abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:18:16 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94343225

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
heitieh
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:18:47 #2
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94343243
en nu hopen dat dit topic voor het einde van de maand vol is :|W
heitieh
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:26:01 #3
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94343524
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik draai al een week of 3 natty ;)
(niet dat het veel verschil maakt met 10.10 aangezien ik gnome deskop draai. Unity wordt het niet voor mij :D )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_94343546
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

En hoe bevalt het?
Nog wel wennen maar ben er tevreden over :)
Ik gebruik het voornamelijk om te internetten en muziek luisteren :)
  zaterdag 19 maart 2011 @ 19:36:39 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94343971
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:26 schreef Trystar het volgende:

[..]

Nog wel wennen maar ben er tevreden over :)
Ik gebruik het voornamelijk om te internetten en muziek luisteren :)
Dan moet je geen enkel probleem tegenkomen :)
Voeg daar nog aan toe: spelletjes spelen :) , video kijken, programmeren en database normalisatie en je doet alles wat ik ook doe ;)
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:25:12 #6
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_94348880
Wat is het voordeel van een LTS versie (10.04) ten opzichte van een 'nieuwere' (10.14, 11.04)?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:30:30 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94349142
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:25 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat is het voordeel van een LTS versie (10.04) ten opzichte van een 'nieuwere' (10.14, 11.04)?
Het kan een overweging zijn om voor een langere tijd ondersteuning en security fixes te ontvangen zonder het hele OS te moeten updaten. Bijvoorbeeld als je een systeem ondersteunt waar anderen permanent op moeten kunnen werken (Linux is van nature multi-user ;) ) en een herinstallatie van een nieuw OS niet zomaar een optie is.

Voor ons normale gebruikers heeft een lts geen meerwaarde denk ik (maar daar kunnen anderen anders over denken natuurlijk :) )
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:33:48 #8
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349270
quote:
Op zaterdag 19 maart 2011 21:25 schreef Beelzebufo het volgende:
Voordeel is dat je je server niet hoeft te rebooten, wat soms erg vervelend is.

De ubuntuserver op m'n werk is al honderden dagen up, gelukkig, bijvoorbeeld. Ik was blij met de lts :)
heitieh
pi_94349293
Trouwens mensen die de knoppen links hebben laten staan? Ik ken alle argumenten waarom ze links horen te staan en ben het er in principe mee eens.

Maar toch direct rechts gezet :P.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:36:14 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349368
Welke knoppen? Of bedoel je unity?
heitieh
pi_94349559
De vensterknoppen minimaliseren, maximaliseren, sluiten.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 21:44:44 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94349757
quote:
Op zaterdag 19 maart 2011 21:40 schreef Kandijfijn het volgende:
De vensterknoppen minimaliseren, maximaliseren, sluiten.
Ik zette ze eerst ook weer rechts, maar ik ben er nu al lang aan gewend :D

Gewoon links dus.
heitieh
pi_94349854
Ik vind links eigenlijk veel fijner, het voelt om een of ander reden natuurlijker aan.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 22:07:57 #14
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94350677
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:34 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens mensen die de knoppen links hebben laten staan? Ik ken alle argumenten waarom ze links horen te staan en ben het er in principe mee eens.

Maar toch direct rechts gezet :P.
Het was even wennen maar links werkt stukken beter dan rechts eerlijk gezegd.

Links is de plek waar ook meestal menu items ('file' enzo) zitten dus daar ga je veel vaker naar toe dan naar rechts.

Maar ze hebben nog steeds niks gedaan met de rechterkant terwijl dat wel een belofte was :(
pi_94352707
Iemand als Civilization Beyond the sword werkend gekregen in Ubuntu? Ik heb wel wat guides gevonden maar de reacties daarover zijn weer verdeeld.

Misschien heb ik geluk en heeft iemand hier het al geflikt.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 23:01:54 #16
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94353293
Dit topic volg ik bij deze.
  zondag 20 maart 2011 @ 11:04:27 #17
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_94367574
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:30 schreef wdn het volgende:
Voor ons normale gebruikers heeft een lts geen meerwaarde denk ik (maar daar kunnen anderen anders over denken natuurlijk :) )
Tuurlijk wel. Ik draai al jaren Debian testing en dat is geen LTS maar IS, oftewel infinite support. Een rolling release zoals Debian is gewoon veel makkelijker. 1x installeren en gewoon lekker tot in het oneindige upgraden. Ik heb Debian iets van 7 jaar geleden geinstalleerd, is meerdere keren van computer verhuisd en heb talloze dist upgrades gedaan en alles werkt nog steeds foutloos. Dat is gewoon een stukje gemak wat Ubuntu nooit zal kunnen evenaren.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zondag 20 maart 2011 @ 11:09:03 #18
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94367712
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Ik draai al jaren Debian testing en dat is geen LTS maar IS, oftewel infinite support. Een rolling release zoals Debian is gewoon veel makkelijker. 1x installeren en gewoon lekker tot in het oneindige upgraden. Ik heb Debian iets van 7 jaar geleden geinstalleerd, is meerdere keren van computer verhuisd en heb talloze dist upgrades gedaan en alles werkt nog steeds foutloos. Dat is gewoon een stukje gemak wat Ubuntu nooit zal kunnen evenaren.
serieuze vraag
Kun je dat beter uitleggen? Ubuntu kan toch ook steeds upgraden. Ik gebruik het nog geen 7 jaar, maar in theoretisch zou een 7 jaar oude installatie van ubuntu nu nog steeds kunnen draaien, toch? (behalve dat het nog net geen 7 jaar bestaat :+ ) Wat is het verschil?
heitieh
  zondag 20 maart 2011 @ 11:22:12 #19
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94368040
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Leg me die eens uit? Ubuntu kun je net zo goed constant blijven upgraden. Het enige dat gebeurd is dat een upgrade naar de nieuwe 6 maanden release een andere upgrade knop is en je dit 1x extra moet bevestigen.

Niet tegenstaande her-installeer ik veel liever want dan ben ik meteen alle software kwijt die ik ooit installeerde maar nooit meer gebruik ;)
  zondag 20 maart 2011 @ 11:23:24 #20
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94368063
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:22 schreef wdn het volgende:

[..]

...

Niet tegenstaande her-installeer ik veel liever want dan ben ik meteen alle software kwijt die ik ooit installeerde maar nooit meer gebruik ;)
Dat dus _O-

edit: maar voor een server is het ideaal :Y
heitieh
  zondag 20 maart 2011 @ 11:23:57 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94368076
quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:09 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

serieuze vraag
Kun je dat beter uitleggen? Ubuntu kan toch ook steeds upgraden. Ik gebruik het nog geen 7 jaar, maar in theoretisch zou een 7 jaar oude installatie van ubuntu nu nog steeds kunnen draaien, toch? (behalve dat het nog net geen 7 jaar bestaat :+ ) Wat is het verschil?
Hij bedoelt dat bij een lts je na x jaar geen updates meer krijgt maar ... je kunt wel de upgrade cyclus, zonder installatie, doorvoeren dus dat is ook een vorm van IS.
Alleen krijgen wij dan een nieuwe naam voor die versie en niet alleen een nieuw nummer ;)

quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:23 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat dus _O-

edit: maar voor een server is het ideaal :Y
Voor een server is het perfect natuurlijk.
Wij hebben intern op de zaak een LTS draaien.
  zondag 20 maart 2011 @ 11:56:58 #22
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94368993
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Het lijkt wel steeds sneller te gaan. Ubuntu is de meest gebruikte linuxdistro, maar desondanks is het totaal aantal linuxgebruikers slechts 5%.
Ik ben al bijna 2 jaar nu op Ubuntu, wat gaat de tijd snel. In versie 9.04 ben ik ingestapt, daarvoor had ik alleen binnen een Vbox geprobeerd.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 20 maart 2011 @ 11:59:03 #23
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_94369068
quote:
99s.gif Op zondag 20 maart 2011 11:09 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

serieuze vraag
Ik ken meerdere mensen die na een upgrade naar de nieuwste versie van Ubuntu moesten herinstalleren omdat er iets fout was gegaan. Op het Ubuntu forum stond het ook altijd vol met posts van mensen die na een upgrade met een dusdanig onbruikbaar systeem zaten dat ze moesten herinstalleren (het kan intussen verbeterd zijn). Dat is ook niet zo vreemd want Ubuntu is nooit als rolling release ontworpen. Ze nemen iedere 6 maanden een snapshot van Debian unstable en doen dan hun ding ermee. Debian werkt gewoon anders. Bovenaan de ladder heb je unstable waar alle nieuwe pakketten binnenkomen en worden getest. Vanuit unstable migreert het naar testing waar het nog meer wordt getest en testing wordt dan uiteindelijk stable.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_94378105
Vandaag gewoon de terminal gebruikt omdat het me sneller leek om de nieuwste Wine te installeren (beta i.p.v. stable)

1
2
3
sudo add-apt-repository ppa, 
sudo apt get update, 
sudo apt get install wine1.3

Absoluut beginnersspul maar tis een begin :@
pi_94381521
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 15:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Vandaag gewoon de terminal gebruikt omdat het me sneller leek om de nieuwste Wine te installeren (beta i.p.v. stable)

[ code verwijderd ]

Absoluut beginnersspul maar tis een begin :@
De commandline blijft een heerlijke tool! :D
pi_94480995
Ik ga even ;( windows ;( opstarten. Wens me sterkte!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:11:02 #27
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94481066
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:10 schreef KomtTijd... het volgende:
waarom dan? :D
heitieh
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:13:31 #28
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94481219
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:10 schreef KomtTijd... het volgende:
Je gaat je death star booten?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:16:10 #29
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94481375
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:13 schreef wdn het volgende:

[..]

Je gaat je death star booten?
Daar horen we het komende half uur niks meer van _O-
heitieh
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:28:16 #30
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94485960
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Daar horen we het komende half uur niks meer van _O-
_O-

Schakel de computer niet uit
update 1 van 453 wordt nu geinstalleerd

Schakel de computer niet uit
de computer schakelt vanzelf uit
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94490735
Jeeeej het is geluk! *O*

Nu al ja. }:|
pi_94490801
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

waarom dan? :D
Programma's nodig en zulks...
pi_94494162
En... de eerste vastlopert te pakken O+

gotta love it :'D
pi_94495641
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 23:49 schreef KomtTijd... het volgende:
En... de eerste vastlopert te pakken O+

gotta love it :'D
Welke Windows heb je dan? Het is mij bijna nooit gelukt Win7 vast te laten lopen :P
pi_94496079
Ja, vista. Het stond al geinstalleerd maar dat neemt niet weg dat je een hele avond in dozen aan het graven bent naar cd'tjes met drivers en om de haverklap moet rebooten wat dan een half uur duurt omdat er dan ineens allemaal updates gedaan moeten worden...
pi_94496215
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 00:57 schreef KomtTijd... het volgende:
Ja, vista. Het stond al geinstalleerd maar dat neemt niet weg dat je een hele avond in dozen aan het graven bent naar cd'tjes met drivers en om de haverklap moet rebooten wat dan een half uur duurt omdat er dan ineens allemaal updates gedaan moeten worden...
Drivers installeert die in Win7 automatisch, daar is dan wel weer vooruitgang.

Bij Ubuntu nog geen drivers nodig gehad btw. Mijn eerste maatje ook aan Ubuntu gekregen.

Enige wat hij met zijn computer doet is muziek, MSN, surfen en downloaden veel downloaden zonder iets na te kijken en/of een virusscanner te hebben :').
  woensdag 23 maart 2011 @ 09:51:30 #37
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94501063
quote:
Echt he...

Herinstallatie windows 98 ging bij mij zo...
Driver installeren... hey je moet rebooten om deze actief te maken... 10 9 8 7 wtf hier zit geen annuleer knop bij!? Grr ... dacht het niet he... control alt delete, kill reboot.
Volgende driver installeren... hey je moet rebooten om deze actief te maken... 10 9 8 7
Dacht het niet he...
etc.

En dan aan het einde 1 reboot om alles actief te maken _O-

De noodzaak tot het dwingen van een reboot na een driver installatie heb ik echt nooit gesnapt.
Vooral niet zonder annulleer mogelijkheid (wat geregeld voor kwam).
quote:
de grootste ramp die ze ooit gemaakt hebben. En dat zegt wat na ME :D

98, XP en 7 zijn echt goed. Maar 95, ME en Vista :X
Maar ja... ze hebben me al weggejaagd en ik ga niet meer terug naar de dark side :+
  woensdag 23 maart 2011 @ 13:12:19 #38
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94507778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 09:51 schreef wdn het volgende:

[..]

98, XP en 7 zijn echt goed. Maar 95, ME en Vista :X
Maar ja... ze hebben me al weggejaagd en ik ga niet meer terug naar de dark side :+
95 was misschien niet zo geweldig, maar wel innovatief/baanbrekend, dat moet ik ze wel nageven :)

(voor de gewone gebruiker bedoel ik dan)
heitieh
pi_94508030
Hmm als een distro Narwal heet, kan ik hem niet laten liggen eigenlijk :D

Draai al tijden 10.04 en ben daar erg tevreden over; daarvoor 9.04 en 9.10, maar die waren maar zo zo.

Ik weet nauwelijks iets van Ubuntu, maar vind het een erg fijn systeem; makkelijke installatie, en nog makkelijker te beheren. En snel! Mooist was toen een vriend van me (Mac-lover) op bezoek was en ik liet zien hoe snel Ubuntu was met afsluiten. Hij dacht dat het ding was vastgelopen totdat ik hem uitlegde dat ie al een minuut naar pc stond te kijken die uitstond... _O- Daar was ie wel van onder de indruk.
pi_94509794
Heb nu op m'n stokoude laptop een web+FTPserver draaien, die commandline is inderdaad prachtig in Ubuntu.
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:56:03 #41
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94511722
quote:
99s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

95 was misschien niet zo geweldig, maar wel innovatief/baanbrekend, dat moet ik ze wel nageven :)

(voor de gewone gebruiker bedoel ik dan)
Klopt. Maar ze beweerden toen iets wat niet waar was. Iets van USB ondersteuning ofzo (is uit mijn hoofd)? Van de toren blazen dat ze de eerste met USB ondersteuning waren maar het werkte pas jaren later. En toen had ik een USB ding van ettelijke guldens zuur verdiende salaris uitgegeven voor iets wat het totaal niet deed :(

Nog zo'n irritante:
Ik maak een verbinding naar een VPN. Open in explorer een share na die klant en verbreek dan de verbinding. Kom je in explorer en je raakt die share per ongelijk aan kun je 10 minuten wachten voordat je die share mag verwijderen. Waarom mag ik daar niet gewoon meteen toegang krijgen tot 'verbinding verbreken' als ik rechtsklik. Irritant :D

quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:07 schreef Amoeba het volgende:
Heb nu op m'n stokoude laptop een web+FTPserver draaien, die commandline is inderdaad prachtig in Ubuntu.
Ik snap echt niet waarom mensen de commandline als negatief ervaren.
Voor iemand die zijn systeem onderhoud is het gewoon een must-have instrument.
Man, wat ik daar al een leuke dingen mee gedaan heb die men anders uren zouden kosten :D

quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:19 schreef zatoichi het volgende:

Draai al tijden 10.04 en ben daar erg tevreden over; daarvoor 9.04 en 9.10, maar die waren maar zo zo.

Ik weet nauwelijks iets van Ubuntu, maar vind het een erg fijn systeem; makkelijke installatie, en nog makkelijker te beheren. En snel! Mooist was toen een vriend van me (Mac-lover) op bezoek was en ik liet zien hoe snel Ubuntu was met afsluiten. Hij dacht dat het ding was vastgelopen totdat ik hem uitlegde dat ie al een minuut naar pc stond te kijken die uitstond... _O- Daar was ie wel van onder de indruk.
Een collega meende te moeten beweren dat ik vanuit hibernate deed opstarten en niet kaal want dat was veels te snel. Helaas moest ik toen bekennen dat hibernate niet echt goed werkte in die versie van Ubuntu toen (ik wil het ook niet dus ik zie het niet als probleem ;) )
  woensdag 23 maart 2011 @ 16:05:19 #42
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94514516
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:19 schreef zatoichi het volgende:

ik vond 9.10 juist erg goed en toen 10.04 uitkwam eerst iets minder. Na wat updates wel prima overigens. 10.10 is nog beter ^O^
heitieh
pi_94518878
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:56 schreef wdn het volgende:
[..]

Een collega meende te moeten beweren dat ik vanuit hibernate deed opstarten en niet kaal want dat was veels te snel. Helaas moest ik toen bekennen dat hibernate niet echt goed werkte in die versie van Ubuntu toen (ik wil het ook niet dus ik zie het niet als probleem ;) )
Ik vind het vooral altijd leuk om mensen op hun eigen laptop te laten booten vanaf mijn USB-stick. Altijd leuk, die gezichten, als ze binnen 3 minuten google voor hun neus hebben. Soms nog sneller dan wanneer ze hun eigen windows-installatie starten :D
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:18:45 #44
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94522460
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:53 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik vind het vooral altijd leuk om mensen op hun eigen laptop te laten booten vanaf mijn USB-stick. Altijd leuk, die gezichten, als ze binnen 3 minuten google voor hun neus hebben. Soms nog sneller dan wanneer ze hun eigen windows-installatie starten :D
Ik heb zo'n usb-sleutelhanger met ubuntu erop _O-

Ubuntu altijd bij de hand :7
heitieh
pi_94523239
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:53 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Mijn broertje heeft nu Ubuntu op een SSD geïnstalleerd O+

Sneller het hele OS gelanceerd dan IE in Windows zowat :P
pi_94524846
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:34 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ubuntu met een SSD is inderdaad O+
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:33:01 #47
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94526361
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:34 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hij haalt een boot time onder de 7 secondes?
Oh en hoelang duurde de install toen? Ben ik wel benieuwd naar :D
pi_94526980
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:33 schreef wdn het volgende:

[..]

Hij haalt een boot time onder de 7 secondes?
Oh en hoelang duurde de install toen? Ben ik wel benieuwd naar :D
Ik denk dat de installatie vooral beperkt wordt door de usb-snelheid...
pi_94544993
Hoeveel mensen hier gebruiken nu de 64 bits versie van ubuntu? Ik heb dat een klein jaartje geleden voor het laatst gedaan met 10.04 dacht ik (op een laptop met 4GB geheugen) en daar werd ik nog niet vrolijk van. Nog steeds dingen die niet of minder goed werkten dan onder 32 bits, zo erg dat ik liever terug ging naar 32 bits, dan maar iets minder geheugen tot mijn beschikking... Is dat nu verbeterd? Doet nu alles het gewoon?
pi_94545846
quote:
5s.gif Op donderdag 24 maart 2011 09:52 schreef Farenji het volgende:
Hoeveel mensen hier gebruiken nu de 64 bits versie van ubuntu? Ik heb dat een klein jaartje geleden voor het laatst gedaan met 10.04 dacht ik (op een laptop met 4GB geheugen) en daar werd ik nog niet vrolijk van. Nog steeds dingen die niet of minder goed werkten dan onder 32 bits, zo erg dat ik liever terug ging naar 32 bits, dan maar iets minder geheugen tot mijn beschikking... Is dat nu verbeterd? Doet nu alles het gewoon?
Ik draai 64 bit ja. Vroeger was de 64-bit flashplayer fucked-up (nog meer dan normaal, bedoel ik dan) maar dat gaat wel prima tegenwoordig. Ik zou niet weten wat er nog meer niet zou kunnen werken...
Ik snap ook niet waarom de 32-bit versie nog steeds "recommended" is op de website van ubuntu, de 64-bit versie is veel sneller.

[ Bericht 6% gewijzigd door KomtTijd... op 24-03-2011 10:54:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')