worden. Ik wil deze server liever niet herstarten. Kan ik alleen updates draaien die geen herstart vereisen?
Je kunt gewoon de updates draaien, maar niet herstarten. Eventueel de geupdate services handmatig herstarten.

Maar erg snugger is dat niet natuurlijk, je systeem wordt er potentieel kwetsbaar van. Ook in de kernel zitten weleens security patches.
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:08:13 #77
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94894862
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Je kunt gewoon de updates draaien, maar niet herstarten. Eventueel de geupdate services handmatig herstarten.

Maar erg snugger is dat niet natuurlijk, je systeem wordt er potentieel kwetsbaar van. Ook in de kernel zitten weleens security patches.
Kan ik dan beter niet updaten?
heitieh
pi_94894957
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:12 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja, door ze in je ~/.fonts map te zetten dus.
Je moet als je het handmatig kopieert ook de fontcache rebuilden.

In een terminal:
fc-cache ~/.fonts

Als je het dmv de gui installeert gaat dat automatisch.
pi_94895060
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat gaat vrijwel nooit om remote exploits, maar hoogstens om local exploits. Dus als het je eigen server is waar je alleen zelf local rechten op hebt dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik hou altijd de security mailinglist bij en alleen bij een remote exploit in de kernel geef ik de server een reboot. Dat hoeft zeer, zeer zelden.
pi_94925032
Nu voel ik mezelf weer eens Noob.

android-sdk_r10-linux_x86.tgz gedownload en ff inrammen in Google.

1tar -zxvf nameof.tar.gz

1
2
3
./configure
make
make install

Werkt niet, moet ik nog iets speciaals doen bij ./configure? Het pad of iets dergelijks opgeven?

Untarren was blijkbaar al genoeg :+, map met vereiste bestanden staat gewoon in mijn Wilco map :?

[ Bericht 17% gewijzigd door Kandijfijn op 01-04-2011 23:18:08 ]
pi_94926520
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:08 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Kan ik dan beter niet updaten?
Nee, je kunt beter gewoon updaten en rebooten.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat gaat vrijwel nooit om remote exploits, maar hoogstens om local exploits. Dus als het je eigen server is waar je alleen zelf local rechten op hebt dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik hou altijd de security mailinglist bij en alleen bij een remote exploit in de kernel geef ik de server een reboot. Dat hoeft zeer, zeer zelden.
Ja, ok. Maar wat is precies het nut?
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:16:08 #82
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94928285
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

[..]

Rebooten is niet 1 2 3 een optie ;-)

Deze server is host voor 5 virtuele systemen.
heitieh
  zaterdag 2 april 2011 @ 07:30:30 #83
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94933787
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Kwestie van afspraken maken toch?
Iedereen mailen of een melding in het systeem tonen tijdens het inloggen of waar dan ook dat het systeem even plat gaat voor onderhoud op een bepaalde tijd en dat het x tijd gaat kosten.

Dat is ten minste wat wij doen... updates zijn ook in het belang van de gebruiker want leiden tot een beter systeem (ik neem tenminste even aan dat updates van een kernel nooit tot een slechter systeem leiden ;) ).
  zaterdag 2 april 2011 @ 10:14:55 #84
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94934925
Ja, dat doe ik een paar keer per jaar. Verder geen updates.

Dan hou ik het mooi bij deze werkwijze. :)
heitieh
  zaterdag 2 april 2011 @ 11:23:19 #85
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94936306
De TT mag aangepast worden !! :|W
heitieh
pi_94936484
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 april 2011 23:39 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

[..]

Ja, ok. Maar wat is precies het nut?
Van security updates installeren? Dat lijkt me duidelijk. Het heeft ook nut als je de server niet reboot want ook in niet-kernel onderdelen zitten exploits natuurlijk. Het is makkelijker om gewoon maar alles te updaten, incl kernel, ook al reboot je niet, anders moet je handmatig gaan zitten selecteren wat je wel wil updaten en wat niet. Dat is pas zinloos.
pi_94936825
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:30 schreef Farenji het volgende:

[..]

Van security updates installeren? Dat lijkt me duidelijk. Het heeft ook nut als je de server niet reboot want ook in niet-kernel onderdelen zitten exploits natuurlijk. Het is makkelijker om gewoon maar alles te updaten, incl kernel, ook al reboot je niet, anders moet je handmatig gaan zitten selecteren wat je wel wil updaten en wat niet. Dat is pas zinloos.
Ja dat bedoel ik. Maar ik snap ook niet wat het nut is van niet rebooten.
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

En die zijn allemaal zo bedrijfskritisch dat ze niet op zondag om 3 uur 's nachts 60 seconden uit mogen staan?
  zaterdag 2 april 2011 @ 11:47:05 #88
136730 PiRANiA
pi_94936919
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:47 schreef PiRANiA het volgende:
TT *O*.
Ik wou al TR-en maar het hoefde al niet meer O+
pi_94937174
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:43 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dan hoef je niet elke keer een service window te plannen en alle gebruikers te informeren en het scheelt je weer uptime? Is natuurlijk wel afhankelijk van hoe bedrijfskritisch de server is en hoe groot de impact van een reboot is.

Een dedicated database-server achter een firewall waar niemand behalve jijzelf op inlogt is vaak vrij bedrijfskritisch maar heeft nauwelijks voordeel van kernel updates. En een reboot betekent ook vaak dat je webservers etc die de server gebruiken ook tijdelijk stil moet leggen of iig een onderhoudsmelding moet plaatsen. Dus die reboot je alleen als het *echt* nodig is: bij hardwarematige wijzigingen.
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:01:24 #91
136730 PiRANiA
pi_94937208
quote:
Lady Gaga goes gaga over Ubuntu

After enthralling the techies at Google last week, Lady Gaga has given her geek fans another reason to smile. In a press conference this Monday, the Grammy award-winning singer confessed that she is an avid fan of Ubuntu, the Linux-based operating system. Since then, Ubuntu has seen a massive surge in its popularity; particularly among teenagers.

When asked if she was a PC or a Mac, the ultra glamorous pop star replied Well you know, I'm neither into PCs or Macs, first of all. Secondly, I don't like either of them; it's like everybody uses them these days. I'm more into this thing called Ubuntu. Two months ago, a buddy of mine told me to use it to avoid getting hacked, and I've loved it since then. It's really fun to use!
http://www.junauza.com/20(...)aga-over-ubuntu.html

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 2 april 2011 @ 13:07:23 #92
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94938852
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 11:43 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

[..]

En die zijn allemaal zo bedrijfskritisch dat ze niet op zondag om 3 uur 's nachts 60 seconden uit mogen staan?
En wie moet dat dan doen? :+
heitieh
pi_94938912
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 13:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Jij natuurlijk, gewoon als je strontlazerus het cafe uit komt rollen. :+
  zaterdag 2 april 2011 @ 13:25:53 #94
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94939391
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 13:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jij natuurlijk, gewoon als je strontlazerus het cafe uit komt rollen. :+
_O-

Doe maar niet :P
heitieh
pi_94958337
Ook gebruikers hier die niet in de ICT werken :@?
  zaterdag 2 april 2011 @ 22:44:35 #96
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94958464
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik

Ik ergerde mij aan het steeds trager worden van mijn systeem en ik wilde gewoon eens iets anders proberen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94958961
quote:
Werktuigbouwer hier :W
pi_94959227
quote:
Scholier :)
  zondag 3 april 2011 @ 08:25:18 #99
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94969929
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 13:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Wij doen dat vanaf thuis ;)
  zondag 3 april 2011 @ 09:38:34 #100
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94970322
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 08:25 schreef wdn het volgende:

[..]

Wij doen dat vanaf thuis ;)
Ja, dat is idd het beste. Ik ben alleen bang dat het afsluitproces blijft hangen en dan kan ik alsnog naar de zaak rijden :')
heitieh
  zondag 3 april 2011 @ 10:17:25 #101
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94970720
quote:
99s.gif Op zondag 3 april 2011 09:38 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ja, dat is idd het beste. Ik ben alleen bang dat het afsluitproces blijft hangen en dan kan ik alsnog naar de zaak rijden :')
Ben je gek. Dat gebeurd nooit.
  zondag 3 april 2011 @ 10:48:02 #102
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94971183
Nee, je hebt gelijk. Ik ga het maar op die manier doen :P

BTW heeft mijn desktop thuis wel eens een probleem met afsluiten. Alles sluit dan af, en ik hoor zelfs de 'klik' in de kast, maar toch blijft de pc aan. Het beeld blijft op het laatste punt staan (ubuntu met de puntjes eronder). Raar...
heitieh
  zondag 3 april 2011 @ 12:55:58 #103
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94974549
quote:
99s.gif Op zondag 3 april 2011 09:38 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik heb de Windhoos 2003 Server ooit op zondagnacht gereboot (iets na middernacht nadat de backup voltooid was). Ik had weinig zin om naar de zaak te rijden, maar maandag om 8 uur toch maar even kijken waarom de site nog steeds meldde dat de database niet bereikt kon worden. Bleek dat ongeveer 35% van de foutcontrole van de C-schijf :') voltooid was.
Dit ligt dan niet helemaal in Windhoos, maar als ik ooit een eigen server wil, dan liever een paar virtuele servers dan 1 fysieke.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94974616
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 12:55 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik heb de Windhoos 2003 Server ooit op zondagnacht gereboot (iets na middernacht nadat de backup voltooid was). Ik had weinig zin om naar de zaak te rijden, maar maandag om 8 uur toch maar even kijken waarom de site nog steeds meldde dat de database niet bereikt kon worden. Bleek dat ongeveer 35% van de foutcontrole van de C-schijf :') voltooid was.
Dit ligt dan niet helemaal in Windhoos, maar als ik ooit een eigen server wil, dan liever een paar virtuele servers dan 1 fysieke.
Sja, schijfcontrole in Ubuntu duurt 5 seconden...
  zondag 3 april 2011 @ 13:01:02 #105
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94974687
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 12:58 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Sja, schijfcontrole in Ubuntu duurt 5 seconden...
Verschil tussen EXT en NTFS 8-)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94975004
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 12:55 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik heb de Windhoos 2003 Server
Wil je niet zo vloeken? Dit soort vuilnis wordt in dit topic niet gebezigd, ok?
  zondag 3 april 2011 @ 13:26:19 #107
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94975381
quote:
8s.gif Op zondag 3 april 2011 13:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wil je niet zo vloeken? Dit soort vuilnis wordt in dit topic niet gebezigd, ok?
Mijn baas wil niet aan open bronsoftware. Hij laat zich liever oplichten. }:|
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 3 april 2011 @ 14:43:11 #108
136730 PiRANiA
pi_94978097
Ubuntu 11.10 will not ship with classic GNOME desktop http://goo.gl/fb/uJFYD
pi_94987972
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 14:43 schreef PiRANiA het volgende:
Ubuntu 11.10 will not ship with classic GNOME desktop http://goo.gl/fb/uJFYD
Sorry, we're under heavy load from a DDoS attack right now.
Come back later for cookies and milk!
  zondag 3 april 2011 @ 19:09:52 #110
136730 PiRANiA
pi_94988901
Ik heb al een tijdje een hoge sysload, denk dat het door Xorg komt.

top:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
top - 19:08:47 up 6 days, 22:26,  2 users,  load average: 3.68, 3.28, 2.69
Tasks: 240 total,   1 running, 237 sleeping,   0 stopped,   2 zombie
Cpu(s): 10.6%us,  3.4%sy,  0.0%ni, 43.4%id, 42.4%wa,  0.0%hi,  0.2%si,  0.0%st
Mem:   6124584k total,  5026832k used,  1097752k free,   877480k buffers
Swap:  3004412k total,   165916k used,  2838496k free,  2165308k cached

PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND            
15958 pir       20   0  648m 351m  21m S   13  5.9   3:41.91 opera              
17137 pir       20   0  430m 135m 5380 S   12  2.3   0:19.16 SABnzbd.py         
 1414 root      20   0  283m 115m  12m S   11  1.9 349:36.84 Xorg               
15906 pir       20   0  343m  21m  14m S    9  0.4   2:24.52 gnome-system-mo    
17098 pir       20   0 1038m 138m  39m S    5  2.3   0:18.44 rhythmbox          
 2239 pir       20   0  367m  43m  28m S    3  0.7  96:14.16 compiz             
 2242 pir       20   0  350m  11m 8728 S    2  0.2  89:03.04 pulseaudio         
 2305 pir       20   0 1238m 122m  20m S    1  2.0  12:20.94 nautilus           
25405 pir       20   0  214m  55m  15m S    1  0.9   6:15.09 skype              
 2466 pir       20   0  406m  15m 9.9m S    1  0.3  45:57.04 clock-applet       
   76 root      20   0     0    0    0 S    0  0.0   0:41.87 kondemand/0        
 2300 pir       20   0  307m  12m 8360 S    0  0.2   4:57.11 parcellite         
 2312 pir       20   0  505m  40m  12m S    0  0.7   2:04.87 gnome-panel        
 2431 pir       20   0  352m  15m 9644 S    0  0.3  12:03.60 wnck-applet        
17210 pir       20   0 19412 1420  956 R    0  0.0   0:00.27 top                
29738 pir       20   0  511m  73m  14m S    0  1.2 364:08.45 bitcoin            
    1 root      20   0 23896 1796 1096 S    0  0.0   0:01.42 init      

Hoe kan dat nou toch dat hij zo veel gebruikt :{.
  zondag 3 april 2011 @ 20:36:17 #111
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94993241
Komt door bitcoin (misschien?):P

[ Bericht 65% gewijzigd door Joooo-pi op 03-04-2011 20:48:34 ]
heitieh
  zondag 3 april 2011 @ 22:02:40 #112
136730 PiRANiA
pi_95000006
quote:
99s.gif Op zondag 3 april 2011 20:36 schreef Joooo-pi het volgende:
Komt door bitcoin (misschien?):P
Die staat niet op generating ;).
pi_95037388
Ik denk nog steeds dat ik meer Windows-kennis heb dan Ubuntu/Linux kennis.

Maar ga steeds meer merken dat ik Ubuntu 10 keer logischer vindt.
pi_95038227
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:45 schreef Kandijfijn het volgende:

Da's bij mij wel andersom inmiddels.
Ik werk er nou bijna 3 jaar mee, en heb nog nooit met windows 7 en nauwelijks met vista gewerkt.
  maandag 4 april 2011 @ 19:56:16 #115
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95038228
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:45 schreef Kandijfijn het volgende:

Gnome kan soms ook best krom zijn hoor want de gasten die gnome maken hebben af en toe een plaat voor de kop. Het is voor hun heel simpel om het mogelijk te maken elk werkblad een eigen thema te geven maar ze vertikken het om toe te voegen. Terwijl het visueel natuurlijk erg aantrekkelijk is.

XP was mijn laatste windows hier thuis en daar weet ik nog heel veel van af. Meer dan alle collega's op mijn werk die alleen maar met XP of 7 werken :X

[ Bericht 13% gewijzigd door wdn op 04-04-2011 20:03:08 ]
pi_95042365
Ik krijg het maar niet voor elkaar om een Tar.gz file volledig geïnstalleerd te krijgen :') |:(
http://alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php, ik gebruik deze Tutorial.

tar -zxvf <programma-versie.tar.gz> werkt gewoon goed ^O^
Dan ga ik met CD /home/wilco/desbetreffende programma er heen
En dan ./configure en dan zegt die dat hij de map niet kan vinden 8)7

Ik doe waarschijnlijk iets totaal fout maar hoe en wat precies oO<?
  maandag 4 april 2011 @ 20:54:30 #117
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95042481
Wat wil je installeren? Is er geen deb van?
Staat in de uitgepakte tar file bij de readme of install.txt dat je dit moet compileren?
Want alleen dan moet je een ./configure doen.

Het kan namelijk best zijn dat de tar file alle files al goed heeft staan en je dus de executable moet zoeken en moet opstarten. Dan heb je geen ./configure nodig ;)

tar.gz moet je gewoon van af blijven ...
pi_95042714
Ik probeerde het met Opera,...

Als ik echt iets nodig heb ga ik meestal via Softwarecentrum of sudo apt-get, desnoods een PPA toevoegen o.i.d. Daarna eventueel een .deb

Maar ik wil gewoon tar.gz kunnen installeren gewoon omdat het een vaardigheid is die ik misschien een keer nodig zou kunnen hebben. En die wil ik het liefst gewoon beheersen i.p.v. op dat moment het nog gefrustreerd te moeten uitzoeken :@
  maandag 4 april 2011 @ 20:58:49 #119
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95042816
opera?
Dat is 99 van de 100x een pre-compiled binary.
pi_95042888
Ja ik zie het :) stond gewoon een install-file idd.
:O

Waar vind ik nu een ouderwetse tar.gz file :@
  maandag 4 april 2011 @ 21:00:03 #121
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95042911
Hoeveel wil je er? >:)
pi_95042989
Eentje ;(

Misschien 2 :6
  maandag 4 april 2011 @ 21:02:50 #123
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95043132
http://www.webmin.com/download.html

Deze:
Unix tar/gzip format
http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin-1.540.tar.gz 14M

er staat ook een DEB voor Ubuntu maar voor deze keer mag je gaan klooien met de source ;)

Nog 1: XMMS
http://www.xmms.org/download.php

Nog 1: icecast. audio streaming ;)

http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialAudioStreaming.html

[ Bericht 39% gewijzigd door wdn op 04-04-2011 21:09:47 ]
pi_95043374
Thnx,...

Mijn mening is dat je altijd zoveel mogelijk moet leren *O*
  maandag 4 april 2011 @ 21:08:46 #125
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95043559
Eens maar tar.gz is aan het aftakelen. Er komt steeds vaker voor dat er ook een DEB en RPM aanwezig zijn ;)
pi_95043647
Tar.gz is niets meer dan een compressieformaat en is nog altijd springlevend *O*

Compilen from source daarentegen is hopeloos ouderwets in ubuntuland, inderdaad :P
  maandag 4 april 2011 @ 21:10:38 #127
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95043685
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 21:10 schreef KomtTijd... het volgende:
Tar.gz is niets meer dan een compressieformaat en is nog altijd springlevend *O*

Compilen from source daarentegen is hopeloos ouderwets in ubuntuland, inderdaad :P
Dat bedoelde ik ook :D

Ik heb er nog 2 toegevoegd *O*
pi_95043870
./configure

Doet niet :(

Bestand of map bestaat niet

[ Bericht 13% gewijzigd door Kandijfijn op 04-04-2011 21:18:52 ]
pi_95044296
En als je ls doet ziet'ie 'm wel?
pi_95044499
ls ./configure eventueel met sudo ervoor?

Volgens mij heb ik het nu, bestand had geen rechten (logisch natuurlijK)
  maandag 4 april 2011 @ 21:25:43 #131
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95044708
Hmm webmin heeft geen configure zo te zien. Ik zie namelijk een setup.sh staan.
pi_95044973
Sh. installeren was niet zo moeilijk, maar weer wat bijgeleerd :P
pi_95045273
Het belangrijkste wat je vandaag geleerd hebt over compilen from source, is dat het nooit het zelfde is :P
pi_95045777
Ja, bij de 2e nu bezig.

./configure pakt die gewoon maar hij zegt dat ik GLIB_CONFIG niet heb :P. Snappen wij ook weer waarvoor ./configure vereist is :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 10:47:42 #135
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95061265
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Ja, bij de 2e nu bezig.

./configure pakt die gewoon maar hij zegt dat ik GLIB_CONFIG niet heb :P. Snappen wij ook weer waarvoor ./configure vereist is :P
quote:
This is general porting problem from glib/gtk+ 1.2 to glib/gtk+ 2.0.x
because in a newest version there is pkg-config instead of glib-config,
gtk-config etc.

Many cases help (but not always) if you modify a AM_PATH_GLIB line to
AM_PATH_GLIB_2_0 in configure.in file and regenerate the aclocal.m4 file
with aclocal and configure script with autoconf.

Little observation: Generally, if the configure script does not use the
new pkg-config that mean the program require the 1.2 version of glib or
gtk.
>:)

Echt ik zou source tar,gz met configure vergeten als ik jou was.
Als er niet een deb of rpm aanwezig is is de software meestal niet de moeite waard ;)
pi_95078672
Ik krijg mijn vliegtuig niet gestart niet flightgear -O-
  woensdag 6 april 2011 @ 14:10:47 #137
136730 PiRANiA
pi_95118813
quote:
Tof.

Wat is het?
  woensdag 6 april 2011 @ 14:18:29 #139
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95119053
actieve Ubuntu servers op IP :D
  woensdag 6 april 2011 @ 14:21:57 #140
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95119206
En hoppa ons systeem ook toegevoegd :D

hier: http://maps.ubuntu.com/
pi_95127866
Ik heb geen server ;(

Wel cool 8-)
pi_95131164
28 april dus updaten naar Natty, ben benieuwd (8>.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 6 april 2011 @ 19:17:41 #143
136730 PiRANiA
pi_95132270
quote:
Jeej. De wereld op zijn kop.

Waarom is het toch zo vreselijk moeilijk om gewoon libv4l te gebruiken voor dat soort programmatjes?
pi_95132511
quote:
15s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:27 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Jeej. De wereld op zijn kop.

Waarom is het toch zo vreselijk moeilijk om gewoon libv4l te gebruiken voor dat soort programmatjes?
Was Lib4?

Is dat waar ik mijn Mailtjes/twitter/facebook/MSN-pidgin etc. krijg?
  woensdag 6 april 2011 @ 19:34:01 #146
136730 PiRANiA
pi_95132621
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Was Lib4?

v4l is video voor linux ;). lib* is de library er voor.
pi_95132842

Waarom is ubuntu zo lelijk ;(. Verder een stuk stabieler (wat belangrijker is) maar damn -O-.
pi_95134911
quote:
11s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:38 schreef PietjePuk007 het volgende:

Waarom is ubuntu zo lelijk ;(. Verder een stuk stabieler (wat belangrijker is) maar damn -O-.
Ik vind Unity toch een stuk beter uitzien dan Gnome Shell.
pi_95135150
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Was Lib4?

Nee dat is de webcam drivert.
http://www.ideasonboard.org/uvc/
quote:
This camera module is known to be mounted upside-down in some notebooks. Applications that use the libv4l library should display the video correctly, as libv4l detects upside-down cameras and rotates the image automatically. See Hans de Goede's post on the linux-uvc-devel mailing list for more information. For applications that don't use libv4l, try holding your computer upside-down.
pi_95135365
Rest mij de vraag waarom ze cameras er op zijn kop inzetten :). En waarom niet alle software er mee overweg kan.

Maar zou idd. logischer zijn geweest voor ze Lilbl4 te gebruiken.

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een nieuwe laptop aanschaffen, iemand nog tips over wat ik moet vermijden omdat het slecht overweg gaat met Linux?
  woensdag 6 april 2011 @ 20:20:31 #151
136730 PiRANiA
pi_95135490
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef Kandijfijn het volgende:
Rest mij de vraag waarom ze cameras er op zijn kop inzetten :). En waarom niet alle software er mee overweg kan.

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een nieuwe laptop aanschaffen, iemand nog tips over wat ik moet vermijden omdat het slecht overweg gaat met Linux?
Vroeger gind ik ALTIJD voor intel + nvidia. Tegenwoordig schijnt dat niet meer zo belangrijk te zijn.
pi_95135788
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef Kandijfijn het volgende:

Omdat dat makkelijker uitkomt met het snoertje ofzo. Kortom gewoon omdat het geen zak uit (zou moeten) maken.

quote:
Een broadcom wifi-chip is nog steeds niet erg handig.
Nvidia/ATI is tegenwoordig een beetje om het even. Nvidia heeft betere proprietary drivers, maar ATI betere open-source drivers. Voor de toekomst zou ik gokken op ATI.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:49:14 #153
136730 PiRANiA
pi_95145463
Install allemaal even bitcoin :Y. Geld van de toekomst *O*.
ppa:stretch/bitcoin

Topic: Nieuw digitaal geld Bitcoin - Interview op One Radio Network
pi_95148691
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:11 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Ik vind Unity toch een stuk beter uitzien dan Gnome Shell.
Ik verkies gnome toch echt boven unity.
pi_95151113
Ik heb net wat van die filmpjes zitten kijken op http://gnome3.org, en moet zeggen dat dat er inderdaad erg slick uit ziet.

Nu ik voor de zoveelste keer heb moeten rebooten omdat het Unity-dock weer eens vast liep en met geen mogelijkheid te herstarten was, begin ik het toch wel redelijk zat te worden. Het mag dan allemaal nog wel beta zijn enzo, iets zo fundamenteels hoort niet zo op het laatste nippertje aan te komen.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:20:08 #156
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_95188143
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2011 00:24 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik heb net wat van die filmpjes zitten kijken op http://gnome3.org, en moet zeggen dat dat er inderdaad erg slick uit ziet.

Nu ik voor de zoveelste keer heb moeten rebooten omdat het Unity-dock weer eens vast liep en met geen mogelijkheid te herstarten was, begin ik het toch wel redelijk zat te worden. Het mag dan allemaal nog wel beta zijn enzo, iets zo fundamenteels hoort niet zo op het laatste nippertje aan te komen.
Unity is door Ubuntu ontwikkeld, dus ik denk niet dat zij dat snel gaan opgeven. Bij een LTS-versie hadden zij hier ook zeker niet mee gekomen. Je bent niet verplicht om Unity te gebruiken, net als dat je vrij staat in de titelbalkknoppen. Ik moet sluiten rechtsboven hebben. Op andere plaatsen ben ik verplicht met andere OS'en te werken en ik kan niet zo snel schakelen dat ik op mijn werk rechtsboven sluit en thuis linksboven.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_95188636
Heb het even op een aparte partitie gehad.. even mee gewerkt.. ben toch meer een windows man denk ik.
pi_95188851
"even"? Als in 10 minuten?

Nee dan ben je nog niet gewend nee.
pi_95190741
Weet iemand als er ook een snap functie zit in Unity? Dat is wanneer je een venster bovenaan zet of zijkant van je scherm hij maximaliseert of helft van scherm in beslag neemt. Windows functie die Gnome 3 heeft overgenomen.
pi_95191669
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Weet iemand als er ook een snap functie zit in Unity? Dat is wanneer je een venster bovenaan zet of zijkant van je scherm hij maximaliseert of helft van scherm in beslag neemt. Windows functie die Gnome 3 heeft overgenomen.
Zover ik weet zit die functie ook in Unity.
pi_95195081
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:59 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Zover ik weet zit die functie ook in Unity.
_O_, dat mis ik echt van Windows namelijk :@
pi_95195375
Jep zit er in.
Alleen border-snap zit er niet meer in.
En als je een venster horizontaal of verticaal maximaliseert, dan maximaliseert hij naar de vensterschaduw, in plaats van de vensterrand.
  vrijdag 8 april 2011 @ 12:12:34 #163
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95212221
Ik vind dat irritant :')
heitieh
pi_95226757
Vandaag een Apple Wireless Keyboard & Magic Trackpad gekocht.
Helaas kreeg ik het keyboard niet werkend in 10.10 dus heb toen maar 11.04 geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat het echt heerlijk werkt. Multitouch is echt een fijne toevoeging aan Ubuntu.
Heb meteen een bug ontdekt met twee schermen. Compiz crashte wanneer een tweede scherm aangesloten werd en het andere gedisabled, bug gereport en het was binnen 1 uur opgelost, nu wachten totdat het in de repo zit.
  vrijdag 8 april 2011 @ 19:30:24 #165
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95230150
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 18:16 schreef JoshuaL het volgende:
Vandaag een Apple Wireless Keyboard & Magic Trackpad gekocht.
Helaas kreeg ik het keyboard niet *werkend in 10.10 dus heb toen maar 11.04 geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat het echt heerlijk werkt. Multitouch is echt een fijne toevoeging aan Ubuntu.
Heb meteen een bug ontdekt met twee schermen. Compiz crashte wanneer een tweede scherm aangesloten werd en het andere gedisabled, bug gereport en het was binnen 1 uur opgelost, nu wachten totdat het in de repo zit.
Goed dat het in 11.4 werkt maar je vraagt er ook om he als je apple hardware koopt ;)
pi_95231538
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 19:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Goed dat het in 11.4 werkt maar je vraagt er ook om he als je apple hardware koopt ;)
Als het ook niet in 11.04 gewerkt had had ik gewoon een bug report ingediend.

De bugs die ik recent in 11.04 ontdekt en gereport heb:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/754825
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/754840
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/754657
pi_95235500
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 19:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk :@?

Hardware is toch hardware, waarom zou ondersteunen Apple-hardwarer moeilijker moeten zijn dat andere hardware?
  vrijdag 8 april 2011 @ 21:24:28 #168
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95236390
Ergens heb ik helemaal niet de behoefte om met de nieuwste release mee te gaan.
Deze Maverick Meerkat bevalt meer van voldoende.
How can I make this topic about me?
pi_95238236
Ik zit nog te twijfelen. Werkt Unity fijner dan Gnome? Vergt 11.04 meer van je CPU/RAM dan 10.10? M'n laptop heeft zoveel power niet namelijk... Oud paardje dat nog goed draait met Ubuntu. (:
  vrijdag 8 april 2011 @ 22:05:10 #170
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95238847
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 21:55 schreef Amoeba het volgende:
Ik zit nog te twijfelen. Werkt Unity fijner dan Gnome? Vergt 11.04 meer van je CPU/RAM dan 10.10? M'n laptop heeft zoveel power niet namelijk... Oud paardje dat nog goed draait met Ubuntu. (:
Je kunt misschien nog wel het beste even wachten tot de eersten over zijn, even de ervaringen afwachten... en pas in mei een keer gaan beginnen met de upgrade.
pi_95239507
quote:
Je hebt Gnome zo weer terug gezet? Bij 11.4 kan jezelf gewoon bij inloggen gewoon kiezen volgens mij tussen Gnome en Unity
pi_95239543
Ik ben net over naar 11.04 en mijn eerste indruk is: wat een kutzooi is dat unity!

Ik vind het heel erg on-intuitief; die side balk die pas verschijnt als je in de linkerbovenhoek hovert, je moet er maar opkomen. En ik heb een hele tijd zitten zoeken voordat ik erachter kwam dat je bij de menubar komt door over de titelbalk te hoveren. Wie verzint zoiets?

Dit heeft ook heel nare gevolgen. Ik heb altijd ingesteld dat de focus de muiscursor volgt. Dat vind ik prettig. Probeer nu eens een venster te verkleinen, en dan nog bij het menu van die applicatie te komen. Dat is totaal mogelijk. Dit is echt een showstopper van formaat; hierdoor kan ik alleen maar met gemaximaliseerde vensters werken!

En naar de settings heb ik ook zitten zoeken. Uiteindelijk gevonden door in de zoekbalk "settings" in te tikken maar intuitief is anders, dat moet toch makkelijker kunnen.

Ik mis ook mijn panels, die kun je niet meer zelf aanpassen?

En wat zijn precies de verbeteringen? Oeh, je scherm is een stukje groter. Nou nou.

Een totale faal vind ik het. Ik ga terug naar de classic gnome look, vind het niks. En ik mag hopen dat die in de final versie ook weer default is. Anders gaat dit ubuntu veel gebruikers kosten, voorspel ik.
pi_95239939
Die balk zal in een aankomende update al zichtbaar worden als je met je muis links naar het scherm gaat. Er komt wel een optie om het aan te passen naar de linkerbovenhoek.

Verder is Unity ook nog niet af, al je ervaringen en bugs kun je natuurlijk melden.
pi_95240174
Zit alweer in de classic gnome, ik heb eigenlijk geen enkele behoefte aan een nieuwe UI.
pi_95240617
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 22:28 schreef Farenji het volgende:
Zit alweer in de classic gnome, ik heb eigenlijk geen enkele behoefte aan een nieuwe UI.
Dat heb ik ook jaren gehad met Windows Classis theme :P.
pi_95240977
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 22:35 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Dat heb ik ook jaren gehad met Windows Classis theme :P.
Als ik nog met windows zou werken zou ik het nog steeds hebben. :P
Ik ben echt erg conservatief daarin. Het is zelfs zo dat ik mijn gnome panels nog altijd zo rangschik zoals in xfce, waar ik al eeuwen niet meer mee heb gewerkt.
pi_95242342
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2011 22:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als ik nog met windows zou werken zou ik het nog steeds hebben. :P
Ik ben echt erg conservatief daarin. Het is zelfs zo dat ik mijn gnome panels nog altijd zo rangschik zoals in xfce, waar ik al eeuwen niet meer mee heb gewerkt.
Gelukkig hebben we die keuze met Linux :).

vrijdag 8 april 2011 @ 23:31:05 #178
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_95243792
Nooit de moeite genomen om mijn 9.04 te updates >.>
  zaterdag 9 april 2011 @ 08:53:58 #179
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95250825
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 10:17 schreef wdn het volgende:

[..]

Ben je gek. Dat gebeurd nooit.
Of 1x in een heel leven O-)

Donderdag op de terugweg bleek mijn battery leeg. Systeem was tijdens shutdown gaan hangen op de heenweg :P

quote:
Nee en nee.

Ik werk met gnome trouwens. Unity zoals het nu is zuigt zwaar.
  zaterdag 9 april 2011 @ 09:04:21 #180
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95250903
quote:
Op zaterdag 9 april 2011 08:53 schreef wdn het volgende:

[..]

Of 1x in een heel leven O-)

Donderdag op de terugweg bleek mijn battery leeg. Systeem was tijdens shutdown gaan hangen op de heenweg :P

[..]

:o
heitieh
  zaterdag 9 april 2011 @ 09:21:34 #181
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95251085
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 09:04 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:o
Ik geef jou de schuld :(
Ik krijg altijd alleen maar een probleem als ik zeg dat er nooit iets mis mee gaat :(

Mijn reserve battery had net genoeg power over voor een 1/2 uur :D
  zaterdag 9 april 2011 @ 09:22:29 #182
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95251090
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 09:21 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik geef jou de schuld :(
Ik krijg altijd alleen maar een probleem als ik zeg dat er nooit iets mis mee gaat :(

Mijn reserve battery had net genoeg power over voor een 1/2 uur :D
_O-
heitieh
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:54:49 #183
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95274802
Ik heb Natty ook draaien.

- Heb meteen mijn oude dock uitgeschakeld, want de side-bar neemt die functie volledig over ^O^
- GEEN CUBE !! :( :( al mijn ccsm settings zijn anders.
- Geen systemmonitor in de taakbalk??
- Wat moet systemsettings nou onder de uitknop ?
- Chromium wordt er lelijk van (extra balk erboven)
- Opstarten duurt langer, voor mijn gevoel. Zeker na het inloggen.

Inmiddels al 2x gdm moeten herstarten.

Verder wel positief over de side-bar.

Rest moet wennen, denk ik :P
heitieh
pi_95277078
Hoe doe ik iets simpels als een DvDtje rippen? Ik wil er een ISO van hebben.

Op het internet word ik een beetje doodgegooid met verschillende halve informatie :)

Ik ben dus stekeblind :{w, Brassero kan dit gewoon dus :s)

[ Bericht 34% gewijzigd door Kandijfijn op 09-04-2011 22:00:39 ]
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:24:03 #185
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95278559
Commandline vind ik het makkelijkste >:)

1dd if=/dev/cdrom of=naam_iso.iso

Indien het niet simpel wordt om gnome 3 in Ubuntu te krijgen kan dit wel eens de Ubuntu versie zijn waar ik niet in mee ga. Unity ga ik niet aan wennen...
Dan wordt het Debian of Redhat voor mij :X
pi_95280003
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:24 schreef wdn het volgende:
Commandline vind ik het makkelijkste >:)

[ code verwijderd ]

Indien het niet simpel wordt om gnome 3 in Ubuntu te krijgen kan dit wel eens de Ubuntu versie zijn waar ik niet in mee ga. Unity ga ik niet aan wennen...
Dan wordt het Debian of Redhat voor mij :X
Debian? Dan kun je beter bij 10.10 blijven; debian loopt op desktopgebied hopeloos achter.
pi_95284825
Sinds de upgrade naar 11.04 is opeens het tomboy applet verdwenen van mijn panel. En die kan ik niet meer toevoegen, hij komt opeens niet meer voor in de lijst als ik "add to panel" doe. Tomboy is wel geinstalleerd, heb het zelfs opnieuw geinstalleerd, zonder effect. In google vind ik hier niks over, mis ik iets?
  zondag 10 april 2011 @ 00:55:14 #188
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95285823
quote:
5s.gif Op zondag 10 april 2011 00:32 schreef Farenji het volgende:
Sinds de upgrade naar 11.04 is opeens het tomboy applet verdwenen van mijn panel. En die kan ik niet meer toevoegen, hij komt opeens niet meer voor in de lijst als ik "add to panel" doe. Tomboy is wel geinstalleerd, heb het zelfs opnieuw geinstalleerd, zonder effect. In google vind ik hier niks over, mis ik iets?
Ik mis m'n system-monitor-applet ;(
heitieh
pi_95286113
quote:
99s.gif Op zondag 10 april 2011 00:55 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:? Die heb ik wel gewoon, kan hem ook nogmaals toevoegen.

Maar er is dus wel iets vreemds met de panel applets aan de hand blijkbaar.
pi_95290446
quote:
99s.gif Op zondag 10 april 2011 00:55 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Werkt conky niet?
  zondag 10 april 2011 @ 09:03:19 #191
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95290689
Bij een rechterklik op het paneel gebeurt er gewoon niks. Dus add to panel bestaat ook niet meer, lijkt mij...

Ik heb het over unity!
heitieh
  zondag 10 april 2011 @ 09:07:17 #192
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95290726
Dus dat unity is nog niet zo'n succes.
  zondag 10 april 2011 @ 09:20:44 #193
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95290858
Het is nog een beta...

Maar ik denk dat ze wel een aantal maanden (jaren?) nodig zullen hebben om het af te maken. Dat is het risico als je een grote koerswisseling maakt.

Het komt wel goed, maar ik betwijfel of het foutenvrij is voor de release...
heitieh
  zondag 10 april 2011 @ 09:37:20 #194
34586 kepler
No bounce, no play
pi_95291032
Ik weet niet of het helemaal de goede plek is, maar misschien weten jullie een oplossing:

Ik heb een mediaplayer met Ubuntu 10.04, zonder desktop. Het heeft me veel moeite gekost om dit goed werkend te krijgen, maar nu doet tie het prima met XBMC :D

Maar ik heb nu ook Transmission geinstalleerd, en dat werkt in eerste instantie ook prima. Totdat hij klaar is met downloaden, en dan verdwijnt opeens de file? Het lijkt alleen met videobestanden (of grote bestanden) te gebeuren, want een kleine mp3-file blijft wel aanwezig in de folder.

Kent iemand dit probleem? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Ik ben nog steeds een linux-n00b, dus vergeef me mijn domme vragen :P
The line is a dot to you!
pi_95292020
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 09:03 schreef Joooo-pi het volgende:
Bij een rechterklik op het paneel gebeurt er gewoon niks. Dus add to panel bestaat ook niet meer, lijkt mij...

Ik heb het over unity!
Ah.
Ik heb het over classic gnome... daar doet "add to panel" het nog wel gewoon, maar tomboy is er uit verdwenen. :'(

Overigens kan je met unity ook de gnome panels wel gebruiken, moet je even handmatig even gnome-panel opstarten.
  zondag 10 april 2011 @ 11:45:17 #196
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95293931
Ik zal Fedora nooit snappen :X
Aangezien 11.04 teveel geklooi is op dit moment net F14 eens ge-installeerd.
Supersnelle installatie. Beetje anders dan Ubuntu (volgorde van Ubuntu vind ik logischer) maar wel supersnel zeg.

F14 deluge niet aan de gang te krijgen... "no incomming connections". Maar ik weet 100% zeker dat mijn router goed ingesteld staat. Plus ik heb een screenshot van mijn Ubuntu deluge settings. Hmmm denk ik dan. Tijdje mee liggen klooien. Intermission werkt wel direct (maar is niet zo goed als deluge).

Na 10x mijn root wachtwoord te hebben ingegeven heb ik daar ook al genoeg van :D dus nu staat er weer 10.10 op. deluge geinstalleerd, geeft heel even no incomming connetions, ik druk op 'test open port' en volia... daarna full speed downloaden.
Ik zal fedora dus niet snappen :+
LOL
  zondag 10 april 2011 @ 11:52:03 #197
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95294145
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:45 schreef wdn het volgende:
Ik zal Fedora nooit snappen :X
Aangezien 11.04 teveel geklooi is op dit moment net F14 eens ge-installeerd.
Supersnelle installatie. Beetje anders dan Ubuntu (volgorde van Ubuntu vind ik logischer) maar wel supersnel zeg.

F14 deluge niet aan de gang te krijgen... "no incomming connections". Maar ik weet 100% zeker dat mijn router goed ingesteld staat. Plus ik heb een screenshot van mijn Ubuntu deluge settings. Hmmm denk ik dan. Tijdje mee liggen klooien. Intermission werkt wel direct (maar is niet zo goed als deluge).

Na 10x mijn root wachtwoord te hebben ingegeven heb ik daar ook al genoeg van :D dus nu staat er weer 10.10 op. deluge geinstalleerd, geeft heel even no incomming connetions, ik druk op 'test open port' en volia... daarna full speed downloaden.
Ik zal fedora dus niet snappen :+
LOL
Ik heb dezelfde vage dingen met Fedora. Niet mijn favo distro.

Dat Ubuntu slaat toch echt alles... Het installeren van programma's en die dependencies die hij zelf uitvogelt en bij-installeert, het werkt echt als een trein. Deinstalleren is ook zo gemakkelijk, foutloos en gladjes, daar kan Windows nog steeds wat van leren.

Ik heb wel met Ubuntu dat hij soms permissies van een dbus library molt en met een chmod op sticky bitjes de zaak weer goedgezet moet worden..
En toch best wel gekloot met mijn nvidia kaart; de extra effects zijn steeds na een reboot weer teruggezet naar default en/of ik heb geen titelbalken meer. Maar goed dat is eigenlijk alles.
  zondag 10 april 2011 @ 11:52:03 #198
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95294147
Als jij er al niet uitkomt, doen ze echt iets fout :')
heitieh
  zondag 10 april 2011 @ 11:58:26 #199
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95294367
Nog zo iets doms... je moet repo's toevoegen voor zo ongeveer elk stuk software dat je wilt gebruiken.
En dat kan vanaf een link op een website. Hoe veilig is dat? vraag ik me dan af.
(misschien dat dit sneller kan door een repo toe te voegen die losse repo's toevoegd ofzo maar daar heb ik niet meer naar gezocht want dat root-ww intypen begon me toen al mateloos te irriteren ;) )
Dan is een multi-verse systeem zoals debian/ubuntu doet wel wat handiger.

Ok een OS moet veilig zijn maar userfriendly en veilig staan op gespannen voet met elkaar en debian varianten hebben met sudo toch echt een betere verhouding tussen de 2.

En repo's moet je toevoegen als root en root heeft een ww van minimaal 6 char en moet natuurlijk iets lastigs zijn ( ;) ) Dus je bent constant je root-ww aan het intypen en fout aan het intypen.

Ik heb niet gekeken naar login maar automatisch inloggen leek me niet mogelijk. In Ubuntu kun je dat instellen tijdens install. Reuze handige feature: laptop aan, in tas, hop naar de bus/trein en systeem staat aan als ik zit.
  zondag 10 april 2011 @ 12:02:34 #200
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95294509
Over de panels in 11.04: die crashen bij mij geregeld. Power cord eruit en erin... crash policy kit.
Panel item linksboven crash regelmatig zonder melding.

Maar het is dan ook een beta dus ik klaag niet! :D
pi_95294562
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:58 schreef wdn het volgende:
Nog zo iets doms... je moet repo's toevoegen voor zo ongeveer elk stuk software dat je wilt gebruiken.
En dat kan vanaf een link op een website. Hoe veilig is dat? vraag ik me dan af.

[..]

Ik heb niet gekeken naar login maar automatisch inloggen leek me niet mogelijk. In Ubuntu kun je dat instellen tijdens install. Reuze handige feature: laptop aan, in tas, hop naar de bus/trein en systeem staat aan als ik zit.

Tja... hoe veilig is automatisch inloggen? Lijkt me onveiliger dan software via een weblink installeren. ;)
  zondag 10 april 2011 @ 12:07:31 #202
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95294715
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 12:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Tja... hoe veilig is automatisch inloggen? Lijkt me onveiliger dan software via een weblink installeren. ;)
dat is wat ik zeg... veilig en gebruikersvriendelijkheid staan op gespannen voet.
Voor elk ding maak ik een afweging en bij autom inloggen is bij mij de afweging: gebruikersvriendelijk voor veilig maar bij weblinks is dat weer andersom >:)

Dat weblink is te omzeilen door de regel in commandline in te voeren dus geen probleem maar dat is best veel werk voor alle software dat geinstalleerd moet worden. VOORAL als je add/remove programs ziet staan en deluge niet opkomt als je zoekt :D :D was even een teleurstelling.

Nee F14 is niks voor mij.
En nu weer over Natty ;)
pi_95337905
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:58 schreef wdn het volgende:
Op een Ubuntu live cd/usb (zit ik nu op, zal op geinstalleerd systeem wel hetzelfde zijn) word je hiermee automatisch ingelogd:
1
2
3
4
5
6
7
ubuntu@ubuntu:/etc/gdm $ more custom.conf 
[daemon]
AutomaticLoginEnable=true
AutomaticLogin=ubuntu
TimedLoginEnable=true
TimedLogin=ubuntu
TimedLoginDelay=10

Onder Fedora moet je gdm dus ook wel zo kunnen aanpassen dat je automatisch inlogt. Zal misschien op een andere plaats staan, maar het principe is hetzelfde. Bij Debian wordt het /etc/gdm3/daemon.conf zag ik.

Maar onder Ubuntu zijn dit soort dingetjes wel een stuk makkelijker idd. Vinkje en klaar.

Verder vind ik Fedora ook niet fijn werken in de praktijk: fonts van Ubuntu zijn mooier (LCD patch e.d., Freetype en Cairo werken zoals het moet), installer is beter (alleen partionering-deel is waardeloos met dat piepkleine schermpje - vroeger kon je dat resizen, welke dombo bij Canonical heeft dat uitgeschakeld??), installeren van Ati/nVidia drijvertjes is supersimpel.

quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb wel met Ubuntu dat hij soms permissies van een dbus library molt en met een chmod op sticky bitjes de zaak weer goedgezet moet worden..
? sticky bit wordt op files al eeuwen niet meer gebruikt (vasthouden in swap, zinloos tegenwoordig, de memory manager regelt alle caching en swapping volautomatisch, daar heb je geen bitje meer voor nodig).
En op directories maar zelden (/tmp, /var/tmp, /var/lock en nog 1 of 2 - om te voorkomen dat iemand anders jouw tempfiles weg kan gooien).
Dan nog maakt het wel of niet gezet zijn voor de werking van een file niets uit. Een eventueel probleem met Dbus zal je ergens anders moeten zoeken vrees ik :)
  maandag 11 april 2011 @ 13:10:14 #204
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95339487
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:26 schreef Chartreux het volgende:

[..]

Op een Ubuntu live cd/usb (zit ik nu op, zal op geinstalleerd systeem wel hetzelfde zijn) word je hiermee automatisch ingelogd:
[ code verwijderd ]

Onder Fedora moet je gdm dus ook wel zo kunnen aanpassen dat je automatisch inlogt. Zal misschien op een andere plaats staan, maar het principe is hetzelfde. Bij Debian wordt het /etc/gdm3/daemon.conf zag ik.
? sticky bit wordt op files al eeuwen niet meer gebruikt (vasthouden in swap, zinloos tegenwoordig, de memory manager regelt alle caching en swapping volautomatisch, daar heb je geen bitje meer voor nodig).
En op directories maar zelden (/tmp, /var/tmp, /var/lock en nog 1 of 2 - om te voorkomen dat iemand anders jouw tempfiles weg kan gooien).
Dan nog maakt het wel of niet gezet zijn voor de werking van een file niets uit. Een eventueel probleem met Dbus zal je ergens anders moeten zoeken vrees ik :)
Ach pardon.. Niet het sticky maar ik bedoel het setuid bit. Excuse moi.

Ik krijg deze melding dan:
org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.PermissionsInvalid: The permission of the setuid helper is not correct

En na het goedzetten van ownership en permissies van die file + directory ( ergens onder /lib ) is het weer goed. Is me nu een paar keer overkomen na het installeren van een paar patches.
pi_95345020
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:10 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ach pardon.. Niet het sticky maar ik bedoel het setuid bit. Excuse moi.

Ik krijg deze melding dan:
org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.PermissionsInvalid: The permission of the setuid helper is not correct

En na het goedzetten van ownership en permissies van die file + directory ( ergens onder /lib ) is het weer goed. Is me nu een paar keer overkomen na het installeren van een paar patches.
Ah... dat maakt idd wel een tikkie verschil :)

Kan me niet heugen dat dit me ooit gebeurd is - draai je een oude versie van Ubuntu soms? D-Bus wordt tegenwoordig door iedereen gebruikt, foute updates zouden een behoorlijke impact hebben.
  maandag 11 april 2011 @ 16:15:50 #206
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95346162
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:47 schreef Chartreux het volgende:

[..]

Ah... dat maakt idd wel een tikkie verschil :)

Kan me niet heugen dat dit me ooit gebeurd is - draai je een oude versie van Ubuntu soms? D-Bus wordt tegenwoordig door iedereen gebruikt, foute updates zouden een behoorlijke impact hebben.
Nee, ik gebruik de 10.10. Eerlijk gezegd weet ik niet zo precies wat dbus is. Een databus, of een messaging system, maar precies....
't Komt niet veel voor in het wild (kan er niet veel over vinden, een paar goede links maar) dus ik denk dat ik toevallig een exotische package geinstalleerd heb die, zodra daar een patch voor komt, eea in de war gooit.
pi_95346790
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:15 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, ik gebruik de 10.10. Eerlijk gezegd weet ik niet zo precies wat dbus is. Een databus, of een messaging system, maar precies....
't Komt niet veel voor in het wild (kan er niet veel over vinden, een paar goede links maar) dus ik denk dat ik toevallig een exotische package geinstalleerd heb die, zodra daar een patch voor komt, eea in de war gooit.
D-Bus is een message bus, het wordt gebruikt door zowel GNOME als KDE (als opvolger van DCOP). Oftewel: het wordt juist heel veel gebruikt! Het is dermate fundamenteel tegenwoordig dat een willekeurig package daar niet zo maar een halfbakken patch overheen mag gooien.
http://en.wikipedia.org/wiki/D-Bus
http://www.freedesktop.org/wiki/Software/dbus
Misschien heb je gewoon pech :)
pi_95346926
Mijn office 2007 CD beschadigd :r, en ik kan maar niet wennen aan dat Open office :(
  maandag 11 april 2011 @ 16:34:10 #209
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95346973
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:30 schreef Chartreux het volgende:

[..]

D-Bus is een message bus, het wordt gebruikt door zowel GNOME als KDE (als opvolger van DCOP). Oftewel: het wordt juist heel veel gebruikt! Het is dermate fundamenteel tegenwoordig dat een willekeurig package daar niet zo maar een halfbakken patch overheen mag gooien.
http://en.wikipedia.org/wiki/D-Bus
http://www.freedesktop.org/wiki/Software/dbus
Misschien heb je gewoon pech :)
Bedankt.
't zou kunnen dat ik pech heb. Wel bijzonder natuurlijk, mijn installatie is helemaal zo bijzonder niet. Gewoon een 9.10 die nu 2x geupgrade is.
Als het weer optreedt zal ik eens kijken of het aan een specifieke patch ligt.
  maandag 11 april 2011 @ 16:44:46 #210
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95347450
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:33 schreef Kandijfijn het volgende:
Mijn office 2007 CD beschadigd :r, en ik kan maar niet wennen aan dat Open office :(
Iedereen heeft afkickverschijnselen als het om office gaat >:)

Zie het als een zetje van MS om je te helpen met de overstap: of je bezorgt MS meer omzet of je stapt over ;)

Maar begin eens met te vertellen waarom je er niet aan kunt wennen?

1 voorbeeld: indien je een punt comma seperated text in je clipboard heb staan krijg je in Excel alles in kolom A als je plakt en in OOo plakt hij de tekst zelf in verschillende kolommen :P
pi_95347527
quote:
Open Office? Tisdat? O, je bedoelt LibreOffice :)
Maar idd, MS Office voelt meer af/gepolijster dan Open/LibreOffice. Maar het kost ook een stuk minder moet je maar denken.

Probeer het eens met AbiWord, dat vind ik zelf fijner werken dan Open/Libre.
pi_95347573
Ik ga nadat ik mijn scriptie heb geschreven wel eens over nadenken om eventueel over te stappen.

Windows en ik zijn nooit liefde geweest, maar MS Office en ik zijn gemaakt voor elkaar ;(
  maandag 11 april 2011 @ 16:49:01 #213
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95347626
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:46 schreef Chartreux het volgende:

[..]

Open Office? Tisdat? O, je bedoelt LibreOffice :)
Maar idd, MS Office voelt meer af/gepolijster dan Open/LibreOffice. Maar het kost ook een stuk minder moet je maar denken.

Probeer het eens met AbiWord, dat vind ik zelf fijner werken dan Open/Libre.
OpenOffice, ja wel aardig maar crasht nog wel eens. Voor serieus brievenwerk gebruik ik LaTeX. Onovertroffen :@
pi_95347667
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:49 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

OpenOffice, ja wel aardig maar crasht nog wel eens. Voor serieus brievenwerk gebruik ik LaTeX. Onovertroffen :@
Daarmee moet je toch codes gebruiken om je opmaak te maken?
  maandag 11 april 2011 @ 16:51:48 #215
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95347745
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Daarmee moet je toch codes gebruiken om je opmaak te maken?
Ja, 't is niet voor beginners. Het barst van de opmaakcodes. Maar als je eenmaal een beetje de slag te pakken hebt gaat het wel. Ik ga die codes ook niet steeds uitvogelen, een nieuwe brief of document is gewoon een kopietje van een ander, waar alle tekst tussen \begin{document} en \end{document} uitgesloopt is.
pi_95347846
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:51 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, 't is niet voor beginners. Het barst van de opmaakcodes. Maar als je eenmaal een beetje de slag te pakken hebt gaat het wel. Ik ga die codes ook niet steeds uitvogelen, een nieuwe brief of document is gewoon een kopietje van een ander, waar alle tekst tussen \begin{document} en \end{document} uitgesloopt is.
Klinkt meer als een progje voor designers in mijn oren.

Als ik LaTeX in softwarecentrum intik krijg ik trouwens wel heul veul opties :{
  maandag 11 april 2011 @ 16:58:07 #217
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95348047
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Voorbeeldje:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\parskip          2.0ex
\parindent        0.0pt
\sloppy
\pagestyle{empty}
\usepackage[dutch,english]{babel}
\selectlanguage{dutch}
\usepackage{lastpage}
\usepackage{fancyhdr}
\headheight 14.5pt
% Times New Roman als lettertype
\usepackage{times}

%**************************************************************************
\begin{document}

\section{Anatomy of a Software Bug}

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse commodo, erat  vel varius lacinia, justo risus tempus nunc, hendrerit placerat lorem risus sed     enim. Fusce ac enim diam. Vestibulum sit amet molestie risus. Vestibulum porttitor  consequat leo et ultrices. Ut odio purus, molestie non dapibus in, pulvinar non     neque. Ut at risus sed libero lacinia tristique non sed risus. Nunc diam urna,      sollicitudin a facilisis nec, tristique blandit dui. 
\end{document}
  maandag 11 april 2011 @ 17:00:50 #218
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95348163
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

pdflatex met alle dependencies is voldoende.

Met de opdracht pdflatex <bestand.tex> heb je in enkele seconden je bijbehorende bestand.pdf
pi_95348271
Klinkt wel interessant dat LaTeX (ook ff wat ge-googled).

Ik moet alleen eerst een onderzoek afronden na Invloed van de kantoor werkomgeving op arbeidsvreugde :') |:(

Later mezelf maar eens gaan verdiepen in LaTeX :)
  maandag 11 april 2011 @ 18:15:24 #220
136730 PiRANiA
pi_95351226
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:03 schreef Kandijfijn het volgende:
Klinkt wel interessant dat LaTeX (ook ff wat ge-googled).

Ik moet alleen eerst een onderzoek afronden na Invloed van de kantoor werkomgeving op arbeidsvreugde :') |:(

Later mezelf maar eens gaan verdiepen in LaTeX :)
Ik gebruik zelf Lyx, dat is een WYWIWYG (What You Want Is What You Get)-editor met goede documentatie.
  maandag 11 april 2011 @ 19:10:06 #221
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_95353576
quote:
Heeft je hond hem opgegeten, of is hij echt stuk. Mail naar MS, je zal vast wel tegen bezorgkosten een vervangend exemplaar krijgen.

Open Office is prima, op Base na, daarin wint MS het :@
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_95353867
quote:
Office backup van MS.
pi_95353868
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:10 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Heeft je hond hem opgegeten, of is hij echt stuk. Mail naar MS, je zal vast wel tegen bezorgkosten een vervangend exemplaar krijgen.

Open Office is prima, op Base na, daarin wint MS het :@
Mijn vriendin+CDs=ramp

Alle waarschuwingen die op achterkant van CD staan ziet zij als aanbeveling :')

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:16 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Office backup van MS.
ty
  maandag 11 april 2011 @ 19:18:47 #224
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95353986
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:16 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Mijn vriendin+CDs=ramp

Alle waarschuwingen die op achterkant van CD staan ziet zij als aanbeveling :')
LOL :D
pi_95354186
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:18 schreef wdn het volgende:

[..]

LOL :D
Serieus ze heeft thuis een schoenendoos waarin ze CDs bewaard :'), en om de 3 maand besluit ze dat ze The Sims wil spelen en dan is het weer zoeken geblazen. Deel van de cds heeft een hoesje een deel niet, uiteraard gebrand door een handig neefje :+. Met 40% van de cds zonder titel erop gescchreven.
  maandag 11 april 2011 @ 19:39:59 #226
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95355310
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik ga nadat ik mijn scriptie heb geschreven wel eens over nadenken om eventueel over te stappen.

Windows en ik zijn nooit liefde geweest, maar MS Office en ik zijn gemaakt voor elkaar ;(
Office 2007 draait overigens prima in wine *)

Ik kan namelijk niet zonder MS Excel O+

Ik wil je niet weerhouden van LaTeX, dat heb ik ook wel gebruikt maar je moet het nodig hebben ;)
heitieh
pi_95375462
Wat gaan mensen hier trouwens doen...?
Overstappen op unity of gnome behouden?

Poll: Unity of Gnome?
Unity
Gnome
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_95375657
Ik heb Unity gestemd, ik wil het even proberen zodra die uit de Beta is.
pi_95378000
Ik draai het al sinds een paar dagen en ben er best tevreden over.
pi_95378258
Unity :')

Soort mislukte versie van Gnome 3 gemaakt voor netbooks niet voor volwaardige PCs.
pi_95378846
Unity, kijken hoe het bevalt en dan kies ik wel; ben altijd wel in voor vernieuwing, en het kan zoveel beter, dus waarom niet!
pi_95380686
Ik heb het beide niet geprobeerd en dus ook niet gestemd. Maar van wat ik er van gezien/gehoord heb, nijg ik naar Gnome.
Als 11.04 uit komt kijk ik wel hoe makkelijk ik het vnd, en als het niet bevalt switch ik naar een andere distro.
pi_95385029
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 10:05 schreef Toryu het volgende:
Ik heb het beide niet geprobeerd en dus ook niet gestemd. Maar van wat ik er van gezien/gehoord heb, nijg ik naar Gnome.
Als 11.04 uit komt kijk ik wel hoe makkelijk ik het vnd, en als het niet bevalt switch ik naar een andere distro.
Je kan ook gewoon je WM veranderen natuurlijk :')
pi_95388583
Ik heb liever een OS wat out-of-the-box fatsoenlijk werkt.
  dinsdag 12 april 2011 @ 13:29:08 #235
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95389172
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:16 schreef Toryu het volgende:
Dat doet het want van Jaunty t/m Maverick ging het OOB vlekkeloos.
Let wel... Natty is nog niet uit dus OOB bestaat hier nog niet.

Het enige wat je wel even moet doen in Natty (tov van Maverick) is eenmalig bij inloggen kiezen voor Unity of Gnome.

En de laatste keer dat windows OOB werkte was ergens rond of net voor windows 95 >:) want daarna moest voor elk stuk hardware aparte drivers geinstalleerd worden na installatie van Windows dus zo slecht is Natty nog niet.
Unity zal me op dit moment een worst wezen... ik ga voor gnome 3 en anders blijf ik bij Maverick wat langer bij :(

[ Bericht 14% gewijzigd door wdn op 12-04-2011 14:19:47 ]
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:11:48 #236
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95391402
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:16 schreef Toryu het volgende:
Als je Windows bedoelt: dat was voor Windows 7 zeker niet het geval. Altijd gezeik met videodrivers en geluidskaartgeneuzel.
pi_95392926
Vreemd, bij mij ging de installatie van Windows 7 vlekkeloos, alle drivers werden meteen geïnstalleerd.

Maar goed, het gaat hier over ubuntu. Als unity me niet bevalt kan ik er natuurlijk gnome opzettten. Maar dan kan ik net zo goed kiezen voor een distro die standaard al Gnome heeft, zoals Fedora of Mint. Of heeft Ubuntu andere voordelen tov die distro's?
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:45:42 #238
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95393094
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:42 schreef Toryu het volgende:
Vreemd, bij mij ging de installatie van Windows 7 vlekkeloos, alle drivers werden meteen geïnstalleerd.
OOB wil zeggen dat in die box ook de drivers te vinden zijn he en niet dat deze achteraf allemaal 1 voor 1 toegevoegd worden ;)

Geen ervaring met installatie van W7 trouwens. Na XP heb ik het opgegeven met MS. Vista was een dusdanig debacle dat ik, met het ME debacle nog vers in het geheugen het dus heb opgegeven.
quote:
Maar goed, het gaat hier over ubuntu. Als unity me niet bevalt kan ik er natuurlijk gnome opzettten.
Hoe bedoel je dit? Unity is een optie in gnome dus gnome staat er al op. De discussie is dan ook meer dat gnome 3 er aan komt en waar dus andere distro's zich daar op focussen is Ubuntu bij gnome 2 gebleven en is met Unity aan de slag gegaan. Gnome 3 Ubuntu komt pas met v11.10 (wat dus betekend dat Ubuntu als laatste van de distro's gnome 3 krijgt)
quote:
Maar dan kan ik net zo goed kiezen voor een distro die standaard al Gnome heeft, zoals Fedora of Mint. Of heeft Ubuntu andere voordelen tov die distro's?
Aangezien je eerste opmerking niet klopt lijkt me dit al niet nodig om te beantwoorden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door op 12-04-2011 14:50:38 ]
pi_95393631
ooooh, ik dacht dat gnome helemaal uit ubuntu gaat, en vervangen wordt unity. Maar dit is dus niet het geval, ik kan dadelijk gewoon unity uitzetten en gnome3 inschakelen?
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:31:36 #240
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95395344
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:55 schreef Toryu het volgende:
ooooh, ik dacht dat gnome helemaal uit ubuntu gaat, en vervangen wordt unity. Maar dit is dus niet het geval, ik kan dadelijk gewoon unity uitzetten en gnome3 inschakelen?
Dat weet ik niet want de discussie daar over op ubuntuforums werd overschaduwt door mensen die hun mening over unity moesten ventileren. Gnome 3 zit oas in 11.10 dus dat is wat ver weg ook om discussies over te voeren (vond ik).
Grootste probleem wat loopt (als ik het goed begrijp) is dat gnome 3 niet een fallback wordt voor Unity.

Het kan wel in gnome 2 (dus 11.04): bij het inloggen kun je dit aangeven (eenmalig en dan wordt dat de default).

Oh en Unity is een onderdeel van compiz (dus de '3d desktop' features). Als ik zo eens verder kijkt lijkt het me alsof Ubuntu van gnome af wil op de lange termijn en voor compiz als DE wil gaan gebruiken.
pi_95397009
Nixie Pixel in de OP :D O+

Newb in ubuntu meld zich :W
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:03:34 #242
136730 PiRANiA
pi_95397038
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:02 schreef Viro het volgende:

Welcome ;).
pi_95397615
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:03 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Welcome ;).
Pierenjan, nog steeds last van kermis echo bij het afspelen van muziek? :D

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:09 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Installeren zoveel mogelijk (altijd) via een packagemanager en niet zelf op internet gaan downloaden. Dat is echt ff wennen, maar zeer belangrijk.

Mijn amd ati draait trouwens gewoon goed op de standaard drivers :)

Ps. Er is ook een ubuntu topic :P
Zag dat ik drivers voor mijn GFX moet downloaden waarop ik de bovenstaande reactie kreeg. Mijn vraag is waarom is het belangrijk/verschil om via packagemanager te doen ipv drivers los te downloaden en installeren?
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:15:26 #244
136730 PiRANiA
pi_95397663
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:14 schreef Viro het volgende:

[..]

Pierenjan, nog steeds last van kermis echo bij het afspelen van muziek? :D

[..]

Zag dat ik drivers voor mijn GFX moet downloaden waarop ik de bovenstaande reactie kreeg. Mijn vraag is waarom is het belangrijk/verschil om via packagemanager te doen ipv drivers los te downloaden en installeren?
Ik had helemaal nergens last van :+.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:26:00 #245
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95398225
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:14 schreef Viro het volgende:

Veiligheid en betrouwbaarheid.

Het hele concept van met packagemanagers werken is om er voor te zorgen dat je geen virusscanners nodig hebt of dat je niet elke download moet analyseren op exploits.
Wat in de packagemanager staat is namelijk gecontroleerd voordat het is vrijgegeven.

En dat wat jij download van het web kan de meest vreemde rommel bevatten (malware, spyware etc).

Verder... vanuit onderhoud zit er ook een voordeel aan: mocht er een bug zitten in een bepaald stuk software dan kan diegene die die software onderhoudt meteen aannemen dat het in zijn versie van die release ook zit. Je houdt dan dus 1 bron over die vanzelf verbeterd wordt.
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:12:37 #246
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95400642
Daarbij (vooral met drivers handig) houdt de packagemanager de dependencies bij.

Als je dan een nieuwe linux kernel via je updates binnenkrijgt, dan hoef je niet opnieuw je handmatig geinstalleerde drivers te installeren.
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:17:12 #247
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95400839
De atidrivers vind je in Synaptic onder de naam "fglrx".
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:29:33 #248
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95404012
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:17 schreef Joooo-pi het volgende:
De atidrivers vind je in Synaptic onder de naam "fglrx".
Maar je krijgt ook een icoontje rechtsboven (groen; lijkt op een PCI insteekkaart) na installatie.
pi_95404282
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:02 schreef Viro het volgende:

Welkom *O*
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:24:54 #250
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95406933
Nog een vraagje: Als ik shutdown kies, gaat 'ie bij mij niet uit maar komt 'ie terug in het login scherm, en moet ik daar in het menu rechtsonder wederom shutdown kiezen.

Een shutdown -h now in een terminal doet ubuntu wel in een keer uitgaan, zonder de logon scherm tussenstap.

Iemand die dit herkent?

[ Bericht 3% gewijzigd door gebrokenglas op 12-04-2011 19:53:43 ]
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:34:25 #251
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95407544
Hoe start ik nu in unity een tweede terminal?

En meng!! Wat mis ik mijn systemmonitor in de taakbalk :(

Hoe zie ik nu in een oog opslag of er wel of niet wordt gedownload op dit moment...
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:51:12 #252
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95408731
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 19:34 schreef Joooo-pi het volgende:
Hoe start ik nu in unity een tweede terminal?

....
MIDDLECLICK *G*
heitieh
pi_95410963
Uit nieuwsgierigheid aan het Googlelen naar andere Linux-distros.

Als je sommige distros hier tussen ziet denk ik echt van. Wtf halen zich zelf op de hals 8)7
pi_95411235
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:39:11 #255
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95412123
heitieh
pi_95412323
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:39 schreef Joooo-pi het volgende:
[ afbeelding ]
Grootste argument voor het enorme succes, maar tegenargument voor succes op de desktop.
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:10:39 #257
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_95414165
ik zit ook te denken aan een laptop met ubuntu erop. een tweedehandsje om gewoon een beetje mee te tekstverwerken en te internetten op de bank. wat eb ik minimaal nodig? is 512 kb RAM genoeg om een beetje snel te draaien?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:16:59 #258
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95414594
Het zal wel redelijk draaien, maar snel kun je het niet noemen. Een beetje tweaken zal wel helpen.
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:20:01 #259
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_95414776
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:16 schreef Joooo-pi het volgende:
Het zal wel redelijk draaien, maar snel kun je het niet noemen. Een beetje tweaken zal wel helpen.
kan ik beter doorzoeken naar eentje met 1 gb?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:21:28 #260
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95414862
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 21:20 schreef slaveloos het volgende:

[..]

kan ik beter doorzoeken naar eentje met 1 gb
Dat is merkbaar beter ^O^

768Mb gaat ook nog wel...
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:22:35 #261
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_95414927
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat is merkbaar beter ^O^
okay dan ga ik weer verder zoeken :)
pi_95416374
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:55 schreef Toryu het volgende:
Ik geloof het niet.

http://www.omgubuntu.co.u(...)buntu-11-04-via-ppa/

quote:
So, onto the “big question” or rather answer. Although Ubuntu 11.04 ships with Unity as its default desktop and is built upon GNOME 2 you won’t have to miss out on GNOME 3 in Ubuntu if you don’t want to.

The good news is that Ubuntu maintain a GNOME 3 PPA for Ubuntu 11.04.

The bad news is that, for Ubuntu 11.04 at least, you won’t be able to run Unity and GNOME-Shell side-by-side as the GNOME 3 PPA breaks Unity.
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:02:31 #263
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_95417813
Het kan toch niet zo zijn dat die lui van Ubuntu je een brakke (Unity) GUI door de strot duwen, zonder een alternatief? Dat gaat ze een hoop gebruikers kosten dan.
Ik hoor nog veel te veel crash berichten, zo vlak voor een major uitrol. Mag toch hopen dat ze het ding snel stabiel weten te krijgen.
pi_95424734
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Het kan toch niet zo zijn dat die lui van Ubuntu je een brakke (Unity) GUI door de strot duwen, zonder een alternatief? Dat gaat ze een hoop gebruikers kosten dan.
Ik hoor nog veel te veel crash berichten, zo vlak voor een major uitrol. Mag toch hopen dat ze het ding snel stabiel weten te krijgen.
http://www.omgubuntu.co.u(...)unity-bitesize-bugs/

Grappig :)
pi_95430512
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:10 schreef slaveloos het volgende:
ik zit ook te denken aan een laptop met ubuntu erop. een tweedehandsje om gewoon een beetje mee te tekstverwerken en te internetten op de bank. wat eb ik minimaal nodig? is 512 kb RAM genoeg om een beetje snel te draaien?
Download dan iets van Archlinux, ubuntu is gewoon te zwaar voor oudere computers (of gebruik dan xubuntu/lubuntu) Oh en je bedoeld waarschijnlijk 512MB en niet KB
  woensdag 13 april 2011 @ 09:18:15 #266
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_95431713
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2011 08:19 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Download dan iets van Archlinux, ubuntu is gewoon te zwaar voor oudere computers (of gebruik dan xubuntu/lubuntu) Oh en je bedoeld waarschijnlijk 512MB en niet KB
512 MB uiteraard :) ik wil wel graag een grafische interface gebruiken. Ik ga gewoon kijken of ik een redelijke laptop met 1 GB op de kop kan tikken :)
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 14:37:09 #267
159966 lifeblind
pi_95443164
Als ik het goed begrijp heeft ubuntu 11.04 Unity en Gnome3? Ik heb ondertussen beide al geprobeerd (op ubuntu 10.10), en ik kan met allebei gewoon simpelweg niet uit de voeten. Nu draai ik nog Gnome 2 op m'n werk, en na flink tweaken heb ik 'm nu wel goed draaien zoals ik dat prettig vind. Sowieso begin ik Ubuntu een beetje te zwaar worden de laatste tijd... Ik ga 11.04 in ieder geval wel proberen, maar ik denk dat ik redelijk snel overstap op Debian 6 met Notion of Awesome als windowmanager, dat scheelt me een hoop frustratie dan.
  woensdag 13 april 2011 @ 14:48:10 #268
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95443658
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:37 schreef lifeblind het volgende:
Als ik het goed begrijp heeft ubuntu 11.04 Unity en Gnome3?
Nee.
11.04 is Unity met Gnome2.3 als fallback optie.
11.10 krijgt Unity met gnome3 maar (zoals het er nu naar uit ziet) niet als fallback optie omdat dit Unity breekt.
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 14:51:29 #269
159966 lifeblind
pi_95443809
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:48 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee.
11.04 is Unity met Gnome2.3 als fallback optie.
11.10 krijgt Unity met gnome3 maar (zoals het er nu naar uit ziet) niet als fallback optie omdat dit Unity breekt.
Ah oke, dan kan ik voorlopig met een gerust hart nog Ubuntu blijven gebruiken, in ieder geval tijdens 11.04.
pi_95444167
Mensen, geef Unity toch eens de kans. Als er dingen zijn die je niet bevallen kun je die altijd melden op launchpad. Zonder input van de gebruiker weten ze natuurlijk nog niet hoe ze er voor staan.
  woensdag 13 april 2011 @ 15:08:23 #271
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95444510
Unity is op dit moment nog in test dus elk commentaar gewoon negeren ;)
Pas na de 29ste probeer ik het zelf weer want de alpha van Natty rammelde aan alle kanten.
(de alpha van Maverick was beduidend beter).

quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:51 schreef lifeblind het volgende:

[..]

Ah oke, dan kan ik voorlopig met een gerust hart nog Ubuntu blijven gebruiken, in ieder geval tijdens 11.04.
Niemand houdt je tegen om bij Maverick te blijven.

Ik zelf ben in elk geval aan het overwegen of ik 11.04 over ga slaan maar dat beslis is zo rond de 29ste.
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 15:37:55 #272
159966 lifeblind
pi_95445900
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:59 schreef JoshuaL het volgende:
Mensen, geef Unity toch eens de kans. Als er dingen zijn die je niet bevallen kun je die altijd melden op launchpad. Zonder input van de gebruiker weten ze natuurlijk nog niet hoe ze er voor staan.
Het is meer zo dat ik de hele opzet van Unity voor mezelf gewoon niet prettig vind werken, puur kwestie van smaak. Heb er een uurtje mee zitten rommelen 2 weken geleden ofzo, het was gewoon niet mijn ding.
pi_95446409
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:18 schreef slaveloos het volgende:

[..]

512 MB uiteraard :) ik wil wel graag een grafische interface gebruiken. Ik ga gewoon kijken of ik een redelijke laptop met 1 GB op de kop kan tikken :)
Die heb je dan ook.
  woensdag 13 april 2011 @ 15:54:45 #274
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95446807
Is dit al eens gepost:

Natty: Kernel 2.6.38-7.39. vesafb is weer actief gemaakt.

Packages:
LibreOffice 3.3.2
Gcc 4.5
Python 2.7
dpkg 1.16.0-pre
Upstart 0.9: chroot-aware + basic job/event visualization.

Algemeen:

Unity is now the default Ubuntu Desktop session.
Drag and drop re-ordering of launcher icons.
Full keyboard navigation support.
Launch apps from keyboard shortcuts.er activation through keyboard shortcuts
Right-click context menu quick-list support.
Ability to switch between running applications
Icons can be dragged and dropped from the Dash to the launcher.
Three session types in GDM: Ubuntu (Unity, requires 3D support), Ubuntu Classic (Classic GNOME), Ubuntu Classic No Effects (Classic GNOME with visual effects turned off).
Classic GNOME panel applets not supported in Unity.
  woensdag 13 april 2011 @ 15:58:27 #275
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95447021
Ik ben al een beetje gewend aan unity en ik heb geen crashes meer gehad.

Een echte misser vind ik wel het ontbreken van grafische applets in de taskbar. Ik mis de systemmonitor-applet verschrikkelijk. Hopelijk gaan ze dan in 11.10 meenemen.
heitieh
  woensdag 13 april 2011 @ 16:08:41 #276
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95447499
Enige antwoord dat ik daar op kan bedenken is: 'pin' system monitor aan de launcher?
pi_95450817
Je kan ook gewoon handmatig gnome-panel opstarten en/of deze in je session toevoegen, dat blijkt gewoon te werken. :)
Je kan trouwens ook aan panels "indicator applets" toevoegen, en een soort van mix tussen classic gnome en unity maken.
pi_95451595
quote:
99s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:58 schreef Joooo-pi het volgende:

Een echte misser vind ik wel het ontbreken van grafische applets in de taskbar. Ik mis de systemmonitor-applet verschrikkelijk. Hopelijk gaan ze dan in 11.10 meenemen.
Ik verwacht dat er vast wel ontwikkelaars zijn die het gaan porten zodat het ook werkt met Ubuntu 11.04+. Gewoon even afwachten dus, volgens mij is er op launchpad wel een bug over te vinden.
pi_95454281
quote:
99s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:58 schreef Joooo-pi het volgende:

Waarom gebruik je niet gewoon Conky oid.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:55:55 #280
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95454803
quote:
Op woensdag 13 april 2011 17:18 schreef Farenji het volgende:
Je kan ook gewoon handmatig gnome-panel opstarten en/of deze in je session toevoegen, dat blijkt gewoon te werken. :)
Je kan trouwens ook aan panels "indicator applets" toevoegen, en een soort van mix tussen classic gnome en unity maken.
Ik wil er eigenlijk niet nog een panel bij :)

quote:
Op woensdag 13 april 2011 18:45 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Waarom gebruik je niet gewoon Conky oid.
Dat is toch zo'n dock? De linkerbalk heeft al die functionaliteit, dus ook dat is dubbel. Ik hoef geen twee balken met starters :)
heitieh
  woensdag 13 april 2011 @ 18:59:12 #281
136730 PiRANiA
pi_95454954
Crosspost:

quote:
6s.gif Op maandag 11 april 2011 09:56 schreef PiRANiA het volgende:
Tip om te kijken hoe veel data je verbruikt op een server/desktop:
vnstat :).

$ sudo apt-get install vnstat; sudo vnstat -u -i eth0; sudo /etc/init.d/vnstat start

Daarna kun je gegevens opvragen via
$ vnstat
Ik vind het echt lachen voor thuis :D.
  woensdag 13 april 2011 @ 19:00:02 #282
136730 PiRANiA
pi_95454992
Thuis:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ vnstat
Database updated: Wed Apr 13 18:58:27 2011

eth0 since 04/10/11

rx:  18.81 GiB      tx:  821.13 MiB      total:  19.61 GiB

monthly
                     rx      |     tx      |    total    |   avg. rate
     ------------------------+-------------+-------------+---------------
       Apr '11     18.81 GiB |  821.13 MiB |   19.61 GiB |  148.86 kbit/s
     estimated     44.11 GiB |    1.88 GiB |   45.99 GiB |

daily
     yesterday      6.40 GiB |  329.05 MiB |    6.72 GiB |  652.10 kbit/s
         today      2.01 GiB |   61.94 MiB |    2.07 GiB |  253.83 kbit/s
     estimated      2.54 GiB |      77 MiB |    2.61 GiB |

En op mijn server:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ vnstat
Database updated: Wed Apr 13 18:59:10 2011

eth0 since 04/09/11

rx:  1.72 GiB      tx:  47.01 GiB      total:  48.73 GiB

monthly
       Apr '11      1.72 GiB |   47.01 GiB |   48.73 GiB |  369.87 kbit/s
     estimated      4.02 GiB |  110.26 GiB |  114.28 GiB |

daily
     yesterday    505.23 MiB |   17.41 GiB |   17.91 GiB |    1.74 Mbit/s
         today    251.61 MiB |    5.18 GiB |    5.43 GiB |  665.98 kbit/s
     estimated       317 MiB |    6.55 GiB |    6.86 GiB |
  woensdag 13 april 2011 @ 19:16:34 #283
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95455981
Dat grafiekje in terminal van vnstat is ook magistraal :D :D
  woensdag 13 april 2011 @ 19:19:26 #284
136730 PiRANiA
pi_95456127
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:16 schreef wdn het volgende:
Dat grafiekje in terminal van vnstat is ook magistraal :D :D
Deze?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
$ vnstat -h
 eth0                                                                     19:18 
  ^                                                                    r        
  |                                                                    r  r     
  |                                                                    r  r     
  |              r                                                     r  r     
  |     r        r                                                     r  r     
  |  r  r        r                                                     r  r     
  |  r  r        r                                                     r  r     
 -+---------------------------------------------------------------------------> 
  |  20 21 22 23 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19    

h  rx (KiB)   tx (KiB)      h  rx (KiB)   tx (KiB)      h  rx (KiB)   tx (KiB) 
20     268941       8913    04          0          0    12          0          0
21     786301      22894    05          0          0    13          0          0
22       7325       2214    06          0          0    14          0          0
23       9973       2559    07          0          0    15          0          0
00     940969      29336    08          0          0    16          0          0
01          0          0    09          0          0    17          0          0
02          0          0    10          0          0    18    1287372      37424
03          0          0    11          0          0    19    1210655      33993
En server:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
$ ssh leanback vnstat -h
 eth0                                                                     19:19 
  ^   t                                                                         
  |   t                                                                         
  |   t     t  t                                                                
  |   t     t  t                                                                
  |   t     t  t                                                                
  |   t  t  t  t  t                                            t                
  |   t  t  t  t  t                                      t     t                
  |   t  t  t  t  t                                      t  t  t     t  t       
  |   t  t  t  t  t  t                    t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t       
  |   t  t  t  t  t  t  t     t  t     t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t       
 -+---------------------------------------------------------------------------> 
  |  20 21 22 23 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19    

h  rx (KiB)   tx (KiB)      h  rx (KiB)   tx (KiB)      h  rx (KiB)   tx (KiB) 
20      25355    1088806    04       8641     129807    12      14473     314577
21      53220     592844    05       8339     127548    13      14292     449132
22      21950     903458    06       9139     106077    14      15067     402221
23      23584     924108    07       9230     172659    15      18792     549610
00      36000     631638    08      11934     273125    16      14108     285084
01      12746     311446    09      13002     241889    17      15015     338366
02       9532     145950    10      12059     266243    18      16668     346742
03       8100      87059    11      12147     257375    19       4959     105686
  woensdag 13 april 2011 @ 19:23:22 #285
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95456370
Ja. Good old times :D

Dat is net zo leuk als
sudo apt-get moo
pi_95459154
Is hier iemand die kan vertellen hoe Unity op de Intel GMA 3150 werkt? :)
  woensdag 13 april 2011 @ 20:37:24 #287
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95460842
Hibernate werkte vorige week nog als ik bugzilla zo door kijk.
Maar het is nog erg vroeg voor conclusies. Wacht maar even tot 29 april ;)
pi_95460996
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:11 schreef Glennznl het volgende:
Is hier iemand die kan vertellen hoe Unity op de Intel GMA 3150 werkt? :)
Download the daily live cd en probeer het uit? :P
pi_95461306
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:39 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Download the daily live cd en probeer het uit? :P
Ik ben te lui. :@
pi_95464652
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:44 schreef Glennznl het volgende:

[..]

Ik ben te lui. :@
:D
  woensdag 13 april 2011 @ 21:38:57 #291
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_95464725
GNU/UNIX noob meldt zich :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 50% gewijzigd door Muchachooo op 13-04-2011 21:52:30 ]
Maar doet dat eigenlijk nauwelijks nog.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:50:42 #292
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95465492
quote:
Op woensdag 13 april 2011 21:38 schreef Muchachooo het volgende:
Welkom!
heitieh
pi_95466980
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:38 schreef Muchachooo het volgende:

SPOILER
Wat deed je over stappen?
  woensdag 13 april 2011 @ 22:32:33 #294
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_95468377
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:11 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wat deed je over stappen?
niet echt overstappen, ik ga het naast windows proberen.
Studeer ICT, en heb al vaker wat zitten aankloten met wat distro's in VMware, Ubuntu bevalt me erg goed moet ik zeggen.
Maar doet dat eigenlijk nauwelijks nog.
pi_95470722
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:32 schreef Muchachooo het volgende:

[..]

niet echt overstappen, ik ga het naast windows proberen.
Studeer ICT, en heb al vaker wat zitten aankloten met wat distro's in VMware, Ubuntu bevalt me erg goed moet ik zeggen.
Dan mag je ook wel wat leren van linux :D O+
  woensdag 13 april 2011 @ 23:21:13 #296
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_95471390
Als ik hem boot op accustroom en vervolgens de stekker erin stop voor netstroom, blijft de verlichting bij mij donker. Ik kan de verlichting dan ook niet handmatig aanpassen.
Meteen booten op netstroom gaat wel goed, maar zodra ik de stekker eruit trek, wordt het scherm donkerder en krijg ik het pas weer licht na een herboot.
Jesus hates you.
pi_95472582
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
Als ik hem boot op accustroom en vervolgens de stekker erin stop voor netstroom, blijft de verlichting bij mij donker. Ik kan de verlichting dan ook niet handmatig aanpassen.
Meteen booten op netstroom gaat wel goed, maar zodra ik de stekker eruit trek, wordt het scherm donkerder en krijg ik het pas weer licht na een herboot.
Tegen wie heb je het?
  donderdag 14 april 2011 @ 00:58:39 #298
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_95475884
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Tegen wie heb je het?
Het was een beetje een impliciete vraag.
Wat ik dus wil is dat zodra ik een stekker in het stopcontact steek, de verlichting beter wordt, zonder dat ik hem opnieuw moet opstarten.
Jesus hates you.
  donderdag 14 april 2011 @ 01:45:06 #299
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_95476747
Hoe draaien Windows games tegenwoordig onder Wine? Ik heb daar alweer een jaar niet naar gekeken, maar een jaar terug kreeg ik Command & Conquer 3 en 4 niet aan de gang, en wilde Civilization IV ook niet echt. Civilization V heb ik intussen via Steam gekocht.... maar ik heb een GRUWELIJKE hekel aan rebooten/multibooten, dus wil eigenlijk alles onder 1 OS kunnen.

Wat is de status van Wine en/of Virtualbox tegenwoordig met betrekking tot games? Is DirectX virtualisatie al mogelijk?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_95477135
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 01:45 schreef maartena het volgende:
Hoe draaien Windows games tegenwoordig onder Wine? Ik heb daar alweer een jaar niet naar gekeken, maar een jaar terug kreeg ik Command & Conquer 3 en 4 niet aan de gang, en wilde Civilization IV ook niet echt. Civilization V heb ik intussen via Steam gekocht.... maar ik heb een GRUWELIJKE hekel aan rebooten/multibooten, dus wil eigenlijk alles onder 1 OS kunnen.

Wat is de status van Wine en/of Virtualbox tegenwoordig met betrekking tot games? Is DirectX virtualisatie al mogelijk?
http://appdb.winehq.org
pi_95478426
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:58 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Het was een beetje een impliciete vraag.
Wat ik dus wil is dat zodra ik een stekker in het stopcontact steek, de verlichting beter wordt, zonder dat ik hem opnieuw moet opstarten.
Oh okee... Nee omdat je begon met hem wat ergens naar verwijst en er stond verder niets voo, dus ik dacht dat je misschien was vergeten te quoten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')